10 oppstartselskaper får plass i mini-program i januar.
Mangel på tidligfasekapital og gode mentorer, har vært en mangelvare i Norge. Nå går en av verdens ledende akseleratorer, 500 startup, i gang med et miniprogram – en såkalt pre-accelerator – i Norge.
Programmet starter opp fra 1. januar og vil gi litt kapital og en måneds intensiv mentoring. I spissen for programmet står 500 Startups Shaun Percival som har fått med seg Startup Norways Stina Liland Nysæther som organisator.
– Dette er et veldig lite program der vi investerer 10.000 dollar i 10 selskaper. Selskapene får en måneds mentoring, hvor de hver dag vil lære nye ting om å vokse grundervirksomheten, lage investorpitcher, hente penger, forstå analytics og selskapsstrukturer, sier Percival.
– For å komme i gang
Altså vil hvert selskap få en investering på 1000 dollar, hvorav en tredjedel betales i avgift for å delta i programmet. Samtidig tar 500 Startup en eierandel på 2 prosent.
Han anslår at 3-4 av de 10 selskapene vil komme fra Norge, mens de øvrige – med unntak av ett fra USA – vil komme fra de andre nordiske landene.
– Dette er for å komme i gang. I et større program vil vi gjøre større investeringer og bruke mer tid, sier Percival.
Så langt har 1000 selskaper vært igjennom programmet, dobbelt så mye som de opprinnelige målet om 500 som er en del av navnet. Normalt varer programmene i fire måneder, og ikke i en.
500 Startup stiller følgende krav til selskaper som vil være med:
• ha en fungerende produkt/tjeneste (Minimum viable product) • Kjerneteamet er på plass, ideelt sett med to co-fundere. • Opptatt av å vokse utenfor norden og etablere en global tilstedeværelse
Nå er det kun to uker igjen av oppholdet i San Francisco og dette er derfor mitt siste innlegg på Internbloggen. Jeg har opplevd så utrolig mye og kunne sikkert skrevet i timevis om alt jeg sitter igjen med etter Gründerskolen – alle stedene jeg har besøkt i California, arrangementene jeg har vært på i Silicon Valley og de bra forelesningene jeg har hatt på Berkeley. Men i stedet ønsker jeg å filtrere dette ned til de to viktigste erfaringene jeg sitter igjen med etter oppholdet, som jeg mener er viktig for at norske gründere skal lykkes, nemlig å (1) våge å tenke stort og (2) ha en god businessmodell.
Våg å tenke stort
Dette har jeg hørt i mange kontekster under oppholdet – både i forelesning, blant investorer og gjennom å observere andre gründere. Jeg var på et arrangement i Silicon Valley i forrige uke og ble tvunget av sjefen min til å pitche idéen jeg og gruppen min utviklet på Berkeley, til en investor (noe som selvsagt var langt utenfor min komfortsone).
Jeg fortalte han at idéen vår het heim, og er en tjeneste som skal gjøre det lettere for folk å finne leilighet når man reiser til en ny by. Siden man ikke får sett leiligheten fysisk selv, betaler man noen lokale ”heimers” til å dra på visning for deg. Tjenesten rettet seg i første omgang mot folk som flytter til San Francisco, siden vi selv vet hvor vanskelig det er å finne leilighet her.
Sjefen min, Nathan Beckord, og meg i Silicon Valley, rett før jeg måtte i ilden og pitche heim for en investor. Selfie av Nathan Beckord.
Er markedet ditt stort nok?
Det første spørsmålet jeg fikk etter å ha presentert idéen min for denne investoren var ”hvor stort er markedet ditt?”
Dette hadde jeg ikke noe godt svar på, annet enn at det var ”relativt stort”. Å ikke vite hvor stort markedet mitt var, var en bommert, og det burdet jeg visst på forhånd. I en forelesning jeg hadde med venturekapitalisten og entreprenøren, Shomit Ghose, lærte jeg nemlig at investorer er opptatt av at avkastningen de får på en investering bør ha mulighet til å bli minst 9X så stort som selve investeringen.
Hvorfor?
Hvis en investor investerer i et fond med 10 ulike selskaper, vil kun ett av disse (statistisk sett) lykkes. Derfor må dette ene selskapet veie opp økonomisk for de andre 9 som feilet for at investoren skal ha gjort en god jobb.
Hvis en investor spør deg hva han/hun kan forvente å få i return on investment, og du sier du skal doble det for eksempel (noe som jo egentlig høres veldig flott ut), er altså dette lang ifra godt nok – du må i teorien kunne nidoble det!
VC, entreprenør og foreleser Shomit Ghose. Bilde: Ruben Østrem
Derav kommer viktigheten av å ha et stort nok marked. Jeg har på følelsen av at norske gründere har en tendens til å tenke for smått – jeg inkludert.
Vi begrenser oss ofte til det norske markedet, siden vi kjenner til det. I tillegg holder janteloven oss igjen. Hvis jeg hadde sagt at målet mitt er å revolusjonere verden med heim, ville de fleste sagt ”yeah right”.
I USA, og særlig Silicon Valley, regjerer den amerikanske optimismen, slik at om du snakker om ideen til folk rundt deg, vil du heller bli tipset om folk som kan hjelpe deg å nå målet, i stedet for å høre at det ikke lar seg gjøre eller er for risikabelt.
Så tips nummer én er altså å våge å tenke stort nok. Og husk, som Christoffer omtalte i forrige inlegg, – kun 0,0007% av verdens befolkning snakker norsk, så våg å tenke større enn det norske markedet.
Ha en god businessmodell
Den neste erfaringen jeg tar med meg er viktigheten av å ha en god businessmodell. En businessmodell er kort fortalt hvordan bedriften din skal tjene penger. Når man starter et eget selskap kan man fort henge seg opp i det produktspesifikke, det tekniske, hvordan man skal markedsføre seg og lignende, men glemmer det mest grunnleggende spørsmålet – hvordan skal bedriften tjene penger?
Å finne den rette businessmodellen til selskapet er altså noe som bør kreve mye oppmerksomhet, og ikke glemmes blant alt det produktrelaterte.
Et viktig element er at man må være forberedt på at businessmodellen man velger å gå for kan forandre seg over tid, i takt med at teknologien forandrer seg.
Vi hadde en forelesning om Netflix, som har vært veldig proaktive og innovative når det kommer til å endre businessmodell. De startet med å selge DVD’er én og én online og sende de til kundene via post, men endret etter hvert businessmodell til å bli abonnementsbasert, noe som sørget for høyere verdi for kunden, som kunne leie ubegrenset med videoer. Deretter endret dette seg til å bli en utelukkende online streaming-tjeneste, som vi kjenner til i dag.
Hvis ikke Netflix hadde gjort disse endringene underveis ville de mest trolig aldri vært der de er i dag. Nøkkelen er altså å tilpasse businessmodellen gjennom å bruke ny teknologi, for å kunne gi høyere verdi til kunden.
Disse to elementene, og selvsagt mye mer, kommer til å være i fokus for meg fremover.
Jeg har allerede tatt grep, og planlegger å oversette Happy Wifey (nettbutikken min) til engelsk i nærmeste fremtid, for å nå ut til et større publikum.
Når er det to uker til oppholdet er ferdig, og jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke Carina Tønnesen ved Senter for Entreprenørskap på Universitetet i Oslo, Tormod K. Lunde og Trond Petersen ved U.C. Berkeley , Lisbeth B. Smestad ved Innovation Norway San Francisco og Nathan Beckord ved Foundersuite (pluss Christoffer da, som har holdt ut med meg som co-intern), for å ha muliggjort dette fantastiske oppholdet i San Francisco gjennom Gründerskolen.
Jeg har fått utrolig mange nye venner og kontakter, lært masse og har hatt en opplevelse for livet. Nå gjenstår siste og avgjørende presentasjon der heim skal presenteres for Tormod og Naeem, før turen går hjemover.
Takk for meg!
På toppen av Half Dome i Yosemite National Park. Bilde: Peter Wilson.
Navn: Håvard Ellefsen
Stilling: Adm. Dir. Affecto Norway
Favorittduppeditt: iPad, Tesla og M3D (verdens billigste konsument 3D printer finansiert av Kickstarter og levert rett før sommeren)
Dine tre favorittapper: yr.no, Endomondo, DN
Hvordan kobler du av om sommeren? Sykle, leke med ny teknologi (denne sommeren 3D printing), være sammen med familie og venner.
Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020? (hva har endret seg?)
Digitalisering og avansert analyse er spennende, men komplisert. Det krever spisskompetanse og gir ikke verdi i seg selv.
I 2020 tar vi ansvaret for det avanserte som skjer bak kulissene. I tillegg tar vi oss av den enda mer kompliserte oppgaven å sørge for at informasjonen flyter til og fra kundens ansatte eller sluttkunder på en god måte.
Kundene kan da fokusere på å hente ut verdien i virksomheten.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Vi har ansatte som sammen med kundene våre er med på å finne ut hvordan de i praksis kan skape mest mulig verdi og innovasjon igjennom den digitale revolusjonen vi er inne i.
Når noen tenker nytt og det gir nye muligheter som betyr noe for samfunnet vi lever i, miljøet, folks liv og helse, for arbeidsplasser, eller konkurranseforholdene i en hel bransje da er det spennende å gå på jobb.
Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?
Mye av det vi er gode på vil pakkes inn i stadig mer intelligente produkter eller skytjenester. Noen av disse vil komme fra konkurrenter, andre kanskje fra oss.
Likevel vil det alltid være noen som vil ligge i forkant og vinne konkurransen gjennom å ha bedre data, mer automatisering, bedre algoritmer eller mer innovative og brukervennlige løsninger ut mot sluttbrukerne.
Vi vil jobbe med disse, og i mange tilfeller vil den største konkurrenten være kundene selv og deres valg mellom å gjøre (for mye) selv eller å kjøpe tjenester som på sikt gjør at de kommer raskere til markedet og beholde fleksibilitet.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?
Behovet for innovasjonen er forankret fra toppen, men utfordringen er å omsette dette til praksis i hverdagen til den enkelte. Vi er representert i hele nord-Europa og det er påfallende å se forskjellen på innovasjonstakt og vilje mellom landene.
Det virker som Norske virksomheter, med noen svært hederlige unntak, er tregere enn sine nordiske konkurrenter når dere gjelder å tenke nytt. Vi får satse på at dette endrer seg nå som Norsk økonomi trenger omstilling mer enn noen gang.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Noen sa at fremtiden er her allerede, den er bare ujevnt fordelt. Jeg tror at skal man forstå fremtiden så må man begynne med å se på de som ligger i forkant i nåtiden og prøve å sette sammen bildet fra flest mulig og mest mulig varierte kilder.
Samtidig må man passe seg for å ikke analysere seg ihjel, men prøve å agere raskere enn man typisk gjør og være forberedt på å justere kursen underveis. Organisasjoner som lager klima hvor feil ikke aksepteres er dårlig skodd for fremtiden
Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?
I gamle dager snakket vi om hvordan en organisasjon kunne ta bedre beslutninger og bli mer effektiv gjennom bruk av informasjon. Det handlet om effektivitetsforbedringer, ofte knyttet til støtteprosesser hvor kundene gjerne delte sine erfaringer. Mange av disse gevinstene er nå tatt ut. Samtidig ser vi at initiativene rundt digitalisering, “internet of things” og analyse nå materialiserer seg.
Forskjellen er at vi nå snakker gjennomgripende endringer i virksomhetenes produkter og tjenester hvor kundene ikke vil dele tanker i samme grad da dette er strategisk utvikling av virksomheten, og det er viktig at de får forsprang på konkurrentene. Det er likevel mye vi kan dele som kan være nyttige erfaringer og ikke minst inspirasjon, og det vil vi fortsette med.
Hvor er Norges innovasjonskraft, etterlyser Hilde Dalen og Bitten Schei i Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon ( SE Senteret).
Norge er på 17. plass i Europa,og ligger bak en rekke land vi ellers liker å sammenligne oss med. I dette bilde har sosialt entreprenørskap og sosial innovasjon gjort sitt inntog på den internasjonale politiske arena som en metode for produksjon av velferdstjenester.
Sosialt entreprenørskap og sosial innovasjoner blitt sterke metaforer for en ny form for verdidannelse og løsningsmodell som verden har et skrikende behov for.
SE-Senteret er en viktig aktør og innovatør Bitten Schei sier det slik: Når verken staten eller markedet kan løse samfunnets problemer, trengs det et taktskifte.
Sharing and Create = Change
Tendensen er global. Den bunner i økende sosiale utfordringer og skrumpende offentlige budsjetter som bla fører til økt utenforskap og marginaliserte grupper.
Innovasjonskraften kommer fra det sivile samfunn. Fra modige mennesker som leverer nye løsninger på gamle problemer. De befinner seg i alle mulige samfunnsområder, ofte under radaren på offentligheten og media. Du finner de innen kultur, miljø, helse, utdanning, teknologi, bistand og arbeidsmarked. De er verdt å ta på pulsen, for de gir signaler om hvordan fremtidens velferdssamfunn kommer til å se ut.
Endringsagenter
Innovatørene personifiserer det økonomiske og sosiale maktskifte som overtar den industrialiserte verden. Innovative mennesker, som samarbeider på tvers av tradisjonelle sektorer, preger i stigende grad samfunnsutviklingen med sin involverende , prosessorienterte og kommunikative tilnærming.
Innovatørene går i front og er utstyrt med spesielle egenskaper til å håndtere et ukjent terreng. For dem finnes ingen grenser. De er lidenskapelig opptatt av saken, og motstand trigger dem. Den mest effektive og bærekraftige måten å generere endringer på er å dele makt, ikke hamstre den.Innovatørene personifiserer det økonomiske og sosiale maktskifte som overtar den industrialiserte verden.
Dette er temaet på et av seminarene på Arendalskonferansen mandag 17. august. IHavnegården møter du noen av de som går i front: politikere, forskere, entreprenører, næringsliv og virkemiddelapparat:
Norge mangler en helhetlig strategi for innovasjon, sier Truls Berg, serie gründer, og generalsekretær i Innovation Forum Norway, samtstyreleder i 3in. Berg er opptatt av at bedriftene skal få anledning til å spille en aktiv rolle som samfunnsaktører. På konferansen får du hører mer om dette og innovatørenes rolle i en bærekraftig samfunnsutvikling.
Benedicte Brøgger, professor på BI mener at vi trenger et nytt språk og en ny forretningsforståelse. – Det holder rett og slett ikke å transportere gamle forretningsmodeller inn i det nye, sier hun.
Ole Loe Andersen er tidligere mangeårig leder av WayBack, foreningen for tidligere straffedømte. Loe er også gründer av Framdrift Aktivitet, og har blant annet syklet Oslo- Paris med en gruppe næringslivsansatte og tidligere innsatte. Ole er opptatt av tilbakeføringsgarantien og samfunnskostnadene med kriminalitet. Han har derfor fokus på hvordan utviklingen av sosiale obligasjoner kan være en effektiv finansieringsmodell for kommuner som vil redusere kostnader uten å løpe risikoen.
Thea Emilie Dalen Dille er 22 år og landets yngste sosiale innovatør med sin etablering av ungdommens egen løsning på ungdomsledigheten, MERK. Dille mener vi må utvide A4 formatet, og utfordre den etablerte oppfatningen av talenter og kunnskap. – Alle har talent, det handler om hvordan vi som samfunn gir rom for å ta disse i bruk på gode måter, sier gründeren av MERK.
Unni Ramsvatn er også opptatt av det sosiale aspektet i innovasjon. Hun er selv gründer og prosjektleder i det nystartede prosjektet; Gateentreprenørene. Et lokalt initiativ som inviterer målgruppene inn for å delta i utviklingen av nye og bedre løsninger.
Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge er også å finne på programmet.
– Vi er spent på hvordan disse temaene skal håndteres i Innovasjon Norges Drømmeløft, sier Hilde Dalen.
Seminaret arrangeres av prosjektet «Gateentreprenørene» i Arendal etter initiativ fra Arendal kommune, NAV, Arendal og Kirkens bymisjon, Arendal.Samarbeidspartnere for seminaret er Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon og Innovasjon Forum Norway.
Snart kan Opera-brukere abonnere på apper. Men svake resultater gjør også at selskapet legges ut for salg.
Spotify og Netflix har hatt suksess med å få kundene til å abonnere for å få tilgang til musikk og film. Nå har norske Opera kjøpt opp brasilianske Bemobi for å gjøre det samme i appmarkedet.
Bemobi har hatt stor suksess i det brasilianske markedet, der de har økt kundetallet med hundretusener hver måned, oppgir Opera i en melding.
Abonnementene fåes via distribusjonspartnere som mobiloperatører og håndsettprodusenter, og blant annet betales via kontantkort. Løsningen gir brukerne mulighet til å bruke enhver premium-app, mens de er aktive brukere av tjenesten.
– Dette oppkjøpet til gi en ny dimensjon til vår app-tjenester, med en ny modell som har vist seg å fungere godt i våre kjernemarkeder, sier Opera-sjef Lars Boilesen.
Han poengterer at Opera allerede i dag hjelper brukerne å finne apper via Opera mobile store. Totalt brukes denne av 290 millioner mobiltelefonbrukere, som i snitt laster ned mer enn en app i måneden.
Rulles ut globalt
Bemobi har i dag en rekkevidde på 6 millioner aktive abonnenter, og gir utviklere en ny mulighet til å bli oppdaget av brukerne. Etter Operas oppkjøp vil tjenesten rulles ut globalt.
– Når det mobile økosystemet utvides og ekspanderer, trengs nye innovative modeller for å utløse det fulle potensialet. Kombinasjonen av Bemobis ledende tjeneste og Operas globale fotavtrykk og eksisterende forbindelser med mobiloperatører er perfekt og vil øke veksten og forsterke lederposisjonen innen app- og inntjeningstjenester, sier Bemobi-sjef Pedro Ripper.
– Markedet for disruptive app-tjenester er betydelig, og Bemobi tilbyr en svært differensiert løsning som lar Opera konsolidere sin lederposisjon på dette området, sier finansdirektør Erik Harrell i Opera.
Han poengterer at Bemobi er et lønnsomt selskap.
