Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Slik finansierer du din bedrift

Når oljeprisene er lav og automatisering fører til færre jobber, så stiller mange seg spørsmålet: Hva skal Norge leve av i fremtiden? For mange er svaret entreprenørskap; håpet er at oppstartsselskaper skal skape nye arbeidsplasser. Dog kreves det kapital for lykkes med en start-up. Vi gir deg oversikt over hvilke finansieringsalternativer du har, og fordeler og ulemper ved de.

(Skrevet av Samlino.no)

Hvor mye penger du investerer i virksomheten din, er ofte like viktig som hvor mye tid du investerer. Det kreves penger for å tjene penger, som de sier.

I dag finnes det derimot mange alternativer til tradisjonelle banklån:

Kredittkortlån: En lite gunstig løsning, som flere bruker

Kredittkort er et godt produkt dersom det brukes riktig. Det gir deg tilgang til kortsiktig finansiering helt gratis, om du tilbakebetaler fullt utestående beløp ved neste faktura. I tillegg gir mange kredittkort deg gode rabatter og forsikringer.

Et kredittkort er derimot ikke en god finansieringsløsning dersom du planlegger å nedbetale gjelden over tid, ettersom det finnes andre lån som gir mer attraktive renter. Likevel viser undersøkelser gjennomført av Gründerklubben at mange bruker kredittkort til å finansiere sin startup-drøm. Å bruke kredittkortet til å legge ut for kontorleie eller kontorutstyr, for så å få tilbake pengene fra bedriften neste måned, er selvfølgelig helt greit, men å ta kredittkortgjeld som finansiering på balansen er mindre lurt.

credit-card-1583534_960_720

Investorer: Gi aksjer for kapital

Mange såkornselskap starter med finansiering fra venner og familie. Etter hvert som selskapet vokser kreves det kanskje større midler, og da kan private investorer være aktuelt, såkalt engleinvestorer.

Kapital fra denne gruppen kan oppnås via ditt personlige nettverk eller gjennom søk på internettet. Har du allerede en investor i ditt selskap, vil det i mange tilfeller lønne seg å utnytte vedkommende sitt nettverk. Her vil du kunne finne nye investorer som har troen på deg og ditt selskap. Prinsippet er at du gir aksjer i ditt selskap mot egenkapital.

Investoren håper og tror på avkastning på egenkapitalen, enten det er et oppstartsselskap eller en mer etablert bedrift. Hvor god din pitch til potensielle investorer er, vil ofte kunne avgjøre hvorvidt de ønsker å investere i ditt selskap. Det finnes mange gode ideer som ikke har vunnet frem fordi ideen ikke var kommunisert godt nok av gründeren. Alltid ha klar din pitch, både i lang og kort versjon. Du vet aldri når du møter en potensiell investor.

dollar-544956_960_720

Crowdfunding: Donasjoner fra større folkegrupper

Crowdfunding, er en annen måte å samle inn penger til din bedrift på. Målet ved konseptet er å samle penger fra en større gruppe mennesker, som bidrar til oppsamling av kapital til din bedrift, vanligvis uten å kreve noe tilbake. Her kan både nettverket ditt eller helt fremmede som tror på idéen din, velge å hjelpe til med finansieringen. Ofte får disse bidragsyterne en fordel for sitt bidrag, som for eksempel et produkt eller en tjeneste tilbake.

Ved crowdfunding får bedriften enkelt og raskt tilgang på kapital. Som gründer presenterer du din bedriftsidé for potensielle grupper mennesker som kan være interesserte i å bidra til kapitalinnsprøytning til ditt selskap, enten det er i oppstartsfasen eller under restrukturering.

ball-665090_960_720

Støtteordninger: Interesseorganisasjoner

Som gründer er det mange støtteordninger du kan søke om tilskudd gjennom. Hvilke støtteordninger du kvalifiserer for kommer an på hvor langt du er kommet med din bedrift. Særlig Innovasjon Norge bidrar til å støtte norske gründere sine innovative idéer. Innovasjonslån, også kjent som risikolån er organisasjonens tilbud til bedrifter som er krevende å finansiere i det norske markedet. Innovasjon Norge tilbyr blant annet Etablerertilskudd, som er et tilbud til gründerbedrifter med vekstambisjoner- og potensiale. Det er også mange støtteordninger som er spesifikt rettet mot forskjellige bransjer.

Selv om mange tradisjonelle finansieringsmetoder er gode kilder for å oppnå kapital, vil mer utradisjonelle metoder ofte gi deg mange fordeler. Investorer, crowdfunding og støtteordninger skiller seg ut fra lånetilbydere ettersom at du ikke skylder kildene penger i fysisk forstand. Dette vil ofte være fordelaktig for bedrifter som er ute etter kapital.

Dan Toma: – The best time to invest in innovation is when you actually don’t need it

– Basically you should think of investing in innovation like you invest in health insurance – you don’t buy a policy when you are sick, but when you are healthy, says innovation management consultant, Dan Toma.

Having helped large organizations and businesses, including The World Bank, Deutsche Telekom, Bosch and the Finnish Ministry of Foreign Affairs, for over 10 years on how to become more innovative, Toma has a lot of experience with developing innovation strategies and offering innovation-related coaching.

According to him the most common problem for companies struggling with adjusting to the new paradigm, is that they start innovating their businesses too late.

– Innovation in large companies is regarded as last resort in the face of the new paradigm shift and is thus often times being deployed too late. Executives need to understand that the best time to invest in innovation is when you actually don’t need it. Innovation investment will result in options being created and when the need for change come it will be much easier to deploy the options rather than having to create them on the go.

Become successful by thinking like an astronaut

Toma does not only work with established businesses, but has also translated his business expertise to the classroom teaching experiential courses in entrepreneurship globally, while at the same time helping with startup ecosystem development through the LeanCamp franchise which he co-owns.

At this year´s “Gründermesse”, a conference and exhibition giving entrepreneurs inspiration, guidance and tools to further develop their companies, Toma will be sharing his experiences and give the audience his best tips on how to become a successful entrepreneur, during his talk “Thinking like an astronaut”.

So what can entrepreneurs learn from an astronaut?

– Thinking like an astronaut was a metaphor I created when I was working in Vietnam in 2015-16 in order to explain the startup teams I had in the accelerator I was managing on behalf of the Finnish Ministry of Foreign Affairs how they need to think about their business.

For Toma, it all clicked when he was watching the movie “Martian”, he explains. After that, he watched other space-travel movies to see if there were as many lessons for entrepreneurs as it was in the Martian – and there were.

According to him you need to do the following in order to succeed:

  • Identify what’s gonna kill you first/put you out of business first
  • figure out how much runway you still have – this will define what actions you can afford to take.
  • focus – it’s easy to run around like a headless chicken when there are so many things that need to happen
  • have situational awareness – in business like in space travel, things are interconnected – changing something will impact others
  • focus on what you have rather than what you need – basically be able to play within the roam of your given constrains and make the best out of what assets you have now. Often times I see entrepreneurs focusing to much on raising capital to acquire resources, when they are not even utilizing the existing ones.
  • never forget about the customers and their problems

– And most importantly, stay positive and keep humble – remember, you don’t know everything so take everything with an open hear and open mind!

Slik tar du kontroll over egen suksess!

Nøkkelen til kontroll over egen suksess er kunnskap og ferdigheter om hvordan du bruker sansene. Det er først når du forstår hvordan du kommuniserer med sansene at du vet om du er på vei til suksess eller nederlag.

(Lær mer om NLP og suksess-strategier ved bruk av konkrete eksempler under årets siste SuperTorsdag)

All kommunikasjon skjer via sansene. Vårt syn, hørsel, følelser, lukt og smak er våre viktigste verktøy for å fungere som menneske. Måten du bruker dine sanser på er unik for deg. Bevisste eller ubevist innhenter vi informasjon både fra fortid, nåtid og fremtid ved bruk av sansene våre.

