Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Kunst + Vitenskap = Magi

Moritz Stefaner arbeider som sannhets- og skjønnhetsdesigner i skjæringspunktet datavisualisering, informasjonsformidling og brukergrensesnitt. – Jeg jobber hjemmefra i huset mitt på landsbygda i Tyskland, men hver tiende dag reiser jeg til et ”crazy” sted i verden og holder foredrag, sa Stefaner.

I dag var dette ”crazy” stedet GOBI – Gurus of Business Intelligence arrangement i Oslo Spektrum.

– Jeg er veldig interessert i hvordan hjernen virker, også er jeg veldig interessert hvordan noe komplekst kan bli fremstilt veldig enkelt. Når det er sagt så må jeg også si at jeg er veldig fascinert av insekter, spesielt bier. Der har de som vil snakke til meg etterpå en icebreaker, sa han.

 Imponerende CV

Tyskeren har spesialisert seg på å forenkle og fremstille komplekse data på en kreativ måte, og har oppdrag for blant annet Fifa, Skype, Max Planck Research Society, World Economic Forum og OECD på CVen.

Stefaner viste frem videosnutter fra flere av sine prosjekter, og avslørte at nøkkelen til suksess er god innsikt i egne data. – Jeg spør alltid kunden om hvorfor vi trenger en datavisualisering, og hva vi ønsker å oppnå med det. Innholdet i dataene må kunne inspirere. Har man innsiktsfulle og interessante data så kan man gjøre mange morsomme ting.

– Det er viktig for meg å  jobbe aktivt med dataene. Når jeg har et nytt prosjekt starter jeg med å gå grundig gjennom materialet, deretter ser jeg på hva som er realiteten bak og hvilke sammenhenger som ligger der.

Pusher grenser

Tyskeren er utdannet innen kognitiv design fra universitetet i Osnabrück og universitetet i Postdam. – Jeg liker ikke enkle formler, men sverger til at kunst og vitenskap sammen kan bli magi hvis det er gjort riktig. Jeg er stor tilhenger av å jobbe med eksperimentell datakunst og finne ut hvor langt man kan pushe grenser, sa Stefaner.

I ti år har Stefaner hjulpet store organisasjoner å legge ut komplekse data på en klar og tilgjengelig måte. Han har brukt hele tre år av karrieren sin på å utvikle OECDs Better Life Index.

Gjennom Better Life Index vises det, ved hjelp av blomster, hvordan lykke fordeler seg i henhold til OECDs målinger. – Jo større blomsten er, dess bedre er levekårene i det enkelte landet. Man kan velge temaer man er opptatt av og se hvordan det forandrer rankingen av et bestemt land. Blomsten forandrer seg deretter.

Eksempler på kategorier i Better Life Index er utdanning, jobb, miljø og livskvalitet.

– Prosjektet var en suksess.  Først leker mange med hvordan blomstene endrer seg, men på et punkt begynner man faktisk å lese hva som ligger bak blomstens forandring. Folk bruker mye tid der. Man husker det og tenker ”åja det var den blomstersiden”. Det gir en anker slik at folk husker konseptet og fremgangsmåten for å få frem dataene.

– Det var først en webside, men utviklet seg til å bli en filosofi bak hele initiativet. Prosjektet beviste at datavisualisering kan bli en ikonisk referanse for en bestemt idé.

 

 

 

 

 

Bringer guruene innen innsikt til Norge

Norges største Business Intelligence & Analytics-konferanse, Gurus Of BI (GOBI), arrangeres for andre gang i Oslo Spektrum 2. juni. 3in har snakket med mannen bak konferansen, Lars Rinnan, adm dir i NextBridge Insight AS.

 

Hva skiller GOBI fra andre konferanser innen BI & Analytics?

Jeg har deltatt på slike konferanser i 20 år, og har irritert meg over at det stort sett er leverandører som skal selge noe som arrangerer konferansene. I tillegg er Norge et lite land, og når alle konkurrerer om de samme deltakerne så blir konferansene så små at man ikke kan trekke de beste foredragsholderne. GOBI er teknologi- og leverandøruavhengig, og har fokus på fag, ikke salg. Foredrag blir vurdert av en programkomite, og et “advisory board” bestående av BI-sjefene i noen av de største virksomheten i landet gir retning og råd på det faglige innholdet. Siden GOBI er teknologi- og leverandøruavhengig blir konferansen også større. I fjor var det 400 deltakere, noe som gjør konferansen til den største i sitt slag i Norge. Da kan man også forsvare å trekke inn de beste foredragsholderne i verden; guruene.

