Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

– 2016 kan bli et flott år for alle som er opptatt av innovasjon og omstillingsevne

Gårsdagens NHO konferanse ble en Tour de Force og stod til terningkast 6 når det gjaldt å levere gode innlegg om hvordan teknologien og innovasjonskraften nå for alvor endrer næringslivet og Norge i en fart som aksellererer.

(Ukens leder av: Truls Berg, ansvarlig redaktør i InnoMag,  Bilde:thinkpublic )

Det er tradisjon at NHO sparker i gang det nye året med en konferanse som samler de fleste av Norges ledere, i Spektrum i går var over 1000 av Norges beste næringslivsledere, politikere og interessegrupper samlet for å ta inn over seg at 2016 for alvor er i gang.

Og for en dag det ble, under kyndig og sjarmerende ledelse av en Linn Skåber som knyttet det hele sammen fikk tilhørerne og de som fulgte med på NRK’s direktesending en rekke foredrag som hadde tre felles meldinger vel verdt å ta med seg ut i vinterkulda.

1.       Teknologiens eksponensielle sprengkraft skaper helt nye muligheter og det er ikke mulig å stoppe utviklingen.

2.       Nye muligheter skaper ny virkelighet, vi bør ikke forby.

3.       Norge er i en posisjon hvor vi ikke lenger kan sove i timen, fremtidens arbeidsliv vil se annerledes ut og vi må våkne nå

FINN’s dyktige Sondre Gravir så det kanskje best av alle da han i sitt innlegg frustrert utbrøt «Til dere som tror vi kan stoppe delingsøkonomien: Våkn opp»

Høydepunktene var mange, og gode, selv om det må være lov til å påpeke at for trofaste lesere av 3in.no er det ikke lenger nytt at robotene kommer og vil erstatte de fleste av jobbene vi i dag utfører, det advarte vi om allerede for tre år siden og det er i 2016 heller ikke nytt å påpeke at selvkjørende biler er fremtiden, samt at IBM’s Watson datamaskin er bedre i Jeopardy enn selv de beste av oss.

Amerikaneren Andrew Mc Afee gjorde likevel jobben sin med å sette scenen på en flott måte med å male opp de store linjene – og hovedpoenget som vi tror ble sittende igjen var at maskinbasert læring gjør oss mennesker overflødige i stadig flere av dagens prosesser.

Høydepunktet var da Kristin Skogen Lund, NHO’s adm. direktør begynte sitt innlegg med å konkludere med at hun ikke kunne snakke om fremtidens norske næringsliv uten å ta med seg LO leder Gerd Kristiansen, – og til salens forbauselse hentet inn LO lederen til en god replikkoppsummering av hva det hele handler om i årene fremover. Innovativt, unikt og en svært god illustrasjon på at i fremtiden må det tenkes helt nye tanker – og at Norge er i den heldige posisjon at det bestående næringslivs fremste representanter og de som er satt til å ivareta arbeiderenes interesser – ser dette!  De påpekte begge to også behovet for å samarbeide med internasjonalt ledende aktører, rett og slett fordi fremtidens spilleregler fortsatt ikke er på plass.

Dagen bød også på et herlig innspill fra seniorforsker Simen Markussen i Frisch senteret, som i løpet av 15 minutter beskrev en svært konkret løsning på det særnorske problemet –  at over 70 000 norske unge under 30 år går på trygd.  “Gi dem en jobb og slutt å betale dem for å gjøre ingenting”, sa han og fikk salen med på at det var vel verdt å forsøke dette i noen kommuner. Dessverre ble ikke dette fulgt opp av den nye NAV lederen Sigrun Vågseng i innlegget hennes rett etterpå.

Den splitter ferske Sintef-sjefen, Alexandra Bech Gjørv, presenterte en rapport om hvordan ny teknologi endrer arbeidslivet. Hovedkonklusjonen i rapporten er at teknologiutviklingen og digitaliseringen skaper et nytt arbeidsliv, og gir grunnlag for helt nye varer, tjenester og forretningsmodeller. Det er for våre lesere like innovativt som å hevde at mange bedrifter vil utfordres av aktører som mer offensivt griper teknologimulighetene, noe hun også påpekte samtidig som hun på en god måte fikk frem SINTEF’s sentrale rolle i å skape konkurransefordeler ut av god forskning. SINTEFs rolle er  sentral i mye av det mest innovative som skjer her til lands, det er også Kongberggruppen, noe Hege Skryseth fikk frem i sitt innlegg der hun konkluderte med at; “selv om vi kanskje ikke kan forutse fremtiden, kan vi i hvert fall være med og skape den.

Kort oppsummert ser det ut som om 2016 kan bli et flott år for alle som er opptatt av innovasjon og omstillingsevne!

Med varme hilsener

Truls Berg

Kristin Skogen Lund – Jeg håper vi kan finne en løsning på ”pensjonsfloken”

Det er ikke mer enn to år siden NHO sa nei til LOs krav om at tjenestepensjonen måtte bli del av tariffavtalene i privat sektor. Nå går partene sammen om å finne en løsning på “pensjonsfloken”.

Aldri mer sammensveiset fremsto NHO-sjefen Kristin Skogen Lund og LO-leder Gerd Kristiansen, da de bestemte seg for å holde foredraget sammen og ikke hver for seg under årets NHO konferanse.

De to lederne har nå valgt å gå sammen for å øke sysselsetting i møte med utfordringer som oljenedturen, flyktningkrisen og delingsøkonomien – et samarbeid de har valgt å kalle for bærekraftsalternativet.

– Det handler ikke om at vi er for eller imot endring, men hvordan vi skal løse den, sier Lund

­

En av de største utfordringene partene har hatt, er uenigheter rundt dagens pensjonsordninger i offentlig og privat sektor.

– Det vi trenger i fremtiden er en arbeidskraftsmobilitet som sikrer at de beste hodene og hendene er på rett sted til enhver tid .Da er det et paradoks at vi etter 20 år med EØS avtale har klart å mestre fri flyt av arbeidskraft på tvers av landegrenser, mens vi her hjemme ennå ikke har klart å komme frem til et felles pensjonssystem som sikrer flyt mellom privat og offentlig sektor, sier Lund.

– Vi har ikke nødvendigvis løsningen ennå, men vi er enige om at det vi må oppnå, er et system som er mer effektivt – det går mye penger inn i det, og folk får ikke nødvendigvis nok pensjon ut av det – men også et system som fremmer mobilitet og ikke har de transaksjonskostnadene som det har i dag, sier Lund til Dagens Næringsliv.