Fordi alle dine observasjoner, vurderinger og beslutninger er sansebasert vil også dine strategier, verdier, mål og visjoner, kreativitet, dine suksesser og hele din oppfatning av en situasjon, livet og verden involvere sansene på din helt unike måte.

vare-5-sanser

NLP (Lingvistisk Programmering) har utviklet sansebaserte modeller og metoder for å avdekke suksess-strategier. Med NLP-modellene utvikler vi vår observasjonsevne og finner de nøkkelaspekter som skaper suksess for hver enkelt av oss.

nlp-kommunikasjonsmodell

Måten du bruker sansene på er unik for deg. Det er dine personlige rammebetingelser. Det er din unike måte å forstå verden på. Ingen andre har samme verdensperspektiv som deg. Fordi vi har ulike måter å bruke sansene på har vi ulike rammebetingelser og får ulik verdensoppfatning.

Med NLP ferdigheter er det lett å være fleksibel og bytte mellom ulike modeller og rammebetingelser. Du skaper lett tillit og bygger bro mellom ulike oppfatninger.

5 gode grunner til å lære om sansene og NLP:

  • Du tar raskere og bedre beslutninger.
  • Du kjenner og kan hente frem dine suksess-strategier.
  • Du vet hvordan du lykkes med mål og visjoner.
  • Du kan alltid hente frem overskudd og de gode følelsene.

Kompliserte situasjoner løses raskere og gir bedre resultater.

 

Hør mer om hvordan DU kan ta kontroll over egen suksess under årets siste SuperTorsdag. Klikk HER for mer info og påmelding. PS: Eventet er gratis!)

Vinner av Idékonkurransen 2016 vil 3D-printe bein til skjelettet ditt

Næringsminister Monica Mæland deler ut pris til vinneren av Idékonkurransen 2016 Professor Kamal Mustafa @ BTO

Forskningsarbeidet gjort av årets vinner har potensialet til å hjelpe mer enn 1 million pasienter i Europa årlig.

Se for deg at du havner på sykehuset med flere kompliserte beinbrudd. Legene forteller deg at du kanskje ikke har nok frisk beinmarg til å gjennomføre en transplantasjon til bruddområdene. Løsningen i dag er at pasienten da enten må ta bein fra dyr, og dermed gå på medisiner resten av livet, eller at det må tas bein fra andre steder i kroppen eller fra døde mennesker. Faren for komplikasjoner er overhengende.

I 10 år har Professor Kamal Mustafa ved Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Bergen, ledet en forskergruppe med ambisjon om å løse disse problemene. Nå mener han at de har funnet løsningen.

Mustafa og hans forskergruppe vil kombinere stamceller og 3D-printing for å gjenskape skadede beinfragmenter helt nøyaktig, samtidig som beinfragmentet vokser sammen med pasientens egne celler. Dette reduserer faren for at kroppen avviser beinfragmentet og det sikrer raskere og bedre gjengroing.

– Det er et åpenbart behov for en nyskapende tilnærming til problemstillingen. Dette skyldes for det første det konstante behovet for forbedrede og pålitelige produkter til lavere priser. I tillegg skaper økt aldring og levealder i Europa nye behov. Så snart vi har utviklet et produkt for klinisk bruk, vil en rekke sykdommer som skyldes beindefekter kunne lindres, sier Mustafa i en pressemelding.

Hvis prosjektet lykkes vil forskningen kunne være til nytte for over 1 million pasienter i Europa årlig. Markedet er stort, med en årlig omsetning på 2,35 milliarder dollar.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

“Blant de gode bidragene valgte juryen ut en kandidat som kommer fra et fagmiljø som er i front i sitt forskningsfelt. Fagområdet, rekonstruksjon av menneskers bein, er i rivende utvikling og har stort klinisk potensial”.

På bakgrunn av dette vinner Professor Kamal Mustafa Sparebanken Vest og Bergen Teknologioverførings ”Idekonkurransen 2016”.

–  Det å vinne Idékonkurransen understreker betydningen av innovasjonen i forskningen vår. Prisen vil stimulere min forskningsgruppe og miljøet ved vårt institutt ytterligere.

Prisen på 300.000 kroner, ble delt ut av Næringsminister Monica Mæland (H) på Bergen Næringsråds Årskonferanse i dag.

Innovasjonsekspert om omstilling: Savner fortsatt en konkret visjon på hvor Norge er på vei

– Omstilling skjer sjeldent «by chance», men krever en klar visjon og dedikert arbeid, sier Anne Cathrin Haueng, Director i Deloitte og forfatter av boken «Omstilling – den uforutsigbare gjennomføringsfasen». 

(InnoMag opplyser om at Inspirator, eier av InnoMag, er samarbeidspartner av Deloitte)

Navn og alder: Anne Cathrin Haueng (51 år)
Stilling: Director i Deloitte
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Har nettopp kjøpt meg iPad og forstår ikke hvordan jeg har klart meg uten
Dine tre favorittapper: DN, Ruter, Spotify
Beskriv deg selv med tre ord: Engasjert, dedikert, team-orientert
Nevn én «funfact” få vet om deg: Skrevet bok på «fritiden» – «Omstilling – den uforutsigbare gjennomføringsfasen» – sammen med Inger Stensaker, som er professor på NHH
Hvordan kobler du av om høsten? Lange turer i fjellet hvor jeg følger etter min mann som jakter med våre to engelsksettere – veldig spennende og avslappende på samme tid.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

Jeg har de siste 20 årene forsket på og jobbet med organisasjoner i endring, og jeg er brennende opptatt av hvordan vi evner å omsette strategier og innovative tiltak til resultater. I min jobb får jeg muligheten til å møte mange virksomheter, både innen privat og offentlig sektor, og bruke min kunnskap og erfaring til å bistå og omsette strategi til handling. Det som er spennende er at oppgaven og utfordringene alltid har forskjellig karakter, noe som gjør at jeg også blir utfordret faglig og gjør at jeg må evne å tilpasse meg ulike kontekster. Man blir aldri utlært innen dette fagfeltet og det å møte mennesker og organisasjoner som er ulike og har forskjellige historier, er utrolig spennende. 

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

John Hagels artikler og forskning som kommer fra Center for the Edge kan jeg anbefale andre som ønsker å forstå mer om hvordan endringer vil påvirke organisasjoner og ikke minst oss som mennesker.

I tillegg så må jeg nevne miljøet på Norges Handelshøyskole og spesielt Inger Stensaker som er en god samtalepartner når jeg spesielt står overfor komplekse endringsprosesser og hvordan man best kan bistå med å knekke noen nøtter.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Jeg har nylig vært på en to dagers workshop med Exponential Organisations av Salim Ismail. Her kan jeg anbefale hans bok med samme navn. Utrolig innsiktsfull og inspirerende foredragsholder som skaper en «OhMyGod» opplevelse. Det er i slike situasjoner at man forstår at endringene faktisk har kommet og ikke lenger er et tenkt fremtidssenario eller en science-fiction film. I Deloitte har vi tilgang til ekstremt mye (til tider overveldende) tenkning, forskning og innsikt på fremtidige trender. Dette er innsikt som vi deler med våre kunder og som vi drar nytte av i de oppdragene vi er satt til å løse.

Hvordan ser Deloitte ut i 2020?

Deloitte er et svært inspirerende firma å jobbe for og som er i kontinuerlig endring, både nasjonalt og globalt. Deloitte er i en endringsprosess hvor innovasjon på eksisterende og nye tjenester står sentralt. Det er en uttalt visjon at en stor andel av vår inntekt skal om noen få år komme fra tjenester som vi i dag ikke driver med. Spesielt kommer digitalisering til å være en sentral driver for disse endringen. I 2020 er vi et av de fremste konsulentselskapene som bistår organisasjoner i å tenke radikalt nytt på hvordan digitalisering skaper nye forretningsmuligheter.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

Det er naivt å tro at vi selv ikke kommer til å oppleve og bli utfordret av aktører som i dag er helt ukjente, og som tar i bruk helt ny teknologi og nye forretningsmodeller. Vi må derfor «disrupte» oss selv ved å benytte oss av ny teknologi, og mennesker som vi kommer til å ha en helt annen tilknytning til i fremtiden(freelancer samfunnet/ the gig economy). 

