Over 15.000 startups, investorer, journalister og andre tech-interesserte er ventet til Slush i Helsinki om litt over to uker. Før årets event, prøver Slush å få et større program for utviklere. Løsningen deres er å arrangere Ultrahack – som markedsføres som den største hackathonen i Europa.
Ultrahack har samlet en imponerende rekke med selskaper, premier og oppgaver. Hackere kan bli med og løse en av utfordringene gitt av f.eks Nordea, SAP eller TeliaSonera – eller de kan ta med seg eget team og problem inn. Per i dag er det over $130.000 i premier til deltagerne på hackathonen. Sjansene er med andre ord gode for å både finne fete ting og møte geeky hackere.
Gutta bak Ultrahack kommer til Oslo førstkommende onsdag og har et lokalt event. De beste tre teamene fra Oslo-eventet får gratis tur til Finland og hovedeventet, mens flere kan få gratis-billetter til Slush.
Alle er velkomne på onsdag. Gratis inngang og det er gratis øl og snacks.
Under årets Digital Winners samlet en rekke nasjonale og internasjonale investorer og entreprenører seg på scenen for å svare på ett enkelt spørsmål: Hva burde man satse på i fremtiden?
(Bilde: Johan Brand i Kahoot.)
– Når det kommer til å gjøre de gode investeringene, så tror jeg det smarteste man kan gjøre, er å investere i bedrifter i u-land. Det som er gammelt her, er fremdeles nytt der borte, så her finnes det mange muligheter, sier William Klippgen fra Clicksteam Ventures.
Lars Vange Jordet, fra Schibsted Growth Norway, mener derimot at Norge er kraftig undervurdert og ser stort gründerpotensiale i landet.
– Bare for et par år siden skulle ”alle” bli ingeniører, men i dag ser man en ny utvikling der flere og flere unge ønsker å starte egen bedrift.
Amerikaneren Sean Percival, fra 500 Startups er også enig med Jordet i at Norge er et land med mange muligheter for både gründere og investorer.
– Hjemme i San Fransisco kan jeg få alt jeg ønsker meg innen få minutter, om det så er mat, drikke eller andre tjenester. Dette ser jeg svært lite av i Norge. Jeg tror derfor å satse på bedrifter som tilbyr tjenester, kan være et smart trekk.
Neste generasjon LinkedIn Hans Petter Brondmo fra True North Partners tror måten man jobber på, kommer til å endre seg drastisk de neste årene.
LinkedIn slik det fungerer i dag, har kanskje ikke vært særlig revolusjonerende så langt, men jeg tror at man i fremtiden kommer til å jobbe på en helt annen måte. Ikke bare kommer folk til å ha flere jobber samtidig, men de kommer også til å arbeide på tvers av landegrenser, noe som kommer til å skape nye muligheter for bransjen.
En sektor som derimot har gått gjennom store forandringer de siste årene, er utdanningssektoren. Med over 40 millioner spillere og en vekstrate som er større enn det både Facebook og Twitter hadde i starten, har den norske Quiz-tjenesten Kahoot på mange måter endret måten barn og unge lærer på.
– Vi valgte et språk som de fleste barn kan kommunisere på – nemlig gjennom lek, sier Johan Brand, administrerende direktør for Kahoot.
Å fortsette å satse på virtuell virkelighet, spill og utdanning, kan derfor være lurt, mener Kerstin Cooley fra MOR Capital.
– Jeg tror tradisjonell utdanning kommer til å bli erstattet med kunstig intelligens. Det er her de store investeringsmulighetene kommer til ligge, konkluderer hun.
– I am happy to confirm that entrepreneurship is alive and well in Norway at the moment – and this is an exciting place to be right now, Julie Hanna says in her opening remark – extracting smiles from around the table.
This afternoon, quite a select group have found their way to the top floor at Innovation Norway HQ – with the shared purpose of talking, learning and maybe pinpointing areas in need of extra focus to better aid the growth of entrepreneurship.
Show me the money This afternoon’s round table includes Kjartan Slette from Unacast, Johan Brand from Kahoot, Rolf Assev at StartupLab, Sindre Østgård from Tinius Trust, Lars Boilesen in Opera and Tom Fredrik Lehrman from DNB – as well as Julie Hanna, and with Bård Stranheim from Innovation Norway as moderator.
Bård: How can we attract more private money for entrepreneurs? Rolf: – Matching is the simple answer. Johan: – It’s about knowledge. I know money guys, and they don’t invest outside their comfort zone or area of expertise. We need to create initiatives where they can come, meet and learn.
Julie Hanna, Johan Brand and Kjartan Slette. (Foto: Siv Eide)
Bård: How do you, Kjartan, experience selling yourself to investors? Kjartan: – I have been in a company that missed the real selling window, ending up selling for pennies. Experience is the most important component, as I see it. We did not know how to do it. We looked at it too narrowly, we didn’t really dare, and that is painful today. One of the main things that drives me today is to avoid ever saying to myself “You could, but didn’t…”At the end of the day it is only us, the founders themselves, who can build our businesses. Rolf: – You are right. It is really up to you. You don’t need anyone else. And some people are like that, while others need support. As with sports people, a good manager can for some make all the difference. Julie: You, as founders, have to focus on what is within your control. You lead the way.
Power to the people Bård: What is the next necessary competence program? A Tinc 2.0? Johan: – We need to get companies talking, sharing, bringing each other to the table. Power couples, like Unacast and Opera, are a good example.
Lars: – A lot is happening here in Norway on the startup scene, but I don’t see enough happening in the education industry. This is where we have a big opportunity.
