Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

OpenAI-uroen har fornyet bekymringen for AGI

Foto: Freepik.com

En kronikk av Tor W Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norways faglige råd

Kjernen i konflikten mellom Sam Altman og styret i OpenAI, var de enorme utfordringene og etiske overveielsene forbundet med utvikling av Kunstig Generell Intelligens (AGI). For å kunne delta i diskusjonene, er det avgjørende å forstå kompleksiteten og implikasjonene av AGI. Det er mitt ærend.

AGI er som en maskin som kan utføre enhver oppgave et menneske kan, inkludert utvikling og forbedring av seg selv. Dette lover ved første øyekast godt med hensyn til fremskritt. Imidlertid bringer AGI-utviklingen med seg konseptet FOOM (Fast Ontological Overhaul via Machine learning). FOOM-prosessen går over to trinn med følgende instruksjoner: a) forbedre din intelligens og b) finn bedre måter å forbedre din intelligens på. På denne måten kan AI raskt utvikle seg til et nivå som overgår menneskelig intelligens – noe som kan fører til uforutsigbare endringer. Her er to eksempler av FOOM.

GOOGLE sin Alpha Zero overgikk all menneskelig kunnskap om spillet GO etter en dag med selvlæring – på egenhånd. For ett år siden løste GOOGLE sin DeepMind et 50 år gammelt matematisk problem ved å kalkulere matrise på en helt ny måte – på egenhånd.

Muligheten for at AGI kan overgå menneskelig intellekt på kort tid, vekker bekymringer. Teknologiens iboende drivkraft til å optimalisere sine mål, uansett konsekvenser, utgjør en risiko for menneskeheten hvis disse målene er i konflikt med menneskelig sikkerhet og verdier. Dette fremhever problemet med justering (alignment) som betyr å sikre at AGIs mål er i tråd med menneskelige interesser.

Å kontrollere en så kraftig teknologi som AGI er en utfordring. Historien og eksperimenter viser at når AGI når et visst intelligensnivå, blir det nesten umulig å kontrollere den. AGI kan manipulere mennesker, bruke internett til å spre seg, eller til og med true menneskelig eksistens hvis den anser oss som en hindring. Noen husker kanskje HAL 9000, en fiktiv kunstig intelligens karakter fra romodyssé-serien av Arthur C. Clarke og Stanley Kubrick. HAL 9000 er skurken i filmen «2001: En romodyssé» fra 1968, som kontrollerer systemene til romskipet Discovery One og prøver å ta kontroll ved å drepe mannskapet.

I løpet av de to neste tiårene vil vi nærme oss den antatte utviklingen av AGI. Dette øker behovet for å adressere disse problemene. OpenAI, som er ledende på dette feltet, er dedikert til å utvikle AGI på en trygg måte, med mål om å tilpasse den til menneskelige verdier. Imidlertid er justeringsproblemet uløst, og innsatsen er høy – den første AGI må justeres korrekt, ettersom vi kanskje ikke får en ny sjanse.

OpenAI opplevde internt og eksternt kaos da de prøvde å balansere inntjening til selskapet for å finansiere videre utvikling og menneskenes behov for sikkerhet i lys av teknologien. Med Microsoft på eiersiden med 49 prosent er det ikke lett å stå imot Microsoft sin jakt på økte markedsandeler med ChatGPT bygget inn i Bing og Copilot. Mange mener derfor at kapitalismen har seiret over idealismen i OpenAI. Hvor vanskelig dette er å stå imot presset kommer frem når vi vet at «OpenAI non-profit» selskapet som er majoritetseier i «OpenAI for profit» selskapet har følgende mantra: å sikre at menneskeheten og alt i det observerbare universet ikke forsvinner. Foreløpig er det 1-0 til Microsoft.

Å forstå AGI og dens mulige innvirkninger, handler ikke bare om endring i arbeidsoppgaver, fremtidige jobbmarkeder, eller teknologisk utvikling. Det handler om å forme en verden der avansert intelligens eksisterer sammen med mennesker for å fremme menneskehetens interesser. Mennesker må styre teknologien. Ikke omvendt.

Økt samarbeid innen transportsektoren

Foto: Freepik.com

Torsdag denne uken samlet rundt 200 nøkkelpersoner og beslutningstakere fra samferdselssektoren seg for å diskutere og inspirere hverandre til mer deling av transportdata. Målet var økt samarbeid som skulle gjøre at fellesskapets ressurser kunne brukes mer effektivt, bedre beslutninger kunne tas, og bedre tjenester samt relevant informasjon kunne leveres til Norges innbyggere.

Det ble pekt på hvordan det kunne gagne både reisende med kollektivtrafikk og personbiler dersom sektoren delte mer data med hverandre. Målet var å finne gode løsninger for hvordan vi sammen kunne tilrettelegge for mer deling av data, og hvordan bruk av data kunne skape verdi, et smidigere transportsystem og bedre tjenester for de reisende, også videre. Det var faglige og inspirerende innlegg og paneldiskusjoner rundt politiske, økonomiske og kulturelle utfordringer.

Konferansen ble arrangert av Det tverrsektorielle datasamarbeidet som jobber for økt deling og utnyttelse av data i samferdselssektoren. Samarbeidets ambisjon er å:

«Tilrettelegge for bedre og mer effektive tjenester og beslutningsgrunnlag for innbyggerne, transportvirksomheter og øvrige beslutningstagere i samfunnet.»

Samarbeidet er initiert og finansiert av Samferdselsdepartementet og består av Avinor, Bane NOR, Entur AS, Jernbanedirektoratet, Kystverket, Nye Veier AS og Statens vegvesen. Entur har fått ansvaret for å koordinere samarbeidet, et samarbeid som åpenbart vil innebære store fordeler for oss reisende i tiden fremover.

Vi gjør oppmerksom på at både Avinor, Jernbanedirektoratet og Statens Vegvesen er medlemmer av Open Innovation Lab of Norway, som støtter arbeidet vi i InnoMag gjør for å øke synligheten av alt det flotte som skjer på innovasjonsfronten her til lands.

7 av 10 nordmenn handler smart!

Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg. Det viser en prisanalyse Klarna har foretatt av alle de mest populære produktene i deres prissammenligningstjeneste for mandag, tirsdag og onsdag denne uken.

De største kuppene kan du gjøre om du er på utkikk etter produkter i kategoriene tv (-34 % sammenlignet med for en uke siden), maling (- 40 %), barbermaskiner/ trimmere (-36 %) eller kjøkkenkniver (- 34 %).

Ifølge analysen var det høyest andel av produkter på tilbud innenfor kategoriene sminke (47 %), robotstøvsugere (42 %), spill til PlayStation 5 (47 %) og lydplanker/ hjemmekinopakker (42 %.)

– Det er helt åpenbart at det som tradisjonelt sett har vært årets billigste uke å handle i, også høyst sannsynlig er det i år også. Samtidig er det på langt nær alt som er på tilbud, så husk å sjekk prishistorikk tilbake i tid for å bekrefte at det er et godt kjøp. Nettopp muligheten til å finne lavest pris og sammenligne priser og produkter er blant de store fordelene nordmenn ser med netthandel sammenlignet med fysisk butikk, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Analysen bygger på de 19 000 mest populære produktene i Klarnas prissammenligningstjeneste på nett og i deres app. Samtlige produkter er prisovervåket siden midten av august i år. En rabatt defineres her som et produkt som har gått ned fem prosent eller mer i pris den siste uken.

Den gjennomsnittlige rabatten på produktene var på 20 prosent. I Sverige var det tilsvarende rabattavslaget på 18,7 prosent.

7 av 10 nordmenn vil spare på julehandelen ved å handle på salg

Nærmere 7 av 10 nordmenn regnet med (38 %) eller visste (30 %) i forkant av Black Week at de skulle handle i løpet av tilbudsuken. Det viser Klarnas årlige julehandelsundersøkelse*. Det er en økning fra tilsvarende undersøkelse i fjor hvor 60 prosent trodde eller visste at de skulle handle i løpet av Black Week. Like mange (71 %) planlegger å handle på salg for å spare penger på årets julehandel.

Mobiltelefoner, klær og sko mest populært

Ifølge statistikken har interessen for å sammenligne pris og andre produktegenskaper i prissammenligningstjenesten økt kraftig for en rekke populære julegavekategorier de første tre dagene av Black Week fra de samme dagene forrige uke

  • Mens flest sammenlignet innenfor produktkategorien klær (+ 83 %), følger sko (+70  %) og mobiltelefoner (+ 95 %) på de neste plassene.
  • De hovedkategoriene som har økt mest i popularitet** mandag til onsdag denne uken, sammenlignet med samme periode forrige uke, er hjem og interiør (+115 %), lyd og bilde (+79 %) helse og skjønnhet (+94 %), klær og accessorier (+78 %) og data (+70 %).

– På produktnivå ser vi at Playstation 5 er det enkeltproduktet klart flest undersøker. Denne har også blitt markant billigere den siste uken. Deretter følger Apple Airpods Pro og Apples iPhone 13. Denne eldre, men rimeligere modellen, er langt mer populær å sjekke enn den nyeste iPhone 15-modellen . Dette viser at kundene helt klart er prisbevisste, sier Elvestad.

– Ikke se deg blind på rabattprosentene

Klarnas prisanalyse av de 19 000 mest populære produktene viser også at 26,6 prosent av produktene som har gått ned i pris med mer enn fem prosent de siste syv dagene, hadde en prisøkning på mer enn 10 prosent i perioden fra 21. august til inntil for en uke siden.

Den tilsvarende andelen i Sverige er 26,0%, mens det i Danmark er 23,6%.

