Denne uka lanserte Rambøll i samarbeid med IKT-Norge, Visma, Den Norske Dataforening og NTNU nok en gang rapporten IT i praksis – Norges digitale status. Rapporten er en oppsummering av en grundig undersøkelse som også kjøres i Danmark, og kort oppsummert presenteres effekter og utfordringer ved bruk av informasjonsteknologi hos de 500 største private og offentlig virksomhetene i Norge.
Blant annet viser årets utgave i følge IKT Norge at norske kommuner famler i blinde. De måler ikke effekten av digitalisering. For det er det bare 16 prosent av kommunene som gjør. Det betyr at de verken kan spare penger eller frigjøre folk. Det er et tapsprosjekt, hevder Heidi Arnesen Austlid, IKT Norge’s leder.
Manglende spisskompetanse, svake innovasjonssystemer og lav motivasjon for entreprenørskap. Abelias omstillingsbarometer viser at Norge har store utfordringer.
På dagens Abelia Open konferanse gikk man gjennom omstillingsbarometeret for 2016 og konkluderte med at Norge trenger flere nerder og milliardærer.
– Norge har gode forutsetninger for å lykkes, men omstillingstakten er for lav. De største utfordringene er motivasjon og finansiering for entreprenører, lite innovasjon og mangel på spisskompetanse, særlig innen IKT sa administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia.
Barometeret måler den norske omstillingsevnen i forhold til en rekke andre land, og går i dybden på fire kjerneområder som er avgjørende for fremtidig vekst og næringsutvikling: Humankapital, entreprenørskap, innovasjon/FoU og digitalisering.
“Norge trenger flere nerder og milliardærer – og et mer spisset virkemiddelapparat”
– Hovedfunnene viser at vi har god bredde i utdanningen, men for lite spisskompetanse. Vårt økosystem for innovasjon er for svakt, med virkemidler som ikke skaper tilstrekkelig motivasjon til entreprenørskap. Innen forskning og utvikling er nivået på gjennomsnittet, både i omfang, kvalitet og bredde. Mye er bra, men i sum er ikke dette godt nok, sier Haugli.
Abelia har klare anbefalinger om hva som skal til for å bedre Norges omstillingsevne.
– Først og fremst må vi erkjenne at teknologi er en grunnleggende forutsetning for vellykket omstilling. Er vi for dårlige på dette området, taper vi uansett. IKT må inn i alle ledd av utdanningsløpet, og det offentlige må øke farten på digitaliseringen. Det må opprettes studieplasser innen IKT og disse må ha som hovedmål å utdanne kandidater med solid spisskompetanse, sier Haugli.
– At nordmenn mangler motivasjon til å skape nye, innovative vekstbedrifter må tas på største alvor. Virkemiddelapparatet må spisses slik at tilbudet treffer der det er størst behov. I tillegg må vi legge til rette for bedre støtte i tidlig fase, slik at nordmenn ikke bare etablerer små bedrifter, men også skaper vekstbedrifter med eksportpotensial. Det er viktig at både offentlig og privat sektor etterspørr mer og bedre anvendt forskning, sier Haugli.
Abelias omstillingsbarometer er utarbeidet i samarbeid med Ny Analyse og er en årlig rapport som skal følge omstillingen i Norge. Hvert år vier barometeret ekstra oppmerksomhet til et utvalgt tema. I år er det digital omstillingsevne og effektivisering i offentlig sektor. Mens det er NyAnalyse som har gjennomført analysen, er det Abelia som har foreslått tiltak på bakgrunn av rapporten.
– Rapporten peker på store utfordringer med økt byråkratvekst og ekspansive statsbudsjetter, samtidig som digitaliseringen av offentlige tjenester går for sakte.
Norge faller på internasjonale rangeringer for offentlig digitalisering. Det er ikke fordi vi er blitt dårligere, men fordi de andre landene i større grad har satset på digitalisering og dermed blitt mye bedre. Det gapet må vi tette raskest mulig, avslutter Haugli.
“I am more optimistic than pessimistic”, says Jim Tørresen, Professor of Robotics and Intelligent Systems research group at UiO, about the long-term future of artificial intelligence and its benefits for humanity.
Firstly, can you explain to me how a machine can think?
– Thinking requires the ability to apply earlier acquired knowledge in choosing the best conclusion or action for the task at hand. We can emulate this process in machines by having them making models learned by using examples of knowledge related to either sensing, reasoning and/or behavior.
Automation is already replacing many jobs, from bank tellers to taxi drivers in the near future. Is it time to think about making laws to protect some of these industries?
– The progress of autonomous systems being deployed has historically been slower than that many futurists tend to indicate. Further, the technology has so far mostly generated more new jobs than it has taken away. It has also provided us with tools to make it possible to do jobs with less effort and requiring less competence and skill. Thus, technology can be a scheme for being competitive even for high-cost countries. Further, technology would make it possible for less educated people doing advanced jobs with the help of technology. Therefore, in the future many of us would need to work less, and the number of people unemployed would depend on how the work remaining is distributed in the population. This could partly be up governments to regulate.
Is it a problem if AI can predict what we´re going to do?
– It all depends on how it is applied. The prediction capability would have benefits that make us work faster like when we type text messages on our phone, and it suggests what words we plan to write when we type the first characters. The potential problems would probably be related to AI prediction taking unwanted control or if knowledge about us is misused by others.
Where will AI be in five-to-ten years?
– This is really hard to tell. What is expected to be big quickly doesn’t often happen to come true, and what is regarded as minor may grow really big. The smartphone is probably one example of the latter. It has really impacted both how we work and interact. A possible big change in society would be when autonomous cars start being in widespread use. It will easily take at least ten years although the technology is to a large extent in place although not yet for winter condition in Norway.
Jim Tørresen. Photo: Arnfinn Christensen, forskning.no
Why are humans so fascinated with robots?
– They have appeared in numerous movies and on TV for many years. Humanoid robot research tries to mimic the human and people are probably eager to see if that would eventually be possible or not.
Can they fulfil human needs that other human’s can´t?
– They can do some tasks potentially better than humans like being reliable, accurate and persistent. However, they would not substitute the emotional side of humans including social contact. However, the technology can in the future help e.g. elderly in making contact with other people easier through interaction over Internet and autonomously bringing people out to visit and see friends.
What are the limits (if any) to human-robot interaction?
– It would probably be possible to emulate most human capabilities in a robot but the Turing test has shown that getting a robot to interact with text or speech as a human is really hard.
How do we decide what is uniquely human? What is uniquely robotic?
– I would regard consciousness is uniquely human, that is, having knowledge about oneself. On the other hand, any parts of a robot can be substituted so its existence on earth may in principle be infinitely.
What are the biggest ethical issues facing roboticists today?
– I think a major one is to decide how much autonomy a robot should be given and to what extent various autonomous systems together should be able to take decisions without a human in the loop. However, this is not only up to the designers to decide but also up to be politicians to regulate.
How plausible is human-like artificial intelligence, such as the kind often seen in films and TV?
– It gets more plausible as the technology development is progressing within multiple domains like computer hardware and software, mechanical material properties and more compact and effective power sources.
Should we be making AI that behaves like humans?
– Not necessarily. Technology is much present to make our work and life easier. Whether it behaves or looks like a human is not as important as how well it does what we want it to do for us.
How do cyborgs differ (technically or conceptually) from A.I.?
– The envisaged cyborg is a being combining a machine and organic material while AI can also be applied to other domains than robotics and robots consisting of mechanical parts only.
“AI would help making technology less visible rather than more visible”
Are you generally optimistic or pessimistic about the long-term future of artificial intelligence and its benefits for humanity?
– I´m more optimistic than pessimistic. AI allows for technology adapting to the user rather than requiring the user to adapt to fixed technology as we are used. Thus, AI would help making technology less visible rather than more visible since it would better understand our needs and intentions. In general, I´m optimistic but I think protecting systems against misuse and not too quickly taking the human out of the loop in interacting autonomous systems would be important for AI not being harmful to humankind.
I jakten på Norges mest innovative virksomheter er det noen aktører som fremstår som «naturlige» kandidater, mens andre overrasker. Det skal innrømmes at da vi fikk flere uavhengige tips om å avlegge Kommuneforlaget et besøk, ble vi mer enn bare litt overrasket.
Det viser bare hvor farlig det å være forutinntatt kan være. Ikke før vi hadde sluppet innenfor tok utviklingssjef Per Olav Nyborg oss med på en tur rundt i lokalet, hvor 30 medarbeidere i løpet av den siste tiden hadde laget mer enn 50 ulike digitale løsninger mot markedet. Sammen med Thor Jørgen Kristiansen og et lite lederteam, leder den joviale Liverpool-supporteren og Hamarsingen et kreativt og innovativt lag som blant annet har vunnet Dataforeningens høythengende BI pris for beste beslutningsstøtteløsning.
– Vi utvikler løsninger for norske kommuner, og vi gjør det i tett dialog med de mest krevende kundene, basert på en forretningsmodell der det meste legges i skyen. Noe av det vi lanserer blir umiddelbare suksesser, noe flopper – og slik tror vi det må være, forklarte Nyborg.