Bård: How can we create the best educational system, Julie? – In Silicon Valley, there is really close cooperation in place between Stanford and the industry. This means that the industry is in there, talking, explaining. The private sector is informing the educational sector. These guys, (pointing at Johan and Kjartan) should be going into your universities, talking to the students.
Rolf: – We also need to learn coding from the start of our schooling. That is SO important, and it is not happening here yet.
Culture and mindset Bård: To round up our talk, can you, Julie, advise us on 3 characteristics on culture, that the Norwegian startup scene needs?
Julie: I would say that these are the main three components in a healthy entrepreneurial culture;
Mindset about failure.
We have a saying that goes; Fail forward fast. In the US we are dispassionate and not stigmatizing about failure.
Risk tolerance.
Safety nets are fine. Comfort is different. Start with focusing on the aspirations – then you think less of the risk.
Network effects.
Trust-based relationships are key, they create hyper-efficient network effects.
“We know we benefit from the system, and so we pay it forward.”
Selskapet Instant Language Aid har utviklet en løsning som bidrar til å tolke mellom flyktninger/personer med innvandrerbakgrunn og helsepersonell. Som kjent er det mange av flyktningene som har helseproblemer når de kommer til Norge eller noen av de andre landene i Europa, og det er en utfordring – og store kostnader – knyttet til tolkebehov. Denne utfordringen løser produktet til Instant Language Aid; Universal Doctor Speaker.
(Bilde: F.v. Cathrine Rysst, daglig leder i Instant Language Aid AS, med Tine Tveiten Larsen, fra Akutt24 Ahus.)
Utgangspunktet for utviklingen av Universal Doctor Speaker, er den rekke konkrete spørsmålsstillinger:
– Hva gjør vi når helsearbeidere og pasienter ikke kan snakke sammen pga språkbarrierer?
– Hvordan kan vi tilby kvalitetssikret dialog når tolk ikke er tilgjengelig?
– Hvordan gi vi gi å få avgjørende informasjon i krisesituasjoner uten felles språk?
– Hva gjør vi når en minoritetsspråklig pasienter, på tross av språkproblemer, ikke ønsker å bruke tolk?
– Dette er problemer som langt på vei kan løses med helseteknologi, forteller daglig leder for Instant Language Aid AS, Cathrine Rysst. Hun er lingvist og har vært med på utviklingen av det web-baserte-programmet som muliggjør, effektiviserer og kvalitetsikrer kommunikasjonen mellom helsepersonell og pasienter uten felles språk.
– I det første møtet mellom pasient og helsepersonell er det avgjørende at man raskt får oversikt over pasientens tilstand og deres behov for medisinsk behandling. Med tolkeverktøyet Universal Doctor Speaker kan pasienten svare på en rekke standardspørsmål der og da. Parallelt bidrar det til å gi likeverdig og trygg behandling av pasienter, uavhengig av språk og kulturell bakgrunn.
Forhåndsprogrammert oversetting Ved hjelp av en dataskjerm kan pasient og helsepersonell føre dialog via mange tusen standardord og setninger som er lagt inn i programmet. Løsningen er et forhåndsprogrammert oversetterverktøy, til forskjell fra maskinoversettelse, med både lyd og skrift. 17 språk er per i dag tilgjengelig, og det kan brukes på alle mobile og stasjonære plattformer.
Programmet har, med støtte fra Forskningsrådet, det siste halve året blitt testet ut og tilpasset på barselavdelingen og Akutt24 ved Ahus.
Ahus har mange pasienter med minoritetsbakgrunn, og det er et stort behov for tolkeløsninger i møtet mellom pasient og helsepersonell. Dette verktøyet har vært brukt med gode resultater. Det bidrar til pasientsikkerheten, i tillegg til at helsearbeiderne bruker sin tid mer effektivt, forhindrer misforståelser og feilbehandling.
I disse dager kan mobil-appen, en mini-utgave av sykehusprogrammet, lastes ned gratis på grunn av den prekære flyktningsituasjonen i Europa.
All ledig tid, også flyturen, brukes til forberedelser.
(TISE deler sine opplevelser her på 3in over de neste 4 ukene, fra oppholdet på TINC i San Fransico:-)
Hi guys! As you’re reading this – we have just arrived in Palo Alto, California. My name is Axel, and I am the CTO of Tise.
Tise is a startup based in Oslo, and we aim to make the world more sustainable by making second hand trade fun, easy and accessible. This fall we are one of 13 lucky participants of Innovation Norway’s TINC Silicon Valley program.
Frankfurter i Frankfurt!
All ledig tid, også flyturen, brukes til forberedelser.
Kan tydeligvis være hardt her. Vi vet ikke helt om vi skal le eller gråte når dette er det første som møter oss på togstasjonen…
Vel fremme!
TINC is a four-week intensive incubator program, based out of the Nordic Innovation House in Palo Alto, just outside San Francisco. The program aims at faster commercialisation for its participants, which is done by providing access to world-class mentors and network, in addition to people from Innovation Norway and at the Nordic Innovation House. By being located in the tech-innovation epicentre of the world, you can say that the foundation is in place.
For us, getting accepted to TINC was a huge boost. We are flattered that the people at TINC and Innovation Norway believe in us, and can’t wait to experience Silicon Valley. We are ready for four weeks of meeting new and interesting people, learning about their businesses, ideas and experiences, and to tell our own story. There is no better place to get feedback and ideas, and it will be very interesting to see how we develop throughout the program. Today, we have a concept we are very proud of and feel that we can do great things with. The possibilities seem endless, and one of our goals with the program is to decide on the way forward towards establishing a well-functioning, international business.
