Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Slår sammen innovasjonsnettverk

Innovation Forum Norway i medvind – går sammen med InnoLink og blir Norges ledende nettverk for innovatører.

(Denne artikkelen er presentert på vegne av Innovation Forum Norway)

Innovation Forum Norway og InnoLink presenterer nå ny strategisk samarbeidsavtale og skaper landets desidert største og ledende innovasjonsnettverk.

“De beste innovatørene jobber bevisst og hardt for å skape konkurransefordeler og de er allerede langt foran sine konkurrenter. Våre vel 500 medlemmer forteller oss at verdien av å møte likesinnede på tvers av bransje, sektor og tradisjonelle skillelinjer er viktigere enn noensinne” sier Anders Lier, styreleder i Innovation Forum Norway.

Gründer i Innoco, Sjur Dagestad, sier dette om hvorfor de nå velger å legge InnoLink med over 150 medlemmer inn i Innovation Forum:

”I fjor lagde vi boka ”Innovasjon i praksis – veien til den andre siden” gjennom kollektiv innsats i InnoLink – og på basis av den erfaringen ser vi verdien av å bygge et enda sterkere nasjonalt innovasjonsnettverk. Rett og slett fordi det gjør det enklere for våre respektive medlemmer å utveksle erfaringer og kollektivt løfte hverandre på veien mot innovasjonssamfunnet. Summen av våre to nettverk gir oss også muligheten til å tilby våre medlemmer relevante faggrupper som går i dybden på de utfordringene våre medlemmer daglig møter. ”

”Vi er overbevist om at økt kunnskap om innovasjon som skaper konkurransemessige fordeler og bedre informasjonsdeling er nøkkelen til å skape økt omstillingskraft og mer innovasjon i Norge, og mener dette grepet øker verdien for våre medlemmer”, sier generalsekretær i Innovation Forum Norway, Truls Berg.

“For Innovation Forum Norway er det en styrke at de ledende kunnskapsmiljøene velger å bli medlemmer hos oss. Tross alt er innovasjon en lagidrett, og sammen er vi dyktigere enn hver for oss”, fortsetter Berg. 

Litt om Innoco og InnoLink;
Innoco AS representerer et unikt kompetansemiljø innen innovasjon. Basert på mange års erfaring med ulike innovasjonsprosjekter bistår vi etablerte virksomheter som ønsker å styrke evnen til nyskaping og fornyelse. InnoLink er et innovasjonsnettverk som gir medlemmer mulighet til å være oppdatert på de nyeste trendene innenfor innovasjonsfaget. Medlemmer får innsikt i hvordan innovasjonskunnskap omsettes til praktiske løsninger, samtidig som man bygger nyttige relasjoner.


Litt om Innovation Forum;
Innovation Forum Norway er Norges ledende forum for innovasjon. Forumet består av 500 av Norges ledende innovatører i vel 90 virksomheter. Medlemmene inviteres inn basert på komittment og engasjement til innovasjon fra ledelsesnivået, og kommer fra både offentlig sektor og fra næringslivet, og favner alt fra store, globale aktører som DNV GL og Telenor med enorme ressurser, til små lokale innovative oppstartsmiljøer.

Forumet kjennetegnes av en felles erkjennelse av at de fleste virksomheter sitter på en gullgruve av ubenyttede ideer som ved intelligent bruk kan brukes til å skape nye forretningsmuligheter.

 

Kontakt:

Innovation Forum Norway
Generalsekretær, Truls Berg      
Tlf.: 900 26 806          
Mail: truls.berg@digitalinsight.no

Innoco AS
Daglig leder, Christian Ursin-Holm
Tlf.: 481 56 067
Mail: christian@innoco.no

Kan norsk finans vise veien?

Forsikringsselskaper bør investere 4 prosent av forvaltningskapitalen i sosiale forretningskonsepter, mener fredsprisvinner Mohammed Yunus. Kan norsk finans følge opp?

Torsdag i forrige uke arrangerte Mikrofinans Norge European Social Business Forum med nobelprisvinner Mohammed Yunus som trekkplaster og naturlig midtpunkt. Vel 140 eksperter på sosial forretningsdrift, politikere og næringslivsfolk møttes i Kolbotn’s storstue og fikk servert en rekke innspill fra engasjerte endringsagenter fra en rekke land. Forumet ble ønsket velkommen av ordfører Ildri Eidem Løvaas før arrangementets primus motor, Unni Beate Sekkesæter, introduserte en engasjert fredsprisvinner som mente at alle mennesker er født som entreprenører. La oss vri tankegangen fra arbeidsledighet til entreprenørskap: Gå i gang, vær kreativ, gjør noe for andre og skap noe som bidrar positivt.

I løpet av dagen ble det rik anledning til å dykke ned i ulike problemstillinger, og vi ble presentert for vidt forskjellige konkrete prosjekter drevet frem av ildsjeler fra blant annet Spania, Albania og Tyskland, i tillegg til gode innspill fra også norske sosialentreprenører.

I den avsluttende paneldebatten hvor også 3in’s ansvarlige redaktør var en av deltagerne kom fredsprisvinneren med en klar oppfordring til storkapitalen i form av en oppfordring til Norges største forsikringsselskaper om å investere 4 prosent av den samlede forvaltningskapitalen på sosiale forretningskonsepter som kundene gis anledning til å påvirke.

En spennende tanke som fornuftig investert bør kunne gi et viktig signal til verden om at mange små lån til dem som skaper nye virksomheter.  Som Unni sa det – Social business er et selvforsterkende system: De som får lån, kommer ut av arbeidsledighet, betaler tilbake pengene – som igjen kan brukes til å etablere ny business.

Kanskje norske finansforetak kan vise både Mohammed Yunus og verden at det ligger god avkastning i sosialt motiverte investeringer – tross alt har jo Grameen Bank som Yunus startet blitt en av Bangladesh’s største virksomheter.

Foto: Vilde Vegem

Hvorfor Posten Tilbudssøk investerer i søk?

Å konvertere til ny teknologi er ikke gjort over natten. Posten Tilbudssøk har gjort det – sammen med eksperter fra Comperio.

(Artikkelen er presentert på vegne av det norske søkeselskapet Comperio)

Gjennom Tilbudssøk kan detaljhandelsselskaper laste opp reklameblader og produktene gjøres søkbare på nettstedet Tilbudssøk. Sammen med Comperio har Posten Tilbudssøk nå tatt steget over på moderne teknologi. Med dette nærmer de seg tilgang på nær sagt ubegrensede muligheter for å analysere brukerstatistikk.

Men vil dette gjøre Postens tjeneste mer relevant for kundene?

Nyere er bedre

For å sikre en best mulig søkeløsning for brukerne besluttet Posten sammen med søkeentusiastene i Comperio at det var på tide å oppgradere søkemotoren. Tjenesten har i en årrekke benyttet FAST ESP som søkemotor, et produkt som Comperios søkeeksperter har en lang historie med. Nye krav fra brukerne samsvarer bedre med hva ny teknologi kan tilby. Valget falt på teknologi fra Elastic som den best egnede kandidaten.

Prosjektet hadde tre hovedleveranser:

• Erstatte søkemotoren FAST ESP med Elasticsearch og opprettholde eksisterende funksjonalitet og enklere utvikle ny funksjonalitet
• Legge geodata til produkter, slik at en bruker kan finne nærmeste butikk som tilbyr produktene
• Sette opp rikholdig og verdigenererende logganalyse med Logstash og Kibana

Vi har tatt en prat med en av søkekspertene i Comperio om prosjektet.

«Kibana er fantastisk å jobbe med, og vil generere mye ekstra verdi for kunden og deres annonsekunder i form av kunnskap om brukeratferd på nettstedet. Vi har hatt en bratt læringskurve det siste året og vi har utvidet vår tunge verktøykasse på søketeknologi for kommende prosjekter. Når denne løsningen går live, i løpet av april, vil Kibana virkelig komme til sin rett etter hvert som vi får mer og mer brukerdata» sier Sébastien Muller i Comperio.

«Som et selskap som lever og ånder for teknologier knyttet til søk, personalisering og brukerinnsikt er det spennende å se at de løsningene som var top-of-the-line for noen år siden blir erstattet av nye og bedre løsninger i dag. Det finnes ikke lenger en silver bullet-løsning som matcher alle scenario i vår del av bransjen, men i dette tilfellet er Elastic et veldig godt og åpenbart framtidsrettet alternativ», sier Ole-Kristian Villabø, Adm.dir. i Comperio.

Hvilken merverdi gir denne teknologien?

