Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

I disse juletider; Takk til alle som er med på å fremme entreprenørskap i Norge

Innlegg av Jonas Borchgrevink

Til gründere, entreprenører, freelancere, folk som ønsker å bygge opp sine egne virksomheter. Jeg begynner å bli veldig stolt av å være norsk. Oljeprisene stuper, oljenæringen sliter (på tide!), NOK mister verdi og det å eksportere andre varer og tjenester begynner å bli lønnsomt igjen. Statlige institusjoner står på sidelinjen som Mourinho i en tapt kamp med subsidiene for fossilnæringen i kjeften. Innovasjon Norge sliter med interne stridigheter og fokuset på å støtte gründere har aldri blitt noe mer enn å slenge litt penger etter virksomheter (virksomheter som enten aldri skulle sett dagens lys eller som ikke trenger pengene for å lykkes).

Under denne nedgangen i norsk økonomi ser jeg stadig flere gründere og drømmere som ønsker å gjøre en forskjell. Folk som ønsker å satse, å risikere for noe de tror på. Først har Anders Hordvei Mjåset banet vei for en ny startup arena i Oslo, og med seg har det begynt å vokse et større og større entreprenørskapsmiljø i Oslo sentrum. Linjen jeg tok på BI, som var relativt ny i 2009 (Entreprenørskap og Økonomi), hadde kun 40 studenter. Nå har kullet vokst til over 140 studenter i 2015. I tillegg har flere bekjente klart å etablere spennende startups innenfor alt fra direkte levering (Shafi Adan og Arne A Kvale) til deling av biler (Christoffer Moen) og et magnetspill med stor suksess på kickstarter (Tobias Linkjendal). Fikk også høre om et par bergensere som solgte sin app for et par hundre millioner kroner dette året. Så har vi Jan Arild Svello, Jørgen Østby Damslora og Matre Fossum Sondre som nettopp lanserte deres utrolige treningssykkel knyttet til VR teknologi. For ikke å nevne disse etablerte startupene: Fun Run, Jodel, Wordfeud, Norwegian Rain Alexander Helle, Bipper Silje Vallestad, Tidal, Opera +++.

Er det en ting jeg har lært i løpet av min korte entreprenørielle karriere er at det å feile ikke gjør noe, det forsterker kun dine erfaringer. Det som er viktig er at man driver med noe som man brenner for, noe man føler eierskap i. I tillegg er alle gründere og freelancere med på å gjøre Norge mer robust i tidene som kommer (og de kommer). I tidene som kanskje Norge burde fokusert enda mer på entreprenørskap. Og da tenker jeg ikke på at gründere nødvendigvis trenger finansiering fra staten Norge, men mer tilrettelegging og større miljøer for å teste ut det man håper kan bli en bærekraftig virksomhet. Og ikke minst, en større aksept for veivalget.

Det som gleder meg er at status i dag (blant mine) ikke nødvendigvis er å ta en lang utdanning og utkonkurrere folk på arbeidsmarkedet, men å gjøre det man selv brenner for, satse og ta risiko. I mine øyne er gründerne blant dagens helter, personer som tenker utenfor boksen og tør å ta vågale valg.

Takk til alle som er med på å fremme entreprenørskap i Norge, både til utdanningsinstitusjoner, Ungt Entreprenørskap, kommersielle krefter, og ikke minst gründerne selv. Dere gir meg energi! La oss skape det nye Norge sammen.

Jonas Borchgrevink.
Jonas Borchgrevink. Daglig leder/eier i Hacked.com

Innovasjon og samfunnsansvar går hånd i hånd hos FINN

FINN inviterte sosiale entreprenører/ideelle organisasjoner til seg i september for pitch og speed-date med ansatte. 11 kom og 6 av dem fikk med seg FINN ansatte på lag på FINNovasjonsdagen i slutten av oktober.

Innovasjon og samfunnsansvar hånd i hånd

Innovasjonskatalysator hos FINN, Karina Birkeland Lome forteller at Røde Kors gikk av med seieren og vant 300 timer til utvikling av en felles tjeneste som skal hete FINN Hjerterom og lanseres i januar.
– Det er en løsning for å gjøre det lettere for kommunene å bosette flyktninger i private hjem, og tjenesten lanseres i januar. Innovasjon og samfunnsansvar hånd i hånd altså, sier Lome.

DSC_0138
Ragnhild og Atle fra Medarbeiderne får vite om julegaven fra FINN

Flere av de andre prosjektene som ikke nådde helt opp, mottok en hyggelig julegave fra Finn for å hjelpe dem å komme igang med viktige prosjekter. Sykehusklovenene, Medarbeiderne, Moving Mamas og Vibro fikk hver kr 100.000.
– Selv om de ikke vant årets premie, ønsker vi å bidra slik at de kan oppnå sine drømmer, avslutter Lome.

(På gruppebildet, bak, er Karianne Eull, Madeleine Sofie Jones og Ole Christian Larsen fra Medarbeiderne, samt fra FINN Innovasjonsdirektør Jens Hauglum, administrasjonssjef Yvonne Seville og Innovasjonskatalysator Karina Birkeland Lome.)

Fiasko

Du må gå på trynet noen ganger for å bli en god gründer. Glem snarveiene, og det er heller ingen oppskrift som følger med. Avgjørende og krevende situasjoner hvor du testes som leder gir deg muligheter til å oppdage nye sider av deg selv og dine relasjoner.

Alle som driver i en risiko sport kommer til å falle og slå seg
Det er fremdeles flaut å gå konkurs i Norge. Statistikken er nådeløs.

Åtte av ti gründerbedrifter legger ned innen fem år. Ni av ti innovasjoner feiler i markedet. I Silicon Valley heier man på gründere og spør: How many times did you try?

Å starte egen virksomhet innebærer en stor risiko. Både økonomisk, sosialt og personlig. I Norge er det få marginer for å feile. Tabbekvoten er liten. Vi lever i en perfekt- prestasjonskultur der du skal vise den beste siden av deg selv. Hele tiden. Det vanskelige skjuler du. Det er suksessen som teller, prestasjonene dine, resultatene. Og tjener du mye penger, er det et optimalt mål for suksess.

Gled deg over reisen
Jeg ER feil, sier skammen. Skam er folkesykdom nr. 1, og handler om andres øyne på deg. Hvem tror du at du er? Dens opphav kommer fra å ikke føle seg god nok. Jakten på det perfekte og produktive gjør oss veldig sårbare og utsatte for skam i vår kultur.

Skammer vi oss mye blir vi frakoblet oss selv og omverdenen. Vi ser ikke på det å feile som en del av reisen, som en del av prosessen for å utvikle oss og bli oss selv. Frykten for å gjøre feil hindrer oss i å bli modige, fryktløse og kreative til å finne løsninger som finnes inne i hver enkelt av oss. Når frykten tar overhånd, kommer de gale beslutningene til å overstyre din kreative evne til å finne løsninger, til å ha tillit til prosessen, at den vil deg vel. Vent ikke til du når målet ditt med å feire deg selv, men gled deg over de små skrittene du tar underveis. Vær takknemlig for at du går deg vill innimellom. Du vil som regel komme tilbake til det som er ditt oppdrag og med en større overbevisning..

Selvledelse
Sosiale gründere er nødt til å ta innover seg at det er en krevende reise de drar ut på. Det er ikke forretningsplaner, marked, penger eller cash flow som er den store bøygen, det er selvledelse. Din evne til å lede deg selv gjennom alle stormene du utsetter deg for underveis. Til å ha håp og tillit til prosessen.
At den vil deg vel, for du gjør noe du virkelig elsker.