We have already met with several of the mentors and those responsible for the program, and the impression so far is very good. This Wednesday we attended a TINC Alumni event in Oslo where 50 previous participants attended as well. It is inspiring to hear that they, without exception, say that going to San Francisco with TINC was a great experience, and that it helped shape the future of their companies (and lives?).
We are prepared for four weeks with hard work, close to no sleep, but a well of new experiences and new connections. During the program we are happy happy to keep you posted on our progress and experiences with TINC through a weekly letter like this. To make this interesting for everyone we would love your feedback and to know what you would like us to write about. We promise to exploit our Palo Alto zip code to the outmost, testing all sorts of delivery services, apps, and so on – and we’ll obviously keep you posted on our experiences. If anyone has tips for people to meet or places to see in the Bay area, we would greatly appreciate that too.
Er det mulig å gjøre alt riktig, både med tanke på miljø, økonomi og samfunn – og hva betyr bærekraft i praksis for din bedrift?
DOGA Norsk Design- og arkitektursenter ønsker å bidra til et bærekraftig samfunn gjennom fremtidsrettet design, arkitektur og byutvikling og være en sentral bidragsyter i den nødvendige grønne omstillingen. Den 17. november arrangerer de seminaret Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen og har samlet internasjonale og norske visjonære innenfor bærekraft. De mener at Norge kan bli en spydspiss for bærekraft.
– Beslutningene som tas tidlig i designfasen har stor betydning. Undersøkelser viser at tidlig fase påvirker opptil 80 prosent av miljøbelastningen og 70 prosent av kostnaden ved et produkt eller et plagg. Bruk av designmetodikk er viktig i et helhetsperspektiv for å komme frem til bedre løsninger som gjør at bedrifter kan høste gevinster raskt – både med tanke på miljø, mennesker og bunnlinjen, mener Knut Bang, rådgiver i designmetodikk ved Norsk design- og arkitektursenter.
Denne uken gjestes Oslo av kvinnen som omtales som Obamas entreprenørstjerne, Julie Hanna. Hun ble utnevnt til Obamas Presidential Ambassador for Global Entrepreneurship i mai i år, og skal bidra til å utvikle neste generasjons globale gründere.
Julie har god kjennskap til det norske gründermiljøet gjennom samarbeid med Innovasjon Norge og Innovation House i Silicon Valley, San Fransisco siden 2012. Hun har vært mentor og rådgiver for mer enn 100 norske teknologiselskaper.
I dag morges organiserte Innovasjon Norge samling med Julie Hanna, statssekretær Morten Høglund og en rekke gründere og gode representanter for sosialt entreprenørskap på Telenor Expo med følgende topic: Social impact, public/private partnerships/Aid by promoting economical, environmental and social responsible management and development.
Katinka Greve Leiner i Ferd sosiale entreprenører uttalte etter møtet til 3in;
– Jeg tok med meg at det var rørende enighet om at en mer entreprenøriell og forretningsmessig tankegang i utviklingsarbeidet er viktig. Og at man må gjøre enda mer i denne retningen. Så vektla vi selvsagt forskjellige ting avhengig av vårt eget ståsted, men det var overraskende samstemt og sammenheng i resonnementene rundt bordet. Det er viktig å åpne markedene mellom land/regioner og Norge må tørre å bruke sine millioner på å støtte og styrke kommersielle aktører og entreprenører “på bakken” der det skal utvikles markeder og arbeidsplasser.
– Skepsisen til å blande kommersielle og sosialt engasjerte aktører ble diskutert, og det var vi sammen om å oppleve som en utfordring – for de aktørene som nettopp ønsker å drive med økonomisk overskudd, men samtidig skape sosiale resultater.
Babou Olengha-Aaby i The Next Billion var også tilstede, og kom med denne gode oppsummeringen i etterkant;
Babou Olengha-Aaby, etter rundbord-diskusjon i dag.
Prisene er bransjens egen hyllest til de beste prestasjonene i året som gikk, innen entreprenørskap og venture. “Norwegian Venture Capital Awards” for 2015 ble delt ut under et kveldsarrangement på Norwegian Investment Forum torsdag 15. oktober.
(Bilde: Det var tre glade prismottakere som i forrige uke ble hyllet blant 70 gjester på terrassen i Forskningsparken i Oslo. Fra v. Knut Sandven, GasSecure, Jostein Bjøndal, SINTEF TTO og Anne Dalager Dyrli, Resman. Foto: Astrid Bjerke Lund, Oslotech)
Juryen som besto av erfarne aktører fra bransjen: Karl-Christian Agerup, Oslotech (tidl. Northzone), Jostein Vik, Viking Venture & Board of Directors NVCA, Jørgen Blystad, Argentum og Rune Sævik, Investinor. Prisutdelingen fant sted i forbindelse med Norwegian Investment Forum i Forskningsparken i Oslo. Alle prisene gjelder prestasjoner oppnådd i perioden 1. september 2014 til 31. august 2015.
Prisene er organisert av Norwegian Investment Forum i samarbeid med Norwegian Venture Capital & Private Equity Association (NVCA).
Juryens uttalelser (engelsk):
SINTEF TTO – Investor of the Year 2015 This award is for professional excellence and is open to all Norwegian individuals, investment firms and corporate investment arms that make investments predominantly in early stage companies.
The judges have been looking for evidence demonstrating:
– A track record of innovative fundraising, investments and exits in the early stage sector
– A reputation for adding considerable value – not just finance – to portfolio companies in early stage
– A reputation for working closely with the early stage investment community
– A strong network from which to source deals
– An ability to assess opportunities, manage the due diligence process and close deals in difficult circumstances
This year’s nominees: Sintef TTO, Founders Fund and Spring Alliance Ventures
Resman – Exit of the Year 2015 This award is open to all Norwegian investors who achieved an exit for shares or cash.
