Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Fra Zombie til Rookie – 15 tips til hvordan du skaper en slagkraftig Content Marketing strategi!

Refrenget «Content is King» har blitt sunget i ganske lang tid nå, men det er fortsatt et fåtall norske virksomheter som innser hvor sentralt godt innhold kan være for å skape reelle konkurransefordeler.


Last ned vår whitepaper om content marketing, eller innholdsmarkedføring her!

Danse med det ukjente

Å bestemme seg for å bli en sosial entreprenør er ingen dans på roser. Men reisen bidrar til at du får brukt ditt potensiale, til å bli den beste utgaven av deg selv, så det er absolutt verdt prisen.


Mother Courage har jaktet på kuer og griser på landsbygda i Uganda, med entreprenørskap som verktøy i fattigdomsbekjempelse. I virkeligheten jakter jeg på meg selv. Reisen til Afrika, som startet i Norge, gikk via Russland, Kina og så til New York, er like mye reisen innover i meg selv, for å finne ut hvordan jeg kan skape meg selv.

Det er en reise som går i snirkler, der du starter et sted, og så tar reisen tak i deg til det ukjente. Så er det bare å følge med på ferden. Du forlater trygghetssonen din, og kaster deg ut i en dans som du ikke aner hvordan skal ende, der du verken kan rytmen eller trinnene, og dansepartneren din er ukjent. Frans Widerberg forteller om sine bilder at han begynner å male et sted, og siden tar bildet over. Det lever sitt eget liv. Tomas Espedal sier om sitt forfatterskap at det er ikke han som skriver, det er noe som skriver seg. Ingmar Bergman skriver i sin selvbiografi Laterna Magica; Jeg kaster intuisjonens hvite spyd ut i mørket. Siden prøver jeg å bruke fornuften og famle meg dit intuisjonens spyd landet. Slik er alle innovative prosesser.

Utenfor A4
Høres det rart ut? Ja vel, og det er også det. Det er jo helt utenfor boksen til en lønnsmottaker som går på jobb hver eneste dag mellom 9 og 16, får sin lønn med feriepenger og tar ut overtid i ekstra feriedager. Reisen til mennesker med en indre drivkraft blir ikke slik, så du er nødt til å sørge for at du passer på helsa di, har et sosialt liv og tar time out innimellom.

Folk som driver egne virksomheter vet hva jeg snakker om. De har bestemt seg for å skape noe, og være sin egen sjef. Slik er de selvrealiserere som ikke vil bli styrt av andre, men av sin egen drøm som ligger et sted der fremme. Det er ikke andre som definerer din ramme, det gjør du selv.
Likheten mellom en vanlig entreprenør og en sosial entreprenør er stor. Begge ser muligheter, jobber med sin kreativitet, lager sine egne regler, tar beslutninger hele veien, tar risiko, tar i bruk alle sine evner, er selvgående, har sterk vilje, er sulten på suksess, er inspirerende ledere, jobber i team, bygger nettverk, og vet etterhvert at det å gå på trynet er en lakmustest på at du er på riktig vei.

Født sånn eller blitt sånn
Entreprenørskap handler om en bestemt type atferd og også om å være født med en misjon. Det synlige resultatet er at noe har blitt skapt ut av ingenting. Det er en form for alkymisme. En entreprenør er en som ser muligheter, og har selvtillit til å ta risiko og bygge noe. Og uten å spørre noen om tillatelse til å gjøre det. If you obey all the rules, you will miss all the fun.

Disse menneskene spiller ikke etter reglene dersom reglene ikke tillater dem å få det de ønsker. Andre ser dem som risiko orienterte, men de ser ikke seg selv slik. Motstand trigger dem. Det kan være urettferdighet eller dyp omsorg for noe som driver dem til å fange de mulighetene som kommer i deres vei. Ofte er de styrt av en dyp forståelse av hva samfunnet trenger.

Endringsagenter
Sosiale entreprenører kommer opp med noe ingen andre hadde tenkt på. De er radikale, bryter regler og endrer spillet, og har evnen til å engasjere andre. De har ikke noe annet valg enn å gå inn i det som er deres engasjement med alle sine ups and downs.

En sosial entreprenør er besatt av en misjon og formål, ideen om at noe må endres i samfunnet. Dette stammer ofte fra personlig erfaring. En sosial entreprenør har en utpreget følelse av ansvar, rent uselviskhet når det gjelder samfunnet.

Business entreprenører kan ha mistet sitt formål å drive forretninger på, annet enn materialistisk formål. En sosial entreprenør kan støtte den kommersielle entreprenøren til å gjenoppdage sin samfunnsverdi. Og den sosiale entreprenøren kunne lære å skape økonomiske verdier og bygge en mer bærekraftig drift.

Empowerment
er ikke noe fag i skolen. Det burde det ha vært. Det kan lære mennesker å lytte til sin egen stemme uten å spørre om lov av noen andre, å veilede dem i å oppdage sin egen følelse av hensikt. Det kunne hjelpe dem til å se problemene som muligheter, som gjør dem inspirerte, som gir dem energi. Og trigger dem. Og hvor skal vi lære hvordan vi skal håndtere frykt, og hvor ille er det å gjøre feil egentlig? Du kan lære av en fiasko og begynne på nytt. Du lærer å ikke gi opp siden det er en del av reisen. Nederlag er egentlig et første skritt til suksess.

Fra Trygghet til frihet

Å være gründer er en form for kampkunst. Den foregår mest på et indre plan. Det er veien fra trygghet til frihet. Det er en rekke konfrontasjoner du må igjennom for å realisere dine drømmer. Å tjene penger på ditt talent innebærer en del krevende øvelser. Det finnes ingen ” short cuts ”. Men har du klart å svømme oppover i fossen, har du forstått hva det innebærer. Her kommer noen viktige øvelser for deg som vil være nr.1 i ditt eget liv.


Tren deg på å være unik
For å lykkes, må du våge å være annerledes. Det er innovatørenes varemerke. Bare fantasi og autensitet bringer deg på scenen. For å lykkes, trenger vi flere ikke-konforme mennesker. Norge er fullstappet av A4-ledere, som er opptatt av å opprettholde status quo. Som imiterer fordi det er trygt. Vi er designet for å unngå usikkerhet. Våg å stå frem med deg selv slik du ønsker å være, selv om du møter motstand. Talentet er din kapital. Du er et mobilt monopol med globalt pass. Din kompetanse er nøkkelen som gjør det mulig. Bruk dine styrker til å skape et godt liv for deg selv.

Suksess handler om hardt arbeid
Dine verktøy er din fantasi og kreativitet, og forutsetter hardt arbeid. Ditt arbeid må bygges på disiplin, fokus, svette og blod. Kreativitet drives av indre krefter. Kreativitet er også en sosial prosess. Den utøves gjerne i kreative team. Kreativitet blomstrer best i en unik type av sosiale omgivelser; omgivelser som er stabile nok til å tillate en langvarig satsing, men som likevel er mangfoldige og vidsynte nok til å stimulere kreativitet i alle sine omveltende former. Skaff deg et stort handlingsrom. Bli ikke værende i miljøer eller på steder som drar deg ned. Det er nok av steder, der det bor små mennesker med små tanker, som hindrer deg i å være deg selv. Flytt dersom det er nødvendig. Da kan du fokusere på det du ønsker deg, og utvikle deg og ditt talent.

Sett deg mål
Tenk stort, men start i det små. Og tenk langsiktig. Husk at det er drømmen din du skal realisere! Men drømmer trenger reelle mål. Målrett arbeidet ditt, og bygg stein på stein.. Der finnes ingen snarvei til suksess. Det vil være som å forsøke å hoppe over den midterste delen av en togreise for å spare tid. Vær trofast mot ditt mål og dine verdier. Den som har et mål i livet, vil møte motstand, som du må finne ut hvordan skal virke til din fordel. Ikke lytt til alle de negative motforestillingene du møter. Den beste måten å overbevise en motstander på, er å overbevise ham om at det han gjør er til ingen nytte. Er du på vei mot din drøm, må du søke harmoni og forståelse. Du må forklare tusen ganger hva du ønsker, helt til du blir hørt og forstått. Hvis du stanger hodet i veggen, så fortsett. Hvis du ikke har noen vegg å stange hodet i, så skaff deg en. Det gir trening i stayerevne som er helt nødvendig. I ekstreme situasjoner, når du nesten står ved målet, vil du bli testet på om det er drømmen din du realiserer. Forbered deg på nederlag. Nøkkelen til seier er å kunne tape uten å gi opp.

