Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Fikk avslag på IN-søknader ti ganger!

– Innovasjon Norges kontorer burde bli suppekjøkken! Gründere i oppstartsfasen trenger mat og wi-fi, ikke lån som setter dem i økonomiske problemer, sier Pål Kristian Levang.

Synaptic Technologies-gründeren fikk etablererstipend i 2009, men til sammen har Levang fått hele ti avslag på diverse søknader om penger fra Innovasjon Norge!

Innovasjoner som endret bransjen

Her er infografikken om hvorfor og hvordan syv selskaper forandret ALT i sin bransje.

Her finner du bilder – ny streamingtjeneste

Alle som driver en form for nettside eller blogg, vet hvor utfordrende det er å finne passende bilder til innlegg. Det er ofte tidkrevende å finne bilder du lovlig kan benytte deg av. Nå har det norske selskapet YAY micro kommet med en skreddersydd løsning for alle med slank lommebok.

Det våres for gründere i Kina!

Hvorfor gründe i Norge når du kan gründe i Kina? Nå gjør Innovasjon Norge det mulig for norske gründere å ta del i det som kan bli den nye verdensmetropolen for innovasjon.

Rett fra NTNU til eget designkontor

Fem industridesignere og sivilingeniører tar sats med eget designkontor i Oslo. Gjengen kommer rett fra NTNU. Designerne fokuserer på det de kaller fysisk verdiskapning og har en sterk tro på økt lokal produktutvikling og verdien av å flytte produksjonen tilbake til det lokale markedet.

Din statistiske mediehverdag

Hvor mye tid bruker du på internett? Siden 2000 har den daglige internettbruken tatt tregangeren. Vi er i gjennomsnitt på nett 112 minutter hver dag. Så lite? Tallet er hentet fra Norsk Mediebarometer. Sjekk ut de andre medietrendene her.

Bli inspirert av Charlie Chaplin. (Video)

Det er hundre år siden Charlie Chaplins filmdebut. Vi feirer den kreative komikeren, skuespilleren og regissøren med å vise hans inspirerende parodi på en kjent diktator.

Hjelpesentral for det nyfødte næringsliv

Både i Norge og internasjonalt er det en økende erkjennelse at innovasjonskraft og nye jobber vil ha sitt utspring i innovative oppstartsmiljøer. Vi tar turen til Norges ledende uavhengige innovasjons- senter og spør sjefen sjøl, Managing partner Bjarne Haugen.

Innovasjon Norge: – Kast forretningsplanen i bøtta!

“Kast forretningsplanen i bøtta! Fortell oss hvordan du skal tjene penger!”

– Divisjonsdirektør Hans Martin Vikdal, Innovasjon Norge

 

 

Av Anita Fleime-Dahl

Har du fått avslag på søknad om penger fra Innovasjon Norge? Her kommer noen gode råd og gründertips fra divisjonsdirektør Hans Martin Vikdal.

– Den største utfordringen vi merker når vi møter gründere med veldig gode ideer, er at de ikke klarer å fortelle oss hvordan de skal tjene penger! Hva er forretningsmodellen? Kast forretningsplanen i bøtta med en gang. Det er ikke der dere skal starte. Dere skal starte med forretningsmodellen: Fortell oss hvordan dere kan tjene penger! oppfordrer Vikdal.

– Vi vet at en god idé er en forutsetning, men det ikke tilstrekkelig. Det må være noe mer for å komme til markedet. Det er dette med markedsorientering!

Høy risiko

– Jeg ser at OECD som har kikket oss i kortene nylig, peker på at det er mye kapital i dette landet, men vi mangler dem i tidligfasen. Vi møter 9000 prosjekter hvert år, i Innovasjon Norge. Når vi møter en gründer som skal fremme dristig innovasjon, da spør vi: Hvem vil dele risikoen med vedkommende?

