I mandagens utgave av Dagbladet var stemmerett på dagsorden. Bruker du stemmeretten? Bli med på 3IN.no’s uformelle spørreundersøkelse om arbeid og politikk
som kun tar 3 minutter å gjennomføre! Klikk her for å ta spørreundersøkelsen
Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn
I mandagens utgave av Dagbladet var stemmerett på dagsorden. Bruker du stemmeretten? Bli med på 3IN.no’s uformelle spørreundersøkelse om arbeid og politikk
som kun tar 3 minutter å gjennomføre! Klikk her for å ta spørreundersøkelsen
Merete Lütken har over 20 års ledererfaring fra norsk næringsliv, og bred styreerfaring fra en rekke bransjer. Nå har hun skrevet finansthrilleren ”Supergirl”, som gir et skremmende innblikk i næringslivets skyggesider.
Hvorfor har du skrevet denne boken?
– Jeg har ønsket å skrive en roman som illustrerer risikoen og ansvaret du påtar deg når du takker ja til et styreverv. Poenget har vært å gi et spennende innblikk i hva som foregår bak lukkede dører i norske styrer, med grådighet, bedrageri og maktmisbruk som viktige ingredienser.
Du tegner et ganske skremmende bilde av næringslivet i romanen din. Står det virkelig så dårlig til med etikken her til lands?
-Vi har en tendens til å tro at vi er så mye bedre enn andre land, men Norge er ingen søndagsskole når de gjelder økonomisk kriminalitet. Mange av de tingene jeg skriver om skjer i norsk næringsliv. Det viser blant annet PwCs egen Global Economic Crime Survey. Undersøkelsen viser at omfanget av økonomisk kriminalitet er like stort i Norge som i andre land. Når det er sagt er det selvsagt veldig mange dyktige og hederlige mennesker i norsk næringsliv, men mitt fokus har vært å vise frem skyggesidene.
Kan du si litt mer om hva romanen handler om?
-Romanen er en moderne businessversjon av keiserens nye klær. Den skildrer et kynisk finansmiljø blottet for etikk og respekt for lover og regler, der svindel, utpressing, og kursmanipulering er viktige ingredienser. Hovedpersonen i historien er styrkvinnen Anna, som uforvarende blir fanget i spillet. Uten at jeg vil røpe for mye, blir det etter hvert veldig dramatisk for Anna og hennes nærmeste.
Er din bok annerledes enn finansthrillere skrevet av menn?
-I tillegg til selve finansplotet, beskriver jeg hvordan dette påvirker Annas privatliv. Jeg går kanskje litt dypere inn i hersketeknikker, flink pike syndromet og den psykiske nedturen, enn i finansthrillere skrevet av menn. Jeg synes Jens Barland beskrev det godt i en diskusjon på facebook i dag. Han skrev at kvinneforfatterne romsterer mer i hode og tanker, der manneforfattere romsterer mer i bakgårder og busker. Jeg har bevisst skrevet ut fra et kvinneperspektiv, men det er nok spenning og finans til at også menn liker boken.
Hva er budskapet i Supergirl?
-Budskapet er at det er viktig at styremedlemmer gjør grundige undersøkelser før de påtar seg et styreverv. Da er det er ikke nok å sjekke de offisielle regnskapene, de må gå dypere. Romanen viser hvor galt det kan gå hvis man nøyer seg med utsikten på dekk, og ikke sjekker temperaturen innerst i maskinrommet.
Du skal også bruke romanen som undervisningsverktøy?
-Ja. I likhet med Knut Jorem og Harvard Business School, er jeg opptatt av å bringe skjønnlitteratur inn i undervisningen ved business-skolene og i profesjonsmarkedet. Jeg har ønsket å skrive om styrearbeid og risiko på en måte som appellerer både til hjerte og hjerne. I tillegg til å være en frittstående roman har jeg tenkt at hele romanen skal fungere som et case i styreansvar og risikohåndtering.
Deltar på Nordic Innovation Summit:
Merete Lütken kan du treffe under Nordic Innovation Summit som arrangeres den 13. mars. Her vil Lütken gi innblikk i hvordan den digitale økonomien utfordrer forlagsbransjen, og hvordan nye publiserings- og forretningsmodeller vokser frem. Ved programslutt vil deltakerne bli invitert videre til lanseringen av ”Supergirl”.
Du kan også bli med på Nordic Innovation Summit! Påmelding gjøres HER.
CEO of Next Step: Increasing revenue results for clients through sales effectiveness and employee productivity.
Jennifer Vessels, CEO of Next Step and a Certified Management Consultant (CMC)*, brings over 25 years successful experience in global sales, marketing and management experience to her organization, clients and workshop attendees. After building and managing sales, marketing and channel operations teams for numerous entrepreneurial software companies, Jennifer spent 8 years in the late 80’s to mid 90’s with Tandem subsidiary, Ungermann-Bass – leading Product Marketing, Corporate Education and Sales Operations.
From 1992 to 1997, Jennifer lived and worked in Europe, initially as European Markets Director for Ungermann-Bass then European General Manager for Promptus Communications and International Sales Director for Tandberg Telecom, in Oslo Norway. In 1997, Jennifer and her team were instrumental in the establishment of Tandberg USA. At that time she returned to the US and founded Next Step.
