Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Ukens lederkommentar: Om nærsyn, fremsyn og vidsyn

Året kort oppsummert, og noen lange tanker og spådommer om 2018.

2017 er snart historie, og det er 40 år siden et par kvisete ungdommer droppet ut av universitetet og skapte noe helt nytt – et selskap som ville leve av å selge programvare. Dette var noe helt nytt, programkode var noe du stort sett fikk da du kjøpte datamaskinen.

Mye har skjedd på 40 år – og mye har skjedd i 2017!

Ikke bare har Bill Gates blitt klodens rikeste og en klok velgjører, i løpet av året har en twitterkampanje og en amerikansk president skapt bølger og vist at verden kan endres via 140 tegn. Twitter har gitt oss President Trump i usminket versjon, og hans raljeringer har vist en hel verden at han er uskikket til å inneha presidentembetet i verdens mektigste land. #MeToo-kampanjen medført globale sjokkbølger der karrierer er lagt i grus, og menn som klår på damer har måttet endre virkelighetsoppfatning raskt. Det ironiske er selvsagt at den verste av dem alle foreløpig sitter trygt i det hvite hus.

I året som har gått har også den lille bokhandleren som ble mobbet fordi han ikke hadde noen fysisk butikk seilt opp og forbi, og ved inngangen til 2018 er det Jeff Bezos som har overtatt posisjonen som verdens rikeste mann. Selskapet han leder har i løpet av 2017 alene “ansatt” 75,000 nye roboter, og allerede i dag er mer enn hver femte Amazon-ansatt en robot. Noe sier oss at Saudi Arabias beslutning om å gi statsborgerskap til Sophia vil bli stående som en større nyhet enn at Trond Giske sendte en SMS fordi han var redd for å gå glipp av et nachspiel.

Jeg hadde nylig en dialog med Amazons spennende forskningsdirektør, som jeg og 25 andre norske ledere skal møte i Palo Alto i januar, og samtalen gjør det vanskelig å konkludere på annet vis enn at vi står foran en ny vekstfase i det nye året!

Hvorfor får vi en ny vekstfase? Primært fordi teknologispranget som digitaliseringen og AI har åpnet kan måles i kilometer. Vår utnyttelse av den kan hittil måles i centimeter, og gevinstene for de som våger spranget og lykkes vil være formidable.

Potensialet er enormt, og det finnes de som hevder at internett bare var forretten – de virkelig store endringene kommer de neste årene. Spørsmålet tvinger seg frem; Hvordan vil fremtiden se ut, klarer vi å styre utviklingen – og hvordan vil vi henge med?

Vi drister oss nok en gang til å komme med syv spådommer for det nye året, og legger hodet på hoggestabben vel vitende om at noen av dere vil riste på hodet, mens andre vil le godt. Siden en god latter unektelig har positive helsemessige konsekvenser anbefaler vi i såfall det siste.

1. Den første spådommen er at AI, kunstig intelligens, i løpet av 2018 vil bli svært populært i form av dataassistert beslutningsstøtte. I realiteten ser vi en oppblomstring av det gode gamle begrepet personlig sekretær. Takket være kvantumteknologi vil skillet mellom maskin og mennesker viskes ut. Resultatet vil gjøre vår hektiske hverdag betydelig enklere, og våre beslutninger vil fremstå langt smartere. Det siste vil også bidra til å forbedre den totale kundeopplevelsen på måter som gir oss bakoversveis, ikke bare i næringslivet. Ektemenn som glemmer bryllupsdagen blir i det nye året sjeldnere enn avskyelige snømenn.

2. Norge vil i løpet av året som kommer fremstå som en av de fremste aktørene innenfor IoT. Hvis data er den nye oljen så er det Internet of Things (IoT)-verktøyene som skal hjelpe oss å få oljen «opp av havet». Potensialet i tingenes internett handler i stor grad om innsamling av data, og ny, innovativ bruk av disse, og her seiler Norge i løpet av året frem som en av de fremste aktørene. I spissen står en rekke nye innovative aktører, godt assistert av tunge lokomotiv som Kongsberggruppen, DNV GL, Marine Harvest, Tomra og Telenor. Det er nok en gang Norges unike evne til å samarbeide som gir oss de globale gevinstmulighetene, og minst to nye aktører blir norske enhjørninger før de kjøpes opp av utenlandske aktører.

3. Big Data som begrep har vokst ut av Business Intelligence-fagfeltet, og må i dag kunne betegnes som en moden trend. Verdien ligger som kjent ikke i data alene, men i smarte analyser og muligheten til å finne mønstre og trender i data som peker på nye muligheter og trusler. I 2018 vil Statens Innkrevingssentral og Skattedirektoratet, Politiet og NAV fremstå som offentlige suksesser på området, og de vil spare milliarder på vegne av oss alle sammen. Pressen vil likevel fokusere på at dataene også benyttes til å snoke i våre personlige opplysninger, og mangelen på sikkerhet, gode data scientists og lav GDPR-modenhet vil fylle mange digitale spaltemetre gjennom 2018.

4. Den neste store spådommen i 2018 handler om hvordan teknologi visker ut skillet mellom våre fysiske og virtuelle verdener og skaper nye muligheter innen norsk skolevesen – men her er man mest opptatt av å plassere ut flere lærere i stedet for å ta ny teknologi i bruk. Skurken i dette er selvsagt politikere som nekter å innse de store skift, og i stedet for å tørre å satse på fremtiden preges av politisk nærsyn og et ønske om å synes i det kortsiktige nyhetsbildet. Vi spår at høstens grep der KRF tvang frem flere lærere per klasserom i stedet for å åpne for nye teknologiske fremskritt, om noen år vil fremstå som like intelligent og fremtidsrettet som å flytte rundt på dekkstolene på Titanic.

5. Selv om deler av skolesektoren slåss mot utviklingen på samme måte som Taxinæringen sloss mot Uber og NHO sloss mot Cutter, vil Mixed Reality (MR) i løpet av 2018 gå fra å være en kuriositet for spesielt interesserte til å få fotfeste i stadig flere bransjer. Innomag har allerede skrevet om hvordan både byggebransjen og utdanningssektoren – i tillegg til gaming- og underholdningsindustrien – allerede har integrert teknologien i produktene sine. Her til lands vil et nytt nasjonalt senter for Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) på Hamar få mye oppmerksomhet, men det er LO som blir årets store snakkis da de slåss gjennom krav om MR-undervisning for sine medlemmer i vårens hovedforhandlinger.

6. Den nye nærings- og innovasjonsministeren viser handlingskraft gjennom å selge seg ned i SAS og Statoil, og benytter pengene til å skape økt nasjonal oppmerksomhet på det som er Norges glemte juveler – de raskt voksende virksomhetene som gjennom innovative grep vinner globale posisjoner. Statsminister Erna viser at hun ser trusselen fra robotene når hun og regjeringen overraskende foreslår å fjerne arbeidsgiveravgiften. Det politiske grepet fjerner kravet om redusert formuesskatt og omfavnes av alle de store politiske partiene.

7. For oss som brenner for innovasjon blir det i 2018 både oppturer og nedturer. En opptur er definitivt at Norge viser evne til å innse at Blockchain-teknologien er infrastruktur som gavner små innovative aktører som Norge. Nok en gang er det næringslivet som godt hjulpet av visjonære endringsagenter viser vei. Den største nedturen kommer i form av en diskusjon rundt manglende effekt av statens milliarder som brukes på forskning og innovasjon.

La oss oppsummere med at Norge har et svært bra utgangspunkt når årets nyttårsraketter skal tennes – men behovet for nytenkning og økt grad av aksept for innovative tanker er i høyeste grad til stede, og vi trenger flere nye vekstsuksesser. Det å være åpen for å lære fra sine feil raskt, vil derfor bli kritisk for Norges fremtid. Vi trenger som den verdenskjente svenske professoren Leif Edvinsson sier det, samme tankegang som vikingene hadde da de satte kursen mot nye kyster – motet til å tørre og støtten til å kunne utforske det ukjente.

Lykkes vi kan annerledeslandet Norge meget vel bli vinneren innen utnyttelse av digitale muligheter. Det krever god norsk dugnadsånd, hvor alle Norges endringsagenter bretter opp ermene, drar i flokk og sammen viser våre politikere, våre barn og våre naboer hva vi er gode for!

Dette er noe vi i InnoMag som Norges desidert ledende innovasjonsmagasin med over 25 000 lesere ønsker å bidra til også i 2018.

La derfor våre siste ord i 2017 hylle en av historienes kanskje beste reklamekampanjer – en kampanje som bidro sterkt til at det som i dag er verdens mest verdifulle selskap unngikk konkurs for kun 20 år siden.  Kampanjen hjalp også Steve Jobs til å bli en hel verdens endringsagent og ledende ikon – og mange tror at sitatet er hans. Det er det IKKE, oppfordringen vi avslutter med er ført i pennen av reklamemannen Rob Siltanen, men Steve Jobs (som opprinnelig ikke likte ordene) kom raskt tilbake og innrømmet at oppfordringen hadde mye for seg – så mye at han bidro lite til å fortelle verden at ordene ikke var hans egne.

“Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

Et innovasjonseventyr

Visste du at gründerne bak Adidas og Puma, to av verdens ledende sportsmerkevarer, er brødre? Fra InnoMags arkiver gir vi deg historien om familiefeiden mellom Adolf og Rudolph Dassler.

På 1920-tallet startet Dasslerbrødrene sitt første skoselskap, med base i deres mors vaskerom i den lille tyske byen Herzogenaurach. Adolf Dassler ble beskrevet som den tankefulle håndtverkeren med kunnskap og lidenskap for skofaget, og Rudolph, den strake motsetning, ble beskrevet som en ekstrovert selgertype med god sans for forretning og salg.

Nazister med forretningssans

jesseowens

På tross av at de tyske brødrene tidlig meldte seg inn i nazistpartiet, fikk de alikevel Jesse Owens til åbruke deres sko under OL i 1936. Etter at Owens tok med seg fire gullmedaljer hjem til USA, blåste salgstallene til Dasslerbrødrene i været.