Teknologien er svært fleksibel og kan gi beslutningsgrunnlag ut av store datamengder fra ulike kilder. Teknologien benyttes nå av selskaper verden over og har fått et godt fotfeste i Norge den senere tid. Med denne løsningen kan kunden tilpasse søket i fortløpende, fordi kunden får kunnskap om hva brukerne søker etter. Mer og mer loggdata gir bedre beslutningsgrunnlag for justeringer i løsningen, noe som i sin tur øker bruksverdien for sluttbrukeren. Dette er starten på en positiv fase for tjenesten.

Kibana 4, den nyeste versjonen av Elastic logg visualiseringssuite, ble utgitt i februar i år, omtrent på samme tid som Comperio satte opp logikken for loggingen. Dette var en perfekt mulighet til å skape nyttige dashboard for vår kunde. Se eksempel nedenfor.
comperio_art2_2

Logganalyse kan ta i mot, analysere og presentere et stort volum av logg-informasjon.

Tjenesten er basert på:

• Logstash (parsing av logginformasjon)
• Elasticsearch (lagring av logginformasjon)
• Kibana (analyse og presentasjon av den lagrede informasjonen)

For kunder som vil analysere rettighetsbelagt informasjon kan man legge til autentisering og begrensninger, slik at mange brukere kan dele tjenesten. Hver bruker har kun tilgang til egne loggdata.

Om Comperio

Comperio har i 10 år levert innovative søkeløsninger til organisasjoner der kunnskap- og informasjonsgjenfinning er kritisk for måloppnåelse. Comperio har 30 kunnskapsrike entusiaster på søk ved sine kontorer i Oslo og Stockholm.

Kontakt Ole-Kristian Villabø for en prat dersom du ble nysgjerrig på hva dette er.

20 av Norges “hotteste” oppstarter jakter ansatte

Foto: Kerri Lohmeier.

Vil du være med på “det neste eventyret”? Torsdag “pitcher” 20 norske oppstartselskaper bedriften sin for deg. Se listen her!

En ny generasjon norske oppstartsbedrifter er nå godt ute av startgropa. Nå jakter de ansatte som kan være med å løfte dem ut i verden.

Det skjer når Startuplab for første gang samler oppstartsbedrifter – på tvers av det norske inkubator- og oppstartsmiljøet – til en felles “jobbmesse” i sine lokaler i Forskningsparken.

– Vi vil gjøre det lettere for de som snuser på å jobbe i et oppstartselskap. Derfor samler vi 20 av de beste norske oppstartselskapene og lar de “pitche” selskapet sitt. Det eneste kreavet vi stiller er at de forteller hvilke ansatte de jakter, sier Kjetil Holmefjord, operativ leder for Startuplab i Oslo.

Hvert av selskapene får to minutters taletid, for å imponere deg.

Han og Startup lab-partner Rolf Assev ser at interessen for å jobbe i en oppstartsbedrift stiger med at oljebransjen nå møter tøffere tider. Allerede nå har 120 personer meldt seg på arrangementet, og de to regner med at det blir smekkfullt i inkubatorens lokaler i Forskningsparken.

Og forteller at det finnes jobbmuligheter for folk med de fleste typer bakgrunn.

– Selskapene søker veldig bredt. De trenger hele paletten av folk fra teknologidirektører, utviklere, designere og selgere, sier Holmefjord.

Les om eventet eller registrerer deg her!  (Eventuelt er fullt!) 

Disse leter etter ansatte:

Kahoot – har allerede millioner av brukere over hele verden, og er “bjellesauen” som er med på å bane vei for norsk læringsteknologi internasjonalt. Les Oslo Business regions kommentar på 3in.no om mottakelsen under SXSW-konferansen.

Zwipe –  et selskap som lar deg bruke fingeravtrykk på bankkortet for å bekrefte betalinger, og et av de ledende eksemplene på norsk finansteknologi. Zwipe er valgt av som global partner av Mastercard.

Viva Labs – ambisiøs “smart hjem”-satsing som lar deg styre hjemmet via nettskyen. Hentet sist uke inn 3,5 millioner kroner for å vokse internasjonalt.

Filmgrail – er din personlige filmassisten som vet hva du har sett, hva du kanskje vil se. Og som finner filmen du vil se på tvers av alle filmtjenestene. Les 3in.nos sak. 

Lettspart – en tjeneste som gjør det enkelt å spare fra mobilen.

Xeneta – digital markedsplattform for shippingbransjen. Les 3in.nos artikkel.

WeWantToKnow – selskapet bak det prisvinnende mattespillet som gjør det enkelt og intiutivt å lære algebra. Nå også i gang med et nytt mattespill.

Kubicam – skal lage en ny, og langt billigere videokonferanseløsning, der hver enkelt deltager kan styre sitt eget bildeutsnitt. Gründerne har tidligere jobbet i Tandberg/Cisco.

Unacast – ønsker å koble sammen reklameopplevelsen på nett med den fysiske verden. Gründerne har tidligere jobbet i Wimp/Aspiro.

Appear.in – en av de første som bygger videokonferanseløsninger inn i nettleseren. Eies av Telenor.

Soobazar – motebutikk som vil gjøre shoppingopplevelsen mer sosial.  Eies av Telenor og Schibsted.

Andre selskaper som også  vil pitche er: 

Altua, Socialboards, Bitswapr, Ardoq, Systemapic, Doucebags tech, Gangari, EvilCat og EventEye.

(Foto: Kerri Lohmeier.)

Såkorn til 30 nye oppstartsbedrifter

To nye fond skal få oppstartsbedriftene til å vokse på Vestlandet og i Nord Norge. 

MonicaMælandKjetilRee
Næringsminister Monica Mæland

20 millioner kroner til i alt 30 gründerbedrifter. Det ligger an til å bli utfallet etter at næringsminister Monica Mæland i helgen fortalte at hun vil legge ett nytt såkornfond til Bergen og ett til et foreløpig ukjent sted i Nord-Norge.

– Unge, innovative bedrifter i hele landet trenger kapital og kompetanse for å lykkes og bidra til omstilling av næringslivet, sier næringsminister Monica Mæland i pressemeldingen.

Pengene bidrar til det norske gründer- og kapitalmiljøer har etterlyst mest, nemlig risikoavlastning som gjør det mulig for private å investere i høyrisikable tidligfasebedrifter.

Erfaringmessig forsvinner hele 8 av 10 like bedrifter før de er ordentlig etablert i markedet.

Enklere over dødens dal?

Hvert av de to fondene skal finansieres med minst 300 millioner kroner, hvorav staten skyter inn halvparten. Innovasjon Norge skal nå velge forvaltere av fondene gjennom en åpen konkurranse. Forvalterne vil sammen med investorene velge hvilke bransjer fondene skal spesialisere seg i.

Regjeringen skisserer i sin melding at de to fondene skal ha 15 investeringer hver, noe som i snitt betyr 20 millioner kroner per selskap. Alternativt kan de private investorene skyte inn et høyere beløp, noe som vil gjøre statens risikoavlastning mindre.

De to nye fondene vil trolig bidra til å redusere omfanget av “dødens dal. Norske gründere anslo nylig at denne fasen gjelder fra kapitalbehovet overstiger tre millioner kroner, og frem til selskapet blir så stort at det kan hente inn mer enn 30 millioner kroner i slengen. Først da blir gründersatsingene attraktive for venture-selskapene.

At de to nye fondene får mindre kapital, betyr trolig at de kan ta inn mindre selskaper i porteføljen.

Fra tørke til…?

Sist gang regjeringen bevilget såkornmidler, ble fondene lagt til Oslo og Trondheim, og utstyrt med 500 millioner kroner hver. Disse to fondene, som styres av Alliance Venture Spring og ProVenture Management, er rettet mot henholdsvis IKT og olje/gass.

I forkant av etableringen av disse to fondene ble det meldt om full tørke i det norske såkornmarkedet.

Med de to nye fondene unngår regjeringen at en ny, slik periode.

– Lokalisering betyr mye

Alle de fire nevnte fondene er landsdekkende. Regjeringen skriver imidlertid i sin melding at all erfaring tilsier at fondene vil ha størst betydning for regionen de er lokalisert.

Næringsminister Monica Mæland er derfor godt fornøyd med å legge ett fond til Bergen, der hun tidligere var ordfører.

– Jeg er glad for at et av fondene legges til Bergen. Byen har et svært godt miljø for forskning og utvikling, men det trengs penger for å gjøre ideene salgbare. Nå følger vi også opp målet om å legge til rette for nye såkornfond i universitetsbyene, sier næringsminister Monica Mæland.

Fiskeriminister Elisabeth Aspaker er tilsvarende fornøyd på Nord-Norges vegne.

– Med et fond i Nord-Norge bidrar vi til å styrke mulighetene for nordnorsk næringsliv. Samtidig er det en viktig og konkret leveranse i nordområdepolitikken, som det er bred enighet om, sier fiskeriminister Elisabeth Aspaker.

Innovasjon Norge får nå oppgaven med å velge forvaltere for fondene gjennom en åpen konkurranse. Deretter skal privat kapital hentes inn.

