Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Amok med flat hengekøye!

Vil gjøre uteovernatting mer komfortabelt! Da Jonas Haug (26) var på seiltur i Karibien opplevde han at det var klamt og trangt å sove inne i båten. Haug trodde hengekøye på dekk var løsningen, men syntes ikke den tradisjonelle bananformen var behagelig for mange netter på rad.

Det var da han kom på ideen om en flat hengekøye!

Av Camilla Hellum

Jonas Haug returnerte til Norge og møtte Steinar Bukve Witsø og Elin Kathrine Saunes på Entreprenørskolen, NTNU. Sammen sørget de for at hengekøyen Draumr gikk fra å være på tegnebrettet til produksjon, på under ett år.

 

Hva er spesielt med Amok hengekøyen?

– Først og fremst er den flat fremfor bananform. Dette er gjort uten spiler og kun basert på hvordan stoffet “henger”. Hengekøyen gjør at man kan sove i alle mulige stillinger sånn som på magen, ryggen og siden. Den kan også gjøres om til en stol ved å stramme komponentene på siden. Det er det ingen andre enn oss som har, hevder daglig leder Elin Kathrine Saunes.

 

Vil få nordmenn til å sove mer ute

Haug, Witsø og Saunes har erfaring fra tidligere oppstarter, større organisasjoner og verv i studentlivet. Gjengen har fått to runder med støtte fra Innovasjon Norge, og har vunnet publikumspris for beste pitch på Mesh.  Hengekøyen var klar for salg 1. april og trioen er nå klare for å satse videre.

http://www.amokequipment.com

 

Amok Equipment - Draumr prototype - bug netting 4Haug og Witsø karakteriserer seg selv som habile “villmarksmenn”, og vil aller helst tilbringe all sin tid ute. – Å dra på tur med hengekøye er et relativt nytt konsept i Norge, men vi ser at det er flere og flere som begynner å få øynene opp for dette. Vi ønsker å vise med vår hengekøye at det er lett og gøy å dra på tur, og at man kan sove utrolig komfortabelt ute. Det eneste du trenger er to trær! Eller noe annet å henge den i. Alle burde sove mer ute, vi i Amok gjør det bare litt lettere.

 

– Hengekøyer som villmarksprodukt er ganske nytt i Norge, og de som allerede er på markedet er ikke tilpasset nordiske forhold. Vi har tilpasset et liggeunderlag, slik at hengekøyen kan brukes på vinteren også, forteller Haug.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=rj9IihjjpuU

 

 

 

 

Når smerten blir en ressurs

– Fordi jeg har opplevd det jeg har opplevd, har jeg alltid tatt de fattige, marginaliserte, utstøtte og sårbare sitt parti, forteller Bitten Schei. I denne kronikken skriver hun om sin tøffe barndom – og hvordan smerte kan være en kraftfull drivkraft for endring.

Sløser du bort arbeidstiden?

Hvordan bruker du arbeidstiden din? Selskapet Fonality utførte en undersøkelse for å finne ut hvilke hverdagslige oppgaver vi sløser bort mest tid på. Her er resultatet, presentert i en fargerik infografikk!

Elon Musk tilbake til Norge

 «I like doing things that have the potential to change the world» En av verdens største nålevende innovatører kommer til Norge 25. august.

Påskens beste businesslitteratur

Etter en mild vinter trekker rekordmange nordmenn til fjells i påsken, da er det essensielt å ha en god bok. 3in gir deg tipsene til god, men relevant litteratur som du kan nyte i påskesola.

Sosial lapskaus

Sosialt entreprenørskap sin utfordring er at det blir et nytt moteord der alt blir puttet i en lapskaus og sauset sammen til en grøt.  Imagebygging og fattigdom som forretningspotensiale får gode kår, mens mission – basert entreprenørskap, der aktører som selv kommer fra en marginalisert gruppe, blir taperne. Selv om de har førstehånds kjennskap til målgruppen.

Afrika – løvene våkner nå

Det skjer positive ting i Afrika som absolutt fortjener oppmerksomhet. 12 afrikanske land ledet av Nigeria, Etiopia, Angola, Ghana og Kenya er i ferd med å bli kjent som de afrikanske løvene.

Slo seg opp i friminuttene

Fra kjoleselger til arkitektonisk visualisering! Remi Aleksander Johnsen (25) fra Bergen startet karrieren som kjoleselger på videregående. I dag har han nærmere 25 ansatte under seg i selskapet Brick Visual, som er Norges største selskap for arkitektonisk visualisering. Utdanning har han aldri tenkt på.

