Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Lyser ut tidenes FoU-pott

Forskningsrådet lyser ut 850 millioner kroner til innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er den største utlysningen av innovasjonsprosjekter noen gang.

Samtidig med at Forskningsrådet lyser ut tidenes største pott til innovasjonsprosjekter i næringslivet, blir det for første gang åpnet for at bedrifter og andre søkere kan levere prosjektidéer i forkant av en prosjektsøknad.

– Vi ønsker å flagge vår rolle som samarbeidspartner for næringslivet, sier administrerende direktør i Forskningsrådet, sa Arvid Hallén.

– Vår konkurransekraft vil være helt avhengig av at vi kan utvikle et stadig mer kunnskapsbasert næringsliv.  Dette tilbudet – sammen med vår løpende behandling av SkatteFUNN-søknader – setter oss i stand til å yte bedre service for våre viktige partnere og kunder i næringslivet, utdypet han.

Inviterer bedriftene inn

Forskningsrådet har lansert en egen nettside for utlysningen av 850 millioner kroner til innovasjonsprosjekter i næringslivet. Disse midlene kan søkes av bedrifter, grupper av bedrifter og næringslivsorganisasjoner, som regel i samarbeid med forskningsmiljøer.

Felles søknadsfrist

Innovasjonsprosjekter i næringslivet er forsknings- og utviklingsprosjekter som bidrar til innovasjon og verdiskaping i de bedriftene og næringslivsorganisasjonene som deltar i prosjektene. Så godt som samtlige av Forskningsrådets mange innovasjonstilbud til næringslivet er i år samlet og har felles søknadsfrist 15. oktober 2014 på tvers av ulike programmer.

Stor satsning på Brukerstyrt innovasjonsarena

I fjor var beløpet på utlyste innovasjonsprosjekter på 700 millioner kroner. Mye av økningen i 2014 kommer under programmet Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA). BIA kan støtte prosjekter i bedrifter på tvers av næringer og bransjer, og økte med hele 90 millioner kroner i 2014 over Nærings- og fiskeridepartementets (NFD) budsjett.

Næringsminister Monica Mæland er helt tydelig på hvorfor dette ble gjort:

Næringsminister Monica Mæland vil satse på BIA-programmet. Her på Forskningsrådet Næringslivsdag 2014. – Dette er et viktig bidrag for å få opp innovasjonsevnen til norske bedrifter. Med BIA kan vi utvikle sterke norske næringsområder og nye bransjer. Vi ønsker mer forskning og innovasjon i norsk næringsliv. Det er viktig for å styrke bedriftenes konkurransekraft, sier næringsministeren, og legger til:

–  Vi ønsker å skape et forskningsorientert og innovativt norsk næringsliv som kan hevde seg i den globale konkurransen.

Også Hallén trekker frem viktigheten av å bruke forskning for å stimulere til innovasjon i næringslivet: – Å styrke virkemiddelet BIA har derfor i de siste årene stått øverst på Forskningsrådets prioriteringsliste.

Inviterer til møte med Innovation Forum Norway
Innovation Forum Norway og Forskningsrådet inviterer sammen til høstens første IFN medlemsmøte i Forskningsrådets nye lokaler den 26.august. På agendaen står forskningsdrevet Innovasjon og HORISONT 2020, det nye europeiske rammeprogrammet for forskning og utvikling og spørsmålt om hvordan norske innovative virksomheter kan få maksimal effekt av dette tas opp i full bredde. Ler mer om arrangementet her. 

 

Teslas Patentkinderegg

For et par uker siden kunngjorde Teslas CEO Elon Musk i et blogginnlegg at veggen av patenter hos dem skulle fjernes ”in good faith”. Bakgrunnen var ifølge Musk et ønske om at selskaper sammen skal jobbe mer aktivt for få imøtekomme C02-krisen. – Dette er bare en del av Teslas IP-strategi, forteller Axel Krabberød, markedsansvarlig i Onsagers.

Onsagers, som er Norges største på IP-Strategi, mener at Tesla saken er et godt eksempel på hvordan større internasjonale bedrifter spiller på flere virkemidler i sin IP-Strategi for å oppnå sine forretningsmål. Når IP-Strategien er en del av forretningsstrategien klarer man bedre å balansere mellom forvalting av sine verdier, vekststrategi og markedsføring. – I Teslatilfellet får man et skikkelig kinderegg, sier Krabberød.

 

Teslas Kinderegg

Det er omtrent 11 år siden Tesla ble etablert, og selskapet har i løpet av den tiden klart å opparbeide seg en portefølje som teller om lag 2400 patenter. Nå er veggen med patenter symbolsk tatt ned, og patentene er gjort tilgjengelig for bedrifter som ”i god tro” ønsker å bruke dem.  – Elon Musk serverer oss et skikkelig patentkinderegg som det er spennende å smake nærmere på. Her er tre interessante momenter:

1. IP-Strategisk gjør Tesla et tilsynelatende “frislipp” av sine patenter. Dette vil sannsynligvis ende opp med å bli en fri lisensløsning bygget på “in good faith” prinsippet, som sikrer Tesla kontroll på bruk av deres teknologi, og mest sannsynlig i et format som dreier seg om samarbeid i utvikling. Elon Musk kommer fra IT-bransjen og beskriver dette som «open source», men i dette tilfelle vil det nok være mer formalisert gjennom frie lisensavtaler.

2. Vekststrategisk dreier dette sjakktrekket fra Tesla seg om at de innser at de ikke klarer å vokse raskt nok alene, og velger da å spre sin teknologi og dermed få hele elbil markedet til å vokse. Denne vekststrategien bygges på økt samarbeid mellom elbil selskapene, gjennom frie lisensavtaler basert på Teslas teknologi. Gjennom dette får Tesla tilgang til større markeder enn bare luksusbil-segmentet som Telsa vokser mest i per dags dato. Når andre «volumselskaper» benytter Teslas teknologi vil hele elbil markedet vokse, i tillegg til at etterspørsel etter Tesla-komponenter som batterier og ladestasjoner vil økte kraftig.

3. Markedsstrategisk har man et altruistisk miljøalibi som bygger goodwill hos myndighetene og sterke ambassadører.

 

Mye er fortsatt hemmeligholdt

Til tross for at patentfrislippen i bunn og grunn er en del av Teslas forretningsstrategi, kan de nå brukes av en rekke store selskaper. Selv om 2400 patenter kan synes mye, har Tesla langt fra avslørt alle sine hemmeligheter, ifølge Krabberød.

– De har ikke frigjort detaljene på alle sine immaterielle verdier. Mange av de innovative ideene Tesla har er ikke patentert, de har valgt å holde noe hemmelige. Bedriften har et bevisst forhold til verdien av egen ”know-how” og beskytter denne blant annet med sterk kulturbygning og konfidensialitetserklæringer eller fortrolighetsavtaler.

Krabberød tror at lisensfrigjøringen vil føre til økt kunnskapsdeling, og flere samarbeidsavtaler for Tesla.

– Juridisk sett tror jeg dette kommer til å bli en fri lisensavtale man må gjøre med Tesla for å bruke deres patenter. Begrepet ”in good faith” betyr at Tesla har sikret seg et ris bak speilet som i praksis sikrer kontroll på bruk av patentene.

–  De som ønsker å benytte Teslas teknologi vil derfor være tjent med å sikre sin rygg ved å inngå en formell avtale i form av fri lisensavtale, hvor Tesla kan sette premisser, og samarbeidsbedriften unngår at Tesla senere ser på bruk at deres teknologi ikke er brukt «in good faith» og dermed risikerer søksmål fra Tesla. Budskapet blir pakket inn, og Tesla sitter i realiteten med kontrollen, sier Krabberød.

