Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Norsk forskningsprosjekt bringer HoloLens-teknologi inn i operasjonssalen

Foto: Hanne Kristine Fjellheim

Et nytt forskningsprosjekt skal finne ut av hvordan hologrammer i «mixed reality» kan bidra til flere vellykkede leverkreftoperasjoner.

I følge en pressemleding er det er Oslo universitetssykehus, konsulentselskapet Sopra Steria og Microsoft står bak forskningsprosjektet, som benytter seg av den nye teknologien. Microsoft HoloLens er enkelt forklart en brille med skjermer i glassene og en kraftig datamaskin i brillestengene, i tillegg til et stort antall sensorer.

Brillene lar brukeren se hologrammer blandet med virkeligheten. På den måten kan et virtuelt objekt, for eksempel en 3D-modell av et kroppsorgan, legges på et virkelig operasjonsbord og behandles som et fysisk objekt. Teknologien tillater at flere personer med hver sine briller jobber med samme objekt samtidig.

Lager HoloLens-app

Bjørn Edwin ved Oslo universitetssykehus har kanskje utført flere kikkhullsoperasjoner i leveren enn noen annen kirurg i verden. Han er entusiastisk over det han foreløpig har sett av HoloLens-forskningsprosjektet med Sopra Steria.

– Det kan være vanskelig å studere 2D-bilder på en skjerm før operasjonen, så over flere år har vi utviklet en virtuell 3D-modell av lever, blodårer og kreftsvulster for planlegging av kirurgiske inngrep. Nå som vi har fått hologramteknologi å legge 3D-modellen i, kan vi lettere orientere oss i forkant av en planlagt operasjon. En effekt kan være at vi klarer å spare mer av leveren, noe som øker pasientens evne til å bli operert flere ganger, sier Edwin.

Forskningsprosjektet løper til utgangen av 2016, og skal resultere i en applikasjon som kirurger ved Oslo universitetssykehus skal kunne bruke sammen med HoloLens-briller til å forberede leverkreftoperasjoner. På sikt kan appen kanskje også tas i bruk under selve operasjonen.

Satsning på virtuell virkelighet

Leder for teknologisk forskning ved Intervensjonssenteret på Oslo universitetssykehus, Ole Jakob Elle, forteller at de har jobbet med virtualisering som en del av kirurgisk planlegging og navigasjon siden 2004. Han er svært spent på hva som kan komme ut av samarbeidet med Sopra Steria.

– Applikasjonen har blitt bra allerede. 3D-hologrammet av leveren er oppe og kjører, og man kan navigere rundt i det. Flere klinikere har sett på prototypen og latt seg imponere. Appen gir en opplevelse av hvor svulsten sitter og hvor blodårene går. Det gir kirurgene større trygghet når de bestemmer hvordan de skal gå fram, sier Elle.

 

Virke-sjefen: – Vi må legge janteloven i skuffen, det må være lov å feile!

Foto @ Hovedorganisasjonen Virke

– Som “gründerminister” ville jeg ha startet med å jobbe for å få en bedre entreprenørskapskultur i Norge. Jeg savner at vi i større grad anerkjenner at det å feile gir verdifull kunnskap og erfaring, sier administrerende direktør i næringslivets nest største hovedorganisasjon, Vibeke Hammer Madsen.

Navn og alder: Vibeke Hammer Madsen (60 år)
Stilling: Administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Kindle
Dine tre favorittapper: Google Earth, iSikte Norge, Opera Coast
Beskriv deg selv med tre ord: Engasjert, aktiv, nysgjerrig
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg liker å utfordre meg selv, som for eksempel å hoppe i fallskjerm når man er 60 år
Hvordan kobler du av om høsten? Jeg kobler av når jeg er på hytta på fjellet

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg lar meg lett inspirere av nye ideer og engasjerte personer. Jeg liker å gjøre ting på nye måter, og blir ofte rastløs av å gjøre det samme hele tiden. Det gjelder også i jobben med Virke. Når den daglige driften fungerer, er jeg opptatt av å alltid ha blikket på morgendagen, og hvordan vi kan utvikle oss videre. Hvis ikke vi gjør det hele tiden, stagnerer vi som organisasjon.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Inspirasjon kommer fra mange ulike steder. Likevel er det noe spesielt inspirerende med mennesker som møter tøff motstand, og likevel evner å bygge videre på det og snu det til å bli en mulighet. Da blir jeg virkelig imponert og inspirert. Det er ofte de minste og enkleste ting som kan gi meg denne følelsen. Det er hverdagshandlingene fremfor de store månelandingene.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg prøver å forstå fremtiden ved å treffe mennesker og være nysgjerrig. Likevel, er det én ting vi vet om fremtiden, så er det at den blir helt annerledes enn det vi tror og forutser, og vi kan aldri forstå den fullt ut. Derfor synes jeg faktisk vi må tørre å la oss inspirere av for eksempel science fiction-filmer, som jo også baserer seg på trender.

Hvordan ser Virke ut i 2020?

– Vi vil utvilsomt fortsette å vokse. Vi får et bredt mangfold, og flere bedrifter vil organisere seg for å få tilgang til nettverk og kompetansedeling. Og selvsagt vil vi jobbe hardt for å tilfredsstille behovene som blir relevante for bedrifter i fremtidens arbeidsliv.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Virke? 

– Innovasjon er viktig. Virke er ikke et forskningsorgan, men også vi må omstille oss. Hovedorganisasjonsmarkedet blir nok oppfattet som et ganske konservativt marked – og vi som hovedorganisasjon har et stykke igjen for å være innovative nok. Dette må vi utfordre.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Det er mange. Opplagt er andre hovedorganisasjoner, men det er finnes også utfordrere i andre tjenesteleverandører, konsulent- og advokatselskaper og lignende. Etter hvert vil det også være nettverk og nye selskaper vi ikke kjenner til i dag som blir våre konkurrenter.

Hvis du var «gründerminister» for én dag, hva ville vært dine fanesaker?

– Noe av det aller første jeg ville startet med, var å jobbe for å få en bedre entreprenørskapskultur i Norge. Jeg savner at vi i større grad anerkjenner at det å feile gir verdifull kunnskap og erfaring. I mange andre land er det helt motsatt. I Amerika er det for eksempel mange som aldri ville satt penger på noen som ikke har feilet før!

– I tillegg mener jeg at vi må se til gründerne og forstå hva som er kritisk for at de skal satse. I dag har ikke entreprenørene gode nok skatteincentiver, og forenklingen har ikke gått raskt nok. Jeg ville sørget for en skattemessig likebehandling av selvstendige næringsdrivende, og skattemessig likebehandling uavhengig av selskapsform.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Det er uten tvil teknologiutviklingen som muliggjør det meste. Automatiseringen og digitaliseringen vil være med å bidra til mer effektiv utnyttelse av ressurser.

– Samtidig er klima en game-changer. Kravet til sirkulærøkonomi gjør at vi må løse mange av utfordringene vi har på en ny måte. Se for eksempel på handelen, det er Norges største sysselsetter og en næring som må være med i miljøomstillingen. Handelen kan både påvirke produsentene til å produsere på en mer bærekraftig måte, og gi forbrukerne det lille dyttet de trenger for å gjøre gode valg i butikken. Handelen vil også være en driver for nye og mer bærekraftige forretningsmodeller.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er alltid optimistisk. Jeg møter hele tiden unge, dyktige folk som har ideer og vil være med å skape. Klarer vi som samfunn å slippe dem til og gi dem støtte, så vil Norge gå fremover. Vi må legge janteloven i skuffen, det må være lov å feile.

– En liten bekymring er at det ikke er mange nok som ønsker omstilling, fordi vi har det så bra som vi har. Da kan det ta lang tid og det kan få konsekvenser for mange. Da vil vi ikke klare å skape mange nok nye lønnsomme arbeidsplasser.

Denne leskedrikken skal bekjempe fattigdom på Elfenbenskysten

– Jeg håper virkelig at jeg lykkes i Norge. Jeg har jo satt i gang dette prosjektet og gitt kvinnene i hjemlandet mitt håp. De er helt avhengig av at jeg klarer å levere, sier gründer av leskedrikken Ging, Antoinette Botti.

I følge Verdensbanken, produserer kvinner i Afrika rundt 90% av Afrikas mat, men de eier mindre enn 2%. Det ønsket Botti, gründeren av drikken Ging å gjøre noe med. Gjennom selskapet sitt har hun startet Zomadré- prosjektet, som har satt sammen en gruppe kvinner i Elfenbenskysten for å produsere ingefær, hovedingrediensen i Ging.

– Til tross for lite skolegang, bidrar kvinner sterkt til familiens økonomi. Ønsker man å skape lokale arbeidsplasser, er det først og fremst kvinner man bør satse på. Deres vekst gir blant annet tilgang til skole for barn, som igjen bidrar til utvikling av det globale samfunnet. Selskapet mitt Ging AS kjøper ingefær fra disse kvinnene og skaper med det bærekraftige, lokale arbeidsplasser, forklarer Botti.

Foto @ Ging.no
Foto @ Ging.no

Botti kommer selv fra samme landsby på Elfenbenkysten som kvinnene hun kjøper råvaren fra. På 80-tallet flyttet hun til Norge med sin daværende mann, der hun begynte å jobbe for Røde Kors og Frivillighet Norge med integrering og innovasjon.Hver gang hun var hjemme i Elfenbenkysten på besøk, så hun de samme kvinnene, entreprenørene, som satt bak boden sin og solgte frukt eller klær de hadde sydd selv på det lokale markedet.

