Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

NORWEGIAN INVESTMENT FORUM, EN INSPIRASJON!

Har hatt en fantastisk dag på Norwegian Investment Forum i dag. Dette er Norges største venture konferanse som arrangeres i samarbeid med Olso Innovation week. Det har vært utrolig lærerikt og givende å være med på.


Dagen begynte med registrering på fasjonable Quality hotel Expo Panorama på Fornebu.

Så fikk vi et inspirerende foredrag om de 10 viktigste trendene i markedet i dag, av Bill Reichert fra Garage Technology Ventures i USA. Han var en veldig engasjerende foredragsholder! Samme var Illan Poreh, som snakket om viktigheten av å være først ute!

Etter 20 veldig bra pitcher gikk vi rett til paneldebatt. Temaet for dagen var “Etter clean tech, hvilken bølge skal vi surfe på nå?”

Jeg skal gi deg litt innblikk i diskusjonen!

Det har vært mye sverming i venture bransjen de siste 13 årene. Vi reagerer veldig fort på nye trender. De endres bokstavelig talt over natten. Hva er det som driver dette? Ofte har dette noe med svigninger i aksjemarkedet å gjøre. Hvorfor skal investorer investere når de vet at markedene for en bestemt trend vil kollapse?

Som investor må man komme ut før kollapsen eller vente 10 år til neste høydepunkt, dette betyr at for å få venture kapital som en gründer, må du tenke som en investor. Disse tenker ofte: “tør jeg å surfe denne bølgen? Da må vi plukke våre gründervinnere før massen gjør det”.

Når investorene har plukket ut noe interessant, kan dette være en utfordring, både for grundere og investorer. Grunderene opplever plutselig mye hardere konkurranse, og investorene opplever en sverming rund dette området. Hvis du ikke har en exit strategi da, slik at investorene kan hoppe av raskt, kan det oppstå fortvilelse… Da vil det bli en lang og slitsom vei opp til en bærekraftig vekst igjen.

Investorene er opptatt av riktig timing. Hvis for eksempel gründere og investorer har lidenskap og optimisme for temaet nanoteknologi, må de fortsatt tenke logisk. De må da vite at dette er en trend som kommer til å dale etterhvert, akkurat som alle de andre. Det er viktig å lære hvordan en skal regulere seg i forhold til trendene. Du vet ikke hva som kommer når… hva du skal investere (penger/tid) i nå? Prøv å tenke fremover og se om du kan forutsi nye trender og teknologier. Identifiser segmenter fra et markeds perspektiv for å få de nye teknologiene tidlig nok. Alle disse trendene har ikke vært blindveier, alle hadde et stort potensiale. Det er lett å være etterpåklok og se årsakene til svikt først etter man har gjort en feil. Det er viktig at vi lærer av disse (Dette er stort sett grunnen til at flere entreprenører har gått konkurs mer enn en gang…)

-For å ta en oppsummering var dette satsings områdene som kom fram under paneldebatten:

    Data økonomi.

  • Raske forretningsmodeller.
  • Diffusjon av store tvers av flere dimensjoner.
  • Globalisering i store data.

Det var også et fantastisk foredrag av PV Boccasam, fra Novak, Biddle and Partners (USA), som handlet om globalisering.

Han snakket om globaliseringens utfordringer som er:

  • Vanskelig å finne kompetente folk på ditt område
  • Tre inn i markeder
  • Barrierer (lover, regler, økonomi)
  • Språk
  • Kultur.

Samtidig understreket han viktigheten av å satse globalt! Se på selskaper som Google, Amazon, som var født globale og multinasjonale på mikronivå. Vi ser en fremvekst av globale vinnere i stor skala.

Et viktig råd fra ham var: Ikke start bedrifter i dag om du ikke tenker på å satse globalt. Det finnes ingenting stort som ikke er globalisert! (Dette skapte en tankevekker for meg)

Neste foredragsholder var Johan Staël von Holstein, en motiverende entreprenør fra Stockholm.

Hans viktigste budskap var:

  • Gi gjerne 10% av selskapet ditt bort gratis til noen som kan hjelpe deg
  • Du kan møte folk som sier: “Dette kommer ikke til å virke”. “For mye tid og penger”. Ha uendelig energi og aldri gi opp!
  • Lidenskap og engasjement er det som skal til for å lykkes.
  • Husk på at du kan forandre verden
  • Det viktigste i verden er frihet, føle essensen av det du gjør.
  • Det vakreste i verden er kjærlighet. Dette kan være være skremmende. Husk dette er akkurat som å drive en virksomhet. Du vil ha oppturer og nedturer, akkurat som i et forhold.

