Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Personvernforordningen kan komme til å koste bedriften din dyrt

Det kan koste bedriften din dyrt om du ikke setter deg inn i den nye personvernforordningen før den trer i kraft.

(InnoMag opplyser om at Open Innovation Lab of Norway er en del av content marketing programmet vårt INSPIRE)

Det er ingen tvil om at ny, intelligent teknologi kan gjøre tjenestene bedre og hverdagen enklere for folk flest. Men intelligente systemer er avhengig av store mengder data for å gi effektive og tilpassede tjenester, noe som utfordrer personvernet i langt større skala enn tidligere.

I møte med den stadig mer digitaliserte verdenen, blir derfor lover og regler om personvern noe så og si alle sektorer og bransjer må kunne forholde seg til i større eller mindre grad.

Lover og regler som skal forhindre misbruk av personopplysninger har vi dog hatt siden 1979 og står skrevet ned i Personopplysningsloven. 25. mai 2018 inntrer derimot Personvernforordningen inn (Forordning 2016/679), en forordning som er ment å  styrke og harmonisere personvernet ved behandling av personopplysninger i Den europeiske union (EU). Den kommer også til å omhandler i noen grad behandling som skjer utenfor EU eller overføring av personopplysninger ut av EU.

– Hvordan bedrifter har fulgt opp loven til nå, har nok vært litt stemodig da konsekvensene av å bryte den ikke har vært all verden store. Det blir det nok en forandring på nå ettersom straffenivået og bøtenivået blir mye høyere når den nye forordningen trer i kraft, sier IKT-advokat Arve Føyen i advokatfirmaet Føyen Torkilsen under månedens medlemstreff for Open Innovation Lab of Norway.

Astronomiske bøter og gruppesøksmål

Til nå har nemlig bøtenivået på bedrifter som bryter Personopplysningsloven vært på ca. 900 000 kroner. Når den nye forordningen trer i kraft, vil derimot hver enkelt datatilsynsmyndighet kunne ilegge administrative bøter på opptil 20 000 000 euro eller fire prosent av brutto global omsetning i det konsernet hvor overtredelsen finner sted. De høye bøtene er blant annet laget for å skremme de store aktørene som Facebook, Google og Amazone til å opptre i forhold til europeisk lovgivning når det behandler persondata om europeiske lovgivning.

– Med slike astronomiske summer, kan du si at personvern for alvor har begynt å bli interessant tema på styrerommene, sier Føyen.

Men det er allikevel ikke det høye bøtenivåene som kommer til å skape de største problemene for de som bryter forordningen, påpeker han.

– Det er gruppesøksmålene som kommer til å bli den største utfordringen. Tenk om 100 000 brukere for eksempel krever 20 000 kroner hver for en overtredelse av disse reglene. Gruppesøksmål av den kaliber ser vi jo allerede i land som Nederland og England. USA vil jeg ikke engang tenke på.

– Ettersom overtredelser fort dreie seg om veldig store summer, er det derfor viktig å ha på plass gode avtaler for hvordan man håndterer personopplysninger i forskjellige sammenhenger. Det gjelder like mye store bedrifter som små, avslutter han.

Les mer om hvordan du kan forhindre overtredelser og hva som blir nytt med den nye forordningen på Datatilsynets hjemmesider HER.

Altshop vant Nordic Crowdfunding-pris: Samlet inn over 2 millioner kroner

Under en prisutdeling i Helsinki denne uken gikk norske Altshop av med seieren i kategorien for beste crowdfunding-kampanje i Norden etter å ha samlet inn hele 2 012 000 kroner fordelt på 38 investorer.

(InnoMag opplyser at Digital Insight, som eier InnoMag, har investert i selskapet.)

Crowdfunding-konferansen i Helsinki var den største av sitt slag noensinne i Norden, og brødrene Dreyer og deres bedrift Altshop gikk av med seieren i kategorien Best Independent Equity Crowdfunding Campaign. Kampanjen ble utført gjennom det norske crowdfunding-selskapet SparkUp, og i salen satt 150 startups, investorer og representanter for  andre crowdfunding-selskaper.

– Vi er veldig stolte og glade over å ha blitt kåret til vinner i finalen for beste Crowdfunding-kampanje i Norden. Slikt gir inspirasjon til videre satsning, sier gründer og daglig leder Kjetil Dreyer i en kommentar.

Girer opp for ytterligere vekst

Altshop, som er medlem av Innobørs og har blitt omtalt i InnoMag tidligere, driver med salg av produkter rettet mot helhetlig livsstil, helse og velvære, og sikter seg inn på å være den ledende aktøren i Norden på området. De har også ambisjoner om å vokse seg ut i resten av Europa.

– Vi runder 10 års jubileum i år, så du kan trygt si at dette er en pris vi har kjempet for. 2017 ser ut til å bli et godt år for oss, og vi girer nå opp for å utnytte muligheter i et svært så spennende marked!

Altshop ble grunnlagt hjemme på kjøkkenbenken til de to brødrene Dreyer.

– Vi har tilbrakt utallige timer de første årene med å pakke varer hjemme på kjøkkenbenken inntil vi ble for store til å gjøre dette selv. Med 30% årlig vekst nær sagt uten å bruke penger på markedsføring har vi nå nådd ti millioner i omsetning, et nivå som gjør det nødvendig å skalere veksten for å vokse videre.

Vil bli best i Europa

– Målet er at Altshop skal innta posisjonen som Europas prefererte nettshop for alle som er opptatt av sunn mat og optimal energi – og at vi i løpet av de neste årene når 100 millioner i omsetning i Norge alene med sunn og grønn bunnlinje.

Hvor står selskapet i dag i forhold til denne målsetningen?

– Vi er i en fase der vi nå ønsker å få med en mer betydelig
samarbeidspartner som kan være med på å bringe dette til neste nivå.

– Som gründere ønsker vi nå å slippe til nye ressurser med spisskompetanse, og vi er inneforstått med at det innebærer å gi slipp på noe av den kontrollen vi har hatt siden starten. Det handler om å bygge en markedsleder som kan bli med på den videre ekspansjon sammen med meg og min bror, avslutter han.

Multiconsult-sjefen om digitaliseringsutfordringene: – Bygg- og anleggsbransjen har blitt mindre effektiv

Digitalisering var hovedtema under Open Innovation Lab of Norways medlemstreff torsdag. En av foredragsholderne var konserndirektør Marked, Strategi  og innovasjon i Multiconsult Øyvind Holtedahl, som tok for seg utfordringer og muligheter knyttet til temaet innenfor bygg- og anleggsbransjen.

(InnoMag opplyser om at Open Innovation Lab er en del av content marketing programmet vårt INSPIRE)

– Globalt sett er bygg- og anleggsbransjen en av de som i minst grad har tatt i bruk digitalisering. Der andre bransjer de siste årene har sett en produktivitetsforbedring, har bygg- og anleggsbransjen blitt mindre effektiv, forteller Holtedahl.

Dette kommer delvis som en følge av kunder som insisterer på at foreldede løsninger benyttes, men også på grunn av manglende innovasjonsvilje og satsing på å løse de praktiske problemene som dukker opp i en digitaliseringsprosess.

Norden langt fremme

I Norden gjør man derimot mer på dette området, og man ligger langt foran de fleste andre markeder. I byggebransjen benytter man nye, digitale verktøy som blant annet legger til rette for sømløst samarbeid mellom team på tvers av lokasjoner, og 3D-løsninger som erstatning for de tradisjonelle 2D-tegningene.

Nye Tønsberg sykehus, som Multiconsult er med på å bygge, er et eksempel på et prosjekt der slik teknologi har blitt tatt i bruk. Her kan ulike team på forskjellige steder gå inn i en 3D-modell og legge til endringer og kommentarer som deretter blir tilgjengelig for de andre involverte i prosjektet.

Selv om Norden ligger langt fremme globalt, er utformingen av fremtidens ingeniørkunst fortsatt i støpeskjeen, mener Holtedahl. Kreativitet blir en absolutt nødvendighet. Bransjen vil bli mer effektiv og den digitale ingeniør er avhengig av å kunne benytte digitaliseringen innovativt for ikke å bli marginalisert. Dagens forretningsmodell er basert på timesalg, mens man i fremtiden vil man i større grad måtte basere seg på andre inntjeningsmetoder.

World IP Day i neste uke snart fulltegnet – siste sjanse for å sikre seg gratis plass!

Til tross for at Patentstyret allerede har feiret sine første 105 år er det lite å utsette på kreativiteten og innovasjonsevnen. På arrangementet onsdag 26. april tråkker de til med en innholdsrik agenda og stinn brakke.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing programmet vårt INSPIRE)

Selv om de som ennå ikke har meldt seg på risikerer å komme for sent, vil arrangementet også streames på Patentstyrets egen hjemmeside – og der er det som kjent ikke like vanskelig å utvide kapasisteten!

Her er kort oppsummert programmet:

Patentstyret byr på en soft start på dagen med DJ Rudio og følger opp med et spennende program som gir deg innsikt i innovasjonsprosessene hos noen av de som akkurat nå jobber med fremtidens løsninger:

  • Ketil Widerberg fra Oslo Cancer Cluster med Claudia A. McDonald Bøen fra Arctic Pharma AS – et start-up selskapet som jobber med til å utvikle innovative medikamenter til bekjempelse av kreft 
  • Katinka von der Lippe fra Eker Design med Dr. Fridtjof Heyerdahl, oppfinneren av “EpiShuttle” – en transportisolator for voksne
  • Øyvar Svendsen fra Rottefella, med det absolutt siste for de skiglade –nyskaping som kan revolusjonere skisporten
  • Kristin Dolve Larsen med “AV1” fra No Isolation
  • Stein Bakker fra SFTY – med smarte sikkerhetsløsninger

Les også: Eirik Norman Hansen om den teknologiske utviklingen: – Jeg kan nok i manges øyne fremstå som naiv

Få del av deres innovasjonserfaringer og møt roboten Pepper og dagens konferansier, Eirik Norman Hansen fra Itch Norge.