 

Hvem er så disse guruene, og hva kan deltakerne forvente seg av disse?

GOBI har tre keynotes, og alle er uavhengige eksperter. De er med andre ord også teknologi- og leverandøruavhengige. GOBI2014 har hovedtema Analytics, og disse tre dekker hvert sitt område innen Analytics. Barry Devlin var den første i verden til å publisere en artikkel om datavarehus. Det var i 1988. Siden da har han vært en foregangsfigur innen feltet, skrevet flere bøker og holdt foredrag over hele verden. På GOBI vil han snakke om hvordan man kombinerer BI og Analytics i moderne datavarehus-arkitekturer.

Den andre keynoten er John Foreman. Han er Chief Data Scientist i verdens største email service provider, MailChimp. De sender ut 6 milliarder email hver måned, og John analyserer denne enorme datamengden for å finne beste måte å få god responsrate på utsendelsene. Det er big data analytics i praksis. Han har gjort tilsvarende for Coca-Cola og det amerikanske forsvarsdepartementet, noe som har resultert i en bok som heter DataSmart.

Den tredje keynoten er Moritz Stefaner, med tittelen «Truth & beauty operator». Han jobber med visual analytics, og har bla stått for all datavisualisering ifm. London-OL, FIFA, World Economic Forum og ikke minst OECD sin levekårsundersøkelse. Her vil man få en skikkelig inspirasjon til hvordan man kan fremstille kompleks informasjon på en måte som blir sett og forstått. I tillegg til de tre keynotene så kommer også internasjonale eksperter fra Capgemini, IBM, Microsoft, Qlik, Rehfeld, SAP og Tableau.

Dette hever nivået på speakerne langt over andre BI-konferanser i Norge.

 

Er GOBI kun for IT-sjefene?

Nei, absolutt ikke. Riktignok har BI & Analytics stått blant topp 3 prioriteter for IT-sjefer de siste årene, men dette favner mye bredere enn som så. Det er jo ikke IT-sjefene som skal bruke løsningene – det er forretningssiden. GOBI vil kunne gi inspirasjon til markedssjefene som ønsker å analysere kundedata, både interne fra CRM-systemet og eksterne fra Twitter. Jobber man med kampanjeoptimalisering og/eller telecom kan man la seg imponere over hvordan Telenors data scientists har jobbet med enorme datamengder i Pakistan. Økonomisjefene kan høre på Microsoft Corp. sin CFO, som skal holde to foredrag om hvordan han benytter slike løsninger i sin jobb, eller lære Beyond Budgeting av Bjarte Bogsnes fra Statoil.

Analytikere av alle slag vil bli inspirert av alle foredragene om datavisualisering, og førstegangskjøperen av BI-løsninger vil oppleve GOBI som en unik mulighet til å sjekke ut de fleste løsningene på markedet, alt på ett sted.

Med 25 foredrag å velge blant er det noe for alle.

 

Er det utelukkende foredrag på årets GOBI-konferanse?

Nei, her vil du også få en oppdatering på modenheten innen BI & Analytics i Norge gjennom BI- barometeret. Bjarte Bogsnes fra Statoil kjører et to-timers minikurs i Beyond Budgeting, og vi avslutter det faglige programmet med Data Viz Challenge. Her vil 6 av de ledende leverandørene av datavisualiseringsverktøy få 10 minutter hver til å presentere FIFA-data gjennom 80 år i sin løsning. Deres visualiseringer og dashboards vil bli kommentert av to datavisualiseringsguruer. Det tror jeg blir skikkelig kult!

Og så er det nydelig mat fra Flying Culinary Circus, kaffebar med barista og bakverk, og konsert med The Tide fra London.
Til sammen blir det en guru-konferanse!

 

Klikk her for mer info om GOBI-konferansen 2014, fullt program og påmelding.
Det er fortsatt ledige plasser på konferansen og som leser av 3in.no får du 20% rabatt ved å taste inn følgende rabattkode: 3IN14. 

