Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Access2 Rolf Assev – Enabled by The Next Billion

Det er noe nesten poetisk vakkert over en middagssammenkomst tilrettelagt av én sterk gründerkvinne (les Babou Olengha) – på vegne av 5 andre spirende kvinnelige entreprenører – iscenesatt av en svært kyndig mentorskikkelse (les Rolf Assev) – som for anledningen både kokkelerer i eget hjem og låner bort begge ører.

Scenen sist onsdag, under OIW, er dermed satt – og det ble en inspirerende aften som ga mersmak for alle involverte, vil jeg påstå.

En aften med kvinnene i fokus
Ideen til denne gründerkvinner-møter-mentor-middagen, kalt Access2, kommer fra Babou Olengha-Aaby i The Next Billion – og dette er kun første ut i en serie med flere slike månedlige middager som er under planlegging.

Babou ønsker å samle kvinner i en setting vi kvinner kanskje er mer komfortable med – hvor mingling, deling, gode råd og lav terskel står i fokus. Der det er helt greit å ikke ha alle svarene rundt egen oppstartsvirksomhet ennå – men hvor det tvert imot er meningen at man ber om råd og lytter til hverandre.

Se korte presentasjoner av de 5 utvalgte kvinnelige gründerne her.
(Hedda Heyerdahl kunne ikke delta, mens Hilde Amundsen i MindFit var tilstede.)

F.v: Vanja Torp (fra Oiw), Mariam (Fashion Footprint), Hanne (Spurven Design), Hilde (MindFit), Kristil (JodaCare), Marianne (3in/InnoMag), Daniela (Moonwalk) og Babou (The Next Billion).
Bildet til høyre, fra venstre side av bordet: Vanja Torp (for OIW), Mariam (Fashion Footprint), Hanne (Spurven Design), Hilde (MindFit), Kristil (JodaCare), Marianne (3in/InnoMag), Daniela (Moonwalk) og Babou (The Next Billion).

Ikke gjør det alene
Introduksjonsrunden rundt bordet ledsages av livlige spørsmål og varm interesse for hverandres prosjekter – med felles glede over et smakfullt måltid og bygging av et utvidet nettverk. Stemningen vitner om et ønske om å hjelpe hverandre – og verten selv, Rolf, deltar aktivt i utvekslingene.

En gjennomgående problemstilling for flere av gründerne, er at de merker hvordan det er vanskelig å opprettholde både energi og tempo i utviklingen av bedriften, når det hele står og faller på dem selv. Det er utfordrende at de selv ER bedriften.

– Dere skal ikke gjøre dette alene, det er virkelig ikke meningen, understreker Rolf.
– Man trenger partnere og folk rundt seg som er gode på ulike ting – og det er viktig å ha fokus på å bygge opp et godt team.

Som en overraskelse til deltagerne, deler Rolf avslutningsvis at alle vil bli invitert til StartupLab og en runde brainstorming og oppfølging, slik at reelle problemer kan skaffes konkrete løsninger – og gründerprosjektene forhåpentligvis flyttes over i nye gir.

Vi følger med i fortsettelsen av et svært verdifullt initiativ.

Tidligere administrerende direktør i musikktjenesten WiMP/TIDAL investerer i norske LunchFarm

Tidligere i høst ble Norges første lunsjapp lansert, en app som lar ansatte selvstyre sin lunsjlevering. Før det har gått to måneder har gründerselskapet fått inn sin første investor, tidligere administrerende direktør i musikktjenesten WiMP/TIDAL, Andy Chen.

Chen følger også det norske entreprenørmiljøet tett.
– De siste tolv månedene har vi sett en økning i startupselskaper innenfor teknologi i Norge, sier Chen.
– Oslo ligger fortsatt etter Stockholm og København, men er i ferd med å etablere seg som en by der nasjonale entreprenører viser ambisjon til å ekspandere globalt. LunchFarm er en av disse selskapene som jeg har hatt gleden av å komme nærmere innpå.

LunchFarms nye app gjør lunsjlevering enklere for bedrifter, og gir reduserte kostnader, mer fornøyde ansatte, mindre svinn og et bidrag til samfunnsansvar. LunchFarm matcher hver solgte lunsj med en lunsj til FNs matvareprogram. Chen ser stort potensial i det unge selskapet.
– Overflod i valg av lunsj, eller mat, er et naturlig ‘problem’ for en hver moderne by i vekst. Der er LunchFarms ambisjon om å levere en slik løsning i skala ekstremt relevant. Jeg er veldig begeistret for potensialet globalt også utover Oslo, siden det dekker et grunnleggende forbrukerbehov.

LunchFarm ledes av administrerende direktør Sheraz Hussain og medgründer og salgs- og markedsansvarlig Alexander Breivik.
– Vi er veldig glade for å få Andy med på laget, det betyr mye for oss, sier Hussain.
– Det åpner for et stort nettverk både lokalt og internasjonalt, og gjør at vi er et steg nærmere den internasjonale lanseringen vår.

Selskapet har allerede sett høy etterspørsel
– Vår teknologi løser flere problemer for bedrifter, forklarer Breivik.
– De sparer tid og ressurser, samtidig som de ansatte får mye mer fleksibilitet. Vi tror at enkelheten og valgfriheten vil bidra til mer fornøyde ansatte. Samtidig slipper bedriftene å kaste mat, appen sørger for at de alltid mottar riktig mengde.

Foruten miljøgevinsten ved redusert svinn ønsker LunchFarm også å gjøre mer for å ta samfunnsansvar. For hver bestilte lunsj via appen doneres en lunsj til verdens største nettverk for bekjempelse av sult, FNs Matvareprogram, World Food Programme.
– Vi tror at mange ikke er klar over hvor lite som skal til for å hjelpe, sier Breivik.
– Det koster to kroner å mette noen som sulter. Dette er en integrert del av vår virksomhet og vi håper at andre vil gjøre det samme.