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Deloitte? 

Her må jeg si 10

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

Digitalisering, globalisering og delingsøkonomien

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Jeg var så heldig å få jobbe med Torger Reve i 1992 på studien «Et konkurransedyktig Norge». Dette har formet mye av min tenkning på omstilling og innovasjon på et nasjonalt nivå. Min visjon for Norge er at vi har flere norske bedrifter som lykkes internasjonalt og at vi blir globalt ledende innen flere sektorer. MEN vi må tørre å ta noen valg – vi kan ikke være best på alt! Vi må evne å bygge på de plattformene vi har og de industriene vi har lykkes med, men i stedet for å tenke hvordan de kan utvikles videre må vi tenke mer utenfra-og-inn – hvilke behov ser vi i et globalt perspektiv og hvilken rolle ønsker vi som nasjon å ta? Da kan myndighetene og andre aktører begynne å jobbe mot en felles retning. Omstilling skjer sjeldent «by chance», men krever en klar visjon og dedikert arbeid.

Ukens lederkommentar: Om entreprenører, endringsagenter og jakten på det som kan bli

“I det 21. århundre vil den mest kritiske forretningskompetansen være evnen til å gripe mulighetene som representeres av endring. Virksomheter mislykkes når de overinvesterer i det som er, på bekostning av det som kan bli.” – Gary Hamel

Denne uka har verdens entreprenører og endringsagenter feiret Global Entreprenurship Week over hele verden, samtidig som de norske regjeringskameratene har forsøkt å bli enige om årets budsjett og handelstanden for alvor har begynt å skru opp volumet på julesangene i et forsøk på å gi oss den gryende julefølelsen.

Blant ukas høydepunkt finner vi grunn til å nevne Oslo Big Data Summit som ble arrangert hos Microsoft tirsdag. Det var nok ikke bare InnoMags utskremte medarbeider som ble imponert både over interessen og nivået på talerne. Mye tyder på at Big Data området står foran spennende nye innovasjoner og at det er liten tvil om at Norge trenger flere dataanalytikere i tiden freomver.

På Changemakers-konferansen, som ble arrangert av Inspirator (som eier Innomag.no) i samarbeid med Deloitte onsdag, fikk en fullsatt sal møte innovative ledere fra både inn og utland. Lengst hadde IBM’s tidligere forskningssjef Kris Sing, som i dag leder Service Research Innovation Institute (SRII) reist. Han kom direkte fra Silicon Valley og hevdet at Norge har unike muligheter til å lede an på veien mot et digitalisert samfunn, men ikke uten å gjøre smarte grep nå. I talen fikk tilhørerne også gode anekdoter om legendariske IT-ledere som Singh hadde jobbet tett sammen med som Intel’s Andy Grove, Apple’s Steve Jobs og Microsoft’s Bill Gates. Maarten Oonk fra Deloitte’s innovative Center for the Edge fulgte opp med å peke på at vi står foran store endringer og muligheter i årene fremover, – og minnet om hvor vanskelig det er å forstå eksponensielle utviklingskurver og hvor ødeleggende dette kan være for aktører som ikke følger med.

Les også: Two-thirds of Millennials express a desire to leave their organizations by 2020, new report says

Lars Peder Brekk, Brønnøysundregistrene’s leder tok tilhørerne med på en pedagogisk reise og imponerte tilhørerne med en innovativ og åpen tilnærming til å dele data, noe ikke minst eksempelet han viste om hvordan de effektivserte Übers godkjenningsprosess fra 5 uker til 2 minutter.

Hvem sier at ikke offentlig sektor innoverer og tør å tenke nytt

Anne Cathrin Haueng fra Deloitte, som også er denne ukens utvalgte fredagsprofil, fortalte tilhørerne om boka “Omstilling – den uforutsigbare gjennomføringsfasen” og hvordan vi evner å omsette strategier og innovative tiltak til resultater.

Torsdag nådde også den triste nyheten oss om at styret i Innovation Forum Norway (IFN) har besluttet å begjære oppbud. Oppbudet kommer overraskende på de fleste, men det er på rene at foreningen har mistet en rekke medlemmer den siste tiden samtidig som styret i foreningen har valgt å fjerne sentrale medlemsfordeler og i stedet prioritert å krangle om inngåtte avtaler med Inspirator og Digital Insight (som utgir og eier Innomag.no). Innomag har forsøkt å få tak i Rina Sunder som 1. april ble ansatt som leder, men har ikke lyktes med å oppnå kontakt. Anders Lier, IFNs styreleder skriver i et notat til medlemmene denne uka at det er med stor tristhet de har tatt denne beslutningen. For oss i Innomag som har samarbeidet tett med Innovation Forum Norway siden starten er det lett å si seg enig i at dette var triste nyheter, ikke minst for alle de flotte medlemmene som brenner for innovasjon.

Hvis vi skal forsøke å oppsummere uka tror vi likevel essensen summeres opp i at Norge ikke er en isolert øy. Selv om vi formelt ikke er en del av EU eller eurosonen, er EU vår desidert største handelspartner, og der i gården er det som kjent tøffe tider. Unionen sliter med både ekstremt høy arbeidsledighet og statsgjeld på uhåndterbare nivåer. USA, vår andre store handelspartner, sliter også med å redusere underskuddet på statsbudsjettet og bremse gjeldsveksten. Norge har så langt knapt vært berørt av krisen og fremstår som en oase av stabilitet i en ørken av økonomisk uro. Faktisk er vi det eneste vestlige landet som fortsatt har et budsjettoverskudd. Vi har derfor en gylden mulighet til å innta posisjonen som verdens ledende digitale nasjon. Hvor lenge synes du vi skal vente?

Happy Friday!

Two-thirds of Millennials express a desire to leave their organizations by 2020 new report says

Millennials feel that most businesses have no ambition beyond profit, and there are distinct differences in what they believe the purpose of business should be and what they perceive it to currently be, new report finds.

During yesterdays ChangeMakers-conference hosted by InnoMag and Inspirator in partnership with Deloitte, senior manager at the Deloitte´s Center for the Edge Europe, Maartin Oonk, talked about the importance for businesses to create awareness and urgency around disruption and more importantly, to create an impact that matters.

According to the “The Deloitte Millennial Survey 2016”, young people find sustainable impact as part of business strategy of high importance when it comes to deciding whether they see themselves working for the company in the future.

Some of the key finding in the survey were that millennials, in general, express little loyalty to their current employers and many are planning near-term exits. This “loyalty challenge” is however, driven by a variety of factors.

Millennials feel underutilized and believe they’re not being developed as leaders. They continue to express positive views of businesses’ role in society; they have softened their negative perceptions of corporate motivation and ethics, and cite a strong alignment of values.

However, all though, almost nine in ten (87 percent) believe that “the success of a business should be measured in terms of more than just its financial performance.”, millennials feel that most businesses have no ambition beyond profit, and there are distinct differences in what they believe the purpose of business should be and what they perceive it to currently be. Millennials often put their personal values ahead of organizational goals, and several have shunned assignments (and potential employers) that conflict with their beliefs.

Lack of loyalty is a serious challenge

Millennials represent an increasing share of the workforce and a growing number now occupy senior positions. However during the next year, if given the choice, one in four Millennials would quit his or her current employer to join a new organization or to do something different. That figure increases to 44 percent when the time frame is expanded to two years.

By the end of 2020, two of every three respondents hope to have moved on, while only 16 percent of Millennials see themselves with their current employers a decade from now. In the end, this remarkable absence of loyalty might represents a serious challenge to any business employing a large number of Millennials.