– Vi bidrar til å gjøre norske kommuner bedre informert. Innsikt i tilgjengelige data er helt sentralt for våre brukere, og etter vår oppfatning er Norge i verdenstoppen på åpne data, noe som gir norske kommuner tilgang til store datamengder. Det er disse mulighetene vi i Kommuneforlaget legger vår stolthet i å utnytte på innovativt vis. Det er dog slett ikke alt vi gjør som kommer ut i form av ferdige produkter, men man skaper ikke god innovasjon uten å grise litt på kjøkkenet, sier han.
En av løsningene Kommuneforlaget lanserte i fjor er dataverktøyet KF Analyse. Med denne løsningen kan norske kommuner se trender og utvikling brukervennlig presentert fra et stort datamateriale på en ny og enklere måte. Da de i oktober hadde et lanserings- og inspirasjonsseminar i Oslo, hvor deltakere fra kommunal administrasjon og ledelse fra store deler av landet fikk presentert løsningen, var mottagelsen enorm. For første gang kunne kommunene sammenstille og analysere data fra alle tjenesteområder, og enkelt sammenligne seg med andre kommuner, KOSTRA-grupper eller nasjonalt gjennomsnitt.
– Vi i Kommuneforlaget er stolte av denne løsningen. Løsningen representerer et kvantesprang for norske kommuner i utnyttelsen av potensialet for bedre beslutningsstøtte, levert på brukervennlig vis. Med et slikt verktøy kan våre brukere bryte ned et komplekst databilde til enkle bestanddeler, sette det sammen til interaktive analyser og relevante sammenstillinger. Det er et virkemiddel for å kunne se på ressursinnsats og resultater, hva man har fått til og tilbyr innbyggerne i kommunen. Det gir innsikt og god styring, En av de store utfordringen i det offentlige er at man med sammenlignbare ressurser oppnår voldsomme forskjeller i tjenestene. Det handler ikke bare å dytte inn mer penger alltid, legger han til.
I hvilken grad har så kommune-Norge trykket løsningen til sitt bryst?
– Vel, alt nybrottsarbeid består alltid av flere faser og det handler ikke bare om å kunne levere verktøyene, vi må også lære opp brukerne slik at nytteeffekten blir størst mulig. Vi gjør bruk av dynamiske grensesnitt, slik at kommunene selv kan gjøre sine skreddersydde analyser, basert på tjenesteområder eller geografi. Gjennom flere samarbeidskonstellasjoner og bruk av verktøyet Tableau, er det interaktive kart og visualiseringer av dataene, – det handler om å gi økt innsikt og gjøre våre kunder mer bevisst om kvaliteten på egne data, og til syvende og sist et mer helhetlig og kvalitetsmessig fundamentert beslutningsgrunnlag både politisk og administrativt, avslutter Nyborg.
As the world is set to reach 9,7 billion people in 2050, innovators all over the world are looking for new ways to feed the planet with less impact on our land and water resources.
Vertical farming is one solution that’s now being implemented around the world. Vertical farms produce crops in stacked layers, often in controlled environments such as those built by AeroFarms in Newark, New Jersey, as seen in the video above by Seeker Stories.
The farm uses a technology called aeroponics, which allow scrops to crow on top of each other without soil, sunlight or fertilizer. AeroFarms also claims it uses 95% less water than a traditional farm thanks to its specially designed root misting system.
Because the technology allows people to grow food in urban areas, it also helps reducing greenhouse gases, by eliminating the need to transport food over long distances.
The company is now building out a new 70,000 square foot facility in a former steel mill. Once completed, it’s expected to grow 2 million pounds of greens per year, making it the largest indoor vertical farm in the world.
Til sammen 35 oppstartsbedrifter vil denne uken få hjelp til å sette fart på ideene sine. De beste prosjektene vil bli valgt ut til å delta i Nordea Accelerator-programmet senere i høst.
De 35 selskapene er valgt ut blant over 200 søkere, som har sendt inn sine prosjekter og ideer til Nordea Accelerator de siste månedene. Av de utvalgte prosjektene kommer det deltagere fra land som USA, Russland, Singapore, India og Norge.
– Interessen har overgått det vi hadde trodd var mulig, og det er imponerende å se bredden blant de som har søkt om å delta, både i form av ideenes innhold og hvor de kommer fra, sier administrerende direktør Snorre Storset i Nordea Bank Norge i en pressemelding.
. Det er andre gang Nordea arrangerer sitt Accelerator-program, som er det største i sitt slag i Norden. Etter en oppstartsuke vil rundt 20 prosjekter bli invitert til å delta videre i Nordea Accelerator. Det første programmet ble gjennomført i Helsinki. Denne gang kan oppstartsbedriftene også velge å jobbe i Nordeas lokaler i Stockholm.
– Vi ønsker å finne frem til ideer som vi kanskje ikke klarer å utvikle selv. I Nordea i bruker vi store ressurser på å skape gode teknologiske løsninger for våre kunder, men vi er avhengige av å knytte til oss den kompetansen og kreativiteten som også eksisterer utenfor vår organisasjon. Nordea Startup Accelerator vil fokusere på områder som kognitiv teknologi, kunstig intelligens og blockchain. Men vi er også interessert i andre områder der ny teknologi kan hjelpe oss å tilby bedre tjenester til våre kunder, sier Storset.
Selskapene som blir invitert til å delta i Nordea Accelerator, vil få mulighet til å jobbe i nært samarbeid med eksterne gründere, internasjonale teknologispesialister, eksperter i Nordea og viktige beslutningstakere. Nestholma var Nordeas samarbeidspartner i det første programmet og vil også være det i det nye programmet. IT-selskapene Tata Consultancy Services og IBM vil også bidra i Accelerator-programmet.
Nordea arrangerte sitt første Accelerator-program vinteren 2015–2016. Alle de 12 oppstartsbedriftene som deltok i det første programmet, driver fortsatt virksomhet.
– Oppstartsbedriftene mottok over EUR 600.000 i ny finansiering. For to av dem (Jenny og Feelingstream) forbereder Nordea faktiske piloter for å se nærmere på mulighetene for langsiktige partnerskap. Nordea jobber også med et par av de andre oppstartsbedriftene om et mulig samarbeid, sier Storset.
Samtidig som en ny sesong av engelsk premier League er sparket i gang fikk de fleste i Norge denne uka besøk av sommeren da solen etter lang tids nøling bestemte seg for å titte frem. Arendal fikk også besøk denne uka.
Den lille byen myldret av de fleste som jobber med å påvirke oss, enten de til vanlig er lobbyister, offentlige tjenestemenn, politikere eller blant Norges utallige organisasjoner – og de har vi som kjent mange av. Hele uka har de fylt gatene rundt sørlandsbyens vakre Pollen på jakt etter taletid og til sammen 597 store og små arrangementer.
I denne heksegryten har noen meldinger blitt gjentatt og i en kakefoni av meninger og spissformuleringer tror vi NHO’s Kristin Skogen Lund oppsummerer det hele best i setningen “offentlig investering er bra, men mangel på privat kapital er den underliggende forutsetningen for omstillingen”. Walter Qvam og Kongsberggruppenes iniitativ for å skape et toppindustrisenter er også innovative tanker og de fortjener kudos og ukas innovasjonsblomst for å ha fått med seg deler av det norske A-laget på dette flotte initiativet som vi skrev om tirsdag.
Uansett om de har snakket eller lyttet, reiser deltagerne på årets utgave av Arendalskonferansen i dag hjemover til en virkelighet som til forveksling ligner den de dro fra. La oss håpe endringsvinden de har opplevd blir med dem inn i en travel høst.
Samtidig kommer årets rykende ferske utgave av INNOVASJONSMAGASINET inn døra og vi vet at alle Arendalsdeltakerne og øvrige endringsagenter kan glede seg over mange flotte historier som inspirerer om norsk innovasjonsglede, om suksesser og fiaskoer, om læring og om feiling – og den 25. august ligger bladet i landets fleste velassorterte Narvesenutsalg.
La oss avslutte med å sende noen varme tanker til Leicester på vegne av alle endringsagenter, i fjor vant de den engelske serien til tross for at oddsen var 1 til 500. Deres seier sender en viktig melding til alle politikere og rikssynsere om at det er forskjell på å forsøke seg på å plukke vinnere og tilrettelegge.
Det mener Mona Skaret, direktør for vekstkraftige bedrifter og klynger i Innovasjon Norge.
(Artikkelen er skrevet som en del av en mediesamarbeidsavtale med Innovation Forum Norway)
Under Arendalsuka, en årlig arena hvor nasjonale aktører innenfor politikk, samfunns- og næringsliv samles, fortsetter Innovasjon Norge diskusjonen om hvordan norsk næringsliv kan ta nye posisjoner og skape nye næringer basert på de fortrinnene vi har.
På arrangementet “Lær innovasjon av de beste – Møt toppledere som har utviklet beste praksis og neste praksis”, var det viktigheten av intraprenørskap som sto i fokus.
– Når vi diskuterer hva vi skal leve av fremover, setter vi altfor ofte etablert industri og gründere opp mot hverandre. Det er det ingen grunn til, mener Skaret.
For selv om det ikke er noen tvil om at det etablerte næringslivet og oppstartsselskaper begge er viktige motorer for innovasjon og omstilling, har de svært ulike roller. Der oppstartselskapene er viktige for å tilfører dynamikk i økonomien ved å utfordre det etablerte, er det innovasjon i mer modne selskaper som er mest effektivt når vi trenger å skape nye jobber raskt, viser en undersøkelse utført av SSB på oppdrag for Innovasjon Norge.