Til slutt endte dagen med selmer-prisen.

Vinneren var Stay.com, som tilbyr gratis reisetjenester som lar deg opprette og dele dine egne sosiale byguider. Stay.com kombinerer ulike reisetyper. Videre på oppholdet tilbyr et offline kart, dermed er det ingen dataroaming-avgifter. Stay dekker i øyeblikket 120 byer over hele verden. Dagens forretningsmodell er revenueshare via booking.

Det var også VIP fest på kvelden på SELMER på Tjuvholmen i Oslo, veldig fasjonabelt!!

Melissa Marshall: Talk nerdy to me | Video på TED.com

For noen uker siden var jeg på idedugnaden og fikk innsikt i mange gode ideer, men en ting slo meg:

Her var det veldig mange intelligente presentasjoner, men noen av de var så vanskelige å forstå at jeg ble helt overveldet. Vi gründere og entreprenører trenger å kommunisere med forskere og spesialister for å kunne bære frem fantastiske innovasjoner hos disse, men det er viktig at vi kan kommunisere med dem! Melissa Marshall har en idé.

En forretningsmodell for internett?

Hvordan tjene penger på internettselskaper? Vi har sett mange tilfeller den siste tiden, som blant annet Facebook, av internettselskaper som har kommet på børs. Facebook taper nå penger.


 

Hvorfor? Fordi de ikke har noen god forretningsmodell. Så: Hvordan tjene gode penger på internett, nå som vi er kommet i en ny tidsepoke?
Suksesskriteriene for at du skal lykkes på nett er:

Å få brukere til å komme til nettstedet ditt, og så få dem til å gjøre noe du tjener penger på mens brukerne er der.

Det finnes en rekke måter man kan tjene penger på internett, man må bruke kreativiteten og vite hvordan man skal skaffe kunder.

Hva skal du gjøre først? Et markedsføringsweb er en god start. Hvis du jobber med for eksempel konsulenttjenester, så bruker du nettsiden for å markedsføre deg selv. Pengene kommer da i andre rekke. Det som er viktig er å få brukeren til å forstå hvorfor du gjør det du gjør, og hvorfor de skal kjøpe dine tjenester. Du bruker også nettsiden til å gi kundene potensiell informasjon, som er viktig for at de skal gi deg informasjon tilbake. På denne måten kan du skape en felles verdiskapning og en god interaksjon mellom kunden og din bedrift.

Som et eksempel har Adam og Eva Frisør AS nå lansert et eget nettsamfunn, der hvor kundene kan opprette egen profil. Kundene kan da se på og snakke om blogginnleggene til frisørene og dette skaper da bedre interaksjon mellom kunde og frisør.

Her lønner det seg å være tilgjengelig, jo raskere respons jo bedre kommunikasjon får du med kunden.

Hvis du har en god strategi for internett, kommenter gjerne dette innlegget.

kilde; websuksess.no

Dyrk den positive forskjellen eller forsvinn | Spre.no

Dette handler om å skape en positiv forskjell for deg selv og kundene dine, og for å gjøre det lettere for deg å lykkes i den harde konkurransen i markedet.

Artikkelen handler om å skape en opplevd kundeverdi i forhold til en forventet kundeverdi og dyrke det mest positive som gjør at du skiller deg ut i markedet.


Dette står blandt annet skrevet på Dyrk den positive forskjellen eller forsvinn | Spre.no:

Den positive forskjellen er det du har som skaper verdi for kunden og samtidig avstand til konkurrentene

Etter vår mening må den positive forskjellen være hovedfokuset i alt en virksomhet sier og gjør. Har man ikke definert den positive forskjellen – eller ikke etterlever den som allerede er definert – vil virksomheten aldri klare å bygge en sterk posisjon med dertil hørende konkurransefortrinn.

Den positive forskjellen er summen av det som er viktig for kundene og det som skaper avstand til konkurrentene. Den handler på sitt mest essensielle om å levere best og mest effektivt på det kundene synes er viktigst til enhver tid.