As Next Step’s CEO, Jennifer ensures her organization provides the resources and skills to be the go-to consulting partner for high and low tech companies in all stages of growth. Working closely with the company’s clients, she assigns the right ‘Engagement Team’ for each project and ensures the team is accountable for real bottom line results.
Having attained her MBA from San Jose State University in 1988, Jennifer completed her Masters in Occupational Psychology at the University of London in 1996.
Today, Jennifer is an active member of the Silicon Valley community. She is a facilitator for the Area Breakfast for Consultants for the Institute of Management Consultants, a Vistage member and certified speaker, Board member for Achievekids as well as a member of NAWBO, WIC, IMC and numerous other community organizations. Jennifer is a frequently requested speaker by SVASE; Silicon Valley Bank; Rotary; Vistage; Renaissance Executive Forum; National Association Business Women Owners (NAWBO); Institute of Management Consultants (IMC); Public Relations Society of America (PRSA) and other industry groups.
* The CMC designation indicates that Jennifer is a Certified Management Consultant and has met the strict certification requirements of the Institute of Management Consultants. Applicants for Certification undergo a thorough investigation of their consulting experience; are interviewed by a panel of senior consultants to verify technical competence and must pass a written examination demonstrating understanding application of the Institute’s Code of Ethics.
20. MARS inviterer FIRST TUESDAY i samarbeid med INSPIRATOR til en spennende og lærerik aften på Rockefeller hvor “The Art of Communication” – både i den virkelige og virtuelle verden» står i fokus .
Møt Norges ledende kommunikasjonseksperter som villig deler sine gullkorn. Dørene åpnes klokka 18.00 og vi holder på til 21.00. Hold av kvelden allerede nå!
Du melder deg enklest på her:
http://www.amiando.com/20-mars.html eller via www.firsttuesday.no
Etter foredraget arrangeres det networking middag for Premium og Executive medlemmer i Inspirator Forum.
Som Inspirator medlem vil du gjennom regelmessige forumtreff, interessante konferanser og kontinuerlig utvikling av stadig nye og bedre måter å gjøre tingene på, gi deg som medlem økt inspirasjon og ny innsikt. Inspirator gir deg nye muligheter til å møte noen av verdens fremste eksperter, kunstnere, strateger, innovatører og inspiratorer. Som Inspirator medlem vil du få inspirasjon, motivasjon, kunnskap og du vil utvide ditt nettverk.
Les mer om medlemsskap i Inspirator Forum her
Oljekrisen i 1973 var en “Black Swan” som ingen visste om før den kom. Shell var forut for sin tid, fant usikkerhetsmomenter i omgivelsene og utformet ulike plausible fremtidsbilder. På denne måten klarte de å håndtere krisen og var en av de få selskapene som klarte seg. Shell er for dette kjent for sitt scenarioarbeid.
Det er evnen til å se behovet i omgivelsene som avgjør bedriftens innovasjonsmuligheter i fremtiden. Du kan ha en flott ide nå, men vet du nok om det som skjer i fremtiden til å vite om den slår an? Gode analyser fra omgivelsene hjelper i stor grad til bedriftens strategi. Spørsmålet om de hjelper til utvikling av nye ideer er bestemt av muligheter i omgivelsene og fremtidens behov.
Tradisjonelt strategisk arbeid ser på det som har skjedd i omgivelsene for å prøve å predikere virkningen av ulike hendelser. Ut fra makroanalyser ser strategene utviklingstrekk som kan påvirke bedriften og utformer strategien som kan gi det beste utfallet for disse hendelsene i bedriftens fremtid. Her jobber man egentlig fra innsiden og ut, fordi formålet er å finne den beste strategien for en forretningsidé i en gitt fremtid. Det er ofte et spørsmål om å finne det beste svaret på mulige hendelser i omgivelsene og man baserer alt på sikreste mulige utfall. Hva hvis dette arter seg annerledes enn man skulle tro? Mange bedrifter opplever dette som et problem.
Scenarioarbeid er en god teknikk som jobber fra utsiden og innover i bedriften. Mange ledere og strateger ønsker ofte å predikere fremtiden og tenker: ”Hvis dette skjer nå, så skjer dette helt sikkert i 2015 og da må vi gjøre akkurat dette”. Dette kan likne på scenarioarbeid, men er forsøk på å se sannsynlige utfall av hendelser og ikke hva som faktisk er mulig at kan skje. Hvis man derimot ser på ulike bevegelser i omgivelsene (gjerne under et PESTEL rammeverk) og forestiller seg flere mulige utfall av disse, kan man lage rammeverket for utformingen av et scenario.
Virkningene av trender og utviklingstrekk er enten sikre eller usikre. Hvis et utfall er ganske sikkert, som for eksempel eldrebølgen, vil man i tradisjonell strategi se etter nye markeder her og se dette som et sikkert fremtidsbilde. Likevel er det viktig å ta hensyn til usikkerhetsparametere i omgivelsene. Hvis man ser på hvilke hendelser som kan ha størst påvirkning for bedriften og er veldig usikkert i fremtiden, kan man lage plausible fremtidshendelser som vi kaller scenarioer. Man kan basere strategien sin på dette, men det er ingen løsning for suksess: Det er en mulighet for bedriften til å avdekke usikkerhet og oppdage muligheter for nye innovative løsninger og forretningsideer i omgivelsene.