Den uventede suksessen skapte store spenninger i brødrenes forhold. Det avgjørende utslaget fortelles at  var da de allierte bombet hjembyen deres. Da Adolf og hans kone klatret inn i et bomberom som allerede var okkupert av Rudolph og hans kone, slang Adolf flere skjellsord som han selv i ettertid hevder var rettet mot de allierte, men broren forstod det som at de stygge ordene var rettet mot ham og hans kone. Senere mistenkte Rudolph at broren forsøkte å få ham ut av skoselskapet ved å få ham sendt ut i krigen. Under Rudolphs tjeneste ble han stemplet som dessertør og i senere tid beskyldt for å støtte Gestapo, hvor han begge gangene hevdet at det var broren som forsøkte å få ham dømt slik at han fikk skoselskapet for seg selv, og riktignok. I tiden hvor Rudolph satt i en krigsfangeleir begynte Adolf å selge sko til amerikanske soldater.

I 1948 bestemte brødrene seg for å gå hvert til sitt og delte eiendeler og ansatte seg i mellom. Adolf kalte sitt selskap for “Adidas”, og Rudolph forsøkte å skape et like fengende navn ut av sine egne navn og kalte selskapet “Ruda” men bestemte seg senere for å kalle selskapet for “Puma”.

“Byen med bøyde nakker”

Rivaliseringen mellom de to brødrene gikk langt utover bedriftens konkurranse. Det utviklet seg til å bli en familiefeide som ikke bare påvirket familien, men også delte innbyggerne i hjembyen til stridende fraksjoner i over 60 år. De to selskapene var ansvarlig for store deler av byens økonomi og nesten alle innbyggerne jobbet for en av selskapene.

KONFLIKTEN PÅVIRKET BYEN I EKSTREM GRAD. FOLK AVGJORDE OM DE KUNNE GIFTE SEG MED NOEN BASERT PÅ HVEM AV BRØDRENE DE STØTTET, OG BYEN BLE KJENT SOM “BYEN MED BØYDE NAKKER” FORDI MAN FØRST OG FREMST SÅ PÅ SKOENE TIL ANDRE FØR DE BESTEMTE SEG FOR OM DE SKULLE PRATE TIL HVERANDRE.

130320125010-adidas-puma-620xb

Brødrene hadde svært ulik kompetanse og selskapene vokste seg store ved at en hele tiden måtte overgå den andre. Dette gjorde også at de var trege til å reagere på Nike, som senere dominerte industrien.

Først i 2009 veivet de med hvite flagg og feiret vennskapet med en fotballkamp. Etter deres død (fire år etter hverandre) fortsatte alikevel ferden og brødrene ble begravet i hver sin ende av den samme kirkegården.
Kilde: Fortune.com

Ukens lederkommentar: Om travle nisser, mørke menn med solbriller og tre lyspunkter på årets mørkeste dag

I en uke preget av at julen nærmer seg og at det begynner å bli knapt med tid til å få unna de siste forberedelsene, samt et norsk politisk parti som opptrer som «Bambi på isen», velger vi å sette fokus på tre lyspunkter på det som er årets mørkeste dag.

Det nærmer seg nok en gang jul og årets travleste dag for julenissen.

Vi er blant de som mener at julehøytiden godt kan innoveres, selv om amerikanske plastjuletrær med lysprakt a la Times Square faller utenfor vår definisjon av fremskritt vi bare MÅ ha. Julehandelen virker tradisjonell, og heller ikke i år vil antallet Bitcoins under treet kunne måle seg med antallet pent innpakkede Flax-lodd. Til de som liker å utsette julehandelen til det siste kan vi jo trøste med at de i hvert fall unngår å legge Norske Skog-aksjer under treet – for de som har valgt den gaven har uka jo resultert i at julepapiret rent faktisk har størst verdi. Uansett, Coca Colas røde julenisse har en travel dag – og må kunne betegnes som tidenes kampanjesuksess!

Travel har uka vært også for Arbeiderpartiets ledere, som virker å være overrasket over at Trond Giske har et godt øye til kvinner og en kjapp kommentar på lur som av og til kan virke malplassert. Han har tross alt vært med i partiet fra han ble kjønnsmoden og er blant landets dyktigste politikere. At hans interesse for unge damer skal være av ny dato og ukjent for ledelsen virker like troverdig som Trumps forsikringer om at han ikke klår på damer.

Det interessante fra vårt ståsted er at Arbeiderpartiet, som er blant landets mest profesjonelle kommunikatører, åpenbart ikke har tenkt gjennom et scenario der pressen jakter på syndebukker internt i partiet. Det hjelper åpenbart ikke nevneverdig at egne mørke og anonyme sentralstyremedlemmer betegner kulturen som dysfunksjonell og råtten. Partiet som i alle år har ryddet opp på kammerset (noen har snakka sammen) sliter tydeligvis med mediastrategien – det er nesten så vi kjenner igjen Bambi på isen, og det er påtagelig stille fra de andre politiske partiene. De holder klokelig munn, selv om ingen skal fortelle oss at ikke de også har sine svin på skogen. Det virker som de følger det kloke ordtaket som sier at når dine motstandere er i ferd med å begå alvorlige feil skal du for all del ikke hindre dem.

På årets mørkeste dag (og årets kanskje mørkeste uke for Arbeiderpartiet) tar vi derfor frem solbrillene og leter frem noen viktige lyspunkter.

Landets største avis, VG, annonserte denne uka at årets navn i 2017 er 80 år, og i motsetning til ryktene satt ut av NTB i september høyst oppegående – og attpåtil konge. Vi gratulerer og priser oss lykkelig over at vi bor i et land der kongen sloss for mangfold og solidaritet. «Som dere har skjønt, er ryktet om min bortgang betydelig overdrevet» – sa han selv da han spøkte med NTB’s gedigne nekrologtabbe som får selv Arbeiderpartiets stormfulle «Bambi på isen»-uke til å fortone seg som en mild bris.

I går feiret FN den internasjonale solidaritetsdagen. I en verden preget av globalisering, med stadig voksende ulikheter, fremstår solidaritet som en stadig viktigere fundamental og universell verdi – og FNs 17 bærekraftsmål samler stadig flere forkjempere. Dette er bra og viktig – og vi møter ukentlig nordmenn som engasjerer seg for å nå ett eller flere av disse målene. Så får vi heller tåle at det nok også var en del som ikke fikk med seg denne anledningen til å feire mangfoldet blant oss mennesker, i et Norge der julehøytiden står for tur og bankkortene går varme i et tempo som overgår selv Klæbos langrennsspurt. At utviklingen går i rykk og napp både i skisporet og i Europa er gårsdagens valg i Katalonia et eksempel på – av og til er det dessverre lettere å kjempe for egne særinteresser, selv når det går på bekostning av fellesskapet.

Robert D.B. Leinders-Krog fra The Brand Project skrev tidligere i uka en populær kronikk der han pekte på hvor mange som reorganiserer seg, og hvor fort slikt skaper usikkerhet og i mange tilfeller frykt blant ansatte, mellomledere og alle andre som ikke har vært delaktig i reorganiseringen. Hans konklusjon er interessant; Ikke planlegg endring, jobb heller for å bli en flytende organisasjon. Du kan lese innlegget her.

En virksomhet som nok hadde hatt glede av å lytte til Roberts kloke råd er DogA. Her har man dessverre gått seg vill i strategiprosesser, og selv om det er fem år siden man fusjonerte to små virkemiddelaktører virker det som fusjonen fortsatt verker. Vi misunner ikke de ansatte som i denne perioden visstnok skal ha vært gjennom hele fire strategirunder under tre sjefer. Du kan lese mer om situasjonen her.

Gründercaset denne uka var Stepan Mitkin og hans DRAKON Labs, som ved hjelp av et programmeringsspråk som blant annet ble brukt i det russiske romprogrammet har laget et visuelt verktøy for forenkling av software- og businessprosedyrer.

Med disse ord benytter vi i InnoMag anledningen til å ønske deg som leser og endringsagent en riktig god jul og et innovativt 2018. Vi håper du fortsetter å følge med på alt det spennende som skjer og lover å gi deg en rekke gode anledninger til å hente inspirasjon, innovasjonsideer og ny innsikt også i det nye året.

Happy Friday, X-mas og romjul – og så håper vi jo at du forsøker deg på vår julequiz.

PS! Vi minner deg om at NORDIC BUSINESS FORUM arrangeres for første gang i OSLO MANDAG 22. JANUAR på OSLO PLAZA, og her kommer både Anita Krohn Traaseth, Eric Ries og Alexander Osterwalder i spissen for et globalt stjernelag. Vi i InnoMag er hovedsamarbeidspartner og byr på 1000,- i rabatt for deg som er fast InnoMag-leser. Koden ligger på vår Facebookside.

Ta InnoMags julequiz – Vinn billett til Nordic Business Forums Oslo-konferanse

Ta vår innovative julequiz og vær med i trekningen om en billett til Nordic Business Forums Lead Lean-konferanse den 22. januar.

InnoMag og Open Innovation Lab er blant hovedpartnerne for konferansen, som er Nordic Business Forums første event i Norge. Her får du muligheten til å se blant andre Eric Ries, Alex Osterwalder og Dan Toma snakke. Mer om konferansen finner du her.

Vinneren av billetten trekkes blant de som har flest riktige svar. Husk å fylle inn mailadressen din i feltet nederst. For å være med trenger vi svarene dine innen første januar 2018 klokka 00.00.

Intern uro i DogA – virkemiddelapparat med varsellampene på

Uroen i Design og Arkitektur Norge det siste året har ført til budsjettsprekk og gjennomtrekk av ansatte. Nå foreslår Næringskomiteen å flytte ressurser til initiativ utenfor Oslo.

Siden DogA ble opprettet etter sammenslåingen av Norsk Form og Norsk Design i 2015 har over tjue ansatte sluttet. Bare i løpet av den siste måneden har det kommet frem at både administrerende direktør, administrasjonsdirektøren og kommunikasjonsdirektøren forlater organisasjonen. Adm. dir. Trude Gomnæs Ugelstad er den tredje toppsjefen som forlater DogA på tre år, og kilder i DogA peker på at antallet interne møter til tider har vært langt høyere enn eksterne møter.

