Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Bærekraft mindre viktig for nordmenn

YouGov har undersøkt hvordan mer enn 10 000 mennesker i 9 forskjellige europeiske land forholder seg til mat, dagligvareinnkjøp og bærekraft, og hvordan europeernes forbruksvaner har forandret seg etter Koronapandemiens utbrudd.

Hvis man ser nærmere på europeernes kriterier for dagligvareinnkjøp, finner man produktets kvalitet (88 %) og gode priser (82 %) på topp. Italienere (72 %), tyrkere (72 %) og spanjoler (70 %) legger i større grad vekt på bærekraftig produserte varer, mens dette er mindre viktig for befolkningen i Norge (29 %), Danmark (39 %) og Finland (41 %).

Undersøkelsen fant også at bare 28% av de norske deltagerne er villige til å betale en ekstra skatteavgift på mat og drikke som har vist å ha negativ påvirkning på miljøet.

Unge mer opptatt av bærekraft og miljø

For 57 % av europeerne er sosialt og miljømessig ansvar et kriterie og 63 % nevner utvalget av lokalproduserte varer – dette gjelder særlig italienere (80 %) og spanjoler (79 %).

I Norge er det 41% som rapporterer at det er viktig at butikkene de handler i tar ansvar i forhold til samfunn og miljø. 40% av disse er mellom 18 og 29 år.

Koronapandemiens innflytelse

Under pandemien har mange forbrukere endret kjøpsadferd. 1 av 4 europeere angir at de kjøper større mengder med mat (26 %) og oftere kjøper nonfood-produkter (f.eks. klær, kosmetikk og pleieprodukter) på nett (25 %) siden koronapandemien brøt ut.

Overraskende nok er det flere forbrukere som oppgir at de bestiller færre ferdigretter nå sammenlignet med da pandemien brøt ut enn de som angir at de gjør det oftere: 23% vs. 12%.

7% av de norske deltagerne oppgir at de bestiller ferdigmat via en leveringstjeneste. 9% av nordmenn sier at de handler matvarer på nettet.

Undersøkelsen er basert på intervjuer med 10.467 representativt utvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i perioden 26. januar til 12. februar 2021. Herav 1025 i Danmark, 1194 i Finland, 1092 i Frankrike, 1028 i Italia, 1019 i Norge, 1014 i Sverige, 1055 i Spania, 2052 i Tyskland og 1004 i Tyrkia.

Innholdet er hentet fra en pressemelding fra YouGov.

 

 

Nortura og REMA 1000 med innovativt sjumilsteg

Gilde og REMA 1000 lanserer for første gang i Norge en helt ny emballasje for kjøttdeig. Ny innpakning skal i følge de to aktørene redusere plastandelen med hele 75 prosent. Det skal visstnok utgjøre en reduksjon på 39,2 tonn plast i året.

Kjøttdeig har i mange år blitt pakket i plastskåler og plastfolie for å bevare produktets holdbarhet. Innovasjonen de nå tar til marekdet er en ny-utviklet lufttett pose ivaretar kvalitet, samtidig som plastforbruket går kraftig ned. Pakkene blir å finne i REMA 1000s butikker fra mai 2021.

– Nytenking som dette er viktig både for oss for kundene våre. Hvis vi skal lykkes med å nå de ambisiøse klimamålene vi har satt, må vi finne tiltak som gir effekt. Vi har kuttet 1321 tonn plast på egne merkevarer siden 2018, men vi skal ikke gi oss der, og den nye emballasjen til Gilde gir oss et betydelig hopp i riktig retning, sier Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i REMA 1000.

– Overgangen til flowpack-emballasje er første ledd i en langsiktig plan på mer miljøvennlig emballasje på deiger. Ny forpakning bidrar også til reduksjon av klimagass-utslipp, fordi pakkene tar mindre plass under transport kan vi også redusere transportbehovet, sier Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura.

Hun kan også opplyse om at Gilde og Nortura har ambisiøse mål for reduksjon av plast.

– All vår emballasje skal være 100 prosent bærekraftig innen 2030, sier hun.

Enklere for forbruker å velge riktig

Ny emballasje gjør det enklere for forbruker å velge bærekraftig. Ny forpakning gir mer plass til forbruker-innsikt, og plast-initiativet blir svært synlig på pakken.

-Gjennom våre forbrukerinnsikter vet vi at halvparten av befolkningen mener egne valg i hverdagen bidrar til en bærekraftig utvikling. Nå kommer vi forbrukeren mer i møte, og håper forpakningen blir godt mottatt, sier Karolina Henriksen, som konserndirektør for Rødt Kjøtt i Nortura, og ansvarlig for Gilde.

Ifølge innsiktsrapporten Forbruker og Bærekraft 2021 fra Opinion er det i dag en lav andel forbrukere som synes det er lett å finne informasjon om produktenes bærekraftighet. Den nye forpakningen skal derfor også gjøre det lettere for forbruker å velge sunnere. Kjøttet pakkes i tre ulike formater som gir forbrukerne mulighet til å velge i produkter med hhv 14 % / 10 % / 5 % fett. En av pakkene er også nøkkelhullsmerket.

Digitaliseringsdirektoratet blir NHH partner

Første fellesprosjekt er konseptskisse til en “digital assistent” som skal forenkle kommunikasjonen mellom brukere og offentlig sektor.

– Digitaliseringsdirektoratet og forskningssenteret Digital Innovation for Growth ved NHH skal tenke nytt om hvordan Norge kan løse store samfunnsoppgaver og utvikle offentlig sektor. Sammen skal vi  bruke innovasjon for å finne løsninger som kan bidra til langsiktig bærekraftig effektivitet, sier  avdelingsdirektør i Digitaliseringsdirektoratet (Digdir), Cat Holten. 

Tor W. Andreassen, NHH-professor og leder av Digital Innovation for Growth (DIG), fremhever at målet med samarbeidet er å bidra til forenkling og effektivisering av offentlig sektor med forskningsbasert utvikling av nye digitale tjenester. De planlegger også å utlyse master- og  doktorgradsoppgaver. 

– Offentlig sektor er kommet et godt stykke på vei i arbeidet med digital transformasjon og  effektivisering. Med dette samarbeidet vil nye digitale tjenester og implementeringen av disse i større  grad baseres på forskning, og dermed gjennomføres med større sannsynlighet for suksess. For NHH betyr dette en styrking av innovasjonsforskningen inn mot denne sektoren, sier Andreassen.  

– Nye perspektiver og idéer  

Regjeringens strategi for digitalisering av offentlige tjenester retter seg mot en tydelig brukersentrert  tjenesteutvikling. Samarbeid på tvers av offentlig sektor og akademia vil kunne styrke dette arbeidet. 

– Innovasjon i offentlig sektor krever samarbeid på tvers av forvaltningsnivåer, sektorer, næringsliv,  sivilsamfunn, utdannings- og forskningsmiljøer og med innbyggerne. Et samarbeid med DIG-senteret  ved NHH vil bringe nye perspektiver og idéer inn i utviklingen av offentlig sektor, sier Holten. 

Målet – en enklere hverdag for folk flest 

Digitalisering av offentlig sektor skal gi en enklere hverdag for innbyggere, næringsliv og frivillig  sektor. Som første prosjekt skal Digdir og DIG-senteret samarbeide om konseptskissen til en “digital  assistent”. Den digitale assistenten skal følge brukeren gjennom forskjellige offentlige  tjenesteløsninger slik at hen får med seg relevante data fra en løsning til en annen. Digdir kartlegger nå hva en digital assistent kan være, og hva som er innbyggernes behov i møte med det offentlige. Konseptskissen skal leveres til regjeringen i begynnelsen av september. 

– DIG skal gjennomføre eksperimenter med sentrale brukere før lansering av nye løsninger, og bidra  med kunnskap om psykologien rundt adopsjon og brukeratferd i et digitalt miljø. Målet er at brukere tar i bruk nye offentlige løsninger raskere, avslutter Andreassen.

UnLoc og Doro Care med digitale nøkler til Elverum

Det norske selskapet Doro Care AS, som leverer digitale omsorgsløsninger, inngår nå en avtale med Sør-Østerdalsregionen (Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal, Trysil, Våler og Åmot) om å tilby digitale nøkler.

Doro Care AS har i samarbeid med Elverum, som første kommune, tatt frem et konsept som sikrer en effektiv administrasjon av digitale nøkler. Løsningen skal brukes i kommunens tjenesteproduksjon som gir tjenestemottakerne mulighet, på en helt ny måte, til å være pilot i eget liv. Løsningen er basert på det norske selskapet Unloc sin teknologi – verdens digitale nøkkelknippe som fungerer med mange ulike lås- og adgangskontrollsystemer.

De digitale nøklene skal sørge for sømløs tilgang til kommunale tjenestemottakere og muliggjøre akutt tildeling av midlertidige nøkler til helsepersonell. Overordnet vil løsningen frigjøre all den tiden som i dag går med til håndtering og administrasjon av fysiske nøkler.

-Vi ønsket en helhetlig løsning som favner alle som kan behøve akutt eller varig tilgang til boliger, og som dekker mer enn bare kommunens behov. Denne løsningen passer godt inn i vårt arbeid for at folk skal kunne bo hjemme lengre, og fortsatt være herre over egen livssituasjon, sier prosjektkoordinator i regionrådet for Sør-Østerdal, Tor Sætrang.

– I dag er vi avhengig av fysiske nøkler, noe som er både tidkrevende og sårbart. Denne løsningen vil gjøre hverdagen enklere og tryggere for kommunens tjenestemottakere, og vi ser på dette som en svært spennende løsning som vi i første omgang ønsker å prøve ut i samarbeid med noen av våre brukere, legger prosjektleder for velferdsteknologi i Elverum kommune, Åshild S. Engen til.

Forenkler tilgangen til private boliger og kommunale bygg 

– Digital nøkkelformidling er en naturlig utvidelse av vår eksisterende 24/7 tjeneste. I dag administrerer vi ca. 15,000 fysiske nøkler og kjenner daglig på den friksjonen det medfører. Vi har lenge vært på søken etter en universell løsning som forener flere digitale låssystemer, er skalerbar og møter krav til sikkerhet og sporing, sier Daglig leder i Doro Care AS, Arvid Bakken. 

