Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Selvutviklingssitater – en inspirasjon!

Inspirasjonssitater fra verdens ledende mennesker innen selvutvikling!


 

“Absorb what is useful, Discard what is not, Add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

    “Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom.”
— Viktor Frankl

    “Life isn’t about finding yourself. Life is about creating yourself.”
— George Bernard Shaw

    “The only journey is the journey within.”
— Rainer Maria Rilke

    “They must often change who would be constant in happiness or wisdom.”
– Confucius

    “We must become the change we want to see.”
– Mahatma Gandhi

    “We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act but a habit.”
— Will Durant

    “What lies behind us and what lies before us are tiny matters compared to what lies within us.”
— Ralph Waldo Emerson

“What we think, we become.”
– Buddha

    “What ever the mind of man can conceive and believe, it can achieve.”
— Napoleon Hill

Selvfølelsesindustrien

Hjelp din neste og du vil hjelpe deg selv!


Myte 1: Lav selvfølelse øker sannsynligheten for ulike former for anti-sosial eller kriminell adferd med misbruk av alkohol, dopmisbruk; misbruk av mindreårige eller ubeskyttet seksuell adferd. Sammenhengen er faktisk omvendt. Disse tøffe ungdommene med høy selvtillit er hemningsløse, risikosøkende hedonister. Selvfølelse beskytter ikke. Samtidig er det slik at det å bedrive slik adferd med tildels ubehagelige konsekvenser, kan føre til lavere selvfølelse.

Myte 2: Lav selvfølelse fører til fysisk eller verbal aggresjon. Tanken er at aggresjon (fx. mobbing) er en maske for mangle tro på seg selv og være  usikker. Nok engang viser dataene det motsatte. Det er narsissister eller de med overdrevent mye selvfølelse som  mest sannsynlig vil reagere med aggresjon når de ikke får det som de vil. Hvis du utfordrer deres oppblåste selvbilde kan du regne med et slag “i trynet”.

Ikke noe av dette dreier seg om å nedvurdere selvfølelse. Vi vet at de som har høy selvfølelse pleier å ha bedre helse, være lykkeligere, ha sterkere sisu, nå målene sine lettere, ha større sosiale nettverk og bedre evne til å utforske egne talenter. Saken er at du får til dette ved å hjelpe folk gjøre det bra på skolen (som jeg skrev om forrige gang), gjøre det bra på jobben og i sosiale sammenhenger. Hjelp dem til gode karakterer, forfremmelser og gode venner.

Gi dem tilbakemeldinger som i bunn og grunn er falske og de kan bli late og klare ikke å ta imot noen form for kritikk eller negativ tilbakemelding. Selvhjelpsindustrien gjør vondt verre. Den infantiliserer (unge) voksne og kaster bort våre ressurser. Folk trenger ros og oppmuntring for den innsaten de legger i å lære seg noe, å trene opp noe og i selvforbedring; ikke for å være supre, fantastiske og vidunderlige mennesker.

Per-Egill Frostmann

Makers by Chris Anderson -Insightful book!

THE NEXT PHASE OF MANUFACTURING


According to Wired magazine editor and best-selling author Chris Anderson, the world is on the cusp of the third industrial revolution, a revolution driven by what he calls desktop manufacturing. The first industrial revolution of the late 1700s, Anderson explains in his new book, Makers, saw the rise of factories and the migration of work from the farm to the cities; the second industrial revolution started in the 1850s with the invention of steam-powered ships and railroads. The information age has been called by some the third industrial revolution, but Anderson disagrees. An “industrial” revolution is about making stuff, he writes, and the information age, while revolutionizing the spread of information, has not redefined manufacturing in any significant way… until now.

A New Age of Manufacturing
Emerging desktop manufacturing technologies, combined with the global resource and reach of the Internet, is going to launch a new age of American manufacturing, just when America needs it most, Anderson writes. The new titans of manufacturing are not going to be the multi-national corporations with their plants spread across the world, but creative do-it-yourselfers, connecting with and using interactive online communities churning ideas, a desktop 3D printer for prototypes, and service bureaus and other “rental” manufacturing resources.

For Anderson, the author of the best-seller The Long Tail, the story of the third industrial revolution is personal. Anderson is not only a writer and editor, but also a do-it-yourself aficionado who has his own invention: a successful autopilot robot that flies model airplanes. But Anderson’s story is quite different from others.

To research potential design ideas, he launched an online open community on the Ning social network platform. “The site wasn’t just about me or my ideas,” Anderson writes. “It was about anyone who chose to participate… The site was soon full of people trading ideas and reports of their own projects and research.” Eventually, he designed his robot, bought the electronics from various sources, outsourced the building of the circuit boards, packed everything in his living room and immediately started selling his invention worldwide through the Internet. No patents, no search for a manufacturer and no licensing. The sourcing and manufacturing of his follow-up inventions, products in what was now a formal company called 3D Robotics Inc., were outsourced to a firm called Sparkfun until volume reached the level that required Anderson to open his own manufacturing plant.

More Than Technology
The third industrial revolution is about more than desktop manufacturing technology. As with the first two industrial revolutions, technology is only a starting point for the radical rethinking of organizations and work. Unlike traditional companies, no credentials are needed to get a “job.” Anyone with good ideas can get online, share them, and find collaborators and team members for their projects. Financing of startups is also evolving, again through the open social networking made possible by the Internet. At the website Kickstarter.com, “people post descriptions of their projects, and anyone can chip in to help,” Anderson writes.

Makers is a fascinating, inspiring description of what is happening today at the cutting edge of manufacturing and technology.

Source: Sundview Executive Book Alert

Fra frø til intraprenørskap

Endringer i samfunnet skaper nye trender, ikke minst på forbrukernivå. Kundebehovet er stadig i endring og det som er moro i morgen er ikke nødvendigvis det som trigger neste måned. Hvordan få ideene som florerer i bedriften til verdifulle innovasjoner?


Å lansere nye ting sjelden, som har manko på kvalitet og liten morofaktor for forbrukerne er ikke nødvendigvis veien å gå. Mange bedrifter ”blir ved sin lest” og bruker magefølelsen i forhold til nye innovasjoner, hvor ofte pengespørsmålet kommer før kreativiteten. Kontinuerlige analyser på forbrukertrender og kundebehov kan hjelpe bedrifter å innovere, men dette blir ofte for kostbart i lengden og kan fort bli nedprioritert.