Opera betaler 29,5 millioner dollar i kontant for selskapet, noe som kan stige til 110 millioner dollar dersom målene med oppkjøpet nås. Den resultatbaserte kjøpesummen vil ikke påvirke fremtidig kontantstrøm negativt, men vil dekkes inn av økt omsetning.
Legges ut for salg
Skuffende resultater det siste halvåret legger imidlertid en demper på utsiktene fremover. I februar førte et resultatvarsel til at aksjekursen ble halvert.
Nå nedjusterer Opera igjen guidingen. Det betyr at resultatet i 2015 vil bli dårligere enn fjorårets på 118 millioner dollar, til tross for 25 prosent vekst i omsetning.
Det har fått styret til å be ABG Sundal Collier og Morgan Stanley om å forsøke å selge selskapet.
Det må ikke gjøres til et problem at Norge har mange gode grunderprosjekter, advarer IKT-Norges Roger Schjerva og Fredrik Syversen – som er “alvorlig bekymret over Innovasjon Norge”.
Denne uken meldte flere medier at potten til etablererstipend nå nærmest er tom. Dette vekker alvorlig bekymring for hvordan Innovasjon Norge er innrettet.
Det er forsiktig å si at vi var overrasket over at vi i Norge har stilt oss slik at vi kan tømme etablererstipendene ved nesten halvgått løp. Det melder seg både spørsmål om potten er stor nok og om den finansielle innretning til Innovasjon Norge er fleksibel nok.
Ordningen som omtales har begrepet stipend, noe som gir en hentydning til en rettighet om du har kriteriene i orden. Slik er det ikke, men etter mange samtaler med grundere de siste månedene oppfattes dette nettopp som en rettighet. Det er også et paradoks at mens det ropes fra alle hold om mer oppstart, er et av de viktigste verktøyene iferd med å tømmes for penger.
Krever omdisponering
Det må ikke gjøres til et problem at Norge har mange gode prosjekter. Problemet er at bevilgningen ikke strekker til ut året. Å redusere støttebeløpet per gründer er ikke veien å gå. Vi har ikke informasjon som tilsier at gründere kan klare oppstartsfasen med mindre beløp, tvert imot.
Vi krever at Innovasjon Norge omdisponerer midlene sine slik at gode prosjekter i andre halvår 2015 like lett kan få like mye støtte som i første halvår.
Det er et tankekors at man la inn 40 millioner i presåkornfond, mens etablererstipendene kuttes, dette kan med fordel sees i sammenheng.
Ordningen med etablererstipend skal evalueres neste år. Det er da det er mest naturlig å vurdere innretningen av ordningen, herunder støttebeløpets størrelse.
Roger Schjerva er sjeføkonom og Fredrik Syversen (på bildet) er direktør for næringsutvikling for IKT-Norge.
Morten Flate Paulsen har utviklet og undervist i e-læring i flere tiår. Nå vil han endre kursmarkedet på samme måte som Spotify, Uber og Airbnb har gjort på sine områder.
Navn: Morten Flate Paulsen Selskap: NooA – Nordic open online Academy (www.nooa.no) Bakgrunn: Gründer i NooA, professor i nettbasert utdanning og tidligere president i EDEN – European Distance and E-learning Network fra 2010 til 2013. Har tidligere ledet utvikling av fjernundervisning og nettbaserte kurs hos etablerte skoler. Aktuell: Søker 3 millioner kroner via Innobørs.
Vi kan endre markedet for kurs og opplæring slik Spotify, Uber og Airbnb endret sine markeder med virtuelle tjenester for både leverandører og brukere i et tosidig marked. Campus NooA vil drifte en virtuell campus med mange nettskoler rundt en internasjonal markedsplass for nettkurs der kursleverandører og kursdeltakere tiltrekker hverandre og støtter hverandre.
Hvorfor vil kundene «elske» ditt produkt/tjeneste?
Vi vil skape en attraktiv markedsplass som både kursdeltakere og kursleverandører kan «elske». Målet er at Campus NooA skal gi et stort og godt utvalg for kundenes lommebøker ved å selge tjenestene:
kursleverandørene trenger for å utvikle, selge og gjennomføre gode og fleksible nettkurs i et leverandørfellesskap
kursdeltakerne trenger for å lære når de vil, hvor de vil, med dyktige lærere og personlig oppfølging i sosiale nettverk
Hvor er selskapet ditt om tre år?
Om tre år kan Campus NooA være en internasjonal markedsplass med tusenvis av kursdeltakere og hundrevis av kursleverandører som samarbeider om et titalls virtuelle skoler. Vi kan være en storskalaleverandør av svært fleksible, kostnadseffektive, digitale kurs og virtuelle undervisningstjenester på flere språk – uavhengige av tid, sted.
Aktiviteten vil være basert læringsfilosofien Cooperative Freedom and Transparency in Online Education som jeg har utviklet siden jeg arbeidet for the American Center for Distance Education tidlig på 90-tallet.
Hvorfor startet du selskapet/satsingen?
Jeg har arbeidet med e-læring og utvikling av innovative tjenester for nettbasert utdanning siden jeg skrev fagartikkelen In Search of a Virtual School i Technical Horizons in Education i 1987. Nå er det endelig mulig å realisere drømmen. Teknologien, pedagogikken, økonomien, tilgjengeligheten og brukerne er modne for en virtuell campus med fleksible nettskoler som er rimeligere og bedre enn tradisjonelle skoler.
Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
I mai 2015 nådde vi en betydelig milepæl da bruker nummer 1000 registrerte seg på NooAs læringsportal. Med Lederskole, Forfatterskole, Reiselivsskole, Helseskole, Kunstskole og Videregående skole er vi i ferd med å bli en internasjonal campus med brukere fra 20 land.
Vi er også stolte av at vi markerte oss som den første utdanningsinstitusjonen i Norge som kan tilby elektroniske kursbevis (open badges) i alle kurs.
Hvem har vært dine viktigste støttespillere for at du har kommet dit du er nå?
Kursutviklerne våre har hovedæren for at vi snart kan tilby 100 forskjellige kurs på NooA. Nesten hver uke blir vi kontaktet av virksomheter og fagfolk som er interesserte i å utvikle kurs på nettet. Her er fire illustrerende eksempler hentet fra våre samarbeidspartnere:
Amerikaneren Wayne Walker turnerer mange land med sine kurs om valutahandel for studenter og ansatte i finanssektoren. Han kontaktet NooA i våres og nå er to av kursene hans på lufta med nettstudenter fra Italia, Danmark og Sverige.
Bodil Eide bor i Lisboa der hun har utviklet tegnekurs på norsk og engelsk.
NooA samarbeider med Forfatterskole.dk om å levere fem skrivekurs på norsk, engelsk og svensk.
Vi samarbeider med Fagakademiet om å levere byggdrifterfaget på nett, og Fagforbundet tilbyr sine medlemmer en finansieringsordning på inntil kr 12.000,- pr. år for dem som tar dette fagbrevet.
Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Den største nedturen kom da utviklingsmidlene til nettskolene ble fjernet fra statsbudsjettet. Det var et uventet og hardt slag for NooA at en innovativ og samfunnsnyttig fjernundervisningsbransje mistet støtten den har fått siden 1975.
«Steilene fyrstasjon 2010 08 19 0642» av Harvey Barrison - originally posted to Flickr as Oslo_2010 08 19_0642. Lisensiert under CC BY-SA 2.0 gjennom Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Steilene_fyrstasjon_2010_08_19_0642.jpg#/media/File:Steilene_fyrstasjon_2010_08_19_0642.jpg
Norsk natur og kultur lokker mandag internasjonale gründere og designere til en øy i Oslofjorden. Men det kan også bli starten på en ny norsk gründermodell, håper “gründer”byrået Bakken og Bæck.
I vår stod opptil 10.000 designere i kø for å få tilgang til det nye, norske design-verktøyet Wake.
Tobias Bæck i Bakken og Bæck.
Nå samler digital-byrået Bakken og Bæck – som står bak verktøyet – godt over 100 “av de beste folka” med internasjonale ledestjerner til en dags camp på en øy i Oslofjorden. På deltagerlisten står folk med arbeidssteder som Google, Microsoft, Twitter og Airbnb.
På talerlista står Dropbox-designer Josh Puckett og den utradisjonelle Vimeo-gründeren Jake Lodwick, som de siste årene har fått store gevinster i selskaper som Bleacher report, Tumblr og Makerbot.
– Det er veldig mange som har lyst til å gjøre noe annet enn San Franscisco-bobla. Og Norge er veldig appellerende for denne generasjonen. De er glad i natur, turer og Norge er et litt unikt land, sier Tobias Bæck.
Han poengterer at om lag halvparten av deltagerne vil være utenlandske. Mange av deltagerne er en del av nettverket Bæck har bygget opp siden han i 2007 var intern i Flickr.
Med på arrangementet er også AP-nestleder Hadija Tajik og metalrockeren Necrobutcher, for å bidra til mangfoldet som mangler i San Franscisco.
– Mange blir lei av at alle snakker tech uansett, selv om de kjører buss eller gjør noe annet. Det blir også lite inspirasjon fra andre ting som kunst, kultur og andre bransjer, mener Bæck.
Utvikling i Norge – skalering i USA
Han tror Oslo-besøket vil gi mersmak. Og at de nye erfaringene kan bli starten på en Oslo-San Franscisco-bro.