Skal fremme design og arkitektur

Målsetningen da næringsdepartementet tok initiativ til sammenslåingen var å frigjøre ressurser til å fremme norsk design og arkitektur. I oppdragsbrevet fra departementet i 2015 står det at DogA skal fremme forståelse, kunnskap om og bruk av design og arkitektur ut fra et næringsmessig og samfunnsmessig perspektiv. I stedet har organisasjonen de siste årene blitt en kasteball mellom ulike interesser, og et eksempel på at Næringsdepartementet ikke følger opp sine egne vedtak.

I en tid hvor design fremstår som viktigere og viktigere har DogA klart kunststykket å bli mindre og mindre relevant. Etter sammenslåingen for fire år siden har mye av aktiviteten til de ansatte handlet om internmøter, frustrasjonen er i følge våre kilder høyere enn Postgirobygget – og Aftenposten forteller om ansatte som har følt seg presset ut av DogA.

Kostbare konflikter

Dyr har uroen også blitt: Bare i løpet av 2017 har den lille virksomheten brukt over 4 millioner på konsulenter knyttet til arbeidsforholdene. Etter tredje kvartal av 2017 lå det an til en budsjettsprekk på nærmere en million. Blant annet har det blitt brukt nesten 775 000 på juridisk bistand i inneværende år, noe som er over fire ganger mer enn i 2016. DogA får årlig 70 millioner i statsstøtte.

Nå stiller Næringskomiteen spørsmål ved hvorvidt det er hensiktsmessig å samle alle stillingene knyttet til DogA i Oslo, og foreslår å flytte ressurser ut av hovedstaden. I komiteens instilling om bevilgninger for neste års statsbudsjett heter det blant annet:

«Komiteen mener regjeringen må vurdere om det er hensiktsmessig å ha alle stillingene lokalisert i Oslo. En økt regionalisering av stillingene vil kunne skape god dynamikk mellom ulike miljø og styrke regionale fortrinn.»

De ønsker også at DogA skal ha et tydeligere mandat på å legge til rette for samarbeid med lokalt forankrede initiativ i øvrige deler av landet.

– Departementet fornøyd med leveransen

Konstituert direktør Tor Inge Hjemdal sier til InnoMag at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av en organisasjon som preges av uro, og han peker på at DogA har lykkes med å skape positiv samhandling mellom arkitekturfaget og designfaget.

– Departementet er så vidt jeg forstår godt fornøyd med leveransen, påpeker han, og roser medarbeiderne for innsatsen. På vårt spørsmål om ikke det har blitt vel mye strategiarbeid og litt vel lite eksekvering siden fusjonen velger Hjemdal – som begynte i april 2016 – å gjenta at DogA leverer på sine mål.

Vi i InnoMag håper julefreden nå senker seg over DogA og deler våre kilders bønn om at mer av innsatsen i 2018 brukes eksternt. Vi håper derfor Hjemdal og hans team lykkes med å fokusere innsatsen på områder som teller – design og arkitektur er alt for viktig til at næringsminister Monica Mæland kan slå seg til ro med en virkemiddelaktør som produserer flere strategipresentasjoner enn norske innovasjonssuksesser.

Mens noen ønsker flere DogA-ressurser fordelt regionalt er andre krefter etter sigende travelt opptatt med å foreslå overfor departementet at DogA innlemmes i langt større Innovasjon Norge. Her er nok ikke siste ord sagt.

Disse miljøene skal forvalte ny presåkornkapital

Foto @ Tone Brekke/Herøya Industripark

17 miljøer over hele landet har blitt plukket ut til å forvalte 50 millioner kroner i presåkornkapital for 2017. Tildelingene er en del av regjeringens gründerplan, og skal være med på å sikre tilgangen til kapital for tidligfasebedrifter. Her får du listen over de utvalgte.

Det er Innovasjon Norge som, på oppdrag fra regjeringen, deler ut presåkornkapital i form av rente- og avdragsfrie lån til forvaltere som TTOer og inkubatorer.

Disse miljøene investerer kapitalen i innovative oppstartbedrifter som er yngre enn fem år. Forutsetningen er at bedriftene henter inn minst like mye penger fra andre investorer. Så langt har det blitt investert 80 millioner kroner i oppstartbedrifter gjennom ordningen, og disse har utløst mer enn 220 millioner kroner i private investeringer.

– Et av målene i regjeringens gründerplan er å sikre tilgangen til kapital for bedrifter i tidlig fase. Det er flott å se at presåkornordningen leverer, og at den blir godt mottatt både hos investorer, gründere og forvaltningsmiljøer, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.

Flere får tilgang til kompetent kapital

Ordningen har blitt endret siden forrige tildeling, og derfor ble presåkornmidlene for 2017 utlyst på anbud. Innovasjon Norge mottok 19 søknader fra ulike TTOer og inkubatorer fra hele landet.

– I år har vi spredd presåkornkapitalen på flere miljøer for å sikre oss en bredere geografisk spredning. På den måten bidrar vi til at flere gründere i hele landet kan få tilgang til kapital i tidligfase, og den kompetansen og oppfølging som følger med TTOene og inkubatorene, sier Rannveig Fadum i Innovasjon Norge.

Søkerne ble vurdert på sin finansielle kapasitet og evne til å hente privat kapital, investeringskompetanse, nettverk og samarbeid i økosystemet, og den operasjonelle driften av oppdraget.

Får presåkornkapital for første gang

InnoMag har snakket med managing partner Erling Nordbø i Aleap, som er ett av fire innovasjonsmiljøer som fikk tildelt makskvoten på fem millioner kroner.

– Dette er første gang vi har søkt, vi er ikke så veldig gamle som innovasjonsmiljø – så vi er veldig godt fornøyd med å være ranket som ett av de fire miljøene som fikk full pott, sier Nordbø, og fortsetter:

– I dag har vi inkubatorvirksomheten vår i Forskningsparken, og starter i tillegg opp et akseleratorprogram i begynnelsen av 2018. Nå vil vi også få denne løsningen, hvor selskapene kan søke om å få presåkornmidler i tidlig fase. Vi ser på dette som en utvidelse av vårt tilbud, som vil gjøre oss enda mer attraktive enn vi er i dag.

Miljøene får halvparten av gevinsten

Den største endringen i årets tildeling er at eventuelle overskudd som tidligere skulle tilbake til Innovasjon Norge nå fordeles mellom miljøet og Innovasjon Norge. Overskudd opp til én million fordeles likt, mens større overskudd fordeles med 30 prosent til miljøet og 70 prosent til Innovasjon Norge.

– Det er klart at dette er en gulrot. Vi yter mye for at de bedriftene vi investerer i skal vokse, og at miljøet også kan få noe tilbake gjør at vi kan investere mer tid i utvikling og oppfølging, sier Jørn Roar Bamble i Proventia AS i Telemark.

Disse miljøene får forvalte presåkornmidler for 2017:

  • Aleap AS – Oslo – 5 millioner kroner
  • Arkwright Norway AS – Oslo – 2 millioner kroner
  • Bakken & Bæck AS – 3 millioner kroner
  • Bergen Teknologioverføring AS – 4 millioner kroner
  • Industriinkubatoren Proventia AS – Telemark – 2 millioner kroner
  • Innoventus Sør – Agder – 2 millioner kroner
  • Inven2 AS – Oslo – 5 millioner kroner
  • Kjeller Innovasjon – Akershus – 5 millioner kroner
  • Kunnskapsparken Bodø – Nordland – 2 millioner kroner
  • Microtech Innovation – Vestfold – 2 millioner kroner
  • NTNU Accel AS – Trøndelag – 5 millioner kroner
  • Simula Innovation AS – Akershus – 2 millioner kroner
  • Skyfall Ventures AS – Oslo – 2 millioner kroner
  • T:Lab AS – Trøndelag – 2 millioner kroner
  • TheFactory AS – Oslo – 2 millioner kroner
  • Validé AS – Rogaland – 3 millioner kroner
  • ÅKP AS – Møre og Romsdal – 2 millioner kroner

Cutters melder seg inn i Hovedorganisasjonen Virke

Den kanskje fremste nyskaperen i det norske frisørmarkedet, Cutters, melder seg inn i Virke og skaffer seg dermed en tung interessepolitisk støttespiller. Beslutningen kommer etter at NHO gikk til Stortinget for å forsøke å legge hindringer i veien for startupen.

– Som gründere av en helt ny forretningsmodell har vi fått merke at det ikke alltid er lett å være annerledes i det norske markedet. Vi ser at det kan være lurt å ha en interessepolitisk arbeidsgiverorganisasjon som Virke i ryggen, sier Andreas Kamøy, en av gründerne og daglig leder i Cutters, i en pressemelding.

Cutters fikk mye oppmerksomhet i november da NHO Service og Handel forsøkte å etablere et påbud for hårvask, noe Cutters ikke tilbyr. InnoMags sjefsredaktør Truls Berg kommenterte den gang forslaget i en lederartikkel:

– Det virker nesten surrealistisk at samme Storting i samme uke blir bedt av NHO å legge hindringer i veien for frisørkjeden Cutters, som på innovativt vis halverer prisen på hårklipp for oss med enkle behov og dårlig tid. NHOs forslag er å påby vask selv om kundene ikke ønsker det. Vi vet ikke om vi skal le eller gråte!

Cutters, som ble grunnlagt i 2015, har oppnådd rask vekst gjennom sitt alternative drop-in-konsept, og har nå passert 180 ansatte. Gründerbedriftens suksess er bygget på å drive mer effektivt gjennom å bare tilby klipping til en fast pris, samtidig som kvaliteten sikres gjennom dyktige, faglærte frisører.

– Vi kjemper for utfordrerne

– Cutters er hjertelig velkommen til oss! Vi kjemper for de innovative utfordrerne som driver Norge fremover. Nye måter å organisere kjøp og salg av tjenester på kan være krevende for etablerte bedrifter. Men er det noe Norge trenger, så er det gründerne som skaper helt nye arbeidsplasser tilpasset nye forbruksmønster og kundeatferd, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke.

Med Cutters ombord runder Virke 21 000 medlemmer. Hovedorganisasjonen organiserer tjenestenæringene i Norge, virksomhetene som driver med formidling og salg av varer og tjenester. Virke er Norges nest største hovedorganisasjon og har hatt en formidabel vekst siden 1990-tallet.