 

About the survey

Deloitte surveyed nearly 7,700 Millennials from 29 countries during September and October 2015 to learn more about Millennials’ values and ambitions, drivers of job satisfaction, and their increasing representation in senior management teams.

 

PODCAST: Steve Wozniak sine råd til dagens gründere

FOTO: ROBERT W. SHAW, INKUBATOREN.NO

Jeg tok en rask prat med Steve Wozniak, som stiftet Apple sammen med Steve Jobs i 1976. Her gir han sine beste råd til dagens gründere, samt hvilke råd han ville gitt til seg selv, hvis han møtte sitt 26 årige-jeg –  alderen han stiftet Apple.

(Inkubatoren presenteres på InnoMag i samarbeid med podkasteren Robert W. Shaw.)

Steve Wozniak var den tekniske hjernen bak Apple de første årene, eller Apple Computer Inc, som de het den gang. Helt alene lagde han det som ble verdens første personlige datamaskin. Han viste den til bestekameraten Steve Jobs, som så forretningspotensialet bak hva han hadde laget. Det ble starten på et vilt eventyr!

De kalte maskinen for Apple 1 og bygde totalt 200 eksemplarer for hånd, som de solgte for $666,66 stykket. Steve Wozniak, var fascinert av like tall, men hadde ikke fått med seg dette var et tall som var linket til djevelen.

“You should make a profit, cause if you don’t, you’re not gonna have money to invest in your next great idea”

De to kameratene stiftet da Apple Computer Inc, sammen med en tredje kamerat som het Ronald Wayne. Ronald angrer nok i dag – kun to uker etter at firmaet ble stiftet, solgte han seg ut av selskapet for $800.

Med blod på tann, et nytt selskap og med en investor i lomma, bygde Steve Wozniak det som skulle bli gjennombruddet for Apple, Apple II, med perfeksjonisten Steve Jobs, som sto ansvarlig for brukergrensesnitt, design og markedsføring. Den ble solgt i millionantall, og var starten på Apple-eventyret slik vi kjenner den i dag.

Denne ukens podcast er pakket med masse gode tips til dagens gründere. Et av tipsene han gir er:

I start-up’en din må du inkludere folk som har;

  1. En sans for humor
  2. Er gode på engineering (“engineering” forklart av store norske leksikon /snl.no: en vanlig betegnelse på arbeid som utføres av ingeniører og deres medarbeidere. Omfatter planlegging, spesifisering, kostnadsberegning og konstruksjon, samt ledelse av byggevirksomhet)
  3. Noen som representerer markedet ut og inn, noen som desperat ønsker løsningen selv og som kan si “her er grunnen hvorfor”.

– Ikke anta at du forstår markedet bare fordi du leser om markedet, legger Steve til.

https://api.soundcloud.com/tracks/246634145

 

Abonner og lytt til Inkubatoren også via iTunesSoundCloudAcast eller via RSS-feed.

inkubatoren-300x300-1

Om Inkubatoren, podcasten for gründere

Hver uke tar jeg en prat med det beste Norge har å by på av gründere og tankeledere. Her får du en ny mentor rett i øret hver uke, som deler den kunnskapen og erfaringen de selv har brukt årevis på å lære. Inkubatoren er laget for å få deg til å tenke større, satse hardere og å oppnå ditt fulle potensiale.

Besøk også inkubatoren.no og Facebook-siden Inkubatoren.

Silicon Valley-investorer kaller for “Calexit” etter Trump-seier

Mennesker som demonstrerer mot Trump-seier Foto @ Flickr/Eden, Janine and Jim

Uber-investor og Hyperloop co-founderen Shervin Pishevar, sier han vil finansiere en legitim kampanje for at California skal løsrive seg fra resten av landet. 

California er den rikeste staten i USA og den sjette rikeste i verden, med et bruttonasjonalprodukt på over $2.496tn for 2015, i følge Det internasjonale pengefondet. Staten er også kjent for å være en av de mest demokratvennlige, noe som heller ikke endret seg under dette valget, da Hillary Clinton vant en overlegen seier mot Donald Trump og alle Californias 55 valgmenn.

Etter at Trump vant presidentvalget, har det derfor vært flere store demonstrasjoner mot valgresulatet i staten, og deler av den amerikanske teknologiindustrien er også i protest, skriver The Guardian.

Tidligere i år skrev blant annet 150 av landets fremste teknologiledere et åpent brev i The Huffington Post om hva de synes om den republikanske presidentkandidaten:

– Donald Trump vil bli en katastrofe for innovasjon og vekst. Hans visjoner står i sterk kontrast med åpen utveksling av ideer, at folk kan flytte fritt på seg, og produktiv engasjement med verden utenfor – faktorer som alle spiller en kritisk rolle i vår økonomi, skrev de.

Etter at Trump gikk seirende ut av valget, har flere andre kjente Sillicon Valley-profiler gått ut og appellert om at California burde løsrive seg fra resten av USA. Venture kapitalisten og Hyperloop co-founderen Shervin Pishevar skrev blant annet på sin Twitter konto at han kommer til å støtte en legitim kampanje for at California skal bli sin egen nasjon, dersom Trump skulle vinne.

https://twitter.com/shervin/status/796190968735289344

Da seieren var et faktum bekreftet han til CNBC at han var seriøs i sine planer og at han ville kalle den nye staten for “New California”.

Pishevar har også fått støtte fra flere andre i Silicon Valley. Angel investoren Jason Calacanis skrev blant annet på sin konto at staten har blitt mer og mer adskilt fra resten av landet og at en løsrivelse vil være enkelt etter Trump-seieren og Brexit.

https://twitter.com/Jason/status/796402009683304448

Brexit–> Calexit?

Pishevars kommentarer har gitt større tyngde til “Yes California”-kampanjen, som startet opp i 2015 med formål om å appelere til en løsrivelse av staten. Kampanjen ble startet av den politiske aktivisten Louis Marinelli som foreslår et referendum i 2019.

Protesten fra Silicon Valley, kommer som en reaksjon av Trumps kritiske utsagn om flere av tech-selskapene. Han har blant annet sagt at han vil at Apple skal slutte å produsere telefonene sine i Kina, anklaget Amazons CEO Jeff Bezos for å ha kjøpt the Washington Post for å få mer politisk makt, samt uttalt at Mark Zuckerbergs støtte om en immigrasjonsreform som vil gjøre det enklere for amerikanske selskaper å ansette midlertidige talenter fra utlandet, vil minske sjansene for ansettelsesmuligheter blant kvinner og minoriteter.

Til tross for hard kritikk, har flere av teknologilederne valgt å møte Trump med et åpent sinn etter at det ble bekreftet at han er USAs nye president.

Bezos gratulerete blant annet Trump på Twitter og ønsket han suksess i den nye stillingen.

Mark Zuckerberg postet også et bilde av han og datteren Max der han skrev at han følte seg håpefull og at det å skape en verden vi ønsker at barna våre skal leve i, er noe som er langt større enn selve presidentvalget.

 

 

 

Norsk gründerbedrift vakte stor interesse i New York

Gründerne Christian Wierød (23) og Øyvind Hasund Dahl (23) i diskusjon på Times Square. Fotograf: Oliver Koch.

23 år gamle Christian Wierød og Øyvind Hasund Dahl er gründerne bak selskapet Uninite, en tjeneste som matcher mennesker som ønsker å bo sammen basert på personlighet og interesser.

Nylig deltok de på Seed Forum i New York hvor selskapet har fått stor interesse fra flere investorer i USA og Europa som ser potensialet globalt.

– Vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger, og flere vi har snakket med sier de skulle ønske denne tjenesten fantes da de bodde i kollektiv, eller at de ønsker å bruke tjenesten ved fremtidig flytting. For oss handler det helt enkelt om at alle skal føle seg hjemme og tilfreds i egen bosituasjon, sier Øyvind Hasund Dahl.