Det første eksempelet på en slik bro er Wake. Satsingen ble utviklet i Oslo, ved at byrået dedikerte tre mann til prosjektet i et halvt år.
Nå er satsingen flyttet til San Franscisco, som gir selskapet tilgang på kapital og de riktige kundene. I spissen for selskapet står den tidligere Facebook-designeren Chris Kalani.
– Prisingen av selskaper er en helt annen i USA, og med det nettverket vi har der, har vi fått inn testkunder som Uber, AirBnb, Twitter. Det hadde vi ikke fått til hvis vi ikke flyttet over dit, mener Bæck – og kontrasterer det med den norske virkeligheten.
– Da hadde vi vel gått her og ringt på døra til Telenor, og dratt på SXSW og håpet at vi skulle treffe noen der.
På vei inn i eiendom og finans
Målet for Bakken og Bæck er å kunne jobbe mest mulig med egne oppstarter.
– I dag tror jeg vi til tider jobber opp mot 50 prosent av tiden med egne prosjekter. Andre perioder er det mindre. Men vi ønsker å øke denne andelen mer og mer, slik at vi kan fungere som en inkubator og akselerator på egenhånd, sier Bæck.
Inspirasjonen til modellen har han hentet fra amerikanske “oppstartsbyråer” som Twitter-grunnlegger Ev Williams’ Obvious Corps, Uber-gründer Garret Camps Expa og Greylock Ventures. Den tyske kopi-inkubatoren Rocket Internet, som står bak mange av Europas største suksesser, bruker også en lignende modell.
Hovedpoenget i modellen er å samle dyktige folk som kan stable nye satsinger på beina, og som siden slippes fri i egne selskaper så fort de er klare til å skaleres opp. Dermed profesjonaliseres den første fasen i oppstarten.
Så langt har Bakken og Bæck skilt ut to selskaper, design-verktøyet Wake og kunstig intelligens-motoren Orbit. Men flere er på vei.
– Vi har nå et par satsinger med egne dedikerte ressurser. Det er et stort internasjonalt eiendomsprosjekt og noe innenfor bank, avslører Bæck.
Får selskapet de fulltrefferne de ønsker i oppstartsmarkedet, vil det bli mindre og mindre konsulentoppdrag.
– Men det er fint å ha en liten konsulentarm for å ha fingeren på pulsen av hva som skjer. Vi får ofte inn muligheter på den måten også, poengterer han.
Nå følger han opp på bloggen sin med å advare mot at gründerne kaster bort investorenes penger. Utgangspunktet er en artikkel i New York Times, der det vises til at lav-pris-selskapet Jet har hentet 225 millioner dollar i investorkapital, og bruker det til å gi kundene gunstige tilbud og journalister gaver.
Planen er å bruke 100 dollar i reklame og rabatter for hver nye kunde som vil betale 50 dollar for å være medlem.
Han viser også til at mobil-appene Luxe og Zirke får noen til å parkere bilen din for deg i New York og San Franscisco for mindre enn hva en ordinær parkering koster. Postmates.com vil levere matvarene dine hjem til deg for 1 US dollar, mens andre igjen vil andre rengjøre huset ditt for mindre enn en øl med venner og kjente koster
Og at selskaper som Homejoy, Groupon og Fab.com alle har floppet etter å ha gitt store rabatter til kundene. Som Andreassen påpekte sist flopper 7 av 10 oppstartsbedrifter.
– Det vi står igjen med er at entreprenørene ikke evner å utvikle tjenester som markedet vil ha – til tross for sterk rabattering, konkluderer Andreassen – før han følger opp med:
– Mens attraktive tilbud er svært gode nyheter for kundene, er det tilsvarende dårlige nyheter for investorene! Man må spørre: Når vil de lære?
– Slutter for tidlig
Andreassens eksempler er hentet fra det amerikanske markedet. I Norge har det de siste årene vært omfattende kapitaltørke for gründerbedriftene. Mens gründerboomen så langt i år har støvsuget Innovasjon Norge for midler til etablererstøtte, blir det nå enda mindre å hente for hver gründer som vil prøve seg.
I USA er det derimot flust av kapital. Det siste året er mengden såkornkapital i det amerikanske markedet firedoblet seg.
David Cohen, opphavsmannen bak den ledende akseleratoren Techstar, mener å se en tendens til at flere gründere uten den rette motivasjonen nå prøver seg. Altså et av poengene Andreassen dro opp ved nyttår.
– Det bekymrer meg at Facebook-filmen og lassevis av såkornfond har gjort det for attraktivt å bli gründer. De som starter opp kan leve et år eller to på såkornkapital, ha det morsomt, og hente ut lotteribilletten. Hvis tingene ikke går som planlagt, kan de bare gjøre noe annet, skriver Cohen på bloggen sin.
Altså en lignende bekymring som Andreassen presenterte for Norge ved nyttårstider.
Alma Marielle Larsen startet Oracksport sammen med Svein Lierstuen 23 år og Filip Gjestland 25 år
Tysklandstur ga 7 agenturer på sykler. Men leverandørene penset dem inn på et annet spor.
Gründer: Alma Marielle Larsen fra Start BI
Satsing: Oracksport henvender seg til bedrifter og land som ønsker skreddersydd og egendesignet lagbekledning til sykkel, langrenn og løping.
(Det spirer godt i Gründer-Norge. 3in.no kjører i tiden fremover en månedlig innslag der vi setter fokus på spennende unge gründere i Start-nettverket.)
Måndedens Start-gründer er Alma Marielle Larsen fra Start BI. Hun er med i Oracksport AS – startet av Svein Lierstuen sammen med Filip Gjestland og Alma. Oracksport henvender seg til bedrifter og land som ønsker skreddersydd og egendesignet lagbekledning til sykkel, langrenn og løping.
Hva er deres gründerhistorie?
Det hele begynte da de tre møttes under Innovasjonsdagen på BI i 2014 som arrangeres av Start BI og Entreprenørskapslinjen. Senere samme året fikk Alma tak i noen billetter til Nordic Start-Up Awards, og inviterte Svein og Filip til å bli med. Svein hadde nemlig en brennende idé som han ønsket å sette ut i livet. Han har en stor lidenskap for sykkel, og hadde en drøm om å starte et eget selskap for import av sykler til Norge. De var alle tre giret på å starte opp noe, og å få muligheten til å bruke skolekunnskapen i praksis!
Etter dette tok Filip og Svein på seg dressene, lagde seg noen visittkort og reiste til Tyskland for å prøve å prøve å få agentur på import av sykler til Norge. Det var et noe ambisiøst steg for to studenter fra Norge, men turen endte i 7 agenturer på forskjellige sykler. Syklene var kjempekule, men de var dyre i innkjøp, og innhentingen var investorer gikk ikke fullt så bra. Etter samtaler med leverandørene kom de frem til at de heller skulle satse på bekledning, forholdsvis til sykkel, langrenn og løping.
På hvilken måte vil du si at Start bidratt til gründerreisen?
Start har vært en stor inspirasjonskilde til å starte opp for seg selv. Miljøet man har rundt seg i Start gir skaperlyst og øker nysgjerrigheten. Det er også et trygt miljø hvor man tror på hverandre og pusher hverandre, noe som bidrar til at man stoler mer på seg selv og tørr og ta sjanser. Også det nettverket som Start har bidratt med har vært gull verdt.
Hvilke tips er de beste man kan gi til andre gründerspirer?
Vi har tre tips å komme med. Det første tipset er: Start opp mens du er student! Da har du tid, og du kan leve godt på lånekassen som gjør at du har råd til det. Tips nummer to er: Gi aldri opp! Du har mange mennesker rundt deg som støtter deg og kan hjelpe deg på veien. Vårt siste tips er: Invester i selskapet selv! Da føler du hvertfall ikke at du kan gi deg.
Larsen driver Oracksport sammen med Svein Lierstuen 23 år og Filip Gjestland 25 år. De har også bakgrunn fra Entreprenørskap og økonomi-studier.
Bruk av roboter og automatiserte tjenester vil øke sterkt fremover. Og fornøyde kunder må bli enda mer fornøyde. Men vi kan ikke bli for innovative, sier Per Foss i Patentstyret.
Navn: Per A Foss Stilling: Direktør i Patentstyret Favorittduppeditt: Min nye plenklipperrobot Dine tre favorittapper: Spotify, Dropbox og Patentstyret ( varemerke, foretak og domene-søk) Hvordan kobler du av om sommeren: Toppturer, brettseiling og padling( politisk korrekt), og å ro og seile i en 50 år gammel tresjekte
Hvordan ser din virksomhet ut i 2020?
Kunnskap, immaterielle verdier og intellektuell kapital, ofte omtalt som IP utgjør en stadig større andel av verdien i næringslivet. Patentstyret behandler søknader og tildeler rettigheter til patenter, varemerker og design. Vi gjør i tillegg en viktig jobb med å spre kunnskap om bruk av disse rettighetene som vi kaller IPR, både hvordan rettigheter kan sikres og hvordan de kan skape verdi for bedriftene. Som offentlig virksomhet ønsker vi å gi brukerne en best mulig tjeneste til en lavest mulig kostnad.