The judges have been looking for evidence demonstrating:
– Role in growing the business
– Role in the exit strategy and executing the deal
– The shareholder value created by the exit
– The impact on the Founder shareholders
– The positive impact on the wider community
This year’s nominees: Resman (Four winners: Resman, Verdane Capital, Statoil and SINTEF TTO), Gas Secure (Viking Venture, SINTEF TTO) and Banqsoft (Verdane Capital).
Knut Sandveen – Entrepreneur of the year 2015 This award is to acknowledge Norwegian entrepreneurs and their contribution to the European economy.
We are looking for the standout Entrepreneur of the year who has made a significant impact in the past 12 months through:
– Their contribution to the Entrepreneurial eco-system
– Successful fundraising or exit activity
– Successes in the past year such as business growth, leadership excellence and delivering value to shareholders
– The viability and future growth potential of their business
This year’s nominees: Knut Sandveen with GasSecure, Henrik Müller Hansen in Gelato Group and Ivar Krogrud in Admincontrol.
Det er noe nesten poetisk vakkert over en middagssammenkomst tilrettelagt av én sterk gründerkvinne (les Babou Olengha) – på vegne av 5 andre spirende kvinnelige entreprenører – iscenesatt av en svært kyndig mentorskikkelse (les Rolf Assev) – som for anledningen både kokkelerer i eget hjem og låner bort begge ører.
Scenen sist onsdag, under OIW, er dermed satt – og det ble en inspirerende aften som ga mersmak for alle involverte, vil jeg påstå.
En aften med kvinnene i fokus Ideen til denne gründerkvinner-møter-mentor-middagen, kalt Access2, kommer fra Babou Olengha-Aaby i The Next Billion – og dette er kun første ut i en serie med flere slike månedlige middager som er under planlegging.
Babou ønsker å samle kvinner i en setting vi kvinner kanskje er mer komfortable med – hvor mingling, deling, gode råd og lav terskel står i fokus. Der det er helt greit å ikke ha alle svarene rundt egen oppstartsvirksomhet ennå – men hvor det tvert imot er meningen at man ber om råd og lytter til hverandre.
Se korte presentasjoner av de 5 utvalgte kvinnelige gründerne her.
(Hedda Heyerdahl kunne ikke delta, mens Hilde Amundsen i MindFit var tilstede.)
Bildet til høyre, fra venstre side av bordet: Vanja Torp (for OIW), Mariam (Fashion Footprint), Hanne (Spurven Design), Hilde (MindFit), Kristil (JodaCare), Marianne (3in/InnoMag), Daniela (Moonwalk) og Babou (The Next Billion).
Ikke gjør det alene Introduksjonsrunden rundt bordet ledsages av livlige spørsmål og varm interesse for hverandres prosjekter – med felles glede over et smakfullt måltid og bygging av et utvidet nettverk. Stemningen vitner om et ønske om å hjelpe hverandre – og verten selv, Rolf, deltar aktivt i utvekslingene.
En gjennomgående problemstilling for flere av gründerne, er at de merker hvordan det er vanskelig å opprettholde både energi og tempo i utviklingen av bedriften, når det hele står og faller på dem selv. Det er utfordrende at de selv ER bedriften.
– Dere skal ikke gjøre dette alene, det er virkelig ikke meningen, understreker Rolf.
– Man trenger partnere og folk rundt seg som er gode på ulike ting – og det er viktig å ha fokus på å bygge opp et godt team.
Som en overraskelse til deltagerne, deler Rolf avslutningsvis at alle vil bli invitert til StartupLab og en runde brainstorming og oppfølging, slik at reelle problemer kan skaffes konkrete løsninger – og gründerprosjektene forhåpentligvis flyttes over i nye gir.
Vi følger med i fortsettelsen av et svært verdifullt initiativ.
Tidligere i høst ble Norges første lunsjapp lansert, en app som lar ansatte selvstyre sin lunsjlevering. Før det har gått to måneder har gründerselskapet fått inn sin første investor, tidligere administrerende direktør i musikktjenesten WiMP/TIDAL, Andy Chen.
Chen følger også det norske entreprenørmiljøet tett.
– De siste tolv månedene har vi sett en økning i startupselskaper innenfor teknologi i Norge, sier Chen.
– Oslo ligger fortsatt etter Stockholm og København, men er i ferd med å etablere seg som en by der nasjonale entreprenører viser ambisjon til å ekspandere globalt. LunchFarm er en av disse selskapene som jeg har hatt gleden av å komme nærmere innpå.
LunchFarms nye app gjør lunsjlevering enklere for bedrifter, og gir reduserte kostnader, mer fornøyde ansatte, mindre svinn og et bidrag til samfunnsansvar. LunchFarm matcher hver solgte lunsj med en lunsj til FNs matvareprogram. Chen ser stort potensial i det unge selskapet.
– Overflod i valg av lunsj, eller mat, er et naturlig ‘problem’ for en hver moderne by i vekst. Der er LunchFarms ambisjon om å levere en slik løsning i skala ekstremt relevant. Jeg er veldig begeistret for potensialet globalt også utover Oslo, siden det dekker et grunnleggende forbrukerbehov.
LunchFarm ledes av administrerende direktør Sheraz Hussain og medgründer og salgs- og markedsansvarlig Alexander Breivik.
– Vi er veldig glade for å få Andy med på laget, det betyr mye for oss, sier Hussain.
– Det åpner for et stort nettverk både lokalt og internasjonalt, og gjør at vi er et steg nærmere den internasjonale lanseringen vår.
Selskapet har allerede sett høy etterspørsel
– Vår teknologi løser flere problemer for bedrifter, forklarer Breivik.