Nødsentralene 110 og AMK i Innlandet er også involvert i prosjektet. Ambulansetjenesten i Hamar er allerede i gang med å teste løsningen og de mener at løsningen potensielt kan redde liv. OBOS er også deltakende i prosjektet slik at nedslagsfeltet for kommunen blir størst mulig.  

Head of Sales i Unloc, Terje Skog Jenssen uttaler avslutningsvis;

-Vi skal åpne dører for alle, overalt. Vi er stolte og ydmyke av at vi, sammen med Doro Care og kommunene i Sør-Østerdalen, skal gjør hverdagen enklere og tryggere for folk.

 

Om Doro Care AS og Unloc AS

Doro Care AS har 35 års erfaring innen leveranse og drift av digitale trygghetsalarmer, velferdsteknologi og tjenester knyttet til dette. Selskapet har i dag 110 ansatte og avtaler om levering av tjenester og teknologi i mer enn 200 kommuner i Norge. 37.000 brukere er i dag knyttet opp mot Doro Care AS sitt helsefaglige alarmmottak.   

Unloc er et norsk teknologiselskap som har utviklet en universell plattform for digital adgang. Selskapet har laget en app som har blitt benyttet mer enn 1 million ganger til å åpne dører. Unloc er i dag 35 ansatte. Med ledende leverandører av digitale låssystemer på laget, skaper Unloc verdens første, digitale nøkkelknippe og har bolig-, næring- og logistikkselskaper på kundelisten.

Apple og Facebook på kollisjonskurs, – får vi se to Goliater i kamp?

Vi gjør oppmerksom på at dette er en gjesteartikkel fra Tor W Andreassen, professor og tilknyttet DIG-senteret ved NHH. 

Mandag 26 april 2021 skjedde det!

Med lanseringen av iOS 14.5 har Apple gjort ord til handling: Brukernes privatliv skal beskyttes. Fra nå av må apper, som for eksempel Facebook, som følger brukerne og samler data hele tiden, be om positiv tillatelse for å gjøre dette.  Mark Zuckerberg og Facebook er i harnisk!

Men hva er bakgrunnen for kampen mellom Facebook og Apple?

Blant GAFA-selskapene (Google, Amazon, Facebook, og Apple) har det pågått en krig mellom Mark Zuckerberg i Facebook og Tim Cook i Apple som vil ramme Facebook i reklamemarkedet. I verste fall kan Apples grep medføre at Facebook går ut av markedet.

Dette er en krig hvor Goliat (Apple) kjemper mot Goliat (Facebook) på vegne av David (kundene). Utgangspunktet er at Tim Cook er opptatt av menneskers rett til privatliv og vil hindre apper på Apples AppStore å uhemmet tappe iPhonen for data.

Argumentet hans er at reklameindustrien har eksistert i lang tid uten å måtte lenke sammen data mellom ulike apper over lengre tid på individnivå for å kunne treffe målgruppen med et godt budskap.

Dette rammer Facebook som bruker disse dataene for å få innsikt om menneskers gjøremål 24/7 og selge denne innsikten til annonsører. Apple har et poeng.

Facebook eier Whatsapp, Instagram, og Messenger som har henholdsvis 2,6 milliarder, 2 milliarder, 1,1 milliarder, og 1,3 milliarder brukere. Hvert minutt, døgnet rundt, hele året, deles det globalt 42 millioner Whatsapp meldinger, og det lastes opp 146.000 bilder på Facebook, det legges ut 350.000 Instagram meldinger, og det deles 150.000 meldinger via Messenger. Facebook vet med andre ord mye om sine brukere – for mye kanskje når dataene underkastes algoritmenes tryllestøv!

Apple mente det, og endret privacy-reglene i operativsystem iOS14 for iPhone og macOS Big Sur på iPads og Mac-pcer. Mark Zuckerberg reagerte spontant og tok ut store annonser i nasjonale aviser hvor han mente at Apple ville ødelegge for alle små og mellom-store virksomheter, som ifølge han var avhengig av Facebook. Et hult argument vil mange hevde.

Kollisjonen oppstår fordi det er to svært ulike forretnings-modeller og forretningslogikker som står mot hverandre.

Apple er et livsstils-merke. En del av den livsstilen de selger er at brukerne har kontroll over sitt privatliv og ønsker å hjelpe dem det. Facebook er et IT-algoritmeselskap som lever av å samle så mye data om brukerne som mulig. Resultatet er at Facebook-brukerne ikke lengre er kunder, men selve produktet som tjener Facebooks interesser.

Kan Tim Cook ha utløst sluttfasen for Mark Zuckerberg??

Hva er moralen?

Det store spørsmålet er om virksomheter skal betjene sine kunder eller om de skal utnytte kundene for å betjene sin virksomhet? Tre-dobbel bunnlinje bevegelsen og ESG-rapportering vil hevde at det handler om å betjene sine kunder og ta vare på mennesker i prosessen. Selskaper ala Facebook er med andre ord på feil side av historien, ifølge Apple.

Gjesteartikkel fra Tor W Andreassen, professor tilknyttet DIG-senteret ved NHH.

Om aktører med god råd, noen gode råd og tre rå innovatører

Denne uken var det duket for den 93. utgaven av Oscar utdelingen. Prisen som egentlig heter Academy Award of Merit regnes som filmindustriens viktigste priser og ble delt ut i et TV-show som kunne ses i 225 land. For oss endringsagenter var årets Oscarfest nok en erkjennelse av at filmindustirens nye vinnere er de store streamingtjenestene, – nemlig Netflix, Amazon og Apple.

Alle tre hadde flere nominasjoner og viste oss med stor tydelighet at Hollywoods fasinasjon for spillefilmer er i ferd med å bli like avlegs som videosjappen på hjørnet. Tenk om filmselskapene i Hollywood litt tidligere hadde definert underholdning som sitt område, i stedet for langt snevrere å definere spillefilmer som det eneste saliggjørende. I så fall ville de nok vært vennligere innstilt overfor både TV, – spill- og streamingmarkedet. I dag er disse tre markedene hver for seg alle større enn filmindustrien!

Nå er de jo ikke synd på filmstjernene. De fem toppvinnende Oscar-nominerte skuespillerne tjente visstnok til sammen 41 millioner dollar det siste året, omtrent det samme som 1000 norske lærere. Likevel var dette mindre enn halvparten av de 87,5 millioner dollar skuespilleren Dwayne Johnson tjente i fjor.

Muskelmannen kjent som The Rock kan neppe innkassere en Oscar, men med en årslønn på 750 millioner kroner gjetter vi på at han likevel smiler hele veien fra treningssenteret til banken.

De nominerte fikk for øvrig også tre dagers gratis opphold på et lite fyrtårn-hotell på øya Hemnesskjær utenfor Marstrand i Sverige. Et langt skritt fra Hollywoods stjernehimmel, men ta en titt …

Vi tolker det som et signal om at en av årets trender for de hippeste vil være å feriere langt unna alle andre. Sosial distansiering med stil.

Det er definitivt mindre show når det internasjonale pengefondet, IMF avlegger Norge et besøk.  Likevel vil vi hevde at betydningen for oss 5 millioner nordmenn er betydelig større enn Oscarsutdelingen. Denne uken la de igjen en rapport med gode råd og klare anbefalinger.. Rapporten som Peter Dohlman denne uken overleverte statsekretær Kari Olrud Moen i Finansdepartementet gir Norge ros for å ha håndtert Covid krisen bedre enn mange andre land. Samtidig får Norge klare råd om å bygge flere boliger der folk vil bo. De peker også på at yrkesdeltagelsen må opp. Norge har for mange som ikke bidrar. Hele 1,9 millioner nordmenn mottok sentrale trygdeytelser i 2019 og over 364.000 personer defineres som uføretrygdede. Det utgjør ifølge SSB over 10 prosent av befolkningen i aldersgruppen 18–67 år, så IMF har nok som vanlig et poeng.

Show ble det også på SV‘s  landsmøte, selv om det var av den ufrivillige sorten. Som kjent er landsmøtene partienes øverste organ og av og til blir ordene mange og setningene lange.

Så lange blir setningene at engasjerte politikere går seg vill og stemmer for det de er mot, og mot det de er for.

I helgen skjedde nettopp dette da SV presterte å stemme mot den utvidelsen av fedrekvoten de egentlig var for. Kan det være at politikken gjøres unødvendig komplisert?

En aktør som gjør sitt for å hjelpe mange med å løse boligfloken er Heimstaden. Nylig har de annonsert “A home for a home” programmet som i praksis medfører at selskapet gir 1000 kroner til SOS Barnebyer for hver leilighet de eier. Siden Heimstaden er Europas tredje største boligeiendomsselskap blir det store beløp av dette. Vi snakker over 110 millioner årlig og ingenting tyder på at Tollefsen & co har vokst ferdig ennå. Kudos!

Underveis har Tollefsen blitt en av Norges rikeste, – og mens de fleste sliter med å finansiere kjøpet av en leilighet kjøpte utleiekongen over 4000 leligheter i en sveiv i Berlin i fjor. Han har også satset friskt i Kragerø og bygger for tiden en ny utescene utenfor Kragerø Resort som han eier. Magasinet Kapital kan informere om at han nok ikke trenger å lete lenge etter populære band som vil spille der. Vokalisten i Postgirobygget, Arne Hurlen, er nemlig ansatt i Tollfesens selskap Fredensborg. Praktisk!

Jeg har det bedre enn de fleste her til stede
Jeg smiler hver dag fordi jeg er glad
Det er så fint å leve selv om stolbena er skjeve
Jeg dekker på med lys og røde roser
Og venter på at hun skal ringe på…

Vi lar Postgirobyggets megahit «en sommerdag» minne våre lesere om at inspirasjon og livsglede slett ikke korrelerer med stolbens beskaffenhet. I stedet handler det om jevnlige doser med gode og inspirerende historier og tidløse sitater, nettopp det som nå lanseres i Inspirator Forum. Du kan lese mer om den kommende lanseringen her.

Selv om Tollefsen er blant Norges rikeste, er han ikke alene om å kjøpe eiendom. Denne uken ble det også kjent at Bjørn Rune Gjelsten kjøper Værdalsbruket som i praksis eier over halvparten av Verdal kommunes areal. Likevel, de to nordmennene blir smågutter når vi sammenligner med klodens to rikeste menn. Jeff Bezos og Elon Musk.