Meld deg på HER!

Ukens lederkommentar: Om svinnende snødybder, samfunnskift og “stupid shit”

Vi nordmenn er ikke bare vinnere av konkurransen om å være verdens lykkeligste land, vi er også verdensledende i kunsten å ta oss lange påskeferier.

Nå har vel selv de ivrigste fjellfarerne som gravde seg ned i tide funnet sine påskeegg, innsett at snøen svinner, og funnet veien ned fra de høye fjell. I stedet har de fleste av oss gått løs på berget av uløste utfordringer og ubesvarte emailer.

Som vanlig kommer vi i InnoMag med en liten ukesoppsummering av det viktigste som har skjedd på innovasjonsområdet. I  en uke preget av påsken, tiggere med kjøleskapet fult av penger og en gradestokk som ikke klarer å bestemme seg for om den skal velge blått eller rødt, velger vi å fremheve tre hendelser.

Først ut er Jonas Gahr Støre, Arbeiderpartiets leder som i går sparket i gang Arbeiderpartiets landsmøte med å sparke friskt i retning Erna Solberg og dagens ”blåblå” regjering. I talen fikk Erna og Siv skylden for å ta kongeriket i feil retning, etter Jonas mening kan de ikke verken lese kart eller kompass.

Jonas hevdet at det dreier seg om et verdivalg, at Høyre svekker samfunnskontrakten og ikke evner å hente ut potensialet i våre blå næringer. I tillegg er de så salgskåte at de ikke bare vil selge seg ned i statlige virksomheter, de er visstnok også klare for å selge selveste Kåre Willock. Akkurat det ville vært en overgang som hadde vekket enda større oppsikt enn Paul Chaffeys politiske reise fra SV til Høyre, men her tror vi Jonas fisker forgjeves. Sannsynligheten for at den gamle Høyre høvdingen melder overgang er mindre enn at Zlatan Ibranowitch blir å se i norsk landslagsdrakt.

Til tross for at Støres politiske satsning på det blå nok IKKE kan tolkes som at Kåre Willock skal melde overgang,  er det en fornuftig satsing Jonas her signaliserer. For våre lesere er det velkjent at Jonas har en forkjærlighet for den blå åkeren, og her har Norge allerede verdensledende aktører som for eksempel Marine Harvest og Aker Biomarine som imponerer med innovasjonsevne og globale ambisjoner.

I tillegg annonserte han sterk tro på eHelsesektoren og signaliserte ved å hente frem inspirasjon fra Barak Obama at han ikke helt har forstått innovasjonens største hemmelighet. I talen lovet han å følge Obamas råd: «Don’t do stupid shit». Problemet er jo bare at mye av det som begynte som stupid shit i etterkant har vist seg å være smart, mens andre ideer som i utgangspunktet skulle være «innafor» viser seg å være rene galskapen. Jens Stoltenberg brukte xx milliarder på den famøse månelandingen og det hele feilet big time. Vi i InnoMag advarer Støre mot å være redd for å gjøre feil, i stedet burde han med tydelig stemme lyde utover Youngstorget; « La oss gjøre flere feil og løse utfordringer på nye måter, og lære raskt av det som ikke fungerer. Kun på denne måten kan vi ruste oss for fremtidens utfordringer». Skal man først sitere Obama er det jo CHANGE-meldingen som bør fremheves, ikke redselen for å gjøre feil. Kun ved å tenke nye tanker, tørre nye grep og teste ut nye løsninger vil vi skape et Norge der vi kan håpe på arbeid til alle, et trygt arbeidsliv, en god skole for alle som vil lære, en trygg alderdom og et klimavennlig samfunn.

På Skøyen inviterte Open Innovation Lab of Norway i samarbeid med Multiconsult til et medlemstreff, og mens norske politikere snakker om omstilling og innovasjonskraft er det ingen tvil om at de flinkeste innovatørene i Norge gjør mer enn å prate. De er rett og slett i ferd med å stikke av fra feltet.  Øyvind Holtedahl, Konserndirektør Marked, Strategi & Innovasjon i Multiconcult fortalte oss om Multiconsults digitale prosjekter og jobben med å utvikle den digitale ingeniør og viste hvordan 3D modeller og Mixed Reality allerede benyttes for å effektivisere hverdagen til Multiconsults medarbeidere.

Heri Ramampiaro, Førsteamanuensis og NTNUs vitenskapelige koordinator for Telenor-NTNU nye AI-Lab presenterte det nye laboratoriet for forskning innen kunstig intelligens (AI), maskinlæring og Big Data Analytics, og ga et kraftig signal om at Big Data for alvor har møtt maskinbasert læring i et innlegg som engasjerte alle. Det samme gjorde Arve Føyen, Norges beste IKT advokat fra Føyen Torkildsen som advarte tilhørerne om hvorfor GDPR er noe vi alle vil måtte lære oss i løpet av de neste 6 månedene, og hvorfor vi innovative bør agere nå.  GDPR, den nye personvernsforordningen, vil skape store utfordringer for alle virksomheter.

Les også: NTNU, Telenor og SINTEF går sammen: Åpner senter for kunstig intelligens

Konklusjonen er lett å oppsummere, men desto vanskeligere å implementere;  Digitalisering, – transformasjonen fra IT som støtteverktøy til drivhjul betyr at vi må tenke nytt både når det gjelder forretningsmodell, organisering og prosesser. Det betyr for de fleste en radikal endring i perspektiv. For å lykkes med denne transformasjonen er det nødvendig å utvikle digitale tankemodeller og ferdigheter i virksomheten, lære seg nye innovasjonsmetoder og omfavne nye former for lederskap. Digital innovasjon handler om å utnytte nye teknologiske muligheter til økt kundeorientering og verdiskaping. Ingen tvil om at ettermiddagen bød på nye tanker, konkrete ideer og en god porsjon inspirasjon!

Hvilke grep man må ta i fremtiden for å lykkes med omstilling kan du også lese mer om i denne ukens profilintervju  med den ferske forskningsdirektøren John-Arne Røttingen som 1. mars i år overtok for Arvid Hallén.

Ukas siste innspill må bli Apples førerløse bil (blir den hetende iCar mon tro?) som nå nærmer seg realitet. Dermed blir teknologigiganten en konkurrent for tunge aktører som Tesla, Ford og 27 andre selskaper, som allerede tester sine varianter av denne teknologien på offentlige veier i California.

Google, en av Apples største teknologirivaler, har allerede registrert mer enn 2 millioner kilometer prøvekjøring. Det er med andre ord rimelig å si at iPhone-produsenten henger noe etter, men med tanke på resultatene de har for vane å oppnå når de satser tungt ville det være uklokt å avskrive dem.

Ukas innovasjonsblomst går til Multiconsult, NTNUs AI-Lab og Føyen Torkildsen fordi de gjennom aktiv innsats gjør seg selv, sine partnere og Norge klar for en fremtid som ikke lar seg stoppe!

Den nye forskningsdirektøren om fremtidsplanene: Slik vil rådet se ut i 2020

I ukens profilintervju forteller den ferske forskningsrådsjefen om hvordan hans første tid i ny stilling har vært, hvordan han skal klare å kutte administrasjonskostnadene med 80 millioner kroner og planene frem mot 2020.

Navn og alder: John-Arne Røttingen (48 år)
Stilling: Administrerende direktør i Norges forskningsråd
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Pulsklokke med GPS
Dine tre favorittapper: Yr, OneNote, Twitter
Beskriv deg selv med tre ord: Arbeidsom, uredd, idérik
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg glemmer umiddelbart hva jeg har spist i fine middager. Til konas store skuffelse.
Hvordan kobler du av om våren? Jeg kobler gjerne av i naturen hele året. Naturen er mangfoldig og gir meg ro. Om våren erstattes skiene av padleåre og kajakk, eller løpesko – men alt i mosjonsfart og snakketempo.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg brenner for å få til endring og forbedring der jeg er. Jeg tror på at forbedring av systemer kan gjøre livet bedre for mange. Det kan være i det små og i det store. For meg har det handlet om alt fra elevråd til FN og andre internasjonale organisasjoner. Som student var jeg med å starte «Pasienten Jorden» sammen med Per Fugelli, og da var perspektivet å redde jorda – og det holder jeg fortsatt på med, på min måte. Jeg er ikke en som står på barrikadene. Jeg prøver heller å endre systemene innenfra.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

–  Jeg tror vi som regel har mer enn nok med å forstå både fortid og nåtid, og ofte er det konkurrerende forståelser. For meg er det naturlig å peke på forskning og analyser som grunnlag for innsikt, men innsikt kan man også få gjennom litteratur og kunst. Fremtiden er jeg derimot ikke så opptatt av å forstå. Det er viktigere å skape den. Det gjør vi sammen. Som Karl Marx skrev: “Filosofer har så langt bare forstått verden, poenget er å endre den”.

Det er nå bare litt over en måned siden du tiltrådte i stillingen. Hvordan har den første tiden vært?