Vi jobber derfor hele tiden med å bli mer kunderettet, blant annet ved å utvikle nye, it-baserte selvbetjeningsløsninger for kundene våre. Vi jobber også med å bli mer effektive og i 2020 er søknadsbehandlingen vår mye mer automatisert enn i dag.
Bruk av roboter og automatiserte tjenester vil øke sterkt fremover (ref. min favorittduppeditt) og våre allerede fornøyde kunder er i 2020 enda mer fornøyd med våre tjenester enn i dag.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Jeg er en person som ser muligheter i det meste. Tilbakemeldinger fra kundene, ris og ros, inspirerer til stadig forbedring. Jeg er svært opptatt av at vi som offentlig virksomhet er klar over at vi er til for våre brukere. De fleste av oss har trolig møtt offentlige virksomheter som behandlet oss som hår i suppa og ingen ting gjør meg så eitrende sinna som det.
Patentstyret skal ikke være der, men tvert imot fremstå som en serviceinnstilt og kompetent offentlig virksomhet.
Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?
Immaterial-rettssystemet, som blant annet regulerer patenter, varemerker og design er et internasjonalt system som er kommet for å bli. Det gir systemet tyngde og anvendbarhet verden over, i dag selv i land som Kina og India. Norge er med i de fleste internasjonale immaterialrettsordningene, norske søkere kan velge blant de ulike ordningene og for Patentstyrets blir det viktig å være konkurransedyktig, blant annet vis a vis EPO, det europeiske patentverket.
En annen utfordring er at immaterialrettsystemet, som et stort internasjonalt system er vanskelig å endre. Samtidig skjer mye av dagens innovasjon svært raskt og tar nye former. Patentsystemet egner seg for eksempel ikke særlig til å beskytte apper og andre lignende it- baserte tjenester.
I og med at så mange tjenester tilbys digitalt blir piratkopiering og rettighetshåndtering også et stadig økende problem.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?
Selv Patentstyret, som arbeider med å håndtere andres innovasjoner må være innovative. Men Patentstyret og de private patentfullmektigkontorene fremstår ikke som noen innovasjonsledere. Vi er nok preget av at søknadsbehandling utgjør hoveddelen av det det vi gjør, den er regulert ved lov og forskrifter og der kan vi ikke være for innovative.
Men både vi og resten av bransjen opplever nå økt konkurranse. Patentstyret har effektivitet og kundeorientering som to av våre tre strategiske prioriteringer og vi prøver derfor å være innovative, blant annet med å utvikle nye, enklere kundeløsninger. Jeg gir oss selv en 6-er.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Om fremtiden er det vanskelig å spå, annet at den ikke blir som vi tror. Jeg tror derfor ikke særlig på å forstå fremtiden, men heller å være godt rustet til å tåle både det ene og det andre. Det betyr ikke at jeg ikke tenker fremover, og vi i ledergruppen jobber blant annet med strategisk analyse for å se nye trender som kan påvirke vårt område.
En god forståelse for hva våre eiere, Nærings og fiskeridepartementet ønsker seg fremover er også viktig, så en tett og god dialog med dem er uvurderlig.
Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?
Patentstyret har som offentlig virksomhet digital kommunikasjon som førstevalg, og mer enn 80 prosent av alle søknader mottas nå via Altinn. Patentstyret har også nettopp ferdigstilt en ny kommunikasjonsstrategi, der vi har identifisert de viktige målgruppene, beskrevet deres behov og hvordan vi jobber med dem.
Bruk av sosiale medier, særlig FB og Twitter blir stadig viktigere i vår kommunikasjon med flere av målgruppene.
Samtidig ser vi at mange av våre proff-kunder ikke er aktive på disse mediene, så vi må bruke ulike kommunikasjonskanaler ut til de ulike kundegruppene våre.
4 av 5 gründerkroner er brukt opp. Innovasjon Norge kutter støtten til gründerne.
Så langt i år er det delt ut 199 millioner kroner i etablererstøtte til gründere. Det er en dobling fra samme periode i fjor.
Det er en hyggelig nyhet – og illustrerer veksten i gründeraktvitet i Norge.
Men konsekvensen er at det er lite penger igjen til de som søker i andre halvår. Og at hver enkelt søker må regne med å få mindre penger. Det erkjenner gründersjef Bård Stranheim i Innovasjon Norge overfor Finansavisen.
– Vi ønsker kort og godt å bidra til at de landsdekkende midlene til etablerertilskudd varer lenger utover høsten, sier Stranheim – som kun har igjen 50 millioner kroner på sitt budsjett for etablererstøtte.
Se og Lær-gründer Peder Songedal forteller Finansavisen at han er blitt anbefalt av personer som kjenner systemet å vente med søknad til neste år. Han forteller at han ikke har tid til å utsette søknaden.
Etablererstøtten er i dag på maksimalt 100.000 kroner i fase 1 og 500.000 kroner i fase to, ifølge Innovasjon Norges nettside.
– Vi ser ikke på dette som et problem. Det at rammen går tom før utgangen av året, innebærer at søknader som kommer inn sent kan skyves til over nyttår, sier Stranheim til Finansavisen.
Han regner med at reduserte beløp vil sørge for at det vil være midler tilgjengelig via etablererstøtten ut året. Han lover støtte dersom ideen er god nok, og åpner for å evaluere strategien for støtten i 2016.
Sindre Seppola og Gaute Kokkvoll i Demand The Source.
Gründere med nytt verktøy som lar deg avsløre juksemakere og feilinformasjon på nettet.
Kan vi stole på det vi leser på nettet? Fremveksten av Wikipedia og de siste årenes eksplosjon av bloggere med sterke kommersielle interesser, gjør temaet hyperaktuelt.
Sist ukes avsløringer av fusk i mediene, viser at heller ikke de er til å stole på. Dagens Næringsliv-redaktør Amund Djuve måtte krype til korset etter at journalist Daniel Butenschön ble fersket i å gjendikte utenlandske historier og hendelser i norsk kontekst.
Nå mener to norske gründere, Sindre Seppola og Gaute Kokkvoll, at de har funnet løsninger på hvordan juksemakerne både i norsk presse, bloggere og kommersielle aktører kan avsløres.
Fredag viste de frem løsningen “Demand the Source” under pitchekonkurransen Demo day som avsluttet Tøyen Startup Summer Camp, og ble stemt frem av publikum til vinnere i konkurransen.
– Vårt mål er å sette en stopper for de som sprer feilinformasjon og trikser med tall og uttalelser, sier Gaute Kokkvoll.
Avslører feil med plugin
Han og medgründer Sindre Seppola trekker selv frem mediene, og at disse i dag i større grad er lagd for å selge enn å informere. Og at de gir journalister for liten tid til faktasjekk.
Når journalistene og redaktørene feiler i å luke vekk egne blemmer, blir det opp til leserne selv å avsløre feilene. Det skjer i dag stadig oftere via sosiale medier, men ofte uten at det får så store konsekvenser artikkelens og nettstedets posisjon og troverdighet på nettet.
Det vil gründerne bøte på med denne pluginen (se oppe til høyre i bildet):
Under presentasjonen viste de til «undersøkelsen» om at menns skjegg inneholder bæsj, som ble gjengitt i en rekke norske medier i mai måned. Innlegget ble gjengitt av en lang rekke norske medier – og kan fortsatt leses hos TV2, P4, VG , Nettavisen og Varden.
Dette er bare de groveste eksemplene, mener gründerne.
– Vi leser stadig vekk artikler der det fremstår som om forskerne har funnet svaret. Men når en går inn i studiene, ser enn at det kanskje bare er testet på 20 folk, og ikke er noe som kan generaliseres, sier Kokkvoll.
Plugin-en som gründerne utvikler, gir brukerne advarsler når de kommer inn på nettsider som andre brukere har advart mot. Løsningen kan også advare deg mot dårlig informasjon via søkemotorer, før du i det hele tatt har gått inn på siden.
– Det er mye som skrives i mediene som folk gjenkjenner lett, men der ingen tar tak i problemet: å holde folk ansvarlig for all feilinformasjonen, tilføyer Sindre Seppola.
Søker 100 testbrukere
De to gründerne regner med å ha løsningen klar for test om en måneds tid.
– Vi ønsker å få med oss en testbrukergruppe på 100. Det vil være journalister, forskere og andre personer som ser feilinformasjon som et problem, og som er flinke til å gjenkjenne artikler med feil, utdyper de to som vil hente inn testbrukere blant annet via nettsiden.
Hvor viktig troverdigheten er for mediene ble demonstrert ved at både Dagens Nærlingsliv og VG kunngjorde at de vil legge ned sine buzz-nettsteder, der forretningsmodellen er lettvinn gjengivelse av klikkvennlige saker – med liten grad av kildesjekk – fra utenlandske medier, i etterkant av at plagiat-nyheten sprak.
På andreplass fulgte reiseappen Routes, med en ny innfallsvinkel til hvordan få mest ut av ferien: i stedet for å la brukerne skrive anmeldelser av enkeltattraksjoner, legger Routes til rette for at du kan legge opp ruter andre besøkende kan følge.
På tredjeplass fulgte den Gallereel som lar brukerne i fellesskap lage private foto- og videoalbum.