Denne beskrivelsen legger noen klare føringer for hva den positive forskjellen må ta hensyn til:

  • I ”best” ligger det et perspektiv for sammenligning. Ingen kundeopplevelse er absolutt – den blir alltid sammenlignet med alternativer. Derfor kan du aldri definere en positiv forskjell uten å ha god innsikt om konkurrerende alternativer.
  • ”Synes” peker tilbake på kundenes opplevelse av virksomheten. Skal man bygge en forskjell, må man alltid levere på eller bedre enn de forventningene kundene har til det du som virksomhet tilbyr. Det betyr at det er kundenes subjektive opplevelse som danner virksomhetens objektive virkelighet. En positiv forskjell må derfor defineres ut fra fordelene kundene opplever.
  • ”Viktigst” peker tilbake på det kundene først og fremst ønsker løst. Og det som kunden ønsker løst er behov. Den positive forskjellen må derfor baseres på kundenes prioriterte behov i ulike situasjoner.

Skap og synliggjør verdigapet mellom deg og dine konkurrenter
På et overordnet nivå kreves det selvinnsikt, disiplin og mot for å jobbe frem den positive forskjellen. Du må evne å se hva virksomheten reelt sett og med troverdighet kan påberope seg. Samtidig må du ha disiplin til å dyrke den på en kompromissløs måte i hele verdikjeden og stå last og brast med den over tid. Det kreves i tillegg mot å være trofast overfor det man selv representerer og ikke føle seg presset til å strekke seg mot det ”alle snakker om” når det du representerer er noe annet. Å kopiere kan muligens oppleves som et trygt valg, men å dyrke det unike er smartere og mer langsiktig.

For å definere og bygge ”en positiv forskjell”, må vi derfor ta utgangspunkt i følgende:

  • Målgruppedefinisjon: Hvilke kunder virksomheten henvender seg til.
  • Målgruppeforståelse: Hva disse kundene opplever som sine viktigste behov.
  • Leveranse: Hvordan virksomheten evner å levere, og kontinuerlig forbedre seg på å løse kundebehovene på alle arenaer.
  • Verdi: Hvilken verdi kundene til enhver tid opplever at virksomheten er i stand til å levere sett i forhold til alternativene.

Jo større positivt verdigap kundene opplever mellom virksomheten og alternativene, desto større er sannsynligheten for å være kundens førstevalg.

Og det er her grunnlaget for vekst og fortjeneste ligger – i en kontinuerlig forbedring og effektivisering av det som oppleves positivt annerledes av kundene.

Will Smiths Wisdom: Success Secrets For Young Entrepreneurs – YouTube

Denne filmen er sann visdom for de som driver med entreprenørskap!

Hva gjør all informasjonen med vår skaperkraft?

Ødelegger all informasjonen mulighetene våre til å innovere? Blir vi mindre kreative av all informasjonen?


Vi har gått inn i en ny revolusjon som kalles det kunnskapsbaserte samfunn. Den er drevet av informasjonsteknologi, fornybar energi og livsvitenskapene. Kan Norge hevde seg i denne revolusjonen og skape innovasjoner innen dette for å overleve globaliseringen? Eller kan du som nordmann skape noe for den tredje verden?

Med så mange smarte universitetsstudenter som man har her i landet, kan man være sikker på at vi vil klare å skape store ting innen teknologi, livs vitenskap og nye energiformer. Samtidig som vi skal klare dette, er det viktig at vi har nok kunnskap om forretningsutvikling til å ta disse ideene ut i markedet og skape verdier av de. Hvem er det du skaper verdier for? Kunden! Vi må egentlig være mye mer kreative enn vi var før, fordi forbrukerene stadig vet mer om det meste.

Samtidig som vi skal skape innovasjoner innen dette, må vi passe på kreativiteten. Vi er alltid tilgjengelige på mobil, selvom vi er langt inne i Nordmarka eller på andre siden av kloden. Samtidig blir vi eksponert for over 80000 bytes med informasjon på en dag, og dette kan gjøre oss ganske stresset som individer. Stress gjør deg fysisk mindre kreativ.

For å slappe av, kan det være lurt å ta en pause og reise litt. Dette gir deg overskudd og ny inspirasjon. Husk at inspirasjon er det som mater kreativiteten din. Utfordre deg selv og dra et sted du aldri har hvert før. Hva med å reise et sted til den tredje verden og hjelpe mennesker som trenger det? Kanskje du kan finne nye muligheter, nye businessområder og ukjente markeder andre steder?