– De var motiverte og drømte om å ekspandere og utvikle bedriften sin. Men de hadde liten tilgang på finansiell støtte, da mange kvinner mister rettigheten til å søke lån når de gifter seg. Dette var kvinner jeg følte et sterkt behov for å hjelpe, forklarer Botti.

En vinn-vinn situasjon

I 2011 lagde Botti sin første Ging på kjøkkenbenken i Oslo. Ging eller Gnamakoudji (uttales Njamakoji ) er i utgangspunktet en tradisjonell ingefærdrikk fra Elfenbenskysten kjent for sin helsebringende effekt.

Bottis variant av den afrikanske drikken er inspirert av oppskriften til bestemoren hennes. Bestemoren var opptatt av naturmedisin og brukte ofte ingefær for å holde familien frisk. Drikken består blant annet av ingefær, lime og peppemynteekstrakt, og er ment å være et sunnere alternativ til for eksempel brus.

af0061_c9e6fe739af04eedb6a6dac268c98260-1
Foto @ Ging.no

I starten tok Botti med seg flasker av Ging til ulike caféer i nærområdet for å høre om de var interessert i å selge produktet hennes. I dag produseres drikken hos en norsk drikkevareprodusenter på Sørlandet og distribueres gjennom NorgesGruppen. Drikken blir blant annet solgt hos utvalgte kjeder som Meny og Deli Deluca.

– Med Ging bygger jeg broer mellom to kulturer. Fordi selve produksjonen foregår i Norge, støtter jeg oppom norske arbeidsplasser, samtidig som produksjonen av råvarer skaper arbeidsplasser nede i Elfenbenskysten. Dette er en vinn-vinn situasjon.

14877114_10157664875630385_1325486569_n
Botti som selger Ging under årets FBI-konferanse hvor hun også var foredragsholder.

– Arbeid er veien ut av fattigdom

I fjor mottok Antoinette Botti rollemodell-prisen for sin evne til å vise lederskap og ta en ledende posisjon i norsk næringsliv. Prisen ble delt ut av Kronprins Haakon, med stiftelsen Leadership Foundation som initiativtaker til prisen.

– Når man investere i kvinner, investere man ikke bare i en person, men i hele familien og lokalsamfunnet. Mine råvare-produsenter er entreprenører som skaper arbeid, og arbeid betyr veien ut av fattigdom.

– Jeg håper virkelig at jeg lykkes. Jeg har jo satt i gang dette prosjektet og gitt disse kvinnene håp. De er helt avhengig av at jeg klarer å levere.

Om prisdryss, endringsagenter og norske pionerer

Vi etterlyser ofte heder og oppmerksomhet rundt landets mange endringsagenter, men denne uka skal vi slett ikke klage. Uka har vært et formidabelt prisdryss hvor en rekke norske endringsagenter har fått sine velfortjente priser. Håpet er at oppmerksomheten de har blitt tildelt kan veksles inn i suksess i tiden fremover, når blomstene har visnet og diplomene henger på veggen og samler støv.

Onsdag arrangerte Ferd sin årlige SosEnt-konferanse. Her feires hverdagsheltene som utvikler tjenester og finner løsninger på landets mange sosiale utfordringer. Årets sosiale entreprenør 2016 ble Generasjonsmøte M. 5 år etter at selskapet ble startet som en ungdomsbedrift gikk de til topps etter å ha blitt valgt av en jury ledet av Johan H. Andresen. Vi gratulerer!

Les også: Generasjonsmøtet M kåret til Årets Sosiale Entreprenør

I går var det Dataforeningen som hadde sin årlige Oscar aften, den såkalte Rosing konferansen. Blant mange priser er det grunn til å gratulere både Christine Bergland, sjefen i Direktoratet for eHelse og Arne Mjøs, som delte prisen årets toppledere. I juryens begrunnelse fikk de begge mye skryt for den endringsagentrollen de har i Norge. Fra oss i InnoMag går det en ekstra varm applaus til gründeren Arne Mjøs som fortsatt leder det norske IT-lokomotivet Itera, over 20 år etter at han og noen kollegaer startet opp. Ingen liten bedrift i seg selv!

Arne er en gründer som engasjerer seg, også i våre spalter, og det er ikke lenge siden vi kunne lese hans tanker om at Norge kan bli en digital stormakt. Hans poeng er godt og viktig; – I et lite land som Norge bør vi robotisere og automatisere alt vi kan, fordi vi kan og må. Vår norske eksepsjonelle, digitale infrastruktur gjør det mulig å utvikle nye forretningsmodeller, strukturer og samfunnsmodeller og ta innersvingen på store industrinasjoner. For å få til dette må også undervisningen digitaliseres og vi må utdanne oss annerledes. Tenk om vi i stedet for å forsøke å bremse utviklingen, ledet an med å implementere nye strukturer innen finans med bruk av digitale valutaer og såkalt blockchain-teknologi. Tenk om vi i stedet for å ta lappen fra Über-sjåførene, ønsket dem velkommen og bygget gode norske løsninger rundt Über-plattformen og resten av delingsøkonomien. Tenk hva vi kunne få til innen e-helse med pasientjournaler lagret sikkert i skyen, daglig oppdatert med informasjon fra smartklokker, helsedingser og apper som vil gi helt nye muligheter for forebygging og bedre helse. Det er digitalt kompetente ledere som Arne og Christine vi trenger å høre mer av og lese mer av – våre spalter er åpne.

Årets hederspris ble tildelt Erik Fossum, Brønnøysundregistrenes mangeårige sjef som sammen med de tidligere etatslederne Bjarne Hope (Skattedirektoratet) og Svein Longva (SSB) samarbeidet om å bygge en helt sentral samarbeidsplattform som svært mange andre land misunner oss – nemlig Altinn. De tre turte å tenke utradisjonelt, innovativt og på tvers av etatsgrensene. Realiteten er at de drev prosjektet igjennom til tross for både motstand og svak politisk forankring. Altinn har revolusjonert innrapporteringen og den elektroniske dialogen mellom næringslivet og det offentlige. Så godt som hundre prosent av norsk næringsliv bruker i dag Altinn jevnlig i sin dialog med forvaltningen, og over 200 millioner skjema og meldinger har så langt passert via løsningen. De totale besparelsene for samfunnet ligger visstnok et sted mellom 15 og 20 milliarder kroner. Løsningen har vært gjennom opp – og nedturer, men at dette er en offentlig suksess drevet frem av 3 pionerer som turte å tenke nytt og stort, lenge før samhandling ble OK, gjør at vi er stolte over å sitte i juryen som ga Erik Fossum årets hederspris.

På en annen kant av Oslo fikk Arcus prisen av dataforeningens BI fagruppe for å ha bygget den beste BI- løsningen, som gir ledelsen innsyn i hva som selges hvor, når og en rekke andre sentrale nøkkeltall. I en verden der alt virker å gå fortere, er verdien av informasjon større enn noensinne, og årets tre finalister hadde gjort flott innsats for å gi sine virksomheter en konkurransefordel. De to som nesten vant var Orkla og Nets. Felles for alle finalistene var at de var drevet frem av dyktige endringsagenter som er verdt sin vekt i gull for virksomhetene de jobber i.

Mange norske virksomheter er flinke til å tenke nytt, noen er også flinke til å gjøre nytt, og denne uken går vår innovasjonsblomst til alle de flotte endringsagentene, entreprenørene og innovatørene som tør å utfordre status quo. Sammen bereder de grunnen for et mer innovativt norsk næringsliv basert på ny innsikt og nye smarte innovative løsninger som former morgendagen!

 

Generasjonsmøtet M kåret til Årets Sosiale Entreprenør

Fem år etter at Generasjonsmøte M ble startet som en ungdomsbedrift, ble selskapet kåret til Årets Sosiale Entreprenør 2016.

Generasjonsmøtet M ble kåret til Året Sosiale Entreprenør 2016 under SosEnt-konferansen på Sentralen i Oslo, i regi av Ferd Sosiale Entreprenører. Gründerne bak bedriften er de yngste vinnerne av prisen noen gang.

– Det er en fantastisk ære. Vi var dritfornøyd bare med å være nominert. Å stå her er derfor helt surrealistisk, sier styreleder Christina Væting Nergård, i en pressemelding.

I 2011 startet hun og daglig leder Anne Stine Hole Generasjonsmøte M for å skape møteplasser mellom eldre og unge. Målet om redusere ensomhet blant eldre og samtidig skape arbeidsplasser for ungdommer.

Les også: Home Control pitchet seg til seier og 300 000 kroner i pengepremie

I juryens begrunnelse heter det blant annet at: «Selskapet tetter en generasjonskløft som i vår tid bare øker. De utløser verdi på begges hånd, den eldre som ønsker besøk og den yngre som får en meningsfull ekstrajobb. Både på institusjoner og hos hjemmeboende eldre er ensomhet et utstrakt problem. Jobbmarkedet for ungdom er ikke stort, og i Generasjonsmøte M får man både en jobb, og en oppgave man kan vokse med.