– De sparer tid og ressurser, samtidig som de ansatte får mye mer fleksibilitet. Vi tror at enkelheten og valgfriheten vil bidra til mer fornøyde ansatte. Samtidig slipper bedriftene å kaste mat, appen sørger for at de alltid mottar riktig mengde.
Foruten miljøgevinsten ved redusert svinn ønsker LunchFarm også å gjøre mer for å ta samfunnsansvar. For hver bestilte lunsj via appen doneres en lunsj til verdens største nettverk for bekjempelse av sult, FNs Matvareprogram, World Food Programme.
– Vi tror at mange ikke er klar over hvor lite som skal til for å hjelpe, sier Breivik.
– Det koster to kroner å mette noen som sulter. Dette er en integrert del av vår virksomhet og vi håper at andre vil gjøre det samme.
Great things come from small groups of dedicated people – as demonstrated by leading water filtration solutions from Israel, oil and gas technologies from Norway and life changing innovations from Silicon Valley.
During the past week, Next Step has sponsored, and CEO Jennifer Vessels has led many discussions, roundtables and speeches during Internationalization Program in TelAviv Israel and Oslo Innovation Week 2015. While very different environments, in both Israel, the “StartUp Nation” and the ‘post oil Norway 6.0’, brilliant entrepreneurs are dedicated to having a lasting impact on society.
Ultimately to Achieve the Dream, one needs to focus on the Three C’s of Success:
Commitment – know yourself and put a stake in the ground that you WILL dedicate the time, focus and personal resources (often requiring sacrifice in other areas) to achieving your dream.
Make a plan as hope is not a strategy… note the steps needed to succeed in your commitment.
Creativity – Building a new solution, path, service and way forward can be challenging. Use your creative problem solving skills and adaptability to overcome obstacles and move forward.
Take action – if you start moving forward and creatively adapt to what comes in front of you, success will follow.
Collaboration – We all bring different skills and perspectives into the world – leverage others with complementary competencies and works styles. Grow through sharing your passion and dream with others and allowing them to join in the commitment to jointly Achieve the Dream.
Silicon Valley is a Pay it Forward culture – we each give back to one another to bring new ideas into the world. By supporting many great Oslo Innovation Week initiatives and international collaboration across Europe, Israel and America, we are committed to achieving our dream of helping great business leaders and entrepreneurs reach their potential through business growth.
I sommer ble Tøyen Startup Summer Camp arrangert. En fire ukers lang hackathon uten eiere, organisasjonsnummer eller bankkonto. Alle dokumenter var open source og alt arbeid basert på egeninnsats fra de som ville delta. Skulle det skje noe, måtte folk gjøre det selv.
Det var 20 startups som ”pitcha” på Demo Day. Nå, 10 uker senere, er det moro å se tilbake på hvordan det gikk. Jeg spurte samfunnet hvilke konkrete resultater de hadde fått ut av campen. Dette var noen av svarene jeg fikk:
Pluvinel, markedet for hest har fått satt i gang prosjektet – en markedsplass for hestinteresserte
Snølykkan ble etablert og første kunde er på vei inn.
Routes har lansert sin MVP med deling av reiseruter.
Gallereel fikk sparket i gang en versjon av sin private bildedelings-app og er nå i invite-only
MontasjeTeam ble etablert. Koordinerer og gjennomfører montasje av beslag og tilbehør i byggeprosjekter.
Det skjer forhandlinger om investeringer med utspring fra campen. Forhåpentligvis kommer det nyheter om det senere.
Vi i EdTech Foundry fant nytt medlem til teamet og rakk å lansere på Handelshøyskolen BI ved studiestart. Det var tross alt nettopp denne lanseringen som var grunnen til at Tøyen Startup Summer Camp ble initiert.
Samlet, ganske fett, egentlig. Uten budsjett, kostnader eller noen formell organisering.
Takk til Innovasjon Norge og Oslo Business Region som bidro med mat og drikke og en gedigen takk til House of Nerds som stilte lokaler.
Tankeboksen AS – som står bak en online portal for behandling av lettere psykiske lidelser som angst og depresjon – er vinner av Driv og AbbVies helse-idékonkurranse. Vinneren ble kåret på et møte under Oslo Innovation week nylig og får pengepremie og forretningsrådgivning verdt tilsammen 350.000 kroner.
(Bilde: Vinneren av MinHelseIdé, Tankeboksen AS, ved Henrik Haaland Jahren. Sammen med Tiago Rodrigues og Anne Præsttun, AbbVie, stortingsrepresentant Kristin Ørmen Johnsen (H), Mona Skaret, Hege Eiklid, Driv Inkubator og Håkon Haugli.)
Tankeboksen vinner for utviklingen av iCBT (internet-based Cognitive Behavioural Therapy) program for lettere psykiske lidelser som mennesker kan få tilgang til på dagen.
Initiativtagerne til Helseidekonkurransen er Driv inkubator og AbbVie AS. Konkurransen har vært inndelt i flere faser – først en åpen utlysning, så to workshops og til slutt nå finale og premieutdeling. Utfordringen var å komme med gode idéer som kan bedre hverdagen til mennesker som lever med sykdom. Mange mennesker ønsker bedre tilgang til informasjon om egen sykdom og at det blir utviklet nye produkter og tjenester som gjør hverdagen lettere. Tilsammen 40 ideer ble sendt inn til konkurransen. Fem av dem ble valgt ut til finalen der Tankeboksen endte som vinner.
Konkurransen har vært åpen for alle. Idéutviklere, pasientforeninger, akademia, gründer- og utviklermiljøer ble oppfordret til å delta.