Pass på hva du legger i påskeegget!

Se hvordan denne apen reagerer på forskjellsbehandling. God påske fra redaksjonen!

Innkreving inn i Skatteetaten

Regjeringen vil effektivisere og forenkle offentlig sektor. – For å få en bedre organisering av innkrevingen av offentlige krav foreslår vi å la Statens Innkrevingssentral (SI) bli en del av Skatteetaten. Vi skal også utrede om forvaltningen av dokumentavgiften skal flyttes fra Kartverket til Skatteetaten, sier finansminister Siv Jensen.

Skype-gründer til Norge – les intervju med ham her

Med noen av verdens største IT-selskaper som motstandere, utkonkurrerte Skype dem alle og endret måten vi kommuniserer på nærmest over natten. Les Skype-gründer Jonas Kjellbergs versjon av historien. Du møter ham også på Technoport i Trondheim.

Vil redusere svinn med ny app

Hvor er verktøyet mitt? Da gründer Tom-Erik von Krogh-Martinsen var leder i byggebransjen, opplevde han at mye penger gikk rett i vasken, fordi utstyr aldri ble levert inn. Nå har han utviklet han mobilapplikasjonen CHECKD – for å få slutt på problemet.

Av Camilla Hellum

– Appen CHECKD er byggebransjen og feltarbeidernes svar på Microsoft Office 365. Akkurat som Office gir deg muligheten til å velge om du vil bruke Word, Excel eller Power Point, lar vi brukerne velge moduler som gir kontroll på utstyr, avvik, sjekklister, personell og diverse annet, forteller Tom-Erik von Krogh-Martinsen

Det eneste man trenger for å bruke CHECKD er en smarttelefon og internettdekning. Den fungerer som bibliotekets utlåningssystem; utstyr scannes ved henting og står som utlånt helt til det er på plass igjen. Kommer ikke utstyret på plass til rett tid kan man purre, eller til og med spore, hvor det befinner seg.

– Dette gir ganske enkelt kontroll på det som skjer i felten. Alle oppgaver kan enkelt håndteres fra mobilen, men selve løsningen ligger i Azure Cloud hos Microsoft, hvilket gjør den både rask og sikker. Smarttelefonen er bare en kanal for å dele og motta informasjon, men selve hjertet i løsningen er nettbasert og kan nås fra en hvilken som helst datamaskin tilkoblet internett.

 

”Gadgetfreak”

Tom-Erik er utdannet data- og automatiseringsingeniør, og mener kombinasjonen av utdanningen og det at han er ”en gadgetfreak” gjorde at han bare måtte finne opp noe.

I 2006 fikk han rollen som daglig leder for et firma i byggebransjen, og så raskt behovet for endring og forbedring.

– Selvom firmaet vårt hadde en eventyrlig vekst og ble kåret til Åres Gaselle av Dagens Næringsliv, gjorde vi mye feil.

Tall jeg fikk fra SINTEF viste at hele 10 prosent av omsetningen i byggebransjen var feil og mangler. Med en omsetning på 525 milliarder i 2013 snakker vi over 30 millioner i timen bare i Norge.

Gründeren ønsket å finne ut av årsaken til de negative tallene, og hvordan de kunne forbedres.

– Hovedårsakene til alle feilene er dårlig kommunikasjon, dårlig informasjonsutveksling og generelt dårlig kontroll. Vi tror ikke dette er fordi håndverkerne ikke kan jobben sin, men at det er vanskelig å holde kontroll på de hundrevis av oppgavene som skal utføres på et bygg. Det er lett å prosjektere og se ting inne på et kontor, men hvordan løser man det ute i felt hvor teori og praksis ikke alltid stemmer?

Startet som prøveprosjekt

CHECKD ble til som et prøveprosjekt for Entreprenørforeningen for bygg og anlegg (EBA), som har 220 medlemsbedrifter, i 2012. Applikasjonen har generert over 30 000 rapporter helt uten opplæring. – Løsningen er per dags dato lansert for et begrenset antall kunder, men flere moduler er under utvikling. Byggebransjen både ønsker og trenger et effektivt verktøy for å redusere kostnadene og bedre kontrollen.