Mye penger er likevel ingen garanti for hverken sjelefred eller raus opptreden. Denne uken kranglet de to på spektakulært vis, foranlediget av at Jeff Bezos protesterte mot NASAs beslutning om å tildele Elon Musks SpaceX en kontrakt på 2,9 milliarder dollar. Kanskje de kun er i dårlig humør fordi president Joe Biden denne uken annonserte en skattedreining der USA’s rikeste må belage seg på økte skatter.

Med over 100 milliarder dollar hver burde begge to ha så de klarer seg, – men det kan være de trenger noen dager på en holme utenfor Marstrand med skjeve stolbein?

Ukens innovasjonsblomst går til Ivar Tollfesen og hans “A home for a home” program og så håper vi at mange av våre lesere liker ideen bak Inspirator Forum. I så fall er oppfordringen klar, bli med – det er gratis og det er inspirerende og det er ditt!

Happy Friday!

 

Inspirator Forum – fordi innovasjon krever positiv energi!

I den offentlige debatten snakkes det mye om omstilling og endringsevne. Utgangspunktet er en naiv tro på at alle og enhver er inspirerte, og at alle ønsker å bidra på best mulig vis. Som Rune Bjerke påpekte i sitt Lemkuhl-foredrag er dette slett ikke tilfelle. Derfor lanserer Inspirator i løpet av mai Inspirator Forum.

Målet er å samle kongerikets gode krefter til innsats for økt positiv energi og inspirasjon i et forum der gode ideer og innspill kan deles og kommenteres deltagerne i mellom. Inspirator AS som også utgir InnoMag legger opp til at medlemskapet skal by på ukentlige medlemstilbud og inspirasjon i bøtter og spann. Som InnoMag vil også Inspirator Forum være gratis, – og man har inngått et samarbeid med Hollandske Institute for Serious Optimism og Open Innovation Lab of Norway.

-En daglig dose inspirasjon er en undervurdert ingrediens i ethvert vellykket innovasjonsprosjekt, sier Truls Berg i en kommentar.

Lemkuhl-foredraget

Hvert år en gang i slutten av oktober holdes det såkalte Lemkuhl-foredraget på Norges Handelshøyskole i Bergen, for å hedre statsråden som i sin tid var en av foregangsmennene for at NHH ble startet. I 2020 var det Rune Bjerke som holdt foredraget. Han har som mange vet en meget bred bakgrunn, både fra politikk, energisektoren og sementproduksjon før han tok steget til topps og ble en høyt respektert og godt likt konsernsjef i DNB og pådriver og styreleder i Vipps.

-Uten å vite det inspirerte han oss til å gjøre alvor av en plan vi har hatt liggende i skuffen i flere år, forklarer Berg.

-Fortell, hvordan inspirerte han dere?

-Rune Bjerke pekte på det enorme sløseriet som foregår, det vi velger å kalle inspirasjonsgapet og som han kalte en utfordring som må løses.

Suksessrik nettverksbygging handler om intelligent informasjons- og kunnskapsdeling og bidrar til å skape økt verdi for alle som deltar. Det betyr at vi inspirerer hverandre, og bidrar til en felles suksess som ikke ville ha vært mulig uten den prosessen man selv har vært en del av.

For mange møter uinspirert på jobb

-Men hvorfor er det overhode behov for et inspirasjonsforum?

-Fordi det er et enormt ressursmisbruk som foregår: KUN 13% av de ansatte i en bedrift er virkelig inspirert til å jobbe der, og ønsker oppriktig at det skal gå bra for bedriften. De deltar ivrig i innovasjonsarbeidet, og arbeider kontinuerlig for suksess. Så er det et 20-talls prosent som er sånn passe inspirert, som går på jobb og henger med, men heller ikke mer enn det. Når de går ut døren på kontoret, er jobben glemt til de er tilbake. Og så viser altså tall som blant annet ble lagt fram av Rune Bjerke i dette foredraget, at hele 23% av de ansatte i en gjennomsnittlig bedrift, er direkte uinspirerte!

Tenk hvilke enorme ressurser som kunne frigis, dersom vi kunne greie å inspirere alle de ansatte!

-Hvordan vil dette være praktisk mulig i et slik forum?

-Lanseringen av forumet er rimelig nok ikke alene tilstrekkelig til å løse de enorme utfordringene Norges – og for den saks skyld verdens – næringsliv står overfor når vi nå begynner å se konturene av en avslutning av Korona-epidemien: Det vil komme svært merkbare kriser i kjølvannet av dette, og de er allerede i gang. Og som Rune Bjerke var inne på i sitt foredrag: Kriser egner seg meget bra til å skape endringsprosesser. Men skal man få til det, må man være i stand til å vekke begeistring, til å inspirere – og til også selv å bli inspirert.

Inspirator Forum åpnes nå opp for alle gode krefter som vil og kan bidra, – og forumet skal være et verktøy for dette: Å bidra til hverandres innovasjonskraft og endringskapasitet gjennom å dele informasjon og kunnskap. Det skaper verdi for alle som deltar, og det er et bidrag til samfunnsbygging fra oss alle – til samfunnet vi er en del av. 

Dette skal bli et nettsted som får deg ut av tanketørre formiddager og eviglange ettermiddager der tanker enten går i ring, på jakt etter sitt opphav eller flykter som «kongens harer» under ethvert forsøk på å fange dem. Men det skal også være et forum der du skal kunne lufte de gode ideene, få innspill og inspirasjon til å løfte humør og kreativitet til nye høyder. Eller kanskje bare, slik det sto i en gammel sjokoladereklame: «Bidra til sindets munterhed».

Heiarop fra dyktige endringagenter

-Dette skal være et innovativt og kreativt fellesskap der du kan møte åpne og spennende mennesker som er opptatt av det samme som deg, nemlig å skape noe, sier Nina Hanssen i FLOWCOM, som «selvsagt er med på noe så spennende som dette».

Hun skal bidra, i likhet med Vigdis Anita Lamberg, som er daglig leder i Karriereakademiet, og som har ønsket seg et slikt forum lenge:

-Som kreativ i mange forskjellige sammenhenger har jeg ofte kjent meg litt alene, helt til jeg nylig oppdaget at det begynner å sitte mennesker rundt omkring og ha det som jobb å være innovative. Wow, tenkte jeg, da har vi jammen kommet et steg videre. Så jeg vil avgjort være med i dette forumet, sier hun entusiastisk.

-Hva blir det viktigste i forumet tror du?

-Det er at man finner et sted der det er skikkelig høyt under taket, der man kan assosiere og inspirere hverandre og lufte nye tanker. Jeg gleder meg til å være en del av dette, smiler Vigdis.

-Noen ganger bare «klikker det», bryter Nina Hanssen inn. Og følger opp: Vi har alle opplevd det, ikke sant: Vi snakker med noen for oss helt nye mennesker, og opplever at vi kan snakke om det meste, i time etter time. Det er en av mange måter å få deg et større nettverk på, og dette har jo blitt et buzzord som brukes i mange sammenhenger, og enkelte har til og med gjort det til en vitenskap.

-Men Inspirator Forum skal ikke bli en plass for vitenskap?

-Der skal tankerne flyte fritt, for det er når du har «flow» at kreativiteten virkelig blomstrer. Ikke når du er stresset, og ikke når du kjeder deg, men når du kjenner at du virkelig er i gang med en kreativ prosess som du kan FØLE, sprudler Nina Hanssen.

Åpen for alle – og de gode kreftene finnes

-Hva vil bli svarene man leter etter i dette forumet?

-Det er jo nettopp det: Man kan ikke alltid spikre et konkret mål for inspirasjon. Kanskje vil ett av svarene bli at man bør søke å påvirke lederstrukturen og ikke minst måten å lede bedrifter på – enslags kontrollert «gi slipp»-strategi som Bjerke har tatt til orde for. Kanskje blir det noe annet. Men vårt svar på utfordringene vi alle står overfor, er å invitere til deltagelse i et Inspirasjonsforum der vi kan gi av oss selv og bidra til åpen informasjon og ikke minst inspirasjonsdeling.

Nå håper vi at lesere av InnoMag og positive endringsagenter blir med og gjør Inspirator Forum til sitt! Det er plass til mange fler – for inspirasjonen skal vokse og gro i dette forumet, og vi skal sette seil mot ukjente havner – men med et inspirert skip som tar bølgene lett blir reisen både bedre og langt morsommere for hver eneste dønning vi forserer, sier Berg. 

Som tidligere jordomseiler vet han hva han snakker om!

 

Innovasjon Norge – Haugli fornøyd med 2020

Støtte fra Innovasjon Norge var i koronaåret 2020 avgjørende for at flere bedrifter enn noensinne fikk realisert prosjektene sine. I tillegg har bedrifter som får råd og støtte fra Innovasjon Norge større vekst sammenlignet med bedrifter uten slik støtte.

– Dette bekrefter at vi løser oppgaven vår, selv i et ekstraordinært og annerledes år der aktivitetene i store deler av norsk næringsliv har vært rammet av koronapandemien. Vi skal nettopp bidra til å utløse muligheter og utvikling av det næringslivet vi skal bygge videre på når krisen en gang er over, uttaler administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge i sin egen pressemelding.

– Vi ser at hele 96 prosent – det er nesten alle – av de bedriftene vi støttet svarer at vårt bidrag var avgjørende for at bedriftene fikk realisert ideene sine. Det bekrefter at vår medvirkning var svært viktig for næringslivet i 2020, fortsetter Haugli.

Rekordår

Ifølge Innovasjon Norges årsrapport for 2020 ble fjoråret et rekordår målt i støtte til næringslivet. Økte bevilgninger fra Stortinget og regjeringen som følge av koronakrisen gjorde det mulig å bistå flere bedrifter. I alt ble det delt ut 12,5 milliarder kroner fordelt på 8100 ulike utviklings- og innovasjonsprosjekter. Det er mer enn en dobling fra året før. Økningen i innovasjonsaktiviteter i 2020 var synlig i alle regionene landet rundt.

