Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Tid for velferdsinnovasjon

”Hadde det ikke vært for (……) ville jeg nok sittet nede på Køge Torv i en eller annen grad av alkoholisert tilstand”.

Dette utsagnet stammer fra en masteroppgave jeg skrev ved universitet i Roskilde i 2011. Vedkommende som uttalte dette har Asberger syndrom og beskrev hvordan livet hans ville ha vært om han ikke hadde blitt ansatt i en sosial virksomhet som så hans evner og ressurser.

Dette MÅ du kunne om open source!

Intranettene er i dag fylt med kantineretter, rosende ord fra ledelsen og personalhåndboka. I tillegg har mange virksomheter kjøpt spesialsystemer som saksbehandlingsverktøy, kundesystemer, arkivsystemer og økonomisystemer, gjerne med ulik pålogging, språk, design og oppbygning. Mange gir opp disse systemene, og går tilbake til e-post og filserver som sine primære verktøy. I stedet for skapende arbeid med dine kollegaer, blir kunnskapsarbeidere tvunget ned i en kaotisk IT-verden.

Comperio er et av verdens fremste søkemiljøer, med dedikerte søkekonsulenter som hver dag arbeider med å lage tidsbesparende løsninger både utenfor og innenfor brannmurene. Selskapet har i dag 40 ansatte i Oslo, Stockholm og London, og jobber for kunder som Posten, Aker Solutions, UD, Gjensidige, Royal Bank of Scotland, Barclays og Unicef.

Søketeknologi sin store fordel er å kunne koble seg til andre IT systemer, og gi ansatte rask tilgang til den relevante informasjonen uavhengig av system.  På sekunder kan du finne all prosjekt, kunde eller ansattinformasjon, uansett hvilket IT system dokumentene er lagret i.

Comperio blir Elasticsearch-partner

I tillegg til å være en prisvinnende gullpartner av Microsoft har Comperio i høst inngått en avtale med Elasticsearch som sin nye teknologipartner på åpen kildekode. Dette markeres blant annet med et todagers Elasticsearch-kurs for Comperios kunder og partnere, samt et frokostseminar om Open Source på Continental førstkommende torsdag.

– Comperio har allerede lenge jobbet med søkemotorer med åpen kildekode, men det er først i høst at Elasticsearch har begynt å skyte fart, forteller salgs- og markedssjef Trond Renshusløkken. – Flere prosjekter blir løst med Elasticsearch nå i høst, og vi merker kundenes interesse for å tenke på søketeknologi med åpen kildekode som et fristende alternativ.

Søkemotoren Elasticsearch er bygd på Lucene, og er etterhvert kjent for sin tosidighet, som en løsning på tradisjonelle søkeproblemer på den ene siden, og som et godt verktøy for analyse- og “big data”-utfordringer på den andre.

Frokostseminaret

Comperio inviterte i dag til frokostseminar på  Continental har sammen med blant annet Boaz Leskes fra Elasticsearch til å introdusere søkemotoren og Svein Arne Brygfjeld fra Nasjonalbiblioteket til å fortelle om deres vei fra FAST ESP til Elasticsearch. I tillegg vil Comperios egen Niels Henrik Hagen vise hvordan man visualiserer søkelogger med Logstash og Kibana – for å kunne ha bedre oversikt over ferskvaren som en søkeløsning faktisk er.

 

Gründernes festdag

Gründernes Hus arrangerte tirsdag 19. november Gründernes Dag  der de ønsket å dedikere en hel dag med fokus på gründere, innovasjon og entreprenørskap.

Hele huset ble satt i sving for å skape en dag fylt med faglig påfyll, pitcher av selskaper, foredrag fra kjente aktører og mye annet spennende. Flere av bedriftene som holder til på huset presenterte hva de jobbet med og snakket om nye konsepter og hvordan man går fra idé til suksess. Det var også åpent for at andre utenfra kunne komme å presentere ideene sine ved at de var med å fønde dagen på Crowdfønding siden Fønd.no

Gründernes Hus

Dagen startet med offisiell åpningen av Gründeruka kl 0930. som er en uke med en rekke eventer som skal sette gründeren i fokus.  Odd Moe, CEO i Gründernes Hus, hvor han presenterte Gründernes Hus  og deres fremtidsplaner; Gründernes Hus  er et hus for  gründere og skapere, et her kan de jobbe og utvikle ideene sine sammen med andre gründere, og ikke minst sette ideene ut til live. på huset finnes det rådgivere og mentorer med mye kompetanse innenfor gründervirksomhet som de ønsker å hjelpe andre gründere med. Her finnes det også spesialister som vet alt som er å vite om hvordan delene er skrudd sammen, men som oppsøker visjonære skapere for å få hjelp til å se helheten og alle mulighetene. Rett og slett en stab full av fagfolk på sine arenaer som er der for hverandre slik at man får oppfylt ideene sine.