Information is not knowledge.
Albert Einstein

Jeg ble inspirert til dette innlegget da jeg så på programmet Departures på Travel Channel. Det handlet om to gutter som hadde reist jorden rundt og ikke ville stoppe med det. Han ene deltakeren sa noe som vil sitte i meg lenge: livet fortsetter gjerne i samme bane når man kommer hjem igjen..

Vi som gründere vil gjerne ikke at livet skal fortsette i samme bane, vi vil ha variasjon og nyskapning inn i hverdagen eller hva?revolusjon

Idédugnaden

Jeg var på et veldig inspirerende idédugnad i går, der det var mange spennende prosjekter. Idédugnaden var et samarbeid mellom Ivent2 og Start UIO, og hensikten er å utfordre studenter fra forskningsmiljøet i Oslo til å presentere en idé.

Dette kan være en idé fra din egen forskning, eller så kan man presentere en uavhengig forretningsidé.


Det startet med et motiverende foredrag fra Bo Myrås, som er grunnleggeren av nettsamfunnet Biip.no. Han fortalte oss om en utfordrende reise innen entreprenørskap, med drivkraft og pågangsmot andre bare kan drømme om. Han klarte på en inspirerende måte å fenge publikum med motiverende ord, og satte med dette standaren for kvelden.

Etterpå var det pitcher fra ulike gründere som hadde sine ideer, konkurranser og god mat. Alt i alt en fortryllende inspirerende aften! Det er absolutt verdt å bli med på dette arrangementet om du er student. Hold utkikk etter Idédugnaden!

Har du en god idé? Du kan også melde deg på Inven2 sin idépris. Du har muligheten til å vinne 100’000 kr!
Frist for innsending av ideer er den 15/10- 2012.

Send inn din idé i dag og vinn 100.000 kroner!

Inven2 arrangerer i disse dager en idékonkurranse hvor hovedpremien på 100.000 kroner deles ut til beste idé til et nytt produkt eller en ny tjeneste. I tillegg deles det ut en premie på 50.000 kroner. Alle kan delta, men det stilles krav til at idéen må ha et forretningsmessig potensial og en plan for realisering. Samtlige idéer vil bli vurdert og gitt en skriftlig tilbakemelding. Vi håper flest mulig bidrar med sine idéer!

Inven2 er Norges største aktør innen kommersialisering av forskning og eies av Universitetet i Oslo og Oslo Universitetssykehus, Norges største og fremste universitet og sykehus. Les mer på www.inven2.com

“An idea that is developed and put into action is more important than an idea that exists only as an idea” Buddah

Jack Horners 10 tips for kreative gründere – YouTube

Dette er tidenes mest laid back inspirasjonen jeg har fått noengang, men likevel topper den listen over slike videoer!

Denne inneholder essensielle entreprenørielle egenskaper og områder det er viktig å fokusere på, hvis du ønsker å være en kreativ gründer.

“Imagination is the beginning of creation. You imagine what you desire, you will what you imagine, and at last, you create what you will” – George Bernard Shaw

http://www.youtube.com/watch?v=7i-pnrfLpCc&feature=player_embedded

Spørsmål du må kunne før en pitch hos investor!

Jeg kjenner en investor som har gitt meg noen spørsmål som han kaller Grunder memo. Dette er spørsmål investorer vil ha veldig gode svar på hvis de skal investere i et selskap.


“De ser kanskje enkle ut, men jeg har til gode å møte en grunder som ikke sliter voldsomt med å gi gode svar på dette. Stort sett er svarene klisjer og floskler over egen fortreffelighet, m.a.o. de forstår ikke spørsmålene eller finner de for vanskelig til å gi skikkelig svar på.” (Olav, Hans E 2012)

 

1. A brief but very accurate description of your product/technological
solution, in particular exactly what is unique?

2. What has been, what is and what do you expect the technological
challenges/difficulties to be and how have you, are you and will you
solve these?

3. A brief background/history and strategic explanation of status
today?

4. A detailed but short description of past, present and likely future markets where this solution/product fits in; who has been, are and are likely to be the major players, directly and indirectly, and how is this likely to change/look going forward, and how do you/your product fit into all of this?

5. Your various value propositions broken down to dollars and cents, e.g. what incremental value will your customers receive from using your solution/product; in terms of both cost savings and revenue increases. In other words, what are the value propositions that will compel your potential customers to purchase your solution/product?

6. Your corresponding revenue model(s), e.g. your “pricing policy) and your rationale for this?

NB: Do not mistake value propositions for revenue model because they are not the same.