Stol først og fremst på deg selv
Ikke gjør deg avhengig av noen andre. Både banker og virkemiddelapparat er opptatt av seg selv, og ikke i deg og din drøm. Folk som jobber der er ansatte med fast lønn, og vil ha problemer med å sette seg inn i din fantasi. Det er dessuten ikke sine egne penger de satser, men dine og skattebetaleres. Prøver du deg, kan du risikere å bli sendt i en runddans mellom departementer, offentlige støtteordninger, programmer og tilskudd som ”ikke passer helt ”. Det er galt kjønn, gal adresse, gal bransje, galt tema, galt marked, galt virkeområde, galt tidspunkt osv. Saksbehandlingstiden er langdryg, og er du heldig og får et tilskudd, er beløpet marginalt og det tar evigheter før pengene utbetales. Dette fjerner fokus på det som er din hovedoppgave; å foredle ditt konsept til investeringsprospekter. Det er et tankekors når vi vet at kapitalinnsats og risikoavlastning har best effekt i de tidligste utviklingsfasene. Men å forklare politikere og virkemiddelapparat hva gründerskap er, er som å forklare en afrikaner som aldri har opplevd snø, hvordan han skal kjøre bil på glattisen. Så ha derfor ingen forventninger, men la deg heller bli positivt overrasket om du når frem og får støtte. Det du har bygget opp selv kan ingen ta ifra deg. Det er ditt. Husk at mens du søker frihet, søker systemet trygghet.

Ut av trygghetssonen
Stirr deg ikke blind på hindringene i din vei. Tren deg heller på å kjenne på magefølelsen din, hva som er rett for deg. Ikke la alle motforestillingene stoppe deg. Si til deg selv at dette greier jeg. Vær gavmild med rosen til deg selv. De fleste mulighetene er inne i ditt hode. Det samme gjelder begrensingene. Tren deg på å gå ut av komfortsonen din. Kunstneren Picasso kalte kreativitet en form for destruksjon. Kreativt arbeid velter eller snur om på eksisterende forestillinger og oppfatninger. En definisjon av kreativitet er at det er “en prosess som ødelegger ens sentrale oppfatninger til fordel for de som er bedre”. Kreativitet er en form for opprør. Det handler mye om holdninger, å tørre å si JA til ideer og innspill som kan virke risikofylte og uferdige. På den måten gir du dem en sjanse til å overleve og utvikle seg.

Finn flokken din
Skaff deg et nettverk der du kan hente støtte for ditt talent. Vær generøs. Vær sulten, men ikke grådig. Del ditt talent med andre, da vil du få av andre det du ikke har selv. Måljegere med suksess er ikke alene på veien til suksess. Glem derfor aldri de som har hjulpet deg på veien. Du vil få hjelp fra mange mennesker; foreldre, venner, rådgivere, coacher, investorer, partnere, kunder m.m. Ikke vær redd for å be om hjelp, men vit at du må selv gjøre jobben. Det er jo din drøm. Skap en vinn/vinn tenking. Gi av deg selv. Da vil du oppdage at det klokeste du gjør er å bytte ut gi-og-ta-relasjoner med gi-gi-relasjoner. Forfatteren Dag Andersen presenterer emosjonalitetens første lov: ”Jo mer emosjonell energi du gir bort, dess mer får du. Vel og merke, det er ikke noe du får tilbake fra dem du gir til, det kommer i tilfelle i tillegg. Du får det umiddelbart, det er en form for gjennomstrømning fra en ubegrenset kilde. Øker strømmen ut, øker den samtidig inn. Det du sender ut, er identisk med det du får inn. Sender du ut positiv energi, gjennomstrømmes du av positiv energi. Hater du, fylles du med hat. Elsker du, fylles du med kjærlighet.”

If you obey all the rules, you’ll miss all the fun
Ekte gründere har et øye for bedriften og et øye for samfunnet. Tren deg på å påvirke de som har beslutningsmakt. Hvem kan du påvirke slik at ting går i din retning? Makten flyttes fra regelfølgere til regelbrytere og regelmakere. Ledere og politikere må lære å forholde seg til mennesker som er frie til å vite, gjøre og være. Det er i grenseland mellom politikk, marked og det sivile samfunn at dine muligheter finnes. Engasjer deg derfor i noe som er større enn deg selv, bygg nettverk med mennesker som er opptatt av det samme. Husk at du kan forandre verden med ditt talent.

Få tak i kraften din
Lytt innover, kjenn på dine følelser. Det er din indre kraft, ditt indre potensiale som er din viktigste kapital. Tar du i bruk kraften din, vil din evne til å se muligheter og tenke kreativt være nøkkel til å utløse kapital. Penger er aldri en indre drivkraft for din suksess. De kommer som et resultat av det arbeidet du gjør. Derfor må du arbeide med å bygge opp ditt selvbilde, troen på deg selv og din drøm. Vær forsiktig med pengene dine. Bruk ikke mer enn du har. Der er ingen ” easy money ”. Å tjene penger er krevende, men jo mer du trener, dess lettere blir det. Hold din sti ren. Det er på den måten du bygger opp din kapital.

Veien til markedet
Ethvert godt produkt er avhengig av at det kan tas til markedet i rett tid. Ikke vent på andre. Skaff deg en oversikt over markedet, og hvilken andre dyr som ute på savannen i samme ærend som deg. Sørg for å synes. Er du unik og tenker internasjonalt, er det plass nok for alle. Finn din egen nisje. Slutt å kikke på andre, og tro at alle andre er så mye bedre enn deg selv. Godta ingen etterligninger eller begrensinger. Et hvert menneske du møter på din vei, representerer en potensiell mulighet. Vis derfor alle mennesker respekt. De er veien til ditt marked. Bygg relasjoner der du ser at du oppnår vinn/vinn effekt. Du kan få alt du ønsker deg i livet hvis du hjelper andre til å få det de ønsker seg. Kombiner en sterk vilje med et dypt ønske om suksess.

Hopp!
Fokuser på målet, men lev dagen i dag. Jag ikke etter målet, da glemmer du å leve. I en startfase må du bruke all din tid på bedriften din. Etter hvert kan du tillate deg å ta ”time out”, der du gir deg selv påfyll utenfor jobb. Det er jo i prosessen at uventede ting kan skje, mens du er opptatt med å gjøre andre ting. Har du en drøm som du vil realisere, så ikke vent til i morgen, når det passer bedre. Ta sjansen nå. Du må våge å hoppe fra ti – meteren uten å være hundre prosent sikker på om det er vann i bassenget. Gjør det! Livet er en risikosport.

Hvordan skape mer verdifulle tjenesteinnovasjoner?

Arrangementet presenterer funnene fra forskningsprosjektet ”Verdidrevet serviceinnovasjon”. Arrangementet er en unik mulighet for de som ønsker innsikt i feltet tjenesteinnovasjon, innblikk i resultater, og kjennskap til nye modeller for å utvikle egen strategi innen tjenesteinnovasjon.

Konferansen som er engelsk, er gratis og åpen for alle interesserte

Forskningsprosjektet Verdidrevet service-innovasjon har pågått over flere år og er finansiert av Norsk Forskningsråd, Accenture og Borg Innovasjon. Denne konferansen setter punktum for prosjektet. Internasjonalt er prosjektet kjent som ”Value Driven Service Innovation (VDSI)” og har sterke samarbeidspartnere, som University of Oxford og University of Berkeley.

Påmelding og mer informasjon her.

Grenseløs gründerkraft

Notodden by feirer sitt 100 års jubileum med en fantastisk industrihistorie. En historie som i løpet av 100 år forandret Notodden og Norge fra et fattig bondesamfunn til en moderne industrinasjon. Og Norge til et av verdens rikeste land, der det for noen generasjoner siden var vassgrøt, blodslit, nød og utvandring.