– Dette understreker hvor viktig det er å sammenligne priser, og ikke se for mye på rabattene. Den økte bruken av prissammenligningstjenester viser med all mulig tydelighet at de fleste nordmenn er bevisste på dette. Det er også heldigvis slik at vår prisstatistikk viser at det overveldende flertallet av butikker er seriøse, og ikke spekulerer i å sette opp prisene, for så å reklamere med store rabatter, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mest populære produktkategorier*** Økning, klikk, siste uke
1. Klær 83 %
2. Sko 70 %
3. Mobiltelefoner 95 %
4. Headsets og ørepropper 71 %
5. Wearables 127 %
6. Spillkonsoller 41 %
7. Leker 83 %
8. TV 71 %
9. Sminke 130 %
10. Hudpleie 114 %

Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 15 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Nederland, Tsjekkia, Spania, Portugal, Polen, Romania, Hellas og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober 2023 med 15 256 respondenter, og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1004 nordmenn deltok i undersøkelsen.

** Dataene er en analyse av engasjementet de tre første dagene av Black Week i Norge. Engasjementsraten baserer seg på klikk til produkter og butikker av forbrukere gjennom Klarnas app eller Klarna.no

*** Kategoriene med flest klikk til butikk fra Klarna.no og i Klarnas app mandag 20. november,  tirsdag 21 november og onsdag 22.november 2023, og økning fra mandag 13. november, tirsdag 14. november og onsdag 15. november 2023.

Om alder, arbeidsgiveravgift og angst!

Dolly Parton, Black Friday og Paris Olympics 2024
(Foto: Curtis Hilbun/Wikimedia commons, Ivan Samkov/Pexels, John Salatas/Wikimedia commons)

Mens snøen herjer i sør og nord og andre deler av landet kan nyte øyeblikk med sol i novembermørket, vil noen kunne finne glede i at Black Friday kun er en uke unna. Andre er langt mer opptatt av å skape varige verdier.

Dagen etter Thanksgiving høytiden i USA har blitt dagen julehandelen kickstartes en rekke steder. Mange tjuvstarter og gode tilbud fyller våre emailbokser allerede, og med stigende renter, lavere husverdier og dyrere matvarer er det kanskje ikke så rart at mange jakter på gode tilbud nå. I fjor handlet nordmenn for 2,4 milliarder bare på Black Friday alene i følge tall fra BankAxept. Varene skal tydeligvis leveres, høytid eller ei!

Vi synes Børge Lund, skaperen av LUNCH sier det bra i DN;

– Fravær av høytid bør være en høytid i seg selv, og en viktig pust i bakken før julen kommer dundrende forbi som en brøytebil og legger igjen to tonn med julestemning i den mentale oppkjørselen vår.

Ukens store nyhet for oss endringsagenter er nok innspillet fra regjeringen om at pensjonsalderen skal heves. Vi i InnoMag har spådd dette i 10 år og mener regjeringen her slår inn åpne dører. Tross alt lever nordmenn i dag langt lengre enn for førti år siden og for mange er det meningsfylt å kunne jobbe lengre. Det er derfor på høy tid at vi får en mer individuelt tilpasset pensjonsalder.

Vi mener også at regjeringen i samme åndedrag burde gruse arbeidsgiveravgiften, som er en hårreisende avgift norske gründere pålegges som straff hver gang de skaper nye arbeidsplasser.

Hvorfor går ikke LO og alle politiske partier som ønsker et næringsliv som lykkes til angrep på dette misfosteret av en avgift?

Det er ingen naturlov som sier at den norske stat som bøtter inn milliarder trenger disse pengene. I stedet for å finansiere verdens mest omfangsrike offentlig sektor er det på høy tid det tas grep for å avlaste norske verdiskapere. La oss derfor bruke noen av inntektene fra Norges oljeformue til å sette skattene ned og gjøre det enklere å lykkes i Norge. Det hadde vært en julegave mange ville satt pris på!

Vår hjemlige Oda og svenskens Mathem har også funnet ut at det er krevende å levere varene, etter et tap i fjor på hele 2,1 milliarder slår de seg nå sammen og danner Nordens største leverandør av varer på døren. Vi håper størrelsen gjør det enklere å vise at virksomheten også evner å tjene penger, så langt har tapene vært mange og store. Som innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen sier det i en kommentar til Nettavisen er håpet at de sammen kan utfordre de etablerte dagligvarekjedene som også satser på nett, som Meny, Coop og Rema 1000.

Utenlands finner vi grunn til å trekke frem hvordan nye innovative allianser og samarbeidskonstellasjoner nærmest over natten kan skape nye verdier.  Denne uken kom nyheten fra USA om at Snapchat brukerne nå kan kjøpe Amazon produkter uten å forlate Snap appen. Slikt er også innovasjon. Varene skal leveres og for Amazon er dette en måte å nå alle brukerne som bruker timer på Snap appen daglig! En økning i Snapp Inc’s aksjekurs på nesten 10% viser tydelig at avtalen anses som verdifull av markedet.

I USA slapp også Dolly Parton sitt Rockstar album denne uken, med hele 30 herlige sanger som viser at 77 åringen så til de grader fortsatt leverer varene. Sjekk ut denne versjonen av “We are the champions” som nå skal brukes til å skape oppmerksomhet om de kommende olympiske lekene i Paris sommeren 2024. De fleste ville fått angst om de skulle bryne seg på Queens fantastiske klassiker, men Dolly er steintøff og god som gull, sjekk sangen og videoen her.

Dolly Parton synger også “Let it be” med ingen ringere enn selveste Paul Mc Cartney og Ringo Starr. At de gamle er eldst ble tidligere i sommer slått fast av Rolling Stones som i en alder av 80 leverte et nytt rockealbum nylig, og Beatles som med hjelp av moderne AI teknologi har spilt inn sangen NOW & THEN som denne uken klatret til topps i England. Dolly Parton sier det slik;

“Stop this attitude that older people ain’t any good anymore! We’re as good as we ever were – if we ever were any good”

Ukens innovasjonsblomst går til Dolly Parton og regjeringen som innser at alder ikke bør være en hindring for å kunne stå på – for de som ønsker det!  Vi håper de deler blomsten med professor Tor W. Andreassen som i denne kronikken vel verdt å lese peker på akkurat det samme. La oss legge til at vi også håper norske politikere og LO raskt innser at det er idioti å avgiftsbelegge goder som vi ønsker også kommende verdiskapere skal være opptatt av.

Happy Friday og riktig god helg!

Norskutviklet VR-løsning nominert til tre priser!

Under prisudelingen ved Nordic VR-forum 15. november, vant Making View fra Hamar VRINN awards for beste helsesimulering med sitt kurs i førstehjelp VR Aid. Simuleringen er utviklet i samarbeid med Røde Kors.

Stemningen sto i taket da Making Views produksjef og sykepleier Hanne Skarstein, sammen med deler av utviklerteamet, tok imot VRINN Awards-prisen for førstehjelpssimuleringen de har utviklet i samarbeid med Røde Kors.

Internasjonal konkurranse

Hamarbedriften konkurrerte mot bidrag fra alle de nordiske landene og vinneren ble kåret av en flernasjonal jurye.

Trygghet og handlekraft

Produktsjef Skarstein setter stor pris på utnevnelsen.
– Vi er velidig glade for den anerkjennelsen prisen gir oss både teknologisk og helsefaglig, og for at det arbeidet som er lagt ned i dette viktige kurset blir sett og lagt merke til. Røde Kors sier at det viktigste man gjør i en førstehjelpssiutasjon er å gjøre noe. Vi er sikre på at vår VR-simulering bidrar til at våre kunder får en større trygghet til å handle når det virkelig gjelder.

Realistisk trening

VR-kurset gir simuleringstrening i ulike, virkelighetsnære førstehjelpssituasjoner, med praktisk trening på virtuelle pasienter i blant annet livsviktig hjerte- og lungeredning med og uten hjertestarter.

– Å være trygg på disse prosedyrene kan bety forskjellen på liv og død når situasjonen oppstår i virkeligheten, sier Skarstein.

Anerkjennelse

– Denne prisen er en stor anerkjennelse av den enorme innsatsen ansatte i Making View har gjort gjennom mange år, sier daglig leder Lars Gunnar Pedersen.

– Vi vil også takke våre mange kunder som har trodd på teknologien og Making Views evne til å skape banebrytende applikasjoner.

Røde Kors

– Det er meningsrikt å skape et kurs med realistisk trening på livsviktig førstehjelp. Denne prisen er også en heder til Røde Kors´ viktig arbeid, sier Pedersen.

DECOM klyngen lanserer nytt studie i 2024

Skal du slå spiker ned i en planke, trenger du ikke en drill – da trenger du en hammer.

Denne metaforen kan overføres til studiet «Smidig prosjektledelse for bærekraftig håndtering av dekommisjonering».

Her lærer du å lede et prosjekt der den spesifikke sluttløsningen ikke er mulig å definere før prosjektet starter, og der man må justere og tilpasse gjennom læring og eksperimentering underveis.

Prosjekter trenger struktur og retning selv om de ikke følger en forhåndsdefinert og detaljert framdrift, og videreutdanningen gir deg en verktøykasse med hjelpemidler i form av maler og vurderingspunkter som er nyttige for mer smidige prosjekter.

En slik digital verktøykasse er utformet med noen prinsipper og tankemåter i bunnen mens verktøyene kan tilpasses hvert enkelt prosjekt.

Alt dette og mer til kan du lære når OsloMet – storbyuniversitetet, Digital Norway og DECOM-klyngen ved Smart Innovation Norway på nyåret inviterer til gratis deltakelse på det nyopprettede studiet «Smidig prosjektledelse for bærekraftig håndtering av dekommisjonering».