– Dette er en type vinner vi har vært ute etter. De tilfredsstiller alle kriterier. De fyller et stort behov og har en innovativ løsning, selv om det har vært gjort før. Men her har de tatt ideen og de vet at den funker. Det å redusere risiko er ikke så dumt hvis du skal leve av det og spre modellen. Vi liker høy oppside og lite nedside. Den er skalerbar så det holder, og de har aktivt grepet mulighetene. De har funnet løsninger som dekker flere behov samtidig, og de har funnet ut at det er en betalingsvilje for å dekke det behovet, uttalte juryleder Johan H. Andresen før han utropte årets vinner.

Les også: Gründeren bak Medarbeiderne AS vinner TOYP-prisen

Skyhøy konkurranse
Dette er syvende gang Årets Sosiale Entreprenør kåres og det var rekordmange påmeldte til årets konkurranse. Hele 88 søkere hadde meldt seg på innen fristen utløp 1. september 2016.

I tillegg til den gjeve hedersbetegnelsen, vinner Generasjonsmøte M 500.000 kroner, mens de fire andre finalistene får 50.000 kroner hver. De øvrige nominerte til årets pris var DiamondCare Norge, International Sandwich Brothers, Medarbeiderne og Mindfit.

 

 

5 tips til hvordan du skaffer kapital til oppstartsbedriften din

Det spiller ingen rolle hvor god ideén din er, dersom du ikke har kapital nok til å sette den ut i livet.

(InnoMag opplyser om at magasinet er partner av FBI)

Venture kapitalist Kathryn Baker har over 30 års erfaring i næringslivet og har blant annet jobbet på Wall Street og for McKinsey i Oslo. Hun har også vært partner i et private equity investeringsselskap, Reiten & Co, i 15 år. I dag jobber Kathryn som  “angel investor” og sitter i tillegg i styret til fem børsnoterte selskaper i Norge og Sverige.

Under årets Female Business Conference delte hun av sin kunnskap og erfaring, der hun blant annet ga salen fem konkrete tips til hvordan du som gründer navigerer deg frem for hente nok kapital til å kunne realisere drømmene dine.

1: Lag en plan

  • Lag en foretningsplan:
  • Lag en finansieringsplan med milepæler

– Det er utrolig viktig å ha en konkret plan hvis du skal kunne overbevise deg selv og andre om at ideén din er verdt å investere i. Skal du fange opp oppmerksomheten til profesjonelle investorer, må man også kunne ha klart for seg hvor mye penger man trenger for å oppnå målet med bedriften. Her er det også lurt å dele opp planen i forskjellige milepæler der du spesifiserer hvor mye penger som kreves til hvert steg. For er det noe investorer ikke liker, er det gründere som ikke har en klar visjon om hvor de skal og hva som kreves!

write-593333_960_720-1

2: Søk offentlige midler

  • Innovasjon Norge: Etableringstilskudd,Pre-såkorn, Skattefund
  • Forskningsrådet
  • EU midler

– Mange tenker at å søke om midler fra det offentlige tar for lang tid, at det er for mye byråkrati og at de ikke får ikke penger uansett. Det er feil. Jeg investerte i et selskap for ett år siden, der 70-80 % av midlene var fra offentlige instanser. Det tar tid, men det er fantastisk hva man kan oppnå til slutt!

3: Skaff deg et nettverk

  • Ressursmennesker
  • Støttespillere
  • Inkubator/akselerator

– Man må tørre og spørre de rundt seg om de kan sette deg i kontakt med de rette personene. Det finnes også mange gründergrupper og inkubatorer det kan være lurt å kontakte. Disse har ikke nødvendigvis penger å gi deg, men nettverket deres består ofte av mennesker med kunnskap som kan hjelpe deg med alt fra forretningsplan til markedstrategi.

system-1527687_960_720

4. Lag en ordentlig god ”pitch”

  • Problem og løsning
  • Markedsmuligheter
  • Teamet
  • Teknologi
  • Konkurranse
  • Pengebehov
  • Finansielle spådommer

–  Prøv å svar så kortfattlig på alle spørsmål du tenker deg investorer ønsker svar på. Med andre ord, virkelig spiss din idéen din, ettersom du ofte bare har én sjanse til å overbevise folk om at idéen din er verdt å satse på!

clock-95330_960_720

5. Vær forbedret på å bruke mye tid

  • Søk bredt etter kapital
  • “Book” mange møter
  • Vær ute lenge før pengene trengs

– Ting tar alltid mer tid enn du tror, spesielt når det kommer til penger, så vær ute i god tid.

– Og sist, men ikke minst; Husk at manglende likviditet er drapsmann nr. 1 for selskaper. De største feilene selskaper gjør er å ikke hente inn nok egenkapital, ekspandere for fort, binde for mye arbeidskapital, låne for mye, samt å ha en kortsiktig finansieringsplan til et langsiktig prosjekt.

Ny digital løsning skal redusere antall unge uføre

Etter tre måneder med livshemmende angst sto Frank Nilsen igjen med to valg. Enten å avslutte livet sitt, eller å finne opp gode mestringsverktøy. I dag er han gründer av selskapet No More Fear, som gjennom et modulbasert online-program, hjelper unge som strever med angst til økt livsmestring.

(Artikkelen er skrevet i samarbeid med Senter for Sosialt Entreprenørskap) 

I følge selskapet No More Fear, er angstrelaterte lidelser et økende problem blant ungdom og unge voksne. Selskapet knytter den voksende trenden til at det i dag er et stort press og mange forventinger til suksess og mestring. De unge skal både se bra ut, ha store og aktive sosiale nettverk, ta utdannelse og få seg en bra jobb. De blir jevnlig målt på suksess gjennom sosiale medier, der antall ”likes” og delinger på Facebook og Instagram blir måleindikatorer. Det stilles for store krav til mestring på for mange arenaer og dette presset fører til at stadig flere unge utvikler angst og faller ut av skole og arbeid.

En rapport fra Nasjonalt folkehelseinstitutt viser at alle de nordiske landene har det samme problemet: Antall unge som blir uføretrygdet på grunn av psykiske lidelser øker. Angst kan føre til isolasjon, redusert livsmestring og følelse av skam og er den aller største gruppen psykiske lidelser som fører til uføretrygd i denne aldersgruppen. oppsøker en stor andel unge aldri hjelp eller får tilstrekkelig bistand.

– En stor andel av unge som lider av angst oppsøker aldri hjelp eller får tilstrekkelig bistand. Dette er derfor en målgruppen vi ønsker å hjelpe. Vi ønsker å møte de unge der de er, med et lavterskeltilbud. Vår målgruppe er digitalt innfødte og med vår løsning kan du lære deg å håndtere angst og stress, fra din egen desktop. Metodikken er allerede testet på 7290 brukere i 143 land med meget gode resultater. Den digitale plattformen gir en mulighet til å nå mange som ellers er utfordrende å få kontakt med, sier Nilsen.

Basert på egne erfaringer

Online-programmet er modulbasert, det vil si at brukeren ukentlig får informasjon og kunnskap om et tema for så å utføre konkrete oppgaver. Brukeren får poeng for hver utførte oppgave. Det er kombinasjonen som bidrar til at brukeren lager nye vaner for å enten forhindre angsten eller lage nye vaner der angsten allerede er.

-Vi vet at det tar fra 66 – 120 dager før man har en ny rutine på plass. Ved å bruke elementer fra spillverden skapes et sterkt nok engasjement som gir grunnlag for varig endring, forklarer han.

img_20161017_102007

Gründeren opplevde selv å få livet satt på hold på grunn av panikkangst. Han var en tilsynelatende suksessrik ung mann med fast jobb og et liv i vater. Etter tre måneder med livshemmende angst, utallige møter med leger og psykologer og tapt livskvalitet, bestemte han seg for å enten avslutte livet – eller å finne gode mestringsverktøy. To år senere hadde han fullført utdanning som mentaltrener og helse- og livsstilscoach og ønsket å tilby et verktøy til andre som også slet med angst. Resultatet ble opprettelsen av selskapet No More Fear i 2016.

-For meg ble det viktig å både satse på et lavterskeltilbud til unge som sliter med angst, og å bli en tydelig stemme i samfunnsdebatten rundt dette temaet, sier Nilsen. – No More Fear sin løsning hjelper deg å forstå av hva angst er, hva som skjer med kroppen din og hvordan du kan håndtere tilstanden. En person som sitter fast i angsten trenger verktøy og det er her vi kommer inn. No More Fear tilbyr både kunnskap om angst og en verktøykasse som lar deg mestre dine egne utfordringer. Men, jeg så også at det var behov for å endre holdninger i samfunnet. Angst er i dag sterkt skambelagt, noe som er roten til en ofte selvpålagt sosial eksklusjon, fortsetter han.

Podcast for holdningsendringer

Ifølge Nilsen er det behov for at flere gode rollemodeller deler sine erfaringer og utfordrer skammen og holdninger rundt angst. Han mener holdningsarbeidet har stor forebyggende effekt og vil sammen med sine støttespillere utfordre myter rundt angst. Målet er å redusere skammen rundt angst og stressrelaterte lidelser, og forebygge langvarig utenforskap og unge uføre.

14192186_1284864654881458_27572601099807946_n

Gründeren har derfor utviklet en podcast, kalt Mentaltrener-podcasten, der han dybdeintervjuer mennesker som deler sine erfaringer rundt motgang og medgang. Bare de siste 28 dagene har Nilsen nådd ut til over 20 000 mennesker med podcasten via Facebook, i tillegg til nedlastninger på iTunes og visning på YouTube.

