Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

En million Kahoot-lærere

Kahoot ved Johan Brand og Morten Versvik mottar prisen som årets oppstartsbedrift. I midten prisutdeler Kim Daniel Arthur.

Nøkkelen til suksess er å maksimere læring, ikke penger, mener årets gründerbedrift Kahoot. 

Læringsspillet Kahoot har slått an både på skoler, i pub-quiz’er og som familiesyssel i norske stuer.

Da selskapet sammen med andre norske edtech-selskaper deltok på den toneangivende SXSW-messen i USA, ble tatt i mot som stjerner av amerikanske brukere.

Nå har selskapet passert 45 millioner brukere fra hele verden.

– Vi har fått markedsaksept, kommet inn i pensum og blir brukt dag etter dag, sier Kahoot-sjef Johan Brand.

Totalt har selskapet nå over en million registrerte lærere.

– Det er sykt mye kulere tall enn hvor mange elever vi har. Alle vet at hver lærer har mange elever, sier Brand.

Bedre innhold – mer bruk

Han forteller at selskapet nå er på vei over i en ny fase. Den handler om å legge til rette for at både elevene og lærerne skaper mer og bedre innhold. Det er nøkkelen for å øke bruken av tjenesten. Som et ledd i dette vil Kahoot fremover fokusere mer og mer på hvor mange aktive brukere de har i måneden.

Per i dag ligger dette på 10 millioner aktive månedlige brukere, deriblant hundretusenvis av lærere.

– Vi jobber nå for å gjøre verktøyene for å lage oppgaver bedre, forteller Brand.

Maksimere læring – ikke penger

Mange gründere innen helse og utdanning har møtt veggen hos offentlige innkjøpere. Den offentlige modellen gjør at noen få personer har all makt over hvem som slipper inn i markedet, noe som gjør det mer krevende å få testet ut innovative løsninger.

Kahoot har omgått hele denne problemstillingen.

– Vi har gjort et bevisst valg om ikke å gå til innkjøperne. I stedet er vi rigget mot brukeraksept og å komme inn på pensum, sier Brand.

I stedet har Kahoot valgt å hente penger andre steder – som hos Forskningsrådet og hos enkelte bedrifter. Per i dag omsetter selskapet for i underkant av 10 millioner kroner på denne måten.

– Vi lar noen få norske bedrifter få lov til å kjøpe av oss. Vårt mål er å utvikle en best mulig tjeneste, og unngå å selge for tidlig og bli en slave av disse salgene, poengterer Brand – og erkjenner at det kan høres en smule arrogant ut.

Poenget er imidlertid å finne de riktige partnerne som forstår selskapets tankegang om å maksimere “return on learning” i stedet for “return on investment”.

Så lenge Kahoot lykkes med å øke både nytten for brukerne, og derigjennom brukermassen, er Kahoot-gründeren overbevist om at inntektene vil komme etterhvert.

(Foto: Kahoot ved Johan Brand og Morten Versvik mottar prisen som årets oppstartsbedrift. I midten prisutdeler Kim Daniel Arthur. Foto: Marianne Bratt Ricketts)

Savner innovasjonsledelse i norske bedrifter

Innovasjon er altfor viktig til å drives av noen få produktutviklere. – Vi må begynne å involvere alle medarbeiderne, mener LOs Anthony Kallevig. 

Norge er kjent for å ha høyt utdannede arbeidstakere, godt samarbeidsmiljø, høy ansvarskompetanse og god omstillingsevne. Det er ikke rart den norske arbeidslivsmodellen høster stor anerkjennelse internasjonalt.

Hvorfor anvender vi ikke disse fortrinnene til økt medarbeiderdrevet innovasjon på arbeidsplassen? 

– Innovasjon krever kunnskap, og mye av kunnskapen kommer fra forskningen, sier Anthony Kallevig, utredningsleder i LO.

Han er kritisk til at det fortsatt er for få norske bedrifter som er involvert i forskningsdrevne innovasjonsprosjekter.

– Selv om mange hevder at forskning bare utgjør fem prosent av bedriftenes innovasjoner, er forskning like fullt viktig og nødvendig for radikale innovasjoner basert på nye såkalte ”disruptive” teknologier, sier Kallevig.

– Kan ikke innovasjonsledelse

Kallevig er klar i sin tale.

Han etterlyser klarere strategiske prioriteringer omsatt i operative handlinger, bygging av kreative kulturer som kan skape nye vekstmuligheter og mer interessante arbeidsplasser. God ledelse er en forutsetning for innovasjoner, hevder Kallevig.

– Tendensen i norske virksomheter er at mye måles ut i fra produktutvikling, som ivaretas av noen få produktutviklere. Dette involverer i liten grad resten av medarbeiderne, som derfor forblir et uutnyttet innovasjonspotensial for virksomheten, sier han.

Start med studentene

Per i dag er det svært få studier som forbereder studentene på det som møter dem den dagen de trer ut i arbeidslivet, og mange opplever nok overgangen fra teoretiske, akademiske studier til det mer praktisk rettede arbeidslivet som stor.

– Vi må få studentene til å forstå prosesser av innovativ art, slik at de kan ta i bruk denne kunnskapen på arbeidsplassene, sier Kallevig.

Kallevig mener dessuten at studentene trenger forståelse for hvordan den norske samarbeidsmodellen fungerer ute på arbeidsplassene.

– Det norske arbeidslivet skiller seg fra internasjonalt arbeidsliv ved at du ikke finner de store markante, hierarkiske skillene. Beslutningsprosessene våre har korte veier og bygger i stor grad på bred konsensus, sier han.

Leter etter gull

Med utgangspunkt i den norske arbeidslivsmodellen hevder Kallevig at mye ligger godt til rette for å satse massivt på medarbeiderdrevet  innovasjon på arbeidsplassene.

– Eksempelvis så kan amerikanske virksomheter bli overrasket når norske bedrifter  stiller med tillitsvalgte i ledermøter og ansatte i bedriftens styre,  men de ser at det fungerer og at bedriftene leverer godt, og da sier de ofte  ”fortsett med det”, sier han.

Som et annet eksempel trekker han frem et Amerikansk oljeselskap hvis eiere heller velger å styre sin Brasil satsing fra Norge fremfor Houston.  De har sikkert erkjent at de må være del av verdens fremste kunnskapsmiljø på boreteknologi. Fagkunnskap i verdensklasse bygges på samarbeid om å dele og utvikle kunnskap, som igjen skaper nye muligheter for innovasjon, mener Kallevig.

– Kombinasjonen av innovasjonskompetanse og samarbeidskompetanse er gullet vi leter etter, understreker han.

Her er Norges beste startuper!

Kahoot og Wake stakk av med to av de gjeveste prisene under den norske finalen av Nordic Startup Awards!

Wake-gründer Tobias Bæck i designbyrået Bakken og Bæck mottar folkets pris under Nordic startup Awards 2015.
Wake-gründer Tobias Bæck i designbyrået Bakken og Bæck mottar folkets pris under Nordic startup Awards 2015.

Den norske finalen i den fjerde utgaven av Nordic Startup Awards ble avholdt i torsdag kveld. Vinnerene går videre til Nordic Startup Awards i Helsinki senere i måneden.

– Den største motivasjonen for å få flere til å starte egne virksomheter som lykkes internasjonalt finner man i gode rollemodeller. Vinnerne i dag viser at det er mulig, at det kan gå raskt, og ikke minst hvordan det kan gjøres.  De virkelige heltene i utvikling av norsk næringsliv,» sier Fredrik Winther, daglig leder i Oslo Business Region.

Oslo Business region arrangerer den norske versjonen av Nordic Startup Awards sammen med Startup Norway.

Les også: Oversikten over de nominerte kan du fine her!

Kahoot ved Johan Brand og Morten Versvik mottar prisen som årets oppstartsbedrift. I midten prisutdeler Kim Daniel Arthur.
Kahoot ved Johan Brand og Morten Versvik mottar prisen som årets oppstartsbedrift. I midten prisutdeler Kim Daniel Arthur.

 

Folkets pris
Wake – som tidligere i vinter hadde 6.000 designere i kø for å ta bruk sitt verktøy.

Årets startup
Kahoot – les mer om edtech-selskapet med flere titalls millioner brukere her.

Andre nominerte: Xeneta, Forgerock, Cxense, Wimp/Tidal

Founder of the year
Johan Brand, Kahoot

Martin Abelson Sahlen Tech lead Unacast mottar prisen som årets nykommer.
Martin Abelson Sahlen
Tech lead Unacast mottar prisen som årets nykommer. Prisutdeler er statsekretær Dilek Ayhan (t.h) i næringsdepartementet.

Andre nominerte: Kim Humborstad, Zwipe, Kjartan Slette, Unacast, Borge Hald, Medallia, Are Traasdahl, Tapad,

Beste nykommer
Unacast – som nylig hentet inn 13 millioner kroner i kapital blant annet fra Trolltech-gründerne. 

Andre nominerte: Wake, Antagonist game, Staaker, Museai

Best bootstraped (på lavbudsjett)
Dirtybit

Andre nominerte: Highsoft, Krillbite, nLink Robotics, Vivaldi

Best social entrepreneur
Superplus, ledet av Kim Daniel Arthur. Les mer om Superplus her.

Andre nominerte: Velg bedre, Bidra.no, Ducky, Superplus, Superego.

Best investor of the year
Founders fund (Startuplab)

– Investorer bør ikke feire før sin første exit. Vi har ikke hatt noen enda, tillegger investeringssjef Tor Bækkelund i Founders fund – etter å ha jublet for prisen. Han og Founders fund har så langt investert i 15 selskaper som er tilknyttet Startuplab. Modellen bygger på å investere i selskaper etter at de har fulgt selskapet en stund.

Best office space
Mesh i Oslo Sentrum.

Best accelerator:
Tinc Silicon Valley. Innovasjon Norges akseleratorprogram i Silicon Valley.

Developer hero
Simen Sommerfeldt, CTO i Bouvet

Best Startup Journalist
Maria Amelie, Teknisk Ukeblad

Les mer om de nominerte her!

Karin Park opptrer under Nordic Startup Awards Foto: Marianne Bratt Ricketts
Karin Park opptrer under Nordic Startup Awards Foto: Marianne Bratt Ricketts

Tilbyr legemidler via mobilapp

Hans Gangeskar og Dr. A. Edvard Engesæth er to av gründerne bak NurX.

Å måtte gå til legen for å få tilgang til enkle preparater er tungvint og tar masse tid og jobb. Det er på høy tid at reseptregimet blir “disrupted”, mener Nurx-gründerne.

Halvard Bagøien
Medgründer i NurX
Søker 4 millioner kroner på Innobørs

Om tjenesten: Nurx er en plattform for mobil- og telehelse som senker terskelen for å komme i kontakt med helsevesenet for unge og andre grupper som ofte ikke får det de trenger.

