Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Den skandinaviske motebølgen

Onsdag 15. oktober under Oslo Innovation Week møttes norsk mote, kreative fagfolk og entreprenører på DogA for FASHION FORWARD 2013, som ble arrangert av Norwegian Fashion Institute.

Det er tredje gangen Fashion Forward arrangerer dette seminaret og årets program fokuserte på innovasjon og hvordan bringe Norske talenter til det internasjonale markedet. Det ble diskutert nye og digitale showcasearenaer for mote- og designbransjen, som skal gjøre det enklere å synes og spre sitt design. Det ble også snakk om de nye designere kalt «The Skandi wave».

“The Skandi wave”

Moteindustrien en stor bransje som genererer flere titalls milliarder hvert år. Men det kan være en utfordring for unge gründerdesignere å nå ut på markedet. Derfor er det viktigere en noen gang å skape og ta i bruk nye interaktive plattformer som kan formidle Norsk design internasjonalt. Musikken har allerede gjort det med Myspace, Spotify og Wimp. Ved å benytte seg av nye arenaer kan man kanskje lykkes med noe liknende Ylvisbrødrenenes YouTube-stunt. Dette kan være mulig å oppnå i flere ulike bransjer, men det krever kreativitet på nye arenaer, og i fremtiden vil man kanskje se en sterkere koalisjon mellom bransjer som  musikk, mote og design.

Global spredning er nøkkelordet for fremtiden. Det er ikke lenger slik at man selger bare lokalt eller nasjonal, nå har vi muligheten til å globalisere produkter, design gjennom nye interaktive plattformer med bare  et tastetrykk.

Norsk mote og design har vært kjent for å være eksentrisk og svevende bransje, med mer fokus på kunst enn selve kunden og markedet. Dette har virkelig endret seg de siste årene og blir nå kalt “The Skandi wave”, altså de nye Skandinaviske designerne har gitt Skandinavisk design et godt renommé på det globale markedet. Flere talentfulle Norske designere har kommet på banen med kommersiell design og har gjort stor suksess i Norge, Skandinavia og utland. Noen av dem er FWSS (Fall, Winter, Spring, Summer), Norwegian Rain, SWIMS,  Nina Skarra, JHONNYLOVE og ikke minst Moods of Norway. Det som gjør Norsk design særegent er  kvalitet, naturlige materialer og håndverk. I tillegg er sosialt ansvar en stor trend blant Norske designere. Dette gjøres ved å ta i bruk økologiske produsenter, ha streng kontroll av fabrikker i tillegg til ”code of conduct” for distributører. Dette gjør at Norsk design kan være med å skape en positiv bølge i en svært omdiskutert bransje.

I tillegg til å gi kunnskap, verktøy og inspirasjon, er Fashion Forward en møteplass for fagfolk som arbeider i mote og relaterte næringer. Fashion Fokus er prosjektleder for andre gang, etter å ha organisere den første Fashion Forward seminaret i 2011. Foredragsholderne var blant annet Stefan Siegel fra NOT JUST A LABEL, Alexander Eskeland  CEO i det Norske suksess merket SWIMS, David Baker fra School of Life og Dr. Atle Hauge Senior Researcher i Østlandsforskning.

Stefan Siegel

Stefan Siegel er administrerende direktør og grunnlegger av NOT JUST A LABEL som nå har blitt en ledende global plattform for nye motedesignere, og er rangerer blant de mest respekterte nettsteder innen moteindustrien. Designerplattformen representerer over 13.000 designere fra 100 land. Viet til rette fokus på vekst i moteindustrien som har utviklet seg til en særegen kreativ hub som skal fremme innovasjon.

Alexander Eskeland

Alexander Eskeland er administrerende direktør i SWIMS. Et Norsk livsstilsmerkevare kjent for sine fargerike kalosjer. SWIMS Konseptet er basert på omstrukturering av klassiske silhuetter med moderne produksjonsteknologi og utradisjonelle materialer og tekstiler. I dag finnes Swims produkter i mer enn 700 butikker i 30 land rundt om i verden, og de ​​har vært omtalt i GQ, Financial Times, Wall Street Journal og Hypebeast. De har også jobbet med de største beslutningstakerne i mote bransjen, Armani og Hermes. SWIMS har sin base i Oslo med 10 ansatte. I 2011 hadde de en turover på 27.1 mill, i år forventes en turnover på 55 mill.

