Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Hva mener SP om entreprenørskap?

3ins lesere er opptatt av hva politikerne mener om dagens status på innovasjon og entreprenørskap. Siden juli har vi intervjuet politikere i Norges største partier, og denne uken snakker vi med Geir Pollestad (SP).

Gjør Norge etter din og ditt partis mening nok for å hjelpe innovatører og entreprenører til å lykkes?

– For å lykkes som innovatør og entreprenør, er det et relativt trangt nåløye man må komme seg gjennom. I ulike innovasjons-barometre har likevel Norge kommet ganske godt ut. Dette skyldes nok et sett med offentlige virkemidler som er ment å skulle bidra til økt innovasjon og gründerskap.

– I tillegg har den rødgrønne regjeringen gjennomført en betydelig satsning på forenkling, som har gjort det enklere å starte og drive egen bedrift. Likevel mener vi i Sp at det bør gjøres enda mer for å støtte entreprenører og innovatører.

Hva konkret vil du og ditt parti skal bli bedre for norske entreprenører og norsk innovasjonskraft i løpet av de neste tre årene?

– Senterpartiet mener at verdiskaping krever at det offentlige driver en aktiv næringspolitikk. Utvikling av infrastruktur skal være framtidsrettet og gi like muligheter til utvikling for næringsliv og innbyggere over hele landet, vi vil derfor sørge for høyhastighetsbredbånd og mobildekning til alle og fortsette den kraftige satsningen på vei og bane. Vi vil ha sterkere stimuleringstiltak for utvikling av kompetanse i næringslivet og sterkere næringsmiljø.

– I tillegg vil vi føre en skattepolitikk som stimulerer til investering, innovasjon og aktivt eierskap. Personlig eierskap i næringslivet innebærer større ansvar og risiko for eier, noe som må tas hensyn til gjennom et tilpasset skatteregime.  Innovasjon Norge og Siva må videreutvikles som strategiske redskap for lønnsom næringsutvikling.

– Senterpartiet vil sikre at små og mellomstore bedrifter får enklere kontroll- og rapporteringsregimer å forholde seg til. Vi vil styrke skattefunn-ordningen, fjerne skatt på arbeidende kapital og øke avskrivningssatsene for å stimulere til økt investering i produksjonsbedrifter.

Hvordan opplever du og ditt parti dagens regjernings syn på norske entreprenører – gjør man nok?

– Vi hadde nok forventet at slagordet ”nye ideer – bedre løsninger” faktisk skulle føre til en offensiv næringspolitikk. Dette syns jeg ikke vi har sett så mye til ennå. Innenfor skatt- og avgiftsområdet har det også blitt gjort noen grep som har slått uheldig ut for deler av næringslivet. I stedet for skattelette til noen få privatpersoner, burde regjeringen se etter løsninger som vil komme entreprenører og små/mellomstore bedrifter til gode.

GEIRS FAVORITTER

Bok:

Bibelen og Økonomisk kokebok av Laura Wathne, Alexandre Olsen og Maria Steensland

Hobby:

Politikk, fotball og fiske

Sitat:

Fred er ei det beste, men at man noget vil. (Bjørnstjerne Bjørnson)

Tredje post fra ukens gjesteblogger: Sjur Dragestad

Denne uken arrangerer Innocos Innovasjonsnettverk studietur til ulike innovasjonsbedrifter i San Franscisco-området. I forbindelse med studieturen publiserer Sjur Dagestad en rekke bloggposter på Innocos nettside. Vi i 3in ønsker å dele Dagestads morsomme og inspirerende tekster, og ukens første får du servert her.

Endelig fag! Hadde vi hatt en søndag til ville jeg kost meg glugg i hjel og måtte begynt med krykker.
500startups er bedriften som har hatt 800 bedrifter innom i løpet av de siste årene. Tre ganger i året tar de inn 30 bedrifter, gir dem $100.000,- hver, i bytte for 7% av selskapet. Så meisler de ut hårete mål. Ut av 1000-1500 søknader plukker de ut de 30 beste, forteller Sean og tar en slurk av vannflaska.

“We make them feel comfortable. The we beat them up on product and market”, sier han. “We expect 30% growth every month. That gives you a good story on Demo Day.” Det hagler med spørsmål fra nordmennene: Hvordan hjelper dere gründerne? Hva skal de oppnå ved å komme hit? Hva med patenter? Flytter de fysisk til Silicon Valley?

Sean forteller at gründerne i akseleratoren får beskjed kun noen uker i forveien. På kort varsel flytter de hit og bor her i 4 måneder. Akseleratoren er åpen 24 timer i døgnet. De som kommer jobber med en viktig oppgave og da er tid en konstant mangel: «We got lots of money, but we ain’t got any more time. We invest in people, their ability to execute and the path to revenue», sier han. Patenter ler han av. Det er en totalt feil måte å bruke pengene på, i følge Sean. Bedriftene som kommer innom i akseleratoren beveger seg raskt og ligger alltid et hode foran. Patenter har ikke noe med innovasjon å gjøre, sier han. Patenter handler om saksøking og er advokatstoff. Det er jus og ikke innovasjon. Hvis du beveger deg for sakte så kommer tiden til å spise opp løsningen din uansett, og da trenger du ikke noe patent. Hvor mye innovasjon er det i å sitte på 1000 patenter som ingen vil ha? «Next question?»

Sean forteller om total åpenhet blant deltagerne, skreddersydd opplegg for hver enkelt, 200 skarpskodde mentorer som holder deg i ørene. Etter 4 måneder vet du om du ligger an til suksess eller fiasko. Man trenger ikke 2-3 år til dette. 2-3 år med seigpining vil rett og slett bety fiasko, siden tiden spiser opp mulighetene dine.
«I’m only sitting here, because I failed a couple of times», avslutter Sean. “Fail early and often in order to become success.”

En halv mil nordover møter vi Hay hos StartX. Etter noen minutter kommer en av StartX-gründerne i flipp-flopper inn og hilser oss med et stort smil. T-skjorte og sandaler er godkjent arbeidsantrekk i denne dalen, som en nordmann heller ville kalt en slette. Stilen er avslappet, men ikke la deg lure. Under den avslappede fasaden ligger beintøffe forventninger. Mentorene spenner fra de som gjorde det for noen få måneder siden til de som solgte aksjene sine og ikke trenger å jobbe mer de neste 6000 årene. For å bli med i denne akseleratoren må minst en av gründerne ha en fersk Stanford-tilknytning (maks 4 år siden man ble uteksaminert). Mentorene får ikke lov til å investere i bedriften mens den er i akseleratoren, styremøter avholdes hver 2. uke. Stanford spytter inn verdier for $100.000,- i hver bedrift og krever ingen eierandel. Det de derimot krever er at du stiller som mentor i framtiden. De vil ha deg, sjela di, holdningene dine og ikke minst: erfaringen din. Midt i all pengefokusen, skaper dette en viss forvirring i gruppen. Hva er det dere egentlig investerer i, når dere ikke vil ha eierandeler i selskapene?
StartX sin forretningsmodell er en variant av kirkens modell: Vi vil ha deg, holdningene dine, viljen din. Du er en av oss. Til gjengjeld opplever Stanford det samme som kirken: Nå man er frelst, gir man både tiende og tid. På Stanford får du navnet ditt på bygningen. I kirken kunne du bli begravd inne i kirken og få navnet ditt på gulvet eller veggen. I en tid hvor folkekirken er på vei ned er universitetsreligionen for de få på vei opp.

Etter 4 år lever fortsatt 80% av de 160 bedriftene som har vært innom, 10% er avviklet og 10% er oppkjøpt. Innsikten vi får kan til dels kategoriseres som sjokkerende for sosialdemokratiske Ola og Kari. Hos oss er det idrettsstjernene, Kjell Inge og Petter Stordalen som får lov til å være bedre enn de andre. Kjell Inge er bedre enn oss og Petter må kjempe for det. Fredriksen ble fengslet og flyttet til Kypros. Hvis du har gått på trynet i Norge, så er du ferdig. Hvis du har for stor suksess, så passer du ikke inn da heller. I silikondalen forventes det at du stikker deg fram. Den som ikke klarer å holde tempoet oppe er ute. I militæret hadde vi et uttrykk som passer: «Det er tøft, men gutta liker det.»