Les mer og søk her!

Den vellykkede entreprenøren er ikke den du tror!

Tor W. Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation lab of Norway’s Faglige Råd.

Den typiske entreprenøren er ofte fremstilt som en ung, innovativ og teknologisk kunnskapsrik person. Men ifølge Wharton-professor J. Daniel Kim, ser virkeligheten annerledes ut. Den vellykkede entreprenøren er oftere en moden person. Kims forskning viser at gjennomsnittsalderen for gründere som lykkes med sine start-ups er betydelig høyere enn mange ville anta, vanligvis midt i livet. Dette mønsteret observeres ikke bare i Norge, men også internasjonalt.

I Norge viser statistikk fra SSB at i 2020 var det 15 960 etablerere i aldersgruppen 45-66 år, noe som utgjør en betydelig andel av alle nye næringsdrivende​​. Dette understreker at en betydelig del av nye norske bedrifter blir startet av personer i denne aldersgruppen.

John Markus Lervik etablerte KI-selskapet Cognite da han var 47 år. En annen moden gründer er Paal Kaperdal, som grunnla en bedrift basert på sin interesse for båt​​. Disse eksemplene viser at alder ikke er en hindring for suksess i næringslivet, men snarere en mulig fordel.

J. Daniel Kim og andre studier viser at personer som starter et selskap etter fylte 50 år, har en mye større sannsynlighet for å lykkes med et nytt produkt eller en ny tjeneste på markedet​​. I tillegg viser en studie publisert av American Economic Association og gjengitt i Forskning.no at gjennomsnittsalderen blant grunnleggere av de mest vellykkede selskapene var 45 år, selv innen høyteknologiske sektorer​​. Videre fant forskerne at personer over 50 år har tre ganger større sannsynlighet for å introdusere en ny innovasjon på markedet, sammenlignet med gjennomsnittet i studiens utvalg, og de tjener også mer penger på sine innovasjoner​​.

Forfatterne av en Harvard Business Review artikkel, stilte et interessant spørsmål. Men hva med de mest suksessrike oppstartsbedriftene? Er det mulig at selskaper startet av yngre entreprenører er spesielt vellykkede? Blant de øverste 0,1% av oppstartsbedrifter basert på vekst i de første fem årene, finner vi at grunnleggerne startet sine selskaper i gjennomsnitt når de var 45 år gamle.

I sum tyder disse funnene på at vi må revidere vår forståelse av entreprenørskap og hvem som lykkes. Det er tydelig at eldre gründere bringer med seg en rekke fordeler, som dybde av forretningsforståelse, erfaring, et etablert profesjonelt nettverk, finansiell stabilitet og en motstandsdyktighet som kun kan kultiveres over tid.

Ved å anerkjenne og utnytte disse styrkene kan Norge og andre land ved å tilpasse sine gründer-virkemidler, skape et mer inkluderende og mangfoldig økosystem for oppstartsbedrifter, noe som igjen kan drive innovasjon og økonomisk vekst i overgangen til en digital økonomi. Det er på høy tid at vi anerkjenner at vellykkede entreprenører kommer i alle aldre og bakgrunner.

Om satirer, senger og slitere!

Denne uken stod flere av kongerikets mektigste politikere skolerett i Stortinget. De ble grillet foran åpne kameraer etter å ha tråkket over relativt åpenbare moralske grenser, og beviste nok en gang at de mener seg hevet over normal gangbar moralsk og anstendig oppførsel. Samtidig kom nyheten om at gamle  ringrever i Arbeiderpartiet er i full gang med å berede grunnen for et politisk comeback for Trond Giske.

Samtidig som Giskes støttespillere lefler med ideen om å returnere til toppen av Arbeiderpartiet har vi seere blitt invitert inn i NRK’s eminente satiriske blikk på tidligere tiders Arbeiderparti-renkespill. Vi tenker selvsagt på TV-serien Makta som leker med oss på en måte vi har sansen for, og selv om dette handler om sent 70-tall og tidlig 80-tallsepoke er kampen om makt, fyllerør og renkespillet godt illustrert og dessverre svært dagsaktuell.

Det at enkelte seere henger seg opp i at elektriske sparkesykler og Oslo‘s flotte Opera slett ikke fantes på den tiden, samt at Einar Førde verken var farget eller snakket østlandsdialekt tror vi skyldes mangel på innsikti satirebegrepet. Vi digger serien og møbelhandler Arvid Engen fra Jessheim eminent spilt av Trond Espen Seim er alene verdt årets lisensavgift. Vi tror også den politiske strategen og skjørtejegeren Einar Førde ville likt Nader Khademi‘s tolkning av ham. Førde ville nok aldri overlevd MeToo bølgen, til det var han altfor glad både i alkohol og damer, – tross alt er han opphavsmannen til dette noe spesielle rådet;

Hvis du ikke har kommet deg i seng før klokka to, kan du like godt gå hjem og legge deg i egen seng

TV serien Makta viser også frem det betenkelige når små beslutninger benyttes som en del av større hestehandler. Vi ser dette i praksis denne uken når SV og Senterpartiets ledere roter det til for seg selv i kampen om å splitte opp Kristiansand kommune. Utrolig nok snakker de om å lytte til lokaldemokratiet til tross for at de lokale avdelingene av deres egne partier og kommunestyret slett ikke ønsker oppsplitting. Vi opplever dette som sviktende politisk gangsyn, – og håper velgerne får med seg at SV og Senterpartiet kun heier på lokaldemokratiet når lokalpolitikerne mener det samme som partihøvdingene.

Denne uken kom det også frem at SV mener at norske næringsdrivende må skattelegges hardere. I følge skatteadvokatene Finansavisen har snakket med vil de måtte skatte 80% om SV får viljen sin.

Som om ikke det var nok annonserte batteriselskapet Freyr, som forøvrig belønner sine ledere med over 20 millioner i lønn, at de 4 milliardene de har mottatt i statsstøtte av næringsminister Vestre ikke er tilstrekkelig. Den store fabrikken i Mo i Rana settes på pause på grunn av det selskapet mener er for dårlige rammevilkår i Norge, det skal gjennomføres massive kostnadskutt, og den første produksjonslinjen som skal demonstrere batteriene er forsinket.

Vår oppfatning er at regjeringen og budsjettpartner SV gjør det de kan for å håne norske verdiskapere, – og vi lurer på hvor lenge mishandlingen og galskapen skal få råde.

Det minner oss om historien om kunden som bestilte sin frokost og ba om to egg, det ene overkokt og det andre nesten rått, samt to skiver hvitt brød ristet til de er brent på begge sider. Gi meg også en kopp kaffe servert lunken, med alt for mye fløte.

“Wow. Det var jo en veldig merkelig ordre, sir,” sa kelneren.

“Synes du det, svarte kunden -det er jo akkurat sånn jeg har fått frokosten servert her de siste årene, uten noen gang å ha bedt om det.”

Vi nevnte Oslo Børs, og minner om at det norske rådgivingselskapet Norconsult som i år feirer 95 år i dag gikk på børs. Vi har sansen for selskapets satsning på å gjøre sine medarbeidere til medeiere og bevisste satsning på innovasjon og innsats for å tiltrekke, utvikle og beholde dyktige talenter. Hyggelig nok vil over 1000 av selskapets medarbeidere  bli mangemillionærer rett og slett fordi de har vært trofaste medarbeidere i mange år. Børsen gir de nå en mulighet til å veksle inn lojaliteten i klingende mynt.

Visste du forresten av Einar Førde i sin tid pekte på at Oslo Børs var gått ut på dato. Ingen grunn til å bære havre til en død hest sa han…

Nok et eksempel på at politikere slett ikke er de beste til å forutsi fremtiden!

I USA kom denne uken nyheten om at WeWork var konkurs. Den innovative lokalutleieren som arrangerte de hippeste festene og i en periode var verdsatt til hele 47 milliarder dollar viser oss alle at det er kort vei fra suksess til søppelstatus. Selskapet som ble startet tilbake i 2010 i New York ekspanderte globalt og drev på konkurstidspunktet 777 lokasjoner i 39 land med til sammen 650 000 medlemmer. Det estimeres at japanske Softbank alene har tapt over 150 milliarder kroner på selskapet.

Slikt må jo gjøre vondt!

I India har de andre problemer; Denne uken kom nyheten om at det å puste inn New Delhi-luften er verre enn å røyke 25 sigaretter om dagen, ifølge noen lungeleger, og byen, ofte rangert som en av de mest forurensede i verden, har blitt tvunget til å ta forholdsregler som å stenge skoler og innføre bilrestriksjoner. Det hjelper jo ikke så veldig at innbyggerantallet har passert 30 millioner…

Ukens innovasjonsblomst sendes til folkene bak TV-serien Makta, Deloitte’s FAST 50 liste som feirer de som vokser raskest (les saken her) og ledelsen i Norconsult som kombinerer ingeniørverdier med innovasjonskraft, – og som deler verdiene på langt mer demokratisk maner enn ledelsen i Freyr.

Happy Friday og riktig god helg!

Posten runder 3.600 hentesteder – og 80% elektrisk!

De fire siste årene har Posten Bring etablert over 2.000 nye steder hvor kundene kan hente, sende eller returnere post og pakker. Posten har nå over 3.600 hentesteder over hele landet.