Vokser mer

Tall fra Samfunnsøkonomisk analyse indikerer også at bedrifter som fikk støtte fra Innovasjon Norge i 2020 i gjennomsnitt over de siste tre årene vokser mer sammenlignet med tilsvarende bedrifter uten slik støtte. Målt i salgsinntekter var denne merveksten på 10,4 prosentpoeng, mens merveksten i verdiskaping og produktivitet var henholdsvis 8,7 og 4 prosentpoeng. Målt i antall årsverk er merveksten på 3,7 prosentpoeng.

Bidrar til internasjonalisering og finansiering

– I tillegg vet vi at vår støtte også er med på å utløse nødvendig kapital fra andre finansieringskilder til viktige innovasjoner og satsinger. Én krone i form av innsats fra oss matches av 1,5 kroner i annen finansiering. Dette er også en viktig effekt, sier Håkon Haugli og her er det let å gi den tidligere stortingspolitikeren fra Arbeiderpartiet rett.

Med Innovasjon Norge som veileder i søknadsprosessen kunne norske bedrifter i fjor hente hjem i alt 725 millioner kroner i form av tilskudd og egenkapital fra finansieringsprogrammer i EU. Det er mer enn en dobling fra 2019.

Ifølge kundeeffektundersøkelse for 2020 svarer halvparten av bedriftene – sju prosentpoeng flere enn året før – at Innovasjon Norge i stor grad også har vært avgjørende for at de kom i gang med sin internasjonaliseringsprosess.

– Vi må tenke fremover, vi må tenke bærekraft og vi må tenke internasjonalt om vi skal lykkes. 2020 var et annerledes og krevende år for alle. Norsk næringsliv har likevel den omstillingsviljen som er nødvendig. Jeg er svært fornøyd med at vi i Innovasjon Norge har klart å bidra til viktig omstilling og utvikling, avslutter en åpenbart selvtilfreds administrerende direktør Håkon Haugli.

At året har vært krevende for Innovasjon Norge sier seg selv, men det er likevel ikke godkjent at det skal ta over fire uker å få svar på våre henvendelser til Innovasjon Norge – er de flere av våre lesere som har samme erfaring eller er det kun InnoMag som har denne erfaringen?

Likestilling og mangfold – fra visjon til praksis

En ny rapport avdekker at forskningsinstituttene mangler handlingsplaner for likestilling og at ingen av våre universiteter er fornøyde med eget mangfoldsarbeid. 

Rapporten med navnet Fra visjon til praksis er en kartlegging av hvordan forskningsinstitutter, høgskoler og universiteter jobber med likestilling og mangfold.

Kartleggingen viser at det er store forskjeller mellom institusjonene.

– I vårt utvalg ser det ut som at de største institusjonene – universitetene, og i noen grad høgskolene – har institusjonalisert arbeidet med likestilling og mangfold i større grad: de har oftere handlingsplaner og/eller likestillingsutvalg, og de setter av mer ressurser til arbeidet enn mindre institusjoner, sier Sabina Tica, rapportforfatter og stipendiat ved Universitetet i Oslo.

Ingen av respondentene ved universitetene vurderer arbeidet for etnisk mangfold som bra, og under halvparten av de spurte forskningsinstitusjonene samlet sett.

Er likestilling alles jobb, men ingens ansvar?

Likestillingsforsker og leder for CORE – Senter for likestillingsforskning Mari Teigen peker på at likestillingsarbeid må forankres, helst i ledelsen ved en institusjon.

– I Likestillingsutvalgets rapport (NOU 2011: 18) pekte vi på at en integreringsstrategi uten at ansvaret var institusjonelt definert og forankret, kan føre til at likestilling blir alles jobb og ingens ansvar, sier Mari Teigen.

– Det er heller ikke uten betydning hvor ansvaret forankres; jo nærmere det er de sentrale og viktige beslutningene, dess bedre, mener Teigen.

Likestillingsarbeid gjør hele institusjonen bedre

Det er Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif-komiteen) som har gjennomført spørreundersøkelsen rettet mot norske forsknings- og utdanningsinstitusjoner på høyere nivå. Målet har vært å undersøke hvordan ulike forskningsinstitutter, høgskoler og universiteter organiserer og vurderer arbeidet med likestilling og mangfold.

– Likestillings- og mangfoldsarbeid gjør instituttene bedre, ikke bare fordi man vil unngå diskriminering og urettferdighet, men det hever også kvaliteten på forskningen, sier Ingeborg Palm Helland, forskningssjef ved Norsk institutt for naturforskning og medlem i Kif-komiteen.

Korona – liten effekt

Når det gjelder virkninger av koronapandemien for arbeidet med likestilling og mangfold, fant kartleggingen at den har hatt liten effekt.

–  Men vi ser at forskningsinstitusjonene er særlig opptatt av situasjonen til internasjonale forskere og studenter, og risikoen for økte kjønnsforskjeller som følge av koronapandemien, sier rapportforfatter Sabina Tica.

Posten med ny innovasjon som reduserer CO2-utslippene

Vare- og lastebiler hos Posten og Bring tar nå i bruk et nyutviklet pallesystem for å øke kjøretøyenes lastekapasitet og optimalisere transportrutene. Satsingen forventes å redusere både antall kjøretøy på veiene og selskapets CO₂-utslipp.

Flere av selskapets biler og terminaler i Nord-Norge har spilt en viktig rolle i uttestingen av det nye pallesystemet som benyttes til å frakte pakker og gods i landsdelen. Erfaringen viser at et mer effektivt pallesystem i bilene kan spare bruken av ett kjøretøy i uken på både den 1450 km lange strekningen mellom Tromsø – Tana t/r og i lokaltrafikken mellom Tana – Kirkenes t/r. Tilsvarende effekter ble oppnådd i linjetrafikken mellom Tromsø – Alta og flere andre steder.

– Med bedre plassutnyttelse øker vi kapasiteten i bilene samtidig som det vil redusere antall biler og containere på veien. Vi opprettholder dagens leveransekvalitet og basert på erfaringene fra Nord-Norge har jeg tro på at dette kan redusere bruken av mange kjøretøy når vi nå får dette på plass flere steder i landet. Vi kan stable sikrere og få mer utnyttelse av høyden. Det ligger mye verdi i å transportere minst mulig luft og mest mulig gods, sier Inge Seljeset, distriktssjef i Posten Norge.

Det nye pallesystemet er utviklet av det danske oppstartsselskapet SpaceInvader. Målet er å optimalisere fraktkapasiteten i forsyningskjeden samtidig som det skal redusere CO₂-avtrykket fra selve transporten.

– Det er en stor anerkjennelse at Posten og Bring, en av Nordens største logistikkselskaper, har valgt vår løsning for å effektivisere logistikken. Vår visjon er å skape sirkulære løsninger som er bra for både økonomien og miljøet, sier Steen Frederiksen, administrerende direktør i SpaceInvader.

FINN-brukere gjør en økende positiv forskjell for miljøet

FINN-brukere fortsetter den gode trenden med å gjøre en forskjell for miljøet. I fjor bidro brukthandel via FINN til potensielle klimakutt tilsvarende 0,61 millioner tonn CO2e. Tallene viser at bruktmarkedet på Torget bidro til potensielle klimakutt tilsvarende utslippene fra trafikken i Oslo i 15 måneder, og produksjonen av 4 milliarder plastposer.

Nylig lanserte FINNs morselskap Schibsted og Adevinta den årlige Second Hand Effect-rapporten, som er en oversikt over den potensielle miljøeffekten som kommer av at folk kjøper og selger brukte gjenstander på de ulike markedsplassene.

Enorm økning av brukthandel

Miljøbesparelsen gjort av FINN-brukere er en stor og viktig del av dette regnskapet. Brukthandel via FINN torget førte til potensielle klimakutt tilsvarende 0,61 millioner tonn CO2e i 2020, noe som er en stor økning fra 2019 da vi sparte miljøet for 0,55 millioner tonn. Det man sparer på CO2e-utslipp tilsvarer null trafikk i Oslo i 15 måneder, mot 13 måneder året før, viser klimaregnskapet vårt.

Bruk av markedsplassen Torget på FINN er rekordhøy for 2020.  Dette kan spores tilbake til pandemien, som har gjort at aktiviteten har vært mye høyere enn tidligere år. I 2020 hadde FINN nærmere 1,4 milliarder besøk inn til sine nettsider. På Torget alene var det over 400 millioner besøk, som er en økning på 23% fra 2019. Det ble lagt ut over 11 millioner annonser på Torget, som er en økning på over 26% prosent fra året før.

Mer bevisste forbrukere

Nå som vi har levd i over ett år med koronarestriksjoner i ulik grad, ser vi tydelig at folk har brukt FINN mer enn tidligere. Folk bruker FINN torget som et fullgodt alternativ til handling i butikker, og vi har sett enorm økning i kjøp og salg hele det siste året. Møbler, interiør, elektronikk og sportsutstyr har vært vinnere.

– Som vi ser i Second hand Effect-rapporten, har det å kjøpe brukte varer en enorm klimagevinst, forteller bruktmarkedsekspert og produktdirektør på FINN torget, Kathrine Opshaug Bakke. Våre brukere har spart miljøet for utslipp tilsvarende produksjon av 8,8 millioner Iphones og spart miljøet for potensiell produksjon av 28 000 tonn plast. Det er et fantastisk bidrag til et mer bærekraftig samfunn, og jeg tror ikke det er mange årene til man ser en dobling i nordmenns bidrag til det europeiske CO2e-regnskapet, sier Opshaug Bakke.

Når vi kjøper færre nye ting, så trenger vi heller ikke å produsere like mye nytt. Det er derfor en viktig avgjørelse for miljøet å velge brukte varer i stedet for nye. Opshaug Bakke forteller at Sustainable Brand Index har en årlig rangering av hvilke merkevarer som blir ansett som mest klimavennlige. I år kom FINN på en fjerdeplass.

– Det er forbrukerne som har stemt frem FINN i denne rangeringen, og det forteller oss at det er en stor og økende bevissthet rundt det miljøvennlige ved å kjøpe brukt. Det er smart, ikke bare for egen økonomi, men også for miljøet, sier hun.