Jeg vil avslutte dagens tekst med Seans åpenbaring, kap. 2, versj 4 og vil be hele menigheten folde hendene: Å være innovatør er som å stifte familie: Først er du dypt forelsket. Etterpå kaster babyen opp på deg.

Hilsen Sjur

Sjur Dagestad har jobbet med innovasjon i næringslivet siden 1988. Han er første vinner av Reodorprisen (1994) hvor han fant opp og utviklet en fakkeltenner sammen med to medoppfinnere, Tom ødemark og Magne Bjørkhaug. Dagestad har også jobbet som utviklingssjef og forsknings- og innovasjonskoordinator i diverse selskaper. I 1993 grunnla han innovasjonsselskapet Innoco AS. Innoco AS jobber med etablerte bedrifter som har behov for fornyelse. Siden 1994 har han vært ansatt som professor II i innovasjon ved NTNU.

Magne vil skape ny markedsføringsflate

Magne Nielsen (26) har nådd gjennom nåløyet og fått støtte fra Innovasjon Norge til å utvikle Surfer: En applikasjon som gjør om ”låst skjermen” på Android smarttelefoner til en markedsføringsflate.

Det var da Nielsen var på Gründerskolen i Boston i fjor at han fikk ideen til appen.

– Jeg kom over et lignende konsept og tenkte at det var kjempesmart: Hver dag får vi masse reklameinntrykk mot oss, bare her vi sitter nå får vi kanskje hundre inntrykk, sier Magne og peker rundt seg på Kaffebrenneriet.

– Samtidig sjekker vi mobilen vår oftere og oftere, det er en del av hverdagen vår. Jeg sjekker mobilen kanskje 150 ganger om dagen, det er en uvane fordi man ikke har noe annet å gjøre. Surfer gjør denne uvanen om til noe positivt.

Magne drar opp mobilen sin og demonstrerer hvordan Surfer virker. Hver gang han trykker på ”låst skjerm” kommer det opp en annonse som kan undersøkes med ved å swipe til venstre. Ønsker man å låse opp telefonen som vanlig, er det bare å swipe til høyre.

Det er faktisk ganske enkelt, men man tar seg selv i å lure på om mer reklame er noe folk virkelig vil ha eller trenger.

– Vi skal ikke bare ha reklame, altså. Man kan ha nyhetsoppdateringer, været, fine bilder, rett og slett alt som er tilpasset dine interesser, kan han forsikre.

Vil belønne brukeren

– Det beste med Surfer er at brukeren vil bli belønnet med poeng for hver gang smarttelefonen sjekkes. Disse poengene kan konverteres til premier i slutten av måneden, sier Nielsen.

Som mulige belønning nevner Nielsen gavekort på kino, Netflix og Spotify.

– Man kan også gjøre som en god samaritaner ville gjort og donere til veldedighet, så du har mange muligheter. Vi håper på å gi et tilbud som gir merverdi for brukeren slik at innholdet er tilpasset hans eller hennes behov. For min del vil jeg for eksempel bare ha annonser eller informasjon om idrett, kaffe og konserter, jeg vil ikke ha reklame for sminke og slike ting.

Det er en del bedrifter som nå kjører anti-mobilbruk kampanjer. Hva tenker du om at appen kan føre til økt mobilbruk, spesielt blant unge? 

– Vi ønsker og tror ikke a t folk skal bruke mobilen mer, men at man får mer nyttig bruk av mobilen. Det at folk sjekker mobilen sin ofte er et faktum, det er en vane folk har tilegnet seg allerede. Vi har tenkt å sette en grense på antall swipes i timen, slik at folk ikke overbruker eller utnytter systemet.

– Hvis jeg i slutten av måneden kunne gitt 200 kroner til Røde Kors eller Redd Barna fordi jeg har en dårlig uvane og sjekker mobilen ofte, så tror jeg at jeg bare hadde vært glad for å gjøre det.

Tester til helgen

I juni mottok Surfer støtte fra Innovasjon Norge til testing og utvikling. Foreløpig brukes mesteparten av midlene til å lønne utvikleren, som jobber fulltid med prosjektet.

– Vårt neste mål er å gjennomføre en betatest før vi forhåpentligvis kan skalere opp. Til helgen skal vi la 15-20 mennesker teste appen. Foreløpig har vi bare gjort det selv så vi er veldig interessert i å få innspill og tilbakemeldinger.

– Vi har klare mål om det som skal nås, men hvordan selve løsningen skal se ut er vi ikke hundre prosent sikre på enda.

Var det vanskelig å få støtte fra Innovasjon Norge?

– Det var ikke de beste forutsetningene for å få støtte. Å få støtte til apper er vanskelig, så jeg ringte før jeg sendte inn søknaden for å fiske om det i det hele tatt var mulig å få noe, sier Nielsen.

– Det første de sa var at det var et trangt nåløye for å få støtte for en app, og at de ikke var spesielt glad i reklame, men jeg presenterte ideen og de syns det virket interessant

Bli en supertaler

For mange kan det nesten fortone seg som et mareritt å tale foran små eller store folkemengder. Er det mulig å bli komfortabel med å holde presentasjoner? 3in tok en prat med nestlederen i Kommunikasjonsforeningen, Gro Elin Hansen, som mener det er lys i tunnelen for alle.  

– De fleste har lite erfaring med å holde presentasjoner. Vi er et beskjedent folkeferd og vi får lite presentasjonstrening i utdanningsløpet. For mange er bryllupsdagen den eneste gangen i livet de holder en tale!, sier Hansen.

Hansen vet hva hun snakker om. Siden 2006 har hun undervist i presentasjonsteknikk for mediestudenter ved Universitetet i Oslo. Hun jobber til daglig som leder for internkommunikasjon i Norsk Hydro, og har tidligere jobbet som informasjonssjef i Storebrand og som informasjonsrådgiver i SAS.  I tillegg har hun bred internasjonal erfaring, hvorav fem år som informasjonsrådgiver for den britiske interesseorganisasjonen Chartered Institute of Public Relations i London.

Er det mulig å bli komfortabel med å snakke foran små eller store folkmengder?

– Ja, det er mulig å bli mer trygg når man snakker foran forsamlinger. Stikkordet er mengdetrening. For å bli god må man trene. Ikke vær redd når noen spør om du vil holde en presentasjon. Jeg synes flere bør gjøre Pippis slagord til sitt eget “Det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert”. Hopp i det og se på det som en mulighet til å utfordre og utvikle deg selv. Da blir det litt mindre skummelt neste gang du skal i ilden, sier hun.

Team opp med en i salen

I tillegg til å øve masse, er det flere ting man kan gjøre for at rammene rundt presentasjonen skal bli gode og trygge.

– Det er lurt å fortelle deg selv at ”dette kan jeg og dette liker jeg”, å si det motsatte hjelper sjelden når man er nervøs. Det kan også være lurt å møte opp i god tid for å bli kjent med både lokalet og menneskene, sier Hansen.

Hun trekker også frem at det er viktig å sove og spise tilstrekkelig i forveien.

– Å holde en presentasjon på tom mage er ingen god ide! Husk også å puste godt underveis, med magen. Det hjelper. Ha også et vannglass lett tilgjengelig.

Hansen mener  at det kan være lurt å alliere seg med noen som kan berolige og støtteunderveis.

– Team opp med en velvillig sjel i salen som kan gi deg positiv feedback i form av et hyggelig blikk eller et nikk.

–  Dette er selvsagt ikke alltid mulig ved eksterne presentasjoner, men funker fint når du skal holde en presentasjon blant kolleger på jobb.

Involver publikum

Uansett hvor eller hvordan man skal holde en presentasjon kan publikum virke avskrekkende. Det er ikke til å utelukke at noen begynner å fikle med mobilen eller ipaden, hvilket kan være et stressende element.

Hansen mener det er lurt å involvere publikum og stille spørsmål knyttet til temaet man snakker om underveis. Da får du tilbakemelding om de faktisk følger med.

– Du kan for eksempel spørre: “Hvor mange har opplevd X og Y?”. Det finnes også gode avstemmingsprogrammer på nett, for eksempel Mentimeter.com, som du kan bruke for ‘live’ avstemning dersom du ønsker ekstra involvering og engasjement.

I tillegg oppfordrer kommunikasjonslederen til å variere bruken av medier. – Veksle mellom å bruke Powerpoint, som ikke bare består av lang tekst i kulepunkter, og visuelle medier som bilder og video.