(artikkelen er presentert i samarbeid med Innobørs)

Hvordan vil din satsing «forandre verden»?
Nurx gjør det enklere og raskere å få tilgang til viktige og for lite brukte legemidler som p-piller og den forebyggende HIV-medisinen Truvada (Truvada for PrEP). I USA og mange andre land er tilgang til lege ofte betinget av din families etniske og ressursmessige bakgrunn. Ved at brukeren gratis kan forespørre et legemiddel via en mobilapp og legge inn den informasjonen man ellers ville gitt ved et legebesøk, kan legen skrive en resept som blir sendt til apoteket.

På apotektet blir resepten fylt og legemiddelet sendt hjem til brukeren med posten eller bud uten at det koster noe for bruker. Apoteket vil kreve betalingen direkte fra forsikringsselskapet.

I USA er det årlig 1,2 millioner aborter. Det er for mange og vi kan gjøre noe med det ved å øke tilgjengeligheten av P-piller. 

Truvada for PrEP er et legemiddel som beskytter de i risikogruppen for HIV-infeksjon med opptil 99%. Det er mye sikrere enn en kondom som gir 85% sikkerhet. Center for Disease Control mener 500 000 amerikanere burde være på dette legemiddelet. I dag er det 10 000. Vi mener dette er fordi reseptprosessen er tungvint og at mange ikke har en kontakt i helsevesenet.

Ved å forespørre legemiddelet mobilt vil vi tilby dette med en lavere inngangsbarriere. Nurx kan være med på å redde liv og å unngå smertene ved en abort. 

Hvorfor vil kundene «elske» ditt produkt/tjeneste?
Å måtte gå til legen for å få tilgang til enkle preparater er tungvint og tar masse tid og jobb. Ved å utnytte ny teknologi og nytt regelverk (California) vil det bli raskt og enkelt å få og fornye resepter – og det blir sendt direkte hjem til deg som bruker. Det er på høy tid at reseptregimet blir disrupted!

Hvor er selskapet ditt om ett år?
Vi er klare til å lansere en åpen tjeneste rett over sommeren. Da kommer vi til å tilby P-piller og Truvada for PrEP til brukere i California hvor dette nå er lovlig. Ettersom regelverket endrer seg også i USA og Europa vil vi ekspandere der. Det er allerede fire andre amerikanske stater hvor lovverket vil åpne for mobil helse i løpet av kort tid.

Om ett år har vi den enkleste løsningen for resepter og preparater og vil være den naturlige kanalen for unge mennesker inn i helsevesenet.

Hvorfor startet du selskapet/satsingen? 
Vi ønsker å løse et problem; at folk ikke har tilgang til viktige legemidler. I California har lovverket åpnet for det derfor starter vi der. Det er heller ikke tvil om at dette kommer til å bli en stor industri i fremtiden og at selskaper som lykkes i California og San Francisco vil kunne ha tilgang til VC kapital og skalere raskest.

Hva er den største hendelsen i år for ditt oppstartselskap?
Vi kommer til å lansere vår lukkede betatest i mai/juni for P-piller. Da kan vi finjustere kommunikasjonslinjene og logistikken mellom bruker, lege og partnerapotekene våre før lansering. Å kunne hente kapital for å finansiere en heltidsprogrammerer og markedsføring for lansering blir viktig for selskapet.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Vi er tatt imot med åpne armer av det medisinske miljøet i California både innen kvinnehelse og HIV-medisin. Uten deres iver og overbevisning om å forenkle tilgangen til disse legemidlene hadde det vært mye tøffere.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Den største hindringen er å finne finansiering til lanseringen både med tanke på markedsføring og kostnader til programmering. Vi har allerede hentet inn 115.000 dollar, men ser at det hadde vært optimalt med noe mer kapital.

Vi er i samtaler med mange potensielle investorer og på full fart inn i lansering.

På bildet: Hans Gangeskar og Dr. A. Edvard Engesæth er to av gründerne bak NurX.

Disse digitale barrierene vil EU fjerne

Kun 4 prosent av de digitale tjenestene er i dag reelt sett europeiske. Nå skal det bli bedre, lover EU.

EU har siden opprettelsen jobbet aktivt for å skape et felles marked blant medlemslandene. Men på det digitale området må EUs felles marked kunne betegnes som en fiasko.

• Kun 4 prosent av de digitale tjenestene retter seg mot brukere på tvers av de europeiske grensene.

I stedet er det nasjonale og amerikanske løsninger som råder grunnen (PDF):

• 42 prosent av tjenestene er nasjonale
• 54 prosent av tjenestene er amerikanske.

Og tallene blir ikke bedre når en ser på andre datapunkter:

• Kun 15 prosent handler via nett i et annet EU-land.
• Kun 7 prosent av små og mellomstore bedrifter (SMB) selger på tvers av landegrenser.

En av årsakene til de lave tallene er kostnader. Ønsker du å selge i tilby tjenestene dine i flere land må du regne med 9.000 euro i økte kostnader, beregner EU. Samtidig oppgir 62 prosent av bedriftene at for høye leveringskostnader skaper barrierer. Tilpasning til de ulike landenes momsregler koster også 5.000 euro årlig per land.

16 nye forslag

Dette skal EU nå fikse opp i gjennom en pakke bestående av 16 forslag fordelt på tre pilarer:

• Pilar 1: Bedre adgang til digitale varer og tjenester

Innebærer harmonisering av EU-regler for kontrakter og forbrukerbeskyttelse. Sørge for mer effektiv og billigere pakkeleveranser, få slutt på ubegrunnet geoblokkering og et mer moderne opphavsrettsregelverk. Og til slutt redusere den administrative byrden knyttet til moms-regelverk.
• Pilar II: Skape rettferdige regler for digitale nettverk og innovative tjenester

Innebærer å gjennomgå og forbedre regelverkene for telecom, medier, analysere rollen til nettbaserte plattformer og å bedre håndteringen av personlige data og cybersikkerhet.

• Pilar III: Maksimere vekstpotensialet

Innebærer å fremme fri flyt av data innad i EU og å lansere et “european cloud”- initiativ for felles sertifisering av skytjenester og å gjøre det enklere å bytte mellom ulike skytjenester. Samtidig definere standarder og interoperabilitet på kritiske områder som e-helse, transport og energi. Området omfatter også å bidra til kompetanseløft og nye digitale offentlige løsninger.

Frykter lukket Europa

Konsekvensen er at 52 prosent av handler som forsøkes gjennomført på tvers av grensene, blokkeres på grunn av geografi. På samme måte hindrer utdaterte opphavrettsregler europeere fra å få tilgang til innhold fra sin egen nasjon når de besøker andre EU-land.

Abelia-sjef Håkon Haugli mener strategien i for stor grad vektlegger forbrukerne, noe som kan gå på bekostning av muligheten til vekst. Altså må bedriftene få rammevilkår som fremmer europeiske investeringer.

IKT-Norges sjeføkonom Roger Schjerva ser det imidlertid med – i hvert fall delvis – motsatte øyne:

–Tendensen til å ville bygge en digital Festung Europa er ikke bra. Krav og begrensinger i hvordan informasjon kan brukes og spesielle krav om åpenhet i forretningsmodell kan skremme de amerikanske selskapene ut. Men det er i konkurranse og samarbeid med de amerikanske selskapene at europeisk IT-industri kan vokse i et marked som blir større for alle hvert år, sier Schjerva.

EU anslår selv at tiltakene i pakken kan skape 415 milliarder dollar i økt vekst, hundretusener av nye jobber og et levende kunnskapssamfunn.

Les mer om den nye pakken her
Les EUs faktaark om pakken her

Dette betyr Teslas hjemmebatteri

Dan Taylor / Heisenberg Media - www.heisenbergmedia.com

Tesla-sjef Elon Musk bringer en ny revolusjon til verden. Hva betyr det for fornybarsamfunnet og dagens energiselskaper?

Den største innovasjonsnyheten de siste dagene er trolig Tesla-sjef Elon Musks lansering av sitt nye hjemmebatteri.

Og konklusjonen er ganske enkel: prisen er trolig i ferd med å bli lav nok til at batteriet vil være attraktivt på solfylte steder med høye energipriser. 

What it means for the consumer – and conventional energy providers – is that the combination of rooftop solar and lithium ion battery storage is now cheaper than the grid – particularly in places with high electricity costs and good sun, and that means countries like Australia, skriver australske Reneweconomy.

Musks ess i ermet er at Teslas suksess i elbilmarkedet: I løpet av de neste årene vil bygging av nye gigantiske batterifabrikker og teknologiske fremskritt trolig gjør hjemmebatteriene lønnsomme langt flere steder.

Og da står vi muligens overfor en revolusjon som kan endre energimarkedet for alltid. 

Net, on the home front, I think this battery will sell quite a lot of units to early adopters and those with a low tolerance for outages. As a substitute for a backup generator, it has huge advantages. For utilities, it may have tremendous bang for the buck. And early adopters and utilities will fund the price continuing to decline. Tesla’s strong brand, and the compact, convenient nature of lithium-ion will help sell this into enthusiastically pro-solar homes. For anywhere that doesn’t have Net Metering or a high feed-in-tariff rate today, or where Net Metering is getting full (Australia, Germany, Spain, Hawaii, etc..) this is a slam dunk and a balance-of-power shifter beween home owners and utilities, skriver Ramez Naam. 

Kan endre hele kraftbransjen

Men utbredelsen av batterier i nettet kan vise seg å handle om langt mer enn bare økonomi. Det handler også om styrkeforholdet i kraftbransjen.

The prospect of cheap solar panels combined with powerful batteries has been a source of significant anxiety in the utility sector. In 2013, the Edison Electric Institute, the trade group for investor-owned electric companies, issued a report warning that disruption was coming. “One can imagine a day when battery storage technology or micro turbines could allow customers to be electric grid independent,” the report said, likening the speed of the coming transition to the one from landlines to cellphones 10 years ago. Suddenly regulated monopolies are finding themselves in competition with their own customers, skriver The Verge.

Avgjørende for fornybar-samfunnet

For samfunnet vil batteriene ha enda større betydning i et miljøperspektiv. Fornybarrevolusjonen har frem til nå vært hindret av to ting – høye priser og den ustabile tilførselen av kraft fra fornybare energikilder.

Det siste har bidratt til at norsk vannkraft har vært ett hett tema for EU for å skape stabilitet i tilførsel av kraft om natten, når solen er borte, og i perioder med lite vind. California som har gått i bresjen for å bygge ut fornybare energikilder, har derfor satt som mål å ha 1,3 gigawatt med lagring innen 2020.

Til slutt er det også verdt å merke seg at Tesla-sjef Elon Musk allerede har solid kunnskap også om dette markedet:

To understand why, it helps to look not at Tesla, but at SolarCity, a company chaired by Musk and run by his cousin Lyndon Rive. SolarCity installs panels on people’s roofs, leases them for less than they’d be paying in energy bills, and sells surplus energy back to the local utility. It’s proven a tremendously successful model. Founded in 2006, the company now has 168,000 customers and controls 39 percent of the rapidly expanding residential solar market, skriver The Verge.