Achieving the Dream – Three Cs to Success

Great things come from small groups of dedicated people – as demonstrated by leading water filtration solutions from Israel, oil and gas technologies from Norway and life changing innovations from Silicon Valley.  

During the past week, Next Step has sponsored, and CEO Jennifer Vessels has led many discussions, roundtables and speeches during Internationalization Program in TelAviv Israel and Oslo Innovation Week 2015. While very different environments, in both Israel, the “StartUp Nation” and the ‘post oil Norway 6.0’, brilliant entrepreneurs are dedicated to having a lasting impact on society.

Ultimately to Achieve the Dream, one needs to focus on the Three C’s of Success:

Commitment – know yourself and put a stake in the ground that you WILL dedicate the time, focus and personal resources (often requiring sacrifice in other areas) to achieving your dream.
Make a plan as hope is not a strategy… note the steps needed to succeed in your commitment.

Creativity – Building a new solution, path, service and way forward can be challenging. Use your creative problem solving skills and adaptability to overcome obstacles and move forward.
Take action – if you start moving forward and creatively adapt to what comes in front of you, success will follow.

Collaboration – We all bring different skills and perspectives into the world – leverage others with complementary competencies and works styles. Grow through sharing your passion and dream with others and allowing them to join in the commitment to jointly Achieve the Dream.

Silicon Valley is a Pay it Forward culture – we each give back to one another to bring new ideas into the world. By supporting many great Oslo Innovation Week initiatives and international collaboration across Europe, Israel and America, we are committed to achieving our dream of helping great business leaders and entrepreneurs reach their potential through business growth.

Hvordan gikk det egentlig med Tøyen Startup Summer Camp?

I sommer ble Tøyen Startup Summer Camp arrangert. En fire ukers lang hackathon uten eiere, organisasjonsnummer eller bankkonto. Alle dokumenter var open source og alt arbeid basert på egeninnsats fra de som ville delta. Skulle det skje noe, måtte folk gjøre det selv.

Det var 20 startups som ”pitcha” på Demo Day. Nå, 10 uker senere, er det moro å se tilbake på hvordan det gikk. Jeg spurte samfunnet hvilke konkrete resultater de hadde fått ut av campen. Dette var noen av svarene jeg fikk:

  • Demand the Source ble unnfanget under campen og fikk stor medieoppmerksomhet. Lansering skjer i høst.
  • Climb har lansert og har senere pivotert til å bli Startupmatcher – Norges største portal for startup-jobber
  • Intelligent agent hentet etter campen funding på kickstarter for Replicape. Ble finansiert på 8 timer.
  • Pluvinel, markedet for hest har fått satt i gang prosjektet – en markedsplass for hestinteresserte
  • Snølykkan ble etablert og første kunde er på vei inn.
  • Routes har lansert sin MVP med deling av reiseruter.
  • Gallereel fikk sparket i gang en versjon av sin private bildedelings-app og er nå i invite-only
  • MontasjeTeam ble etablert. Koordinerer og gjennomfører montasje av beslag og tilbehør i byggeprosjekter.
  • Det skjer forhandlinger om investeringer med utspring fra campen. Forhåpentligvis kommer det nyheter om det senere.
  • Vi i EdTech Foundry fant nytt medlem til teamet og rakk å lansere på Handelshøyskolen BI ved studiestart. Det var tross alt nettopp denne lanseringen som var grunnen til at Tøyen Startup Summer Camp ble initiert.

Samlet, ganske fett, egentlig. Uten budsjett, kostnader eller noen formell organisering.

Takk til Innovasjon Norge og Oslo Business Region som bidro med mat og drikke og en gedigen takk til House of Nerds som stilte lokaler.

Tankeboksen vinner helse-idékonkurranse

Tankeboksen AS – som står bak en online portal for behandling av lettere psykiske lidelser som angst og depresjon – er vinner av Driv og AbbVies helse-idékonkurranse. Vinneren ble kåret på et møte under Oslo Innovation week nylig og får pengepremie og forretningsrådgivning verdt tilsammen 350.000 kroner.

(Bilde: Vinneren av MinHelseIdé, Tankeboksen AS, ved Henrik Haaland Jahren. Sammen med Tiago Rodrigues og Anne Præsttun, AbbVie, stortingsrepresentant Kristin Ørmen Johnsen (H), Mona Skaret, Hege Eiklid, Driv Inkubator og Håkon Haugli.)

Tankeboksen vinner for utviklingen av iCBT (internet-based Cognitive Behavioural Therapy) program for lettere psykiske lidelser som mennesker kan få tilgang til på dagen.

Initiativtagerne til Helseidekonkurransen er Driv inkubator og AbbVie AS. Konkurransen har vært inndelt i flere faser – først en åpen utlysning, så to workshops og til slutt nå finale og premieutdeling. Utfordringen var å komme med gode idéer som kan bedre hverdagen til mennesker som lever med sykdom. Mange mennesker ønsker bedre tilgang til informasjon om egen sykdom og at det blir utviklet nye produkter og tjenester som gjør hverdagen lettere. Tilsammen 40 ideer ble sendt inn til konkurransen. Fem av dem ble valgt ut til finalen der Tankeboksen endte som vinner.

Konkurransen har vært åpen for alle. Idéutviklere, pasientforeninger, akademia, gründer- og utviklermiljøer ble oppfordret til å delta.

Programserien vinneren Tankeboksen står bak består av animerte videoer hvor brukere følger en pasient fra han/hun, eller de rundt personen, uttrykker bekymring for personens mental helse, pasienten søker profesjonell hjelp og videre igjennom behandlingsforløpet og avslutter med en oppsummering for å unngå tilbakefall. De første videoene gir brukeren en introduksjon til en pasient som beskriver sin historie om sine mental helse utfordringer. Historien forteller om hva som har skjedd i deres liv og hvordan det påvirket dem. Videre følger programmet personen igjennom deres vei fra de søker profesjonell hjelp til de er ferdig med behandlingen.