 

Verdens viktigste bilmerke

Selv om Tesla vokser formidabelt og er omtalt som verdens viktigste bilmerke akkurat nå, har selskapet kun en prosent markedsandel, og Tesla er uten tvil et ”high-end” produkt, og de store volumene uteblir. Dette gjelder dog ikke i Norge, hvor politikernes gunstige ordninger har medført rene folkevandringen til Teslas salgslokaler.

–  Musk ønsker å vokse, men kanskje ikke bare innenfor bilindustrien. Han sitter på masse patenter innenfor batteri og teknologi for øvrig, så han ønsker nok å åpne opp markedet enda mer og kanskje få tilgang på andre markeder. Hvis man skal se litt inn i glasskulen, er det naturlig for Tesla å ta en leder posisjon i markedet for energi lagring i form av ny batteriteknologi, ladestasjoner og deres infrastruktur. Førerløse biler er spådd å komme i 2016. Dette kan til og med dreie seg om robotteknologi til bruk i privatmarkedet, mener Krabberød.

På kort sikt vet vi at Tesla har planer om å komme med flere nye bilmodeller, og skal bygge en enorm batterifabrikk. I disse tilfellene trenger de større etterspørsel enn de klarer å skape med Teslamerket alene.

Allerede på kort sikt går det rykter om at BMW har vært i dialog med Tesla om deling av teknologi, noe som er en god indikasjon på nettopp de vinn-vinn situasjonene Musk er opptatt av å skape. Tesla kan få tilgang på BMWs karbonfiber og produksjonserfaring, og samtidig kan BMW bli med å standardisere batteri- og ladestasjoner på ebiler og dermed også ta en posisjon innen elbil-markedet raskt.

Kan hindre innovasjon

Krabberød mener at Tesla gjennom å slippe sine patenter i praksis forteller markedet at deres teknologi er ”de facto” standarden. – Tesla har dermed sikret sin posisjon ved bordet. Når Tesla har fremmet en standard  tror han at dette til en viss grad kan stoppe villigheten til å investere i innovasjon innen konkurrerende teknologi.

– Dette gir Tesla en enda sterkere posisjon og kan sike Musk en plass ved bordet hos selv hans største konkurrenter på sikt.

Sterk merkevare og goodwill

Eksperten i  Onsagers mener det er lurt og toverdig av Tesla å spille på miljøperspektivet, da det skaper godvilje hos myndighetene rundt om i verden. Å ha myndighetene på laget er meget viktig for Tesla fremover, ettersom det er ofte myndighetene som kan bidra til å skape bedre vilkår for selskapet når de skal etablere sin teknologi, infrastruktur og produksjon fasiliteter.

Musk har vært flink til å bevisst bygge merkevaren rundt et ”WHY”. Folk kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det. De kjøper ikke elbil av Telsa fordi det er en elbil, men fordi man vil bidra å «redde miljøet», og velge bort biler drevet på fossilt brensel.

Det at Tesla skaper et fiendebilde i de store fossilbrenselprodusentene er selvfølgelig også effektfullt. Gjennom å bygge merkevare på ”WHY”-strategien, bygger han en sterk ambassadørskare. Gode ambassadører har vist seg å være en god, rimelig og effektiv måte å bygge merkevare på. Vi kjenner igjen dette trekket fra Apple, som har godt design og tenker annerledes, som utfordrer de store og lager tilfeldigvis en bra PC.

Hva mener du om Teslas patentfrigjøring? Diskuter videre på 3ins Linked-in side her.  

 

Blar opp for unge oljegründere

Innovasjon Norge lanserer nytt såkornfond for unge gründere innen olje og gass.

Jakten på mening

Det må faktisk være noe mer enn det daglige brød. Alle trenger å finne en mening med livet, noe som får oss til å stå opp om morgenen, som gir et utvidet perspektiv på tilværelsen og kraft til å leve. En søken etter verdier som er større enn penger.

Å jakte på griser og kuer i Afrika er å jakte på mening. Å gjøre noe som kan gjøre en forskjell for andre i mitt liv. For noen som ikke er så privilegert som jeg. Som med mitt bidrag blir gitt en sjanse. I snart ti år har jeg gitt av min tid, mitt talent og mine ressurser for å drive hjelp til selvhjelp blant kvinner og unge jenter på landsbygda i Uganda. Ved å gi kvinnene griser og kuer som de kan bytte med kjøtt og melk, og få igjen penger så de kan betale skolegang for barna sine. For alle mødres drøm er utdanning for sine barn, slik at de kan bryte fattigdomssirkelen. Å gi 50 jenter utdanning i søm og andre ferdigheter er også en del av dette. Jeg har lånt min stemme til fattigdomsbekjempelse og urettferdighet fra mitt lille vindu fra verdens rikeste land. Det motsatte av rikdom er rettferdighet, og alle med vett og forstand kan se at fordeling mellom fattig og rik i verden er i total ubalanse. Og at løsningen på dette ikke kan overlates til politikere og multinasjonale selskaper.

Hva skal vi gjøre med livene våre
var hovedtema på årets filosofifestival i Kragerø. Et godt spørsmål. Alle ønsker et godt liv. En jobb, et sted å bo med en familie i et trygt lokalsamfunn. Men mange mennesker ønsker også å tro på noe som er større enn seg selv, at det må være en mening med alt som skjer, og at ingenting skjer tilfeldig. Denne åndeligheten sier noe om at verken ideologier eller vitenskap er nok for at mennesker skal føle at de er noe mer enn vegeterende, konsumerende, reproduserende og produktive vesener i et markedsliberalistisk samfunn, der det aller meste dreier seg om «Kjøp 3 og betal for 2», vekst og økonomisk lønnsomhet.

En søken etter verdier som er større enn penger
Det må faktisk være noe mer enn det daglige brød. Alle trenger å finne en mening med livet, noe som får oss til å stå opp om morgenen, som gir et utvidet perspektiv på tilværelsen og kraft til å leve. Siden vi er forført og indoktrinert av en ytre materiell virkelighet, kan det være vanskelig å få øye på noe som finnes inne i oss selv.

-Vi er de ubestridte lederne av teknologisk endring. Men med vår overflod av talent og ressurser, har vi også mulighet til å være pionerer innen sosial endring, og i siste instans, kan dette være vårt største bidrag, sier sosial entreprenør Jeff Skoll, grunnlegger av eBay og Skoll Foundation.

En revolusjon
-Kommunikasjonsrevolusjonen har gitt millioner av mennesker en større og mer detaljert forståelse av verden. På grunn av teknologien, har vanlige borgere tilgang til informasjon som tidligere var tilgjengelig bare for eliter. En konsekvens av denne endringen er at folk har blitt akutt bevisst på miljø ødeleggelser, fattigdom, helsekatastrofer, menneskerettighetsbrudd, sviktende utdanningssystemer, og den eskalerende volden, hevder forfatter David Bornstein. Han har rett.

Vi kan nå lettere se hvordan makten ser ut og ter seg, og hvor pengestrømmene flyter. Internett-alderen gjør det mulig for verdens folk å protestere mot elitene på en mer effektfull måte enn tidligere i historien. Jeg har nå en fantastisk mulighet til å kommunisere direkte med fattige kvinner på landsbygda. På Skype og facebook. Deres liv kommer inn i min stue.

– Med et tastetrykk kan du velge hvem du ønsker å kommunisere med. Over hele verden. Det er egalitært, fleksibelt og demokratisk. Det globale blir det lokale, og sosiale bevegelser i alle land mobiliserer og omgrupperer seg via sosiale medier. Elitene kan overvåke deg på nettet, men de kan ikke stoppe deg, sier professor Manuel Castells.