-Vi må både hjelpe de som strever og samtidig sørge for kunnskap og holdninger som hindrer følelsen av avmakt. Man tror ofte at man er den eneste som sliter, menvi  alle opplever stress og motgang i livet. Jeg ønsker også å vise at dersom man bruker kraften i angsten konstruktivt og endrer tankene rundt dette, kan denne kraften brukes positivt og føre til økt livshåndtering, avslutter han.

Vil redde liv hos intensivpasienter: – Det er et globalt problem

Foto: Technoport

– Vi kan spare sykehusene milliarder av kroner hvert år, men det viktigste er at vi er en avgjørende faktor mellom liv og død, sier Tina Hunt, gründer av det prisvinnende selskapet GlucoSet som skal redde intensivpasienters liv.

GlucoSet er et selskap drevet av tre personer som utvikler blodsukkersensorer som skal stå i blodstrømmen og måle blodsukker kontinuerlig.

– Jeg er veldig klar over at livet, såvel som forskning og utvikling, ikke alltid går rett frem, sier Hunt.

– Min far døde som følge av for lavt blodsukker, og da jeg så hvor vanskelig det var for legene å få kontroll over hans blodsukker, samt å regulere det, så ble jeg motivert til å gjøre noe med denne utfordringen. Når jeg da kom over et prosjekt der det skulle videreutvikles en sensor for blodsukkermonitorering, følte jeg at jeg kunne bidra med både kunnskap, ferdigheter og engasjement.

”DETTE ER ET GLOBALT PROBLEM”

– Kort fortalt utvikler vi en fiberoptisk sensor som kan måle lengdeendringer på nanometer nivå som følge av små endringer i blodsukkerkonsentrasjon. På denne måten kan vi kontinuerlig måle pasientenes blodsukkerkonsentrasjon svært nøyaktig, noe som gjør det mulig for legene å holde pasientens blodsukker innenfor normalverdi. Dette er svært gunstig da 90% av alle intensivpasienter får en økning i blodsukker, samt at de får svingninger som med dagens teknologi er vanskelig å forutsi og regulere, sier Hunt.

Illustrasjon som viser sensoren stående i blodstrømmen gjennom et kateter.
Illustrasjon som viser sensoren stående i blodstrømmen gjennom et kateter.

– For høyt og for lavt blodsukker er potensielt svært skadelig for
pasientene, og komplikasjoner som dette medfølger er svært kostbare for sykehusene. Jeg ble inkludert i prosjektet på et veldig tidlig tidspunkt og har vært med på å dra selskapet fra prosjekt underlagt NTNU TTO til å bli et firma som står på egne ben med en investor allerede på plass.

GlucoSets sensorteknologi er allerede patentert og har blitt utviklet med sterk støtte fra Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge, NTNU og St. Olavs Hospital. Sensorene produseres foreløpig manuelt under mikroskop på NTNUs nanolab av Hunt.

Ordfører Rita Ottervik og vinner av Ung Innovasjonspris, Tina Hunt. Foto: Kai T. Dragland / NTNU
Ordfører Rita Ottervik og vinner av Ung Innovasjonspris, Tina Hunt. Foto: Kai T. Dragland / NTNU

Under Innovator 2016 i Trondheim vant Tina Hunt ”Ung innovasjonspris” og en pengepremie på 200 000kr. Prisen går til kvinnelige forskere og entreprenører som har utmerket seg spesielt innen teknologi og realfag.

The ECB just killed Bitcoin in Europe – this is why

Photo @ Flickr/EU2016 SK

The European Central Bank has taken action against a currency it cannot control. The rise and fall of Bitcoin bears valuable lessons for innovators and CEOs.

(This article was initially posted on salvadorbaille.com)

Since the inception of Bitcoin, a fervent choir of innovators and believers in an independent cryptocurrency, universal and free from the inference from the state, has flourished. Innovation enthusiast have developed bitcoin wallets and new business models. They have convinced big players to sell their goods on the internet priced in the new currency. The first financial derivatives on Bitcoin appeared already in 2013. The force of innovation seemed irresistible.

Then the states woke up. The Bitcoin facilitates anonymous transactions and neither the volume nor the value of bitcoins in the market are controllable by any central power. Suddenly, lawmakers understood how the bitcoin movement seriously could threat critical pillars of their financial policy, specially since 9/11 and the financial crises of 2008:

  • Their ability to track money transactions  to avoid terrorism and money laundering
  • Their authority to control the money supply, and thus interest rates, inflation and economic recovery

On top of that, there is a huge geopolitical game going on, because a handful of Chinese companies have effectively assumed majority control of the Bitcoin network.

This could not be permitted, and the consequences have been brutal.

In July, the European Commission took care of the anonymity aspect. It launched a new regulatory proposal to implement a data base containing the real identities of bitcoin users as well as the adresses of the bitcoin virtual wallets.

The European Central Bank then addressed the money supply issue. In a letter dated 18.10.2016, the ECB urged the EU Commission to discourage the use of bitcoin as payment vehicle for any kind of goods and services. The reason? «The reliance of economic actors on virtual currency units could in principle affect the central banks’ control over the supply of money «. No more explanations required.

The story of Bitcoin is an excellent example of the two main perils that cause many innovations to fail despite being excellent ideas in the first place.

Peril number one is a vulnerable position crammed in a value chain dominated by hostile powerful players. When an innovation needs to take a place in an existing value chain to function, its fate will be in the hands of the bodies controlling it. A classic example is the rise and fall of MVNOs (Mobile Virtual Network Operators). In the 90s, regulatory authorities forced telecom operators to open their physical mobile network to new virtual players in order to promote competition and erode prices. It looked like these nimble players (like Chess or Teletopia in Norway) would feast at the expense of the old slow giants. It didn’t happen. Those new MVNOs ended up either being acquired or crushed under the price policies on network access prices executed by incumbents. Google and the other internet ecosystems are well aware of this pending danger and lobby relentlessly towards regulatory bodies in order to secure free access to the infrastructure of the internet.

Peril number two is regulation. Any good idea, even with disruptive potential, can be rapidly marginalized by the sheer power of legislation. Take eHealth for example. The digitalization of health services has the potential to be revolutionary and highly beneficial for the public. However, it is a recognized fact at European level that regulatory legacy has substantially slowed down its implementation pace.

Any innovator or CEO of a technology company should reflect seriously about these two perils before considering the launch of new products or services. No matter how good the idea may be and even if it may revolutionize the financial world.

Daglig leder i Oslo Business Region håper behovet for selskapet er ikke-eksisterende i 2020

Fredrik Winther, daglig leder i Oslo Business Region, mener at den største utfordringen med å arrangere Oslo Innovation Week har vært at mange fortsatt ikke tar oppstartsmiljøene helt på alvor. – Det fører i stor grad til at man ikke designer og kuraterer events som bringer selskapene videre eller er til direkte nytte, noe vi har måttet jobbe mye med, forteller han. 

Navn og alder: Fredrik Winther (44)
Stilling: Daglig leder i Oslo Business Region
Favorittduppeditt (annet enn mobilen):Jonsred CS 2188 Motorsag.
Dine tre favorittapper for øyeblikket:
Spond – Når to døtre skal på fotball, håndball, ski, seiling og annet, så er Spond det beste som har skjedd for hverdagslogistikken.
Filmgrail – Finner filmer jeg ikke visste at jeg kom til å like. Google Maps – Finner fram i hele verden, og nydelig UX – Alt en app bør være!
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg prøver å skjule det hver dag, men er egentlig veldig lite fan av norsk husmannskost. Verden er for stor.
Hvordan kobler du av om høsten? Høstferien har blitt avlyst de siste årene på grunn av oppkjøring til Oslo Innovation Week. Det tas igjen med bølger, shorts og kite om en uke. Vi er litt over ti gründere, investorer, og generelt bra folk som har blitt hekta på kiting og reiser sammen. Det er høstens overlegent beste avkobling.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg har en personlig ambisjon om å alltid gjøre det beste ut av situasjonen jeg er i, samt å gjøre en forskjell. Som leder av et offentlig eid selskap har jeg muligheten til å vise at det er fullt mulig å gjøre bra ting, som å ha det gøy på jobb, rekruttere de beste folka, være en attraktiv samarbeidspartner, og gjøre en forskjell. Det er på høy tid å endre oppfatningen av at fordi noe er offentlig eid, så kan man nøye seg med det nest beste. For meg er det motsatt. Når man bruker skattepenger, er man moralsk forpliktet til å strekke strikken lenger, være faglig helt i front, vise vei, ha høyere ambisjoner,  jobbe 50% mer effektivt, og få mer ut av hver krone.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer? Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg er så priviligert at jeg gjennom jobben har tilgang på verdens beste krystallkule, nemlig oppstartselskaper som lager løsninger for fremtiden. De tre siste årene har jeg sett over tusen oppstartsselskaper presentere løsninger for fremtiden. Felles for disse er at de gjennom ny teknologi, nye forretning modeller, og nye måter å organisere innovasjon på, plasserer seg inn i en fremtid som kommer. I sum gir det et veldig bra grunnlag for å forstå hva vi er på vei inn i. Både samfunnsmessig og teknologisk.

– Det er også ekstremt inspirerende å analysere det kulturelle skiftet som preger oppstartsmiljøene nå. Den generasjonen som dominerer og kommer til å dominere framover er først og fremst opptatt av å løse reelle samfunnsproblemer. De snakker om FNs bærekraftsmål på samme måte som forrige generasjon snakket om industriklynger og investeringer i olje og gass. Det har for eksempel blitt høystatus å komme inn på Singularity University i San Francisco, hvor et av opptakskriteriene er at du jobber med utfordringer som potensielt kan hjelpe en milliard mennesker. Slik var det ikke før.