Se hele Tesla-sjef Elon Musks presentasjon her:

Les også: Scatec Solars Terje Osmundsen skriver om erfaringene med solceller i Norge på nettstedet Energi og Klima.

Foto: Dan Taylor, Heisenberg Media.

Er Innovasjon Norge et «Frankenstein-monster»?

Å la Innovasjon Norge fremme gründervirksomhet og innovasjon, er som å la den katolske kirke dele ut prevensjon, skriver Alf B. Dagsvold, gründer av Itsmesee i denne kommentaren. 

Itsmesee-gründer Alf B. Dagsvold.
Itsmesee-gründer Alf B. Dagsvold tror ikke dagens Innovasjon Norge kan lykkes med å endre seg.

Innovasjon Norge (og det nåværende styret) består av en bråte tidligere statlige organer:

  • Statens Nærings og Distrikts Utviklings Fond (SND), som igjen består av:
    • Statens Landbruksbank (landbruksinteresser)
    • Distriktenes Utbyggings Fond (distriktsutvikling)
    • Den Norske Industribank (lån til industrien)
    • Statens Fiskeribank (tilskudd til fiskerinæringen)
    • Småbedriftsfondet (subsidier til små eksisterende bedrifter)
    • Industrifondet (subsidier til store selskap, noe som i praksis er forbudt etter EU reglene men som nå blir gitt under dekke av støtte til Innovasjon. Statoil, Aker, div hotellkjeder, Olje/offshore industrien og mange andre får mesteparten av Innovasjon Norge-midlene som blir tildelt hvert år)
  • Statens Veiledningskontor for oppfinnere (det nærmeste Innovasjon Norge kommer innovasjon, men bare om det gjelder en patenterbar oppfinnelse. Noe som utelukker alle som driver med programvare og digitale tjenester)
  • Norges turistråd (særinteresse for turistnæringen)
  • Norges eksportråd (støtte til norsk eksportbedrifter, en stiftelse eid av NHO og Utenriksdepartementet. Dette er blitt «avviklet» eller nærmere bestemt kamuflert i «innovasjonsstøtte-ordninger» fordi EU regelverket ikke tillater slike (åpne) subsidier)

Alle disse er organer med særinteresser og politiske føringer. Ingen av dem har noe med innovasjon og støtte til ny ikke eksisterende industri i Norge.

Innovasjon Norge-fondet er ikke ETT fond, men mange større og mindre fond eid av «døde» statlige organ som er representert i styret den dag i dag og som sikrer at midlene blir brukt i henhold til egne særinteresser.

Nytter ikke piske en død hest

Les denne årsrapporten fra IN for 2014 og se hvilken «revolusjon» de har fått til med ny direktør.

Joda, det er penere layout på 2014 rapporten enn det var på 2013 utgaven og den nye direktøren hevder å ha snakket med gründere. At ikke samtaler med gründere har vært standarden hele tiden viser bare hvor lav status gründervirksomheten har i Innovasjon Norge.

«Innovasjon Norge har 42 oppdragsgivere: fire departementer, fylkeskommunene og fylkesmennene. Alle oppdragene er rettet mot bedrifter, og krever kompetanse innen forretningsutvikling». (s.13 i rapporten)

Det sies at det «ikke nytter å piske en død hest». Regjeringen kaster penger på en samling døde statlige etater, Ikke fordi det har noen effekt men fordi dette er det eneste alternativet de kjenner til. Dette er den eneste etaten som har «innovasjon» i navnet sitt og politikerne er desperate etter å vise handlingskraft.

• Les også: Søker investor – flykter fra Norge

At Norge blir hengende lenger og lenger bak andre land når det gjelder innovative oppstart med internasjonalt gjennomslag spiller ingen rolle så lenge Innovasjon Norge kan kjøre sine egne statistikker og klapper seg selv på ryggen.

«Det er veldig gledelig at tall fra SSB tyder på at det fortsatt er god effekt av Innovasjon Norges innsats for gründere». s.20 i rapporten.

Innovasjon Norge er en organisasjon som består av 3 banker og 4 fond som har politisk pålagt å hjelpe den Norske industrien med kapital. Som med alle andre banker er deres målsetting en ting; låne ut, ikke for å hjelpe men for å tjene . Bare de mest solide og sikre foretakene kan få lån gjennom deres ordninger. Gründere med nye og innovative oppstart kan ikke en gang søke.

Bankene i IN har utestående 17 MILLIARDER i lån etter å ha lånt ut 2,7 MILLIARDER i 2014. Drifts INNTEKTER på 1,3 MILLIARDER kr i 2014 og resultat på rundt 300 millioner kroner.   s. 33 i rapporten

I tillegg kommer Norges Eksportråd som er en koalisjon mellom industriens største lobbyist (NHO) og Staten gjennom Utenriksdepartementet.

“Som å la den katolske kirke dele ut prevensjon”

Anita Traaseth og Monica Mæland har store planer for endringer, men det er som å bygge om Titanic til å bli et moderne, miljøvennlig og sikkert cruiseskip. Strukturen, drivkraften og kursen til Innovasjon Norge vil forbli den samme.

• Les også: Oppstart i bakvendtland

Innovasjon Norge anser det som sin oppgave å skape arbeidsplasser, tjene penger, minimere risiko og være en internasjonal aktør. Fokus er og vil være mot eksisterende, lønnsom industri og det globale marked.

Innovasjon Norges formål er å være statens og fylkeskommunenes virkemiddel for å realisere verdiskapende næringsutvikling i hele landet. (s.31 i rapporten)

Noe som er helt i tråd med BI professor Torgeir Reves uttalelse, etter kritikk rundt at millioner fra Innovasjon Norge går til flere av Norges milliardærer, som Røkke, Stordalen, m.fl.:

«Kan ikke være behovsprøving på søknader til Innovasjon Norge. Ordninger er der for å skape arbeidsplasser, ikke for å støtte fattige».

Denne innstillingen og den iboende strukturen gjør Innovasjon Norge til den minst egnede organisasjonen for å fremme gründervirksomhet og innovasjon. Det er som å la den Katolske Kirke dele ut prevensjon.

Blir døde statlige organisasjoner holdt kunstig i livet gjennom Innovasjon Norge? Er disse zombiene til nytte for det norske folk eller er de til hinder for utviklingen ut av olje og tradisjonell industri?

Nå kommer “lean startup”-spillet

Sendes ut til støttespillerne i september. 

I vinter skrev 3in.no om Iterate-gründer Simen Fure Jørgensen som ville lære verden “lean startup”-metoden. Lean startup er blitt selve bibelen for oppstartsbedrifter verden over, og stadig flere større bedrifter sjeler også til metoden.

SimenFureJørgensen
Iterate-sjef og Playing lean-skaper Simen Fure Jørgensen.

Men den gang feilet Kickstarter-kampanjen.

Nå er gründerne i gang igjen. Og kun 10 timer inn i den nye Kickstarter-kampanjen var finansieringen på plass.

– Responsen har vært helt enorm. Folk fra hele verden ønsker å hjelpe til, både med midler og med selve kampanjen. Vi har også fått spørsmål om spillet passer for afrikanske gründere, sier Simen Fure Jørgensen.

Fortsatt er det en hel måned igjen til kampanjen avsluttes.

Les også: Bullshit-bingo med Lean startup.

Flere forbedringer

Siden sist har Simen Fure Jørgensen og hans partner Tore Rasmussen fått med seg forfatteren av den bestselgende boken Running Lean, amerikaneren Ash Maurya på laget.

– Vi tar vår egen medisin. Selv om det var tungt å feile med den første kampanjen, satt vi oss ned og tok til oss den lærdommen vi kunne, sier Simen Fure Jørgensen.

 Les også: Produktet kan aldri bli for enkelt

I mellomtiden har en rekke forbedringer kommet på plass:

Nytt design.​ Teamet har fått med den tyske illustratøren Holger Nils Pohl på laget. De
kjente allerede til hans uttrykk, og det viste seg at han også likte spillet godt.
Forbedret spill.​ I løpet av den første kampanjen ble spillet testet gang på gang. Dette
medførte flere gode forbedringer. “Vi så at vi kunne fjerne noen av spillets elementer og erstatte andre, forklarer Jørgensen.”
Styrket team.​ Ash Maurya spilte Playing Lean første gang i februar i Oslo: “Jeg ble veldig imponert over spillets enkelhet og hvor effektivt det var til å lære bort grunnprinsippene i Lean Startup”, sier Ash. Han har bidratt til å videreutvikle Playing Lean, og vil fortsette med det fremover som et medlem av teamet.

Frem til kampanjen avsluttes 4. juni vil spillmakerne komme med flere nye belønninger for bidragsyterne.

“Kan ta igjen Stockholm på ett par år”

Hallstein Bjercke, Tøyen Foto: Thomas Bjørnflaten, nyebilder.no

Næringsbyråd Hallstein Bjercke mener Oslo som gründerby er kraftig undervurdert. 

Sist uke vant forslaget om å gjøre Tøyen om til en gründerbydel fram under Oslo Business Region og Mesh holdt Drømmeløft for gründere.  Næringsbyråd Hallstein Bjerke i Oslo kommune er strålende fornøyd med forslaget om å gjøre Tøyen til en gründerbydel i Oslo.

– Forslaget er glimrende, og akkurat hva en bydel som Tøyen trenger. Men jeg tror også forslaget trenger en bydel som Tøyen, sier Bjercke til 3in.no.

Han mener Oslo i løpet av et par år bør sikte seg inn på å ta igjen Stockholm og Helsinki som ledende oppstartshovedsteder i norden.

– Med den farten Oslo utvikles nå er jeg ikke bekymret for Stockholm og Helsinki, vi må vi finne vår egen vei, en “Oslomodell”. Følger vi den har vi tatt igjen Stockholm og Helsinki i løpet av et par år, sier Bjercke.

Kan ta igjen Stockholm

Skjer det vil Oslo også bevege seg inn i verdenseliten blant oppstartsbyer.

Stockholm har de siste årene en rekke milliard-dollar-selskaper, deriblant Spotify, Skype og Klarna. Målt mot antall innbyggere kan kun Silicon Valley måle seg med Stockholms suksess; Silicon Valley har 6,9 milliard-dollar-oppstarter per million innbyggere mot Stockholms 6,3, ifølge Atomico.

 – Oslos attraktivitet som startup-hovedstad er underkommunisert og lite kjent internasjonalt. Det er et stort behov for å synliggjøre Oslos kvaliteter som hovedstad med vekt på et internasjonalt investor- og entreprenørskapspublikum. Oslos startup-scene utvikles raskt med stadig nye miljøer med godt internasjonalt samarbeid, argumenterer Bjercke.