Levde liv
Samtidig prøver vi å leve livene våre med jobb, barn, familie og venner. Vi prøver å spise sunt, trene nok, og balansere mellom arbeid og fritid. Det er et prestasjonsprosjekt der vi sjelden føler at vi er på den positive siden. Antakelig er det dette som livet skal lære oss: å leve med opp- og ned turene. Å akseptere at vi aldri blir à jour, men heller prøve å ta livet som det kommer. At ingen av oss er perfekte, og at vi er OK som vi er. Men kanskje er det ikke nok? Blir all denne selvsentreringen en felle? Må vi flytte fokus utenfor oss selv? Glemme oss selv i noe større for å bli oss selv, som den franske feministen Simone de Beauvoir hevder.

Fattigdom har mange ansikter
Miljøaktivisten og tidligere visedirektør i Esso Øystein Dahle kaller oss for tingrike og tidfattige.
Vi bor i en liten boble i verden, med alle de goder våre forfedre har bygget gjennom en trygg velferdsstat. Ingen trenger å sulte. På en eller annen måte kan Staten sørge for deg. Likevel ser vi at aldri har det vært så mange deprimerte mennesker i det rike Norge. Når våre grunnleggende behov blir dekket, kommer behovet for mening inn: Hva skal vi gjøre med livene våre?

Vårt vindu mot verden er som økonomisk privilegerte i et trygt demokrati. Samtidig er gapet mellom fattig og rik økende. Vi er blitt selvopptatte og individualiserte i den grad at vi prøver å stenge ute fattigdommen ved å låse døren for flyktninger og tiggere. Og vi betaler organisasjoner som har profesjonalisert seg på nød og elendighet for å lette vår samvittighet. Og vi har ikke lenger et kollektivt fellesskap. Det kollektivet felleskapet vi hadde da våre foreldre og besteforeldre bygget landet etter siste verdenskrig. Vi forbruker mer enn vi trenger. Alt dette er til å bli mindre lykkelig av.

Purpose drevet organisasjoner og bedrifter
En menneskelig økonomi handler om å tilfredsstille menneskelige behov, ikke profitt. Kanskje dette må være den nye driveren i vår økonomi.

Som informasjonsøkonomien, som har drevet innovasjon og økonomisk vekst til nå, hevder sosial entreprenør Aaron Hurst i sin bok «The Purpose Economy» at vår nye økonomiske æra er drevet av å koble mennesker til sitt formål. Det er en økonomi der verdien ligger i å etablere en hensikt for ansatte og kunder gjennom å tjene behovene større enn sine egne, slik at personlig vekst og å bygge samfunnet blir viktigst. Basert på intervjuer med tusener av gründere, viser Hurst at denne nye epoken allerede bidrar til høy etterspørsel for en hel rekke tjenester. Med en delingskultur, der vi deler alt fra sykler og biler, til ekstra rom i våre hjem. Vi beveger oss fra konsum til å skape. Vi prioriterer relasjoner og personlig vekst, og i den prosessen endrer økonomien seg.

Personlig vekst
Purpose drevet økonomi vektlegger at du gjør noe som er større enn deg selv, at det ikke er kun i din egen interesse det du gjør.  Hurst vektlegger den psykologiske betydningen som fører til personlig utvikling. Mitt arbeid med fattige har gitt meg et rikere og større liv, og flyttet fokus fra egen selvmedlidenhet og selvsentrering, og til en takknemlighet for det jeg har i livet. Det er en verdi større enn alt, og balsam for sjelen.

Skrevet av Bitten Schei, gründer og leder av www.mothercourage.no

Ti ting du ikke bør inkludere i en jobbsøknad

Vi lever i en verden hvor det blir stadig viktigere å skille seg ut. Dette gjelder også på arbeidsmarkedet, hvilket gjør at kreative søknadstekster ofte belønnes. Det er lurt å basere en søknad på kvalitet fremfor kvantitet, og bruke ordene man har til rådighet godt. 

Forrige uke kunne Aftenposten melde at det var knallhard kamp om sommerjobbene i år, og at det hos NAV var utlyst ti prosent færre sommerjobber i år enn i fjor.

Med tanke på at den som rekrutterer gjennomsnittlig bruker 6 sekunder på å scanne en søknad, kan det være lurt å tenke nøye gjennom hva man faktisk inkluderer.

Den New York baserte nettavisen Business Insider tipset denne uken om hva som bør utelates når man skriver jobbsøknad:

1. Dropp å skrive formålet med søkaden. Alle vet at du årsaken til at du søker er at du vil ha jobben.

2. Dropp irrelevant arbeidserfaring. Det er mye mulig du var ”kongen av milkeshakelaging” på videregående, men med mindre du søker på en lignende jobb kan det fint strykes fra CVen.

3. Ikke vær for personlig. Arbeidsgiveren trenger ikke å vite din sivilstatus, eller hvorvidt du er religiøs eller ei.

4. Ikke skriv hva hobbyene dine er. Det er ikke veldig sannsynlig at den som rekrutterer vektlegger dette.

5. Ikke skriv alder (… dersom du ikke ønsker å bli diskriminert på grunn av dette).

6. Ikke skriv  søknaden i første- eller tredjeperson. Alle forstår at søknaden handler om deg og dine erfaringer.

7. Ikke inkluder en e-postadresse som ikke er profesjonell. Hundeelsker65@gmail.com lyser ikke akkurat profesjonalitet.

8. Unngå utdaterte fonter. Times New Roman kan fint byttes ut med Arial.

9. Ikke legg ved vitnemålet ditt fra videregående. Det er lenge siden du gikk ut av skolen, dette er ikke lenger relevant.

10. Ikke legg ved bilde av deg selv. Det blir kanskje en norm i fremtiden, men akkurat nå er det bare rart, og litt creepy.

 

Asker kommune inn i Innovation Forum Norway

Rådmann i Asker kommune, Lars Bjerke, sier kommunen meldte seg inn i Innovation Forum Norway for å både bygge nettverk og innhente kompetanse eksternt. – Vi har forventninger om å få inspirasjon til gode ideer og løsninger gjennom et slikt medlemskap, sier Bjerke.

Medlemskap i Innovation Forum Norway er bare ett av mange grep kommunen har tatt for å bli mer innovative i de kommende årene. Askersamfunnet har nemlig utarbeidet en helhetlig innovasjonsstrategi som skal gå over 12 år. Strategien involverer ikke bare engasjement lokalt i kommunen, men også ressurser fra næringsliv, frivillige organisasjoner og akademia.

– Vi erkjenner at framtidens utfordringer ikke kan løses med dagens metoder og måter å organisere oss på.

–  Det er verken tilgjengelig personell eller økonomi til å videreføre dagens måte å organisere velferds-Norge på. Det kreves helt andre løsninger slik at vi bedre kan møte behovene til innbyggerne våre, sier Bjerke.

Asker kommune er allerede halvannet år på vei i sin tolvårsplan, og har statlige instanser som Difi på laget.

Generalsekretær i Innovation Forum Norway, Truls Berg, syns det er flott at Asker kommune ønsker å jobbe for økt innovasjon. – Vi ønsker Asker kommune velkommen, og ser frem til et spennende samarbeid i årene fremover, sier han.

Kommunenes Sentralforbund (KS) er allerede medlem i Innovation Forum, og fornøyd med at kommunen har blitt med.

Mer bærekraft

– Vår målsetning er et bedre lokalsamfunn og mer bærekraft i samfunnet. Dette er også regjeringen opptatt av. Det er i kommunene det må skje, ikke bare på Stortinget, sier Bjerke.

Vi satser på en bred innovasjonsstrategi med mange samarbeidspartnere, både offentlig og privat.

Bjerke mener at kraftig befolkningsvekst og krav om miljøvennlige løsninger er blant utfordringene som må løses på ”smartere måter” gjennom innovative løsninger.

Foreløpig har Askersamfunnet gjort store fremskritt i forhold til energibruk i kommunale bygg.