Byen var åstedet for den andre industrielle revolusjonen i verdens utvikling. Det er gründerne Ole H. Holta og Sam Eyde som førte byen inn i vekst og velstand og ut av fattigdommen. Det er en grensesprengende historie som forandret Norge og verden, som startet på Notodden med utgangspunkt i vannet, gründerkraften og teknologien.

De to samfunnsbyggerne er prakt-eksempler på hvordan man kan omsette idé til suksess. Det er all grunn til å være takknemlig for deres innsats. De fortjener en hyllest for sitt gründerskap mot fattigdom.

På Notodden skapes historien om vannet som omgjøres til elektrisk kraft og skaper grunnlag for prosessindustri, arbeidsplasser og framveksten av en norsk velferdsstat. Men produksjon og eksport av kunstgjødsel var viktig langt utover norske landegrenser. I en tid med befolkningsøkning var Hydros kunstgjødsel et viktig bidrag til en økning i verdens matproduksjon i en verden som sultet.

De to grenseløse gründerne skapte ikke bare bedrifter, men kjøpte fosser, bygde jernbane og kraftverk, og bygget hus til sine arbeidere og ingeniører.
Det var mennesker med vyer, seriegründere med stor arbeidskraft og stort pågangsmot som skapte Notodden. De bygget den moderne industrien. Deres bidrag til verden er formidabel. Det var som om de var i slekt med fossekraften de temmet.

Etter 77 års drift ble hjørnesteinsbedriften Tinfos Jernverk nedlagt i 1987. Da hadde allerede Norsk Hydro i et par tiår rasjonalisert bort og flyttet arbeidsplasser fra byen. Dette betydde slutten på Notodden som en tradisjonell industriby.

Notoddens unike industrihistorie får nå oppmerksomhet, spesielt i forhold til vern av kulturminner. Notodden er sammen med Rjukan oppført på Norges tentative liste til UNESCOs verdensarvliste på grunn av sine flotte industribygg, jernbane og annen infrastruktur.

Å være gründer i dag er annerledes enn for 100 år siden. Men kjernen er felles. Å lykkes som gründer krever pågangsmot og ståpåvilje. Ikke bare skal man ha en idè som er innovativ og har vekstmuligheter, men man skal også hente inn kapital.

Lørdag 25. mai hylles de to gründerne gjennom et bredt anlagt arrangement. Dagen består av en mottagelse med taler og hilsninger fra fjern og nær. Fra regjering, bedrifter og kommuner. Og en sofaprat med noen av dagens bedrifter om gründerrollen og samfunnsansvar.

Notodden har gjennomlevd en epoke med tre generasjoner ansattkultur.
I de neste 100 år er det barn og unge som skal befolke byen og skape den.
Notodden er på mange måter en katalysator for et klassisk paradigme skifte som Norge må igjennom for de neste 100 år: hva slags kunnskap spør fremtiden etter i en verden i stor endring?Initiativtaker Bitten Schei er en svært engasjert kvinne innen sosialt entreprenørskap. Til talerstolen har hun blant annet hentet inn:

Grunnlegger av ”Partnership for Change”, Ingrid Stange
Initiativtaker bak ”Lær kidsa kode” Torgeir Waterhouse
Generalsekretær i Innovation Forum Norway, Truls Berg.

Program for dagen.

Åtte spennende forbrukertrender!

Når det gjelder å starte nye virksomheter er det super viktig å ta hensyn til endringer i omgivelsene. Forbrukertrender er en av de.


Dette er i følge professorer på BI 8 trender som vil styre oss forbrukere i fremtiden.

Les Åtte trender som vil styre oss – BI.

    1. Vi er alltid er på farten.
    2. Vi ønsker å være tilkoblet til alle døgnets tider
    3. På grunn av knapp tid, vil vi ha avkastning for investert tid.
    4. Vi vil ha raskere tilgang på kvalitetsinformasjon
    5. Vi ønsker oss mer opplevelser her og nå – og sikter på å leve i nuet
    6. Vi søker mer anerkjennelse fra andre
    7. Et større behov for personvern melder seg
    8. Vi ønsker oss stadig et bedre liv, med en varig livsstil.

 
Les viktigheten ved bruk av trender i Trendspotting – Magma
– også min artikkel om scenarioplanlegging – et viktig verktøy!

Da verden endret seg – 20 år siden internett kom til landet

I disse dager er det 20 år siden de første spede norske forsøk på å utnytte den revolusjonerende nye worldwideweb teknologien til å lenke sider via HTML – så enkelt og så effektivt!


På en lunch med Sir Tim Berners Lee i fjor kom det frem at selv ikke www hadde en lett fødsel, og prosjektet lå nesten ett år på et skrivebord i påvente av at en leder skulle få tid til å vurdere prosjektet. Nyttig påminnelse for de av oss som sliter med å oppdage innovasjonsgull blant gråstein. Det som også slo meg var at han må være en av svært få nålevende mennesker som kan slå seg på brystet å si at han har endret verden på dramatisk vis til det bedre for oss alle.   Som en ekte engelsk professor var han relativt lavmælt om sin rolle og mest opptatt av å snakke om behovet for å ta vare på www som en gave til menneskehetens beste. Hans tale til oss i salen gikk vel raskt unna, men opplevelsen av å ha en av vår tids virkelig store helter blant oss mer enn veide opp for manglende powerpoints.  Ikke så rart at han i 2007 ble adlet av den engelske dronningen for sin innsats.

Et poeng for oss IT-infiserte er at hans første versjon av verdensveven ble laget på en Norsk Data maskin på CERN, noe han bekrefter i sin bok “Weaving the Web” hvor han referer til “the obskure Sintran III” som var NDs operativsystem, og en av de som jobbet tett med ham var Opera Software’s dyktige CTO Håkon Wium Lie.

Sir Tim er i dag like overbevist om behovet for åpenhet og det å kunne gi noe til samfunnet – derfor tok han ikke ut hverken patenter eller eierskap. Det kunne vel lett ført til manglende standardisering med et mangfold av varianter som ville hindret gjennomslag, men i dette tilfellet var konseptet så smart at det fikk en egen dynamikk som ingen kunne stå opp mot. At han forsto å utnytte dette ved ikke å ta eierskap, er kanskje hans største bidrag til verdenssamfunnet. Han kunne blitt en ny Bill Gates eller Steve Jobs, men valgte annerledes og ære være ham for det. La oss slå fast at verdenshistorien ville vært annerledes dersom Tim Berners lee hadde valgt å patentere HTML…

Sir Tim var også tydelig på at kampen mot krefter som ønsker å styre tilgangen og tilgjengeligheten må fortsette, og han har selv tatt rollen som leder av w3 Foundation for å sikre at world wide web også i fremtiden kan anses å være åpen infrastruktur. En infrastruktur som mer enn noe annet har bidratt til å gjøre vår verden mindre, åpnere og bedre.  Steve Jobs sa for noen år siden at hans viktigste mål var å skape en bulk i universet, Sir Tim Berners Lee har gjort mer enn det, han har gjort vårt univers til et bedre og mer fredelig sted. Nettopp derfor kunne han tillate seg å snakke litt lavt, og helt uten powerpoint, i og med at resultatet taler så høyt. Nettopp derfor foreslår vi å bruke hans utmerkede oppfinnelse til å gå sammen om å nominere ham til Nobels fredspris.

Religion og mennesker!

En filosofs tanker om tro i vår tid.


For det første er ikke kristentroen basert på et premiss om at religion, slik en utføres i denne verden, er perfekt. En religion og dens utøvere kan ikke identifiseres med hverandre. Den ikke-religiøse kan selvsagt spørre hvorfor det ikke er tilfellet, dersom Gud selv er perfekt? Hvordan kan en slik Gud tillate at de troende oppfører seg som de gjør? Hvis Gud faktisk styrer eller i det minste inspirer sin kirker eller sine trossamfunn, hvordan kan sneversynte eller hevngjerrige eller kranglevorne mennesker innta maktposisjoner som skaper hat og splid-slik den kristne kirkens historie vitterlig har mange eksempler på? Hvordan kan Gud tillate at kirken splittes i kirkesamfunn og fraksjoner i intens kamp og dogmer og fortolkninger? Hvordan kan Gud gjemme den egentlige sannheten eller kjernen i budskapet så godt at det stadig krangles om hva denne kjernen egentlig er? Vi kan nok godta at mennesker er feilbarlige, men bør ikke i det minste kirken som institusjon være bedre enn resten av verden, gitt Guds påståtte kjærlighet og allmakt?

