Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Det blir sommercamp for Startups!

Hva med å kickstarte Gründer-Tøyen med en sommercamp? 

Du har kanskje fått med deg omtalen om Tøyen Startup Village? Mange gode krefter vil at Tøyen skal bli Oslos svar på Silicon Valley. En egen bydel for startups. En ide det er vanskelig å ikke la seg appellere av.

Men du har kanskje ikke hørt om Tøyen Startup Summer Camp ennå? En månedslang hackathon for startups som vil få mer gjort. Prosjektet som tilfeldig og fullstendig uforberedt førte til at jeg plutselig befant meg midt mellom næringsutviklere, byråd, ambassadør, journalister og andre interessenter i en diskusjon om framtiden til Tøyen.

Det blir en summer camp for Startups. (les mer: tøyen.com). Du kan både engasjere deg, delta og vinne kule greier bare ved å være med. Men først la meg bare fortelle hvordan det hele startet.

EdTech Foundry skal revolusjonere utdanningen i sommer

Geir Sand Nilsen
Geir Sand Nilsen. gründer i 100 time.es, som vil utvikle en ny metode å realisere oppstartselskaper. Først ut er EdTech Foundry.

Jeg er en del av et startup-team i EdTech Foundry. Selskapet ble startet tidligere i år da vi inngikk et samarbeid med Learning LabHandelshøyskolen BI om å bygge neste generasjons digitale læringsarena. BI hadde gjennom prosjektet BI2020 definert hvilke behov de trengte løst for å fortsette å være en ledende utdanningsleverandør. Problemet var bare at ingen kunne tilby de teknologiske løsningene de trengte. I steden for å vente, bestemte BI seg for å være med å bygge det sammen med en startup. Valget falt på oss i EdTech Foundry.

Ved studiestart i august skal første versjon være klar til pilotering i tre klasser på BI. Selvsagt en alt for stram tidsplan, men dette skal vi få til. Vi må bare bruke sommeren og sørge for å få ting gjort. Her kommer den første utfordringen. I sommer er det veldig stille på kontorene til BI i Nydalen. For å få mer motivasjon og øke arbeidspresset vårt, inviterte vi derfor noen bekjente startups til en sommerlang hackathon.

Tøyen Startup Summer Camp blir til ved en tilfeldighet

Om vi er noen som skal hacke, kunne det jo hende flere ville kaste seg på, tenkte vi. Så vi satte opp en kjapp Facebook event. Inspirert av den hårete ideen om Tøyen Startup Village fra Tøyen-Mama Heidi i IKT Norge, ble event kalt Tøyen Startup Summer Camp. Kunne jo like gjerne kalle hackathon’n noe og kanskje bidra til å sette mer konkret liv i planene på Tøyen.

Ethvert Facebook event må ha en arrangør. Det mest naturlige var selvsagt at Tøyen Startup Village stod som arrangør. Men det var jo ikke noe som fantes formelt ennå, derfor måtte page’n settes opp. Eventet gikk live og de nærmeste vennene ble invitert. Så var jobben ferdig. Trodde jeg.

Få timer senere begynte det å skje noe. Himla mange folk ville være med på Summer Camp’n og page’n fikk masse likes. Det begynte å komme inn spørsmål om praktiske ting og superengasjerte Tøyen-fans lurte på hva de kunne bidra med. Det var noget mer enn ventet. Jeg ville jo bare få gjort mer ting på EdTech Foundry i sommer og lage en helt rock’n’roll pilot til studiestart på BI i august.

Crowdsourching og full åpenhet

Skulle dette bli noe mer enn en bitteliten gjeng som hacket på startup’n sin, var det tydelig at noen måtte bruke tid på å organisere. Men jeg hadde ikke tid. Det er tross alt ingen eierskap tilknyttet dette eller noen annen interesse enn å få ting gjort med EdTech Foundry. Løsningen var å be om hjelp og gjøre alt open source. Skulle dette bli noe å snakke om, måtte samfunnet gjøre det selv.

Det aller første møtet med frivillige for 11 dager siden

Og samfunnet gjorde. Frivillige har kommet sammen kun gjennom ekte engasjement og spikra program, fått inn mentorer, satt opp nettside, rigga dedikerte samfunnsbyggere, fiksa band for å spille live musikk, fått tak i partnere, jobber med å fikse mat og drikke og alt man skulle trenge.

…men hvem stiller seg endelig bak?

De fleste aktørene er positive. Den eneste store usikkerheten som gjenstår er hvilket lokale som skal bli brukt i sommer. Fanbooster har stilt sine lokaler til rådighet i sentrum (kredz!) og House of Nerds er en mulig lokasjon like over Tøyen-parken på Hasle.

Drømmen er fortsatt å ha Sommer Camp’n i tårnene på Tøyen Torg. Det perfekte utgangspunktet for Tøyen Startup Village. De mest aktuelle lokalene eies av Entra og står ubrukte i dag.

La alle de fantastiske, engasjerte unge gründerne få ta i bruk lokaler som står tomme i sommer. Vi vil bare skape det alle snakker så varmt om. Oslo sitt svar på Silicon Valley – Tøyen Startup Village. Det kan sparkes i riktig retning med fire intensive uker i sommer.

…fortsettelse følger!

Dette er årets digitale suksesshistorie

Utskjelt etat danket ut Oslo kommune og SSB. 

(Artikkelen er levert av Computerworld).

Sist uke var det duket for Difis årlige Digitaliseringskonferanse. På Operaen i Oslo hadde Direktoratet for forvaltning og ikt samlet en rekke prominente gjester og foredragsholdere.

Digitalisering i sentrum

På gjestelisten var blant annet direktøren for Danmarks svar på Difi – Lars Frelle-Petersen, finansbyråd Eirik Lae Solberg og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

Det var digitalisering, og det evinnelige spørsmålet om hvordan vi kan styre dette på riktig vei som var dagens store tema.

Sanner kunne melde om et nytt digitaliseringsråd som vil etableres fra 2016. Dette skal ifølge Sanner sikre bedre kvalitet på tvers av etater. Sanner mener at tiden for de store digitaliseringsprosjektenes tid er over, og vil heller lage mange små ikt-prosjekter fremfor store.

Årets suksess

Blant 16 nominerte kandidater valgte en jury bestående av viseadministrerende direktør Heidi Arnesen Austlid fra IKT-Norge, fagdirektør Endre Hjelseth fra Difi og avdelingsdirektør Line Richardsen fra KS ut tre finalister til å konkurrere om årets digitale suksesshistorie.

I sterk konkurranse med Oslo kommunes program for elektroniske tjenester og Lånekassens Løft-program, stemte deltakerne på Digitaliseringskonferansen frem A-ordningen til Nav, Skatteetaten og SSB som vinner.

– A-ordningen er et godt eksempel på hvordan digitalisering blir brukt for å møte brukernes behov og oppnå gevinster både for brukerne og virksomheten, sier Difi-direktør Ingelin Killengreen.

A-ordningen fikk 40 prosent av deltakernes stemmer og ble dermed utnevnt som årets digitale suksesshistorie (Skjermdump: Difi)

Ifølge Killengreen var målet med  å dele ut prisen å gi oppmerksomhet til de som har utnyttet digitaliseringens muligheter på en god måte. Og ikke minst la andre lære noe av dem som lykkes.

Til debatt

Den første dagen av Digitaliseringskonferansen ble avrundet med en debatt hvor Killengreen, KS partner-direktør Lasse Hansen, Morten Andreas Meyer fra First House og Direktør Lars Frelle-Petersen fra Digitaliseringsstyrelsen i Danmark var samlet på podiet for å diskutere dagens problemstilling. Men paneldeltakerne sveipet også innom Difi og Difis ansvar.

Lasse Hansen mente at Difi bør gå inn og ta en større rolle. Noe Morten Andreas Meyer var enig i.

– Si tydeligere ifra om hva du og Difi og miljøene rundt dere mener er viktig. … Jeg mener at Difi har argumenter nok til at du kan være mer tydelig og høyrøstet enn det du er, sa han.

Ledelse, tempo og brukerperspektiv

Ingelin Killengreen kunne fortelle at hun var meget fornøyd med det statsråden hadde fortalt fra scenen. Da hun fikk spørsmålet om hva som var det viktigste hun hadde fått ut av dagen pekte hun på tre ting – ledelse, tempo og undertrykking av samordningen.

– Jeg merket meg det Morten Meyer sa, om at vi skulle være mer tydelig. Vi har en løpende og god dialog med vårt departement og er klare på at det må inn noen forpliktende samordningsmekanismer som gjør at vi ikke spriker i prosjektene. Vi må ta lærdom av feilene våre i fellesskap, sa Killengreen.

Bygget 9 startups på 100 dager

45 deltagere har betalt for å være med på sitt eget oppstartseventyr. Nå er løsningene klare – og ny kapital skal hentes fra deg. 

3in.no har tidligere skrevet om ambisjonene til 100 time.es-gründer Geir Sand Nilsen om å bygge 100 oppstartselskaper. Nå er også et annet initiativ i gang med å bygge en serie med oppstartselskaper.

Moonwalk har siden januar måned engasjert 45 mennesker i å utvikle en portefølje av oppstartselskaper. Nå 9 ideer i gang som oppstartselskaper – og skal utvikles parallelt. Med på laget er blant annet NTNU TTO.

– Vi mener at innovasjon må starte med en krise. Derfor har vi tatt for oss en av de største utfordringene Norge står ovenfor – nemlig at mer enn 15 000 allerede har mistet jobbet i oljebransjen. I stedet for at samfunnet bruker enorme ressurser på omskolering av ingeniører, bør vi finne ut hvor og hvordan vi kan benytte deres kompetanse i andre sammenhenger. Det er det eneste som gir mening, sier Kenneth Winther, daglig leder i Moonwalk.

Henter penger

Så langt er arbeidet med å stable de ni selskapene på beina finansiert av deltagerne, gjennom en fast sum per semester. Pengene gir dem en eierandel i Moonwalk tomorrow som eier alle oppstartene.

Nå skal de ni selskapene deltagerne har bidratt til å forme hente penger via folkefinansiering. Til høsten ermålet å realisere dem i samarbeid med NTNU.

– Moonwalk-programmene anvender en ny og unik metode for kunnskapsbasert innovasjon. Det starter med markedets behov og forretningsmuligheter i stedet for den tradisjonelle “technology push”-tilnærmingen. I NTNU Technology Transfer forventer vi å forsyne de kommersielle prosjektene fra Moonwalk-programmene med relevant kunnskap og teknologi fra vår forskningsbase bestående av 10 000 forskere og 40 000 studenter, sier professor Karl Klingsheim, NTNU Technology Transfer AS.