Du kan ikke være pisselunken, du er nødt til virkelig å elske det du gjør og gi 100% jernet. Du må beslutte deg på at det er dette du vil. Viljen og hjerte må samhandle. Det er første betingelsen for å tåle å stå i løpet. Dette er din drøm, og den kan virke langt unna. Vi er nødt til å fokusere på drømmen vår for å komme oss gjennom dårlige dager. Hjernen blir åpen som en fallskjerm og kreativiteten kan blomstre når du drømmer.

Du skal trene deg på å svømme oppover i fossen. Laksen gjør det når den skal gyte, for å finne tilbake til sitt opphav. Vi må også gjøre det for å bli autentiske i pakt med våre verdier og overbevisninger. Du er nødt til å gå langt utenfor komfortsiden din, puste dypt inn og gjøre det du tror på.

Spiritualitet og sosial rettferdighet
Jeg tror vi alle har en oppgave i livet vi skal utføre. Stor eller liten. Der er en sammenheng mellom åndelighet og sosial rettferdighet som kvekerne anvendte, og som mange i dag har forlatt. Det handler om å finne sin indre flamme og lytte til sitt hjerte.

Er du sosial entreprenør med en mission om å endre verden, er det helt avgjørende at du tar deg selv inn i din indre verden. Når vi er oppdratt i en ytrestyrt kultur krever dette et mindshift – en endring fra å høre på all støyen fra andre som kommer utenfra, til å ta seg tid til å høre på det som kommer fra et ikke logisk sted. Når du møter din indre vegg på veien, er det lett å gå i repetisjons fellen, vi gjør det samme som vi alltid har gjort. Vi jobber hardere i monsterhjulet vårt, og vi bruker press energien vår til å komme oss videre når vi møter utfordringene.

Hvordan finne sin kreative energi?
Creativity is intelligence having fun, sier Albert Einstein. Alle er kreative , men det er en muskel som må holdes vedlike, og du må gi den en sjanse.
Som sosial entreprenør har jeg måtte ta i bruk all min kreativitet for å finne løsninger. Min kreativitet har reddet meg fra å gå for mye i hodet.
I vår prestasjons- og fitnesskultur har vi sluttet å leke. Skolesystemet oppfordrer deg ikke til å følge drømmene dine, ta en sjanse eller gjøre noe noen aldri har gjort før. Folk må våge å følge drømmene sine, ta sjanser og utforske det ukjente. Ellers vil aldri verden bevege seg fremover. Jeg tror at vi må leke mer, for i leken blir vi fri. Da glemmer vi å sammenligne oss med andre, vi glemmer den strenge og vurderende kritikeren i oss. Vi får kontakt med et dypere lag i oss selv og våre følelser.

Co Creation
Som sosial entreprenør som brenner for en sak, må du lære deg samarbeidets kunst. Å bygge gode relasjoner mellom mennesker. For ingen blir god alene. Og det er en kunst å få alle til å spille sammen. Oppgaven din blir å løfte alle frem og gjøre hverandre gode. Og du kan ikke komme med et ferdigsydd opplegg. Kunsten er å starte med en visjon, en idè, og utvikle prosjektet sammen med aktørene som vil være med. Step by step. Det er ikke lett, men når det funker, så funker det. Og da kan resultatet bli større enn noen av oss hadde håpet på.

Train your mind to see the good in every situation
Jeg lærte noe viktig av min far som satt 3 ½ år i en tysk konsentrasjonsleir under krigen. Sult, mangelsykdommer, lus og hardt arbeid ble hans liv i disse årene. Jeg spurte ham hvordan han klarte å overleve. – Jeg ville hjem til min mor, som jeg var så glad i..

Bitten Schei
Mother Courage

Bitten-Schei

11 things I picked up after 5 weeks in Silicon Valley

TINC is over, and we’ve returned with fresh motivation, and a to-do-list longer than the tallest man on earth. I’ve decided to write about some important aspects I’ve picked up during our stay, which in fact resulted in a new list. Like “The 9 Simple Marketing Tips all Startups Should Know About” I wrote last time.

1. Pay it forward

“Pay it forward” is to do something for someone else without expecting anything in return. The thought is that if everyone pays it forward, you will eventually get back what you give. Not everyone in Silicon Valley lives by this mentality, but, a lot of people definitely do. People are very open, and many will even after the first meeting willingly share of their network to get you further. For a new startup having just arrived, “paying it forward” can be very difficult as you often think you don’t have a lot to offer. But don’t worry, you will get there eventually!

1
Paying it forward can be difficult when you are completely new to Silicon Valley

2. “Flipping” a company

This is the process of moving an already established company from Norway into an American Inc. This is supposedly a long and costly process, and something everyone who are seriously considering moving to the US soon after launch should have in mind. Most of the people we talked to who had been through the process, said that they should have established their company in the US the first place.

1
Flipping is not always the best choice

3. Programmers are very expensive in Silicon Valley

The extreme concentration of tech companies in Silicon Valley leads to an immense need for skilled programmers. When a lot of these companies also possess a large amount of cash, the average programmer’s paycheck quickly rise high above reason. A programmer can easily earn double that of a Norwegian programmer straight out of University. But then again, the housing prices are more than double.

1

4. Board of advisors

We kind of knew this before we left, but a lot of good things can happen to you if you get the right people in your board of advisors. And the good thing is that there are actually a lot of people interested in being on the board of advisors, even for smaller companies. And the best thing is that the most experienced of them don’t expect much in return. A 0.25% equity share could be more than enough. But be sure to find someone you can actually make use of!

5. If you had 2 minutes with Bill Gates, what would you say

Think about this. It has to be something that makes him actually want to hear more.

«We change the way people look at buying and selling second hand. We make it cool, appealing and something you would actually be proud of sharing on social media. With Tise [www.tiseit.com], second hand is back in style!”

1
Imagine looking at this face IRL, what would you have said?

6. Meetup

When you first arrive in Silicon Valley, you should definitely check for Meetups (meetup.com) in the area. Yes, there are a lot of people trying to pitch outsourcing to Asia there, but you will also meet people from around the world with both great minds and network. It is a good place to get started, and stuff is happening every night in the Bay Area.

7. Localize

Be sure to get an American phone number, and have that on your business card. In addition, update your location to USA on both Linkedin, Facebook and Twitter. If not, this could mean a default “no” from a lot of people without even looking at your concept.

1

8. Talk to everyone you meet

It is actually true when they say that everyone in Silicon Valley could be your next investor or board member. As an example, a lot of top level management in companies are known to drive Uber at night. Not because they need the money in any way, just because they enjoy meeting new people and getting out of the house.

9.Data-Driven

One of the first expressions I learned was “data driven”. It means that all the choices you make in the business should be driven by actual data points measured from your app. Best practice is e.g. to place all buttons in your UI based on your data, but for most a good start would be e.g. to target bottle necks in the initial user-conversion process and act upon that. The point is that most companies are not familiar enough with how their users actually use their products which again leads to non-optimal choices.

1

10. Live for feedback

Perhaps the most important thing we learned was that the single most important factor of a success is to be able to get and understand feedback. Ask for it in any way, just be sure you get it. This is one of the reasons we now say at Tise that we “Live for feedback”. And in that regard, I would be extremely thankful if you took the time to check out our app Tise (tiseit.com), which we have worked day and night to build J, and give us some feedback on it. What do you like, and what is missing! You can email me directly, and you find my info under point 7 😎.

11. Google plex

The google headquarter is something you should try to visit. I found it very interesting to get a small insight into this multi billion-dollar company, and see that it is (still) run by actual human beings. You can even get a good impression from just walking around the main area, and try a couple of their famous google-bikes.

1
Me and my girlfriend Ragnhild riding Google bikes at Google Plex

Facebook HQ on the other hand..

Is basically just regular office buildings. Nothing to see unless you are invited inside..

Thank you so much for reading our blog form TINC here at INNOMAG! You can continue to follow us at blog.tiseit.com!

