Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Konsernsjefen: – Nortura skal overraske markedet med sin innovasjonskraft

Foto: Erik Burås / STUDIO B13

-Nortura skal overraske markedet med sin innovasjonskraft og på den måten bli oppfattet som en av de mest innovative aktørene innenfor matindustrien i Norge innen 2020, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg. 

(InnoMag opplyser om at Nortura er en av våre content marketing-partnere)

Navn og alder: Arne Kristian Kolberg (48 år)
Stilling: Konsernsjef i Nortura
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Stavmikseren på kjøkkenet er flittig i bruk
Dine tre favorittapper: NRK, Ruter, Tesla
Beskriv deg selv med tre ord: Glad, nysgjerrig, harmonisk
Nevn én «funfact” få vet om deg: Tror på “Youtube-Yoga” som inspirasjon til å få en gammel fotballkropp til å bli litt mykere for hvert år som går…..og det går rette veien 🙂
Hvordan kobler du av om vinteren? Familiesamvær, skiturer, tømmerhugging, kokkelering og film, i helgene vel og merke!

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

Kretsløpsperspektivet som handler om å “så – pleie – høste”, ligger veldig sterkt i ryggmargen. Dette kommer til uttrykk gjennom søken etter bedre “såkorn” (les prosjekter), “pleie” (les gjennomføring) som handler om å gjøre det jeg gjorde i dag litt bedre i morgen, samt gleden over å “høste” i fellesskap.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Jeg lar meg inspirere av personer / selskaper som har skapt resultater over tid, og som gang på gang beviser verdien av langsiktighet (som på ingen måte må forveksles med langsomhet). Jeg observerer også at det finnes enkeltpersoner som har en intuitiv evne til å se hva som er rett om 5 år eller 10 år lengre i tid. Disse personene inspirerer meg til å skru “radaren” ekstra godt på.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Er så heldig å ha mange gode medarbeidere som kontinuerlig søker etter morgendagens løsninger. Disse er viktige primærkilder. Dialogen og samspillet med våre kunder er også verdifullt. Sist men ikke minst blir alliansepartnere gjennom Open Innovation Lab en stadig viktigere kilde.

Hvordan ser Nortura ut i 2020?

– Nortura er i ennå større grad enn i dag synonymt med “det grønne skifte” og sirkulærøkonomien. Vår ambisjon for innovasjonsarbeidet er: -Nortura skal overraske markedet med sin innovasjonskraft og på den måten bli oppfattet som en av de mest innovative aktørene innenfor matindustrien i Norge innen 2020.

På Norturas hjemmeside heter det at dere legger mye vekt på samfunnsansvar – «kanskje mer enn de fleste»? Kan du utdype dette?

– I Nortura har vi tre områder der vi skal levere noe mer til samfunnet enn det som hadde vært naturlig å tenke hvis vi ensidig hadde tenkt kortsiktig profittmaksimering. Det gjelder å kombinere matglede med bærekraft, som handler om å utnytte alle ressursene og belaste klima minst mulig. Helse er også et område vi fokuserer mye på ved å utvikle produkter som drar det norske kostholdet i en retning som er bra for folkehelsa. Nortura er nå den største leverandøren av Nøkkelhullsprodukter i det norske markedet med 300 produkter av totalt ca. 1500 stk. Det vil si at vi leverer ca. 30 % av produktene våre med nøkkelhull i Norge. Det er i utgangspunktet ikke naturlig at Nortura skal ha en slik posisjon, men er et resultat av bevisste valg vi har tatt. I tillegg har vi mål om å være en betydelig verdiskaper i mange lokalsamfunn i Norge gjennom å være tilstede i hele landet. 

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Vi har mange både gode og sterke konkurrenter innenfor matbransjen i Norge, og de selskapene med Private Equity eierskap, med betydelig internasjonal kapital og kraftige vekstambisjoner, utfordrer oss skikkelig. Samtidig gjør konkurransen at vi skjerper oss og vi er kontinuerlig opptatt av hvordan vi kan gjøre det vi gjorde i dag, bedre i morgen. 

 På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Nortura?

– Innovasjon har fått en solid forankring i selskapet og jeg gir oss selv karakteren 8. Nortura fikk i 2015 en innovasjonsstrategi for konsernet. Denne etterlever vi gjennom konkrete målsettinger og fokus på prosjektgjennomføring innenfor disse. Vi erkjente også tidlig at vi ikke bare kan ha en strategi. Kultur og strategi går hånd i hånd, og vi jobber derfor også fokusert på å skape en bedre innovasjonskultur i Nortura. Vi har også etablert Innovasjon- og FoU styret, et beslutningsorgan for innovasjonsporteføljen i konsernet.

Det har vært stor usikkerhet rundt bøndenes fremtid ikke bare grunnet økonomiske årsaker, men også med tanke på at det bare er 1 av 10 bønder som nå er under 40 år. Hva tenker du om det?

– Ungdommelig gnist og pågangsmot er nødvendig i enhver utviklingsnæring. Når vi ser hvilke utfordringer FN løfter som fram som de viktigste i årene som kommer, gjennom de 17 bærekraftsmålene, er det åpenbart at matproduksjon vil ha en meget sentral plass i det norske samfunnet framover. Jeg opplever at FNs bærekraftsmål er i ferd med å synke inn over oss i Norge, både som en oppvekker, men også om en betydelig inspirasjonskilde for mange unge. Fokuset på bioøkonomi / sirkulærøkonomi som kilde til framtidig verdiskaping, tror jeg også vil være med på å skape ennå mer motivasjon hos de unge til å rette blikket mot matproduksjon som en spennende framtidsnæring.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

“Fast is smarter than smart”, som man sier. Alt går fortere og vi må få ting til å skje. Disse områdene er de jeg tror vil påvirke oss mest fremover:

  1. Sirkulærøkonomi/ bærekraft – økt ansvarlighet og bevissthet hos forbruker innenfor bærekraft. Dette setter også økt fokus og krav til oss i næringsmiddelindustrien innenfor alle områder. ( I alle investeringer og forretningsplaner bør bærekraft ligge som en forutsetning)
  2. Økt digitalisering og robotisering – bygge morgendagens bærekraftige industri
  3. Helse og sunnhet –  “mat som medisin” og mer “persontilpasset” mat. 

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Økt tempo og gjennomføringskraft på alle plan. Politiske støttetiltak som katalysator for økt gjennomføringskraft på  innovasjon og FoU innenfor nevnte trender. Vi må alle “våkne opp” og komme oss ut av vante prosesser og tankesett.

Ukens lederkommentar: Bursdagsfeiringer, styrerot og lyspunkt i desembermørket

Oljeprisen stiger, Oslo Børs feirer ny børsrekord og vår alles beste venn, mobiltelefonen feirer denne uka 50 år. For en utvikling vi har sett fra de første slepbare telefonene så dagens lys i 1976 til dagens multifunksjonelle digitale smarte hjelpere. Det skal bli gøy å følge utviklingen de neste 50!

Vi skal ikke påstå at vi i InnoMag har maktet å sette like stort fotavtrykk som mobiltelefonen har gjort, men så feirer vi da heller ikke 50 ennå. I stedet gjør vi oss klare til å feire våre første 4 år den 12.12. Det var nemlig den 12. desember 2012, kl 12.12 tre stortingsrepresentanter klippet snoren og åpnet www.innomag.no. På de fire årene har vi fått mer enn 25 000 medlemmer, og selv om vi venter til neste år med å feire er vi når sant skal sies temmelig stolte av dere alle sammen!

Det spørs om Sigvald Brekke er like stolt over den siste utviklingen, for mens vi andre forbereder jul har Telenor sjefen nok innsett at India-posisjonen er sjakk matt. I praksis har Sigve blitt sparket fra jobben av styrelederen eller ender det omvendt? Uansett, resultatet er at næringsminister Monica Mæland nok en gang må bruke tid og energi på å rydde opp i toppetasjen i et av Norges største og viktigste selskap. Vi er temmelig sikre på at det ikke var dette næringsministeren ønsket seg til jul J

Dette er energi hun og resten av landets politikere i stedet etter vår mening burde brukt på å legge forholdene mer til rette for landets endringsagenter og entreprenører. De som tør å satse, og da kunne de ha gledet seg over å lese om gründeren Himanshu fra Bergen som gjør en fantastisk innsats for å hjelpe fattige barn i Malawi og Uganda til bedre skolegang. Vi i Innomag kåret derfor «Colors from the World» til ukas innovasjonsnykommer på Innobørs.