Spørsmålene er rimelige, men de forutsetter på sett og vis at vi kan forstå Gud, og at Guds vilje virker direkte og uformidlet i denne verden. Det er imidlertid tvilsomme antagelser, både teologisk og filosofisk sett. For selv om kristendommen forteller oss at Gud går inn i denne verden og forsoner seg med den, er denne skapte verden- og alle de andre tusener eller millioner av verdener med liv som ellers måtte finnes i vårt univers- ikke det samme som Gud. Vi er skapt til å leve innenfor de biologiske og fysiske rammene som dette skapte univers er uttrykk for. Hvorfor er det slik, kan vi ikke gi et sikkert svar på. Er det en prøvelse på vei mot noe større? Eler er det primært en stor og flott gave å få leve i denne verden, til tross for dens tilsynelatende mangler og skjevheter? Tradisjonell kristen lære sier at vår eksistens er en blanding av de to: den er langt fra perfekt og ofte en prøvelse og lidelse, men likevel er den menneskelige eksistens i denne verden meningsfylt i all sin underlighet og mangel på perfeksjon.

Poenget er uansett at denne verden er uttrykk for en eksistens med sine klare begrensinger. Og selv når mennesket skal søle den guddommelige mening, og gi uttrykk for denne gjennom hellige handlinger er vi underbelagt disse begrensingene. Derfor kan vi ikke forvente at kirken vil være fri for problemer, eller at dens menn og kvinner vil makte å virkeliggjøre Guds rike på jord. Bibelen inneholder en rekke eksempler på – og tydelige advarsler mot – akkurat dette. Mest berømt er antagelig fortellingen om Kong David som er en viktig tjener for Guds vilje på jord, men som samtidig, utilslørt fremstår som den største og groveste av syndere; og selvsagt fortellingen om disippelen Peter, selve klippen som menigheten skulle bygges på, og som satt under press i kjølvannet av Jesu arrestasjon i påsken – banner og sverger på at han aldri har vært sammen med denne Jesus fra Nasaret. Bibelen holder aldri Guds folk som perfekte, noen ganger tvert om. For å bruke en riktig nok haltende sammenlikning: et politisk program som inneholder en helhet som virker konsistent og god, skal virkeliggjøre innenfor en sammenheng der ikke alt kan oppfylles og der feilbarlige mennesker er programmets agenter. Avstanden mellom program og handling kan noen ganger synes stor. Men det betyr ikke at programmet er galt, eller at det ikke spiller en livsviktig rolle som veiviser i en politisk hverdag.

Kanskje kan vi snu denne innvendingen på hodet? Dersom det faktisk er slik at sleve urgrunnen i verden, den kraften som ligger bak det univers vi lever i, har kunnet bruke feilbarlige og skrøpelige mennesker i sitt virke i verden, gir det håp, mening og verdighet også til de liv vi selv lever. Det er ikke perfeksjon og konstant lykke som kjennetegner et meningsfylt og godt liv, men nærværet av en mening som er større enn oss mennesker.

En utradisjonell krise krever en utradisjonell løsning!

Nye kriser krever nye måter å tenke på. Hollandske eksperter innen åpen innovasjon og organisasjonsutvikling skriver om en utradisjonell tenkemåte, som ved kreative kombinasjoner kan generere både nyskapning og ulike måter å løse problemer på.


utradisjonellAn unconventional crisis requires an unconventional solution – Paul Iske and Hubert Saint‐Onge

“We need new ways of thinking to solve problems caused by the old ways of thinking”- Albert Einstein

Worldwide, financial and economic experts struggle to make sense of the credit crisis and the resulting economic recession and to find meaningful solutions. Everyone agrees that the situation contains unprecedented aspects, so that applications of lessons from the past do not guarantee success. We will need a paradigm shift to sort this out. As Einstein said: “We need new ways of thinking to solve problems caused by the old ways of thinking.” It seems naive to believe that the answers to the current challenges can be found exclusively within traditional disciplines dealing with finance and economics. Let’s face it: the conventional experts didn’t predict the crisis to the full extent and for sure they didn’t stop it from happening! Therefore, we need ‘new combinations’, in other words the involvement of other areas of expertise. We propose to leverage the creativity and the paradigm shifts that can be produced when we bring different disciplines into collaborative thinking where combination of the knowledge of many from different perspectives will result in significant new insights and results.

The idea is to bring together parties who usually don’t exchange ideas to engage in ‘collaborative thinking’. For instance, the developers of operating systems like Microsoft Windows may bring an interesting frame of mind. To this discussion. As many users have experience, a complex system such as Windows tends to ‘crash’ every now and then. However, to reduce the pain, ‘System Restore’ has been developed, which enables to bring the system back in a state before the occurrence of a problem. Maybe, this notion could apply to the financial system to ensure an early recovery from a serious problem. Lehmann Brothers bankrupt? Whoops! Let’s use system restore and try it again! We can ask developers from the open source community to participate, since they know how to start from scratch instead of patching and expanding systems.

Use an expert from the gaming industry. A mistake there will cost you a live and losing three lives means that you are out of the game. In that case, you need to acquire a new identity. Or ask a composer to transcribe (part of) the system to music. How does it sound? Does it contain bombastic, effect‐driven effects? Or an immunologist who knows how the immune system reacts on attacks from the outside and, sometimes, from the inside? You might also think about an Eastern philosopher with the credo: “Less is More”.

The list of disciplines can be quite long: Physics ‐dealing with conservation laws, which seem sometimes to be absent in certain economic processes like stock trading‐, Esthetics and/or Design ‐ looking at the elegance of the system‐, Legal/Philosophy ‐addressing the best way of placing restraints on the system for risk and fairness‐ or Social Anthropology ‐looking at patterns of behaviours to predict how people will act through the different dynamics of the system.

Ensuring that these conversations are productive and that all participants approach them with an open mind, can be tackled with careful orchestration and facilitation. Our ability to build effective collaboration has vastly improved in the last few years. Beyond face‐to‐face meetings, we can use modern tools, such as jamming (applied by IBM for collaborative problem solving), Wikipedia‐like approaches and social network tools like Twitter and Hyves. All this can be brought to bear to leverage the multiple perspectives that will give us creative new solutions to apparently
untractactable problems. No World Economic Forum or G7 or G20 can beat the power of the ‘human thinking grid’ based on creative collaboration.

Oostzaan (NL), Waterloo (Can), April,2009

Skjermbilde_2013-05-06_kl._11.17.55

*Dr. Paul Louis Iske (paul.iske@knocom.com) is an expert on smart and innovative entrepreneurship which combines innovation, entrepreneurship, knowledge management and collaboration. As ‘Consulting Challenger’ he invites his clients to make the extra step and to look beyond the obvious.

 

 

Skjermbilde_2013-05-06_kl._11.18.03

** Hubert Saint‐Onge (Hubert@saintongealliance.com) is an independent consultant who works internationally with a focus on organization strategy, culture alignment, talent management, leadership development and the integration of newly acquired organizations.

Flere følgere på twitter??

Forskning.no hadde en bra artikkel i dag om hvordan man får flere følgere på twitter.


De tre viktigste budene var:

  1. Ikke skriv om deg selv
  2. Vær positiv
  3. Ta det litt rolig med hash-taggene
    Husk at mange følgere ikke nødvendigvis gjør at bedriften går i økonomisk positiv retning, men kan bidra til å styrke kjennskap til merkenavnet ditt.