Moonwalk poengterer at det bak hvert prosjekt ligger en detaljert hypotese om problem, kundegruppe og forretningsmodell. Gitt at de består bestemte milepæler, etableres selskapene som egne aksjeselskap med egen ledelse og ansatte.

Dette er de ni prosjektene:

Fresh homes – From excess sewage to valuable scarce resource. Building and operating the sewage value chain. Freshening up one house at a time.

Water bike – Starting a spiral of more freedom and economic growth. For the weak and the strong. In survival and out-of-poverty Africa, India & Far East.

Triple power – 1.3 billion people lack access to electricity. More than 95% of these people live in Sub- Saharan Africa or developing Asia.

Flood pilot – Floods are waiting to happen. You just don’t know when. Now you can prepare. And save life when it strikes.

Water freedom – Finding and operating regional water sources. Protecting people’s right to access clean water. Create a spiral of freedom and growth.

Atlantis – Providing data and analytics to help governments, corporations and investors find new business opportunities.

Bigger life – Helping consumers make wiser decisions. Look good doing it. And suppliers making money from going green.

Oceans finest – Better seafood quality. Lower cost. Sustainably and controllable.

Seafood brands international – The World’s finest controlled and origin branded seafood ready to prepare at celebrating restaurants and homes.

Ny rullestol lar barna “ri”

Synes du alle rullestoler ser like ut? Her er en som skiller seg litt ut. 

Fredrik Brodtkorb og Andreas Langdalen Sørensen med prisen i hånden etter utdelingen. Foto: Privat
Fredrik Brodtkorb og Andreas Langdalen Sørensen med prisen i hånden etter utdelingen. Foto: Privat

Fredag ble helseteknologiklyngen Oslo Medtech løftet opp til å bli nasjonal spydspiss innenfor medtech. Samme uke stakk den norske rullestolen Krabat av med en prestisjetung pris under en messe i New York.

Rullestolen endrer radikalt på hvordan vanlige rullestoler ser ut, ved å la brukeren sitte på en sadel som skiller beina og løfter frem hoftene. Designet skal gi brukeren en mer nøytral posisjon og større bevegelsesfrihet.

Det ga rullestolen førstepris i kategorien rehabilitering og assisterte-teknologiprodukter. I tillegg ble det trukket frem som “best in show”.

– Jeg har selv designet rullestoler, men jeg har aldri sett noe som dette før. Jeg ble bergtatt av designet, sier jurymedlem Pascal Malassigne til MDDI online. Han er forsker og industridesigner ved Milwaukee Veterans Affairs Medical Center.

På plassene etter Krabat-stolen fulgte danske ReSound LiNX fra GN ReSound.

Bygd på negative erfaringer

Ideen til rullestolen oppstod etter at Tom Arne Solhaug for noen år siden ble far til en gutt med Cerebral Parese. Frustrasjonen over de tilgjengelige hjelpemidlene førte frem til rullestolen Krabat.

Daglig leder Fredrik Brodtkorb er stolt over at Krabat nå hevder seg i kampen med langt større amerikanske selskaper.

– Dette i konkurranse med store internasjonale milliardselskap. Dette synes vi er ganske så oppsiktsvekkende i et marked som er så proteksjonistisk som USA, skriver Brodtkorb til 3in.no.

Krabat har utviklet flere lignende hjelpemidler i form av stoler uten hjul, flytehjelpemiddel i vann og transportvogn til sykkel.

– Vårt mål er å bli verdens beste i vårt segment. Med det mener vi at uansett hvor du er i verden og tenker på hjelpemidler for barn, skal du tenke Krabat, sier Brodtkorb til 3in.no.

Så langt er produktene på plass i Norge, Sverige og USA. Neste milepel er å få godkjent rullestolen Krabat sherif x i det amerikanske markedet.

Fem tabber å unngå når du lanserer i USA

Amerikanerne er åpne for europeiske produkter og tjenester. Men du vil trenge minst ett år før inntektene strømmer inn, advarer Jennifer Vessels. 

Over the past 5 years, many northern European companies have eyed the US market as an opportunity for sales expansion and profitability. However according to recent US Venture-statistics, less than 5 % of these companies are successful in gaining revenues and market share within their first year.

Interestingly, an even smaller percentage continue to pursue US business after year one.

Jennifer Vessels er leder for konsulentselskapet Nextstep og har bred erfaring fra å jobbe med vekstselskaper både i Norge og i USA.
Jennifer Vessels er leder for konsulentselskapet Nextstep og har bred erfaring fra å jobbe med vekstselskaper både i Norge og i USA.

To be successful in growing their business in the US, the North European-based companies needs to be aware of and avoid the Top Five Mistakes to US Market Entry.

NOW is the time act since as the US economy is recovering from the Great Recession, there is an openness to new ideas and funds available in the US market today. To take advantage of these opportunities, avoid the top five mistakes of US market entry.

1. Underestimate the requirements for success
In Next Step’s experience the amount of time from initial market entry to revenue in the US is a minimum of 12 -18 months. There are techniques which can be utilized to minimize this. but any executive team considering the US market should be prepared for time and financial investments for 18 months prior to generating a steady revenue stream.

2. Lack of focus on ideal market segment
The US is a very large country with many different demographic market segments and areas. For success, it is important that the European company identify one to three key market segments either by industry, geography or other demographic as the area in which the company’s products and services can bring the greatest value. After gaining market success and penetration in one area, this success can be replicated to new US markets in an efficient and profitable manner.

3. Do not have a compelling value proposition
While there is an openness to new ideas and funding available for strategic purchases, US business decision makers and consumers today are highly attuned to ‘schemes’, ‘me too products’ and other offerings that meet only a portion of their needs. To gain customers, revenues and market traction, your company / product must have a clear, unique and compelling value proposition.

All communications to the market (through marketing promotions, sales activities and all customer interactions) must clearly state and demonstrate how the product or service will deliver real value in financial, functional and emotional terms to the buyer / customer.

4. Go it alone without fully leveraging US partners and alliances
While you may have great resources for growth in the European market, US buying patterns, legalities and modes of doing business are quite different from those in Northern Europe.
To speed penetration in the US market, successful international companies seek and leverage partnerships or alliances with US service providers, sales channels and customers. Individuals in these organizations know the US market dynamics, understand the buying criteria and decision making processes and often have the networks to provide faster access to prospects, customers, investors or other valued market partners.

5. Ineffective sales execution
Many unsuccessful companies had a great business plan, clear market focus and value proposition as well as good supporting partners, but just never succeeded in closing a steady stream of revenue from a diverse customer base. The majority of these failures can be attributed to ineffective sales execution.

Sales execution issues often arise due to ineffective choice of sales channel or team (ie using inside sales or a hired ‘sales rep’ when the target customer prefers to buy online or through known distributors or partners) or through lack of a clear, effective sales process through which ideal target customers are identified, qualified, and developed before conclusion of the sales campaign through negotiation of mutual value to build a long term relationship.

As the US economy is recovering, Northern European companies have a great opportunity to plan and execute their international expansion into select segments of the US market. Through awareness of these common mistakes and making plans and developing the relationships required to overcome these fallacies, savvy business executives and entrepreneurs can leverage the opportunities today to develop a steady US revenue stream within 18 months.

Provided by Jennifer Vessels, CEO Next Step, Silicon Valley based consultancy with 40 professionals across US and Oslo. Since 1997, Next Step has delivered improved revenue results for Norwegian and global companies as they expand, scale and succeed in international markets.

Norske selskaper må våkne fra oppstartsdvalen

Fremtidens suksessbedrifter må være så attraktive at gründerne ønsker å jobbe under deres paraply. Det har ikke norske bedrifter oppdaget.  

Slipp kontrollen, men sørg for å kapre din del av verdien. Det er noe av essensen for fremtidens bedrifter. Det mener NTNU-professor Arild Aspelund og Startuplab-grünnlegger Aleksander Woxen.

De to mener det er på tide at norske bedrifter våkner fra dvalen. Mens stadig flere utenlandske bedrifter slipper gründerne inn i bedriftene eller gjør finansielle investeringer  i gründerbedrifter, er dette fenomenet fortsatt helt ukjent i Norge.

AlexanderWoxen
Startuplabs Aleksander Woxen.

Dette er et nytt trekk som har oppstått i takt med at stadig flere bedrifter har erkjent at de ikke klarer å utnytte forskningsresultatene og ha de klokeste hodene internt. Når konkurransen spisser seg til og utviklingen går raskere, må de i stedet spille på lag med omgivelsene. Det er noe av kjernen i “åpen innovasjons”tankegangen som har blitt stadig mer dominerende de siste årene.

– Norske bedrifter har sovet i timen. Det finnes ingen norske bedrifter med finansielle venturefond eller med egne akseleratorer, spissformulerer Startuplabs Alexander Woxen.

Slik gjøres det utenlands

Så langt har ikke dette vært et tema i Norge. Corporate venture-sesjonen på High tech Norway, som er en del av Startup Extreme, var den første han kjenner til i Norge. Utenlands er imidlertid dette i ferd med å bli stort, argumenterer Woxen:

• Corporate venture-aktiviteten øker og stod for 20 prosent av transaksjonene foretatt i 2014.
• Aktiviteten ble firedoblet mellom første kvartal 2011 og første kvartal 2014.
• Corporate venture skriver ut 35 prosent større sjekker enn de andre venture-aktørene.
• Stadig flere corporate venture investerer i såkornfasen.
• 475 corporate venturefond startet opp de siste fire årene, og det finnes i dag mer enn 1100 av dem.
• 25 prosent av selskapene på Fortune 500 har et venturefond.

I Norge investerer selskaper som Statoil, Telenor og Schibsted i gründerselskaper, men da først og fremst fordi de har industrielle interesser. I utlandet begynner nå selskapene å se at det er lurt å investere av rene finansielle motiver. Eller ved å slippe dem inn hos seg og hjelpe dem (akselerator) uten at de nødvendigvis krever forpliktelser eller lovnader tilbake.

Handler om å regissere utviklingen

Verdien hos det store selskaper ligger i kulturell påvirkning, eller å gjøre seg attraktiv at de beste gründerne og hodene ønsker å jobbe med selskapet.

– Vi må endre mentalitet. Det holder ikke lenger bare å være attraktiv for dine egne ansatte. Nå må du også være attraktiv slik at entreprenører velger å jobbe under din paraply, sier Aspelund.