Er det noe man absolutt ikke bør gjøre?

– Ikke del ut presentasjonen på forhånd. Det kan lett sløve publikum og oppmerksomheten forflyttes til smarttelefonene. Del heller ut eller send presentasjonen til deltakerne i etterkant, eller legg den på Slideshare.net.

Gro Elins 6 beste tips for å bli en bedre presentatør:

1. Sett av god tid til å øve på forhånd. Mange bruker 99,9% av forberedelsestiden på å lage en perfekt Powerpoint-presentasjon, men nedprioriterer øvelse. Det er feil bruk av tid.

2. Øv sammen med en venn, familiemedlem eller kollega – en person du stoler på og er avslappet med. Ikke vær redd for å be om deres tilbakemelding slik at du kan justere og finpusse presentasjonen din

3. Sørg for at du vet mest mulig å publikum på forhånd slik at duvet at det du snakker om er relevant for dem.

4. Sjekk det tekniske utstyret grundig – både ditt eget og det i møtelokalet. Si ifra på forhånd hva du trenger av prosjektor, nettilgang, flip-over eller liknende. Bruker du Mac: sørg for å ha med din egen overgang.

5. Vær tydelig på formålet med presentasjonen din. Dersom du er usikker, så forhør deg med møtelederen på forhånd.

6. Entusiasme smitter. Vis at du liker og kan det du snakker om, både gjennom kroppsspråk og innhold.

FOTO: Bård Gudim, Kommunikasjonsforeningen

 

Elsykler er nå et enda bedre miljøalternativ

Det er forventet at salget av elsykler dobles for andre året på rad, samtidig har ståhjulinger gjort sitt inntog i Norge. Elektriske framkomstmidler er i vinden, og nå har myndighetene inkludert både elsykler og ståhjulinger i registeret over produkter som skal håndteres som elektrisk avfall. På tide, mener aktører i bransjen.

Økt miljøbevissthet og jakt på alternativer til bilkjøring har ført rundt 15 000 elsykler ut på norske veier de siste årene. Nå nærmer flere av de tidligste modellene seg slutten på forventet levetid. Gunnar Murvold, administrerende direktør i returselskapet RENAS, håper at sykkeleierne vil holde på de grønne tankene selv om elsykkelen kasseres.

– Selv miljøvennlige framkomstmidler kan skade miljøet etter endt levetid, sier Murvold.

– Mange tenker nok at «en sykkel er en sykkel» og kaster dem rett i containere, men da er skaden allerede skjedd. Det er viktig å huske at både elsykler og ståhjulinger har batterimotorer, kabler og styringspanel og må derfor behandles som elektrisk avfall, forteller Murvold.

En enkel oppfordring

Denne sommeren ble miljøsykler innlemmet i myndighetenes register over elektriske og elektroniske (EE) produkter. Dermed er forhandlere blitt pålagt å ta hånd om produktene etter endt levetid og besørge innsamling. Dette er til stor hjelp, både for miljøet og tidligere eiere. Murvold har følgende, enkle oppfordring til publikum:

– Når den tid kommer, ta med deg din gamle elsykkel tilbake til forhandleren eller et mottak av EE-avfall i stedet for å kaste den. Det er den beste måten å sikre at elektronikken og de gamle batteriene blir tatt hånd om på en forsvarlig måte, forklarer RENAS-direktøren.

Kvalitetsforskjeller gjør regelverket nødvendig

Mens gevinsten for EE-registreringen tilfaller miljøet, faller kostnaden på importørene. Bedrifter som er tilsluttet RENAS må betale et miljøgebyr på 0,1 prosent av importverdien på alle nye elsykler. Dette gebyret skal dekke kostnadene til innsamling og gjenvinning av kasserte elsykler. På en elsykkel til 10 000 kroner utgjør miljøgebyret 10 kroner.

Daglig leder i elsykkelforhandleren EVO Direkt, Jo Espen Bjerk, mener likevel EE-registreringen er et godt tiltak.

– Tatt i betraktning salgsvolumet de siste årene, samt forventet levetid på sykkel og batterier, virker det som et fornuftig tidspunkt å få på plass retningslinjer for behandling av kasserte elsykler nå, sier Bjerk.

Garantiperioden for elsykler og batteri er vanligvis to år, men det er betydelige kvalitetsforskjeller mellom miljøsyklene. Desto viktigere er et regelverk for håndtering av kasserte modeller.

– Det er få markeder hvor jeg har sett like store kvalitetsforskjeller som i elsykkelmarkedet, medgir Bjerk, som håper at innføringen av miljøgebyr vil bidra til en mer helhetlig grønn profil for det elektriske framkomstmiddelet – uavhengig av kvalitet.

– Det viktigste er en bevissthet rundt hvor man gjør av elektrisk avfall. Vi ønsker å tilrettelegge slik at folk kan ta mer miljøbevisste valg, avslutter RENAS-direktør Murvold.

Andre post fra ukens gjesteblogger: Sjur Dagestad

Denne uken arrangerer Innocos Innovasjonsnettverk studietur til ulike innovasjonsbedrifter i San Franscisco-området. I forbindelse med studieturen publiserer Sjur Dagestad en rekke bloggposter på Innocos nettside. Vi i 3in ønsker å dele Dagestads morsomme og inspirerende tekster, og ukens første får du servert her.

Fremtiden starter akkurat – Nå!

Forandring fryder ikke, men i dag frydet det faktisk bitte litt. Wienerbrød til frokost er slettes ikke verst – dersom man liker søtsaker. «Sorry, we don’t have sandwiches», var svaret på Cafe Trieste. Da ble det eplefylt bakverk til frokost i dag, da. Brannmennene bak oss kommenterer: «Best coffee in town.»

Earl forteller oss at cafeen er en av de eldste i San Francisco. Vi nikker anerkjennende og berømmer mangfoldet i byen. Kineserne har chinatown, Burnere og hippier har Haight Ashbury og italienerne har satt sitt preg blant annet på området rundt Cafe Trieste. Olav har nettopp bodd hos en familie med norske aner og 100 år gamle norske tradisjoner. I samme åndedrag som vi fordømmer pakistanerne, somalierne og inderne i Norge for manglende integrering, er vi stolte over de norske miljøene i USA. De som motsatte seg integrering. Ola og Kari liker stahet – så lenge det er de selv som kan være sta.

Det er søndag og byen koker. Søndag er perfekt handledag. For mange år siden leste jeg en artikkel om lykke (Flux 4/2003) hvor filosofen Arne Næss ble intervjuet. Ett av elementene som gjorde inntrykk handlet om innkjøp. Arne ba leseren om å stille spørsmål ved de tingene man ønsket å kjøpe. Kjenn på det. Ta deg god tid. Kjenn på det en gang til. Etter å ha lest artikkelen har jeg mange ganger utsatt en handel fordi jeg ikke har følt at den satt slik som den skulle – i hjertet. De færreste handelsmuligheter forsvinner når man snur ryggen til dem. Ofte kan man komme tilbake, dersom man virkelig vil dette. Jeg er overbevist om at det finnes en del Teslaeiere som kunne hatt godt av å tenke seg om en gang til før de hadde handlet. Selv kjører jeg ikke Tesla. Jeg er nemlig miljøbevisst. P85 er for hedonisten i kollektivfeltet.

Akkurat nå har jeg vært tilbake i akkurat den butikken i Chinatown. Jeg har tenkt på det i ett år. Ja, jeg vil dette. Ekspeditøren pakker den inn. Den skal stå på pulten min hjemme og være med meg når jeg jobber hjemmefra. Jeg har gledet meg i ett år til dette, og nå er handelen utført.

Det er søndag kveld og vi møtes på restauranten. Det hyggeligste var å høre hvordan de hadde gledet seg til besøkene. De små kommentarene og glimtene i øynene deres. Forventningene som lå på utsiden av kroppen. I de neste dagene skal Mariell, Gro, Erik, Roy og Ragnar fra Siva, Yngve og Linda fra Bølgen næringshage, Sonja og Sten fra omstillingsprogrammet i Ringeriksregionen, Ivan fra Norut, Johannes fra Gjøvik, som begynner på Berkeley på onsdag, Olav og jeg lete etter morgendagens inkubator, hårete mål, inspirasjon og innovasjon på nye veier.