– Tross ulike innfallsvinkler, er vi enige om at utfordringer løses mye bedre med samarbeid enn med konflikt, så denne utfordringen vi nå står overfor skal vi løse i lag, sier Kristiansen.

 

 

– Norge trenger flere selvstendig næringsdrivende

Søk lykken som næringslivets innovatører, oppfordrer leder for Akademikerne Knut Aarbakke på NHOs Remix konferanse.

Det finnes 350.000 enkeltpersonforetak i Norge. Aarbakke slår et slag for disse.

– Norge trenger flere selvstendige næringsdrivende. Det vil gi mer verdiskaping og innovasjon, sier han.

Svært mange av de nye fremtidsjobbene baseres ikke på det gamle industrisamfunnets logikk. Robotisering, digitalisering og delingsøkonomien vil skape nye tilknytninger til arbeidslivet.

I USA vil 40% av arbeidsstokken være frilansere og selvstendig næringsdrivende innen 2020 anslås det. Stadig flere bli egne sjefer. Hovedgrunnene er at de ønsker fleksibilitet og frihet, og at de ønsker å jobbe med arbeidsoppgaver de elsker. Dette vil Akademikerne satse på, noe som kan skape et mangfoldig arbeidsliv.

 

8 av 10 hos Akademikerne sier at frihet og fleksibilitet er viktig i jobben deres.

Utfordringen er ifølge Aarbakke; At det sosiale sikkerhetsnettet ikke er tilpasset fremtidens næringsliv, men henger igjen i industrilogikkens logikk.

– Sykelønn, dagpenge rettigheter, muligheter for pensjonssparing diskriminerer selvstendige næringsdrivende. Men fremtiden er ikke et problem, avslutter han.

 

Erna Solberg – Vi trenger kapital for å investere i nye norske arbeidsplasser

Under årets NHO konferanse, fremhever statsminister Erna Solberg, behovet for norske vinnere i det internasjonale markedet og kapital til å kunne investere i nye, norske arbeidsplasser.

 – Vi er inne i en spennende, men vanskelig tid. Norge har gode forutsetninger for å lykkes om vi ikke utsetter å gjennomføre endringer, sier Solberg.

Skal den teknologiske utviklingen bli positiv for Norge, må landet legge til rette for at flere norske bedrifter blir vinnere i det internasjonale markedet. For å få til dette trenger vi først og fremst kapital nok til å kunne investere i nye arbeidsplasser, mener hun.

­– Vi må også satse mer på kunnskap og forskning. Vi må utdanne mennesker til morgendagens yrker og ikke til gårsdagens, og flere må delta i arbeidslivet.

Norge må finne sin plass

Med tanke på den akselererende digitaliseringen og teknologiseringen i samfunnet, mener den nye konsernsjefen i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv, at det er viktig at Norge finner sin plass i det internasjonale markedet, og det fort!

– Vi har for eksempel høy kompetanse innenfor IKT, noe som er og vil bli viktige ressurser for norsk næringsliv.

I følge Gjørv, blir det spesielt viktig at Norge blir en pioner når det kommer til utviklingen av nye teknologiske løsninger innenfor shipping og oljeindustrien. Her er det først og fremst omstillingen fra brunt til grønt som vil kunne åpne opp for nye teknologiske muligheter, spesielt innenfor Big data.

– Morgendagen blir ikke som i går, men det vi vet er at disse utredningene vil kreve mye innovasjon! Da er det viktig at vi fortsette opptrappingen av utdanning, legger til rette for privat kapital og ikke minst, legger til rette for ny, lønnsom industri!

Komfortsonen

Mindshift
NHO-direktør Kristin Skogen Lund mener nordmenn har vært i komfortsonen for lenge. De teknologiske endringene i arbeidslivet kommer nå.
– Ja, det er mye positivt ved de endringene vi nå møter. Alt kommer an på hvordan du klarer å gripe dem an. Vi står i et epokeskifte, ja, det er snakk om en ny revolusjon. Alle endringer bringer med seg utfordringer, og det er ikke slik at alle kan komme bedre ut. Forrige store skifte, da vi ble en oljenasjon, bød på veldig mange muligheter. Vi fikk en helt ny næring, men det krevde mye av den gamle, mekaniske industrien, sier hun til Aftenposten.

Innovasjon i fokus
Valutastrateg Magne Østnor i DNB Markets oppsummerer 2015 som et «ruglete, ja tidvis brutalt, år». Dette året blir mer av det samme, med omstilling, lav økonomisk vekst og stigende ledighet. Mye tyder på at innovasjon blir viktigere en noen sinne. De fleste av oss vokste opp i et arbeidsliv som ikke eksisterer lenger.  Det positive med nedgangstider, er at det skaper innovasjon. Vi tvinges til å tenke nytt, for vi kan ikke lenger gjøre det vi gjorde i går. Vi må ut av repetisjons fellen.
Under nedgangen i norsk økonomi er det stadig flere gründere med drømmer som ønsker å gjøre en forskjell. Folk som ønsker å satse, å risikere for noe de tror på.  Det er rekordstor pågang for gründerpenger i Innovasjon Norge. Det er også stor pågang for gründere som ønsker å bli medlem i StartupLab.

Hvis ikke du tar forandringen, tar forandringen deg
De fleste av oss er dårligere på å håndtere forandring. Vi lukker øynene og venter i det lengste med å agere i håp om at det går over av seg selv, eller at noen andre ordner opp. Så vi biter oss fast i vårt Titanic, og håper på bedre tider. Å våkne er å innse at kontinuerlige endringer faktisk er grunnlaget for hele vår eksistens. Du vokser kun utenfor din komfortsone, der det nye finnes.

Vondt i viljen
Norge rangerer som en innovasjonssinke i Europa. Bør plasseringen bekymre oss? Hvordan står det egentlig til med norsk innovasjonsevne og -politikk?
Treghet sinker endring. Vi lever i en tid med sosiokulturell, økonomisk og økologisk krise. Menneskeheten står foran store utfordringer og stadig flere setter derfor spørsmål ved dagens system og søker alternativer Vi registrerer det spesielt i de store systemene. Det er vanskelig for store hvaler å endre retning. Norge har levd over evne altfor lenge, nå må vi ut av oljenarkomanien, ut av tryggheten.

Det er nødvendig med reformer i NAV systemet, utdanning,  bistand. og i industrien. De er skapt ut fra industrisamfunnets logikk og er ikke lenger bærekraftige. Slik som med oljenæringen. Mange næringer må omstille seg for å bli bærekraftige. Det er ikke nok med oljepenger på bok, det kreves initiativ, ideer og kreativitet. Nye grep. Det kreves modige politikere og samfunnsaktører som er villige til å ta en risiko og som har visjoner. Som hever blikket for å se hva slags samfunn vi skal ha i fremtiden – etter oljen. Det grønne skiftet må få et konkret innhold.