Riddere av det runde bord – om big data

Åtte aktører, hver ledende innen sitt felt, møttes til rundborskonferanse for å diskutere muligheter og utfordringer. Truls Berg styrte ordet i en engasjert og ivrig diskusjon. En ting er de enige om: Nå gjelder det å følge med i timen – hvis ikke blir du lett akterutseilt.


bigdata1Foto: Cathrine Holst, Mediaplanet

 

Big data – big opportunities?

•    Lars Rinnan, adm.dir., NextBridge. − Det er mange som snakker om Big Data og få som gjør noe med det. BI har i noen tiår dreid seg om analyser av interne data, og nå plutselig blir det eksterne data, som betyr et helt annet omfang, en annen form og en annen hastighet. Da blir det veldig mye mer interessant å analysere, og kanskje begynne å predikere hva dette betyr og hva som vil skje fremover. Dette gir uante muligheter, i hvert fall på markedssiden. Bedrifter kan bruke det til å tilpasse produksjonen, det er spennende og det er nytt. Mange på toppnivå er interessert i analyse, de ser potensialet. På den andre siden har du godt kjente selskaper som omsetter for milliarder, men som fremdeles verken har BI-løsninger, styrte datavarehus eller styrt bruk av informasjon. Da blir det et stort spenn fra ambisjonene i styrerommet og ned til den grelle virkeligheten på serverrommet.

•    Lars-Roar Masdal, adm.dir. i RAV Norge, mener ikke at Big Data er revolusjonerende. − Vi har hatt store mengder data før. Forskjellen er at nå har det kommet verktøy som gjør det mulig å raffinere datamengden mye bedre. Det vi ser i dag er evolusjon, ikke en revolusjon. Fremtiden er å ta tak i mindre løsninger, løfte det opp i nettskyen og løse avdelingsvise behov. Det å rearkitektere hele datarommet, å lage en arkitektur på datavarehus, er det slutt på. Den tiden er forbi. Datavarehuset har ikke lenger den ene og fulle sannhet.

•    Willy Koulichev, Executive Director, Ernst & Young. − Det hersker litt forvirring rundt hva Big Data er, og det fokuseres mye på lagring og hvordan man skal forvalte de dataene. Det som er utfordringen er bruken av dataene, for det er ennå ikke laget en løsning som utnytter Big Data på en effektiv måte. Jeg har veldig tro på prediksjon og dynamisk risikostyring. Informasjonsmengden eksploderer og den er av varierende kvalitet, du vet ikke hva du kan stole på. Når man skal styre butikken stabilt, blir man mer opptatt av risikostyring, og dette krever gode verktøy og analysekunnskaper. Dette ser jeg helt klart som en trend og en driver av analytics fremover. Det er kanskje finansverdenen som er mest opptatt av dette, men jeg synes det er morsomt å se at flere selskaper nå begynner å bli mer og mer nysgjerrig.

•    Morten Thorkildsen, Country General Manager, IBM. − Jeg tror det vi ser i dag er at vi har tilgang til helt nye former for data. Nå kan data fra eksempelvis naturen eller instrumentering integreres inn i forretningsprosessene du allerede har. Vi utvider rett og slett bruken av IT. Det som tidligere var støttesystemer, altså intern informasjon, kan nå utvides. Du kan hente data fra alt, fordi alt rundt oss blir instrumentert.

•    Jørn Ellefsen, Founder & CEO, Comperio. − Det går så mye penger og data inn i datarommet, og nå er det på tide å få noe ut igjen. Mye av de tradisjonelle BI-løsningene er ganske snevre mot noen få controllere; nå er det på tide å hjelpe det store volumet av ansatte til å ta bedre beslutninger. Nøkkelen ligger i å bruke data fra mange kilder, inkludert sosiale medier, og strukturere data for å vise sammenhenger og innsikt relevant til rollen den ansatte har i selskapet. Vi snakker om et spennende nytt sett med apper, InfoApps. De er drevet av søk og analytics, bygger på eksisterende infrastruktur og representerer store muligheter for store data.

•    Bjørn Olav Kåsin, ansvarlig for Business Analytics, SAP. − Det kommer nå inn data som vi ikke kan forvalte like formelt som det vi har vært vant til i datavarehus, og det gir en helt ny utfordring rundt hva vi skal ta i bruk og når vi skal ta det i bruk. Vi får data som er ekstremt fersk som sensordata og informasjon fra sosiale medier, og klarer du ikke å ta det i bruk med en gang, så skal du kaste det igjen. Big Data som konsept og mulighetsrom krever at du ikke prøver å spenne det inn i de gamle formene. Datavarehus var nytt og spennende i 1997. Vi har de samme prinsippene på hvordan vi bygger dem nå i 2013, men med Big Data må vi tenke nye prosesser.

•    Håvard Ellefsen, Managing Director, Affecto Norway AS. − Big Data er data som må behandles mye mer analytisk og statistisk. Dette er data som kan gi oss helt ny kunnskap. Den store utfordringen for norske selskaper er å være mer innovative og klare å utnytte den informasjonen de har i eksisterende datakilder. Vi ser jo at både Sverige og Danmark ligger langt foran Norge. Jeg er veldig bekymret for at verdens dyreste land er minst innovativt i forhold til å utnytte informasjon.

•    Ronny Seehuus, Vice President, Head of BIM Nordic, Capgemini. − Jeg synes det er interessant å se på hvem som har tatt til seg begrepet Big Data og brakt det videre, og det er i veldig stor grad strategi og management- samt consultingselskapene som virkelig er kommet på banen. Grunnen til dette er at de ser muligheten for å bistå i å transformere virksomheter, hjelpe dem å finne nye forretningsområder, forbedre prosesser samt å utvide produktspekteret sitt. Det finnes fantastiske businesscaser for selskaper som opererer med mye data, både i forhold til å bruke ny innsikt på å gjøre eksisterende ting bedre og ved å drive innovasjon innen nye produktområder.

Hvilke trender ser dere, og hva vil de trendene ha å si for IT-avdelinger?

•    Lars-Roar Masdal ser to klare trender: − Det ene er å flytte mye av den nye funksjonaliteten inn i applikasjonene, slik at man får glede av de forbedringene Big Data bringer med seg. Altså infoapper. Men det gjelder også å få funksjonaliteten inn i produksjonsprosesser. Når det går alarmer, ligger det forretningsregler koblet opp mot noen målparametere, og dersom det er avvik, kan vi få beskjed tilbake igjen. Vi har nå muligheten for å overvåke, noe som betyr at vi kan kontrollere på baksiden.

•    Lars Rinnan trekker frem tre store trender utenom Big Data: − Mobilitet kommer definitivt. Det kommer til å ta av i løpet av 2013, og det kommer til å dra med seg nye brukergrupper. Det andre er prediktiv analyse, noe vi har ventet på i tjue år. I dette landet, hvor vi er verdensmestere i å basere oss mye på magefølelse, er det bra med litt mer analyse og innsikt. Den tredje biten tror jeg er visuell analyse: at du får sett trender, utvikling, avvik og mønstre visuelt.

•    Håvard Ellefsen er en teknologioptimist om dagen: − Ny teknologi gir oss løsninger hvor vi kan behandle informasjon umiddelbart, vi kan lage nye løsninger på vesentlig kortere tid og kostnaden på forvaltning reduseres kraftig. Vi kan altså få til mye bedre løsninger for svært mye mindre penger. I tillegg har vi alt det som skjer på visualisering av informasjon og brukervennligheten, som også er ekstremt viktig. Kravene til brukervennlighet øker, kravet til brukerinvolvering øker, kravet til å kunne levere informasjon på en rekke forskjellige plattformer øker. Det er nærmest utopisk å levere en informasjonsløsning som ikke inneholder en mobil enhet i dag.

•    Willy Koulichev fokuserer på gevinsten for bedriftene: − Det er mye av dette som er gøy. Vi er opptatt av teknologi, vi skal ha det siste, men det er brukeren som tar ut gevinsten. Vi må starte i andre enden, fokusere på hva man klarer å realisere, man må lære seg analyse og modeller. Da blir det mer effektivt, for da kan du fokusere på de dataene som faktisk kan brukes til noe fornuftig.