Grunnleggeren av Tankeboksen, Henrik Haaland Jahren, er utdannet psykolog fra Australia og er autorisert psykolog i Norge og i Australia.

Silicon Valley og Oslo – to globale hotspots med fellestrekk og én viktig forskjell

Vel tilbake i et høstvakkert Norge etter en hektisk studieturuke med Innovation Forum i Silicon Valley – verdens største innovasjonsmekka – er inntrykkene mange og mektige.  

Årets utgave inkluderte besøk hos Tesla, Cisco, Opera, Meltwater og Stanford University, samt et forrykende foredrag med Guy Kawasaki og gode innlegg fra flere av de norske entreprenørene som satser der borte.

Selv om det er store forskjeller mellom Silikondalen og vår hjemlige arena er det noen åpenbare fellestrekk. Først og fremst tenker jeg på den flotte viljen til å dele informasjon og erfaringer på tvers av tradisjonelle firmagrenser. Det er tilnærmet fri flyt av ideer som gjelder – og innovatører er åpenbart rause av natur uavhengig av lengdegrad.

Slik som i Silikondalen, har det også i Oslo vokst frem et yrende miljø hvor kreative endringsagenter møtes. Gode eksempler på slike tilrettelagte møteplasser er blant annet Mesh, StartupLab og Oslo International Hub – samt mange av de flotte konferansene og seminarene som Oslo Innovation Week har samlet denne uken.

Den største forskjellen ligger nok i forståelsen av hvordan god innovasjon oppstår, slik jeg ser det. For mens norske politikere drives av en overbevisning om at offentlige etater og byråkrater er de som best sikrer innovasjon, og derfor pøser stadig mer penger inn i offentlige virkemiddelaktører, tenker man i Silicon Valley helt annerledes. Her er det det private Stanford universitetet og deres nåværende og tidligere studenter og professorer som har den sentrale rollen. Det anslås at økosystemet rundt Stanford universistet i Palo Alto, selve hjertet i Silicon Valley, i løpet av de siste årene har generert over 4 millioner jobber og en verdiskapning som tilsvarer Canadas BNP, tilsvarende mer enn det dobbelte av Norges BNP.

Det skal bli spennende å følge implementeringen av gründerplanen som Monica Mæland og Siv Jensen presenterte denne uken fra scenen i Operahuset. 3in.no vil være på ballen og følge opp alt det flotte som skjer både i Oslo, i landet for øvrig og internasjonalt.

Skin Analytics kåret til årets oppstartsbedrift 2015 under Oslo Innovation Week (OIW).

I går kveld ble den beste oppstartsbedriften kåret i en stor finale ”OIW 100 Pitches” på Forskningsparken (Oslo) under Oslo Innovation Week. Vinneren er Skin Analytics. Det nystartede selskapet lar en avklare om føflekker er farlige ved hjelp av et ekstra “kamera” som kobles til mobiltelefonen. I tillegg vant det norske selskapet Space, som lar deg se hvilke parkeringsplasser som er ledige og hvor, deltagelse i Innovasjon Norges utenlandsprogram.

(Bilde: juryleder Jeanne Sullivan, og vinner Neil Daly. Foto OIW)

Gründer av Skin Analytics, Neil Daly, har sammen med de andre deltagerne vært gjennom tøffe innledende runder og semifinaler i Oslo. Det var en litt sliten, men veldig stolt og glad vinner som tok i mot prisen på kr. 300 000.
– Det er stort å være med på Oslo Innovation Week i seg selv, og det er enda større å være den som vant i konkurranse med alle disse gode selskapene, sier Neil Daly, gründer av Skin Analytics.

Gründer av Space, Sigurd Høystad, som juryen mente kom på andreplass, var godt fornøyd med å vinne deltagelse i utenlandsprogrammet til Innovasjon Norge.
– Nivået på selskapene er ekstremt høyt, og jeg har sett mange selskaper jeg selv ville investert i. Jeg vil takke juryen for alle de gode råd vi har fått i løpet av kåringen, og vi har utviklet oss mye i løpet av uken, sier Space-gründeren.

Konkurransen ”OIW 100 Pithces”, som er kåringen av den beste oppstartsbedriften, arrangeres i som del av Oslo Innovation Week.

Oslo som teknologisenter
”OIW 100 Pitches” begynte med 100 spennende, utvalgte oppstartsbedrifter. I løpet av uken ble 100 til seks. Disse seks møttes i går kveld til  kamp i finalen foran et entusiastisk publikum og en jury bestående av internasjonale investorer.
– Norge, med Oslo i spissen, har utviklet seg til et innovasjons- og teknologisenter. Juryen møtte entreprenører som vil gjøre det stort. Skin Analytics, Space og de andre selskapene trenger rollemodeller, vekstmuligheter og kapital, sier Jeanne Sullivan, nr. 4 på Forbes liste over mektige investorer, fra Sullivan Adventures (New York), på vegne av juryen.

Sullivan satt i juryen sammen med Tellef Thorleifsson (Northzone Ventures, Oslo), Sean Percival (500 Startups, Sillicon Valley), Ekaterina Gianelli, (Inventure, Helsinki), Kristin Riise (DnB) og Bård Stranheim (Innovasjon Norge).

Norges framtid
De andre oppstartsbedriftene som deltok i finalen var Rock Physics Technology, Seram Coatings, Vio, og Vaccibody. De nystartede selskapene har alle vært med under programmet til Oslo Innovation Week, som har samlet rundt 9000 deltagere til nærmere 80 arrangementer.
– Norsk økonomi er i omstilling, og uansett hva Norge skal leve av i framtiden så er entreprenørskap og innovasjon løsningen. Alle de nystartede selskaper vi har sett i finalen i dag er viktige og inspirende forbilder. Skin Analytics vant fortjent, sier Fredrik Winther, daglig leder i Oslo Business Region.
– At det var et internasjonalt selskap som vant viser hvilken konkurranse selskapene må forholde seg til. Entreprenørskap er ikke kretsmesterskap, det er X Games, sier Fredrik Winther.