Eirik

I dag er det FNs menneskerettighetsdag

Mama Afrika ligger dypt begravd inne i oss alle under sivilisasjonens lag av likestilling, styrekvotering og selvrealisering, pakket inn i velstandssamfunnets og demokratiets julepapir. Når verden nå synes å leve i sine yttergrenser, der fattigdom og fravær av menneskerettigheter øker, er det kanskje nødvendig å hente henne frem, og blåse støvet av verdier som solidaritet og samrealisering for å minne oss alle om at vi er ett folk på jorden.

I dag er det FNs menneskerettighetsdag. We are all born free and equal er første artikkel. Nasjonal og internasjonal lov fastsetter tilgang til land, arbeidskraft og kapital som en grunnleggende menneskerettighet. Kvinner i utviklingsland har INGEN rettigheter. I Afrika sør for Sahara, produserer kvinner 80-90 prosent av maten og likevel har de liten eller ingen tilgang til land, arbeidskraft og kapital. ”Women are The Niggers of The World”, synger John Lennon. Stå sammen i deres kamp mot fattigdom, i kampen for deres daglige brød. Slutt å prate, og gjør noe. DU kan gjøre en forskjell.

Medfølelse for verden. Skal du forstå hvorfor du er her på denne kloden, må du kjenne på følelsene. Ikke fornuften. Kan du kjenne på hvordan det er å være i et annet menneske sted? Zawuja Nalongo heter hun. Vi er omtrent like gamle. Jeg bor i rike Norge, og mangler ingenting. Hun bor i fattige Malindi, i Uganda, og mangler det meste. Vi møttes ved vakre Nilen. Hun hadde ni barn, og har mistet syv av de i løpet av de 3 siste årene. Til aids. En av de tre hun har igjen er svært syk. Hun har mistet mannen sin også. Hun har 12 barnebarn, og har tatt på seg rollen som mor for barna. Hun er ansvarlig for deres velvære, mat, skole osv. Mange er ikke på skolen fordi hun ikke har råd. Å skaffe barnebarna ett måltid mat om dagen er det aller viktigste. Dette er et kvinneliv. Ganske vanlig i Afrika. Så hva har jeg egentlig å klage på fra min lille boble i rike Norge. Lucky me.

Bitten Schei
Mother Courage

Norske Vivaldi har allerede over 2 millioner nedlastinger

Innomag tok nylig en prat med Jon von Tetzchner om selskapsbygging, relasjoner, om å innovere i Norge og ikke minst om lanseringen av prosjektet han egentlig aldri hadde trodd at han skulle gå igang med – nemlig en ny browser.

Beta-versjonen av Vivaldi ble lansert i høst – og har allerede blitt lastet ned over 2 millioner ganger.

Start i Norge om du ønsker flinke folk
Jon Von Tetzchner mener den norske arbeidskulturen passer godt for oppstartsbedrifter. Med flat struktur og dyktige mennesker som ikke er redde for å si det de mener.

– Det er mange grunner for at man skal kunne bygge ting i Norge, sier Tetzchner.
– For meg har det alltid vært viktig å ha riktige folk. Det er mange dyktige mennesker her, og vi har en flat struktur som gjør at folk tør å si hva de mener.

Selve prosjektet startet for 2 år siden, da et lite team begynte å jobbe med hvordan de skulle gå frem for å skape den optimale browseren. Beta-versjonen av Vivaldi ble lansert i høst og har allerede blitt lastet ned over 2 millioner ganger. I prosessen med å utvikle systeminnholdet, har programmererne og designerne hele veien innhentet god input fra brukerne.
– Vi har en gruppe på rundt 50 frivillige som tester systemene og gir gode tilbakemeldinger hver dag, noe som er svært konstruktivt og hjelpsomt for oss i en slik prosess, sier Tetzchner.

– Planen videre er å ganske raskt gå over i versjon 2.0, og det er bare finpussen som gjenstår før det blir mulig, forteller han.
– I den neste versjonen planlegger vi blant annet å inkorporere epost i browseren.

En nettleser for vennene våre

– Vivaldi er for de som bryr seg om hvilken browser de bruker, sier Tetzchner.

– Mange av standardbrowserne har som fokus å være enkle i bruk. Vi ønsker heller å hjelpe brukerne med å bli mer effektive, samt at de selv skal kunne skreddersy browseren etter egne behov. Vivaldi passer kanskje best for mer tekniske brukere – og de som ønsker mer av sin browser – og håpet er at mange vil like den så godt at de vil dele den med andre, avslutter Tetzchner.

vivaldi

Ung kunstner stakk av med Årets Gründerpris i Asker og Bærum

Utdelingen av Årets Gründerpris fant sted under Næringslivets Nettverksdag 2015 som holder til i Asker i dag. Prisen ble delt ut av ordførerne Lene Conradi og Lisbeth Hammer Krogh i Asker og Bærum Kommune.

”Kandidatene til årets pris sto fritt til å velges fra alle næringskategorier og bransjer,” utalte ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krogh. ”Det er blitt lagt vekt på nyskaping og kreativitet, lønnsomhet og verdiskaping, samt synlighet lokalt og samarbeidsvilje med andre næringsaktører.”

I år var alle de nominerte kvinnelige gründere.

”Det er en stor ære for oss å dele ut denne prisen,” utalte ordfører i Asker, Lene Conradi.

Slik lyder juryens begrunnelse;
“Prisvinneren i år er en ung kvinne fra Asker som etablerte sitt selskap i 2011. Hun har helt fra sin ungdomstid vist evne og glede ved å jobbe med praktisk og kreativt arbeid. Hun dro til København for å ta sin fagutdanning, som ga henne svennebrev i både Danmark og Norge. Hun ønsket å realisere drømmen om egen virksomhet og det har hun på kort tid klart med glans.”

Årets Gründer er gullsmed Celine Gulset.

Årets Gründer
Årets Gründer

Celine har satset på et yrkesfag med svært lange tradisjoner som er viktig at vi holder i hevd for kommende generasjoner. Hun har hatt en solid vekst siden oppstarten av firma og har vist evne til nyskaping. Det å lage en egen smykkekolleksjon og etablere seg godt i markedet i så ung alder står det stor respekt av. Celine er et godt eksempel på en gründer som har brukt sine evner og tilegnet seg kunnskap og jobbet målbevisst med drømmen hun hadde hele veien.

”Jeg har sett smykkekolleksjonen, og erfart litt om hvordan Celine jobber,” kan Conradi fortelle. ”Her kommer kunder med gammelt gull eller egne stener, og så er Celine en kunstner. Det representerer et fag som jeg har veldig stor respekt for. For å lykkes i dette er det klart at du må ha veldig gode egenskaper som ikke bare handler om faget og håndverket, man må være en god selger og,” avsluttet Conradi.

Tilrettelagt kanal for ungdomsbedrifter

Ungdomsbedrifter.no er laget av ungdom for ungdom. Vi tenker at unge gründere representerer en stor del av fremtidens verdiskapning, og ønsker å legge til rette for at flere unge entreprenører får rom til å yngle, sier daglig leder Jack Magnus Pegrum-Haram.

De tre kameratene Jack Magnus Pegrum-Haram, Daniel Eikehaugen Solbakk og Gudsteinn driver sammen selskapet Future Spark AS, fra inkubatoren Ipark i Stavanger.
– Vi har selv drevet egen ungdomsbedrift og vet at denne typen bedrifter mangler en tilrettelagt og tilpasset kanal å samles på, forteller de tre.

Målet med ungdomsbedrifter.no er å gi unge gründere en egen kanal hvor de enkelt kan nå markedet og enkelt kan utvide kretsen av kunder.
– Ungdomsbedrifter.no skal hjelpe de unge til å bli bedre entreprenører og vi håper at det vil bidra til å skape flere og mer varierte arbeidsplasser – ikke bare i Rogaland – men i hele Norge, sier Jack.