Dette er et godt eksempel fra SONY.
I en verden der alt går fortere og kravene til rask omstilling øker for hver dag, innser stadig flere at god kunnskap om informasjonshavet de seiler på er en forutsetning for å lykkes.
Virksomheter som FINN.no, Norwegian og Amazon har tydelig vist at gode analyser utført i sanntid representerer milliarder i verdi og muliggjør marginer konkurrentene kan se langt etter. I skrivende stund tjener FINN.no over 50 kroner av hver hundrelapp de omsetter for, og historien om hvordan verdens mest verdifulle selskap, Apple, i 2012 økte omsetningen med over 60 % etter å ha tatt over lederposisjonen i en global bransje de for fem år siden ikke var i er viden kjent. Ingen tvil om at vi lever i en spennende tid med enorme muligheter og ditto utfordringer..
1: Teknologien gir muligheter. Dette er sannsynligvis også årsaken til at Big Data og Business Analytics nå seiler frem som det kanskje viktigste området for å hente ut uutnyttede konkurransefordeler. Det handler om å bruke innsamlede data, sombehandles, struktureres og kobles i sanntid på måter som gir økt innsikt, bedre kundebehandling, økte marginer og skaper helt nye innovasjonsmuligheter. For noen av oss med over 25 års fartstid i IT-bransjen, kan det for tone seg en smule overraskende at toppledere nå roper etter «bigdata»-løsninger, men det er i grunn såre enkelt. Teknologien gir nok en gang nye muligheter, og de flinkeste lederne blant oss vet å utnytte mulighetene. De har nemlig innsett at forskjellen på risiko og mulighet ofte kun ligger i hvor tidlig den avdekkes.
2: Data på nye måter I dette magasinet (Mediaplanet: Big data og Business Analytics) kan du lese mer om hvorfor Big Data endrer det meste av det du trodde du visste om IT og lære mer om hvordan du kan bruke dine data på helt nye måter. Ikke minst kan du få et innblikk i hva det vil kunne bety for hvordan din virksomhet kan utnytte sin innsikt – måter som dine konkurrenter ikke evner å følge. Det er ingen enkel kunst å bygge slike intelligente beslutningsstøtteløsninger, og det kryr av muligheter for å tråkke feil. Men ny teknologi koblet med den verdifulle erfaringen bransjens ledende aktører har, er viktige suksesskriterier for at du skal nå dine vekstmål i 2013.
3: Store gevinster i 2013 Den spennende rundebord diskusjonen du kan lese mer om i Mediaplanet’s magasin, som avslørte at bransjens ledende aktører var unisont enige om at Big Data representerte spennende nye muligheter for norske virksomheter – og at IT-profesjonelle bør kjenne sin besøkelsestid. Nye teknologiske muligheter og en innovativ forretningskultur er tett sammenkoblet, og lederen jeg traff før jul sa det kanskje aller best da han fortalte om sitt nye analysesystem og gledesstrålende utbrøt: «Plutselig ser vi ut som et smart selskap!» En samlet IT-bransje er i ferd med å innse at intelligente analyser representerer en mulighet av de store, og deres kunder vil oppdage hvilke gevinster som kan hentes ut. 2013 blir et spennende år!
4: Nyttige verktøy: Dersom du ikke er blant de som forholder seg utelukkende til horoskop og magefølelse, er min spådom at du i 2013 vil omfavne Big Data og Business Analytics som det det egentlig er: Medisin for såre bunnlinjer og tappet konkurransekraft.
Truls Berg, 2013
for magasinet Mediaplanet (også publisert i Finansavisen)
Jo, de fleste vet nok at det å etablere eget selskap eller å lykkes som gründer ikke er noen enkel prosess. Utfordringene står i kø!
Jeg vil påstå at store deler av suksessfaktoren som gründer ligger i deg selv og dine holdninger. Ta oppstartfasen: er din idé virkelig god? Mange forelsker seg i eget konsept og idé og er ikke beredt på å høre sannheten om dette virkelig er noe markedet er villig til å betale for. Hvem er det som taper på at ditt selskap eksisterer, og hvem vinner på at du eksisterer? Man må lytte til og kartlegge begge sider, og ikke minst være bevisst på hvor sterke aktører og drivkrefter som befinner seg på hver side.
Innovasjonsprosesser er gjerne kapitalkrevende. Å hente inn nødvendig kapital er for mange den største hindringen til videre suksess. I 7 år har jeg hørt fra investormarkedet «det er ikke lett å hente inn penger nå om dagen». Jeg lurer på om de noen gang kommer til å si: «Nå for tiden er det jammen lett å hente penger».