– Jeg ble irettesatt på dag én av statssekretæren da jeg møtte opp første dag direkte på toppmøte om forskning for grønn omstilling kl 9:30 istedenfor først å ha vært på jobben. Så det er tøffe krav. Spøk til side. Det har vært en spennende tid. Mye å sette seg inn i. Mange mennesker, mange møter – både inne og ute. Mye kunnskap under ett tak på Lysaker hvor jeg har blitt svært godt mottatt, og stort engasjement for og om Forskningsrådet blant representanter for forskningsinstitusjonene og næringslivet. Jeg har blant annet fått tildele 1,5 milliarder til 10 nye sentre for fremragende forskning. Det er jo lett å bli populær av slikt, men jeg belager meg også på at det blir tøffere tak – både inne og ute. Litt meningsbrytning og uenighet er bare sunt.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Forskningsrådet? 

– Innovasjon er godt forankret – både på topp og bunn i Forskningsrådet, så det må bli høy score, en 9er, siden alt kan bli bedre. Forskningsbasert innovasjon er helt i kjernen av vår virksomhet. Hovedstrategien vår heter “Forskning for innovasjon og bærekraft”, og så har vi en egen strategi for et innovativt næringsliv og en policy for innovasjon i offentlig sektor. Men forankring handler ikke bare om strategier behandlet av hovedstyret. Innovasjon handler om å skape noe nytt og å ta det i bruk. Derfor er det flott å se at Forskningsrådets støtte til bedrifter har økt med over 50 prosent de siste fem årene, og at vår støtte til næringsrettet forskning har økt med 33 prosent. Samtidig har skatteinsentiver gjennom SkatteFUNN blitt mer enn doblet.

Hvordan ser Forskningsrådet ut i 2020? 

– Hovedstrategien vår strekker seg til 2020, så da skal vi ha oppnådd en hel del. Vi jobber målrettet for å få frem mer grensesprengende forskning, og for forskning for bærekraftige løsninger for samfunn og næringsliv. Vi har som mål å bidra til et mer forskningsorientert og innovativt næringsliv. Vi jobber også for at offentlig sektor skal utnytte forskning i fornyelsesarbeidet, og for økt internasjonalt samarbeid og EU-deltakelse.

– Jeg er opptatt av at vi skal oppleves som relevante og nyttige for de vi betjener. Jeg tror at vi derfor innen 2020 vil ha færre og bredere programmer og dermed vil framstå som mindre kompleks for både forskere og næringslivet. Jeg håper også at vi blir sett på som forutsigbare, og at vi skal kunne gi klare tilbakemeldinger også til de som ikke når opp i kampen om penger. Og så ser jeg for meg at vi tilrettelegger for enda mer internasjonalt samarbeid og og at vi er sentrale i initiativ for sammen å løse samfunnsutfordringene og nå FNs bærekraftsmål.

Forskningsrådet fikk mye kritikk i Produktivitetskommisjonens rapport og det har nå blitt klart at dere må kutte administrasjonsutgiftene med ca. åtti millioner kroner. Hvordan skal dere klare det? Hva vil prioriteres opp/ned? Vil det være mulig å spare inn 80 millioner kroner uten at det vil ramme aktivitetene deres, tror du? Isåfall, på hvilken måte?

– Det er viktig å se det store bildet først. Det er rekord i offentlige bevilgninger til forskning, og vi fikk over 1 milliard i vekst sist budsjettår. Det offentlige har nå nådd målet om over én prosent av bnp til forskning. Med det får vi også naturlig nok høye forventninger om å levere verdier tilbake til samfunnet. Det er bra. Forskning er langsiktig arbeid. Det tar tid å bygge sterke miljøer. Effektmåling er vanskelig, men det er likevel nødvendig og viktig at Forskningsrådet måles på dette. Samtidig må vi huske at Forskningsrådet også har andre oppgaver enn å finansiere forskning. Disse krever også mye innsats og gode hoder. Som eksempel bruker vi over 20 årsverk for å mobilisere og støtte forskere knyttet til EUs forskningsprogram. Når Produktivitetskommisjonen vurderte vekst i «administrasjon» ble nok ikke disse nyansene i tilstrekkelig grad forstått. I områdegjennomgangen som fulgte etter produktivitetskommisjonens rapport fikk Forskingsrådet mye støtte og anerkjennelse til arbeidet vi gjør, men vi skal samtidig alltid strekke oss for å bli bedre. Når det gjelder innsparingskravet, har vi strammet inn på flere kostnader allerede, og skal klare å gjøre mye av det ved å høste gevinster av effektiviserings- og utviklingsprosjekter vi er godt i gang med. Da kan vi levere enda bedre kvalitet for mindre ressurser. Men for å spare hele 80 millioner må vi også redusere noen av våre aktiviteter. Vi må arrangere litt færre konferanser og vil også måtte redusere noe på kommunikasjon og rådgivning. Dette skal vi få til gjennom naturlig avgang og turnover.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Jeg må innrømme at jeg ikke er en teknologi-ekspert, og at jeg nok er skeptisk av natur – også til spådommer om framtiden. Det er ikke alt nytt som er nyttig, og det er eksempler på «destruktiv kreasjon» og derfor viktig at innovasjoner evalueres og vurderes. Men når det er sagt, tror jeg det vil skje store endringer. OECD har en oversikt over det de mener er de viktigste trendene. For min del tror jeg digitalisering er en fellesnevner for flere. Tingenes internett, utnyttelse av stordata og mulighetene for å bruke kunstig intelligens for analyser er derfor de tre trendene jeg vil peke på. Mye av dette handler alltså om informasjon og prosessering og utnyttelse av den. Det vil påvirke det meste av det som omgir oss og som vi forholder oss til i det daglige. I tillegg vil det også helt sikkert komme gjennombrudd forankret i mer fysisk teknologi, som nanoteknologi og syntetisk biologi. Men jeg tror det vil ta lengre tid og gå langsommere før det får konsekvenser for de fleste av oss.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er generelt en optimist, men jeg tror folk flest i Norge kjenner på at vi er – og i alle fall bør være – i en omstilling nå. Regionene som er sterkest påvirket av endringer i olje- og gassbransjen, kjenner det nok på kroppen, men ellers tror jeg de fleste har det godt. Og det er sjelden et godt utgangspunkt for endring. Vi mennesker er dårlige til å overskue konsekvenser av det vi gjør, og det er vanskelig å legge om behagelige vaner. Det hjelper å være nødt til det. Vi omstiller oss bedre under press. Men omstilling er ikke noe nytt, og mange lokalsamfunn og bedrifter har vist at det går an å skape ny virksomhet. Den grønne omstillingen Norge må gjennom nå har en fordel framfor tilsvarende omstilling i andre land. Vi har to grunner – både klima og miljø og behovet for nye inntektskilder og verdiskaping. Slik sett har vi mer av en «burning platform» enn mange andre land. Det kan også bidra til at vi kan gjøre riktige valg tidlig. Vi må sørge for at det som blir helt nødvendig å gjøre om 10-20 år, blir riktige og lønnsomme valg allerede nå – både for bedrifter og for den enkelte forbruker. Politikk virker og politikken må bidra med reguleringer og avgifter på den ene siden, og investeringer i ny kunnskap og teknologi på den andre. Norge trenger nye gode, grensesprengende ideer, og kunnskap, for vår egen omstilling, og for å bidra til bærekraftmålene til FN. Vi trenger en «grønnsom» utvikling – for oss og for verden.

Apple tar opp kampen mot bilgigantene: tester nå ut sin første førerløse bil


Teknologigiganten Apple offentliggjorde fredag at de har mottatt løyve til å teste sin førerløse bil. 

De setter dermed punktum for langvarige spekulasjoner rundt planene deres på området, melder The Guardian.

Selskapet utdypet ikke intensjonene sine ytterligere, men henviste til en uttalelse fra desember i fjor, dekket av InnoMag i denne artikkelen. “Apple investerer tungt i maskinlæring og autonome systemer,” skrev direktør for produktintegritet, Steve Kenner, den gang. “Det finnes mange potensielle bruksområder for denne teknologien, inkludert fremtidens transport.”

Dermed blir selskapet en konkurrent for tunge aktører som Tesla, Ford og 27 andre selskaper, som allerede tester sine varianter av denne teknologien på offentlige veier i California.

Google, en av Apples største teknologirivaler, har allerede registrert mer enn 2 millioner kilometer prøvekjøring. Det er med andre ord rimelig å si at iPhone-produsenten henger noe etter, men med tanke på resultatene de har for vane å oppnå når de satser tungt ville det være uklokt å avskrive dem.

Førerløse biler er antatt å kunne redusere antallet trafikkulykker og -dødsfall i fremtiden, i tillegg til å bidra til mindre køer og trafikkaos. Med teknologien i førersetet slipper man effekten av promillekjørere og distraherte sjåfører, og får et tryggere trafikkbilde.

Det forventes enorm økonomisk gevinst for de aktørene som erobrer dette markedet, og Apple, som ikke har lansert et gjennombruddsprodukt siden iPad i 2010, antas å være sultne på en ny suksesshistorie.

Ønsker å inspirere unge, nysgjerrige oppfinnere

Reodor Felgen i Flåklypa, Google.

– Vi ønsker å vise barn og unge at teknologi er kult, og stimulere til kreativitet og en smule galskap, sier initiativtaker Frode Steen. Reodorklubben i Førde skal være et møtested som skal både begeistre og inspirere unge og nysgjerrige oppfinnere.

– Teknologibedriftene ved det gamle skipsverftet i Førde har lenge hatt et ønske om å gi barn og unge et teknologi tilbud på fritiden, og har jobbet med dette en god stund. Når det nye prototype verkstedet ved verftet stod ferdig ved årsskiftet, ga dette en glimrende mulighet til å realisere drømmen, sier Steen.