Nettsiden ble lansert 19. oktober i år og har allerede besøkende fra alle Norges fylker. Det er helt gratis for bedriftene å registrere seg her.
– Så langt har vi 50 registrerte ungdomsbedrifter. De siste ukene har vi vokst med et snitt på 2-4 nye bedrifter daglig.

Kåring av årets gründerspire og markering av 10-års jubileum

Gründerforeningen feiret et storslått 10 års jubileum på Havna i Drammen i helgen. En viktig markering for en forening som kjemper for gründernes rettigheter og kampsaker, og som har vært døråpner for veldig mange entreprenører. Det var et omfattende program med taler og utdeling av priser.

Thor Kamfjord fra Sandefjord har jobbet med skjermteknologi i 30 år, og ble under markeringen på lørdag kåret til årets gründerspire. Nå ser det endelig ut som om han kan komme i gang med produksjon i Asker.

Finansminister Siv Jensen og statssekretær Dilek Ayhan fra næringsdepartementet var også til stede og kastet glans over feiringen.

– Flott at vi har en regjering som brenner for entreprenørskap, sier Odd Moe, styreleder i Gründerforeningen Oslo.

– I tillegg til engasjerte politikere hadde vi også stand-up show med Jon Schau. Han var en opplevelse. Et av hans hovedbudskap er “Vær tro mot din idé og den du er”. De fleste gründere må fra dag én tilpasse seg systemet ved at man må ha en plan som man bruker overfor Innovasjon Norge knyttet til å få tilskudd, mens den egentlige planen ligger i hodet klar til bruk når man har fått finansiering, forteller Moe.

– Min anbefaling er “vær tro mot deg selv, si det du mener er riktig og ikke degenerer deg selv og dine visjoner i møtet med systemet”. Uansett hvor sprø, politisk ukorrekt eller spektakulær din idé er vil du alltid finne investorer, partnere og andre som har tenkt noen av de samme tankene som deg og som forstår deg. Det tar bare litt lengre tid, sier styrelederen.

 

Socius wins first ever Angel Challenge

(Written by Ola Keul and shared from Oslo Business Region)

At the Angel Challenge Finale Tuesday night, the 20 investors participating in the program choose Socius as the winner of the 1,3 MNOK investment.

Innovative solutions
– It has been an exciting journey the last 7 weeks from the first pitch days in October throughout the 5 workshops and now the final, As investors we have had the opportunity to follow some real good cases and great teams. Sadly, all things has to come to an end or as we hope not an end but a promising future for the winner and the rest of the start-ups participating in the Angel Challenge. It was a close call but let us now present the winner. The winner has a strong team, the company is entering into an already existing global market with a new inovative service and solution. There is always a risk with investments but throughout the program the winner has listened to the advice from the investors and turned some of those into good progress during a short seven weeks period. The winner has also proved its execution ability during the program, both signing customers and gaining investments. Like all investors we would like to have good return on our investments and we believe the winning company is well positioned for a future profitable growth and success; …and the winner is Socius, said angel investor representative, Thomas Berglund on Tuesday when the winner was announced.

Positioned to scale
The winner of the investment, Socius, is a new content provider for publishers to tell stories using social media. Socius allows publishers to be everywhere and cover any topic, seamlessly on their properties. Among their customers are publishers Condè Nast in the US, and Germany-based Axel Springer.

– The Angel Challenge program has lead us to focus on the customers where we give the biggest value, and has helped us sharpen our communication to both investors, partners and customers. As the angels have pushed us on all sides of our business we are in a much stronger position to scale internationally in 2016, said CEO of Socius, Daniel Butler, upon receiving the award together with founder Frode Jensen.

Learning by doing
This fall, at the Angel Challenge, hosted by Startup Norway, in collaboration Oslo Business Region, Innovation Norway and Føyen Torkildsen, 20 investors and 20 startups came together to build competence and deal investments. There´s a rapid growing number of startups with tons of talent and enthusiasm, and the Angel Challenge is on a mission to help unleash a great, future potential for the startups that takes part. In short, the Angel Challenge is all about learning angel investing by doing it, both from an investor and startup perspective.

In addition to Socius, these are the four startups that made it all the way to the big Angel Challenge Finale:

Konus:
Konsus makes outsourcing of simple but time-consuming office tasks simple for companies and allow companies to spend time on their core competencies. With top international freelancers in its cloud-based portfolio Konsus is able to deliver top results at a fifth of the local agency price. Since the launch in June they have seen a doubling of turnover each month.

Vio Media:
Vio is the “Netflix for Magazines”, giving you access to articles from a the best magazines in one central place. Tailored content will be highlighted based on your interest and your reading habits. Currently in a closed Beta with a number of publishers including Egmont and Aller.

Feat.fm:
feat.fm is a social live streaming platform that offers artists a new way of communicating directly with their fans. In addition to streaming concerts, feat.fm allows artists to engage their fans through live streaming of studio sessions, Q&As and exclusive backstage sessions. This engagement increases sales of merchendise and concert tickets. Among their users are artists such as Bendik, Kakkmaddafakka and Casa Murilo.

Systemapic:
Systemapic is an online portal for quick and efficient management of geographical data in a secure environment. Their solution is time- and cost-efficient for businesses working with geographical (GIS) data, and drastically simplifies the workflow from raw data to a published map.

Starter 2016 med studietur til “Midtens Rike”

Bilde: Truls Berg sammen med Maria Angell-Dupont fra IKT Norge, og Per Reinboth og Egil Hagen fra Norway-Hong Kong Chamber of Commerce.

(Innlegget er del av mediepartneravtalen for Innovation Forum Norway)

Innovation Forum Norway, sammen med IKT Norge og Norway-Hong Kong Chamber of Commerce arrangerer studietur for sine medlemmer til Kina og Hong Kong i slutten av januar 2016.

– Vi har nok en gang gleden av å invitere til en studietur for våre medlemmer, hvor vi i år har valgt å besøke Hong Kong og Kina, verdens mest folkerike land og verdens snart største økonomi – og et gryende innovasjonsmekka, forteller en ivrig generalsekretær i Innovation Forum Norway, Truls Berg.

Studieturen vil gå i uke 4 fra mandag 25.-lørdag 30. januar. På denne uken skal reisefølget innom Hong Kong, Chenchen og Shanghai og inkluderer blant annet besøk hos Huawei, DNB Hong Kong Chamber of Commerce, Opera Software ASA, og Handelshøyskolen BIs Shanghai program, i tillegg til noen av Kinas mest spennende vekstselskaper.

Den norske delegasjonen vil ledes av Innovation Forums styreleder, Anders Lier, og inkluderer både to aktuelle High Tech-konferanser med besøk på de to største innovasjonssentrene i Hong Kong, og et unikt dypdykk i hva som skjer i Kinas ledende innovasjonsmiljøer. I Chenzen vil det bli middag hos Norges konsul, og i Shanghai vil delegasjonen møte Innovasjon Norge, DNB og Handelshøyskolen BIs, Torger Reve.
Det vil også bli en egen temadag dedikert FinTech og startups.

Hvorfor Hong Kong
Tjenestesektoren star nå for 90% av Hong Kongs genererte BNP, og man må berømme den voldsomme utviklingen som har funnet sted etter at det i 1977 ble en del av Kina gjennom deres “et land, to systemer”-politikk. Først og fremst har Hong Kong utviklet seg som et førsteklasses møtested og en High-Tech Hub for kontakt mellom finansielle institusjoner fra Kina og Sør-Øst Asia.

Shenzhen, som er nærmeste nabo til Hong Kong, utnytter denne unike posisjonen for å utvikle sin “fri handel-policy” i området. Den finansielle styrken til Hong Kong kombinert med den raske utviklingen i Shenzhen, gjør det såkalte “Pearl River Delta” til et ekstremt attraktivt sted for nyetableringer og startups.