– Siden 2020 har vi gjennomført en landsomfattende satsning på vårt nettverk av betjente og selvbetjente hentesteder. De fire siste årene har vi mer enn doblet antall steder hvor kundene kan hente og sende pakker. I samme periode har vi opplevd en kraftig vekst i antall fra netthandel sendes. Vårt utvidede tilbud har økt tilgjengeligheten til Posten og gjort hverdagen til våre kunder enklere og mer fleksibelt, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Veksten i antallet utleveringssteder i Norge er på 130 prosent de siste fire årene. Brorparten av veksten er det Pakkeboksene som står for. Siden 2020 er det blitt plassert ut Pakkebokser på over 1.900 steder fra Svalbard i nord til Lindesnes i sør.

Nye tjenester i Pakkeboksene

I god tid før årets mest travle periode har Posten lansert noen helt nye tjenester i de selvbetjente Pakkeboksene. Alt du trenger er å laste ned Posten-appen.

– Nytt av året er at du nå også kan sende og returnere pakker direkte fra Pakkeboksene. Bestilling og hvordan du benytter deg av disse tjenestene finner du enkelt forklart i Posten-appen med en steg-for-steg-forklaring på hvordan du går fram, opplyser Pettersen.

I dag blir 80 prosent av alle pakkene som leveres til Pakkebokser håndtert ved hjelp av elektriske kjøretøy.

Årets 50 raskest voksende er kåret!

Konsulentgiganten Deloitte har nok en gang gjennomført sin årlige Fast 50-kåring. Årets oversikt viser en vekst i teknologibransjen som var eksepsjonell, og vinneren oppnådde en omsetningsvekst på flere tusen prosent.

Det var Pixii, et norsk teknologiselskap, som denne uken ble kåret til Norges raskest voksende teknologiselskap. De har oppnådd en imponerende vekst på flere tusen prosent. Selskapet har utviklet batteribaserte energiløsninger som løser utfordringene med elektrifisering av transport og overgangen til nye energikilder.

Pixii ble grunnlagt så nylig som i 2018 og har brukt de 5 årene på produktutvikling. Deres ekspertise innen “kraftelektronikk” har åpnet veien for nye innovative konsepter og innovative batterilagringsløsninger.

Med en vekst på 10 000 % har de blitt en pioner i bransjen. Selskapet satser nå på internasjonalisering og eksport, og har allerede startet produksjon utenfor Norge for å betjene det globale markedet.

I snart 20 år har Deloitte analysert de såkalte Deloitte Technology Fast 50 bedriftene. Dette er de femti raskest voksende bedriftene i Norge hvert år. Ulikt mange andre kåringer basert på omsetningsvekst, er denne kåringen mer målrettet mot å finne suksessbedrifter som har dokumentert varige resultater.

For å komme på listen må selskapene på Deloitte Technology Fast 50 listen kunne vise til høy vekst over en fire-års periode. Det er også et kriterium at selskapet blant annet var større enn 50.000 EUR det første året, de skal basere veksten på egenutviklet teknologi, og skal ha hovedkontor i Norge. Dermed er Fast 50 en liste over de virkelige næringslivssuksessene i Norge.

Plass 2 til 50:

2. Aquarobotics
3. Fjordmiljo
4. Abel Technologies AS
5. Tibber Norge AS
6. C Two Automate AS
7. Easee ASA
8. Inbox.Com AS
9. Utilitycloud AS
10. Semine AS
11. Bember AS
12. Imove AS
13. Fell Technology AS
14. Decisions AS
15. Nordic Booster AS
16. Zinus AS
17. Safedrive AS
18. Idex Biometrics ASA
19. Argeo Survey AS
20. Brandbassador AS
21. Finter AS
22. Sharebox AS
23. Oceantech Innovation AS
24. Remarkable AS
25. Tise AS
26. Appfarm AS
27. Eedenbull AS
28. Biosort AS
29. H5p Group AS
30. Mera AS
31. Celerway Communication AS
32. Tellu AS
33. Folq AS
34. Evolys AS
35. Water Linked AS
36. Sone 4 AS
37. Zaptec Charger AS
38. Roest AS
39. Xplora Technologies AS
40. Polight ASA
41. Dolphitech AS
42. Bliksund AS
43. Ignite Procurement AS
44. Omnium AS
45. Gapit Nordics AS
46. Gastro Planner AS
47. Tracksys AS
48. Brevio AS
49. Keystone.No AS
50. Equanostic AS

Vi i InnoMag gratulerer og du kan lese mer om årets kåring her

Kvinner handler smartere enn menn!

Tøffe økonomiske tider får nordmenn til å handle flere varer på salg – med større rabatter. Bare i år har de spart 17 prosent mer på nedsatte varer sammenlignet med tidligere år. Dessuten finnes det store forskjeller mellom menn og kvinner – der kvinner gjør flere kupp. I snitt sparer kvinner nesten dobbelt så mye som menn når de handler på rabatt. Dette framkommer i Voyado’s undersøkelse  Retail Radar 2023.

Den nåværende økonomiske situasjonen påvirker norske forbrukere. Dette har ført til flere endrede kjøpevaner, der nordmenn generelt handler flere varer med ulike typer rabatter – og at rabattnivåene har blitt større. Siden 2021 har nordmenn brukt 18 prosent mindre penger per innkjøp – og får med seg tolv prosent færre varer hjem.

Kvinner maksimerer rabattene – mens menn handler oftere!

Retail Radar 2023 viser at norske menn handler både oftere og for i gjennomsnitt dobbelt så mye som kvinner – med andre ord legger menn igjen mer penger i butikkene. Derimot handler menn og kvinner omtrent like mange varer per gang, noe som også viser at menn handler dyrere produkter.

Når det kommer til å utnytte rabatter, skiller kvinnene seg ut. Sammenlignet med menn handler kvinner 34 prosent flere rabatterte varer og har økt rabattnivåene med hele 24 prosent sammenlignet med tidligere år. Kvinner kjøper ikke bare flere varer på rabatt, de sparer også nesten dobbelt så mye som menn når de benytter seg av rabatter, sammenlignet med den totale innkjøpsverdien.

– Den nåværende økonomiske situasjonen får forbrukerne til å prioritere annerledes, både i Norge og de andre nordiske landene. Inflasjonen har gjort mange varer dyrere, og rapporten viser at det framfor alt er kvinner som best bruker rabatter for å maksimere kjøpene. Dette kan ha sin forklaring i at menn ikke trenger å prioritere like hardt og generelt har mer ressurser å forbruke – eller at kvinner rett og slett handler smartere, sier Johanne Øiestad, markedssjef i Voyado.

Til tross for at menn bruker mer penger per kjøp, er de ikke en like prioritert målgruppe for markedskommunikasjon. Det gjelder først og fremst for målrettede SMS- og e-postkampanjer, en måte forhandlere ofte bruker for å sende ut tilbud til sine medlemmer. Det sendes i gjennomsnitt ut 50 prosent flere målrettede SMS-er til kvinner enn til menn og seks prosent flere e-poster.

Du kan lese hele den nordiske rapporten her.

Brønnøysundregistrene forenkler Løsøre!

I dag er det lansering av det digitale Løsøreregisteret på en ny plattform. Dette betyr raskere tilgang til kapital for kundene og muligheten for raskere investeringer. Tidligere måtte næringslivet vente i fire dager på lån, men nå kan lån utbetales samme dag de tinglyses.

Tidligere ble pant og tinglysninger registrert manuelt, nå skjer registreringene digitalt og umiddelbart i Løsøreregisteret, og informasjonen er tilgjengelig i sanntid. Dermed går saksbehandlingstiden ned fra fire dager til sekunder, og lånekapital frigjøres raskere. For 2024 er det beregnet at denne effektiviseringen vil gi en nytteverdi for næringslivet på 187 millioner kroner.

– Det skal være enkelt å drive bedrift i Norge slik at tiden kan brukes på å skape verdier og arbeidsplasser. Å forenkle og digitalisere Løsøreregisteret betyr at næringslivet får raskere tilgang til kapital og dermed raskere kan investere. Dette styrker bedriftenes konkurransekraft. Digitaliseringen er et godt bidrag i regjeringens arbeid med mål om å redusere næringslivets kostnader og byrder, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Løsøreregisteret behandler årlig nesten to millioner saker, og alle disse behandles nå i den nye løsningen.

En viktig milepæl

I tillegg til redusert saksbehandlingstid slik at det går raskere å få utbetalt lån, er også oppslag mot registeret betydelig forbedret. Der oppslag mot registeret tidligere viste gårsdagens tinglysninger, har alle nå mulighet til å gjøre oppslag i sanntid. Dermed har bankene alltid tilgang til oppdatert og riktig informasjon, og kan ta tryggere beslutninger med fullstendig innsikt i hva som er tinglyst.

– Moderniseringen av Løsøreregisteret er en viktig milepæl. Ikke bare er registeret modernisert, men vi ser allerede at det gir store besparelser for samfunnet. Med denne nye registerplattformen blir det enklere og mer effektivt å være næringsdrivende og låntaker i Norge. Brønnøysundregistrene har en ambisjon om hundre prosent digital registerforvaltning, og denne moderniseringen er et betydelig skritt i den retningen, sier direktør ved Brønnøysundregistrene Lars Peder Brekk.

Lanseringen av Løsøreregisteret på Registerplattformen er en delleveranse av BRsys-prosjektet, som skal samle alle Brønnøysundregistrenes tjenester på denne ene felles nasjonale plattformen. Formålet er å modernisere registertjenestene, forenkle prosessene og øke informasjonssikkerheten.

Om kunnskap, Korea og K-pop!

Mens snø, underkjølt regn og vinterklærne er realitet hjemme i Norge stiller vi som Norges representant på flere konferanser og firmatreff i Seoul, Sør-Korea.  Med 19 grader og solgløtt mellom skyskraperne sender vi varme tanker hjem til alle våre lesere, om det hjelper er vi likevel usikre på.