– For Cutters er det flere gode grunner til å være med i Virke. Ikke bare kjemper de for rammebetingelsene til gründere som oss – vi vil også ha stor nytte av å kunne få advokatbistand og HR-tjenester fra Virke i stedet for å ha en egen stor stab, sier Andreas Kamøy.

Ny Telenor-undersøkelse: Foreldre spiller lite med barna

Spilling på mobil, PC eller TV er en av norske barns største hobbyer. Syv av ti foreldre tror det er kan være usunt for barna, samtidig sier en fjerdedel at de har kjøpt eller vurderer å kjøpe spill i julegave til barna sine.

En helt fersk undersøkelse TNS Kantar har gjennomført på vegne av Telenor Norge, tar temperaturen på hvordan norske foreldre forholder seg til en av barnas største hobbyer, nemlig gaming.

– Barn i Norge bruker mye av sin fritid på mobil, PC-. eller TV-spill, mens «gaming» er godt på vei til å bli en stueren idrett. Denne undersøkelsen viser at mange foreldre ikke følger med på barnas nye hobbyer, sier Torild Lid Uribarri, kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge, i en pressemelding.

Mer enn syv av ti av de spurte foreldrene sier de sjeldent eller aldri spiller sammen med barna, og det er også like mange som er redd for at spillingen kan være usunt for barna.

– Foreldrene er redde, mens barna elsker å spille. Her er det et gap som kan skape store misforståelser og usikkerhet hjemme, sier Uribarri.

I følge undersøkelsen oppgir hele 38% av de spurte foreldrene at manglende interesse for barnas spill er årsaken til at de ikke involverer seg. 18% oppgir at de aldri har spilt noe særlig selv, mens 11% opplever at barna ikke ønsker å spille med dem.

Spill under treet

Uribarri er initiativtaker til Foreldreskolen.no – en nettskole og et samfunnsansvarsprogram til alle foreldre, lærere og andre som trenger gode råd for å forstå, takle og henge med i barnas nettliv.

– Spill er en av de mange harde pakkene som vil ligge under juletreet i det ganske land, og vi vil benytte anledningen til å oppfordre flere foreldre til å involvere seg aktivt i en hobby som er viktig i mange barns liv.

En av fire foreldre svarer at de har kjøpt eller vurderer å kjøpe spill til barna sine.

– Jeg vil oppfordre foreldre til å bruke litt av julen til å spille med barna. Det vil gjøre det lettere for dere å snakke om gaming, det blir enklere å bli enige om et sett regler hjemme, men det viktigste er at det gjør dere bedre i stand til å sette sunne grenser sammen med barna. Det kan jo også være at dere faktisk kan ha det litt gøy med å være #gamermammer og –pappaer, sier Uribarri.

I høst var tredje gangen Telenor lanserte pensum til Foreldreskolen.no. Nytt i høstens pensum var at lærerne var noen av landets sterkeste eksperter innen sine felt. Fagpersoner fra Kripos, UNICEF, Barneombudet, Universitetet i Bergen og Helsesista ga sine beste råd til foreldre om omdiskuterte temaer som spredning av nakenbilder, mobbing, personvern og gaming.

PS: To av tidenes viktigste tech-moguler, Bill Gates og Steve Jobs, valgte å være restriktive når det gjaldt egne barns tilgang til teknologien de var med på å skape. Du kan lese mer her.

Disse norske bedriftene tar opp kampen for miljøet

Foto @ rawpixel.com via Unsplash

I denne artikkelen presenterer vi et utvalg av norske bedrifter som har tatt et steg videre fra kildesortering og virkelig tatt opp kampen for en mer bærekraftig verden.

(Skrevet av Samlino.no)

Miljøbevissthet er fremtiden – vi ser at flere og flere forbrukere går for det grønne alternativet fremfor det enkleste og billigste. Dette har gjort at bedrifter i stadig større grad har begynt å gjøre tiltak for å verne om kloden til en intrigert del av foretningsmodellen sin, da de ser at dette ikke bare gagner miljøet, men også bedriften i form av profitt og et positivt rykte.

Blant annet ser vi at flere av de nye gründerbedriftene som har vokst frem den siste tiden, har utviklet apper som skal bidra til å forhindre overforbruk og matsvinn. Ikke bare har dette blitt tatt godt imot, det har også startet trender som å sy om gamle klær, å “dumpster dive” etter kastet mat og at butikker selger utgåtte varer til en ekstrem lav pris.

En av disse appene er Tise, som lar brukerne selge sine klær second hand til andre brukere. Appen har opplevd stor suksess, mye på grunn av investor og kreativ direktør Jenny Skavlan sin markedsføring av både temaet gjenbruk og appen i sosiale medier.

En annen er appen Too Good To Go (TGTG), som fokuserer på å koble dagligvarebutikker og restauranter opp mot forbrukere som ønsker å betale en redusert pris for varer. Førstnevnte vil uansett kaste all maten som er til overs, så TGTG lar dem selge denne overflødige maten til en billigere penge. Selskapet bak appen er dansk, men opererer også i Norge.

Best før, men ikke dårlig etter!

De siste årene har nordmenn sett problemene med “best før” merkingen da dette fører til store mengder med matsvinn. I følge matvett.no, kaster 70% av forbrukerne i aldersgruppen 15-59 år rømme og yoghurt på grunn av at den har utgått på dato. “Best før” og “utgått på dato” betyr ikke nødvendigvis at maten er dårlig, men merkingen sikrer butikkene rettslig om noen reagerer på maten.

På bakgrunn av dette, lanserte Q-meieriene kampanjen “best før – men ikke dårlig etter” i april i år. Der har de endret datomerkingen fra “best før” til “best før, men ikke dårlig etter”. Med dette håper de på å redusere matsvinn fra nordmenn, da meieriprodukter er spesielt utsatt.

Reis grønt

Et tiltakt Visit Norge har gjort, er å sertifisere miljøbevisste reiselivsbedrifter og fremme de ved å sette en gresstust på listevisningene. Det er bevist at flere og flere kunder går for de som satser på miljøbevissthet når de skal velge hotell eller transport. Det lønner seg derfor å fokusere på det grønne. For å se hvordan din bedrift kan bli sertifisert, sjekk ut Innovasjon Norge sin artikkel her.

Små tiltak

Foodora, hjemmeleveringstjenesten for mat, har gjort en litt annen vri på nettopp det – leveringen hjem. Istedenfor å sende sine arbeidere ut i biler eller scootere, sykler Foodoras ansatte fra A til B. Dette er et effektivt miljøtiltak for å minske forurensning.

Flere butikker har også startet med å spørre om kunden ønsker pose og kvittering, slik at det ikke blir et overflødig forbruk av poser og at unødvendig kvitteringer blir skrevet ut.  Andre butikker har byttet ut plastposen med papirposer. Disse tiltakene er små, men effektive i kampen for miljøet.

Mannen bak “The Lean Startup” kommer til Oslo

Eric Ries, mannen bak The Lean Startup Movement, er blant hovedattraksjonene under Nordic Business Forums Lead Lean-konferanse i Oslo i januar.

Ries, som er utdannet ved Yale University, er forfatteren av bestselgeren The Lean Startup, og skaperen av Lean Startup-metodologien. Metoden er inspirert av lean manufactoring-metoden som ble utviklet av japanske bilprodusenter på åttitallet, og handler kort fortalt om å redusere tidsbruken og kostnaden ved å utvikle produkter.

Gjennom lansere produktet tidlig, lære av tilbakemeldingen fra kundene og deretter tilpasse produktet reduserer man behovet for store investeringer i den tidlige fasen, og senker den økonomiske terskelen for å etablere virksomhet.

Ute med ny bok

I tillegg til å være forfatter har Ries også erfaring som gründer for flere selskaper, og det var erfaringene han selv gjorde – gjennom bruk av store mengder tid og penger på produktlanseringer – som motiverte ham til å utvikle Lean Startup-metodologien. Under Nordic Business Forums event skal han snakke om Lean Startup for Corporations – hvordan prinsippene han formulerte i sin første bok også kan tas i bruk av større selskaper. Dette er også tematikken i oppfølgerboken The Startup Way, som ble lansert i oktober i år.

InnoMag og Open Innovation Lab er blant hovedpartnerne for Lead Lean-konferansen, som går av stabelen den 22. januar på Radisson Blu Plaza Hotel. Billetter til eventet, samt listen over talere, finner du her.

Ukens gründercase: Forenkler software- og businessprosesser med visuelt verktøy

Da Stepan Mitkin jobbet som utvikler fikk han i oppdrag å fikse et gammelt og komplisert program. I jakten på noe som kunne hjelpe ham med oppgaven kom han over DRAKON, et visuelt algoritmisk språk som blant annet ble brukt i det russiske romprogrammet. Nå har han utviklet et verktøy med utgangspunkt i teknologien, og startet selskapet DRAKON Labs.

DRAKON viste seg å være verktøyet Mitkin trengte for å løse problemet han stod overfor. Han åpnet Visio og tegnet noen diagrammer i DRAKON, og gradvis ble det kastet mer og mer lys over det kompliserte programmet.

– Neste steg var å forklare systemet til businessanalytikeren vår. Jeg hadde ikke tid til å skrive masse tekst, så sendte jeg ham mine diagrammer uten å si hva DRAKON var. Han forsto hele systemet i løpet av noen minutter. Det var en suksess, forteller Mitkin.

Ble kontaktet av oppfinneren

Etter dette begynte han å bruke språket jevnlig i jobbsammenheng. Problemet var Visio, diagramsoftwaren han brukte – det var slitsomt og klønete å lage DRAKON-diagrammer der. Derfor begynte han å skrive sitt eget verktøy for å lage slike diagrammer. Han kalte verktøyet DRAKON Editor, og la koden til programmet ut på nett. Her ble det etterhvert oppdaget av Vladimir Parondzhanov, forskeren som hadde oppfunnet DRAKON.