Nye spilleregler
På under et tiår har digitale produkter og tjenester, sosiale medier og apps til mobiltelefoner endret vår hverdag.
Innen 2020 vil 70% av verdens befolkning ha en Smart telefon. Den digitale økonomien skaper nye drivkrefter, og har fullstendig forandret spillereglene. Det fører med seg enorme muligheter for nystartede bedrifter. Og stor risiko for de etablerte.  Digitaliseringen i mediebransjen er et eksempel. Flere av landets største mediehus starter året med store nedbemanninger.
– Vi står over fundamentale endringer, sier VGs sjefsredaktør Torry Pedersen.

Den digitale økonomien snur opp ned på markedet.

De færreste har innsett, at en digitale økonomi på sentrale punkter er fundamentalt annerledes enn den industrielle økonomien.  Digitale produkter og tjenester representerer en stigende del av verdiskapingen.  Og de er stort sett omkostningsfrie. Behovet for arbeidskraft vil reduseres. De er globale fra første sekund. En del av den digitale økonomien er en bytteøkonomi.

Færre jobber og flere sosiale gründere
Digitaliseringen vil koste arbeidsplasser er den harde meldingen.  Vi må derfor fokusere på hvordan vi på andre måter kan skape et inkluderende samfunn og en annen form for økonomi. Som kan motvirke en arbeidsmessig og økonomisk usikkerhet for innbyggerne.

Hvordan planlegge økonomiske beslutninger, investeringer og politikk ut fra et helt annet perspektiv? Det er politikernes store utfordring. Framveksten av sosiale  gründere er et lys i mørke.  Sosiale innovasjoner kan bremse det økende utenforskapet som kommer med den store transformasjonen.

Delingsøkonomi uten deling

I disse dager avholder NHO sin årskonferanse. Et sentralt punkt på programmet er å få klarhet i hva den nye, såkalte delingsøkonomien innebærer. Handler den egentlig om deling? -og hvilken rolle spiller selskaper som Uber?

(Kronikk av: Roger Dørum Pettersen, Taxisjåfør i Oslo, Foto: Alper Çuğun)

Det hersker ingen tvil om at Uber representerer innovasjon på sitt ypperste, både hva angår teknologi og forretningsmodell. Samtidig er det viktig å få nye forretningsmodeller inn i samfunnsmessige organiserte former som harmonerer med gjeldene konkurranseregler, skattelover, arbeidsmiljølover og forbrukerrettigheter.

Begrepet delingsøkonomi oppsto som en tidsriktig tanke om ressursdeling i samfunn preget av overflod. Grunntanken var at folk i besittelse av uutnyttede ressurser kunne dele disse med andre, noe som ville gi samfunnsøkonomiske -og miljømessige besparelser. En ressurs kan være et værelse, en bolig eller en bil. La meg bruke bilen som eksempel. Om man har ledige seter når man skal ut og kjøre, kan man la andre få sitte på mot betaling. Dette kan muligens høres mistenkelig likt taxivirksomhet, men forskjellen er at betalingen kun skal gå til å dekke bil -og kjørekostnader. Ideen oppsto etter observasjoner av bilkøer med en person i hver bil, altså utpreget dårlig ressursutnyttelse -og lite godt for miljøet. Det er slike eksempler – som handler om å dele på kostnader og derigjennom bedre utnyttelse av eksiterende ressurser – en ofte tenker på når en snakker om delingsøkonomi.

I dag er det imidlertid formidling av deling som har blitt «big business». Delingen har det, dessverre, blitt så som så med. Ordet delingsøkonomi er nok mest av alt å regne som et såkalt «Buzzword». Nye formidlingsaktører med helautomatiserte teknologiske løsninger, basert på nye lukrative forretningsmodeller, har derimot vokst seg enorme. Utfordringene med disse, er at de, enten aldri har formidlet deling, eller fjernet seg vekk fra delingselementet, og gått stadig lengre inn i markedet for formidling av profesjonelle tjenester. Men fortsatt velger de å kalle seg representanter for den nye såkalte delingsøkonomien. Det klinger jo svært godt og veldig tidsriktig.

Uber s formidlingsløsning er basert på en P2P-app. Appen kunne ha blitt brukt til «ridesharing» (samkjøring). Men det skjedde aldri. Markedet for samkjøring mellom privatpersoner er nytt, lite utviklet, økonomisk pinglete og, til dels, basert på ideologi. Uber fant taxi mye mer attraktivt. Taximarkedet er enormt, godt innarbeidet, gir sikre inntekter og er atskillig mer lukrativt. Uber har også gått lenger enn å være et taxiformidlingsselskap. Uber opererer i tillegg som oppdragsgiver for selvstendige sjåfører, og har utviklet egne konseptuelle løsninger for prissetting av transporten og for å konstruere balanse mellom tilgjengelige biler og etterspørsel. Uber har også utviklet en egen rekrutteringsmodell og utformet konseptuelle krav til sjåfører og kjøretøyer, samt et eget kundetilfredshetskonsept.

Det mest nærliggende er å kalle Uber franchise for taxi, basert på egne konseptuelle løsninger. Ubers formidlingsløsning er, i likhet med Airbnb, basert på tilgang til både kjøper og selgers konto. Passasjerene trekkes automatisk etter utført kjøreoppdrag. Uber refunderer så 80 prosent til franchisesjåføren og beholder 20 prosent selv for formidlingen og for jobben som oppdragsgiver. I motsetning til Airbnb, er det Uber selv som fastsetter prisene som sluttbrukerne må betale. Ubers konseptuelle løsninger, som for det meste er programmert inn i selve formidlingsappen, styrer alle utøverne. Uber smører aktivt alle ledd i hele sitt «økosystem» -og verdikjede – fra seg selv i en sentral posisjon på toppen, via tilsluttede taxier og helt ned til sluttbrukerne.

Til forskjell fra franchising der franchisetakerne er låst til juridisk bindende avtaler, er Ubersjåførene låst til Ubers teknologiske løsning. Med full kontroll på alle transaksjoner, styring av priser og andre konseptuelle løsninger i algoritmiske programmer på appen, har Uber fjernet behovet for juridiske kontrakter for å drive franchiselignende virksomhet. Dersom Uber insiterer på at de kun er et teknologiselskap, fordi alt styres av egen teknologisk løsning, kan Oslo Budservice som tradisjonell franchisegiver insistere på at de kun er et juridisk selskap, fordi de selv har utviklet juridiske avtaler som styrer hele virksomheten.