Å skape rom for nytenkning gjennom åpenhet og eksperimenter kan nettopp være veien å gå for større bedrifter. Med kreativ vinkling og prosjektorganisering kan man lansere nye forretningsområder og samtidig unngå at det blir for kostbart før det hele ender i en stor flopp. Her er stegene vi i 3in.no kan anbefale:

Stegene går som følger:

    1. Check & plan – Jobbe med ideer og brainstorming. Hva er fakta? Hvor er vi nå? Er det noe i omgivelsene som vil påvirke dette potensielle forretningsområdet? Kan vi få mer innsikt fra våre forbrukere?
    2. Fakta og innsikt. Få superbrukere til å teste ut produktet og finne potensielle forbedringsområder… Har du ikke superbrukere? Gå ut på gata og finn dem. Få de til å gi deg gode tilbakemeldinger og eventuelt være med deg å utvikle produktet.
    3. Scenario – Lage ulike scenarioer som kan inntreffe og lage et problem ut av de. Hvordan kan vi løse dette på best mulig måte? På denne måten tenker man mer proaktivt og vil lettere møte problemer når de oppstår..
    4. Levere kvalitet raskt. På denne måten involverer brukerne seg raskere.
    5. Følge opp prosessen ved å kontinuerlig fokusere på kundeverdi, samt forbedre løsningen og prosessen fortløpende.

Steg to forklarer deg litt om hvordan du kan teste en forretningsmodell før du tar den i bruk, og sammen med steg tre får du innsikt i de mest risikofylte hypotesene i forhold til det nye produktet ditt. Ved å følge disse stegene kan du organisere minst mulig mennesker i starten av idéfasen og heller flere mot lansering av en potensiell salgseksplosjon. Du sparer da masse tid og penger og kan organisere mennesker på en mer produktiv og effektiv måte i forhold til innovasjon i bedriften.

Madeleine Øksnes, Redaktør 3in.no

Norge som Businesspartner?

Norge nyter i dag global velstand ved en ”dobbel Kina effekt”, som vil si at vi eksporterer varer dyrt og importerer dem billig. Kan denne velstanden virkelig vare evig?


Denne kronikken av utenriksminister Espen Barth Eide viser et bilde på hvordan Norge og kan bli en attraktiv businesspartner for andre land…

Skal UD drive business?

Ipad/ Iphone apper “ut”, nå er briller det nye “gamet”

At gamification trenden bare vokser i hurtigtakt, er det ingen tvil om. Har du Iphone aller Ipad er dette spillet mulig i noen store byer…


Tenk deg at du kun med et par briller, kunne oppdage alt det byen hadde å tilby på et øyeblikk.

Google har akkurat lansert sine internett tilkoblede briller, som vil forandre reklame for alltid.

googleglass
Les hele artikkelen på Mashable

Intervju med Don Tapscott

Eksklusivt intervju med Ton Tapscott der han motiverer til å bruke de riktige verktøyene i kunnskapssamfunnet, og hvorfor Sosiale medier vil erstatte email og vanlige møter.


 

Hele intervjuet er transkribert (skrevet som tekst) her

-forøvrig verdt å lese litt rundt på McKinsey – Mye bra stoff her 🙂

Rich Dad fra bestselgeren Rich Dad, Poor Dad gjester Køben 1-4 februar

Keith Kunningham er en av verdens ledende autoriteter innen entreprenørskap, selveste rich Dad fra bestselgeren rich dad, poor dad gjester København den 1-4 februar og norske entreprenører inviteres til å høre hemmelighetene gjennom et 4 dager MBA program.


Hvorfor vente? Hvis du ønsker det kan du allerede fra første kvartal i 2013 skape ekstraordinære omgivelser for din organisasjon. 

Keith J. Kunningham stiller noen sentrale spørsmål på sin 4 day MBA:

– Hvor mye penger har dine bedriftsfeil kostet deg de siste 12 månedene?

– Er grunnen at du ikke ser de virkelige problemene i organisasjonen, eller at du ikke vet hva du skal gjøre når du oppdager de?

– Hvor mye penger har du igjen på bordet på grunn av dette?

 

Se video på YouTube: Getting big vs. getting rich

For mer informasjon om arrangementet klikk her

Innovativt på Lerchendalkonferansen

160 nøkkelpersoner fra Norges næringsliv, offentlig sektor og forskningssektoren var samlet i på Trondheim for å poengtere viktigheten av åpen innovasjon.


Den tradisjonsrike Lerchendalkonferansen ble nettopp avsluttet i Trondheim, i år med fokus på åpen innovasjon, og arrangørene, NTNU, Tekna , SINTEF og Norges Forskningsråd hadde samlet over 160 av Norges ledende nøkkelpersoner fra både næringsliv, offentlig sektor og fra forskningsektoren.

Etter et flott innledningsforedrag fra amerkaneren Joseph Pine som pekte på at vi er i ferd med å nærme oss opplevelsesøkonomien så imponerte både Kongsbergruppens konsernsjef, Walter Quam og Hydro’s Svein Richard Brandtzæg med klare meldinger om hvor viktig åpen innovasjon var for deres selskaper.

Etter pausen var det duket for innlegg fra Trond Giske og Erna Solberg, før det hele ble avsluttet med en paneldebatt hvor det handlet om hva som bør og kan gjøres for å fremme innovasjon. Unni Steinsmo og Marianne Harg tok også plass i panelet sammen med de øvrige talerne. Kvelden ble avsluttet med en flott festmiddag i Erkebispegården.

*) Åpen innovasjon vil si å bruke eksterne nettverkskontakter som en del av grunnlaget for egen utviklingsprosess

Les mer om arrangementer innen åpen innovasjon? Innovation Forum og FINN arrangerer møte for sine medlemmer 30 januar …Les mer

Dealing with Change and Achieving New Horizons

Get insight in the lates trends that will affect your business and how to deal with them. In collaboration with Next step US


 1. “What are some of the changes during 2012 that could affect my business?”

The uncertainty level of the market and revenue predictions increased 3% in 2012. Best-in-class companies saw a 4% drop in both deal size and sales team achievement of sales quotas. Sales forecasting accuracy dropped by 8% according to Aberdeen Group’s 2012 survey results – which are consistent with what we hear from clients across all industries.

2. “What are some tips for dealing with these changes?”