Sjur Dagestad har jobbet med innovasjon i næringslivet siden 1988. Han er første vinner av Reodorprisen (1994) hvor han fant opp og utviklet en fakkeltenner sammen med to medoppfinnere, Tom ødemark og Magne Bjørkhaug. Dagestad har også jobbet som utviklingssjef og forsknings- og innovasjonskoordinator i diverse selskaper. I 1993 grunnla han innovasjonsselskapet Innoco AS. Innoco AS jobber med etablerte bedrifter som har behov for fornyelse. Siden 1994 har han vært ansatt som professor II i innovasjon ved NTNU.

Danske med innovativ vri på babycallen

Den danske appen Nabby gjør babycallen tilgjengelig på mobiltelefonen.

Nabby er en babycall som kan kobles til iPhone, iPad og Android telefoner og nettbrett. Den er utviklet i samarbeid med over tusen foreldre, og er den første av sitt slags i verden.

Ideen til Nabby ble født en dag Anders Vesterborg, grunnleggeren og administrerende direktør av Nabby, desperat prøvde å grave seg gjennom et hav av kompliserte babycalls og brukermanualer for å finne den beste løsningen til sin nyfødte sønn.

Vesterborg tenkte det kunne være en god idé å koble babycallen til iphonen, og vips var appen Nabby i utvikling.

Gründeren sa etter hvert opp jobben sin for å starte på egenhånd, og i dag, to år senere, er Nabby til stede i 7 land; Danmark, Norge, Sverige, Finland, England, Irland og Tyskland.

Viktig med brukervennlighet

caroline_aaseby_nabby_ny– Vår verdi ligger i å tilby kunder en babycall som ikke bare er bedre enn andre babycalls i forhold til teknologi, men som også overgår andre produkter når det kommer til brukervennlighet, sier Caroline Aaseby, support og markedsansvarlig Norge.

– Vår filosofi går ut på å lage et produkt som ikke krever at du må lese en brukermanual, og vi mener vi har lykkes med dette.

Aaseby understreker også at Nabby produseres og designes i Danmark, slik at bedriften kan holde øye med hele produksjonsprosessen og kvaliteten på produktet.

–  Det unike med Nabby Babycall i forhold til andre babycalls er at den eliminerer singalforstyrrelser fullstendig, har 70 timers batterilevetid og ultralav stråling.

Nabby har blant annet vunnet Red Dot Award 2014 for beste produktdesign.

Vi tar nesten aldri ferie fra sosiale medier

Har du irritert deg over stadige oppdateringer i sosiale medier i ferien? Da er du ikke alene. Nå viser det seg at nordmenn er blant verstingene.

Over halvparten av sosiale medie-brukere skriver nemlig oppdateringer eller laster opp bilder og video når de er på ferie. Det viser tall fra reisesøkesiden momondo.

– Sosiale medier har gitt oss mange nye muligheter, men det kan kanskje bli litt for mye av det gode. Hvis man til stadighet er på sosiale medier glir fokuset bort fra reisefølget og stedet man har dratt til, sier Lasse Skole Hansen, talsperson for momondo.

53 prosent av nordmenn som bruker sosiale medier er aktive i ferien. Kun spanjolene, italienerne og svenskene er mer aktive på sosiale medier i feriedagene enn oss. Her er det henholdsvis 60, 59 og 54 prosent som oppdaterer i ferien.

På topp i nord-Europa

Undersøkelsen viser at nordmenn er mer opptatt av sosiale medier på ferie enn flere av våre nordiske venner. Særlig danskene, hvor bare 36 prosent oppdaterer i ferien. Blant nordmenn er det unge voksne som oppdaterer mest.

– Blant reiseglade nordmenn mellom 18 og 35 år velger nesten seks av ti å dokumentere feriedagene i sosiale kanaler. Dette kan tyde på at sosiale medier har blitt vår tids postkort, sier Skole Hansen.

En av ti av oss oppdaterer hver dag, mens nesten halvparten poster hver andre til fjerde dag.

Tall fra TNS Gallup 2013 viser at Facebook fortsatt er nordmenns klare favoritt med 67 prosent daglige brukere. Av de kvinnelige brukerne er 75 prosent pålogget daglig, mens 59 prosent av de mannlige brukerne er pålogget hver dag.

Lett tilgjengelig

– Å tilby fri bruk av internett blir stadig mer vanlig flere steder. Dermed kan det bli vanskeligere å holde seg unna. Men bruk av sosiale kanaler på ferie kan også være positivt, mener Skole Hansen.

Arendal seiler opp som innovativ kommune

Arendal kommune seiler opp som en av de mest innovative som grunnlegger av Arendalsuka, en viktig møteplass for næringsliv og politikk.

Arendalsuka er en arena for uformelle møter mellom næringsliv og politikk, og ble arrangert for første gang i 2012. I år sto organisasjoner som Kirkens Nødhjelp, Unge Funksjonshemmede, Politiets Fellesforbund, Human-Etisk forbund og diverse politiske partier som arrangør bak samtlige av arrangementene.

politikere_arendalsuka_nyAv de rundt 200 arrangementene som ble arrangert, stod Arendalsuka selv for 15. I tillegg var 106 ulike foreninger og politiske partier på plass i ”politisk gate”, som etter hvert har tatt over alle byens torg. I tillegg var nærmere 200 journalister var på plass. Arendalsuka var sterkt synlige på sosiale medier, og på Twitter la den som Top Trends.

Målet for arrangementet er at det skal være en politisk møteplass, bidra til engasjement og interesse for politikk, og bidra til at organisasjoner og enkeltpersoner kommer i direkte kontakt med Norges mest sentrale nasjonale aktører innenfor politikk, organisasjons- og næringsliv.

Inspirert av svenskene

Arrangementet er inspirert av svenske Almedalsveckan, som har blitt arrangert på Gotland i over førti år. Det hele startet da Olof Palme, som da var kunnskapsminister i Sverige, talte fra et lastebilsdekk ved kruttårnet i Almedalen. Almedalsveckan er fortsatt en viktig møteplass for alle som vil debattere politiske samfunnsspørsmål i Sverige.

Selve ideen om Arendalsuka ble sådd i 2008, da Per Høiby, administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået JKL observerte Almedalsveckans sterke posisjon i nabolandet. Høiby undret seg over at det ikke fantes en tilsvarende arena i Norge, og mente det burde være et behov for en norsk variant av Almedalsveckan. Ideen ble luftet for Kai Krüger Henriksen som gjennom sin posisjon i Veidekke var sterkt engasjert i Sverige.

gatebilde_Arendalsuka

Krüger Henriksen, som har sine røtter i Arendal, hadde deltatt flere ganger på Almedalsveckan, og var også positiv til å få til noe tilsvarende i Norge.

Visjonen var å skape en møteplass der sentrale personer fra politikk, næringsliv og organisasjonsliv møtes for å diskutere tema som er viktige for å ta vare på og utvikle et godt og bærekraftig samfunn.

Debuten ble en suksess

De to sørlendingene ble raskt enige om at Arendal med sin attraktive beliggenhet, sitt kompakte sentrum og sin solide posisjon som arrangør av festivaler og andre større arrangementer var en god kandidat til å være vertskap for et slikt arrangement. Ideen ble modnet, og våren 2010 tiltrådte Per Høiby som administrerende direktør i det nyetablerte rådgivningselskapet First House.

Ballen rullet videre, og nøkkelpersoner som Stein Gauslaa (redaktør i Agderposten) og Øystein Djupedal (fylkesmann) ble involvert. I dag utgjør Gauslaa, Djupedal og Leif Monsen Arendalsukas programkomite. Arendalsukas råd ledes av Arendals ordfører, sammen med andre sentrale aktører fra Agder.

Det skulle bli 2012 før Arendalsuka ble arrangert for første gang. Ifølge arrangørene ble debuten ”en stor suksess og årets viktigste møteplass mellom ledere i politikk og næringsliv, media og befolkningen i området rundt Arendal”.

Arendal kommune fikk i 2014 tildelt innovasjonsprisen for kommunesektoren. Prisen ble i år delt ut for første gang, og gitt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

 

 

Design som konkurransefortrinn i fiskerinæringen

På onsdag arrangerer Innovasjon Norge og Norsk design- og arkitektursenter temaseminaret Skitt fiske! Design som redskap for konkurransedyktig fiskerinæring under fiskerimessen Nor-Fishing i Trondheim.