Det er kanskje på tide å ta denne bransjen seriøst, og se på mulighetene denne bransjen kan gi til Norge. Kanskje er dette X-faktoren som skal livnære Norge i fremtiden? Sverige og Danmark har klart å skape lønnsom industri ut av det, hvorfor ikke Norge?

 

Hva er Norges neste x-faktor?

Med 50 eksperter, ledere og samfunnstopper på scenen og 800 deltakere i salen, vil Hovedorganisasjonen Virke skape en unik konferanse. Med høyt tempo, tett program og talkshow med de som skaper arbeidsplasser blir det en dag full av gode historier, aktuelle analyser og interessante debatter.

Virke

Virke er næringslivets nest største hovedorganisasjon og representerer over 17 000 virksomheter. Her jobber de for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og de som verdsetter og satser på de som driver virksomhet i Norge. Virke mener virksomheter lykkes best når verdiene skapes i samspill mellom arbeidsgiver og medarbeider. De opererer som bindeledd mellom din virksomhet, resten av bransjen og myndighetene, og lever av å løse problemer og utfordringer, fordi de vet at det først og fremst dreier seg om å skape verdier for deg, dine medarbeidere og din virksomhet.

Virke består av en rekke medlemsbedrifter fra forskjellige bransjer som handel, kunnskap, teknologi, reiseliv, service, helse, omsorg, utdanning, kultur og frivillighet. Til sammen utgjør de over 220 000 arbeidsplasser. De gir også arbeidsgiverstøtte, og kan bidra til å etablere arenaer på tvers av bransjer i tillegg til å være en tydelig systemutfordrer der du kan få svar på vanskelige spørsmål og hjelpe deg med å etablere arenaer på tvers av bransjer.

Virke-konferansen 2013

Virkekonferansen 2013 fortsettes jakten på Norges X-faktor. For at våre barn og barnebarn også skal få oppleve verdens beste levestandard og velferd er vi avhengige å jobbe smartere. Vi må få enda mer ut av hver arbeidstime. Vi må bli enda mer produktive. H.K.H. Kronprins Haakon, statsminister Erna Solberg og en rekke nordiske og norske toppledere diskuterer valgene dagens og fremtidens ledere må ta.

KronprinsHaakon ErnaSolberg Johan-H-Andersen Frode-Kyvåg

På konferansen kan du få innsikt i hvordan god ledelse gir økt produktivitet, og hvordan dårlig ledelse koster næringslivet og AS Norge verdier tilsvarende flere oljefond.

Mer informasjon kan du finne her!

Grasrotgründeren i glemmeboka?

Fokus på grasrotgründeren kan bidra til økt sysselsetting og større engasjement i lokalsamfunnet.

Nødskrik fra en blå sofa

Det er første gang en norsk regjering har satt sosialt entreprenørskap på dagsorden. Den nye regjeringen med Høyre og Fremskrittspartiet har i sin politiske plattform følgende: «Bedre betingelsene for bruk av sosiale entreprenører og frivillig sektor i velferdssystemet.»

What’s in it for me? WIIFM?

Representanter fra noen av Norges mest spennende startups og en haug med dresskledde investorer er tilstede på Norges største venture-arrangement. Det pitches, læres og byttes visittkort. Alle er på leting. Investoren etter millionideen, gründeren etter finansiering, nettverk og kompetanse.

Venture Lab arrangerer det 15ende Norwegian Investment Forum som en del av Oslo Innovation Week. Målet er å skape en arena hvor grundere og investorer skal treffe hverandre. Dette gjøres gjennom gründerpitcher, stands, mingling og foredrag.