Alternativt kunne de lest intervjuet med en av Norges mest innovative ledere, Arne Kristian Kolberg som er denne ukas profilerte leder.  Som toppsjef i Nortura har han blåst i hornet og staket ut kursen for de 5500 medarbeiderne i retning null avfall og 100% utnyttelse av råvarene. Skal vi løse problemene for en verden som er i ferd med å gå tom for jomfruelige råvarer, så er det næringslivet som må føre an. Det er godt det finnes næringslivsledere som ser mulighetene skiftet i retning sirkulærøkonomien innebærer.

Denne uka ble også statsbudsjettet endelig presentert Stortinget, og Erna påpekte at budsjettet inneholder gode løsninger som skaper flere jobber, sikrer velferden, bidrar til en trygg hverdag og styrker det grønne skiftet. Det høres unektelig bra ut, det betenkelige er dog at det grønne skiftet åpenbart satt langt inne å få på plass. Vi frykter at budsjettet i for stor grad gir kunstig åndedrett til gårsdagens løsninger, i stedet for å foreta de visjonære grep som bidrar til å løse morgendagens utfordringer. Ser vi i realiteten en regjering med tydelige trøtthetstegn som legger frem en altfor lite ambisiøs innovasjonspolitikk?  Kan det skyldes at næringsministeren har for mye å gjøre med store statlige selskaper som krangler bort milliardverdier?

Likevel, et definitivt lyspunkt i desembermørket er Fremskrittspartiets Jørund Rytman som fredag 9. desember nok en gang inviterer landets gründere til julesamling på Stortinget. Som styreleder i Gründerforeningen har han tatt grep og innsett den økende viktigheten av innovasjon. Vi takker for invitasjonen og gratulerer stortingsrepresentanten og de andre i Gründerforeningen med ukas innovasjonsblomst.

La oss avslutte med et håp om at Jørund Rytman deler innovasjonsblomsten med sine stortingskollegaer, i alle fall de som har innsett at vi er på vei mot et vaskeekte innovasjonssamfunn med helt nye regler, – og nye vinnere.  I stor grad er det norske endringsagenters mål og prioriteringer som vil avgjøre hvor godt vi klarer denne overgangen, og vi håper for Norges del at de 168 stortingspolitikerne anser seg som endringsagenter. Gårsdagens løsninger er det allerede nok av folk som heier på!

Happy Friday!

How this town plans to become waste-free by 2020

Foto @ Flickr/Yuki Shimazu

Did you know that an average person produced approximently 730 kg each year? So how does the japanese town Kamikatzu plan to become waste-free by 2020?

Since the Zero-waste program was implemented in Kamikatzu 2003, 80% of the town´s garbage gets recycled, reused or composted, according to the video above made by Seekers Stories.

The residents must wash, clean sort and then bring all the materials to the town´s recycle center where monitors make sure it´s done properly.

They separate their garbage into a whopping 34 categories, from cardboards to magazines. Signs on each of the bins tells consumers what their trash will be recycled into and how much that prosess can cost or earn the community.

The city also has a special shop where the residents can bring and take used items for free, and a factory where local women produced products out of discarded items.

The ulitmate goal is to make the town completely waste-free by 2020.

Klimaeksperter med åpent brev til Donald Trump

Foto @ Los Energy

Over 800 forskere og energieksperter ber Donald Trump i et åpent brev om å ta seks viktige steg i kampen mot global oppvarming. 

At den amerikanske presidenten benekter menneskeskapt oppvarming av kloden, er ikke noe nytt. Allerede i 2012 tweetet han at global oppvarming var et fiktivt konsept lagd av og for kinesere i den hensikt å hemme konkurransekraften blant amerikansk-produserte varer.

Etter at Trump kom til makten har han uttalt at han ønsker å omgjøre Obamas fornybare energi-plan, som går ut på å redusere de amerikanske statenes co2-utslipp over de neste tiårene.

Nylig valgte Trump også Myron Ebell, en av verdens mest kjente klimaskeptikere, til å lede det amerikanske klimabyrået (EPA), som ble opprettet i 1970 av daværende president Richard Nixon med formål å beskytte miljøet.

Nå har hans uttalelser og valg skapt kraftige reaksjoner blant klima- og energieksperter verden over. Nå hevender over 800 av dem seg til Trump i et åpent brev publisert i Scientific American.

I brevet ber forskerne Trump om å gjennomføre tiltak for å forhindre klimaendringene og hjelpe med å beskytte amerikas økonomi, sikkerhet og offentlig helse.

– Med verdens øyne rettet mot oss, og med usikkerhet og bekymring over hvordan din administrasjon vil håndrette klimaproblemene, ber vi deg om å begynne med å ta følgende seks steg som president:

  1. Gjøre amerika ledende innen fornybar energi
  2. Redusere Co2-utslippene og amerikas avhengighet av fossilt brennstoff
  3. Forberede USA på klimaendringene og gjøre landet mer resilient
  4. Offentlig akseptere at klimaendringene er virkelige, menneskeskapte og at de utgjør en trussel
  5. Basere klimapolitikken på grunnlag av forskning og ikke politisk bias
  6. Gjennomføre amerikas forpliktelser stadfestet i Paris-avtalen.

Amerika var blant de 177 landene som signerte den historiske klimaavtalen i Paris i desember 2015, for å forhindre klimaendringene, men ettersom Trump ikke vil erkjenne de vitenskapelige bevisene rundt klimaendringene, gjenstår det å se hva den nye presidenten kommer til å gjøre og hva konsekvensene vil bli.

– Vi oppfordrer deg til å bestemme deg snarest om du vil at din periode som president skal bli definert av fornektelse og katastrofe eller aksept og handling, avslutter de brevet sitt.

– Hva vil det bety om din bedrift ikke tenker bærekraft? spør H.K.H Kronprins Haakon

Foto: Dimitri Koutsomytis, Oslo / Det kongelige hoff

– I alt mitt internasjonale arbeid så har jeg erfart at det blir fart i sakene når vi får samarbeid mellom myndighetene og private aktører, sier H.K.H Kronprins Haakon. 

Ifjor vedtok verdenssamfunnet bærekraftsmålene, som handler om hvordan vi kan skape en verden som tar vare på menneskene, samfunnet og kloden vår i et langsiktig perspektiv. Det handler om å utrydde ekstrem fattigdom innen 2030, bedre helsekår og skape fred.

– De utfordrer oss til å tenke nytt, om hvordan vi kan jobbe sammen for å komme dit, sier Haakon.

Les mer: Richard Branson i Oslo: Norge må bli mer ukomfertabel

Kronprinsen vil berømme næringslivet for å være bevisst og fremoverlent innen bærekraft. – Det er krevende å satse på strategier som kanskje ikke gir de store uttellingene på kort sikt. Det handler ikke bare om å gjøre det rette. Kloke bedriftsledere tenker i et langsiktig perspektiv, at det som er bra for oss som individer, og for kloden vår, er bra også for bedriften på lang sikt.

– Et ferskt eksempel som jeg synes gir et godt og optimistisk bilde er Bergen næringsråds årskonferanse som nylig ble avholdt og som hadde bærekraftsmålene som hovedtema. Ett av spørsmålene som ble stilt og diskutert var: Hva vil det bety om din bedrift ikke tenker bærekraft?

– Enten vi representerer en bedrift, en organisasjon, myndigheter, sivilsamfunn, Kongehuset eller bare oss selv, så er dette et spørsmål vi i vår tid ikke kan la være å stille oss.

Kronprins Haakon sier han blir inspirert av bærekraftsmålene, men ønsker å sette ekstra fokus på tre av målene: Likeverd, innovasjon og samarbeid.

Likeverd

– Tusenårsmålene som ble avsluttet og evaluert i 2015 var en stor suksess. I løpet av perioden ble ekstrem fattigdom halvert, og nå går 9 av 10 barn i verden på skole. Helsen til barn har blitt mye bedre.