Studie viser nemlig at de etablerte selskapene som vokser, skaper nesten 10 ganger så mange jobber på kort sikt som vellykkede startups.
– For å kunne sikre verdiskapning, er det derfor like viktig å satse på innovasjon innen det etablerte næringslivet som å gi muligheter for oppstartsbedrifter, sier Skaret.
– Proppen sitter på toppen
Arrangementet ble arrangert i samarbeid med Innovation Forum Norway (IFN), som har som mål å skape et nasjonalt senter for økt innovasjonskraft og spredning av fordelene ved innovasjon. Dette er første gang det seks år gamle forumet er tilstedet på Arendalsuken.
– De siste fem årene har Norge omfavnet gründerskap. Vi ønsker å sette intraprenørskap og corporate innovation på dagsorden på samme måte. Innovasjon må høyere på agendaen, også i styrerommene, sier daglig leder av IFN, Rina Sunder.
Som en del av arrangementet inviterte de inn topplederne Walter Qvam i Kongsberg Gruppen, Sigve Brekke i Telenor, Anders Lier i Enoro og IFN, Steffen Syvertsen i Agder Energi, og Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge, til å dele sine erfaringer om hvordan man utvikler kultur for innovasjon, og hvor stort ansvar man som toppleder eller styremedlem har for å gjøre bedriften sin om til en “innovasjonsmaskin”.
– Jeg har jobbet med innovasjon i hele min karriere og vi har alltid strevd med å løfte innovasjon opp fra ildsjelene til toppledelsen. Jeg synes derimot vi ser en endring nå hvor toppledere går inn med større tyngde og engasjement enn før. Ikke bare i ord, men også i handling. Men det er fortsatt stort strekk i laget og vi trenger enda flere toppledere som er «på ballen», sier Skaret.
Hva kan så toppledere gjøre for å styrke innovasjonskulturen i bedriften sin?
– Toppledere kan selvsagt gjøre en stor forskjell ved å prioritere økonomiske ressurser og medarbeidere – ikke bare til drift og videreutvikling – men også til de banebrytende, eksperimentelle initiativene. Hva de GJØR og engasjerer seg i er også viktig. De toppledere som lykkes med å bygge en innovasjonskultur er de som løfter fram de talentene som våger å feile, som setter seg inn i nye teknologier og trender uten å vite om de treffer egen bedrift og som selv snakker med tonenagivende kunder og partnere fremfor å få andre til å lage en rapport.
Også direktør i energiteknologiselskapet Enoro og styreleder i IFN, Anders H. Lier var tilstedet som foredragsholder under arrangementet. Han mener, på lik linje med Skaret, at det er styrelederne selv som har hovedansvaret når det kommer til å sette innovasjon på dagsorden.
– Proppen sitter på toppen, hvis ikke vi toppledere driver innovasjon så blir det ikke prioritert. Min jobb er ikke å kunne alle svarene, men å stille mine ansatte kritiske spørsmål og få de til å tenke selv.
Samarbeid viktigere enn noen gang
Tidligere i vår kunne IFN og Innovasjon Norge melde om et tettere samarbeid fremover. Dette er andre gangen de går sammen om å holde et arrangement.
– Sammen med IFN når vi ut til mange ambisiøse og innovative bedrifter fra ulike sektorer. Det er dem Innovasjon Norge skal være relevant for- og som vi må lytte til. Slike partnerskap er derfor svært nyttig for oss. I tillegg har IFN en engasjert ledelse i Anders Lier og Rina Sunder.
Sunder tok over som daglig leder i vår og ser på det nye samarbeidet som en viktig del av strategien om å ta forumet til nye høyder.
– Vi gleder oss til å videreutvikle ideer sammen med Innovasjon Norge, da vi har felles interesser og ulike nettverk som kan ha stor gjensidig glede av hverandre, avslutter hun.
I en tid hvor innovasjon og entreprenørskap betyr mer enn noensinne, både for enkeltvirksomheter, næringer og den samlede norske evnen til å konkurrere i et stadig mer konkurranseutsatt globalt klima, så trenger vi fortsatt å tilpasse skattesystemet, da det er skapt et skattesystem som i prinsippet nesten er gründerfientlig og som i liten grad oppfordrer til å satse, skriver Coxit PRs byråleder, Magnus Brøyn.
Skal norsk innovasjonspolitikk være konkurransedyktig i et nordisk, europeisk og internasjonalt perspektiv må formueskatten på arbeidende kapital – den kapitalen som er investert i norske bedrifter – videre ned. Norske gründere kan ikke leve med en særnorsk innovasjonsavgift, slik dette i prinsippet har vært i flere år. Det er ikke en debatt om formueskatten i seg selv, men et spørsmål om å skape en sunn grobunn for gründere og samtidig tilrettelegge for underliggende innovasjon, da man med dagens skattesystem i realiteten straffes for å satse på nytenkning og bygge opp nye virksomheter.
Politikken, systemet og tankegangen er tilpasset fortiden. I dag kreves det et langt mer ekspansivt tankesett på flere områder, deriblant også når det gjelder oppbygging av inscentiv- og støtteordninger, og selv om det har skjedd en del på dette området de siste par årene, er det fortsatt en lang vei å gå dersom Norge eksempelvis skal kunne nærme seg å ta opp konkurransen med broderfolket i øst. Stockholm og Sverige har i en årrekke ledet an innovasjonsracet innen IT og teknologi samt helse og medisin, bare for å nevne et par innovasjonstunge industrier med sterk internasjonal konkurranse. Det er på tide at vi gjør det samme.
Likevel er det mye som tyder på at anvendelsen av IT og teknologi i samfunnet er blitt bedre, noe World Economic Forum nylig kunne bekrefte ved å plassere Norge på fjerdeplass internasjonalt når det gjelder anvendelsen av informasjonsteknologi for å øke landets konkurransevne og bedre levestandarden. Men det betyr ikke nødvendigvis at det i praksis er tilrettelagt for innovasjon – verken nedenifra eller ovenifra – sett fra innsiden i det norske samfunns- og næringslivet, i hvert fall ikke på den måten det kunne ha vært gjort dersom partiene i større grad hadde klart å samarbeide om noen grunnleggende satsninger som ikke bare dreier seg om å la det regne noen hundretalls millioner kroner ekstra over Innovasjon Norge eller bidra i form av andre støtteordninger som egentlig ikke fullt ut er tilpasset morgensdagens krav til dynamikk dersom innovasjonsvinden virkelig skal få kommersielt fotfeste, slik at norske ideer skaper nye eksporteventyr på nye banehalvdeler utover olje og fisk.
Eksempelvis har offentlig sektor og norske politikere et ansvar for å skape vekstnæringer i Norge som både har potensiale og forutsetninger for å lykkes ute. IT og teknologi er et glimrende eksempel på dette. Skal norsk innovasjonskraft kunne resultere i verdiskapning og eksport – som virkelig kaster av seg kommersielt – så må også norske politikere ta innover seg at det offentlige har et særlig ansvar for å være med på å bygge de unike løsningene og de gode tjenestene – her til lands – som har slagkraft og potensial der ute. Nettopp derfor dreier virkningsfull innovasjonspolitikk seg om mer enn bedriftsbesøk her hjemme eller studieturer i utlandet, selv om flere gjerne må reise mer ut, spør du meg. Det dreier seg om å forstå viktigheten av å tilrettelegge for politiske virkemidler med inscentiver og skatt, men også bidra til å skape en kulturendring i det politiske landskapet, da det må skapes en grunnleggende innovasjonskultur som kommer ovenifra.
“Norske gründere kan ikke leve med en særnorsk innovasjonsavgift, slik dette i prinsippet har vært i flere år.”
Først når tankesettet og forståelsen er på plass kan Norge (kanskje) begynne og yppe til innovasjonskamp med svenskene. Og kommer vi dit, er vi faktisk et godt stykke på vei, ettersom de i flere tiår har ligger helt i verdenstoppen innenfor flere industrier, så kanskje neste studietur like gjerne skulle gå til Stockholm og deretter Helsinki?
Og syv av ti frykter at det vil oppstå et digitalt klasseskille.
Det viser en ny undersøkelse utført av analysebyrået Norstat.
– Dette er alarmerende høye tall, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i en pressemelding.
– Den teknologiske utviklingen venter ikke på noen, så disse tallene viser at vi har en stor jobb å gjøre med å gi god opplæring og informasjon om digitaliseringen av samfunnet. Her trengs en nasjonal dugnad, mener hun.
Store forskjeller mellom alder og kjønn
Undersøkelsen viser at det er store forskjeller når det kommer til kunnskap og kompetanse mellom tall og kjønn.
54 prosent av kvinnene i undersøkelsen sier de synes det er krevende å holde følge med den digitale og teknologiske utviklingen, mens 43 prosent av mennene sier det samme.
Kun 28 prosent oppgir det samme i alderen mellom 18 og 34 år. I alderen 34 til 50 år så svarer derimot 50 prosent at de synes det er krevende, mens tallet er 66 prosent for de i alderen 50-79 år.