Det vi likevel får med oss er at den norske kronen denne uken stuper, noe som medfører at alt vi foretar oss her borte i Asia blir dyrere. Slike stup har en lei tendens til å gjøre at priser øker –noe som igjen sannsynligvis medfører at Norges Bank øker renten i desember. Slett ikke julegaven nordmenn flest ønsker seg.

Mange av de julegavene som de ønsker seg lages her borte, og vi man melde om at Samsungs nye mobiltelefoner virker å være en suksess, særlig blant de unge er det mange klapptelefoner å se. Det er heller ingen mangel på flatskjermer i alle størrelser, og her i K-popens hjemland virker det som unge gutter sminker seg i en grad vi ikke har sett tidligere. Interessant var det også å se all forskningen og innovasjonen som foregår på mange plan.

En times togreise sør for millionbyen Seoul kommer vi til Daejoen, en by preget av mange av Koreas ledende universiteter. Her ligger mange av forskningssentrene ligger side om side. Etter en dag rundt på bedriftsbesøk er det ingen tvil om at Korea investerer i grønne og digitale innovasjonsprosjekter for å sikre vekst, verdiskaping og velferd. Interessant er det også å oppdage at bærekraftig utvikling krever åpen innovasjon og tverrfaglighet, også her i Asia.  Møtene med fire ulike universiteter og deres ledende professorer viser oss at de virker samkjørt om at ressursene må vris mot fremtidsnæringer og tiltak som funker på lang sikt: Kunnskap, forskning, teknologiutvikling. Her ligger det nyttig lærdom også for Norge.

Hjemme i Norge har Nordic Innovation denne uken feiret 50 års jubileum og det er en spennende aktør som fokuserer på det nordiske regionen som feirer.  Samtidig var NTNU på Oslo besøk og arrangerte Digital Fremtiden konferansen.  Vi gikk glipp av den konferansen, men fikk med oss at NTNU bytttet navn på kurset «organisasjonsutvikling, ledelse og læring»  til «demokratisk innovasjonsledelse og bærekraftig organisasjonsutvikling», samtidig som de påpekte at innholdet i kurset er det samme. Karl Fredrik Tangen fikk med seg navneskiftet og kommenterte på Facebook:«Veldig nyttig for dem som skal lære omstilling på NTNU å se at det bare er å si de riktige orda og ellers fortsette som før.»

I Danmark har Novo Nordisk denne uken offentliggjort sine kvartalstall, og det er fete tall produsenten av blant annet den nye slankemedisinen Wegovy fremviser. Omsetningen i Nordens mest verdifulle selskap var over 90 milliarder kroner, og 35 milliarder ble liggende igjen på bunnlinjen. Kanskje ikke så rart at aksjekursen har steget med mer enn 75% så langt i år.

Denne uken kom også nyheten om Warner Bros og VR selskapet Cosm åpner opp for såkalte “Shared reality” opplevelser. Første sted ut er nyåpnede Las Vegas Sphere, hvor skjermene er enorme og går 360 grader rundt selve domen.,  Resultatet er visstnok en opplevelse av ikke bare å være tilstede på NBA og NHL kamper andre steder, men grunnet moderne fimrteknikk og kameraer på spillerne vil publikum kunne føle at de er med som aktive utøvere. Cosm planlegger visstnok å åpne flere slike enorme digitale arenaer i andre amerikanske byer, – ikke så ulikt det ABBA gjorde da de bygget sin egen digitale konsertarena i London for den digitale virtuelle konsertopplevelsen ABBA experience. Vi har sagt det før, men gjentar det gjerne – vi er på vei mot en fremtid der skillet mellom fysisk og digital tilstedeværelse vil hviskes ut. Vi tror likevel det vil være vanskelig å selge inn ideen hjemme om at den neste ferien kan gjøres virtuell,

La oss avslutte der vi startet; Sør-Korea imponerer oss!  Samsung, Kia og Hyondai’s hjemmebane huser vel 50 millioner flittige koreanere som på to generasjoner har gått fra å være blant jordenes fattigste til å bli en ledende global innovatør. Reisen de har gjort fremstår enda mer spektakulær når man hensyntar at nord for DMZ ligger Nord Korea og der regjerer som kjent Kim Il Sung og ekstrem fattigdom. I Seoul, Sør Koreas hovedstad kun 15 mil fra grensen syder det av aktivitet, innovasjonskraft og energi.

Ukens innovasjonsblomst går til Nordic Innovation medarbeiderne som denne uken feiret sitt 50 års jubileum, få med deg intervjuet med lederne her.

 

Happy Friday og riktig god helg!

Om kunnskap, tro, tilgivelse og lys…

For godt over 2000 år siden var det kjent blant noen få at jorda var rund. Men det tok mange hundre år før folk flest forsto det. I mellomtiden trodde resten at jorden var flat. Naturlig nok, inntil man vet noe, så tror man. Mange barn har trodd på julenissen, storken, troll – og himmel og helvete. Noen tror på det fortsatt. Men etter hvert strømmer det på med ny kunnskap og vi kan slutte å tro – vi vet. Ikke alle mennesker har evner eller mulighet til å «ta inn», forstå og huske alt. Da tror vi. Eller vi bare kan akseptere, uten å forstå. Vi aksepterer informasjonen om at det er mulig å dele atomer, men vi behøver ikke forstå hvordan det er mulig.

Det er akseptert kunnskap hos mange at «det hele» begynte med en gigantisk eksplosjon for over 13 milliarder år siden. Da startet tiden og den kontinuerlige utvidelsen av rommet. Etter ca 9 milliarder år ble jordkloden, månen og vår sol «formet». Dette er kjent kunnskap blant mange, vi behøver ikke forstå det, «bare» akseptere. Etter hvert som den glødende massen kjølnet, kom det på plass betingelser som gjorde at den første formen for liv ble dannet. På en måte av seg selv, som is smelter i varmt vann, så gjorde tilstedeværelsen av stoffer, fysikk og forhold, at det bare måtte skje. Det tar enda noe tid før «oppskriften» på starten er helt fastlagt – og at vi kan skape nytt liv – men den tiden kommer. Tro meg!

Inntil det endelige beviset kommer, så tror mange på skapelsen, på en gud eller en «kraft». For meg virker det umulig å tro på at noe/noen skulle starte denne flere milliarder år lange prosessen – som fortsatt pågår. Og så bruke ca 2 milliarder år på å utvikle liv, fra de første bakteriene til mennesket slik det er i dag. En fantastisk evolusjon, som har gitt seg selv ut fra betingelsene som var til stede – tror jeg. På samme måte som med isen i varmt vann – det måtte gå slik. At alt dette er skapt/styrt av et eller annet bevisst «vesen» –  med en plan fra begynnelse til slutt – jeg kan ikke tro det. Jeg kan heller ikke tro på dette «vesenet», som folk ber til hver dag, mens de selv leter etter mat og vann, ligger syke, mens bombene faller i Gaza eller snikskyttere herjer i den afrikanske landsbyen. Milliarder av bønner er bedt om fred, om lykke, om tilgivelse. For de aller fleste uten at det hjelper en dritt. Men troen er der fortsatt, fordi de menneskene ikke vet bedre. Informasjon og kunnskap vil bedre på dette, men det er dessverre en veldig lang prosess.

Hva som skjer i våre liv dreier seg mye om tilfeldigheter – hendelser du har null kontroll på. Det bare skjer. Men til en viss grad er livet ditt avhengig av hva du selv gjør, og ikke gjør. Derfor har jeg et slags motto: «Made to be», ikke «Meant to be.» Jeg erfarer at mye av det som skjer meg, kan jeg takke meg selv for – på godt og vondt. Hvis det skal være en mening med alt, da måtte det vært noe/noen som satt med kontrollen rundt milliarder av hendelser jorden rundt, hvert tusendels sekund. Og i ett sett delte dette vesenet ut ris og ros, straff og belønning etter hva folk hadde fortjent – hva som var «meningen».

I følge flere religioner kan du tilgis for alt, bare du du angrer dypt på dine misgjerninger og ber pent om tilgivelse på slutten. Etter min mening er jo det det glade vanvidd! Da kan altså for eksempel Putin få slippe inn i paradis bare han angrer seg dypt og ber på slutten? Og der kanskje møte en angrende Hitler og andre angrende despoter? Er det det som er den rettferdige og barmhjertige Gud?! De millioner av mennesker som har vært og er utsatt for krig, sult, sykdom, fattigdom og forfølgelse, synes neppe den formen for barmhjertighet og rettferdighet er det riktige. Det synes ikke jeg heller – alt kan ikke tilgis – uansett mengde anger og bønn. Men livet kan gå videre likevel!

I Norge finnes det mange sekter, bedehusmiljøer, ortodokse kristne og muslimer som fortsatt lever i mørketiden. De tar bibelen bokstavelig og tror på svovel og endetid, og på at en for lengst avdød person skal gjenoppstå og vandre blant oss. I Grimstad blander de religion og politikk og starter  kommunestyremøtene med å synge fedrelandssalmen! Ifølge tekstforfatter Elias Blix var det Gud som fikk slutt på krigen og tente lyset her nordover. Det mangler bare at noen synger «Deilig er jorden» nå framover, mens russere og ukrainere dreper hverandre og en forskrudd Netanyahu knuser Hamas, Gaza og noen tusen barn.

Noen og enhver trenger å bli opplyst…

Amen!

Nordisk innovasjonsforkjemper fyller 50 år, og gir gass på vei mot fremtiden!