Forvaltere og investorer velger bransjer fondene spesialiserer seg på. Det vil ta om lag ett år før de nye fondene kan begynne å investere.

 

Fakta: Tidligere såkornfond

Landsdekkende såkornfond

Landsdekkende fond – opprettet i 2006 – som investerer i innovative prosjekter over hele landet. Fondene gjør kun oppfølgingsinvesteringer.

Distriktsrettede såkornfond

Distriktsrettede såkornfond – opprettet i perioden 2006-2008 – kan investere i bedrifter lokalisert i de mest næringssvake områdene.
Fond kan investere i selskaper lokalisert i følgende kommuner.

Fondene er tilnærmet fullinvestert, men kan fortsatt gjøre enkelte nyinvesteringer.

Kilde: Innovasjon Norge

“Vi må rydde i det vi har, før vi erklærer nye ordninger”

Arbeiderpartiet, Venstre og norske kapitalmiljøer roper på “det vi vet fungerer”. Men næringsminister Monica Mæland vil både rydde og tenke mer først. 

– Dette er fryktelig enkelt. Det er en ting som fungerer  Matching.  Matching.  Matching,  sier Christian Ringnes.

Og fikk støtte av nær sagt alle deltagerne i denne ukens Drømmeløft om risikokapital, arrangert av Norsk Venture.

Ringnes håp er at en slik matching kan gjøre det fornuftig for investorene å gå inn i 1 av 25, i stedet for 1 av 100 selskaper. Og den vil gjøre “dødens dal” betydelig mindre.

Med “matching” mener de at staten skal gå inn og gi risikoavlastning til investorene – og da helst i form av at en privat investering, styrkes med et tilsvarende offentlig beløp.

• Les også: Dødens dal fra 3 til 30 millioner kroner

Men næringsminister Monica Mæland var unnvikende svarte unnvikende på matchingspørsmålet fra scenen. I dialog med 3in.no i etterkant erkjente hun behovet for nye virkemidler.

– Vi erkjenner behovet for at det er en fase veldig tidlig, der det er behov for å gjøre noe. Hva som er riktig innretning på dette, om det er tilskudd eller matching, det er noe vi vurderer, sier Mæland.

• Les også: Vil bygge ulike broer over dødens dal

AP støtter 1-1-matcing

Fra scenen lot Mæland både Venstres Terje Breivik og APs Marianne Marthinsen skåre poeng, ved å støtte opp om kapitalinteressenes krav om matching.

APs Marthinsen var sågar klar på at staten bør putte inn et like stort beløp som investoren.

• Les også: Støre støtter gründerfond

Mens Breivik og Venstre har vært drivkraften bak etableringen av gründerfondet (pre-såkorn), som ble stemt igjennom det reviderte statsbudsjettet.

• Les også: Vant fram med gründerfond

Mæland er derimot mer opptatt av at regjeringen har fått fylt opp eksisterende ordninger, som etablerertilskudd, Forny 2020, BIA og Skattefunn, med mer penger.

– Vi har veldig mange virkemidler, og jeg er opptatt av å rydde i det, før jeg erklærer nye virkemidler, sier Mæland til 3in.no etter møtet.

Se opptak fra møtet her:

Ber om oljesmurte idelaber for nye gullnæringer

Hver tredje potensielle forretningside bygd på oljekompetanse vil aldri se dagens lys, mener teknologene. Nå vil næringen ha politikerne til å finansiere en idedugnad. 

Norsk olje- og gass, Norsk Industri, Tekna og Abelia går nå sammen om å foreslå idelaber rundt omkring i landet. Målet er å dyrke frem nye og radikale idéer i grenseflatene mellom ulike fagfelt.

– Metoden har gitt gode erfaringer, og egner seg godt til å plukke ut de mest grensesprengende forsknings- og innovasjonsprosjektene, gjennom en tidsbegrenset og intens idéutveksling og diskusjon på tvers av faggrenser, skriver lederne for de fire organisasjonene i en kommentar.

De viser til at konseptet har hentet inspirasjon fra det som i England kalles «sandpit». Det engelske forskningsrådet skal ha brukt metoden over 60 ganger over ti år.

– Personene – ikke institusjonene – er de sentrale aktørene i en idélab: Håndplukkede deltakere fra ulike fagfelt møtes i en intensiv arbeidsuke. Prosjektideene utvikles med høyt ansette fagpersoner som mentorer, og andre eksterne fagspesialister. De skal bidra til at prosjektene jobber med grensesprengende ideer og utfordrer de tradisjonelle løsningene, vektlegger de.

De beste prosjektene vil få tilsagn om støtte ved avslutningen av idélaben.

Muligheter går til spillet

Norsk Olje og Gass har tidligere skissert 26 måter kunnskapen fra oljeindustrien kan utnyttes i andre sektorer, i rapporten “Grensesprengerne”. En undersøkelse blant Teknas mer enn 12.000 medlemmer i olje- og gassektoren, viser også at det er et stort og uutnyttet potensial for teknologioverføring.

Samtidig er det bare 13 prosent av dem som tror at bedriftene faktisk kommer til å utnytte dette.

– Det er tre ganger flere teknologer som mener bedriftene har muligheter til å vokse i andre markeder enn de som mener at bedriften faktisk kommer til å gjøre det, poengterer de.

Opprop til politikerne

Dermed frir organisasjonene til politikerne om å bevilge 35 millioner kroner i revidert statsbudsjett, og ytterligere 120 millioner kroner i perioden 2016-2018.

Hver idelab anslås å koste 5-7 millioner kroner, noe som kan gi om lag 20 idelaber rundt omkring i Norge.

Organisasjonene viser til følgende politiske vilje:

• Statsminister Erna Solberg sier at statsbudsjettet 2016 blir et budsjett for omstilling.
• Ap-leder Jonas Gahr Støre har tatt til orde for en ny industristrategi.
• Produktivitetskommisjonen har påpekt at det er behov for å skape økt vekst og innovasjon i flere næringer enn petroleumssektoren.

Les mer om utspillet og last ned forslaget her!

Slik vil Norge endre seg mot 2030

Eirik Newth, foredrag Future Insight 2020

Venter du på det grønne skiftet? Vel, to andre dyptgripende endringer vil være viktigere de neste årene, varsler fremtidstenker Eirik Newth.

Nær sagt alle er nå enige om at vi har nådd oljetoppen. Nå er målet å jakte de grønne pengene og posisjonene, hevder svært mange fremtredende eksperter og politikere.

Astrofysiker og fremtidstenker Eirik Newth mener de dermed overser langt større og viktigere endringskrefter.

Under konferansen Future Insight 2020 og Innovation Forum Norways medlemsmøte pekte han på at vi fremover vil få en helt annen, og mindre behagelig, innovasjonsdebatt fremover.

Den neste bølgen innovasjon handler ikke om å produsere og spre nye teknologiske duppeditter – men om å bygge opp igjen samfunnet på nye måter.

– Vi vet at disse skiftene kommer, og vi vet at vi vil skyve på dem, helt til vi må gjøre de virkelig harde grepene for å omstille Norge, sier Newth.

 

Her er Newths tre viktigste skifter frem mot 2030:

1. Det svarte skiftet

Han tror i stedet Norge i første omgang må konsentrere seg om å avvenne seg oljeavhengigheten.

Det handler om å bygge opp mange, men mindre, nye næringer som kan ta av etter oljen.

– Det er ingen næring som kan skaleres opp å ta slakket som oljebransjen etterlater seg, fastslår Newth – og snakker ned potensialet i den grønne økonomien.

Uansett hvillke næringer som vinner i fremtiden, ser Newth for seg en ombygging av Norge fra verdiskaping langs kysten til mer tettbefolkede strøk.

– Vi vet faktisk hvilke områder som greier å fange opp ny teknologi og raskt greier å konvertere den til markedsmessig og samfunnsmessig verdi. Og sant og si det er i veldig liten grad små isolerte samfunn langs kysten, påpeker Newth.

2. Det grå skiftet

Europa står overfor en aldersboom, og må kompensere for millioner av nye pensjonister og et kommende fall i befolkningen. Befolkningen er allerede begynt å falle i Japan og i Russland.

– Vi merker det allerede nå når folketallet i Russland har falt med 5 millioner mennesker, og de annekterer Krim-halvøya for å få 2,5 millioner nye innbyggere. Det var en av grunnene, mener Newth.

• Les også: Det lange fallet – muligheten ingen snakker om (Newths egen kommentar til temaet) 

Snart rammer det også Tyskland som vil bli 10 millioner færre mennesker innen 2050. I Norge vil det slå inn i etterkant av 2030.

– De ulike landene vil bli stadig mer opptatt av å holde på arbeidskraften sin. Jeg er overrasket over at Polen ikke er sinte på oss. De utdanner i dag ungdommer og sender dem hit. Det kommer til å endre seg i fremtiden, sier Newth.