Fiskerinæringen er den viktigste eksportnæringen i Norge etter olje og gass. Norge rår over et av de mest produktive havområdene i verden, og den norske fiskeflåten er blant de mest moderne og effektive.

I dag er fiskerinæringen mer effektiv enn for bare noen tiår siden, med bedre fangstredskaper og teknologiske hjelpemidler. Fokus på miljø og bærekraft er også viktig.

Forutsetningene er gode, men næringen er konkurranseutsatt og næringsrettet design er et av virkemidlene for økt innovasjon og verdiskaping i fremtiden.

Vil synliggjøre gode design- og innovasjonsprosesser
Anders_HansenTil onsdagens seminar har arrangørene invitert foredragsholdere som synliggjør verdien og resultatene som skapes gjennom gode design- og innovasjonsprosesser.

På talelisten står blant annet Anders Hansen, bedriftsrådgiver i Norsk design- og arkitektursenter.

– Vår oppgave er å ivareta helheten i regjeringens næringspolitiske designsatsning. Vi har noen hovedaktiviteter: DIP (Designdrevet InnovasjonsProgram) hvor vi gir støtte til pilotprosjekter eller konseptprosjekter med mål om å utvikle for eksempel nye produkter eller tjenester. Vi har også en rådgiveravdeling hvor vi jobber med å fremme bruken av design i næringslivet og det offentlige, sier Hansen.

– I tillegg har vi et årlig arrangement, Merket For God Design, hvor god design premieres og fremheves nettopp som et ledd i vår aktivitet.

Hvordan kan design være en driver for innovasjon og forretningsutvikling?

–  Design er grunnleggende en metode som tar utgangspunkt i brukeren og brukerens behov, ønsker og aspirasjoner og det er bra metode for å skape velykkede produkter og tjenester.

 

 

Ukens gjesteblogger: Sjur Dagestad

Denne uken arrangerer Innocos Innovasjonsnettverk studietur til ulike innovasjonsbedrifter i San Franscisco-området. I forbindelse med studieturen publiserer Sjur Dagestad en rekke bloggposter på Innocos nettside. Vi i 3in ønsker å dele Dagestads morsomme og inspirerende tekster, og ukens første får du servert her.

DU ER IKKE GAMMEL FØR DU SELV BESTEMMER DEG FOR DET

Ahh. Det er deilig å komme tilbake. Ja, jeg skal innrømme det: Jeg har lyst til å tilbringe et par år på vestkysten av USA før begravelsesbyrået legger på lokket for meg. Siden jeg ikke drømmer om å skifte jobb, så tror jeg vi må opprette en Innoco-avdeling i California i løpet av de neste 10 årene.

Sonja Bordewich (Innovasjons- og omstillingsprogrammet i Ringeriksregionen), Sten Magnus (Styreleder i Ringerike Utvikling og i Innovasjons- og omstillingsprogrammet i Ringeriksregionen) og jeg ble trygt avlevert i utsultet tilstand av United Airlines. Ryanair: Her har dere noe å lære.Slankereiser til USA. Ikke server noe som helst, og hvis dere velger å servere noe, så sørg for at det er så lite og uspiselig at passasjeren får brekningsfornemmelser når dere dukker opp! Det er ikke ofte man ber om tomatjuice som sikringskost!

I dagene som følger skal 12 innovatører fra Norge ta en nærmere titt på innovasjon og entreprenørskap i California. Hvem som er med på turen og hvilke bedrifter vi besøker, vil du se utover i bloggen. Det eneste jeg vet i øyeblikket er at jeg gleder meg stort, og at vi avslutter med den bedriften som nylig la alle sine patenter åpne. Bra tiltak i Kjærringa-mot-strømmen-kategorien, Tesla! Har egentlig patenter noe med innovasjon å gjøre? Er det ikke mer innovativt å skape enn å bygge barrierer? Patenter er jo egentlig legaliserte, juridiske landminer. Brannfakkelen er tent. På torsdag (21.08) kommer det mer.

Da jeg var 15, sa faren min til meg: «Sjur, nå er du voksen, og da får du begynne å jobbe». Jeg begynte som hjelpegutt på lastebilen i den lokale jernvareforretningen i Brumunddal. Det min far gjorde har jeg aldri glemt: Han behandlet meg som en voksen på det tidspunktet i livet hvor jeg begynte å bli litt voksen. Nå er det jeg som er far. Min eldste sønn, Olav, (18) har tatt IT på videregående, og de siste 3 ukene har han hengt rundt i Silicon Valley for å bli kjent med noen. ‘Noen’ er et velvalgt ord her, hvor relasjoner betyr alt. Jeg vil bringe rådet videre fra min far: Ta barna dine på alvor og la dem få bli voksne!

På turen over hadde jeg gleden av å bli sulten sammen med Sten Magnus. Sten har bygget opp en rekke restaurantkjeder i Norge (TGI Fridays, Burger King, Peppes Pizza for å nevne noen). I en alder av 69 år reiser Sten på studietur til Silicon Valley for å finne ut hva han kan lære og å søke inspirasjon! I et land hvor vi gjør alt vi kan for å devaluere seniorene våre, går Sten mot strømmen. Man er ikke gammel før man selv bestemmer seg for det. Det er nok av dem som dør når de er 40, men lever til de er 80. Pass på at du ikke blir en av dem.

I morgen er det lørdag. Da skal vi drukne oss i inntrykk og sikkert kjøpe en haug med ting vi ikke trenger. Følg med: Da kommer nemlig Musee Mechanique. http://www.museemecaniquesf.com/ . Det er en av de aller, aller, aller beste tingene i San Francisco (synes jeg).

Hilsen Sjur

Sjur Dagestad har jobbet med innovasjon i næringslivet siden 1988. Han er første vinner av Reodorprisen (1994) hvor han fant opp og utviklet en fakkeltenner sammen med to medoppfinnere, Tom ødemark og Magne Bjørkhaug. Dagestad har også jobbet som utviklingssjef og forsknings- og innovasjonskoordinator i diverse selskaper. I 1993 grunnla han innovasjonsselskapet Innoco AS. Innoco AS jobber med etablerte bedrifter som har behov for fornyelse. Siden 1994 har han vært ansatt som professor II i innovasjon ved NTNU.

Du kan lese 3ins sommerintervju med Sjur her. 

Lanserer app som forteller når barna kommer hjem

I dag starter skolen for de fleste, og mange foreldre ønsker å vite at barna har kommet seg trygt hjem fra skole og fritidsaktiviteter. En rekke nordmenn har skaffet seg en app som automatisk gir beskjed når barna er kommet hjem. 
Selskapet Verisure (tidligere Securitas Direct) er en norsk boligalarmleverandør, og har utviklet en mobilapplikasjon som forteller foreldre når barna deres er kommet hjem.

– Det er veldig få foreldre som ønsker å spionere på sine barn, sier kommunikasjonssjef i Verisure, Cecilie Knudsen.

– Samtidig vil man jo gjerne vite at barna er kommet trygt hjem fra skole, fotballtrening og vennebesøk. Med Verisure-appen får man en diskret push-varsling når barna kommer hjem, noe som nok er beroligende for de fleste foreldre.

Verisure-appen er direkte koblet til Verisures alarmsystem og/eller en digital dørlås fra Yale Doorman. Så snart barnet låser seg inn, sendes det en varsling til foreldrene.

– Dette er en av de mest populære funksjonene i appen vår fordi det gir foreldre en trygghet, uten å måtte benytte overvåkingsverktøy som GPS eller lignende. Man slipper også å bli ”masete” og ringe barna hver dag for å høre om de har kommet seg hjem. Foreldre kan også skru alarmen av og på eller låse opp ytterdøra via appen, i tilfelle barna har glemt nøkkel eller alarmkoden, sier Knudsen.

Verisure-appen har allerede blitt lastet ned over én million ganger i Europa, og hele 60.000 ganger i Norge.  

Hva mener du om bruk av slike verktøy for å holde kontroll? 

 

Jakten på Årets gründerkvinne 2014 er i gang

Innovasjon Norges jakt på årets gründerkvinne 2014 er i gang. Har du et spennende vekstprosjekt på gang, eller kjenner du kanskje en gründerkvinne som bør søke? 