 Hvordan ser Oslo Business Region ut i 2020?

– Oslo Business Region skal jobbe for å gjøre Oslos økosystem for entreprenørskap til internasjonalt ledende, og få Oslo til å vise vei i omstillingen av norsk økonomi. Ideelt sett skal vi gjøre en så god jobb at det ikke er behov for selskapet i 2020.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Oslo Business Region? 

– Innovasjon er forankret i alt vi gjør. Vi har en ambisjon om å være digitale pionerer, drive datadrevet kontinuerlig utvikling av alle aktiviteter, samarbeide med de beste eksterne miljøene, organisere for dugnad og ikke minst, feile raskt! Der er det mange offentlige og private selskaper som synder. Feiling går generelt alt for tregt.

Hva har vært de største utfordringene med å være prosjektleder for Oslo Innovation Week (OIW)?

– Den største utfordringen er at mange fortsatt ikke tar oppstartsmiljøene helt på alvor. Enten det er etablerte medier, store selskaper, eller andre institusjoner. Det fører i stor grad til at man ikke designer og kuraterer events som bringer selskapene videre eller er til direkte nytte. Det har vi jobbet mye med. Alt for mange events, kanskje særlig utenfor OIW, er satt opp på tradisjonell måte med noen innlegg og den obligatoriske dørgende kjedelig paneldebatten, og kanskje med et oppstartsselskap eller to som krydder. Det er sjelden til nytte for noen, og det bør vi få en slutt på.  Det jobber vi veldig aktivt med overfor de over hundre samarbeidspartnerne som sammen lager OIW – og årets OIW er det beste så langt på dette området.

Og nå som uken snart er slutt –  hva har vært de beste høydepunktene? 

– OIW er en dugnad. For å bygge OIW til en internasjonalt ledende innovasjonsarena, er vi avhengige av at alle deler en slik ambisjon. Det er vi i ferd med å få til. Jeg har blitt imponert over innsatsen og alvoret alle legger i sine arrangementer. Personlig mener jeg at dersom et arrangement ikke er attraktivt for internasjonal investorer, selskaper og fagekspertise, så er det heller ikke bra nok for nordmenn.

– Vi har også hatt som krav til alle arrangørene at det skal være minst 70% kvinnelige key notes. Det har alle jobbet hardt med og kan gi OIW en helt unik posisjon. Det har også gjort OIW til en mye smartere og mer attraktiv møteplass, spesielt for internasjonale gjester. Folk er generelt lei av å høre på en serie med menn over en viss alder – som meg selv – som står i den samme dressen og sier de samme tingene om de samme temaene med de samme perspektivene. Akkurat det trenger ikke verden mer av.

– Hvis du var «gründer-minister» for én dag, hva ville vært dine fanesaker?

– Jeg ville innført solide incentiver for alle som tar den personlige risikoen med å starte nye selskaper, og som satser jobb og hus på det Norge skal leve av framover. Jeg ville også dokumentert erfaring fra andre land om hva som virker, og jeg ville sørget for å få vedtatt innspillene fra bl.a annet Abelia og NVCA om skatteincentiver.

– I tillegg ville jeg innført en drøyt høy skatt på sekundærbolig slik at ingen med hodet i behold ville plassert penger i dette framfor nye næringer. Det ville også hatt en hyggelig bieffekt i å dempe boligprisveksten, spesielt i storbyene hvor veldig mange bruker sekundærbolig som spekulasjonsobjekt. Riktignok med god grunn.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– 1. Blockchain 2. Blockchain, og 3. Kunstig intelligens. Blockhain kommer til å bli like viktig for de neste 20 årene som internett har vært de siste 20. Dessverre er det andre land som allerede har tatt posisjonen vi burde ha tatt, og akkurat nå så er det Estland som er den største inspirasjonen. Der er det forbud mot papirbasert offentlig tjenesteproduksjon, alt er digitalisert, og de har forstått sprengkraften og mulighetene i blockchain. Samfunnskontrakten mellom innbygger og nasjon kommer til å skrives på nytt i de kommende årene, og Estland har vist hvordan dette kan gjøres. Kort fortalt, “Country as a service”. Jeg skulle ønske alle norske politikere satt seg grundig inn i dette.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Der er jeg nok ikke spesielt optimistisk på nasjonalt nivå, men ganske optimistisk i forhold til Oslo. For Norges del er det veldig mange store tunge etablerte institusjoner som ikke er rigget for det tempoet som skal til for å håndtere endringene som kommer. For Oslo er det derimot nesten som en perfekt storm for entreprenørskap akkurat nå, og det offentlige er villig til å satse. Det er fortsatt en lang vei å gå for å gjøre Oslo internasjonalt konkurransedyktig også, men det er utrolig mange som bidrar. Både offentlig og privat. Det som skal til er at alle ikke bare ser alvoret, men også gjør noe med det. Det er ikke tilfellet i Norge i dag.

Ukas skråblikk: Om sauementalitet, sauehold og hemmelig innovasjonssaus

Photo @ Christian T. Jørgensen / EUP-berlin.com

I en uke som ble sparket i gang i et skur er det kanskje ikke så rart at noen ender på jordet.

Mandag formiddag åpnet Raymond Johansen den tiende utgaven av Oslo Innovation Week i skur 33, der skatebordere for anledningen var byttet ut med Kronprins Haakon, Kronprinsesse Mette Marit og over 300 inviterte kalde notabiliteter. I et tomt bygg ferdig inngjerdet ble vi gjetet på plass alle sammen og sjelden har det vært mer fristende å gå i flokk og sitte tett. Det skyldtes i mindre grad kontaktbehovet enn temperaturen som nærmet seg frysepunktet. Likevel, tematikken og oppmøtet varmet og vi syntes både Raymond Johansen og Monica Mæland var både konkrete og gode i sine velkomsttaler.

Årets tema var Powercouples, der etablerte selskaper gjennom hele uken har blitt koblet tettere sammen med de forskjellige oppstartsmiljøene.

Undertegnede var blant de som dro dette i gang for 10 år siden under kyndig ledelse av den gamle hedersmannen Oddmund Hammerstad, med Thorvald Steen som wingman og med dynamiske Thomas Due og Margrethe som prosjektledere. Det hele etter en idé fra Fremskrittspartiets Camilla Wilhelmsen. På 10 års feiringen så vi ingen av dem i salen, kanskje hadde man rett og slett glemt å invitere dem?

Les også: Medtech-gründer: – Norge ligger langt etter

Gjennom uka har det i hvert fall ikke manglet på arrangementer for enhver smak og for enhver særinteresse. Sannheten er det horder av mer eller mindre kompetente eksperter som har delt av sin erfaring og kunnskap over hele Oslo. Vi kan kanskje oppsummere følelsen mange sitter igjen med i følgende konklusjon: Mulighetene har haglet denne uka, kun tiden har manglet. En særdeles utfordrende situasjon for oss i InnoMa- redaksjonen som legger vår stolthet i å være til stede der gode ting skjer, – noe som slett ikke er lett når alt skjer samtidig.

Les også: Kahoot er vinner av Oslo Innovation Awards 2016

La oss konkludere med at den ukentlige jobben med å hente frem høydepunkter har sjelden vært vanskeligere, likevel er det vår jobb å dele ut en velfortjent innovasjonsblomst, – selv i en uke der vi gjerne skulle delt ut en hel bukett. Blant mange flotte kandidater er det umulig å komme utenom EDGE-konferansen i Forskningsparken, NVCA’s Venture , Geek og FBI konferansen, samt Investment Forum-eventet der DNB slo på stortromma i et arrangement som viste alle hva som skjer når storkapitalen kommer på banen – imponerende!

Dette er også en flott anledning til å gratulere alle de som i løpet av uka har fått sine priser for flott innsats, – deriblant Kahoot! og Home Control, for å nevne noen.

Les også: Home Control pitchet seg til seier og 300 000 kroner i pengepremie

Mens Oslo har stått i innovasjonens tegn, har Hillary og Donald barket sammen på nytt og i Las Vegas gikk de 12 runder i noe som mer og mer lignet en boksekamp der alle midler virket å være tillatt. Imidlertid er det ikke bare i Las Vegas viktige aktører kriger om sannheten og retten til å definere virkeligheten. Her hjemme har milliardæren Spetalen, som i onsdagens DN over 3 sider ble harselert med i en artikkel der han fremsto som en litt forurettet sauebonde, slått knallhardt tilbake. I en personlig mail som han visstnok har delt med 20 000 av sine nærmeste venner (Jada, vi fikk den vi også) kaller han landets største næringsavis både tarvelig og påpeker at de farer med rot og rør i et forsøk på å latterliggjøre ham. Utdriting på rosa papir kaller han det i en mail som går temmelig langt i å nettopp drite ut DN. For oss andre kan det kanskje virke som om denne debatten er litt på jordet.

Hvis vi skal forsøke å oppsummere uka tror vi likevel essensen summeres opp i at det er mye å hente på og hente inntrykk fra andre enn de man jobber med daglig, og at mye god innovasjon oppstår når inspirerte endringsagenter, dyktige foredragsholdere og kalde øl møtes.