Det som er sikkert, er at det finnes kapital, og at gode nok prosjekter klarer å reise nødvendig kapital uansett marked. Men det tar tid. Og svært få gründere starter denne prosessen i god nok tid. Dette vet investorer, og jo mer du har «likviditets-kniven på strupen», jo mer vinner de på dette. Har du først hentet inn kapital, ja, da starter det virkelige arbeidet. Det å forvalte andres penger, skal man ha stor respekt for. I mange tilfeller vil en investor, et styre eller tilsvarende ikke løfte en finger for at du som gründer har det fint i din arbeidsdag, holder motivasjonen oppe og kommer deg gjennom de mange store utfordringene som foreligger. «Løp mer, fortere og bedre», er det de er opptatt av. Sin egen drivkraft og stayer-evne er noe man må sørge for selv. Målet og drivkraften man setter seg når man velger å bli gründer, må tåle også dette. Oppsiden er vel at få ting vil være mer tilfredsstillende enn en dag å kunne tidoble dine investorers penger.
Å introdusere en ny løsning, tjeneste eller produkt på markedet er heller ingen lett øvelse. Jeg hører enkelte gründere faktisk si at om de bare får finansiert utviklingen av produktet, så kommer det til å selge seg selv. Så god løsning har de. NEI! NEI! NEI! Dette skjer ikke. Om produktet er aldri så fornuftig, flott eller lønnsomt, så krever det mye arbeid å lykkes med salg.
Når det er så krevende, hvorfor velger vi da å bli gründere? Alle har nok ulike grunner og drivkraft til dette, men den må man bære med seg og kjenne på hver eneste dag. Det å sette seg delmål er nok fornuftig. Å jobbe mot en overkommelig milepæl underveis. Årsaker til og mislykkes er altså uendelige…..men om jeg mislykkes- er det allikevel min feil!
Jo, jeg vet at mange har virkelig de mest forklarlige og fornuftige årsakene til mangel på suksess. Det er utallige faktorer som spiller inn, og det er nok ikke meningen at alle skal lykkes. Det jeg mener, er at jeg har VALGT å ha en holdning, om at hvis jeg mislykkes- så er det min feil. Jeg kan finne unnskyldninger i det uendelige hva angår eksterne forhold. Men når jeg som gründer har valgt å ha denne holdningen, så er det så fordømt mye vanskeligere å gi opp. Du klarer å holde ut den ekstra utfordringen, eller å prøve en stund til eller nye kreative løsninger.
Kronikk: Siri Skøien, februar 2013.
Etter fjorårets oppblomstring av tilbud for oppstarts-selskaper har ikke gründerne bak Gründernes Hus hvilt på laurbærene. Neste post på agendaen er utvidelse!
Året som gikk brakte med seg flere viktige start-ups som tok sikte på å skape et tettere gründermiljø i Norge. Den største utviklingen så vi i Oslo-området hvor blant annet Gründernes Hus, MESH, Startub Lab, Venture Factory og betaFACTORY ble plassert på kartet.
På grunn av den plutselige oppblomstringen kunne man tro at svermingen ville føre til overmettet marked, men dagens gründere står for et umettelig marked av kontorplasser i et aktivt gründermiljø. Dette har ført til at dagens tilbud har stor pågang og Gründernes hus har derfor besluttet å ekspandere med hele tre nye, internasjonale, Gründerhus!
Gründernes hus jobber i dag med å fylle hver bidige kvadratmeter i Oscars gate 27 og har kun to kontorer ledige i bygget. I tillegg til sine 36 medlemmer er både loft og kjeller fullt utleid.
Catherine Lemaréchal eier og driver selskapet Ticato AS. Hun bistår kunder med å løse kommunikasjonsutfordringer for å løfte og styrke merkevaren, enten det er en person, et produkt, en tjeneste, en avdeling, organsiasjon eller en bedrift.
Lemaréchal er ikke bare en dyktig foredragsholder og rådgiver, men er også en erfaren coach både for enkeltpersoner og grupper. Hun coacher grupper som ønsker å jobbe bedre og mer effektivt sammen.Hun er brennende opptatt av å hjelpe andre med å nå sine mål og leve sine drømmer. Hun jobber under mottoet:
“Make a difference – help you shine!”
Lemaréchal er utdannet innen markedsføring og grafisk design, og har senere vært med på å lede kurs i kommunikasjon og ledelse for den kjente forfatteren og inspiratoren Dale Carnegie.
Catherine er NLP Master Practitioner og Certified Coach. (NLP er Nevrolingvistisk Programmering). Hun er også sertifisert i FranklinCoveys programmer; «Jobb smartere» og «De 7 gode vanene». På fritiden arbeider hun som informatør for stiftelsen MOT.
Har du lagt merke til at når vi har fokus på noe, så dukker dette “noe” opp overalt!
Du har kanskje kjøpt deg en ny bil, en golf for eksempel, og plutselig ser du golfer ustanselig. De har vært dere hele tiden, du har bare ikke lagt merke til dem fordi radaren din ikke har vært innstilt på “golf”. Gravide opplever det samme, plutselig er “alle” gravide…
Så er spørsmålet, hva er radaren vår innstilt på i det daglige? Hvor velger vi å rette vårt fokus? Det blir ofte selvoppfyllende profeti.
Noen er ukuelige optimister, ingen oppgave for stor og de kaster seg på med friskt mot uansett. Mens andre kan oppleve samme situasjon eller oppgave som overveldende. De kan ha nøyaktig de samme faglige kvalifikasjonene, eneste forskjellen er det som sitter mellom ørene, hvordan vi forestiller oss oppgaven.