9 vanlige feil vi gjør i krevende jobbsamtaler

I jobbsammenheng møter man ofte på krevende samtaler og diskusjoner, som kan skyve deg litt ut av komfortsonen. Her presenteres noen av de vanligste feilene du bør unngå og hva du bør være bevisst på for å takle krevende situasjoner på jobb:

 


(Bilde: freedigitalphotos.net, by: franky242)

#1: Kamp-innstilling
Når en krevende samtale blir vanskelig, er dette ofte fordi vi har gjort en av hovedfeilene ved å innta en mental innstilling om at dette er en kamp, hvor det kun vil stå igjen en vinner og en taper. Spesielt på arbeidsplassen vil dette i realiteten kun føre til at begge partene tar seg dårlig ut, og begge vil i prinsippet tape. Altså blir det denne innstillingen som er fienden, og ikke diskusjonens andre part.

#2: Forenkling av problemet
Dersom emnet i diskusjonen var så enkelt, ville man sannsynligvis ikke hatt diskusjonen i utgangspunktet. Fordi det er krevende å takle flere problemer samtidig, prøver man ofte bevisst eller ubevisst å skyve disse problemene inn i et forenklet “über-problem” som skal være forklaringen på hvorfor ting ikke er som det bør, men sannheten er at virkeligheten sjelden er så enkel. For å unngå disse “snarveiene”, er det viktig å minne seg selv på at dersom problemet ikke var så komplisert, ville det sannsynligvis ikke vært så krevende å snakke om det.

#3: Manglende respekt
Nøkkelen til å unngå forenklinger er å respektere problemet du forsøker å finne en løsning på. For å unngå å se diskusjonen som en kamp, må man gå lengre enn dette – du må ha respekt for personen(e) du snakker med og du må respektere deg selv. Ved å være bevisst på at du skal respondere på en måte som du senere kan stå for og være stolt av, vil dette bidre til at diskusjonen ikke sklir ut, selv om motparten åpenbart har en mer fiendtlig innstilling.

#4: Utagering – eller inneslutning
Frykt, sinne, skam, forsvar – og en rekke andre ubehagelige følelser som helst ikke skulle vært der, kan ofte oppleves i krevende samtaler. Noen reagerer fort med en mer aggressiv tilnærming, mens andre er mer konfliktsky og prøver å glatte over det hele eller fleipe det bort. I slike situasjoner bør man forsøke å finne midten, og uttrykke hva du egentlig ønsker ut av dette. De ubehagelige følelsene forsvinner ikke nødvendigvis av den grunn, men med trening og bevissthet rundt dette, vil man lære å fokusere på hvor diskusjonen bør lede – til tross for disse “forstyrrelsene”.

#5: Følsomhet for “sleipe knep”
Løgn, trulser, tårer, sarkasme, roping, stillhet, mistanker, nærtakenhet.. Krevende samtaler kan ofte føre til at man blir offer for “sleipe knep”, ment for å påvirke samtalen i motpartens favør. (Selv om du forsøker å unngå innstillingen om at diskusjonen er en kamp, betyr ikke det nødvendigvis at motparten gjør det samme). Her finnes det dog en rekke mulige “motangrep”, fra passiv til mer aggressiv respons. Igjen er det mest effektivt å forsøke å finne den gyldne middelvei – konfronter den andre parten og ta tak i det som skjer i samtalen.

#6: Manglende bevissthet om sine “svake punkter”
Alle har et svakt punkt, og når noen finner vårt – indirekte, med sleivspark, eller fordi de ønsker å såre – blir det enda vanskeligere å ikke innta en mer fiendtlig kamp-innstilling. Kanskje er ditt knyttet til jobben, f.eks. at din avdeling ikke får nok respekt, eller det kan være av mer personlig karakter. Uansett, ta deg tid til å avdekke hva dine svake punkter er. Ved å være bevisst på disse og hvor du er sårbar, vil dette hjelpe deg med å beholde sinnsroen når noen prøver å pirke borti disse.

#7: Man øver
Dersom vi vet at en samtale kommer til å bli krevende, er det instinktivt å øve på hva vi vil si, men en vanskelig samtale er ikke en forestilling med skuespillere og et publikum. Når man først har begynt samtalen, kan motparten reagere og svare på ulike vis, så det å forholde seg til et “manus” vil i så fall hemme muligheten til lytte godt og å respondere etter hvordan samtalen utvikler seg. I stedet bør man forberede seg ved å stille seg selv fire spørsmål: 1. Hva er problemet? 2. Hva vil motparten si at problemet er? 3. Hva ønsker jeg å få ut av dette? 4. Hvordan ønsker jeg å jobbe sammen med motparten videre?
Man kan også be motparten om å stille seg selv de samme spørsmålene før man møtes.