Bjerckes Osloskryt ble nylig støttet av Unacast-gründer Kjartan Slette som nylig omtalte Oslo som et av de beste stedene å starte opp i verden. Det siste halvannet året er dette støtteapparatet rustet opp med opprettelsen av Oslo Business Region og styrket tilstedeværelse med kontorlokaler i London og egne stander på store konferanser som SXSW.

Tro kan flytte fjell

Optimismen på Oslos vegne deles også av Marit Høvik Hartmann i Oslo Business Region og IKT-Norges Heidi Austlid. Begge snakket under sist ukes Drømmeløft om å tørre å tenke stort.

– Vi sa at Norge var best på Edtech. Vi troddet det, men visste det ikke. Egentlig var det ljug. Men nå er vi best i Norden på dette, poengterer Austlid under Drømmeløftet sist uke.

Høvik Hartmann er opptatt av at vi må tørre å fortelle historien om Oslo – blant annet for å tiltrekke oss kompetente investorer og arbeidskraft. 

– Hva vet dere om Gaborone, spør Høvik Hartmann – som har som hovedoppgave å synliggjøre Oslo internasjonalt.

– Når vi nevner Oslo rundt omkring i verden, er det like blankt i ansiktet som når jeg nevner Gaborone for dere, sier Marit Høvik Hartmann, kommunikasjondirektør i Oslo Business region.

Frir til ildsjelene

Bjercke håper at gründer-Tøyen kan gi mer energi inn i utviklingen av Tøyen – som allerede opplever positiv utvikling (Les om Tøyens utvikling nederst).

– Det skjer utrolig mye spennende på Tøyen allerede, mange kreative mennesker og miljøer er i ferd med å etablere seg der. Men et slikt senter kan være en slags katalysator for videre utvikling, dersom det skjer på riktig måte, mener Bjercke.

Et viktig steg på veien vil være å skape et godt gründermiljø på Tøyen. Men det kommer ikke uten at gründermiljøet og lokale ildsjeler engasjerer seg, poengterer byråd Bjercke.

– Hvordan kan det la seg realisere?

– Det er vanskelig å gi noe konkret svar på akkurat hvordan det skal realiseres. Det er i hvert fall umulig å bare vedta noe slikt politisk. Her må det initiativ til, og noen ildsjeler med klare ideer og gjennomføringsevne. Så får vi se hvordan kommunen og det offentlige kan bidra som støttespillere underveis, sier Bjercke.

– Er du enig med Austlid i IKT-Norge om at dette kan være en garanti mot at Tøyenløftet feiler?

– Jeg tror Tøyenløftet vil lykkes både med og uten en sånn ting, men jeg tror definitivt at den kan være med på å gjøre løftet enda mer vellykket, sier Bjercke.

 

Tekstboks: Om Tøyenløftet

Den positive utviklingen på Tøyen har kommet etter flere år der området led under negativ utvikling, der elevtallet ved skolene falt kraftig. Nå er utviklingen i ferd med å snu, og en positiv holdning omkring Tøyen i ferd med å spre seg.  

Snuoperasjonen kommer i kjølvannet av politikerne vedtok milliardpakken som skal løfte Tøyen, Tøyenløftet. Pakken kom i stand for at byrådspartiene Høyre og Venstre skulle få flyttet Munch-museet til Lambda-bygget i Bjørvika, med støtte fra Krf og SV. Pakken vil ganske sikkert bidra til milliardinvesteringer på Tøyen.

– Tøyenløftet er godt i gang, det skjer masse på Tøyen nå. Av de fysiske tiltakene så har T-banestasjonen har fått et ansiktsløft og Tøyen torg er under opprusting. Vi har nylig lagt frem de ulike forslagene til hvordan alle de store prosjektene kan få plass på Tøyen, som nytt bad, vitensenter og friluftsscene, forteller Bjercke.

Han påpeker at det aller viktigste for at Tøyen skal utvikle seg er engasjementet til beboerne og ildsjelene.

– Den aller viktigste suksessfaktoren er at det sterke engasjementet holdes oppe. Vi kan ikke bare bygge oss til en bedre bydel å bo i, det viktigste for at det skal bli hyggelig å bo et sted er faktisk at alle bryr seg litt mer om hverandre og nærmiljøet sitt. Det ser vi på Tøyen, og det tror jeg er avgjørende for at de positive endringene skal fortsette, sier Bjercke.

Han viser til fremveksten av nye butikker, nye utesteder – og flere spennende prosjekter både i privat og offentlig regi.

Se, en offentlig IT-suksess!

En solskinnshistorie fra det offentlige Norge – kanskje tydelige ledere er bedre ledere?

En av gledene ved å skrive kronikker er at man ofte inviteres til å si noen mer eller mindre velvalgte ord. Den siste måneden har medført tre slike hvor jeg har fått anledningen til å snakke om hvor Norge er på vei. Som lesere av denne spalte vil vite lar jeg sjelden slike anledninger gå fra meg til å peke på den økende betydningen av innovasjon og nytenkning, – ikke minst fordi endringene vi har vært gjennom de siste 20 årene kun har vært en oppvarmingsøvelse mot de endringene vi skal gjennom de neste 5.

Imidlertid lar jeg det også skinne gjennom at det å lykkes med innovasjon er vanskelig, man utfordrer tross alt nåsituasjonen og møter motstand fra de som sloss for det bestående, og det er når sant skal sies mange.

Spørsmålet jeg oftest utfordres på er dette:

Hva kjennetegner de som lykkes?  

Mitt svar er enkelt,  – det handler mye om å ha ledere som tør å lede!

Offentlige IT-satsinger har for mange blitt synonymt med budsjettoverskridelser og dårlig prosjektstyring. Det fins dessverre ingen mangel på eksempler som bekrefter dette inntrykket, men det fins også noen strålende unntak.

En av dagens beste offentlige IT-suksesser finner man like ved E6 i Mo i Rana, kort vei fra området hvor Norsk Jernverk tidligere var stedets største arbeidsgiver. I dag er det Statens Innkrevingssentral (SI) som er hjørnestensvirksomheten i lokalsamfunnet.

Administrerende direktør Per Waage er noe så sjeldent som en statlig grunder og virksomhetsbygger som har klart å bygge et innovativt og ledende kunnskapsmiljø i Nordland – langt unna andre, større IT-miljøer. Waage innså tidligere enn de fleste potensialet i intelligent informasjonsutnyttelse, og har gjort det til en konkurransefordel. Stikkord er langsiktig tenking, fokus på kompetanse og innovative teknologivalg.

I forrige måned ble Per Waage pensjonist og på behørig vis ble han takket av med representanter for både finans- og justisdepartementet, samt kjente offentlige ledere som Marianne Andreassen i Statens Lånekasse, skattedirektør Hans Christian Holte og Lars Peder Brekk i Brønnøysundregistrene til stede.

Bestilling: skap store besparelser

Per Waage påtok seg oppdraget med å starte opp SI i 1990, og han kom raskt til den erkjennelse at et suksesskriterium for den unge virksomheten ville være å få på plass en fremtidsrettet og skalerbar plattform tilpasset de oppgaver SI kunne tenkes å få. Da valget ble gjort var dette en modig beslutning, og i stedet for å drukne i lange kapitler med beskrivelser av funksjonalitet var utfordringen leverandørene fikk å levere innovativ teknologi med potensial til å spare inn beløp i hundremillionersklassen, – hvert år!

• Les også: Statens innkrevingssentral – ukjent norsk, offentlig sukess

Resultatet har blitt en statlig solskinnshistorie. Innkrevd beløp per årsverk har økt med 50 prosent bare de siste seks årene, mens kostnadene per innkrevd krone er redusert med 35 prosent i samme periode.

Takket være satsningen på å utvikle en innovativ løsning basert på moderne infrastruktur i stedet for å klatte på stadig eldre og mer vaklevoren 70-tallskode har SI en moderne systemarkitektur som inviterer til innovasjon og ny funksjonalitet.

Konsekvensen har blitt at endringene som har dukket opp har vært mulig å foreta til akseptable kostnader. Ikke bare har de spart offentligheten store beløp, de har fått på plass løsninger som gjør at SI har kunnet ta på seg flere oppdrag og på den måten har de evnet å skape nye arbeidsplasser i Mo i Rana.

Hvorfor har de så lykkes?

Per Waage, Sismo, fremhevet
Per Waage i Statens Innkrevingssentral har ledet en av offentlig sektors IT-suksesser. Nå går han av med pensjon.

Per Waage har en stor del av «skylden», i våre samtaler opp gjennom årene har han fremstått som en tydelig leder som har innsett at det er ikke lenger teknologien, men manglende forståelse og feil fokus som er de reelle hindringene for å lykkes.

Han har vært en tydelig og beslutningsdyktig leder, og i en tid der altfor mange har gjort det til et poeng å redusere dialogen med leverandørene har SI på hans vakt turt å bygge gode relasjoner til sine viktigste leverandører slik at også de kan trå til når det er nødvendig. Som så mange hverdagshelter utenfor Oslo gryta har han lenge seilt under radaren, til tross for at han på vegne av selskapet har plukket opp priser som årets IT leder og brukervennlighetsprisen og vært kjerringa mot strømmen på flere områder.

La meg kort nevne 3 eksempler:

  1. Der andre har outsourcet det meste, inkludert kjøpskompetansen har SI og Per Waage satset på å bygge intern kompetanse, ikke i stedet for å kjøpe tjenester, men i tillegg til å kjøpe tjenester.
  1. Der andre har fokusert på avstanden til Oslo som en ulempe har SI valgt å se på beliggenheten på den vakre Nordlandskysten som en konkurransefordel.  Kunsten å vite hvilke fordeler man kan ha. Det er mulig SI sliter med å konkurrere om nyutdannede som vil sørover, men når det gjelder livskvalitet har Mo i Rana få problemer med å matche Oslos trafikk-køer og høye kostnadsnivå.
  1. Der andre kun vil ha arbeidstakere i 30 årene har SI valgt å hente inn både unge talenter og arbeidstakere over femti, og ser fordeler i å la disse jobbe sammen i team. Mens seniorressursene andre steder ofte skyfles ut i busslaster har de innsett at de over 50 er en betydelig ressurs, med lavt sykefravær og høy yrkesstolthet, god kompetanse og ikke minst solid erfaring.

Etter 25 års innsats i SI’s tjeneste er Per Waage nå pensjonist. På hans vakt har Statens innkrevingssentral gått fra noe så sjeldent som et statlig oppstartsprosjekt til å bli en sentral offentlig aktør med en klar visjon, moderne IT systemer og sterk IT kompetanse som sentrale faktorer.

• Les mer: Se, sånn kan det gjøres – historier om offentlige IT-sukesser

For Norges skyld håper jeg vi utover våren i Computerworlds spalter får lese om flere av de ukjente hverdagsheltene som leder komplekse virksomheter til suksess. Ledere som er tydelige på mål og visjon, ledere som tør å satse på fremoverlente innovative løsninger i stedet for å sette plasterlapper på gamle systemer fra en tid før både PC, internett og mobil fantes. Kort sagt, ledere som tør å lede!