Har du noen gang tenkt på hvem vi snakker mest med i løpet av en dag? Oss selv! Og hvordan er kvaliteten i den dialogen? Hvilke forstillinger og filmer spiller vi? Lager vi en skrekkfilm eller er det en film som gir en godfølelse og som motiverer oss til å gå igang i den retningen vi ønsker oss? Forestiller vi oss oppgaven som et uoverkommelig fjell eller deler vi den opp i mindre, mer håndterbare biter? hmm…
Hjernen vår tar ting veldig bokstavelig, og det vi fokuserer på forsterker vi. Mange fokuserer på det de ikke vil ha, og får derfor mer av det. Jeg hører ofte folk si: “Nå blir jeg syk igjen!”. Det er en bestilling til hjernen, som leverer akkurat det du ber om fordi det er der du har ditt fokus. Andre sier ting som: “Nå må jeg ikke spise sjokolade”. Da oppfatter vi “Nå må jeg spise sjokolade”. Hjernen klarer nemlig ikke å oppfatte ordet “ikke”.
Jeg hørte en gang Dag Otto Pedersen holde et foredrag hvor han fortalte om Gunnar og Kjell som skulle hoppe i fallskjerm. Det var den store guttedrømmen som omsider skulle realiseres! Vi er på Jarlsberg flyplass og familien venter spent på bakken. Lille Per ser opp og sier; “Nå kommer pappa snart dalende ned fra himmelen!”. Det siste de hører før de skal hoppe er: “I den ene enden av flyplassen er det to betongrør. Hva dere enn gjør gutter, må dere ikke lande der”. Gunnar treffer klokkerent og trer begge bena nedi det ene røret og brekker dem, mens Gunnar bommer litt og knuser kun den ene ankelen!
Kanskje noen av dere spiller golf? Har du noen gang tenkt: “Nå må jeg ikke gå i vannet”? Det er en grunn til at flymanualene til F16 fly (og sikkert andre flymanualer også) ikke inneholder negasjoner, fordi det er en tungvint kommunikasjonsvei. Så tipset er: Ha fullt fokus på det du vil ha, slik at hjernen din får et klart bilde av det, og kan levere på den bestillingen!
Noen går igjennom livet med dette fokuset: “Livet er en kamp”, mens andre tenker “Livet er et eventyr”. Som Winston Churchill en gang sa: “Attitude is a small thing that makes a big difference”.
Velg ditt fokus med omhu, og ha en riktig fin dag!
Her kan du lese mer om fokus og laste ned artikkelen Fokuser på mulighetene.
Du finner tidligere utgaver av Innsikt her.
Forbes Insights ferske studie:“Nurturing Europe’s Spirit of Enterprise: How Entrepreneurial Executives Mobilize Organizations to Innovate,” identifiserer fem ulike personlighetstyper som alle trengs for å lykkes med innovasjon.
Konklusjonen; Ulikheter beriker – Vi trenger hverandre! En effektiv og produktiv kultur for innovasjon er som en god suppe, den trenger å ha den rette blandingen og en god balanse av alle fem ingrediensene, ellers kan resultatet bli helt mislykket, ubalansert – og regelrett grøtaktig.
The Forbes Insights studiet undersøkte mer enn 1200 ledere i Europa over en rekke emner og temaer. Ved hjelp av en rekke spørsmål om deres holdninger, oppfatninger, prioriteringer og atferd, – kombinert med en titt på de eksterne kreftene som enten kan fremme – eller fjerne energien og engasjementet i et innovativt miljø. Dukket det opp et bilde av fem sentrale personlighetstyper som trengs for å skape innovasjon – hvilken er du? (Den fullstendige studien kan bestilles hos Forbes).
Her er de fem viktigste personlighetstypene innen innovasjon:
1 -Endringsagenten. Med sterk personlig integritet og karisma er disse naturlige ledere. Mål og belønning motiverer dem sterkt, men et stort incentiv for denne gruppen er ideen om å skape «noe stort» og utøve innflytelse over andre. De liker å være i front, kjører full gass og viker ikke tilbake for å fremme seg selv i prosessen. De kan virke litt arrogante, er definitivt utålmodige og har stor risikovillighet. De utgjør i følge Forbes 22% av oss.
2 -Forskeren er åpen for alle nye ting, – og klar for å bringe en ny idé gjennom de ulike fasene fra utvikling til gjennomføring. Mottoet lyder som følger: “Der det er en vilje, finnes det en måte”. De er perfeksjonister, stolte over jobben de gjør og har en tendens til å være arbeidsnarkomane. Mest sannsynlig fordi det krever et stort engasjement, mye tid og hardt arbeid for å presse gjennom en idé! De liker også å dele sin kunnskap. Fordi de er så stabile, er de en stor avgjørende og viktig faktor for innovasjon syklusen. De utgjør i følge Forbes 16% av oss, men er overraskende nok sjelden toppledere…
3 -Stjerneeleven. Husker du hun som alltid rakk opp hånden, nesten før læreren stilte spørsmålet? De satt som oftest på første rad, gjerne hoppende på stolen mens de lagde sine velg meg lyder, for å få læreren til å velge dem. De er vel egentlig flinke til alt: De starter tidlig med å utvikle deres personlige merkevare, stiger i gradene og får ting til å skje, selv når bedriftskulturen synes å jobbe mot dem. Ikke overraskende, CEOs pleier å være stjerneelever og de kan vokse og trives overalt.