Han forventer at det vil vokse frem en demografisk proteksjonisme, som raskt kan sette EU-samarbeidet i spill.

3. Det grønne skiftet

Det tredje skiftet i Newths krystallkule, er endringen vi snakker aller mest om i disse dager; det grønne skiftet.

Les også: Grønne selskaper vil danke ut Google og Apple 

Han tror imidlertid vi vil bli overrasket over hvor lang tid det tar, og i hvor liten grad vi vil kunne skifte fra den svarte oljenæringen og over til grønne næringer.

– Hvis du skal erstatte all den oljen som vi tar opp av Nordsjøen må du hugge ned all norsk skog. Men da må du vente i 70 år til den vokser opp igjen, poengterer Newth.

Han tror at klimatilpasningen kan skje på andre måter enn vi så langt har forventet. Blant annet overser klimamodellene effekten av fallende befolkning. Det vil gi en demografisk dividende som gagner klimaet.

– Verdens skoger vokser i 66 land. Arealet som er dekket av skog øker. Med økt sentralisering og fallende barnetall rykker naturen frem, fremhever Newth.

Hva blir den store overraskelsen?

Han advarer avslutningsvis mot at de tre skiftene, neppe vil danne fasit for de neste 15 årene.

– De neste 15 årene ligger det en eller annen hendelse som vi ikke vet om, sier Newth.

For å illustrere dette, viser han til den tidligere amerikanske forsvarsministeren som på 1980-tallet lagde fem scnarioer for oljepris-utvikling for Shell.

– Fire av dem er helt ok, mens ett av dem ikke vil skje, uttalte Gates.

Senere måtte han netopp – som forsvarsminister – hanskes med utfallet av hendelsen han var skråsikker på at ikke ville skje; sammenbruddet av Sovjetunionen.

– Vi bør holde et øye med Russland. Kanskje kommer overraskelsen derfra nok en gang, poengterer Newth.

Kvart million til vedpakkemaskin

Ole Holtet i Vepak hentet inn en kvart million under live folkefinansiering under Technoport.

Fire gründere kjempet om folkets gunst under Technoports live folkefinansiering. Se hva gründerne fikk inn her!

De fire gründerne hentet til sammen inn nærmere 600.000 kroner i løpet av noen kveldstimer i går.

Vinneren av konkurransen ble Vedpak som 3in.no skrev om ifjor høst. De hentet i løpet av noen kveldstimer inn en kvart million kroner. Det utgjør 8 prosent av målet på 3 millioner kroner.

Her er oversikten over resultatene:

• 1. plass: Vepak –  har utviklet en vedmaskin som skal gjøre ved-industrien mer effektiv. Deres maskin pakker 40 liters sekker med ved fem ganger raskere enn for hånd.  Se kampanjen.

2. plass: Telemotix – har utviklet en mini computer som skal installeres i biler og logge informasjon om bilførernes atferd i trafikken. Dette skal gjøre bilforsikringen til de trygge sjåførene billigere, forsikringsselskapenes hverdag enklere, og kanskje viktigst av alt; gjøre trafikken tryggere. Hentet inn 28 prosent av målet på 860.000 kroner. Se kampanjen!

Kybernesis – med ide om å skape et univers av nye dataspill, og hvor spillerne kan overføre sin spillhistorikk mellom de ulike spillene. Hentet inn 4 prosent av 860.000 kroner. Se kampanjen!

• Hubro Education – er NTNU-basert og har utviklet en simulator for bruk i undervisningen i økonomi og regnskapsfag. Ideen er rett og slett at studentene skal få prøvd sine teoretiske kunnskaper i praksis, ved at man skal styre sin egen virtuelle bedrift best mulig. Hentet inn 3 prosent av 1 millioner kroner. Se kampanjen!

Kampanjene er åpne i halvannen måned fremover. 

Se video med Vedpak her!

Se pitchene og musikkinnslagene her:

Seram Coating vant pitch-konkurranse

Tidligere på dagen deltok åtte finalister i en pitche-konkurranse om en premie på 100.000 kroner.

Vinner av denne konkurransen ble Seram Coatings.

De åtte finalistene var:

1. Staalker
2. Morpho Solar
3. Vio
4. Seram Coatings
5. MyWorkout
6. Aalberg Audio
7. AssiTech
8. Islero

Drømmeløft: Ingen slipper unna hamskiftet

NHO-sjef Kristin Skogen Lund og LOs Gerd Kristiansen møtte Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth til Drømmeløft.

NHO-sjef Kristin Skogen Lund frykter todeling av norsk økonomi. – Vi kan ikke avskrive mennesker. Det er en bakside som må håndteres, poengterer Skogen Lund.

Norsk næringsliv vil hovedsakelig bestå av det samme i fremtiden som i dag. Det var det overordnede svaret fra arbeidslivsorganisasjonene NHO og LO under Innovasjon Norges Drømmeløft tirsdag.

For selv om Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth trakk frem at det nå også er muligheter for næringer som har ligget i skyggen av oljen å komme frem, penset LOs Gerd Kristiansen og NHOs Kristin Skogen Lund raskt over på de etablerte næringene.

Og at det kunne bli brutalt møte med fremtiden for mange.

– I dag må du skape en halv million i årlig produktivitet. Ellers har ingen råd til deg, sier Kristin Skogen Lund.

Hun advarte med det mot en todeling av økonomien. Hvis stadig flere faller utenfor, åpner det opp for større utfordringer med grå og svart økonomi.

– Vi kan ikke avskrive mennesker. Det er en bakside som må håndteres, poengterer Skogen Lund.

– Ingen slipper unna

Fra sidelinjen steppet Fafo-forsker Gudmund Hernes inn med et tydelig budskap.

– Ingen slipper unna hamskiftet. Nå er det ikke bare ukvalifisert arbeidskraft som blir truet, sier Hernes

Han tegner et bilde av at vi nå er inne i en fase der alt er utsatt. Tolkning av røntgenbilder sendes nå til India, og snart kan det kanskje gjøres av maskiner. Det eneste unntaket er helse- og omsorgsnæringen, som vil oppleve god vekst i årene som kommer.

– Når du spør hva barnet skal bli, bør barnet i fremtiden svare at “jeg skal hvert år bli noe annet enn det jeg var,” sier Hernes.

Han peker på at de som er 15 år i dag, fortsatt vil ha 20 år igjen i arbeidslivet i 2050.

LOs Gerd Kristiansen vedgikk at Hernes innspill er et godt utgangspunkt, for å forstå fremtiden.

– Hernes er en klok mann, repliserte Kristiansen.

Hun argumenterte derimot sterkt for medarbeidernes rolle i å drive frem nødvendig innovasjon. Og at det utgjør en fare når gode fagarbeidere dyttes vekk fra oppgavene de er gode på og over i lederstillinger.

Viktig å omstille i tide

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth grep tak i om vi ikke forgyller det å snakke om innovasjon for mye.

Fornyelse handler, jo også om destruksjon. Sånn sett er Norwegians-streiken bare starten på endringene vi står overfor i årene som kommer.

Les også: Frontkollisjon med utdaterte fagforeninger

– Dette er endringer, smerte, kriger. De tingene der synes jeg vi må snakke mer om, utfordret Traaseth.

Hun fikk støtte av NHOs Skogen Lund, som vektla at ledere i dag må handle på svake signaler.

– En god leder må ofte agere på svake signaler. Når det er opplagt er det for sent. Vi må drive endring på et stadie hvor det ikke er åpenbart. Da er det ikke lett å få forståelse og aksept, sier Skogen Lund.

Se video fra Drømmeløftet her!

Mobil er svaret – men hva er spørsmålet?

«Mobile First» er her. Mobilen har nå gått forbi alle andre plattformer i popularitet. Konsekvensen er at alle virksomheter MÅ tenke helt nytt når det gjelder å prioritere hva de skal vise frem – og det har derfor aldri vært viktigere å kunne levere kraftig søketeknologi for å guide brukerne effektivt frem.

(Denne artikkelen er presentert på vegne av Comperio)

Det at mobilen tar over, tvinger gjennom økt fokus på brukervennlighet – og relevans seiler opp som kanskje det aller viktigste kriteriet. Hvordan skaper man relevans – jo, ved hjelp av gode søkealgoritmer.

På dette området er Norge i tet – og selv om det er gått noen år siden Microsoft kjøpte Fast, sitter vi i Norge på verdensledende spisskompetanse. Blant annet i Comperio, en spin-off fra Fast, jobbes det iherdig med å føre arven videre.

Less is more

Vi har tatt en prat med administrerende direktør Ole-Kristian Villabø i Comperio, som peker på tre hovedtrender som gjør at søk er viktigere enn noensinne.