Her har DIFI, Dataforeningen, Abelia, IKT Norge og Innovation Forum Norway felles mål – la oss heie frem de som bygger fremtidens Norge, enten de leder store offentlige etater eller små private vekstselskap.

I en tid der både private og offentlige ledere offentlig halshugges på avisenes førstesider og altfor mange prosjekter sliter med å komme i mål har Per Waage og hverdagshelter som ham vist vei.

Norge trenger flere fyrtårn som viser vei inn i fremtiden, og vi trenger mer enn noensinne tydelige ledere som tør.

Her er de beste ungdomsbedriftene

Lei søppel på utsiden av søppeldunkene? Det vil årets beste ungdomsbedrift gjøre noe med. 

I to dager har de 158 beste ungdomsbedriftene fra hele landet konkurrert på NM for Ungdomsbedrifter på Lillestrøm. I dag stakk Trashlock UB fra Spjelkavik videregående skole av med den aller gjeveste prisen. Prisen ble delt ut av arbeids- og sosialeminister Robert Eriksson. Bedriften skal representere Norge på EM i Berlin i sommer.

– Det er ikke til å legge skjul på at det har vært svært mye arbeid. Når vi nå står igjen med gull i norgesmesterskapet, føler vi likevel at det har vært verdt strevet. Vi satser videre og skal forsette det gode arbeidet frem mot EM, sier Iver Myklebust, daglig leder i Trashlock UB. På vegne av bedriften vil han også takke lærer Frode Røyset og mentor Øyvind Tørlen.

Samarbeid med lokalt næringsliv

Myklebust understreker at godt samarbeid med lokalt næringsliv har vært vesentlig for utvikling av produktet deres – en innovativ løsning som skal forhindre at søppel spres utenfor søppeldunken. Industribedriften Karlsberg, Ålesundregionen interkommunale miljøselskap ÅRIM, og innovasjons- og industridesignselskapet Inventas er blant ungdomsbedriftens partnere.

Juryens begrunnelse er at:

Bedriften har tatt utgangspunkt i norske forhold og identifisert et reelt problem. Gjennom godt samarbeid med lokalt næringsliv har de tatt frem et produkt fra A til Å, og gjort seg erfaringer på alle virksomhetsområder for en typisk bedrift. Juryen lot seg spesielt imponere av deres røde tråd av profesjonalitet i alle ledd og hvordan de visualiserte konseptet på en humoristisk og tiltalende måte i presentasjonen”.

Trashlock fikk også tredjeplass i beste kundeopplevelser på nett, og i kategorien beste selger.

Fra kapitalisme til talentisme

Westtup supplies tok med seg mange priser hjem. Foto: Ungt Entreprenørskap.
Westtup supplies tok med seg mange priser hjem. Foto: Ungt Entreprenørskap.

11 077 elever i videregående skoler har drevet Ungdomsbedrift dette skoleåret. Elevene starter, driver og avvikler sine egne bedrifter med lærer som veileder og en mentor fra næringslivet. Ideene er elevenes egne og bedriftene registreres i Enhetsregisteret som egne juridiske enheter.

– Vi vet ikke hva vi skal leve av i fremtiden, men vi vet hvem vi skal leve av. Elevene som driver Ungdomsbedrift får en unik erfaring som de selv, deres fremtidige arbeidsplasser og Norge vil nyte godt av. Flere unge må få denne muligheten, sier Tor Kåpvik, fung. administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

– Vi går fra kapitalisme til talentisme. Morgendagens talenter må få med seg entreprenørskap – fra utdanning til jobb. De må få entreprenørskap inn med morsmelken, sier Maalfrid Brath, styreleder i Ungt Entreprenørskap Norge og konsernsjef i ManpowerGroup. 

Mange priser til Westtip Supplies

En annen bedrift som utmerket seg i konkurransen er Westtip UB fra Eid vgs i Sogn og Fjordane fylke. De kom på endreplass i hovedkategorien og vant prisen for størst verdiskapingspotensial, beste utstilling, beste selger, innovasjonsprisen og beste yrkesfaglige bedrift.

Westtip har spesialisert seg på utvikling av innovative mekaniske produkter. Et eksempel på produkt er silekassen for dødfisk i oppdrettnæringa. Produktet er utviklet i samarbeid med næringslivet som har et stort innsparingspotensiale for brukerne.

Juryens begrunnelse for innovasjonsprisen:

Bedriften har sett et behov for dette produktet gjennom eget arbeid. Tester av produktet viser at det
effektiviserer, sparer tid, verner ansatte for slitasjeplager og smittefare i forhold til eksisterende
løsninger. Produktet er funksjonelt. Det er designet og materialet er utviklet for å tåle røff bruk og slitasje,
løsningen virker plassbesparende og er fullintegrert i produksjonsprosessen.
Bedriften har utviklet produktet i samarbeid med relevante aktører fra bransjen. Produktet har stort
kommersialiseringspotensialt globalt.

På tredjeplass i hovedkategorien kom Nordisk Kalesje UB fra Kragerø vgs i Telemark fylke

Se oversikt over alle vinnerne her – og flere bilder fra konkurransen og deltagerne her!

Innobørs: Kutter veien til å redde liv

Det tar minimum ett tiår å utvikle nye medisiner fra skisse til apotek. Calita har funnet en løsning som dramatisk kan kutte ned ventetiden for de syke – og redde liv. 

Jan Brante
Gründer i Calita
Søker 24 millioner på Innobørs

Om tjenesten: en programvare som tester nye medisiner 30 prosent raskere – og korter ned utviklingstiden med minimum 3 år.

(Artikkelen er presentert i samarbeid med Innobørs)

Jan Brante, gründer i Calita.
Jan Brante, gründer i Calita.

Hvordan vil din satsing «forandre verden»?

For en kreftpasient som får tilgang til riktige medisiner så betyr dette alt. For en farmasøytisk produsent som distribuerer medisiner på verdensmarkedet så kan det bety 1 million dollar per dag. For en CRO (contract research organisasjon) så frigjøres en tredjedel av arbeidskapasiteten til å ta nye oppdrag.

Hvorfor vil kundene «elske» ditt produkt/tjeneste?
Alle kunder ønsker å bruke en programvare som reduserer kostnader og tid.

Hvor er selskapet ditt om tre år?
Jeg tror at innen tre år så står det oppkjøpere på døren, og jeg tror at salgsprisen er høy.

Hvorfor startet du selskapet/satsingen?
Jeg var på et riktig sted til riktig tid. Jeg har bakgrunn og kompetanse til å kjøre dette opp uten hjelp fra dyre konsulenter.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
Det var da jeg overtok selskapet 100 prosent i slutten av november 2014.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Jeg har vært toppleder siden jeg var 28 år i industri, handel, finans og konsulentbransjen.  Som leder i livets skole, er skolepengene dyre. Heldigvis lærte jeg tidlig å bli ydmyk. Jeg fant tidlig ut at toppledelse er gruppearbeid hvor man lærer av hverandre hver dag.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Mener du å få finansiert Calita AS? De få investorene som jeg har snakket er på søk etter prosjekter hvor de føler seg trygge. En Software CalitaV3.0 som har blitt evaluert av verdens største medisin produsent GE Healthcare virker merkelig nok ikke overbevisende. Mitt enkle spørsmål er; Ja hvem kan overbevise da? Hindringer kommer hver dag. Det er utfordrende. Jeg gir meg ikke. Jeg holder trøkket. Det skaper alltid løsninger.

Her er fremtidens velferdsløsninger!

Neste uke samles de 75 beste ideene til fremtidens velferdsløsninger. Se hvilke prosjekter som kommer fra Norge!

I 2030 vil 40 prosent av innbyggerne i norden være eldre, opp fra kun 25 prosent i dag. I vinter gikk de fem nordiske hovedstedene sammen om en konkurranse for å få frem gode, innovative løsninger som bidrar til at både de eldre – og andre med nedsatt funksjonsevne – kan leve bedre og mer selvstendige liv.

Nå er løsningene inne – og de 75 beste plukket ut. Disse er invitert til å delta på en nordisk matchmaking-event i København 4-5 mai 2015.

Blant de 17 norske deltagerne er Innobørs-selskapet CuraGuard – som sikter mot å bli Uber for hverdagstjenester.

– Eldrebølgen representer nok en utfordring for de industrialiserte lands økonomier, men like fullt er det et av de raskest voksende markedene som finnes. Vi er posisjonert i dette markedet fordi vi vet det ligger mye penger i det, og vi posisjonerer oss med en disruptiv forretningsmodell bygget på Facebook, forklarte Lars Ole Mathisen til 3in.no tidligere i vinter.

I konkurransen er også trapperullatoren Assistep som i fjor hentet inn nærmere 700.000 kroner via folkefinansiering.

Høy kvalitet på norske ideer

Utvelgelsen av de beste ideene, viser at de norske ideene i konkurransen holdt et høyt nivå.

For da fristen gikk ut var kun 59 norske ideer påmeldt i konkurransen, mot hele 137 ideer fra Finland. Likevel har Norge fått med flere ideer til andre runde i København enn finnene.

  • Sweden: 20 ideer i andre runde, 75 ideer påmeldt
  • Denmark: 19 ideer til andre runde, 75 ideer påmeldt
  • Norway: 17 ideer til andre runde, 59 ideer påmeldt
  • Finland: 15 ideer i andre runde, 137 ideer påmeldt
  • Iceland: 4 ideer til andre runde, 64 ideer påmeldt.
  • Other: 5 ideer påmeldt

Premie: Testing i Oslo

De fem finalistene vil få testet ut løsningen sin i de fem nordiske hovedstedene, og motta 300.000 kroner til å dekke utgifter.

Men de vil først bli plukket ut etter en ny søknadsrunde i forlengelse av arrangementet i København, der de 25 mest lovende konseptene velges ut. Disse vil motta mentorstøtte og hjelp til å teste ut løsningen på brukere.

Hovedpremien i konkurransen er på 1 million kroner.

Bak konkurransen står de fem nordiske hovedstedene og Nordic Innovation.

Dette er ideene

De 17 norske ideene er:

• ADAPT-ABLE HOME – Alberto Juarez
• Dusjassistent, personlig hygiene – Camilla Strand
• AssiStep – the walker in the stairs – Eirik Gjeldsvik Medbø
• Smartklokka – Fredrik Staksrud Hansen
• Digital læringsarena for pårørende til demens-pasienter (DILP) – Geir Arne Bore
• Verktøykasse for samarbeid mellom pårørende og helsepersonell – Inger Hagen
• Multi Puff – Ingvild Vik
• MOTIview – Jon Ingar Kjenes
• Leve lenger hjemme med glede og trygghet – Jorun Pedersen
• Handlevogn med/uten El-motor – Karin Østerbø Gabrielsen
• Neste generasjon hverdagsrehabilitering – Lars C. Dahle
• Enable people in the users network to contribute on daily tasks (CuraGuard) – Lars Ole Mathisen
• Postkasse 2.0 – Marius Fredriksen
• Hemmavän (arbetsnamn) – Martin Ahlén
• SnowGrip – Sigmund Andenes
• Intelligent trygghetsalarm med kommunikasjon og GPS-sporing – Steinar Bredesen
• Helping hands – Tord Overå

Kvantesprangskommisjonen

Et nytt stort oljefelt åpenbares nå i horisonten. Dette oljefeltet tilhører ingen kontinentalsokkel og tar ikke hensyn til landegrenser. Et hav av informasjon gir et uendelig mulighetsrom for gründere, for eksisterende bedrifter og for nasjonen Norge, skriver Stig Morten Mjølsnes, produktdirektør i Evry.