Årets gründerkvinne er et samarbeid mellom Nærings- og fiskeridepartmentet og Innovasjon Norge, og deles ut til en dyktig gründerkvinne med vekstambisjoner.

Hovedmålet med prisen er å løfte frem gode rollemodeller for å stimulere flere kvinner til vekstgründerskap. Vinneren blir presentert under på “Global Entrepreneurship Week” i uke 47 på et arrangement i Oslo.

Disse Vurderingene legger Innovasjon Norge til grunn for kåringen:

  • Ideen må være innovativ og nyskapende
  • Ideen må ha et internasjonalt markedspotensial
  • Gründeren må selv ha utviklet bedriften
  • Gründeren er medeier og deltaker i den daglige ledelsen i bedriften
  • Bedriften er ikke eldre enn 10 år
  • Bedriftens økonomiske utvikling
  • Gründeren må beskrive et vekstprosjekt som prispengene skal brukes til
  • Juryen legger vekt på at vinneren skal være en god rollemodell

Regional og nasjonal kåring

Årets Gründerkvinne deles i år ut for sjette gang, men strukturen er litt annerledes enn den har vært tidligere. Dette er på grunn av at Innovasjon Norge ønsker å løfte frem lokale rollemodeller, og samle de beste gründerkvinnene fra hele landet i en nasjonal finale.

På bakgrunn av dette vil inntil seks bedrifter bli nominert i regionale finaler i Nord-, Midt-, Vest-, Sør-, Øst-Norge og Innlandet. Vinneren i den enkelte regionale finalen mottar en pengepremie på 50.000 kroner, og går deretter videre til den nasjonale finalen som skal avholdes i Oslo.

Kjenner du en aktuell kandidat? I så fall kan du melde på vedkommende her. 

Fristen for påmelding er 1. september 2014.

 

Snapchat større enn Twitter

I lang tid har de tre mest dominante sosiale nettverkene vært Facebook, Twitter og LinkedIn. Ting er i ferd med å forandres: Nykommeren Snapchat har doblet antall brukere de siste ni månedene, hvilket gjør appen til den tredje største av sosiale medier.

Snapchat er en to år gammel mobilapplikasjon hvor brukere kan sende videosnutter og bilder som vises i maksimum ti sekunder eller mindre etter åpning. Tjenesten er stadig under utvikling, og det er nå også mulig å sende hverandre direktemeldinger.

snapchat_twitterIfølge data fra det amerikanske selskapet Comscore, som har spesialisert seg på måling av folks digitale atferd, er Facebook og Facebook-eide Instagram de mest populære sosiale mediene for brukere i alderen 18-34 år.

Det er ingen overraskelse at Facebook ønsker å være størst, og grunnlegger Mark Zuckerberg tilbød i november Snapchat 3 milliarder dollar for eierskap . Snapchat takket nei til tilbudet, og har bare fortsatt å øke.

Samme trend i Norge

Også i Norge er Snapchat mer populært enn Twitter,  og antall brukere har blitt tredoblet fra 432.000 til 1,1 millioner på et år, viser en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI.

Til sammenligning har Instagram og Twitter henholdsvis 1.028.093 og 932.124 norske brukere, ifølge tallene fra Ipsos MMI. Størst er Facebook med nesten 3.1 millioner brukere.

sosialemedier_ipsosmmi

Ipsos MMI tok i sin undersøkelse utgangspunkt i 18 sosiale nettjenester, og den inkluderte i motsetning til den amerikanske undersøkelsen til Comscore, Spotify, Youtube og Google+, som alle har flere norske brukere enn Snapchat.

Når det er sagt er Snapchat sammen med Facebook og Instagram den tjenesten som anvendes mest av brukerne. Flere enn halvparten av brukerne bruker disse tjenestene daglig.

 

LEGOs ukjente konsulenter

LEGO er for mange kjent som leketøy for barn, men faktisk kryr det også av voksne brukere, og disse har hatt en enorm påvirkning på LEGOs utvikling og deres suksess etter årtusenskiftet.

Med 30 år i selskapet, nå som Head of LEGO Community Engagement, er norske Tormod Askildsen en av de som står bak LEGOs comeback. For omlag ti år siden, etablerte LEGO et prosjekt hvor de undersøkte og analyserte en rekke forumer der kreative voksne brukere av LEGO eksperimenterte og utviklet nye konsepter. I perioden fra 2003 frem til 2011 ble det samlet en masse informasjon gjennom observasjon, kommunikasjon og dybdeintervjuer av voksne brukere.(1)

“Observasjon av – og dialog med – AFOL (Adult Fans Of LEGO) omkring den grunnleggende LEGO-ideen, bidrog vesentlig til det skarpe fokuset på LEGO-byggesystemet, forbrukerne og kreative lekeopplevelser som fikk LEGO-gruppen tilbake på rett kjøl.” forteller Askildsen.

I 2012 fantes det over 150 kjente AFOL-grupper globalt, med over 100.000 aktive voksne brukere fra hele verden.(1) Ved å aktivt inkludere og prosessere den kunnskapen og entusiasmen som tusenvis av langtidsbrukere av LEGO besitter, har de hatt anledning til å utvikle seg i takt med brukernes behov og forbedre sitt produkttilbud, uten å øke de langsiktige kostnadene til utvikling og markedsundersøkelser.

I artikkelen under, kan du lese mer om hvordan dette økosystemet er bygd opp.
Tormod Askildsen, kommer til InnovasjonsDagen den 9 september for å fortelle mer om sin 30 år lange reise i LEGO, og deres suksess med åpen innovasjon i samarbeid med sine brukermiljøer.

1. MIT Sloan, Management Review – Magazine: Spring 2012, Research Feature, March 20, 2012.
“Collaborating With Customer Communities: Lessons From the Lego Group” (http://bit.ly/1cpsjLY)
Photo: http://beautifuldecay.com/2011/01/27/adult-fans-of-lego-a-blocumentary/screen-shot-2011-01-26-at-11-11-02-pm

————————————————————————————————-

The LEGO Ecosystem

Increasingly, the term ecosystem has made its appearance in “management-speak”. Inherent in the concept is the fact that stakeholders (the firm, its employees, customers, suppliers etc.) are more interdependent than ever and that their roles have become more  interconnected.  An archetypical example is Apple’s ecosystem, consisting of the music publishers whose music is sold through iTunes, the application developers whose apps are sold on the App Store, the mobile providers whose networks the iPhone capture, the fans who belong to the Apple User Groups and who line up overnight to be the first to buy new products and more.

An ecosystem in business, just as in biology, functions as a self reinforcing whole whose components create value for each other through the relationships that hold them together. Over the years we have witnessed how the LEGO ecosystem has emerged, taken form, and have created a host of valuable experiences for the LEGO users and the LEGO Group. In this brief article, we share key insights from our continuous studies of the LEGO ecosystem.

 

The LEGO Ecosystem of Adult Users

At the center of the LEGO ecosystem is creativity. It starts with the creativity of a single LEGO user playing with LEGO bricks to express a mood or an idea, that then serve to inspire others, driving more play, more creativity, and engagement.

Through the network of relationships and “co-creativity” between LEGO Users and the LEGO Group, we see evidence of a veritable ecosystem of users with a strong organic foundation, having developed around the LEGO experience. In our research, we have focused on one particular group of LEGO users who identify themselves as AFOLs (Adult Fans of LEGO).

Many AFOLs are accomplished professionals who find both a welcome disconnect and a productive continuity between  their “day job” and  their “LEGO job”. We are therefore not surprised to find that there is massive spillover of competencies from the AFOLs’ work and educational occupations to their LEGO hobby, an indication of the coherence that results from their creative explorations.

AFOLs have manifested themselves not only as consumers, but also producers of content, ideas, services and much more. They have formed LEGO User Groups (LUGs) all over the world to practice their hobby and share their interest in LEGO products with likeminded others. In our study of the LEGO ecosystem, we learned that it comprises three distinct, interconnected levels.

 

The Micro level – the Jobs individual AFOLs are looking to get done

We begin the description of the LEGO ecosystem at the micro level by reviewing the jobs which individual AFOLs “hire” LEGO products to get done for them.