Les mer: Vant Kristian Ottosen-prisen

Med nettjenesten Uninite matches potensielle leietakere sammen, slik at man enkelt kan finne fram til de menneskene man passer best til å bo sammen med. Tjenesten vil fungere både i Norge og på tvers av landegrensene internasjonalt, og på sikt er målet at alle mennesker skal kunne bruke Uninite til å finne noen å bo med. Det vil være fordeler for utleier/leietaker i form av tilgang på produkter og tjenester på plattformen og et sosialt nettverk for leietakere, skriver de i pressemeldingen fra New York.

Tjenesten kombinerer prinsipper fra AirBnB, Match.com og Facebook sammen med Artificial Intelligence.

Selskapet planlegger en stor kapitalinnhenting i første kvartal av 2017 med amerikanske investorer.

Cultural Design – how culture creates strategic business value

During the 2nd Annual Ultimate Cultural Conference in San Francisco last week, I was again struck by the power of culture. Global thinkers from Intel, Google, Apple and Zappos were all unified in their message: If your culture is not fit for your business, your business is at risk.

It is well in tune with other business conferences around the globe; culture seems to be the most critical factor for taking leadership, making change and enable innovation in the business future.

After working nearly 20 years with values and culture in organisations of varying sizes, industries, public and private, international and domestic, there is one thing I know for sure: Culture has a huge impact not only on the short term business results, and for people and talent presently working there, but also for the future brand attraction and business growth.

Business culture must be seen in a context. The business challenges and strategy are the drivers and create the direction for the organisation. The culture is the enabler, the system that either powers your strategy or alternatively, put you on an expensive hold. And it is a leadership responsibility to know the difference, and track down the details.

As a leader, don´t believe that ”culture” is the final answer for your unsolved organisational problems.

Culture is excactly the opposite, it is the question where you start to explore the organisational details for what your culture is all about.

Cultural design is based on having models and insights to design your aspired culture. To do that successfully, you need to know where the actual culture is today. Leaders thus need to have the skills, competence and the right personal values to set the cultural agenda, lead the cultural design work and align their teams to co-create the cultural journey.

Cultural design is also about based on values such as empathy, trust, accountability and courage. How far can you stretch the existing culture to meet the business strategy before you start to wear out leaders and loose the best people? How much do you need to involve your team to have a good enough insight of what they need? This is value driven leadership in practice.

So how can you step up your cultural game?

Here are some tips for a start:

1) What kind of values and aspired culture does your business strategy require?

Every strategy requires something different from the organisation. What are the key challenges defined in your strategy, and what kind of organisational qualities do they require? Be aware of the possible need to do both operation and innovation. What kind of values do each part require?

2) What are the values, characteristics and drivers of your actual culture?

Every business has a culture, even if you don´t really know precisely what it is yet. There are values priorities, attitudes and actions that define the cultural characteristics. Make sure that mapping the culture is precisely done, not only based on asking people what they think. They are then likely to give you a mix of actual, normative and wishful answers. Your culture map also needs to be shared, to create the same understanding of where you are.

3) How can you fill your cultural gap?

When you have identified both your aspired and actual culture, you define your cultural gap. Once it is explicit what you need to do, involve the right trainers and developers to design training and development. Designing a cultural journey takes time and involve people. There will certainly be challenges, pushbacks and derailers when you ask people to reprioritize values. Done right, though, you will get great engagement. The business result is a culture to power your strategy.

Having a cultural strategy is equally important as having a financial strategy. The biggest difference is however, that when you need financial capital, you may go to the bank. The biggest question in the Ultimate Cultural Conference last week was, ”Where do you go when you need cultural capital?”

Tech stocks continue: post-election losing streak

Tech stocks plunged for the second day in a row after Donald Trump’s stunning presidential victory, a selling spree that engulfed big names like Google, Apple and Facebook.

The SV 150 index of the Bay Area’s 150 largest tech companies tumbled Thursday, which was in sharp contrast to the Dow Jones Industrial Average, which was flirting with record highs again.

The broad-based S&P 500 rose and the tech-focused Nasdaq plummeted.

Analysts offered plenty of theories about the troubles for the tech sector.

One theory: Tech stocks have been on a great ride so far this year. It simply might be time for investors to take profits in their tech shares.

For 2016 through the end of trading on Election Day, here’s how the Bay Area’s five largest tech stocks performed: Apple was up 5.5 percent, Google owner Alphabet had gained 4.4 percent, Facebook had soared 18.7 percent, Oracle had jumped 7.3 percent and Intel was up 0.8 percent.

Two other notable tech stocks also had stellar years through Tuesday: Amazon had gained 16.6 percent and Netflix had rocketed 8.7 percent higher.

Tech may be seeing opportunities and perils alike from Trump’s triumph, according to Scott Kessler, an analyst with CFRA Research.

– We think a Donald Trump presidency coupled with a Republican-controlled Congress makes his proposal for a ‘repatriation of corporate profits held offshore at a one-time tax rate of 10 percent’ as much more likely,” Kessler said in a research note about the election results.

– We see many large U.S. tech firms potentially benefiting, with increasing domestic growth investment, stock buybacks, and dividend payouts.

There’s a “but” in the Kessler analysis, however.

– We note that Trump’s hard stances related to trade could negatively impact the tech sector,” Kessler warned.

In 2015, tech companies captured about 58 percent of their revenue from non-U.S. sources. In contrast, S&P 500 companies derived an average 44 percent of the revenue from overseas sources, Kessler estimated.

Trump during the campaign suggested that Amazon might have an antitrust problem.

– Amazon is controlling so much of what they are doing,” Trump said in an interview with conservative commentator Sean Hannity.

Trump raised concerns that Amazon’s success has undermined the prospects for traditional brick-and-mortar retailers.

The president-elect also was unhappy that Amazon Chief Executive Jeff Bezos owns the Washington Post, which during the election campaign launched investigations into Trump and harshly criticized the businessman.

What’s more, Silicon Valley, with the notable exception of venture capitalist and entrepreneur Peter Thiel, was almost universally, and publicly, opposed to Trump.

 

Favoriserer norsk innovasjonspolitikk nykommere over etablerte bedrifter?

Norge liker å tenke på seg selv som et digital foregangsland, men ifølge OECDs tall har Norge relativt få gründere sammenlignet med andre land – og Norge er blant OECD-landene med lavest andel gründere i arbeidsstokken.

(Artikkelen er skrevet i samarbeid med Deloitte og årets Changemakers-konferanse, der InnoMag er partner)

Andelen av Innovasjon Norges støttemidler som går til gründere steg fra 11 prosent i 2006 til nær 26 prosent i fjor. Gjennom Innovasjon Norge støtter staten norske gründere med 399 millioner krone-r i støtte til etablering og 962 millioner kroner i lån. Noen mener norsk innovasjonspolitikk favoriserer nykommere over etablerte bedrifter.

— Vår forskning viser at kun 1 av 200 oppstartsbedrifter vil skape et økonomisk inntrykk av betydning, mens effekten av å utløse innovasjonspotensialet som ligger i etablerte bedrifter er vesentlig større, forteller Maarten Oonk fra Deloitte Center for the Edge Europe.

Kunnskapssenteret har som formål å hjelpe ledere med å forstå og nyttiggjøre muligheter som oppstår gjennom nye forretningsmodeller og ny teknologi.

I fjor brukte Innovasjon Norge 1,5 milliarder kroner på direkte støtte og lån til gründere, til tross for at rapporter fra Statistisk sentralbyrå og Menon Analyse viser at disse ordningene har få positive effekter. Til sammenlikning har Nederland, som lenge har hevdet seg i internasjonale innovasjonsrangeringer, lite direkte offentlig støtte til bedrifters forskning og utvikling, men gir i stedet mye indirekte støtte gjennom skattefradrag for forskning og utvikling.

– For nye bedrifter gir nettverk, tilgang til ressurser, plattformer for å lansering og salg større hjelp enn økonomiske tilskudd, sier Oonk.