Bankene er som oftest ikke med i tidligfasen. De får ikke ta pant og har strenge egenkapitalkrav. Så ser vi på såkorn, venture og Investinor. Vi ser at de ofte er litt langt til høyre, i forhold til modenhetskurven, enn det vi kunne ønske oss. Dette er selskaper som er satt opp med stor grad av offentlig kapital, men som har de samme forrentningskrav og avkastningskrav som det private har. Derfor har de en tendens til å dra seg litt mer over i modenhetsfasen.

Vi ser på forretningsengler:  Vi ser at de er få og er på jakt etter å finne ut hva som skal utløse denne private kapitalen som nå ikke kommer gründerne til gode. Forretningsengler som investerer innenfor sin trade eller sin teknologi  – har en evne til å ta større risiko – enn dem som ikke er innenfor den samme bransjen, forteller Vikdal.

Vil bli mer kommersielle

– Vi trenger mer tidligfasekapital. Det mener Innovasjon Norge, men vi mener at den må kombineres med mer kompetanse. Vi ser at kraften i tidligfasekapitalen kommer ordentlig anvendt og til gode, når vi kombinerer den med forretningsutvikling. Det blir stadig referert til at Norge er fylt opp av ideer. Ja, ideer er en nødvendig forutsetning, men det er ikke tilstrekkelig for å lykkes, sier Vikdal.

Det er få kommersialiseringer som går galt fordi ideen ikke var god nok. Men det å komme til markedet trenger så mye komplementær kompetanse inn sammen med de pengene man trenger til vekst for å nå markedet.

Vi trenger mer kapital. Vi har tillatt oss overfor regjeringen i våre årlige budsjettinnspill å peke på følgende:

– Skal dere ha én milliard neste år, så bruk den milliarden på kommersialisering av ideene, enten det er forskningsbasert eller industridrevet. Kanskje mer enn å putte dem på mer forskning. Vi trenger kommersialisering. Få kommersialisering ut av de ideene vi har, mener Hans Martin Vikdal.

Vikdals kinderegg for verdiskaping

1. De generelle rammebetingelsene må være på plass. Skatter, avgifter, samferdsel, utdanningssystemet osv må være forutsigbart.

2. Entreprenørskapskultur. En kultur som er preget av at man ikke først og fremst får kjeft fordi man feiler i det første forsøket. Man skal få ros fordi man lykkes i det andre forsøket!

Det handler om det å ta sjansene, korrigere seg – deretter gå videre. Vi ser at entreprenørskapskulturen i Norge har noen styrker og noen svakheter. – Vi er veldig optimistiske med å finne forretningsmuligheter, men vi tror ikke så mye på vår evne til å realisere dem i markedet.

3. De direkte virkemidlene:

– Det vil alltid være sånn at i tillegg til de generelle rammebetingelsene, trenger man noen som tar risiko. Jeg kan trygt si at Innovasjon Norge tar mye risiko i tidligfasen. Vi er satt opp som en organisasjon som kan ta risiko langt utover det noen annen privat organisasjon kan. Vi taper mye penger og vi merker det i media når tapstallene kommer. Men vi er der, nettopp for å gjøre dette.

 Hvordan kan man lykkes?

Den største utfordringen vi merker når vi møter en gründere med veldig god ideer, er som nevnt at de ikke klarer å fortelle oss hvordan de skal tjene penger på det.

– Vi tror at mange av dem som driver med venture, eller forretningsengler som ikke vil være med, ikke går inn fordi gründerne ikke klarer å vise forretningspotensialet som ligger der. Disse gutta vil tjene penger! sier Vikdal.

Hvis man evner å vise at det er mulig å tjene penger gjennom forretningsmodellen, så vil dette også kunne utløse mer kapital. Det er viktig å forstå hva kunden trenger, snakke med kunden umiddelbart, gjerne trekke dem inn i prosessen. Jeg vet mange har fantastiske ideer. Det er ingen som forventer at gründeren skal være god på alle andre kompetanseområder for å nå markedet. Utvid teamet, få inn kompetanse. Forretningsenglene kan være en styrke inn i dette.

Huskeliste

Markedsorientering

Forretningsmodellen

Nettverk

Hva må til for å fremme innovasjon og verdiskaping i Norge?