During periods of uncertainty the effectiveness of the sales team in developing and closing business is critical. The Aberdeen Group’s 2012 study showed:

1. That publicizing sales metrics increased by 5%
2. An increase in on-the-job coaching by sales management
3. An improvement of sales training effectiveness
4. That structured mentoring/coaching increased by 65%
5. That defining and measuring sales competencies for each
role increased by 26%

Challenge for Nordic Companies Today:

From energy to defense, automotive, communications and life sciences, Nordic researchers and engineers have made great contributions on a global scale. However many great Nordic innovations go unrecognized and unknown. In fact, studies have shown that less than 10% of Nordic entrepreneurial companies achieve commercial market introduction and an even smaller percentage of Nordic companies achieve global market share dominance.

Solution / Program Description:
Global market penetration and success starts with a clear understanding of the entrepreneur / executives’ identity, goal setting, then definition / communication of the company or solutions’ value, message and brand. To assist Nordic entrepreneurs, businesses and innovators attain success, Silicon Valley-based Next Step (in conjunction with Strategic Business Insights and Values@Work in Norway) has defined an integrated development program to provide education, practice, feedback and opportunities for global market exposure for Nordic entrepreneurs, researchers, new product development personnel within corporations and students.
Through completion of the full nine-month program, participants will learn and gain confidence in using excellent business communication skills including pitch presentations to potential investors. This is to overcome the clear weaknesses in personal presentation /communication skills and very negative impact of this on global expansion – as our team has observed of Nordic business people in Silicon Valley and across the US.

This six session training program integrates networking, collaboration with peers and mentors and real world experience across a nine-month period.
Each of the six training sessions will provide interactive learning and practice and provide pairing of participants with ‘peer buddies’ for collaboration and networking between the workshop sessions. Feedback will be provided by the peers and international facilitators throughout the program.
Optionally, depending on the participating companies’ interest in and opportunities for possible US expansion, one session can be offered in Silicon Valley in conjunction with networking and additional educational opportunities.

This program is designed to maximize Nordic companies and entrepreneurs ability to achieve ‘new horizons’ and global business success.
Target Audience: This program can be offered ‘in house” for corporations seeking to build an entrepreneurial culture and new product offering or for incubators needing a differentiated offering for entrepreneurs. Alternatively, it can be offered ‘publically’ with individuals attending on their own or sponsored by their company, university or investor group. Specific audiences for which this program is applicable include:

  • – Entrepreneurs successful at initiating their business and wishing to scale it for greater commercial success.
  • – Intra-preneurs within corporations chartered within defining new products, businesses or potential acquisitions / partnerships to expand into new markets or revenue streams
  • – Researchers or students who wish to develop technologies into future commercial products, solutions and companies.
  • – Investors, professors, incubator managers and / or service providers needing new approaches to increase the value of their portfolio companies and their own personal success in the world of innovation and entrepreneurship.Objectives:

Upon successful completion of the training program, participants will be prepared to:

  • – Gain clarity of company / solution and current market position.
  • – Define and build clear company goals and working plan for achievement to deliver long term value to stakeholders on a global basis.
  • – Develop a differentiated and compelling value proposition and message to communicate the benefits of solution to the target market across international geographies.
  • – Create a brand image based on company culture and desired market position.
  • -Develop and conduct impactful, attention-getting presentations of the solution and value to the target audience (potential customers, investors, company stakeholders and others as required).
  • -Initiate and leverage most effective marketing media to generate interest in company /solution – with prospective customers, investors and/or partners.
  • – Identify, evaluate, then build and implement plans to exploit global opportunities for growth.
  • – Expand awareness of personal strengths, “what’s in it for me” for growing the company and build a personal vision.

Program Structure:
This program is built using Next Step’s unique training methodology which is proven to deliver real ‘bottom line’ company results. It is comprised of six training sessions – three in person one day sessions and three ninety-minute web-based training using WebEx. The program will start with values assessment through personal input from each participant.
During the program, participants will work with an assigned ‘buddy’ – a peer from another organization / perspective who is also participating in the program. The ‘buddies’ will be required to collaborate with one another between the workshop.

Training Program sessions, thereby developing collaboration skills and a network for ongoing support after completion of the program. At the conclusion of each of the workshop sessions, participants will be given a ‘field assignment’ which will requires application of the skills / knowledge gained in the training session to their own company and product – with demonstration of completion provided back to the program facilitators and their assigned ‘buddy’ prior to the next training session.
Feedback will be provided to the participants by the program facilitator, as well as their assigned buddy. By reviewing the participants’ completed field assignments between workshop sessions, the program facilitators will be best able to adapt the upcoming workshop sessions to provide reinforcement for concepts as required.
Each program is limited to a maximum of sixteen participants pre-qualified by program sponsors.

Program Overview:

  • – Pre-work: Completion of a pre-session data gathering survey, values mapping, and submittal of background information on the company / product idea.
  • – Session One – One day in-classroom training session. Key topics include clarification of ‘present state’ defining a plan for growth, understanding the market to identify idea target market on a global basis and goal setting.
  • – Session Two – Web-based training session. Key topics include building a business plan to achieve goals and requirements for development of a compelling value proposition. It will also include instruction on creation of a personal values map for review with mentor (as part of fieldwork).
  • – Session Three – One day in-classroom training session. Key topics include clarification of personal mission, developing a value message and creation of a company / solution brand.
  • – Session Four – Web-based training session. Key topics include validation of brand and components of an effective presentation.
  • – Session Five – One day in-classroom training session. Key topic is delivering a compelling presentation with effective call to action.
  • – Session Six – Web-based training session. Key topic is development of an effective marketing plan (locally, regionally and globally), including personal business development plan, including criteria for evaluation of success.
  • – Post-program Success Session – Web-based training session to review and reinforce application of learning by participants since completion of the program.

Training Program
Between each of the sessions described above, all participants will be required to complete Field Assignments, participate in a “Buddy Review Session” and submit demonstration of completion of Field Assignments to Program Facilitators. In addition, Program Mentors will follow up and support personal development.
How “Achieving New Horizons” is Different:

In each of the Nordic markets today, universities, research institutes and private or public innovation organizations provide some element of training, support and resources to entrepreneurs, company executives, researchers and students. This program is designed to complement these current resources. Uniquely Achieving New Horizons includes:

Diversity of participants across all Nordic countries – allowing greater interaction and idea exchange as well as global network development.
Integration of learning (workshops), collaboration with another participant from a diverse background, networking and global connections.
Greatest impact long term is development of network, confidence and global market awareness and experience. Developed using proven content and design used successfully for global expansion by Cisco, Adobe, Tandberg and other international enterprises and facilitated by executives with hands-on global business expertise. Incorporation of individual personal development, including definition of personal mission and values position to support personal goal achievement through current and future global business opportunities.