•    Morten Thorkildsen ser fire viktige trender: − Analyse, med bruk av nye og eksisterende data. Det går på utviklingen videre innenfor cloud. Nummer tre er mobile løsninger, som kommer til å bare fortsette å gå veldig raskt fremover, og til sist, men ikke minst, sosiale medier. Og summen av dette går på økt nytteverdi, det går på å bruke sosiale medier til å skape verdi for bedriften, ikke bare for deg som privatperson. Det som bremser denne utviklingen er sikkerhet, sårbarhet og hensyn til personvern. La oss ta et eksempel fra helsesektoren, med all den informasjonen som ligger i pasientjournalene: Hvis man kunne integrert informasjonen fra noen hundre tusen journaler samtidig, kunne man forutsett hvordan sykdomsbilder ville utvikle seg i samfunnet og sette inn preventive tiltak før det går galt. Her går det en hårfin balanse mellom personvern og nytteverdien for samfunnet, og dette er nøkkelen for å utnytte den nye teknologien.

•    Jørn Ellefsen mener det viktigste er fremveksten av cloud: − Sammen med Big Data, skaper cloud et behov for å lage en del nye apper. Dette kan støtte forretningsfunksjoner og hjelpe dem med å gjøre jobben sin på en enklere måte. Du kan slippe å gjøre store investeringer i IT-rommet, og heller trekke på disse store ressursene som allerede er klare. Og i tillegg ser jeg koblingen mellom BI og søk som veldig viktig.

•    Bjørn Olav Kåsin ser store fordeler innen kundebehandling: − Jeg tror teknologiskiftet med In-Memory gjør at vi kan flytte analysene tilbake fra datavarehuset og inn i forretningsprosessen der og da. Du har innsikten der du trenger den og du kan svare mens kunden er i butikken eller på nettsiden din. Det er også mer sanntid, det er prosessering av store mengder data, og det handler i tillegg om å kunne løse mer komplekse spørsmål.

•    Ronny Seehuus trekker til sist frem et punkt som et tillegg til det de andre har sagt: − Vil IT-sjefen være i India? Vi ser nå en trend hvor mange av de største norske virksomhetene holder på med store sourcingprosjekter, der de setter ut hele eller deler av sin portefølje til lavkostland. Dette er noe globale aktører vil vinne på, i tillegg til nisjeaktørene med dyktig, lokal tilstedeværelse, men jeg tror det vil bli et problem for de mellomstore konsulentselskapene. Dette er en av de tingene som kommer til å påvirke oss mest, mener jeg.

Hva gjør at ditt selskap vil lykkes de nærmeste fem årene?

Ronny Seehuus, Capgemini
− Vi er opptatt av å møte konvergeringen vi ser av BI og søk, og vi snakker derfor ikke lenger om Business Intelligence. Vi snakker om Business Information Management. Vi har særlig fokusert på å bygge opp kompetanse innen Business Analytics, både innen rådgivning, modellering og utvikling. Vi er dessuten opptatt av å bygge opp god kompetanse internt, og henter derfor toppstudenter fra universitetene som vi videreutdanner til å bli de beste.

Håvard Ellefsen, Affecto
− Vi jobber bare innenfor Information Management. Vi har en nisje hvor vi har spesialisert oss på disse fagfeltene, og vi har et veldig stort fagmiljø som vi bruker på tvers av de nordiske og baltiske landene. Vi tiltrekker oss gode folk som vi bruker til å få til nye, innovative løsninger hos kundene våre. Spisskompetanse og innovasjon er det vesentligste for oss fremover.

Willy Koulichev, Ernst & Young
− Vi startet med Information Management, men nå har vi strukket oss i retning av det vi kaller Enterprise Intelligence. Vi driver et innovasjonsprosjekt på helhetlig virksomhetsstyring. Dette kombinerer tradisjonell virksomhetsstyring med risikostyring, slik at man ser hvordan de påvirker hverandre og kan styre disse under ett.

Lars Rinnan, NextBridge
− Vi kan ikke konkurrere på størrelse. Vi skal ikke være store og tunge; vi skal være små og lettbente. Vi setter gode ideer ut i livet på veldig kort tid. Kompetanse er også veldig viktig for oss; jeg tror vi holder flest foredrag per ansatt av alle i bransjen, jeg tror vi skriver flest fagartikler. Det er derfor vi vil være en vinner i de neste fem årene.

Bjørn Olav Kåsin, SAP
− Vi får lov til å jobbe med de største og mest komplekse bedriftene der ute, noe som gjør at vi stadig blir utfordret. Vi tar gjerne ”Big Bets” – forrige gang var det introduksjonen av SAP R3, nå er det SAP HANA. Vi utfordrer Oracle, vi er ikke redde for å investere tungt på teknologi og innovasjon, og derfor kommer SAP til å være vellykket også fremover.

Jørn Ellefsen, Comperio
− Det vi kommer til å jobbe mye med fremover er infoapper, og vi lager egen programvare. Poenget er å kutte ned på konsulentkostnadene. Vi kommer til å trenge gode rådgivere, noe vi kommer til å fokusere på, slik at det matcher kundens behov. Vi kommer rett og slett inn med et nytt perspektiv fra søkeverdenen.

Morten Thorkildsen, IBM
− Vi driver frem den nye æraen i computing, med kognitive systemer som forstår selv og som lærer selv. Det andre fokuset vårt er å få frem cloud, neste generasjons infrastruktur og analyse, og vår evne går på å integrere alt dette sammen for å lage smarte løsninger. Vi kommer til å lykkes fordi vi gjør dette relevant for norske virksomheter og de viktige norske næringene som for eksempel energi, olje og gass, offentlig sektor, byer og helse. Det viktigste er likevel menneskene vi har ansatt og den store kunnskapsbasen.

Lars-Roar Masdal, RAV Norge
− Vi er også et lite firma, og også hos oss er det menneskene som gjør forskjellen. Vi er heldige, fordi alle ansatte jobber innen Business Intelligence-området. Det å kunne ta tak i informasjon og transformere det til kundeverdi er viktig for oss. Det engasjementet og den motivasjonen våre ansatte har, smitter over på våre kunder slik at vi får gode dialoger.

mediaplanetDette innlegget var først publisert i Mediaplanet, en temaavis om business analytics utgitt den 15. mars

A true entrepreneur doesn’t care!

Janteloven er noe sanne entreprenører ikke bryr seg om – sier professor Paul Iske. Her får du gullkornene fra onsdagens “Masters of Change” 


Hvordan kan man bli bedre på åpen innovasjon i Norge? Professor Paul Iske stiller spørsmålet: “Hva kan vi gjøre sammen?” Han ønsker at vi i større grad skal skape bedre miljøer for innovasjon. Stikkord for dette er blant annet ulikheter i miljøet, enkelthet, ledig kapasitet og timing. “Det som skaper grobunn for kreativitet er provoserende tankegang” – Paul Iske. Presentasjonen hans under onsdagens “Masters of Change” var inspirerende og veiledende.

Hvordan kan vi bli finne mer kreative ideer? Hilde Wibe fra Abelia mener vi har enorme muligheter for kreative innovasjoner ved å ta utgangspunkt i samfunnsproblemer som f. eks eldrebølgen. Ved å se på denne potensielle krisen som en mulighet kan man skape for eksempel helt nye typer velferdsteknologi, sier hun.

bildesitatEins

Hva slags kunnskap trenger vi?
Endring er blitt konstant. Trender som befolkningsvekst, økning i co2 nivå, smart teknologi, big data og sosiale forandringer, krever nye måte å organisere seg på og krever mer flytende og åpen teamsammensetning. “Vi som innovatører må bli forandringsagenter, fokusere på kognitiv empati og kreativt lederskap”. Ingrid Stange

Har vi det for godt?
Siri Skøien, årets gründerkvinne 2012, startet Comlight basert på god erfaring og et bredt nettverk. “Alle kan løse et verdensproblem så lenge de kan realisere et produkt som markedet vil betale for”. Er vi derimot for komfortable i Norge, slik at vi ikke ser problemene når de oppstår? Det er en grunn til at det er mye flere kvinnelige entreprenører i Ghana enn det er i Norge.