Sparte nærmere 21 millioner tonn CO2e totalt

Metodikken brukt for å lage utregningene i Second Hand Effect-rapporten tar utgangspunkt i at hvert solgte brukte produkt på markedsplassene, erstatter produksjonen av et nytt. I 2020 har Schibsteds og Adevintas markedsplasser og brukere potensielt spart miljøet for totalt 20,7 millioner tonn CO2e. For å sette tallet i perpektiv, så kan dette sammenliknes med 40% av alle utslipp i Norge i ett år.

I rapporten er det også analysert hva slags materialer varene som ble solgt på markedsplassene hos FINN i 2020 ble laget av – noe som betyr at man potensielt unngikk å produsere disse mengdene av de aktuelle materialene:

  • 28 000 tonn plast = 4 milliarder plastposer
  • 127 000 tonn stål = 1650 km jernbane
  • 15 000 tonn aluminium = 1 milliard brusbokser

Christian Printzell Halvorsen, EVP Schibsted Nordic Marketplaces og CEO i FINN, er svært fornøyd med at alle de tre nordiske markedsplassene i Schibsted, FINN (Norge), Blocket (Sverige) og Tori (Finland), er med på å spare miljøet for klimafiendtlige utslipp.

– Second Hand Effect-rapporten viser at våre tre nordiske markedsplasser for brukthandel utgjør en positiv forskjell for miljøet. I både FINN, Blocket og Tori ser vi en enorm økning i kjøp og salg av brukte varer i 2020 og brukerne er våre egne miljøhelter. At Schibsteds markedsplasser gir folk mulighet til å handle på en bærekraftig måte, er noe vi er veldig stolte av.

Usportslige sportsgrep, usette samtaleshow og uredde sponsorer

Uken har bydd på flere overraskelser som fikk mer enn nok presse og en global festdag som nok kunne fortjent større oppmerksomhet. Vi tenker på Earth Day som hvert år feires torsdag 22. april. Navnet og konseptet “Jordens dag” ble utviklet av John McConnell i 1969 på en UNESCO-konferanse i San Francisco og allerede året etter besluttet FN at dette skulle være jordklodens egen dag. En dag vi 7 milliarder som bebor denne kloden skal feire alt det som forener oss, istedet for å fokusere på det som skiller oss. En dag for klimaet som slett ikke bryr seg om verken grenser eller murer.

Det handler om å løfte blikket og fokusere på våre felles utfordringer. Det gjorde USA’s nye president, Joe Biden da han på en digital lederkonferanse på jordas egen dag i går annonserte at USA forplikter seg til å halvere sine utslipp i løpet av dette tiåret. EU har allerede lovet å redusere sine utslipp med 55% og England har i samme periode forpliktet seg til 68% reduksjon. Toppmøtet kommer i etterkant av at John Kerry har vært i Shanghai og denne uken annonserte USA og Kina at de vil samarbeide om å bekjempe klimaendringene. Vi ser nå signaler på at verdens ledere innser klimaalvoret, – og i november skal de møtes i Glasgow for å videreføre ånden fra Paris-avtalen.

Vi håper en svensk 17-åring inviteres til å holde åpningstalen sammen med Joe Biden og Xi Jinping. DET ville skapt inspirasjon og endringskraft.

Vi vet ikke om Kerry svingte innom Shanghai Auto Motorshow. Helt siden 1985 har dette vært en arena for lansering av kommende bilmodeller, og du kan lese mer om årets trender og innovative nyheter her.

Om lederne i 12 av Europas beste fotballklubber løftet blikket eller mistet fotballens sanne sjel av syne skal vi ikke spekulere i, men det må være lov å konstatere at ukens nyhet om en egen superliga fikk mer enn nok presse. Det manglet ikke på eksperter som uttalte seg skråsikkert om noe de umulig kunne ha rukket å sette seg særlig godt inn i. Mange mente mye, og de 12 fikk både gult og rødt kort for usportslig oppførsel. For oss endringsagenter var nyheten og motkreftene som lynraskt ble vekket et skoleeksempel på hva som ofte skjer når store endringer lanseres.

Et studie i følelser og fakta sauset sammen, og iblandet to spiseskjeer sterke pengeinteresser på begge sider.

Vi så noe av det samme skje da DNB denne uken annonserte at de ønsket å kjøpe Sbanken for 11 milliarder, – lynraskt var kunder ute på sosiale medier og slo fast at de slett ikke ville “godta” en slik overtakelse. Mange av de fortalte at de hadde forlatt DNB for over 10 år siden. De kan umulig ha fått med seg at DNB på det ti-året har gått fra å være en traust storbank til å bli Norges mest innovative virksomhet i 2020. Lærdommen for Kjerstin Braathen og andre endringsledere må være at kunders oppfatning ofte henger igjen i gamle sannheter og myter som forlengst har gått ut på dato. Samtidig, hvis alle som uttalte seg til landets journalister basert på gamle sannheter, tankespinn uten rot i virkeligheten og utbredte feiloppfatninger skulle nektes spalteplass ville det bli sørgelig tomt i mange avisspalter, – og slikt selger jo verken aviser eller annonser. Noen sloss for endring, andre sloss for å bevare status quo.

Vi ser samme utviklingen i seiling. Denne uken starter SailGP-mesterskapet i Bermuda og de åtte superraske 50-fots katamaranene som kan seile med en fart som overstiger 50 knop (90 km/timen) er dekket av tusenvis av sensorer som leverer data i strie strømmer. Blant annet brukes dataene til å evaluere og justere utstyr og taktikk for fremtidige regattaer; den mater TV-kanalenes svært avanserte grafikkprogrammer med sanntidsdata og den lar oss til og med overvåke idrettsutøvernes hjertefrekvens og blodtrykksnivå. Slik tar seilsportens endringsagenter seiling fra å være en obskur sportsgren til å bli underholdning av høy klasse. Et interessant poeng som fotballsjefene bør ta til seg, er at i seilsporten deles alle dataene mellom alle lagene via et skybasert datasystem. Effekten er at alle lagene kan undersøke og lære av hverandres vinnende manøvre. Dataene lastes opp og ned til oss fans på under 150 millisekunder.

Det er raskere enn Lucky Luke noen gang trakk sin pistol, – og han var som du sikkert husker raskere enn sin egen skygge.

Siden vi er inne på toppidrett og penger tar vi med oss at NHO, LO, Norges idrettsforbund og Innovasjon Norge denne uken har inngått en avtale som visstnok skal gi både norsk næringsliv og idretten økt konkurransekraft. Vi har lest pressemeldingen tre ganger, du finner den her, men klarer fortsatt ikke å forstå hva avtalen innebærer. Konkret sies det at man skal benytte store internasjonale idrettsarrangementer til å synliggjøre norsk næringsliv. Fysisk og digital promotering, gjerne i kombinasjon med en næringslivsdelegasjon, er visstnok aktuelle tiltak. Etter å ha vært med på flere OL og VM rundt i verden må vi innrømme at vi alltid har hatt inntrykk av at norske virksomheter støtter opp om norske idrettshelter, så det nye her går oss hus forbi, men vi stoler på at når gode krefter går sammen vil gode ting kunne skje. Det mest konkrete virker å være at man skal blåse liv i The Explorer, den samme plattformløsningen som Innovasjon Norge lanserte i Oslo Rådhus med både statsminister og intet mindre enn tre ministre tilbake i 2018. Vi i InnoMag har skrevet om denne løsningen tidligere som flere ganger. Blant annet her. Vi synes likevel LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier det best;

Vi trenger flere arbeidsplasser og mer eksport. Og skal vi lykkes må vi jobbe sammen i dette lille landet. Bra sagt, Peggy!

Alt handler selvsagt ikke om sport og sponsoravtaler. Onsdag ble det kjent at samtale-showvert Fredrik Skavlan kaster inn håndkleet og gir seg etter 25 år som sjarmerende intervjuer. Vi har alltid hatt sansen for Skavlans noe nonchalanente intervjustil, men det blir for åpenbart at de fleste gjestene er plassert der for å snakke om sin siste bok/film/sang. Kanskje problemet rett og slett er at talkshowet som sjanger savner fornyelse?

Ukens innovasjonsblomst sendes president Joe Biden for å agere raskt for å få USA på banen igjen, – og så håper vi han deler med Fredrik Skavlan for lang og god innsats i TV-ruta, – selv om vi og mange med oss stadig sjeldnere svingte innom…

Happy Friday!

MyOnvent og Gyro sammen om digitale kundeopplevelser

Gyro Conference og myOnvent skal samarbeide for å skape enda bedre kundeopplevelser. Med samarbeidet får alle Gyros kunder mulighet til å arrangere digitale konferanser, utstillinger, messer og mer med myOnvents teknologi.

Gyro har gjennom 30 år skapt unike opplevelser og møteplasser for sine kunder over hele landet. Da koronapandemien traff, og vi ikke lenger kunne treffe hverandre ansikt til ansikt, trengte Gyro Conference en partner som kunne levere «the next best thing» digitalt. Valget falt på den norske startupen myOnvent, som på kort tid har utviklet en verdensledende plattform for online events.

– Vi forsto raskt at vi måtte finne en partner som kunne levere det skyhøye nivået våre kunder er blitt vant til fra Gyro Conference. Det er klart vi ble ganske overrasket da vi oppdaget at den beste leverandøren tilfeldigvis også var norsk, sier Anne Guri Sklet, daglig leder i Gyro Conference.

myOnvent, som ble startet i 2013, har i løpet av 2020 utviklet en helt unik digital løsning for å skape møteplasser på nett. Med sitt designfokus, 10 språk og interaktive løsninger som inviterer deltagerne på digitale arrangementer til å engasjere seg, har myOnvent etablert seg som en foretrukket partner for online events.

– Gyro er en perfekt match for myOnvent. De har erfaringen med fysiske events, vi kan det digitale universet. Vi tror fremtiden ligger i hybride løsninger, hvor fysiske og digitale møteplasser spiller sammen, og vi har derfor vært på leting etter en partner som Gyro, sier Bjørn Christian Nørbech i myOnvent.

Frem til fysiske møter igjen blir tilgjengelig, kan folk møtes digitalt via myOnvent. Online events eliminerer også behovet for reising, og representerer fremover en mer bærekraftig måte for folk å treffes på.