Klubben er et lavterskeltilbud til både unge og gamle, og vil være åpen på kveldstid. – Her skal barn få delta på gruppearbeid, eller med egne oppfinnelser, vi skal gi drømmene vinger, sier Steen.

Oppfinnelsene vil fokusere på miljø og gjenbruk, og skal i stor grad bygges av ting som finnes på søppeldynga eller ting de får fra næringslivet. – Vi tror det er viktig å vise barn hvor mye bra vi egentlig kaster, og at vi kan skape fantastiske oppfinnelser av søppel.

Reodorklubben hadde som mål å samle 20-30 barn hver torsdag, men etter åpningen har tallet allerede økt til 100 barn på verkstedet.

Foto: Reodorklubben
Foto: Reodorklubben
Foto: Reodorklubben

Møter dere konkurranse fra tilsvarende teknologiklubber?

– Vi har sjekket rundt for å hente inspirasjon fra lignende tiltak, og har ikke funnet noe som ligner på det vi gjør. Det unike med Reodorklubben er at initiativet kom fra næringslivet. Vi har et godt samarbeid med de videregående skolene, og elever fra Høgskolen og Fagskolen i Førde fungerer ofte både som veiledere og deltakere på kurs vi arrangerer på klubbkveldene, sier Steen.

– Reodorklubben er ikke en plass der foreldrene kan dumpe av ungene og hente de når vi er ferdig, her må foreldre eller besteforeldre selv delta sammen med ungene.

Er det for lite fokus på teknologiutvikling i skolen?

– Skolene gjør en god jobb, men sliter med å holde trått med den teknologiske utviklingen. Fokuset helt fra grunnskolen er for mye teori, og mange sliter spesielt med matte og fysikk, sier Steen.

– En annen utfordring alle skoler har er mangel på teknologikompetanse blant lærerne, mangel på avansert utstyr og økonomi til å prioritere dette.

“Lærerplanene tar også for lite hensyn til praktiske og tekniske fag.”

Klubbens navn er inspirert av oppfinneren Reodor Felgen, kjent fra Aukrusts fortellinger og filmen Flåklypa.

Har dere blitt kontaktet av Aukrustfamilien?

– Vi har god kontakt med Lars Aukrust og Aukrustsenteret i Alvdal. Vi ønsker å fremme de verdiene og den galskapen Reodor Felgen og de andre figurene i Aukrust sitt fortellerverk har skapt, for her ligger det mye visdom og inspirasjon mellom permene.

“Dagens Netflix generasjon har ikke lenger det samme forholdet til Reodor Felgen som det dagens voksne har, og dette ønsker vi å gjøre noe med.”

– Vi håper å få i stand en utstilling på Alvdalsenteret med små og store oppfinnelser som vi har laget på Reodorklubben, og vi planlegger å besøke de i løpet av høsten for litt ekstra inspirasjon.

 

Friend AND Foe, counter-disruptive strategies in Financial Services

A previous article discussed the strategic options when facing (disruptive) innovation and threats to our organization and (current) business model.

Let us now put names and descriptions to the operationalization for some of the strategic options, applying some real life examples.

The phrase “Innovate or Die” may then be all too true for a broad range of sectors and companies, Financial Services experiencing this risk of disruption even more than other sectors.

Consequently, with the future seeming more uncertain than ever (except death and taxes!), incumbent players in Financial Services need consequently to assess their proper strategic actions

A methodical approach summarizes five potential strategic (re)actions:

  • Focus on and invest in the traditional business
  • Ignore the innovation – It is not your business
  • Attack Back — Disrupt the Disruption
  • Adopt the Innovation by Playing Both Games at Once
  • Embrace the Innovation Completely and Scale It Up

In short, 4 out of 5 strategic alternatives requires the organization facing potential disruption to (re)act to the possible Threat/Opportunity.

So, if the incumbent bank or insurance company decide “we must do something”, how do they embark upon the journey of operationalizing their choice of action?

Basically, the following strategic actions are available, each have their Pros & Cons:

  • Mergers & Acquisitions
  • Strategic alliances
  • Organic innovation and growth
  • (Variations over the “Open Innovation” angle, such as venture capitalism approach, incubator/accelerator, hackathons, API publications, etc. deserves an article of its own !)

Though the reasons (and anticipated outcome) for non-organic growth and change may vary, they tend to fall into the following categories:

  • Strategic goals: Protecting existing market shares, or accessing new geographical markets, access to products complimentary to your own, acquiring new capabilities and assets such as technology, human skill sets, etc.
  • Synergy: The combined parts/capabilities of the two (joint) firms is bigger than the parts of each firm. Financial synergies as lower cost of debt is achieved, (bigger) economies of scale in terms of procurement costs, production efficiency, sales, Support & Administrative staffing, etc.
  • (M&A) Consolidation of an industry: Possibly, fewer players in the market place will lead to an overall improvement of the profit margin in the industry

Mergers & Aquisitions (M&A)

We will not dive into any practical differences between these two approaches, suffice to say former two organizations afterwards legally operate as one company. Either the two former companies merge into a new company, or the buying company aquires the selling company.

Strategic alliance

A merger or an acquisition results in changes to the involved companies’ legal structure, with the two companies “melting” into one formal entitity. The strategic alliance typically holds a more loosely coupled cooperation between the alliance partners, keeping the organizations legally independent.

Certain strategic alliances may fall within the category of “Frenemies”, where companies are competing in the same significant markets with products and services trying to “get the same job done” towards same customers.

Why does it pay off to enter this kind of “Coopetition”, where two or more rival companies end up cooperating?

One short answer is that incumbent banks will attempt to prevent a higher level of competition in the marketplace, as increased competition typically means lowering profit margins. A coopetition will ensure increased competitiveness of the alliance partners, thus raising the entry barriers for new players.

A strategic alliance holds the same purpose as the M&A alternative; by taking advantage of the other companies’ (complimentary) strengths, your own weaknesses are reduced.

Strategic alliances where competitors cooperate to mutual benefits, have existed for decades.

  • Bankenes BetalingsSentral” (NETS) was jointly owned by several banks and founded more than 40 years ago.
  • Recently, Norwegian banks teamed up within an area where they used to compete; mobile payment apps. VIPPS no longer competes with mCash, instead 106 banks now cooperate also within this service area.

So, what are the Pros & Cons for M&A and a strategic alliance?

The obvious and short answer is that M&A eventually will create one company, causing decisions and resource allocation being the responsibility of one sole management team.

A strategic alliance could be the victim of more bureaucratic layers before decisions are agreed and executed.

Area M&A Strategic alliance Organic Innovation and Growth
Decision making One legal company (eventually), less organizational decision-looping Possibly more bureaucracy = longer chain of commands. Higher risk of administrative conflicts Company may suffer “growing pains”, but still within organizational context
Organizational culture The merger of Bank of America and Merrill Lynch proves the potential “cost and risk” of cultural conflicts Companies’ culture co-exist, less risk of cultural crash Organizational culture will ensure “assimilation” of new hires; culture-values remain intact
Exit options Merger integration costs could be significant, possibly significant costs for exit as well… Operational Exit costs may occur, but are less than under M&A Asset exits (for financial services typically employees) could have direct costs (offboarding) and indirect costs (bad press, lost confidence,..)
Synergy and benefits realization Potentially overestimated, and relying on cost cuts through job redundancies could cause short-term drop in productivity, etc. Synergy and benefits realization may be more based on more efficient utilization of current assets than “revenue and cost synergy realization” Economies of scale may occur, and complementary capabilities (i.e. achieving “critical mass” within core competencies)

 

Creating (sustaining) competitive advantages, through either M&A or Strategic alliances, hold their challenges to put it mildly.

M&A deals are a certain cash cow for the “men in the middle”; advisors, lawyers and consultants alike. For the actual buyer and seller the positive outcome is far from given. Research articles consistently report 50-80 pct of mergers and acquisitions not creating expected value, and in a significant number of the cases actually destroying value for shareholders.

Forming a strategic alliance is no walk in the park either, with a probably rate of failure ranging from 50 to 70 pct.

So, what can be done to improve the slim odds of success? 

…Whether a company places a bet on an acquisition, or gamble on the strategic alliance as part of the business strategy operationalization? What can be done to mitigate the risk of failure?

Studies point to some actions to take for the companies involved, in order to have the alliance or merger live long and prosper (or at least, reducing the probable rate of failure):

And then, some rules of thumbs to be applied concerning the execution of the merger/alliance (in short, treat it with the respect it deserves. i.e. put your money where your mouth is and show consistent, early, and clear backing from top management):

The above rules are no guarantee for success when setting up a merger, acquisition or a strategic alliance. Given the meager odds for delivering (expected) value through these strategic actions, we approach with caution, sobriety, pragmatism and realistic expectations of the outcome.

Ta vår innovative påskequiz og vinn to billetter til Innovasjonsdagen 2017!

Ta vår innovative påskequiz og bli med i trekningen av to billetter til Innovasjonsdagen 6. september!

Klikk HER!

Eirik Norman Hansen om den teknologiske utviklingen: – Jeg kan nok i manges øyne fremstå som naiv

– Den teknologiske utviklingen har aldri gått så fort, men den vil heller aldri gå så sakte som det gjør i dag. For å klare å henge med i utviklingen er vi nødt til å samarbeide. Da må det skapes rom for å dele uten at man skal trenge å være bekymret for at noen stjeler det som er ditt, sier teknologiekspert Eirik Norman Hansen.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing programmet vårt INSPIRE)

Den 26. april er det igjen duket for den internasjonale immaterialrettsdag, en verdensomspennende feiring som hyller verdien av menneskelig skaperkraft. I anledningen inviterer Patentstyret, i samarbeid med Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), til et gratis formiddagsseminar.