Han mener tilskudd til og med hemmer kreativiteten, da prosessen med å lete etter eksterne kilder for finansiering kan resultere i uventede fordeler.

Professor Kjell Gunnar Salvanes ved Norges Handelshøyskole har tidligere anslått at 85-90 prosent av alle nye arbeidsplasser er skapt i bedrifter som allerede eksisterer. Vil innovasjon skje her, eller komme fra nye selskaper?

—I en digital tidsalder fristilles skalering av vekst fra tradisjonell arbeidsplasser, uavhengig av alderen på bedriftene de befinner seg i, svarer Oonk.

– Forretningsmodeller som bygger på digitale ressurser muliggjør en nærmest ubegrenset masseproduksjon uten tilsvarende økning av fysiske ressurser som mennesker, maskiner og kontorer. Men en må ikke se bort fra at IT og digitale forretningsmodeller har skapt en rekke arbeidsplasser i årenes løp, sier Oonk.

Hvordan kan norske myndigheter stimulere til innovasjon og forbedre landets innovasjonsevne? Kan Norge lære av Nederland? Årets Changemakerkonferanse byr på et program skreddersydd deg som ønsker konkrete tips om hvordan du leder endringsprosesser og skaper innovasjonsresultater. PS: eventet er gratis!

 

Ukas lederkommentar: – om selvdestruktive valg og nye vinnere

Photo @michaelvadon.com

Ingen tvil om at endringenes vinder blåser sterkt og at resultatene av og til overrasker både erfarne eksperter og oss endringsagenter 



Mens noen ledere opplever Trumps seier som slutten på det meste, har vi tillit til at selv en maktglad, pompøs skjørtejeger med oppblåst selvbilde vil få et ublidt møte med realitetene og justere kurs etter terrenget. Vi skal ikke påstå at vi forutså Trumps seier denne uka, men for 3 år siden skrev vi at USA i fremtiden vil fremstå langt mer splittet – og den spådommen står vi inne for. Valget fremstår dessverre mer og mer som en kamp mellom de som ønsker fremtiden velkommen og de som higer etter gårdsagen. En av Hillarys skuffede hjelpere skrev blant annet på Twitter at USA nå må skru klokka 50 år tilbake.

Forhåpentligvis blir ikke det nødvendig, men vi spår at Norge og Europe de neste årene orienterer seg mindre i retning Det Hvite Hus og mer i retning Kina og det fjerne Østen. President Xi Jinping og andre asiatiske ledere seiler frem som vinnere, og med Jagland ute av Nobelkomiteen, håper vi å slippe at The Donald tildeles fredsprisen, – selv om hans valgkamp åpenbart må betegnes som en større overraskelse enn Obamas seier var for 8 år siden. Dessverre fikk vi rett i spådommen om at Trump sannsynligvis vil velge Myron Ebell, en av verdens mest kjente klimaskeptikere, til å lede det amerikanske miljøbyrået EPA.

Kristin Skogen Lund, NHO’s dyktige leder fortalte at hun var så deppa over valget i USA at hun ikke klarte å være glad. Hun mener at Brexit og Trump gir et signal til verdens politikere om at de har mistet kontakten med velgerne. Kanskje er hun inne på noe, og i så fall står vi foran enda større endringer. Det er også grunn til å minne om at dersom California skulle få nok av Trump ville de på egen hånd bli verdens 5. største økonomi (Silicon Valley alene ville faktisk utgjort verdens 10. største økonomi)

Nok om valget og USA, – et valg som etterlater en stor del av verden forundret over amerikaneres selvdestruktivitet og hvor komikerne er de eneste med god grunn til å juble.

Selv uten å ha spådd Trump som vinner håper vi likevel du som følger med på InnoMag.no føler at du er godt informert om mye av det spennende som skjer på innovasjonsfronten. Du kan for eksempel kose deg med å lese om at store norske virksomheter som Statkraft, Telenor og Nortura hver for seg gjør flotte ting på innovasjonsfronten.

For å glede Kristin Skogen Lund og alle våre øvrige lesere vil vi avslutte denne uka med å gi deg tre 3 førjulsgodbiter som vi håper du setter pris på;

InnoBørs er nå inne på lnnoMag og vi vil fremover peke på ukas nykommere, – slik at du får med deg det siste nye.

Neste uke går årets CHANGEMAKERS konferanse av stabelen i samarbeid med Deloitte fra kl 14.00 -17.30, Arrangementet er gratis. Du finner mer info og påmelding på eventoversikten.

Lyst til å møte verdens kanskje mest kjente nålevende innovatør i Oslo? TORSDAG 1. DESEMBER har vi takket ja til å være med som partner til veldedighetsseminaret «Responsibilty works – the value of social responsibility», som går av stabelen i Folketeateret i Oslo, sammen med Johan Olav Koss og Right To Play. Seminaret har både kronprinsparet og selveste Sir Richard Branson i spissen, fokuserer på bærekraftig vekst og ledelse for framtiden og samler dyktige foredragsholdere om dette viktige temaet. Som InnoMag medlem kan vi tilby deg en særdeles god pris, kun 950,- i stedet for 3.900,- . Vi anbefaler varmt arrangementet og håper å se deg, husk og bruk koden «Innomag» for å få rabatten.

Nortura får eget innovasjonsstyre

Konsernsjef Arne Kristian Kolberg i Nortura under konferansen

I dag fylte Nortura  garasjeanlegget sitt på Løren med 250 medarbeidere og inviterte gjestetalere som NHO’s leder, Kristin Skogen Lund, Coachguru Ragnhild Jensen, Innovasjon Norges Inger Solberg og vår egen redaktør, Truls Berg på scenen. 

(InnoMag opplyser om at Nortura er medlem av Open Innovation Lab, ledet av ansvarlig redaktør, Truls Berg)

Viktigst var likevel Nortura’s egen konsernsjef Arne Kristian Kolberg som sparket det hele i gang med å påpeke at Nortura allerede har kommet langt i det grønne skiftet.

– Vi jobber for å bli en av sirkulærøkonomiens vinnere, sa han

Fjorårets vinnere av den interne innovasjonsprisen ble også gjort stas på og selskapets innovasjonsdirektør, Gurild Narum Mediaa informerte om at de nå også hadde fått på plass et eget innovasjonstyre med Kolberg som leder – for å sikre at de beste ideene følges opp.

Nortura med 5500 medarbeidere og over 30 produksjonsanlegg spredt fra Karasjok til Egersund er en av Norges ledende matprodusenter. Eid av 19 000 bønder, er selskapet en betydelig verdiskaper i mange lokalsamfunn, men kanskje ikke først og fremst kjent for å være innovative. Nå er derimot en rekke tilgang satt igang som åpner for store muligheter i det grønne skiftet, også utenfor Norges grenser.

–Ingenting kastes, uansett om det er hud, ull, innmat eller bein. Alt blir videreforedlet og ender enten opp som mat og andre produkter beregnet på mennesker, dyrefôr, eller som brensel, sa Kolberg.

Det er dette som kalles sirkulærøkonomien – og som stadig flere peker på at vil bli en konkurransefaktor når kundene i økende grad kommer til å belønne de som satser grønt og bærekraftig.

Selskapet kom i september for første gang med på lista over Norges 25 mest innovative virksomheter i årets Innovasjonsmagasin.

Statkraft Ventures og ETF Partners investerer 5 millioner dollar i Greenbird

@ Greenbird

Europas største leverandør av fornybar energy og ETF Partners går sammen inn med 5 millioner dollar i programvarehuset Greenbird Integration Technology AS.

Greenbird er et voksende programvareleverandør og spesialist på integrasjon av IT-systemer. Nå utvikler det Oslo-baserte selskapet sin internasjonale kundebase, heter det i en pressemelding. Tjenesten Metercloud.io og Ghostwriter leveres som Software as a Service, og åpner for at nettselskap raskt kan implementere en fleksibel IT-arkitektur for drift av smarte målere for strøm.