– Verden klarte ikke å nå alle målene, men de gjorde stor framgang. Mens tusenårsmålene hovedsakelig fokuserte på utviklingsland handlet bærekraftsmålene om oss alle. De forplikter land -og næringsliv og enkeltmennesker i hele verden.

Innovasjon

Kronprinsen deltok nylig på SLUSH i Helsinki, Europas største oppstarts- og teknologi konferanse. Der foregikk det mange spennende prosjekter.

– Jeg traff blant annet et norsk selskap som utviklet digitale betalingstjenester for flyktninger og asylsøkere, og det vil hjelpe til å gjøre overføringen tryggere, mer effektiv og gi noen av de mest sårbare gruppene bedre sikkerhet og kontroll på egen økonomi.

H.K.H Kronprins Håkon taler under Resposibility Works konferansen i Oslo.
H.K.H Kronprins Haakon taler under Resposibility Works konferansen i Oslo.

– Mobilteknologien har også blitt en svært viktig utviklingsfaktor. Flere jenter vil for eksempel lære å skrive, siden de ønsker å skrive tekstmeldinger. I India er Telenor en av de aktørene som tilbyr dobbelt SIM-kort så kvinner kan ha sin egen tilgang på ektemannens mobiltelefon. Og mennene er bare glade for det, for de får bonuspoeng hver gang de låner bort telefonen til kona. Det er mange gode eksempler på at innovatører med tradisjonelle bedrifter og mange andre aktører er i full gang med å møte verdens utfordringer som vil igjen øke muligheten for å nå bærekraftsmålene.

Samarbeid

Det tredje aspektet som inspirer handler om samarbeid. Her mener Kronprins Haakon at nytenking, innovasjon og økonomisk vekst trenger næringslivet.

– Det tredje aspektet som inspirer meg handler om samarbeid. I alt mitt internasjonale arbeid så har jeg erfart at det blir fart i sakene når vi får public-privat-partnership, altså samarbeid mellom myndighetene og private aktører. For de strukturelle gjennomgripende og forpliktende endringenes skyld er de avhengig av myndighetene.

– For nytekning, innovasjon og økonomisk vekst trenger vi næringslivet og andre aktører. Når det gjelder klimautfordringene trenger vi alle. For å kunne samarbeide, for at kloke hoder kan skape nye ideer sammen, så må man møtes, derfor trenger vi møteplasser som Responsibility Works.

Ukens innobørskommentar: – Colors From The World

Forrige torsdag på Responsibility Works konferansen sammen med Sir Richard Branson, annonserte vi ny versjon av InnoBørs – og responsen fra gründere på jakt etter kapital er overveldende positiv.

Som faste lesere vet, har vi siden starten for 4 år siden foreslått å få på plass gunstigere investeringsinsentiver fordi vi vet at det vil gjøre flere av Norges nesten 100 000 dollarmillionærer interessert i å investere i gode caser. Med dagens rentenivå sier det seg selv at mange er på jakt etter den neste norske vekstsuksessen, – og vi er sikre på at den neste norske Opera, FAST eller Tandberg allerede er i gang der ute…

Ukas utvalgte selskap er «Colors From The World” fra Bergen. Gründeren Himanshu Ardawatia har en spennende og innovativ tilnærming til måten vi kan hjelpe verdens fattige barn på. Hans disruptive måte å tenke donasjoner på er på forfriskende innovativ, lett å like og svært skalerbar. Kort fortalt gir han barna tegneutstyr og selger så tegningene deres for å hjelpe dem med å finansiere videre utdanning.

Vi i InnoMag har nettopp kjøpt to bilder og oppfordrer våre lesere på jakt etter julegaver med mening, utsmykning til kontoret eller en investering som gir verdi, til å se nærmere på Colors From The World. I følge UNESCO, er det mer enn 250 millioner barn som ikke får utdanning fordi skolene mangler lærere og utstyr som bøker og tegneutstyr. Ukas utvalgte selskap forsøker å gjøre noe med dette og er allerede ute og hjelper barn i Brasil, Uganda, Malawi og Nepal. Vi håper du som leser er med på et hjertelig til lykke på ferden fra oss i InnoMag.

Les også: Richard Branson:– Norway needs to get more uncomfortable

De tre K´ene

InnoBørs er et gratis tilbud til alle som er på jakt etter økt synlighet, kompetent kapital og et større kontaktnettverk av gode hjelpere som kan bistå deg og ditt team på veien mot de målene dere har satt dere, og så langt har vi allerede hjulpet en rekke virksomheter. Vi i Innomag kan selvsagt ikke garantere at dere lykkes, men vi håper vi kan hjelpe dere med å skaffe til veie de 3 K’ene; Kapital, Kompetanse og Kontaktnettverk.

Vi har lagt vekt på at det skal være enkelt, raskt og oversiktlig, derfor har ingen, på lik linje med Twitter, mer enn 140 ord til rådighet. Målet er å vekke interesse hos tidligfaseinvestorer, ofte kalt forretningsengler. Det er ingen spesielle kriterier for å være med og det koster ingenting å være representert på innovasjonsbørsen i 6 måneder.

Vi vil også takke våre partnere som har vært med på dugnadsarbeidet rundt InnoBørs. Her finner vi en rekke av Norges ledende innovasjonsmiljøer.  Kjente navn som DNVGL, Gründerforeningen, Open Innovation Lab of Norway, Investinor, IKT Norge, NOFAS, Opera Software, Seed Forum, Simula Research Centre, Telenor og Venturelab har bidratt i arbeidet med å skape Innobørs som en åpen og uavhengig møteplass hvor gode ideer kan møte kompetent kapital.

Apple finally admits its work on self-driving cars

Foto @ Flicr/Karl Baron

Two years after rumours of Apple´s interest in self-driving cars, the company confirms its secret project in a statement to US highways regulator.

The American technology company Apple has for the first time admit that it is working on technology to develop self-driving cars.

In a statement to US highways regulator NHTSA, Steve Kenner, Apple’s director of product integrity, writes:

– The company is investing heavily in the study of machine learning and automation, and is excited about the potential of automated systems in many areas, including transportation.

In the letter, Kenner is highy encouraging the development of what he calls “life-saving technology” and describes automated vehicles as “having the potential to greatly enhance the human experience—to prevent millions of car crashes and thousands of fatalities each year and to give mobility to those without”, if executed properly under NHTSA´s guidance.

In the statement the Apple director also highlights the importance of equal treatment of established manufactores and new entrants in order to “maximize the safety benefits of automated vehicles, encourage innovation, and promote fair competition”.

The statements leaves open the possibility that Apple will design and produce a car of its own, rather than merely provide technology to an existing manufacturer.

Kenner ended the letter by stating:

– Apple looks forward to collaborating with NHTSA and other stakeholders so that the significant societal benefits of automated vehicles can be realised safely, responsibly and expeditiously.

– Norway needs to get more uncomfortable

@IBTimes UK

When Richard Branson started his first business as a 15 year-old the word entrepreneur didn’t even exist.

But he has always been a risk-taker, an adventurer and never been afraid of a challenge. He says it is time for the Norwegian people to let themselves be a little bit more uncomfortable in order to become a successful entrepreneur.

* – If I had taken the Norwegian approach of hiding under a bush nobody would have known that Virgin Atlantic excited, Branson said.

– If I feel that something is not being done well enough by somebody, then I just give it a go. Sometimes I fall flat on the face, and other times it turns out successful. You never know, but I always enjoy doing it.

In Norway he believes it is more difficult to become a true entrepreneur due to the fact that we are a both privileged and well educated.

– If you go to college or university and finish by the time you are 22-23, you would have learned a lot but you may already have an apartment, a mortgage, and responsibilities.

Branson explains that it may seem more comfortable to get a job somewhere rather than actually taking the risk of becoming an entrepreneur.

– For people in Norway they have to fight even harder in their own brains to make themselves a little uncomfortable, just to get out there and start a business, compared to some other countries where they got nothing to lose.

“It is easier to become a successful entrepreneur in Africa than in Norway”

Branson and his company does a lot of work in Africa. They provide mentors and give advice to the students of the Entrepreneur School in Johannesburg so they have a chance to succeed and to survive.