• Grunnet mobilens begrensede skjermstørrelse, er det «Less is More» som gjelder. Brukerne ønsker å raskt finne frem til den riktige informasjonen. Uten gode søkealgoritmer er dette ”en lang dags ferd i jungelen”. Mange har blitt gode på kundebehandling, men det er dessverre fortsatt endel virksomheter som mishandler kundene sine på dette området.

• Ny teknologi skaper helt nye muligheter. Blant annet selvoptimaliserende søkealgoritmer, Big Data og graf-teknologi åpner for helt nye og innovative måter å tilføre brukerne verdi på. Vel å merke – om de blir brukt riktig – noe de færreste så langt får til. Dette fokuserer vi på i vårt frokostseminar den 6. mai, og du kan lese mer i dette whitepaperet).

• Kampen om kundenes oppmerksomhet hardner til, og altfor mange virksomheter mister kundene et eller annet sted mellom inngangsbilde og utsjekking. Her må man bli bedre på å gi kundene den opplevelsen og den informasjonen de ønsker – slik at man bedre kan sikre et fornøyd og trofast publikum.

Søk er ferskvare

– Søk er ferskvare og som tjenesteleverandør hjelper vi våre kunder med hele tiden å ha relevante søketreff i «ferskvaredisken». Våre eksperter passer ikke bare på at løsningene alltid er oppe og går, de sørger også for at løsningene tilpasses brukerne i størst mulig grad, sier Ole-Kristian.

Ifølge Comperio er de mest fornøyde kundene deres de som bruker dem som total-leverandør fra A til Å.

Comperio har bidratt med spisskompetanse på søk til aktører som:
· Helsenorge.no (Helsedirektoratet)
· Sintef
· TINE
· Gyldendal Rettsdata
og mange flere.

6.000 venter i kø på norsk design-verktøy

Johan Bakken, tidligere Facebook-designer Chris Kalani og Tobias Bæck står bak design-verktøyet Wake (Foto: Bakken & Bæck)

Hotte oppstartselskaper som Netflix, Uber og Slack har trykket nytt, norsk designverktøy til sitt bryst. Nå venter 6.000 i kø for å få tilgang. 

(artikkelen er republisert fra Computerworld)

– Wake er et verktøy for team som jobber visuelt, forteller Tobias Bæck, i det digitale byrået Bakken & Bæck.

Bakken & Bæck ble startet av Johan Bakken og Tobias Bæck, og har i dag 15 ansatte. Sammen med den tidligere Facebook-designeren Chris Kalani har de utviklet plattformen der designere enkelt skal kunne dele visuelt arbeid i team og samle tilbakemeldinger kontinuerlig gjennom hele arbeidsprosessen.

Utviklerne i selskapet mener prosjektet understreker kompetansen i norsk teknologibransje og viser frem de tette båndene til Silicon Walley.

Bakgrunnen

Wake ble utviklet ettersom gründerne selv ikke fant et optimalt verktøy for å dele visuelt arbeid med hverandre som et team. Kommunikasjonen ble fragmentert på tvers av ulike applikasjoner og det var ingen mulighet for å følge hele designprosessen.

De trengte noe som ville gi dem mulighet til å fritt dele ideer og skisser, samtidig som alle på teamet ble holdt løpende oppdatert.

Tydeligvis var dette også noe som flere hadde savnet.

6000 i kø

Wake ble lansert i slutten av februar, og allerede etter første dag rant det inn nesten 2000 forespørsler om invitasjoner. Og nå, en snau uke etter lanseringen står 6000 selskaper i kø. Det er venteliste, og foreløpig er det kun de største aktørene som får tilpass.

Wake kan nemlig skilte med store internasjonale kunder.

– Netflix, Uber, Slack..

Bæck ramser opp flere store navn. Også norske selskaper som Dagbladet, Snøhetta, Yahoo og Cisco har fått komme inn i varmen.

Viktigste verktøyet

Produktet har fått mye oppmerksomhet i USA. Blant annet har tech-avisen Techrunch skrevet en artikkel om verktøyet til de norske gründerne og den amerikanske Facebook-designeren.

Også store amerikanske investorer har vist interesse, og Kalani skal i møte med en av disse på fredag. Dette er kanskje et bra steg på veien med tanke på fremtiden.

Gründerne har startet opp kontorer i San Francisco, og søker allerede etter flere ansatte.

– Målet er at Wake skal bli det viktigste verktøyet for designere, forteller Bæck.

(Foto: Bakken & Bæck)

(artikkelen er republisert fra Computerworld)

Norden ledende på teknooppstarter

Hver tidende gigantoppstart stammer fra Norden. Og Norge er nest beste nasjon – på grunn av ett enkelt selskap. Gjetter du hvilket?

3in.no har skrevet om mangelen på store norske teknologioppstarter.

I en ny undersøkelse utført av venturefondet Creandum har som formål å vise styrken i det nordiske oppstartsmiljøet. Den peker blant annet på at nesten hver tiende milliard-dollar-oppstart stammer fra Norden, mot kun to prosent av verdiskapingen. (BNP).

Og en rekke andre positive indikatorer:

– 2014 var det beste året for teknologi-exit’er. Totalt ble det solgt selskaper for hele 13 milliarder dollar. Snittet for exit-er ligger på over 4,1 milliarder dollar per år, de siste fem årene.
– Norden utgjør over halvparten av europeiske milliard-dollar-exit’er.
– Norden har 24 prosent av selskapene på Deloittes liste over 500 rasktvoksende europeiske selskaper, men kun tre prosent av befolkningen.

Les også: Ekstremuke skal sette Norge på oppstartskartet

Undersøkelsen viser at snittet av exit-ene de siste fem årene har økt i hver av femårsperiodene fra 1,4 milliarder dollar i første periode (2000-2004), via 3,6 milliarder i andre periode (2005-2009) og til 4,1 milliarder i den siste perioden (2010-2014).

Rec hever Norge

For norske øyne er det overraskende at Norge havner på andreplass bak Sverige over største salg. Årsaken til det er ett enkelt selskap; solcelleselskapet Recs børsnotering. Den står alene for 6,5 av de 10,5 milliarder dollarene norske selskaper har blitt solgt for de siste 15 årene.

De 74 øvrige exit-ene i perioden står dermed for kun 4 milliarder dollar.

Finland og Danmark gjør det stadig bedre, skriver Creandum.

 

Uten Recs børsnotering havner Norge bak både Finland og Danmark. Men ser en på exit-er i størrelsen over 100 millioner dollar har Norge likevel både flere – og totalt sett større – exit-er, viser tallene.

De norske selskapene

Inne i disse tallene ligger blant annet også salget av mobilselskapet Chess, ved siden av søkeselskapet Fast til Microsoft og spillselskapet Playfish. Alle disse salgene ligger flere år tilbake i tid.

I 2014 ble norske oppstartselskaper kun tilført 5 prosent av investeringskapitalen som gikk til nordiske selskaper. Tallene viser at den nye generasjonen norske IT-selskaper har en lang vei å gå på å tiltrekke seg interesse fra investorene.

 NB! Tallene omfatter teknologi – og spesielt venture og engelinvesteringer, men ikke transaksjoner innen medtech, biotech, handel, energi, miljø og konsulentvirksomhet. 

Les mer om undersøkelsen her: 

 

Drømmeløftet: – Må kaste ut frossenmaten

Norske opplevelser og mat kan legge grunnlaget for norsk reiselivsuksess. 

– For to år siden pælmet vi ut frossenmaten. Nå har vi erstattet det med norsk kvalitetsmat levert til skutesida. Det gir oss et fortrinn mot andre som laster frossenmat, sier Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam.

Daniel Skjeldam Foto: Trondheim Havn
Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam Foto: Trondheim Havn

Han mener norsk reiseliv nå står ved et veiskille – som på sett og vis handler om å velge mellom frossenmat og eksklusive opplevelser:

– Enten blir vi en råvarenasjon der andre kommer inn og utnytter norsk natur og kultur, eller vi kan bli en merkevare, sier Skjeldam.

Det handler om å få turistene til å bo og legge igjen penger i Norge, i stedet for kun å fraktes inn via cruiseselskaper for å nyte norsk natur i noen timer i en fjord på Vestlandet.

Det krever at de norske aktørene trekker i samme retning. Og at statlige aktører er med på å bygge oppunder opplevelsene som stadig flere av de private går i bresjen for å skape.

– Avinor har palmet ut den lille lokalmaten de hadde, og fått inn mat fra burgerkjeden O’Learys. Det er så en har lyst til å begynne å grine når en ser hvordan Avinor forvalter den verdien de sitter på, sier Skjeldam.

Tredoblede opplevelser

Norsk reiseliv har strevd i motbakke helt siden OL på Lillehammer. Nå ligger det meste til rette for at næringen kan lykkes, mener partner Erik Jacobsen i Menon.