Selvkjørende elbuss testes nå ut på Fornebu

Foto @Telenor

Skal du reise mellom Lysaker og Fornebu? Denne uken tester Telenor i samarbeid med Flytoget, Acando, Ruter og NHO Transport, bruken av selvkjørende elbusser. Hensikten med prosjektet er å øke takten i arbeidet med å få selvkjørende elbusser på norske veier. Kanskje allerede neste år.

– Det er ikke godt nok kollektivtilbud til Fornebu. Fornebu-banen skal tilsynelatende ikke stå ferdig før i 2025, og det har ikke vi tid til å vente på, sa Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor, da hun fortalte om prosjektet under årets Female Business Innovation Conference.

I dag er kollektivtrafikken et kjempekompromiss. Den starter som regel fra et sted man ikke befinner seg og går til et sted man ikke skal. Hensikten med prosjektet er derfor å vurdere hvordan selvkjørende teknologi kan supplementere dagens kollektivtilbud, slik at man på sikt kan nærme seg en dør til dør-løsning for de reisende.

– Målet er jo å kunne dra fra der vi er til der vi ønsker innen den tiden vi trenger å være der.

Selvkjørende elbusser på norske veier om ett år?

I dag krever loven at et kjøretøy har en fører, men regjeringen har foreslått endring av dagens lovverk slik at busser uten sjåfør kan tas i bruk allerede i 2017.

I 1998 ga nemlig de folkevalgte et løfte om at halvparten som skulle til Oslo lufthavn Gardermoen, skulle reise kollektivt. I dag er kollektivandelen nesten 70 prosent. Flytoget har en ambisjon om å bidra til å nå 90 prosent innen 2030.

– For å sikre en så stor økning må vi skape verdens enkleste reise for de som velger kollektivt, og spesielt tenke nytt om den første og siste delen av reisen. Det er utrolig spennende å se for seg at man, kun med en app, kan bestille en selvkjørende elbuss som plukker deg opp utenfor døren, enten hjemme eller på arbeidsplassen, tar deg til Flytoget og deretter ut i verden. Slike løsninger vil gjøre oss og hele kollektivtilbudet mer attraktivt, og vi støtter derfor å få til videre utprøving av selvkjørende elbusser så snart som mulig, sier Flytoget i en pressemelding.

Elbussen testes i dag og i morgen ut i sykkelfeltet og har en hastighet på 30-40 km i timen.

 

 

 

Her er vinnerne av Norwegian Venture Capital Forum Awards 2016

Under årets Norwegian Venture Capital Forum ble årets norske entreprenør, investor og “exit” kåret. 

Prisen som årets beste exit gikk til teamet bak Acano – Ubeo Partners som solgte Acano til Cisco for hele 700 millioner dollar, bortimot seks milliarder kroner.

Prisen for årets entreprenør gikk til den tidligere Telenor-direktøren Are Traasdahl, som i år solgte selskapet Tapad Inc til Telenor for 360 millioner dollar, eller mer enn tre milliarder kroner for selskapet. I sin takketale påpekte Are på opptak fra New Yorks travle gater at det ikke mangler på teknologimuligheter fremover.

Kveldens siste pris ble tildelt Founders Fond i regi av StartUpLab, og Tor Bekkelund takket for prisen ved å peke på at Founders Fond gikk tidlig inn og tidlig ut, og på den måten hjalp de ventureselskapene med å skape flere suksesser

– Over 650 jobber er skapt på denne måten de siste årene og dette er bare starten!, sa han.

Home Control pitchet seg til seier og 300 000 kroner i pengepremie

Foto @ Christian T. Jørgensen/eup-berlin.com

I kveld ble beste startup kåret i en stor finale, ”100 Pitches by DnB” under Oslo Innovation Week. Vinneren er Home Control, og gründer Yngvar Pettersen, kunne med det innkassere premien på kr. 300 000.

Etter innledende runder i Trondheim, Stavanger,  Bergen og Oslo, hvor over 100 oppstartsselskaper har deltatt, gikk de 17 beste videre til kveldens store finale i Oslo. Alle selskapene fikk tre minutter til å presentere sin forretningsside, foran en jury bestående av DnB-sjef Rune Bjerke, adm. dir i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, og noen av verdens ledende investorer som Jeanne Sullivan (co-founder of StarVest Partners) og Tanya Horowitz (Capital A Partners). Techcrunch, et internasjonalt teknologisk innovasjonsmagasin, var også representert i juryen ved Haje Kamps.

Vinneren ble Home Control – et nystartet selskap som samler tjenester fra ulike leverandører for digital styring av hjem – smarthus – i en plattform. 

– Vi har presentert selskapet sikkert 100 ganger, og endelig vinner vi. Det er stort å vinne i konkurranse med alle disse gode selskapene, sier Pettersen i en pressemelding.  

– Selskapet Home Control løser et problem for forbrukere over hele verden. De er allerede i markedet i dag, og har bevist at de har et produkt som virker, sier juryleder Jeanne Sullivan.


Om Oslo Innovation Week: 
Oslo Innovation Week samler noen av verdens ledende gründere, investorer, forskere, næringslivsledere og oppstartsselskaper til 71 ulike arrangementer over hele Oslo. Teamet for årets OIW er “PowerCouples”, hvordan etablerte selskaper og oppstartsselskaper, og ulike bransjer, gjensidig kan utnytte hverandres ressurser og kompetanse med mål om økt innovasjonsevne.

Medtech-gründer: – Norge ligger langt etter

Norge bruker 311 milliarder i året på helse, men kun 1 % av dette brukes på utvikling av teknologi innen helsesektoren. – Dette skyldes mangel på kunnskap hos politikere og helsebyråkratiet. De er rett og slett ikke klar over hva slags muligheter som ligger der ute, mener seriegründer Flemming Hegerstrøm.

 Ingen andre land i verden bruker mer penger på helse enn Norge. Hele 16 % av vårt brutto nasjonalprodukt går til helsesektoren, noe som utgjør ca. 311 milliarder i året. Men av dette er det bare en brøkdel som brukes til å utvikle ny teknologi.

–I dag investerer vi aller mest i arbeidskapasitet, men utbyttet vi får av det er på lang sikt svært liten, mener Hegerstrøm, som siden 2004 har jobbet som administrerende direktør i sitt eget med-tech selskap Hospital IT, som spesialisert seg på å levere tekniske løsninger til helsesektoren.

Statistisk sentralbyrå presenterte i 2014 flere rapporter som kartla hvilke utfordringer som venter det norske samfunnet. I følge rapporten “Helsefakta – Norge i verden – fakta om helsetilstand og helsetjenester i Norge”, vil vi se store utfordringer for helse- og omsorgssektoren allerede fra år 2025, da det ventes å komme en kraftig økning i andelen av befolkningen over 80 år. Dette vil høyst sannsynlig ha en markant innvirkning på både oppgaver og utgifter knyttet til helse – og omsorgstjenester fremover, da det er de aller eldste som er storforbrukere av helsetjenester.

For å kunne møte utfordringer i helsesektoren fremover, vil bruken av teknologi spille en viktig rolle. Ifølge Hegerstrøm, finnes det derimot fortsatt en enorm kunnskapsløshet blant politikere og helsebyråkratiet, fordi de rett og ikke ikke klarer å se eller forstå hva slags muligheter som ligger i bruken av teknologi.

– Vi har infrastrukturen og god trådløs dekning over hele landet, men vi bruker ikke penger på å anskaffe, utvikle det og anvende teknologiske verktøy. Politikerne forstår viktigheten av infrastruktur, fordi det er et begrep de kjenner og kan forholde seg til, men de forstår ikke viktigheten av å kombinere infrastruktur med teknologi.

hand-1571849_960_720

Roboter er ikke fremtiden

I Norge er én av åtte ansatt i helsesektoren, der arbeidsdagen ofte består av veldig mange manuelle prosesser. Er man for eksempel sykepleier i kommunen i dag, er de aller fleste avhengig av selvskrevende journaler og dialoger med andre sykepleiere for å få informasjon om hva som har blitt gjort før de kom på jobb og hva pasienten trenger. Er du derimot en selvstyrt pleier, så får du all denne informasjonen rett inn på mobilen din.

– Mange tror det er roboter som kommer til å erstatte sykepleieren, men dette er feil. Hva vi kommer til å se derimot, er selvstyrte sykepleiere. Dette gjør at du som sykepleier kan jobbe mye mer selvstendig, ettersom du kan ta beslutninger på egenhånd. Ved å bli kvitt en del oppgaver får man også mye tid til overs som kan brukes på andre oppgaver, sier Hegerstrøm.

Virtual reality – fremtidens rehabliteringsform? 

Under Oslo Innovation Weeks foredrag “Innovation, VR and gaming in health and rehabilitation”, kunne man se at også virtual reality åpner opp for mange nye muligheter innen helse. Ikke bare kan bruk av spill trene opp oppmerksomheten til barn med ADHD, men virtual reality og spill kan gjøre rehabilitering av slagpasienter mye mer effektiv. Sunnaas HF er for eksempel en av flere norske helseforetak som har begynt å implementere bruk av spillteknologi i rehabiliteringen.

foto @eonreality.com
foto @eonreality.com

Virtual reality vil også kunne bli et viktig læringsverktøy i fremtiden, når det kommer til å utdanne helsepersonell.