Det er også den eldre generasjonen som frykter et digitalt klasseskille mest: 81 prosent i alderen 50-79 år svarer ja på dette spørsmålet.
– Akkurat nå skjer det utrolig mye og utviklingen går veldig fort, så det er klart det kan være vanskelig å henge med i svingene. Heldigvis så blir også teknologien bedre, og de nyeste og beste tjenestene som utvikles nå har det til felles at de er enkle og brukervennlige. Teknologien er for alle, ikke for noen få, sier Svendsen.
Gjør Norge nok for å hjelpe innovatører og entreprenører i å lykkes? Hva skal til for å forbedre norsk innovasjonskraft de neste årene? InnoMag ba politikerne selv kaste terning på sin egen innovasjonspolitikk.
FRP: – Fremtidens arbeidsplasser skapes – de vedtas ikke. Derfor vil FrP legge til rette for en offensiv nyskapningspolitikk, der gründervirksomhet, FoU og kompetanseutvikling stimuleres. Skatte- og avgiftspolitikken skal brukes aktivt for å sikre gründere gode rammevilkår og finansiering.
– Regjeringens arbeid med gründerplanen må fortsette slik at enda flere ønsker å satse på sine idéer og evner. Vi har mange kloke hoder i Norge, som brenner for å skape noe. Da er det viktig at også politikerne satser på gründerne. I tillegg handler det en del om kultur. Norge må være et godt gründerland, og vi må ha mennesker som tør å ta en sjans. Det skal være lov å prøve, og lov å feile.
Terningkast? – 5.
Venstre: – Dersom Norge skal bli et konkurransedyktig kunnskapssamfunn i fremtiden er vi avhengig av å satse stort på både innovasjon, nyskaping og entreprenørskap. Det er avgjørende dersom vi skal sikre veksten som gir grunnlaget for å opprettholde dagens velferdsnivå.
– Vi må sikre vesentlig bedre tilgang til risikovillig og kompetent kapital for gründere og nyskapende vekstbedrifter – både gjennom det offentlige virkemiddelapparatet og gjennom premiering av private investeringer. I tillegg mener jeg det er viktig å forenkle hverdagen for næringslivet, sikre at det offentlige virkemiddelapparatet bidrar til omstilling og nyskaping, og ha et skattesystem som stimulerer til investering og eierskap i norske bedrifter og arbeidsplasser.
Terningkast? – 6.
KRF: – KrF mener det er viktig at det skal være enkelt å starte bedrift i Norge og at de som starter opp skal bruke mest mulig energi på å drive bedriften og minst mulig på offentlige regler og rapportering. Derfor må aksjeloven forenkles for små- og mellomstore bedrifter, skjemaveldet reduseres og rapporterering bli enklere. Samtidig mener KrF at det er viktig å stimulere til innovasjon og utvikling i bedriftene som alt eksisterer og ønsker å styrke Forskningsrådets ordninger BIA og SkatteFUNN. For å gjøre det enklere og tryggere å starte egen bedrift eller være selvstendig næringsdrivende mener KrF det er viktig å innføre bedre sosiale rettigheter. Syketrygd og gode ordninger for omsorg for egne barn er for dårlig ivaretatt sammenlignet med arbeidstakere.
– Vi må gjøre det enklere å starte og drive bedrifter i Norge og vi må gjøre det enklere å prioritere innovasjon i etablerte bedrifter. Vi må også stimulere til mer investering av privat risikokapital oppstartbedrifter, for eksempel gjennom en kapitalFUNN-ordning som gir skattefradrag for investering i oppstartbedrifter. Det er også viktig at flere etablerte bedrifter får større rom for å drive med innovasjon. Vi har foreslått en kompetanseFUNN-ordning etter samme modell som SkatteFUNN hvor fokuset ligger på kompetanseutvikling i bedriftene fordi vi vet at innovasjon og kompetanse henger sammen. Til slutt er det viktig at vi sikrer norsk næringsliv konkurransedyktige betingelser sammenlignet med landene vi har rundt oss.
Terningkast? – 4.
AP: – Partiprogrammet vårt er opptatt av innovasjon både i omtalen av offentlig tjenester, forskning, næringspolitikk og det norske arbeidslivet. Vi trenger innovasjon for å skape nye og trygge arbeidsplasser, bedre offentlige tjenester og økt produktivitet i samfunnet.
– Vi må forbedre oss innen den mer radikale innovasjonen, de større stegene. Verden rundt oss endrer seg raskere, i stor grad drevet av teknologiske endringer. Det er helt sentralt for oss som samfunn å møte disse endringene på en god måte. Vi må styrke Norges teknologiske kompetanse; vi trenger flere IKT studieplasser, et utstyrsløft i yrkesfagene og programmering må inn i grunnskolen. Vi trenger også tilgang på teknologisk innsikt tettere på regjeringens daglige arbeid, og må se et nærere og raskere samarbeid mellom politikere og innovatører for å tilpasse regelverk til nye måter å gjøre ting på.
– Vi må styrke samarbeidet mellom staten, næringslivet og forskningen; blant annet gjennom å styrke satsingen på klyngene. Vi må også gjøre virkemiddelapparatet mer sømløst og gjøre overgangene fra forskning til forretning enklere. Her bør vi se på infrastrukturen for testing- og pilotering og initiativer som Mechatronics Innovation Lab og Ocean Space Centre. Videre må vi stimulere til mer læring på tvers av bedrifter og bransjer i Norge.
Terningkast? – 5.
Høyre: – Innovasjon har en sentral plass i vår politikk, som gjenspeiles både i ord og handling. Næringslivet må forberede seg på tøffe omstillinger i tiårene framover. En voksende befolkning vil trenge jobb, og Norge får flere eldre å forsørge. Oljeaktiviteten vil gradvis bli en mindre viktig drivkraft i norsk økonomi. Og Norge skal omstille seg til et mer klimavennlig lavutslippssamfunn. For å få til innovasjon må vi legge til rette ved å stimulere innovasjonsrettede tiltak. Lage rammebetingelser som stimulerer til innovasjon, både i næringslivet og i offentlig sektor.
– Det er avgjørende at Norge er et attraktivt land å starte og utvikle ny virksomhet i. Vi må fortsette det arbeidet vi er godt i gang med i regjeringen, som vi har sagt vi skal gjøre i vårt program. Regjeringen har blant annet fremmet en egen Gründerplan, og vi må gjennomføre en rekke konkrete tiltak derfra.
Terningkast? – 5.
SP: – Senterpartiet vil føre en næringspolitikk som legger til rette for et livskraftig næringsliv og verdiskapning i hele landet. Mange og sterke næringer gir et variert arbeidsliv med plass til alle. Dersom vi skal lykkes i næringspolitikken kan vi ikke satse utelukkende på stat eller marked, men på stat og marked. Det offentlige skal føre en aktiv næringspolitikk, sikre nasjonalt eierskap til naturressurser og stå ansvarlig for utvikling av infrastruktur.
– Skal vi bringe Norge videre, kreves det pågangsmot og evne til å se nye muligheter. Senterpartiet vil føre en politikk som utløser potensialet for verdiskapning og nye arbeidsplasser, gjerne med utgangspunkt i skjæringspunktet mellom akademia og praktisk forståelse. Det er viktig å understreke at vi i dag ikke kjenner hva som blir framtidens vekstnæringer. Det vi imidlertid kan slå fast er at landets naturressurser, kunnskap og finanskapital gir oss store muligheter til å trygge Norge framover. Skal vi utnytte nytenkning, må vi skape en kultur der næringskreativitet og innovasjon får god plass. Vi trenger en aktiv næringspolitikk som utløser potensialet for verdiskapning. Vi vet ikke i dag hva som blir framtidens vekstnæringer. Vi trenger en næringspolitikk som erkjenner at det meste av innovasjon og nyskaping skjer i eksisterende bedrifter.
Terningkast? – 5.
MDG: –I arbeidsprogrammet vil vi blant annet: Føre en næringspolitikk basert på aktive politiske prioriteringer av gunstige sektorer og teknologier, for eksempel innen energiøkonomisering, ren ny energiteknologi og resirkulering av materialressurser.
– I tillegg vil vi i vårt alternative statsbudsjett styrke miljøteknologiordningen i Innovasjon Norge, etablere et nytt skogprogram og et nytt forskningsprogram under Innovasjon Norge for marin bioprospektering, og opprette Bionova, en ny motor for utvikling av bionæringer og bioteknologi organisert etter modell av Enova. Vi ønsker å opprette en testpark for offshore hav vind er en satsing på et mulig nytt marint energi- og industri-eventyr basert på de store vindressursene og den marine kompetansen vi allerede vet vi har.
– Styrker vi Enovas kapasitet med omkring 2 milliarder med særlig sikte på å dekke flere tak med solcellepaneler, raskere utvikling av batteriteknologi, utslippskutt i industrien og omlegging til en utslippsfri transportsektor innen 2030.
– I årene som kommer har Norge et ekstraordinært behov for å komme i gang med ny næringsvirksomhet. Derfor må det bli lettere å starte nye bedrifter slik at flere tør å etablere virksomhet og arbeidsplasser. Staten må etablere storskala støtteordninger med risikokapital både for bedrifter oppstartsfasen og eksisterende bedrifter med stort omstillingspotensial. Skattepolitikken må legge bedre til rette for selvstendig næringsdrivende og det sosiale sikkerhetsnettet for denne gruppen må styrkes.