Årets tema er ”Innovasjon som forbedrer liv”, der du vil få innblikk i innovasjonsprosessene hos noen av de som jobber med fremtidens løsninger, samtidig som du vil få nyttig informasjon om hvordan du selv kan skape og ivareta dine egne ideer.

– Du vil blant annet få møte Kristin Dolve Larsen fra No Isolation og roboten AV1 og Katinka von der Lippe fra Eker Design med Dr. Fridtjof Heyerdahl og «EpiShuttle». Det vil også være god anledning til å ta flere hete innovasjoner i nærmere øyesyn på utstillingen vår i pausene, lære av andres erfaringer og knytte nyttige kontakter, forteller Merete Grytten, Markedssjef i Patentstyret.

Tema under årets formiddagsseminar er “Innovasjon som forbedrer liv”.

– Mennesker tror ofte de er mer geniale enn det de er

Konferansier under arrangementet er teknologientusiast, foredragsholder og daglig leder av innovasjonsbyrået Itch i Norge, Eirik Norman Hansen. Han har i snart 20 år jobbet med digitalisering og rådgitt store og små selskaper i både offentlig og privat sektor. Under dagen vil han stå på scenen med sin ”høyre hånd” Pepper, som er en av verdens første serieproduserte humanoide roboter.

Hansen har vært besatt av teknologi og digitalisering siden han fikk datamaskinen Commodore 64 som 13-åring og er brennende engasjert i spørsmål og diskusjoner om digitalisering.

­– Mange vil nok kalle meg naiv, men jeg velger å tro på at vi som gode mennesker vil hverandre vel og at vi sammen kan skape en bedre verden enn den vi har i dag, som en følge av alle de digitale og teknologiske muligheter som vokser frem i et rasende tempo. Jeg tror nemlig ikke at vi er i nærheten av å forstå hva slags påvirkning teknologi vil ha på oss mennesker i fremtiden.

– For å klare å henge med i utviklingen, er vi derfor helt nødt til å samarbeide, dele og bygge på hverandres idéer. Men for å kunne gjøre det, må man sikre seg eierskap til det man deler, før man deler. Loven om opphavsrett sikrer deg visse rettighetene, men det er ikke alltid like lett å finne ut hvem som faktisk var først ute dersom idéen eller produktet ikke er registrert. Det er derfor viktig å sikre sine immaterielle rettigheter og overlate arbeidet til eksperter som vet hva de driver med, som for eksempel Patentstyret.

– Har man eierskap signaliserer man også til potensielle og eksisterende investorer at man forstår verdien av egen innovasjon og kreativitet, man håndhever rettigheten ved å hindre andre i å utnytte identisk eller svært lik løsning/logo, etc. og man kan bruke rettigheten(e) som forhandlingskort i forskjellige sammenhenger i forbindelse med for eksempel utviklingssamarbeid, M&As, lisensavtaler og liknende, fortsetter han.

I tillegg er det greit å sjekke om man er så nyskapende som man tror, legger han til.

– Vi tror jo ofte at vi er mer geniale enn det vi faktisk er. Dersom man har en idé, er det derfor greit å forsikre seg om at det ikke er andre som allerede har tenkt på det samme som deg.

Du er jo konferansier under formiddagsarrangementet 26. April. Hva kan publikum forvente seg?

­– Det blir interessante presentasjoner, ispedd humor, og dessuten en utstilling der man kan treffe foredragsholderne og se de produktene/tjenestene de forteller om. I tillegg får man også sjansen til å hilse på roboten min Pepper og se hva den er i stand til å gjøre.

Mer INFO OG PÅMELDING om formiddagsseminaret HER

Fra toppsjef til gründer: – Dagene består av blod, svette og tårer

Pouria Ruhi forlot toppjobben som markedsdirektør for Comport Hotel for å satse som gründer for andre gang. Denne gangen med opplevelsesappen Lokalii.

– Da vi først begynte å jobbe med idéen var ordet “guide” noe som ofte dukket opp. Jeg personlig synes opplevelser er mye morsommere enn turer med guide, og tilgang til «hopp-on/hopp-off» bussene kan jo folk google seg til, forteller gründer av appen Lokalii, Pouria Ruhi når vi møter han på deres pop-up kontor i Torggata.

Enkelt sagt er Lokalii som en slags Finn.no for opplevelser, der brukerne både kan kjøpe, selge og ”rate” lokale opplevelser.

Det var først etter noen år i jobbet som markedsdirektør i Comfort Hotel, en del av Nordic Choice Hotels, at idéen om en opplevelsesapp dukket opp.

– Vi så alltid etter gode løsninger som våre gjester kunne bruke for å få oppleve byen gjennom lokalbefolkningens øyne. Det beste med å reise et sted er jo nå du kjenner noe der, som kan ta vare på deg og vise deg unike perler.

– I tillegg til å tilby opplevelser, så vi at Lokalii også kunne bidra til en mer effektiv bruk av ressurser. Arbeidsledigheten blant unge mennesker har økt, og mange av de har verken tilgang på bil eller leilighet som de kan bruke for å tjene penger. Det de derimot har, er lokalkunnskap og et nettverk som de kan dele med andre. Summen ble at det kanskje ikke var så dumt å lansere Lokalii.

I sommer, ett år etter at idéen oppsto, bestemte Ruhi seg derfor for å si opp jobben i hotellkjeden og satse fullt på tjenesten. Teamet lanserte appen uten en krone i funding, men fikk i februar noe støtte fra Innovasjon Norge, som de har brukt på markedsføring.

I dag nærmer de seg 10 000 nedlastninger og tilbyr over 300 opplevelser i Norge, Sverige, Tyskland, Spania, Bolivia og Mexico.

– Dette har skjedd organisk, så det er gøy. Vi har foreløpig konsentrerer oss mest om Oslo-området ettersom det er her vi holder til, men vi ønsker jo fremover å vokse både nasjonalt og internasjonalt. Målet er at vi skal være best i verden på å gi tilgang til unike opplevelser i nærheten av brukerne, uansett hvor de ferdes.

Men det finnes jo andre aktører som Nanook, Air BnB og LetsDeal som også tilbyr opplevelser. Hva skiller dere fra dem?

– Nanook opplever vi som tilbyder av skreddersydde pakker. AirBnB er en leverandør av boliger til folk som reiser. Det stemmer at de også tilbyr lokale opplevelser, om noe mer klassiske opplevelser og noen ganger til veldig høye priser. Til å begynne med var min hypotese at Lokalii var en tjeneste som turister primært ville bruke. Det vi har lært er at Lokalii er populært blant lokalbefolkningen også, noe som betyr at vi tilbyr aktiviteter de ikke har sett hos andre. I tillegg ser vi at våre brukere gjerne handler impulsivt og at mobilitet og geografisk tilgjengelighet av den grunn er viktig for dem.

Helikoptertur i Oslo er bare én av flere opplevelser man finner på Lokalii

Ambassadør for magiske øyeblikk

Fra helikoptertur i Oslo til personlig shopping til en run DJ som bestemme musikken din mens du løper, er bare noen av opplevelsene man kan booke på Lookalii.

– Vi har også hatt en gruppe som har tilbydd en kulturaftenopplevelse på østkanten i Oslo. Denne opplevelsen var det blant annet en gruppe med damer fra vestkanten som aldri hadde vært på østkanten som booket. Her fikk de smake masse utenlandsk mat og lært hverandre å kjenne. Da kjente jeg at jeg ble veldig rørt.

– Målet med Lokalii er jo å skape en tjeneste som bringer mennesker sammen og dermed bli en slags ambassadør for magiske øyeblikk mellom mennesker. Vi vil jo at folk skal få oppleve noe nytt som de ønsker å dele og fortelle til andre. Det er drømmen min. 

– We will never give up

At det har vært hardt å gå fra en trygg og godt betalt jobb til å bli gründer, legger ikke Ruhi skjul på.

– Det har vært mange lange kvelder den siste tiden og veldig lite ferie. Dagene består av blod, svette og tårer, men ”we will never give up”, sa Churchill.

Men det er ikke første gang Ruhi prøver seg som gründer. I 2008 var han med på å starte Bambuser, en av de første selskapene som utviklet en tjeneste for direktestreaming av video fra mobiltelefonen.

– Erfaringene jeg gjorde meg sist jeg prøvde meg som gründer, har kommet godt med. Jeg har blant annet lært meg viktigheten av å ha et godt team som er bedre enn meg, og som kontinuelig tvinger meg til å tenke et steg lenger frem.

Til nå har Ruhi inngått en avtale med sin tidligere arbeidsplass der de har satt opp Ipader i lobbyen på enkelte av hotellene de har i Oslo, slik at turister kan booke opplevelser direkte fra den.

– Vi har også en god dialog med flere andre reiselivsaktører og planen er å lansere i Sverige i høst men et relativt stort selskap. I tillegg jobber vi med å skaffe investorer som ikke bare kan bidra med kapital, men også med nettverk.

– Så langt har reisen gått over all forventing. Vi har hatt god dialog med brukerne, og har utviklet applikasjon i tråd med tilbakemeldinger vi har mottatt. Nå skal vi begynne å markedsføre applikasjonen enda mer, og fortsette å utvikle tjenesten. Samt å finne nye opplevelser på populære destinasjoner som det søkes etter i applikasjonen, avslutter han.

Mannen som vil gjøre havet elektrisk

Foto: Siemens

Erik Ianssen hadde et mål om å lage verdens første, elektriske fiskebåt. Den er sjøsatt. Nå har han en visjon: at ny teknologi gjør hele skipsfarten fossilfri.