7. A description of your present and likely future competitors and why your value propositions and revenue models are superior, and how you will keep it that way.

8. A description of your business model to reach critical mass of customers and cash flow positive in the shortest possible time using a minimum (but necessary) funding from your funding partners/shareholders. Needs to be specific to show that you have a very good plan/strategy of how you intend to spend the investors money wisely and with solid return.

NB: Showing us a 5 year budget has nothing to do with answering the above

9. What is your exit strategy? A very good explanation of the various exit options.

NB. Disse spørsmålene er typiske for investeringer i såkornfase og tidlig ventureselskaper. (Før bedrifter kommer i vekstfasen)

Disse spørsmålene er bare på engelsk, men ta kontakt om du har noe spørsmål relatert til det ovenfor, så skal jeg forklare innholdet så godt som mulig:)

– Jeg er ikke så gira på studier lenger – DN.no

– Jeg er ikke så gira på studier lenger – DN.no.


Da jeg leste denne artikkelen i dag, ønsket jeg å formidle dette:

For noen år tilbake spurte de førsteårsstudenter ved Entreprenørskapsstudiet: Hvor mange av dere ønsker å starte eget selskap? Omtrent 60% svarte ja på dette. Da de gikk ut tre år senere fikk de samme spørmålet, men da var det bare 10-20% som svarte ja.

Ja, man kan si at man lettere tar egen risiko uten høyere utdannelse. Dette er veldig bra, fordi du har ikke så mye sperrer som du får ved høyere utdannelse. Dessuten blir du lært opp til å finne mye pensum i bøker og forskningsartikler. Her har Vetle Børresen helt rett, fordi det er faktisk ingen bok som kan lære deg entreprenøskap.

Derimot ble jeg veldig glad da jeg leste litt lenger ned i artikkelen, om at studenter som spesialiserer seg i entreprenørskap scorer 2-3 ganger så høyt på oppstart av egen bedrift. Dette fikk meg til å reflektere over mitt eget studie ved Markedshøyskolen, i innovasjon og entreprenørskap, som gir meg mer lyst til å starte eget firma. Jeg føler meg mye mer sikker på det å starte bedrift enn for et år siden, og har startet min allerede (Den bloggen du leser nå). Jeg føler at jeg kan fokusere mer på hvordan jeg skal håndtere problemer, enn problemet selv, fordi at jeg har lært mye om risikohåndtering og problemløsning på skolen.

Faktum er at når du har den bakgrunnskunnskapen, har du mer vett i skallen enn å satse på noe som ikke treffer markedet i det hele tatt og vil derfor la være å starte eget. Dessuten får du brukt all den bakgrunnskunnskapen som du lærer på skolen som en verktøykasse, til disposisjon når du trenger det i arbeidslivet. Jeg tror det er derfor Markedshøyskolen er så opptatt av nær kontakt med næringslivet, slik at ikke studenter skal få sjokk når de kommer ut i “real life”.

Entreprenører er overalt! Hva har de til felles?

Hvorfor er entreprenørskap mye mer tilgjengelig i dag? Hvorfor er de overalt? Har de noe til felles?

Eric Ries forteller…

http://www.youtube.com/watch?v=oPw4q92zzLw&feature=player_embedded

Sektor Match

I dag tidlig var jeg deltaker på SektorMatch, som var et uformelt og hyggelig frokostmøte. Dette holdes i regi av Venturelab AS og Movation AS, i samarbeid med Advokatfirmaet Selmer AS. Møtet var i veldig flotte lokaler hos Selmer på Tjuvholmen i Oslo.


Dagens tema var teknologi og hensikten med dette var å sette fokus på markedet og vekstområdene. Det begynte med et interessant foredrag så var det 3 prosjekter som introduserte seg for oss, en liten gruppe investorer og andre representanter fra bransjen.

Vi ble innledet med et spennende foredrag av Fredrik Syversen som er direktør for næringsutvikling i IKT- Norge. Han var veldig opptatt av at regjeringen skulle bruke mer ressurser på innovasjon, og satse mer på å fostre frem innovasjons miljøer. Han snakket om hva slags utfordringer det var i bransjen og hvor den teknologiske utfordringen var. Fredrik fortalte ivrig om trendene som beveger seg i bransjen, som for dagen er gamification (f.eks Dragon Box som er et dataspill som lærer bort matte i et hurtig tempo), consumerization (forbrukerbehov innen IT), lifescience (helse) og crowdsourcing (definisjon finner du her).