 
Bitten Schei – en av intiativtakerne til Senter for Sosialt Entreprenørskap hadde en god replikk på det. “Ved utfordringer i dagens samfunne er det 97 % av oss som sitter på gjerdet og venter på at noe skal skje – bare 3% gjør noe med det!

30. mai – “The Art Of Employer Branding”

Bli en attraktiv arbeidsgiver!


The art of employer branding gir deg alt det du trenger å vite for å bli en attraktiv arbeidsgiver. Anna Dyhre er en ettertraktet foredragsholder og rådgiver, samt forfatter av bøkene Employer Branding og Sustainable Employer branding. Hun er en ekspert på kunnskaps- og kompetanseutvikling innen sitt fagområde, hvor hun gir mennesker en langsiktig verdiskapende opplevelse.

Anna Dyhre har arbeidet med spørsmål rundt Employer Branding siden 1996. Hun har jobbet med å skape attraktive arbeidsgivere og organisasjoner i både næringslivet og offentlig sektor, og holder i dag mye foredrag og workshops innenfor temaet i Sverige og Europa.

 

Mer om arrangementet og program finner du her

10. juni – GOBI – one conference

GOBI is the most comprehensive business intelligence, analytics and big data event ever to be held in Norway. It comprises all major technologies, and spans all areas from technology to business to R&D.


GOBI is a one-stop-shop for first-time BI buyers. It provides in-depth knowledge into emerging technologies. And it caters to the most demanding BI professionals through highly competent speakers.

GOBI showcases international thought leaders giving key note adresses, never before seen at a Norwegian event.

WELCOME TO GOBI2013!

GOBI_annonse_som_bilde

Agenda

Half the agenda of GOBI consists of guru keynotes, panel debate and the BI-barometer, which are all common sessions. The other half is comprised of 4 parallel tracks within Technology, Business and R&D.

Agenda and highlights – to be updated, stay tuned!

8:00 Doors open
08:30 Official opening
08:45 Keynote: Cindi Howson
09:45 Keynote: Wayne Eckerson
10:45 The BI-barometer
12:15 Megavendors vs. Challengers
13:15 Parallel tracks
18:00 The Flying Culinary Circus
19:00 Concert and Party

 

for registration and more info please visit this link!

 

15.-16. mai – “Empowering youth”

Kronprinsparets Fond og Partnership for Change (PfC) inviterer for tredje året på rad til PfC-konferansen 15.-16. mai i Den Norske Opera & Ballett – “Empowering youth”


PfC-konferansen samler beslutningstakere og change-makers fra alle sektorer for å motivere til å dyrke unges handlekraft. Ved å løfte frem innovative løsninger og personlige historier har konferansen som målsetting å inspirere til konkret handling, felles kunnskap og samarbeid på tvers av tradisjonelle sektorer.

På konferansen møter du kjente internasjonale talere og innovatører, blant annet Kronprinsparet, Patrick Vieira, Erin Schrode og David Sengeh.

Mer informasjon om konferansen finner dere på http://partnershipforchange.net/conference2013/.

Norge er slett ikke noen innovasjonssinke!

Av Vincent Fleischer, Strategidirektør, Innovasjon Norge. Den 26. mars la EU-kommisjonen fram 2013-utgaven av Innovation Union Scoreboard (IUS). Norge ligger fortsatt på 17. plass i Europa og ser ut som en innovasjonssinke sammenlignet med land som Sverige og Danmark. Jeg er redd for at rapporten kan føre til en ny debatt som ender i krav om at næringslivet, regjeringen og/eller Innovasjon Norge må ta seg sammen.


Nå er det ingen tvil om at vi alle må gjøre vårt for å styrke Norges innovasjonsevne. I en mer og mer intensiv global konkurranse er det bare de bare de bedriftene som klarer å gjøre bruk av ny kunnskap og ny teknologi som vil klare seg. Men ærlig talt: Gir det noen som helst mening å si at norsk næringsliv spesielt og norsk samfunnsliv generelt ikke er innovativt?

Vi er verdens rikeste land. Vi er verdens mest produktive land. Norsk næringsliv går for full maskin i en av de verste nedgangstidene i nyere i historie. Jeg vil hevde at det er umulig å oppnå en slik verdiskaping uten en stor evne til omstilling og innovasjon, og at det derfor må være noe galt med den måten EU-kommisjonen måler innovasjon på.

OECD ga et foreløpig svar på dette norske paradokset i sin rapport om norsk innovasjon fra 2008

OECD dro frem faktorer som ikke fanges opp av Innovation Union Scoreboard, og da spesielt sider av det vi kaller den norske modellen: den sosiale kontrakten mellom staten, arbeidstakerne og arbeidsgiverne, et fleksibelt arbeidsmarked, sosial velferd, individualisme i et egalitært samfunn, stor aksept av teknologisk endring. OECD mente også det måtte ligge mye “skjult” innovasjon i tjenesteytende sektor. Ikke noe av dette fanges opp av Innovation Union Scoreboard.

Jeg mener også at mye av forklaringen ligger i at vi har utviklet en omstillingsdyktig kultur for læring basert på tillit til felleskapet og stor aksept for selvstendige initiativ.

Men det er også andre grunner til at Innovation Union Scoreboard ikke fanger opp særtrekkene ved det norske innovasjonssystemet:
Selv om Kommisjonen forsøker å dekke bredden i innovasjonsprosessen, måler svært mange av indikatorene, direkte eller indirekte, forskning og utvikling. Norsk næringsliv har en struktur preget av råvarebaserte bedrifter som investerer relativt lite i FoU uansett hvor de ligger. Det betyr ikke at de ikke driver med FoU, og mange av dem er meget kunnskapsintensive, men i statistisk sammenheng er Statoil og tilsvarende bedrifter regnet som lavteknologiske. Deres innovasjonsaktivitet faller faktisk i stor grad utenfor IUS.
Flere av indikatorene måler ulike forhold (FoU, innovasjon, patenter) opp mot BNP. Jo høyere BNP er, jo vanskeligere er det å score bra på disse indikatorene. Norge har verdens høyeste BNP.

I de innovasjonspolitiske miljøene har man lenge diskutert muligheten for underrapportering av både FoU og innovasjon fra norske bedrifter. Undersøkelser gjort av SSB kan tyde på at det faktum at vi har en felles undersøkelse for FoU og innovasjon i Norge, kan gi lavere innovasjonsscore.  I Norge er besvarelsen lovpålagt. Det gjelder ikke for alle land, noe som også kan gi et negativt utslag.
Vi har mistanke om at mye innovasjonsaktivitet forblir urapportert fordi bedriftene ser på den som noe hverdagslig: “Det er jo dette vi gjør!” Slik innovasjon er ikke er nedfelt i konkrete FoU-prosjekter som lett lar seg telle og rapportere. Norske bedrifter rapporterer lite innovasjon til SSB og den europeiske innovasjonsstatistikken. Norske arbeidstakere, derimot, rapporterer mye innovasjon til den europeiske arbeidsvilkårsundersøkelsen (EWCS). I følge EWCS er Norge en av innovasjonslederne i Europa. EWCS er ikke med i IUS.

Innovation Union Scoreboard en komposittindikator. Rangeringen er basert på tverrsummen av en knippe indikatorer som er ment å skulle reflektere et lands innovasjonsevne. Hver for seg kan disse indikatorene gi mening, men hvorfor akkurat dette utvalget og denne vektingen er bedre enn andre er vanskelig å forklare.

I andre rankinger scorer vi da også mye bedre. I The World Competitiveness Scoreboard ligger Norge på en 8. plass (av 59 land), foran land som Tyskland og Finland. I Global Innovation Index er vi nr. 14 av 141, foran Tyskland, men etter Finland. I Innovation Union Scoreboard ligger vi langt etter både Tyskland og Finland. Dette er mye som tyder på at disse undersøkelsene har alt for stor maskevidde til at den innbyrdes rangeringen mellom landene gir mye mening.