IT-arkitekturen for smart måling av strøm er kompleks og krever integrasjonsløsninger som sikrer rask implementering og framtidig fleksibilitet. Metercoud.io er en integrasjonstjeneste som skal kunne effektivt håndterer data fra smarte målere av strøm og tilbyr konnektorer til etablerte leverandører av fagsystemer. Ny teknologi og nye IT-systemer kan derfor settes i drift i løpet av noen dager i stedet for flere måneder.

– I Statkraft Ventures er vi klar over utfordringene knyttet til integrasjon av IT-systemer når strømnettet blir stadig mer intelligent. For å sikre avkastning på investeringene i smarte strømnett, må IT-systemene tilpasse seg raskt. Greenbird tilbyr nettopp denne fleksibiliteten og leverer dette som en nettskytjeneste, sier Matthias Dill, managing director i Statkraft Ventures.

I følge Arne Morteani,  partner i ETF Partners, var det selve visjonen og energien i teamet som overbeviste dem mest om å investere i selskapet.

– De har identifisert et virkelig behov i markedet og ledende nettselskap har allerede tatt i bruk deres Metercloud.io integrasjonstjeneste, sier han.

 

 

 

Om Greenbird

Greenbird er et norsk programvare- og løsningsselskap. Selskapet har hovedkontor i Oslo og vokser internasjonalt. Greenbird er etablert som en leder for integrasjonsløsninger og betjener nettselskap som eier mer enn 80 % av det norske markedet. Integrasjonstjenesten Metercloud.io støtter transformasjonen mot digitale nettselskap og smarte nett.

Om Statkraft Ventures

Statkraft Ventures GmbH er et europeisk venture capital-selskap som jobber med eksepsjonelle entreprenører som leverer disruptive løsninger i energibransjen. Selskapet er støttet av Statkraft Group, Europas største produsent av fornybar energi. Statkraft Ventures investerer med tradisjonelle vilkår for venture capital. Selskapet investerer årlig 10 millioner euro. 

Om ETF Partners

ETF Partners støtter talentfulle entreprenærer og ledere med kapital og erfaring. Midlene kommer fra institusjonelle investorer, globale konsern og familieinvesteringer. Vi skaper verdi ved å investere i teknologiselskaper som gjør en forskjell. Vi kaller det ‘bærekraft gjennom innovasjon’. Environmental Technologies Fund og Environmental Technologies Fund 2 L.P. er støttet av EU gjennom ‘Competitiveness and Innovation Framework Programme’ (CIP).

Fornybar energi “Trumper” kull i Kina

Foto @ Los Energy

Selv med usikkerheten i utfallet av det amerikanske presidentvalget, la kinesiske myndigheter tidligere denne uken frem sin femårsplan for energiforsyning.

I følge en pressemelding fra Los Energy, blir det kort sagt mer av det gode og mindre av det dårlige i Kina, som i dag er det landet med størst utslipp av CO2. De forventer vanvittige 1 000 TWh økning i strømforbruket i perioden, opp til 7 000 TWh (i Norden bruker vi underkant 400 TWh/år). I dag er 65 % av kraftproduksjonen basert på kullkraft. Denne er besluttet og reduseres til 55 %.

Som erstatning skal de doble vindkraftproduksjonen til 210 GW. Økningen tilsvarer 2,5 ganger det som er av vindkraft i Tyskland. Solkraftproduksjonen skal firedobles. I sum så vil det sette en stopper for økningen i kullkonsumet i Kina, og kan på sikt gi bedre miljø og lavere kraftpriser globalt.

Trump og klima

I følge Scientific American derimot, ser det ikke like grønt ut for verdens nest største utslipper av CO2, USA. I artikkelen hevder nemlig to kilder involvert i Trumps valgkampanje at han kommer til å velge Myron Ebell, en av verdens mest kjente klimaskeptikere, til å lede det amerikanske klimabyrået (EPA), som ble opprettet i 1970 av daværende president Richard Nixon med formål å beskytte miljøet.

Amerika var blant de 177 landene som signerte den historiske klimaavtalen i Paris i desember 2015, for å forhindre klimaendringene, men ettersom Trump ikke vil erkjenne de vitenskapelige bevisene rundt klimaendringene, gjenstår det å se hva den nye presidenten kommer til å gjøre.

EU må øke tiltakene

I følge det europeiske miljøbyrået (EEA), er EU, som ligger på tredjeplass når det kommer til utslipp av klimagasser, på god vei mot å oppfylle målet om å redusere Co2 utslippene med 20 % innen 2020. Målinger for 2015 viser at utslippene er 22 % mindre sammenliknet med det de var i 1990, men de viser også at målingene var noe høyere i 2015 enn de var i 2014.

Skal derfor EU nå målet om 40 % reduksjon innen 2030, må det ytterlige tiltak til, da dagens prognosene viser en reduksjon på 26-29 % innen 2030. Prognosene har derimot ikke inkludert de nye forslagene som binder medlemsstatene til nye, årlige utslippsmål, som vil kunne føre til ytterligere reduksjon av klimagassutslipp.

 

Nå starter samarbeidet om å få flere IKT-kvinner inn i ledelsen

Kvinner utgjør bare 16 prosent av topplederne i den norske IKT-næringen. Nå går Oda-Nettverk og Abelia sammen om å øke andelen av kvinnelige ledere i IKT-bransjen.

Både Abelia og Oda-Nettverk har fått henvendelser fra medlemsbedrifter og andre selskaper med ønske om økt innsats i arbeidet med å rekruttere flere kvinner til lederposisjoner innen IKT. Som et resultat, går de nå sammen om å starte et mentorprogram for kvinnelige IKT-ledere, skriver Abelia i en pressemelding.

– Oda-Nettverk har siden 2005 samarbeidet med sine partnere for å øke kvinneandelen i bransjen generelt, og i ledende stillinger spesielt. Kvinneandelen har økt de siste årene og er nå på 24 prosent. Likevel utgjør kvinnene bare 16 prosent av topplederne i den norske IKT-næringen, sier nestleder Kristine Hofer Næss i Oda-Nettverk.

– Bedrifter som ønsker å rekruttere og beholde de flinkeste menneskene må være attraktive for begge kjønn. En god kjønnsbalanse er viktig for bedriftskulturen, for beslutningene som skal tas og for bedriftens omdømme og inntjening. Rekruttering og forfremmelser til kjønnsbalanse i alle nivåer innen en organisasjon er derfor en oppgave toppledere må ta ansvaret for, sier næringspolitisk direktør Hilde Widerøe Wibe i Abelia.

Den svenske arbeidsgiverforeningen Almega gjennomfører mentorprogrammet Womentor som en del av et forpliktende og systematisk arbeid for å få flere kvinner inn i lederposisjoner. Abelia gjennomførte nylig en undersøkelse blant sine medlemsbedrifter for å kartlegge interessen for et tilsvarende program i Norge.

I følge Abelias undersøkelse sier 100 prosent av Abelias største medlemsbedrifter at de vil vurdere et slikt initiativ, og 88 prosent av disse svarer at de vurderer å gå inn i et forpliktende program, sier Wibe.

– Vi er svært fornøyde med at virksomhetene forstår viktigheten av dette arbeidet og ønsker å bidra med kjønnsbalanse i ledelsen, sier Wibe.

Mentorprogrammet har sin startdato allerede 22 november.

 

Ny Start Norge-leder vil implementere innovasjon i Ex Phil

Foto @ Mathias Ciarlo Thorstensen.

– Klarer man å skape en prosess som setter fokus på innovasjon allerede i akademia, så skaper man kanskje mer innovasjon i næringslivet også, tror den nyvalgte lederen av Start Norge, Nina Hoddø Bakås.

Bakås ble valgt som ny leder for Norges største studentorganisasjon for mindre enn fire uker siden, men er allerede klar i sin tale. Hun ønsker å integrere innovasjon som en del av Ex Phil, da hun mener det vil være en nødvendighet for å kunne tilpasse dagens utdanning med fremtidens arbeidsmarked.