Mye har skjedd siden sist jeg skrev: først og fremst har jeg blitt ett år eldre (fylte 25 på fredag), så bare å VIPPSE (ikke sponset innlegg) over noen penger da jeg feiret helgen i Las Vegas. Helga og Ingvild har gitt dere det viktigste vi har lært på en fin måte i innlegg 6 og 7, men jeg føler jeg likevel må skrive om noen av tingene, da det utgjør en så stor del av alt her. På skolen går det sin gang, reaction papers basert på lesestoffet til timen leveres hver uke og jeg tror aldri jeg har lest så mye før hver time som jeg gjør her (Tips til forelesere hjemme: bare be oss levere noe, selv om dere kanskje ikke kommer til å lese det selv – for usikkerheten rundt om dere vil lese eller ikke (samt ha det for alltid), gjør at vi likevel vil gjøre en effort og levere noe som gir mening).
Videre har vi hatt en runde med presentasjon av ideene våres, denne første gangen var det presentasjonsteknikk som skulle analyseres og forbedres. Tormod, vår hovedlærer, ga mye gode tilbakemeldinger – både positive og negative (mest ting som burde forbedres på til neste gang, når vi får karakter). Jeg som trodde jeg var dyktig til å presentere, fikk både bra tilbakemeldinger og selvsagt noe jeg måtte forbedre meg på. Det eneste jeg husker (man husker jo selvsagt bare det «negative» man får høre) var at han sammenlignet kroppsspråket mitt med den strenge siden av Steve Jobs, og siden jeg ikke er Steve Jobs og heller ikke har merkevaren Apple i ryggen – så burde jeg være litt mindre streng. Det er jo ikke annet å gjøre enn å endre det, og prøve å være litt mer løssluppen til neste gang – når vi skal få tilbakemeldinger basert på innhold. Disse to første presentasjonene er kun prepping opp mot avsluttende presentasjon, og egentlig en helt nydelig måte å lære på – ved å separat fokusere på de to forskjellige aspektene ved presentasjoner. Legger ved et bilde av gruppen til Helga, de fikk for det meste gode tilbakemeldinger og en av gutta i klassen mente han ville investert omgående i ideen (den er jo rimelig god, så hun får eventuelt fortelle mer om den siden).
Svein Erik (løp SF marathon på formidable 3 timer: BRA), Hans Fredrik, Helga og Hans-Martin. Foto: meg selv
Cisco og Google besøk
Skal ikke skrive stort annet enn at vi på samtlige steder møtte to flinke nordmenn som presenterte selskapet sitt, og det de står for på en formidabel måte. Hos Cisco lærte vi mye, og det er kult å se hvordan et norsk selskap (Tandberg) påvirker så mye av utviklingen for noe av kjernevirksomheten der (det er hvert fall det jeg fikk med meg). Ingvild har jo skrevet litt om hvor ville butikkene blir om Cisco får det som de vil: det vil bli en helt ny dimensjon av omni-channel (sømløs overgang mellom nett-tjenester og «ekte» real life tjenester) – bare å glede seg. Jeg tror vi har mye spennende i vente om det blir så knirkefri overgang som det spås – du kommer til å spare masse tid (så sant du har batteri på smarttelefonen din, og kan gjøre ting før du kommer i butikken). Dette er heller ikke sponset av Cisco.
Hos Google møtte vi Tarjei Vassbotn (en kar som har gjort mye kult opp igjennom – bare søk han opp), og han holdt en ganske så god presentasjon. Det jeg likte mest, og det jeg husker best, var to ting: 1) tenk stort – ikke begrens deg til Norge og norsk (bare se på bildet så skjønner du hva han mener) og 2) mulighetene man vil ha med internet of things. Tenk hvordan hverdagen blir når alt du har er koblet opp, lærer dine vaner, og innretter seg deg?
Tarjei Vassbotn fra Google Foto: meg igjen
Tirsdag var Helga og undertegnede med sjefen vår på event, hvor han holdt foredrag om hvordan å hacke seedrunden – hvordan å skaffe investorer på et tidlig stadie. Vi lærte mange tips og triks, men det er ingenting som slår det enkle faktum om at du ikke kan cold contacte noen (du kan selvsagt, men det er lettere med en introduksjon). Så til dere unge lovende som søker funding: gå igjennom linkedinprofilen din, og gå igjennom alle kontaktene til kontaktene dine. Skriv ned de som står oppført som investorer, og be din kontakt om en introduksjon. Du må skape en funnel (trakt) med stort utgangspunkt, før du snevrer inn utover i prosessen og ender opp med noen få utvalgte. Hele foredraget handlet om hvordan å skaffe penger, og hva slags penger man ofte er ute etter basert på stadie.
Nathan Beckord fra Foundersuite. Foto: meg igjen
Sist gang på skolen var spennende (med noe nytt), vi hadde besøk av en meget dyktig kar som heter Ikhlaq Sidhu, og fikk vi en litt annen vinkling på entreprenørskap – fokus var på det å skape gode startup-miljøer, som igjen vil skape gode mindsets (tankesett) som igjen vil bidra til «bedre» entreprenørskap. Det er likevel noen nøkkelelementer som går igjen, som også må ligge til grunn, som jeg er SÅ enig i: 1) Pay it forward. Skaff deg god karma (nesten som fru banksjef fra DNB på Gardermoen sa til meg da jeg jobbet der: «Vær hyggelig med alle på vei opp, du vet nemlig ikke hvem du møter på vei ned»), 2) du må være god til å fortelle din historie – god kommunikasjon er ekstremt viktig og 3) skap vinn-vinn situasjoner. Siste handler ene og alene om at man må gjøre noe begge tjener på, slik at man på lang sikt vil hjelpe hverandre til å nå lengre på en sunn og fornuftig måte.
I to år lette Handelshøyskolen BI etter nye, moderne læringsverktøy, før de ga opp. Så hyret de inn et gründerteam.
En måned med intenst arbeid under Tøyen Startup Summer Camp ble fredag avsluttet med pitchekonkurranse under “Demo day”. På det meste har 25 oppstartselskaper vært på plass i lokalene til House of Nerds på Hasle i Oslo.
Initiativtager Geir Sand Nilsen stablet campen på beina for å ha et sted å lage prototypen til selskapet Edtech Foundry. Selskapet har fått i oppdrag fra Handelshøyskoen BI å lage en ny læringsplattform for studentene. Allerede om to uker tas i bruk av tre av klassene ved BI.
– BI brukte to år på å beskrive hva de ville ha. Men ingen klarte å levere løsningen, sier Sand Nilsen.
Fredag vant han og teamet hans en tur til Innovasjon Norges inkubatorprogram – Tinc – i Silicon Valley. Prisen ble vunnet i konkurranse med andre selskaper som den smartere billadeappen Meshcraft, bildedelingstjenesten Galloreel, sosiale medier-vektøyet Socius, rekrutteringstjenesten Climb og hjernetreningstjenesten Memolife.
Juryformann Pål Næss fra Innovasjon Norge vektlegger at Sand Nilsens arrangør-rolle gjorde at juryen gikk en ekstra runde, for å være sikre at begrunnelsen var vanntett. Han og med-jurymedlem Benjamin Sommer trekker at selskapet løser et opplagt problem, med et stort marked.
– Edtech Foundery har også et sterkt team som utfyller og kompletterer hverandre. De har også en en veldig hypotesedrevet måte å jobbe på, der de hele tiden validerer løsningen i markedet, som jeg liker godt, poengterer jurymedlem og engleinvestor Benjamin Sommer.
Aktiv læring
Bildene Edtech foundry viste frem av appen under under pitchekonkurransen viser at den nye løsningen er tydelig inspirert av beste praksis hos populære samhandlingstjenester som Slack eller Facebook.
Sand Nilsen poengterer at den nye løsningen skal legge til rette for aktiv læring. Det skjer gjennom at elevene hele tiden oppmuntres til å bidra ved at det alltid er tilgjengelig en deleknapp – som lar elevene enkelt legge til innhold fra en rekke ulike nettjenester. Samtidig kobles kommentarfeltet direkte inn i løsningen, i stedet for å legges på en separat del i nettløsningen, slik det er i dag, opplyser han.
Teamet består i tillegg til Sand Nilsens gründererfaring av universitetslektor Kristian Collin Berge og programmererne Are Almaas og Kenneth Lynne. Og alt er i følge gründerne i rute.
– Vi har fått gjort veldig mye, og er i rute. Det kan fortsatt bli noen lange netter for å få alt klart, men vi skal klare det, sier initiativtager Geir Sand Nilsen – som har gitt tjenesten navnet Maastery.com.
– Mitt fokus er min egen startup. Hvis det gavner startupen jeg driver med, kan det skje at jeg drar i gang noe sånt igjen. Men da må teamet mene at det er riktig, sier Sand Nilsen.
– Men flere av deltagerne på campen har lurt på “hva nå”?. Det er mulig de finner seg noen andre inkubatorer å sitte ved, sier Sand Nilsen.
Bildetekst: Kenneth Lynne, Are Almaas, Kristian Collin Berge og Geir Sand Nilsen vant en tur til Innovasjon Norges Tinc-program i Silicon Valley.