Det krever at en slipper opp på kontrollen bedriftene tradisjonelt er bygget på, og skaper en inkluderende holdning og pay-it-forward-kultur. Det betyr imidlertid ikke at bedriften skal bli naiv og gi fra seg verdiene.

– Det viktige er å ha fokus på hva du tjener på samarbeid. Hvordan du kaprer din del av verdien, sier Aspelund.

Han trekker frem eksempelet på hvordan teknologiselskaper nå legger mer vekt på å styre flokken, enn å ta betalt for patenter.

– Den som styrer flokken har en tendens til å vinne. Nylig slapp Tesla løs patentene sine, og skapte en flokk som promoterer elektriske biler. Litt senere gjorde Toyota det samme med sine hydrogen-patenter for å skape en annen flokk, sier Aspelund.

– Det handler om å skape en flokk av samarbeidspartnere, øke farten og vinne racet, utdyper Aspelund.

Se, sånn kan dere utvikle gründer-Tøyen

Gründer-Tøyen er en unik mulighet, mener britisk innovasjonsekspert. Les hvorfor og se hans skisse over hvordan Gründer-Tøyen kan utvikles!

Vet du hva universitetet og slottet har til felles? Begge kunne ha ligget på Tøyen i Oslo. Men ingen av dem gjør det i dag.

I stedet er Tøyen nå stedet med flest kommunale boliger og lavest eiendomspriser sentralt i Oslo. Og snart flytter også Munch-museet vekk fra området.

Men kommunalt eierskap og store ledig lokaler, gir Oslo en unik mulighet:

– Oslo har en mulighet til å bygge en gründerbydel på en måte veldig få byer har mulighet til. Det skyldes eiendommene som Entra og Oslo kommune kontrollerer, sier Charles Armstrong.

Han er en av nøkkelpersonene bak utviklingen av Hackney som den nye kreative bydelen for oppstartsvirksomheter i London. London-bydelen har allerede et tett samarbeid med Oslo, og nå kan det bli enda tettere.

• Les også: Gründerne vil ha Startup-Tøyen

Armstrong var sentral når en delegasjon fra IKT Norge, Oslo kommune, den statlige eiendomsbesitteren Entra og andre interessenter denne uken tok de ledige lokalene på Tøyen nærmere i øyesyn.

– Jeg setter pris på slike initiativer og er imponert over engasjementet. Nå er det viktig at private interessenter tar styringen. Oslo by vil støtte og følge diskusjonene, sier byråd Hallstein Bjercke som deltok på omvisningen. Han trakk parallellen nettopp til hva Tøyen kunne vært, men ikke er. Og hvordan bystyrets vedtatte satsing på området – Tøyenløftet – er i ferd med å skape positive ringvirkninger.

– 25 prosent boost

De effektene kan dramatisk forsterkes, dersom Oslo kommune og Entra i fellesskap peker ut Tøyen som en ny gründerbydel.

– Det Oslo mangler for øyeblikket er et innovasjonsdistrikt. OECD har funnet ut at når en gir et sted denne merkelappen, så øker forretningene med 25 prosent, Det er ikke en dyr ting å gjøre, men utgjør en stor forskjell psykologisk, sier Armstrong.

Armstrong har etter noen få besøk allerede klart for seg hvordan Tøyen kan utvikles som gründerbydel.

Slik ser Charles Armstrong for seg at Tøyen kan se ut om noen år, etter at Munch-museet har flyttet.
Slik ser Charles Armstrong for seg at Tøyen kan se ut om noen år, etter at Munch-museet har flyttet.

Det bygger han på at:
• Tøyen har et vellykket offentlig rom.
• Tøyensenteret har store kommersielle områder som egner seg for teknologioppstarter.
• Snart vil Munchmuseet bli ledig som har lokaler som kan egne seg for produksjon, mote og produktdesign.
• Sykehjemmet kan gjøres om til billige leiligheter for gründere i tidlig fase av sin gründerreise.

Armstrong regner med at dersom Oslo kommune og Entra går i bresjen, vil andre eiendomsbesittere snart følge etter.

– Med en langsiktig strategi i bunn kan en etterhvert legge til nye elementer for å bygge Tøyen som innovasjonshub, mener Armstrong.

Han poengterer også at nærheten til Grünerløkka utgjør en fordel Tøyen kan dra nytte av. Samtidig vektlegger han viktigheten av at en lykkes med å koble dagens Tøyen på som en aktiv del av gründerbydelen, for eksempel ved å engasjere skolene.

Avventende Entra

Entras regiondirektør for Oslo, Sonja Horn, er også positiv til engasjementet. Hun understreker dog at selskapet trenger mer tid til å tenke.

– I første omgang er vi med for å se og lære, og å snakke med miljøene. Så får vi se hvordan vi kan løse det, sier Horn.

– Vi ønsker å bidra til at området vitaliseres. Akkurat nå virker dette å være det som beveger seg fortest, sier kommunikasjonssjef Tom Bratlie.

Han understreker imidlertid at forslaget fortsatt er veldig ferskt, og at Entra sammen med de øvrige aktørene må finne ut hvordan dette skal gjøres i praksis.

Per i dag har Entra begrenset erfaring med å denne typen utleie. Det nærmeste selskapet kommer er eierskap til lokalene knyttet til Media City Bergen.

– Vår måte å leie ut på er å leie ut en etasje, eller en kvart etasje eller noe sånt. Vi må forstå hvilke servicekonsept dette krever, forklarer Horn.

Første milepel mot Tøyen som oppstartsbydel kan allerede komme denne sommeren i form av en gründersommercamp i lokalene. Initiativtager og gründer Geir Sand Nilsen forteller om stor interesse på møtene så langt, og en arbeidsgruppe jobber nå for å få ta i bruk lokalene i løpet av kort tid.

Innovasjonsdagen 2015: Veien mot et smartere Norge!

For sjette gang inviterer Innovation Forum Norway til innovatørenes årskonferanse og denne gangen er temaet «Veien mot et smartere Norge!».

(Artikkelen er presentert i samarbeid med Innovation Forum Norway og Inspirator)

Den 8. september 2015 braker det løs på Samfunssalen, og denne gangen arrangeres Innovasjonsdagen i samarbeid med Inspirator og Affecto.

Konferansen vil først og fremst sette fokus på verdien av innovasjon som verktøy for en bærekraftig og vekstfylt utvikling.

Hvor står Norge i dag? Hvor skal vi og hvordan kommer vi oss dit? Hvem er de viktige bidragsyterne på veien? Hvem har ansvaret for en bærekraftig utvikling? Dette er de store spørsmålene som vil bli belyst under InnovasjonsDagen 2015.

Innovasjonsdagen setter fokus på hvordan vi skal bygge fremtidens Norge. Denne dagen skal inspirere, gi innsikt og lede an i dugnaden for morgendagens Norge og en ny verden. Vi ønsker å løfte frem de som tenker nytt og stort, de som har visjoner om fremtiden, endringsagentene og ildsjelene! De som skaper morgendagen, forteller styreleder i Innovation Forum Norway, Anders Lier.

Nye verktøy og nøkkelfaktorer innen innovasjonsledelse vil presenteres, i tillegg til konkrete suksesseksempler fra veletablerte selskaper som lykkes med innovasjon – både nasjonalt og globalt. Det innledes også til diskusjon omkring Norges mulighet til å ta en internasjonal foregangsrolle for bærekraft og samfunnsutvikling.

Følg med for oppdateringer

Store navn vil bli lansert underveis, og konferansen vil by på overraskelser fra både personer og bedrifter. Et av formålene med konferansen er å bevisstgjøre deltagerne og introdusere publikum for et begrep som Innovation Forum Norway ble kjent med under sin studietur til India denne våren, nemlig “Personal Social Resposibility – PSR”. Følg med de neste ukene for mer info og oppdateringer i programmet.

Administrerende direktør hos Affecto sier følgende om årets konferanse, Innovasjonsdagen er møteplassen for alle som er opptatt av innovasjonen og nyskapingen som Norge er avhengig av fremover.  I en førkonferanse fra morgenen har vi i Affecto invitert inn spennende foredragsholdere fra organisasjoner som er i fremste rekke når det gjelder å tenke nytt rundt bruk av informasjon for å skape innovasjon og nye muligheter. Sett av 8. september til Innovasjonsdagen for å la deg inspirere og bli oppdatert på hvordan innovasjon og bruk av informasjon vil sette sitt preg på organisasjoner og samfunnet fremover.

Du kan følge med på alt som skjer videre og melde deg på den spennende konferansen her.

Internbloggen – Del 3: “What is Silicon Valley?”

Neste uke reiser sjefen på ferie, mens Christoffer og jeg skal drive skuta mens han er borte(!), skriver startup-intern Helga Stormo i Foundersuite.

_DSC8620-kopi

Gründerskolen og opplegget ved denne er presentert i det første blogginnlegget, mens Christoffer Sapienza skrev om ankomsten til Silicon Valley.

I dette innlegget skal jeg, Helga, skrive litt om de første dagene som intern hos oppstartsbedriften Foundersuite og mitt møte med entreprenøren, engleinvestoren, forfatteren, lederen, foredragsholderen og pedagogen, Naeem Zafar. La oss starte med sistnevnte.

”What is Silicon Valley?”

Spørsmålet fra Naeem runget i luften. Formålet ved spørsmålet var ikke å komme frem til et fasitsvar, men å få oss til å begynne å tenke og for å skape diskusjon. Naeem er en av foreleserne våre på UC Berkeley, og skal gjennom sommerprogrammet på Gründerskolen undervise oss i entreprenørskap og prosessen fra man finner en forretningsidé til hvordan man går frem for å teste om denne idéen kan lykkes.

Man skal lete lenge for å finne en mer egnet person til å lære oss om entreprenørskap. Naeem har selv grunnlagt og/eller jobbet i syv oppstartsbedrifter og er derfor gjennomsyret av Silicon Valley-kultur. I tillegg har han skrevet fem bøker om emner knyttet til entreprenørskap, der noen blir brukt som pensumbøker ved universiteter rundt om i USA.

Så hva er Silicon Valley, og hvorfor er det hjemmet til mange av verdens største høyteknologiske oppstartsbedrifter?

Her er det mange faktorer som spiller inn, men selve utviklingen av området Silicon Valley skjedde takket være de store universitetene i ”the Bay Area” som det så pent kalles, herunder bl.a. Stanford University og UC Berkeley. Begrepet ”silicon” stammer fra områdets mange innovatører av ”silicon chips”, som har vært viktig i utviklingen av datamaskiner de siste tiårene. I dag finner vi bedrifter som Apple, Cisco, Google, HP og Yahoo i Silicon Valley.