4 -Kontrolløren er ukomfortabel med risiko, trives best med struktur og viker unna tåkete prosjekter. Fremfor alt, foretrekker de å ha kontroll på oppgavene og liker å ha alt i system. De er best når de kan fokusere på konkrete, klare mål og vet nøyaktig hvor de står, og kan kontrollere «alt». Som kolleger, er de ikke akkurat lagspillere og gode nettverkere. Disse utgjør 15% av alle ledere
5 – Krymperen er rasjonell synes han selv, og anser det som sin oppgave å bringe alle tåkefyrster ned på jorden og tjore dem til virkeligheten, og for en ekte kryper er alle andre enn kontrolløren tåkefyrster. På en middags tallerken ville han vært spinaten: Ikke akkurat folkets favoritt, men svært viktig i helheten av måltidet. Som kontrollørene er de ikke fan av ustrukturerte omgivelser, og de pleier å ta ting et skritt videre….Når de blir spurt om å velge en side, vil de mest sannsynlig velge å være nøytrale. De utgjør 23% av alle ledere – og glitrer i CFO rollen, hvem skulle ellers minne oss andre om budsjett og ressurs begrensninger.
Yngre, mer innovative bedrifter trenger Endringsagenter i lederrollen, – for å kunne få den rette energien inn i en visjon som kan iverksettes av forskerne. Etter hvert som organisasjonen vokser seg større, trenger de Stjerneelever som kan oversette visjonen til en strategi og lede den frem, Kontrollører som kan organisere troppene for å utføre jobben og krympere som holder orden slik at bedriften ikke går mot det ene eller det andre ekstreme ytterpunktet. Et firma med modenhet har større behov for sterke prosesser, samt de som setter pris på kontroll.
Som vi har sett gang på gang, er tøylesløs innovasjon en fantastisk ting. Men det er hva som kommer etterpå som er kanskje mer viktig. For å få en nyskapende idé fra bakken, er det avgjørende å ha en rolleliste som kan holde på spenningen mellom risikotaking og
virkelighet i en sunn balanse midt mellom himmel og jord – hvor innovasjon kan trives.
Kilde: Forbes, Brenna Sniderman
SektorMatch arrangeres av Venturelab og er uformelle frokostmøter hvor 3–4 utvalgte prosjekter innen bestemte sektorer presenteres for en mindre gruppe investorer og industrielle representanter.
Møtene gjennomføres 6 ganger i året og er delt inn i sektorene IKT, Helse og Energi. Temane blir spisset for hvert enkelt møte. Møtene innledes med et faglig foredrag og avsluttes med mingling. Både tidligfase prosjekter og etablerte bedrifter med behov for vekstkapital presenterer seg på møtene. Vi har arrangert SektorMatch i flere år og responsen fra deltakerne har vært meget god.
Sektormatch | 28 februar |
Sektormatch | 10 April |
Sektormatch | 4 juni |
Sektormatch | 19 august |
Sektormatch | 10 oktober |
Sektormatch | 21 november |
Hvis du er spesiellt interessert i en eller flere av disse sektorene, send oss en mail med informasjon om hva du er interessert i, så vil du motta invitasjoner på mail i forkant av hvert møte.
For mer informasjon og påmelding kontakt Julie Bauge
på telefon +47 91 55 20 00 eller jb@venturelab.no.
Velkommen til Nordic Innovation Summit onsdag den 13. mars 2013- ”Innovasjon og overlevelse – Hva gjør man når forretningsmodellen utfordres?”
Hva skjer når varer og tjenester går fra å være industriprodukter til å bli digitale tjenester, og hvilke konsekvenser har det for utviklingen av nye tjenester og forretningsmodeller?
I samarbeid med 07 Media, NTNU, Pargas og Inspirator har vi gleden av å invitere deg til en inspirerende Innovation Summit, der vi ser nærmere på hvordan den digitale økonomien utfordrer tradisjonelle forretningsmodeller og konsekvenser for ulike bransjer.
Professor Arne Krokan fra NTNU, som har skrevet en rekke bøker om den digitale økonomien, gir oss et innblikk i mekanismene bak den nye økonomien og behovet for nye forretningsmodeller i det digitale medielandskapet. Konsernsjef Håvard Grjotheim i 07 Media, som har ledet et stort europeisk innovasjons- prosjekt for publiseringsbransjen, deler sine erfaringer. Han ser på utviklingen i Norge i et europeisk lys med konkrete eksempler fra egen virksomhet i 07.
Managing partner Merete Lütken i Pargas, gir oss et innblikk i hvordan den digitale økonomien utfordrer forlagsbransjen, og hvordan nye publiserings- og forretningsmodeller vokser frem.
Paneldebatt med noen av Norges ledende innovatører og Open Cafe workshop
Møt opp og motta nye tanker, konkrete ideer og en god porsjon inspirasjon!
Programmet starter kl 15.00 og avsluttes faglig kl 18.00. Deretter er dere alle invitert til boklansering av finansthrilleren Supergirl, det vil bli bevertning og mingling.
Samlingen avholdes sentralt i Oslo. Påmelding foretas på http://www.amiando.com/nis-13-mars.html
Hjertelig velkommen til nok et spennende treff!