Why this Program:
Program developers collectively have global business experience in Nordic brands and leadership development and assisting Nordic companies with market expansion and profitable growth.
Training program structure, developed by Next Step and Values@Work has been proven over past twelve years to deliver real results and up to 300% return on investment within twelve months of implementation.
Facilitation team includes Nordic and Silicon Valley based professionals with many years real-world success in company growth and market expansion.
Multiple modes of training delivery (classroom, web, personal mentoring and on the job application) allow for greatest learning potential – cost effectively and efficiently.
Dedication to clients’ success – we hold ourselves accountable to achieve real results for our clients.

In the Words of Our Clients:

“The greatest failure of Nordic companies is often the executives’ inability to develop and communicate a compelling message to the target market. Next Step’s team understands the criticality of and ways to overcome this challenge. Their approach has enhanced our success with numerous portfolio companies.”

-Bjorn Anderson, Access Venture

“Executives often believe that because their company’s offering is successful within Norway or Europe, the appeal will be just as great in international markets. This can be a dangerous assumption and a painful lesson that many companies have learned at great cost. Next Step’s training programs and consulting services help them avoid these pitfalls – and get things right the first time.”

-Jason Turflinger, AmCham Norway

“I have worked closely with Tone S. Ringstad, Managing Director at Values@Work.for over 20 years. Tone has demonstrated her practical blend of the Hall-Tonna values model with leadership development, management consulting, team development, and brand identity with organizations in the Nordic countries and in the US. As a Strategic Partner with Values Technology and an exemplary member of the global VT community of practitioners, I recommend Tone and her unique knowledge and experience.”

-Brian P Hall, PhD, Founder and CEO of Values Technology Inc,, Santa Cruz

Next Step • 702 Marshall Street, Suite 614 • Redwood City, CA 94063 650-361-1902 • www.nextstepgrowth.com

nbsp;strong

Form Overskygger Innhold

Ord kommer ofte i veien for kommunikasjonen når kroppsspråket ikke harmonerer med det vi sier.


 Det er små marginer; En usikker bevegelse, et blikk eller en keitete holdning kan bety forskjellen mellom det å få den etterlengtede kontrakten eller å gå tomhendt ut fra møtet. Ifølge ekspertene er så mye som 93% av vår kommunikasjon non-verbal, det betyr at det er måten vi sier ting på mye mer enn hva vi sier som avgjør hvorvidt vi når igjennom med vår kommunikasjon.

Wall Street Journal gjorde for noen år siden en undersøkelse blant toppledere i USA og spurte: «Hva synes du om presentasjoner du hører?» Resultatet var nedslående; 50% svarte svarte «direkte søvndyssende», 43% «fryktelig kjedelig» og bare 7% svarte «inspirerende». Det er med andre ord en del å hente. Du finner noen tips lenger ned i artikkelen.

På tampen av fjoråret hadde jeg gleden av å holde et pilotkurs sammen med teaterregissør Johan Osuldsen. Det var gøy å jobbe med Johan igjen, vi samarbeidet også for noen år siden om en toppledertrening hvor vi leide scenen på Chat Noir i fire timer, og trente kroppsspråk og stemmebruk. Det var så vellykket at vi før jul kom sammen igjen og har i fellesskap utviklet et eksklusivt kurs hvor vi trener en liten gruppe mennesker som virkelig ønsker å bli dyktigere til å kommunisere og formidle sitt budskap.

Johan har lang erfaring og har regissert blant annet MAMMA MIA, We will rock you og Showgirls som gikk på Chat Noir nå nylig. Han er dyktig til å gi personlige tilbakemeldinger som løfter, og til å foreslå enkle justeringer som gjør en stor forskjell. Fokuset var primært på det de færreste er bevisst eller får noe særlig tilbakemeldinger på, nemlig kroppsspråk og stemmebruk. Samtlige av våre ti deltakere forbedret sine presentasjoner da de fremførte på nytt etter evalueringen, og effekten var merkbar. Fantastisk gøy å oppleve, for dem og for oss.
Her er noen av tipsene som deltakerne fikk:

  • Viktig å stå støtt, være “jordet” med tyngdepunkt og fokus i nederst del av magen – det både gir og uttrykker trygghet.
  • Pusten påvirker stemmen, og bidrar til å dempe nervøsitet – pust godt ned i magen, det gir en større ro.
  • Stemmeleiet kan med fordel legges litt ned, særlig for kvinner som fort får en skjærende stemme når de blir nervøse. Da mister de troverdighet.
  • Våg å by på deg selv og kjenn at det du formidler er viktig for deg – da blir det også viktig for oss og treffer oss på et dypere plan.
  • Pauser bidrar til å gi mer tyngde til det du formidler, og fungerer som et kjærkomment avbrekk hvor vi får tid til å refleketere over det som ble sagt.

Konsulentselskapet Gemini Consulting gjorde for noen år siden en kartlegging av lederes egenskaper. Den viste at ledere generelt, og skandinaviske ledere i særdeleshet, er flinkere til å håndtere tall enn mennesker. I mange tilfeller så skjønner de ansatte rett og slett ikke hva lederne sier.

Kun syv prosent av det vi kommuniserer formidles gjennom rene ord. Resten er alstå non-verbalt, som ofte oppfattes ubevisst. Vi vet ikke hvorfor vi ikke likte ham eller henne, men vi valgte en annen leverandør. Noen kaller det magefølelsen. Hva er det de flest forbereder seg på før et møte eller en presentasjon, i den grad de forbereder seg i det hele tatt? På syv prosenten, resten tar de fleste på sparket, og tenker at det går sikkert bra.

Trygghet og evne til å skape tillit henger nøye sammen, og det var interessant å se hvilken forskjell små justeringer i kroppsspråk og stemmeleie gjorde for effekten av et budskap.

Du kan lese mer om kurset her og laste ned en PDF. Her er også link til en kronikk jeg skrev for noen år siden. Dagens Næringsliv: Form over innhold.
Du finner tidligere utgaver av Innsikt her.