– Alle nye bygg i kommunen konstrueres med tanke på energisparing. Vi har gjort endringer i de store byggene, og redusert energiforbruket med 25 prosent gjennom bruk av nye energiprogrammer, materialer og ny teknologi.

Innovasjon oppstår gjennom møter

Rådmannen mener at innovasjon lettere oppstår når folk møtes, hvilket er årsaken til at Asker kunnskapssenter åpnet i september 2012. Senteret skal være en ”energikilde til utvikling og nytekning”.

– Kunnskapssenteret skal være en ”hub” for vårt utviklingssamarbeid innenfor lederutvikling, tjenesteutvikling, kompetanseutvikling, teknologiutvikling samt et prosjekthotell for innovasjon.

– Kunnskapssenteret er en møteplass hvor man skal knytte til seg forskningsressurser og drive opplæring, utvikling av nye arbeidsmetoder og verktøy, samt spre kompetanse i kommunen.

– Kunnskapssenteret skal sørge for å bidra til mer helhet og sammenheng i våre velferdstjenester ved å stimulere til arbeid på tvers av tradisjonelle samfunnssektorer, organisasjonsenheter, fag og arbeidskulturer. Vi må rett å slette bryte ned «siloene» i samfunnet for å fremme innovasjon.

Senteret har hele 25 000 besøkende i året, og rådmannen mener det er blitt en stor og viktig møteplass.

Ut av boksen

I tilegg til å skape gode og lett tilgjengelige møteplasser, mener Bjerke innovasjon krever disiplin og hardt arbeid.

– Innovasjon er ikke bare gøy og rosa skjerf, det er hardt arbeid og resultater. Man må ha konkrete planer for å sikre gevinstrealisering for alle innovasjonsprosjektene.

Bjerke mener den viktigste nøkkelen for å få til innovasjon er å tenke ”ut av boksen”. – Det er viktig å sette klare mål og utvikle nye løsninger for disse. I Asker kommune gjøres dette på en bred front, og vi arbeider for bærekraftige løsninger innenfor miljø, helse, skole og samfunnsutvikling generelt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotball er ikke en britisk innovasjon

I flere århundrer har mennesker hatt glede av å sparke rundt på en ball. Stikk i strid med hva mange tror var det faktisk kineserne, og ikke britene, som først bestemte prinsippene for det vi i dag kjenner som fotball.

Så sent som den 15 juli 2004 annonserte Sepp Blatter, president av FIFA, til verden at den tidligste formen for fotball først oppsto i Linzi i Kina under Han Dynastiet (202 f.Kr-220 e.Kr).

Den gangen gikk under sporten under navnet ”cuju”. Cuju betyr ”sparke ballen med foten”, og kan betegnes som en tradisjonell variant av dagens fotballsport.

Prinsippet for cuju var noenlunde likt det vi kjenner som fotball i dag: Deltakerne skulle sparke en ball gjennom en åpning og inn i et nett. Det var ikke lov å bruke hendene.

Selve fotballen, som ble kalt Ju, var laget av skinn og tettpakket med fjær slik at den ble lett og elastisk.

Militærtrening og ett mål
Under Han-dynastiet var ikke cuju bare en sport for offentligheten; det var også en viktig del av den kinesiske militærtreningen. Sistnevnte gikk ut på at to konkurrerende lag, med like mange spillere, skulle forsøke å score på motstanderens mål. Spillet kunne gå ganske hardt for seg, og en dommer var derfor strengt nødvendig.

Pussig nok utviklet cuju seg etter hvert vekk fra det vi i dag kjenner som fotball. Etter Han-dynastiet utviklet cuju seg til å bli en målskytekonkurranse med ett enkelt mål.

Gatekamper
Til tross for at kineserne var de første til å skape rammer rundt ballspill med bena, blir Storbritannia omtalt som fotballens fødeland på Fifas nettsider.

På de britiske øyer ble sporten slik vi kjenner den i dag visstnok spilt på en mer uorganisert, voldelig og spontan måte.

Periodevis kunne spillet utvikle seg til å bli en opphetet kamp mellom to hele landsbyer, og kampen gikk da gjennom gater og over gjerder og hekker. Det meste, inkludert sparking av hverandre og ballen, var lov.

Fotballen ble offisielt etablert som sport i 1863, og ni år senere ble vekt og størrelse på ballen standardisert. I samme tiår ble det også bestemt at en kamp skulle vare 90 minutter.

Teoriene rundt detaljene om hvordan spillet utviklet seg til å bli slik vi kjenner det i dag er mange, og Fifa velger på sin hjemmeside å liste opp de fleste enn å velge.

Fotballens fødeland eller ei; å jukse til seg en VM-tittel er uansett umulig.

Slik takler du nervene

Du kjenner at magen knyter seg, håndflatene er svette og synet svikter. Du har blitt introdusert og alle venter på at du skal begynne å presentere. Det å snakke foran en gruppe mennesker er en av verdens mest vanlige frykter, her er noen tips til hvordan man kommer seg igjennom det!

Hva er galt med skipperskjønn?

Ingenting, egentlig. Tvert imot, faktisk. Skipperskjønn, magefølelse, intuisjon eller hva man vil kalle det er svært nyttig, og som regel ervervet over lang tid, med læring på den harde måten. Det er bare ikke nok.

For litt siden ble jeg bedt om å holde et innlegg på et frokostseminar om innkjøp og oppgjør, eller «Purchase to pay»-prosessen, som er det eksakte faguttrykket. Anmodningen kom fra Basware, som er eksperter på nettopp dette. Jeg forklarte at dette kunne jeg rørende lite om, men de var ikke ute etter en ekspert på P2P, men derimot noen som kunne inspirere omkring måling og oppfølging, eller «Performance management», som er det gjeldende faguttrykket her. Da virket oppdraget mer overkommelig, og jeg takket ja.

Under forberedelsene kom jeg til å tenke på min tid i Hærens Forsyningskommando (HFK) for 20 år siden. HFK var, som navnet indikerer, en innkjøpsorganisasjon for Hæren, og siden Hæren var både stor og kompleks, var det mye utstyr som skulle anskaffes. HFK hadde på den tiden et investeringsbudsjett på omkring 3,5 mrd. Disse midlene ble omdannet til anskaffelser av materiell av prosjekter bemannet med svært flinke folk, bestående av både teknisk kompetanse, feltkompetanse, innkjøp og oppgjør. HFK anså seg selv som de beste i klassen innen dette. «Klassen» i denne sammenheng var både andre våpengreners forsyningskommandoer, andre innkjøpsorganer i Forsvaret samt øvrig offentlig sektor. Vel og bra. Men dette ble aldri målt. Man antok at man var best, men verken målte eller evaluerte dette. Og jeg var ansvarlig for virksomhetsstyrings-systemet i HFK.