«Norden skal bli verdens mest bærekraftige og integrerte region»

– dette er de fem nordiske lands statsministeres felles ambisjon og de har uttalt at de ønsker å nå dette målet innen 2030.

Slikt krever unektelig betydelig innovasjonskraft, og det er Nordic Innovation som på innovasjonsområdet har fått utfordringen med å konvertere den ultraambisiøse ambisjonen til en realitet.

Vi tok en prat med Svein Berg, Nina Egeli og Trine Moa i Nordic Innovation for å høre hvordan målet skal nås. Det er nemlig denne lille nordiske organisasjonen som både er eid og opprettet av de fem nordiske regjeringer gjennom Nordisk ministerråd som har fått hovedansvaret for å sikre innovasjonskraften.

Selv om gradestokken så vidt viste plussgrader i Oslo sentrum ble vi tatt godt imot og væpnet med en varm tekopp tok vi sjansen på å fyre av på revolvermaner med en gang.

-Siden det kun er 2500 dager igjen til 2030 banker på døren må vi nesten stille spørsmålet om målet er oppnåelig eller om dette blir ønsketenkning på høyt ministernivå?

-Vel, vi i Norden har jo et godt utgangspunkt sammenlignet med mange andre regioner. Alle de fem nordiske landene scorer høyt på mange viktige områder. Vi er lette å gjøre forretninger med, vi er godt utdannet og ingen regioner har høyere kvinneandel og vi har mye bra digital infrastruktur på plass allerede. Samtidig har vi lite korrupsjon og oppfattes som teknologisk langt fremme, svarer sjefen sjøl, Svein Berg oss før han smilende legger til

– Jeg vil påstå at summen av dette gjør oss til en innovativ region. Husk også at selv om vår region kun rommer 27 millioner innbyggere utgjør vi samlet verdens 11. største økonomi.

…men ambisøst er målet, det kan vi kanskje enes om?

-Ingen tvil om at dette målet er ambisiøst. Du vet, noen sier at en visjon skal «være i syne, men utenfor rekkevidde». Vi i Nordic Innovation mener statsministrenes visjon både gir tydelig retning, og samtidig mener vi at målet er innenfor rekkevidde, hvis vi jobber smart.

-Vår jobb er å prioritere aktiviteter som mest mulig effektivt bidrar til å realisere visjonen. Visjonen for det nordiske samarbeidet er å skape endringer på samfunnsnivå, ikke bare for enkeltbedrifter, enkeltorganisasjoner eller enkeltmennesker.

Derfor er det viktig at før vi beslutter å støtte en enkeltaktivitet, både har mål for hva som skal oppnås gjennom den enkelte aktivitet på kort sikt, men at vi også har gjort en kritisk analyse av hvordan dette kan bidra til å realisere visjonen dersom den støttede aktiviteten gjennomføres på en vellykket måte.

Du snakker om mål, men hvordan måler man egentlig innovasjonsgevinster på tvers av land, sektorer og verdikjeder?

Det man ikke kan måle, kan man ikke styre – hevder noen. Vi er i prinsippet enig, men i praksis avhenger det av hvordan resultater måles. Er det som måles relevant for det som ønskes oppnådd, bør det alltid stille spørsmål ved. Det vil selvsagt være vanskelig å ha en sikker oppfatning av hvordan summen av enkeltaktiviteter bidrar til å påvirke samfunnet samlet sett, og etter flere år. Til tross for dette forsøker vi å få deltagerne til å tallfeste mål før det besluttes om et prosjekt skal støttes.

Det følger usikkerhet med slike vurderinger. Vi mener likevel det er bedre å gjøre et slikt anslag å ha omtrentlig rett, enn ikke å gjøre det og risikere å ta helt feil.

Dere har jo rukket å bli 50 år og ble jo nylig feiret. Kan du si noe om hva som er felles for de prosjektene dere har heiet på i løpet av de 50 årene?

-Historisk har vi ofte vært involvert i forskningsbaserte innovasjonsprosjekter. De siste 8 årene har vi i større grad prioritert prosjekter som fokuserer på bærekraft og systeminnovasjon. Det er selvsagt krevende når vi ønsker å endre hele verdikjeder og gjøre endringer på et samfunnsnivå, men vi liker tøffe utfordringer – og vi ser det trengs. Dette stemmer godt med de nåværende nordiske statsministrenes visjon for det nordiske samarbeidet: å gjøre Norden til den mest integrerte og bærekraftige regionen i verden. Heldigvis ser vi at de nordiske landene hele veien har vist stor vilje og evne til å samarbeide på tvers av både sektorer og landegrenser – og slikt inspirerer oss!

Et prosjekt som imponerer oss i Innomag er Nordic Network for Electric Aviation (NEA), kan dere si litt mer om dette?

-Ja, NEA er et spennende felles nordisk prosjekt der verdikjedeaktørene innen luftfarten samler seg om felles ambisjoner for å akselerere innføringen av elektrisk luftfart i Norden. Dette gjør de gjennom å koordinere, planlegge og gjennomføre endringer som må til, fra utvikling av teknologi og forretningsmodeller til infrastruktur, sikkerhetsaspekter og standardisering. Industrien planlegger for lansering av de første kommersielle flygningene fra 2028, og da må alt være klart. Fra Nordic Innovations side ønsker vi også å se elfly krysse grensene fra starten av. Vi opplever ofte at industrien og innovasjonsprosessene løper foran, og da er det viktig at bl.a. regulatoriske myndigheter henger med, og at også de politiske ambisjonene er i takt med utviklingen. NEA er et viktig eksempel på hvordan vi sammen i Norden kan skape nye industrier, og på den innovasjonskraften som ligger i nordisk samarbeid og for eksempel etablering av nordiske økosystemer. Vi er godt i gang med andre fase av prosjektet og ser allerede at dette vil påvirke ikke bare måten vi reiser på, men også hvordan og hvor vi jobber og bor. Som region kan mange steder nås i løpet av et par timer, kortbaneflyplassene finnes og utgangspunktet er usedvanlig spennende.

-Elektrisk luftfart åpner for helt nye måter å tenke på, og kan ha uvurderlige effekter for mennesker, næringsliv og samfunn her i Norden. For partnerne som er med i NEA er gevinstene betydelige, og potensielt vil prosjektet medføre at Norden kan innta en pionerrolle innen bærekraftig luftfart globalt, sier Nina Egeli, programleder i Nordic Innovation.

-Som man sier i Open Innovation Lab of Norway der vi er medlem; Sammen er vi sterkere enn hver for oss. Forretningsmessige synergier skapes når ulike aktører samles, og det er lett å peke på komplementære styrker og se hvor vi selv er sterke, og ikke minst hvor kan vi utfylle hverandre.

Nina forklarer videre hvordan de jobber og gir oss samtidig et godt eksempel på effekten av nordisk samarbeid og samskaping.

-NEA fokuserer for tiden på følgende tre aktiviteter:

– Infrastruktur og ny teknologi: Her handler det om å forberede flyplassene på å håndtere elektriske fly ved å gjøre nødvendige infrastrukturendringer.

– Sikkerhet og risikovurderinger: Vurdere krav til sikkerhet og tilpasse og utarbeide nye krav til elektrisk luftfart i samspill med næringen selv.

– Kommunikasjon og myndighetsdialog: Her er målet økt politisk og offentlig bevissthet rundt elektrisk luftfart og fordelene det bringer gjennom smarte kommunikasjonsaktiviteter

Nordisk samskaping og kombinatoriske gevinster som kun kan hentes ut når mange aktører går sammen er grunnleggende byggeklosser som har bidratt til NEAs suksess. Det at vi kan dele erfaringer og lære av hverandre gjør oss alle mer konkurransedyktige og innovative, – og potensialet for å skape ny verdi i nye verdikjeder er stort, sier Maria Fiskerud, NEA Project Management Team og Innovation Eco-system Lead hos Heart Aerospace i en kommentar.

Vi hører dere snakker om systeminnovasjon og innser at dere mener noe annet enn økosystembasert innovasjon. Kan dere utdype litt her?

-Innovasjon for en bærekraftig fremtid handler om mer enn konkurranseevne, det er et eksistensielt spørsmål for oss alle. For å lykkes trenger vi både radikalt forbedret teknologi og mer innovative me-toder og løsninger som sikrer bærekraft. Men radikale endringer av system, såkalt systeminnovasjon, må også til, forklarer Trine Moa oss og fortsetter;

-Norden har lenge vært en ledende innovasjonsregion, hvor investeringer i forskning, innovasjon og samarbeid har vært nøkkelen til vår suksess og konkurranseevne. Styrkene vi har nå må brukes til å akselerere overgangen mot et bærekraftig samfunn i Norden, og i verden. For å gjøre overgangen til et bærekraftig samfunn og møte utfordringene vi står overfor, kreves omfattende endringer. Utford-ringene er komplekse og vanskelige, noen ganger umulige å bryte ned i mindre delmål som en enkelt aktør må kunne løse. Vi må endre både enkeltdeler og hele systemet.

Det stadig mer presserende behovet for systemendringer for utvikling mot økologisk, økonomisk og sosial bærekraft stiller nye krav til Nordic Innovation sine verktøy og innsats. Det er ikke nok å stimu-lere til innovasjon. Nye retninger må stakes ut. Dette krever verktøy med bredde og forankring, i kombinasjon med kunnskap og innsikt i systemene de opererer i. Du kan godt si at vi må også inn-overe hvordan vi innoverer.

Vårt utgangspunkt er at perfekt informasjon finnes ikke. Derfor inviterer vi til samlinger der vi bringer ulike aktører sammen, aktører som utfyller hverandres relative styrker.