–  Noen av de største utfordringene vi har er hvordan vi skal undervise flere med færre ressurser. En annen utfordring er hvordan vi skal lære leger og sykepleiere til å anvende og analysere kunnskapen de sitter inne med på best mulig måte. Bruk av virtual reality gjør at man kan visualisere hvordan kroppen ser ut og hvordan den fungerer og reagerer. Vi kan gi den virtuelle personen dysfunksjoner og få elevene til å undersøke og diagnostisere den som om det skulle være en ekte person. Dette gjør blant annet skillet mellom studiene og den fremtidig arbeidshverdagen mye mindre, forklarer Dan Lejerskar, CEO og Co-founder av EON Reality, et multinasjonalt selskap som lager virtual og augmented reality verktøy.

 

 

 

– Selskaper må tørre å tenke nytt fordi vi forbrukere krever det

Hvorfor ligger tilsynelatende det bærekraftige ansvaret i dag på oss, konsumentene, når det heller burde ligge hos de store selskapene?

Nå i høst fikk jeg en unik mulighet til å være med på et prosjekt gjennom virksomheten “The Innovation Effect”. De bidrar til å koble selskaper i forskjellige størrelser sammen med engasjerte studenter som får være med å løfte selskapene opp med ny innsikt og måter å tenke på, slik at sluttresultatet er nye innovative løsninger og verdifull erfaring. I mitt tilfelle betydde dette et åtte ukers prosjektarbeid for Orkla i godt selskap av tre andre dyktige studenter, alle med forskjellig kompetanse, men med lik hengivenhet for innovasjon og å finne morgendagens løsninger. Prosjektet går ut på Orkla sin nye storsatsning ”Young Sustainability impact”, som er arbeid med fokus rundt bærekraft, primært rettet mot den nye generasjonen.

Første fase av prosjektarbeidet gikk ut på å kartlegge hva forbrukere i målgruppen 15-25 år og ulike nyoppstartede selskaper, tenker om bærekraft, hva slags bærekraftige tiltak de selv gjør og hva de syns er de viktigste måtene å bidra på i dag.

 ”I dag ligger tilsynelatende det bærekraftige ansvaret på oss, konsumenter, mens det faktiske problemet ligger hos de store selskapene”

Dette er en av påstandene som dukket opp i forbindelse med en intervjurunde vi gjorde på universitetsstudenter om temaet store selskaper og bærekraft. Jeg synes det var interessant å se at flere av respondentene i undersøkelsen pekte på at de syntes at endringene i første omgang burde skje hos bedrifter, i stedet for hos forbrukeren.

Det ble trukket frem at en omveltning burde skje hos selskaper med høyt Co2-utslipp, samt bedrifter innen matindustrien som står for enorme mengder matsvinn i form av overproduksjon av varer.

Flere mente også at når det gjaldt bærekraft, så ble det ofte alt for mye for en forbruker å sette seg inn i. Mengden av informasjon resulterte også i at det ble vanskelig å prosessere viktig stoff og ta inn over seg mulige konsekvenser knyttet til problemene. Det er også slik at det er media som styrer hvilke opplysninger vi skal få, til hvilke tidspunkt, som resulterer i at mye viktig informasjon når ut til oss, forbrukeren, sist, og at det derfor er noen resultater fra forskning som på den måten kan miste sin validitet.

Hvis man ser på det fra et rent økonomisk perspektiv, så er det forbrukeren som sitter på makten, ved at det i dagens samfunn heter at økt forespørsel leder til økt tilbud. Det store spørsmålet blir da om det i det hele tatt lønner seg for selskaper å satse på bærekraftige løsninger, om etterspørselen rundt dette ikke er tilstrekkelig nok. Men er samfunnet vårt i ferd med å snu?

Vi er blitt et samfunn med overflod av muligheter. Derfor bør bedriftene nå våge å tenke nytt og selv ettersøke bedre alternativer enn det de tilbyr konsumentene i dag.

Folk virker å være engasjerte i miljøet og jordens fremtid som aldri før, og en stor prosentandel av de samfunnsengasjerte er yngre mennesker. Vi konsumenter er villige til å gå temmelig langt for å endre våre forbruksvaner. De fleste av oss resirkulerer, er i gang med å kutte ned på kjøttinntaket, holde oss unna palmeolje, handle second hand klær og møbler på loppemarkeder.

Vi er altså en viktig stemme, som sier i fra at nå må det skje noe. En stemme som er lei av å bli dratt i alle kanter av politikere og media. Vi er tilsynelatende lei av reklamer med fokus på de negative konsekvensene som vi, forbrukere, står overfor. De samme reklamene som rett og slett glemmer å fortelle oss om alle mulighetene vi også har foran oss. Vi ønsker å ta ansvar. Med begge nevene. Men først må altså selskapene innse at de må møte oss på veien, de må tørre å komme ordentlig på banen fordi vi, forbrukerne, krever det. For ville et selskap i dag tatt et bærekraftig valg som kunne gått på bekostning av deres inntjening?

Forespørselen er jo der, vi ønsker bare å møte et bedre tilbud enn de som allerede finnes. Vi ønsker å se noen av resultatene forskningen rundt bærekraft har kommet frem til i butikkhyllene, slik at behovene våre kan bli dekket av noe nytt og bedre enn det vi kan finne i den vanlige dagligvarebutikken i dag.

Og hva er det som må til? Jo, rett og slett tryggere produkter, et større produktsortiment og dette til en overkommelig pris. Flesteparten av de vi pratet med i forbindelse med forbrukerundersøkelsen er studenter, med et stort og inderlig ønske om å leve på en mye mer bærekraftig måte, men grunnet produktenes høye priser og lite tilgjengelighet i butikkene, er det rett og slett veldig vanskelig.

 

Hør mer om prosjektet og funn fra undersøkelsene på torsdag under foredraget “Generation disruption – Power couples of the future” i regi av Oslo Innovation Week.

Kahoot er vinner av Oslo Innovation Awards 2016

Foto: Christian T. Joergensen / EUP-Berlin.com

– Kahoot! tildeles Oslo Innovation Award for den store innflytelsen de har på læring gjennom utvikling av banebrytende teknologi, sier formann i juryen, Per Saxegaard. 

Oslo Innovation Award ble i dag delt ut av DD.KK.HH. Kronprinsen og Kronprinsessen under åpningen av Oslo Innovation Week. Vinneren er Kahoot!, en norsk plattform for læringsteknologi startet av Johan Brandt.

– Denne prisen går på mange måter også til alle våre brukere. Det er de som utgjør plattformen og som skaper innholdet. På vegne av alle som bruker Kahoot! er vi idag skikkelig glade og litt stolte, sier Brandt.

Støtter opp under FNs bærekraftsmål

Prisen ble i dag delt ut for niende gang og gis til en aktør som løfter Oslo frem som en innovativ region. I år endret også juryen  kriteriene til også å inkludere FNs bærekraftsmål.

– Deres teknologi brukes av lærere og elever i mer enn 180 land, og bidrar til å revolusjonere måten vi lærer på. Selskapets arbeid støtter opp om flere av FNs bærekraftsmål, og de er slik sett et forbilde for andre selskaper, sier Saxegaard.

Kahoot! har siden selskapet ble startet for år siden opplevd en eventyrlig vekst. Den norske læringsplattformen har nå mer enn 33 millioner månedlige aktive brukere over hele verden. Microsoft var nylig en av flere internasjonale aktører som investerte tilsammen 80 millioner kroner i selskapet.

Østbanehallen vinner Nordisk pris

Det norske bidraget Østbanehallen stakk av med seieren under utdelingen av Nordisk Lyspris på Island.

Den gamle togstasjonen på Oslo sentralstasjon vinner nok en pris for belysningskonseptet i forbindelse med Rom Eiendoms restaurering av den gamle Østbanehallen, skriver Lyskultur i sin pressemelding.

– Prosjektet har en holistisk tilnærming som forstår hvordan området skal belyses. Dette vises ikke bare i funksjonsbelysningen, men også i forståelsen av byggets originale arkitektoniske uttrykk og menneskene som bruker det, heter det i jurybegrunnelsen.

Fra venstre: Kai Piippo, Helga Iselin Wåseth og Morten Jensen. Foto: Lyskultur
Fra venstre: Kai Piippo, Helga Iselin Wåseth og Morten Jensen. Foto: Lyskultur
Foto: Thomas Majewski
Foto: Thomas Majewski

Les mer: I 2015 ble Østbanehallen tildelt Norsk Lyspris for beste innendørsprosjekt.

– Magien i det subtile blå lyset fra taket er en overbevisende reproduksjon av det dominerende dagslyset, med hint av en kald fargetemperatur som gjenspeiler måneskinnet. Det fargede lyset reflekterer også stålmaterialet i rommets konstruksjon, fortsetter jurybegrunnelsen.

Nordisk Lyspris ble etablert i år 2000 og arrangeres av de nordiske belysningsorganisasjonene. Prisutdelingen skal fremme og hylle det spesielle og karakteristiske nordiske lyset, og utdeles annethvert år.

Ti prosjekter fra fem land var nominert. De norske bidragene var Østbanehallen og Akershus festning.

Ny finansieringsmodell skal gi bedre avkastning for samfunnsengasjerte investorer

Velferdsfinans AS vil skaffe flere samfunnsengasjerte investorer tilgang på både målbar sosial avkastning og økonomisk gevinst. Selskapets modell skaper samtidig flere finansieringsmuligheter for ideelle organisasjoner og entreprenører.