— These entrepreneurs have nothing to lose. They are incredibly creative, and a lot of them are actually creating clean energy revolution in Africa, Branson said.

— They are putting solar panels on people’s roofs, and because there is no electricity in these villages they´re starting with a clean slate. I think in some ways it is easier for an African to become an entrepreneur than a Norwegian.

To those who wants to start their own company, what is your key business advice? 

– If anybody has an idea that they think will make peoples lives better, then they have business. And that is all it is. If you have an idea that is not going to make peoples lives better then you´re not going to have an business. So if you´re idea is going to make people smile and transform their lives, the key thing is to “just do it”, and then you have become an entrepreneur, Branson said.

Read more: Top 10 quotes from Richard Branson

– I learned a lot of delegation early on and the best of advice I can give to anybody starting on their business is to quickly find somebody who is better than you to run the business on a day-to-day basis. Don´t feel like you have to be doing everything by yourself. That gives you free time to dream about other things and to look after yourself and your family.

 

*(In response to “janteloven/the Norwegian law of jante”).

Om sjakk, 3 gullkorn og nye allianser

Mens 20 000 finner festet i gang årets SLUSH og  Magnus Carlsen startet bursdagsfeiringen med å feie sin russiske konkurrent av sjakkbrettet, landet Sir Richard Branson i Oslo for å skinne på årets Responsibilty works konferanse.

På scenen åpnet en humørfylt kulturminister showet med å fortelle fra sin barndom, før kronprins Haakon foretok den formelle åpningen. Ingen tvil om at vi har en tronarving som landets endringsagenter kan være stolt av, engasjementet er i høyeste grad til stede. Blant mange høydepunkt vil vi trekke frem Johan Olav Koss sitt engasjerte innlegg som fikk både smil og tårer frem hos de fleste av de 800 deltagerne som fylte Folketeateret torsdag.

Per Olav Heggenes som leder Ingvar Kamprad’s ideelle stiftelse Ikea Foundation var god, og han ble fulgt av en gnistrende Bjørn Arild Wisth som fikk frem hvorfor det å ta samfunnsansvar også er god forretning, Nordic Choice har tatt ansvar og med sin triple bunnlinjestrategi (People, Planet & Profit) leverer de kundeopplevelser alle har noe å lære av. Vår tids kunder er ikke uengasjerte, uinteresserte forbrukere som hopper fra produkt til produkt. Krevende kunder ønsker løsninger som begeistrer, berører og beriker. Ledere som innser at det som var godt nok i går ikke holder mål i morgen vil være de som vinner. Derfor er Innovasjon så viktig!

“Ledere som innser at det som var godt nok i går ikke holder mål i morgen vil være de som vinner”

Likevel, det var ingen tvil om at stjernen var Sir Richard Branson, og dyktig ledet av en passe imponert moderator, Nassima Dzair ble det en hyggelig reise i hvordan mannen har bygget opp et Virgin imperium med over 300 selskaper. Særlig var historien om da han tilfeldig startet flyselskap fordi han ønsket å besøke kjæresten på naboøya fornøyelig, – tilfeldigheter spiller åpenbart en rolle selv når en av verdens største gründere drar i gang.

Historien illustrerte også ett av hovedpunktene vi tok med oss fra konferansen.  Vår tids talenter er ikke hvileløse nomader på jakt etter kortsiktige gevinster, de søker virksomheter som evner å skape sunn grønn vekst. Dyktige medarbeidere har behov for å føle seg involvert, ivaretatt og informert. Ledere som lykkes med å hente ut potensialet i den inspirerte kapitalen vil være de som vinner. Det siste gullkornet må bli at vår tids beste ledere slett ikke er profittjegere uten evne og vilje til å tenke på annet enn rene materielle goder, de ønsker å bidra til å skape en bedre verden. Ledere som evner å kommunisere på måter som engasjerer og skaper konkurransefordeler vil være de som vinner, og de var det mange av på scenen og i salen denne torsdagen.

Nylig sa tidligere Frp-leder Carl I. Hagen til VG at det er marked for et nytt parti i Norge, og denne uka har Alliansen med en av Norges få ivrige Trump supportere begynt jobben med å samle inn 1000 underskrifter. Vi i InnoMag som om en uke kan feire 4 år, og  har fått litt over 25 000 medlemmer er når sant skal sies usikre på om det Norge trenger et enda et politisk parti. Vi har jo et dusin allerede!  Imidlertid, hadde vi vært Erna Solberg ville vi sett det som et enda større problem enn at man ikke klarer å enes om den siste promillen av statsbudsjettet.  Realiteten er at Solberg’s næringsminister på sine 3 år i regjering fortsatt kan skrive skrytelisten over hva hun har gjort for landets endringsagenter på et frimerke – og i en stemningsbølge der stadig flere ser utenfor de etablerte politiske partiene for å finne nye løsninger skal det bli spennende å følge oppstarten av den såkalte alliansen.

Ukas innovasjonsblomst sendes til Johan Olav Koss for det flotte Right to Play initiativet, – og til de som hjalp ham med å skape ukas høydepunkt for landets endringsagenter.

Google-sjefen foreslår nasjonal dugnad for å ruste Norge opp for fremtiden

@AmCham news

Norge bør ha som mål å være den globale ledestjernen innen digitalisering. Vi leder som forbrukere, så hvorfor skal vi ikke gjøre det som næringsliv også?, spør Jan Grønbech, direktør i Google Norway i ukens fredagsprofil. 

Navn og alder: Jan Grønbech (49 år)
Stilling: Country Director, Google Norway
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Chromecast Ultra, så jeg kan se det jeg vil, når jeg vil i 4K.
Dine tre favorittapper: Vipps, Yr og Uber
Beskriv deg selv med tre ord: Utålmodig, optimistisk, snill
Nevn én «funfact” få vet om deg: Det er ikke nødvendigvis morsomt, men på fritiden jobber jeg med å få bygget en omsorgsbolig for ni sterkt funksjonshemmede snart voksne jenter som har vært venner siden barnehagen, og som har et ønske om å bo sammen og dele sorger og gleder.  Dette er vanskeligere enn man skulle tro, selv i et rikt land som Norge, men et prosjekt jeg ikke kan annet enn å lykkes med da én av de ni er min eldste datter.
Hvordan kobler du av om vinteren? Jeg liker vinteren og kobler av med å gå på ski. Jeg gikk aktiv langrenn som ung og trives godt alene, eller med kona, langt inne i Nordmarka.  Naturen, og da særlig om vinteren, er hovedgrunnen til at jeg aldri kan forlate Norge for mer enn noen uker av gangen.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg elsker forandring og “disruption”. Status quo kjeder meg. Jeg trives best i et selskap der ting går fort og hvor jeg ikke aner hvordan utfordringene vil se ut om en måned.  Sånn sett er Google et perfekt sted å jobbe for meg, da man aldri blir utlært eller lei her.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Singularity University er den fremste kilden for kunnskap om det som kommer. De har samlet verdens fremste innen en rekke felt og utdanner morgendagens ledere i problemstillinger som er så komplekse at dagens ledere ikke engang forstår at det er problemstillinger.  Blant medlemmene i fakultetet der må både Peter Diamendes og Ray Kurzweil nevnes.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Det er det samme som i forrige spørsmål. Ray Kurzweil har gjennom flere tiår forutsett nesten alle de forandringene vi har gått gjennom med skremmende treffsikkerhet. Dersom dette fortsetter går vi en utrolig spennende tid i møte. Jeg anbefaler alle å lese det Peter Diamandes skriver i boken “Abundance” og det Ray Kurzweil skriver i “The Singularity is Near”. Gode ideer kan komme fra mange steder. Ofte er det ikke de etablerte kildene som har de beste ideene, men kanskje ungdommer på videregående eller universiteter. Jeg får mye inspirasjon av å snakke med unge etablerere, som er oppvokste i en digital verden.

Hvordan ser Google ut i 2020? 

Googles jobb er å organisere verdens informasjon og gjøre den tilgjengelig på en brukervennlig måte.  Dette vil vi også gjøre i 2020.  Sannsynligvis vil ”machine learning ”spille en viktigere rolle i den jobben, men målet er det samme.  Vi skal gjøre livet lettere for folk og vi skal sørge for at så mange som mulig har tilgang til informasjon, enten man bor i Kragerø eller Soweto. I dag har en 12-åring tilgang til mer informasjon enn Bill Clinton hadde i 1992.  Dette gir store muligheter. Problemet er at fire milliarder ennå ikke har noe nett å koble seg på. Dette prøver Google å gjøre noe med og forhåpentligvis har det blitt langt flere på nett i 2020.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne? 