Så kom morgenens høydepunkt , da de tre prosjektene skulle representeres: Vi fikk en god introduksjon av Truls Berg i Movation AS og flotte presentasjoner fre gründerne selv:

EraseMe International AS:
Et ryddeselskap på internett. De hjelper både privatpersoner og virksomheter som ønsker å fjerne uønsket eller lovstridig digital informasjon i den virtuelle verdenen. EraseMe har funnet et stort behov i markedet. De har godt utnyttet trenden med den eksplosive veksten i bruk av sosiale medier og informasjonsutveksling mellom oss mennesker, og gjort noe som kan bedre betingelsene for å styrke personvernet og tilstedeværelsen på internett. Brukere gir stadig ut mer informasjon om seg selv på nettet og flytter nesten hele privatlivet ut her. EraseMe gjør noe med dette og kan hjelpe deg med å fjerne spredningen av personopplysninger og lovstridig publisering av informasjon fra nettet.
Egen kommentar; “Disse har jo funnet et enormt behov i markedet, der mulighetene for vekst er enormt store. Dette kommer til å bli; the next big thing. Go EraseMe!

Silvados AS
Silvados AS eier domenet www.baretilbud.no Dette er Norges beste nettsted for tilbudsannonser. Denne bedriften erstatter alle de gamle reklamekatalogene, og får alle tilbudsannonser for bedrifter inn på et nettsted. Dette nettstedet er både for forbrukere og bedrifter, der baretilbud.no setter system på annonsene slik at det skal lønne seg for alle. De har tilbudsklubb for forbrukere med gode lojalitetsfordeler og eksklusive tilbud, samt rabatter og tilgang på funksjonalitet. Som bedrift kan du få integrerte kampanjer i digitale medier. Da hjelper baretilbud.no deg å nå ut til kundene dine ved hjelp av som flere varianter av reklame til nett og mobil.
Egen kommentar; “What a bargain” Med stor fokus på kundenytte og vinn-vinn situasjon for både forbrukere og bedriftsmarkedet!

Scan4News
Scan4News er en ny søkerteknologi som brukes til å skreddersy informasjonstjenester for sine kunder. Denne teknologien er svært avansert, men samtidig veldig enkel å bruke. Med svært kompetente medarbeidere strekker de seg litt lenger hver dag for å utvikle enda mer for kundene, og samtidig bringe teknologi og innholdstjenester fremover. Hvis du er gründer kan dette systemet f.eks hjelpe deg å søke etter fond som kan gi deg gratis penger. Scan4News her!
Egen kommentar: “Wow, her er det verdiinnovasjon i aller høyeste grad. Gjett om jeg kommer til å bruke disse aktivt?!

Alt i alt var det et veldig hyggelig frokostmøte. Jeg gleder meg til neste gang, 15. november 2012.).

God, smart og brukervennlig idé!

God, smart og brukervennlig idé! Sier du nei takk til et mini keyboard med skjerm?


Smart – keyboard for enklere skriving! Hvorfor er dette en god ide?

Fordi produktet gjør det mye lettere for kunden, og vil løse et stort behov hos de fleste. Tenk om skrivingen på tastatur kunne gå mye raskere enn den gjør i dag (uten at man behøver å kunne touchbehandling)?

Jeg vet at dette er noe som kunne forenklet hverdagen til de fleste, fordi dette tastaturet gjør det lettere å se om man har skrevet feil mens man ser på tastaturet. Dette fører visst til mindre nakkeskader og slike ting, da skriveren ikke behøver å bevege hodet opp og ned mens han skriver.

Kan dette skape mer produktivitet? Hva slags andre bruksområder kan man ha til dette?

Hva er oppskriften på suksess?

Finnes det selskaper som kan lære oss veien til å oppnå suksess som gründer? Det har vært en rekke bøker om dette emnet som f.eks: ”Entreprenørskap: Start nye selskaper med suksess”, ”Start ditt eget firma – den eneste oppstartsboken du trenger”…


Så har du blogger og biografier, blant annet biografien om Steve Jobs. Både han og Apple kan sikkert lære oss masse om hva slags egenskaper man trenger for å starte et eget firma. Det er masse fordeler man kan ha ved å ha disse kunnskapene, men det er mye mer som kreves for å lykkes med et selskap.