Men den viktigste grunnen til at Silicon Valley tiltrekker seg så mange entreprenører er selve menneskene og kulturen. Faktisk er mer enn 60 prosent av de som jobber innen vitenskap og ingeniørfelt i Silicon Valley født utenfor USA. Dette skaper et kjempemangfold av kunnskap og kreativitet, og gjør at nye geniale ideer oppstår.

Foundersuite from ”fresh eyes”

Jeg har nå jobbet to dager hos oppstartsbedriften Foundersuite, der jeg skal jobbe fem dager i uken i hele sommer. Da jeg først kom inn på kontoret klokken 10 på morgenen (ja, det er da jeg starter), fikk jeg virkelig følelsen av å være i et entreprenørlandskap. Kontoret, som ligger i øverste etasje i et industribygg, har en blanding av mursteinsvegger, trebjelker og ventilasjonsrør. Vi har pingpong-bord, fusball-bord, darts, snacks og cookies til oppover øra, kaffe på kanna til enhver tid, store saccosekker, TV og sofa. Det er et åpent co-working space der Foundersuite deler kontor med Grio Games. Jeg følte meg virkelig hjemme fra første stund. Det er ikke uvanlig at oppstartsbedrifter i USA har så mange fasiliteter på kontorene sine – det er jo tross alt der man skal tilbringe mesteparten av dagen, så hvorfor ikke gjøre det litt morsomt å være på jobb?

Kontor
Kontorlandskapet hos Foundersuite. Foto: Nathan Beckord.

 

Vi, altså Christoffer og jeg, ble først introdusert for de andre på kontoret, og fikk deretter en grundig gjennomgang av selskapet av CEO og co-founder Nathan Beckord. Nathan har en lidenskap for to ting: Startups og seiling. Han har selv startet fire selskaper og investert i 13 oppstartsbedrifter. Han er en inspirerende mann å jobbe for; ikke bare vet han masse om startup-verdenen – han bryr seg også genuint om folk. Den første dagen var Nathan veldig opptatt av våre tilbakemeldinger på nettsiden til Foundersuite. Hva likte vi? Hva likte vi ikke? Hva kan være annerledes? Han var opptatt av at disse tilbakemeldingene måtte komme første dagen mens vi enda så på selskapet gjennom ”fresh eyes”.

Deretter fikk vi en gjennomgang av ”pitchen” han bruker mot investorer. ”Pitch” er et kjent og velbrukt fenomen her i USA, og det finnes hundrevis av eventer, foredrag, bøker og artikler om akkurat hvordan man kan perfeksjonere ”pitch’en”. Og det er ikke så rart – har man ikke en bra ”pitch” kan man se langt etter investorer, noe som er livsviktig for å lykkes i oppstartsverdenen (hvis man ikke har en styrtrik bestemor som er villig til å hjelpe deg).

Til slutt gikk Nathan gjennom ulike sosiale nettverk Christoffer og jeg burde kjenne til; Crunchbase, f6s, Protohack, Up, Angelhack, Techcrunch samt et titalls andre nettsteder. Dette er alle nettsider for entreprenører, investorer, akseleratorer, startup-events og hackathons, Vi måtte ærlig innrømme at vi ikke hadde hørt om noen av disse nettstedene før (og hva søren er hackathon?), og har derfor hjemmelekse til neste gang å sette oss litt inn i disse.

_DSC8633
Foto: Nathan Beckord

Vår andre dag hos Foundersuite fikk vi en dypere gjennomgang av hva vi skal gjøre fremover. Nathan reiser på ferie neste uke, og Christoffer og jeg skal drive skuta mens han er borte(!). Dette gjør vi med en skrekkblandet fryd – det er mye å sette seg inn i, men vi skal klare det. Etter å ha koblet maksimalt av denne helgen med surfing , volleyball, basketballkamp, roadtrip og andre typisk amerikanske aktiviteter er vi nå klare for å gi 100% neste uke. Som Christoffer skrev i forrige innlegg: Vi skal ”work our butt off” – og ha det litt gøy også.

PS: Hvis du ble veldig nysgjerrig på hva et hackathon er, så er det en samling som varer i flere timer eller dager der programmerere, designere, utviklere og andre som er involvert i programvare- og maskinvareutvikling møtes for å bygge nye programmer.

 

Mer om forfatterne:

Christoffer Sapienza (24) – avslutter for øyeblikket en mastergrad innen økonomi og ledelse ved Handelshøyskolen BI i Oslo, med spesialisering innen logistikk. Christoffer har ved siden av studiene vært leder for Næringslivsdagene BI på BI i Oslo (årets prosjekt i 2013) og økonomiansvarlig i fadderuken på BI i Oslo. De siste årene har han også vært kunderådgiver på deltid i DNB (først filialen på Gardermoen, så Kundesenter bedrift) samtidig som jeg har vært ansatt som studentambassadør i BIs markedsavdeling. Fra og med høsten vil han jobbe i DNB som Oppstartslos.

Helga Stormo (24) – fullførte bachelorgrad innen internasjonal markedsføring ved Handelshøyskolen BI i Trondheim i 2013, og tilbragte siste år på bachelorgraden på Nanyang Technological University i Singapore. Helga er også økonomiansvarlig i ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) og arrangerte blant annet Næringslivsdagen i Singapore og ANSA Asian Convention i Hong Kong – en tur for medlemmene av ANSA Singapore. Etter jeg fullførte bachelor’en har jeg jobbet som prosjektleder hos Mediaplanet og som Salgs- og Markedskoordinator hos EF Education First, i tillegg til at jeg har startet mitt eget firma – happywifey.no.

Ingvild Sandmo (23) – har denne våren fullført min bachelorgrad i ledelse, innovasjon og marked ved Universitetet i Tromsø. De siste tre årene har jeg også vært svært aktiv i studentorganisasjonen Start. Her har jeg vært økonomiansvarlig for lokallaget i Start UiT, nestleder for paraplyorganisasjonen Start Norge, og dette året sitter jeg som leder for Start Norge. Dette er noe jeg må kombinere sammen med Gründerskolen i sommer. Arbeidet mitt i Start har gjort at min interesse for innovasjon og entreprenørskap har blitt en lidenskap, og min drøm for fremtiden er å starte opp mitt eget selskap.

Bygger gründerbro til USA

Første steg i Startuplabs planer om internasjonal ekspansjon. 

Mange norske gründere har de siste årene reist til USA ved help av Innovasjon Norges Tinc-program.

Nå åpner den norske inkubatoren Startubplab sin egen bro over til det amerikanske markedet, under navnet Silicon Valley Catalyst. Det skjer gjennom et nytt samarbeid med den amerikanske akseleratoren Garage Technology Ventures, som ble stiftet av den amerikanske markedsføringsguruen Guy Kawasaki i 1998.

Det er kun første steg i Startuplabs planer om å kjøre erobre verden med sin modell. Ekspansjonsplanene oppstår fordi Startuplab ser at det er viktig å kunne hjelpe de norske gründerbedriftene ut i verden.

– Vi ønsker å gjøre veien kortere for Startuplab-selskapene mot det globale markedet, poengterer Startuplab-partner Rolf Assev.

Norden, USA og Asia?

Han poengterer at Startup lab allerede har etablert et slikt nettverk i Norden, via Nordic One. Samarbeidet med Garage gjør at Startuplab nå spinner tråder også til den andre siden av Atlanteren, mens de for øyeblikket også kaster øyne på muligheter i Asia

For øyeblikket handler det kun om teknologi – men også andre bransjer kan bli støttet av Startuplab-modellen fremover, tror han.

– Vi diskuterer tilvarende miljøer for olje, miljø og energi, fortalte Assev nylig til 3in.nos Innovasjonsmagasinet.

Tilpasset støtte

Han er opptatt av at gründerne skal få spesialtilpasset støtte, og ikke bli en del av et akseleratorprogram, der alle behandles likt.

Det gjenspeiler seg også gjennom samarbeidet med Garage.  I motsetning til typiske akseleratorprogrammer gir Silicon Valley Catalyst et skreddersydd opplegg for hver enkelt oppstartsbedrift, poengterer Startuplab i pressemeldingen.

Programmet gir 100.000 dollar i investeringskapital og tre måneders tett individuell oppfølging basert på selskapets egne behov.

Målet for partnerskapet er å hjelpe gründerne med:

• Kunderekruttering
• Teambygging
• Operasjonell infrastruktur
• Finansiering

– Fokus er å signere første kunde eller partner og/eller å sikre finansiering. Den største utfordringen til mange nordiske oppstartsbedrifter er et manglende nettverk i USA og gjennom programmet vil en få tilgang til hele Garage Technology Ventures nettverk og erfaring med oppstartsbedrifter, poengterer Startuplab.

Startuplab åpner for å koble inn flere partnere, spesielt venture-bedrifter og inkubatorer i Nord-Europa, etter hvert som initiativet utvides.

Den nye “katalysatoren” er etablert med støtte fra Nordic Innovation.

Russisk matte ga innovasjonspris

kuleramme, mattematikk, matte, regning

Har bragt 65 prosent av elevene opp på høyeste nivå. 

Norge går fra særstilling til omstilling. Det er gjennomgangsmelodien nesten gang politikere og innovasjonsfolk står på en scene for tiden.

Og oppskriften er som regel enkel: omstilling handler om innovasjon og gründere.

Fredag viste Difi frem det beste av hva norsk offentlig sektor har å by på fra dette området under Arendalskonferansen.

– Målet med innovasjonsprisen er å motivere kommuner til å tenke nytt og jobbe smartere. De tre finalistene viser at det er mange ulike måter å jobbe med innovasjon på. Jeg er imponert over bredden i søknadene som er sendt inn, og håper prosjektene kan være til inspirasjon for andre kommuner, sier statssekretær Paul Chaffey.

Vinneren av prisen på 500.000 kroner ble Sandnes kommune for innføring av russisk matte:

• Russisk matte i Sandnes: Smeaheia skole i Sandnes kommune la om til russisk metode i matteundervisningen for å bedre motivasjonen til elevene og øke progresjonen i læringen. Den nye undervisningsmetoden legger opp til et høyt faglig nivå fra tidlig alder. Elevene som har blitt undervist med russisk matematikk skårer nå blant de beste på nasjonale prøver, og har en positiv opplevelse av faget.

Hele 65 % av elevene ved 5. klassetrinn på skolen er på det høyeste mestringsnivået, ingen på det laveste.

I juryens begrunnelse blir spesielt Sandnes kommunes mot til å satse på ildsjelene, bygge system rundt innovasjonene og ledelsens uredde tilnærming til nye ideer og løsninger trukket frem.