Uber er helt topp, både for byene som trenger god og rimelig dør-til-dør-transport for å demme opp for privatbilisme -og for publikum som trenger rimelig transport. Men det er helt misvisende å kalle Uber for delingsøkonomi. I så fall må også taxiene kalles delingsøkonomi fordi de deler bilen sin med passasjerene. Uber er taxi og må behandles deretter. Myndighetenes må snarets tilpasse taxireguleringen til utviklingen og skape like konkurransevilkår for Uber og tradisjonelle taxier.

Det blåser opp til storm rundt delingsøkonomien under årets NHO konferanse

Førstkommende torsdag 7. Januar, er det duket for årets NHO konferanse – ”Remix – det nye arbeidslivet”-  der spørsmål rundt delingsøkonomien vil stå i fokus.

Selv om delingsøkonomien allerede har fått rotfeste i norsk næringsliv, med selskaper som Uber og Airbnb, er det fortsatt store uenigheter rundt spørsmålet om hvordan man skal forene de nye forretningsmodellene med verdiene i den norske modellen.

På søndag 3. januar kom høyrepolitiker og blogger Heidi Nordby Lunde med et blogg-innlegg der hun går til sterk kritikk rundt ”myndighetenes tendens til å beskytte de mer tradisjonelle arbeidsplasser mot det nye og ukjente – og dermed hindrer innovasjon og  entreprenørskap.” LO-leder Gerd Krisitiansen frykter derimot – som sagt tidligere i høst til Dagens Næringsliv – et ”løsarbeidersamfunn” med sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og svarte penger” om ikke delingsøkonomien blir møtt med kraftig regulering.

Mest i fokus i media den siste tiden har allikevel vært administrerende direktør i NHO- Kristin Skogen Lund – som provoserte både LO-sjefen og Norges Taxiforbund da hun tok med VG på Uber-tur.

– Jeg vet det vil kunne provosere mange, men jeg gjør det fordi jeg mener det er på tide å løfte debatten om Uber og delingsøkonomiens fremvekst. Det eneste som er helt sikkert er at den kommer og at man ikke kan stanse utviklingen, sa Kristin Skogen Lund til VG.

Det er midlertidig store uenigheter internt i NHO og det kan se ut som om Lund nå står mellom barken og veden, spesielt med tanken på Ubers nylige medlemskap i Abelia –  NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. På den andre siden kan nettopp Ubers medlemskap i Abelia bli et viktig incentiv i NHOs forsøk på å komme frem til en løsning hvor gamle og nye aktører kan leve ved siden av hverandre og bli enige om hvordan de skal forholde seg til både skatt, arbeidsforhold, ansvar og sikkerhet.

3in.no blir til InnoMag – og gjør 3 viktige grep

14. januar skifter 3in.no ham og blir til innovasjonsmagasinet InnoMag. Vi har tatt en prat med ansvarlig redaktør, Truls Berg om det som skjer.

 – Målet da vi startet opp for 3 år siden var å skape Norges ledende uavhengige nettmagasin og digitale møteplass for alle som er opptatt av Inspirasjon, Innovasjon og Innsikt. Det målet har vi langt på vei nådd, og tiden er inne for å tenke nytt. Ettersom vi ser at mange av våre lesere er internasjonale vil en av de største endringene med nettmagasinet, i tillegg til det nye designet og navnet, bli at vi blir tospråklige, noe som gjør at en god del av artiklene vil bli publisert på engelsk fra og med 14 januar, forklarer Berg.

Vi har også styrket staben med to nye journalister, samtidig som vi har invitert inn 3 fagredaktører og 30 av Norges beste skribenter som i tiden fremover vil dele sin kunnskap, erfaring og tanker om hva som skjer på innovasjonsfronten med våre lesere. 

Vil løfte frem morgendagens helter

– Jobben til Innomag-redaksjonen fremover vil være å fortsette å sørge for at Innomag har det beste innholdet, både på innomag.no, via våre to populære ukebrev og via våre sosiale mediekanaler; Facebook, Twitter og LinkedIn.

– Vi skal kort og godt lede an i dugnaden for å skape morgendagens Norge. med oppdatert leservennlig informasjon om alt det spennende som skjer i Norge og internasjonalt. Vi ønsker å løfte frem de som tenker nytt – Endringsagentene, verdiskaperne og ildsjelene, avslutter han.

Lanseringen finner sted på årets første SUPERTORSDAG som finner sted torsdag den 14. januar på Heidi´s Bier bar fra 17-20.

How to guard your privacy on Facebook

You might think Facebook is all fun and games, but sometimes it comes with a price.

(Photo: Owen Moore)

Many Facebook users forget that when they download an app or sign in to a website using their Facebook login, they are allowing companies a look into their Facebook profile, giving them a ton of information about yourself that is sold to advertisers in one form or another.

According to Business Insider UK´s “how to” guide, there are two easy steps you can take to prevent that from happening; 1. Opt out of ad tracking, and 2. Look up the list of app companies that are logged in to your Facebook account, and edit that list.

Finansierer morgendagens arbeidsplasser gjennom crowdfunding

Innovasjonsprogrammet Moonwalk Tomorrow lar også ”Ola Normann” investere i bedriftsporteføljen – ved hjelp av crowdfunding. 

Siden Januar 2015 har 60 mennesker jobbet med å bygge en portefølje med oppstartsbedrifter. Bedriftene er samlet under paraplyen «Moonwalk Tomorrow» – et innovasjonsprogram med formål å skape morgendagens arbeidsplasser. Programmet regisseres av oppstartsselskapet Moonwalk sammen med NTNU.

– Vi mener at innovasjon må starte med en krise. Derfor har vi tatt for oss en av de største utfordringene Norge står ovenfor – nemlig at mer enn 15 000 allerede har mistet jobbet i oljebransjen, sier Kenneth Winther, daglig leder og gründer i Moonwalk.

I stedet for at samfunnet bruker enorme ressurser på omskolering av ingeniører, mener Winther at man heller bør finne ut hvor og hvordan man kan benytte kompetansen deres i andre sammenhenger.

– Det er det eneste som gir mening.

Finansiering utenfra

I 2016 etableres selskapene som egne aksjeselskap med egen ledelse og ansatte – forutsatt at de får finansieringen på plass. Derfor søker gründerne nå finansiering utenfra, og det med en helt ny tilnærming.

– Vi syntes det var urettferdig at det kun er profesjonelle investorer med godt nettverk som får anledning til å kjøpe seg inn i vekstbedrifter med stort potensiale. Derfor bestemte vi oss for å la hvem som helst få være med å investere i bedriftsporteføljen – Gjennom såkalt crowdfunding (folkefinansiering), sier Winther.