Programserien vinneren Tankeboksen står bak består av animerte videoer hvor brukere følger en pasient fra han/hun, eller de rundt personen, uttrykker bekymring for personens mental helse, pasienten søker profesjonell hjelp og videre igjennom behandlingsforløpet og avslutter med en oppsummering for å unngå tilbakefall. De første videoene gir brukeren en introduksjon til en pasient som beskriver sin historie om sine mental helse utfordringer. Historien forteller om hva som har skjedd i deres liv og hvordan det påvirket dem. Videre følger programmet personen igjennom deres vei fra de søker profesjonell hjelp til de er ferdig med behandlingen.
Grunnleggeren av Tankeboksen, Henrik Haaland Jahren, er utdannet psykolog fra Australia og er autorisert psykolog i Norge og i Australia.
Vel tilbake i et høstvakkert Norge etter en hektisk studieturuke med Innovation Forum i Silicon Valley – verdens største innovasjonsmekka – er inntrykkene mange og mektige.
Årets utgave inkluderte besøk hos Tesla, Cisco, Opera, Meltwater og Stanford University, samt et forrykende foredrag med Guy Kawasaki og gode innlegg fra flere av de norske entreprenørene som satser der borte.
Selv om det er store forskjeller mellom Silikondalen og vår hjemlige arena er det noen åpenbare fellestrekk. Først og fremst tenker jeg på den flotte viljen til å dele informasjon og erfaringer på tvers av tradisjonelle firmagrenser. Det er tilnærmet fri flyt av ideer som gjelder – og innovatører er åpenbart rause av natur uavhengig av lengdegrad.
Slik som i Silikondalen, har det også i Oslo vokst frem et yrende miljø hvor kreative endringsagenter møtes. Gode eksempler på slike tilrettelagte møteplasser er blant annet Mesh, StartupLab og Oslo International Hub – samt mange av de flotte konferansene og seminarene som Oslo Innovation Week har samlet denne uken.
Den største forskjellen ligger nok i forståelsen av hvordan god innovasjon oppstår, slik jeg ser det. For mens norske politikere drives av en overbevisning om at offentlige etater og byråkrater er de som best sikrer innovasjon, og derfor pøser stadig mer penger inn i offentlige virkemiddelaktører, tenker man i Silicon Valley helt annerledes. Her er det det private Stanford universitetet og deres nåværende og tidligere studenter og professorer som har den sentrale rollen. Det anslås at økosystemet rundt Stanford universistet i Palo Alto, selve hjertet i Silicon Valley, i løpet av de siste årene har generert over 4 millioner jobber og en verdiskapning som tilsvarer Canadas BNP, tilsvarende mer enn det dobbelte av Norges BNP.
Det skal bli spennende å følge implementeringen av gründerplanen som Monica Mæland og Siv Jensen presenterte denne uken fra scenen i Operahuset. 3in.no vil være på ballen og følge opp alt det flotte som skjer både i Oslo, i landet for øvrig og internasjonalt.
I går kveld ble den beste oppstartsbedriften kåret i en stor finale ”OIW 100 Pitches” på Forskningsparken (Oslo) under Oslo Innovation Week. Vinneren er Skin Analytics. Det nystartede selskapet lar en avklare om føflekker er farlige ved hjelp av et ekstra “kamera” som kobles til mobiltelefonen. I tillegg vant det norske selskapet Space, som lar deg se hvilke parkeringsplasser som er ledige og hvor, deltagelse i Innovasjon Norges utenlandsprogram.
(Bilde: juryleder Jeanne Sullivan, og vinner Neil Daly. Foto OIW)
Gründer av Skin Analytics, Neil Daly, har sammen med de andre deltagerne vært gjennom tøffe innledende runder og semifinaler i Oslo. Det var en litt sliten, men veldig stolt og glad vinner som tok i mot prisen på kr. 300 000.
– Det er stort å være med på Oslo Innovation Week i seg selv, og det er enda større å være den som vant i konkurranse med alle disse gode selskapene, sier Neil Daly, gründer av Skin Analytics.
Gründer av Space, Sigurd Høystad, som juryen mente kom på andreplass, var godt fornøyd med å vinne deltagelse i utenlandsprogrammet til Innovasjon Norge.
– Nivået på selskapene er ekstremt høyt, og jeg har sett mange selskaper jeg selv ville investert i. Jeg vil takke juryen for alle de gode råd vi har fått i løpet av kåringen, og vi har utviklet oss mye i løpet av uken, sier Space-gründeren.
Konkurransen ”OIW 100 Pithces”, som er kåringen av den beste oppstartsbedriften, arrangeres i som del av Oslo Innovation Week.
Oslo som teknologisenter
”OIW 100 Pitches” begynte med 100 spennende, utvalgte oppstartsbedrifter. I løpet av uken ble 100 til seks. Disse seks møttes i går kveld til kamp i finalen foran et entusiastisk publikum og en jury bestående av internasjonale investorer.
– Norge, med Oslo i spissen, har utviklet seg til et innovasjons- og teknologisenter. Juryen møtte entreprenører som vil gjøre det stort. Skin Analytics, Space og de andre selskapene trenger rollemodeller, vekstmuligheter og kapital, sier Jeanne Sullivan, nr. 4 på Forbes liste over mektige investorer, fra Sullivan Adventures (New York), på vegne av juryen.
Sullivan satt i juryen sammen med Tellef Thorleifsson (Northzone Ventures, Oslo), Sean Percival (500 Startups, Sillicon Valley), Ekaterina Gianelli, (Inventure, Helsinki), Kristin Riise (DnB) og Bård Stranheim (Innovasjon Norge).