– Jeg hadde flaks. Parondzhanov ga meg hjelp og støtte. Han hjalp meg både med tips til hvordan jeg kunne gjøre DRAKON Editor bedre, og med god PR på russiske programmeringsforum. Noen andre utviklere ble også med og bidro til prosjektet, forteller Mitkin.

Etterhvert som verktøyet ble lastet ned flere tusen ganger fikk han idéen om å etablere en business med utgangspunkt i verktøyet. Parondzhanov foreslo navnet DRAKON Editor Web, og etterhvert ble Innobørs-registrerte DRAKON Labs en realitet.

Mitkin er eneste gründer bak selskapet, men samarbeider fortsatt med Parondzhanov.

Abonnementsbasert forretningsmodell

På DRAKON Editor Webs hjemmesider tilbys tre abonnementsbaserte utgaver av produktet: En Basic-versjon, som er gratis, en Extended-utgave til fem euro i måneden og en Team-variant, som koster fra tolv euro i måneden. Produktet beskrives som et visuelt verktøy for software-krav, brukstilfeller og forretningsprosedyrer.

Hva er unikt for dere?

– Selve DRAKON-språket er det som skiller ut produktet vårt. For det første er det virkelig lettere å lese DRAKON-diagrammer – de utgjør en forskjell. Grunnen til det er at designvalgene som språket er basert på ikke er tilfeldige. DRAKON ble utviklet med hjelp av fokusgrupper, og ble brukt i flere ulike romprosjekter. Og så er det veldig lett å tegne diagrammer med vår programvare, fordi den er optimalisert for DRAKON.

– Vi må skynde oss

DRAKON Editor er registrert som varemerke i Norge, men ett problem er i følge Mitkin at det ikke finnes mange andre gode måter å tegne et flytskjema på en flat overflate. Konkurrenter kommer til å bruke elementer fra DRAKON-språket i sine produkter, uten å bruke navnet DRAKON.

– Den eneste beskyttelsen mot det er at det er vanskelig å lage en editor som er like flink som vår til å jobbe med DRAKON. Men etterhvert kommer det til å skje, og derfor må vi skynde oss, sier han.

De er derfor nå på jakt etter investorer, og har gjennomført flere tiltak for å tiltrekke slike. De har blant annet tatt kontakt med noen av venture-fondene i Oslo, inkludert Startup Lab. De har også registrert seg hos flere startup-relaterte sider. På Innobørs søker de etter en million kroner.

– Flere bruksområder

Det opprinnelige formålet med DRAKON var å fortelle utviklere nøyaktig hva de skal bygge. Det kom derfor som en overraskelse da de fikk tilbakemeldinger om at språket også passet godt til businessprosedyrer, forteller Mitkin.

– En god del av kundene våre bruker DRAKON til å beskrive prosesser i sine bedrifter. Dette er et annerledes marked med annerledes krav. Vi har også blitt kontaktet av aktører som vil ha vår redigeringsmotor i sine produkter. En annen viktig potensiell vekstretning for oss er robotics. Dessverre har vi lite ressurser til å svare på disse nye mulighetene. Derfor er det kritisk for oss å finne investorer, avslutter han.

Kronikk: Ikke planlegg endring. Bli en flytende organisasjon.

Det er den tiden på året igjen. Ledergrupper og konsulenter har bestemt at det er nødvendig å reorganisere selskapet. Utforme et nytt organisasjonskart, fjerne stillinger, skape nye, finne nye mennesker til å fylle de nye rollene, definere en ny ambisjon og retning. Alt dette for å ruste organisasjonen for “den nye konkurransen der ute”, gjenerobre posisjonen, eller til og med for å møte “disruptive markedsendringer og volatile markedsprediksjoner”.

(Av: Robert D.B. Leinders-Krog, The Brand Project AS)

Dette skaper naturligvis usikkerhet og i mange tilfeller frykt blant eksisterende ansatte, mellomledere og alle andre som ikke har vært delaktig i reorganiseringen. Men, hva skjer egentlig i denne perioden?

Vel, organisasjonen din lever på sparebluss, er mindre effektiv, og vil uten tvil slite med å nå målsetninger. Det er nettopp da mange ledere vil peke på dystre markedstall for å fremme hvorfor reorganiseringen var “akkurat i tide”.

Høres dette kjent ut? Dessverre gjør det nok det. Men:

Endring er en konstant som krever kontinuerlig transformasjon. Ikke planlegg endring, jobb heller for å bli en flytende organisasjon.

Den flytende organisasjonen

Reorganisering lammer fremgang, stopper utvikling og det skaper barrierer for en positiv og motiverende kultur.

Marty Neumeier skrev om flytende merkevarer (red. anm. liquid brands) for noen år tilbake, og utformet et rammeverk der merkevarer endrer seg nærmest konstant, og der endring anses som en del av hverdagen.  Jeg mener at dette tankesettet må overføres nærmest direkte til næringslivet, og selskaper bør begynne å  jobbe etter den samme filosofien.

Med andre ord, ikke planlegg endring, bli flytende!

Yrker vil ikke forbli de samme. Kunder vil ikke ha de samme kravene. Markedet vil bevege på seg.

 Effekten som oppnås av reorganisering vil alltid være for liten og komme for sent, for sakte og vil lide under et overdrevet fokus på “i dag” versus “i morgen”.

For de fleste selskaper så er reorganisering veldig tid- og ressurskrevende, og vanligvis, så er selve implementeringen det svakeste leddet i endringsprosessen. Dette skyldes ofte at at mennesker ikke ønsker endring – de liker det ikke.  De setter gjerne opp barrierer for å unngå det. Fordi det sjeldent er tilstrekkelig med ressurser til å sikre en optimal endringsprosess, med god kommunikasjon og lite til ingen usikkerhet, er denne prosessen nesten alltid vesentlig mer tid- og ressurskrevende enn hva man planlegger for. Dermed blir man ekstremt ineffektiv. Så hvorfor gjøre det?

Flytende = å omfavne endring

En flytende organisasjon omfavner endring. Den gir de ansatte en klar visjon om hvem den er, hvilken retning den skal, og skaper en såkalt tydelig “flight-envelope” for hvordan ting skal gjøres, slik at sjansen for suksess både eksternt og internt maksimeres. Videre skaper den en kultur for endringsagenter. Det er de menneskene i en organisasjon som forventer og driver endring og utvikling, som er helt bevisste på og inneforstått med at de kanskje ikke vil ha de samme arbeidsoppgavene om to år, eller til og med etter sommerferien.

Denne måten å jobbe på krever et kompromissløst fokus på læring og videreutdanning av ansatte og ledere. Dette betyr ikke at alle dine ansatte er nødt til å delta på 50 kurs årlig, men det betyr at læring, lesing, idéutveksling, kollaborative måter å jobbe på og andre aktiviteter rettet mot utvikling må spille en vesentlig rolle i organisasjonskulturen. Det kan ikke bare være et krav som er satt av ledelsen som ingen følger opp.

Konstant endring = Ansvar

Med konstant endring kommer ansvar. Flytende organisasjoner er inspirerte organisasjoner med tillitsvekkende og inspirerende ledere som skaper arenaer for samarbeid, som delegerer til både juniorer og seniorer, og som krever like mye kvalitet av seg selv som de gjør av sine ansatte. Ledere i slike organisasjoner forstår at de etter all sannsynlighet ikke har ansvar for det samme teamet eller de samme oppgavene neste år. De forstår også at det ikke er et problem siden de er der fordi de har talent og lederegenskaper. De er selvsikre og tror sterkt på selskapets visjon, misjon og verdier, og ikke minst hvordan dette blir implementert og etterlevd.

Flytende organisasjoner krever mye av sine ledere, da de må evne å tilnærme seg endring som en konstant og etterleve dette hver dag. Å lede en slik organisasjon er absolutt vanskeligere enn å lede organisasjoner som er bygget på et fundament av rigid struktur og metodologi. Men, hvis man lykkes med den flytende organisasjonen vil det tilføre effektivitet, kunde- og markedsnærhet og man vil uten tvil evne å raskere tilpasse seg endring sammenlignet med dine ikke-flytende konkurrenter.

Å være flytende betyr ikke kaos. Det betyr fleksibilitet på alle nivåer. Og det betyr å kvitte seg med powerpoint presentasjonen som inneholder organisasjonskartet.

Key Take-Out:

En flytende organisasjon er en levende organisme som endrer seg naturlig basert på ekstern påvirkning, bevissthet rundt trender og interne behov for utvikling. Vi skriver snart 2018,  kanskje det er på høy tid å starte å bevege seg og skape denne organismen.

Fremtiden vil takke deg. Det vil også dine kunder og ansatte.

NSB investerer i gründerselskap: Vil satse på selvkjørende transport

Foto @ Easy Mile

NSB-konsernet kjøper seg denne uken inn i Kongsbergselskapet Applied Autonomy. – Vi ønsker å lære og delta i utviklingen med selvkjørende transport, sier Synne Homble, fersk mobilitetsdirektør i NSB-konsernet.

Gründervirksomheten Applied Autonomy leverer tjenester for gjennomføring og drift av demonstrasjoner, piloter og utprøving av autonome kjøretøy. NSB går inn med to millioner kroner og sikrer seg en eierandel på 16,67 prosent i oppstartsselskapet.

Vil delta i utviklingen

– Vi gleder oss til å komme tettere på teknologimiljøene på Kongsberg. Applied Autonomy representerer et av de beste kompetansemiljøene i Norge innenfor autonome transporter. NSB ønsker å lære og delta i utviklingen med selvkjørende transport, sier Synne Homble, mobilitetsdirektør i NSB-konsernet, i en pressemelding.

Kongsberg Innovasjon gikk inn på eiersiden og etablerte Applied Autonomy første halvår 2017. Inkubatoren og innovasjonsselskapet vil investere 1 million kroner ekstra i Applied Autonomy i forbindelse med at NSB-konsernet blir medeiere.

– Det at Applied Autonomy får inn en aktør som både kan bidra med finansiering og tilføre kompetanse innen kollektivtransport er viktig for den strategiske utviklingen av selskapet, sier Svein-Olav Torø, daglig leder i Kongsberg Innovasjon.

– Dette er et godt eksempel på hvordan Kongsberg Innovasjon legger til rette for samarbeid mellom oppstartsselskaper og etablerte selskaper, legger Torø til.