– Pandemien har ikke fjernet behovet mennesker har for å møtes, utveksle ideer og bygge relasjoner, tvert imot. Vi har opplevd enorm interesse det siste året, og gjør vårt ytterste for å skape gode møteplasser for folk, sier Nørbech.

Vi i InnoMag synes det er flott at norske virksomheter finner sammen for å skape bedre løsninger og ønsker begge lykke til i et tøft år for eventer.

Norske krefter skal samarbeide for å booste norsk eksport

Norge er kåret til verdens beste idrettsnasjon, men har ikke lykkes like godt i konkurransen om internasjonale markedsandeler i næringslivet. NHO, LO, Norges idrettsforbund og Innovasjon Norge signerte denne uken en intensjonsavtale som er ment å gi både norsk næringsliv og idretten økt konkurransekraft.

– Å ha logoen sin på en drakt er ikke nok til å bli en eksportvinner. Næringslivet må i langt større grad utnytte den sterke posisjonen norsk idrett har ute i verden, mener de fire organisasjonene. Nå legger de opp til et nyskapende samarbeid der både norske bedrifter og idretten skal høste fordeler.

Merkevaren Norge

Den positive oppmerksomheten norske idrettsprestasjoner får ute i verden, kan smitte over på næringslivet og norske løsninger som søker internasjonale markeder. Verdiene i norsk idrett bygger på mange av de samme verdiene som ligger til grunn for den norske samfunnsmodellen, og verdier som er viktige i markedsføringen av Norge, som for eksempel; like muligheter, ekstraordinære prestasjoner, bærekraft og natur, mener samarbeidspartnerne.

Store idrettsarrangementer

Konkret handler samarbeidet i første omgang om å benytte store internasjonale idrettsarrangementer, hvor vi synliggjør norsk næringsliv. Fysisk og digital promotering, gjerne i kombinasjon med en næringslivsdelegasjon, er aktuelle tiltak. Samarbeid med næringslivet vil stå sentralt i utformingen av programmene, da formålet er å understøtte internasjonale satsinger.

De første mesterskapene som er aktuelle, er VM i Bryting i Oslo i oktober, Para-VM på Lillehammer neste vinter og OL og PL i Beijing februar 2022.

I følge pressemeldingen fra Innovasjon Norge skal det nedsettes en felles komitee som skal se på hvordan næringslivet skal promoteres på store idrettsarrangementer.

Innovasjon

Det skapes mange innovasjoner innenfor sportsindustrien i samarbeid med norske idrettsutøvere, men potensialet for internasjonal vekst er vesentlig større.

Innovasjon Norge velger å trekke frem store navn som Helly Hansen som kjente eksempler på merkevare som har lykkes ute i verden etter nært samarbeid med profesjonelle seilere, mens selskaper som Brav, Active Brands og Altor også har porteføljer av merkevarer som ekspanderer internasjonalt. Samtidig nevnes også nye innovative aktører som Skitude, Joymo og Exero.

Sportsindustrien omsetter globalt for hele 1300 milliarder dollar, og Norge bør kunne ta større andeler og skape flere arbeidsplasser innenfor denne industrien.

Vi i InnoMag vil følge med å se hva som kommer ut av denne intensjonsavtalen som vi foreløbig oppfatter rikere på ord enn konkret innhold.

Kineserne imponerer på Shanghai AUTO Show

Denne uken avholdes Shanghai Auto Motorshow, og i den forbindelse lanseres en rekke spennende elektriske nyheter. Det er ingen tvil om at helelektriske biler kommer for fullt, og mange av dem har blinket ut Norge som et spennende testmarked…

Et tegn i tiden virker å være at mange lanserer egne plattformer. Blant mange kan nevnes den kinesiske elbil-giganten BYD’s nye “e-Platform 3.0”.

E-Platform 3.0 er i følge selskapet designet for neste generasjons smarte el-biler. Den integrerer og standardiserer kjernekomponenter, men bygger også en helt ny karosseristruktur, digital og elektrisk arkitektur, og et helt nytt operativsystem. Det er tydelig at de har lært fra IT-industrien og de hevder at plattformen vil være tilgjengelig for hele industrien. Målet er selvsagt å akselerere elektrifiseringen av biler ytterligere. I tillegg hevdes det at den innovative teknologien innebærer både økt intelligens, effektivitet, sikkerhet og lekrere design.

Imponerende forbedringer på vei

E-Platform 3.0 innehar BYDs egenutviklede operativsystem for kjøretøy, noe som gjør det mulig å oppdatere kontinuerlig. Dette gir bedre samhandling mellom kjøretøyet og bruker, samt med andre kjøretøy og gjenstander på veien. I tillegg gir operativsystemet elektriske biler i enda større grad autonome kjøreegenskaper. Iterasjonshastigheten til den nye funksjonaliteten forkortes fra to måneder til to uker, noe som betyr at iterasjonssyklusen forkortes med mer enn 70%.

Plattformens nøkkelkomponenter er mindre, lettere, sterkere og krever lavere energiforbruk. Et elektrisk kjøretøy som er utstyrt med e-Platform 3.0 bruker kun 2,9 sekunder på å gå fra 0 til 100 km/t, og har en rekkevidde på inntil 1000 km. Med hurtigladeteknologi vil 5 minutter med ladetid gi imponerende 150 km rekkevidde og luftmotstanden skal visstnok være helt nede i 0,21.

Det meget sikre batteriet “Blade” er standard på e-plattformen, og setter også standarden for el-biler som et av bransjens tryggeste batterier. Batteriet er også integrert i kjøretøyets strukturelle design, og dobler karosseriets vridningsstivhet.

Redefinerer elektriske biler

BYD, som betyr Build Your Dreams, er Kinas største elbilprodusent. I 2018 kunngjorde BYD sin e-Platform-løsning, og 3.0-versjonen fortsetter å utfordre eksisterende teknologi. Mercedes-Benz og Toyota har allerede inngått et samarbeid med BYD for å utvikle elbiler, og med RSA som norsk importør bør vi forvente å se et økt antall kinesiske elektriske biler også på norske veier.

 

Om skjebner, siloer og en skjebnesymfoni

Onsdag denne uken fikk Erna Solberg en 450 siders rapport som nok ikke så mange kommer til å lese fra perm til perm. Rapporten fra Korona-kommisjonen viser at norske myndigheter og helsetoppene i Helsedirektoratet sviktet da pandemien traff Norge.

Til tross for at WHO erklærte global pandemi allerede i januar kom likevel 12. mars nedstengningen fullstendig overraskende på Helsedirektoratet, – og det er nesten godt gjort med tanke på alle reportasjene vi fikk servert. Slik sett føyer kommisjonens rapport seg inn i rekken av norske rapporter som påpeker det samme; vi har for mange direktorater og departement som opererer som selvstendige siloer og for få insentiver til å samarbeide agilt og kreativt på tvers.

Det faktum at vi har færre insentivplasser i dag enn vi hadde i mars 2020 sier det meste… Vi trenger mer krysspolinering, samhandling og samarbeid!

Det er ingen tvil om at vi nordmenn har kommet heldig ut av pandemien, men rapporten avslører at det i stor grad var til tross for Helsedirektoratets manøvre og ikke på grunn av deres manøvreansvarlig ledelse. Konflikten mellom FHI og Helsedirektoratet blir tydelig for alle denne uken når Camilla Stoltenberg påpeker at de umulig kan anbefale en vaksine som kan risikere å drepe flere enn sykdommen den skal forhindre, – samtidig som Helsedirektoratet velger å sette ned en egen ekspertgruppe.

Var det ikke slik at FHI nettopp skulle være regjeringens ekspertgruppe?

Skjebnes ironi slo også til på Hadeland da en av landets profilerte vaksinemotstandere døde nettopp av COVID-19, – etter å ha hevdet at pandemien er en bløff. Dødsfallet stoppet ikke flere hundre nordmenn fra å samle seg foran Stortinget lørdag for å protestere mot pandemien og bruk av munnbind. Charter-Svein og en del andre demonstranter begynte så å brenne munnbind i bålpanner, ikke akkurat den reklameeffekten matvaregiganten Orkla ønsket seg nå som de har kjøpt helsekosttilskuddet for over 3 milliarder. Trolig synker verdien av den vandrende reklameplakaten Svein Østvik for både matvaregiganter og andre sponsorer.

På det området er han ikke alene: ifølge forsikringsselskapet Prudential’s «Pulse of the American Worker» undersøkelse vil over en tredjedel av amerikanske arbeidstakere aktivt gå på jakt etter ny jobb så snart pandemien har avtatt. Alt tyder på at ikke alle virksomheter har vært flinke nok til å lede gjennom pandemien, – så gjenstår det å se om tallene blir like høye her på berget…

I USA stiger kryptovalutaer som bitcoin og ethereum til nye rekordnivåer, drevet frem av børsintroduksjonen for børsplattformen Coinbase på onsdag som i løpet av onsdagen steg så mye at den nye børsen allerede er mer verdt enn NASDAQ børsen. En annen kryptovaluta som gjør det bra er Dogecoin, opprinnelig ment som en spøk, men når verdiene stiger med fler ehundre prosent på kort tid er det fristene å le hele veien til banken. Her hjelper det nok å ha selveste Elon Musk i heiagjengen. Verden kan av og til blande alvor med humor på forunderlig vis:

Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig, han har faktisk fattet begge deler ganske dårlig.

Piet Hein

Et av verdens ledende IT selskap kjøpte denne uken Nuance Communications. for over 180 milliarder norske kroner. Det er mye penger for et selskap de færreste kjenner til. Mulig du ikke har hørt om selskapet, men stemmegjenkjenningsteknologien deres driver blant annet Apple’s kjente Siri. Oppkjøpet er det største for Microsoft siden de kjøpte Linkedin.

I Kina ble Alibaba Group denne uken offer for den største antitrust-boten som har blitt pålagt noensinne, – 18,2 milliarder yuan (25 milliarder norske kroner). Dette tilsvarer omtrent 4% av Alibabas innenlandske inntekter i 2019. Boten kommer fordi Kinas statlige administrasjon for markedsregulering mener at Alibaba har misbrukt sin markedsdominans da de straffet kjøpmenn hvis de ikke solgte varene sine utelukkende på sine plattformer.