#8: Man antar ting om den andre partens intensjoner
Opimister antar gjerne at alle uenigheter kun dreier seg om misforståelser mellom to parter som begge mener vel, mens pessimister gjerne føler at forskjellige meninger faktisk har bakgrunn i lumske intensjoner. I skyggen av en tøff samtale, glemmer man gjerne at man ikke har tilgang til noen andres intensjoner – kun vår egen. Det er viktig å huske at både du og motparten opplever tvetydighet, og dersom man står fast i en tanke om hva motpartens intensjoner er, kan man f.eks. si: “Jeg opplever, etter hvert som samtalen her går, at jeg ikke har en fullstendig forståelse for hvordan du ser problemet.”
Å innrømme at du ikke har alle svarene kan være kraftfullt for å få samtalen tilbake igjen.

#9: Man mister fokuset på det egentlige målet
Nøkkelen i enhver krevende samtale er å alltid ha fokus på målet. For å få til dette, er det viktig å gå inn i samtalen med en klar og realistisk formening om hva man ønsker ut av det, hvordan man ønsker å forholde seg til den andre parten fremover og man må ha gjort seg noen tanker omkring hvilke hindringer og utfordringer som kan stå i veien for å det til. (Husk at det å “vinne” ikke er et realistisk utfall, ettersom at motparten ikke ønsker å “tape”). Om du har gjort forarbeidet som er beskrevet i punkt 7, vil det være enklere å holde fokus, og det vil være mindre sannsynlig at du blir psyket ut av “sleipe knep” – eller dine egne følelser.

Kilde: Harvard Business Review – http://hbr.org/web/slideshows/difficult-conversations-nine-common-mistakes/9-slide

Fra forskning til fortjeneste – Er norsk næringsliv godt nok rustet?

 

Innovasjon Norge inviterer i år som i fjor til sin «signalkonferanse», og arrangementet den 3. juni stiller i år spørsmålet om norske bedrifter er godt nok rustet til endring.

Watson – lyst på verdens smarteste avatar?

Er svaret 42? Hvis du kunne stille verdens smarteste datamaskin et hvilket som helst spørsmål, hva ville du spurt om?

Kvinner, menn og dagens teknologi

Kvinner spiller mest på telefonen, og menn er mer åpne for å prøve sjekketriksene i sosiale medier. Her er faktaene som skiller kjønnene i dagens tekniske verden.

Ups! Feilkjøpte 2000 tog

Det franske nasjonale togselskapet SNCF har kjøpt inn 2000 nye tog for å utvide tog-nettverket. I forrige uke oppdaget de at de hadde glemt å måle om de nye, flotte togene fikk plass på landets perronger.

InnoTown 2014 er like rundt hjørnet!

InnoTown Innovation Conference 2014 går av stabelen 4-5 juni i Ålesund.  

Denne årlige, internasjonale innovasjonskonferansen i Ålesund, har siden oppstarten i 2000 hatt som hovedmål å kunne gi deltakerne ny kunnskap og nye ideer. Målet er også å stimulere til at denne kunnskapen omsettes til konkret handling på ulike nivå i bedriftene/organisasjonene som deltar.

Fra å være en regional og nasjonal konferanse, har InnoTown vokst seg til å bli sett på som en av Europas fremste business- og innovasjonskonferanser som samler 500 deltakere fra inn- og utland. Dette er en av de få virkelig store internasjonale konferansene innenfor dette segmentet i Norge, og årets konferanse er spekket med verdenskjente navn på talerlisten, som Richard Phillips (“Captain Phillips”), Stephen Dubner (en av forfatterene bak “Freakenomics” og SuperFreakenomics”), Deborah Perry Piscione (forfatter og Silicon Valley-ekspert) og Julian Birkinshaw (prof., London Business School), for å nevne noen. 

3in har snakket med arrangøren av InnoTown 2014, som gleder seg til å fylle Ålesund med kjente foredragsholdere og et halvt tusen ivrige deltakere:
“Det er nå drøyt 480 påmeldte og taket er på 500 deltakere, så det er knappe 20 plasser igjen. I tillegg til 9 spennende foredrag skal det i løpet av konferansen kjøres et spennende matkonsept, som Nils-Henning Nesje og Gunnar Nagell-Dahl står bak. Både i lunsjene og under middagen onsdag kveld vil det bli servert kortreist mat fra 80 lokale matprodusenter. Ellers ser det ut til at værgudene er med oss!” – sier en entusiastisk Veronica Pilskog, prosjektleder for InnoTown.