Vi tenker lite på konkurranse, men fokuserer heller på oss selv og hva vi kan gjøre bedre for brukerne våre. Vi skal være best på det vi gjør og så får andre prøve å være best på det de gjør. Vi løser problemer for milliarder av mennesker og løser oppgaver som mange andre ikke prøver på og det vil vi fortsette med.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Google?  

– 10  

I hvilken grad bør norske mediehus frykte Google i fremtiden?

– De bør ikke frykte oss i det hele tatt.  Vi ønsker å samarbeide med norske mediehus. Vi tror på en sterk fremtid for norsk journalistikk, og vi arbeider mye med å hjelpe utgivere med å tjene penger, fostre et åpent økosystem og bygge produkter, som kan hjelpe til å drive brukerengasjement. Digital News Initiatives Innovations Fond, hvor vi nylig delte ut over 18 millioner kroner til 7 norske medieaktører, er nok et eksempel på at vi ønsker å bidra til en mangfoldig og sterk presse. Brukerne konsumerer nyheter på en annen måte. Dette må norske medier også ta inn over seg og tilpasse seg. Digital News Initiative er et verktøy, som er åpent for alle, som de kan bruke til å tilpasse seg det nye bruksmønsteret.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?  

– Det spås at to milliarder arbeidsplasser vil bli overflødige de neste ni årene. Dette er jobber som enten er farlige, kjedelige eller som datamaskiner kan gjøre veldig mye bedre enn mennesker. Derfor vil automatisering bli viktig i tiden som kommer. Enda flere nye jobber vil oppstå, og her er det viktig at Norge er med i det digitale førersetet. Cloud computing er en annen trend.  Om 10 år vil vi tenke tilbake på 2016 og riste på hodet over at noen gikk rundt og bar på harddisker i ryggsekken sin. Transportbransjen vil snus fullstendig på hodet.  Droner, 3D-printing og selvkjørende biler, busser, trikker og tog blir vanlig.  Dette vil føre til en dramatisk forbedring i vår livskvalitet.  I 2025 vil ingen lenger produsere forbrenningsmotorer. Med en dramatisk synkende etterspørsel etter olje vil verden bli et betydelig bedre sted for oss som bor her.

Sett i sammenheng med “gründer-opprøret», er det mange der ute som savner mer handling og mindre snakk fra dagens politikere – Hva tenker du om det?  

– Jeg synes dagens politikere gjør en god jobb og er oppdatert på det meste som kommer av forandringer. Når det er sagt så er det ikke lover og reguleringer som redder Norge gjennom den digitale transformasjonen, men ledere og innovatører som forstår alvoret og tar de grepene som skal til. I tillegg må det bli mer fristende å investere i start-ups i Norge. Nordmenn bruker 10 ganger mer på Lotto enn på å hjelpe grundere med å komme i gang. Dette er et ansvar vi alle må ta inn over oss.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– BCG skrev nylig en rapport der de viser at Norge er i ferd med å bli akterutseilt av land fra Asia og Øst-Europa når det kommer til digitalisering. Vi trenger å iverksette en nasjonal dugnad der alle landets ledende selskap og globale aktørene som oss bidrar for å gjøre det som skal til for at vi er klare for global konkurranse og morgendagens kunder. Singularity University spår at 200 av Fortune 500 bedriftene vil forsvinne fordi de ikke rekker å omstille seg i tide.  Hvis de største, og rikeste ikke klarer det så lover det kanskje dårlig for oss? Jeg tror likevel at det ikke er styrke, men tilpasningsevne som avgjør hvem som klarer seg. Norge bør ha som mål å være den globale ledestjernen innen digitalisering. Vi leder som forbrukere. Hvorfor skal vi ikke gjøre det som næringsliv også?

OSLO: Top 10 inspirational answers from Richard Branson

@Omaze.com

Here are some of Richard Branson´s most inspirational quotes from todays Responsibility Works Conference in Oslo.

“From space we don’t see borders, we see the Earth´s resources”

“Gain respect from your employees and public not from maximizing profit but by caring for people and the environment”

“We have a beautiful world and we need to make sure it stays beautiful for tens of generations to come”

“Countries must set ground rules for sustainability, also globally”

“We have to fight to make the world more sustainable than it is today”

“Good leaders are good listeners”

“A leader brings out the best of people. Praise don´t criticize. Nourish them.”

“If you have an idea that’s going to make people´s lives better, to make them smile, to transform their lives – then you have a business”

“We spend most of our life working, life should be fun therefore work should be fun”

“Find someone better than you to help you build the business stronger”

Richard Branson interview on stage by Nassima Dzair on the Resposibility Works Conference in Oslo
Richard Branson interview on stage by Nassima Dzair on the Resposibility Works Conference in Oslo

 

 

Follow the LIVE update on our Twitter page @Innomag from today´s conference on sustainability in business.

This mushroom might be the solution to pollution and food shortage

@ Tech Insider

Plastic pollution and food shortage pose a serious threat to the planet, but scientist think they might have come up with a solution. 

Did you know that each year, close to 20 billion plastic bottles are tossed in the trash? Or that the world needs to produce at least 50% more food to feed the estimated 9 billion people by 2050?

Trash is, as we all know, detrimental to the environment, but plastic is uniquely problematic because it’s nonbiodegradable and therefore sticks around for a lot longer (up to 1,000 years longer) than other forms of trash.

At the same time the land, biodiversity, oceans, forests, and other forms of natural capital are being depleted at unprecedented rates. Unless we change how we grow our food and manage our natural capital, food security—especially for the world’s poorest—will be at risk.

So how do we fix this? By simply turning plastic into food, according to new science.

The mushroom in the video made by Tech Insider, turns plastic into a edible meal. It grows in a mini laboratory and is part of the Fungi Mutarium system which recycles plastic waste into food. UV lights is used to break down the plastic which is then inserted into pods made of agar, a jello-like material. Finally the plastic-eating fungi is added and after a feew weeks the plastic is gone and the mushroom covers the pod.

Although the fungu mutrium is still a prototype, it might be the future of how we combat plastic pollution and produce food.

InnoMag åpner gratis møteplass hvor idéer møter kapital

Tre nye grep vil gjøre det lettere for Norges håpefulle gründere å tiltrekke seg kunnskap, kapital og kompetansenettverk.

En god idé er ikke nok, både gode kontakter, kapital og relevant kompetanse må tilføres for å skape nye vekstsuksesser. I Norge sliter mange gründere med å skaffe tidlig-fase-kapital. Ikke minst er dette et problem i den sårbare oppstartsfasen. Dette er også årsaken til at regjeringen Solberg, i sin Sundvollen-erklæring, for snart 4 år siden identifiserte nettopp behovet for en innovasjonsbørs. Politikere fra både Høyre, Arbeiderpartiet, Venstre, Fremskrittspartiet og MPG har applaudert løsningen, som er gratis for gründere.

– Som gründer med lite tid, gjør Innobørs det lettere for meg å nå frem til aktuelle tidlig-fase investorer. En åpenbar bonus er også nettverket jeg får tilgang til, sier Kjetil Dreyer, gründer av Altshop.no, en av de nye vekstvirksomhetene som tar sikte på å bli en norsk enhjørning og som nå tyr til InnoBørs for å hente kapital til veksten.

En av Norges mest kjente venturekapitalister Erling Maartmann-Moe, Partner i Alliance Venture, var blant de som tidlig så potensialet.

– Innovasjonsbørsen er et utmerket tiltak for å koble gründere med investorer som er åpne for å gjøre tidlige investeringer, og med industrielle aktører som kan være pilot-kunder for å gi dem en ”flying” start. For oss som såkorninvestor vil dette være en viktig kilde til å finne fram til de beste gründerne – med ideer som har internasjonalt potensiale», sa han allerede for to år siden.