Pilotprosjekt i Kongsberg

Nettbuss, som er en del av NSB-konsernet, er allerede involvert i et pilotprosjekt for selvkjørende busser i Kongsberg. De ser for seg flere slike prøveprosjekter fremover.

– På lengre sikt tror vi dette samarbeidet kan gjøre NSB-konsernet konkurransedyktige i ulike former for transportanbud. Vi vurderer også om vi skal starte og drive egne kommersielle tjenester innenfor selvkjørende busser, sier Homble.

Ny satsing på mobilitet

Investeringen i Applied Autonomy er et ledd i NSB-konsernets satsing på mobilitet. NSB har opprettet en mobilitetsenhet for første gang, som skal fokusere på å tenke helhetlig om å skape kundevennlige reiser fra dør til dør. Synne Homble ble oppnevnt som mobilitetsdirektør for den nye enheten i forrige uke.

– Transportbransjen har rett og slett gjort det tungvint for kundene å komme seg enkelt fra dør til dør med kollektivtransport. I mange år har bransjen satt transportmidlene i sentrum og overlatt resten til kundene. Bransjen må samle krefter for å skape reiser som setter kunden i sentrum. Det skal vi i NSB bidra til, sier Synne Homble.

Ukens lederkommentar: Om kvinner som tør, harde pakker og myke investeringer

Vi nærmer oss 2018, og det mangler ikke på verken juleshoppere, politikere med ambisjoner eller fremtids-spådommer. Det er høysesong for megatrender, og også vi i InnoMag gjør oss klare til å gi våre mange lesere noen gode råd på veien. Følg med i neste uke.

I en uke som begynte med den lenge bebudede avklaringen om at Venstre kommer til å ta plass i regjeringen, og som avsluttes med håndballdamenes seiersgang er det åpenbart kvinnene som leder an. Vi har sagt det før, kvinner utgjør faktisk en større maktfaktor i verdensøkonomien enn Kina og India til sammen. Ikke bare det, likestilling er en megatrend som i årene fremover vil øke i styrke over hele verden – og Norge og Norden leder an!

Det vekker derfor internasjonal oppsikt når de tre politiske partiene i Norge som ledes av kvinner bestemmer seg for å regjere sammen, og vi er ikke blant de som tror dette er så dumt. Den beste nyheten for norske endringsagenter er at Erna Solberg, Siv Jensen og Trine Skei Grande nå får muligheten til å utnevne Norges første gründer – og innovasjonsminister, – og han bør slik vi ser det enten hete Terje Breivik eller Jørund Rytman. Begge disse to har sloss for gründernes rettigheter og gudene skal vite at i et land der vi fortsatt belønner harde investeringer i eiendom fremfor myke investeringer i fremtidige arbeidsplasser, trengs en minister som taler endringsagentenes sak.  Det var noen av disse endringene som IT-nestorene Øystein Moan og Henning Hansen tok opp på Deloitte’s FAST 50 kåring denne uken. Du kan lese mer om det her.

Kvinnene har denne uken også stått i fokus ute på den amerikanske landsbygda. Skjebnens sjeldent sviktende ironi gjorde at mens hvite menn stemte som de pleide, beviste Alabamas fargede kvinner at det går en grense for hva selv tradisjonelle amerikanere finner seg i fra en såkalt kristen dommer og politiker med åpenbart pedofile tilbøyeligheter. Det triste er mannen i det hvite hus nok en gang beviser for alle på twitter en total mangel på moralsk dømmekraft, – våre lesere vet at vi innrømmer de fleste en viss tabbekvote, men noen burde snart manne seg opp og hviske mannen i det ovale kontor de velmente ord – You’re fired!  Han er rett og slett er uskikket til jobben!

Her hjemme har Tekna, NHO og Dagens Næringsliv fått øynene opp for den prekære mangelen på kompetente kryptografer, ikke fordi vi ikke utdanner de, – men fordi 9 av 10 på studiet kommer fra Russland, Kina og andre nasjoner vi ikke så lett sikkerhetsklarerer i kongeriket.  Vi er for alle som ønsker økt samhandel med andre land, se for eksempel intervjuet med Tove M. Taalesen, som med sin reiseblogg satser på det voksende kinesiske markedet.  Imidlertid er vi ikke for å en politikk der vi åpner alle systemer for en hel verden, og glemmer å utdanne kompetente aktører som kan sikre systemene. Det oppfatter vi som like dumt som å bygge ut flyplassene, men glemme flyvelederne.

Som tidligere styreleder i Dataforeningen vil jeg påstå at dette er en lenge varslet krise, – en mangeårig utvikling som tafatte politikere og et tungrodd universitetssystem må dele ansvaret for. Utfordringen er banal; Takket være norske regler er utdanningen gratis og utlendinger er flinke til å søke på plassene, de vet at verden roper etter denne kompetansen.

På tide man nå setter fokus på problemet, en viktig årsak til
oppmerksomheten er nok at GDPR loven som innføres i mai 2018 medfører at en del ledere nå begynner å interessere seg for hvor dataene egentligbefinner seg. Takket være outsourcing-bølgen som litt vel blåøyd har feid over landet de siste 10 årene vil mange oppdage det samme som Statoil, Helse Øst og denne uken også NAV har funnet ut; at våre personlige data krysser flere landegrenser og vurderes av flere øyne enn de fleste av oss liker å vite. De eneste som ikke virker å være på banen er norske
kryptografer.

Ukas innovasjonsblomst går til Deloitte som denne uken delte ut FAST 50-prisen for 15. gang – og vi sender raust av gårde tre buketter til de tre som i år vokste raskest!

Happy Friday!

Eric Ries blant talerne under Nordic Business Forums Oslo-konferanse

Den 22. januar går Lead Lean-konferansen av stabelen i Oslo. InnoMag og Open Innovation Lab er blant hovedsamarbeidspartnere for konferansen, der blant annet Eric Ries og Dan Toma er blant talerne.

Nordic Business Forum er blant Europas ledende event-arrangører, og den årlige business-konferansen i Helsinki regnes som en av de viktigste møteplassene for europeiske ledere og bedrifter. Nå etablerer de seg også i Norge, og arrangerer konferansen Lead Lean i Oslo.

Les også: Dan Toma: – The best time to invest in innovations is when you actually don’t need it

Med flere tunge navn på agendaen ligger alt til rette for et flott arrangement. Konferansen sparkes i gang med et innlegg fra Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth, før den sveitsiske utvikleren av Business Model Canvas, Alex Osterwalder, står for tur.

Den mest kjente av talerne er kanskje den amerikanske gründeren Eric Ries. Han har blant annet skrevet boken The Lean Startup, og er mannen bak The Lean Startup movement. The Lean Startup har blitt oversatt til over tretti språk, og prinsippene til Ries praktiseres av mennesker og selskaper over hele verden.

På talerstolen står også Arne Kristian Kolberg, CEO for Nortura, som de siste årene flere ganger har blitt kåret til en av Norges mest innovative bedrifter.

Agenda og oversikt over talere finner du her.

“Innovatører i praksis” – Norsk forfatter ute med innovasjonsfaglig tegneseriebok

Nøyaktig tre år etter at innovasjonsnestoren Sjur Dagestad ga ut «Innovasjon i praksis», der han skrev sammen med over 130 medforfattere, er han klar med oppfølgeren. Også denne gang fornyer han på overaskende vis – «Innovatører i praksis» inneholder 20 norske innovasjonshistorier, og er ifølge den stolte forfatter verdens første innovasjonsfaglige bok i tegneserieformat.

InnoMag har i forbindelse med utgivelsen tatt en prat med forfatter Dagestad. Han har hatt med seg seks tegnere i arbeidet med å utforme boken – blant annet er den kjente norske tegneren Børge Lund, som er mest kjent for tegneseriestripen Lunch – med på laget.

Bokens fulle tittel er Innovatører i praksis – Norske Innovasjonshistorier, og inneholder tjue historier der vi får et innblikk i innovasjonsprosessen bak forskjellige ideer og selskaper. Dagestad planlegger allerede en tredje bok i serien, og den skal gis ut 8. desember 2020.

Vil nå dyslektikere

På spørsmål om hvorfor han har valgt å lage akkurat en tegneseriebok refererer Dagestad til en undersøkelse som viser at dyslektikere er kraftig overrepresentert blant gründere. I England har 19% av gründerne dysleksi, mens det tilsvarende tallet for USA er 35%. I befolkningen som helhet, derimot, er det bare rundt 5% som er dyslektikere. Problematiske tall for en forfatter med mål om å nå nettopp gründerne med innovasjonsbudskapet.

– Etter å ha gitt ut Innovasjon i praksis tenkte vi at “faen altså, nå har vi gitt ut den norske innovasjonsbibelen og fått masse positiv tilbakemelding, men så mister vi en stor del av den viktigste gruppa når det gjelder å gjøre det kongeriket Norge trenger, nemlig å skape arbeidsplasser.”

Løsningen ble dermed å gå over til tegneseriemediet. Såvidt forfatteren kjenner til er det den første innovasjonsfagboka i tegneserieformat noensinne. Vi i Innomag tviler ikke, den er ihvertfall den tyngste, – boka veier hele 1,9 kilo.

Overrepresentasjonen av dyslektikere blant gründere kan forklares med at dyslektikere som kommer seg gjennom skolevesenet er vant til å jobbe dobbelt så hardt for å holde lønna, tror Dagestad.

– En bok for de som ikke liker bøker

Fjorten av historiene i boka er betalt for av oppdragsgivere, mens de siste seks er plukket ut av forfatteren selv. I hver av historiene får vi et innblikk i innovasjonsprosessen bak et produkt eller en bedrift. Historiene er i tillegg knyttet opp til en av seks ulike drivere for innovasjon som listes opp innledningsvis.

– Da vi skulle dele inn boka så gjorde vi det etter at vi hadde alle historiene med. Vi trodde først at vi skulle ha en inndeling på strategi, ledelse, økonomi, internasjonalisering og så videre. Men det vi endte opp med var disse driverne for innovasjon, forteller Dagestad.

Hvilke typer kjøpere vil ha mest glede av denne boka?