Allerede neste år skal de i gang med prosjektet Oslo Born Global som er et prosjekt som skal samle private aktører innenfor gründer miljøene. Her skal de sammen skape 10 nye vekstbedrifter. Samtidig ønsker de at gründer uken skal bli enda større med mer en 300 eventer og 50 nye partnere.

Foredragsholdere

Lars Monrad-Krohn, Ingeniør, gründere og Investor i NorBan fortalte om sine erfaringer som gründer, om ledelse og hvor viktig det er med et sammensatt team og at gruppe dynamikken fungerer godt slik at man kommer frem til målet. Han har selv måttet ta noen tøffe avgjørelse, men for å redde et selskap eller et prosjekt må det til hvis ikke kan alt gå under.

Tom Skolbekken, Partner and Senior Advisor i Venture Lab fortalte om nøkkelen til suksess og mente at 80% av  alle gründere feiler på et eller fler punkter når man skal i gang med en ny ide. Der han dro frem punkter som IP rettigheter, lederskap, finansiell og ressurs planlegging, skaffe kapital, forstå kundesegmentet, markedsstrategi m.m.  Han dr frem det norske selskapet Alycores  som har patentert en  som vil endre sikkerheten-klær industrien for alltid. Med en av mest beskyttende materiale i verden, og  er de eneste som tilbyr  høyeste kvalitet innen kutt, punktering og nål motstand i verden. Produktet er patentert og lisensiert ut til aktører der Alucores tar en prosent av salget. De ønsker flere investorer for å utvikle produktet ytterligere så om du er interessert er det bare å ta kontakt med Tom Skolbekken her.

Lars Petter Nerdgård, Styreformann og KAM i Ainstainer Norway AS, som er et programvareutvikling outsourcing selskap med programvare utviklingssenter i Ukraina (Kharkiv).  deres kjernevirksomhet er å etablere og vedlikeholde kundens egen programvareutvikling. Han  snakket om hvordan gå fra ide til gode resultater. Hvor han mente det er viktig å bruke kompetansen man har i grunn til å utvikle og sette sammen et prosjekt. Man må også definere hva som er målsetningen med prosjektet, passe på at alle involverte har en felles forståelse av målene, gå fra antagelser til fakta (Hopkin), og finne ut hvordan og hvem som skal selge produktet ditt.

Mads Vold, Daglig leder for Exhibition Management AS presenterte Gründermessen som blir arrangert under Gründer uka onsdag 20. og torsdag 21. November på Ullevål Business Class (Ullevål stadion).  En messe for de som vil starte egen bedrift eller nylig har etablert eget firma. En fin mulighet til å høste inn nye impulser, vise seg frem og knytte nettverk på. Her kunne du finne nyttige foredrag og spennende utstillere, møte potensielle samarbeidspartnere, mulige investorer og andre gründere som deler sine erfaringer. Gründermessens overordnede mål er å skape flere levedyktige gründerbedrifter i Norge, samt å sørge for at selvstendig næringsdrivende og nystartede selskaper står bedre rustet.

På slutten av dagen etter lunch ble det holdt et to timer langt salgskurs, av salgskameratene som holder til i øverste etasje på Gründernes Hus. De har spesial tilpasset et salgskurs spesielt for gründere.

Utradisjonell finansiering

Dagen ble finansiert gjennom Fønd noe som er litt andreledes enn det som er vanlig når man skal skaffe inn midler til arrangementer. Dette gjorde de fordi  de ønsket å vise at det er mulig å gjennomføre et arrangement uten startkapital. Crowdfønding er en ny form for finansiering av prosjekter, hvor markedet støtter deg med penger slik at prosjekter kan bli gjennomført.

– Vi har fått mye positiv tilbakemelding fra både på påmelde og gründerne her på huset, spesielt fikk vi mye positiv tilbakemelding fra salgskurset som ble holdt av salgskameratene  siste del av dagen. Så vi er veldig fornøyde, sier Odd Moe CEO og founder av Gründernes Hus.

 

Hvordan skaffe kapital i tidligfasen?