Med vennlig hilsen
Styret i Innovation Forum Norway
Hvordan endre folks holdninger til en merkevare som MGP? På fredagens frokost med Markedsføringsforeningen forklarte Per Sundnes, med entusiasme og glød, hvordan han fikk MGP fra ”dødsbo til en designerbolig”.
Da Sundnes gikk inn sin stilling i NRK var han innstilt på forandring i melodisirkuset. Musikk konkurransen var på Jahn Teigen og Anita Skorgans tid sterkt preget av en ”nostalgisk Casanova” stil, som var synonymt med datidens populærmusikk.
Det var få virkelige artister, og de som var der var tatt ut fra parodiband og dansekonkurranser…
– Det handler om å spille hverandre gode…
Per Sundnes ville ha mer seriøsitet i konkurransen og ønsket å skape en suksessfull vinnerkultur fokus på teamarbeid. Med ”vi mentalitet” i stedet for ”jeg mentalitet” skapte Sundnes et sterkt engasjement i teamet bak MGP. Han skapte en organisasjon som begynte å backe opp artistene og som etter hvert ble et A-lag i artistbransjen som folk kom og spurte om råd.
Ved å engasjere suksessfulle norske låtskrivere som bodde i utlandet, samt fokusere på at artistene skulle fortelle en god historie i ”retro-soul”, fikk Sundnes bedre artister ut av MGP. Han gav artistene troen på seg selv, der han backet de opp med ekte ”gründer mentalitet”.
Sundnes ’nøkkelord for å lykkes er motivasjon, kommunikasjon, målsetting, etikk og teamwork. Han studerte vinnerne og hva de gjorde, samtidig som han hadde troen på at Norge skulle vinne MGP. ”Dette er jo tross alt NM i musikk!”
Gårsdagens MGP seier med Margaret Berger var Sundnes “siste stikk”, da han har forsøkt å få med artisten i mange år. Les mer om denne saken på vg.no
Per Sundnes er utdannet innenfor journalistikk, film og tv og har jobbet i en årrekke som journalist og programleder i NRK. I dag er han tilknyttet TV3, og har det siste året blant annet vært programleder i Homsepatruljen.
Smart Apps is a great innovation that will revolutionise the world of the homes that we live in. We just thought this was a terriffic innovation! Click to watch this video
Studentorganisasjoner mønstrer sterke navn til SoPro-konferansen 2013. SoPro står for ’sosial profitt’ og konferansens tema er sosialt entreprenørskap.
Når: 7.- 8. mars.
Hvor: Rica Nidelven i Trondheim
SoPro 2013 arrangeres av studenter fra START HiST og NTNU, sammen med Engasjert Byrå, Panterne og Næringsforeningen i Trondheimsregionen. Visjonen til arrangørene bak SoPro-konferansen er å skape det mest lærerike og inspirerende arrangementet om sosialt entreprenørskap i Norge. Sosialt entreprenørskap er et voksende fenomen bestående av bedrifter med formål om å skape varige, strukturelle løsninger på sosiale og samfunnsmessige utfordringer. En sosial entreprenør måler suksess i både sosial og økonomisk verdiskaping.
Det loves inspirerende foredrag og interaktive workshops for kunnskapsdeling, nytenking og inspirasjon til å finne gode løsninger på hvilke utfordringer som kan løses med sosialt entreprenørskap, og svaret på hvorfor dette er lønnsomt. Målet med SoPro-konferansen er å skape en bevisstgjøring rundt de mulighetene som eksisterer og komme et steg nærmere et arbeidsliv hvor både menneskelige og naturlige ressurser blir bedre utnyttet.
Om vi har råd til å la være å inkludere og integrere de stadig flere som blir stående utenfor arbeidslivet, og hvordan du og din arbeidsplass kan skape forandring, er blant temaene som vil bli diskutert i løpet av de to dagene på SoPro-konferansen 2013. Se fullstendig program her, eller lenger ned på siden.
Invitasjonen går til deltagere fra næringsliv, politikk og offentlig sektor, samt til studenter som ønsker å skape og forme fremtidens arbeidsplasser.