10 gode grunner til at Hong Kong er spesielt interessant for etablering av ny eller eksisterende virksomhet:

  1. Verdens frieste økonomi; en av verdens beste steder for å starte ny virksomhet.
  2. Hong Kong er et ledende internasjonalt forretning og finanssenter.
  3. Det er den ideelle ”gateway” inn i fastlands-Kina.
  4. Det har store fordeler å etablere virksomhet i Hong Kong som for eksempel et holding selskap for å drive forretninger i Kina pga. de handelsmessige betingelser som Hong Kong har via sin frihandelsavtale med Kina.
  5. Hong Kong er en del av Kina etter avtalen fra 1997 ”ett land, to systemer”, med bl.a. deres SAR, Special Adminstrative Region”. Denne avtalen varer i minst 50 år.
  6. Hong Kong har vestlig forretningskultur og engelsk som forretningsspråk.
  7. Det er tilnærmet fritt for korrupsjon.
  8. En sterk lovgivning og et kompetent rettssystem: ”rule of law”, som beskytter firmaer så vel som enkeltpersoner mot svindel og forsøk på å omgå IPR-rettigheter.
  9. Hong Kong er en ideell Hub for å drive forretningsvirksomhet mot  Sørøst – Asia, så vel finansielt som logistisk.
  10. Hong Kong er Asias ”World City” med et yrende liv, så vel kulturelt som i underholdningsverdenen.

Dersom du ønsker å vite mer om studieturen og muligheter til å delta, kan du ta kontakt med Truls Berg og Innovation Forum Norway direkte, post@innovationforum.no.

Cooking with the sun

You have probably heard on a warm summer day someone remark that it is so hot you could fry an egg on the pavement. That might not be such a good idea, but harnessing the sun for cooking is not improbable at all. Actually, students from NTNU are making sure it is already being done.

A spin-off company from NTNU has after eight years of research developed a breakthrough in solar cookers. Introducing Morpho Solar or Solgrillen their vision is to solve problems in developing countries.

Cooking with solar power solves a host of problems. One is the availability and cost of cooking fuels. Another is the sustainability of the fuels. Some are fossil fuel based, impacting the environment and driving climate change, while the bio-based fuels used in many poor countries lead to deforestation and soil erosion and depletion according to EcoWatch.

Still another is the safety and health impact of cooking with these fuels, which can give off toxic by-products.

According to the World Health Organization around 3 billion people cook and heat in their homes using open fires and simple stoves burning biomass and coal. An appalling number of 4.3 million people die prematurely from illness attributable to the house air pollution caused by the inefficient use of solid fuels, according to data statistics from WHO. Most are poor, and live in low- and middle-income countries. In poorly ventilated dwellings, indoor smoke can be 100 times higher than acceptable levels for small particles.

“Our long-term goal is to address the challenges of deforestation and health by providing a clean alternative to biomass,” says Guro Grytli Seim, the CEO of the company.

“Today, more than 2,7 billion people use biomass as their primary cooking fuel, and more people are dying of illnesses from indoor smoke pollution than of malaria. This is a situation we want to improve,” she says.

World-leading technology from NTNU 

Their technology development is based on eight years of research from the Norwegian University of Science and Technology, together with seven cooperating African universities. The result, a solar cooker that uses the energy of direct sunlight to heat, cooks or pasteurizes food.

The system uses the principle of phase-change to store and release heat. Their system will enable solar cooking after sunset by constructing and testing a small scale concentrating solar heat collectors with integrated heat storage units.

The key ingredient is a salt with a melting temperature of 220 °C. Sunlight concentrated by a parabolic reflector melts the salt, when heat is needed; the salt is allowed to solidify, which releases heat.

No similar solutions on the market

The NTNU Company is also developing a heating coil that is going to fit together with the solar grill. The research has been a collaborative project between NTNU and African universities, with a good support from the Research Council NORGLOBAL program. Scientists at the Energy and Process Engineering located at NTNU have been working on the project for several years with a result of world-leading research. Professor Ole Jørgen Nydal and PhD student Asfafaw Tesay have a central role in developing the technology.

“We have been to the US, Ethiopia and India to investigate the market, and we now know that this is world-leading technology. There are no similar solutions on the market. The heat battery will be sold worldwide together with Solgrillen.”

Solar cooker is the future way to cook and it is already big in countries like USA, Australia and China. It is also ideal for environmentally friendly out-door camping. Seim and her colleagues in Morpho Solar strongly believe that Norwegians will acquire solar grilling in the future.

 

12 spådommer for året som kommer

Det nærmer seg 2016 og tiden er inne for mer eller mindre velbegrunnede synsinger, spådommer og vidløftige visjonære betraktninger fra oss med krystallkuler, notatblokk og skrivekløe. For tiende gang legger jeg hodet på hoggestabben, leverer øksa til Computerworld og Innomags mange lesere og byr på følgende 12 spådommer for året som kommer:

1. Missing in Action – Hvor ble det av sannheten?  
I en verden der norske mediehus og tradisjonelle redaktørallianser utfordres av nye medietilbud og kreativ Content marketing mister nordmenn endelig illusjonen om den ene sannheten og våkner opp til en verden med alternative virkelighetsbeskrivelser. Gjennom generasjoner har pressen sittet med hånda dypt nede i honningkrukken og blitt statssubsidert av politikere godt fornøyd med tingenes tilstand. Man har smykket seg med et rikt mediemangfold, mens realiteten har vært at makten har vært samlet på svært få hender. Nye innovative medier med helt nye måter å tenke journalistikk på medfører en ny vår for god journalistikk, godt hjulpet av digitale distribusjonsmekanismer som ikke skiller mellom Jørgen Hattemaker og Kong Salomo.

2. Det friksjonsfrie samfunn banker på – og vi åpner gladelig opp
I 2016 vil kostnadene ved å gjøre transaksjoner fortsette ferden mot null og nettverksfordelene vil stige mot nye høyder og vi vil se nye innovative selskaper i en rekke ulike bransjer oppstå. Med nye forretningsmodeller som spiller på lag med nye teknologiske muligheter er de i realiteten IT selskaper i forkledning, glupsk tar de for seg de utfordringene overgangen fra tradisjonell tjenesteyting og fysiske produkter til digitale tjenester skaper. Professor Arne Krokan har nettopp lansert en god bok om temaet, verdt å legge under juletreet, – i boka synliggjør han på en god måte de grunnleggende forskjellene mellom industrisamfunnets forretningsmodeller og digital forretnings- og tjenesteutvikling. Han ser på hvordan noen av de store og dominerende aktørene har lyktes, samt hvilke samfunnsmessige konsekvenser mange av disse endringene fører med seg.  De er større enn de fleste tror, og de kommer raskere enn de fleste innser!

3. Norske virksomheter omstiller seg flatere – analoge sjefer og mellomledere lever utrygt!
Vi vil i 2016 få en ny vår for de over 55 som ender opp som godt betalte veivisere mot en fremtid der arbeidstrygghet er byttet ut med ansattbarhet. Det blir også færre daglig ledere og flere daglig tjenere. Det norske konsulentmiljøet Miles, og deres kreative gründer Tom Georg Olsen har gjennom alle år kalt seg daglig tjener og vist alle som vil se at det ikke er noen motsetning mellom lav egofaktor og kunsten å bygge suksessfulle virksomheter. Med fokus på fornøyde medarbeidere som leverer verdi og selvledelse har Miles i mange år hatt klippekort på tittelen som en av Norges beste arbeidsplasser. Jeg spår at i  2016 får han følge av flere ledere som legger bort de fine titlene og bryr seg mer om hvordan teamene kan gjøres best mulig.  Rune Semundseth’s bok «Medarbeiderkoden» er vel verdt å lese for de som er opptatt av dette temaet og ikke ønsket seg ferdig til jul.