We find that there are specifically the following five jobs that AFOLs “hire” LEGO products or their LEGO hobby to perform:

  • To have a creative outlet
  • To practice problem-solving skills
  • To forge social relationships
  • To escape and relax
  • To craft a coherent life story

AFOLs create and share content that they know will satisfy the community’s taste and need for new inspiration to fulfill these jobs and to reach a higher creative level. They work on managing the community experience by removing language barriers and by educating one another in how the LEGO elements and sets are best used and understood. They design and implement infrastructures and set the frames for interaction thus making it easier for other AFOLs, adult newbies and  experienced teenage users alike, to get together and interact. Together, these activities actually go beyond the needs of the individual  AFOL. Thus, we observe that AFOLs also assume responsibility for the community as a whole.

 

The Macro level – scaling up from One to Thousands

This takes us to the next level in the ecosystem, the macro level. The macro level exhibits a veritable “value manufacturing” system where the resources accessed are entire collections of bricks, whole segments of buyers, repositories of skills and competences, large groups of users and more. The activities performed at this level reflect volume and systematization – website management, magazine publishing, supply chain management, community organization, payment systems, customer relationship management and more.

 

The Meso Level – stabilizing the Ecosystem

As the micro forms into the macro, rules and practices evolve and disappear, other rules or practices appear and take hold. These types of interactions constitute the “meso-level” of the ecosystem, the processes through which resources such as knowledge, skills, passion, emotion, financial and so on are shared by stakeholders. It is the effects of repetition and dissemination that turn the accidental and ephemeral into stable and adaptive content and rules and regularities can take hold.

This stabilization phenomenon is one of adaptive evolution – traits that are efficient and relevant will remain and stabilize as they spread through a population, while those that are neither are bound to disappear. In the case of an ecosystem, the meso level and its stabilized patterns play the important role of institutionalizing shared goals and culture, and as a result, multiplying value creation at the macro level.

The notion of viewing users as connected through an ecosystem introduces a new and powerful lens for understanding how a brand is filled with meaning and value not only by the actions a company takes, but though the jobs users are looking to get done, the collective rules and practices they cultivate, and  the “value manufacturing” activities that arises when thousands of enthusiastic users from all over the world get together to experience the brand, together.

Written by:

Yun Mi Antorini
Marie Taillard
Tormod Askildsen

 

Én av fire norske bedrifter sliter med Kina-samarbeid

Én av fire bedriftsledere mener at det har blitt vanskeligere å handle med Kina de siste årene. – På NITOs Kina-seminar ønsker vi å belyse hvorfor noen lykkes i samhandlingen med Kina, mens andre sliter, sier NITO-president Trond Markussen.

NITO har i forbindelse med Arendalsuka fått Respons Analyse til å sjekke status for handelen med Kina etter at Liu Xiaobo ble tildelt Nobels fredspris 2010. Resultatet viser at mange norske bedrifter har et godt forhold til Kina, samtidig som én av fire bedriftsledere mener at det har blitt vanskeligere å handle med Kina de siste årene.

NITO får stadig flere utenlandske medlemmer, samtidig som én av fem NITO-medlemmer har jobbet eller jobber i utlandet. Og av de som jobber ute, jobber én av fire i Asia. I tillegg jobber mange NITO-medlemmer i virksomheter som er eid av utenlandske aktører, blant annet kinesiske.

– Kina som handelspartner kan være utfordrende med tanke på politikk, avstand, språk og kultur. Samtidig er Kina et viktig marked for norske bedrifter. NITO ønsker å se nærmere på årsakene til at noen lykkes, mens andre sliter i samhandlingen med Kina, sier president i NITO, Trond Markussen.

På NITOs Kina-semniar under Arendalsuka vil belyses den økonomiske og politiske utviklingen i Kina. Nasjonale og lokale deltakere er invitert for å bidra til å øke kunnskapsnivået, diskutere utfordringer og dele suksesshistorier.

Undersøkelsen tyder på at mange bedrifter i Agder-fylkene har et godt handelsforhold til Kina, og deres suksesshistorier kan sentrale politikere og nasjonalt næringsliv dra nytte av.

– Derfor er vi glade for at Norsafe og Sevan Marine bidrar på seminaret, sammen med blant annet forskere fra NUPI og FAFO. Norsk næringsliv har gode forutsetninger for å lykkes i Kina. På mange områder, ikke minst innen enkelte ingeniørfag, er vi verdensledende.

– Industrien og forskningsmiljøene våre utvikler og produserer høyteknologi som kineserne trenger, sier Markussen.

 

Hva mener KrF om entreprenørskap?

3ins lesere er opptatt av hva politikerne mener om dagens status på innovasjon og entreprenørskap. Siden juli har vi intervjuet politikere i Norges største partier, og denne uken snakker vi med Knut Arild Hareide i Kristelig Folkeparti (KrF). 

Gjør Norge etter din og ditt partis mening nok for å hjelpe innovatører og entreprenører til å lykkes?

–  Det gjøres mye bra for å hjelpe innovatører og entreprenører til å lykkes i Norge. Vi har et godt utviklet virkemiddelapparat, og velfungerende såkornfond. Samtidig bør det gjøres enda mer. Det er de nye ideene som skaper morgendagens samfunn. Steinalderen gikk ikke over på grunn av mangelen på stein, men på grunn av at man fant bedre løsninger. Det samme gjelder dagens samfunn. Skal vi takle morgendagens utfordringer må vi begynne arbeidet i dag.

Hva konkret vil du og ditt parti skal bli bedre for norske entreprenører og norsk innovasjonskraft i løpet av de neste tre årene?

–   Vi tar på alvor at mange mener at prosessene i virkemiddelapparatet er for tungvinte. Det er åpenbart behov for forenklinger, for å sikre at minst mulig tid går til utfylling av skjemaer og rapporter, og mest mulig går til å skape verdier. Samtidig bør det etableres flere såkornfond og legges til rette for mer risikovillig kapital.

Hvordan opplever du og ditt parti dagens regjernings syn på norske entreprenører – gjør man nok?

–  Rett før sommeren ble det enighet mellom regjeringspartiene og samarbeidspartiene om at det skal foretas en gjennomgang av enkeltpersonforetaks rammevilkår med sikte på å fremme konkrete forslag til forbedringer. Jeg opplever at det er et stort engasjement hos både regjeringen og samarbeidspartiene om å bedre rammevilkårene for norske gründere og entreprenører, og jeg forventer at det de neste årene vil legges mer til rette for at ideene til morgendagens løsninger er norske. Det er helt avgjørende dersom Norge skal opprettholde vekst i levestandarden når petroleumsproduksjonen faller.

KNUT ARILDS FAVORITTER

Bok:
Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón

Hobby:

Fotball, løping og ski

Sitat:

Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det.

 

 

 

Suksess med annerledes arbeidsstruktur

Firmaet SCALES har siden september i fjor hatt en formidabel vekst og doblet antall ansatte. Ifølge Kristiane Grøtvedt, sjefskonsulent og prosjektansvarlig, er hemmeligheten bak personlig kontakt og åpenhet.

SCALES er en Nordisk Microsoft Partner som er spesialisert på å levere Dynamics AX, Microsoft sitt Enterprise ERP produkt. Firmaet ble etablert i Danmark for tre år siden, og har siden det vokst til å bli  75 ansatte og ha 90 millioner kroner i omsetning.

Firmaet vokser stadig, og SCALES Norge har gått fra å være tre ansatte i september i fjor til nå å være over 8. Over nyttår forventer selskapet å øke mannskapet med ytterligere  3-6 personer.

SCALES har hatt en enorm vekst på kort tid. Hvordan har dere klart det?

–  Alle våre kunder er referansekunder, og det gjenspeiler vår åpne kultur for deling av erfaringer og kunnskap om produktet, også via, med og mellom våre eksisterende og potensielle kunder.

–  Vi har blant flere kunder fått tilbakemelding på at deres valg av SCALES, blant annet,  har basert seg på personlig kjemi, vår agile leveransemodell, gode kunde referanser i tillegg til vår bestemte tilnærming og oppfordring til bruk av standardløsninger fremfor tilpasninger.

Samarbeider med kunden

SCALES’ leveransemodell består av en forberedende fase før man setter opp «sprints» for gjennomføring sammen med kunden, som gjentas til leveransen er komplett, før det gjennomføres en utrullingsfase med akseptansetesting, sluttbruker opplæring og forberedelser til produksjon og forvaltning.