Ianssen er industribygger i femte generasjon, miljøverner og teknologi-optimist. Ikke bare fiskebåten ”Karoline”, men fergene, hurtigbåtene, hurtigruta, supplyskipene og etter hvert de virkelig store fartøyene skal bevege seg lydløst og fossilfritt omkring på verdenshavene.

– Målet er å redusere dieselforbruket i Norge med 80 millioner liter, det vil si 1% av Norges forbruk per år, sier Ianssen.

Les mer: – Denne byen er åpenbart mest interessant når det gjelder havromsteknologi

Ianssen mener tiden er “overmoden” for et teknologiskifte i maritim sektor.

– Om 10 år så tror jeg Trondheimsfjorden er helelektrisk med nullutslipp, vi har flere autonome fartøy som seiler der, og Trondheim vil ha et miljø med bedrifter som leverer løsninger over hele verden, sier Ianssen.

Se video:

 

Artikkelen er basert på innhold og video fra Teknologihovedstaden Trondheim.

Ukens lederkommentar: Om Kinas nye vår, Norges nye vekstmarked og nye vinnere

Mens deler av befolkningen gjør seg klar til denne særnorske skikken, som består av å legge ut på fjelltur på ivrig jakt etter snø og påskeegg før våren erklærer endelig seier, har over 240 norske næringslivsledere dratt i østerled og befinner seg i skrivende stund i Beijing.

Dette førpåske-opptoget som ledes av statsminister Erna Solberg, ble for noen timer siden innledet av Innovasjon Norge sjef Anita Krohn Traaseth og statsminister Erna Solberg på Norway – China Business Summit 2017 i Beijing. De påpekte at turen hadde et historisk perspektiv og ble etterfulgt av den inspirerende Jack ma, gründer og sjef i Ali Baba. Med over 600 millioner brukere er han en av de som definerer fremtiden og hans innlegg var både inspirerende og visjonært. En av hans mange påstander er denne;  «In the past 20 years we made people like machines. In the next 20 years, we will make machines like people. Machines are going to be more powerful and smarter than people”.

Han påpekte også at han var overbevist om at fremtiden tilhører det såkalt ”svake kjønn”, og Jack Ma sa rett ut at kvinner er flinkere til å bry seg om andre, mens menn kan ha en tendens til å være litt mer fulle av seg selv, og innrømmet at uten nesten 50% kvinneandel ville ikke Ali Baba ha lyktes så godt. Han viste seg også som en sterk forkjemper for de små virksomhetene med under 10 medarbeidere som utgjør den undervurderte motoren bak både Kinas og Norges suksessfulle reise oppover på de globale indeksene – ukens Innovasjonsblomst er herved avsendt!

For InnoMags utskremte redaktør fortoner møtet med Kina seg litt overveldende. Kina er stort, veldig stort og det er store dimensjoner over det meste og folk overalt, – kineseren vi traff ved inngangen til den forbudte by formulerte seg godt da han fikk høre at Norge kun har litt over 5 millioner innbyggere, og at vår hovedstad kun kan skilte med vel 600 000 innbyggere. «Slikt kaller ikke vi en by, men så hyggelig det må være å leve i en by der alle kjenner hverandre». Vi hadde ikke hjerte til å fortelle ham at bildet er noe mer nyansert enn han antok.

Faktum er at Kina har flere enn x antall byer med over 10 millioner innbyggere og med et regime som jobber bevisst og langsiktig for å gjøre Kina til verdens største og viktigste økonomi, er det gode grunner til å se østover. Vekstmulighetene er store, noe dagens signaturseremoni med over 13 signaturer gir en liten pekepinn på.

Likevel, selv med 1,4 milliarder kandidater i  verdens mest folkerike stat er det tydeligvis vanskelig å finne hverandre. På en annen måte er det ikke mulig å tolke historien om kineseren som forleden giftet seg med roboten han selv hadde utviklet. Vi antar at det nok finnes menn som har tenkt tanken å installere en verbal av- knapp på sin bedre halvdel, men synes kinesiske Zhen Jiajia går vel langt. Når sant skal sies, selv om vi tror mer på at mange kvinner nok ville jublet over økt innlevelsesevne, håper vi ikke dette giftermålet vitner om en utvikling der maskinene foretrekkes også i ekteskapet.

En av de positive sidene ved å være norsk i utlandet er den ujålete norske mentaliteten, enten man leder Telenor med over 20 0000 medarbeidere eller er to medarbeidere og en reisekoffert fylt opp med optimisme, – derfor er det gledelig å se flere norske vekstselskaper som har tatt turen over. I tillegg til toppsjefene i både Telenor, Statoil, DNV GL og Tomra er både Kristil Håland i Jodacare, Lars Dale i Dignio, Gisle Johnsen i OIID og Jon Bergan i Energynest å finne her – og i våre spalter. Du kan lese mer om dem her. Mer kan du kan også lese om gründerduoen bak Key Butler x LOTEL som også er denne ukens utvalgte gründercase.

Vi benytter anledningen til å ønske alle våre lesere en riktig god påske, enten dere jakter snø , kinesiske kontrakter eller nye muligheter.

Happy friday!

Kinesisk mann har “giftet seg” med robot han selv har laget

Illustrasjonsbilde @ Commons.Wikipedia/Edgarodriguezmunoz

Etter å ha gitt opp håpet om å finne den store kjærligheten, tok mannen like gjerne saken i egne hender.

Zhen Jiajia (31), en kinesiske ingeniør innen kunstig intelligens, giftet seg nylig med roboten Yinggying som han bygget for ett år siden, rapporterer The Guardian.

31-åringen var angivelig lei av maset til familien om å finne seg en dame å gifte seg med. Etter å ha “datet” roboten i to måneder inviterte han derfor familie og venner til bryllup. Giftemålet er dog ikke anerkjent av kinesiske myndigheter.

Mangel på kinesiske kvinner

I følge World Economic Figures siste statistikk, er det i gjennomsnitt 113,5 menn per 100 kvinner i Kina i dag. Mye av dette skyldes den 40 år lange ett-barns politikken som har ført til at svært mange har valgt å ta abort eller adoptere bort barnet dersom kjønnet har vist seg å være jente. Det skjeve antallet mellom kvinner og menn gjør at opp mot 50 millioner kinesiske menn står i fare for å ende opp alene, med mindre de finner seg en utenlandsk dame, eller som Jiajia gjorde, en robot.

Til nå kan Yinggang bare lese og snakke noen få ord, men Jiajia ønsker å utvikle “kona” til også å kunne gjøre daglige gjøremål. Inntil da må han selv bære rundt på den 30 kg tunge roboten.

Lovlig giftemål med roboter kan bli virkelighet

Roboter har allerede begynt å erstatte mennesker på mange forskjellige områder. En av områdene futurister tror roboter vil komme til å spille en stadig viktigere rolle, er innenfor “sex-tech” industrien.

“Robophilia”, mennesker som tenner seksuelt på roboter, kan kanskje høres rart ut, men ettersom den virtuelle verden fortsetter å utvikler seg, vil trolig også forhold med roboter bli mer akseptert med tiden.

Flere eksperter inkludert forfatter av boken “Love and Sex with Robots” og kunstig intelligens ekspert David Levy, spår at giftemål mellom mennesker og roboter kan bli virkelighet allerede innen 2050.

Gjesteinnlegg: Innovasjon skjer best i det skjulte

Muligheten for å lykkes med nyskaping er størst i utkanten av egen organisasjon.

(InnoMag opplyser om at Deloitte er en del av vårt content marketing program INSPIRE)

For noen år siden hadde jeg en samtale med lederen av en innovasjonsgruppe i en teknologibedrift. Han gjentok til stadighet at gruppen «fremmet fokus på innovasjon» og jobbet for å «skape en innovasjonsrettet kultur» i organisasjonen. Da jeg kort tid etterpå snakket med en av de ansatte i samme selskap, var dommen nådeløs:

«Samtlige innovative ansatte vil at innovasjonsgruppen skal nedlegges. Den stjeler oppmerksomhet fra den reelle innovasjonen som pågår her: Dyktige, kreative ansatte som jobber med prosjekter som innovasjonsgruppen aldri har hørt om». 

Komité i tåken

En målsetning om å gjøre egen organisasjon mer nyskapende klatrer stadig høyere på topplederens agenda. Resultatet er ofte opprettelsen av en intern innovasjonsgruppe, som kan gjøre mer skade enn gavn, dersom den ikke opererer på riktig måte. Innovasjonsgruppen utrustes gjerne med en ambisiøs formålsparagraf kombinert med et uklart mandat. Når ledelsens forventninger til hva gruppen faktisk skal levere ofte ikke blir kommunisert, er det duket for en parade av feilgrep som sjelden oppdages i tide. Et medlem av en innovasjonsgruppe i et annet selskap fortalte hvordan de etter måneder med videreutvikling av eksisterende produkter og tjenester presenterte arbeidet for ledelsen, og at den positive responsen uteble. Det kom frem at ledelsen hadde sett for seg at gruppen i stedet skulle utforske nye forretningsmodeller og nye markeder. 

Angrep fra organisasjonens immunforsvar

I tillegg til de nevnte utfordringene møter innovasjonsgruppen ofte motstand fra sine kolleger av flere grunner. Ifølge John Hagel, grunnlegger av tankesmien Deloitte Center for the Edge som også er hovedtaler på FUTURE INSIGHT 2030 konferansen i Oslo 9 mai, er organisasjonens «immunforsvar» rigget for å ta livet av innovative initiativ. Ved å reklamere med at en utvikler nye tjenester, produkter, metoder eller andre tilnærminger som vil gjøre dagens praksis overflødig, har en ifølge Hagel plassert en målskive på ryggen.