Lanserer plattform som skal samle norsk kreativt arbeid

– Vi er tre unge gründere som brenner for å hjelpe andre mennesker. Via Qualifind skal vi hjelpe frilansere med å bli mer synlig slik at de kan få flere oppdrag og leve av sin “passion”, forteller Kathrine Bergstå.
(Bilde: Una Brännström Sverdrup (22), Henriette Gauteplass Rygg (22) og Kathrine Bergstå (21). Foto Petter Misje.)

Kommende søndag arrangerer de unge gründerne lanseringsmarked i Strøget – og samler et utvalg av Qualifinds profiler som vil stå på stands og selge sitt arbeid.
– Her finner du billedkunst, fotografi, illustrasjon, trykk, smykker, vesker og mye mer! Så- trenger du et nytt bilde på stueveggen, en unik gave, en håndlaget veske i skinn eller bare litt inspirasjon og en god prat, stikk innom da vel, foreslår Kathrine.

Søndagsmarked i Strøget.
Søndagsmarked i Strøget.

Mer info om markedet her

Zaptec er vinner av årets Tech Award!

Vinnerproduktet fra Zaptec heter ZapCharger Portable som er en hjemmelader for elbil.

3in gratulerer!

– Laderen er pakket med funksjoner, enestående sikkerhet og fleksibilitet, er denne ladeplassen perfekt for store kommersielle anlegg og borettslag, samt for familien som trenger å lade bilen sin raskere, sier Zaptec selv om produktet.

ZapCharger sin hjemmelader veier ca 3 kilo i motsetning til dagens ladere på 100 kg. Første avtale har Zaptec fått med Renault, som vurderer å bruke laderen i hele verden.

 

 

– Krise er det beste vi kan ha for å skape nye muligheter – og endelig får vi den!

Norge trenger nye bein å stå på, og det er mange år siden vi har hatt en så stor mulighet til å skape noe nytt som i dag, sier leder for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.

Traaseth var en av 15 suksessrike business kvinner som tok turen til hovedstaden denne uken for å dele sine erfaringer og lærdommer med andre under årets Female Business Innovation Conferance (FBI).

 Under foredraget ”Fra enkeltmannsforetak til vekstforetak”, inspirerte hun kvinnene i salen til ikke bare å satse på egen forretning, men også til å satse stort! Dette fordi Norge nå står overfor en omstilling der gründere og kommende gründere i stor grad må ta på seg ansvaret med å skaffe landet nye arbeidsplasser.
– 60 % av fremtidens jobber de neste 10 årene har ikke blitt skapt ennå, og det er jo gründere som må skape de nye jobbene. Det blir derimot ikke økonomisk vekst av enkeltmannsforetak, så dette ”enkeltforetakssyndromet” må vi gjøre noe med!, sier hun.

Miljøinnovasjon= nye forretningsområder og økonomisk gevinst

Blant foredragsholderne var det ikke bare Traaseth som snakket om at den norske økonomien må gå fra særstilling til omstilling, nå som norske oljeprisene synker og klimautfordringene øker. Både Linn Grøtberg, rådgiver hos Miljøfyrtårn og Kia Louise Klovenes, Seniorrådgiver i Pure Consulting og Partner i The Social Business Club, hadde omstilling som tema i sine foredrag, med fokus på grønn innovasjon.
– Nye tider skaper nye behov. Selv i Norge ser vi nå en forandring hos forbrukerne – de ønsker å kjøpe bærekraftige produkter. Dette gjør at også investorer velger å investere i grønne bedrifter i større grad enn før. Nye og eksisterende bedrifter må derfor ikke bare tenke på billig produksjon, men også på hvordan de kan være grønne og samfunnsansvarlig, forklarer Klovenes.

For å finne frem til de gode gründerideene bør man derfor ta utgangspunkt i et problem man ser i samfunnet, og lage et marked ut ifra det, påpeker de ”grønne damene”. Et eksempel er den nye, innovative restauranten ”Rub & Stub” i København som aktivt bekjemper ”food waste”, ved å bruke kun matvarer som matbutikker ikke får solgt, og som ellers ville bli kastet.

– Det er nettopp bedrifter som har miljø og velferd i sin tankegang som klarer å tenke grønn innovasjon man kan tjene penger på, sier Grøtberg.

grunder

Har du en gründer i magen? Har du allerede etablert egen business?

Eller drømmer du kanskje om å starte opp for deg selv?

Her er de beste gründertipsene fra dagens foredragsholdere:
·
Start med å finne ut hva du er god på, og hva som er lidenskapen din.
· Tenk stort og tenk internasjonalt fra dag én.
· Still deg spørsmålet: Hvem kan hjelpe deg med å oppnå drømmen din? Alle trenger hjelp, og flere hoder tenker bedre enn ett.
· Lag en forretningside som har et stort nok marked, og sjekk at markedet faktisk er betalingsvillig før du brenner penger.
· Fokuser på kunden, og husk at du må bygge relasjoner og nettverk for å kunne spre budskapet ditt.
· Våg å stå støtt i drømmen din og skille deg ut.
· Sist, men ikke minst, det er lov å feile! Fiasko fører ofte til kreativitet og nye ideer – Det som lykkes, blir skapt underveis!

 

 

Sprer begeistring for innvandrere som gründere og verdiskapere

Konferansen «Energetics- flerkulturelle ressurser, innovasjon og verdiskaping» skal inspirere innovasjonsmiljøer til å se potensialet i innvandrere som gründere og verdiskapere. Kronprinsparet åpner konferansen i Drammen den 19. og 20. oktober, og næringsministeren, Sean Percival, næringslivstopper, og en rekke suksessfulle gründere med innvandrerbakgrunn, er blant talerne.