Siden den gang har jeg skjønt at man ikke bare kan tro at man er flink – man må vite om man er det. Og ikke bare om man er flink, men hvor flink, og i forhold til hva. Man kan ikke bare måle sluttresultatet, men også prosessen underveis. Regnskapstallene på omsetning og kostnader er på ingen måte nok. Det er hva som genererer disse tallene som er interessant. Da må man tilstrekkelig ned i materien til at man kan påvirke utfallet, om målingen skal ha noen effekt. Det må settes noen få, viktige ytelsesindikatorer, som man velger å følge opp tett. Disse kalles gjerne KPI (key performance indicator), og her syndes det mye blant de som har innført slike. Det vanligste problemet er at de ikke er «key». Derimot så er det ikke så uvanlig at utvalget av KPI’er er et resultat av en demokratisk prosess, hvor alle enheter har blitt hørt og sett, og fått med «sine» KPI’er. Resultatet er at de er verken få eller viktige, og dermed fungerer ikke oppfølgingen heller. En annen utfordring er at man ikke innser at dette er indikatorer, som skal gi en indikasjon på om man er på vei mot det definerte målet. Hvis vi trekker parallellen til Purchase to pay-prosessen, så kan for eksempel «produktivitet pr ansatt» være en KPI. Den viser hvor mange fakturaer hver ansatt behandler. En god KPI. Men den sier ingenting om kostnadene med behandlingen. Kanskje har virksomheten investert store midler i et fantastisk (og kostbart) system som øker produktiviteten. Men kostnadssiden er neppe uvesentlig, så da må man ha en KPI som ser på dette og balanserer den første. For eksempel «kostnad pr faktura». Men det er klart at man kan redusere kostnaden pr faktura ved for eksempel å outsource jobben til et lavkostland som India eller Latvia. Dette kan ha konsekvenser for kvaliteten på jobben, selv om kostnaden er lav. Så da må man ha en KPI som ivaretar dette også, for eksempel «first time match rate». Disse tre KPI’ene er hver for seg ikke gode nok til å styre etter, men sammen så utgjør de noen få, viktige og balanserte indikatorer på at man har en god P2P-prosess. Da har man steg 1 på plass, nemlig å måle.

Steg 2 er å evaluere hva målingen egentlig forteller deg. Disse indikatorene må måles opp mot noe. Men hva? Budsjett? Fjoråret? Konkurrenten? Best practice? Dette finnes det ikke noe fasitsvar på, men det er avgjørende at man tenker grundig gjennom det, for straks måltallet er satt, starter organisasjonspsykologien. Da blir måltallet pr definisjon oppfattet som riktig, og ethvert avvik behandles ut fra dette. Best practice er interessant å vurdere, selv om dette sikkert ikke vil være relevant for alle. Under mine forberedelser til frokostseminaret kom jeg over disse oppsiktsvekkende forskningsresultatene:

«De beste har tre ganger høyere rater
enn gjennomsnittet på relevante KPI’er».

 

Det er vanskelig å unngå å stille seg spørsmålet; hva kunne min virksomhet spart på å være blant de beste? Eller evt 10 % bedre enn i dag?

OK, så nå har du målt ytelsen, mot et relevant måltall, og du har funnet ut at du ligger 13 % bak. Hva så? Du vet at noe er galt, men ikke hva, og dermed vet du heller ikke hva du må gjøre for å rette opp. Her må man altså gå dypere ned i materien. Dataene må utforskes! Heldigvis finnes det i dag gode verktøy som hjelper deg å se dataene dine, slik at du kan finne årsaker og sammenhenger, og se trender og mønstre. Verktøyet må være så fleksibelt at du selv kan styre hva du ønsker å se og hvordan. Ferdigdefinerte dashboards er vel og bra, men på et eller annet tidspunkt vil du ønske å se noe annet eller på en annen måte. «Du vet ikke i dag hva du vil ønske å vite i morgen».

Tredje og siste steg handler om å agere. Måling uten handling gir ingen mening. Vi måler for å kunne evaluere og korrigere. Ledelse dreier seg om handling, og handlingsledelse gir resultater. Disse handlingene må også måles og evalueres, for å se om de har den ønskede effekten. Da har man sluttet sirkelen, gjennom tre enkle steg;

  1. Måle
  2. Evaluere og utforske
  3. Agere

Så enten man driver innen innkjøp og oppgjør eller et helt annet område, så er skipperskjønn vel og bra, men slett ikke nok.

Skrevet av Lars Rinnan, administrerende direktør i NextBridge

Intelligente maskiner inntar Steinkjer rådhus

På fredag skal internasjonale utviklere innen velferdsteknologi og smarte byer vise fram gadgets som kommuniserer via nettet.

Utstillingen, som har fått navnet «Things4Web», fungerer som avslutning på en internasjonal konferanse om ”tingenes internett” og velferdsteknologi. Utstillingen er et prosjekt støttet av Steinkjer kommune og Innovasjon Norge, og finner sted i rådhuset på Steinkjer fredag 27.juni,

Things4Web fungerer som en plattform hvor nasjonale og internasjonale selskaper innen velferdsteknologi og byutvikling møtes for samarbeid og nettverksbygging. Selskapene vil få mulighet til å vise frem sine siste oppfinnelser og innovasjoner.

Arrangementet vil særlig være av interessant for alle med berøring til helsevesenet og byutvikling, men er åpent og gratis for alle skuelystne.

3D-printere blir allemannseie
Store fremskritt innenfor radioteknologi og web-baserte løsninger gjør fremtiden mer spennende enn mange aner. Med en 3D-printer og radiochip kan så og si alt, både hverdagslige ting og egenproduserte produkter, bli «intelligente» og kommunisere med omgivelsene på måter som tidligere ble sett på som ren utopi.

Om få år vil disse printerne bli allemannseie, og alle kan knytte sine gjenstander til det «intelligente» nettverket av maskiner. – Å lage fremtidens produkter innen velferdsteknologi blir en lek! Det man trenger kan lastes ned fra nettet, og råmatrialet kan fås fra nærmeste forhandler av printere.

– Se for deg at du lager en 3D modell av ditt eget hode, legger inn en sensor og et kamera, og gir  bort dette i gave. Når mottakeren berører hodet tas et bilde som automatisk sendes til din mobiltelefon. Dette blir nærmest som en lek for folk flest, sier velferdsekspert Silje Vangstad i Nornir.

På Things4Web får publikum oppleve den teknologiske utviklingen på nært hold. Prototyper av det nyeste innenfor teknologiske «gadgets» vises fram og prøves ut.

–  Kanskje sitter du på det neste store innen velferdsteknologi? Studenter, gründere og bedriftsledere inviteres til å stille ut prototyper. Parallelt med utstillingen vil det være mulig å delta på en kreativ workshop der målet er å få opp nye forretningsidéer, som kan bli starten på noe spennende. De beste idéene blir premiert!, sier Vangstad.

Workshopen ledes av Håvard Belbo fra Kunnskapsparken Nord-Trøndelag, og deltakerne får jobbe kreativt i grupper i mellom en og halvannen time. Etter samarbeidet presenterer hver gruppe sin idé for et panel gjennom en 4 minutter lang pitch.

Les mer om konferansen og utstillingen her

Er dette den nye eggekartongen?

 Litt papp, en plasttråd og en innovativ, ungarsk student kan fornye den tradisjonelle eggekartongen.

 Det er omtrent hundre år siden kanadiske Joseph Coyles eggekartong ble plukket ut som den foretrukne når det gjaldt å frakte egg. Coyles pappkartong ble først laget for hånd, men etter første verdenskrig tok maskiner over produksjonen.

I 1950-årene laget den britiske designeren H.G.Bennett den kartongen vi er vant til å se i butikkhyllen i dag: En papp- eller plastkartong med tilmålt plass til hvert enkelt egg.

Til tross for at matinnpakning på en rekke varer stadig er blitt mer sofistikert, eller til og med blitt foreslått fjernet, har eggekartongen forandret seg lite.

Papp og plasttråd

lovely-package-eva-valicsek1Den ungarske designstudenten Eva Valicsek kom i år med en prototype på det som kan bli fremtidens eggekartong.

Valicseks modell, som er laget av papp og gummitråd, ble opprinnelige laget som et bidrag til konkurransen Institute of Applied Art ved University of West Hungary, hvor hun tidligere studerte.

 

– Som et utgangspunkt hadde jeg lyst til å lage en fleksibel boks som kunne tilpasses egg i ulike størrelser. Jeg lagde mange moduler for å finne den riktige formen. Under disse eksperimentene brukte jeg tilfeldigvis en plasttråd som lå på bordet mitt – det var da jeg innså at det var den perfekte løsningen, sa Valicsek til BBC tidligere i år.