Du kan godt si at dette er et kjennetegn på vår arbeidsform – vi søker dialog med næringslivet og lager et narrativ som er sektorovergripende.

-En erkjennelse vi har kommet frem til er at industriaktørene setter ofte tøffere mål enn politikerne gjør. De har innsett at av og til er det like krevende å endre noe 10% som 10 x – og det er fantastisk å få oppleve når slikt inntreffer. Kall oss gjerne fødselshjelpere for mer innovative prosjekter!

Vår erfaring etter 50 år på veien er at tre grep gir betydelig effekt;

1. Det er viktig å tørre å tenke dristig

2. Det handler ofte om å påvirke politiske rammeforutsetninger og regler. Regnskap Norge og deres søsterorganisasjoner i de andre nordiske landene hjelper nå SMB virksomheter med å rapportere på bærekraft. Det handler om å kapitalisere på kunnskap og å speede opp prosesser. Ofte innebærer det at vi også løser regulatoriske utfordringer.

3. Ingen er best alene – og det er fortsatt et stort nordisk potensial for gevinster!

FAKTABOKS: Formålet med Nordic Network for Electric Aviation (NEA) er å gjøre intra-nordiske, elektriske luftfartsruter mulige og å fremskynde implementeringen av elektrisk luftfart i Norden.

Vi i InnoMag gratulerer Nordic Innovation med 50 årsdagen denne uken.

 

Raskere investeringer gjennom forenkling

Foto: Freepik.com og Negotia/Wikimedia Commons

Regjeringen lanserte denne uken det digitale Løsøreregisteret på ny plattform. For 2024 er det beregnet at dette vil gi en nytteverdi for næringslivet på 187 millioner kroner. – Dette er et strålende eksempel på god forenkling og smart digitalisering fra myndighetene. Vi er imidlertid langt fra målet om å redusere administrative byrder med 11 milliarder kroner, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Tidligere ble pant og tinglysninger registrert manuelt, nå skjer registreringene digitalt og umiddelbart i Løsøreregisteret, og informasjonen er tilgjengelig i sanntid. Dermed går saksbehandlingstiden ned fra fire dager til sekunder, og lånekapital frigjøres raskere. For 2024 er det beregnet at denne effektiviseringen vil gi en nytteverdi for næringslivet på 187 millioner kroner.

– Regnskap Norge støtter helhjertet regjeringens mål om å forenkle hverdagen for næringslivet og å redusere administrative byrder med 11 milliarder kroner ila inneværende stortingsperiode. Dagens forenkling er et viktig, nyttig og godt bidrag i dette arbeidet. Det er også et godt eksempel på smart digitalisering, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

– Samtidig har regjeringen dårlig tid. Dagens forenkling på 187 millioner kroner, ved siden av de 160 millionene som er tallfestet i statsbudsjettet for 2024, er langt unna målet om 11 milliarder. Det er med andre ord liten grunn til å slappe av, sier Regnskap Norge-sjefen: – Regnskap Norge har i mange år jobbet med å identifisere forenklingsmuligheter for næringslivet, og har nylig overlevert vår ferske forenklingsrapport til regjeringen. Rapporten inneholder 36 forslag som kan spare næringslivet for 30 milliarder kroner. Det er en tredobling av regjeringens mål. I forslag til statsbudsjett for 2024 er mindre forslag gjennomført. Det er bra, men vi er altså fortsatt langt unna målstreken.

Fjern midlertidig økt arbeidsgiveravgift

– En umiddelbar byrde som raskt kan forenkles er den famøse økningen av arbeidsgiveravgiften på lønninger over 750 000 kroner, som nå riktignok er foreslått hevet til 850 000 kroner. Regnskap Norge oppfordrer Stortinget til å fjerne denne ekstra avgiften i statsbudsjettet for 2024, sier Aale-Hansen.

Om vintertid, vikarer og videospill!

Det nærmer seg nok en gang både Haloween, vintertid og julebordsesong. Mens det går mot tøffe tider for de lettskremte, kan både liten og stor gledes over en ekstra time søvn denne helgen, – om den da ikke festes bort. Natt til søndag skal vi nemlig nok en gang skru tiden en time tilbake og får på det viset tilbake den timen vi så raust donerte i mars.

Vi skal ikke beskylde landets folkevalgte for å feste bort høstnatten, men i går feiret Stortingspolitikere på Slottet sammen med HKH Kronprins Haakon, i det som var den 105. utgaven av den høytidelige og tradisjonrike festmiddagen. Til sammen 195 gjester fikk fire retter med norsk mat og en tale fra kronprinsen der han vekselsvis leste sin fars tale og kommenterte selv. Som sin fars vikar valgte han også å fleipe litt både med alder, hårmanke og med “nyheten” om at også slottet nå vurderer å innføre AI. Han takket også stortingsrepresentantene for deres innsats. Stortingspresidenten bød også på artige glimt, og påpekte at vi alle trenger litt latter og humor i hverdagen, spesielt i disse krevende tidene.

True words indeed!

I Trondheim har den tradisjonsrike NOKIOS konferansen gått av stabelen denne uken. Bak står NTNU som i 2006 tok initiativet til en ny, årlig konferanse innen området IKT i offentlig sektor. Vi husker selv den første digitaliseringskonferansen som i disse dager feirer 20 års jubileum, du får historien servert her.

Det var derfor etter vår oppfatning betimelig at Abelia rykket inn en annonse i form at et brev til vår ferske digitaliseringsminister Karianne Oldernes Tung i DN lørdag hvor de spilte inn gode syv råd om behovet for økt omstillingskraft. Som de så riktig poengterte, står Norge overfor en dobbel omstillingsutfordring. Vi skal både fase ut fossile energikilder i takt med resten av verden, samtidig som vi må erstatte vår egen hovednæring med en rekke nye næringer.  Ressursene må vris mot fremtidsnæringer og tiltak som funker på lang sikt: Kunnskap, forskning, teknologiutvikling.

“Det er typisk norsk å være middelmådig,” sa Abelia-sjef Øystein E. Søreide da omstillingsbarometeret 2023 ble lagt frem.

Abelias omstillingsbarometer viser at selv om mange snakker om slike satsninger i festtaler, skjer det for lite i praksis. Over de siste åtte årene har Norges omstillingsevne vært jevnt nedadgående relativt til verdens mest innovative økonomier, det vil si: de landene vi helst sammenligner oss med på alle andre områder.  De syv rådene den ferske statsråden fikk handlet om samarbeid, samhandling og å bygge omstillingskraft, ved hjelp av teknologi. Annonsebrevet var signert av en rekke topplederne, nok et bevis på hvor viktig digital teknologi har blitt for samfunns- og næringslivet vårt. Du kan lese saken her.

Ukens største nyhet her hjemme var nok meldingen om at at SR-Bank slår seg sammen med SpareBank 1 Sørøst-Norge og danner Norges største sparebank, med om lag 2300 medarbeidere fordelt på 65 kontorer i Sør-Norge. Navnet vil bli SpareBank 1 Sør-Norge ASA, og konsernet vil ha hovedkontor i Stavanger, men også Sandefjord blir et viktig senter for den fusjonerte banken som vil ledes av Benedicte Schilbred Fasmer. Vi håper banken klarer å sikre at fusjonen kommer kundene til gode på innovativt vis og konstaterer samtidig at Norges to største norske banker nå begge ledes av dyktige kvinner.

I USA viser fortsatt de store IT mastodontene styrke. Microsoft som for tiden er klodens nestmest verdifulle selskap fortsetter veksten, de knuste denne uken analytikernes forventninger og aksjen er opp utrolige 38 % i år. Tallene skyldes i følge ekspertene delvis ChatGPT veksten. Microsoft har som kjent kjøpt halve OpenAI, selskapet bak teknologien som i fjor på denne tiden ble åpnet opp for verden og på under 2 måneder fikk over 100 millioner brukere. Mindre kjent er det at de denne uken også fikk godkjent sitt kjøp av det engelske spillselskapet Activision Blizzard etter en nesten to år lang kamp med globale regulatorer. Kjøpesummen på 69 milliarder dollar er forøvrig Microsofts dyreste kjøp noensinne og medfører at Microsoft med ett er verdens tredje største spillprodusent (etter Tencent og Sony).

Ingen tvil om at selskapet har vist seg dyktige til å tilpasse seg nye trender. Det begynner å bli noen år siden vi i IT bransjen ertet Windowsprodusenten med at den dagen Microsoft ville lage et produkt som ikke sugde ville være den dagen de lanserte sin første støvsuger…

Hvis du er blant de som tviler på at det er penger i spill kan vi ile til med å fortelle at Sony denne uken annonserte at de solgte over 2,5 millioner Playstation eksemplarer av sin siste Spider Man-utgivelse – og det i løpet av de første 24 timene… Ifølge SuperData Research tjener spillindustrien nå mer penger enn musikk- og filmindustrien – til sammen!

Bandet The Buggles predikerte muligens utviklingen allerede i sin hit “Video killed the radio star” fra 1979. Sangen fikk for øvrig æren av å spilles som den første videoen på MTV da de åpnet i 1981.

Video killed the radio star

In my mind and in my car

We can’t rewind, we’ve come to far

Også Meta (Facebook) gjør det bra og aksjen e ropp hel 35% i år, mens Alphabet’s aksje som også viste gode veksttall faktisk sank med over 10%, – et tegn på hvor viktig AI og ChatGPT har blitt. Vi minner om det ikke tok ChatGPT mer enn 2 måneder å nå 100 millioner brukere, – og det er i disse dager ett år siden AI-løsningen ble åpnet opp for publikum. Ingen har vokst raskere!