Han peker på en ny generasjon opplevelser gir resultater. I en ny verdiskapingsanalyse er verdien av opplevelsesbransjen nå fastsatt til 8 milliarder kroner i 2013, en tredobling fra 2001.

Les også: Pilene rett til værs for lokalmaten

De største vinnerne er Nord-Norge og Vestlandet, hvor verdiskapingen totalt sett har vokst med 160 prosent mellom 2004 og 2013.

– Det er i disse delene av landet man har satset mest på systematisk utvikling av reiseliv, og tallene viser at dette fungerer, sier Jacobsen.

Norwegian-effekt?

Så langt har imidlertid det høye prisnivået hemmet utviklingen av det norske reiselivet. Det har blitt stadig dyrere å reise hit, mens etableringen av Norwegian har gjort det enklere for nordmenn å reise utenlands.

Det har ført til at nordmenn i dag legger igjen tre ganger så mye penger i utlandet, totalt 90 milliarder kroner,  som utenlandske borgere gjør i Norge.

Men nå forventer Jacobsen at det vil snu.

– Når Norge blir et billigere reiseland, og vi har alle disse kanalene, så kan de fylles av utlendinger som kommer inn til Norge, sier Jacobsen – og peker på dobling av flyavganger til utenlandske destinasjoner både fra Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger etter at Norwegian entret markedet for et drøyt tiår siden.

– Trenger mer markedsføring

For å hente ut potensialet fra reiselivsnæringen har regjeringen varslet en ny Stortingsmelding på området. Det blir den første på 15 år.

Næringsminister Monica Mæland lover at den skal rydde opp i blant annet hva som skal være statens rolle og oppgaver, og hva næringen må stå for selv.

Næringen frykter samtidig å bli borte i den nye organisasjonsstrukturen i Innovasjon Norge – der reiselivet splittes mellom “Merkevaren Norge” og “Bærekraft Norge 2030”. Og åpner for å skille ut reiselivet i en frittstående organisasjon.

Menons Jacobsen er uansett tydelig på at markedsføringen bør økes.

– Det er god grunn til å tro at den internasjonale markedsføringen er for lav, poengterer han – uten å gå inn på om det er en statlig oppgave eller ikke.

(se video fra Drømmeløftet )

Norsk edtech er superstjerner i USA

Foto: Kerri Lohmeier.

Er det størrelsen som teller? Eller kan et lite land som Norge virkelig være en kjempe når det gjelder utvikling av ny teknologi og verktøy til bruk i undervisningen i fremtidens klasserom?

På Oslo Lounge i Austin Texas under teknologimessen South by Southwest Edu er det en energi som antyder at vi i Norge benytter størrelsen som en fordel. Fem raskt voksende edtech selskaper fra Oslo og Norge var i ilden under arrangementet the Norwegian Classroom onsdag 11. mars.

Og mellom Creaza, Kikora, WeVideo, Kahoot og The Urban Legend er det ikke kniving og konkurranse som gjelder – det er samarbeidsånd. Den lyser lang vei.

Disse selskapene snakker hverandre opp ved enhver anledning. Og de benytter hverandres løsninger og teknologi i egne produkter. Et lite land gjør det lettere å finne hverandre, dra nytte av hverandres kompetanse og stå samlet i forhold til styre og stell. Og verden for øvrig! Som de er i ferd med å erobre når det gjelder tilstedeværelse i klasserom og andre læringssituasjoner.

Kahoot alene har 30 millioner unike brukere på verdensbasis.

En liten gjeng fra Oslo satt på en bar etter arrangementet Norwegian Classroom på Oslo Lounge i Austin. Tre damer på nabobordet ropte bort Jostein Svendsen da de så hans WeVideo t-skjorte som han var ”uniformert” i etter dagens presentasjon.

Damene var lærere og benytter den norske tjenesten i sin undervisning. Da det kom frem at også Kahoot var på vei til stedet var det dans og jubel.

De norske edtech selskapene er superstjerner i USA. Det er vi stolte av!  

På South by Southwest Edu, Interactive, Music og Film tilbyr Oslo Business Region, gjennom the Oslo Lounge, norske selskaper et sted å møte viktig internasjonalt nettverk og hverandre og en scene å presentere seg på.

Vi har tro på at det blir business av sånt!

(Foto: Kerri Lohmeier)

Fakta: Om de norske selskapene

Creaza – lar elever utvikle sin kunnskap ved bruk av tankekart, presentasjoner, tegneserier, film og lydproduksjoner, i en faglig kontekst.
Kikora – er et e-læringsverktøy for matematikk som for øyeblikket består av 30.000 matteøvelser og mer enn 30 millioner oppgaver er blitt løst.
Kahoot – skaper engasjerende læring via spillbasert pedagogikk.
Wevideo – lar elever redigere og dele videoer i trygge omgivelser.
The Urban Legend – en norsk superhelt tegneserie skapt av læreren Josef Yohannes.

Fakta: Om SXSW

South by southwest (SXSW) er en stor kulturfestival som også er blitt en av verdens ledende utstillingsvinduer for ny teknologi. Konferansen finner sted i midten av mars hvert år i Austin, Texas, og ble første gang avholdt i 1987.

Det lange fallet: Muligheten ingen snakker om

Hva vil skje når befolkningen begynner å krympe? Det er den store muligheten ingen så langt vil snakke om, skriver fremtidstenker Eirik Newth. Tirsdag kan du høre ham på Future Insight-konferansen. 

(Hør Eirik Newth snakke om Norge i 2030 på Future Insight-konferansen tirsdag)

Blant alle de store endringene vår verden står overfor i det 21. århundre er det én – kanskje den største av alle – som knapt nok er på radaren. På en måte er det ikke så vanskelig å forstå. For endringen er av en slik art at vi ikke har noen historisk erfaring å trekke på, og den fremstår som så skremmende at vi helst vil la være å tenke på den.

Jeg snakker om det jeg foreløpig har valgt å kalle “Det store fallet”, det faktum at befolkningen i stadig flere land ikke bare blir eldre men etterhvert vil toppe seg før den begynner å krympe.

Prosessen har allerede begynt i Japan og Russland (henholdsvis 3 og 5 millioner mennesker færre enn ved maksimum), og i løpet av et par tiår vil små og store land følge som perler på en snor.

Tyskland alene ligger an til å tape opp mot 10 millioner innbyggere frem mot 2050.

Dette et brudd med en flere hundre år gammel trend. I Norge har f.eks. befolkningen vokst nesten uavbrutt fra 632 000 i 1735 til dagens 5,3 millioner, og det samme kan ses i hele Europa. At vi er mentalt uforberedt på det demografiske skiftet, avspeiler seg i mangelen på tilgjengelig informasjon om eldrebølge og befolkningsfall. Vi ser det også på dagsordensettende dokumenter som regjeringens Perspektivmelding og nylig utgitte “NOU 2015: 1 Produktivitet – grunnlag for vekst og velferd”, der fenomenet knapt nevnes.

Som sagt: Mangt ved Det store fallet virker skremmende ved første øyekast, og en titt på Japan ser ut til å bekrefte det. En aldrende og krympende befolkning øker omsorgs- og skattebyrdene på den stadig mindre yrkesaktive andelen. Boligmarkedets fokus flyttes fra nybygg til vedlikehold og etterhvert kontraksjon. Eldre responderer annerledes på økonomiske stimuli i krisetider:

Istedenfor å gå ut og forbruke setter de penger på bok.

Demografisk proteksjonisme?

Tross dette er Japan relativt heldig stilt. Omverdenen er fremdeles preget av befolkningseksplosjon, og landet kan dermed profitere på et vitalt eksportmarked og har muligheten til å importere ung arbeidskraft om det skulle ønske det (så langt er det ikke tilfelle).

Men i takt med at land etter land blir som Japan, innskrenkes mulighetene til å løse problemet med innvandring. Før 2030 vil vi antagelig merke dette i Norge, når EU-land som i dag supplerer oss med godt kvalifisert arbeidskraft treffes av eldrebølgen. Vi skal ikke se bort fra at EU etterhvert blir preget av “demografisk proteksjonisme”, der det indre markedet undergraves av medlemsstaters forsøk på holde på sine stadig mer verdifulle ungdommer.

Nylig tok konsulentselskapet McKinsey opp virkningen av Det store fallet i rapporten “Can Long Term Growth Be Saved?” Her påpekes det at halvparten av vekstraten i Vesten i etterkrigstiden ble drevet av demografi, forenklet sagt ved at man pumpet stadig større kull av stadig bedre utdannede ungdommer inn i økonomien.

Den andre halvdelen av veksten kan vi stort sett takke økt produktivitet for, og rapporten konkluderer med at vårt beste håp om å ta vare på veksten i fremtiden er å øke produktiviteten ytterligere.