Når noen lykkes med et godt produkt i en bransje, kan man se gang på gang at noen prøver å herme: Du tenker kanskje stille ”Jeg kan nok lykkes jeg også…”, ”Hvis han lykkes, så gjør jeg også det..” Da er kanskje et klassisk eksempel på entreprenører som ”svermer” rundt nye innovasjoner, og prøver å lykkes med det samme. Hva skjer da?

Vi kan ta et eksempel om app- industrien. Vi har på et par år blitt eksponert for en million apper siden 2008. (Da var det bare 8000 Apple apps).

Du kan lage en ny app som er et meget godt konsept og får suksess. Fordi du sikkert har business teft og kan ”lukte” gode forretninger. Siden det er en bra app med et godt konsept vil sannsynligvis noen prøve å herme. Da vil du slåss med ”nebb og klør” med konkurrentene, og det blir om å gjøre å få flest nedlastninger. . I går stod det en artikkel i DN om en app-gründer med suksess. Nå er det sikkert mange som kommer til å lage nye apper, men det er få av dem som lykkes. Hvorfor lykkes man ikke når oppskriften er der?

Det har nylig vært forsket på dette i USA, der hvor noen prøvde å finne ut det motsatte: Å finne ut hva som skulle til for å mislykkes – De fant ut at mange av de som fikk fiasko hadde lest disse bøkene ”om å lykkes i næringslivet” og fulgt det samme mønsteret som de andre. Her er en sannhet: Du kan ikke starte Facebook 2 eller Apple 2, men du må finne på noe unikt og eget. Dette krever også en annen strategi for å lykkes.

Av dette kan vi godt belyse: Det er ingen fasit på å få suksess som entreprenør, men det er viktig å ha gode forutsetninger for å lykkes.

Så når du leser blogger som: ”10 punkter du må lese for å få suksess som entreprenør”, se litt kynisk på det. Hva kan du faktisk lære av dette? Dette er selvfølgelig steg som kan gi deg motivasjon og innsikt i gründervirksomhet (jf. 7 punkter som kan hjelpe deg på veien til å starte eget firma). Det vil likevel ikke være noen garanti for å lykkes. Jeg tror det er vel så viktig å se på de som ikke lykkes for å lære litt av dette, men det du lærer mest av er dine egne feil!

Norges største investmentforum søker gründere på jakt etter kapital, se her!

Norwegian Investment Forum søker gründere på jakt etter kapital. Seminaret er en del av Oslo Innovation Week, og har siden 2002 vært Norges største nettverksmøte for gründere og investorer.


Er du en gründer med en forretningsidé, med businesspotensiale?

-Klikk på denne linken for å lese mer:
Søker gründere på jakt etter kapital / Design – Marked / InnoDesign – Hjem.

Seth Godin snakker om feil, på “Behind the Brand”

Seth Godin har blitt en av mine største inspirasjoner. Her snakker han om hvordan man bruker sine feil for å lære mer, og hvorfor man ikke skal være så redd for å feile.

Det er ikke en entreprenør som ikke har gjort noen feil! Å gjøre feil er akkurat det entreprenørskap handler om, eller hva? Hvis man kan innrømme feiltakelser og jobbe med disse, får man sjansen til å bygge seg opp på de områdene man er svake på!

Seth Godin er utrolig flink på dette området og har utrolig mye erfaring fra feil! Du får også innsikt i litt av hans umettelige livsfilosofi, og litt om bøkene han skriver. Den siste boken “Poke the Box” er om å ta intiativ på jobben og i livet generelt.

MyGoodAct – A Place for People who Care

My Good Act er et sosialt nettverk som skaper samhold og jobber for en bedre verden. Her kan du starte et prosjekt for noe veldedig du brenner for og/eller støtte prosjekter som allerede er satt i gang.

Hvorfor er dette en bra ide? Dette er en bedrift som har som formål; ikke å hjelpe seg selv og tjene penger, men å hjelpe andre mennesker å bidra til prosjekter de ønsker å støtte selv! De finner flere mennesker som kan støtte de samme prosjektene og bidrar til en bedre verden. For ikke å snakke om at de hjelper tusenvis av mennesker som ikke er så heldige i livet. Dette er det da et digert marked for, samtidig som det er et unikt, kult og inspirerende prosjekt.