Ønsker alle lesere et riktig godt og fremgangsrikt nyttår!
Ticato AS
Kristian Kølles vei 29
1367 Snarøya
Norway

Ledelsestrappen

I norsk dagligtale brukes substantivet leder om enhver person som utøver en lederjobb, uansett hva  det er, hvor det er eller hvordan det er.


Vi skiller i liten grad mellom førstelinjeledelse og toppledelse i f.eks. et stort konsern eller norsk helsevesen. Det betyr at vi i vårt hierarkisk flate arbeidsliv ofte later som om at det å lede har de samme karakteristika uansett hva det er du leder og at god ledelse i en rolle derfor kan representere god ledelse i en helt annen og vesentlig mer kompleks lederrolle. Særlig defineres ledelse i relasjon til det å ha personalansvar. I de laveste lederrollene er dette ofte en grei definisjon. Med større rolle forandres ledelsesbegrepet vesentlig og det inneholder langt flere virksomhetskritiske aspekter og etterhvert også en betydelig ekstern komponent.

Utvikling av ledelsen
Tenk deg at flere av dine viktigste ledere skal pensjonere seg ila det neste året. Hva gjør du? Er du nødt til å søke utenfor organisasjonen? Eller har du ledere internt som er klare til å ta over? Og hvis du har interne kandidater, hvordan vet du at de har de riktige kompetansene til å bekle en vanskeligere lederrolle på en bratt lærekurve? I 2000 utga Ram Charan, Stephen Drotter og James Noel boken “The Leadership Pipeline”, (revidert i 2011). Bokens modell kan brukes til å utvikle ledere internt på alle nivåer, fra førstelinje via teamledere til konsernsjef. Modellen gir et rammeverk som kan benyttes til å identfisere fremtidige ledere (altså ledertalenter), vurdere deres kompetanser, planlegge deres utvikling og måle resultater. Nøkkelen til å evaluere “ledelsestrappen” ligger i det følgende:

– Lederferdigheter— de kompetansene den enkelte har som får en ny lederrolle

– Bruk av tid hva er det vedkommende fokuserer og arbeider med mesteparten av tiden

– Verdier —de verdier og holdninger lederen har til sine kolleger og medarbeidere

Modellen beskriver rammeverket som en serie med i alt seks ytre forandringer (i konsern) og med det – seks indre transisjoner. I en enkelt virksomhet stopper modellen på nivå 4.

6. Skape resultater for konsern gjennom omfattende internt og eksternt lederskap
5. Skape resultater gjennom å lede virksomhetsledere
4. Skape resultater gjennom Ledelse av virksomhetsområde
3. Skape resultater gjennom en funksjon/være strategisk leder
2. Skape resultater gjennom ledere
1. Skape resultater gjennom andre/førstelinjeleder
0. Personlige resultater (uten lederansvar)

Hvert trinn på stigen krever forskjellige kompetanser og verdier som ledere må utvikle ved hver transisjon for å kunne utøve vellykket ledelse. Noen av ferdighetenene i den første transisjonen er: å planlegge arbeide, tildele arbeide, motivere og coache, evaluere medarbeidernes arbeide og kunne styre. Noe av det viktige for organisasjonen her er å: velge ut og lære opp førstelinjeledere, hold dem ansvarlige for lederarbeide fremfor teknisk  arbeide, sørg for tilstrekkelige ressurser, lag og hold oppsyn med de grensene som førstelinjelederne får. Det er stor forskjell på å være førstelinjeleder og det å lede andre ledere.

Denne overgangen fra nivå 1 til nivå 2 er vanskelig fordi den krever økt modenhet som leder. Det vil si; avlære gamle førsteledervaner og kunne fokusere på utviklingen av ledere. Her må lederen kunne sette sammen og bygge team.

Funksjonsledere (nivå 3 avdelingsledere for f.eks. IT, produksjon ol.) må ha en strategisk funksjonell tenkemåte som inneholder ulike ferdiheter; lage en 3-års strategi for enheten, være oppmerksom på omverdenen – i en digital verden bør en funksjonsleder holde seg oppdatert på hva som er teknisk og operasjonelt mulig for virksomheten. Videre bør de ha en detaljert forståelse av virksomhets-modellen, virksomhetens strategi og overordnede mål. Modne ledere skjønner at de må forstå det store bildet. Kunne oversette alle elementene i egen funksjon i en strategisk ramme – inklusive det de ikke er ansvarlige for. En funksjonsleder bør lære om alle funksjonelle områder. Ha kunnskap til å gjøre avveininger i egen funksjonen som støtter overordnet strategi, lønnsomhet og konkurransekraft.
Leder for virksomhetsområde.

I nivå 4 ledelse leder du en hel virksomhet (f.eks.  et datterselskap eller et sykehus), rollen er svært synlig og utsatt, kompleksiteten er høy og du må samordne alle funksjoner og avdelinger samt rapportere oppover og kunne fungere som medlem i ledergruppen på neste nivå (5).

På nivå 5 er fokus på grupper av virksomheter, f.eks. alle sykehusene i en helseregion eller alle datterselskapene i et segment. Vellykkede konsernledere ser ut til å kunne ta gode resultatavgjørelser som differenserer mellom de ulike enhetene, kunne utvikle sine virksomhetledere til større oppgaver og kunne prioritere mellom en portfølje av strategier.

På nivå 6 finner vi topplederen (f.eks. konsernsjef-CEO) . Denne transisjonen fokuserer på verdier og ferdigheter, særlig det å kunne være visjonær. Sentrale utfordringer er å kunne levere topp- og bunnlinje over tid, strategiutøvelse, håndtere aksjemarkedets forventninger;  forme og håndtere organisasjonens myke side (dvs. mennesker og kultur), bestemme retning og visjon, lede virksomheten i en større global sammenheng.

Det er ikke nok å diagnostisere det enkelte nivå og måle relevant nivåytelse. Du må også coache for å få det til å virke.

Fra lederens perspektiv dreier coaching seg om å hjelpe folk nå sitt potensiale. Det er en prosess med sannferdig vurdering og kommunikasjon av den enkelte lederens ytelse. Til coachingen bør det etableres en tydelig og forpliktende tilbakemeldingsprosess. Tilbakmeldingen bør klargjøre forventningene ved hver transisjon. Enkelt, men tilstrekkelig omfattende. Viktigst, tilbakemeldingen må fokusere på noen få utviklingsrettede behov hos hver enkelt leder. Slike prosesser har i hvertfall ett faresignal: coaching kan la seg utnytte til kontroll. En kombinasjon av intern og ekstern coaching er ofte å anbefale.