Terningkast? – 6.
Rødt: – I programmet vårt går vi inn for en aktiv næringspolitikk for å bidra til at norsk kompetanse og norske ressurser blir en kraft i klimadugnaden. For å stimulere til innovasjon vil vi bruke deler av Oljefondet til forskning og utvikling av norsk industri, utbygging av infrastruktur som høyhastighetstog og bredbånd, og oppgradering av kraftproduksjon og -distribusjon. Rødt jobber også for at vannkraften skal nyttiggjøres i kraftforedlende industri og for å utvikle arbeidsplassene i landbasert prosessindustri.
– De virkelig store gjennombruddene kommer etter langsiktige investeringer med høy risiko, langt forbi horisonten til kortsiktige investorer. Det er fellesskapet som tar risikoen og står for slike investeringer gjennom skattefinansiert grunnforskning og utvikling av ny teknologi. Skal dagens innovasjonssystem bli mer bærekraftig, må fellesskapet derfor få mer igjen for disse investeringene. Skal vi lykkes med å utvikle nye næringer som skaper nye arbeidsplasser og en vellykket overgang til en bærekraftig energiproduksjon, må det offentlige ha en ledende rolle i forskningen og utviklingen av ny teknologi. Da trenger vi alt annet enn veksthemmende skatteletter som svekker statens evne til å finansiere forskning og utvikling.
Terningkast? – Hvis man tror at innovasjon først og fremst handler om små gründerbedrifter, så får ikke politikken vår et høyt terningkast. Hvis man i stedet ser på hva forskningen forteller oss om innovasjon, så skårer vi betydelig høyere.
SV: – Vi bygger vår innovasjonspolitikk til på henholdsvis kompetanse, risikokapital og innkjøpspolitikk. Grunnmuren er en utdanning som dyrker kreativitet, og ikke bare reproduksjon og målstyring. Det samme innen forskningspolitikken, hvor målet er å legge til rette for sterke miljøer som virkelig bidrar med nytenkning, ikke bare tellekant og søknadskonkurranse. I virkemiddelapparatet er vi opptatt av å legge til rette for mer risiko, at fellesskapet i større grad kan avhjelpe vågale prosjekter. Videre er vi opptatt av at det offentlige i sin innkjøpspolitikk ikke stivner, men tør ta i bruk ny teknologi, og stiller krav til kontinuerlig utvikling og nyskaping. Til sist vil jeg nevne at vi er det første partiet i landet med et eget kapittel om digitalisering. Uansett hva fremtiden kommer til å bringe så vil det digitale spille en stadig mer sentral rolle og forandre alle sider av samfunnet.
– For det første må vi bort fra ideen om at utdanningssystemet skal handle mer testing, måling og veiing. Dette bidrar til å disiplinerer elever og studenter, de blir mer opptatt av hva som er riktig svar etter fasiten og tenker mindre kreativt. Så tidlig som mulig bør ut-av-boksen-mentaliteten fremmes. For det andre mener jeg at vi må gjøre det mer lukrativt å investere i nye ideer. For eksempel er det mye mer lønnsomt å investere i eiendomsmasse enn spennende IT-bedrifter. Jeg tror derfor på en kombinasjon mellom at det offentlige bidrar mer med risikoavlastningskapital og en gjennomgang av rammebetingelsene slik at de mest spennende fremtidssektorene kommer bedre ut.
Terningkast? – 5.
Dette er et utdrag fra InnovasjonsMagasinet som kommer ut neste uke.
Marcus Winnfors Ravik (22) og Øyvind Strøm (25) så seg lei av å jobbe gratis for selskaper som gjerne ønsker milleniumsgenerasjonens innsikt og ideer på innovasjon. Sammen har de derfor startet innovasjonsnettverket ThunderWave, som leier ut unge talenter fra hele landet. – For mange selskaper er det jo nettopp disse de er redde for at skal finne løsninger de ikke klarer å finne selv, sier de.
– Som selskap eier vi ingenting, og vi har heller ingen faste ansatte. Vi lever litt på at vi er den første generasjonen som virkelig kan lære foreldrene våre noe, fordi vi har vokst opp i en digital verden og dermed har en innsikt som vi tror er meget omsettelig, sier Strøm.
Guttene har startet ThunderWave, et nettverk av unge gründere, innovatører og studenttalenter som de har valgt å kalle ”Wavemakere”. Sammen crowd-sourcer de løsninger til bedrifters nye innovasjonssatsning gjennom såkalte workshops.
– For Utdanningsetaten, som var vår første kunde, jobbet vi med å lage konsepter for fremtidens skole, da det skal bygges fire-fem nye videregående skoler. Her satte vi sammen en blanding av gründere og studenter, ca. 30 stykker, som jobbet intenst i 7,5 time med noe som tilslutt endte opp med å bli noen klare konsepter på hva fremtidens skole skal bestå av. På denne måten produserer vi forbrukerinnsikt på en kostnadseffektiv og tidsbesparende måte.
– For mange selskaper er det jo nettopp disse unge talentene de er redde for at skal finne løsninger de ikke klarer å finne selv. Så å kunne leie dem inn innenfor et lite tidsperspektiv og i kontrollerte former, er jo mye billigere for bedriftene enn å ansette dem på heltid.
Kjærlighet ved første pitch
Ravik og Strøm møttes for første gang for 3 år siden på EMAX Norge, et arrangement som samler unge gründere over hele landet.
– Her leverte Marcus en av de råeste pitchene jeg noen gang har hørt før, for den gang ”Youth Works” til det som nå har blitt til ”ThunderWave”. Jeg kunne jo ikke annet enn å høre om det var noe jeg kunne få ta del i.
I november kom Strøm, som også er leder for landets største studentorganisasjon, START Norge, inn som partner sammen med kollegaene Henrik Holth, Ida Helgesen, Nikolai Czajkowski og Filip Kolber.
For disse fem er målet å kunne gi gründertalenter relevant arbeidserfaring og mer økonomisk frihet, slik at de kan bruke mer av tiden sin til å fokusere på egne prosjekter.
– Vi og flere av vennene våre har nemlig opplev ved flere anledninger tidligere å bli brukt til innsiktsarbeid uten å bli lønnet for det. Vi vet også om flere som har måttet ta seg lite relevante ekstrajobber for å kunne brødfø seg selv. Med ThunderWave håper vi å kunne skape verdi og fleksibilitet for gründerne, slik at de kan leve lengere. For mange har det jo veldig tøft i starten, spesielt økonomisk, sier Ravik.
At gründertilværelsen kan være vanskelig kan han skrive under på. Etter endt militærtjeneste og før ThunderWave begynte å skyte fart i fjor, levde han nomadelivet i seks måneder. I sekken hans var et håndkle, toalettmappe, ekstra undertøy og en pen skjorte med sløyfe pakket i plast, i tilfelle han plutselig ble invitert med på et arrangement.
– Jeg nomadet meg gjennom alle konferansene jeg kunne finne, og rakk jeg ikke toget hjem til Bærum på kvelden, var overnattingsmulighetene venner, en benk på Oslo S eller Tinder, sier han og flirer.
I dag tjener han penger til livets opphold ved å jobbe som servitør på nattestid, men håper med ThunderWave at han snart skal tjene nok til å kunne vie all sin tid til nettverket.
– Vi startet derimot ikke selskapet vårt for å tjene oss søkkrike, men fordi vi ønsker å skape et nettverk som vokser fordi medlemmene våre tror på den grunnleggende verdien av å skape noe sammen.
– På lang sikt ser vi for oss at vi kommer til å bruke deler av fortjenesten vår på å investere i selskaper som gründerne i nettverket allerede har startet. Der fortjenesten til store bedrifter ofte går til personlig utbytte, ønsker vi altså å investere i ungdom.
Her vil vi med nettverket vårt ikke bare kunne bidra økonomisk, men også med kunnskap og arbeidskraft dersom det trengs. Ideen er å skape så mye verdi for de som er med, at de ønsker å bygge oppunder og fortsette å være en del av nettverket.
– Med andre ord, så må de ønske å bygge for verden og ikke bare sin egen ræv.
Foto: Vilde Bang Foss
Even Rome started small
For øyeblikket jobber teamet tett med to store norske bedrifter og flere statlige institusjoner, kan de fortelle.
– Men dessverre er ingenting offisielt ennå. Vi kommer derfor til å bruke resten av sommeren til å få på plass en del formaliteter, som å stifte eget aksjeselskap, før vi satser for fullt i august. Målet vårt er blant annet å rekruttere 60 nye Wavemakers innenfor hvert sitt spesialfelt, slik at vi til sammen har 100 personer i basen vår. I en verden der verdien av det å være forskjellig ofte er undervurdert, ønsker vi å øke mangfoldet vårt fordi det etter vår erfaring genererer flere kreative løsninger – og det er jo nettopp det vi er ute etter.
Etter hvert er planen å ta konseptet globalt. Det vil de gjøre ved å starte å knytte kontakt med personer med store nettverk innenfor det unge gründermiljøet i de forskjellige landene.