Se filmen her, og gå gjerne inn på deres websider, om du ønsker mer info!

http://www.youtube.com/watch?v=oMqgsrS79OY&feature=player_embedded

En liten oppskrift på å lage en markedsundersøkelse

Tiden er kommet for å realisere produktet ditt, men er dine produkter/ tjenester riktig for målgruppen du hadde tenkt deg ut? Kanskje det er andre målgrupper som det er viktig å undersøke? Her er 3 små tips til hva du må tenke på hvis du skal lage markedsundersøkelse.

1. Først må du vite hva du skal undersøke, altså hva du skal finne ut om målgruppen:

– Ønsker du å vite hva slags produkter/tjenester innen din bransje målgruppen din kjøper, hvorfor de kjøper det, og hvordan de kjøper det?
– Hvor de vanligvis får høre om produktene/tjenestene de bruker?
– Er det forskjell på private brukere kontra profesjonelle (bedrift)?
Hva slags holdninger målgruppen har til produkter/ tjenester i din bransje? Her kan det være greit å vite litt om inntekten til folk. (De kan ha en
positiv holdning til et merke, men ha en negativ holdning til bruken av det siden det er dyrt. Hvilket betyr at de kanskje ikke har råd til å bruke produktet).

2. Det kan være lurt å designe to typer undersøkelser:

1 – En kvalitativ undersøkelse:
Dette er for eksempel intervjuer som du kan gjøre med et utvalg mennesker, såkalte “pilotkunder” som du vet er villige til å kjøpe eller ditt produkt. Du kan stille de spørsmål om hva slags holdninger de har til ulike merker (som er i din bransje), og få litt mer forklarende svar.
Dette kan du enten ta opp på bånd eller filme om du vil, det viktigste er at du får noen fakta ned på papiret. (En vanlig feil her er å stille veldig ledende spørsmål, slik at du kan påvirke intervjuobjektet i din retning).

2 – For at investorer skal bli tilfredsstilt vil de gjerne ha tall.
Da er det viktig at du har gjort en omfattende undersøkelse av kunden. Det vil si kvantitative fakta, som man kan se på et papir (Opptelling av antall potensielle kunder i målgruppen, inntekt, alder, kjønn, demografisk –dvs. hvor de bor, etc.)

3. Så må du ha et utvalg å forske på.

– Du må vite hvor mange som er i målgruppen, eller hvis målgruppen er stor må du vite hvem du skal rette deg mot.
– Du må vite hvordan du skal rette deg mot de du undersøker. Eks: Hvem skal du ha intervjuer med og hvordan skal disse foregå? Hvem skal du få tallene fra?
– Du må ha en plan for hvordan du skal rekruttere mennesker til markedsundersøkelsen din.

  1. Billig alternativ 1: ”5 på gata” – Du har laget ferdigstilte spørsmål med ferdige svaralternativer (en kvantitativ undersøkelse)
  2. Billig alternativ 2: Lag en undersøkelse på Google forms, Survey monkey, eller free online surveys og legg den ut den på sosiale medier: Facebook, Twitter, LinkedIn etc. NB! Det spørs om enkelte av deltakerene her ikke er i målgruppen din? Samtidig kan svarene her vise deg om det er andre markeder du kan sikte deg etter.
  3. Billig alternativ 3. Telefonintervjuer og mail for litt mer kvalitative svar (svar som man ikke kan telle). NB! Husk at du må stille så nøytrale spørsmål som mulig, slik at du ikke påvirker svarene til intervjuobjektet!

Husk at svarene du får, skal være med på å hjelpe deg å nå ut til målgruppen din. Det er viktig at du bruker litt tid på dette og at det gjøres skikkelig.

Hva er entreprenørskap? David Armano forteller.

Lurer du på hvordan det er å være entreprenør? En entreprenør og en gründer skiller seg noe fra hverandre, men betyr det samme på engelsk. Her er forskjellen:

– Entreprenørskap er en måte å tenke, ressonere og opptre på, som med et helhetelig utganspunkt alltid har fokus på det å finne,
utvikle og utnytte nye muligheter for økt verdiskapning (Hoff, 2010)

(David Armano er en Gründer som har startet et selskap med suksess)

– Gründere er personer med evne til å se og utnytte innovative ideer og som våger det ukjente. De realiserer eller kommersialiserer ideene sine med kalkulert risiko, med det formål å skape økte verdier for seg selv og andre. (Hoff, 2010)

Her snakker David Armano om hvordan det er å være entreprenør, han har mye inspirerende å si…

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...