Navn: Øystein Moan Stilling: CEO Favorittduppeditt: Jobbrelatert: PCen. Det er da noe eget å kunne sitte skrive på et ordentlig tastatur og kunne surfe med en rask maskin med stor skjerm. Fritid: Stereoanlegget, old-school to-kanals high-end. Dine tre favorittapper: Visma Mobil Manager, her godkjenner jeg alt fra inngående frakturaer til reiseregninger. Visma Attach, for å ta bilde av alle kvitteringer slik at det å lage reiseregninger bare er moro. WIMP, for å høre på musikk i bil, båt og hytter. Hvordan kobler du av om sommeren? Hytta på Hvaler, skogsarbeid i dårlig vær, på sjøen i godt.
Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?
Fram til 2020 vil nok Visma fortsette å vokse, fra omsetnngen i 2015 på rundt NOK 8 milliarder til mellom 11 og 13 milliarder. Fra å ha over 95% av omsetningen i Norden, vil vi også ha betydelig omsetning ellers i Nord-Europa. Alle våre løsninger vil vi levere som skybaserte tjenester.
Vi vil se at stadig mer av de administrative prosessene er blitt automatisert og vi vil også ha tatt i bruk enklere former for kunstig intelligens.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Vi får inspirasjon fra mange kanter. Konkurrenter skaper et konstant endringspress, våre internasjonale eiere har et stort globalt nettverk som gir oss input, vi har rundt 7000 medarbeidere som ser endringer i markedet og som kommer opp med gode ideer.
Ellers gjelder det å følge med på det som skjer innen IT-teknologi i USA, trender og teknologi derfra spres hurtig til de europeiske markedene.
Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?
På mange måter er vår bransje, software-industrien, en utfordrer som påvirker all annen industri. Bedrifter og bransjer som ikke skaper bedre produkter og tjenester, eller øker produktiviteten ved hjelp av software vil oppleve at nye konkurrenter kommer inn og overtar markedet.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?
8
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Samtaler med våre internasjonale styremedlemmer, tett kontakt med ledende teknologileverandører som Google og Amazon, litteratur og tidsskrift, rapporter fra ledende konsulentselskap (tilgang via våre eiere) og høyt kompetente medarbeidere.
Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?
Nesten all vår markedsføring er i dag digital og vi investerer mye i automatisering av markedsføringen. Vi bruker sosiale media, ikke minst egne communities for våre kunder hvor vi har en viss kontroll og hvor vi er svært aktive som moderatorer. Markedsføring, salg, kundesupport og produktutvikling blir tett sammenkoblet med sosiale media.
Første gründerbedrift som har fått innpass hos den norske alkohol-kjempen Arcus, forteller gründerne.
Alkoholkjempen Arcus står bak velkjente norske merker som Linje Aquavit, Løiten, Vikingfjord Vodka, Braastad Cognac, Upper Ten, Capella og La Vida.
Men dørene har vært stengt for nye, norske alkoholgründere.
Det har Bodø-jentene Renate Nikolaisen (24) og Lisbeth Bjerva (26) lykkes med å gjøre noe med. Nå er de i hyllene og bestillingskatalogen til Vinmonopolet med to nye lavkalori-cocktailer, White Blueberry Cosmo og White Raspberry Mojito, produsert av nettopp Arcus.
De to drikkene presenteres under merkenavnet North Cocktails – og skal være inspirert av nordiske smaker.
– Med lavt kaloriinnhold er dette en cocktail du kan nyte med god samvittighet, perfekt til varme sommerkvelder sammen med venner. Det eneste du trenger å gjøre med disse
ferdigdrinkene er å helle det i et glass og nyte smaken av en forfriskende cocktail, forteller de to.
Ideen fikk Nikolaisen under en USA-tur allerede i 2011, da hun var 20 år gammel og for ung til å konsumere alkohol i følge amerikansk lov. Hun møtte med-gründer Bjerva under gründercampen Emax på Lillehammer i 2012.
Ringte rett til sjefen
Noen enkel vei til butikkhyllene ble det imidlertid ikke. De to jentene brukte nesten et år med telefoner før de fikk gjennomslag.
– Etter en endeløs telefonstafett mellom alle avdelingene ble vi ganske frustrerte. Vi googlet oss frem til øverste sjef og ringte til slutt sentralbordet og løy på oss en avtale med han for å bli satt over, forteller de to jentene.
Jentene var bestemte og inviterte like greit seg selv til å komme til hovedkontoret for å presentere konseptet sitt.
– Da kommer vi på fredag, passer det klokken 10 eller klokken 12?, spurte jentene daværende Arcus-sjef Jan Oluf Skarpenes.
På den måten ble de to gründerne det første nystartede selskapet til å bane seg vei inn hos alkoholkjempen. Og Skarpenes er nå styreleder i jentenes selskap, North wine & spirits.
Sunne Cocktails?
Gründerne har lagt vekt på at de nye cocktailene skal være basert på naturlige ingredienser. Det er oppnådd ved ikke å bruke fargetilsetning og å søte drikken med stevia.
– Med lavt kaloriinnhold er dette en cocktail du kan nyte med god samvittighet, perfekt til varme sommerkvelder sammen med venner. Det eneste du trenger å gjøre med disse ferdigdrinkene er å helle det i et glass og nyte smaken av en forfriskende cocktail, hevder Nikolaisen og Bjerva.
I tillegg har jentene valgt å merke produktene sine både med næringsinnhold, ingredienser og kalorier.
Men å reklamere for sine sunnere alkoholprodukter får gründerne neppe. Det setter den norske alkohollovgivningen en stopper for.
Norge venter fortsatt på sin første gigant-oppstart. I Silicon Valley har norske Borge Hald bygd opp et selskap som som vil endre hvordan store bedrifter jobber.
Hørt om Medallia? Ikke.
Nå har selskapet – som ble startet av nordmannen Borge Hald – plassert seg på kartet som en av oppstartene med størst potensial i verden. Det skjer etter at selskapet sist uke hentet inn 1,2 milliarder kroner (150 millioner dollar), noe som priser selskapet til 1,25 milliarder dollar.
Den raske veksten kommer først etter nærmere 15 års innsats. Hald grunnla selskapet allerede i 2001 – og hentet først i 2011 inn kapital for første gang. Det siste halvannet året har antall ansatte doblet til over 700.
– Forbrukerne gjør stadig oftere kjøpsbeslutninger basert på kundeopplevelsedata som anmeldeleser og tilbakemeldinger i sosiale medier istedet for merkevarer, sier Borge Hald – som før han begynte for seg selv ledet divisjonen som jobbet med dette i Boston Consulting Group.
Hans mål er kort å godt gjøre kundeopplevelse til en sentral del av selskapets DNA.
– Ledende selskaper går nå fra kun å samle inn tilbakemeldinger fra kunder, til å bruke tilbakemeldingene direkte i sin drift. Vår siste finansieringsrunde er et viktig steg på vår vei til å bygge kundeopplevelse inn i DNA-et til verdens bedrifter og forandre måten de jobber på, sier Borge Hald.
– En ny kategori
Det innebærer å koble sammen elementer som anmeldelser på nett, overvåkning av sosiale medier, kundesenter, fokusgrupper og lojalitetsprogrammer i en og samme løsning.
Investor i den nye runden er det investeringsselskapet Sequioa Capital.
– Dette er en selskap som skaper en ny kategori. Milliarder av dollar brukes hvert år på å finne ut hvordan kundene tenker. Medallia hjelper selskaper å delta i samtaler og å finne ut hva folk vil ha og hvordan de kan selge mer, sier partner Doug Leone i Sequoia Capital til Fortune.
Den nye kapitalen skal brukes til å utvikle nye verktøy og å utvide driften til flere viktige markeder.
Selskapet har i dag store kunder som Airbnb, SAP, Mazda, Directv og Zurich Insurance group.
Bergen Filharmoniske Orkester bygger Norges nye digitale konserthus i tråd med prinsippene fra Lean Startup metoden, skriver David Sagen i Bekk.
Bergen Filharmoniske Orkester (BFO) er i full gang med å virkeliggjøre sin visjon om å være «det åpne orkester». Deres klassiske konserter tilgjengeliggjøres nå i et Digitalt Konserthus og BEKK har, på oppdrag fra arbeidsgiverorganisasjonen Spekter, laget et konsept for å evaluere og sikre læring underveis i utviklingsløpet.
Konseptet er basert på Lean startup metoden og brukes til bygging, måling og læring i en rekke eksperimenter.
Hva var Lean startup igjen?
Kort fortalt er Lean startup en metode du kan bruke i innovasjonsprosjekter for å få greie på om en ide har et potensiale for å lykkes. Sentralt i metoden står gjennomføringen av eksperimenter der ulike antakelser ved ideen testes i praksis.
Fremgangsmåten er å formulere hypoteser, bygge et eksperiment for å teste disse, måle og lære gjennom prøving og feiling. Altså, bygg – mål – lær! Slik kan du redusere usikkerhet i prosjektet og få innspill til foredling av ideen før lansering i markedet. Les mer om metoden her.
Det gode eksperimentet
Det mest krevende i Lean startup metoden er å bygge gode eksperimenter. I motsetning til å snakke med kunder/brukere for å få innspill til en ide, har et eksperiment evnen til å fremkalle faktisk adferd.