Da Bill Gates nylig var på et lite Norges Visit var han på arrangemenetet “Hva kan den neste generasjon ledere i Norge gjøre for å forbedre verden?” som holdt til i festsalen på Universitetet i Oslo.

I salen satt et spesialinvitert publikum bestående av unge forskere, studenter, bloggere, politikere og andre aktivister.

– Bill Gates ville gjerne møte et ungt publikum, han er opptatt av dialog med unge som kan bli innflytelsesrike. Det synes vi er flott, og inviterte ut fra de studentmiljøene som er relevante for stiftelsen hans, sier Cecilie Grønntun, seniorrådgiver ved Universitetet i Oslo til DN.

Crowdfunding
Her snakket han om hvordan unge kunne finansere dine prosjekter. – Du må se på forretningsmodellen din og se hva slags investorer du vil ha. Svarte han når Økonomistudentene Gisle Birkeland (27)  og Rahim Nicolay Ali (26) spurte om hvordan man skulle finne gode investorer som vil putte penger inn selv om de ikke får noe tilbake?

Grunnen til dette spørsmålet er at de prøver å stable det “digitale loppemarkedet” Deedly på beina som er en markedsplass hvor alt overskudd går til veldedige bedrifter.

Gates trakk frem crowdfunding som en av mulighetene for å finansiere prosjekter som ikke var typisk investor-mat. Crowdfunding er en måte å få realisert prosjekter på uten kapital, statlig støtte eller store investorer, men ved å få hjelp fra vanlige folk. Beløpene kan være små eller store, man bidrar med så mye man vil. Pengene overføres til kampanjeeier når pengene er samlet inn. Du kan selv eie og drive en crowdfundingsite, du kan legge inn dine kampanjer eller du kan være bidragsyter. Mange har ekstra belønninger til de som bidrar og noen crowdfunding sider lar deg bidra med ting eller tid i steden for penger.

De mest kjente Crowdfunding sidene er Fønd, gir gründeren mulighet til å samle inn nødvendig kapital, kommersialisere og markedsteste produktet/tjenesten, samt etablere et nettverk for videre vekst.  Bidra En norsk side som åpner om kort tid. Kun rettet inn mot veldedighetssektoren. Kickstarter , den kanskje mest kjente innsamlingssiden av alle. Indiegogo , den første store plattformen for crowdfunding i USA. Fundedbyme Svensk side, også tilgjengelig på norsk, som i stadig større grad retter seg mot gründere og oppstartsbedrifter

Andre måter

De tre F´ene
I den første fasen anbefales at man bruker sitt nettverk og forsøker å få familie, venner og arbeidskollegaer til å bidra med kapital, enten i rede penger eller også i form av redusert uttak av lønn i en periode. Det er dette som kalles “Family, Friends and Founders-fasen”.

For å teste ut ideen så raskt og ikke minst billig som mulig kan det å bli en del av betaFactory være veien å gå, dette er i praksis et 90 dagers intenst treningsprogram med en avsluttende eksamen.

 Forretningsengler

Forretningsengler kan være en aktuell kilde til kapital. Dette er uformelle investorer, ofte velhavende privatpersoner, som investerer i høyrisikoprosjekter. Disse ønsker å få god avkastning på sine penger, men investeringene i tidlig fase kan for noen av dem være et bidrag til samfunnet da de kjenner viktigheten av slike tidligfaseinvesteringer for å få det fremtidige næringslivet til å blomstre. Mange av dem syns det er gøy å være involvert i prosjekter og selskaper i tidlig fase. Beløpsstørrelser som forretningsengler investerer i ambisiøse vekstselskaper varierer, men ofte er det i størrelsesorden kr. 300.000 – 3.000.000. Beregninger fra Menon viser at det totalt sett er ca. 2000 forretningsengler i Norge. Vær oppmerksom på at forretningsengler ofte tar et aktivt eierskap i bedriftene de investerer i, og de bidrar da både med kompetanse og nettverk, i tillegg til kapital. Her i Norge har vi nettverket NorBAN (Norwegian Business Angel Network)  som kan hjelpe deg med å presentere deg i ulike forum hvor private aktører er tilstede for å se potensielle investeringsobjekter er Seed Forum, Connect Norge og Venture Lab. Disse bistår ofte også med gjennomgang av prosjektet for å spisse det før det blir presentert til investorene.

Aksjer for arbeid
Ofte definerer de innsatsen i selskapet som ”sweat equity”, det betyr at de ønsker eierandeler for den jobben de gjør i selskapet. Vurder om dette er noe som ønskes å gi andeler for, og vær kritisk til de som kun tilbyr ”sweat equity”.