– Dette er en spennende og uventet vinner. Russisk matematikk har alle elementene i en god innovasjon; en ildsjel, risikovilje, mot, langsiktighet og systematisk arbeid. En absolutt verdig vinner. Gratulerer til Sandnes kommune, sier Ingelin Killengreen, direktør i Difi – som er sekretariat for prisen og leder innovasjonssatsingen i offentlig sektor.

Dette var konkurrentene

På forhånd var det plukket ut to andre finalister – ved siden av vinneren:

• Anskaffelse i Stavanger: Med prosjektet innovativ anskaffelse av nytt driftssystem har Stavanger kommune høstet store økonomiske gevinster og tilegnet seg både ny kunnskap og mye erfaring. Juryen ga Stavanger ros for å ha tatt hensyn på tvers av fagområder og involvering av aktører både innenfor og utenfor organisasjonen.

• Innovasjonsmetode i Asker: Asker kommune har hatt en omfattende og systematisk prosess for å forankre innovasjon som både arbeidsmetode og målsetning i kommunen. Juryen mener strategien legger et godt grunnlag for å høste innovasjonseffekter i fremtiden og legger spesielt merke til at Asker utforsker “kommune 3.0”-tenkning, der innbyggerne spiller en sentral rolle.

Totalt deltok 13 innsendte bidrag i konkurransen. Se listen her!

Dette er de nye klyngene

Norge er fortsatt dominert av olje og maritim. Men nå får de konkurranse fra Edtech og Healthtech.

Kathrine Myhre, Oslo Medtech / Healthtech
Kathrine Myhre, Oslo Medtech som nå omdøpes til Health technology.

Norsk næringsliv består litt forenklet i stor grad av olje, fisk og maritim sektor. Det gjenspeiler seg også i hvilke næringsklynger som Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva plukker ut.

Av de sju nye klyngene som ble plukket ut fredag, tilhører olje- og gass-sektoren, to fiskenæringen og en stammer fra tradisjonell prosessindustri.

Unntakene er to nye klynger som Innovasjon Norges omstillingssjef Mona Skaret håper kan være blant de norske fremtidsnæringene:

– Healthtech: Arena-klyngen Oslo Medtech har de siste årene bygd opp et solid nettverk av bedrifter i Oslo-området, og samtidig jobbet aktivt med å bygge internasjonale relasjoner. Klyngen er nå utnevnt som NCE (national centre of expertise) og døpes om til NCE Health technology.

– Edtech: IKT-Norge og Startuplab har gått i bresjen for å utvikle en ny globalt orientert Edtech-næring basert på nye suksesser som Kahoot, Wevideo og Creaza. Totalt står et 20-talls Edtech-bedrifter bak satsingen. Klyngen ble utnevnt som en del av Arena-programmet, som handler om profesjonalisering og etablering av nettverk.

De to fikk overrakt diplom som beviser utnevnelsen av næringsminister Monica Mæland og kommunal og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

– Dette er næringer som er i oppbygningen, men som har store globale ambisjoner, poengterer Skaret.

Hun mener et viktig poeng med de nye klyngene er at de gir økt påvirkning inn mot forsknings og utdanningsmiljøer, noe som igjen skaper ringvirkninger tilbake til bedriftene.

– Edtech-klyngen er annerledes enn mange andre Arena-klynger, fordi de allerede har en internasjonal posisjon. Men de trenger å bygge et nettverk i Norge og å få etablert tettere koblinger mot for eksempel forskning, sier Skaret.

25 søkere

Tidligere i år ble det sendt inn 45 skisser fra aktører som ønsket å oppnå klyngestatus. Av disse var det 25 aktører som søkte.

Innovasjon Norges omstillingssjef Mona Skaret forteller at det var en enda tøffere jobb denne gangen enn tidligere å plukke ut vinnerne, noe som ga ekstra lange møter tidligere denne uken for å plukke ut de heldige vinnerne.

Med de sju nye klyngene, finnes det tilsammen 39 klynger i Norge.

Tre gullnæringer

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth er opptatt av at Norge skal utvikle nye gullnæringer.

Norge har i dag tre slike næringer, hvorav bergensbaserte GCE Subsea først rykket opp nå. Klyngen har som mål å utvikle verdensledende norsk undervannsteknologi til bruk på nye områder og i nye næringer.

De tre gullnæringene utgjøres dermed av:

• GCE Blue maritime – maritim klynge på nordmøre bestående av 210 bedrifter som designer, bygger, utruster og opererer avanserte fartøy for den oljebaserte industrien globalt. Målet er innen 10 år å annerkjennes som verdens ledende og mest innovative kunnskaps- og kompetanseklynge.

• GCE Subsea (NY) – klynge med 100-talls bedrifter med fokus på installasjon, drift og vedlikehold av undervannsintallasjoner. Er et av verdens sterkeste fagmiljøer på området og med mål om å utnytte kompetansen på nye områder og i nye næringer.

• GCE NODE – klyngen på Sørlandet har 60 partnere som utvikler og leverer teknologi og systemer for offshore drilling og plattformoperasjoner.

Her er de nye næringsklyngene:

Global Centres of Expertise (GCE): www.gceclusters.no

GCE Subsea består omfatter en rekke bedrifter i Bergens-regionen med tyngdepunkt innen undervannsinstallasjoner, drift og vedlikehold av subsea produksjonssystemer. Gjennom mange års klyngesamarbeid er det etablert et meget sterkt fundament for videre posisjonering av norsk subsea kompetanse og teknologi internasjonalt. Med GCE-satsingen tar klyngen også mål av seg til å omstille og anvende verdensledende undervannsteknologi og -kompetanse på helt nye områder som havvind, offshore havbruk og mineralutvinning.

Norwegian Centres of Expertise (NCE): www.nceclusters.no

Health Technology er tidligere kjent under navnet Oslo Medtech, og representerer en ung og fremvoksende næring med stort potensial. Klyngen har et stort antall deltakerbedrifter med tyngdepunkt i Oslo-regionen. Klyngen har utviklet gode relasjoner til ledende fagmiljøer internasjonalt, og kan vise til svært gode resultater når det gjelder kommersialisering og vekst hos bedriftene i klyngen.

Seafood Innovation Cluster består av bedrifter på Vestlandet og har blant deltakelse noen av de største selskapene innenfor sjømatsektoren og toneangivende forsknings- og utdanningsmiljøer. Disse aktørene skal styrke hverandre og den globale markedsposisjonen til norsk sjømat. Viktige aktiviteter i klyngesamarbeidet vil være å forsterke bærekraften i sjømatproduksjonen, utvikle metoder for sykdomskontroll, forbedre fôrkvalitet og foring og bidra til økt matsikkerhet.

NCE Eyde er en klynge som samler prosessindustribedrifter på Sørlandet. Medlemmene produserer spesialiserte produkter til verdensmarkedet, og er eid av noen av verdens største globale konserner. Et viktig formål med klyngesamarbeidet er å utvikle mer bærekraftige løsninger som skal komme framtidens generasjoner til gode. Energieffektiv produksjon, miljørettet teknologi, samt lokale resirkulerings- og rensetiltak er viktige arbeidsområder.

Arena: www.arenaclusters.no

Arena Innovasjon Torskefisk samler hele verdikjeden innen fangst, foredling og markedsføring av torsk. Deltakerbedriftene inkluderer rederier, verft, leverandører av tjenester og utstyr, kunnskapsaktører og andre samarbeidspartnere i Lofoten og Vesterålen. Målet er økt lønnsomhet gjennom forpliktende samarbeid mellom bedrifter og forsknings- og innovasjonspartnere. Sesongforlengelse, sterkere satsing på kvalitet og merkevarebygging er viktige elementer i samarbeidet.

Arena olje- og gassklynge Helgeland har base i Mo i Rana og har gjennom flere år satset bevisst på å utvikle seg som leverandør til olje- og gassmarkedet. Bedriftene i denne klyngen utgjør i sum et industrielt tyngdpunkt Nord-Norge i forhold til petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen i nord. Klyngen har allerede et vel etablert samarbeid med regionale kunnskapsinstitusjoner.

Oslo Ed Tech Cluster består av en rekke små bedrifter innen lærings- og spillteknologi med base i Oslo-området. De ønsker å bruke klyngesamarbeid som et strategisk redskap for å vokse internasjonalt og bygge opp en helt ny næring i Norge. Oslo Ed Tech Cluster har tatt mål av seg til å lykkes i et raskt ekspanderende marked og være med å endre måten undervisning og læring

 

FAKTA OM KLYNGEPROGRAMMET

• Norwegian Innovation Clusters (NIC) skal legge til rette for, utløse og forsterke samarbeidsbaserte utviklingsaktiviteter gjennom ulike regionale næringsklynger.
• Programmet er et tilbud til organiserte grupperinger av bedrifter, kunnskapsinstitusjoner og andre utviklingsaktører som representer klynger med forutsetninger for økt verdiskaping basert på innovasjonssamarbeid. I dag deltar 39 klynger spredt over hele landet i programmet.
• Klyngeprogrammet tilbyr en kombinasjon av finansiell støtte og faglige tjenester til deltakerne innenfor tre programnivå:
o    Arena: nyetablerte og/eller umodne klyngeinitiativ, med en organisasjon, strategisk plattform og et ressursgrunnlag som gir et godt potensial for videre utvikling.
o    Norwegian Centres of Expertise (NCE): modne klyngeinitiativ med veletablert nasjonal posisjon og videre nasjonalt og internasjonalt vekstpotensial.
o    Global Centres of Expertise (GCE): modne klyngeinitiativ, med en veletablert posisjon innenfor globale verdikjeder.
• Norwegian Innovation Clusters eies og drives i fellesskap av Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet.
• Nærings- og fiskeridepartementet og Kommunal og moderniseringsdepartementet finansierer programmet. Det er i 2015 avsatt i alt 137 millioner kroner til Norwegian Innovation Clusters-programmet.

“Ideportalen ble en gravplass for ideer”

Finn.no ledet lenge an i utviklingen av digitale innovasjons- og ideportaler. Nå har de vraket verktøyene til fordel for penn og papir. – Det er viktigere å kunne endre raskt, enn å samle på ideer, forklarer Karina Birkeland Lome. 

(Artikkelen er presentert i samarbeid med Innovation Forum Norway)

For knappe 10 år siden gikk Finn.no i spissen for å samle gode ideer i digitale portaler. Tanken var å strukturere innovasjonsprosessene – og sikre at en klarte bringe ideene videre ut i live.