Jennifer Vessels, investor og gründeren bak Next Step, et selskap som hjelper nordmenn å ekspandere til Silicon Valley forteller at hun har deltatt på Norwegian Investment Forum de siste 5 årene. “Bare en gang har jeg sett en investor løpe etter en pitchende gruppe. Om man ikke får respons umiddelbart etter en pitch betyr ikke det at man ikke har lykkes med presentasjonen. Noen ganger fører presentasjonen til at en av lytterne kjenner til andre som kan være interesserte, og at pengene kommer derfra, eller at investoren rett og slett trenger litt tid på seg” Forteller Vessels.

 

Trådløs hverdag

Wattlet Foto: Thea Winger
Wattlet Foto: Thea Winger

Luc Wathelet er en av deltagerne  på Norwegian Investment Forum. Gründeren bak Wattlet har skapt en trådløs ”Wattcube” som settes på eksisterende lampe og kan omdirigere lyset. Se presentasjonen her.

 

 

Ekspertenes råd:

Jennifer Vessels Foto: Thea Winger
Jennifer Vessels Foto: Thea Winger

Jennifer Vessels og Eva Bjørseth presenterte noen råd til hva man bør tenke på som gründer.

1. “Whats in it for me?” Investorer ønsker å få noe igjen for pengene de invester. Glem aldri at de alltid vil vite hva som ligger i det for dem.

2. “Vi har ingen konkurrenter” er en frase som er mye brukt i følge Vessels og Bjørseth. Dette er aldri sant. Om det er vanskelig å finne en direkte konkurrent kan man se på hvilke substitutter som er tilgjengelige.

4. Kommunikasjon: Vær forberedt på å pitche din ide . En god pitch kan gi ringvirkninger som gjør at flere blir ambassadører for din business.
Pitchen bør inneholde: navn, problem du løser, referanse(eksempel) og invitasjon til en follow-upsamtale.

5 Jo tidligere du kan vise til positive tall, jo bedre sjanse har du til å få investorer.

6. Alltid vær klar for spørsmål etter en presentasjon. Om ingen stiller spørsmål etterpå er det mulig at investorene ikke fant presentasjonen/ideen interessant.

 

Årets viktigste uke for innovatører

Vi er allerede godt i gang med Oslo Innovation Week. 3in/InnoDesign lover å holde deg oppdatert.

Hvordan legge tilrette for innovative virksomheter

Norge står overfor betydelige fremtidige utfordringer. Eldrebølgen og lavutslippssamfunnet krever omfattende investeringer samtidig som oljeinntektene reduseres. Dette krever utvikling av nye innovative satsninger og løsninger.

 Vi må tenke utenfor boksen og handle smartere.

Næringslivet og regjeringen må handle proaktivt, og antesipere endringene i omgivelsene. Ved å ta tak i utfordringer og fremtidige behov tidlig, kan man kartlegge ressurser og kunnskap i forskjellige miljøer og legge til rette for utvikling og innovasjon. Dialog mellom markeder, brukere og andre fagmiljøer gir bedre informasjon om alternative muligheter. En suksessfaktor her er å mobilisere bransjenettverk og fagmiljøer slik at leverandørene blir utfordret til å komme med kreative løsninger på kravene fra omgivelser og den offentlige kunden.

 

Dette er et tema som blir debattert på Innovasjonsdagen 2013 den 30. Oktober. Der problemstillingen er «Hvordan skape best mulig forutsetninger for at innovative virksomheter skal lykkes i Norge?»

Paneldialog er ledet av Tormod Haugstad, red. Teknisk Ukeblad og Paneldialogdeltagerne er

  • Paul Chaffey, Abelia
  • Lars Boilesen, Opera Software
  • Ivar Kristiansen, Generalsekretær i Tekna
  • Truls Berg, Innovation Forum Norway

Dette bli en spennende debatt med innholdsrike og dyktige paneldeltagere og det skal bli spennende å høre hva de mener er viktig for at innovative virksomheter skal lykkes i Norge.

 

For program og påmelding klikk her

Siste sjanse for å søke Gründerskolen

Gründerskolen er et studieprogram på masternivå som har søknadsfrist 15. oktober.

Nå har du muligheten for å kombinere studier i entreprenørskap/ sosialt entreprenørskap med internship i en bedrift i utlandet og få 30 studiepoeng for det.