Profesjonelle tilretteleggere
Det finnes noen få tilretteleggere som påtar seg oppdrag i dette segmentet. De gjør en jobb for å skaffe til veie relevante investorer til selskapet. I denne fasen tar de ofte en meget høy avanse ved suksess, i tillegg til et starthonorar. Ofte må kapitalbehovet ligge på minimum 5 millioner kroner for at det skal være interessant for tilretteleggerne. Betingelser må forhandles i hvert enkelt tilfelle, men i denne fasen kan det være snakk om et initielt beløp på ca. 150.000 og 10% av emittert beløp som suksesshonorar. VentureLab, Saga Corporate og Warren er eksempler på selskaper som kan vurdere å påta seg slike tjenester.

Forretningsplankonkurranser

Det finnes også mange forretningsplankonkurranser både for studenter og grundere. Disse konkurransene er et spring brett videre og kan bidra med kapital, kompetanse, veiledning og nettverk. Noen av forretningsplankonkurransene som er i dag er VentureCup som arrangeres av student organisasjonen Start og Pangstart som arrangeres av Oslo kommune og skal hjelpe grundere fra ide til forretningsplan. Det vanligste med slike konkurranser at er det kåres en til tre vinnere som får penge premie og veileding fra en stor aktør som  skal gi deg kompetansen du trenger for å komme deg videre på veien

Skaper sin egen arbeidsplass!

Cecilie Egeberg vant den gjeveste prisen under Pangstart 2013. Vi tok en prat med henne om hvordan duft er det neste “up and comming”markedsføringsverktøyet og om hvordan det er å være gründer i Norge.

Minst annerledes av alle i New York

Det er vår oppgave, som innovatører, å være annerledes. Og man skulle kanskje tro vi var gode på det i Annerledeslandet Norge, men det spørs om ikke vi har noe å lære om annerledeshet.

Anerkjent TED-taler til Norge

Når Dataforeningen inviterer til 60-årslag har de fått Joseph Pine på talelisten. Pine er kjent som foreleser ved MIT, en av TEDs topp ti talere og er forfatter av sentral businesslitteratur.

Hvordan jobbe smartere?

IBM Smarter Business 2013 fokuserer på hvordan teknologi skaper konkret forretningsverdi – uavhengig av fagfelt; HR, markedsføring, økonomi, salg eller IT.

Arrangementet arrangeres den 20. November på Hotell Scandic Fornebu. IBM lover et dypdykk i hvordan du møter raske markedsendringer, frigjør innovasjonskraften og skaper vekst – allerede i dag!

Velkommen til påfyll og inspirasjon, knytte nye kontakter, lære av andre og for å realisere akkurat dine muligheter!

Arrangementet har ingen påmeldingsavgift.

 

Les mer og meld deg på i dag:

Hvorfor tenke nytt når alt går bra?

Livet er som å sykle: Du må holde deg i bevegelse for å holde balansen”, skal Albert Einstein ha sagt. Har vi i dette landet sterkt nok bevegelsesmoment til at balansen kan opprettholdes?

Innspill fra HR Norge 

De fleste ansatte har opplevd en sjef som sier «medarbeiderne er vår viktigste ressurs». Men mener de det? Moderne kunnskaps organisasjoner straffes nådeløst dersom de ikke klarer å tiltrekke, mobilisere og målrette den kompetansen som er nødvendig. Innovasjonskraft og employer branding får direkte konsekvens på bunnlinje og verdivurdering.

Den nye kapitalen

Det sies at “Talentism is the new capitalism”. Studier viser at så mye som 40% av verdiskapingen som påvirker kan spores tilbake til mennesker og organisasjon –  og er det som ofte beskrives som human resources eller HR. Det sies at mennesker som kan og vil er kilden til fremgang. Det er de som tråkker pedalene, som gjør de riktige veivalgene og sørger for at små punkteringer ikke blir avgjørende for sluttresultatet.

Utfordringen er at det som dugde den gangen vi briljerte i små kretsmesterkap ikke er tilstrekkelig. På lang sikt forutsetter velstands- og velferdsnivået vårt at vi gjør det godt i VM.

Verdensmester i tillit

Norge er verdensmester i tillit og  har fantastiske forutsetninger for å lykkes. Vi er ikke bare «Gutten med gullbuksene» som stadig finner nye natur- ressurser. Kronjuvelen i norsk arbeidsliv er antakelig at vi er verdensmester i tillit; vi har en grunnleggende tro på at andre vil oss vel.