I stedet skjedde det stikk motsatte, forteller Karina Birkeland Lome, innovasjonskatalysator i Finn.no.

Hun ga torsdag et innblikk i hvordan innovasjonsprosessene i Finn.no har endret seg i forbindelse med Innovation Forum Norways medlemsmøte. Og hvordan de digitale verktøyene er blitt kastet ut – til fordel for penn og papir.

– Når vi tegner det, er det veldig lett å endre, påpeker Birkeland Lome.

– Ideportalen ble en gravplass for ideer. Å få ideer er lett. Det er å vite om en bør gjøre det som er vanskelig, sier Birkeland Lome.

Hun er ikke bekymret for at gode ideer blir borte.

– Er ideen god nok kommer vi på den på nytt når vi trenger den, sier Birkeland Lome.

– Idehaver har ansvaret

Innovasjonsarbeidet i Finn.no handler i dag om å oppmuntre de ansatte til å ta ansvar for sine egne ideer. Altså nytter det ikke lenger å fortelle sjefen om de gode ideene, og så legge ansvaret for at ingenting skjer på ham.

I stedet må idehaveren selv konkretisere den, finne riktig mottager for ideen og vurdere den opp mot Finn.nos overordnede mål.

Passer ikke ideen inn i dagens mål, må idehaveren overbevise ledelsen om at disse må endres – før den kan settes ut i livet.

Altså er erkjennelsen at en god ide, ikke nødvendigvis er en god ide før den passer inn i helheten. Dette er i tråd med innovasjonsprofessor Gary Pisanos tankegang om at innovasjon må styres fra toppen.

– Vårt fokus er å gjøre de riktige tingene riktig.  Det er lett å bli for ivrig og starte med å utvikle noe, uten å se det i sammenheng med målene, sier Birkeland Lome.  (se også punktene bak Lome i det øverste bildet)

Legger til rette for oppstarter

Innstrammingen i hvordan Finn.no kjører innovasjonsprosessene, hindrer likevel ikke at medarbeiderne kan få dyrke frem kreative prosjekter.

Finn.no tilbyr nå i stedet sine ansatte å søke om å få starte sitt eget selskap – samtidig som de jobber i Finn.no.

Programmet, som kalles Sandbox, innebærer at de som søker jobber fulltid for Finn.no, samtidig som de utvikler egne produkter på fritiden.

 

FinnInnovasjonsmodell_edited
Slik ser Finns håndtegnede innovasjonsmodell ut.

Internbloggen – Del 2: “Work your butt off”

Gründerskolestudent Christoffer Sapienza (24) skriver i dette innlegget om sine første opplevelser som en del av Gründerskolens sommer-internship ved oppstartsbedrifter i USA. Dette er det andre innlegget i en serie. 

Gründerskolen og opplegget ved denne er presentert i det første blogginnlegget. 

Hei alle, Christoffer her. Jeg har fått gleden av å starte “bloggballet”, og dette innlegget vil ta for seg reisen, første offisielle møte, og de første dagene på skolebenken. 

_DSC8623

Turen over var ekstremt behagelig, og Norwegian’s langdistansefly er faktisk ganske komfortable – sett bort i fra at ingen ville oppdatere oss på resultatet i champions league finalen, var alt helt topp takket være underholdningssystemet ombord. Vi var en relativ stor gjeng som fløy fra Gardermoen til Oakland samtidig, og det var rimelig betryggende og vite at dersom man gikk seg vill – så var man hvertfall ikke alene. Uten særlige problemer, dog etter en lang og bråkete bart-tur (hørtes faktisk ut som om toget holdt på å spore av) fra Oakland og inn til byen, fant vi frem til leilighetene vi skulle bo i. San Francisco virker som en rolig by, med mye hyggelige folk. Første søndagen brukte vi på å vandre rundt og undersøke byen. Vi havnet på en supertrivelig sportsbar hvor vi så en av finalematchene mellom Golden State Warriors og Cleveland Cavalers – helt kanon bra stemning (helt til hjemmelaget tapte).

Første “formelle” samling med gjengen fant sted i Twitter-bygningen, og her fikk vi møte flere av personene som jobber for at programmet skal bli så bra som det er – både direkte og indirekte. Lisbeth Smestad fra Innovasjon Norge startet showet med å blant annet oppfordre oss til networke (les: være hyggelige og vise folkeskikk) i alle situasjoner vi havner i.

På et personlig nivå syntes jeg det er bra med nettverk, og som det sies: «your network is your net worth».

“Work your butt off”

Sindre Bornstein og Ola Stalund fra generalkonsulatet i SF forteller at mye av jobben til kontoret har vært å utvikle departementets (Norges) arbeid opp mot næringslivet, også utenfor Norge (og ikke bare hjelpe hjelpeløse turister som har mistet pass og slik). Integrerere og tilrettelegge for entreprenørskap i alle ledd i samfunnet, er noe av det superpositive som trekkes frem i dette innslaget (godt inspirerte av Anita Krohn Traaseth).

Tormod K. Lunde fra UC Berkeley, gikk fra å studere på Stanford, gjennom næringslivet til å jobbe der (blant annet direktør for SIFO, professor på BI og Columbia). Han skal følge oss gjennom sommeren, og vi fikk denne første dagen en rask introduksjon til hva som kreves i sommer (kort oppsummert: lese – jobbe – nyte). Formålet er å forberede oss til en karriere som entreprenører: lære oss om markedsføring, økonomi og hvordan å nå ut til relevante personer (noe som egentlig kommer godt med uansett hva man skal holde på med i fremtiden).

internbloggen01
Tormod K. Lunde er klar for å inspirere studentene gjennom sommeren. Foto: Lisbeth Smestad

Børge, Stephan og George – tidligere studenter på Gründerskolen presenter videre sin tid etter programmet. Morsomt å se at tidligere studenter er her, og jobber aktivt med enten egne prosjekter fra tiden på GS (Børge og Stephan – Konjekt) eller som George som har fått fast jobb hos WikiHow (der han hadde internship). Utrolig motiverende å høre at ideen har slått så bra an, at de nå satser alt og bosetter seg her (George har jo faktisk jobbet i selskapet siden han hadde internshipet).

Hovedlæringen fra disse gutta er enkel: Work your butt off, og ikke tro du er på chartertur.

Internbloggen02
Guttene forteller sin historie. foto: Lisbeth Smestad

internbloggen01«I meet you – I tell you something you NEED and WANT to hear»

Gro Dyrnes, direktøren for Innovasjon Norges aktivitet i San Francisco & Silicon Valley / Bay Area, avslutter ballet denne første dagen med å snakke om tiden vår i “mulighetenes land”. Hun trekker frem gode muligheter for å oppleve en annen arbeidskultur (FYI: etter brann og jordskjelv i 1906 brukte de rundt 3 år på å bygge opp alt igjen – rimelig impressive mtp. at de skal bruke 10 år på noen tuneller i Oslo) og oppleve “episenteret for teknologisk utvikling” (trenger vel ikke namedroppe alle selskapene som har endret verden herfra?).

Første dag på Berkeley:

Vi får starte med en funfact: Berkeley ble grunnlagt i 1868 av blant annet en nordmann: Peder Sather. Skolen byr på en relativt fin campus (kan minne om Harry Potter skolen noen steder), og virker nesten like stort som en gjennomsnittlig norsk by. Den første dagen gikk vi igjennom hvordan programmet skal bygges opp gjennom sommeren: internshipet skal ikke være en rutinejobb som erstatter en arbeider, men en temporær aktivitet som skal utforske et mulig potensial for selskapet – hvor de ikke helt enda ønsker å sette av midler pga usikkerhet / behov for kompetanse opp mot kjernevirksomheten. Viktig (under California law og Federal law) er at internshipet skal være en del av et utdanningsprogram. Stort fokus på god presentasjonsteknikk: «I meet you – I tell you something you NEED and WANT to hear» (elsker det – til syvende og sist så må du jo på generell basis kunne presentere noe for å oppnå noe). 

Dagen ble avsluttet av associate dean Trond Petersen, som tok oss igjennom oppbygningen av skolesystemet her i statene. Det er en plass til alle, og han beskrev betalingssystemet som basarene i syden: du ser en prisliste, men det du betaler er noe helt annet. Noen betaler helt ned til null kroner, og du spør deg da sikkert hvordan skolene blir finansiert? Store deler av finansene til mange av (de beste) skolene kommer fra patenter de ansatte har innhentet.

Godt tips til skolene der hjemme, så nå er det bare å jobbe på.

Blogginnleggene:

Del 1: Presentasjon av gründerskolen, skribentene, hva de skal gjøre og forventningene til turen.
Del 2: Første møte med internship-programmet i USA. (dette innlegget)

Månedens gullegg: 5000 brukere er i gang

“Eiendomsskyen” Viscenario søker investor for å vokse raskere. Nå er de valgt ut til månedens gullegg på Innobørs.

(Artikkelen er presentert i samarbeid med Innobørs og Opera Software)

Mai-måned ga åtte nye caser på Innobørs. Av disse har 3in.no i samarbeid med Opera kåret eiendoms-IT-satsingen Viscenario til månedens gullegg.

Selskapet som jakter 2,5 millioner kroner i kapital, har fått stor oppmerksomhet og har blitt delt over 300 ganger i sosiale medier. Pengene skal brukes til å vokse raskere – fra 16 kunder og 5.000 brukere til å kunne vinne både i Norge og internasjonalt.

– Vi ønsker å få inn en investor som kjenner eiendomsbransjen og som kan bidra til at vi får ansatt selgere som øker veksttakten, sier gründer Beate Størkson. Hun har tidligere etablert og solgt et selskap innenfor samme sektoren.

Hun poengterer overfor 3in.no at Viscenario er den eneste løsningen i sin kategori som er bygd for mobil og nettsky.

– Tilbakemeldingen vi får fra våre kunder, er at entreprenørbransjen og eiendomsbransjen fremdeles har store utfordringer på å holde budsjetter, og dele informasjon. Vår løsning knytter alle aktører sammen gjennom hele planlegging- og byggefasen – og viderefører driftsfasen direkte i samme løsning. Løsningen gir total kontroll over prosjektets faser, gjennomføring, og vil effektivt eliminere tid- og kostnadssprekker som følge av manglende kontroll, forklarte Størkson i intervjuet vi gjorde med henne i mai.

Det har så langt sikret partneravtaler i Danmark og Nederland, og Størkson håper at en lignende avtale snart er klar i USA.

Bygge- og eiendomsbransjen har tradisjonelt hengt etter i digitaliseringen. Det gir et enormt potensial for forbedringer, og 3in.no har tidligere skrevet om byggeappen Checkd vant den norske utgaven av Appcircus i vinter.