– Ettersom vi ønsker å bygge oppe en merkevare som står for samhandling, “samskapelse” og samarbeid, så tror vi konseptet vil kunne være lett å globalisere, spesielt hvis man inkluderer en ”dash” software i det, sier Ravik.
– For det ultimate målet er jo egentlig å ta over verden, sånn sakte men sikkert. Her har vi fortsatt et stykke igjen, så for øyeblikket får vi trøste oss med at ”even Rome started small”.
Arendalsuka: Toppledere fra politikk og næringsliv har gått sammen om et nasjonalt samarbeid inspirert av idretten og basert på norsk kompetanse innen industriell digitalisering. I dag lanseres resultatet, “Det Norske Toppindustrisenteret”.
– Industrien står overfor betydelige endringer med digitalisering. Mange nasjoner og virksomheter posisjonerer seg i dette nye bildet, og flere har arbeidet systematisk over flere år med å utvikle industri for dette nye paradigmet. Derfor må Norge også komme i gang, svarte Konserndirektør Even Aas fra Kongsberg Gruppen om bakgrunnen for det nye toppindustrisenteret i et intervju med InnoMag i juni.
– Toppidrettssenteret handler om å dele generisk kompetanse på tvers, og med digitaliseringen av industrien er det klare likheter til dette. Med den enorme endringen som industrien nå står overfor må vi bruke den norske dugnadsånden og dele der vi kan, og konkurrere der vi må. Vi må utnytte de beste kompetansemiljøene vi har for kreativitet, nyskapning, testing, digitalisering og så videre, sier Aas.
Minifly som kan lande vertikalt hjemme i din egen hage, utvikles nå i samarbeid med den europeiske romorganisasjonen ESA. Er dette fremtidens versjon av passasjerbilen?
Det lille privatflyet som går på elektrisitet, har plass til to personer, stort bagasjerom, panoramavinduer, og fly-by-wire system som styres ved hjelp av en joystick, skriver romsenter.no
Siden flyet tar av og lander vertikalt kan det komme til på steder ned til 15 ganger 15 meter, noe som betyr at privatpersoner kan bruke hagen eller hustaket sitt som landingsstasjon.
Like lett å kjøre som en passasjerbil
Foreløpig klassifiseres flyet som et “lett sportsfly”, og vil kreve minimum 20 timers opplæring for å fly, omtrent det samme som et vanlig bilsertifikat.
For å kunne operere i byer og mellom hustak, vil det lille privatflyet lande og ta av på egenhånd, styrt av datamaskinen ombord. Til det trengs et helt nøyaktig navigasjonssystem, noe det tyske selskapet Lilium Aviation, som utvikler flyet, og den europeiske romorganisasjonen ESA samarbeider om.
Video by esa.int
Ikke bare for de superrike
Prisen for Liliums fly vil være mye lavere enn for dagens fly av samme størrelse, med mye mindre driftskostnader.
– Målet vårt er å bygge et fly som ikke bare de superrike har råd til, men som vil gjøre privat luftfart mulig for mange flere, og som kan brukes hver dag som en bil, sier Daniel Wiegand, leder og en av grunnleggerne av Lilium til ESA.
En protoyp av det lille flyet i halv størrelse har allerede hatt en vellykket flygning, og den første kommersielle utgaven av flyet har som mål å stå klar i 2018.
Som daglig leder i Norsk Design- og arkitektursenter (DOGA), ser Trude Gomnæs Ugelstadet tydelig behov for inspirasjon og veiledning i omstillingsarbeidet vi må gjennom for å kunne møte bærekraftmålene verden har forpliktet seg til. – Og bærekraft – om den så er miljømessig, økonomisk eller sosial – må legges inn allerede i designfasen av produkter, prosesser, tjenester og omgivelser, mener hun.
Navn og alder: Trude Gomnæs Ugelstad (48) Favorittduppeditt: iPhonen min. Dine tre favorittapper: De appene jeg bruker mest i hverdagen er Twitter, NRK Radio og RuterBillett. I tillegg er jeg stor fan av The Guardian-appen. Beskriv deg selv med tre ord: Generøs, ærlig og løsningsorientert.
Nevn en funfact få vet om deg: Jeg er veldig distré. Det er fullt mulig at dette allerede er viden kjent, men at ingen tør å si det til meg. Hvordan kobler du av om sommeren? Aktiviteter med mine to gutter på 9 og 11 år gjør det mulig å koble ut alt annet. I tillegg koser jeg meg alltid med gode bøker av norske samtidsforfattere.
Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?
Jeg er lidenskapelig opptatt av kultur og hvordan vi som mennesker preger – og blir preget av kultur i samfunnet. Ta for eksempel bykultur: Verdens byer er i en enorm transformasjon, og denne endringen av byenes liv og funksjon må styres og springe ut fra menneskers behov og tilpasses mennesker. Kultur bringer inn det menneskelige aspektet i innovasjon og utvikling. Kulturforståelse vil derfor komme godt med i de endringsprosessene som design og arkitektur skal kunne bidra med fremover.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Jeg lar meg stadig vekk inspirere av designere og arkitekter og av den problemforståelsen og løsningsevnen de besitter, spesielt de unge. DOGA kårer hvert år de beste unge talentene innenfor design og arkitektur. Et av årets vinnerprosjekt var transformasjon av oljeplattformer til produksjonsanlegg for mat og bioenergi. Den typen endringsforståelse mener jeg at Norge trenger fremover.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Nyheter, samtaler med kollegaer i og utenfor DOGA, og et internasjonalt nettverk som utfordrer meg.
Hvordan ser DOGA ut i 2020?
Da er vi en fasilitator for prosesser knyttet til omstilling av virksomheter. Vi ser et behov for inspirasjon og veiledning i omstillingsarbeidet vi må gjennom for å møte bærekraftmålene som verden har forpliktet seg til å nå. Og bærekraft – om den så er miljømessig, økonomisk eller sosial – må legges inn allerede i designfasen av produkter, prosesser, tjenester og omgivelser. Derfor er designere og arkitekter nøkkelpersoner i det arbeidet norske virksomheter skal gjennom i årene som kommer. DOGA skal være en møteplass mellom disse virksomhetene og design- og arkitekturbransjen.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i DOGA?
En god 8 – vi havner på 10-tallet i 2020!
Hvordan tror du DOGAs kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen?
Som et senter som skal inspirere privat og offentlig sektor, er det viktig at DOGA er fremoverlent og følger med på digitale trender. Kommunikasjonsstrategien skal drive trafikk til godt innhold i digitale kanaler og utforske mulighetene som finnes i ulike sosiale medier. DOGA skal alltid være der målgruppene er, uansett. Vi er for tiden midt i prosessen med å bygge opp en ny digital plattform, så følg med!
I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?
Fremveksten av sirkulære forretningsmodeller gir nye muligheter for innovasjonsarbeid i alle ledd. Dette er en game-changer, fordi det å tenke sirkulært vil tvinge selskaper til å innovere og tenke nytt rundt hvordan produkter og tjenester skal være, og hvordan de skal få forlenget levetid. I tillegg vil muliggjørende teknologier som IKT og biotek revolusjonere utviklingen. Jeg tror også at enkeltpersonforetakenes rolle i næringsstrukturen vil sette nye premisser.
Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?
Det er klart jeg er optimistisk! Vi i Norge har de aller beste forutsetningene for å klare den store omstillingen. Vi er høyt utdannet, har høy digital kompetanse fra unge til gamle og vi har en kultur som fostrer stor grad av selvstendighet, kreativitet og eget initiativ. For å lykkes er det avgjørende at vi klarer å lede og utvikle de ressursene vi har. Vi trenger visjonære og modige ledere og styrer som har evnen til å håndtere komplekse problemstillinger og samarbeide på tvers av bransjer og sektorer for å skape løsninger for det nye Norge.
I en uke der mange har funnet veien tilbake til kontoret, og der regngudene har danset rundt med oss (I Bergen har det visstnok regnet hver dag siden St Hans!!!), har vi tre viktige gladsaker å dele med deg som trofast leser.
Denne uka har vi i INNOMAG lagt siste hånd på årets utgave av INNOVASJONSMAGASINET som du snart vil finne i landets Narvesen utsalg, og vi våger påstanden om at du har mye å glede deg til! agasinet på hele 140 sider er stappfullt med godsaker for oss endringsagenter. Hva sier de Norske ledere Håkon Haugli i Abelia, Heidi i IKT Norge, Anita i Innovasjon Norge og Steffen Sutorius i DIFI om innovasjon? Du kan også lese om hackeren som ble en av Norges beste grundere og du får den beste oversikten over gründersentre landet rundt, samt et dypdykk i 50 nye startups.
Siden det nærmer seg både valg og årets utgave av Arendalsuka har vi også bedt de politiske partiene om å klargjøre hva de gjør for landets innovatører og entreprenører, samt kåret årets 25 mest innovative virksomheter for å nevne noen høydepunkter. Resultatet har blitt et magasin vi håper faller i smak, og leter du etter inspirasjon for at verdien av deg som endringsagent vil stige i året som kommer har du kommet til rett sted.
Første salgsdag hos Narvesen blir 25. august, og kommer du på INNOVASJONSDAGEN 2016 i Folkets Hus så ligger et eksemplar og venter på deg.