I tillegg til å være brukervennlig og moderne er boksen enkel å transportere; den kan nemlig brettes helt flat. Kartongen kan settes sammen uten lim, men den er ifølge Valicsek like robust som den vi er vant til.

– Takket være det fleksible gummibåndet holdes eggene på plass i kartongen. Den tåler også krefter fra siden.

 Kan brettes flat

Den innovative eggekartongen har allerede fått kommersiell oppmerksomhet og anerkjennelse.

Funksjonalitet og design har vært viktige stikkord for Valicsek i utvikling av den nye kartongen. – Jeg så på de eksisterende eggekartongene og fant ut at det var mange problemer med dem.

– Hovedproblemet med de eksisterende kartongene er blant annet at størrelsen ikke kan tilpasses eggene, slik at små egg kan snus rundt ved frakt.

Valicseks designkartong har ikke noe lokk på toppen. På denne måten kan kunden se varen som potensielt skal kjøpes.

Miljøvennlig
Materialet Valicsek har brukt til å produsere kartongen er miljøvennlig og resirkulerbart. Studenten sier boksen kan bli gjenbrukt mange ganger.

Hun legger til at kartongen for øyeblikket “fortsatt er en ide, og ikke et produkt”. Dette til tross; enkelte firmaer har allerede meldt sin interesse. – Jeg hadde en telefon fra en kroatisk produsent for en måned siden, og vi har akkurat startet forhandlinger.

Om du skal tilbringe sommeren på Hvar eller i Dubrovnik – ha øynene åpne, det kan hende du får øye på Valicseks innovative design i butikkhyllene.

Verdens første crowdfunding plattform for «Mumpreneurs»!

Mums Means Business er dedikert til å hjelpe spirende og eksisterende ”mumpreneurs” med å skaffe de nødvendige midlene for å videreutvikle sine virksomhetsambisjoner. Britisk-kongolesiske Babou Olengha-Aaby er gründeren bak plattformen, og forteller at Mums Mean Business ble unnfanget som et sted å inspirere mødre og å bli inspirert av mødre.

Det er i hovedsak tre store utfordringer kvinnelige gründere møter i dag; tilgang til finansiering, tilgang til kunnskap og tilgang til inspirerende forbilder.

Mums Mean Business har fokus på å løse disse utfordringene gjennom å koble crowdfunding med en rekke profesjonelle mentorer og verktøy for å hjelpe mødre å oppnå et seriøst fokus på virksomheten sin. Mums gir tilgang til både peer-to-peer investeringer og de ressursene som er nødvendige for å starte og utvikle en vellykket og bærekraftig virksomhet.

Investorvegring
– Det er ingen hemmelighet at investorer ofte er tilbakeholdne med å investere i kvinneeide foretak. Kun 20,3% av europeiske investorer og en 1/3 av investorer globalt velger å finansiere kvinneeide bedrifter, forteller Babou. Alternativene til finansiering for kvinnelige gründere er få og vanskelige å finne.

– Men, i sterk kontrast viser Global Entrepreneurship Monitor sine tall at i 2010 alene, startet og eide 187 millioner kvinner over hele verden sin egen virksomhet – og mødre er i flertall blant disse. Dette antyder definitivt at der er et stort potensial og åpenbart behov for en crowdfunding plattform som er dedikert til å gi en alternativ og demokratisk finansieringskilde til gründer-mødre som er ofte forbigått av tradisjonelle utlånskilder.

Alt eller ingenting

gingMums Mean Business sin crowdfunding plattform bruker en ”alt-eller-ingenting” belønningsbasert modell. Dette betyr at medlemmer av offentligheten kan støtte prosjekter gjennom å love en finansiell investering – i retur for et utvalg av belønninger. Investeringene vil bare skje dersom prosjektet oppfyller sitt ”funding”-mål
innen fristen – som kan settes til 45 eller 90 dager.

Siden februar har hele tre av fire oppstartsbedrifter oppnådd sine crowdfundingmål takket være plattformen, og mottatt investeringer på til sammen nesten 400 000 kroner. Neste prosjekt ut er en helt ny ingefærdrikk som heter Ging.

”Investing in a woman, mother, and entrepreneur makes for smart economics. It makes business sense” Babou Olengha-Aaby

Video med presentasjon av Moms Mean Business på Pecha Kucha kan du se her. 

 

Møter fremtiden med urbane løsninger

 

Arkitekt, ingeniør og forskningsassistent Ryan C.C. Chin arbeider sammen med sitt team i MIT Media Lab for nytenkende løsninger som skal bidra til å skape et godt og miljøvennlig liv i byene.

Da Chin gjestet Signalkonferansen 2014 i juni presiserte han at spesielt byer vil ha behov for nye og plassbesparende løsninger i fremtiden.  – Det er forventet at om lag 90% av fremtidens befolkningsvekst vil være i byer, hvilket vil føre med seg en rekke positive og negative konsekvenser.

– Økt befolkningstetthet vil skape mer samhandling og kontakt mellom mennesker, men det vil også gi mer støy, trafikk, forurensing, kriminalitet og rusmisbruk. Vi trenger gode og urbane løsninger for å møte disse utfordringene, sa han.

Changing Places

Chin har siden 2000 jobbet for MIT Media Lab, et tverrfaglig forskningslaboratorium ved Massachusetts Institute of Technology. Ansatte og studenter arbeider hovedsakelig med prosjekter i konvergens mellom teknologi, multimedia og design. Bidragsyterne har ulik bakgrunn som spenner fra elektroteknikk og informatikk til sosiologi og musikk.

Prosjektene  MIT Media Lab jobber med blir med en samlebetegnelse kalt ”Changing Places”, hvis misjon er å innføre miljøvennlig og plassbesparende løsninger for både produksjon, transport og bolig.

På Signalkonferansen nevnte Chin CityCar, Robowall System, CityHome, CityFARM og Food for Cities som nyttige prosjekter. Løsningene til ”Changing Places” sørger for at folk har tilgang til gode fasiliteter, men at disse tar mindre plass enn man tradisjonelt er vant til.

Chin mener også at man gjennom prosjekter som CityFARM, som er å dyrke mer i drivhusbygningene midt i sentrum av storbyer, vil være en viktig del av en bærekraftig utvikling. Ved å produsere matvarer midt i byen sparer man miljøet for utslipp som følge av lange bil-, fly- eller båtturer, mente han.

Fremtidens bil

Et av prosjektene som har fått mest oppmerksomhet er ”Fremtidens bil”, eller CityCar, som er en sammenleggbar, elektrisk toseters bil. Bilens hjul kan snurre i alle retninger, og legges sammen til å bli så liten at den kun opptar en tredjedel av en standard parkeringsplass.

Styret i CityCar kan benyttes på både høyre og venstre side slik at man ikke lager ulike modeller for forskjellige land.

Se demonstrasjonsvideo av bilen her:

Fremtiden tilhører optimistene

… og de som tør å stille tøffe spørsmål!

Gjennom vinteren har jeg fått gleden av å snakke til over 5000 nordmenn om fremtiden og de 5 viktigste trendene som er i ferd med å endre det meste. Jeg har behørig flagget at jeg er en fremtidsoptimist, og mange kommer bort etterpå og vil vite hvor langt vi er kommet. Mitt svar er alltid det samme: Jeg viser frem et vannglass.

Jeg innrømmer å være en smule subjektiv, men vil likevel hevde at vi som lever nå sannsynligvis har prikket inn verdenshistoriens mest fantastiske tid for vår opptreden på denne planeten. Aldri har utgangspunktet vært bedre, og aldri har mulighetene vært store.

Ikke lenger i geopolitisk krig

Min fremtidsoptimisme skyldes tre viktige faktorer: Vår verden preges i dag av fred – dyp og grunnleggende fred! OK, visst skjer det grusomme ting i verden, du hører om bomber, borgerkrig i Syria og opptøyer i Kairo, men her er dataene: De rikeste landene i verden er for første gang på hundrevis av år ikke i åpen geopolitisk krig med hverandre.