Dette var konkurrentene

I mai-versjonen av månedens gullegg konkurrerte Viscenario med flere andre spennende selskaper:

• Appmakerstore – lar brukerne lage sine egen mobilapp (DIY). Verktøyet brukes enkelt med “drag and drop”, uten at brukeren trenger å være programmerer.
• Calita – gjør det mulig å utvikle nye medisiner med 30 prosent tidsinnsparing
• Ceval – effektiv bakgrunnsjekk på nett
• Notify –  gjør det enklere for organisasjoner å distribuere informasjon til sine medlemmer, kunder, innbyggere eller studenter.
“Prosjektintelligens” – enklere, raskere og bedre prosjekthåndtering
Triton Biotech – skreddersydde veterinærvaksiner

Vil hjelpe neste generasjon

Opera Software er 3in.nos partner for kåringen av månedens gullegg. De er opptatt av at den neste generasjonen gründere skal få lov til å vokse frem.

– Opera har vist at en god idé meget vel kan bli morgendagens suksess, og vår tro på at dyktige team med gode ideer kan skape store verdier ligger til grunn for alt vi gjør. Derfor ønsker vi å hjelpe til med å løfte frem neste generasjon vinnerbedrifter, sier administrerende direktør Lars Boilesen i Opera.

Han leder det som for 20 år siden var en liten norsk oppstartsvirksomhet. I dag har selskapet mer enn 350 millioner brukere og kontorer på 30 lokasjoner rundt omkring i verden. Innen 2017 er målet å doble brukerbasen på Android-telefoner til en kvart milliard brukere.

Om «gullegg»-partner Opera Software

Opera Software ASA var for 20 år siden en liten norsk oppstartsvirksomhet, og i dag er de verdensledende innen sitt område med mer enn 350 millioner brukere. Opera leverer også produkter og tjenester til mer enn 120 operatører verden over, slik at de kan tilby abonnentene sine en raskere, bedre og mer økonomisk nettverksopplevelse.

Hovedkontoret til Opera ligger i Oslo, og har i dag 1400 ansatte stasjonert ved mer enn 25 ulike lokasjoner rundt om i verden, for eksempel USA, Kina, Japan, Singapore, Russland, Island, Sverige og Ukraina.

Traaseth: – Staten den største muligheten for nye Norge

Kan staten lykkes med å fornye Norge? – Nei, mener Viktor Norman.  – Ja, statlig eierskap er vår største mulighet, mener Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth. 

Det siste året har diskusjonene rundt hva Norge skal leve av etter oljen virkelig feid over hele landet. Næringsminister Monica Mæland ville ikke være dårligere da hun tirsdag innledet til sin årlige eierskapskonferanse.

Bakteppet er at den norske staten i dag eier 1/3-del av verdien på Oslo børs. Samtidig la hun frem eierskapsmeldingen som viste at denne porteføljen ved utgangen av fjoråret var verdt 661 milliarder kroner.

Det gjør norsk økonomi annerledes enn de fleste land i verden. For eksempel utgjør den statlige eierandelen på den nasjonale børsen 10 prosent i Frankrike, 8 prosent i Sverige og 2 prosent i Tyskland, poengterte Mæland i sin tale.

Hun vektla også at eiere og investorer spiller en viktig rolle i den omstillingsprosessen vi nå står overfor, og at det er de som bidrar med risikokapital til nye prosjekter og påvirke utviklingen i sine selskaper.

Traaseth: – Staten den største muligheten

NHH-professor Viktor Norman var tydelig i sin konklusjon om at den norske staten neppe vil bygge de private miljøene som vi trenger etter oljen.

Men møtte motbør fra Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth.

– Vi kommer ikke unna staten. Med den eierposisjon som staten faktisk har, blir ikke staten den største trusselen, men der ligger i stedet den største muligheten, uttalte Traaseth fra salen.

Hun er opptatt av at debatten nå flyttes fra hva vi skal gjøre etter oljen, til hvem som skal gjøre det. Og gjerne også vekk fra rammebetingelser, og over på hvordan vi skal frigjøre kapital.

– Vi må frigjøre eksisterende kapital til nye ting i stedet for mer såkornfond. Vi kan ikke tro at alt gjøres med mer penger. Her spiller staten en viktig rolle som premissgiver, mener Krohn Traaseth.

Norman: – Statlig eierskap bremser vekst

Her møtte hun motbør fra Norman.

– Produktivitetskommisjonen sier at offentlig eierskap er et av de store problemene i Norge. Vi må snakke om eierskap hvis vi skal få opp produktiviteten i Norge, argumenterer Norman – og reiser et viktig spørsmål om stat og kommune kan lykkes med å omstille stat og kommune uten hjelp av private aktører.

Konklusjonen ga han selv:
– Det er ikke innovasjonskraft i etablerte statlig og kommunale enheter. Altså må noen vise dem hvordan de skal gjøre det, sier Norman.

Traaseth: – Opplagt at vi må endre staten

Traaseth repliserte med at det er opplagt at vi må endre staten, men at det mulighetsrommet er mye større enn vi tror.

– For å gå fra særstilling til omstilling må staten ta en aktiv rolle. Vi må snuse på disruptive forslag. Vi er ikke uenige, sier Traaseth.

Britiske Indy Johar i Young Foundation løftet frem noen slike forslag under Drømmeløftet – der han trekker fram at skille mellom offentlig og privat er i ferd med å bli kunstig.

– I våre øyne, er kursen Norge nå legger en innovasjonsstrategi for det 21. århundre. Den ser velferdstjenester som fundamentale investeringer for åpen innovasjon og vekst, ikke som kostnader, poengterte Johar.

I etterkant av konferansen legger Traaseth til:

Du kan se hele devbatten og de forutgående innleggene på konferansen her!

Legger lyd på verden

Gründer Åsmund Sollihøgda vil legge et virtuelt lag på lyd oppå den fysiske verden. Nå skal han representere Norge under verdensmesterskapet for kreative oppstarter i november.

På tide at vi legger lyd på verden? Det mener juryen i den norske versjonen av Creative Business Cup.

Onsdag kom de enstemmig frem til at Recho og nordmannen Åsmund Sollihøgda er årets beste norske kreative oppstart, og dermed fortjener plass i den internasjonale finalen som holdes i København i november.

– Løsningen har stort kommersielt potensiale, og er bygget på en erfaring som mange kjenner seg igjen i og blir nysgjerrige på å utforske, begrunnet juryleder Anniken Fjellberg.

Hun forsikret også publikumet om at Sollihøgda faktisk er norsk med to norske foreldre, selv om han snakker svensk og bor og driver Recho fra Danmark.

– Alt har en lyd

Juryen poengterte også at de spilte inn jurybegrunnelsen i Recho under prisutdelingen på utestedet Ingensteds. Det betyr at Sollihøgda når som helst kan minnes prisutdelingen når han besøker stedet.

Ideen om å lage løsningen stammer nettopp fra erfaringen av å knytte lyd til faktiske steder.

– Jeg forstod at lydene jeg hørte på podcast, kunne jeg huske hvor jeg hadde hørt. Historien hørte til et sted. Det var også noe en kunne dele med andre eller la bli en del av et sted. Etterhvert forstod jeg at det var mange flere som hadde lignende erfaringer, forklarer Sollihøgda.

Han ønsker ikke å se på tjenesten som et virtuelt lag som legges til den fysiske verden – et slags “internet of places” – i stedet for kun å utvikle en audioguide. Neste steg nå er å få på plass en avtale med en stor aktør, som kan hjelpe Recho å få kritisk masse.

– Vi håper å få med en aktør som er verden største innen sin sjanger, og som eier en del rettigheter innen musikk eller litteratur. Da kan vi bruke deres innhold som er kjent til å skape historier, sier Sollihøgda.

– Vårt fokus nå er på kulturelt innhold, og først se på hvordan vi skal kommersialisere når vi har skapt kritisk masse. Vi ser at merkevarer vil være interessert, men ingen av dem vil skape den kritiske massen vi trenger, sier Sollihøgda.

“Sampler” lys

I finalen utkonkurrerte Recho den sosiale strømmetjenesten Feat.fm og lys-samplingstjenesten Riftlab.

Riftlab har som mål å endre hvordan vi kan bruke lys i alle mulige sammenhenger.

– Kick er en helt ny måte å tenke lys på. Det handler om å sample lys på samme måte som sampler musikk, og har masse funksjonalitet som folk elsker, forklarer gründer Morten Hjerde.

På nettsiden viser selskapet frem eksempler på bruk av løsningen.

Årets finale er den første som holdes i Norge. Arrangementet omtales av av initiativtagerne selv som et verdensmesterskap i kreative næringer, og er hentet til Norge av Innovasjon Norge, 657 Oslo og Kreatør. Konkurransen ble startet i 2010 og dekker i dag om lag 50 land.

Norge har også deltatt i den internasjonale finalen tidligere år, i fjor med metadata-selskapet Drylab. Tidligere år har  Norwegian Rain Norge og Wik og Walsøe representert Norge.

Dette var de fem deltagerne:

Feat.fm – Konserter og arrangementer handler om en sosial opplevelse, og ikke bare musikk. Oppstartselskapet Feat.FM jobber vil sørge for at streaming blir en del av opplevelsen. Selskapet tilbyr både skreddersydde løsninger til konserter og eventer.

Riftlabs / Kick – en løsnings som lar deg styre og sample lys. Løsningen brukes også til å spille inn og bruke lys både i musikkvideoer og filmer.

Recho – lar deg bevege deg rundt i verden å snuble borti opptak – musikk, guider, fyrverkeri, poesi eller noe annet. Plattformen kobler altså lyd mot med fysiske steder.

Gikk ikke videre fra semifinalen:

Flow – Flow er en ny stikkontakt som gjør det enklere for blinde og svaksynte. Den gamle løsingen har vært uendret i 90 år, og den nye løsningen ble til etter at gründeren begynte å analysere kontaktene og erkjente at det var vanskelig å få koblet til mobiladere i mørket under sengen.

Kung fu media /Dots – I all støyen har verdien av en Facebook-like falt fra flere dollar til en tusendels cent. Kung fu media har utviklet Dots som lar følgerne anbefale produkter de liker til sine venner. Dermed oppnår man en mer effektiv markedsføring for kronene som brukes.

Finalister_CBC_Åsmund Sollihøgda
Finalistene i Creative Business Cup med vinner Åsmund Sollihøgda i midten. Til høyre gründerne bak Riftlabs Morten Hjerde), bak gründerne bak Feat.fm Mathias Rygh) og til høyre Christian Wick gründeren bak Dots.