– Vi er på god vei til å finansiere våre første arbeidsplasser, sier Marius Ørvik, medgründer og markedssjef i Moonwalk.

Selskapene – som er i en tidlig fase av utviklingen – er beskrevet i detalj på selskapets egen crowdfunding plattform.

 

Mer innovasjon? Sats på forbedring

“Vi må innovere mer.” Ledere og politikere tar bølgen. Det høres fint og fremtidsrettet ut. Men er det mer innovasjon vi trenger?

 

Innovasjon er nyskaping. Nyskaping er bra, flytter oss fremover – som personer, grupper, virksomheter, kanskje som nasjon og sivilisasjon. Samtidig – nyskaping er ikke dagligdags. Nyskaping er eller fører til forandring. Muligheter som utnyttes og ideer som realiseres, lykkes og spres. Som forandrer liv, prosesser, utvikling, praksis. Store innovasjoner som dampmaskinen og mobiltelefonen, små innovasjoner som kaffekapsler og mikrobølgeovn.

Innovasjon kommer sjelden som lyn fra klar himmel – eller som Isaac Newtons berømte eple. Mens ingen har oppskriften på den perfekte idé-inkubator, er noen av ingrediensene gjengangere: Omgivelser, kompetanse, interesse, ressurstilgang. Dessuten er det vår erfaring at innovasjon på kommando ikke fungerer. Å levere ingrediensene og forvente innovasjon er som å samle byggematerialer og håpe på hus.

Sist, men ikke minst: Innovasjon skremmer. “Herreg…, skal vi innovere også nå?” Begrepet impliserer en ambisjon som er fremmed og ruvende for mange, kanskje de fleste. Mager grobunn for kreativitet og endrings-energi.

Derfor: Den voldsomme fokuseringen på innovasjon gir motsatt effekt. Begrepet vannes ut og blir til slutt meningsløst. Når politikere, næringslivsledere og journalister setter likhetstegn mellom ‘innovasjon’ og ‘gründer’, er forvirringen total. At én million nordmenn drømmer om å starte for seg selv, betyr ikke at vi har 1.000.000 innovatører in spe her til lands. Snarere at mange er misfornøyde med sjefen, jobben eller lønna. De som realiserer drømmen, fortsetter å gjøre det de kan best – med forbedringer for dem selv og resultatet, noen ganger det motsatte. Personlig initiativ og risikovilje har vi respekt for, men fallhøyden er beskjeden og innovasjon er det i beste fall unntaksvis.

I stedet kaller vi en spade for en spade, og satser på forbedring. Elektrikere, rørleggere og andre håndverkere som starter for seg selv, bidrar til forbedring via økt konkurranse, kanskje smartere jobbing og mer innsats. Ingeniører som finner alternative veier til målet, forbedrer. Forbedringene – uansett gruppe – kan bli nyskapende, men ikke på grunn av ‘blandakoret’ som roper på penger og innovasjon i media.

Derfor vårt råd om å fokusere på forbedring. Forbedring er en innstilling – et ‘mindset’ som forutsetter interesse, en viss risikovilje og åpenhet for forandring. Denne åpenheten er en viktig katalysator for både små og store innovasjoner. Selv i forskningsprosjekter med store mål og ditto forventninger er åpenhet for å tenke annerledes, forsøke alternative innfallsvinkler, utfordre etablerte sannheter typiske triggere for innovasjon.

Vi trenger mer innovasjon. Hvis forbedring blir regelen, har vi tilrettelelagt for innovasjon – for unntakene som bekrefter regelen: Lavere fallhøyde, garantert resultat. Forbedring er alltid bra og holdningen bak er riktig.

(Innlegget er hentet fra Helge Skrivervik sin blogg – myMAYDAY).

3in/INNOMAG møter 2016 med ny profil og inviterer til lanseringsfest

Vi vil takke Marianne Bratt Ricketts som denne høsten har gjort et flott stykke arbeid for å freshe opp profilen til 3in.no, og det er med glede vi nå inviterer deg som leser til lanseringsfest av det nye innovasjonsmagasinet INNOMAG, den 14. januar 2016

Det er gøy å kunne møte 2016 i fornyet drakt og med engelsk som hovedspråk (f.o.m. januar), og enda mer spennende er det at vi har ansatt to dyktige journalister, invitert inn 3 fagredaktører og 30 av Norges beste skribenter til å dele sine tanker om hva som skjer på innovasjonsfronten med våre vel 25 000 lesere. Vi tror disse grepene forsterker posisjonen som Norges ledende uavhengige nettmagasin og digitale møteplass for alle som er opptatt av Inspirasjon, Innovasjon og Innsikt. Vi vil fortsatt skrive en del artikler på norsk, men tar konsekvensen av at de fleste av Norges innovative selskaper også opererer på verdensmarkedet og ser at vi hjelper dem bedre gjennom å skrive på engelsk.

Vi feirer i disse dager 3 år og det er mange som fortjener ros for å ha bidratt til å løfte magasinet til posisjonen som Norges ledende innovasjonsmagasin. Uten Thor Hestnes, Ole Harald Nafstad, Robert Steine og Marianne Bratt Ricketts ville vi ikke vært der vi er i dag.

Vi lover også i 2016 å fokusere på de som bygger fremtidens Norge. For oss handler det om å finne dem, se dem, hjelpe dem og lede an i dugnaden for å skape morgendagens Norge. Vi ønsker å løfte frem de som tenker nytt, de med visjoner. Endringsagentene, verdiskaperne og ildsjelene! De som skaper morgendagen!

Helt siden vi startet har vi holdt fast ved grunntanken om at det skal være mulig å levere kvalitetsinnhold uten tradisjonell irrelevant reklame og tilby et magasin fullstendig gratis for våre brukere. Med økende trafikk, unikt redaksjonelt innhold levert på leservennlig vis er vi ferd med å bygge et unikt fellesskap og gi landets endringsagenter en nasjonal talerstol.  Vi er ikke styrt av antall klikk, sidevisninger og profit, istedet jobber vi for å bli en tydelig stemme og møteplassen for alle som ønsker morgendagen velkommen.

Mye tyder på at 2016 kan bli et godt år for slike som oss, og vi ønsker alle en riktig god jul og et innholdsrikt nytt år!

Marianne Bratt Ricketts går av som sjefredaktør

Etter å ha ledet prosessen med å endre brand, navn og visuell profil, fra 3in til Innomag i høst, velger Marianne nå å gå av som sjefredaktør for Innomag.