Men selv om vi sannsynligvis er langt bedre i innovasjon enn det den europeiske undersøkelsen viser, betyr ikke det at vi på noen måte kan slappe av. Innovasjon og utvikling må vi alle kjempe for hver dag. Enten det gjelder næringslivets evige streben etter nye konkurransefortrinn, eller — for vår del — arbeidet med å utløse enda mer innovasjon hos grundere, bedrifter og klynger. Eller for den saks skyld: Arbeidet for en enda bedre innovasjonspolitikk til beste for vårt næringsliv.

Innovasjonsbloggen har en en bredere drøfting av hvorfor Norge rangerer så lavt i IUS.

Litt om å velge riktig team

5 Hiring Mistakes That Can Crush Your Company’s Culture… Denne artikkelen på LinkedIn gir et godt innblikk i hva man skal lete etter for å finne riktig team. Jeg mener dette gjelder mindre selskaper så vel som større…


 
På onsdag hørte jeg på årets gründerkvinne 2012 Siri Skøien’s tale til en haug gründere og entreprenører under “Masters of Change” i Gamle Logen. Hun inspirerte gjennom å holde et fantastisk foredrag om hvordan hun fikk et realisert produkt til verden, som markedet vil betale for!

Siri har utdannelse fra BI og erfaring fra internasjonal markedsføring og merkevarebygging. Med det riktige nettverket og teamet rundt seg har hun skapt en innovasjon som verden trenger!

http://www.youtube.com/watch?v=2mMJDRjfy_w&feature=player_embedded

Et skrik for naturen

Se videoen nederst i artikkelen for en presentasjon av konseptet ”The Scream From Nature”


Målet med prosjektet er å øke bevisstheten rundt forholdet mellom mennesket og naturen. Dette skal gjøres ved at deltakerne tolker Munchs ”Skrik”. Prosjektet er også en del av feiringen av at det i år er 150 år siden Edvard Munch ble født. Bak konseptet står kunstneren Lise Wulff, som under er avbildet i hvitt, og til høyre for en av prosjektets deltakere, Kronprins Haakon.

(FOTO: Thescreamfromnature.com)

kronprinsenthescreamfromnature_large

Som en del av prosjektet er det også planlagt å lage et skrikmotiv av mennesker under  Norway Cup 2013.

Alle kan delta ved å legge inn bilder på Instagram og benytte seg av hashtag #thescreamfromnature.

 

Presentasjon av prosjektet:

 

Ta ansvar – tenk nytt!

Næringslivet har et ansvar for de som ikke har fått en plass i arbeidslivet, fordi vi er en del av det samme samfunnet. Derfor bør vi ta ansvar for å sikre suksessfulle, sosiale og profittdrevne entreprenørskap.


Næringslivet har unik kompetanse som også må brukes for å skape et bedre samfunn. Som forretningsledere er vårt ansvar å se helheten. Det lar seg ikke gjøre å isolere den finansielle bunnlinjen. God bedriftsutvikling og sunn samfunnsutvikling er to sider av samme sak.  Som bedriftsledere må vi være ansvarlige medlemmer i de samfunn vi opererer i. Et godt samarbeid mellom privat og sosial sektor er en ikke bare en styrke, men en forutsetning.

Samfunnsansvar i næringslivet er ikke noe nytt. Professor Michael Porter markerte i 2006, etter at  det moralske forfallet i næringslivet kom for en dag med Enronkrisen, at relasjonen til omgivelsene ikke handler om samfunnsansvar, men om samfunnsintegrasjon. I artikkelen “The Link Between Competetive Advantage and Corporate Social Responsibility” i Harvard Business Review skriver han; “Det viktigste et selskap kan gjøre for samfunnet og dets deltakere er å bidra til velstand i økonomien… Når en veldrevet virksomhet bruker sine enorme ressurser, ekspertise og ledertalenter på problemer de kan forstå og har interesser i, kan det ha større effekt på sosial velferd enn noen annen institusjon eller filantropisk organisasjon”. Dette kjenner vi igjen i norsk historie fra hvor viktig hjørnestensbedriftene var for de fleste velferdsområder i norske lokalsamfunn. Men slik er det ikke lenger, nå er det velferdsstaten som skal ta seg av alt det sosiale. Eller hva?

Det haster å tenke nytt, vi har ikke råd til noe annet. Ifølge NAV nærmer vi oss 30.000 unge uten jobb. Det tilsvarer en middels norsk småby på størrelse med Moss. NHO-sjef Kristin Skogen Lund uttalte på VelFERDkonferansen 2013 sist mandag at de kan skaffe jobb til 5.000 av dem ved å danne lærlingeordninger for de som faller utenfor arbeidsmarkedet. Men NHO kan ikke løse dette alene, hver enkelt av oss med små virksomheter må se sin mulighet i dette bildet.

Det er på høy tid å styrke samarbeidet mellom næringslivet og sosial sektor. I Norge har vi en gryende bølge av sosialt entreprenørskap. Mange ildsjeler vil være med på å løse samfunnsutfordringene. Det finnes dyktige kompetansemiljø som kan være med å realisere de gode ideene: Johan Andresens Ferd Sosiale Entreprenører er et fyrtårn, og viser hvordan ansvar og integrasjon kan praktiseres. Ferds forståelse av å skape  verdier går utover pengekapitalen, og inkluderer samfunns- og menneskekapital i byggingen av nye virksomheter. Ferd stiller med egen forretningskompetanse og ressurser til å skape et bedre og mer lønnsomt samfunn – og bør inspirere oss andre.

Globale bedriftsledere som Anand Mahindra (Mahindra & Mahindra) har forstått dette. Mahindra & Mahindra har mer enn 200.000 ansatte, og nøyer seg ikke med å integrere samfunnsansvar inn i forretningsvirksomheten – hele virksomhetens økosystem er integrert i deres sosiale prosjekt. De gjør det dermed stuerent å kombinere lønnsomhet, overskudd og sosial virksomhet! Målet er å skape et bedre liv for de som ikke har noe. Internasjonalt er trenden sterk. Og utviklingen av gode modeller for samfunnsintegrasjon skjer i rask takt. I Norge er det filantropiske investeringsselskapet Voxtra et godt eksempel. Deres nye fond for Social Impact, som ble etablert av blant annet investoren Kim Wahl med flere, har også NorFund investert i. Det har som mål å hjelpe folk til selv å løfte seg ut av fattigdom.

I 2011 besluttet vi i Itera å støtte Loveleen R. Brenna i hennes etablering av selskapet Seema, som arbeider for økt mangfold og deltakelse for kvinner med flerkulturell bakgrunn i det norske arbeidsmarkedet. Dette er sosialt entreprenørskap. Hvorfor vi gikk inn? Ikke utelukkende av ren hjertevarme, men fordi det er lønnsomhetstenkning i stor sammenheng. Fordi det matcher vårt forretningsfokus og vår strategi. IKT-bransjen har stor knapphet på kvalifiserte ressurser, og  vi trenger flere kvinner inn i et sterkt mannsdominert ingeniørmiljø. Vi trenger også å tenke nytt og større for å møte og løse framtidens utfordringer, i en bransje i sterk endring. For oss er ikke kultur og nasjonal bakgrunn relevant. Det er kunnskapen og resultatene som teller. Itera tror på Seemas bidrag til disse resultatene, og bidrar derfor i styret og utviklingen av selskapet. Seema har samtidig bidratt til en sterkere sosial forståelse og tidsriktig syn på kompetanse hos våre ansatte.

Sosiale entreprenører skaper bedre og mer langvarige resultater dersom de kan bruke endrings-, innovasjon og vekstkunnskapen fra næringslivet. Delingen er gjensidig og skape en vinn-vinn-situasjon: Sosiale entreprenører har gode ideer, og et lidenskapelig hjerte for en viktig sak, og utvikler tjenester og produkter som dekker ekte behov i markedet. Bedrifter vet hvordan man skal skape resultater. ”Sammen er vi dynamitt”!

Ifølge en rapport fra Vista Analyse ”er verdien av å flytte en ungdom fra et livsløp uten arbeid og over i et livsløp med arbeid, om lag 11 millioner kroner i nåverdi”. Som far, borger og arbeidsgiver er jeg ikke i tvil. Vi har ikke råd til å la være. Tør å gjøre noe nytt, utgjør en forskjell du også!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...