4. Sosiale medier vokser i betydning og omfang – overtar nye sosiale roller og samfunnsfunksjoner
Har du hørt uttrykket «Hvis det ikke er på Facebook så skjedde det ikke»? I en verden der privatlivets grenser forsvinner og kjernefamilien er i ferd med å bli eksotisk og roller mikses i en lapskaus der familie, kollegaer, kunder og venner deler stadig mer informasjon får våre foretrukne sosiale medier nye roller. Paris ble stedet der Facebook overtok rollen som vår alles mor midt i kaoset terroristangrepet skapte, gjennom aktiveringen av Safety Check kunne jeg og tusen andre i Paris fortelle de hjemme at vi hadde overlevd angrepene. Det var første gang vi opplevde innovasjonen som gjør Facebook til en slags trygghetssentralen. Lurer du i 2016 på hvor barna er, sjekk med Mark Zuckerberg & co, – han vet.

5. Luddistene gjenoppstår, – organiserer seg for å stoppe utviklingen
De finnes rundt oss allerede og med moralsk pekefinger høyt hevet sloss de med stor innlevelse mot de fleste nye måter å gjøre tingene på. I 2016 vil endringsmotstandere gå til håndfaste aksjoner og kreve datafrie søndager. Kjenner du ingen sier du, våkn opp – det er ikke bare Uber som møter motstand. Norge er full av mellomledere som sloss mot nye mer effektive måter å gjøre tingene på, – ofte med god grunn da nye innovasjoner rent faktisk gjør mange av dagens oppgaver irrelevante.

6. Omstillingskravet møter innovasjonsbølgen, også over de offentlige bredder!
I industrisamfunnet var det maskiner som skapte konkurransekraft. I dagens innovasjonssamfunn er det informasjon, kompetente medarbeidere, innovasjon og samspill som skaper konkurransekraft. Det er ikke lett å hente ut gevinster uten å tenke nytt, og i 2016 våkner både IT-sjefer og byråkrater opp og oppdager at nytenkning ikke nødvendigvis fører til fortapelse. Eksempel?

7. Selvkjørende biler kommer til Norge, køene reduseres.
I USA har forsøksbilene nå passert over 1.5 millioner kilometer uten selv å forårsake en eneste kollisjon og 2016 blir året da norske forsikringsselskaper slipper nyheten om at vi som ønsker å kjøre selv etter 2020 vil måtte betale ekstra for den moroa.  Datadrevne biler vil vise seg å være tryggere uten vår innblanding, og dagens køer vil bli borte takket være reduserte ulykker, bildeling og nye innovasjoner. NAF’s innovative aksjon i september viste oss at det er mulig å gjøre enkle grep med stor innovativ effekt. Et tidlig eksempel på hvordan vi i 2016 vil bruke IT til å skape en bedre hverdag fordi vi begynner å tenke mer økologisk.

8. Roboter med kunstig intelligens kommer til et firma nær deg- maskinene blir smartere enn oss.
Kunstig intelligens og smarte algoritmer vil effektivt overta stadig flere samfunnsoppgaver og resultatet blir at mange av dagens jobber blir irrelevante. I kombinasjon med Big Data vil vi se noen formidable suksesser, og noen spektakulære fiaskoer. Marc Andreessen, innovatøren bak Netscape og en av de viktigste visjonærene i Silicon Valley sier det best; I fremtiden vil vi stå igjen med to typer jobb, de som innebærer å fortelle datamaskiner hva som skal gjøres, og de som innebærer å bli fortalt hva som skal gjøres av maskiner. Fortsatt ikke bekymret for at din jobb vil bli erstattet av smarte algoritmer? I så fall har du ikke forstått hva som er i ferd med å skje!

9. Cyberkriminelle blir vår tids pirater og de inntar for alvor Norge – det blir tydelig at mange låser døra uten å ta med seg nøkkelen!
Veksten i antall innbrudd og ran stopper opp og tradisjonell kriminalitet synker drastisk, det er rett og slett for mange kameraer og andre sikkerhetsforanstaltninger der ute. Det blir også i løpet av året tydelig at mange virksomheter i lang tid har tatt altfor lett på sikkerhetsutfordringene og norske cyberkriminelle vil offentliggjøre høyst private data om flere ledende politikere og næringslivsledere som for alvor viser at informasjonshavet har vokst oss over hodet. I tillegg vil flere av Norges største virksomheter få sin eget SONY moment, det blir ikke vakkert.

10. Nobelprisen tildeles Sir Tim Berners Lee og Edward Snowdon, den ene for å ha skapt fundamentet for dagens grenseløse deling av informasjon, og den andre for å ha synliggjort at dette utnyttes av både virksomheter og myndigheter på måter som ikke tåler dagens lys. Som en konsekvens vil relasjonene til Kina som norske politikere i lang tid har forsøkt å reparere normaliseres umiddelbart. Imidlertid faller regjeringen i unåde i Washington som viser samme forståelse for Nobelkomiteens uavhengighet som Bejing gjorde i 2011.

11. IT bransjens nye vinnere kjører ring rundt gamle storheter, – året blir turbulent.
Vi får en rekke oppkjøp og crossoverfusjoner både i Norge og internasjonalt etter hvert som stadig flere bransjer oppdsger at de egentlig er IT virksomheter. Facebook kjøper opp Airbnb og Google kjøper Uber De to tjenestene utvides til å gjelde mer konvensjonelle reise- og transporttjenester – og går i løpet av året forbi de etablerte aktørene. Kjøpene gir Facebook en helt ny dimensjon i sin forståelse av brukerne og en rekke etablerte bransjer skjelver i påvente av neste bransje som vil kanibaliseres.

12. DIFI tar en tydelig posisjon, og vil i 2016 spare Norge for milliarder.
Det forhindrer likevel ikke at store offentlige overskridelser og elendig prosjektstyring medfører nok en gang overskrifter, men det er det faktum at det tas ut tiltale som vekker den største oppsikten. Etter en rekke skandaler i hundremillionersklassen uten konsekvenser for de involverte, blir for første gang noen av de ansvarlige tiltalt og dømt for å sløse med skattebetalernes midler.

La meg avslutte med å påpeke at de fleste av oss har en lei tendens til å overvurdere hvilke endringer som kommer på kort sikt, – og gang på gang tråkker i grøten fordi vi undervurderer de endringene som skjer på lengre sikt.

Med varme ønsker om et inspirerende og innovativt 2016!
Truls Berg, ansvarlig redaktør i INNOMAG.

Et Norge i omstilling trenger ikke bare flere gründere, men flere bedre gründere

I Nord-Trøndelag deles det ut 80 millioner til entreprenørskap og næringsutvikling. I Oslo deles det ut 5.

(Av Ida Faldbakken, Co-founder Norway Makers, MashUp Norway. Foto: 657)

Oslo-gründere kunne med glede lese om at den nye byregjeringen har satt av 3 millioner kroner til såkalte utviklingsmidler, der én av millionene er øremerket til ”Tøyen Startup Village”.

Les http://www.3in.no/toyen-startup-village-far-1-million-i-bidrag-fra-oslo-kommune/

Men til regnestykket hører det dessverre med at dette er penger som Oslo Kommune selv plasserer inn i en veldig liten ”innovasjons-pott”, som kanaliseres gjennom Regionalt Innovasjonsprogram. Anledningen er at regjeringen ved Kommunal- og Moderniseringsdepartementet for andre år på rad kutter i utviklingsmidler til hovedstaden. Det er et kutt fra 9 til 5 millioner kroner, der 2,5 million allerede er øremerket. (statsbudsjettets kap. 551, post 60). Når det i Nord-Trøndelag deles ut svimlende 80 millioner fra den eksakt sammen potten, blir 3 millioner plutselig veldig lite i forhold.