– Vi trenger mer mangfold og produktivitet. Det er snakk om et behov for dristig innovasjon. Innovasjon Norge klarer ikke å plukke vinnerne. Vi blir ofte utfordret på det. Det klarer ikke engang det private å gjøre. Men etter å ha jobbet med 9000 prosjekter hvert eneste år, så ser vi noen karakteristiske trekk på hvem som lykkes – og hvem som IKKE gjør det.  Det viktigste er at vi klarer å ha endringsevne. Vi trenger bedrifter og et næringsliv som klarer å gripe mulighetene når de dukker opp. En mental beredskap som gjør at vi kan se at her kommer det noe.

Norsk næringsliv må bruke muligheten til å bli mer markedsorientert. Høre mer på hva kundene vil ha, slik at vi blir mer treffsikre på kundebehovene. Norge er kostnadsledende på det meste. I en kunnskapsøkonomi ligger mye utenfor dette landets grenser.

– Morgendagens vinnere blir ikke de som kan mest – men de som kan bruke eksisterende kunnskap og evner å sette sammen kunnskap på nye måter til å dekke et kundebehov der ute. Disse tingene til sammen tror jeg vil øke verdiskapingen i Norge, sier divisjonsdirektør Hans Martin Vikdal i Innovasjon Norge.

 

*Sitatene til Vikdal er hentet fra paneldebatten under Future Insight-konferansen.

 

Følg debatten om Innovasjon Norge

Innovasjon = verdiskaping = nye muligheter

Innovasjon har vært et populært honnørord i flere år, men hva betyr det egentlig? Handler det bare om teknologi? Og hva er en innovativ kommune?

Idépitch på kreativt vis!

I løpet av 20 bilder og 40 sekunder skal deltakere på en Pecha Kucha” fortelle publikum om sitt prosjekt, sin idé eller sin historie.

Norsk aktør med i Nordens crowdfunding-elite

Sammen med representanter fra crowdfunding-gründere i Norden har Norske FØND etablert alliansen “Nordic Crowdfunding Alliance” med initiativtaker Dr. Rotem Shneor fra Universitetet i Agder i spissen.

Gründer får sluttpakke på 15 mill

Eventyret er over for gründeren av Det norske oljeselskap, Erik Haugane (61) som var med å etablere selskapet i 1971. Dagens Næringsliv skriver at den tidligere administrerende direktøren får utbetalt 70 prosent av Det norske-lønnen hvert år frem til han når pensjonsalder i 2020.

– Den første millionen er verst!

Vårjakt på kapital: – Jeg gruer meg mindre nå som vi skal hente inn 15 millioner på reelle ordre. Det er den første millionen som er verst! sier daglig leder Siri Skøien (35) i Comlight.

30 år med teknologi, underholdning og design

Denne uken fyller verdens største møteplass for inspirasjonstaler 30 år. Noen av de fremste oppfinnere, underholdere og lærere har delt sine største lidenskaper med et trollbundet publikum.

Skatteincentiver i Finland – noe for Norge?

Finland har innført skatteincentiver for investeringer i nyetablerte kunnskapsbedrifter etter engelsk modell. Uformelle private investorer, også kalt business engler – som bidrar med kunnskap og kapital, kan trekke fra 50 prosent av investeringen i selvangivelsen. EU-Kommisjonen har godkjent tiltaket.

10 steg til PR-suksess

Oppstartsbedrifter har ofte lite, eller ingenting i markedsbudsjett. Her er 10 gode råd til hvordan du kan lykkes med PR i din startup.

Skal tolke norsk identitet

11. mai skal en gruppe på ti norske designere samlet vise sin tolking av norsk identitet under feiringene av Grunnlovens 200 årsjubileum på Eidsvoll. I tiden fremover skal gruppen igjennom en spennende kreativ prosess ledet av designer Peter Løchstøer i samarbeid med designerkollektivet Haik.

Hvor mye tjener du?

Hvordan ligger du an lønnsmessig? Hvem tjener hva? Her kan du se om det faktisk er på tide med en prat med sjefen! Eller kan dette være en inspirasjon til hvilket yrke du skal velge?

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...