 

Innovasjon må styres fra toppen

Innovasjon vil feile uten en strategi. Og bare toppledelsen kan lykkes med å sette en slik strategi ut i livet, mener innovasjonsprofessor Gary Pisano. 

(Artikkelen er presentert på vegne av Innovation Forum Norway).

Det finnes mange resepter på hvordan en kan drive innovasjon. Og du kan feile selv om du tar i bruk gode og velprøvde verktøy og metoder.

– Problemet er at en organisasjons evne til å innovere stammer fra innovasjonsystemet: en samlet sett av avhengige prosesser og strukturer som dikterer hvordan selskapet søker etter nye problemer og løsninger, gjør ideer om til forretningskonsepter og produktdesign og velger hvilke prosjekter som skal finansieres, skriver Harvard-professor Gary Pisano i en artikkel i Harvard Business Review.

Hans poeng er at ulike “best practice”-løsninger har ulike fordeler og ulemper, og at hver løsning krever en rekke komplementære endringer i organisasjonens innovasjonssystem. Samtidig advarer han mot å tro at mislykkede innovasjonsprosjekter kun handler om manglende evne til å utføre.

– Et selskap uten en innovasjonsstrategi vil ikke klare å gjøre disse avveiningene og sette sammen elementene i innovasjonssystemet, mener Pisano. 

Han ramser opp ulike innovasjonsmetoder som gode, men isolert sett utilstrekkelige: å bygge opp team utenfor organisasjonen, fremme de interne endringsagentene (intraprenørene), sette opp en venturekapital-arm, inngå eksterne allianser, omfavne åpen innovasjon, samarbeid med kunder eller innføre rask prototyping av nye løsninger.

Må starte på toppen

Hvem er det så sitt ansvar å legge strategien? Pisano nøler ikke på det spørsmålet:

– Svaret er enkelt: de øverste lederne i organisasjonen. Innovasjon berører nær sagt alle funksjoner. Bare de øverste lederne kan orkestrere slike komplekse endringer. De må ta hovedansvaret for prosess, struktur, talent og hvordan organisasjonen jobber for å finne innovasjonsmulighetene, føre ideene over i konsepter og å bestemme hva som skal gjøres, argumenterer Pisano.

Han lister opp fire essensielle oppgaver for å implementere en innovasjonsstrategi:

1. Svare på spørsmålet: Hvordan skal innovasjon skape verdi for våre kunder og for vårt selskap? og så forklare det til organisasjonen.
2. Lage en overordnet plan for å allokere ressurser til ulike former for innovasjon
3. Styre “trade-offs”. Alle funksjoner vil naturlig argumentere for egeninteresser, og bare de øverste lederne kan gjøre valgene som er best for hele selskapet.
4. Innse at innovasjonsstrategien må utvikle seg. Alle strategier er hypoteser som testes mot markedet, teknologiene, reguleringene og konkurrentene. På samme måte som produktdesign må utvikles, må også innovasjonsstrategiene. På samme måte som innovasjonsprosessen selv, utvikles en innovasjonsstrategi gjennom kontinuerlig eksperimentering, læring og tilpasning.

Har du noe å lære? Kjenner du til virksomheter som lykkes med en slik innovasjonsstrategi? Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor!

Les hele artikkelen her!

Slik vant Dirtybit uten en eneste markedskrone

Aurora Klæboe Berg, VP marketing Dirtybit. Fun run.

Funrun2Topplasser i app store er ikke forbeholdt aktører med store budsjetter. Norske Dirtybit gir deg “The Fun Run-formula”. 

Norske Dirtybit er et eksempel på at det fortsatt lar seg gjøre. Selskapet vant sist måned prisen for beste oppstart på sparebluss under Nordic Startup Awards, etter to ganger ha toppet de amerikanske App-storelistene med spillene Fun Run og Fun Run 2.

Nå deler markedssjef Aurora Klæboe Berg oppskriften i en bloggpost om hvordan selskapet oppnådde 50 millioner brukere – selv uten å ha på plass koblinger mot vennedeling og sosiale medier.

Hun legger i stedet vekt på at spillet var unikt da det ble lansert i september 2012 – da det ikke fantes andre sanntids multiplayer mobilspill, når Fun Run lanserte.

– Fun Run introduserte både en annerledes spillopplevelse og ny teknologi for mobilmarkedet, sier Berg.

Hun trekker også frem hvordan de bevisst forsøkte å skape spredning fra “munn til munn”:

– Vi forsøke å spre det ved å skape en spillopplevelse som både sjokkerer og engasjerer. Folk deler hvis de er begeistret eller sinte. Fun Run skaper begge følelsene, sier Berg.

Lansering i forkant av eksamensperioden ved amerikanske skoler, hjalp også spillet til å få gjennomslag hos studenter med ønske om å prokrastinere lesingen, tror hun.

9 punkter til suksess

Totalt lister hun opp ni punkter som Dirtybit mener utgjør “The Fun Run Formula”:

  1. å skape noe unikt som skiller seg fra resten
  2. enkelt og intuitivt brukergrensesnitt
  3. Velg et navn som er intuitivt og enkelt å kommunisere
  4. Lag kanaler i sosiale medier
  5. Lær spillerne hvordan de best kommuniserer merkevaren din: #funrun.
  6. Finn måter å skape “word of mouth-effect”.
  7. Finn riktig tidspunkt å distrahere brukerbasen
  8. Ha jevnlige oppdateringer for å holde på engasjementet
  9. Lag unikt innhold for svært engasjerte spillere.

Disse punktene passer kanskje aller best til spill og underholdningsprodukter. Men 3in.no skrev i vinter om metodene til Growth hacker Ryan Holiday.

Rakk ikke å bruke markedsplan

Da Dirbybit lanserte Fun Run 2 i desember i fjor, hadde de planlagt mange markedsaktiviteter. De ble det aldri bruk for:

– Alt vi behøvde å gjøre var å skru på krysspromotering i Fun Run. Plutselig strømmet Twitter over av tweets med Fun Run 2, og vi hadde ikke tid til å gjøre de andre planlagte aktivitetene, skriver Berg.

I stedet for å gjennomføre aktivitetene måtte Dirtybit konsentrere seg om support og henvendelser i etterkant av lanseringen som bragte Fun Run 2 opp på andreplass i Apples App store i USA. Den plassen holdt de i 12 dager.

I dag har Fun Run hatt over 15 millioner nedlastinger, noe som sender de to Fun Run-spillene totalt opp i 65 millioner nedlastinger.

Her kan du se Dirtybits Aurora Klæboe Berg presentere suksessen under en spillkonferanse:

På lag med fremtiden

Mange aktører kjemper mot innovasjon som om det skulle vært ebola. Vi kjemper for endringsagentene, lover 3in.no-styreleder Truls Berg. 

Verden står overfor omfattende politiske, økonomiske, sosiale og ikke minst teknologiske endringer. Det snakkes om bransjer i krise – gamle storheter forsvinner, mens nye vekstkometer dukker opp som hvitveis på en varm vårdag.

trulsbergsize
Truls Berg er styreleder i 3in.no og generalsekretær i Innovation Forum Norway.

Likevel fylles aviser flest og mediene generelt fylles opp av interessegrupper som heier på det bestående.

Det er ikke bare flyverne i parat som frykter endring. En rekke aktører kjemper mot innovasjon som om det skulle vært ebola og det lobbes daglig mot alt fra innovative skulpturparker til nye taxiløsninger, som oftest av dyre PR-rådgivere leiet inn for å bevare status quo.

Vår vei er en annen. Vi er på lag med fremtiden og mener Norges fremtid nettopp er de tusenvis av entreprenører og intraprenører over hele landet som tar sjansen, gjør nye grep og håper på vekst.

Noen blir store og rike, andre mislykkes og må slikke sine sår – men for alle er det berikende og de fortjener vår støtte.

Vi undervurderer endringene

Norge har kunnskapsrike medarbeidere, et innovativt næringsliv og en av verdens høyeste andeler av yrkesaktive kvinner. I tillegg deler over 500.000 nordmenn en drøm om å starte eget. Dette
er verdier vi kan bygge på vei mot en fremtid som vil endres og utfordres langt raskere enn de fleste forstår.

For to år siden skrev vi boka «Halvveis til Fremtiden – 5 trender som endrer norge og resten av verden». Boka har solgt bedre enn 99% av alle norske utgivelser og var i praksis delvis basert på intervjuer med en rekke fremtidsforskere.

Vi utfordret mange ved å spå om hvordan Norge ville se ut i 2025. Allerede nå, knappe to år senere står det tydelig for oss at vi undervurderte hastigheten på utviklingen. Vi skrev om selvkjørende biler, 3D printere som printer maten vi spiser, medisinen vi trenger og huset vi ønsker oss, samt droner som leverer pizza og studenter som lærer raskt, effektivt og gratis av de beste lærerkreftene globalt.

Realiteten er at alt dette er allerede demonstrert, knappe to år etter utgivelsen.

Dette skyldes at utviklingen akselererer og dagens ledere er nødt til å hensynta teknologiske trender i en helt annen grad enn de så langt har gjort. Fremtidens vinnere vil kjenne kundenes behov bedre enn de kjenner seg selv, og det meste vil leveres umiddelbart. Litt enkelt sagt må vi nå utdanne våre barn til jobber som foreløpig ikke eksisterer, basert på teknologi som fortsatt ikke er oppfunnet.

Hvis du synes utviklingen går raskt i 2015 så vil du slite med å holde tritt fremover. Fremtiden blir spennende!

Vi skal slåss for endringsagentene

Vi er på lag med fremtidsarkitektene, på lag med endringsagentene og ildsjelene, på lag med de som utfordrer status quo. Vi vil snakke opp dem som bygger fremtidens norge. For oss handler det
om å fine dem, se dem, hjelpe dem og lede an i dugnaden for morgendagens norge og en ny verden. Vår jobb er å inspirere, innovere og levere innsikt om hvor vi er på vei! Det handler om å løfte
frem de som tenker nytt, de som har visjoner om fremtiden. De som skaper morgendagen!

Vi inviterer alle som er opptatt av fremtiden til å dele sine ideer, tanker og erfaringer. Det er de åpne debattene som skaper de beste løsningene, og vi lover deg som leser dette at både i dette magasinet, på de fysiske treffpunktene, samt på www.3in.no skal vi sloss for å få frem hverdagsheltene.

(Denne kommentaren er også en del av Innovasjonsmagasinet 2015, som du kan kjøpe på Narvesen og på nett)

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...