Nå inngår innovasjonsselskapet INNOVATE, som har utviklet løsningen, et strategisk samarbeid som medfører at vi i InnoMag.no fremover ukentlig vil informere våre mer enn 25 000 lesere om nykommerne på InnoBørs. Også det spennende Open Innovation Lab of Norway initiativet, der 18 norske innovasjonsledere har fått med seg blant annet IBM’s tidligere forskningssjef, Kris Singh og Stanford universitetet, er med på satsningen som har til hensikt å hjelpe gründerteam på veien fra oppstart til vekst, og skape en dialog med de beste i verden innen åpen innovasjon. For norske gründere er det en åpenbar styrke at så mange aktører har gått sammen om å støtte løsningen, som vil bli lansert på scenen under årets Responsibility Works konferanse.

Sist, men ikke minst vil InnoBørs nå inngå et utvidet samarbeid med NorBAN, Norges nasjonale Business Angel Network, noe som medfører at over 1000 tidligfaseinvestorer ukentlig oppdateres på nye aktører som dukker opp på innoBørs.

Vi i InnoMag er overbevist om at økt tilgang på kompetent kapital, relevant kunnskap og gode kontakter er nøkkelen til å skape mer innovasjon i Norge. Det er lett å bli imponert over det engasjementet gode hjelpere og innovative virksomheter daglig utviser for å hjelpe grundere, og vi tror dagens lave rentenivåer og nye signaler fra blant annet Venstre, Fremskrittspartiet, Høyre og Arbeiderpartiet gjør timingen riktig for å hjelpe gründerene frem. Vi anser InnoBørs som et viktig bidrag til et smartere Norge og vil fremover ukentlig gi våre lesere landets beste oversikt over nye startups verdt å investere i.

Kvinner taper kampen om lederlønn

På bare ett år har lønnsgapet mellom kvinnelige og mannlige ledere økt med 5,5 prosentpoeng, viser en ny måling. – En overraskende og skuffende utvikling, mener Liv Spjeld By i Lederne.

Er du kvinne og jobber som leder eller mellomleder i Norge, tjener du i snitt 177 500 kroner – eller 31 prosent – mindre i året enn det en gjennomsnittlig mannlig leder gjør. Det viser Norsk Ledelsesbarometer 2016, som er gjennomført av Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) for arbeidstakerorganisasjonen Lederne. Over 3100 ledere og mellomledere deltok i undersøkelsen.

– Det har alltid vært en viss lønnsforskjell mellom kvinner og menn i de årlige målingene våre. En del av forklaringen er at det jobber flere menn i de lønnsledende bransjene, og at det er mer vanlig med deltid blant kvinner. Imidlertid er det betenkelig at forskjellene nå øker, sier Liv Spjeld By, nestleder i Lederne i en pressemelding.

Liv Spjeld By, nestleder i Lederne er bekymret over utviklingen. Foto: Lederne
Liv Spjeld By, nestleder i Lederne er bekymret over utviklingen. Foto: Lederne

Skylder på politikerne og bedriftene

Likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm etterlyser en utjevning i lønningsposen.

– Typiske kvinneyrker lønnes gjennomgående lavere enn mannsdominerte yrker. Her har politikerne vært for tålmodige på kvinner vegne. Vi trenger en lønnsutjevning, og ansvaret ligger både på politikerne og i den enkelte bedrift, sier hun.

Barometeret viser at menn er overrepresentert i bransjer som er lønnsledende. Ikke minst gjelder dette i oljebransjen. Kvinneandelen blant deltakerne i Norsk Ledelsesbarometer 2016 som jobber i olje-, gass- og rederisektorene er på bare 12 prosent, mens den stiger til 55 prosent i offentlig sektor og hele 86 prosent i barnehagesektoren.

I olje-, gass- og rederisektorene tjener en gjennomsnittlig kvinneleder 81,6 prosent av det en gjennomsnittlig mannlig leder gjør. Dette er også den mest høytlønte sektoren i barometeret, med en lederlønnen i snitt på nær 915 000 kroner. I barnehagesektoren, der det i praksis ikke er forskjeller mellom kjønnene i avlønningen, ligger årslønnen på i underkant av 575 000 for en leder.

Menn selger seg dyrest

Liv Spjeld By forteller at markedslønn og individuelle ordninger ofte favoriserer menn, i motsetning til fellesforhandlinger mellom arbeidsgiver og arbeidstakere.

– Det ligger i menneskets natur at vi foretrekker de som ligner på oss selv, og fortsatt er menn overrepresentert helt øverst i bedriftshierarkiene. I individuelle lønnsforhandlinger kan dette virke i kvinners disfavør. Dessuten er det nok fremdeles slik at menn jevnt over er mer overbevist over egne fortrinn i en forhandlingssituasjon. De selger seg dyrere, sier hun.

Om Norsk Ledelsesbarometer:

  • Norsk Ledelsesbarometer 2016 er en rapport som er gjennomført av Arbeidsforskningsinstituttet på vegne av organisasjonen Lederne.
  • Ledelsesbarometeret er gjennomført for åttende år på rad og har til hensikt å kartlegge arbeidsforholdene til norske mellomledere. Ledelsesbarometeret har tidligere år skapt oppsikt i media på grunn av sine avsløringer og funn.

Om Lederne:

  • Lederne ble stiftet i 1910 og er en partipolitisk uavhengig organisasjon.
  • Lederne er organisasjonen for over 17 000 ledere og betrodde ansatte på ulike nivåer i vel 1200 bedrifter.
  • Bidrar med individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

Kilde: Lederne

PODCAST: Veien fra bedriftsrådgiver til undertøyskonge

Foto @ Robert Shaw

I dagens episode tok jeg en prat med Anders Selvig som har fått til noe skikkelig kult med undertøysmerket sitt ComfyBalls. “ComfyBalls??” tenker du. Ja, ComfyBalls.

I 14 år jobbet Selvig med bedriftsrådgivning rundt kjøp og salg av bedrifter før han tok på seg gründerskoene, eller – undertøyet, selv. Idéen oppsto under innebandytreningen. Han og kompisene syntes det var slitsomt med utstyret som slang rundt (ja, DET utstyret), og etter noen runder på symaskinen kona fikk til jul, ble de første prototypene av ComfyBalls til.

Til nå har Selvig solgt over 100 000 boksere, fått flere avtaler ut mot nye land og er i sterk vekst. I episoden snakker han om reisen sin, hvordan ComfyBalls ble til, om produksjon i Kina og Tyrkia og markedsføring. I tillegg deler han sine beste råd til dagens gründere.

https://api.soundcloud.com/tracks/291849481

 

Abonner og lytt til Inkubatoren også via iTunesSoundCloudAcast eller via RSS-feed.

inkubatoren-300x300-1

Om Inkubatoren, podcasten for gründere

Hver uke tar jeg en prat med det beste Norge har å by på av gründere og tankeledere. Her får du en ny mentor rett i øret hver uke, som deler den kunnskapen og erfaringen de selv har brukt årevis på å lære. Inkubatoren er laget for å få deg til å tenke større, satse hardere og å oppnå ditt fulle potensiale.

Besøk også inkubatoren.no og Facebook-siden Inkubatoren.

Regjeringen: Dette er de nye medlemmene av Teknologirådet

Foto @ John Erling Blad

Regjeringen har oppnevnt nye medlemmer av Teknologirådet for de neste fire årene.

Inn kommer blant annet Andreas Thorsheim, Otovo solar, gründeren med bakgrunn fra Opera og schibsted, og Karl-Christian Agerup, som i det daglige leder Oslotech AS (Forskningsparken).

– Rådet tar stilling til teknologiutfordringer og de muligheter som ligger i ny teknologi på alle samfunnsområder. Rådet er viktig for å fremme en offentlig teknologidebatt og foreslår tiltak, sier næringsminister Monica Mæland (H) i en pressemelding.

Teknologirådet har 15 rådsmedlemmer fra teknologi, forskning og samfunns- og næringsliv. Rådet møtes fem ganger i året og beslutter hovedlinjene i Teknologirådets arbeid.

– Rådsmedlemmene er svært kompetente og har stor dybdekunnskap på sine felt. Til sammen får vi en unik bredde når det gjelder spørsmål innen teknologi og samfunn, med ekspertise på alt fra havbruk til fornybar energi, robotikk og medisin, sier Rådsleder Siri Hatlen.