For øvrig har InnoBørs, nettopp kommet i en ny versjon og fremover vil vi i InnoMag ukentlig velge ut et gründerteam som profilereres – vi kan love deg som leser at det ikke mangler kreativitet og innovasjonskraft i vårt langstrakte land.
Sist, men ikke minst forsterker InnoMag fremover rollen som samarbeidspartner av de månedlige uhøytidelige SUPERTORSDAG treffene, og allerede neste torsdag, den 18. august kan du svinge innom oss i Oslo sentrum. 18. august er temaet LinkedIn, og vi har invitert noen av landets mest erfarne LinkedIn-eksperter og sosiale medieeksperter og står klar ved ølkranen for å diskutere hvorfor Microsoft nettopp kjøpte LinkedIn, og ikke minst hvordan vi best kan utnytte dette sosiale nettverkets muligheter.
Supertorsdag er en perfekt anledning til å kombinere fag og fornøyelse. Har du kunnskap du vil dele på Spertorsdag, så er du hjertelig velkommen til det også!
Ukens Innovasjonsblomst sendes arrangørene av Arendalsuka, som vi mistenker er i “innspurtsmodus” nå. Vi håper de har værgudene på sin side – selv Innovasjonsblomster kan få for mye vann!
Juli, sommermåneden over alle sommermåneder, nærmer seg slutten. Blant ferske ferieminner, meningsløse terrordrap og den evige norske diskusjonen om sommerværet skal det godt gjøres å unngå å ha fått med seg årets sommerslager, Pokemon GO. Mobilspillet som har medført at unge og gamle verden over vandrer gatelangs med blikket dumt festet til sine smarttelefoner på jakt etter nye Pokemons.
Tallene er vanskelig å fatte, kun dager etter lanseringen var over 11 millioner brukere travelt opptatt med å plukke virtuelle Pokemon skapninger. I ukas leder er derfor tiden inne å applaudere nettopp Pokemon GO, ikke bare fordi spillet har tatt verden med storm og slår nye rekorder, men fordi spillet viser oss endringsagenter fremtiden;
Mobilspillet har i løpet av noen uker klart det foreldre og skolesektoren har slitt med i lang tid, nemlig å aktivere barn i alle aldre til å bevege seg ut i naturen og utforske områder de tidligere knapt ville enset. For alle som er opptatt av pedagogikk er Pokemon GO et tidlig eksempel på hvilke krefter som slippes løs når kreativitet møter digitale muligheter til å lære på nye måter. Vi vil se mange flotte eksempler på dette fremover, noe også norske Kahoot på en god måte eksemplifiserer.
Helt uavhengig av om spillet fortsetter å vokse i popularitet eller flopper i løpet av august, har spillet vist verden hvilke muligheter som ligger i å kombinere to digitale verktøy, GPS og augmented reality. Vi ser allerede innovative virksomheter som kjøper Pokemon figurer slik at analoge spillerne i tusentall bokstavelig talt snubler over dørstokken i jakten på digitale poeng. Et pizzasted i New York rapporterer at salget har økt med 75% etter at innehaveren betalte 100 NOK for å få noen Pokemonfigurer hos seg. Nintendo vil sannsynligvis snart tilby ulike lokasjoner sponsorstatus, og dette forklarer hvorfor aksjekursen har doblet seg på kort tid. Kan norske virksomheter få til tilsvarende løsninger? Så klart!
Den tredje lærdommen ligger begravet i tidselementet. Augmented reality (AR), som i praksis legger digital informasjon (figurer) på toppen av virkeligheten (kameravinduet), har vært spådd å bli det neste store i over 5 år, men det er først nå at denne funksjonaliteten for alvor tar av. GPS teknologien i Google Maps har jo når sant skal sies vært tilgjengelig like lenge, det er denne Pokemon GO bruker til å styre spillerne rundt på jakt etter de 150 ulike Pokemon karakterene. Det er for øvrig samme teknologi Uber benytter for å tilby sine brukervennlige tjenester. Trofaste lesere av InnoMag og mange med oss har spådd at geolokalisert marketing (også kalt proximity marketing) vil ta av når markedet ser mulighetene. Ting tar tid, men dette tidspunktet har nå kommet.
For de som fortsatt ikke tror at fremtiden er mobil og tilkoblet er løsningen den siste spikeren i kista, jakten på små Pokemon figurer vil bidra til at selv den ytterste nagne ø vil kreve dekning. Avslutningsvis skal vi selvsagt ikke unnlate å klappe over at det hele er gjort på et forbasket besnærende vis – lettfattelig, underholdende og utfordrende. Bare innrøm det, nettopp de samme egenskapene du gjerne ville at akkurat din app kan levere på! At spillet vil vise seg å være en pengemaskin av de store tror vi så gjerne. Finske Supercell ble nylig solgt til Tencent for 90 milliarder blanke dollar, – det er penger det også, spesielt hvis du sammenlikner med markedsverdien til SAS som ”kun” er på 5,5 milliarder.
Vi i InnoMag ønsker dere en fortsatt god sommer og lykke til i jakten på Pickachu og nye inntektsmuligheter i en verden der det virtuelle og fysiske blandes sammen på innovativt vis!
Med appen Heyly kan man motta informasjon, tilbud og tilbudskuponger uavhengig av hvor man befinner seg.
Heyly er et trådløst informasjonsnettverk der små, trådløse sensorer – bedre kjent som “beacons”- gir deg skreddersydd informasjon og tilbud knyttet til det området du befinner deg i.
– La oss si du skal ut å kjøpe nye sko. Tar du opp skoen du er interessert i, sendes det automatisk en pushmelding via Heyly fra skoen til telefonen din med informasjon om pris, størrelse, materialvalg og farger, forklarer Michael Tonheim, administrerende direktør i Appyard.
Som kunde får du informasjon ut fra selvvalgte kriterier. For butikkeiere vil appen gi muligheter til å fange folks spontane oppmerksomhet når de er i kjøpemodus og i nærheten av butikken.
Mer enn en “tilbudsapp”
Heyly er derimot noe mer enn bare en “tilbudsapp” da den dekker flere områder enn kjøp og salg.
–Er man førstegangsbesøkende i en by, kan man motta relevant informasjon i det man går av toget, som for eksempel hvor man finner taxi, kollektivtilbud eller hotell, mens man inne i byen vil kunne få trafikkinformasjon, informasjon om relevante steder og butikker. Har man et arrangement, kan man også bruke appen til å informere besøkende under selve arrangementet, sier Tonheim.
Vil etablere Heyly i hele Norge
I Heyly finner man en temastruktur hvor man selv velger sine interesseområder. Dersom det er interessant å motta informasjon og tilbud som omhandler mat og drikke, velger man dette som favoritt.
– På denne måten unngår vi å spamme forbrukeren med informasjon som forbrukeren selv ikke ønsker å motta. I tillegg til dette mottar man informasjonen kun èn gang, slik at man ikke opplever å bli spammet med den samme informasjonen flere ganger.
Sarpsborg blir første by hvor Heyly etableres, men målsettingen er å etablere Heyly i alle norske byer og tettsteder.
– Heyly vil kunne fungerer hvor som helst, og vi vil fortsette å plassere ut beacons i samarbeid med handelsnæringen, kommune og statlige organisasjoner. Dette betyr at man kan motta informasjon, tilbud og tilbudskuponger uavhengig hvor man befinner seg, så lenge man har appeninstallert på telefonen sin.
In order to tackle the increasing air pollution problem in Bejing, Dutch artist Daan Roosegaarde has come up with an remarkable way to turn polluted air into a girl´s best friend – diamonds!
https://www.youtube.com/watch?v=l_r4ApSJGc0
“It started with a dream, the dream of clean air for everyone”, Roosegaarde said at the World Economic Forum’s Annual Meeting of the New Champions.
The idea of the project came to him as he was looking through the windows in Bejing one day and all he could see was smog. He realized that our desire for innovation and progress sometimes creates surroundings we don´t want to live in, and decided to do something about it. He called it “The Smog Free Project“.
From Holland to China
The project consists of two parts. First, a 7m tall tower sucks up polluted air, and cleans it at a nano-level. Afterwards, since 32% of Beijing’s smog is carbon, the carbon from the smog particles is turned into diamonds.
After a pilot in Rotterdam, he took the project to the city where he first came up with the idea, and with the help of the Beijing government, Roosegaarde has manage to launch his project in China. Following Beijing, the project is set to tour other Chinese cities.
The money raised by jewellery made with these diamonds will go towards supporting the development and building of more smog-free towers.
Som co-founder av Norges største inkubator for kreative næringer, kan ikke Anniken Fjelberg gjøre annet enn å digge trenden med gründerhus som popper opp; – Samarbeidsevne er den nye konkurransekraften, og miljøer som vårt, er med på å rive ned silotenkningen innen etablerte bransjer, sier hun.
Navn og alder: Anniken Fjelberg (46 år) Stilling: Co-founder av den kreative inkubatoren 657 Oslo, kommunikasjonsbyrået Superblaise, og UT: studentbyrå Favorittduppeditt: Jeg bruker ikke så mange duppeditter, men er glad for et vakkert timeglass jeg har fått på kontoret som minner meg om å begrense møtetiden min Dine tre favorittapper: Facebook, Dropbox og Evernote for jobb, samt Flipboard og diverse aviser og tidsskrift for nyheter Beskriv deg selv med tre ord: Viljesterk og kreativ livsnyter. Eller kjedeligere sagt; serie-gründer, mentor og investor Nevn én «funfact» få vet om deg: Jeg får celloundervisning annenhver uke Hvordan kobler du av om sommeren? I saltvann
Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?