– Uenigheter rundt den videre satsningen gjør at jeg ikke ønsker å være med videre, men det har vært en spennende tid, og veldig gøy å jobbe tett opp mot innovasjonsverdenen i Norge, som virkelig yrer av flinke folk og gode ideer, sier Marianne.

Hva nyåret bringer ønsker ikke redaktøren å si så mye om ennå, men at hun har nye prosjekter og planer på gang, er sikkert.

– Nå tar jeg en lengre ferie, og så gleder jeg meg til å gå i gang for fullt igjen i januar, avslutter hun.

Sosialt entreprenørskap – Nesten som et kinderegg!

Robert Tostrup ønsker med Diamondcare Norge å inspirere til etterfølgelse, ved å vise at det er mulig og kombinere samfunnsbevissthet med forretningsdrift.

Av: Hilde Dalen, styreleder i Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon, og gründer av KREM Norge.

Diamondcare Norge ble etablert i 2014 og har som formål å drive forretningsvirksomhet basert på utvikling av bedrifter og enkeltpersoner.

Framtidens forretningsform

Robert Tostrup, gründer og daglig leder i Diamondcare Norge, hadde lenge sett unge slite med å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

– For de som i tillegg er uten formell kompetanse og/ eller har sonet for sine dårlige valg, kan veien tilbake bli både lang og vanskelig, forteller Tostrup.

Diamondcare Norge har agenturet for billakkbeskyttelsesproduktet Diamondbrite, og ettersom Tostrup så at mange unge mennesker hadde stor interesse for bil, så han et ubrukt potensiale han ville investere i.

– Jeg ønsker å skape arbeid for unge som vil omgjøre interesse og ferdigheter til lønnet arbeid.

– Sosialt entreprenørskap er framtidens forretningsform og nesten som et Kinderegg, avslutter han.

De unge skaper lederutvikling for bedrifter

Future Labs som representerer innovasjonsprosesser for bedrifter, holdt forrige helg sin første offisielle workshop med fokus på unge og talentfulle mennesker. Målet var innsiktsinnhenting og konseptutvikling for å skape en ny forståelse av «millennials»-generasjonen.

«Formålet er å hjelpe den yngre generasjonen for å nå sine mål og drømmer. Dette krever en kontinuerlig utvikling. I dagens samfunn har vi ofte tilgang på all nødvending kunnskap, men vi mangler vilje og evne til å ta den i bruk,» uttalte Future Labs Director, Didrik Strøhm.

Future Labs oppsto som et direkte svar på behov hos bedrifter som ønsker å forstå den yngre generasjonen. «Fremtidens business er vinn-vinn situasjoner, og det skapes gjennom verdi for bedrifter, utvikling av de unge og at vi får fortsette å spre innovasjonskunnskap og lederutvikling over hele verden fra tidlig alder,» uttalte daglig leder i Future Leaders, Elin Nøvre.

Fem ulike grupper var påmeldt Future Labs Workshop for å løse oppgaven introdusert av Santander Consumer Bank. Teamet kalt Project X presenterte en interaktiv digital plattform preget av gamification og psykologi, og stakk dermed av med førstepremien og flybilletter til London.

12375386_10204201567839043_1291121534_o
Project X

«Det er en så stor driv og vilje i de unge menneskene. De har en helt annen måte å jobbe på enn hva vi er vandt til, som inspirerer frem mange nye ideer og tanker. Det gir oss en helt annen måte å se ting på, og det gjør mye med kreativiteten og viljen vår,» uttalte Strategic Business Developer i Santander Nordic, Hanna Ivarsson.

 

Når sola snur

Årets julebudskap fra en sosial entreprenør: Det største spørsmålet handler om hvordan vi kan bli større mennesker. Om hvordan vi kan unngå å krympe.

Det er trist og skummelt å se hvor lett mennesker krymper. De velger livsvei, kjæreste eller yrke som gjør dem mindre, og de blir ikke den de kunne ha blitt. Derfor: Bli større! Velg det som utfordrer og gir vanskeligheter! Alltid! I valget mellom lette og vanskelige løsninger, må jeg velge de vanskeligste. Alltid! Derfor havner jeg andre steder enn der jeg trodde jeg skulle ende opp. Alt blir større. Jeg blir større.
I det øyeblikket livet blir mindre, lukker en seg, og man ser ikke verden som den er. Verden er stor. Og kompleks. Skal man åpne seg for det, må man velge det som krever noe. Da blir livet rikere.

Forfatter Tomas Espedal snakker om noe som berører det grunnleggende i å være menneske. Om hvordan vi kan vokse.

Det farlige ukjente
Trodde du virkelig at det ville bli enkelt? Sosiale entreprenører er dansere som danser med det ukjente. Som kobler sosial rettferdighet med business. De har forlatt trygghetssonen med et liv i fast jobb og trygge rammer. De flytter for å følge sin drøm. Det er en pris de betaler for å utvikle innovasjoner som ikke finnes. Det er en selvvalgt øvelse, å ligge i forkant av utviklingen i å forandre et samfunn til noe som er bedre. Rollen har valgt deg på samme måte som en kunstner som er nødt til å følge sine indre bilder og må føde de i både smerte og glede. Ingen dans på roser når bankkontoen støver og verden rundt deg ikke forstår din visjon, da er det lett å bli skjelven. Ikke bry deg om hva andre måtte mene om deg,. Bry deg om hva ditt fremtidige selv vil tenke om deg. Det du fornemmer du kan bli når du følger drømmen din. At ingen viser deg veien betyr at du er veien. Da skal du huske at det er slike som deg som setter spor i verden. Folk som tråkker opp nye stier, er tvunget til å gå utenfor komfortsonen sin.  Alle store fotspor i verden er satt av mennesker som er annerledes og utenfor boksen. Mennesker som forlater det trygge liv med faste jobber og kjente rammer for å utforske seg selv og verden. Det er prisen du betaler.
Men du fornemmer at utenfor det forutsigbare formatet og den lille boblen finnes eventyret om deg selv.

Verden trenger deg akkurat nå
Sosiale entreprenører er endringsagenter i verden i dag. Selv om du synes det kan være vanskelig å være annerledes. Du ser deg rundt og det er få hybrider rundt deg. Som deler din mission og ditt engasjement. Som synes du er litt rar og brysom i din kreativitet og med ditt lidenskapelige engasjement. Vit at ute i verden er du en del av et mye større fellesskap. Ditt hjemland er planeten. Og husk: Vi ble skapt for disse tider. I en tidssone som tyter ut med negative budskap i alle kanaler om en verden i kaos, der krig, nød, sult, klimakrise, kvinneundertrykking (der det feminine alltid står under det maskuline) og fattigdom, går hånd i hånd med grådighet og kjempestore egoer ( ofte menn ) som tror de eier verden og kan gjøre hva de vil.