Som i eksemplet i innledningen kan ansatte oppleve at innovasjonsgruppen trekker fokus bort fra den «ekte innovasjonen» i organisasjonen. En oppfatning av at gruppen tapper både arbeidskraft og midler fra andre prosjekter blir fort utbredt. Og dersom gruppen overdriver sin betydning for vellykkede prosjekter, kan de bli oppfattet som ærestyver.

Overlevelse på overflaten

Ineffektive innovasjonsgrupper vil som regel prøve å overleve selv om de gir lite av relevans tilbake til resten av organisasjonen. En utvei blir ofte å fokusere på vage tiltak som skal «fremme innovasjonskultur», som vanskelig lar seg måle i etterkant. Varsellampen for ineffektivitet bør lyse dersom din organisasjon har en innovasjonsgruppe som:

  1. Involverer samtlige ansatte med hensikt om å etablere en «innovasjonskultur»
  2. Lager en digital forslagskasse der ansatte kan bidra med alle slags ideer. Dette medfører mye arbeid med å behandle en stor mengde ideer, der kun få av dem er egnet for videreføring
  3. Fokuserer på endringer av eksisterende produkter/ tjenester, som heller burde utføres av teamet som har ansvaret for produktet eller tjenesten.

Nyskaping i skjul

Til gruppens forsvar: Uten tilstrekkelig støtte fra toppledelsen vil det være vanskelig å gjøre reell nyskaping. Når gruppen i tillegg har gjort seg veldig synlig for alle ansatte, er gjennomføringsevnen begrenset. En innovasjonsgruppe som står i kjernen av organisasjonen og annonserer at de skal endre den, vil fremprovosere mye unødvendig motstand. Salim Ismail fra tenketanken Singularity University foreslår at grupper som skal jobbe med innovasjon i stedet bør operere i utkanten av organisasjonen, beskyttet av toppledelsen og i størst mulig grad skjult fra den tradisjonelle organisasjonen. Da står innovasjonsgruppen friere til å utforske nye teknologier, tilnærminger og forretningsmodeller som kan løfte organisasjonen til nye høyder.

Ukens gründercase: Key Butler x LOTEL

Den unge gründer-duoen i Key Butler x LOTEL lar deg leie ut boligen din når du selv ikke kan være til stede å håndtere utleien selv. Hitill har de fått ca. 5,5 millioner i finansiering av blant annet Petter Stordalen, men de er fortsatt på utkikk etter flere potensielle investorer, kan de meddele. 

­– Gründerideen startet med at vi fant ut at det var nærmest umulig å leie ut boligen sin når den er tom og man befinner seg et annet sted. Dette problemet hadde vi lyst til å løse. Vi merket raskt at det var veldig mange som ønsket å tjene penger på hjemmet sitt uten å gjøre noe særlig arbeid for det og med mindre risiko, forteller Oscar Hellenes, Co-Founder og daglig leder i denne ukens utvalgte gründercase på InnoBørs.

Konseptet fungerer slik at huseierne kan overlate håndteringen av utleien til selskapet som tar seg av all håndtering av vask og utleie når huseier er bortreist mot at de tar en viss prosent av fortjenesten. Huseier leverer kun nøkkelen og kommer så hjem til nyvasket leilighet og penger på konto. Bedriften har også designet Norges eneste forsikring for korttidsutleie med Sparebank1, kan Hellenes fortelle.

Til nå har selskapet, som også kom med på den prestisjefylte listen over 50 av Norges mest innovative startups i fjor, fått ca. 5,5 millioner i finansiering av blant annet Petter Stordalen. De har også kjøpt opp et svensk selskap, Tophost og rebrander nå fra navnet Lotel til navnet og merkevaren Key Butler i alle land.

– Både kundene og teamet synes butleren ga det beste bilde av den stress og risikofrie opplevelsen vi vil skape for kundene våre. Utover det jobber vi hele tiden med å forbedre tjenesten vår. Vi vokser også med et tosifrede prosenttall per måned, forteller han.

Som InnoBørs-medlem er dere fortsatt på jakt etter kapital og potensielle investorer. Hvordan samspiller dere med partnere og eventuelt investorer, og hva lokker dere med for at de skal satse på dere?

– Vi velger ut de investorene og samarbeidspartnerne som er riktige for oss. Mange bedrifter sliter ofte med feil valg av investorer og samarbeidspartnere. Vi ønsker å jobbe med de flinkeste og folk vi kan stole på. For å få til det tror vi noe av det viktigste er å vise resultater, fremgang, dedikasjon, lidenskap og åpenhet. Investorer og samarbeidspartnere må kunne stole på oss og se at vi har dedikasjonen og lidenskapen til å skaper resultater og fremgang selv når ting ser mørkt ut.

Elon Musk i gang med nytt gründer-prosjekt: Vil koble hjernene våre til datamaskiner

Foto @ Flickr/OnInnovation

Futurist Elon Musk har gründet nok en bedrift. Neuralink Corp har som mål å koble menneskehjernen til datamaskiner og på denne måten ta opp kampen mot kunstig intelligens.

Som om ikke det å kommersialisere romfart var ambisiøst nok, ønsker Tesla- og Space X-gründeren med sin nye startup å implementere små elektroder i menneskehjernen for å hjelpe menneskeheten med å holde trinn med kunstig intelligens, skriver  Wall Street Journal.

Musk skal angivelig ha tatt en aktiv rolle i oppstartsselskapet fra begynnelsen av og har i den seneste tiden hentet inn en rekke ledende eksperter på området for å kunne realisere ideen sin.

Vil koble biologisk intelligens med digital intelligens

Forskning innen kunstig intelligens har gjort enorme fremskritt på få år. I dag er maskiner blitt både flinkere til å diagnostisere enn leger og flinkere til å skrive nyhetsartikler enn journalister. Det er altså ingen hemmelighet at kunstig intelligens blir stadig bedre enn oss på flere og flere felt og som følger spås det at kunstig intelligens vil ta over store deler av jobbmarkedet innen kort tid.

At kunstig intelligens vil utkonkurrere mennesker på sikt, spår også Musk og han har lenge uttrykket sin bekymring. Allerede i 2014 under et foredrag på M.I.T påsto han at kunstig intelligens sannsynligvis var den største trusselen menneskeheten sto overfor i dag:

– Utviklingen av kunstig intelligens er som å kalle på demonen. Man tror man kan kontrollere den, men det går ikke”, sa han.

I 2016 opprettet derfor Musk og den amerikanske gründeren og venture kapitalisten Sam Altman, non-profit selskapet OpenAl  som arbeider for en mer forsvalig utvikling av kunstig intellingens.

Nå har Musk derimot tatt steget ett skritt lengre. For å forhindre en fremtid der kunstig intelligens vil kunne ta over verden, mener gründeren at løsningen kan være å koble sammen biologisk intelligens med digital intelligens. Måten dette kan gjøres på er, i følge Musk, å implementere et lag med kunstig intelligens ved hjelp av små elektroder i hjernen og på denne måten gi mennesker evnen til å nå et høyere funksjonsnivå.

Å operere elektroder i hjernen vil derimot være en svært komplisert og farlig operasjon og det vil nok være relativt vanskelig å rekruttere frivillige som prøvekaniner.

Til tross for dette er Musk optimistisk til idéen og tror den kan bli til virkelighet i løpet av få år, rapporterer Vanity Fair.

Pitchet seg til plass på prestisjefylt Singularity University-program

Isabelle Ringnes, med vinnerne av konkurransen Endre Olsvik Elvestad t.h. og Marques Anderson

Sivilingeniør Endre Olsvik Elvestad og tidligere fotballproff Marques Anderson er vinnere av den norske Singularity University-finalen. Begge ønsker de å bruke eksponentiell teknologi til å løse hvert sitt globale problem.

Vinnerne vil følge i fjorårets vinnere, Anita Schøll Brede og Isabelle Ringnes sine fotspor til teknologi-mekkaen Silicon Valley i sommer, der de vil delta på et 9-ukers program i regi av Singularity University på NASA research senter. Der vil de jobbe videre med ideen sin og lære mer om hvordan de kan bruke eksponentiell teknologi til å skape en positiv forandring for verden.

– Alle fem finalistene var utrolig dyktige og det var ikke et enkelt valg. De to vinnerne ble til slutt kåret basert på deres unike bakgrunn, genuine lidenskap for å løse komplekse problemer, deres tekniske interesse og forståelse og deres potensiale til å utgjøre en positiv forskjell for verden, sier Ringnes som har hatt ansvar for koordineringen av konkurransen i år.

Blant juryen var én representant fra hver av de tre sponsorene i DNB, Aftenposten og Whilhelmsen, i tillegg til Jeffrey Rogers fra fakultetet på Singularity University og tidligere elev ved universitetet, Anders Lier i Nordic Impact.

Juryen endte opp med å velge ikke bare én men to vinner av konkurransen. Hva er grunnen til det? 

– De har tidligere hatt god erfaring med studenter som kommer fra såkalte Global Impact Challenges, som er lokalt arrangerte konkurranser rundt om i verden. Vi fikk derfor mandat fra Singularity University om at dersom det var to kandidater som utmerket seg som vinnere, så kunne vi få kåre to. Det kom som en overraskelse for oss, men en svært gledelig en, sier Ringnes.