Norges framtid
De andre oppstartsbedriftene som deltok i finalen var Rock Physics Technology, Seram Coatings, Vio, og Vaccibody. De nystartede selskapene har alle vært med under programmet til Oslo Innovation Week, som har samlet rundt 9000 deltagere til nærmere 80 arrangementer.
– Norsk økonomi er i omstilling, og uansett hva Norge skal leve av i framtiden så er entreprenørskap og innovasjon løsningen. Alle de nystartede selskaper vi har sett i finalen i dag er viktige og inspirende forbilder. Skin Analytics vant fortjent, sier Fredrik Winther, daglig leder i Oslo Business Region.
– At det var et internasjonalt selskap som vant viser hvilken konkurranse selskapene må forholde seg til. Entreprenørskap er ikke kretsmesterskap, det er X Games, sier Fredrik Winther.
– Vi er tre unge gründere som brenner for å hjelpe andre mennesker. Via Qualifind skal vi hjelpe frilansere med å bli mer synlig slik at de kan få flere oppdrag og leve av sin “passion”, forteller Kathrine Bergstå.
(Bilde: Una Brännström Sverdrup (22), Henriette Gauteplass Rygg (22) og Kathrine Bergstå (21). Foto Petter Misje.)
Kommende søndag arrangerer de unge gründerne lanseringsmarked i Strøget – og samler et utvalg av Qualifinds profiler som vil stå på stands og selge sitt arbeid.
– Her finner du billedkunst, fotografi, illustrasjon, trykk, smykker, vesker og mye mer! Så- trenger du et nytt bilde på stueveggen, en unik gave, en håndlaget veske i skinn eller bare litt inspirasjon og en god prat, stikk innom da vel, foreslår Kathrine.
Vinnerproduktet fra Zaptec heter ZapCharger Portable – som er en hjemmelader for elbil.
3in gratulerer!
– Laderen er pakket med funksjoner, enestående sikkerhet og fleksibilitet, er denne ladeplassen perfekt for store kommersielle anlegg og borettslag, samt for familien som trenger å lade bilen sin raskere, sier Zaptec selv om produktet.
ZapCharger sin hjemmelader veier ca 3 kilo i motsetning til dagens ladere på 100 kg. Første avtale har Zaptec fått med Renault, som vurderer å bruke laderen i hele verden.
Norge trenger nye bein å stå på, og det er mange år siden vi har hatt en så stor mulighet til å skape noe nytt som i dag, sier leder for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.
Traaseth var en av 15 suksessrike business kvinner som tok turen til hovedstaden denne uken for å dele sine erfaringer og lærdommer med andre under årets Female Business Innovation Conferance (FBI).
Under foredraget ”Fra enkeltmannsforetak til vekstforetak”, inspirerte hun kvinnene i salen til ikke bare å satse på egen forretning, men også til å satse stort! Dette fordi Norge nå står overfor en omstilling der gründere og kommende gründere i stor grad må ta på seg ansvaret med å skaffe landet nye arbeidsplasser.
– 60 % av fremtidens jobber de neste 10 årene har ikke blitt skapt ennå, og det er jo gründere som må skape de nye jobbene. Det blir derimot ikke økonomisk vekst av enkeltmannsforetak, så dette ”enkeltforetakssyndromet” må vi gjøre noe med!, sier hun.
Miljøinnovasjon= nye forretningsområder og økonomisk gevinst
Blant foredragsholderne var det ikke bare Traaseth som snakket om at den norske økonomien må gå fra særstilling til omstilling, nå som norske oljeprisene synker og klimautfordringene øker. Både Linn Grøtberg, rådgiver hos Miljøfyrtårn og Kia Louise Klovenes, Seniorrådgiver i Pure Consulting og Partner i The Social Business Club, hadde omstilling som tema i sine foredrag, med fokus på grønn innovasjon.
– Nye tider skaper nye behov. Selv i Norge ser vi nå en forandring hos forbrukerne – de ønsker å kjøpe bærekraftige produkter. Dette gjør at også investorer velger å investere i grønne bedrifter i større grad enn før. Nye og eksisterende bedrifter må derfor ikke bare tenke på billig produksjon, men også på hvordan de kan være grønne og samfunnsansvarlig, forklarer Klovenes.
For å finne frem til de gode gründerideene bør man derfor ta utgangspunkt i et problem man ser i samfunnet, og lage et marked ut ifra det, påpeker de ”grønne damene”. Et eksempel er den nye, innovative restauranten ”Rub & Stub” i København som aktivt bekjemper ”food waste”, ved å bruke kun matvarer som matbutikker ikke får solgt, og som ellers ville bli kastet.
– Det er nettopp bedrifter som har miljø og velferd i sin tankegang som klarer å tenke grønn innovasjon man kan tjene penger på, sier Grøtberg.
Har du en gründer i magen? Har du allerede etablert egen business?
Eller drømmer du kanskje om å starte opp for deg selv?
Her er de beste gründertipsene fra dagens foredragsholdere:
· Start med å finne ut hva du er god på, og hva som er lidenskapen din.
· Tenk stort og tenk internasjonalt fra dag én.
· Still deg spørsmålet: Hvem kan hjelpe deg med å oppnå drømmen din? Alle trenger hjelp, og flere hoder tenker bedre enn ett.
· Lag en forretningside som har et stort nok marked, og sjekk at markedet faktisk er betalingsvillig før du brenner penger.
· Fokuser på kunden, og husk at du må bygge relasjoner og nettverk for å kunne spre budskapet ditt.
· Våg å stå støtt i drømmen din og skille deg ut.
· Sist, men ikke minst, det er lov å feile! Fiasko fører ofte til kreativitet og nye ideer – Det som lykkes, blir skapt underveis!