For påmelding, info om konferansen og fullt program, se www.innotown.com.

Ny styreleder i Innovation Forum Norway

Innovation Forum Norway avholdt onsdag sitt årsmøte på Gründernes Hus i Oslo.

Ander H. Lier fra Itera ble valgt inn som ny styreleder. Hans Christian Haugli fra Telenor, som har vært styreleder og en av krumtappene i Innovation Forum Norway siden oppstarten for 6 år siden, fortsetter som styremedlem. Arve Kristoffersen, erfaren styreleder fra bla Tomra  ble valgt inn som nytt styremedlem, og erstatter Kathrine Duun Moen fra Statkraft som valgte å gi seg etter formidabel innsats gjennom flere år.

Ved årsskiftet hadde Innovation Forum Norway 85 medlemsvirksomheter, herav 50 bedriftsmedlemmer.
Til sammen favner forumet 420 registrerte medlemmer ved inngangen til 2014.
I 2013 var IFN med på å fylle Oslo Rådhus under Oslo Innovation Week, med over 600 deltagere for å høre Adjiedj Bakaas foredra om fremtiden. Forumets studietur i 2013 gikk til New York, hvor 28 medlemmer deltok på konferansen World Summit on Innovation & Entrepreneurship, i uke 36.

Anders H. Lier har til nå sittet i styret i IFN, men ønsket å bidra enda mer til forumet:
“Jeg gleder meg til å ta fatt på styreledervervet og jobbe tett sammen med styret, medlemmene, regjeringen og andre som skal bidra til at vi skaper en langt sterkere grobunn for innovasjon og entreprenørskap i Norge!” – sa en ivrig Anders Lier, som for øvrig var jubilant under årsmøtet på onsdag.

Bygg et effektivt virkemiddelapparat!

SIVA-nett ble denne uka avholdt i Trondheims nye storstue, og kraftige mikrofonproblemer klarte ikke å ta luven fra en energisk og inspirert Erik Haugane.

Foto: Åge Hojem

Sivas nye administrerende direktør presenterte nye vyer for SIVAs virksomhet og langt større fokus på resultater. Han pekte blant annet på at det er vel naivt å tro alle hilser innovasjon velkommen, det er jo i realiteten avvikerne som bringer verden fremover sa han og påpekte at et av SIVAs nye mål ville være å øke sannsynligheten for flaks. Foran en fullsatt sal lovte han å bruke 10 MNOK på å belønne de flinkeste innovasjonsmiljøene.

Ola Borten Moe, i egenskap av å være innovasjonsdirektør i SIVA, pekte på at jo sterkere man gjør byene, jo sterke blir distriktene, så derfor var SIVAs nye Urban Agenda egentlig god distriktspolitikk. Vi må ta hele landet i bruk – også byene, var mantraet som de vel 240 i salen ble fôret med.

Deretter ga Keith Silverang, sjefen for det børsnoterte selskapet Technopolis OY i Finland, salen skikkelig bakoversveis med et særdeles direkte innlegg om hvorfor statlig drevne inkubatorer egentlig er en dårlig ide, drevet frem av ønsket om å fylle bygninger med folk, mer enn å skape morgendagens vekstvinnere. Han pekte også på at for mange av de som er satt til å hjelpe til i realiteten ender opp med å bruke for mye tid på å sikre egne arbeidsplasser i stedet for å bistå entreprenører med å lykkes. Han stilte til og med spørsmålet om hvem som egentlig trengte det offentlige innovasjonsprogrammet og svarte selv at det i stor grad var blitt et byråkratisk system som levde sitt eget liv uten forståelse for hvem de egentlige kundene er.

Etter lunsj tok Paul Chaffey, statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet salen med på en god innledning rundt effektive virkemidler for å fremme innovasjon uten å avsløre så mye nytt, og det gikk slag i slag før Morten Brandt fra Euro Business School avsluttet dagen med å ta salen med på en humoristisk og svært pedagogisk reise inn i en selgers hverdag.  Foredraget var både særdeles inspirerende og humoristisk, og selv om vi har hørt Morten Brandt før var hans poeng hyppige som i en bordtennismatch og velplasserte som vinnertrekk på et sjakkbrett.