Jeg er lidenskapelig opptatt av å få til samarbeid mellom mennesker og selskaper. Gjerne også mellom konkurrenter der det er nyttig for fellesskapet. På 657 har vi både startups og etablerte bedrifter, og flere av medlemmene våre samarbeider ofte for å vinne kunder, mens de noen ganger konkurrerer de om de samme kundene. Men de drikker alltid drikker fredagspils sammen, eller henger sammen som venner og kollegaer. Samarbeidsevne er den nye konkurransekraften, og miljøer som vårt på 657 er med på å rive ned silotenkningen innen etablerte bransjer. En annen form for samarbeid er mentorering mellom individer eller selskaper. På 657 jobber vi for tiden aktivt med et system for mentorering som skal gavne langt flere enn våre coworkere, og vi gjør det i samarbeid med Oslo MedTech.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Coworkerne mine på 657 er en stor kilde til inspirasjon, og en snarvei til informasjon. I dag er det nødvendig med en stor radar for kontinuerlig læring og input fra omverden hvis man skal håndtere endringstakten i samfunnet. Endringer skjer hele tiden. Det er normen, og sånn har det alltid vært. Inspirasjon til å holde seg fleksibel nok til å forandre seg med omgivelsene er et viktig konkurransefortrinn, samt å forstå behovene som skaper endringen – samtidig som man er tro til egen kjerne. Det er utrolig inspirerende å følge med gründere i deres utvikling mens de etablerer virksomheten sin og får den til å vokse. I den prosessen finnes mange av verktøyene man trenger for å møte fremtiden.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Jeg synes det kan være vanskelig nok å forstå nåtiden, langt mindre fremtiden, men det er klart at kunnskap om historie gir en god del innsikt i hvordan vi kom hit vi er i verden i dag. Men med alle de raske skiftene som nå foregår på så mange plan, er fremtiden kanskje enda mer uforutsigbar i dag enn den har vært på en stund. Jeg er en nysgjerrig person og synes den enkleste måten å lære på er ved å lytte til andre som vet noe om det jeg ikke kan, gjerne ved å oppdatere meg på hva mennesker med et annet perspektiv enn meg mener. Mye av tiden leser jeg om ting jeg hører om for første gang, så det viktig å holde seg åpen og evne å snu seg raskt. Likevel, skepsis til disrupsjon er ikke nødvendigvis så dumt siden vi ikke alltid ser konsekvensene av endringen før den ikke er reversibel lenger. Sånn sett er forskningsmiljøene våre ekstremt viktige for etikken og kvalitetssikringen i start-up miljøene i enkelte bransjer, og de er også en viktig kilde til innsikt.
Hvordan ser 657 Oslo ut i 2020?
I 2020 er 657 fremdeles Norges største inkubator for kreativ næring, men har trolig flere samarbeid som gjør oss mer tilgjengelig for en større gruppe mennesker . Økosystemet vårt er nok involvert i mange forskjellige næringer utover de kreative, og mentorering og kunnskapsdeling vil stå sentralt i det vi driver med, da som nå. Myndighetene satser nå på kreativ næring (ref Innovasjonstalen) og anerkjenner dermed den verdiskapningen vi kan bidra med fremover for å løse de utfordringene vårt samfunn står overfor.
Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?
De virkelige utfordrerne er aktører som finner nye løsninger på gamle problemer, uavhengig av bransje. Selv om man peker på en problemstilling med kritisk blikk og krasse uttalelser blir man ikke automatisk en utfordrer, mer en provokatør som kan bidra med oppmerksomhet for å belyse et tema. Det er handling som teller, og de bransjene jeg gjerne skulle sett flere reelle systematiske utfordrere i er; utdanning, byutvikling, helse/velferd og næringsmiddelindustrien. Energi er det heldigvis allerede mye fokus på. Grunnen til at jeg liker å jobbe i kreativ næring er at bransjene våre er rigget for å bruke ”design thinking” som metode innen et utall bransjer, og dermed er rustet for å skape endringer langt utover egne grenser.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i 657 Oslo?
10! Vi skapte 657 Oslo for å endre måten kommunikasjonsbransjen og kreativ næring organiserte seg på, og for å gi rom for oppstartsmiljøer knyttet til våre bransjer. På disse fire årene er samarbeid i ferd med å bli normen, og nå holder vi på med nye verdiskapende satsinger som skal fremme gründeres muligheter for å lykkes.
Hva er den største feilen en startup kan gjøre etter din mening?
Ikke få nok innspill fra andre kloke hoder. Det er viktig at en startup har flere mentorer som de bruker aktivt. Det å ikke fokusere nok på kunden eller kjøperen av produktet eller tjenesten, er også fort gjort når man er forelsket i sin egen idé. Har man mangelfull eller feil innsikt er det vanskelig å legge en god strategi og plan for satsingen. Samtidig er det viktig å gå for det man tror på, selv om ikke alle logiske piler peker i den retningen bestandig. Blandingen av magefølelse med innsiktsbasert strategi er en kunst. På 657 har vi flere tilbud til våre coworkere for å støtte dem i deres prosesser rundt disse spørsmålene, både med speed-dating med andre gründere, mentortilbud og fagseminarer.
Hvilke trender ser du blant dagens entreprenører? Vil du si det er stor forskjell mellom den yngre og den eldre generasjonen?
På meg virker det som det blir flere og flere entreprenører, og at unge mennesker i dag har en annen innstilling til det å bli gründer enn det jeg selv hadde etter endte studier. Gjennom UT: studentbyrå har vi i vårt økosystem hatt flere hundre studenter gjennom utallige kreative prosesser for kunder med forskjellige problemstillinger, og vi ser at de unge i dag har en helt annen tilnærming til problemløsning enn vi som har jobbet en stund. De jobber mer organisk, og er veldig åpne for tverrfaglige team og mentorering. Jeg synes det var tankevekkende å lese artikkelen som nylig ble publisert i The Atlantic, som sier at vel har unge mennesker i dag en «entrepreneurial mentality», men når det kommer til det å skape resultater så er det de mellom 55 og 65 år som er den eneste aldersgruppen med stigende entreprenør-aktivitet de siste 20 årene. Jeg tror volumfokuset vi har i Norge i dag for å få opp gründerskapet hos flere er bra i så måte. Jo flere som prøver seg, jo flere vil lykkes. Her gjør også Ungt Entreprenørskap en viktig jobb. Unge mennesker må lære at gründerlivet er en god mulighet i jobblivet. Og trenden med gründerhusene som popper opp, skaper gode rammer for startups. Svaret på utfordringen med suksessraten til unge gründere må i mine øyne være mer mentorering og ”power coupling”.
I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?
Blockchain; fordi det vil endre samfunnet vårt totalt. Hvilke konsekvenser det får for etablerte maktstrukturer som for eksempel banker, offentlige kontrollorganer, og til og med pengesystemene våre er nesten ufattelig.
AI (artificial intelligence); fordi tjenester som bruker AI vil kunne føre til høy grad av demokratisering i verden, med mer og høyere kvalitetssikret informasjonstilgang til flere. Samtidig er dette et område vi fort kan miste kontroll over, eller ikke forstå konsekvensene av.
Automatisering av produksjon (roboter); fordi de kan ta over mesteparten av jobbene våre på sikt. Samtidig byr dette på globale muligheter, siden det sannsynligvis ikke betyr at samfunnet får dårligere råd. Dette gir diskusjonen om virkemidler som borgerlønn nye perspektiver. Uansett vil det få følger for verdens befolkning, og vi må jobbe for at de blir gode.
Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?
Jeg velger å være optimistisk siden vi nå opplever nå en ”sense of urgency” i Norge. Som gründer ser jeg viktigheten av en mer gründervennlig opsjonsbeskatning kombinert med en konkurransedyktig norsk finansbransje. Vi har i dag regulativer som kan forårsake at finansaktører flagger ut, eller at gode globale samarbeidspartnere finner andre aktører enn de norske. Uten en sterk finansnæring i Norge, vil næringslivet vårt få store utfordringer i omstillingene vi står ovenfor – og det gjelder i aller høyeste grad også gründere. Jeg vil også trekke frem viktigheten av å få flere kvinner i investormiljøene – ref artikkel i Harward Business Review fra 19 juli i år som sier at startups som har god mentoring fra sine finansielle partnere har høyere suksessrate enn de uten. I samme artikkel kommer det tydelig frem at kvinner er bedre til å rådgi kvinner, og de forstår kvinnelige startups bedre enn menn. Dette kan være med på å jevne ut de forskjellene i suksessgrad som måtte eksistere mellom mannlige og kvinnelig drevne startups. Det er i alles interesse at flere kvinnelige startups har gode exiter i fremtiden også i Norge, og at vi får en bedre balanse med tanke på mangfold generelt. Utover dette er det åpenbart at vi i vårt lille land er nødt for å ha fokus på det internasjonale markedet som «hjemmemarket», og da blir internasjonale strukturer (både private og offentlige), nettverksbygging og skaleringskompetanse essensielt.
Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...