Gründerskolen er et prisvinnende studieprogram for deg som ønsker å lære mer om forretningsutvikling, og oppleve dette på nært hold i noen av verdens beste innovasjonsmiljøer

  • Arbeids praksis og studier
  • Inkludert 3 måneder i utlandet
  • Studenter fra alle fagfelt
  • Unikt faglig sosialt nettverk
  • Kan kombineres med nominert studieforløp
  • Krever bachelorgrad
  • 30 studiepoeng på masternivå

Gründerskolen er et samarbeid mellom mange universiteter og høyskoler i Norge, og koordineres av senter for entreprenørskap ved Universitetet i Oslo

Søknadsfristen er 15 0ktober. For mer informasjon om søknad og opptakskrav gå inn på Gründerskolen.no

 

 

Slik vil verden endres

Trendforsker Adjiedj er en av Europas mest ettertraktede foredragsholdere. 30. oktober kommer han til Gamle Logen og INNOVASJONSDAGEN 2013 for å snakke om fem megatrender som vil forandre morgendagen.

Samtidig lanseres boken “Halvveis til fremtiden – Fem megatreder som endrer Norge” som han har skrevet sammen med Truls Berg.


Adjiedj Bakaas

Adjiedj Bakas – Rockestjernen blandt trendforskerne

Adjiedj er en svært ettertraktet foredragsholder for konferanser, strategimøter og andre forretningssammenkomster.

Han er sjarmerende, stimulerende, visjonær, humoristisk, inspirerende, utfordrende, og tilgjengelig. Han er utfordrende, men alltid positiv.

“Denne mannen er en eksplosjon av positivitet. Og som han kan tale! Han er en konversasjonens mester og har en skarp humoristisk
sans.” Siggi Weidemann, Süddeutsche Zeitung, Tyskland

Truls Berg

Truls Berg – Innovasjonsforkjemper og fremtidsoptimist

Truls er en norsk gründer, konsernsjef og forfatter, med mer enn 20 års erfaring fra IT-bransjen. Han innehar en rekke styreverv, er en hyppig brukt foredragsholder og er fast kronikør i Computerworld.

Han har så langt vært med å starte opp 10 virksomheter, blant annet Component Software, Integrate og Comperio. I tillegg har han bistått en rekke andre oppstartsbedrifter.

Truls Bergs brede og mangeårige virke i den norske it-sektoren gir ham en unik innsikt om hvilke trender som preger utviklingen. Denne innsikten greier han å formidle på en inspirerende måte til alle oss andre.”
Henning Meese, ansvarlig redaktør i Computerworld


Kjøp boken

Forhåndsbestill din kopi av boken nå!

Klikk her

Kjøp billett

Kjøp din billett til eventet nå!

Klikk her


Innovasjonskvelden 17. oktober 2013

Adjiedj Bakas er en av Europas fremste trendovervåkere, og et fyrverkeri på scenen.  Bøkene hans er utgitt med stor suksess på mange språk ,og nå også Norge.

 

Møt opp og få med deg en festaften med trendforskernens rockestjerne, som har skrevet bok om hvordan fremtiden vil bli for oss i Norge sammen med First Tuesdays egen, Truls Berg. Vi har hørt ham før og vet at du kan glede deg – Han vil utfordre oss på hvordan fremtiden vil bli, engasjere og provosere, og helt sikkert få deg til å tenke på hvor vi er på vei!

 

Program for kvelden:

17.30 Registration and networking

18.00 Green Innovation – Mr Stian Berger Røsland, Governing Mayor of Oslo, Ms Ana Marques, Curitiba (Brazil), Mr Sein–Way Tan, CEO, Green World City (Australia), Ms Christiana Fragola, Europe Regional Director, C40 (Italy⁄UK)

19.00 Culture  –  Camille Norment (Nor⁄US),  Rocky Schenck, (US)

19.20 Future Trends  – Adjiedj Bakas, trend expert (Holland)

19.45 Award ceremonies  – Årets Entreprenørskapsskole.  Etablererprisen og Oslo Innovation Award.

20.10 Reception.

22.00 Oslo Afterparty at MESH, Tordenskiolds gate 3

 

Dette blir en innovativ kveld med inspirerende og dyktige foredragsholdere, prisutdelinger, og norsk–amerikansk kulturinnslag. Kvelden avsluttes med at Oslo kommune tar på seg spanderbuksene, og river i litt mat og drikke.