I sin rapport «Produktivitet – grunnlag for vekst og velferd» som Produktivitetskommisjonen la fram i februar i år, forekommer ordet «innovasjon» 415 ganger, «teknologi» 302, «digital» 49, og «IT/IKT» 42 ganger. Ordet «forretningsmodell» forekommer 1 gang.

I rapporten fremstår IKT mer som et verktøy for gradvis produktivitetsforbedring enn som det kvantespranget digitaliseringen i virkeligheten er.

Stig Mjølsnes, Evry. FOTO: CF-Wesenberg
Stig Morten Mjølsnes, produktdirektør i Evry. FOTO: CF-Wesenberg

“Software er i ferd med å spise verden,” sier Netscape-gründer og teknologiinvestor Marc Andreessen. Digitaliseringen legger veletablerte bransjer vidåpne for helt nye forretningsmodeller. For sju år siden eksisterte verken Airbnb eller Uber. Airbnb har nå flere rom enn Hilton-kjeden, i New York er det flere svarte Uber-taxier enn det er yellow cabs.

Airbnb eier ingen hoteller, Uber ingen biler, og netthandelen AliExpress ble verdens største børsnotering uten et eneste varelager.

Det de har er digitale forretningsmodeller og programvare som kobler sammen tilbydere og kjøpere, skaper globale nettverkseffekter – og utraderer dagens markedsledere.

Fra verktøy til hjerte

I Norge har aksjeroboter radert meglerbransjen. På kundesenteret til et stort mediekonsern besvarer roboten Amelia 63% av alle innkommende samtaler og kutter svartiden fra 5 minutter til 0, behandlingstid fra 18,5 minutter til 5.

Facebook og Twitter stjeler medias annonseinntekter og nyhetsdistribusjon, og i Associated Press og New York Times skriver robotjournalister 9 artikler i sekundet og tilpasser sportsartikkelen til om du som leser holder med det vinnende eller tapende laget.

Bill Gates sa allerede i 1985 at vi har en tendens til å overvurdere endringer de neste 2 årene, og undervurdere det som skal skje de neste 10. I dag undervurderer vi antakelig det som skjer de neste 5 år, og IT er endringsmotoren.

Informasjonsteknologien har tatt spranget fra nyttig kontormaskin til å bli hjertet i bedriftenes forretningsmodell.

Billig arbeidskraft vs. teknologi

I EU står teknologi for mer enn 50 prosent av produktivitetsveksten. I Sverige, et av verdens mest innovative land står den for 42%. I Norge har BNP pr capita stått stille siden 2005. En av årsakene er som Cathrine Sandnes påpeker i Dagens Næringsliv 1. mars 2015 er at vi har importert billig arbeidskraft i stedet for å investere i teknologi. Det er bra å sysselsette flere, men det gjør oss ikke mer effektive.

Informasjon er den nye oljen, og digitaliseringen vår tids industrielle revolusjon. Informasjon legger grunnlag for nye tjenester og helt nye forretningsmodeller. Kanskje får du gratis eller sterkt rabattert mat levert på døren av Google i 2020 i bytte mot dine persondata. Kanskje kan vi snart takke Apple eller Nike for å ha bidratt til bedret folkehelse basert på kontinuerlig måling av kroppen.

Lønnskonto og enkle transaksjoner håndterer sannsynligvis teleselskapene like bra som tradisjonelle banker. Penger låner vi av hverandre. Komplekse algoritmer og sosiale medier gjør dette sikkert og trygt.

IKT vil endre alle bransjer. Vi trenger et næringsliv bygget for kontinuerlig og plutselig endring av alt fra prosess til forretningsmodell, og vi trenger medarbeidere som kan bygge nye, virtuelle virksomheter på en strøm av data. Ciscos toppleder John Chambers uttalte i januar i år at «i 2014 måtte 6000 personer slutte hos oss, men vi ansatte 6000 nye med en annen type kompetanse».

Kvantesprangskommisjonen

Den nye digitale verden krever ny ledelse. Da elektrisiteten kom til fabrikkene for 100 år siden, tok det 30 år før bedriftene oppnådde høyere produktivitet. Det tok nemlig 30 år før daværende ledere gikk av med pensjon. De nye lederne forstod at prosesser måtte endres for å få effekt av den nye teknologien. Vi skal ikke pensjonere dagens ledere, men trenger organisasjoner bygget for kontinuerlig endring.

Vi har ikke tid å vente 30 år før vi utnytter vår tids elektrisitet, digitaliseringen.

Vi snakker om 3 år, eller kanskje bare 3 måneder.

Digitaliseringen av samfunnet handler ikke først og fremst om effektivisering. Vi står foran et kvantesprang som vil endre næringslivet og nasjonen for alltid.

Det vi trenger er en kvantesprangskommisjon som forstår at vi står foran en revolusjon.

Her er årets “tause helter”

Eirik Røthe fikk Intraprenørprisen 2015.

– Innovasjon og konsulentvirksomhet er ikke så god kombinasjon, forteller vinneren – som brukte ettermiddag og kvelder på å realisere prosjektet. 

Intraprenørprisen for 2015 gikk til Eirik Røthe som er systemutvikler i Evry. Han har på eget initiativ drevet frem utviklingen av Melkebanken, en app som gjør det enklere å ta i mot morsmelk og fordele denne på på sykehusene.

Løsningen ble utviklet av Røthe på ettermiddag og helgetid, ettersom den ikke passet inn i den vanlige organiseringen.

– Jeg jobbet som konsulent og må fakturere timer. Innovasjon og konsulentvirksomhet er ikke alltid en god kombinasjon, kommenterer Røthe etter å ha mottatt prisen tirsdag ettermiddag. Prisutdelingen ble arrangert i samarbeid mellom Iterate og Handelshøyskolen BI.

Røthe er dermed årets fremste “tause helt”, ifølge begrepet som Innovasjon Norges omstillingssjef Mona Skaret lanserte via 3in.no i vinter.

Se oversikten over de nominerte her!

Ny hederspris: Arendalskonferansen

"Playmaker" Kjell Sjursen i Arendal kommune fikk sin helt egne pris -  årets hederspris - for blant annet å ha skapt Arendalskonferansen.
“Playmaker” Kjell Sjursen i Arendal kommune fikk sin helt egne pris – årets hederspris – for blant annet å ha skapt Arendalskonferansen.

I tillegg ble årets hederspris for første gang utdelt til Kjell Sjursen i Arendal kommune.

Han er en av opphavsmennene bak Arendalskonferansen.

– Jeg driver med intraprenørskap i hodene på folk. Det kan være vel så vanskelig som å å lage apper eller systemer, sier Sjursen.

Han forteller om en reise der han halvparten av de siste 16 årene har jobbet mot sitt eget bystyre. På veien har han bygget nettverk og mobilisere til endring på tvers av Forskningsråd, departementer og idelle organisasjoner.

På veien ga han seg selv tittelen “playmaker – kobler av mennesker og gode ideer”, uten å spørre rådmannen.

– Bystyret trodde ikke på det jeg holdt på med, og produserte flere motforestillinger. I dag står de i kø for å være med på konseptet, sier Sjursen – og viser til Arendalskonferansen.

Priser til Kartverket og Hafslund

Prisen for “årets sorte svane” gikk til Kartverket for å ha lagt sjøkart gratis ut på nett.

– Kartverket har lagt arvesølvet ut på nett i digital løsning. De tilbyr sjøkart oppdaert for alle. Det gir høyere kvalitet for brukerne og mer effektivt arbeid internt. Vi tror det kan føre til store endringer i markedet de oprerer i, derfor går prisen for årets sorte svane til Kartverket, begrunner juryen.

Prisen for årets markedseksperiment gikk til Hafslund Strøm for Link-prosjektet.

Prosjektet utvikler smart hjem-tjenester for å gi kundene full kontroll på strømforbruket og enklere måleravlesning.

– Ikke de tause heltene

Men hvor tause er egentlig intraprenørene?

Fjorårets intraprenørprisvinner Hanne Nettum Breivik i Ruter kjenner seg ikke helt igjen i beskrivelsen. Under konferansen fortalte hun om hvordan Ruter sender hele organisasjonen ut for å snakke med kundene – for å sikre at de hele tiden er på tå hev for kundens ønsker.

– Jeg tror ikke det er de tause som er intraprenører. Det er de som høres og synes, og som tråkker på tær og gjerne tråkker en gang til – og kommer sånn halveis skadet ut av det, men styrket i troen på løsningene de vil lage, beskriver Breivik.

Krevende farvann – en verden i endring

Vi er altså åtte ganger mer avhengig av hverandre enn for 45 år siden. Men når maktforholdene er i endring må vi være på vakt, skriver DNV GLs Bjørn K. Haugland. 

Det geopolitiske landskapet har endret seg dramatisk på få år.

Vi skal ikke mer enn ett år tilbake før det syntes utenkelig at ett europeisk land ville gå inn og annektere landområder fra et annet. Ei heller forestille seg den brutale fremveksten av den islamske stat IS og deres herjinger i Midtøsten. Samtidig opplever vi i dag den største flyktningkrisen verden har sett siden andre verdenskrig. Tusenvis av mennesker dør mens de desperat forsøker å ta seg over Middelhavet til Europa. Som en liten åpen økonomi påvirkes Norge av det som skjer rundt oss.

Vi må forstå kreftene som er i spill dersom vi skal lykkes i å navigere en verden i endring.

For vi er alle i samme båt.

Den reelle verdien av verdenshandelen har økt åttegangen siden 1970. Vi er altså åtte ganger mer avhengig av hverandre enn for 45 år siden. Men når maktforholdene er i endring må vi være på vakt.

Lille Norge påvirkes umiddelbart av det som skjer på den andre siden av jorden. Vi må følge med på det som skjer rundt oss. Og vi må samarbeide enda tettere, både her hjemme og på kryss av landegrenser.

Forrige uke var hele den maritime næringen i Norge samlet i forbindelse med Rederiforbundets årskonferanse. Vi ble igjen minnet om at et lite land som Norge langt fra er skånet fra det som skjer rundt oss. Diskusjonene la vekt på det fragmenterte sikkerhetspolitiske bildet; et klima i endring og en verdensøkonomi preget av dempet økonomisk vekst.