Alternativet er å satse på at økonomien krymper langsommere enn befolkningen slik at BNP per hode likevel øker (i dette perspektivet er Japan faktisk en suksess). Men for egen del både håper og tror jeg at vi kan sette oss høyere mål enn det sistnevnte.

Hjelper det grønne skiftet

Når den nyeste iPhone ser ut som forfjorårets Samsung-modell er det lett å tro at teknologibransjen har mistet piffen. Men sannheten er at IT, som blant mye annet har vært den viktigste enkeltdriveren for produktivitet de siste 50 årene, ennå har tort potensiale for endring og effektivisering. “Tingenes internett”, Big Data og autonome systemer som selvkjørende biler vil hver på sitt vis øke produktiviteten dramatisk.

Japanerne har skjønt det. De satser tungt på robotforskning, med målsetning om å fase inn roboter i store deler av arbeidslivet. Ifølge en mye omtalt rapport fra Oxford Martin Programme on Technology and Employment kan 30 til 50 prosent av alle dagens arbeidsplasser helt eller delvis kan robotiseres innen midten av århundret.

Det er slikt som får vår tids forskere og politikere til å advare mot kommende massearbeidsledighet. Men i 2050 vil man være takknemlig for alt som kan frigjøre arbeidskraft. I boken “Race Against the Machine” argumenterer økonomene Erik Brynjolfsson og Andrew McAfee for at fremtidens arbeidstakere må utdannes til å jobbe side om side med maskiner, ikke bare bruke dem som idag. Det betyr at også utdanningssystemet må bygges om, noe som igjen skaper muligheter.

Til dette kan legges mulighetene i “demografisk dividende” som lavere kriminalitet og en natur som får det bedre jo færre det blir av oss på Jorda. Vi ser allerede nå at naturen er på fremmarsj i stadig flere land i en prosess som kalles “rewilding”, og som blant annet vil gi store og positive klimagevinster på sikt.

Demografien vil gi det grønne skiftet et kraftig løft.

På et eller annet tidspunkt må vi finne ut hvordan vi skal stanse det store fallet og få til varig nullverkst i befolkningen. Men det er mange generasjoner til problemet blir akutt.

I mellomtiden bør vi bruke tiden vår på å planlegge hvordan vi kan dra nytte av potensialet som ligger i en krympende, aldrende befolkning.

(Eirik Newth vil snakke om Norge mot 2030 på Future Insight-konferansen tirsdag).

Veldedighet er ikke sosialt entreprenørskap

Sosiale prosjekter og bistand er bra, men er ikke nødvendigvis entreprenørskap, skriver Chris Klemmetvold.

(Innlegget er en redigert versjon av et innlegg på Chris Klemmetvolds blogg.)

Norge har lang historie med fond og stiftelser og statlig praksis for å dele ut (spy ut) penger til gode formål uten å be om annet enn rapporter. Vi vet lite eller ingenting om hvordan dette virker. For meg er noe av poenget med sosialt entreprenørskap nettopp at vi kan skape målbar sosial verdi og bærekraftige løsninger.

Dette handler ikke om at det bare har samfunnsøkonomisk verdi dersom John blir rusfri eller Nils slutter å mobbe Eva. Det handler om at vi faktisk kan kvantifisere og telle hvor mange som før ble mobba, men nå har det bra og hvor mange som før var rusa, men nå har jobb.

Samtidig betyr entreprenørskap at vi kan lage profesjonelt organiserte løsninger som står på egne ben og ikke er avhengige av almisser eller skattepenger.

Resultater trumfer idealisme

Her er jeg og Bitten Schei ganske uenige. Schei har tidligere under tittelen «Sosial lapskaus» på 3in.no delt sosialentreprenører inn i gruppene underdogs, akademikere og omdømmebyggere.

• Les også: Oslo kommune vil fremme sosial innovasjon

Jeg ble provosert over den enkle inndelingen, men lot innlegget ligge den gangen. Nå har imidlertid jeg og Bitten vært på seminar om «Nye finansieringsformer for framtidas utfordringer». Jeg kan ikke forstå at jeg har vært på samme seminar når jeg ser hva hun skriver:

«Har vært hektet av feltet i et år, og fikk meg en liten AHA opplevelse. Nå er det slutt på storytellingen. Nå skal det måles, veies og telles. Nå kommer det ovenfra det meste. Begreper som Social Impact Bonds og Social Impact Investments er viktig å kunne. Og det dreier seg om Value For Money.»

Her er et par tingå ta tak i:

For det første; ingen på dette seminaret har sagt at vi skal slutte å fortelle historier.

For det andre er det vesentlig å måle. Jeg håper at alle de som ønsker å bruke penger på å løfte sosialentreprenører prøver å få mest mulig ut av pengene. «Value for money» bør være viktig for de som deler ut penger fordi det bidrar til mindre mobbing, rusfrihet, mindre ensomhet også videre. “Social impact bonds” er en metode for å gi investorer tilbake pengene sine dersom fengselsfugler ikke kommer tilbake til fengsel og dersom mobbing reduseres, og “social impact investment” handler om at snille penger ikke lenger øses ut tilfeldig, men faktisk investeres i rusfrihet og bedre bomiljøer.

Entreprenør = salg

Det er riktig at det er viktig å vite hvor skoen trykker for å kunne gjøre noe sosialt, men har man ikke en forretningsmodell (les: noe man selger), er man ikke entreprenør. Da kan man heller ikke bygge en skalerbar løsning som står på egne bein. Noe av det spennende med sosialt entreprenørskap er nettopp løsninger som på egne bein kan vokse, uavhengig av velferdsstaten, og samtidig tette hullene i den samme velferdsstaten.

Bitten og jeg kan være helt enig om at større kommersielle bedrifter med sterk CSR-profil og satsning på omdømmebygging er og blir kommersielle bedrifter. Disse bør ikke slippe til når NAV skal dele ut penger til sosiale entreprenører.

• Les 3ins sak om Klemmetsvolds Medarbeiderne her. 

Det er imidlertid en vesensforskjell mellom å være kommersiell for å tjene mest mulig penger, og å tenke kommersielt for å tjene penger til en virksomhet som eksisterer for å skape sosiale resultater. I min virksomhet, Medarbeiderne, må vi tenke kommersielt for å tjene penger, slik at vi kan lønne de tidligere rusavhengige vi skal ansette.

Sosiale prosjekter og bistand er bra, men er ikke nødvendigvis entreprenørskap.

Hvis det er noen som sauser til begrepet sosialt entreprenørskap er det nettopp Bitten Schei.

Sosial lapskaus sjøl.

Frontkollisjon med utdaterte fagforeninger

Jeg tror ikke lenger på en verden der medarbeidere er tjent med å sloss mot sin egen ledelse, skriver Truls Berg i en kommentar til Norwegian-streiken. 

«Det er langt frem sa kjerringa – hun så seg tilbake…»
Norsk munnhell

Den bitre arbeidskonflikten mellom Bjørn Kjos og pilotene i Norwegian er endelig over. Det vi i realiteten har vært vitne til er en front mot front kollisjon mellom ledelsen i et av Norges mest innovative og fremtidsorienterte virksomheter og en fagforening  som sloss for bevaring av status quo.

Bakteppe er at ledelsen i Norwegian, drevet frem av den visjonære og uredde gründeren og ekspiloten Bjørn Kjos, har stilt to gode spørsmål:

Hvordan vil fremtiden for oss se ut? 

Konklusjonen har åpenbart vært at endringene som venter er langt større og mer omfattende enn de fleste innser. Ikke minst dagens piloter som sloss for dagens goder med nebb og klør.

Det neste spørsmålet er like viktig: Hvordan formidle til medarbeidere, kunder, partnere og eiere at dagens situasjon på sikt ikke er mulig å opprettholde, uten vesentlige grep for å fremstå mer konkurransedyktige?

Her har åpenbart Bjørn Kjos & co ikke lyktes like godt.

Smartere eller billigere – hva velger du?

Kunsten å skape forståelse for at teppet raskt kan rives bort under dagens behagelige situasjon, er svært krevende. Øvelsen blir ikke enklere når man samtidig reklamerer med å være Europas beste flyselskap og aksjekursen stiger til nye høyder.  Likevel, det er denne kunsten våre ledere må lære seg å mestre i årene fremover.

Alternativet til å lykkes med dette kan være så dramatiske som konkurs, arbeidsledighet, dårligere kundetilbud og tapte verdier.

Dette er også årsaken til alle landets endringsagenter bør juble når landets statsminister gir klar beskjed om at Norge må gjøre et valg: «Vi kan enten bli smartere eller billigere», sa hun til pressen  i forrige uke.

For Solberg har rett når hun påpeker at Norge i realiteten er  inne i en gigantisk endringsprosess, en brytningstid! Det industrielle samfunnsparadigmet har gått ut på dato, og vi er på full fart over i innovasjonssamfunnet.