Det er begrenset antall plasser, så du bør være rask med å melde deg på:

 Oslo Innovation Week  er Norges største innovasjonsuke.

Ledende aktører, investorer og bedrifter samles i Oslo den 14–18 oktober, til et nasjonalt løft for morgendagens Norge. Aktivitetsuken er kommet i stand på initiativ fra Oslo kommune som ønsker å samle innovasjonsaktørene i regionen til felles og samordnet innsats.

Velkommen til nye 3in

3in.no er nå lansert i ny drakt! Vi er veldig stolte av det nye designet, og ser fram til å publisere spennende nyheter, artikler og inspirasjon.

Tre i en
InnoDesign og Gründerguide er nå slått sammen med 3in, for å skape den beste samkjøringen innen innovasjon og gründervirksomhet i Norge.

Gi oss tilbakemelding
Vi setter pris på feedback! Er det noe du mener kunne ha vært bedre? Vi vil høre fra deg!
Benytt kontaktskjema på kontaktsiden for å sende oss din tilbakemelding.

Hilsen 3in.no teamet

Fremtiden krever tverrfaglig entreprenørskapskompetanse

Hva om du oppfant verdens beste teknologiske innovasjon, men ikke hadde kunnskap om virkemiddelprogrammer for å få utviklingsveiledning, ikke hadde markedsføringskompetanse for å nå sponsorer og ikke hadde infrastruktur til å eksportere produktet? Samfunnsvitere kan bidra med komplementær kompetanse av vital betydning for entreprenørskap og næringsutvikling.

Slik skal næringstopper løse Norges utfordringer

Den 9-11 oktober 2013 arrangeres FN-konferansen “World Summit on Innovation & Entrenreneurship” i New York.  Konferansen åpnes med eksklusiv mottagelse hos Michael Bloomberg, New Yorks borgemester. Konferansen er spekket med førsteklasses talere.

Har vi det for godt til å være innovative?

Norge har aldri vært spesielt innovative. Vi har blant annet påhengsmotoren og ostehøvelen som store prestasjoner. Men hvorfor er det sånn? Hvorfor greier ikke Norge være mer innovative enn resten av verden med alle oljepengene våre?

Hvordan lykkes internasjonalt?

Lars Boilesen fra Opera går en spennende tid i møte, der han først skal dele scene med noen av verdens mest innovative selskaper under “World Innovation Summit”, og senere delta på Innovasjonsdagen 2013 den 30 oktober. Vi har satt oss ned med han for å forstå mer av hvordan man fra Norge kan bygge en global suksess i en av verdens mest konkurranseutsatte næringer.

Slik skal Megapop erobre verden!

Megapop er en erfaren spill service-bedrift som lager sosiale folkelige spill og har spesialisert seg på brukervennlighet og tilgjengelighet.

Unge mennesker som driver frem endring

Millenniumsgenerasjonen har fått et ufortjent rykte. De er late, egoistiske og uselvstendige. Eller så er de generasjonen som har tapt på arbeidsmarkedet. Gjennom Oslo Innovation Week arrangementet “Millennials Changing the Nordics” handler det om det motsatte av dette. En generasjon som får til ting og utfordrer satte strukturer for å skape positiv samfunnsendring.

Slik blir din bedrift effektiv

24SevenOffice er en av deltagerne på Norwegian investment forum som er den største venture-konferansen i Norge. Her skal en rekke spennende selskaper overbevise investorer om  at de er verdt å sette penger på. Mange selskaper er påmeldte, så kampen om investorenes lommebok er hard. Arrangsjementet  går av stabelen den  15 oktober på forskningsparken i Oslo

Stor mulighet for designere!