Håndtere den personlige endringen

William Bridges modell kan være nyttig for å forstå mer om transisjoner. Modellen har tre faser og er mye lettere forståelig enn Kubler-Ross´ 4-fase modell som bygger på tap og sorg i forbindelse med død av nærstående.

1.    Avslutte, ta tapet og gi slipp –  Gi slipp på de gamle arbeidsvanene og den gamle identiteten. Denne første fasen er et opphør hvor du må hjelpe menneskene håndtere tapet som den eksterne forandringen medfører.
2.    Den nøytrale sonen – Komme seg gjennom tiden hvor de gamle arbeidsmåtene er borte og det nye ikke enda fungerer som det skal. Det er her i omstillingssonen hvor den kritiske psykologiske nyjusteringen finner sted.
3.    En ny oppstart – Komme seg ut av omstillingen og starte opp. Dette er når folk utvikler sin nye identitet, opplever ny energi og en ny opplevelse av mening som får forandringen til å virke.

Forskjellige mennesker går gjennom fasene iforskjellig hastighet og bruker ulik tid i de forskjellige fasene.

Per-Egill Frostmann

Den perfekte innovasjon?

Hvem kom først -Høna eller egget? Dette er spørsmålet de fleste stiller seg minst en gang i livet. Et enda mer dagligdags spørsmål er kanskje hvor lenge egget skal kokes. Under en gaverunde på Designtorget fant jeg løsningen. Plutselig lå den foran meg: “The perfect Egg boiler!” Det er kun å legge den i gryta sammen med eggene, så ser man når de er ferdig… Det må være den beste produktinnovasjonen jeg har sett på lenge.


“What’s in it for me?”

I en kjøpsbeslutning og i enhver situasjon under påvirkning, vil folk flest stille seg dette spørsmålet…  “The perfect egg boiler” er det perfekte eksempel på en brukerrettet innovasjon som løser et reelt problem. Det er kanskje ikke et verdensproblem som spørsmålet om høna eller egget, men det kan gjøre hverdagen til forbrukeren enklere på sin egen måte. Det er vel derfor folk kjøper? Det finnes et hav av tupperwarebokser og alskens kjøkkenutstyr, men å finne ting som virkelig treffer er en utfordring. Det er mange designere og “oppfinnere” som tror et behov er reelt uten at det faktisk er det.

Ideo- help organizations innovate

Et selskap som har tatt dette videre, er Ideo, som designer løsninger for organisasjoner slik at de kan hjelpe sine kunder igjen. Gjennom fokus på organisasjonen tekninske ferdighet, bruker de design thinking og intuitiv tenkning som et virkemiddel til et innovativt resultat. Her er Ideo’s 5 tips for å designe ditt liv i 2013, som også kan brukes til å designe innovasjon:

  1. Vær optimistisk, samarbeidsvillig og oppfinnsom – Det er noe herlig frigjørende ved å finne opp noe nytt: Enten det er prisbelønt design eller hjemmelaget mat 🙂
  2. Tenk på livet som en prototyp – Livet er ikke skrevet ned på stentavler. Gjør oppdagelser med et åpent sinn og hold mulighetene åpne. Alle prosesser kan forandres -gjør det om du kan!
  3. Spør om hvorfor istedet for hva – Istedet for å akseptere en gitt begrensning, spør deg selv om det faktisk er dette problemet som skal løses
  4. Søk etter ulike løsninger – Ikke gå for det første og beste med en gang! Se på ulike alternativer og sett heller en deadline på når du må gå videre
  5. Gå ut i verden og bli inspirert! – Kom deg ut en gang om dagen og observer menneskene rundt deg. Uten å være bevisst på det åpner du for intuitiv tenkning, som gjør at ideene bare popper opp!

 

Herlig bit av design thinking filosofien her:

Siri Skøien

Siri Skøien er utdannet fra BI (Bachelor) med spesialisering i bedriftsutvikling og entreprenørskap.  Hun har tidligere jobbet internasjonalt med merkevarebygging og markedsintroduksjon.


Siri Skøien er gründer av selskapet Comlight AS. Selskapet har gjennom flere år med forskning og utvikling patentert og lansert en unik miljøteknologi for utendørs belysning på det internasjonale markedet. Gründeren bygget selskapet fra første dag, og uten relevant kompetanse fra bransjen eller kapital i sin oppstart. Hun har gjennom mange år som gründer oppnådd imponerende resultater og solid erfaring.

Skøien er et bevis på at det umulige er mulig- men er tydelig på at man må ha de rette holdningene og entusiasmen på plass.

Gründeren har gjennom de siste årene vunnet en rekke innovasjonspriser, mottatt stor oppmerksomhet i presse og ble i 2012 kåret til Årets Gründerkvinne av Handels- og Næringsdepartementet.

Siri Skøien er en populær foredragsholder, rådgiver og motivator. Hun er kjent for sin smittende entusiasme rundt entreprenørskap, kreativitet og innovasjonsprosesser. I tillegg har hun et stort engasjement for å bistå andre gründere i start-up/såkorn fasen.

Hilde Dalen

Luftslottarkitekt og regnbuemaker


Hilde Dalen fra KREM Norge er en dame med tæl, som brenner for sosialt entreprenørskap.

Hilde har, sammen med Bitten Schei fra Mother Courage og Thea Emilie Dalen Dille fra Metamorpose,  startet Senter for Sosialt entreprenørskap og Innovasjon i Norge.

Et meningsfylt partnerskap

Desember 2012 inngikk det nyetablerte Senter for sosialt entreprenørskap og innovasjon(SE Senteret) et InnoCircle Partnerskap med Movation AS. Dette gir alle parter unike muligheter til å utvide og utvikle entreprenørskapsrollen fra tradisjonell business til business som skaper sosial endring.


SE-Logo-Web-1

Et prematurt felt

Sosialt entreprenørskap i Norge er preget å være i en tidlig fase. Feltet er mangfoldig og kreativt i sin søken etter å løse samfunnets floker. Her er det gründere som kombinerer sitt sosiale engasjement med forretningsrammer der de kaster seg ut i både miljø, kultur og sosiale utfordringer. Felles for mange av disse aktivitetene er at de drives fremover av mennesker med et brennende engasjement, pågangsmot, vilje og visjoner snarere enn forretningsteft. Samtidig er det lite tilgang på offentlige midler, vanskelig finansieringsmodeller, og lite eller ingen kjøpekraft til tjenestene blant kundene.  Utfordringene står i kø, men de er ikke uløselige.