Tom-Erik er overbevist om at markedet for applikasjonen er enormt, og har laget flere 50-sekunders animasjonsvideoer som demonstrerer hvor enkel den er å bruke. Demonstrasjonsvideoene er tilgjengelig på 21 språk. – Bare i Europa er omsetningen i byggebransjen på 1170 milliarder Euro, og 6-7 prosent av innbyggerne i flere av landene jobber i byggebransjen. Tenk hva de kan spare om de bare reduserte feilene med 1 prosent, eller kanskje 5? Det er akkurat det CHECKD skal hjelpe dem med!

Sjekk videoen:

1. CHECKD avvik, Norsk from CHECKD on Vimeo.

Håper på samarbeid med CATERPILLAR

Ifølge Tom-Erik benytter store deler av byggebransjen både smarttelefoner og nettbrett. Ordinære smarttelefoner kan lett bli ødelagt som følge av fall, støv og vann på byggeplassen. CATERPILLAR, en av verdens største produsenter av maskiner, har lansert sin egen mobiltelefon tilpasset forholdene på byggeplasser. Telefonene produseres og distrubueres av BULLITT GROUP fra England i nærmere 40 land over hele verden.

– CHECKD har signert en intensjonsavtale med CATEPILLAR, og forhandler nå om revenue sharing, installation fee og white label inntekter. Forhåpentligvis vil løsningen vår være å finne pre-installert på alle deres smarttelefoner når den nye utgaven lanseres senere i år.

Spennende sommer i møte

I dag har CHECKD tre ansatte i tillegg til et team på fem personer som har jobbet med løsningen i forbindelse med deltagelse i betaFACTORY, et akselleratorprogram som kobler gründere med investorer i startfasen.

– Brian Weisberg, William Klippgen, Håvard Nord og Eirik Chambe-Eng og Pål Rødseth har vært til stor støtte og hjelp. Personer med deres erfaring har veldig mye å si for selskap som CHECKD i en etableringsfase. Nå er vi i dialog med Innovasjon Norge, og støtte fra dem ser ut til å være i boks innen få uker.

Vi går en travel sommer i møte!

 

 

Stars and stripes på Seed Forum

USA er i fokus når Seed Forum inviterer til sitt event på torsdag. Oslos ordfører Fabian Stang åpner kalaset hos PwC, hvor gründere og investorer møtes. 150 spesielt inviterte gjester går deretter i en mottakelse i den amerikanske ambassadørboligen, før det blir Late Night Seed Forum for alle som melder seg på i Gründernes Hus.

Av Anita Fleime-Dahl

– Vi gleder oss, sier Steinar Hoel Korsmo, president & CEO Seed Forum Global

seedforum

På Seed Forum kommer investorklare
 selskaper som presenterer sine investeringscase. Vårt mål er sammen å lage møteplasser, sier Hoel Korsmo. 15 bedrifter skal vise seg fram på torsdag. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, når de bare får 7 minutter hver, på å overbevise investorer med fete lommebøker.

Bånn gass i Bjørvika

Følgende skal i ilden:

Filmbulvetr, Voday, Smart Charge, GSCI Technologies, Dyrenes Rike,Tapsis, Connect LNG, Firstline, Smartbrain, Art Lab, Synkarion, Windfire, Vajare, BIM Provide og T-Radio.

Over tusen bedrifter har så langt fått prøve seg i Seed Forum-regi. Selskapene som presenterer denne uken har vært i gjennom en nominasjons- og utvelgelsesprosess. – De viktigste kriteriene for utvelgelse er teamets drivkraft og 
kompetanse, unikhet, innovasjonshøyde, vekstmuligheter og internasjonalt potensial, forteller Hoel Korsmo. Alle
 selskapene som presenterer har også vært gjennom en obligatorisk pitch trening for å gjøre selskapet
 så investorklart som mulig.

Følgende gjester står på programmet:

Oslos ordfører Fabian Stang, Julie Furuta-Tay, Charge d`Affairs, US Embassy, Håvard Abrahamsen, Managing Partner PwC, Jason Tuflinger, Managing Director – American Chamber of Commerce, Andre Demarest, Private Investor, Erlend Sand, Affix, Olav Ellingsen, Mecsence og Dimitri Podoliev, Chairman Seed Forum Ukraina.

150 på residensen

Etter forumet blir det mottakelse i den amerikanske residensen,Villa Otium, i Nobels Gate. – Det har vært stor pågang blant investorene og nå er denne mottakelsen dessverre fulltegnet. Men alle påmeldte er velkommen til  Late Night Seed Forum på Gründernes Hus i Oscarsgate fra kl. 20.00.

Du kan melde deg på til Seed Forum Oslo, mottakelse på kvelden og ”Late Night” her.