Utmerkelsen ”Merket for god design” deles årlig ut av Norsk Designråd til norske bedrifter og designere som har utviklet innovative løsninger i fellesskap. Merket beviser at produktet eller løsningen tilhører eliten innenfor norsk design.

Nettverksøkonomi

I Oslo leier Christian ut leiligheten til tilreisende som trenger rom for noen dager. De booker leiligheten hans på Airbnb.com. Der kan de også lese hva tidligere gjester måtte mene om både Christian og leiligheten hans, og de kan finne alternativer til Christians leilighet om de nå måtte ønske noe annet.


Av: Arne Krokan

Gjennom Airbnb senkes partenes transaksjonskostnader og det skapes nettverkseffekter, hvilket vil si at andre personers bruk av tjenesten skaper fordeler for meg. Gjennom Airbnb kan jeg se hvordan de vurderer Christian og hans leilighet og kan unngå tjenester som har vist seg å ikke holde den forventede standarden.

Nye tjenester som legger til rette for at vi kan dele ressurser vi disponerer gjør det mulig å utnytte både egne og samfunnets ressurser på måter som gjør at vi både kan bidra til å skape et bedre samfunn og vi kan gjøre tilværelsen enklere og bedre for oss selv. Vi kan dele både boliger, biler, verktøy, kompetanse, klær og mye annet gjennom tjenester som legger til rette for kollektivt forbruk. I stedet for å eie selv kan vi skape nye allmenninger, slik at vi kan utnytte fordelen av å eie en liten bit av en større helhet, slik som Bilkollektivet tilbyr.

Delingsøkonomien er i en begynnende fase, og det er foreløpig ikke så mange som gjør bruk av den, selv om det kryr av Couchsurfere i Norge, folk som gjerne sover på sofaen din, omtaler deg på en hyggelig måte om du fortjener det, og bidrar til å bygge din tillitsprofil slik at du selv i neste omgang kan logge inn hos privatpersoner som åpner sitt hjem på din reise.

Og så langt er det nesten ikke grenser for hva som er etablert av delingstjenester, fra kjoler og klær til en plass ved middagsbordet. For hva er vel en mer autentisk opplevelse enn å spise den lokale maten sammen med de personene som bor på stedet du besøker? Eller hva med å ta med en pakke i bilen på den strekningen du skal kjøre likevel, slik norske Easybring vil ha deg til å gjøre.

Dette er en del av nettverksøkonomien. Den handler om hvordan vi kan senke transaksjonskostnader, hvordan vi kan skape nettverkseffekter, hvordan vi kan få til increasing returns og påfølgende selvforsterkende vekst. Og den handler om hvordan tjenester blir til commodities og hva en kan gjøre for å unngå at de faktisk også blir handlet på denne måten. For digitale commodites blir gratis om de blir tilbudt i frie markeder. En av teknikkene for å unngå at de blir handlet som commodities er å skape opplevelser av dem, så ta i bruk opplevelsesøkonomiens mekanismer.

Min nye bok Nettverksøkonomi – sosiale mediers og digitale tjenesters økonomi er en analyse og gjennomgang av mekanismene som bidrar til å skape overgangen fra industri- til digitalt nettsamfunn. I denne boken kan du også lese om hva som skjer når ”big data” invaderer oss, om hvordan algoritmene mer og mer kommer til å styre våre liv. Og du kan se gjennom mer inngående eksempler hva som er i ferd med å skje når bøkene forvandles til digitale tjenester og hvordan sosiale medier fases inn som alternativ infrastruktur for tradisjonelle medier og kommunikasjonstjenster.

I september åpner også det nettbaserte kurset som gir mer inngående innføring i nettverksøkonomiens temaer og i utviklingen av forretningsmodeller for digitale tjenester.

Kurset er åpent, gratis og passer for alle med interesse for utviklingen mot det digitale nettsamfunnet, og du kan melde deg på her. Det er også mulig å ta eksamen ved NTNU og la kurset inngå i Master of management i organisasjon og ledelse. Og vil du vite mer, finner du informasjon om det på bloggen min.

Du kan kontakt meg på arne@krokan.com for mer informasjon, eller på telefon 91897473.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...