Her hjemme har vi sett ringvirkninger i form av lavere oljepris, høyere kostnader og lavere aktivitetsnivå på sokkelen. Geopolitiske, sosiale og økonomiske rammebetingelser er kort og godt i sterk endring. Årskonferansen var også lanseringsplattform for Rederiforbundets Konjunkturrapport med den treffende tittelen «Krevende Farvann».

Krevende farvann fordi Norges mest globaliserte næring, nemlig skipsfarten og øvrige maritime virksomheter, er svært utsatt for de globale utviklingstrekk vi nå ser i spill rundt oss.

Det er i motbakke det går oppover

Norge er i dag verdens sjette største, og en av de mest avanserte, maritime nasjoner. Vi står sterkere enn noensinne med mer enn 1800 norskontrollerte skip og rigger i aktivitet over hele verden. Det norske maritime klusteret er sterkt, komplett og sammensveiset.

Næringen har de siste 100 år viste evne til innovasjon og omstilling, og burde være godt posisjonert til å ta ledertrøyen når en nå skal navigere gjennom krevende farvann. Det knyttes derfor store forventninger til regjeringens nye maritime strategi som lanseres i juni.

Jeg håper vi får se modige og tydelige grep som legger til rette for at norsk maritim næring kan gå en lys fremtid i møte. At vi får se en maritim strategi som bærer preg av tydelige og forutsigbare rammebetingelser og gode insentiv ordninger – som igjen bidrar til å løfte frem teknologier og løsninger for en konkurransedyktig og bærekraftig næring i årene som kommer.

Den norske maritime næringen gjør, på sin side, allerede mye for å ta seg gjennom det grønne skiftet. Environmental Ship Index (ESI) identifiserte nylig skip med lave utslipp og gav dem score etter hvor miljøvennlige de er. Av 3194 skip var det kun 50 som hadde en score som er høyere enn 50 poeng.

Av de ti mest miljøvennlige skipene er hele ni av dem norskeide. Det siste er et svensk skip.

Et av de fremste konkurransefortrinn for norsk maritim sektor er utvilsomt det tette samarbeidet mellom myndigheter, forskning og næring. Gode eksempler på dette er NOx-fondet, som har tilrettelagt for LNG som et realistisk alternativ til tungolje, samt det grønne skipsfartsprogrammet opprettet for å fremme bruk av batterier, hybrid systemer og andre lavutslipps-teknologier i norsk nærskipsfart. Begge er eksempler som bidrar til å posisjonere Norge langt fremme i forhold til det grønne skiftet. Jeg mener en enda sterkere satsing på denne typen offentlig privat samarbeid er vesentlig skal vi lykkes i å lede an i det paradigmeskiftet vi nå står overfor.

Alle gode ting er tre

Jeg mener det særlig er tre forutsetninger som må på plass dersom vi skal greie å møte de utfordringene næringen nå står ovenfor.

For det første bør vi ha en tydelig artikulert visjon om å gjøre Norge til verdens mest effektive og miljøvennlige kystfartsnasjon.

Vi kan bruke aktiviteten langs kysten vår til å utvikle ny grønn teknologi, implementere løsninger og fornye en aldrende kystflåte. Dette vil kreve et nasjonalt løft og tett samarbeid mellom aktørene. Fordelene er mange, ikke minst i tider med fallende ordreinngang hos verftene, og Norge vil blant annet kunne:

  • Bidra til å oppfylle både nasjonale og globale klimamål.
  • Skape grønne arbeidsplasser og innovative, konkurransedyktige teknologier og tjenester.
  • Gi eksportmuligheter for norsk maritim næring, energisektor og leverandørindustri.
  • Gjøre Norge til verdensleder innen grønn kystfart og bli et utstillingsvindu for resten av verden.
  • Virkeliggjøre Regjeringens nye strategi og handlingsplan for grønn skipsfart.

For det andre må vi raskt posisjonere oss inn i en fremtid som er digital.

Digitalisering kombinert med inntreden av stadig mer avanserte sensorer, roboter og 3D printing, vil skape en plattform som kan endre samfunnet og økonomien på en måte som i dag kan være vanskelig å fatte. Om få år vil vi se sensorer på størrelse med en femkroning, med kapasiteten til dagens smarttelefoner. For maritim næring innebærer dette økt effektivitet og bedre ressursutnyttelse.

Den digitale økonomien vil påvirke alt fra hvordan man driver flåten til regulatoriske prosedyrer, navigasjon, design og bygging, vedlikehold og operasjoner. Økt datakraft, bedre sensorer og smartere kommunikasjons- og visualiseringsløsninger vil skape en mer effektiv næring som utnytter ressursene bedre og er tettere integrert med globale verdikjeder. Blant annet betyr dette at vi vil kunne analysere skipsfunksjoner på en bedre måte, noe som igjen forbedrer både effektivitet og sikkerhet.

IKT og digitalisering er muliggjørende teknologier – og viktige virkemidler for innovasjon, vekst og omstilling i norsk økonomi.

For det tredje bør vi forsterke innsatsen på forskning, utvikling og kompetansehevning.

Kunnskap gir oss innovasjons- og endringskraft. Vi står utvilsomt overfor flere og større teknologiendringer i maritim bransje de neste 10 årene en det vi har sett på lenge. Vi må forberede oss på innovasjon utover forbedring av selve skipet. Vi må forstå hvordan skipet og sjøtransport passer inn i en lang verdikjede – og vi må ha fokus på hele spekteret fra teknologiinnovasjon, tjenesteinnovasjon og smart regulering.

For fremtiden består av delingstjenester.

Nye konsepter som Uber og AirBnB viser innovasjonskraften i tjenester som effektiviserer ressursbruk. Hva kan maritime næring lære av dette? Hvilke nye muligheter åpner det for?

Da Lasse Kristoffersen, Konsernsjef i Torvald Klaveness rederi, under Årskonferansen ble spurt om hvordan han vil posisjonere seg for fremtiden svarte han kontant – ”med økt innovasjonskraft”. Og da ikke bare for å se på å utvikle nye grønne skip, men som han sa «kanskje er det ingeniører som raskt og innovativt kan gjøre en rask voksende datamengde om til informasjon, kunnskap og beslutningsstøtte vi vil trenge mest av om 5 – 10 år?».

Siste tango i Paris?

2015 er av mange karakterisert som et vendepunkt når det gjelder klimaet vårt. Vi står overfor en helt ny klimavirkelighet. Det bygges nå ut mer fornybarkraft enn fossilkraft. Forrige uke la nyhetsbyrået Bloomberg frem tall som viser at oljeindustrien er i ferd med å miste sitt grep på bilindustrien. Alternative energiformer er i økende grad konkurransedyktig, både på pris og på kvalitet.

I september skal FN bestemme nye globale bærekraftsmål som skal vise oss veien frem mot 2030 og i desember forhandles en ny global klimaavtale i Paris. USA og Kina som samlet står for mer enn 40% av de globale klimagassutslippene annonserte allerede i november, planer for hvordan utslippene nå skal reverseres. Sammen med EU viser verdens to største økonomier at de er innstilt på å få til en avtale. NATOs tidligere generalsekretær Anders Fogh Rasmussen peker på samarbeidet mellom USA og Kina som en av de virkelig håpefulle vendingene i en ellers dyster, fragmentert og polarisert verden.

Global avtale eller ikke, det ligger et hav av muligheter for en norsk maritim næring til å se på endringene en ny klimavirkelighet tilbyr på største alvor, navigere krevende farvann og agere på en slik måte at de neste generasjoner vil se tilbake med stolthet.

Men vi må begynne nå.

I morgen kan det være for sent.

Gründerne vil ha Startup-bydel på Tøyen

Foto: Gorm K Gaare/Oslo Business region!

IKT-Norges forslag vant frem i tirsdagens Drømmeløft for gründere. 

På over 80 Drømmeløft har Innovasjon Norge samlet inn synspunkter fra de aller fleste aktørene og bedriftene i det norske innovasjonsmiljøet. Tidligere i vinter ropte investorene på matching, matching, matching.

Først i går var tiden inne for å høre på gründerne selv, da Oslo Business Region og Mesh samlet gründerne og inkubatorene til å gi sine innspill.

Aller mest populært blant deltagerne var forslaget om å etablere en egen gründerlandsby på Tøyen (se liste nedenfor).

Heidi Austlid i IKT-Norge mener en oppbygging av en slik bydel, vil være en garanti mot at Tøyenløftet ikke blir en fiasko.

Hun viser til at stedet har  enorme næringslokaler som i dag brukes av bilbutikker på Ensjø. Samtidig bygges det 30.000 nye boliger i området.

– På Tøyen har vi vanvittige muligheter for å skape en ny norsk startupbydel. Det kan bli Oslos svar på Hackney, sier Austlid.

Hackney er bydelen i London der IKT-Norge og Oslo Business Region har etablert et eget kontorfelleskap for norske gründere. Representanter fra Hackney har også vært flere ganger i Norge for å fortelle om byforvandlingen, sist under IKT-Norges Neo-konferanse.

Dette er listen

3in.nos raske opptelling av resultatene rett etter arrangementet viser at gründerne, ved siden av Startup-landsbyen, først og fremst ønsker seg:

• Startup Village Tøyen – 32 stemmer
• Kobling av erfarne og uerfarne gründere – 28 stemmer
• Matching offentlig/privat kapital – 25 stemmer

Altså står investorenes høyeste ønske på gründernes tredjeplass.

Andre forslag var etablering av bransjespesifikke huber, skatteincentiver og kobling av etablerte selskaper med gründere.

Arrangør Fredrik Winter i Oslo Business Region (OBR) lover å jobbe aktivt for å følge opp innspillene. Han lover at kobling mellom erfarne og uerfarne gründere er noe OBR vil gjøre enda mer av fremover.

Også matching håper han å se mer til.

– Det er et godt virkemiddel, der “saksbehandlingen” skjer automatisk og på en bedre måte ved at at noen putter inn egne penger i selskapet, sier Winter.

Må skape verdensmestere

Kobling av ulike personer er også noe både Innovasjon Norges gründersjef Bård Stranheim og Startup labs Rolv Assev er opptatt av.

– Jeg skiller på gründere og entreprenørskap. I Hydro hadde Christian Birkeland mange gode ideer, men det var Sam Eydes evne til å se problemet. Det å løse sultproblemet i verden, og ikke bare verdens største gjødselfabrikk som gjorde en forskjell, mener Stranheim.

Startuplabs Rolv Assev er opptatt av at Norge må bygge verdensmestere:

– Hvordan blir vi verdensmester i cricket, spør Assev. 

– Det handler om å etablere selskapene som blir verdens beste. Vi må spørre om hva vi kan gjøre for å hjelpe selskapene til å bli verdensmestere, sier Assev.

Hans svar er å bli bedre på å sette sammen de riktige teamene.

– Mange har visjoner og tanker, men det er krevende å gjennomføre. Ved å koble de unge og sultne med erfarne folk, kan vi få til mye, sier Assev.