I Brasil er det mange som sliter med COVID19, men en mann smiler bredere enn de fleste. David Vélez var lei av høye gebyr og dårlig service fra Brasils store banker. Som en ekte endringsagent startet han derfor sin egen og denne uken ble Nubank den mest verdifulle digitale banken i verden. Han lokker med null gebyrer og har allerede fått over 35 millioner kunder – og han vil ha mer.

La oss avslutte med å ønske Jonas Gahr Støre et godt landsmøte, – og minne både han og oss andre på at nå er under 5 måneder igjen til valgdagen den 13. september. Flere av de politiske partiene må nå komme seg ut av pandemistemningen og begynne valgkampen. Vi håper de satser på konkrete forslag, og ikke kun tomt prat. I bakgrunnen truer sperregrensen – flere partier risikerer å bli borte i historiens bakspeil. Er det skjebnesymfonien vi hører i bakgrunnen?

Ukens innovasjonsblomst går til leder av Koronakommisjonen, Stener Kvinnsland, som begynte å le da han fikk høre politikernes vurdering av egen innsats. Humor er viktig, selv når det handler om viktige saker, – og så minner vi om at Charter-Svein aldri ble TV-stjerne på grunn av sin intelligens, det var vel mer på tross av den…

Happy Friday!

Gjør maskinene smartere enn mennesker

-Det var jo en stor sak den gangen man først fikk maskiner til å spille sjakk. En innovasjon det var mye snakk om, og som løftet forståelsen av hva maskiner kan utføre til nye høyder. Men det er lenge siden den gang, og i dag er maskinene bedre enn mennesker til å spille sjakk. Nå er det  heller snakk om hvilken maskin som er best.

Kjetil S. Kalager i Amesto har en imponerende tittel. En tittel som kun overgås av hans jobbeskrivelse. Men han er ikke opptatt av noen av delene. Likevel: «VP AI Lab – Executive advisor» sier mye om hva kan jobber med til daglig – og hvorfor nettopp jobbeskrivelsen hans er interessant:

Innovasjon

På Amestos hjemmesider står det nemlig å lese at han « Definerer visjon og misjon, bidrar til å legge strategi, planer og aktiviteter – og til å gjennomføre dette».

-Det høres ut som selve oppskriften på målrettet innovasjonsarbeide?

-Vi jobber mye med dette. I våre «semantic cases» kommer det tydelig fram hvor gode hjelpere maskinene kan være for oss mennesker, og ikke minst hvor stor humanistisk innsats de kan gjøre. Vi bruker både kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML) for å utvikle nye og langt mer effektive systemer, som gjør at vi mennesker kan bruke tiden til de vurderinger og ikke minst beslutninger som kan gjøres på sikkert grunnlag når maskinene har gjort jobben sin først. Det er relativt nytt at man bruker disse til å forstå tekst, og virkelig kunne vurdere innholdet av den og hvilke beslutninger man bør kunne gjøre på bakgrunn av for eksempel rapporter. Så det vi jobber med nå, er avgjort innovasjon, som er både målrettet og definert. Vi er kommet et godt stykke på vei, men maskinene har fortsatt en del igjen å lære, smiler han.

-Kan du fortelle litt mer om hvordan dere jobber i praksis?

-Ja, jeg tenker kanskje at tre forskjellige prosjekter vi er involvert i, kunne være gode illustrasjoner:

Kreftregisteret

-Vi har jobbet et par måneder med et prosjekt sammen med Kreftregisteret gjennom en hackathon i regi av SAS Institute. Prosjektet handler om å bearbeide data for forskerne. Man kan si at vi «sminker data», slik at de forskningsrelaterte egenskapene beholdes, mens de data som gjør at et menneske kan gjenkjennes blir borte. Her har vi hatt spesielt god hjelp av AI – som lager syntetiske forskningsdata og gjenkjenner data vi mennesker ikke vil at alle og enhver skal kunne ha tilgang på om oss, og derfor fjerner dette fra data forskerne får tilgjengelig for sin research. Saken er jo at for forskningsøyemed er personsensitive data ikke interessante overhode. Det er tallmaterialet – og forhold mellom disse – som vil være av interesse for forskningsmiljøene. Og vi har fått dette til, for vi har greid å ta det beste fra forskningesmetodikk og paret dette med vår egen kompetanse når det gjelder AI og ML, og dermed fått opp løsninger som vi på sikt vil kunne lage på en kommersiell måte. Det gjenstår fortsatt en del arbeid, men vi er ganske sikre på at det vil kunne bidra til å fjerne mange flaskehalser i forskningsprosesser, og mangedoble forskerkapasiteten, slår han fast.

-Hva er den viktigste utfordringen her?

-Det er at vi ikke må risikere at vi mister kvaliteten på data når vi «oversetter» , altså sminker data til det ugjenkjennelige. For det KAN skje, om man altså ikke er sterkt fokusert på dette, og tar sine forholdsregler, sier han ettertenksomt.

I utgangspunktet gjør vi dette prosjektet gratis. Men vi tror at metodene kan brukes på flere områder og at det dermed vil være økonomisk bærekraftig på sikt. Vi vil gjerne ta samfunnsansvar i alt vi gjør, tilby våre ansatte interessante arbeidsoppgaver og samtidig gjøre det lønnsomt for virksomheten.

 

Røde Kors

-For Røde Kors har vi et spennende prosjekt som er finansiert av Innovasjon Norge, som vi gjør delvis pro bono, og som dels er finansiert av organisasjonen selv. Dette prosjektet har vi arbeidet med i ett års tid og er ferdige rundt sommeren 2022. Vi er opptatt av at prosjekter skal være økonomisk bærekraftige, men vi vil også hjelpe mennesker og planeten. Så for Røde Kors har vi arbeidet med et prosjekt som tar utgangspunkt i de titusenvis av nødhjelpssituasjoner organisasjonens lokalavdelinger i 192 land rapporterer om hele tiden. Alle disse titusenvis av rapporter skal leses og vurderes. I dag gjøres dette manuelt, men vi har nå fått AI til å lese rapportene og forstå innholdet. Vi tar utgangspunkt i forskning som Google og Facebook har gjort og som har trent på Wikipedia, og bruker «Natural Language Prosessing» for å skape algoritmer som rapporteres inn i organisasjonens datasystemer. Maskinene lærer seg til å gjenkjenne ord, og kontekten til rapportene. Det betyr at AI ikke bare forstår ordene, men også sammenhengen. Så når man for eksempel får inn en rapport om 10.000 mennesker i en sultkatastrofe i Paraguay, så blir dashboard hos dem som jobber med prioriteringen oppdatert automatisk med en ferdig vurdert rapport, og anbefalt handling. Derfra er det menneskene som tar over. Til nå har vi sett at maskinene forstår det rapportene inneholder nesten like godt som mennesker, og på litt sikt kan vi se for oss at de skal forstå det så godt som eller bedre enn mennesker som ofte gjør feil fordi de blir trøtte og unøyaktige. Vi er for øvrig også foundet delvis av «Microsoft AI for good», som gjør at vi har tilgang på kraftigere datamaskiner, slik at prosjektet kan gjennomføres raskere.

 

Biene dør

-Det siste prosjektet jeg har lyst til å nevne, er det vi vant «SAS Hackathon» med i fjor, nemlig en metodikk for å hjelpe biene våre å overleve og pollinere maten og blomstene våre. Det er nemlig et forferdelig faktum at om lag 40% av biene i verden dør hvert år. Samtidig vet vi at noe slikt som 80% av alt vi spiser, må pollineres. 

-Men hvorfor dør biene?

-Det er en sammensatt problemstilling, og det har delvis med klimaendringer å gjøre, men også med ensrettingen av landbruket mange steder. I tillegg kommer jo også bruken av pesticider. Biene er etter hvert blitt lett bytte for «krigerbier» som kommer og overtar kubene, og for midd, som rett og slett dreper dem. 

Den sveitsiske Dr Frish for nobelprisen for sitt arbeid med bier i 1973. Han fant ut at biene «danser» de i en slags 8-tall og kommuniserer gjennom dansen til de andre biene i kuben. Vinkelen på dette 8-tallet i forhold til solen forteller de andre biene i hvilken retning de har funnet maten. Måten de beveger bakparten på gjennom en slags dans, vil fortelle noe om hvor langt det er til maten. Når flere bier danser på den samme måten, betyr det at det er mye mat. 

-Hvordan hjelper denne viten biene i prosjektet?

Vi har i vårt prosjekt bygget på forskning fra hele verden og samarbeider med det fransk-norske selskapet Beefutures som har montert kameraer i bikubene for å filme og studere bienes adferd. Dermed kan det manuelle arbeidet overtas av AI som leser og toker biedansen. Resultatet vises i et kart som forteller birøkteren hvor bikuben skal plasseres for å pollinere mest effektivt og samtidig skåne biene. 

-Ved å studere biene kan man for eksempel flytte biene nærmere maten, og hjelpe dem til å gjøre jobben sin. Da kan vi kanskje på sikt slippe å se for eksempel asiatiske bønder som går med små bomullspinner for å pollinere busker og trær selv. Biene vil igjen kunne gjøre det for dem. Og det er nettopp det som lå bak vårt bidrag til «Hackerton» i fjor, ved at vi tok eksisterende forskning, og fikk kunstig intelligens til å dekode videoene av biene, og legge resultatene inn på et kart. Dermed kan man hjelpe biene ved å flytte kubene, og gjerne etablere nye kuber. Det finnes jo nå til og med kuber man kan leie, om man ønsker å bidra til en positiv utvikling. Nå er dette i ferd med å bli «public knowledge», og om jeg ikke tar feil, skal til og med New York Times publisere en sak om dette om ikke så alt for lenge, smiler han.

NorQuant rigger for videre vekst

Thomas Nygaard, CEO, NorQuant

NorQuant AS er et innovativt fintech-selskap som ble startet med en visjon om å hjelpe investorer med å oppnå bedre resultater gjennom en forskningsbasert, regelstyrt tilnærming til investeringer.

Det som gjør NorQuant unikt i en kommersiell sammenheng, er global markedsledende kompetanse på faktorforvaltning fra blant annet Oljefondet. NorQuant bruker denne markedsledende kompetansen optimalt ved å automatisere analysene og skalere de via moderne kostnadseffektive, skyløsninger. 