– Den første produksjonsperioden ansees som en del av leveransen, og som en overgang til vår supportavdeling for support på daglig drift og forvaltning. Dette er også en faktor som gjør at vi skiller oss ut.

Grøtvedt tror også at SCALES’ suksess skyldes bedriftens flate hierarki, og annerledes måte å tenke på når det gjelder nyansettelser.

– I forhold til å tiltrekke oss ansatte så skiller vi oss ut ved at vi anser at våre viktigste personer (ressurser) er alle som er ute hos kunden, altså primært alle våre løsningsarkitekter som er ansvarlige for løsningen hos kunden. Hos flere av våre konkurrenter så er det ofte at ledelse og organisatoriske roller oppfattes som de viktigste.

– Alle i SCALES har roller i prosjekter og er ute hos kunder, inkludert stifterne, som gjerne også vil ha «hånden på kokeplaten» så mye som mulig. Det skal også legge til at SCALES består av 17 eiere totalt og det skal også utvides i forhold til nøkkelpersoner som kommer til. Grunnen til denne tilnærmingen er for å sikre stabilitet for kunden og prosjekter, da markedet generelt har opplevd hyppige bytter av arbeidsgivere blant konsulenter på grunn av høy etterspørsel i bransjen.

 Tror du flere bedrifter kan tjene på å ha en mer utflatet struktur?

– Min oppfatning er at enhver bedrift må ha en struktur som passer best i forhold til sin visjon og verdier. For oss er verdiene og personlighetstrekkene vi søker «Committed, Efficient, Honest» og visjonen er å levere Microsoft Standard løsninger til en konkurransedyktig pris med høyeste kompetanse i markedet. Kombinasjonen av dette, som har utviklet seg til å bli kulturen i firmaet, gir en naturlig selvstendighet og videre lite behov for administrasjon, som gjør at denne strukturen passer veldig godt hos SCALES.

– Generelt sett så handler en flat struktur om å stole på sine ansatte og kollegaer, og dersom bedrifter har den kulturen og at det passer inn og opp mot hva bedriften ønsker å oppnå, vil jeg absolutt mene at denne type struktur kan lønne seg.

Feat.fm strømmer seg verden rundt

Gutta bak livestrømmetjenesten Feat.fm har knapt holdt på ett år, men er allerede under lupen til Innovasjon Norge og andre, store aktører. 

Feat.fm er en plattform som streamer konserter live over nett. Ideen til konseptet ble født på et vorspiel hvor det ifølge en av grunnleggerne, Mathias Rygh, ”var en sånn irriterende kar som skulle bytte musikk hele tiden”.

–  Tre av oss som står bak Feat.fm har gått på Entreprenørskolen ved NTNU, og der har vi lært mye om outsourcing, så da tenkte vi at vi kunne outsource dette musikk-vors ”problemet” til noen ordentlige musikere, sier Rygh.

Like etter at ideen ble født reise Rygh sammen med Martin A. Sahlen og Andreas H.F. Olsen til Boston i forbindelse med sommerentreprenørskole.

– I Boston gjorde vi en del markedsundersøkelser, og oppdaget da at digital musikk var veldig på vei opp, samtidig som vi fant ut at det var live-musikk artistene tjente penger på. Selv om du har 100 000 avspillinger på Spotify gir ikke det nødvendigvis så mye penger.

Rygh peker også på at livestrømmetjenester gjør det enklere for artister å spre musikken til fans i hele verden.

– Alle disse momentene utgjorde grunnideen, men vi hadde ikke peiling på om det kom til å funke eller ikke.

Strømmet fra Asker til Boston

mathias_ryghRygh reiste tilbake til Norge og Asker, og bestemte seg for å prøve ut Feat.fm i praksis med kameratene i Boston.

– Utvikleren slang slang sammen noe helt basic på noen dager, også testet vi det ut ved at jeg var DJ med ipaden til mamma i Asker for et vorspiel i Boston. Det funket, og da bestemte vi oss for å gjøre noe mer ut av det og så har det egentlig bare ballet på seg.

Ved juletider i 2013 strømmet Feat.fm artisten Bendik, hvilket førte til en del oppmerksomhet fra bransjefolk.

– I februar strømmet vi en Kvelertak konsert, og på den hadde vi mer enn 3400 sidevisninger fra folk i 70 ulike land. Kvelertak har masse fans i utlandet, og vi fikk til og med en mail fra jente i Australia som var lei seg for at hun ikke hadde fått med seg konserten.

Hvor mange konserter har dere strømmet til nå?

– Jeg har ikke noe eksakt tall, men det har blitt en del etter hvert. Vi har prøvd ulike sjangre, og har blant annet strømmet fra jazzfestivalen i Trondheim, By:larm og Vinjerock. Akkurat antallet totalt vet jeg ikke, men det er nok rundt 20.

Slipper å gå på konsert alene

Konsertene som strømmes av Feat.fm legger opp til interaktivitet mellom publikum, eller publikum og artisten.

– Det som er spesielt med vår tjeneste er muligheten man har til å chatte med andre fans, og i noen tilfeller også med artistene mens man ser på. Det var en ide vi fikk ganske tidlig. Det er få som vil dra på konsert alene, og det er ikke noe grunn til at man skal gjøre det på internett heller.

– Fans kan interagere med hverandre gjennom chat, bildeopplastning, og digital applaus eller ”dig-it’s”, som vi kaller det.

Hva er planen videre?

– Akkurat nå har vi trukket oss litt tilbake for å utvikle plattformen. Vi begynner omtrent på scratch med utviklingen for å gjøre det enklere og proffere for store aktører å jobbe med oss. Martin og jeg sitter i Oslo og jobber, og Christoffer og Sigve jobber med å utvikle tjenesten fra Trondheim.

Feat.fm har en spennende høst foran seg: I oktober reiser gutta til Silicon Valley sammen med Innovasjon Norge i forbindelse med deres Tech Incubator Program (TINC).

– Vi er også med Mash-up, et konsept startet av musikkbransjen for å få mer musikk start-ups i Norge. I forbindelse med dette skal vi reise til Berlin, så det blir gøy.  Etter det starter jakten på investorer og nye utviklere.

Hvilken artist skulle du gjerne ha strømmet? 

– Det er mange, men det hadde vært kult å strømme Coldplay, for eksempel. Det hadde vært morsomt å prøve å knekke serveren en gang, for å se hvor bristepunktet går, ler han.

Rettslig høring om mobiler og hjernekreft i USA

I USA kan det nå løsne for mange rettssaker om mobiltelefoner og hjernekreft som har stått stille i rettssystemet i en årrekke.

I alt 46 selskaper, myndigheter og bransjeorganisasjoner er stevnet for retten i 29 saker om mobiltelefoni og hjernekreft.

Store selskaper som Motorola, Nokia, AT&T, Bell Atlantic, Cellular One, Cingular Wireless, SBC Communications, Verizon, Vodafone, the Telecommunications Industry Association, IEEE, ANSI, CTIA, and FCC – det amerikanske Post- og teletilsynet, er blant dem som er involvert.

De eldste stevningene er fra 2001, og flere av saksøkerne er alt døde av hjernekreft. I hver av sakene er kravet 100 millioner dollar, og saken får derfor stor dekning i media.

Fredag 8.august besluttet høyesterettsdommer Frederick H. Weisberg å tillate saksøkerne å føre egne ekspertvitner fordi mobilbransjen og forsvarerne har drevet uthaling og sendt sakene fram og tilbake i rettssystemet i en årrekke.

Mye nytt forskningsmateriale blir lagt frem

I 2009 kom den føderale appellretten til at selskapene av juridiske grunner ikke kan stevnes for hjernesvulst fra mobiltelefoner som er laget etter 1996, men i de pågående sakene var mobiltelefonene eldre enn dette. Saksøkerne har hevdet at forsvarerne har tilbakeholdt informasjon og gitt uriktige og villedende opplysninger, og mange av deres ekspertvitner er nå strøket.

Under rettens undersøkelser i tida som kommer vil en rekke anerkjent forskere vitne om sammenhengen mellom mobilbruk og hjernekreft, og mye nytt forskningsmateriale vil bli lagt fram.

Det er første gang bransjen må legge fram slik informasjon i retten. Folkets Stålevern i Norge mener høringene vil få følger for liknende rettssaker i flere land.

Kilde: Folkets Strålevern

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...