Du møter blant andre:
• Tor Haugnes, BI-forsker og formidler
• Eddi Eidsvåg, hjernen bak Pøbelprosjektet
• Simon Eisner, gründeren bak matgjenvinningselskapet Allwin AB
• Christian Wiig, entreprenøren bak Pixellus
• Heidi Wang, gründer av Noen AS og årets Sosial entreprenør 2012
• Katinka Greve Leiner, direktør i Ferd Sosiale Entreprenører
• Knut Ove Børseth, gründer bak Kjør For Livet
• Loveleen Brenna, Seema
• Rebecca Altman, Venture Manager Ashoka Scandinavia
• Tronn Skjerstad, gründer Skjerstad.net AS
• Heidi Aabrekk, Intempo
• Merete Grimeland, World Wide Narrative
• Andreas Lier, administrerende direktør i Itera Consulting
• Andreas Tjernsli, NAV
• Gunnar Bovim, direktør Helse Midt (påtroppende rektor NTNU)
• Torbjørn Røe Isaksen, Stortingsrepresentant for Høyre
• Anette Trettebergstuen, Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet
• Tore O. Sandvik, Fylkesordfører i Sør-Trøndelag (Ap)
• Marte Sootholtet og Brock leMieux, fasilitatorer
Mer informasjon om konferansen og påmelding finner du på www.soprokonferansen.no
Påmeldingsfrist: 20. februar
Program: | Torsdag 7.3.2013 |
09.00 | Registrering |
10.00 |
Åpning v/ Fylkesordfører Tore O. Sandvik |
10.10 | Introduksjon til sosialt entreprenørskap v/ Tor Haugnes |
10.30 | Fire sosialentreprenører inspirerer:- Noen AS v/Heidi Wang – Allwin AB v/Simon Eisner – Pixellus v/ Christian Wig – Intempo v/ Heidi Aabrekk |
13.00 | Lunsj |
14.00 | Velg mellom 3 parallellsesjoner:- Ekspresscamp i samfunnsinnovasjon v/ World Wide Narrative – Hjelp en gründer v/Marte Sootholtet – Nettverksbygging for inkluderende arbeidsliv v/Loveleen Rihell Brenna (ferdig 15.30) |
17.00 | Dag 1 avsluttes |
18.00 | Festmiddag |
Program | Fredag 8.3.2013 |
09.00 | Bør alle behandles som pøbler? v/Eddi Eidsvåg fra Pøbelprosjektet |
10.00 | Ashoka Scandinavia v/ Rebecca Altman |
10.30 | For-profit eller non-profit? |
11.30 | Velg mellom tre parallellsesjoner:- Presentasjoner fra ekspresscamp i samfunnsinnovasjon v/ World Wide Narrative – Strategi for suksess v/Tronn Skjerstad – Ideell, profesjonell eller begge deler? v/ Knut Ove Børseth fra Kjør for livet |
13.00 | Lunsj |
14.00 | Hvilke norske utfordringer kan løses med sosialt entreprenørskap? |
14.45 | Hvordan kan min bedrift bidra litt eller mye? |
15.15 | Avslutning og premieutdeling for sosial workshop |
Over the past 5 years, many Nordic companies have eyed the US market as an opportunity and stepping stone for global sales expansion and profitability. However, according to recent NVCA statistics, less than 5% of these companies are successful in gaining revenues and market share within their first year. Interestingly, an even smaller percentage continue to pursue US business after year one.
To be successful in growing their business in the US and beyond, the Nordic company needs to be aware of and avoid the Top Five Mistakes to Global Expansion.
NOW is the time act since as the US economy is recovering from the Great Recession, there is an openness to new ideas and funds available in the US market today. To take advantage of these opportunities, avoid the top five mistakes of global expansion – through the US as a starting point.
Next Step, based in Silicon Valley provides practical consulting services in sales, marketing and people development. The team of 40 seasoned professionals, with extensive global experience is proven to deliver real revenue results for Nordic companies expanding into the US.
For more information on Next Step and their clients, see www.nextstepgrowth.com.
– Inspirator in cooperation with Nye Konsepter
THE ART OF DOING IT WRONG QUICKLY – 15. okt 2013
– In cooperation with Nye konsepter
Leading expert in Internet marketing, search technology, social media, Web personalization and Web metrics.
![]() ![]() Mike Moran
Digital Marketing Author, Speaker, and Consultant
The author of:
![]() ![]() |
THE ART OF DOING IT WRONG QUICKLYPROGRAM09:00 – 10:30 How the Web Changes the Old Marketing Rules
10:30 – 10:45 Networking, kaffe, te og frukt 14:45 – 16:30 How to Connect with Customers through Content Marketing Networking, kaffe, te og frukt Summary |
||
NB: Alle deltakerne på seminaret vil få Mike sin siste bok: DO IT WRONG QUICKLY |
“What people need to know is that Internet marketing is more about marketing than about the Internet.”
Mike Moran is an expert in Internet marketing, search technology, social media, Web personalization, and Web metrics, who regularly makes speaking appearances. Mike’s previous appearances include keynote speaking appearances worldwide.
Mike serves as Chief Strategist for Converseon, a leading digital media marketing agency based in New York City. Mike focuses on development of Converseon’s Conversation Miner product as well as helping Converseon’s key clients with search marketing, social media marketing, and the cultural transformation that Internet marketing demands
Hva sier partiene? – Video av innspill
Stortingsvalg 2013: De politiske partiene ble invitert til å komme innspill på hva de vil gjøre for å sette sosialt entreprenørskap på dagsorden på en konferanse på Stortinget. Konferansen er initiert av Bitten Schei i Mother Courage og Hilde Dalen i KREM, begge fra Senter for sosialt entreprenørskap og innovasjon. Vertskap er Hilde Magnusson fra Arbeiderpartiet.
Gina Lund er statssekretær i Arbeidsdepartementet.
Edvard Mæland fra Telemark er vara for Torbjørn Røe Isaksen i Høyre.
Karin Andersen fra SV er en politisk pioner innen feltet sosialt entreprenørskap. Hun har bidratt til at det er kommet noen økonomiske virkemidler. Hilde Dalen og Bitten Schei har invitert henne til å komme med innspill ved et Stortingsvalg, der mye er uavklart når det gjelder politisk makt om hvem som skal styre landet de neste fire år.