 

 

Hvem blir ny sjef i Innovasjon Norge?

Hvem får Norges kanskje viktigste fremtidsjobb? Norges kanskje viktigste stilling er ledig, og over 700 byråkrater får snart en ny sjef – la oss håpe det er en leder med en klar agenda om å være med å bygge et mer innovativt og verdiskapende Norge som får jobben.

 

 

GUNN OVESEN  (bildet) gikk av som administrerende direktør i Innovasjon Norge ved årskiftet, etter 10 år i sjefsstolen. Jakten på hennes etterfølger er i full gang.

Hva kreves av Innovasjon Norges neste leder?

Innspill av Truls Berg, generalsekretær Innovation Forum Norway

Det siste Innovasjon Norge trenger er en sjef som ikke har bevist evne til å skape endring og vet hvordan man bygger verdier.Truls Berg

 

I en verden hvor innovasjon og nyskapning er tidens melodi, forvalter Innovasjon Norge et nasjonalt ansvar og avgjør direkte eller indirekte skjebnen til tusenvis av entreprenører hvert år. Samtidig preges organisasjonen i dag av et villniss av ulike mandat, kombinert med en holdning til de miljøene man er satt til å hjelpe som i liten grad kan betegnes som åpen og innovativ.

Gunn Ovesen har vært leder i alle de 10 årene Innovasjon Norge har eksistert. Hun forlot stillingen ved juletider og i disse dager har hodejegerselskapet Visindi startet jakten på Innovasjon Norges nye leder. La oss folde hendene. Håpe at lederen som velges har innsett tre viktige faktorer som er sentrale for Norges mange entreprenører og dermed for vår felles fremtid;

1. Vi trenger en leder som kjenner farvannet og som tør å utfordre status quo!

Innovasjon Norges nye leder bør ha internasjonal erfaring, være politisk godt skolert, men viktigst av alt så må vedkommende være en endringsagent som kan vise til en vilje og evne til å sloss for en visjon om å bygge morgendagens Norge.

Ingen jobb er viktigere, ingen jobb er vanskeligere enn denne!

2. Vi trenger en leder som evner å få politikerne med på nye tanker!

Innovasjon Norges nye leder må i større grad gå på barrikadene for nye, innovative og internasjonalt konkurransedyktige bedrifter i tidlig fase, og ta opp kampen for å forenkle dagens villniss av infløkte ordninger. Samtidig må vedkommende ha guts og politisk teft som sikrer at Norge får på plass gode ordninger med skatteincentiver og risikoavlastning, og dette kan kun gjøres i samspill med næringspolitikerne og Nærings- og fiskeridepartementet. Det er liten tvil om at mange dyktige medarbeidere i dagens Innovasjon Norge ender opp å bli styrt av et mandatvilniss som ingen er tjent med.

3. Vi trenger en leder som innser behovet for økt nettverks- og innovasjonsinnsats!

Det må bli større vilje til å støtte en nasjonal innovasjonsinfrastruktur som ivaretar grunderes behov for å komme i kontakt med potensielle investorer som kan tilføre deres ideer kapital og kompetanse. Som det står i Verktøy for Vekst som i år feirer 2 år:  «Deltakelse i innovasjonsbørsen innebærer en gjennomgang av prosjektene og kan sikre mer informasjon for investorene. Deltakelse kan også gi økt oppmerksomhet og gi et bredere kontaktnettverk for gründere». St.mld. 22

Når mer enn 20 norske innovative miljøer og internasjonale tungvektere som Telenor, Microsoft og Opera Software støtter ideen om en innovasjonsbørs er det påtagelig at Innovasjon Norge, 5 år etter at de skrev overnevnte, velger å sitte på gjerdet. En ny leder må innse at private investorer som er villig til å gå inn med kompetanse, egenkapital og et spennende nettverk er en viktig del av et innovasjonsøkosystem. I praksis utgjør denne gruppen som ofte kalles forretningsengler (Business Angels) det viktigste støtteapparatet til håpefulle gründere i den kritiske tidlige fasen..

Snart står Innovasjon Norges styre, i praksis Næringsdepartementet, foran en viktig beslutning med langsiktig strategisk betydning for Norge som verdiskapende nasjon.

La oss håpe de velger en leder med et genuint ønske om å finne frem til morgendagens vinnere, og forståelse for at det handler om å legge forholdene best mulig til rette for vekst.