Onsdagen var viet Innovasjonssamspill mellom by og land, og ble sparket i gang av en av Norges definitivt beste innovajsonsinspiratorer,  Sjur Dagestad fra Innoco, som tok på seg rollen som «vekkelsespredikant» og leverte gode poeng og humoristiske eksempler i en stri strøm på brei brummunddalsdialekt med kilovis av gutteaktig sjarm og glimt i øyet.

Alt i alt en flott konferanse og møteplass med fokus på gode hjelpere som er med og skaper muligheter for dyktige grunderteam!

Hun blir ny leder for Innovasjon Norge

Anita Krohn Traaseth som i dag er sjef for HP Norge har fått stillingen som sjef i Innovasjon Norge. 

Hva, hvem, hvorfor Coworking?

Å sitte i garasjen å mekke gründerbedrift er ikke alltid like effektivt. Lei deg heller en pult i et coworkingspace!

Etisk trøbbel for Innovasjon Norge?

Bare året etter at Stein-Gunnar Bondevik forlater stillingen som kommunikasjonsdirektør i Nofima innvilger Innovasjon Norge støtte på rundt 1,8 millioner kroner til et prosjekt som den nye IN Troms lederen selv var med på å starte da han jobbet i Nofima.

Stort behov for anbudsinnovasjon

Abelia har annektert Obamas valgkamp mantra og fronter det prekære behovet for innovasjon i offentlige anbudsprosesser. Dette kan ha stor betydning for å fremme innovasjonskraften i næringslivet.

Bør man stole på førsteinntrykk?

På få sekunder bestemmer hjernen vår seg for om noen er venn eller fiende, lojal, attraktiv eller ingen av delene. Er førsteinntrykk oftest korrekte, eller er hjernens snarvei-mekanisme en for enkel kobling?

100 innovative løsninger du bør kjenne til!

…Og hva har Gro Harlem Brundtland og Arold Schwarzenegger til felles?

Årsmøte for innovasjonsforkjemperne!

I morgen, onsdag 21. mai holder Innovation Forum Norway (IFN) sitt årsmøte – kombinert med vårens siste medlemsmøte. I dette forumet samles innovasjonsledere og nøkkelpersoner fra over 80 av Norges mest innovative virksomheter, på tvers av sektorer og tradisjonelle skillelinjer for felles dialog, kunnskaps- og erfaringsutveksling.

Shop-stop!

Startskuddet for mitt shoppingfrie år går i dag! Aner jeg hvilket løp jeg legger ut på, hva jeg tar fri fra? Nei, og det skal bli spennende å finne ut av!

Hell yeah!

Denne uken har komiker Anne Kat Hærland fått sin første kronikk på trykk i sin nye spalte hos VG. Det gikk hardt utover gründer og coach, Gry Sinding. Vi i 3in synes det er kult å være glad og å kunne skape sin egen drømmejobb!

Abelia setter fokus på verdien av kompetent kapital

Abelia og FIN arrangerte på onsdag konferansen ”Kompetanse + Kapital = Nytt Næringsliv”, hos Forskningsparken og samlet vel 50 deltagere fra både virkemiddelapparatet og næringslivet.

Abelias nye adm. dir. Håkon Haugli benyttet anledningen til å lansere et forslag om statlig kofinansiering av det de kalte presåkornkapitalfasen, som NorBAN og regjeringen i Sundvollen-erklæringen kaller for ”pollenkapital”, med andre ord: tidlig-fase-investeringer for oppstartsmiljøer.

Til tross for at konferansen var lagt til samme dag som det reviderte statsbudsjettet ble lagt frem på Stortinget, hadde Abelia og FIN klart å samle mange av de viktigste aktørene til det som ble en god konferanse preget av at alle vil vel.

Paul Chaffey fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, pekte på utfordringer og muligheter fremover og trakk frem flere statistikker som påpekte at det ikke bare er store forskjeller i innovasjonsmodenheten på tvers av land, men like mye en kamp på tvers av regioner nasjonalt sett.

Deretter fikk Anne Kjersti Fahlvik, innovasjonsdirektør i Norges Forskningsråd, ordet og hun holdt et engasjert innlegg om verdien av økt samspill. Hun tok også et ærlig oppgjør med inngrodde holdninger og sektortenkning, og pekte på at det fra offentlig side investeres for mye uten klare mål om hva som kan forventes tilbake. Hennes avslutning var i form av et spørsmål til salen, kanskje tiden er inne forå tenke nytt, med nye partnerskap, nye innovative løsninger og nye modeller.