Mens vi venter

Få hadde hørt om begrepet sosialt entreprenørskap i Norge da Bitten Schei fra Mother Courage august 2008 etablerte Nettverk for sosialt entreprenørskap som en åpen arena på facebook. I dag er det mer enn 1200 medlemmer i nettverket. I 2011 kom boken Vilje til endring – om sosialt entreprenørskap på norsk, en samling portretter, og med det var flammen tent. Samme høst var Bitten Schei sammen med Hilde Dalen, Unni Beate Sekkesæter, Ingrid Stange og Vigdis Jordal i fyr og flamme. Sammen utviklet og gjennomførte de SE Piloten, et kompetanseprogram for å øke kunnskapen om sosial forretningsdrift. De utålmodige damene var nå forlengst lei av å vente på myndighetene, og satte i stedet i gang på egen hånd med å utforme en handlingsplan for feltet; Stemmer fra grasrota. Handlingsplanen er et resultat av engasjement og erfaringsdeling fra mer enn 100 mennesker. I planen kom det klart fram at feltet manglet både kapital, kompetanse og nettverk.

Fra visjon til virkelighet

Høsten 2012 etablerte eierne og gründerne av Metamorfose, Mother Courage og KREM Senter for sosialt entreprenørskap og innovasjon. Senteret er en frittstående kompetansebank for erfaring med ulike typer samfunnsnyttig entreprenørskap, partnerskap og samarbeidsformer mellom det offentlige, private og det sivile samfunn. Med SE – Senteret vil gründerne bidra til utvikling av feltet gjennom å være et talerør overfor offentlige myndigheter, politiske partier, næringsliv og media både på nasjonalt og internasjonalt nivå. Senteren skal fungere som et kontaktnettverk og samarbeidsforum mellom sosiale entreprenører, offentlige myndigheter, næringsliv og det sivile samfunn. Hovedaktivitetene vil bestå i å fronte aktuelle saker i samfunnsdebatten, drive opplæringstiltak og å koble ideer med kapital.

Nytt år, nye muligheter?

Økende etterspørsel etter velferdstjenester og høye kvalitetskrav møter strammere offentlige budsjetter og mangel på kvalifisert arbeidskraft. Dette kombinert med en gryende erkjennelse av at det offentlig kanskje verken skal eller kan løse alle velferdsoppgavene innenfor eksisterende strukturer, åpner et mulighetsrom, med et stort ubrukt potensial for ansvarsdeling og samskapning av nye, smarte løsninger etter vinn- vinn- vinn prinsippet. Det er i dette mellomrommet de sosiale entreprenørene beveger seg på tvers av fag og sektorer.

2012 har vært året hvor sosialt entreprenørskap er satt på dagsorden i en rekke fora. Artikler er skrevet, utredninger ble bestilt av både Arbeidsdepartementet og Næringsdepartementet, og fagfolk har levert arbeidene sine. Samtidig er interessen i det private stigende.

Har du lyst til å bidra med å utvikle dette feltet? Jakter du på mening og våger å fylle behovet med å engasjere deg ved bruk av tid, kompetanse eller kapital, ta kontakt.  

Med Hilde Dalen tlf 906 79 602 mail; hilde@KREM.norge.no

Hvem tok verktøykassa mi?

Stadig flere organisasjoner blir opptatt av arkitektur og ansetter arkitekter. Det er bra, å beskjeftige seg med arkitektur overbygger avstanden mellom forretning og IT og det skaper helhetsblikk. Men måten de nærmer seg saken på ofte er begredelig.


Straks diskusjonen begynner å kretse rundt arkitektur, kommer nemlig V-kortet på bordet. V står for verktøy. La oss velge et ordentlig verktøy, sier noen (ofte fra IT) og dansen er i gang. En lang kravspesifikasjon blir utarbeidet, leverandører kontaktet og spørsmålet stilt: Kan ditt verktøy gjøre dét? Og dét? Og hva med dét? Krysse av, analysere, utpeke svakheter. Månedene går. Til slutt velges verktøyet som har fått flest kryss og færrest tomme ruter. Helst skal det ligge blant lederne i Gartners magiske kvadrant.

Det er som å spenne vognen foran hesten. Kanskje er det sant at klær skaper folk. Verktøy skaper ihvertfall  ikke arkitektur. Å arbeide med arkitektur er så mangslungent, det kan dreie seg om teknologi, applikasjoner, forretningsprosesser, informasjon, forretning. Behovene varierer fra organisasjon til organisasjon. Alt kan ikke gjøres samtidig. Skal man lykkes, må det være enighet om hva det er man skal fokusere på. Hvilket problem skal vi løse? Hva skal vi bruke verktøyet til? Mange arkitekturprosjekter kommer ikke lengre, intern uenighet dreper dem.

Arkitektur er politikk. Arkitektur er makt. De som har festet grepet kan i en betydelig grad bestemme dagsorden. Hvis de er sterke nok. Derfor vil det være mange syn på hvor man skal ta fatt. Mange misliker at det er noen andre som tilriver seg definisjonsmakten.
For å komme i gang og finne ut om enighet og fokus kan skapes, er det godt nok med klassiske kontorverktøy som Word, Visio, Powerpoint og ikke minst Excel. Kompleksiteten er beskjeden, det viktige er at samtalen kommer i gang. Hvis det viser seg at arkitekturarbeid i større stil er mulig å få til, da kan man skaffe seg et spesialisert verktøy som kan håndtere, sammenknytte og lagre mengder av elementer, lag på lag. På fagspråket kalles dette et repository.

Men altså først: Hvilket problem vil vi løse? Hva skal vi bruke verktøyet til? Den beste måten å besvare det spørsmålet på er å beskrive typiske og spesifikke brukssituasjoner, populært kalt use cases. Ingen andre metoder er i nærheten av use cases for å fokusere på det som er viktig og spesielt. Når Gartner sammenligner produktene på markedet, er det use cases som blir anvendt. Hvordan foreslår du at ditt verktøy skal løse denne spesifikke utfordringen, er spørsmålet til leverandørene. Så kan de demonstere hva de er kommet frem til. Da blir det mye lettere å sammenligne.