Fremtiden Innovasjon Norge bør i større grad innta såmannens rolle: Sørge for at frøene får gode vekstvilkår og overlate vekst-og utvelgelsesprosessen til markedet. Det er ingen gitt å vite når fremtidens Statoil, Opera Software og Tomra oppstår, men Innovasjon Norge bør være i front når det gjelder å hjelpe dem frem og for å få til dette, må nye innovative tanker tenkes!

La oss for Norges skyld håpe at rette vedkommende søker og får denne utfordringen!

Oslo den 8. april 2014

 

Følg debatten om Innovasjon Norge

 

Blir det gründer-feber?

Fra vampyrer, pirater og lite populære konger, sender HBO oss nå til USAs tech-startup metropol. I en komisk og nerdete innpakning har selskapet bak noen av verdens mest vellykkede tv-produksjoner skapt serien Silicon Valley.

Den digitale markedsføringen er død

– Digital markedsføring eksisterer ikke lenger som begrep, det er bare markedsføring. Det er fordi at alt i vår tid er basert på det digitale. Slik introduserer markedsføringsguru, Seth Godin. Med ham og et stort knippe foredragsholdere fra verdens mest kreative selskaper åpner Gulltaggen dørene tirsdag morgen.

Sceneskrekk? Lær deg presentasjonsteknikk

Uansett om du skal holde foredrag for et stort publikum, eller presentere en idé til en mindre forsamling – er det greit å vite hvordan du formidler budskapet. Her følger noen gode råd om presentasjonsteknikk.

Slik lever du merkevaren

– En merkevare handler om mennesker, forteller Nicholas Ind i sitt foredrag om “Living the brand” under Designdagen. Frasen klinger ikke like flott på norsk, men det å “leve merkevaren” forklarer Ind er når merkevaren er retningsgivende i alle valg som tas i organisasjonen og når merkevaren flyter jevnt med de ansattes holdninger og livsstil.

– Vi må være smartere enn andre land

– Jeg har ingen tro på at vi kommer til å klare å konkurrere på lønn, vi må i stedet være smartere å innovere bedre enn andre land, sa næringsminister Monica Mæland i Høyres bedriftskanalmøte torsdag.

Norge har all grunn til å vente store ting av den nye regjerningen, mener hun.

Vi er opptatt av å vise muskler. Sørge for at innovasjon ikke bare blir et 17. mai ord, men noe som konkret løfter norsk næringslivs konkurranseevne.

Næringsminister Monica Mæland

For å få til dette lover hun blant annet full gjennomgang av dagens virkemiddelapparat. Vår næringsminister viser seg som en sann venn av gode nettverk der ulike virksomheter går sammen om å gjøre hverandre bedre.

«De fleste har nytte av å snakke sammen», konkluderer hun.

Mæland ba også konkret om gode råd, og avsluttet med å si at selv om Norge i dag befinner seg midt på treet på de fleste internasjonale innovasjonsmålinger, så har vi alle forutsetninger for å bli blant de beste. Alt i alt en god gjennomgang fra en minister som fortsatt opplever at hun så vidt har satt seg i stolen.

Et interessant poeng er at hun peker på at det ikke er statens jobb å finansiere en samlet konserntenkning når det gjelder turistsatsningen.

Innovasjonen må skje nedenfra og det er private virksomheter som vet best hvor investeringene bør foretas.

Vi i 3in kommer tilbake med mer stoff rundt de konkrete forslagene i ukene fremover, og vil også gi dere et eget web-TV-intervju med Monica Mæland i løpet av våren

– Kom gjerne med gode innspill til oss, hvis du vil vi skal stille spørsmål til ministeren for deg!

 

Foto: Kjetil Ree

Sterke trender og svake signaler

Det amerikanske selskapet Yahoo investerte i 1998 10 millioner dollar i oppstartselskapet Google – en investering de kunne selge for 1.6 milliarder dollar da Google i 2004 gikk på børs. I 2005 puttet de 1 milliard dollar i det kinesiske oppstartsselskapet AliBaba Group, i dag er denne eierposten omtrent verdt 37 milliarder dollar, noe som utrolig nok tilsvarer markedsverdien på hele Yahoo Inc.

Kommentar av Truls Berg

La oss slå fast at enhver endring innebærer trusler for den som sover i timen og muligheter for den som oppdager endringen tidlig, og som ikke minst er villig til agere på mulighetene som oppstår. Spørsmålet er om vi som ledere er flinke nok til å se hva fremtiden vil by på…?