Ola Borten Moe, som nå er ny innovasjonsdirektør i SIVA, ga i sin tale et viktig signal om at neste ukes Sivakonferanse (Sivanett), kommer til å avsløre et mer ambisiøst Siva, som i større grad ønsker å fokusere på byene og incentivere de som ”leverer varene”. Han etterlyste også økt fokus på hvordan man bruker de offentlige midlene som Norge allerede har til rådighet.

Divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Hans Martin Vikdal, var nestemann ut, og i et frisk og engasjert innlegg lovet han at Innovasjon Norge fremover skal bli flinkere til å få gründere til å lykkes. Vikdal blåste også mot ”detgårikke’rne” som stort sett sier nei til alt som er nytt og oppfordret til mer dristig innovasjon. Hans poeng var at 3% av de nyoppstartede virksomhetene i Norge står for 60% av verdiskapingen. Kanskje vi her ser antydningen til et friskere, mer offensivt og gründervennlig Innovasjon Norge? Vi i 3in følger i hvert fall hans oppfordring om å by på en kaffe, og Vikdal er med dette invitert på en kaffe hos oss.

Karl Kristian Agerup fra StartupLab og adm. dir. i OsloTech AS (tidl. Forskningsparken), holdt også et godt innlegg der han klart og tydelig ba om statlig risikoavlastning, og trakk frem at kapital finnes, men den må incentiveres for å nå de som trenger den mest, nemlig oppstartsmiljøene. Han benyttet også anledningen til å informere om Funders Fund, et flott tiltak der 20 norske Business Angels har gått sammen for å hjelpe nye oppstartmiljøer i gang.

Av andre høydepunkter bør debatten nevnes, der Gunnar Gundersen (Høyre), Terje Breivik (Venstre) og Else-May Botten (Arbeiderpartiet) var hentet inn, i tillegg til Erling Martmann Moe i Alliance Venture og Magnus Lundin i Swedish Incubators & Science Parks. Arbeiderparties Else-May Botten pekte på at man ønsket dialog med entreprenørene og dro frem maritim sektor som et eksempel på en bransje Arbeiderpartiet hadde stor tro på, og derfor hadde begunstiget med gunstige vilkår. Høyres Gunnar Gundersen, som vanligvis er både sterk og tydelig på at privat og kompetent kapital er nøkkelen, falt for fristelsen til å skylde på tidligere regjering, og hevdet at det grunnet forrige regjernings raseringer var et 20-års prosjekt å gjenreise privat kapital i Norge. så er det store spørsmålet om velgerne er like tålmodige som Høyre her legger opp til.

Debattens klare vinner var Venstres Terje Breivik, som på en tydelig måte sa ifra om at dette ikke handler om partipolitikk, men om Norges fremtid. Han kunne også peke på at Venstre allerede for to år siden hadde foreslått koinvesteringsordninger som medfører at gründere vil få risikokapital langt raskere og enklere enn i dag. Her kan du lese mer om dette.

Alt i alt var dette en viktig konferanse om et viktig og svært aktuelt tema, som hadde fortjent langt flere tilhørere enn de som hadde funnet veien til Forskningsparken på onsdag!

 

Litt om Abelia og FIN
Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter med 1400 medlemsbedrifter
og 41.000 ansatte over hele landet. Abelia har medlemmer innenfor blant annet IT, telekom,
undervisning, forskning, konsulenttjenester, kreative virksomheter og interesseorganisasjoner.
Abelia ble etablert 19. juni 2001 og ble ledet av Paul Chaffey frem til oktober 2013. 3. mars 2014
overtok Håkon Haugli som administrerende direktør i Abelia.
Abelias visjon: Drivkraft for kunnskapssamfunnet.
Her kan du lese mer om Abelia.

Foreningen for innovasjonsselskaper i Norge (FIN) representerer 25 forsknings- og
kunnskapsparker, her under 7 technology transfer offices og
kommersialiseringsaktører (TTO/KA). Medlemmene er også klyngeoperatører og
drifter inkubatorer i Norge. Flere har egen investeringsvirksomhet eller tette
relasjoner til kapitalmiljøer og private investorer.
FIN er et bransjeforum i Abelia – NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter.
Her kan du lese mer om FIN.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...