Regjeringen har besluttet å utvikle et nasjonalt kompetansesenter for flerkulturell verdiskaping/innvandrerentreprenørskap i Drammen. I forbindelse med dette inviterer Norsk senter for flerkulturell verdiskaping, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), og Buskerud fylkeskommune, til denne internasjonale læringskonferansen.

Konferansen retter seg særlig mot norske miljøer innen etablererveiledning, kommunale ledere og næringsansvarlige, politikere på alle nivåer, fagspesialister fra akademia og forskningsmiljøer, offentlig ansatte, samt interessenter og representanter fra næringsliv og privat sektor.

(Arrangementet er nå fulltegnet.)

 

Taking shit personally

– Det beste arbeidet jeg har gjort, er gjort ved bruk av mitt eget raseri, sier den danske, grafiske designeren Julie Andersen. Under Visueltfestivalen inntok hun scenen sammen med andre internasjonale og nasjonale foredragsholdere for å gi Norges kreative bransje ny påfyll av inspirasjon og faglig kunnskap.

Julie Andersen, bedre kjent som Lil´Ol´Lady, bruker egne prosjekter som en form for terapi for å komme over vanskelige episoder i livet. En av de mest kontroversielle utstillingene hennes heter ”Be My Valentine Bitch” og er inspirert av et tøft brudd med kjæresten.

Siste verk i serien ble laget etter at venninnen hennes bestemte seg for å gi henne en voodoo-dukke i gave.

Hun mente at jeg kanskje hadde gått litt for langt med all kunsten jeg hadde laget for å bli kvitt tankene og sinnet jeg bygget opp etter bruddet med eksen, og lurte på om jeg ikke bare kunne stikke et par nåler i dukken og bli ferdig med det. Det hun ikke visste, var at jeg allerede hadde jobbet meg gjennom de vanskelige følelsene, men at jeg ønsket å lage en siste ting for å teste hvor bestemt jeg kan være på fullføre noe, hvis jeg virkelig går inn for det.

Resultatet ble en 1×1 m stort bilde laget av papir klipt ut i et enormt antall små firkanter, som former teksten ”Tak for lort bitch. Jackass 2000.”
– Det var nemlig det siste han sa til meg før vi gikk hvert til vårt, forklarer hun.

Følelsen av å være svak fordi hun tar ting tungt, er borte, og i dag ser Andersen på seg selv som en sterk person.
– Utstillingen lærte meg så mange ting, ikke bare hvor ressurssterk jeg er når jeg bestemmer meg for å gjøre noe, men også hvordan jeg kan gi slipp på min egen måte. Jeg er derfor glad for at jeg klarte å gjøre noe jeg trodde var en svak egenskap til noe jeg kan være stolt av. Slik fikk et veldig dårlig forhold en lykkelig slutt, sier hun og smiler.

På kontor med likesinnede
I motsetning til grafisk designer og forfatter, Armin Vit, som snakket om hvordan man kan kombinerer familielivet med business hjemme i sin egen stue, snakket Joackim Levin, grunnlegger av coworking-stedet 657 Oslo, om fordelen med å leie et kontor i samme bygg, for sammen danne et gründerfelleskap.
– Coworking er en ny, dynamisk måte å samarbeide på. Det handler om å være kreativ hele tiden, om tverrfaglighet, og om en ny holdning rundt det å dele kunnskap og erfaring, og ikke minst, forbedre oss, forklarer Levin.

Sammen med kollega Anniken Fjelberg, grunnla han coworking-stedet for tre år siden. I dag har 657 Oslo over 200 mennesker på huset og omsetter for hele 140 millioner kroner.

Joachim Levin, 657.
Joachim Levin, 657.

Levin ser tydelig fordelen med å jobbe på kontor med likesinnede.
–Det som er så bra for de som sitter med andre som jobber i samme bransje, er at de blir skikkelig testet ettersom det sitter noen som gjør akkurat det samme som de gjør på på kontoret ved siden av, eller som kanskje gjør det enda bedre. Jeg tror derfor at de som ikke klarer å tilpasse seg denne nye endringen, kommer til å slite fremover, sier han.

For aller første gang
En annen norsk foredragsholder under festivalen var Erik Heisholt, som har fått med seg illustratør og designer Frode Skaren og selskapet The Look and Feel, på å utvikle firmaprofilen til hans nye reklamefirma, Heisholt AS.
– Lage ting og være kreativ uten å måtte tenke, er det jeg elsker å gjøre. Derfor ville jeg at firmaprofilen skulle gjøres på en god, gøyal, men også skremmende måte – med alle muligheter for å feile.

Prosessen med å lage profilen ble av den grunn ganske utradisjonell, fordi Skaren og resten av teamet ikke hadde lov til å ha noe kontakt med Heishold under produksjonen, men derimot fikk lov til å poste det de ville vise live på hjemmesiden til Heishold.

Det eneste Heishold bad Skaren om før han begynte, var at han skulle gi han gåsehud når prosjektet skulle vises for aller første gang.
– Når det kommer til gåsehud, så er det nettopp det som ofte mangler under en arbeidsprosess mellom en kunde og et kreativt selskap. Jeg føler kreativiteten ofte blir drept av alle møtene og de politiske diskusjonene. Vi ville derfor at prosessen med å utvikle firmaprofilen skulle stå i fokus, ikke selve resultatet.

Frode Skaren og Erik Heisholt.
Frode Skaren og Erik Heisholt.

 

 

 

 

Flow Motion vant Venture Cup 2015

Fredag 9. oktober gikk FlowMotion Technologies av med seieren i nasjonal finale i forretningsplankonkurransen Venture Cup, som gikk av stabelen i Bodø. Med produktet FlowStick, en motorisert stabilisator for GoPro actionkamera, danket FlowMotion ut 167 bidrag fra universiteter og høyskoler i hele Norge.