Slike kutt går direkte ut over miljøenes kompetansehevingsprogrammer:

Et Norge i omstilling trenger ikke bare flere gründere, men flere bedre gründere. Det er en kjent sak at gründere i tillegg til kapital også trenger kompetanse for å lykkes, eller enda bedre, en kombinasjon, samt såkalt smart kapital. Internasjonalt finnes det derfor også mange private og offentlig finansierte akseleratorprogrammer. Det har vi ikke en tradisjon for i Norge og Oslo, ennå.

De Regionale Innovasjonsmidlene, eller ”RIP-midler”, som ordningen populært blir kalt, er midler som har vært med på å gi noen innovasjonsnettverk i Oslo og Akershus det lille ekstra for skape enkle og små kompetansehevingsprogrammer. Et kutt i utviklingsmidler fra KMD går derfor direkte ut over denne muligheten til å levere slike sårt tiltrengte tjenester. Hvis man kjenner til Innovasjon Norge sine virkemidler for gründere, vet man også godt at det er altfor få ”aktivitetsmidler” eller ”frie midler” innenfor de eksisterende løsningene som kunne ha gått til kompetanseheving. Derfor har RIP blitt en så viktig ordning for miljøene.

Lær å bygge kultur av kulturbransjen

Selv om det til nå er blitt temmelig klart hvor viktig rolle miljøene har for gründere, er direkte støtte til miljøene omdiskutert som virkemiddel. Dessverre er nok det mye på grunn av at det er en så vanskelig post å måle verdiskapningen på.

I norsk kulturliv eksisterer noen av de samme debattene, men her har det også over tid blitt utviklet gode målbare ordninger, som er med på ”bare” å støtte kultur- og miljøbyggende tiltak. Dette er virkemidler som for eksempel innenfor musikkbransjen går til festivalene, til konsertarrangørene, og ikke minst musikkbransjens eget eksportorgan, Music Norway. Alle disse mottakerne sørger sammen og hver for seg for å bygge møteplasser, arenaer, synlighet og eksportfremmende tiltak for en hel bransje. I tillegg til utøverne selv, er ”kulturbyggende” virkemidler til bransjen med på å bringer frem musikkbransjens ”unicorns”, som for eksempel Kygo og Susanne Sundfør.

Poenget er at disse mekanismene slett ikke ser så annerledes ut innenfor den teknologibaserte Startup-bransjen. For å bygge en god entreprenørskapskultur med kompetente miljøer, trengs det også tilgjengelige virkemidler som langsiktig er med på å underbygge det som skjer innenfor disse økosystemene.

Ha tillit til miljøene og gi dem ansvar

Det er miljøene som skaper innovasjon, og grobunn for suksess skapes fra innsiden hos miljøene selv. Ha derfor tillit til at miljøene selv vet best hva som må til, og gi dem ansvar for egne kompetansehevingsprogrammer. Med utviklingsmidler som sømmer seg for en hovedstad vil det garantert dukke opp flere og bedre gründere, som både skaper vekstbedrifter og arbeidsplasser langt inn i fremtiden.

Ida Faldbakken.
Ida Faldbakken.

The Norwegian Lighting Prize 2015

Yesterday evening Lysprisen (the Norwegian Lighting Prize) 2015 kicked off at the Norwegian Design – and Architecture Centre (DogA) in Oslo.

This year Lysprisen was extended to three categories; “The Best Outdoor Project”, “The Best Indoor Project” and “Open Class”. The award focused on projects that had combined light design with an emphasis on innovation and creativity, technical quality and functionality, visual and aesthetic aspects, energy consumption and operating economy as well as a universal design.

The nominees for this year’s award had a great geographic spread and variety.

“Lysprisen this year has reached a new record of applications, with 34 reported projects,” CEO of Lyskultur, Katia V. Banoun announced. “The expansion of the categories has contributed to the new record, and there is now a much greater breadth of submitted projects than ever before, which is very positive,” Banoun said.

Jury chairman Are Røysamb presented the winners of the Norwegian Lighting Prize 2015, and said, “These are three worthy winners.”

The Best Indoor Project: Østbanehallen, Oslo

“The design helps to manifest Østbanehallen as an important meeting place and an inclusive urban space, and not only a transit place to get from A to B”, the jury stated.

Østbanehallen.
Østbanehallen.

Design by ÅF Lighting. Client: Rom Eiendom
Other distributors to the project: iGuzzini, Melby arkitekter

“It´s good to be back at this stage again, but it is even better to come back as a winner. We would like to share this prize with everyone involved in this project. It has been a great interaction with architects, builders and tenants, and everyone is a part of this award,” the winners announced.

The Best Outdoor Project: Høvik station, Bærum

“The designer managed to create a lightning system that contributes as a good visual aesthetic experience, as well as they meet the stringent visual and functional requirements for a train station,” the jury stated.

Høvik stasjon.
Høvik stasjon.

Design by Halvor Næss belysningsdesigner AS.
Client: Jernbaneverket
Other distributors to the project: Jernbaneverket, Heyerdahl arkitekter, Norconsult

“I would like to thank Jernbaneverket for working with us on this project. It has been a long process of three attempts of getting what we wanted, but we finally made it. This is a big inspiration for us to continue the pursuit of good solutions in the future,” the winners said.

Open Class: SunBell
“Sunbell gives light and dignity to those who need it the most, and it is a brand with a strong and social environmental quality. The work of the designers testify to a huge social commitment and a good understanding of the harsh reality in the lives of so many people,” the jury stated.

Sunbell
Sunbell

Product design by Bright Products AS, K8 industridesign AS.
SunBell is designed for the 1.3 billion people in the world who live without electricity.

Lysprisen was established by the company Lyskultur in 2001, and has continued the award show every year since then. The purpose of Lysprisen 2015 is to highlight the innovative and well-designed lightning projects in Norway.

 

 

 

 

Get Snapchat-like stories from your favorite sites, with Opera Coast

The latest version of Opera Coast, out today, comes with a new, unique way to preview your top news. The new “for you” feature aggregates articles from your favorite sites into one tile on your home screen. It gives you a personalized, fast, and customizable news experience right inside the browser.

– Our goal is to make news so attractive, fast and relevant that Opera Coast users won’t need to use other apps like Apple News, Flipboard, Facebook Notify or Nuzzel to get their daily updates, says Huib Kleinhout, Product Manager for Opera Coast.

– People already save their favorite sites. We wanted to make a news feed from those favorites more visually appealing and easier to get to with just one tap. We drew inspiration from apps like Snapchat and Instagram to create a completely new way of discovering the latest news and updates from the web, adds Kleinhout.

Anita Krohn Traaseth opplever «ukultur» internt i Innovasjon Norge

I dagens papirutgave av Dagens Næringsliv refereres det til Anita Krohn Traaseths siste blogginnlegg på tinteguri.com – der hun blant annet uttaler;
– Hva er svertekampanjer (drittpakker) og hvordan skiller de seg fra sunn, konstruktiv og viktig kritikk som av og til også skal felle ledere og andre personer med makt? For dette er en viktig distinksjon – samfunnstopper og ledere skal ta ansvar, de skal gå når det avdekkes at de gjør alvorlige feil. Men ledere og samfunnstopper er også mennesker med utsatte maktroller, og de har motstandere med ulik agenda, alle sammen.

– Vi har varslet styret om ukultur i selskapet som med bred støtte fra tillitsvalgte og styret skal ryddes opp i. Vi har fått varslingmeldinger fra ulike miljøer om at det pågår kampanjer mot endringene i Innovasjon Norge, mot topplederen og andre nye nøkkelpersoner. Vi har snakket med journalister som har fått henvendelser og tatt kontakt nettopp fordi de har luktet lunta. Å hevde at all media ukritisk henger seg på, stemmer ikke, sier Krohn Traaseth.