Dette bør følges opp av en pilot eller proof-of-concept som baserer seg på ekte programvare og ekte data brukt av ekte brukere. Leverandørene skal etablere PoC og overlevere det til utprøving. Da vil man få syn for sagn –  hvor vanskelig er det å bruke verktøyet til noe nyttig? Hvilket verktøy passer oss best?  Klagen Gartner oftest får høre fra misfornøyde brukere av slike verktøy er at de er altfor krevende å bruke. Så dette er viktig å sjekke.
Det er også lurt å se seg rundt i organisasjonen: Hvilke verktøy har vi allerede anskaffet? Kan noen av dem brukes til å realisere de use cases vi har valgt? Det viser seg ofte at det finnes løsninger som kan brukes, ihvertfall i en innledningsfase.

Å velge verktøy kan i seg selv være krevende, men den største (og minst omtalte) utfordringen ligger i kulturen. Arkitektur er pr definisjon tverrgående, den prøver å favne sammenhengene i hele organisasjonen. (Det er derfor det heter ”enterprise architecture”.) Men de fleste organisasjoner er fortsatt vertikalisert i ”siloer”. Å knytte siloene sammen gjennom arkitektur eller prosesser kan bli et stridens eple. Hvem vil ”eie” arkitekturen eller prosessene? Hvem vil betale for lisensiering, trening og brukerstøtte? Hvis svaret er at det skal IT gjøre, har man tapt. Det blir ihvertfall mye friksjon og lite fremdrift. I verste fall blir det fine verktøyet liggende på hylla, sammen med andre feilinvesteringer.

“Kanskje er det sant at klær skaper folk; verktøy skaper ihvertfall ikke arkitektur”

hidas@online.no

Gjør supernett til valgtema!

Igjen diskuterer vi i IT-bransjen offentlige ”supernett”, men lite vil skje før temaet kommer høyere på den politiske dagsorden.  I valgåret 2013 tror vi dette kan endre seg, når sårbarhet og samfunnsberedskap vil stå sentralt. Vi kan lære mye av Storbritannia, der supernettet allerede er en realitet.



I Norge diskuterer vi med jevne mellomrom den fragmenterte offentlige IT-infrastrukturen, og hvordan hundrevis av nett er en reell barriere for besparelser i milliardklassen, utvikling av bedre offentlige tjenester og redusert sårbarhet. I andre  land gjør de noe med det.  
Det britiske forsvarsdepartementet går nå fra 19 separate nettverk til ett enkelt forsvarsnett, designet og driftet av en leverandør. Besparelsene er ventet å bli 7 milliarder over 10 år. Dette skjer innenfor det store Public Services Network-prosjektet, et ”nettverk av nettverk”  for offentlig sektor, som syr sammen eksisterende kommersielle nettverk i et offentlig supernett. På toppen av dette utvikles en markedsplass som skal gi kommersielle muligheter for IT-bransjen og besparelser for offentlig sektor, hvor sertifisering av leverandører er en viktig del. 

Britenes Public Services Network PSN vil endre måten statsforvaltningen, lokale myndigheter og ”den tredje sektor”, som inkluderer frivillige organisasjoner og privat-offentlige virksomheter, kjøper og bruker IKT. Gjennom teknologiske standarder og tjenestestandarder skal nettverket bidra til betydelig effektivisering for alle ansatte i offentlig sektor. Telefoni- og datatjenester skal leveres sømløst til alle deler av offentlig sektor uavhengig av lokasjon, via en lukket variant av det åpne internettet.  Målet er at nettverket skal bidra til besparelser på mer enn 5 milliarder kroner årlig fra 2014, tilsvarende drøyt 3% av britenes årlige offentlige IKT-budsjett på 150 milliarder kroner. I 2014 er målet at nettverket skal betjene 80% av brukerne i offentlig sektor.

Vi merker oss at Storbritannias utgangspunkt likner mye på vårt eget, med en sterk fragmentering av infrastrukturen. Fragmenteringen er problematisk fordi informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) blir stadig mer gjennomgripende i effektiv forvaltning og produksjon av offentlige tjenester. Regjeringen har i sin strategi for fornying av offentlig sektor understreket sammenhengen mellom utvikling av offentlig sektor og sikringen av velferden i Norge. IKT er et viktig virkemiddel i fornyingsarbeidet og i stadig sterkere grad en forutsetning for velferdsstaten, mener Regjeringen. Innenfor helsesektoren er en modernisering av den offentlige IKT-infrastrukturen avgjørende for å nå helsepolitiske mål om kvalitet, effektivitet og helhetlige pasientforløp. Elektronisk samhandling i helse- og omsorgssektoren er et satsingsområde, men utviklingen går ikke raskt nok i forhold til de utfordringene og effektiviseringskravene sektoren står overfor. En av grunnene er at man fortsatt ikke har en enhetlig IKT-infrastruktur som plattform for mye av det arbeidet som skal gjøres, og at vi fortsatt bruker mye av samfunnets ressurser på infrastruktur – ressurser som kunne vært anvendt på langt mer verdifull måte.

Vi er på vei inn i et valgår, der behovene i offentlig sektor – og fordelene et supernett kan levere – burde bidra til å sette temaet på dagsorden. I 2013 vil sårbarhet og beredskap være et sentralt tema, i alt fra helsesektor til politi og forsvar. På mange områder er teknologi og verktøy for samhandling bindeleddet i en god beredskap. Med den enorme utviklingen som skjer med utrulling av fiber over hele landet, har vi de tekniske forutsetningene på plass for å bygge en rasjonell og fremtidsrettet IKT-plattform for det offentlige. IKT-bransjen klør kollektivt i fingrene etter å begynne et arbeid med sunn konkurranse på en moderne plattform, til beste for samfunnet. Det vi trenger nå er politikere som mener at milliardbesparelser, bedre offentlige tjenester og redusert sårbarhet er verdt å diskutere. Vi tror nemlig velgerne ser poenget.

Per Morten Torvildsen, viseadministrerende direktør Broadnet

Broadnet arrangerer fiberdagen 2013! Les mer om arrangementet her

Hender det at du skulle ønske du var lykkeligere?

Hvem er verdens lykkeligste mann?

Nå har forskerne funnet ut at verdens lykkeligste er en fransk buddhistmonk som mener at evnen til å være lykkelig kan trenes opp på samme måte som musklene våre.

Her kan du lese mer om hvem verdens lykkeligste mann er og hvordan du kan trene opp vår viktigste lykkemuskel.

Buddhist munk – verdens lykkeligste mann

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...