Antall mennesker som har mistet livet som følge av krig, borgerkrig og terrorisme har sunket drastisk de siste årene. Harvard-professor Steven Pinker sier det slik «Vi lever i de fredeligste tidene i menneskehetens historie». Han har helt rett! Vår verden preges av vekst – økende vekst!

OK, visst hører du om massiv arbeidsledighet og gjeldsslaver, men her er dataene: Den globale økonomien som helhet vil vokse 10 til 20 prosent raskere dette tiåret enn den gjorde for ti år siden, 60 prosent raskere enn den gjorde for tjue år siden og fem ganger raskere enn den gjorde for tretti år siden.

Vår verden preges av innovasjon

Resultatet av dette kan leses på FNs fattigdomsindeks, som er redusert mer de siste 50 årene enn i de foregående 500 årene. I tillegg har forventet levealder økt dramatisk. En tredjedel av alle barn som fødes i den utviklede del av verden i år vil leve til de er 100. Mye gjenstår å gjøre, men den gjennomsnittlige kineser er 10 ganger rikere enn han eller hun var for kun 50 år siden – og lever 25 år lenger!

Vår verden preges av innovasjon – akselererende innovasjon! OK, visst fikk du med deg at Kodak gikk konkurs og at Norske Skog sliter, men her er dataene: Vitenskapelige gjennombrudd og fantastiske innovasjoner skjer hyppigere enn noensinne. Økt innovasjonskraft trekkes frem som løsningen på de store utfordringene.

Vi som jobber i IT-bransjen ser konsekvensen av den akselererende teknologiske bedre enn de fleste, men det innebærer også et ansvar for å hjelpe våre virksomheter til å bli bedre i stand til å endre seg. Av og til krever det at man stiller spørsmålstegn ved etablerte sannheter og inngrodde slik er det bare oppfatninger.

Nyvalgt leder i Dataforeningen, Cathrine Klouman gjør det når hun i en kronikk i Computreworld nylig går ut og stiller spørsmålet «Dataforeningen – har vi livets rett?»

Svaret er tredelt og gjelder ikke bare Dataforeningen, men sannsynligvis også din virksomhet.

Relevant kunnskap bør deles

Enhver virksomhet eller forening som tilfører sine kunder og medlemmer konkret verdi, som samtidig evner å endre seg i en takt som minst tilsvarer endringene i samfunnet virksomheten opererer i og som sist, men ikke minst, tør å ubønnhørlig stille de tøffe spørsmålene har i fremtiden en økende verdi, – fordi relevant kunnskap øker i verdi når den deles.

Dataforeningen har definitivt en jobb å gjøre, men det å åpne for debatten er god ledelse og lover bra! La oss presisere at når jeg nevner innovasjon, og evnen til å skape ny verdi, er det snakk om tre svært forskjellige formater og ambisjonsnivåer. Den ene typen er disruptiv eller banebrytende innovasjon. Tenk Edisons glødelampe eller Simonsens mobiltelefon – som resulterer i helt nye måter å tenke på.

Den andre typen innovasjon er det man kaller randsoneinnovasjon hvor dagens produkter og tjenester utvides med nye varianter eller nye markeder entres, slik FINN.no tok en posisjon i reisebyråmarkedet etter først å ha formidlet bil og jobbannonser.

Den tredje typen innovasjon er det vi kaller kjerneinnovasjon eller inkrementell innovasjon som gjør at årets bilmodell har en rekke små forbedringer – selv om den ligner fjorårets modell ved første øyekast. En veldrevet virksomhet vil sørge for å ha innovasjonsprosjekter i alle de tre kategoriene. De store sprang er nok mer heroiske, men for de fleste er de mange små skritt vel så viktige.

Tross alt var ikke den første flyturen til Wrightbrødrene lengre enn vingespennet på dagens Dreamliner. Fremtiden er lys for endringsagenter som tør å utfordre status quo og det er for oss IT infiserte store gevinster å hente på moderne innovasjonsporteføljetenkning, både med hensyn på tid, risikoreduksjon og gevinstoptimalisering. Glasset er nemlig kun halvfullt!

Truls Berg, Generalsekretær Innovation Forum Norway og styreleder 3in.no

 

Suksessformelen

Hvordan står det egentlig til med innovasjonsevnen vår i dette landet? Har vi knekt koden for god og suksessrik innovasjon? For å få et trent øye til å gi oss et nærmere innblikk, har vi satt oss ned med professor II i innovasjon ved NTNU, Sjur Dagestad.

Sjur har jobbet med innovasjon i over 25 år, og vant Reodorprisen allerede for 20 år siden, noe som skulle vise seg å bli utslagsgivende for hans videre karriere. Men, at det var innovasjon som skulle bli veien var langt ifra selvsagt;

– Det er litt som om man går langs veien, for plutselig å hive seg rundt lyktestolpen og foreta en 90 graders vending, forteller Sjur.

Skapende innovatør

Basert på egne erfaringer i arbeidslivet og personlige opplevelser, holder Sjur over 100 foredrag i året om det å skape noe nytt. Han har selv vært med på å starte 9 selskaper som medeier, og har kjent på både motgang og medgang.

– Jeg vil nok kalle meg selv en skapende innovatør, og tror at andre vil beskrive meg som en som liker å gå i dybden på noe, sier Sjur med et smil.

– Jeg har egentlig doktorgrad i strømningsteknikk, men kan svært lite om det i dag. Jeg har blitt ukompetent, som jeg kaller det. Det er den tredje formen for kompetanse, som jeg selv har funnet opp. Første er kompetent, altså skikket til noe, den andre formen er inkompetent – uskikket til… Og den tredje er ”ukompetent” – å ha kunnet noe en gang, men det har gått ut på dato.

Businessmodellering til krampa tar oss

«Business Model Canvas, ofte kalt Osterwalder-modellen, består av 9 byggeklosser. De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader.» (Hentet fra www.innovasjonnorge.no)

– I dag fokuserer ofte spirende innovatører på å pugge businessmodeller og å følge disse til punkt og prikke, sier Sjur.

– Da blir de lett vippet av pinnen dersom noen skulle finne på å videreutvikle eller stille mer filosofiske spørsmål til modellene.

– Ta Osterwalder-modellen, for eksempel. Den beskriver hvordan drive god forretning – altså økosystemet for en forretning. Dette er jo et verdifullt utgangspunkt, men i Norge er vi dårlige på å ta de filosofiske diskusjonene og prøve å finne ut hvordan ting er i det virkelige liv – for deretter å modellere verktøyene tilpasset kriteriene i egen bedrift. Her har vi derfor fremdeles mye å lære.

Innovasjonens tre tidsaldre

Sjur beskriver innovasjonsutviklingen her til lands gjennom å dele historien inn i tre tidsaldre;

  1. Oppfinnerens tidsalder.
    Dette var perioden opp til 90-tallet. Her sto oppfinneren i sentrum for innovasjonstankegangen, som enkelt beskrevet var: Lag maskin – få patent – bli rik.
  2. Reklamebyråenes tidsalder.
    Fra 90-tallet til utpå 2000-tallet. Dette var perioden da brainstorming og ideene sto i fokus, drevet frem av reklamebransjen. De kunne ikke så mye mer enn idegenerering, men de kalte det innovasjon.
  3. Verktøyenes tidsalder.
    I dag, så er du ikke mye til innovatør hvis du ikke kan din Osterwalder, eller kan sette opp en kundereise. Vi pugger verktøy til du ser det hvite i øyet.