Konferansen «Energetics- flerkulturelle ressurser, innovasjon og verdiskaping» skal inspirere innovasjonsmiljøer til å se potensialet i innvandrere som gründere og verdiskapere. Kronprinsparet åpner konferansen i Drammen den 19. og 20. oktober, og næringsministeren, Sean Percival, næringslivstopper, og en rekke suksessfulle gründere med innvandrerbakgrunn, er blant talerne.
Regjeringen har besluttet å utvikle et nasjonalt kompetansesenter for flerkulturell verdiskaping/innvandrerentreprenørskap i Drammen. I forbindelse med dette inviterer Norsk senter for flerkulturell verdiskaping, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), og Buskerud fylkeskommune, til denne internasjonale læringskonferansen.
Konferansen retter seg særlig mot norske miljøer innen etablererveiledning, kommunale ledere og næringsansvarlige, politikere på alle nivåer, fagspesialister fra akademia og forskningsmiljøer, offentlig ansatte, samt interessenter og representanter fra næringsliv og privat sektor.
– Det beste arbeidet jeg har gjort, er gjort ved bruk av mitt eget raseri, sier den danske, grafiske designeren Julie Andersen. Under Visueltfestivalen inntok hun scenen sammen med andre internasjonale og nasjonale foredragsholdere for å gi Norges kreative bransje ny påfyll av inspirasjon og faglig kunnskap.
Julie Andersen, bedre kjent som Lil´Ol´Lady, bruker egne prosjekter som en form for terapi for å komme over vanskelige episoder i livet. En av de mest kontroversielle utstillingene hennes heter ”Be My Valentine Bitch” og er inspirert av et tøft brudd med kjæresten.
Siste verk i serien ble laget etter at venninnen hennes bestemte seg for å gi henne en voodoo-dukke i gave.
Hun mente at jeg kanskje hadde gått litt for langt med all kunsten jeg hadde laget for å bli kvitt tankene og sinnet jeg bygget opp etter bruddet med eksen, og lurte på om jeg ikke bare kunne stikke et par nåler i dukken og bli ferdig med det. Det hun ikke visste, var at jeg allerede hadde jobbet meg gjennom de vanskelige følelsene, men at jeg ønsket å lage en siste ting for å teste hvor bestemt jeg kan være på fullføre noe, hvis jeg virkelig går inn for det.
Resultatet ble en 1×1 m stort bilde laget av papir klipt ut i et enormt antall små firkanter, som former teksten ”Tak for lort bitch. Jackass 2000.”
– Det var nemlig det siste han sa til meg før vi gikk hvert til vårt, forklarer hun.
Følelsen av å være svak fordi hun tar ting tungt, er borte, og i dag ser Andersen på seg selv som en sterk person.
– Utstillingen lærte meg så mange ting, ikke bare hvor ressurssterk jeg er når jeg bestemmer meg for å gjøre noe, men også hvordan jeg kan gi slipp på min egen måte. Jeg er derfor glad for at jeg klarte å gjøre noe jeg trodde var en svak egenskap til noe jeg kan være stolt av. Slik fikk et veldig dårlig forhold en lykkelig slutt, sier hun og smiler.
På kontor med likesinnede I motsetning til grafisk designer og forfatter, Armin Vit, som snakket om hvordan man kan kombinerer familielivet med business hjemme i sin egen stue, snakket Joackim Levin, grunnlegger av coworking-stedet 657 Oslo, om fordelen med å leie et kontor i samme bygg, for sammen danne et gründerfelleskap.
– Coworking er en ny, dynamisk måte å samarbeide på. Det handler om å være kreativ hele tiden, om tverrfaglighet, og om en ny holdning rundt det å dele kunnskap og erfaring, og ikke minst, forbedre oss, forklarer Levin.
Sammen med kollega Anniken Fjelberg, grunnla han coworking-stedet for tre år siden. I dag har 657 Oslo over 200 mennesker på huset og omsetter for hele 140 millioner kroner.
Joachim Levin, 657.
Levin ser tydelig fordelen med å jobbe på kontor med likesinnede.
–Det som er så bra for de som sitter med andre som jobber i samme bransje, er at de blir skikkelig testet ettersom det sitter noen som gjør akkurat det samme som de gjør på på kontoret ved siden av, eller som kanskje gjør det enda bedre. Jeg tror derfor at de som ikke klarer å tilpasse seg denne nye endringen, kommer til å slite fremover, sier han.
For aller første gang En annen norsk foredragsholder under festivalen var Erik Heisholt, som har fått med seg illustratør og designer Frode Skaren og selskapet The Look and Feel, på å utvikle firmaprofilen til hans nye reklamefirma, Heisholt AS.
– Lage ting og være kreativ uten å måtte tenke, er det jeg elsker å gjøre. Derfor ville jeg at firmaprofilen skulle gjøres på en god, gøyal, men også skremmende måte – med alle muligheter for å feile.
Prosessen med å lage profilen ble av den grunn ganske utradisjonell, fordi Skaren og resten av teamet ikke hadde lov til å ha noe kontakt med Heishold under produksjonen, men derimot fikk lov til å poste det de ville vise live på hjemmesiden til Heishold.
Det eneste Heishold bad Skaren om før han begynte, var at han skulle gi han gåsehud når prosjektet skulle vises for aller første gang.
– Når det kommer til gåsehud, så er det nettopp det som ofte mangler under en arbeidsprosess mellom en kunde og et kreativt selskap. Jeg føler kreativiteten ofte blir drept av alle møtene og de politiske diskusjonene. Vi ville derfor at prosessen med å utvikle firmaprofilen skulle stå i fokus, ikke selve resultatet.
Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...