 

Dette sa Anita i sitt første innlegg da hun tiltrådte jobben i Innovasjon Norge:

http://www.3in.no/klar-til-start-i-innovasjon-norge/

Now is the Time to Take out the Buts – Learning from Silicon Valley…

Innovators in Silicon Valley bring a strong passion, willingness to take a risk and strong commitment to execution. This ‘hunger to succeed’ – professionally and personally can be driven by need, competition or sheer personal desire to make a difference.

Comparatively in Norway, the culture has not historically embraced risk taking and ‘thinking outside the box’. Common phrases from Norwegian ‘would be entrepreneurs’ are “I would like to do something on my own but….if I fail….” Or “I have an idea but .. need funding… “ or “It would be great to commercialize this solution … but I don’t have resources’.

Now, ‘post oil’, is the time for innovators in companies and on their own to ‘Take out the Buts’. By focusing on the passion and opportunities ahead for your innovation, you can take the Silicon Valley approach to action and execution.

In Silicon Valley when an idea comes to an entrepreneur, the first question is what can I do to build it and get customer / market support . The focus is on the opportunity – not the obstacles or reasons not to move forward ie the ‘buts’ . The passion to bring a new idea into the world overshadows the fear of potentially negative consequences.

What’s the worst that can happen?

Consider this – If you start out on your own… “what’s the worst thing that can happen?”.   If you are healthy and have some financial savings, the very worst outcome would be that you spend a few months or year learning what does and doesn’t work. You can then choose to return to the corporate world or start out on your next new venture.

The risk of missing an opportunity to make a difference by bringing your great idea / product into the market can be a lot worse than the ‘simply’ missing out of a year or two of a comfortable corporate lifestyle even in Norway.

In Silicon Valley – the only ‘but’ is ‘why didn’t I do this sooner’. Risk leads to reward – through success or learning (from failure). By taking action, removing the ‘but’ and moving forward, entrepreneurs worldwide avoid the ‘worst that can happen’ – regret from not having made a difference through great innovations.

 

Accelerating sustainable change

(By Remi Eriksen, Group President and CEO of DNV GL)
DNV GL – Månedens medlem for desember 2015 i Innovation Forum Norway.

It is in the DNA of the business sector to embrace change, but we must collaborate to act faster and achieve more. As the newly-appointed Group President and CEO of DNV GL, I believe leadership and collaborative technology innovation will play a key role in addressing the most pressing challenges facing global society. This in turn will help us accelerate sustainable change.

The world changed dramatically during the early 21st century, and this poses many social, economic and environmental challenges. Of course, throughout history we have always faced challenges, but I think they are tougher and more complex now. Our challenges today are global, and we really don´t have the global governance to match this. Furthermore, they are too big and too varied for one industry to solve alone. Climate change is especially complicated because the consequences show up in so many different ways; you don’t really feel them in one clear way everywhere. So we need to mobilize across industries and across borders to address these challenges.

Promoting leadership
This is why change calls for leadership. The classic leadership attributes of setting a purpose, articulating far-reaching and inspiring ambitions, and mobilizing around a common goal are definitely in demand. However, we need an extra dimension. Modern business leadership needs to bring back a more traditional concept; that of stewardship.

I believe stewardship is as important today as it was 100 years ago. Whether you are running a business, a political party, a country or a farm, you should leave behind something better than you inherited. Your charge is bigger than yourself, and contributing to a bigger context should always be your first priority. Also, businesses have an important role to play. Together with governments and civil society, they must quickly come to terms with how business leadership can be used to serve societal interests too.

As a verifier, standard-setter and advisor for businesses worldwide on how to advance safety and sustainability in their operations, DNV GL has a special responsibility to make a change of direction possible. This is especially important as businesses are, in many ways, the entities best positioned to address some of the larger global sustainability challenges.
Countries are not global, political parties are not global; but many businesses are. They can scale ideas, visions and technologies in multiple regions or world-wide, and this gives them a global reach and a global impact that many other players don´t have.

I am truly optimistic about businesses’ ability and willingness to change to more sustainable operations. We at DNV GL see an increasing level of collaboration and demand for services that can help improve efficiency, qualify new cost-effective technologies, and standardize specifications and work processes – just to mention a few. Other major developments include digitalization, connectivity and the ‘Internet of Things’. Now it is all about bringing on smarter and more efficient solutions, not bigger and more complex ones.

Change building momentum
Multiple pressures from employees, markets and investors will do a lot to convince the laggards to catch up. However, keeping up with speed and complexity is not always easy, and not all businesses will adapt in time. I think we are in a period where the pressure for change is building. When that pressure is released things will happen very quickly, and I believe we will see a lot of ‘casualties’ among businesses that don’t adapt to the challenges ahead.

To enable transformation, change agents are needed in all spheres of society. In my opinion, cities are in many ways better suited to address the challenges faced by societies: they are more agile than most nations and definitely more so than international agencies, and they have the opportunity to apply solutions that can have an immediate impact on particular problems, while still having a positive effect on the long-term issues such as climate change.

Collaborative technology innovation
Other enablers are technology, innovation and collaboration. No stakeholder can solve our most important challenges so collaboration across a range of stakeholders, including regulators, is needed. We also need to use technology in a smarter way, prioritizing innovations that will create a more sustainable future. That work has already begun, for instance in offshore wind technology, autonomous shipping, alternative fuels, and smarter energy systems. The problem is that time is not on our side. We need to act and scale up quickly to stem the damage caused by unsustainable practices, and transform our future.

This is why we initiated the Global Opportunity Report (GOR). In collaboration with our partners UN Global Compact and Monday Morning Global Institute, we aim to demonstrate how global risks can be turned into opportunities and innovative solutions.

The first Global Opportunity Report launched earlier this year clearly demonstrates that for each global risk addressed there are plenty of opportunities, both for society and business. The key is to let global risks inspire cross-industry dialogues with the aim to develop opportunities. The Global Opportunity Report is an open innovation platform with the objective to capture and scale new sustainable solutions.

Certainly we will need a constant flow of new ideas to overcome the global challenges. Technology development will be a key driver in enabling change towards a more sustainable future. Combined with strong leadership, collaboration across borders, and smart regulations, the impacts will be all the more lasting and powerful.

 

Oppdretts-skip i åpent hav

Fredag lovet fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) å lyse ut gratis konsesjoner til oppdrettere som vil gjøre store investeringer i ny teknologi for å overvinne næringas utfordringer med miljø og areal. Allerede før helga varslet Inge Berg i Nordlaks at de hadde store planer som svar på Aspakers tiltak.

Inge Berg og Nordlaks har sammen med nordnorske samarbeidspartnere jobbet lenge i all stillhet med ny teknologi som kan ta pusten fra noen hver. Får Nordlaks lov, tar konsernet skrittet fra oppdrettsmerder til det som nærmest ligner oppdretts-skip i åpent hav.

På tegnebrettet ligger et 430 meter langt og 54 meter bredt «skip» som skal ligge på svai, forankret i bunnen med teknologiske løsninger fra offshoreindustrien. Til sammenligning er hurtigruteskipet MS «Trollfjord» 135 meter langt.

Ett slikt «skip» vil ha kapasitet for 10.000 tonn laks – over 2 millioner fisk . Til sammenligning slakter Nordlaks-slakteriet på Børøya 70.000 tonn i året.

– Vi kaller det Havfarm, sier Inge Berg til Bladet Vesterålen om anleggene, som blir konstruert for å tåle ti meters signifikant bølgehøyde og kan heves fire meter i uvær. Selve havfarmen vil stikke ti meter ned i sjøen.

Havfarmen blir som ei stålramme for seks «bur» som er 50 ganger 50 meter store på overflata med 60 meter dype oppdrettsnøter.

Ett slikt anlegg vil koste mellom 600 og 700 millioner kroner.

Saken ligger ute i sin helhet hos Bladet Vesterålen

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...