Fra masteroppgave til prisvinnende bedrift 

Endre Olsvik Elvestad i SignLab, som stakk av med den ene plassen, lager en læringsapplikasjon for tegnspråk ved hjelp av Virtual Reality (VR) og kunstig intelligens. Ideen kom da han tok master på sivilingeniørutdanningen for data på NTNU og så hvordan man kunne bruke VR i læring spesielt rettet mot døve.

Løsningen han har utviklet går ut på at det er en virtuelle læreren som viser deg tegnene og sier ifra om du gjør det riktig eller ikke. Læringen justeres så etter hvilket nivå du er på ved hjelp av kunstig intelligens.

I følge World federation of deaf, finnes det nemlig 70 millioner døve i verden i dag og hele 80 % av disse er analfabeter. 210 millioner er enten foreldre eller søsken til noen som er døv og 90 % av disse kan ikke tegnspråk.

– Dette er et internasjonalt problem svært få vet om. Vi ønsker derfor å lage et av verdens første globale utdanningssystemer rettet mot tegnspråk, da tegnspråk, på samme måte som hvilket som helst annet språk, er forskjellig ut ifra hvilket land du kommer fra.

Hvorfor tror du at nettopp du vant?

_ Jeg tror jeg vant fordi jeg har kommet et hakk lengere enn de andre finalistene som fortsatt befinner seg på idéstadiet, ved at vi allerede er i gang med en prototype. At jeg har en særegen kompetanse innen VR, maskinlæring og kunstig intelligens, ble nok også tatt med i bedømmelsen da den bidrar til å øke sjansene mine for å lykkes med Signlab.

– Når det er sagt, så synes jeg at vi alle er verdige vinnere. En av oppgavene som følger med prisen, er ansvaret med å sette de andre finalistene i kontakt med ressurser og ideer man får under oppholdet – og denne oppgaven tar jeg på alvor, sier han.

Konkurransens andre vinner Marques Anderson, grunnlegger av World Education Foundation, ønsker på sin side å skape nye bosetninger ved hjelp av 3D-kartlegging, kunstig intelligens og Internet of things. Målet er å gjøre det mer attraktivt å bo utenfor byen.

Blant de fem som kom til finalen var også vinner av fjorårets Game Changer, Nassima Dair, gründer av den sosiale oppstartsbedriften InterBridge, Erling Magnus Solheim som ønsker å resirkulere søppel til bruk i 3D-pinting og Rebecca Holst som ønsker å utvikle en selvhjelptjeneste som ved mål av hjerneaktivitet skal kunne gi deg automatiserte råd om hvordan du kan ta vare på din psykiske helse ved bruk av Big Data og kunstig intelligens.

Les også: Årets Game Changer: – Jeg har selv følt på det å stå utenfor

I følge tidligere deltager Isabelle Ringnes, har de to vinnerne mye å glede seg til.

– alt er eksponentielt på Singularity University

Elvestad har store forventinger til oppholdet som kommer.

– Singularity University har et sterkt internasjonalt nettverk, noe vi kan dra nytte av ettersom vår kjernevirksomhet er internasjonal. I tillegg vil oppholdet kunne gi tilgang til investorer og kunnskap om ny teknologi til bruk i læring generelt og til bruk i løsninger på andre utfordringer som døve møter i hverdagen.

I følge Ringnes, som snakker av erfaring, vil opplevelsen mer enn oppfylle forventningene til Elvestad.

– Vinnerne kan forvente seg en fantastisk læringsreise. Man blir utfordret intellektuelt og personlig hver dag. Helt konkret så kan de forvente et intenst program med høyt faglig nivå som har fokus på både teknologi og verdensproblemer, presentert av eksperter, forfattere og forskere.

– De kan også vente seg å få et solid nettverk av 80 mennesker med forskjellige bakgrunner og ekspertise fra hele verden som de vil bli svært godt kjent med under oppholdet. Personlig følte jeg alt var litt eksponensielt på Singularity – både teknologien vi lærte om, men også vennskapene jeg fikk. Man ble raskt veldig godt kjent og settingen gjør at man dyrker dype og langvarige vennskap. Det beste med Singularity er uten tvil de fantastiske menneskene; når man reiser hjem så det føles som om man reiser fra familien sin!

Hva er ditt beste råd til årets vinnere?

– Mitt beste råd til de to vinnerne er å sørge for at man rydder alt annet av veien før man kommer, slik at man kan være 100% tilstede og nyter den unike tiden man har der til det fulle.

 

Ukens lederkommentar: Om kakespising, kapitaljakt og koffertpakking

Denne uka ble innledet med en spesiell feiring i Roma. Like etter at Europa skrudde klokka en time tilbake, samlet en rekke EU ledere seg i den evige by for å feire noen fremsynte politikere som for 60 år siden underskrev Roma-traktaten og med det etablerte forløperen til EU.

Man kan være for eller mot EU, men det er liten tvil om at samordning, samhandel og de fire frihetene på tvers av Europa har hjulpet vår verdensdel fremover, økt kaka vi alle spiser av og hindret en rekke konflikter.

Ikke før bursdagskaka var spist kom Englands statsminister med brevet som for alvor truer med å ødelegge festen, – og mens de unge i England ønsket å bli i EU, var det etterkrigsgenerasjonen som stemte for Brexit i et fortvilt ønske om å bevare status quo på den regnfulle øya.

Uka har også gitt oss regjeringens industrimelding som ble presentert på Yaras anlegg på Herøya, et hyggelig avbrekk for den delvis statseide gjødselsgiganten som de siste to årene har fått mye pepper for ulike korrupsjonsskandaler.

Det er 36 år siden forrige industrimelding og det mangler ikke på fagre ord, men en rask gjennomlesing avslører at det er mye tradisjonell tenkning og lite konkret innovasjonstenkning.

Blant tiltakene som regjeringen lekket var en videreføring av CO2-kompensasjonsordningene for kraftkrevende industri og lettere tilgang til lån og kapital for små og mellomstore bedrifter. Så lite konkret var meldingen at vår næringsminister fant det påkrevd å lekke fra revidert budsjett som legges frem i mai. «Vi kommer med skatteinsentiver for å investere i oppstartsselskaper». For våre lesere og landets mange håpefulle gründere med behov for kapitaltilførsel fra forretningsengler er det dette som var den store nyheten. Det sier mye om manglende handlingskraft og forståelse for privatkapitalens betydning at dette ikke er nevnt i industrimeldingen. Mæland glemte også å si at det er Venstre og Krf som i så fall har æren for at dette tiltaket vi har bedt om siden dag én nå ser ut til å bli en realitet, æres den som æres bør!

Mens en rekke av Norges næringslivsledere pakker kofferten for å dra til Kina, på det første offisielle besøket siden Jagland & co ga Nobels fredspris til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010, innkalte også Innovasjon Norges styreleder Per Otto Dyb og Anita Krohn Traaseth til pressefrokost hvor de leverte en god frokostblanding av gladmeldinger innblandet entusiastiske heiarop om endringsagenter.  «Heldigvis er mange mennesker skapt slik at store utfordringer får dem til å gjøre store ting. Der andre ser problemer, ser de løsninger. Det er slike mennesker vi trenger når problemene hoper seg opp: Kreative og kunnskapsrike kvinner og menn som evner å snu seg om og skape nye produkter, nye bedrifter og nye måter å gjøre ting på».

Vi i Innomag er de første til å innrømme at Innovasjon Norge har en viktig posisjon i arbeidet med å øke innovasjonstakten i næringslivet over hele landet. De har i 2016 styrket innsatsen på bærekraft generelt og grønn innovasjon spesielt. Det siste er ekstra viktig, fordi ønsket om bærekraft nettopp er et svar på mange av de utfordringene verden gir oss. Det er også flott at de har fått ned saksbehandlingstiden fra 60 til 4 dager –  og det applauderer vi gjerne. Økt satsing på pre-såkorn, miljøteknologi og etablerertilskudd hjelper også flere gründere, men realiteten er at 9 av 10 fortsatt møter stengte dører. Derfor vil vi advare Innovasjon Norge mot overdreven kakespising og selvfornøydhet, til det har Innovasjon Norge fortsatt for mye ugjort.

Det er ingen tvil om at Anita Krohn Traaseth og hennes medarbeidere bør bli bedre på å få frem flere vekstvirksomheter, og bli langt bedre på å hjelpe frem de innovative næringsmiljøene som bidrar til å koble næringer, disipliner, teknologier og hjernekraft. Sundvollen-erklæringen som snart feirer 4 års jubileum, ber spesifikt Innovasjon Norge om å opprette en innovasjonsbørs. Våre trofaste lesere vet at InnoMag sammen med vel 30 av Norges mest innovative næringslivsaktører har utviklet en slik løsningen som er gratis for gründere, du finner den her. Det var en ny måte å gjøre ting på, Per Otto Dyp, men i stedet for å heie på gratisløsningen har Innovasjon Norge neglisjert løsningen fra dag 1.

Heiarop via Twitter og Facebook er vel og bra, men til syvende og sist er det konkrete satsninger som skaper resultater, det tror vi både Per Otto Dyp og Anita Krohn Traaseth innser.

En av de norske vekstvirksomhetene som har hjulpet mange vekstvirksomheter heter NOFAS og kommer fra Drammen. På vel fem år har de hjulpet over 2000 virksomheter og selskapets gründer og daglige leder er denne ukas lederportrett. Ukas innovasjonsblomst er på vei til Drammen.

Mens mars måned ebber ut og aktiviteten i kinesisk industri er på det høyeste nivået på nesten fem år, pakker vi også kofferten vel vitende om at Kina og Asia representerer spennende muligheter for både liten og stor, ung og gammel, – og vi gleder oss til å gi våre lesere et førstehåndsinntrykk fra midtens rike i neste uke.

Happy Friday!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...