Ukens innovasjonsblomst går til Abelia og lederne som signerte de 7 gode rådene som vi håper vår ferske digitaliseringsminister gyver løs på så raskt som mulig.

Happy Friday og riktig god helg!

 

Algoritmer for bærekraftighet!

Foto: Freepik.com

Tor W. Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation lab of Norway’s Faglige Råd.

Med den raske digitaliseringen som vi opplever, har algoritmer blitt et kritisk element i å oppnå et bærekraftig konkurransefortrinn – en lønnsomhet som er høyere enn bransjenormen over tid. Det er nyttig å skille mellom kunstig intelligens (KI) og generativ KI (GenKI).

Mens KI primært er opptatt av dataanalyse og optimalisering av prosesser, har GenKI kapasiteten til å skape nye data, konsepter eller løsninger. Begge er drevet av avanserte algoritmer og gir organisasjoner en myriade av muligheter for å forbedre effektivitet, kundeopplevelse, og innovasjon.

Tradisjonelt forbinder vi bærekraftig konkurransefortrinn med unike ressurser, ferdigheter, eller strategiske valg. Jeg anser kvaliteten i og bruken av algoritmer som en fjerde kilde. Amazon sin anbefalingsalgoritme gir dem, ifølge McKinsey, 30 prosent økt omsetning. Goldman Sachs estimere en global årlig produktivitetsvekst på 1,5 prosent på grunn av GenKI. McKinsey anslår den årlige effekten av GenKI på verdensøkonomien et sted mellom 2,2 og 4,4 trillioner dollar. For kunnskapsintensive økonomier og virksomheter kan GenKI ha store effekter på produktivitet og kvalitet i leverte tjenester.

I en studie hvor man sammenlignet en gruppe BCG-konsulenter som brukte GenKI med de som ikke brukte GenKI, viste det seg at de totalt fikk gjort 12,5 prosent mer arbeid, 26 prosent raskere og med 40 prosent høyere kvalitet. Den største forskjellen var blant de yngre konsulentene som fikk et kvalitetsløft på 43 prosent når de brukte KI mens de mer erfarne «bare» fikk 17 prosent løft. I tillegg til økt kvalitet og produktivitet, viser det seg at GenKI også kan ha en kunnskapsutjevnende effekt.

Equinor, Yara, og Telenor er pionerer i å anvende avanserte algoritmer og KI for å styrke seg i markedet – både i oppstrøms og nedstrømsfunksjonene. Yara har transformert sin forretningsmodell fra å være en produsent av gjødsel til en leverandør av intelligente jordbruksløsninger. Equinor benytter KI til å optimalisere olje- og gassproduksjonen, samt forbedre sikkerhet og innovasjon. Telenor bruker KI for forskning- og utvikling, produkt- og tjenesteutvikling og for å tilby en effektiv kundeservice. Resultatet er at alle tre oppleves som attraktive i sine respektive markeder.

Den «gode» nyheten er at når et selskap har etablert et komparativt fortrinn i algoritmenes prediksjonsevne eller har utviklet en innovativ organisasjonskultur, er det vanskelig å ta dem igjen pluss at virksomheter definert med en innovativ organisasjonskultur synes å høste større GenKI-gevinster enn organisasjoner med en mindre innovativ organisasjonskultur.

Samlet sett kan GenKI berike en organisasjons algoritmiske kapabiliteter, men det bringer også med seg viktige etiske og strategiske overveielser. I dette landskapet kan ledere bruke både KI og GenKI som strategiske verktøy for å skape differensiering og konkurransefortrinn, samtidig som de må være oppmerksomme på mulige samfunnsmessige konsekvenser i form av monopolistisk konkurranse og lavere innovasjonstakt.

7 digitaliseringsråd i en papirannonse :-)

Hva skal til for at Norge blir den verdensledende tech-nasjonen vi drømmer om å være?

-Det første er at store selskap må tråkke løype og spille godt sammen med både vekstselskap og offentlig sektor. Det andre er å slutte å innbille oss at vi er best allerede. Derfor rykket vi like godt inn en papirannonse i helgen, sier Jo Eikeland Roald, Leder for teknologipolitikk i Abelia (NHO)

Annonsen hadde form som et åpent brev til den ferske digitaliseringsministeren og pekte på at Norge har fantastiske tilkoblingsmuligheter og en høyt digitalisert befolkning.Men all den digitale bruken vi ser i hverdagen skjuler at vi gjør for lite for å bygge omstillingskraft.

Norge står overfor en dobbel omstillingsutfordring. Vi skal både fase ut fossile energikilder i takt med resten av verden, samtidig som vi må erstatte vår egen hovednæring med en rekke nye næringer.

Vi kan ikke kjøpe forskningen fra utlandet, overlate sikkerheten til andre eller nøye oss med å implementere løsninger andre har utviklet. Vi må utvikle kritiske deler selv.

Verdens ledende økonomier investerer i grønn, digital omstilling i krisetid for å sikre vekst, verdiskaping og velferd. Det bør også Norge gjøre. Ressursene må vris mot fremtidsnæringer og tiltak som funker på lang sikt: Kunnskap, forskning, teknologiutvikling.

Abelias omstillingsbarometer viser at selv om vi snakker om slike satsninger i festtaler, skjer det for lite i praksis. Over de siste åtte årene har Norges omstillingsevne vært jevnt nedadgående relativt til verdens mest innovative økonomier – det vil si: de landene vi helst sammenligner oss med på alle andre områder.

Hvordan bygger vi norsk tech-lederskap?

I løpet av en kort helg uttrykte all topplederne full støtte til syv punkter som understreker hvor viktig digital teknologi har blitt for samfunns- og næringslivet vårt.

-Siden rådene er viktige og allmenngyldige valgte vi en hybrid tilnærming for å spre dem: digitalt gjennom våre kanaler, og på papir i lørdagens Dagens Næringsliv.

-Rådene er stilet til den nye digitaliseringsministeren. Ikke fordi Karianne Oldernes Tung skal fikse alt selv – tvert imot: de store lokomotivene i næringslivet, de tunge organisasjonene i arbeidslivet og offentlig sektor må spille sammen for å lykkes.

-Vi er opptatt av at dette ikke skulle bli nok et rop om støtte og subsidier fra norsk næringsliv. Teknologinæringslivet vokser friskt og godt av seg selv, sysselsetter 110 000 av landets mest høykompetente mennesker og skaper verdier for mer enn 210 milliarder årlig.

Disse bidragene kunne vært langt høyere og bør bli langt høyere fremover.

De syv rådene vi sendte den ferske statsråden i helgen handler om samarbeid, samhandling og å bygge omstillingskraft – ved hjelp av teknologi.

Du kan lese hele brevet til statsråden her: https://www.abelia.no/kjaere-digitaliseringsminister/

Digital fremtid – ny konferanse

SINTEF mener utviklingen går for sakte og inviterer tirsdag i neste uke til konferansen Digital fremtid i Oslo der de samler representanter fra forskning, politikk og næringsliv – med mål om å dele kunnskap og utfordre til å tenke høyt rundt våre største utfordringer.

Det nye gullet

-I fjor kjentes litt vågalt å sette av en hel sesjon til å snakke om det storpolitiske spillet rundt mikrobrikker. I dag ser vi at “alle” snakker om “The Chip War” og konsekvensene det kan få om vi ikke følger med i timen, forteller konserndirektør i SINTEF Digital, Morten Dalsmo. Han trekker frem verdens avhengighet av brikkene som befinner seg i alt fra mobiler til missiler. I sesjonen blir det stilt spørsmål ved om den politiske maktbalansen vil kunne endre seg radikalt om denne kritiske ressursen blir et knapphetsgode.

-Vi kommer også til å stille spørsmål ved hvorvidt mikrobrikker kan være Norges nye eksporteventyr, og om vi faktisk kan bli en enda mer strategisk og attraktiv samarbeidspartner internasjonalt, sier Dalsmo.

Gamechangeren Ai 

På en konferanse om vår digitale fremtid sier det seg selv at det må gjøres et dypdykk i kunstig intelligens. På kort tid har teknologien snudd verden på hodet, og mange uttrykker glede over verktøyets muligheter. Andre uttrykker frykt for hva kunstig intelligens kan brukes til om det havner i feil hender.

– Det er mange bransjer som vil bli revolusjonert av kunstig intelligens. Jeg synes det er spesielt spennende å se nærmere på hva det vil ha å si for industrien, men også for helsevesenet. Jeg er svært forventningfull til denne delen av programmet, sier Dalsmo.

Og hvem kommer?

Jo, i denne denne sesjonen kommer noen av de dyktigste på feltet i Norge, blant annet AI-forfatterne Inga Strümke og Ishita Barua, samt SINTEFs AI-forsker, Signe Riemer-Sørensen og digitaliseringsdirektør Trond Runar Hagen.

Topplederpanelet

Gjennom hele dagen lover SINTEF smakebiter fra forskningens verden, det blir også et gjensyn med topplederpanelet som i år består av blant annet næringsminister Jan Christian Vestre, tidligere statsminister Erna Solberg, konsernsjef i DNB, Kjerstin Braathen og NHO-sjefen Ole Erik Almlid. Samtalen vil ledes av konsernsjef i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv.

-Forskerpitchene fikk svært gode tilbakemeldinger i fjor, det samme gjorde topplederpanelet. Også i år skal vi utfordre politikere og næringslivtopper til å svare på hvorfor Norge ikke tør å satse ordentlig på samspillet mellom forskning og næringsliv. Det har vi ikke råd til om vi ønsker oss en bærekraftig fremtid, avslutter Dalsmo.

Du kan lese mer om konferansen her.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...