NorQuant AS har to heleide datterselskap. NorQuant Technology AS og NorQuant Kapitalforvaltning AS. NorQuant Technology utvikler en tjeneste for analyse av fond, og NorQuant Kapitalforvaltning har konsesjon fra Finanstilsynet til ordreformidling og porteføljeforvaltning. Selskapet forvalter innovative, forskningsbaserte, regelstyrte fond.

 

Forskningsbasert Fintech

NorQuant har tidligere hentet 5,7 millioner på Dealflow, og er nå tilbake på plattformen for å hente mer.

Bakgrunnen for emisjonen er at selskapet nå går inn i en ny kommersiell fase for analyseverktøyet fra NorQuant Technology, og lanseringen av nye fond fra NorQuant Kapitalforvaltning. Selskapet oppskalerer nå for å sikre fremtidig vekst, og trenger i den anledning flere ressurser. Dette gjelder blant annet:

  • Videreutvikling av fondsanalysetjenesten, med blant annet en fondsvelger for personmarkedet.
  • Utviklingskostnader for nye handelsstrategier og lansering en plattform for tradingsignaler.
  • Ansette senior utviklere til NorQuant Technology, og styrke salgsapparatet for fondene og analyseproduktet. I tillegg lanseres fondene i Sverige om kort tid.

Du kan lese mer om caset på www.dealflow.no.

Pandemien endrer vårt forbruk – og alle andres…

En fersk rapport fra YouGov viser at pandemien har forårsaket endringer i innkjøpsvanene globalt sett – graden varierer imidlertid mye fra region til region.

Et gjennomsnitt på 59 % av forbrukerne angir at innkjøpsvanene deres har endret seg som følge av pandemien. Globalt sett er Mexico det landet der flest har endret vaner (83 %), fulgt av India (81 %) og De forente arabiske emirater (75 %).

I Europa er tallene generelt sett lavere, men det er stadig flere forbrukere som svarer at de har endret innkjøpsvanene, enn at de ikke har gjort det.

YouGovs International FMCG report 2021: Consumer goods in a crisis er en dyptpløyende analyse av forbrukernes holdning til innkjøp av dagligvarer i 17 globale markeder. Hvitboken er basert på mer enn 18 000 intervjuer og undersøker ut ifra en lang rekke parametere hvordan COVID-19-krisen har påvirket dagligvaresektoren over hele verden.

På toppen av skalaen angir 60 % av britene og svenskene at de har endret rutinene sine, mens Danmark ligger på bunnen med 44 %. Det er også markante forskjeller mellom disse to ytterpunktene.

Tyskland og Frankrike – to store naboøkonomier i EU – har for eksempel opplevd nesten samme stigning i andelen av forbrukere som har endret innkjøpsvaner (hhv. 47 % og 46 %), mens andelen er vesentlig høyere i Spania (57 %) og Italia (54 %).

Vi bruker mer penger på frukt og grønt – og mindre på kosmetikk og pleieprodukter

Dataene våre viser at forbrukerne har reagert forskjellig for ulike varekategorier under koronakrisen. For eksempel har forbruket av frukt og grønnsaker økt, mens forbruket av kosmetikk og pleieprodukter har falt.

I alle 17 markeder svarer knapt fire av ti (38 %) at de spiser mer frisk frukt og grønnsaker, mens bare 6 % spiser mindre. Samtidig har forbruket av søppelmat holdt seg noenlunde stabilt: 27 % angir at de kjøper mer, mens 28 % kjøper mindre. Forbruket av meieriprodukter har økt for 24 % av forbrukerne (falt for 6 %), mens også forbruket av bakverk har økt (22 % sammenlignet med et fall på 13 %).

Når det gjelder forbruket av alkohol, angir en fjerdedel (26 %) at de har drukket mer alkohol, mens en femtedel (20 %) angir at de har drukket mindre.

Kosmetikk og pleieprodukter er – kanskje ikke overraskende – den kategorien som har vært hardest presset under pandemien. En tredjedel (32 %) svarer derfor at de har brukt mindre penger på kosmetikk og pleieprodukter i løpet av 2020.

I tillegg til dette har forbruket av tørrvarer og boksemat – f. eks. pasta, ris og grønnsaker på boks – økt for 30 % av forbrukerne globalt sett. Det har også vært en økning i forbruket av frysevarer – mest i Hong Kong, der over halvdelen (55 %) har kjøpt flere frysevarer, og minst i Danmark, der det bare gjelder 9 %. I et europeisk perspektiv har forbruket av frysevarer økt mest i Spania (31 %) og Italia (30 %).

Rapporten kan leses her.

 

 

Hvordan stoppe fraflyttingen – Gnist tenner nye innovatører

Sitter du på løsningen på sentrumsdøden i Vang? Vet du hvordan Lund kan styrke konkurranseevnen til kommunens hjørnesteinsbedrifter? Kan du stoppe fraflytting i Lebesby? 

Vi har 147 distriktskommuner i Norge. Mange strever med velkjente problemstillinger, som avfolkning og mangel på levende sentrumsgater, kulturtilbud og attraktive arbeidsplasser.

– Dersom lokalt og nasjonalt næringsliv og kommunene jobber sammen, kan de finne innovative og bærekraftige løsninger på utfordringer som deles av store deler av landet. Mens dette kan gi en betydelig gevinst til enkeltkommuner, vil overføringsverdien til resten av Distrikts-Norge kunne bli uvurderlig, sier Malin Kock Hansen i Design og arkitektur Norge (DOGA).

Hun er leder for innovasjonsprogrammet Gnist, som er inne i sitt andre virkeår. En sentral del av Gnist-programmet er en behovsdrevet innovasjonskonkurranse, og i år er det altså Lund i Rogaland, Vang i Innlandet og Lebesby i Troms og Finnmark som har blitt plukket ut blant 42 kommuner som søkte om å få være testarenaer for innovasjon og nyskaping.

– Dette er kommuner som er villige til å gå nye veier for å løse sine utfordringer. Nå leter vi etter kreative og fremtidsrettede løsninger på konkrete problemstillinger i hver av de tre kommunene. Alle kan sende inn forslag – store selskaper, oppstartsbedrifter, enkeltpersonsforetak og frivillige organisasjoner, sier Kock Hansen.

Inviteres til innovasjonsverksted

De tre kommunene har ulike utfordringer: Lebesby ønsker å bli Norges første digitale tilflyttingskommune. Lund vil skape fysiske og digitale arenaer der kommunens hjørnesteinsbedrifter kan samhandle med innbyggerne. Vang ønsker å utforske fremtidens boligmodeller og skape et levende og attraktivt sentrum.

Deltakere i konkurransen blir invitert til digitale verksteder i april, hvor de kan bli bedre kjent med kommunene og deres forventninger og behov. Fristen for å sende inn løsningsforslag er 7. juni 2021. De to beste løsningene i hver kommune mottar 150 000 kroner til videre konseptutvikling.

– For de som deltar i innovasjonskonkurransen ligger det mange potensielle gevinster, som å komme tett på andre innovasjonsmiljøer og samarbeide med andre aktører enn man er vant til. Du får også jobbet tett på offensive og nyskapingsivrige kommuner. På den måten kommer man fram til nye løsninger og avdekker nye forretningsmuligheter, sier Kock Hansen.

Fant nøklene til distriktene

I fjor ledet innovasjonskonkurransen til spennende nyskapingsprosjekter i Utsira kommune i Rogaland og på Norefjell i Krødsherad kommune i Viken. Dette er Pick App et godt eksempel på. I fjor startet gründerbedriften opp med varelevering i Oslo-området. Gjennom et tett og tverrfaglig innovasjonssamarbeid på Norefjell har Pick App funnet nøkkelen til hvordan de kan levere relevante tjenester og tilføre verdi til lokalsamfunn hvor som helst i landet.

– Du kan trygt si at det har åpnet dører for oss. Det har gitt oss sjansen til å etablere en egen nisje på Norefjell, og nå arbeider vi med å bygge opp lignende tjenester i andre deler av Norge. Hit ville vi aldri kommet ved å bare holde oss i hovedstaden, sier Pelin Smines, administrerende direktør i Pick App.

Annerledes, nyttig innovasjon

Det var Olav Madland som trakk Pick App ut av komfortsonen og opp i fjellheimen. Selskapet han leder, Applied Autonomy, var med på å vinne innovasjonskonkurransen på Norefjell i samarbeid med Sigdal Utvikling, GoMobile og Vygruppen. I vinnerbidraget beskriver de fire samarbeidspartnerne sin visjon for en testarena på Norefjell, der et av målene var å gjøre hytteturister og fastboende mindre avhengig av bilen.

– Det handler om å løfte blikket opp fra det du driver med i det daglige. Vi ønsker å komme fram til innovative løsninger som er annerledes, som svarer på reelle problemstillinger og som folk opplever som gode og nyttige. Vi har satt sammen et konsortium med mange aktører som utfyller hverandre. Pick App var noen vi virkelig ønsket å ha med, sier Madland.

Vil være mindre bilbundet

I Krødsherad kommune er bilen konge. Har du ikke bil, kommer du deg ingen steder, og i alle fall ikke opp på fjellet. Denne bilavhengigheten blir dermed også overført til alle som har hytte på Norefjell. I én undersøkelse svarer 6 av 10 at de ikke ville trengt å ha med bil dersom de fikk varelevering til hytta.

– I hovedstaden er det mange muligheter dersom du ikke har bil. I Krødsherad var det ingen andre aktører i bildet. Men også her er det mange som gjerne skulle brukt bilen mindre, og som er åpne for å prøve noe nytt. Dessuten skjønte vi fort at en del av de potensielle kundene våre på fjellet allerede er kunder i Oslo, sier Pelin Smines i Pick App.

Etter litt over én måned i pilotmodus har tjenesten nær 100 registrerte brukere, helt uten å ha drevet aktiv markedsføring. Smines forteller at folk er veldig fornøyde, og at nye kunder kommer til hver dag takket være jungeltelegrafen.

Vi gjør oppmerksom på at mye av innholdet er hentet fra en pressemelding fra Pressenytt.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...