Lukk øynene for alt det som er negativt. Ikke fordi du fornekter det, for du søker sannhet og rettferdighet i det du gjør. Og din samvittighet tvinger deg til å gjøre noe. Du må operere på en annen frekvens enn det negative. Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg. Det betyr at du drives av å ville gjøre godt, at du tror på menneskenes gode hjerter. Noe annet er utenkelig.

Stol på deg selv
Hvis jeg kunne gi deg bare ett råd, ville det være fordi jeg er blitt klok av skade, “Stol på deg selv.” Slutt å lete utenfor deg selv på svarene. Slutt å høre på andre som vil fortelle deg hvordan du skal leve livet. Å stole på seg selv bør være den mest naturlige tingen å gjøre, men det er det ikke. Vår verden er strukturert på en slik måte, at alt forteller oss: “Uansett hva du gjør, ikke stol på deg selv.”

I mitt arbeid med fattigdom og entreprenørskap blant kvinner og unge jenter på landsbygda i Uganda, har det vært utallige råd som er gitt meg på veien. Selv om de er velmenende, vet ingen noensinne hva som er best for meg. Det er det bare jeg som vet. 

Jeg tror det er helt avgjørende å kunne stole på seg selv og sine instinkter. Hvis vi virkelig stoler på oss selv, vil vi ikke gi vår makt til noen andre og mye lettere skille sannhet fra løgn. Å stole på deg selv aktiverer en indre energisk bryter som setter deg i førersetet, og tillater deg å være bevisst skaper av ditt liv.

Jeg har brukt mye av livet mitt til å lete etter svar utenfor meg selv. Resultatet har blitt mange dårlige beslutninger, økonomiske tap, og problemer som kunne ha vært unngått.

Ved nå å tro på meg selv og stole på meg selv, selv om jeg fortsatt gjør feil fra tid til annen, ble jeg gitt tilgang til en kropp av kunnskap som fortsetter å forandre livet mitt, og tillater meg å hjelpe andre å gjøre det samme. Det er en utrolig kraft inni deg som bare kan nås gjennom kraften av å tro på seg selv. Ditt indre veilednings system er et nettverk av fysisk, intuitiv og følelsesmessig informasjon som taler direkte til deg gjennom alle dine sanser.  Poenget er også å stole på dine feil, 
fordi du vet aldri hvor en feil kan ta deg. 
”Learning to pick yourself up after going through shit is such an important thing no one ever teaches you.”

Valget mellom frykt og kjærlighet
Når vi er redde, trekker vi oss tilbake fra livet og skrumper inn. Når vi er forelsket, åpner vi for alt som livet har å tilby, med lidenskap, spenning og aksept. Vi trenger å lære å elske oss selv først, i all vår ære og vår ufullkommenhet. Hvis vi ikke kan elske oss selv, kan vi ikke helt åpne opp for vår evne til å elske andre eller vårt potensiale til å skape. Utvikling og håp om en bedre verden hviler i fryktløshet og en åpenhjertig visjon av mennesker som omfavner livet og seg selv.

Seeds of Hope i Uganda
Det lille frøet vet at skal det vokse må det bli dekket av skitt, omslukt av mørke og må kjempe for å nå lyset.

Jeg planter frukttrær sammen med unge jenter i Girls Have A Dream School i Uganda. Trærne plantes i The Garden Of Dreams.

Et tre om gangen som jentene har ansvaret for å plante, dyrke og selge. Verden trenger trær, det er et karbonvennlig tiltak, og skaper jobber for fattige jenter som kan selge trærne på markedet etter tre år. Enkle tiltak som gjør en forskjell.

Alt er opp til deg
                                                                                             Vi vandrer gjennom livet og søker etter et høyere formål. Vi lever med de samme spørsmålene. Hvem er vi? Hvorfor er vi her? Hva er vi ment å gjøre? Lever jeg mitt beste liv? Du er her for å oppleve livet. Hva det betyr er helt opp til deg. Du er ansvarlig.

God jul.

Bitten Schei
Mother Courage

Mens trender skapes, dør IT

Alle kjenner ordtaket “mens gresset gror, dør kua”. Passer det på IT ved inngangen til 2016?

Det er sesong for spådommer. Media og diskusjonsfora flommer over av trender og sannsigelser for det kommende året — de fleste teknologiorienterte. Interessant, men kun unntaksvis matnyttig – et forhold vi var inne på i kommentaren Den eneste megatrenden for et års tid siden. Den gjelder fortsatt – også for 2016.

Spådommer har lett for å bli underholdning. Leses, diskuteres og legges til side, og vi fortsetter med ‘det vi skal gjøre’ – for ITs del å holde hjulene i gang. En innstilling som er i ferd med å bli mange IT-avdelingers bane. Vi treffer dem ukentlig og hører om dem enda oftere. Planlegger å oppgradere server-parken og fornye lisensene i stedet for å ta to trinn opp – fra hardwareoperatør til tjenesteforvalter. Ingen IT-avdeling  drive med hardware i 2015. Alle IT-avdelinger er tjenesteleverandører allerede. Forandringen er å slippe det ene for å bli bedre på det andre. Med på kjøpet følger en enklere hverdag, lavere kostnader, større fleksibilitet.

Forandringsvegring koster. Grovt regnet halvparten av alle IT-avdelinger og -grupper fortjener det lite flatterende tilnavnet ‘server-huggers’. Klamrer seg til fortiden, rygger inn i fremtiden og treffer veggen med et brak. Den andre halvparten ser muligheter, treffer døren til fremtiden, og blir grunnstammen i den digitale IT-funksjonen som ikke skal holde hjulene i gang, men forvalte tjenester og lede virksomheten gjennom en krevende digital transformasjon.

En darwinistisk prosess der det ikke er den sterkeste eller smarteste, men den mest tilpasningsdyktige som overlever. For tilpasningsdyktige IT-grupper har fremtiden aldri vært lysere og aldri mer krevende.

(Innlegget er hentet fra Helge Skrivervik sin blogg – myMAYDAY, der Helge Skrivervik ukentlig publiserer analyser, kommentarer og blogger om teknologi, strategi, IT og trender.).

Vinner av årets Game Changer er Atlas Kompetanse

Vinnerne av  Game Changer 2015 er Saad Hashi og Firdawsa Ahmed med prosjektet Atlas Kompetanse.

(Av Julie Malvik og Julie Vissgren)

Game Changer er en konkurranse arrangert av non-profit organisasjonen Reach for Change i samarbeid med MTG; der TV3, Viasat og P4 er prosjekt-partnere. Vinneren mottar 550 000 kroner i støtte i tillegg til en plass i Reach for Change sin inkubator.