Ex Phil er én av to fag som er obligatorisk for alle universitetsstudenter i dag. Faget tar for seg filosofi og handler i stor grad om hvordan man tar til seg lærdom, hvordan stille seg kritisk til den og hvordan man anvender kunnskapen på nye måter – som innovasjon på mange sett også dreier seg om.

– Allikevel, når vi står på stand på Blindern for å rekruttere medlemmer, er mange ofte kritiske til at Start er en innovasjonsforening, fordi de tenker at innovasjon er irrelevant for det de studerer og ønsker å jobbe med i fremtiden. Men ta for eksempel filosofene. De har jo virkelig innovert samfunnet ved å komme opp med ting som fortsatt er like relevant 2000 år senere. Så da blir det blir litt feil når for eksempel filosofistudenter ikke mener at de driver med innovasjon. Dette tankesettet blant studenter må vi endre på, mener Bakås.

Hun ønsker derfor å legge in 1-2 timer i Ex Phil som kun skal fokusere på hva innovasjon er og hvordan man tenker innovativt. Klarer man å skape en prosess som setter fokus på innovasjon allerede i akademia, så skaper man kanskje mer innovasjon i næringslivet også, tror hun.

– For hva skal man jobbe med når jobbene man utdanner seg til i dag ikke finnes lenger? Kunnskapen i seg selv er jo ikke bortkastet, men man må lære seg å anvende kunnskapen på nye måter. Jeg ser jo at veldig mange av mine medstudenter tenker veldig snevert når det kommer til utdanning. Med det mener jeg at de tenker at det de studerer kun kan brukes til en bestemt jobb, mens jeg tenker jo at det de studerer kan brukes i veldig mange forskjellige jobber. Så det handler altså i stor grad om å endre måten vi tenker på konseptet innovasjon på, tror jeg.

Så hvordan har du tenkt til å gå frem for å integrere innovasjon i dette faget?

– Jeg tror at man først og fremst nå gå frem til universitetene og få de om bord. Da står man fort veldig mye sterkere hvis man ender opp i samtale med kunnskapsministeren.

Bakås med statsminister Erna Solberg, kvelden hun ble valgt som ny leder.

Fra medlem til leder på 1 år

Bakås meldte seg inn i Start Norge i august 2015. 6 måneder senere ble hun styremedlem og HR-ansvarlig i Start UIO, før hun ble valgt til ny leder for 2017 nå i høst.

– Så jeg har jo ikke vært med så lenge, og det er ganske det som er mest skummelt ettersom det er mange som har vært medlem lengre enn det jeg har og derfor har mer erfaring. Men jeg hadde jo ikke meldt meg som leder, dersom jeg ikke hadde troen på at jeg var rette damen for oppgaven.

I dag har organisasjonen ca. 500 medlemmer, fordelt på 20 ulike lokallag. Målet deres er å være den fremste pådriveren for innovasjon og entreprenørskap blant studenter i Norge.

Hvordan skal dere nå dette målet?

– Vi har blant annet fått inn en kommunikasjonsansvarlig i ledelsen som skal jobbe med å forbedre kommunikasjonen utad, gjennom å spre budskapet vårt gjennom sosiale medier og tradisjonelle medier. Dette for å kunne skape debatt og engasjement blant alle studentene i landet.

– Vi planlegger også allerede neste års Venture Cup, som kommer til å bli det største arrangementet vi har hatt til nå, både i størrelse og budsjett. Vi ønsker også å lage en egen Start-konferanse hvor vi inviterer gründere, da gjerne våre egne, til å dele sine historier med medlemmene våre. Her tror jeg det er mye å lære, både av suksesshistoriene og de som har gått skikkelig på trynet.

– Sist, men ikke minst, så ønsker vi å få en mer samlet og flat struktur på organisasjonen vår, noe som er utfordrende når man er 500 medlemmer. Skal jeg derfor sette meg et skikkelig hårete mål for 2017, når jeg offisielt tar over for nåværende leder Øyvind Strøm, så må det være å kunne navnene til alle medlemmene våre innen året er omme.

Hvor mange kan du til nå?

Rundt 100 ganske? Så da mangler jeg jo ”bare” 400, sier hun lurt.

Foto @ itjenta@femelle.no
Foto @ itjenta@femelle.no

IT-bloggeren

Bakås har alltid synes det har vært gøy å tenke nytt og litt stort. Hun er også glad i en utfordring og liker gjerne å gjøre noe annet enn det som blir oppfattet som normalt, forteller hun.

– Det er nok også litt av grunnen til at jeg nå holder på med en bachelor i informatikk, som ikke akkurat er kjent for sin høye andel av kvinnelige studenter. Samtidig synes jeg jo det er utrolig spennende å være med å se hva slags endringer digitaliseringen fører med seg.

I tillegg til lidenskapen for IT, er hun også over gjennomsnittlig glad i å skrive, og har siden september 2016 hatt en praktikantstilling i Aftenposten som journalist i Viten-redaksjonen. Men på fritiden skriver hun helst om sitt eget liv, gjennom den personlige, moteinspirerte bloggen “IT-jenta”.

– Når man studerer informatikk, som er så mannsdominert, så synes jeg det er viktig å vise frem sine feminine sider, så man skiller seg litt ut. Og hva er vel mer feminint enn en rosa moteblogg?

Ønsker ingen gründerkarriere

Jenta fra Lillehammer tok videregående på Norges Toppidrettsgymnas, og fikk derfor aldri sjansen til å være med i Ungdomsbedrift eller andre organisasjoner med fokus på innovasjon og entreprenørskap da hun var yngre. Da var det det nemlig ski og skole som tok all tid.

– Jeg må innrømme at jeg har vært litt bitter for at jeg for eksempel ikke hadde mulighet til å være med å starte Ungdomsbedrift gjennom Ungt Entreprenørskap, men det måtte jeg bare akseptere. Nå skal det sies at det også var litt vanskelig å legge skikarrieren på hylla da jeg flyttet til Oslo, men ettersom jeg måtte ta et valg, så valgte jeg tilslutt Start over ski.

Bakås med lokallaget sitt Start UIO.
Bakås med lokallaget sitt Start UIO.

Men selv om hun er leder for den største studentorganisasjonen for entreprenørskap, ser hun ikke for seg noen fremtidig gründerkarriere.

– Det høres kanskje rart ut. Ikke misforstå, jeg synes det er veldig gøy med innovasjon og kunne gjerne tenke meg å jobbe med innovasjon innenfor et selskap, men jeg tror ikke jeg er tålmodig eller tøff nok til å starte noe eget. Man må liksom legge hele sjelen sin i det, og hvis det går dårlig så mister du så mye. Og den risken er jeg ikke klar for ennå, avslutter hun.

Inkubatoren: Telenor om nye trusler og hvordan de møter de, med Vegard Aas

FOTO: ROBERT W. SHAW, INKUBATOREN.NO

PODKAST: I denne episoden deler Vegard Aas, Head of Innovation i Telenor, hvilke trusler som står forut, hvordan de forholder seg til de og hvordan de skal holde Telenor i front. 

(Inkubatoren presenteres på InnoMag i samarbeid med podkasteren Robert W. Shaw.)

Kodak, Nokia og videoselskapet Bluckbuster var alle giganter innenfor sitt marked, men ble danket spektakulært ut av nye aktører, da de ikke omstilte seg ny teknologi og nye markeder. Her hjemme har vi Telenor som nå er i starten av å bli utfordret på sine forretningsmodeller. Så hvordan skal de sørge for at de ikke blir danket ut av nye aktører?

“De virkelige gode idéene er det som har sittet i skuffen lenge” – Vegard AAs

På tvers av deres 36.000 ansatte fordelt på 13 land, har de lansert inkubatoreprogrammet Ignite, hvor hvem som helst innenfor selskapet kan kan få opptil tre måneder fri med full lønn, for å utvikle nye idéer:

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...