Så til suksessformelen

Med penn mot white board, skribler Sjur engasjert ned den ganske elegante formelen for å få til suksess i prosjekter. Her kommer den:

SUKSESS = Behov x Løsning x Ildsjel x Team x Forankring

Og nøkkelen er følgende; Dersom ett av de fem kriteriene er lik null, er suksess lik null!

Sjur er nøye med å understreke at formelen ikke må sees som en garanti for suksess, men at den må oppfylles for å kunne ha mulighet for å få suksess.

– Et prosjekt kan ”stresstestes” i suksessformelen, hvor man da ganske lett kan vurdere hvilke prosjekter som er tapsprosjekter, og dermed få stanset disse.

Samler på ”gull”

Filmfremviser

Sjur avslutter med å stolt fortelle om sin private lidenskap, nemlig en svært spesiell samling.

– Jeg samler på projeksjonsutstyr fra før 1915, og kun veldig bra ting, i mahogny og messing og slikt. Tror jeg har den største samlingen i Norden. Det er nok et utrykk for å gå veldig i dybden på noe. For i det daglige får vi ikke muligheten til å gå i dybden, så av og til er det veldig godt å være ekstremt spesialist på noe.

 

SJURS FAVORITTER

Musikk

Hotel California, The Eagles

Bok

Forfatter: Arto Paasilinna

Bok: ”Krystallslottet” (Jeannette Walls) eller ”En kort historie om nesten alt” (Bill Bryson)

Film

Regissør: Tim Burton

Film: ”Fargo” eller ”Pulp Fiction”, eller en ny tysk film som heter ”Smaken av eplekjerner”

Sitat

«Du kan bestemme deg for å få det til, eller du kan bestemme deg for ikke å få det til.

I begge tilfeller vil du få rett.»

Gir Cola-flasken et nytt liv!

Coca-Cola har nå funnet hva du skal bruke cola-flasken til når innholdet er drukket opp. Nå kan du gjøre den om til en vannpistol, blyantspisser, rangle eller lampe!

Er norsk næringslivs innovasjonsevne undervurdert?

3in og Innovation Forum Norway har det siste året flere ganger stilt spørsmålet om dagens innovasjonsmålinger fanger opp de faktiske innovasjonsforhold i norske virksomheter på en god nok måte. Samtidig har norske politikere og opinionsledere henvist til ulike undersøkelser som viser at Norge ligger langt nede på de fleste innovasjonsmålinger.

Nå kommer det en ny innovasjonsundersøkelse fra SSB som tyder på at den tradisjonelle statistikken har undervurdert norsk næringslivs innovasjonsevne. Vi har spurt en av Norges ledende eksperter på området, Per Koch, spesialrådgiver i Innovasjon Norge, om hva som egentlig skjer.

Koch arbeider med innovasjonspolitikk i Innovasjon Norge. Han har tidligere arbeidet med forskning og innovasjon i Kunnskapsdepartementet og Forskningsrådet, og har også vært innovasjonsforsker i STEP/NIFU STEP og aktiv i OECD’s arbeid med innovasjonpolitikk.

Hvordan står det egentlig til med norsk innovasjonsevne?

Alt tyder på at det generelt sett står bra til med norsk næringslivs evne til læring, omstilling og nyskaping.

Men statistikken sier noe annet. Innovation Union Scoreboard rangerer oss på 17. Plass, under både Kypros og EU-gjennomsnittet?

–  Det gjør de, og der har vi ligget lenge. Og det er slike plasseringer som har gitt opphavet til diskusjonen om «det norske paradokset». Vi scorer tilsynelatende dårlig på forskning og innovasjon, men er allikevel verdensledende i produktivitet og verdiskaping. Dette kan synes merkelig, for det er bred enighet om at det er en sammenheng mellom innovasjon, konkurranseevne og verdiskaping.

Så hva er forklaringen?

Den tradisjonelle forklaringen er at komposittindikatorer som Innovation Union Scoreboard legger for stor vekt på forskning og utvikling. Vi har en næringslivsstruktur preget av bransjer som forsker lite som andel av omsetningen, uansett hvor disse bedriftene måtte befinne seg i verden. Petroleum er for eksempel ikke tatt med i Innovation Union Scoreboard, ettersom denne næringen regnes som lavteknologisk.

Det er også et problem at mange av de indikatorene som inngår måler innsats som andel av BNP. Med vårt høye BNP blir det vanskelig å vinne.

Men norske bedrifter scorer også lavt når man spør dem om innovasjon generelt, altså nyskaping ut over forskning og utvikling.

Ja, men det har vært reist tvil om hvordan de norske bedriftene tolker spørsmålene om innovasjon. Innovasjon Norge og Norges forskningsråd har derfor nå vært med på å finansiere en endret innovasjonsundersøkelse. Resultatet kan tyde på at bedriftene har hatt en tendens til å tolke begrepet innovasjon som forskning.

Hvordan er det mulig?

I de fleste land får bedriftene to separate spørreskjema, ett for FoU spesielt og ett for innovasjon generelt. I Norge har de fått ett samlet skjema, der de først blir spurt om FoU og så om innovasjon. I år har SSB nå for første gang fullført en fullstendig undersøkelse med et eget separat skjema for innovasjon, slik man gjør det i andre land.

Resultatet er rett og slett oppsiktsvekkende. Rapportert innovasjon går rett i været. Innovasjon på områdene prosessinnovasjoner og produktinnovasjon av typen nye tjenester er mer enn fordoblet sammenlignet med den kombinerte undersøkelsen for 2010 til 2012. Produktinnovasjon med varer, organisasjonsinnovasjon og markedsinnovasjon øker alle med rundt 50 prosent. Antallet bedrifter som rapporterer innovasjon går også opp, med hele 15 prosent. Fra å ligge langt etter de andre nordiske landene på innovasjon, er vi plutselig helt på høyde med dem.

Og dette kan altså forklares med noe så banalt som at bedriftene har feiltolket spørsmålet?

Det kan også være andre årsaker. Kanskje denne nye forespørselen har havnet på bordet til noen som er mindre opptatt av forskning og mer opptatt av innovasjon. Hvis du har ansvar for forskning er det nok mer naturlig å rapportere lett identifiserbare FoU-prosjekter. Det er ikke så lett å svare på SSB spørsmål når innovasjon er en integrert del av all virksomhet. Det er den ofte i norske bedrifter.

Kommer vi til å ligge på topp i neste Innovation Union Scoreboard?

Nei, det tror jeg ikke. Den sterke vektleggingen av FoU og high tech vil gjøre det svært vanskelig. Men jeg gjetter på at vi vil rykke oppover på tabellen. Det vil forhåpentligvis føre til en rekalibrering av vårt innovasjonspolitiske virkelighetsbilde.

Så alt er bra i norsk næringsliv?

Absolutt ikke. Mange bedrifter fomler fortsatt. I Innovasjon Norge ser vi for eksempel at mange kan være gode på produktutvikling, men svake på markedsforståelse. På mange områder er det mangel på kapital eller mangel på kompetanse. Men utgangspunktet totalt sett er godt. Og det skal vi være glade for, med de utfordringene både Norge og verden står overfor akkurat nå.

Hva mener du?  Diskusjonen fortsetter på 3in’s debattsider

 

 

NorBAN trapper opp kunnskapsformidlingen

Norwegian Business Angels Network (NorBAN), samler en rekke av Norges fremste Business Angels aktører og øker nå betydelig innsatsen for å spre kunnskapen om tidligfaseinvesteringer blant norske investorer.

Her er årets 100 mest innovative miljø-løsninger

Listen over innovative og bærekraftige løsninger fra hele verden ble publisert i går. Les den her!

Tesla kaster patentene for å redde miljøet

I et blogginnlegg på Teslas hjemmesider forteller CEO Elon Musk at veggen av patenter hos dem skal fjernes for at produsenter på tvers av selskaper skal jobbe sammen for å imøtekomme C02-krisen.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...