– Det er mennesker som er glade i å skape – den kreative, gründeren, entreprenøren. I tillegg til at det altså er en bok for dem som ikke vanligvis liker bøker, avslutter Dagestad.

Boka kan kjøpes i de fleste bokhandler, og via Innoco sine hjemmesider, – ingen dårlig julepresang for landets mange endringsagenter.

Equity crowdfunding: Tredje største kilde til tidligfaseinvesteringer

Tall fra eBAN (European Business Angel Network) viser at equity crowdfunding er den tredje største investeringsformen i Europa når det kommer til tidligfaseinvesteringer – etter forretningsengel-investeringer og tidligfase venturekapital. InnoMag har derfor sett nærmere på crowdfunding som investeringsmetode.

(Investorstoff på InnoMag publiseres i samarbeid med NorBAN)

De fleste er i dag kjent med fenomenet crowdfunding. Men visste du at equity crowdfunding – selskapers innhenting av kapital gjennom salg av eierandeler via en digital plattform – seiler opp som en av de store måtene for oppstartsbedrifter å hente inn tidligkapital?

InnoMag skrev om crowdfunding også i Innovasjonsmagasinet 2014. Dette er hva Anders Gill, som da var prosjektleder i den norske crowdfunding-plattformen bidra.no, sa om equity-versjonen av fenomenet den gangen:

– «Equity crowdfunding» handler om at bidragsyterne får en variabel andel aksjer i selskapene de støtter. Dette vil resultere i at bidragsyterne får avkastning i form av finansielle midler. Samtidig hjelper de til med innovasjon i form av realisering av flere ambisjoner om vekst i gründervirksomheter.

Senker terskelen for å investere

Et annet av poengene ved crowdfunding i disse Bitcoin-tider er at det kan ses på som en demokratisering av finansvesenet. Prosessen med å hente inn finansiering har vært så og si lik siden bankvesenet ble oppfunnet for fire tusen år siden – men med internett har man i dag en helt annen mulighet til å eksponere ideen sin for hele verden. På denne måten kan man innhente kapital fra et stort antall mennesker – heller enn fra én bank eller én enkelt lånegiver.

Denne ideen utdypes i en rapport eBAN har utformet i samarbeid med KPMG. Her trekkes det frem at mens det å investere i selskaper tradisjonelt har vært en aktivitet forbeholdt den rikeste prosenten av befolkningen, gir crowdfunding muligheten til å investere mindre summer og spre risikoen bredere. Dette kan gjøre det relevant for så mye som tjue prosent av oss å investere i gründerbedrifter, heter det her.

Eller med andre ord: Man senker terskelen for hvem som kan være investorer.

En voksende trend

Videre ble det i rapporten presentert en spådom: Mens det er sant at crowdfunding i dag fungerer som en «siste utvei» for å skaffe finansiering, er dette noe som vil endre seg etterhvert som sektoren vokser og får større momentum. Som en følge på for få engleinvestorer til å dekke kapitalbehov vil crowdfunding bli en tiltagende nødvendig del av å skaffe investeringer for selskaper.

Den aktuelle rapporten har fokus på Storbritannia – som er Europas suverent største crowdfunding-marked. Men en annen rapport – denne fra EU – bekrefter at equity crowdfunding er en voksende investeringsform med et allerede betydelig volum. I 2015 ble det innhentet over 422 millioner euro på denne måten, gjennom over åtte hundre kampanjer på seksti plattformer.

Diagrammet nedenfor – som er hentet fra et brev fra Finanstilsynet til Finansdepartementet i februar i år – viser veksten i det europeiske crowdfunding-markedet i perioden 2013-2015.

I 2016 utgjorde equity crowdfunding, i følge tall fra eban, syv prosent av det totale markedet for tidligfaseinvesteringer i Europa. I den sammenheng kan det være verdt å påpeke at crowdfunding ikke bare er et lavterskeltilbud – i følge den omtalte EU-rapporten er det et økende antall venturekapitalister og engleinvestorer som tar i bruk dette som investeringsmetode, side om side med de mer tradisjonelle småinvestorene som vi forbinder med crowdfunding.

Norge minst i Norden

Her til lands har crowdfunding ikke enda fått det omfanget vi ser i en del andre land i Europa – verken når det gjelder equity crowdfunding eller crowdfunding som helhet. I det nevnte brevet fra Finanstilsynet finner vi også statistikk rundt crowdfunding i Norden.

Hvis vi ser på totalmarkedet ser vi at Norge er klart minst i volum av de nordiske landene. Finland dominerer med en andel på 62% av det nordiske markedet, mens Danmark ligger på 24% og Sverige på 13%. Norge utgjør faktisk så lite som 1% av dette volumet – noe som illustrerer at crowdfundingsformen enda ikke har etablert seg ordentlig her til lands. Det er verdt å merke seg at disse tallene er fra 2015 – i følge det finske finansdepartementet økte crowdfunding-markedet i landet fra 70 millioner euro i 2015 til 150 millioner euro i 2016.

Når det gjelder equity crowdfunding er det ikke registrert noen betydelig innhenting av kapital på denne måten i Norge i 2015. I Sverige og Finland ble det hentet inn henholdsvis 6,5 millioner euro og 6,2 millioner euro.

InnoMag ser på crowdfunding som spennende, og kommer tilbake med mer stoff på området i tiden fremover.

457 norske innovasjonseventyr – Deloitte oppsummerer 15 års tall og kårer tre nye vinnere

Deloitte Fast50 ble i dag presentert for femtende gang. I Deloittes moderne høyborg i Barcode fikk deltagerne en god analyse og debatt der hovedfokus var på hva og hvem som egentlig skaper de norske industrieventyrene.

Andreas Enger, partner i Deloitte, innledet med å peke på noen av hovedkonklusjonene Deloitte har gjort seg etter å ha analysert de beste gjennom 15 år. Norge ER innovativt. Til sammen 457 selskaper har vært innom. Kun 67 av dem har blitt kjøpt opp, men dersom man ser på de 50 raskest voksende har hele 24 blitt det.

Konklusjon: Overraskende høy vekst har ikke gått på bekostning av inntjening.

– Norge har et godt innovasjonsmiljø, men vi har få industrieventyr. Kun 18 selskaper har maktet en omsetning på over en milliard norske kroner. Vi er ikke så gode på å skape unicorns, men vi er gode på skape gode teknologivirksomheter som blir viktige motorer for utenlandske lokomotiv. Vi observerer at Fast50-bedrifter hovedsakelig selges ut av landet , noe som selvsagt reduserer antall potensielle norske industrieventyr, sa han.

Osloregionen og Vestlandet trekker lasset

Visma fremstår som den over tid mest suksessfulle norske virksomheten, men også REC, Opera Software, Omega AS, Finn.no , Tandberg og Akva Group er selskaper som har vokst til å passere en milliard i omsetning.

Oversikten viser også at det er Osloregionen og Vestlandet som trekker lasset når det gjelder nyskaping.

Årets tre raskest voksende selskaper er mobiloperatøren COM4, som satser på IoT, og ENTRY AS som vokste med intet mindre enn 2890% – samt årets vinner SKAMIK AS, som har vokst innen lakselus og med utgangspunkt i Røyrvik har gjort en imponerende jobb. Den ene av gründerene, Geir Skarstad, fortalte oss etter prisen at de hele veien hadde satset på å levere innovative og energivennlige lakselusløsninger som lå langt fremme – og at hemmeligheten nok lå i at de kjente markedet og turte å satse.

Skalering er utfordringen

I den påfølgende paneldebatten stilte Henning Hansen, leder i Confirmit i tolv år, Vismas konsernsjef Øystein Moan, og de to forskerne Markus Bugge og Håkon Endresen Normann.

De to lederne, som har førstehånds erfaring med å skape vekst, påpekte begge at norske ingeniører er billige. De i Silicon Valley koster minst tre ganger så mye, utfordringen er å beholde selskapene på norske hender.

Miljøene finnes, utfordringen er å skalere – og det er symptomatisk at norske virksomheter er flinke på produktutvikling, men for lite flinke på skalering og markedsføring. Henning Hansen sier det godt:

– Norske virksomheter bruker gjerne 40% på produktutviklingen, mens amerikanske virksomheter sjelden bruker mer enn 18%. De bruker derimot ofte mer enn 40% på salg og markedsføring. I USA får du lov til å bygge størrelse på bekostning av produktutvikling.

Trenger lokomotiver

– Det er mange som er innovative, men som ikke er gode nok på operational excellence, og for å lykkes over tid må man beherske begge idrettene, hevdet Øystein Moan, den norske IKT-bransjens kanskje dyktigste leder.

– I Norge er mye av kapitalen statlig, og det er et problem at den største investoren av dem alle det norske oljefondet ikke investerer i Norge i det hele tatt. Slik er det ikke i andre land.

Det er viktig å ha norske hovedkontor. Norge trenger noen store sterke aktører som kan stå i mot og ha kraft til å overleve i kampen mot internasjonale giganter. Dette var en konklusjon som også forskerne representert ved Håkon Endresen Normann og Markus Bugge sa seg enig i – vi trenger flere lokomotiver.

– Liten tro på offentlig styrte midler

– Virkemiddelapparatet er tilrettelagt for små inkrementelle grep. Vi kunne slik jeg ser det like gjerne lagt ned Innovasjon Norge – jeg ser ikke at det kommer noe særlig ut av det. Jeg har liten tro på offentlig styrte midler, var brannfakkelen fra Moan, som også avslørte at han selv stort sett investerer sine egne penger i næringseiendom.

Det er et paradoks at Singapores statlige fond er tungt investert i Visma, mens det norske oljefondet ikke har investert her.

– Ikke glem å fakturere, smilte Moan da han ble bedt om å dele med seg et godt råd før deltagerne forsvant ut i julestria.

Ukens gründercase: Vil etablere internasjonalt nettverk av gründerhus

Ukens gründer er Lars Føleide, som etter å ha startet to såkalte gründerhus i USA nå ønsker å etablere et nettverk av gründerhus her i Norge. På sikt er målet å etablere seg i verdens 600 største byer.