Årets vinner er Atlas Kompetanse, et prosjekt som fokuserer på såkalte ”drop-outs” i videregående skole. Bakgrunnen for prosjektet er bygget på tall som viser at 1 av 3 elever faller ut av VGS, der barn med minoritetsbakgrunn er overrepresentert i statistikken.

– Vi hadde begge trygge jobber som vi sa opp for å starte prosjektet, fordi vi virkelig trodde på denne ideen, sier Hashi.

I følge Atlas Kompetanse viser forskning at foreldre spiller en stor rolle i barns evne og vilje til å lære. Målet er å gi minoritetsforeldre og lærere kunnskap og verktøy for å forstå hverandre bedre og finne nye måter som kan forbedre arbeidet, som på sikt kan vises i elevens faglige resultater.

– Prosjektet vårt går altså ut på å bygge en bro mellom foreldre og skolen, forklarer Ahmed.

­ – Sammen med skolen skal vi finne nye måter å kommunisere på.

Går i bresjen for kunnskapsdeling og kompetansebygging

Utrykket ”Co-Working” har fått stort rotfeste i gründermiljøet de siste årene. Nå vil det nystiftede samlingstedet ”Teknologihuset” vise resten av Norge hva man kan få til om man også samarbeider på tvers av etablerte selskaper og organisasjoner.

Det å samarbeide og dele kunnskap har blitt en tydelig trend de seneste årene og viker i stor grad fra den mer tradisjonelle måten, som går ut på å behandle ”alle” som konkurrenter og holde kunnskapen for seg selv.

Det å samles for å dele kompetanse i IT bransjen er derimot ikke noen nytt, kan en av initiativtakerne til Teknologihuset, Carl J. Onstad, fortelle.

– Dette har vært utbredt i IT bransjen i mer enn 20 år, fordi man er vant til å samarbeide med mange, konkurrenter og andre, om å løse de store IT-prosjektene. Det finnes ikke mange andre bransjer der man møtes, på tvers av selskaper og organisasjoner, for å løse konkrete problemer og diskutere felles utfordringer, forteller han.

­Siden oktober i 2013 har 45 ulike ”communities” hatt flere hundre fagmøter på Teknologihuset der over 9000 personer har deltatt.

– Nå håper vi at flere vil følge etter og se nytten av å samarbeide og dele verdifull kunnskap med hverandre, sier han.

Über, Airbnb og delingsøkonomi i Norge

Über og Airbnb: Skal Norge lede ann eller løpe etter i digitaliseringen av offentlige og private tjenester?

Svaret på det retoriske spørsmålet er desverre ikke alltid like åpenbart. Denne uken har det blitt aktualisert av at en Ubersjåfør er frikjent i tingretten, til tross for at Norges Taxiforbund mener de driver ulovlig. Samtidig vil NHO Reiseliv i følge DN Gründer forby Airbnb-tjenester i Norge med bakgrunn i lovverket.

Noen er redde for jobbene sine, det er forståelig, men det er ikke sikkert at forbud er riktig medisin. Både Norges Taxiforbund og NHO Reiseliv argumenterer for sine medlemmer, men argumenterer de for fellesskapet eller framtiden?

Like sikkert som at utdanning, helse, og bredden av offentlige tjenester nå står overfor en massiv digitalisering vi så vidt har sett starten på, like sikkert er det at områder som transport, overnatting, og bredden av private tjenester er i rask endring. Den globale utviklingen av nye innovative og mer effektive tjenester er – heldigvis – ikke noe vi kan eller bør regulerer bort i Norge. Samtidig er Norsk konomi i omstilling, og resonnementet kan være ganske enkelt:

Norsk økonomi er kunnskaps- og teknologidrevet, og i et høykostland kan vi i liten grad konkurrere på kostnader. Vi må konkurrere på teknologi, kompetanse og utvikling av nye løsninger. Det betyr å ta i bruk nye innovasjoner og kostnadseffektive tjenester, og ikke minst ta en ledende rolle i utviklingen av disse. Enten det er innefor fromvoksende næringer som Med-tech, Edu-tech, Fin-tech, Clean-tech, eller som i dette tilfellet mer effektiv fordeling av ledig transport- og overnattingskapasitet.

Like sikkert som at dampmaskinen ikke lenger truer norske tekstilarbeidsplasser langs Akerselva. Like sikkert som at Aksel Lund Svindals støvler snart kan 3D printes til akkurat hans fot, med akkurat de materialer som passer best for akkurat den temperaturen, akkurat den snøen, i akkurat den løypeprofilen, akkurat den dagen – av selskapet til den Norske gründeren Espen Sivertsen. Like sikkert som at Nabobil.no <http://nabobil.no/> gjør det enkelt for oss som bor i byen å ha tilgang på bra bil. Like sikkert som at ingen vil tilbake til å fylle ut selvangivelsen anno 1994. Like sikkert er det at å bremse utviklingen av nye transport- og overnattingsløsninger også bremser entreprenørskapseven.

bitraf
FOTO: Damian Heinisch

Delingsøkonomi drives fram globalt av ressursknapphet. Det blir stadig viktigere å ha tilgang på ting, transport, overnatting, kontorer, produksjonsutstyr osv. uten å binde opp kapital i å eie det selv. I det ligger det et demokratiserende potensial: Flere har tilgang på produkter og tjenester som tidligere var forbeholdt noen få. I Oslo er f.eks Fellesverkstedet et godt eksempel på det.

Det handler ikke om – som Norges Taxiforbund og NHO Reiseliv skal ha det til – svart ulovlig arbeid. Eller å rive ned den Norske modellen, fellesskapsløsninger, og lage nye grupper av løsarbeidere uten rettigheter. Snarere tvert i mot. Det handler om å ruste den Norske modellen for en teknologisk utvikling som gjør det mulig å opprettholde fellesskapsgoder. Kort sagt, bedre offentlige tjenester, tilgjengeliggjøring av materielle goder for stadig flere og på mer bærekraftige måter, mer effektive fellesskapsløsninger, og bedre betingelser for entreprenørskap. I det bildet har også delingsøkonomien kommet for å bli. Skulle det vise seg at tjenester som Über og Airbnb er ulovlig i dag, så er ett nytt lovverk løsningen.

Og mens vi venter på avklaringen kan vi tenke litt på hvilke velferdstjenester vi kunne utvikle kun for midlene som ble spart dersom alle vi som jobber i offentlig eide virksomheter brukte Uber og Airbnb på fremtidige jobbreiser…

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...