FlowStick er en motorisert stabilisator for GoPro kameraer, også kalt en gimbal. Ved hjelp av sensorer og elektriske motorer holdes kameraet helt i ro, mens brukeren beveger seg i stor hastighet. FlowMotion har utviklet en fungerende prototype som skal levere 100% stabile og vibrasjonsfrie videoer. Produktet er også monterbart slik at det
kan festes på sykkel, hjel, på en stang eller på eksisterende GoPro mounts. FlowStick lanseres på folkefinansieringsplattformen kickstarter.com våren 2016.

Om selskapet
FlowMotion Technologies består av Julie Bauge, Eirik Husby Dyrseth og Lars Mangerud Flesland. Selskapets visjon er å bli verdensledende på stabiliseringutstyr for actionkamera og har sin base ved NTNUs Entreprenørskole. FlowMotion har mottatt støtte fra Innovasjon Norge og Spark NTNU.

11 bud for å få flere techgründere

Skal Norge sko seg for fremtiden trenger vi flere techgründere. Vi må satse på næringer som gir høy verdiskaping og som bidrar til nødvendig omstilling. Regjeringen la i dag frem sin Gründerplan, og IKT-Norge forventer målrettet satsing og aktiv gründerpolitikk fremover.

Adm dir. i IKT-Norge, Heidi Austlid, deler her deres forslag til 11 bud for å booste techgründerne;

1. Opsjonsbeskatningen må endres
Opsjonsbeskatning må endres slik at den virker som incentiv for ansatte i oppstartselskaper uten samme lønnsevne som etablerte selskaper.

2. Regelverk for forskuddskatten må endres
Regelverket for innbetaling av forskuddsskatt for selvstendig næringsdrivende må endres slik at skatt betales inn etterskuddsvis per kvartal og ikke forskuddsvis.

3. Egen FoU-los for gründere
Forskningsrådets virkemidler er viktige for gründere, men vanskelig å finne frem i og enda tyngre å søke.
IKT-Norge vil ha egen FoU-los i forskningrådet kun for startups.

4. Gründervisa
Gründervisa for entreprenører utenfor EØS som vil starte sitt selskap i Norge, etter modell fra Storbritannia.

5. Offentlige anbud som funker
Offentlige anbud, slik de i dag rigges, er gründerfiendtlige og utestenger ofte små selskaper fra å konkurrere om offentlige kontrakter.

6. Etablerertilskudd må styrkes
Regjeringen foreslår å øke etablerertilskuddet til kr. 340 millioner for 2016. Det er en reell økning på 90 millioner fra 2015. Regjeringen vil imidlertid redusere etablerertilskuddet i 2017 til samme nivå som i dag.
IKT-Norge forventer at regjeringen øker, og ikke reduserer, etablerertilskuddet fremover. Dette er den viktigste inngangsbilletten for å starte nye selskaper.

7. Engleinvestorer direkte til bedriftene
Regjeringen foreslår å øke støtte til forretningsengler med 50 millioner som vil utløse minst 100 millioner til bedrifter med vekstpotensiale. Det er bra, men
IKT-Norge forventer at ordningen kommer direkte til bedriftene og ikke til fordyrende mellomledd.

8. Akselleratorprogram og samlokalisering for vekst
Samlokalisering er en viktig faktor for startupselskaper for å få tilgang til kompetent nettverk, kunder og kapital. Samtidig er akselleratorprogram en viktig faktor for å få flere til å lykkes. En kobling mellom utdanningsinstitusjoner og gründerselskaper vil også få flere til å satse

9. Flere techstudieplasser
Kun 10 % av de som søker IT-studier kommer inn, og i dag er over 6000 IT-stillinger er i dag ubesatt. Alle techselskaper, store og små, sliter i dag med å finne kompetent arbeidskraft. Det er ikke mangel på gode studiekandidater, men antall plasser.

10. Programmering som fag i skolen
Skal vi motivere og engasjere unge til å starte techselskaper, må de kunne forstå grunnleggende programmering.

11. Dyrk rockestjernene
Det er flere techselskaper med global suksess. Når politikere diskuterer omstilling og Norges fremtid er disse sjelden nevnt og ofte glemt, og kommer lett i skyggen av tradisjonell industri. Dette er Norges fremtidige merkevare, og vi må dyrke de nå.

Dette er den nye gründerplanen

I gründerplanen presenterer regjeringen tre satsingsområder som til sammen skal skape og forsterke en kultur for gründerskap i Norge: Bedre tilgang på kapital i tidlig fase, økt tilgang på kompetanse, samt andre tiltak som skal gjøre Norge til et mer attraktivt gründerland.

(Bilde: F.v. Jørund Rytman (Frp),  Anne Lise Lervåg og Lisbeth Torkildsen fra Etablererveiledningen i Drammensregionen.)

I regjeringens gründerplan foreslås det tiltak for mer enn 400 millioner kroner i 2016.

I korte trekk vil regjeringen med denne gründerplanen gi bedre tilgangen til gründerkapital, bedre tilgangen på veiledning og nettverk for gründere, styrke entreprenørskapskulturen i utdanningssystemet, sørge for mer kommersialisering av forskningen og øke beskyttelse av immaterielle verdier. I tillegg foreslår regjeringen en lang rekke andre tiltak som vil gjøre det attraktivt for utenlandske gründere og investorer å etablere seg i Norge fremfor andre land.

– Alt det vi foreslår i planen gjør at vi nå har kommet et stort steg nærmere målet om å bli et ledende og attraktivt gründerland, sier FrPs gründerpolitiske talsperson Jørund H. Rytman.

Bedre tilgang på kapital i tidlig fase

Regjeringen ønsker blant annet  å legge til rette for at private investorer plasserer kapital i lovende gründerprosjekter, og at staten bidrar med kapital slik at flere samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter gjennomføres.

–Vi vil forbedre tilgangen til statlig kapital for oppstartbedrifter, og stimulere til at flere private personer og selskaper investerer i tidlig gründerprosjekter, sier Rytman.