(Bildet: Norske gründere samlet til Drømmeløft på Mesh tirsdag. Foto: Gorm K Gaare/Oslo Business region!)

3 steg til Big Data

Ikke la Big Data skuta seile sin egen sjø, ta plass ved roret og sett kursen mot din egen Big Data horisont nå!

(Artikkelen er presentert på vegne av søkeselskapet Comperio)

Big data er tidens tredje hotteste buzzword, men ikke alle er klar over hva det er, hvor de kan finne det, eller hva man skal med det. Big Data er i ferd med å vokse frem under beina på de fleste av oss. Det digitale universet fordobles for annet hvert år som går.  Internett, mobil og ikke minst tingenes internett genererer stadig mer informasjon.

Skal du lykkes i forretningslivet i dag, er du avhengig av å kjenne brukernes bevegelser og kunne tilpasse løsningen din etter dette.

Du kan velge å stole på maktene, som Snåsamannen eller Märtha, eller du kan ta makten i din egen hånd og høste innsikten som ligger begravet i virksomhetens og brukernes logger.

3 steg

Vi tar utgangspunkt i at du har en nettside, og at du får tak i loggene til denne. I tillegg trenger du en datamaskin, samt en datakyndig person, helst en med utvikler-kompetanse.

Slik kommer du i gang:

  1. Identifiser 3 målbare KPI’er.
    Forslag: Sidevisninger pr. dag, Mest brukte spørreord, Responstid pr.side
  2. Mat loggene inn i ELK.
    Finn logdata og en utvikler. Utvikleren finner lett ut av dette.
  3. Visualisér KPI’ene.
    Hold fast i utvikleren, mens dere sammen ser på dataene i Kibana og finner passende grafisk fremstilling.

KPI

Forslagene til KPIer er standard måletall for nettsider. Dette er tall som alle nettsideanalyseverktøy, som Google Analytics, kan gi deg i dag. Forskjellen er at nå er det du som setter sammen grafene og utvikler verktøyene,  dataene tilhører deg, og måten du velger å sette informasjonen sammen på for å skape innsikt er helt opp til deg selv. Igjen; Hensikten her er å demonstrere en teknikk og vise fram et verktøy, ikke å fortelle deg hvilke KPIer du bør være opptatt av.

ELK

ELK , som nevnt over, eller den såkalte “ELK stacken”, tilbyr et komplett Big Data lagrings-, søk- og analyse-verktøy. ELK står for Elasticsearch, Logstash og Kibana, en samling open source produkter utviklet av teknologiselskapet Elastic. Søkemotoren Elasticsearch er kjernen i stacken, med fokus på utviklervennlighet og skalerbarhet. Logstash mater data inn i Elasticsearch, mens Kibana tilbyr ad-hoc data-analyse og nydelige visualiseringer og grafer.

Netflix, GitHub, Microsoft er eksempler på gigantvirksomheter som benytter Elasticsearch i kjernen av sin virksomhet.

Bakgrunnen til plattformens popularitet ligger i at den er enkel å starte med, samtidig som den leverer uovertrufne søke- og analyse-muligheter.  ELK stacken nevnes ofte i samme åndedrag som Big Data, ettersom den takler større  datamengder.

En start

Loggene til nettsiden din kvalifisere antakeligvis ikke helt til betegnelsen Big Data. Poenget er at verktøykassen vi introduserer  her står du rustet til større oppgaver.

Du kan kan komme i gang med å ta makten over bedriftens datalogger uten at det krever store ressurser. Planen kan legges underveis, samtidig som enkel tilgang til rådata alene kan skape både ny innsikt og nye spørsmål og behov.

Søk og analyse av store datamengder, som f.eks. transaksjonslogger, nettverkstrafikk, brannmur, internett-aktivitet i stor skale, som twitter, irc, nettsider osv.

Det norske søketeknologiselskapet Comperio er partner med Elastic, og har mange utviklere som du kan hjelpe deg gjennom disse tre stegene. Comperio har jobbet med søk siden 2004 og er et av verdens ledende selskaper innen søketeknologi.

Ikke la Big Data skuta seile sin egen sjø, ta plass ved roret og sett kursen mot din egen Big Data horisont nå!

(Artikkelen er presentert på vegne av søkeselskapet Comperio)

(Les om Comperios frokostmøte om hvordan forstå kundene dine bedre)

Fremtiden krever “empower-ledere” – er du en av dem?

De beste til å bringe oss videre er unge sterke lederstemmer som ikke ønsker å være bundet av gamle dogmer om hvordan noe være. Vi tror sterkt på at etablerte ledere trenger ”unge hoder” for å lede oss til fremtidssamfunnet, skriver Anne Mette Røsting og Trude Dybendahl.

Vi sier at den største utfordringen for dagens unge leder-emner er deres ønske om å møte ledelse som inspirerer dem til kreativitet, at de blir oppmuntret og applaudert til å utfordre de etablerte sannhetene de ser burde gjøres noe med, og at de får mulighet til å dyrke fram sine talenter og unikhet for å bringe dette frem i jobb-sammenheng. I tillegg vil mange selv mene noe om “hva de vil jobbe med, med hvem, når og hvordan”. Dette er ikke egoistisk, men kommer faktisk fra et dypt ønske om å “gjøre en forskjell”, et ønske om å være til tjeneste” for noe større enn dem selv. Disse unge lederne vet at den beste måten å skape stor innflytelse i næringslivet og verden på er ved å elske det de gjør.

Hva kjennetegner en EMPOWER-leder?
“Empower-lederne, også kalt Kraft-ledere, er visjonære og kommer fra fremtiden. Disse lederne heier deg frem, inspirerer deg og gir deg opplevelsen av at DU kan være og handle på en slik måte at det ikke finnes grenser for din storhet. En Empower-leder er ingen tradisjonell rollemodell for deg. Han eller hun ser deg som større enn du klarer å se deg selv, ser talentet ditt, og bringer deg i kontakt med det du lidenskapelig brenner for. Og Empower-lederne utfordrer deg til å skape dette!”   – Anne-Mette Røsting

D2- Stol AM

Bilde: Anne-Mette Røsting, CEO Natural Force og grunnlegger av Empower333 og Young Leadership Academy777. MBA/NLP, Motivational Speaker og Intuitiv Visjonær.

 

HVORFOR ER DETTE VIKTIG – HVORDAN KOMMER VI DIT – OG HVA SKAL TIL?

En ting er helt sikkert;

VI TRENGER EN HELT NY TYPE LEDELSE FOR EN HELT NY VERDEN
Empower-ledelse er viktig fordi vi lever i en verden i store endringer, hvor organisasjons-kraften flyttes fra ledelsen til medarbeiderne. Vi lever i en tid hvor alt endrer seg, og når alt endrer seg – endres alt. Mer enn noen gang er det medarbeiderne som er bedriftens virkelige kapital. Det skal kanskje dagens ledere ta sterkere inn over seg.

Hva om det grunnleggende ledermålet var å styrke deg, gi deg næring, og forsterke ditt iboende talent? Hvor annerledes ville verden bli da? Vi har mye å lære om fremtiden. De beste til å bringe oss videre er unge sterke lederstemmer som ikke ønsker å være bundet av gamle dogmer om hvordan noe være, i samspill med eldre stemmer som har frigjort seg fra ”same procedure as last year”. Vi tror sterkt på at etablerte ledere trenger ”unge hoder” for å lede oss til det samfunnet som vi allerede begynner å se konturene av. Et lederhode fra fremtiden ser hva som er best for alle i gruppen, og setter seg selv og personlige interesser til side. Egeninteressen viker plass til fordel for fellesskapet.

Mange av disse fremtids-stemmene stiller spørsmålet; ”Hva om læring og utdannelsen var annerledes?

Aftenpostens forside lørdag 25. april dekkes av overskriften: ”RAKKER NED PÅ NORSK SKOLE”. Professor og internasjonal skoleforsker, John Hattie, trollbandt 500 skoleledere, politikere, byråkrater og andre på torsdag. Trollbandt! ”Hverken lekser, lengre lærerutdanning, aldersblandede klasser eller fritt skolevalg virker”, viser hans forskning, og han avslutter med å spørre: ”har Norge råd til å styre etter synsing?” Norge satser på elementer som elevene lærer lite av! Han avsluttet med å gi norsk skole en knusende dom. Den norske skolen bidrar ikke til å lete fram talentene i oss, men gjør oss heller mer konforme og til repeterende vesener som premieres høyt om vi er gode til nettopp det; å repetere kunnskap. Det er ikke det vi primært trenger for å utvikle et helt annerledes og bærekraftig samfunn! Om ikke norsk skole bidrar til å utvikle kreativitet og unik skaperkraft; hvem skal da gjøre det?

 

VI MÅ LØFTE FREM FREMTIDS-STEMMENE!
Den 28 år gamle, internasjonalt prisbelønte entreprenøren Rahfeal Gordon fra New York vil bygge bro til fremtiden sammen med de norske, ”eldre” og visjonære lederhodene, i dette tilfellet oss, Trude Dybendahl og Anne-Mette Røsting. Vi jobber gjennom Natural Force og Empower333 med utvikling av fremtids-lederne som både tør og ønsker å være annerledes og gjøre en stor forskjell, ved å lede fra passion og troen på samskaping heller enn konkurranse.

Trude s-hv
Bilde: Trude Dybendahl (CEO Education, Natural Force og Empower333. Verdensmester langrenn, Human Developer, Bachelor BI, Sertifisert Coach

Det finnes utrolig mange inspirerende historier der ute med folk som mot alle odds har lykkes. Rahfeal Gordon er intet unntak, og han har kommet langt i forretningsverden etter sin vanskelige start som hjemløs på gatene i Newark, New Jersey, USA. I snart ti år har han jobbet med igangsetting av tiltak og skapt virkningsfulle resultater. Rahfeals livsmotto er; “Your location is not your destination”, noe som han helt klart har etterlevd. Han er tildelt flere priser for sitt entreprenørskap, sine foredrag og som forfatter.

Rahfeal gir viktig innsikt i de miljømessige og fysiske forhold som påvirker den enkeltes personlige vekst og suksess. Han vet hvordan han skal skape positive miljøer i næringslivet for mennesker som igjen øker lagspillet på arbeidsplassene. Når unge og etablerte ledere forener energiene sine skapes det garantert magiske resultater.

Sammen er vi fremtiden!

Vi ønsker Rahfeal Gordon velkommen til Norge, for å inspirere deg sammen med Empower333. Du kan møte oss den 5. mai kl. 18:00-20, på vårt arrangement “Hacking the Future of Leadership!”. Les mer her.

(Bilde: Rahfeal Gordon, som kommer til Norge i mai for å holde foredrag ved Partnership for Change-konferansen og eget seminar; “Hacking the Future of Leadership!”)

Skrevet av: Anne-Mette Røsting og Trude Dybendahl

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...