Som generalsekretær i Innovation Forum Norway, landets ledende forum for innovatører, har jeg de siste månedene hatt gleden av å reise rundt i Norge og dele en del innspill om fremtiden til noe over 5 000 tilhørere. Jeg har fått mange flotte spørsmål, men tre refleksjoner slår meg;

– Fremtiden kommer langt raskere enn de fleste tror!

– Fremtiden har langt mindre fokus i lederes bevissthet enn sunt er!

– Fremtiden er langt fra så uoversiktelig som mange vil ha det til!

Det ligger muligens til vår norske folkesjel å være skeptisk til alt nytt – og i et land hvor Janteloven fortsatt gjelder skal man ha mot til å våge noe nytt. Derfor er det heller ikke så rart at man som innovasjonsforkjemper iblant føler seg alene.

Det å lykkes med innovasjon handler mye om å bygge en kultur der det er lov å teste ut nye tanker, og om å feire de som i sin ledelse utviser mot, endringsvilje og innovasjonskraft.

Som fremtidsoptimist vil jeg hevde at her kan vi i Norge nyte godt av urgamle fordeler, nettopp fordi våre forfedre gjennom å lære seg å leve «der ingen skulle tro at nokon kunne bu» ga oss verdier som stahet, kreativitet og ydmykhet, i tillegg til forståelse for at hardt arbeid må til og det å lykkes i fremtiden kommer unektelig til å kreve nettopp hardt arbeid.

I en verden der teknologiske fremskritt utvikles basert på eksponentielle prinsipper, vil fremtiden by på stadig større muligheter. Dessverre er vår evne til å forstå dette ikke like raskt voksende. Kanksje vi har glemt visdommen i den gamle historien om vismannen som fant opp sjakkspillet til underholdning for sin konge, som ble så begeistret at han lot vismannen selv velge sin belønning. Vismannen ønsket seg et hvetekorn for det første felt på sjakkbrettet, to for det neste og så dobbelt opp for hvert felt. Fra initielt å vurdere vismannen som beskjeden, ble kongen arg da det ble klart at det ikke fantes hvetekorn nok i kongens store rike, eller hele verden med, til å kunne oppfylle vismannens ønske. Den teknologiske utviklingen følger langt på vei samme eksponensielle reise – og det har de færreste av oss forstått. Vi kan ikke som kongen løse problemet med å hogge hodet av det! I stedet for å stille de vanskelige spørsmål om hvilke trender som kommer og hva det skaper av endringer velger mange å «snu bunken» og legge på noen prosent når de nye budsjettene skal settes. Konsekvensen er at mange virksomheter kjører videre med begge øynene solid plantet i bakspeilet i en slags barnetro på at morgendagen blir seende ut omtrent som gårsdagen. Det er i beste fall naivt.

Realiteten er at vi fortsatt er på bleiestadiet i en digital verden som i årene som kommer vil by på enorme muligheter og ditto trusler.

Hvis du som leser dette tenker at dette nok gjelder andre, men ikke der jeg jobber, så ber jeg deg revurdere dette tankegodset. De fleste bransjer vil endres på fundamentalt vis. For mange av oss har for mye investert i å beholde status quo, i stedet bør vi gripe de mulighetene teknologien gir oss til å innovere. Alternativet til å innovere er ikke å bli værende i dagens komfortable situasjon, alternativet er å bli irrelelevant!

Når det gjelder fremtidens uoversiktelighet er jeg åpenbart på gyngende grunn, men selv om ingen kan vite sikkert hvordan morgendagen blir seende ut, er det helt feil å tro at vi ikke allerede vet ganske mye om hva som vil skje de neste 10-30 årene. Faktum er at ingen av de store endringene verden har sett de siste 1000 år, har kommet uten at man har kunnet plukke opp noen tidlige signaler. De færreste av oss velger imidlertid å ta disse signalene på alvor. I stedet overser vi endringene, lukker øynene og håper at konsekvensene ikke blir så store.

Som fremtidsoptimist er jeg sikker på at fremtidens vinnere vil være dem som satser på en åpen innovasjonsmodell som henter ideer og innspill fra de beste, uansett bransje og ståsted, som investerer i inspirerte medarbeidere og bruker tid på å vurdere mulige fremtidsbilder.

De fem megatrendene som i sterkest grad vil påvirke vår fremtid, vil i årene femover endre hvordan vi vil leve, livnære oss, lære, vise livsglede og lede i fremtiden.

Lykke til med å skape fremtiden – husk vi er kun halvveis!

Med varm hilsen

Truls

 

* Kronikken er også viet plass i Ukeavisen Ledelse

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...