Kombinasjon av bredt skattegrunnlag, lave skattesatser og skattemessig likebehandling av næringer, virksomheter og investeringer skal være med på å styrke det private eierskapet og gjøre det i større grad lønnsomt å arbeide, spare og investere.

Økt tilgang på kompetanse

En utfordring for mange gründere er manglende oversikt over hvilke utfordringer de trenger bistand til å løse, eller hvem som kan tilby bistanden. Mange gründere har i tillegg behov for økt kompetanse om hvordan man skaffer ekstern kapital. Regjeringen ønsker derfor å øke kompetansen hos gründere gjennom å bedre tilgang på veiledning og nettverk.

De blåblå ønsker også mer kommersialisering av forskning, bedre beskyttelse av immaterielle verdier og ikke minst, styrket entreprenørskapskultur i utdanningssystemet.

– Vi vil styrke veiledningen som rettes mot gründere som ønsker å ekspandere gjennom vekst og internasjonalisering. Høyskoler og universiteter skal bli bedre i stand til å levere på dette området, og det samme gjelder kommunene som har en viktig rolle i arbeidet med å fremme entreprenørskapskultur og ofte fungerer som førstelinjetjeneste for gründere, forklarer Rytman.

Verdens ledende gründerland

For at gründere skal bruke mer tid og ressurser på utvikling og drift av egen bedrift vil regjeringen forenkle dialogen mellom gründere og det offentlige. Gründere, bedriftseiere og ansatte skal blant annet bruke mer tid på verdiskaping og mindre tid på utfylling av skjemaer og oppfølging av regelverk. For å få til dette vil regjeringen forsterke digitaliseringsprosessen, bedre serviceholdningen i forvaltningen og sørge for at det ikke innføres nye, unødvendige byrder for næringslivet.

Regjeringen vil også legge til rette for friere handel som gjør det lettere for norske bedrifter å lykkes i internasjonale markeder, gjennom å inngå gode avtaler for handel og investeringer som ivaretar Norges interesser.

– Min ambisjon er at Norge skal bli det ledende landet i verden for entreprenørskap og innovasjon. Med denne gründerplanen er vi et stort steg nærmere målet, sier Rytman.

 

Oslo Innovation Week åpner mandag med lansering av regjeringens grunderplan på programmet

I dag har regjeringen bekreftet at gründerplanen, som ble omtalt ved fremleggingen av statsbudsjettet for 2016, blir lansert av finansminister Siv Jensen og næringsminister Monica Mæland under den offisielle åpningen av Oslo Innovation Week (OIW) i dag mandag 12. oktober.

Entreprenørskap og innovasjon
Årets Oslo Innovation Week, som er det 10. i rekken, arrangeres fra 12. til 16. oktober. Arrangementet skal styrke innovasjonsmiljøene, og vise verden alt det spennende som skjer i Norge nå. Det forventes opp mot 9000 deltakere til nærmere 80 ulike arrangementer.
– Norsk økonomi er i omstilling, og uansett hva Norge skal leve av i framtiden så er entreprenørskap og innovasjon en sentral del av løsningen. Det er dette Oslo Innovation Week handler om, sier Fredrik Winter, daglig leder hos Oslo Business Region, som sammen med Innovasjon Norge er eiere av Oslo Innovation Week.

Hovedtemaene under Oslo Innovation Week er framtidas teknologi (OIW Tech) kreative løsninger (OIW Creative) og oppstartsbedrifer (OIW Startup).

Norges viktigste ressurs
Statsrådene Jensen og Mæland vil presentere gründerplanen foran 450 spesielt inviterte norske og internasjonale gjester under åpningen av Oslo Innovation Week.
– Norges viktigste ressurs nå og i fremtida er gründere som våger å tenke nytt, setter handling foran ord og skaper nye, fremtidsrettede arbeidsplasser. Deltagerne ser frem til å høre om innholdet i gründerplanen, men kanskje først og fremst til å vise regjeringen alt det spennende som skjer og til å utvikle forretningsideene sine videre og møte likesinnede under Oslo Innovation Week, sier Fredrik Winter.
– Vi er litt utålmodige nå, og derfor også nysgjerrige på innholdet i gründerplanen. Det er en glede å ønske finansministeren og næringsministeren velkommen til åpningen av Oslo Innovation Week, sier Fredrik Winter.

Hva kan Norge gjøre for å bli mer bærekraftig?

– Nå må vi ta steget inn i fremtiden, sier Snorre Paulsen fra Velg Bedre.

Nylig holdt han et innlegg for regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft da de kom til NTNU. Her er hans appell om hva Norge burde gjøre for å bli bærekraftig.

La oss være best på tillit og kvalitet – gjøre Norge til et kvalitetsstempel og gå foran som et godt eksempel. Vi må vri fokuset over fra verdiutvinning til verdiskapning, for hva skal kommende generasjoner med penger, om vi ikke har en planet som funker lenger..?

Se hele innlegget her:

Bambustårn produserer 100 liter drikkevann fra løse luften hver dag

Luft inneholder alltid en viss mengde vann uten hensyn til temperatur og fuktighetsforhold. Med dette utgangspunktet har arkitektprosjektet Warka Water (WW) designet et bambustårn som produserer 100 liter vann hver dag fra kondensvannet i luften. Det er mulig å produsere vann fra luften nesten hvor som helst i verden.

En nøkkelfaktor for suksess er at WW er designet for å være eiet og drevet av bygdefolket. WW er konstruert for å kunne bygges og vedlikeholdes ved å bruke enkle tradisjonelle verktøy og byggeteknikk som landsbybefolkningen selv kan håndtere.

Les mer her

Slik fungerer Warka Water tårnet.
Slik fungerer Warka Water tårnet.