– Det er stor etterspørsel etter sosiale investeringer blant investorer internasjonalt og her er Storbritannia, USA og Portugal, blant de ledende landene på dette feltet, sier Jan Tveterås, Co-founder i Velferdsfinans AS.

– Vi ser nå også at norske investorer etterhvert begynner å få øynene opp for mulighetene som ligger i sosiale investeringer, men vi er enda ikke helt i mål med den første norske modellen som kobler investorene og myndighetene.

 Velferdsobligasjoner (på engelsk Social Impact Bonds) som finansieringsmodell, øker tilgangen til langsiktig finansiering og kan bidra til å øke effekten av den samfunnsnyttige innsatsen. Selskapet mener dette kan oppnås gjennom samarbeid på tvers av sektorer, der det offentlige, investorer og ideelle aktører jobber sammen.

– Portugals første velferdsobligasjon ble etablert i Lisboa i 2015. Her får 65 elever på tredje og fjerde klassetrinn på tre ulike barneskoler et undervisningsopplegg i programmering. Undervisningsopplegget leveres av organisasjonen Code for all, og programmet skal forbedre elevenes skoleprestasjoner. Investorer finansierer programmet og tilbakebetales av Lisboa kommune dersom elevenes resultater forbedres, forteller Tveterås.

Resirkulering av kapital

I en velferdsobligasjon finansierer private investorer et lovende sosialt program med målbare og forhåndsdefinerte resultatmål, og blir tilbakebetalt av det offentlige dersom når disse målene oppnås. Ved bruk av velferdsobligasjoner flyttes dermed investeringsrisikoen fra myndigheter til investorer. For investorene kan en slik investering både gi økonomisk gevinst, sosial avkastning og prosessavkastning. Prosessavkastning betyr at investorene får tilgang på kompetanse og læring i prosessen gjennom samarbeidet med de andre partene i kontrakten. Investorene i en velferdsobligasjon kan være pengeutdelende stiftelser, formuende individer og familier, CSR avdelinger i selskaper eller mer kommersielle aktører.

-Tradisjonelt sett har midler til sosiale formål hatt 100 prosent negativ avkastning. Dette er naturlig i mange sammenhenger, men det betyr at midlene bare kan brukes en gang. Mangelen på kapital til sosiale formål gjør resirkulering av kapital svært attraktivt, forteller Tveterås.

– I en velferdsobligasjon vil investoren kunne få tilbakebetalt investeringen av myndighetene dersom de sosiale målene nås, noe som tillater investoren å investere i andre sosiale formål, legger han til.

Jan Tveterås Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser.
Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser.

Verktøy for sosiale resultater

Økt press på velferdsstaten og nasjonale budsjetter krever stadig mer velferd for mindre penger. Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser og til et skifte fra aktivitetsbasert til resultatbasert finansiering. En etablering av velferdsobligasjoner som finansieringsmodell er et konkret verktøy som mobiliserer mer midler til forebygging. Modellen bidrar også til at det jobbes disiplinert og vitenskapelig mot bedre sosiale resultater, enten det er snakk om helse, kriminalitet, integrering, eldreomsorg eller utdanning.

– Velferdsobligasjoner vil gi dyktige sosiale leverandører tilgang på en stabil og langsiktig finansieringskilde for å realisere deres potensiale og skalere tjenestene sine. I tillegg vil offentlige aktører få et konkret verktøy for samarbeid med privat og ideell sektor for å løse ulike samfunnsutfordringer. Velferdsobligasjoner vil samtidig sikre offentlige midler høy verdi ettersom det offentlige kun betaler for oppnådde sosiale resultater, fortsetter han.

De sosiale resultatmålene kan ifølge Velferdsfinans AS være for eksempel en reduksjon i gjengangerkriminalitet, ensomhet blant eldre, bedre skoleprestasjoner eller mindre frafall fra utdanning og redusert ledighet blant unge og innvandrere.

Pilotprosjekt

Etter innspill fra Velferdsfinans AS vedtok Stortinget i 2015 å etablere et pilotprosjekt for bruk av velferdsobligasjoner i Agder. Forskningsrådet har bevilget penger til måling og evaluering av de sosiale resultatene og arbeidet skal utføres av Agderforskning. Det jobbes nå med en rekke aktører for å gjøre dette pilotprosjektet til en realitet, og selskapet regner med at Norges første velferdsobligasjon er implementert innen slutten av 2016 eller begynnelsen av 2017.

– Den første velferdsobligasjonen vil ha som mål å redusere gjengangerkriminalitet i Agder, sier Tveterås og legger til at organisasjonen Wayback vil være den primære sosiale leverandøren, i samarbeid med blant annet kriminalomsorgen. Ifølge han har flere potensielle investorer allerede vist sin interesse for prosjektet.

Får du panikk når noen nevner at din bedrift MÅ på Facebook? Fortvil ikke! Her er fem enkle tips

Sosiale medier kan gi stor nytteverdi for gründere og startups ved å bygge viktig nettverkskapital, synliggjøre konsept og utvikle marked. Satsning på relevant og godt innhold kan gi stor uttelling, men det fordrer en bevissthet rundt forvaltningen av relasjonene i virksomhetens nettverk.

Arbeidsmarkedet er i endring. Arbeidsplasser i tradisjonelle sektorer forsvinner og AS Norge trenger flere gründere. Innovasjon Norge rapporterer en betydelig økning av folk som ønsker å starte egen virksomhet, og regjeringen har lagt frem en gründerplan og satt av 100 millioner til et pre-såkornsprosjekt. Ved oppstart av egen virksomhet er det viktig å bli synlig i et marked med mange aktører og stor konkurranse. Det vil også være nødvendig å bygge nettverk som gir din virksomhet tilgang på ressurser.

Man vet av erfaring at nettverkskapital er viktig for nyetablerte virksomheter. En gründer trenger instrumentell-, informasjons-, anerkjennende- og emosjonell støtte i en startfase. For å få tilgang til denne nettverkskapitalen må man bygge nettverk og holde kontakten med nettverket. Dette kan være både tid- og ressurskrevende, men kan effektiviseres gjennom noen enkle grep.

Sosiale medier som Facebook kan ikke erstatte personlige nettverk. Men Facebook gir små virksomheter en mulighet til å bygge og forvalte et større og bredere nettverk. Facebook lar deg både bygge nettverk, nå mange gjennom én kanal og ta regi på egen kommunikasjon. Alle kan i dag publisere eget innhold. Effekten av kommunikasjonen på Facebook avhenger imidlertid av at man har noen som følger virksomhetens profil. Følgerne er din virksomhets nettverk og nettverket kan bygges med enkle tastetrykk.

Her er 5 tips til hvordan din bedrift lykkes på Facebook:

  1. Etabler en egen Facebookside for virksomheten. Dersom du som gründere bygger nettverk knyttet til både egen personlig profil og virksomhetens profil, kan det utvanne både budskap og virksomhetens nettverk. Derfor er det viktig å ta et bevisst valg på hvor man ønsker å organisere virksomhetens nettverk. Deretter bør det etableres en tydelig profil med gjenkjennbart grafisk uttrykk og ”to the point” beskrivelse av virksomheten.
  1. Tilby relevant innhold. Alle virksomheter kan i dag være egne publisister. Det er en god investering å tilby informativt og nyttig innhold i egne kanaler. Da vil dine målgrupper oppleve det relevant å være koblet til virksomhetens nettverk. Dette kan gjøres ved å illustrere konsept og verdiskapning gjennom historier som engasjerer, og som folk i nettverket vil ønske å dele. Det vil utvide nettverket og er et viktig ledd i virksomhetens eget salgs- og lojalitetsprogram for dine kunder og samarbeidspartnere. Personifiserte saker med gode bilder øker engasjement.
  1. Bygg nettverk. For økt nettverkseffekt av Facebook kan man invitere de som liker sakene man legger ut til å like virksomhetens Facebook-side. Da vil man sakte men sikkert bygge nettverket og øke nettverkskapitalen. Det er også nyttig å følge andre aktører. Vis virksomhetens støtte til andre og del aktuelt stoff dersom du mener sakene er relevante for egne støttespillere og nettverk.
  1. Ha respekt for nettverket. Det er viktig å velge innholdet man tilbyr med omhu. Aktivitet på sosiale medier krever forvaltning av tillitt mellom profil og nettverk. Nettverket har andre forventninger til en virksomhet som dukker opp i deres egen nyhetsfeed, enn til andre medier. Man møter folk i skillet mellom jobb og privatliv. Målet er å bygge relasjoner og en relasjon skal forvaltes med nennsomhet. Mange legger ut for mange saker og saker, og står i fare for å trøtte ut følgerne sine. Innholdet som tilbys bør være relevant, informativt og godt presentert.
  1. Bruk Facebook som kundesenter. Med sosiale medier har man gått fra å skape oppmerksomhet til å skape deltagelse og engasjement. Dette medfører et behov for oppfølging og dialog. Det er viktig å svare raskt på henvendelser og kommentarer, gå inn i samtaler og besvare spørsmål. Det er også viktig å overvåke aktiviteten i disse kanalene, så du har oversikt over hvordan virksomheten oppfattes og omtales. Her finnes det gode gratis verktøy. Med fokus på dialog i sosiale medier gir disse kanalene deg en nærhet til kundene. Facebook kan bli virksomhetens kundesenter og dette kan spare tid og penger.

 

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...