– Jeg har jobbet med entreprenørskap siden 1996. Da satt hjemme på gutterommet og tjente to hundre kroner timen for arbeid utført for NetParadise AS. På den tiden var jeg en pioneer web-utvikler. Januar 2018 begynner jeg på mitt tyvende år i høyere utdanning. Jeg blir ferdig med min tredje mastergrad den 1. juni 2018, En master i informatikk ved NTNU, forteller Føleide.

Konverterte eget hus til bofellesskap

Han begynte sin reise som gründerhus-stifter med oppstarten av Agora Startup House, som han etablerte sammen med to medstudenter da han studerte ved Haas School of Business, UC Berkeley. Konseptet ble utviklet som en del av et fag ved universitetet. Siden var han også med på å etablere enda et gründerhus i samme område. Men etter tre og et halvt år ved UC Berkeley var tiden kommet for å dra hjem til Norge.

– Etter å startet to forskjellige gründerhuskonsept i USA, var tiden kommet for å konvertere mitt eget hus på Ekeberg i Oslo. Dette ble annonsert november 2016, med lansering januar 2017, forteller han.

Føleide er tungt inne i entrepenørskapsmiljøet både nasjonalt og internasjonalt, slik at det er mye å tilby gründere tilknyttet StartupHousing-nettverket. Samtidig har det blitt satset på markedsføring og promotering inn mot de riktige miljøene, for slik å få inn de riktige folkene og skape de riktige omgivelsene.

Vil etablere seg i Trondheim

Et gründerhus – eller startup house på engelsk – er et hus der gründere ikke bare jobber, men også bor under samme tak. Startupscenen i Oslo har allerede flere arenaer for coworking, men før Føleide lanserte Oslo Startup House manglet et mer integrert alternativ. Nå er han allerede i gang med planene om å utvide nettverket.

StartupHousing søker for tiden å hente inn kapital for å utvide virksomheten til Trondheim, og i den forbindelse er planen å opprette StartupHousing AS. På lang sikt er målet å bli etablert i verdens 600 største byer, men først skal det bygges et nettverk av gründerhus her i Norge. På Innobørs søker han etter 500 000 kroner.

– Vi er for tiden på jakt etter kapital og huseiere. I vår forretningsmodell vil vi kunne bli bindeleddet mellom utleiere og beboere, hvor vi har fokus på å utvikle gode bofellesskap og samtidig stimulere til entreprenørskap, forteller Føleide.

Planlegger flere tjenester

Oslo Startup House ligger an til å bli første norske bokollektiv med oppføring hos Coliving. På litt lenger sikt planlegger de også å utvikle flere tjenester. Blant annet ønsker de å lage en en IT-løsning for regelmessig kontakt mellom gründere, mentorer, coacher og investorer.

– Dette verktøyet er også meningen at gründer-team skal kunne bruke internt, slik studenter bruker Google Drive i dag, avslutter Føleide.

Denne norske reisebloggeren vil erobre det kinesiske markedet

Norge er et av de mest populære reisemålene for kinesiske turister, og antallet besøkende fra Kina her til lands er stadig voksende. Vi har snakket med Tove M. Taalesen, som nå satser på det kinesiske markedet med sin reiseblogg TravelQueen.

Taalesen er opptatt av at TravelQueen, en reiseblogg med fokus blant annet på opplevelser, “smart luxury” og mat, ikke skal være som alle andre blogger. For henne er autensiteten – at innholdet skal være representativt for henne selv – det viktigste.

– I utgangspunktet er jeg ikke noen typiske reiseblogger, jeg er mer opptatt av å skrive gode beskrivelser av det jeg leter etter selv. Jeg bruker aldri TripAdvisor og lignende tjenester når jeg er ute og reiser, men søker etter blogger eller kommentarfelter hvor noen har kommentert hvor man finner den beste kaffen eller den lokale designerbutikken. Hvor jeg finner nabolagsrestauranten som de fastboende bruker, men som ingen turister finner – det er disse stedene jeg er opptatt av å finne. Og hvis jeg leter etter dette, er det høyst sannsynlig mange andre som gjør det samme. Tilbakemeldingene har vært gode, og spesielt har det asiatiske markedet respondert veldig bra, forteller hun.

Hun driver også Instagramkontoen @restaurantdronningen – som har mat, foodie og restaurant som tema – og har her 15 000 følgere. Nå ønsker hun å i større grad ta i bruk tekst og film som kommunikasjonsmedium, og har med dette for øye drevet bloggen travelqueen.no siden april. Litt av bakgrunnen for å velge nettopp Kina som satsningsområde – i tillegg til det åpenbare, at det er et stort og spennende marked – er å gjøre noe som er litt annerledes.

– Alle driver jo med Facebook og Instagram, og er ofte gode på det. Så da tenkte jeg at jaja, jeg får gjøre noe annet da, som ingen andre gjør. Kina har sin helt egen virkelighetsverden når det kommer til sosiale medier, som det er utrolig spennende å dypdykke inn i og se om man klarer å få en forståelse av. Se om det går an å knekke en kode og få det til å fungere.

Vil åpne Kina også for andre

Hun kjenner ikke til andre privatpersoner som har gjort dette i Kina, og har lett lenge etter en samarbeidspartner som kan hjelpe henne med å få innpass i de kinesiske kommunikasjonskanalene. Nå har hun innledet et samarbeid med GoChina, som hjelper norske bedrifter med nettopp digital markedsføring og å etablere seg i det kinesiske markedet.

– Det blir veldig tillitsbasert. Jeg snakker jo ikke mandarin, samtidig som det er en annen tilnærming til markedet i ord, uttrykk og tekst. Men jeg fikk et veldig godt inntrykk av GoChina – de fremstår profesjonelle og kunnskapsrike, og jeg synes de har fulgt opp det vi har blitt enige om bra i etterkant. Det blir veldig spennende å se hva vi kan få til sammen.

Dersom hun klarer å få et fotfeste i Kina håper hun å kunne åpne markedet der også for andre norske bedrifter. Hun vil heller tjene penger gjennom å være samarbeidspartner for bedrifter som vil selge produkter eller tjenester i det kinesiske markedet enn gjennom promotering og annonser på bloggen.

– Det kan godt hende at jeg senere må krype til korset og innrømme at dette er noe jeg må ha, men foreløpig er jeg fokusert på å bygge brand, og at bloggen skal være et godt produkt – noe som leserne og potensielle samarbeidspartnere opplever som en seriøs og ekte kanal, forteller hun.

Les også: Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

Vil formidle den norske kulturen

Taalesen, som i tillegg til bakgrunn fra statsvitenskap, markedsføring og content marketing også har jobbet ti år som butler for det norske kongeparet, har en målsetning om å bli en stemme som kan fungere som bindeledd mellom Norge og Kina. Blant annet har hun et ønske om å formidle norsk kultur og norske verdier.

– Treffer man riktig i markedet kan man jo skaffe seg innflytelse, ha en stemme. For min del dreier det seg også om å fortelle om Norge, og kulturen og verdiene våre. Jeg er kjempestolt over å være norsk, og føler meg heldig og takknemlig for å få lov til å leve i dette landet. Så hvis jeg får fortalt om de samfunnstrukturene som ligger bak hvordan vi har det – det har jo ikke kommet av seg selv, men har med forvaltning og tradisjoner å gjøre – så ville det vært magisk, sier hun.

– Dagens tilbud ikke representativt

Hun er også opptatt av å vise frem andre deler av Norge enn bare Lofoten og Vigelandsparken, og mener at vi har utrolig mye mer å by på. Men hvis vi skal ta masseturisme og turisme på alvor må vi gjøre noe med infrastruktur og oppbygging av pakkene som tilbys i dag, mener hun.

– Med infrastruktur mener jeg ikke bare veiene, men hva som tilbys av hospitality, mat og overnatting i Norge. Veikroene våre og de stedene vi tilbyr per dags dato er jo ikke representative for kjøkkenet vårt eller produktene våre. Hvis det nå er sånn at oljen blir borte, eller at vi skal forsøke oss på en litt mer bærekraftig utvikling, så er turisme en inntektskilde vi må ta på alvor. Hvis man skal få utnyttet dette potensialet er det nødvendig å jobbe mer planmessig med turisme. Kanskje vi burde ha en turist- eller hospitality-minister, som virkelig satte på dagsordenen å få tilbudet på plass, lage gode avtaler, lære av andre destinasjoner som har klart det?

– Luksus mer enn puter og sengetøy

Hun trekker frem øyene i Oslofjorden eller Nordmarka og Ullevålseter som eksempler på steder det kunne være gøy å vise frem til turister. Selv om hun skriver mye om “luxury” på bloggen, trenger ikke det å bety luksushoteller, forteller hun.

– Selv om jeg er veldig glad i dem er det liksom ikke det jeg mener med luksus. Du kan like godt være hjemme hos noen, hvor du har et vertskap som vet å gi deg god service – som har lagt magasiner på nattbordet ditt, redd opp sengen din og satt et glass vann på nattbordet ditt. Og det kan like godt være på en hytte som på et hotell – selv om jeg elsker putene og sengetøyet på The Thief og lignende designerhoteller så er det ikke bare det det dreier seg om. Det behøver ikke å koste noe.

Med seg på laget har hun et advisory board satt sammen av mennesker med ulike innfallsvinkler.

– Én er veldig opptatt av forretningsutvikling og hvordan jeg skal kommersialisere bloggen, mens en annen er veldig god på tekst og har studert turisme. Sammen har vi utviklet konseptet på flere måter. Nå bygger jeg brand, samtidig som jeg ser etter riktige samarbeidspartnere å representere og jobbe sammen med på lang sikt. Målet er selvsagt å tjene penger, men jeg er villig til å vente på riktig partner – gjerne da en som ser verdien av å tenke langsiktig og bygge merkevare. Bloggen representerer meg, nå handler det bare om å få det ut i skriftlig form og vise andre. Hvis folk har glede og nytte av å lese det, og bloggen kan være en ressurs for folk som er ute etter informasjon, så er det veldig gøy. Hvis jeg attpåtil kan tjene penger på det så er det kjempebra. Det kommer, men mest sannsynlig ikke i morgen. Jeg jobber ut fra et langsiktig tidsperspektiv, avslutter hun.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...