Du må først formulere en hypotese som er målbar. Denne må typisk inneholde utvalget du ønsker å teste på. Deretter må du bygge det enkleste du kan som fremkaller ønsket og målbar handling. Til sist må du se resultatene opp mot hypotesen og trekke læring ut av det hele.
Perfeksjonismen må du legge i skuffen slik at kreativiteten kan lede deg til å finne billige eksperimenter. Det er bedre å gjøre flere mindre og enkle eksperimenter enn ett stort og komplisert et. Hensikten er ikke at ideen skal lykkes, men at du så tidlig som mulig lærer hva som virker og hva du må endre. Denne læringen gjør at du kan justere og forbedre ideen du jobber med før du bruker tid og penger på noe som ingen vil ta i bruk.
Eksperimentering i Digitalt Konserthus
Som i de fleste innovasjonsprosjekter var den største usikkerheten i Digitalt Konserthus knyttet til markedspotensialet. Fantes det et publikum som ville se klassiske konserter digitalt? Det er kanskje i spørsmål av denne typen Lean startup metoden bidrar aller sterkest.
BFO ønsket en pekepinn på interessen hos publikum. Vi kunne selvsagt ha spurt noen publikummere, men folk sier så mye rart når de presenteres for noe helt hypotetisk. Det er fremdeles mye risiko forbundet med det som blir sagt. Det er her eksperimentet som metode har sin styrke da det fremkaller handling fremfor ord.
Gode eksperimenter er avgrensete og kontrollerte. Gjennom geriljaintervjuer og fokusgrupper dentifiserte vi fire publikumsgrupper med ulikt forhold til klassisk musikk:
Gruppen de «hellig overbeviste» bestod i stor grad av mennesker som hadde kjøpt et abonnement på BFO sine konserter og ble valgt som målgruppen for eksperimentet. Det var tre grunner til at vi valgte å rette eksperimentet mot denne gruppen. For det første har de et svært aktivt forhold til klassisk musikk slik at terskelen å konsumere klassiske konserter er lav. For det andre fungerer de «hellig overbeviste» som ambassadører for BFO og derfor er det viktig at Digitalt Konserthus treffer denne gruppens behov. For det tredje var det enkelt å nå ut til gruppen via e-postadressene som BFO hadde i sine kunderegistre.
Kjør eksperiment!
BYGG! – Hacking av prototype
For å teste hypotesen satte vi i BEKK sammen en liten task force bestående av en interaksjonsdesigner, en front-end utvikler og undertegnede. Vi brukte ca ett dagsverk hver på å lage en enkel prototype bestående av ulikt videoinnhold (ikke verst om jeg skal si det selv). Du kan selv se prototypen her.
MÅL! –Konfigurering i Google Analytics
Hypotesen var at 50 av de 500 som fikk e-posten ville klikke på linken og besøke nettsiden vår. Denne konverteringsraten på 10% var dermed et mål for generell interesse. Vel inne på siden var hypotesen at 40 av de 50 besøkende ville klikke på videoen med konserten og 10 av de besøkende klikke på andre videoer. Vi la også inn en måling for å kunne se hvor publikum falt av i de ulike videoene.
Prototypen ble lagt ut på domenet www.digitaltkonserthus.no og det ble sendt en e-post med informasjon og link til 500 av BFO sine abonnenter.
Nå var det bare å lene seg tilbake å se hva som ville skje!
LÆR! – Verifisering av hypoteser
Etter et par uker på nett hentet vi ut statistikk og grafer fra Google Analytics. Resultatene fra eksperimentet var svært positive! Alle hypoteser ble verifisert og vi fant klare indikasjoner på at det var en interesse blant publikumsgruppen de «hellig overbeviste».
Vi lærte også at selv om mange klikket på konserten, var det svært få som så den i sin helhet. Vi kunne se at majoriteten falt av i løpet av de første 5 minuttene.
Innsikten ga oss nye ideer til hvordan konsertproduksjonen kunne justeres for å opprettholde interessen hos publikum, samt til hvordan ny funksjonalitet kunne hjelpe brukerne å navigere raskt frem til attraktive konsertpartier.
Begge deler er naturlig å teste i nye eksperimenter.
Konklusjon
Eksperimentet er kjernen i Lean startup-metoden. Det krever tungen rett i munnen, men kan gi svært nyttig innsikt som øker sjansen for at du lykkes med innovasjonsprosjekter. Eksperimentet er spesielt nyttig for å tidlig avdekke om det finnes et marked for det du jobber med, før du setter inn alle kluter på å lansere noe som muligens ingen vil ha.
Lei av utallige jobbverktøy? Norske Memkit vil legge alle løsningene inn i en løsning – bygd på ny 3D-infrastruktur – for å gjøre bedriftenes liv mye enklere.
Bjørn Danielsen
Gründer i Memkit
Aktuell: søker 2 millioner kroner via Innobørs.
Memkit utvikler og drifter grunnstrukturen i et helt nytt rammeverk for datatjenester i «nettskyen». Det vil si programvare og lagringsplass som brukerne alltid har tilgang til via internett uansett hvor de er i verden og hvilken type enhet som benyttes til å lese og behandle data.
Databasen er utviklet med infrastruktur i 3D, hvor brukere kan både se, følge og behandle alle typer data fra ulike aktiviteter i bedriften i samme grensesnitt.
Dette gir kunden “alt over nett”, direkte til mobil, PC og nettbrett uten bruk av “apper” eller installerte applikasjoner som for eksempel office-pakker eller Dropbox.
Memkit gjør det mulig for brukerne å dele, skape, organisere bedrifts-data på en enkel og sikker måte uansett hvilken maskinvareplattform som benyttes. Dokumenter, prosjektplaner, epost og all annen informasjon blir automatisk organisert og historikk ivaretas slik at samtlige endringer er sporbare mot person og tid.
Bjørn Danielsen, gründer i Memkit.
Hvorfor vil kundene «elske» ditt produkt/tjeneste?
Det er ressurskrevende for en liten bedrift å bygge og drifte sine websider, etablere nettbutikk, ha kontakt med kunder via email og sosiale nettverk og andre bedriftsfunksjoner som i dag krever en rekke ulike programmer og apper på PC og mobile plattformer.
Memkit forenkler bygging og drift av websider og integrerer alle bedriftsfunksjoner i ett system, hvor samtlige funksjoner i bedriften kan aksesseres via nettleseren fra en PC, smartmobil, nettbrett og alle andre enheter som kommuniserer med internett.
Systemet tilbys med en abonnementspris på 349 kr. pr. mnd. som et abonnementsystem som gjør at det prisgunstig å velge Memkit. Standard funksjonsinnhold i løsningen er e-post, kundebehandling, webpublisering, tekst og bilde, video, prosjektstyring, kunderegister, dokumentmaler, databaser, presentasjoner, kalendere også videre.
Dataene blir lagret med veldig høy grad av sikkerhet med 3-nivå sanntid backup på Memkit sine dataservere i Oslo og Tønsberg. Lagringen av data er ikke filbasert slik at dataobjekter som bilder, video, tabeller, dokumenter kan brukes til ulike formål. Systemet vil også åpnes for tredjeparts-leverandører slik at partnere kan utvikle og levere funksjonalitet og tjenester gjennom plattformen, for eksempel som skyløsning for egne apper og applikasjoner som trenger datalagring og live oppdatering av data.
Hvor er selskapet ditt om tre år?
Innen 24 til 36 måneder har Memkit mellom 1000 og 2000 brukere med mellom kr. 3.5 til 7 millioner kroner i omsetning, og den internasjonale lanseringen har startet. Vi har etablert partnere internasjonalt, samt driftspersonell i våre viktigste markeder.
Hvorfor startet du selskapet/satsingen?
Jeg har arbeidet med systemutvikling siden jeg var 10 år og har arbeidet med utvikling av administrasjonssystemer og nettbaserte løsninger for store tjenesteleverandører på nett. Jeg har opplevd at mange har problemer med de samme tingene, som ulike type versjoner av dokumenter og filer som deles via email.
Jeg har lenge ønsket å utvikle ett system som gjør datahverdagen til folk flest enklere, rimeligere og sikrere uten at de må forholde seg til et virvar av programmer og apper.
Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
Har fått innvilget etablerings og markedsintroduksjonsstøtte fra Innovasjon Norge på totalt kroner 700 000, samt fått godkjent Skattefunn-søknad for utvikling av nye utvidede funksjoner.
I tillegg har en del tidligfase brukere av systemet gitt gode referanser som er et godt grunnlag for videre vekst. Vi har fått på plass Mentorordningen og fått etablert et profesjonelt styre.
Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Grunderhuset på Nøtterøy og Start i Vestfold, Nettverksbanken i Vestfold, Innovasjon Norge med tilskudd og Mentorordningen, samt hjelp fra erfarne forretningsfolk som hjelper til med styrearbeid og ledelse.
Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Tilgangen på kapital til å ansette personell til videreutvikling og drift er den største utfordringen så langt. Til nå har vi klart oss med egenfinansiering fra familie og venner, samt tilskudd fra Innovasjon Norge og er nå i en prosess for å tiltrekke oss profesjonell kapital for videre vekst da produktet skal lanseres. Vi vurderer også i denne prosessen å hente inn kapital fra utlandet da det er veldig lite risikovillig kapital i Norge.
Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...