Hatlen er fornøyd med å være gjenoppnevnt og ser frem til å fortsette arbeidet.

– Jeg er glad for gjenoppnevnelsen som leder av Teknologirådet. I de fire årene som har gått, har vi satt mange viktige saker på den politiske dagsordenen, som mobil helse, samfunnssikkerhet, personvern og ny næring.

– Norge er inne i en større omstilling samtidig med at det skjer store teknologiske sprang innen kunstig intelligens, helseteknologi, førerløse biler og båter, solenergi, med mer. Dette gjør at Teknologirådets arbeid blir viktigere enn noen sinne de neste årene, avslutter hun.

Teknologirådet november 2016 – november 2020 består av:

  1. Styreleder Siri Hatlen (leder, gjenoppnevning)
  2. Forskningsdirektør for vann og klima Cecilie Mauritzen, Norsk institutt for vannforskning (gjenoppnevning)
  3. Key account manager Christine Meisingset, Norsk Gjenvinning (gjenoppnevning)
  4. Professor Bent Sofus Tranøy, Høyskolen i Hedmark (gjenoppnevning)
  5. Dekan Reid Hole, Fakultet for biovitenskap og akvakultur, Nord universitet (gjenoppnevning)
  6. Direktør Odd Roger Enoksen, Andøya Space Center (gjenoppnevning)
  7. Forskningssjef Marit Aursand, SINTEF fiskeri og havbruk
  8. Leder Helene Fladmark, Eyde-nettverket
  9. Direktør Reidun Høllesli, Orkla IT
  10. Direktør Karl-Christian Agerup, Oslotech AS
  11. Instituttleder Morten Breivik, Institutt for teknisk kybernetikk, NTNU
  12. Lege Damoun Nassehi, Egersund kommunale legesenter
  13. Forsker Håvard Haarstad, Institutt for geografi, UiB
  14. Gründer Andreas Thorsheim, Otovo Solar
  15. Direktør Anne Ingeborg Myhr, GenØK

Ukens lederkommentar: Om svarte fredager, grønn energi og lyseblå tro på fremtiden

Neida, denne ukekommentaren skal IKKE handle om Kristoffer Joners reklamefikse Facebook-oppgjør med Sylvi Listhaug, – i en sak der alle landets mediehus har gått av skaftet i jakten på  budskap, engasjement og troverdighet.

Vi gidder rett og slett heller IKKE å skrive om den norske evnen til å spre den dårligste delen av amerikanernes thanksgiving middag, nemlig shoppinghysteriet som har fått navnet Black Friday. Kunne vi ikke i stedet adoptert den hyggelige kalkunmiddagen der familiene samles for å takke for livets goder?

Nei, i stedet velger vi å vende blikket den andre veien!

Da oppdager vi at norske journalister i valgbakrus fortsatt lurer på om de ble lurt eller endte opp med å lure sine lesere i dekningen av valgkrigen mellom Clinton og Trump, samtidig som regjeringen fortsetter slåsskampen for et budsjett som i stor grad later som om alt er som før og i praksis peker nese til det økende omstillingsbehovet. Samtidig har Zero-konferansen denne uka hamret inn budskapet om at Norge har et svært godt utgangspunkt for å kunne bli en vinner i morgendagens digitale grønne samfunn, hadde vi bare våknet av vår nasjonale Tornerosesøvn som ser ut til å hemme politikerne fra å ta reelle nasjonale og høyst nødvendige grep.

Les også: Greenovation- vinner: – Har utviklet et produkt som revolusjonere måten verden utnytter elektrisitet på

Ingen uke uten en gründerkonkurranse, ei heller denne. I høst etterlyste ZERO, Kjeller innovasjon og Telenor grønne og geniale teknologer og denne uka ble vinneren Greenovation kåret.  I arbeidet med å finne innovative forretningsmodeller og nye løsninger som utnytter ressursene mer effektivt, og som kan gjøre livene våre enklere og grønnere, må vi tørre å heie på de som går foran – og denne ukas innovasjonsblomst deles dermed ut til både prisvinnerne og de som gjennom prisen setter økt fokus på gründerene. Vi i InnoMag gratulerer!

Les også: Årets klimavinner bytter ut oljen med trær

Denne uka gikk også årets siste SUPERTORSDAG av stabelen og her fikk deltagerne høre mer om de to innovative norske VR aktørene Making View og Innit, som i et strategisk samarbeid med Kommuneforlaget jobber med verdensledende VR-teknologi i et prosjekt der målet er å gjøre norske skoleelevers hverdag bedre. Are Søby Vindfallet fra MakingView og Stig Ranjit Dayanandan fra Innit imponerte begge to med en god kombinasjon av VR kompetanse og kommunikasjonskunst. Verken tilhørerne eller vi i InnoMag er lenger i tvil om at VR blir et av 2017s hotteste begrep, og det var godt å se at innovative norske selskaper ligger langt fremme,

Som om ikke det var nok så fikk vi også en god innføring i kunsten å programmere oss til å bli bedre versjoner av oss selv, takket være NLP-guru Torill Elise Iversen og tre flotte innlegg fra Kristin Nash fra St. Hallvard videregående, Stian Holme fra coachinghuset Metaresource og gründeren i Sariba, Steinar Sabbasen, som fortalte hvordan NLP hadde hjulpet ham som gründer og leder.

Med kun dager igjen til #slush16, finnenes store vinterblot, med partystemning i vintermørket, og vår hjemlige Responsibility Works-konferanse i Folketeateret torsdag 1. Desember, med HKH Kronprinsesse Mette-Marit og HKH Kronprins Haakon som innledere til en konferanse der både Norges store skøytehelt Johan Olav Koss, utenriksminister Børge Brende og undertegnede skal på scenen, før en av verdens største nålevende innovatører, Sir Richard Branson inntar scenen. Vi gleder oss og det håper vi de mer enn 1000 gjestene også gjør!

Les også: Right to Play-grunnleggeren: – Vi finner nesten hver uke en ny løsning på et problem

La oss avslutte med noen lyseblå tanker om 2017 som snart bare er en julekalender unna. Behovet for nytenkning er i høyeste grad til stede, – og dette er noe InnoMags over 20 000 medlemmer ønsker å bidra til. Lykkes vi kan annerledeslandet Norge meget vel bli vinneren i en ny tid vi ikke helt forstår ennå.  Det krever ikke bare politikere som tør å lede, det krever også god norsk dugnadsånd, hvor vi og andre endringsagenter bretter opp ermene, drar i flokk og sammen viser våre kollegaer, våre barn og våre politikere hva vi er gode for!

Happy Friday!

Right to Play-grunnleggeren: – Vi finner nesten hver uke en ny løsning på et problem

Da den tidligere verdensmesteren Johann Olav Koss la skøytene på hylla, grunnla han veldedighetsorganisasjonen Right to Play, som hjelper barn i over 20 land til å få en bedre fremtid. Her står innovasjon høyt på agendaen, kan han fortelle. 

(InnoMag opplyser om sitt partnerskap med seminaret Responsiblity Works, der inntektene går til Right to Play)

Navn og alder: Johann Olav Koss (48)
Stilling: Grunnlegger av veldedighetsorganisasjonen Right To Play International
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Sykkel- jeg sykler til jobb hver dag.
Dine tre favorittapper: Waze, NYtimes, Economist
Beskriv deg selv med tre ord: Målrettet og lidenskapelig med stor gjennomføringsevne
Nevn én «funfact” få vet om deg: At jeg liker å holde middagsselskaper på hytta.
Hvordan kobler du av om høsten? Med trening. Høsten er den beste tiden for meg. Da har jeg alltid mye energi og trening gjør at jeg får enda mer overskudd.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg har stor lidenskap for å skape nye ting og hjelpe barn og unge. Det har drevet mitt engasjement over de siste 20 årene. Jeg har en indre trang til å hjelpe de som ikke har det så bra med løsninger som gjør at de kan hjelpe seg selv. Jeg har derfor grunnlagt en organisasjon som i dag arbeider med over én million barn per uke, og vi har bidratt med å påvirket flere millioner barns liv til det bedre over det siste ti årene. Jeg bruker min lidenskap i mitt ledelsesarbeid til å motivere både ansatte, frivillige og givere til å hjelpe andre gjennom oss. 