EdTech-dagen på Oslo Innovation Week

(Del av 3ins OIW tips)

Digitale læringsløsninger skaper motivasjon for læring og vil gjøre alle elever bedre i fag. Allerede bruker over 80 millioner i hele verden norsk teknologi til å lære matte, språk og andre fag.  
– Vi har en stor EdTech-næring med global anerkjennelse. Skal vi lykkes med å skape verdens beste skole må vi bruke det beste av ny teknologi, sier Heidi Austlid, administrerende direktør i IKT-Norge.

Onsdag 14. oktober samles 300 lærere og skoleledere på EdTech-dagen, under Oslo Innovation Week, for å se hvordan læring kan bli mer motiverende og smartere organisert.
– På EdTech-dagen får lærere og skoleledere suksessoppskriften til de skolene som allerede har lykkes og de blir kjent med det nyeste innen teknologibruk, sier Heidi Austlid.

EdTech hjelper lærere og skoler til å effektivisere læring og gjøre alle elever bedre i fag.
– IT-utstyr alene gjør ikke læring bedre. Det er når teknologien fylles med digitalt læringsinnhold i fag og lærerne er digitalt trygge pedagoger vi ser resultater. Tegleverket skole og Sandvika videregående skole er blant de som har lykkes, sier Austlid.

På EdTechdagen møter vi blant annet statssekretær Morten Høglund, stortingspolitiker Trond Giske, våre egne EdTech-stjerner Johan Brand, Kahoot, Jean Baptiste Huynh, WeWantToKnow og ikke minst Ross Mahon, utdanningsansvarlig i Google.

Hele programmet finner du her

Les også http://www.3in.no/edtech-er-nytt-fokusomrade-i-norge/

Og http://www.3in.no/norsk-edtech-stjerner/

Norway is hot!

Designer-duoen Johan Bakken og Tobias Bæck mener det er viktig å fokusere på det man er gode på og la andre gjøre resten. Sammen med kollega Chris Kalani, har de utviklet verktøyet Wake, som skal gjøre det enklere for designere å samarbeide og dele arbeidet de gjør med andre.

– Grunnen til at vi gikk i gang med prosjektet Wake var at vi hadde problemer med å få et godt overblikk over hva alle i firmaet jobbet med, til tross for at vi kun var ti personer i firmaet til å begynne med, forteller Bakken under foredraget deres på Visueltfestivalen.

Guttene startet firmaet Bakken & Beck, som spesialiserer seg på å hjelpe startups og bedrifter med design, digitale produkter og nye prosjekter, i 2011. På fire år har de vokst fra å være 10 personer til å bli 20 personer og har kontorer i både Norge, Tyskland, Nederland og USA.
– Vår modell er delt i tre. Vi driver både med rådgivning og samarbeidsprosjekter med andre firmaer, men også med våre egne prosjekter, forteller Bæck.

De siste par årene har de derimot brukt mer tid på egne prosjekter, og som et resultat, lanserte de nylig verktøyet Wake sammen med kollegaen Chris Kalani, tidligere designer for Facebook.
– Chris hadde de samme problemene som oss på sin arbeidsplass, nemlig at han opplevde det som vanskelig å samarbeide med andre designere på et prosjekt, sier Bakken.

Kalani valgte derfor å slutte jobben som designer i Facebook og samarbeide med Bakken & Beck om å lage et verktøy som ville prøve å forandre hvordan designere kommuniserer med hverandre gjennom hele arbeidsprosessen.
– Det fantes allerede andre verktøy som gjorde noe liknende, men disse var ikke like brukervennlige som det vi ønsket oss, forklarer Bakken.

Måneder ble til år

En ting guttene har lært i arbeidet med prosjektet, er at ting alltid tar mye lengre tid enn man tror.
– Vi trodde vi ville kunne lansere Wake i løpet av noen måneder, men vi brukte over 2 år på det, forteller Bæck.

I tillegg innrømmer de at det til tider vært vanskelig å prioritere prosjektet framfor betalte oppdrag.
– Du har jo alltid noe annet du kan gjøre, hvor du også tjener penger. Heldigvis hadde vi Chris som jobbet med Wake på fulltid, og som derfor kunne bruke både tid og resurser på å få det ferdig, sier Bakken.

Bakken & Bæck gjorde Wake tilgjengelig for betalende kunder for to måneder siden, og responsen de har fått så langt har vært veldig positiv.
– Den beste tilbakemeldingen vi får, er når folk forteller at Wake har forandret hvordan de jobber i firmaet. Vi får også ofte forespørsel fra kunder om funksjoner som de ønsker å legge til i Wake, men her må vi være litt selektive, ettersom de lett gjøre at verktøyet blir mindre brukervennlig, sier han.

Lange arbeidsdager og morsomme kvelder

Å skaffe investorer til prosjektet har vært utfordrende, forteller de.
– Det er nesten alltid sånn at investorer venter på at andre skal investere først, før de tør investere selv. Slik var det med Wake også. Det var først da én bestemte seg for å stole på oss med pengene sine, at kapitalen begynte å rulle inn, forteller Bæck.

– Vi trodde også at det at vi hadde hovedkontor i Oslo, kom til å bli et hinder i arbeidet med å skaffe penger til prosjektet, men her tok vi grundig feil. Norge er faktisk veldig ”hot”! Folk er overraskende interesserte i landet vårt og tar gjerne turen hit også, sier Bakken entusiastisk.

Over sommeren klarte de å samle inn imponerende 15 millioner kroner fra forskjellige investorer, noe som medførte at Wake nå har hovedkontor i San Fransisco, med 6 medarbeidere.
– Kanskje 7 medarbeidere på mandag, vi får se, skyter han inn.

– Man må ikke være redd for å ikke gjøre alt riktig. Vi gikk for eksempel glipp av flere viktige investormøter på grunn av lange arbeidsdager og morsomme kvelder, men det ordner seg jo som regel til slutt, noe Wake er et levende bevis på, avslutter Bakken.

HER ER ÅRETS VINNERE I Visuelt

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...