Gamle regler gjelder ikke lenger og nye skapes mens du leser dette.

Tenk nytt og stort

Jeg er imponert over alt det flotte som skjer på innovasjonsfronten i Norge for tiden.

Likevel, også i Norge er aviser og mediene fulle av interessegrupper som heier på det bestående. Det er ikke bare flyverne i Parat som frykter endring, det lobbes daglig for alt fra søndagstengte butikker til bevaring av markagrenser, ofte hjulpet frem av dyktige spindoktorer og dyre PR-kampanjer.

Mitt håp er at du, som 3in-leser, vil sloss for fremtiden, og at vi kan enes om å snakke opp dem som bygger fremtidens Norge. Det handler om å løfte frem de som tenker nytt og stort, de som har visjoner om fremtiden.

For jeg tror ikke lenger på en verden der medarbeidere er tjent med å sloss mot sin egen ledelse.

Det er rester av industrialdertenkning som vi i fremtiden vil riste på hodet av.

I stedet tror jeg på de som skaper morgendagen! Endringsagentene og ildsjelene!

Nå skal Oslo kommune fremme innovatørene

Ivar Johansen. SV-politiker i Oslo Bystyre. Foto: Gad

Kommunen må kutte ut “vet best”-holdningen, og slippe til nye krefter, fastslår forslagsstiller. Bystyret ga ham enstemmig støtte. 

Oslo kommune skal nå hjelpe frem nye entreprenører som vil bedre hverdagen til innbyggerne. Det vedtok bystyret denne uken – enstemmig, etter forslag fra SVs Ivar Johansen.

3in.no skrev i høst om hvordan sosiale entreprenører ofte møter hindre nettopp hos myndigheter og offentlige hjelpere. Blant annet pekte Epleslang-gründer Anne Dubrau på at stive innkjøpsregler hindrer kommunene fra å kjøpe inn produkter fra sosiale entreprenører som sysselsetter personer som ellers ville gått på trygd.

Bystyrets vedtak endrer ikke selve innkjøpsreglene, men stiller krav til mer kreativ bruk av dem, for å løse kommunens behov på nye måter. Ivar Johansen har i sitt forslag trukket frem følgende eksempel:

«Oslo kommune har kartlagt 20 ungdommer i ungdomsskolen som har betydelig fravær, utagerende adferd, stoffproblemer, og tiltakende kriminell aktivitet. Gjennom denne utlysning ønsker kommunen innspill fra eksterne fagmiljøer, organisasjonsmiljøer, ansatte i Oslo kommune og/eller kombinasjoner av dette til et to-årig prosjekt for å bringe ungdommene over på rett kjøl.» 

– Med en slik retning på en utlysning ville vi invitert til innovativ tenkning og mobilisert til entreprenørskap og intraprenørskap. Til kreativitet, skriver Johansen i en bloggpost.

Han ønsker et brudd med kommunens “vet best selv”-holdning.

–  Praktisk talt uten unntak mener kommunen å vite hva som er løsningen, enten det er anbudskjøp eller det nye tiltak i offentlig regi. Ned til den aller minste detalj har vi svaret. I stedet burde vi presentert et behov, og relativt åpent invitere til innovative løsningsforslag, skriver Johansen.

Han vektlegger at dette både gjelder innad i og utenfor kommunen (hentet fra Johansens innlegg i bystyret):

– Eksternt: Utradisjonell tenkning gjør at mange av dem finner løsninger på utfordringer vi lenge har forsøkt å løse uten hell. Hvordan sikrer vi f.eks. jobb til mennesker som ikke er helt A4? Ta Unicus, som ansetter mennesker med diagnosen Asperger. De selger sine tjenester i et vanlig bedriftsmarked for IT-testing, og leverer en kvalitet som er over gjennomsnittet! Det blir en vinn-vinn-situasjon for alle. Gatemagasinene, som ErlikOslo, KREM, Epleslang, Forskerfabrikken, Trivselsleder, Pøbelprosjektet og Fretex er noen har funnet gode løsninger, der vi andre har lett for bare å se problemer.

– Internt:  Et av dagens vedtakspunkter er også at kommunen skal legge til rette for sosial innovasjon innen egen virksomhet, såkalt «intraprenørskap». Kommunens egne ansatte har masser av gode forslag til løsninger på utfordringene de møter hver dag. Det kan være å gjøre ting på en annen og bedre måte, eller det kan være å utvikle nye produkter og tjenester. Dette handler om å ta de ansatte på alvor, og det fremmer kreativitet og skaperglede. Ved å lytte til de ansatte, gi dem tillit og stimulere til sosialt intraprenørskap skaper vi spennende arbeidsplasser i offentlig sektor, der de ansatte trives og blir. Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt for kommunen og viktig for utvikling av morgendagens velferdsløsninger.

Han poengterer at det nå er opp til byrådet å gjennomføre bystyrets vedtak i praksis.

Hvorfor endring gjør deg bedre

Mange ledere forventer at de ansatte skal være både tilpasningsdyktige og åpen for endring. Vel og greit – så lenge det handler om “de andre” og ikke dem selv. I denne ukens LeadershipCourageFun-blog fra Even Fossen og Kristine Maudal i Brainwells får du fire konkrete tips til hvordan du kan angripe dette på en bra måte. 

(Innlegg er republisert fra Brainwells blogg)

Today many in our part of the world agree that personal development is important and that we live in a time where we must be adaptive and open to change. This is quite easy to acknowledge – as long as it does not apply to us.

In our endeavors we meet many executives who have a constant focus on the organization’s ability to change,and thus drive change through both departments and employees, but they haven’t given one single thought to their own ability to develop and change – as leaders. Change and personal development is mandatory, it seems, as long as it concerns “other people.”

The common denominator for positive change is growth. Growth is the essence of life, and something we are all dependent on. Without growth and personal development, we would still be crawling around on the floor behaving like babies. This is easy to understand, but this attitude towards change and growth actually declines as we get older. Why is this?

When we hit a certain age, we often forget that we still need to learn new stuff, or fight challenges that are still there. We discussed this with a friend of ours who is an expert on human behavior. He said that when people hit their 40s, preservation mode kicks in. Up until then, we usually have our own ambitions. We are still developing, still learning, still growing. But when we hit 40-something, things start changing. We start to accept things as they are, and stop challenging the status quo. We even start communicating our shortcomings to our self or others, such as: “…you see, I have never been any good with numbers,” or “ohh… swimming isn’t something for me,” and “yes, I can’t help it – I just can’t stand olives (or whatever).”

Whether you are below or above the age 40, this should concern you. The only person who can do anything with this attitude in regard to yourself is – you! You are the one who can decide that you should learn a new sport once in a while, travel somewhere you have not been before, or learn how to cook (or whatever).

This is both important and interesting also in your professional life. Are there things you have not mastered that you know would make the day easier for you? Find a way to learn it, and keep on using it until it is no longer a challenge. And as for the executives mentioned above – leadership is a discipline changing most these days. So if you want to stay on top of the game, it might be time to plan some serious leadership development. Just sayin’.

We know this from personal experience. After holding a leadership position for a few years it is extremely easy to just keep on leading in the same way as we always have. In a hectic world it is far too easy to rely on your experience, rather than to stop and ask yourself if this is the best way of doing it. Not to mention asking others what they think. The unfortunate reality is that without constant personal and professional development, you might one day find yourself obsolete from leadership positions.

It might be a coincidence, and it might be without any correlation, but according to PayScale and their thorough salary analysis, pay growth stops – at age 40! The study was conducted among people with at least a Bachelor’s degree, and is relevant to almost any occupation. We do not have data supporting the correlation between this and the fact that we tend to stop personal growth at 40, but at least we would suggest that to make life richer you should focus on learning new stuff when the pay growth is leveling out.

Here are a few tips that can get you going:

  • If you ever catch yourself thinking: “That’s typical me – I do not know how to… (fill in the blank).” Stop it. You are right. You might not know how to do it now, but maybe next year. Consider if this is something you want to master or not. Or if you maybe just use it as an excuse not to do something (“No, I am not a diver… others can do that.”)
  • Sign up for a course in… anything. We started surfing (no talent, for sure), wind-surfing (fun for speed junkies), climbing (took too much time), tango (hard to master, but cool to try), Italian (ciao amigo), wine tasting, html-coding, tarot reading. All of it is possible and quite fun. Not to mention all the great people you meet.
  • Make sure you constantly update your leadership skills; through books, courses, seminars or other methods. These days, you can even become a better leader through online courses.
  • Be curious. And courageous. And know that the magic often is happening outside your comfort zone. Ask yourself; what is the worst that can happen? …and go from there

What kind of new things have you learned the last year? And what can get you going if you just stopped learning new things? Feel free to share – that makes us all wiser!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...