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Den kanadiske statsminsteren Justin Trudeau, er en fantastisk inspirasjon ettersom han har vunnet et valg på å fremme positive løsninger i motsetning til negativ frykt og splittelse mellom mennesker.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Jeg leser studier gjort av for eksempel Brookings Institute, McKinsey, Insead K, PwC 365, EY insights, World Economic Forum, Economist, NYTimes, Harvard Business Review, Columbia insights, UofT og Ryerson.  

Hvordan ser Right to Play ut i 2020?

– Right To Play er fortsatt en stor organisasjon som implementerer programmer i over 20 land med formål å skape bedre vilkår for barn og unge som rammes av vold, fattigdom og sykdom. Vi vil fortsatt arbeide med å forbedre utdanning for barn så de kan lære å utrykke seg bedre og sikre sin egen fremtid. I 2020 har vi har mange flere millioner av barn som deltar i våre programmer rundt om i verden.  

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Det er veldig få utfordrere til Right To Play, men fordi verden har store utfordringer som øker i takt med mer usikkerhet, vold og krig, er vi avhengige av at disse løses i felleskap.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Right to Play?

– Det er mellom 8 og 9. Innovasjonen skjer gjennom programmene i de lokale samfunnene vi jobber med. Vi finner nesten hver uke en ny løsning på et problem. Disse innovasjonene blir beskrevet og dokumentert, og når de kan kopieres til andre områder, så gjør vi det. Vi promoterer innovasjon og gir belønning til de som finner nye gode løsninger til problemer de står ovenfor.

Ifølge Richard Branson, som også er en av talerne under årets Responsibility Works-seminar, er det først og fremst næringslivet som må ta på seg det største samfunnsansvaret for å kunne sikre at jorden og befolkningen blir ivaretatt i fremtiden – hva tenker du om det?

– Det er flott at han tar slikt ansvar og at han utfordrer næringslivet til å gjøre mer. Jeg er enig at det er bare næringslivet som kan skape arbeidsplasser (eller utdannede mennesker som skaper nye bedrifter/frimaer). Men næringslivet kan ikke løse disse alene, de må jobbe sammen med myndigheter og det sivile samfunnet for å finne de beste løsningene. Jeg har også sterke meninger om myndighetenes viktighet i dette arbeidet siden lov og rett må være på plass for at vi skal kunne nå våre bærekraftsmål innen 2030.

Hvor viktig blir det å kombinere business med samfunnsansvar i fremtiden? 

– Jeg tror dette blir av stor betydning for næringslivets evne til å overleve i et mer konkurranseutsatt samfunn. Det er helt klart at den nye generasjonen vil stille enda større krav til forbruksprodukter, der bedriftene må ta et samfunnsansvar som tidligere ikke har vært gjort.

Har du noen tips til selskaper som ønsker å bli mer bærekraftige?

– Lytt til unge mennesker om hva de ønsker å se selskapene skal gjøre for at de kan bli sett på som bærekraftige bidragsytere i samfunnet. Hvis de bare hører på dagens kunder, vil de tape kampen om fremtiden. Selskapene bør være autentiske i sitt arbeid med bærekraft. Det er viktig at de jobber innenfor sitt arbeidsfelt og ikke bare gir bort penger til organisasjoner. Med det mener jeg at det er viktig at bedrifter ser på alt fra arbeidsrett og hvilke forhold arbeidere i utviklingsland jobber under, til korrupsjon, etisk forretningshandel, miljø og samfunnsansvar (helse, utdanning og infrastruktur).

Årets klimavinner bytter ut oljen med trær

Foto @ Zero

– Borregaard viser at slagordet “alt som er laget av olje kan lages av tre”, er en meget god forretningside for det grønne skiftet og for Norge, sier leder i ZERO Marius Holm. 

Borregaard, vinneren av Næringslivets klimapris 2016, er en norsk bedrift med aktivitet over hele verden, og skal tilsynelatende ha et av verdens mest avanserte bioraffineri. Deres hovedmål er å levere bærekraftige løsninger basert på fornybare råvarer.

–  Bærekraft og klimaperspektivet er integrert i selskapets mål, forretningsmodell og er en viktig føring for våre forsknings- og utviklingsaktiviteter, sier Per Sørlie, administrerende direktør i Borregaard i en pressemelding.

Formålet med prisen er å sette søkelys på at det er næringslivet som er nøkkelen til det grønne skiftet.

– Det er en glede å dele ut prisen til en hjørnesteinsbedrift som gjennom 125 år har foredlet norsk skog til verdifulle produkter. Borregaard er en spydspiss for bioøkonomien, og viser at verdiskapingspotensialet er stort på veien mot lavutslippssamfunnet, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.

Juryen bestod av Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO, Ingvald Strømmen, dekan ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi ved NTNU og Marius Holm, leder i ZERO.

Greenovation- vinner: – Har utviklet et produkt som revolusjonere måten verden utnytter elektrisitet på

Foto @ Zero

Ni grønne finalister kjempet om å vinne årets Greenovation-konkurranse, men det var tilslutt Stavanger-baserte Zaptec som imponerte dommerne mest.

I høst etterlyste ZERO, Kjeller innovasjon og Telenor grønne teknologer til gründerkonkurransen Greenovation. I konkurransen ble grønne gründere lokket med Zeros miljøkompetanse og Telenors store nettverk og støtteapparat, i tillegg til en plass i Kjeller Innovasjons eksklusive akseleratorprogram Techmakers Green.

Ni finalister presenterte blant annet klimavennlige droner, drivhus, plastikk, maling, finanstjenester og ny strømteknologi, men det ble til slutt Stavanger-baserte Zaptec som tente den største gnisten hos dommerne.

– Det handlet om å finne forretningsmodeller og nye løsninger som utnytter ressursene mer effektivt, og som kan gjøre livene våre enklere og grønnere. Vinneren har et produkt som kan revolusjonere måten verden utnytter elektrisitet på, sier administrerende direktør for Telenor Norge, Berit Svendsen i en pressemelding.

I sin redegjørelse la juryen spesielt vekt på at det finnes et internasjonalt marked for ideen, og at løsningen er realistisk.

– Dette er utrolig stort. Endelig får vi markert at strømteknologien vår kan gjøre en forskjell for miljøet, sier Brage Johansen, leder av Zaptec og vinner av Greenovation 2016.

grseivspyg2xsrzmlqth
Brage Johansen er godt fornøyd med seieren Foto @ Jarle Aasland

Han mener at strøm i dag behandles som om det er et analogt vesen, mens de behandler det som om det er digitalt eller som om det er informasjon.

– Våre strømløsninger er ti ganger mindre i volum og vekt enn dem vi ser i dag. Det gjør at vår distribusjon av elektrisitet er langt mer kostnadseffektiv, bærekraftig og har bedre sikkerhetsstandard. Du får mer kraft gjennom linja, sier Johansen.

Systemet til Zaptec ønsker også å hjelpe elbilene opp og frem i byene

– I dag har man gjerne et ladepunkt her, og et ladepunkt der. Med vårt system kan vi få titusenvis av ladepunkter i byene, uten at det overbelaster nettet, forklarer Philip Nag, som pitchet Zaptec til seier under Greenovation i oktober.

Produkter allerede på markedet

Selv om Zaptec er en nyoppstartet, forteller Johansen at de allerede er langt forbi «Power Point-stadiet».

– Det som gjør Zaptec unikt, er at vi har en revolusjonerende teknologi hvor de første produktene allerede er på markedet. Det tror jeg er veldig interessant for Telenor.

Premien selskapet får består blant annet av en arbeidsplass, mobilt bredbånd, telekommunikasjon, grønt akseleratorprogram hos Kjeller Innovasjon, tilgang på en mentor og kontaktpersoner hos arrangørene samt markedsføring gjennom Telenor og ZEROs kanaler.

– Men vi ønsker også å jobbe konkret opp mot Zaptec. Nå skal vi starte en dialog om hva vi kan gjøre for å hjelpe dem med å lykkes. Forhåpentligvis kan vi åpne nye dører for dem, sier Agnes Aanderaa, prosjektleder for Greenovation i Telenor.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...