Vi har en egalitær kultur, nærmest skreddersydd for kunnskapsdeling, kombinert med gode sikringssyste- mer for den som ønsker å ta risiko og satse. Rapportene vi utgir viser at det nesten ikke er noen andre som kan måle seg mot den motivasjonen, engasjementet, tryggheten og lojaliteten som norske arbeidstakere melder. IMD trekker frem samarbeid og ledelse som faktorer som bringer Norge som land opp blant de mest konkurransedyktige land i verden. Vi har et høyt kompetansenivå og slipper unna «den tapte generasjon» av unge i andre deler av Europa – en generasjon som aldri vil oppleve den fremtiden de så for seg. Det skaper bitterhet og håpløshet som lett kan forplante seg til neste generasjon. Vi er kort sagt svært tilfredse, mange vil si på grensen til selvtilfredse.

Når så mye er bra – kan det da gå galt?

Det er et historisk faktum at ingen land som har nytt den gode opplevelsen av å være på toppen har blitt værende der. Selv om Norge er “annerledeslandet”, er det ingen grunn til å tro at vi vil være annerledes på dette punktet. Derfor står vi nå sannsynligvis foran noen tiår som før eller siden vil kreve tøffe omstillinger, og vi må ta inn over oss den nye virkeligheten før vi igjen kan klatre.

Baksiden av medaljen

Baksiden av trivselens, motivasjonens og velstandens medalje er en rekke unnlatelsessynder, viser undersøkelsene. Vi er verdensmestre i trivsel, men er farlig lite opptatt av prestasjoner. Der vi er i verdenstoppen i samarbeidsånd, men langt nede når det gjelder innovasjon.

Selv de beste norske utdanningsinstitusjoner langt nede på internasjonale rankinger. Norske elever ligger ikke bare bak sultne singaporianere –  finnene slår oss også ned i støvlene.

Mye handler om ledelse og styring. Det handler om rammefaktorer og djerve strategiske valg, men også det daglige arbeidet hvor ledelse i kombinasjon med selvledelse og teamarbeid hele tiden sørger for alle de små kneppene som i sum blir til noe stort. Det handler om ambisjoner og forventninger, gleder og sorger. Det finnes masse forskning som viser at de som tror på skjebnen systematisk gjør det dårligere enn de som tror at de kan skape sin egen skjebne. Derfor handler det om å være kronisk bekymret og stadig søkende etter hva som ikke bare fungerer i dag, men som også duger når uforutsette ting plutselig inntreffer, eller mulighetsvinduer åpner seg.

Ikke minst handler det om å skape en kultur hvor alle hele tiden streber etter å bli enda litt bedre. De som gleder seg og forsterker de seirene man oppnår, og som er robuste nok til ikke å gå i oppløsning når man møter den motgangen som alle før eller siden kommer ut for.

Teknologiens muligheter

I alle land sliter virksomhetene med å ta den nye teknologien i bruk på en måte som henter det beste ut av samspillet mellom mennesker. Det krever nye kompetanser, men først og fremst at de kompetansene man allerede har kobles sammen på en ny måte. Det er i skjæringspunktene at mye av den gode innovasjonen finner sted.

Vi har de mulighetene som nesten alle andre misunner oss. Det er opp til oss selv å gripe dem.

«No dog has ever pissed on a moving car», sa Tom Waits på sin røffe måte. På mange måter besvarer det spørsmålet jeg startet med: “Hvorfor tenke nytt når alt går bra?” Det handler om å holde seg i bevegelse, om å ligge i forkant, utnytte mulighetene, ta vare på våre fortrinn og styrke oss der vi er svake.

 

Appen som skal revolusjonere nettverksbygging!

Norske Hanna Aase satser alt på en idé hun fikk som 14-åring. Hun har gått fra sofasurfing i Silicon Valley, til å mingle med verdens viktigste sjefer og entreprenører i New York. Nå skal hun erobre verden med appen Wonderloop.

Hvor er de rike mentorene som kan hjelpe norske gründere ut?

Det er vanskelig å si hva som skal til for å få et vellykket gründer miljø i Norge, fordi det er så mange ting som må på plass. Jeg kan bare uttale meg fra den vinkelen jeg ser tingene, som gründer.

Å introdusere et nytt produkt eller konsept til verden er vanskelig. For en enkelt person er dette så godt som umulig, da det krever så mye kunnskaper og egenskaper at man blir svimmel av bare å tenke på det. Det å finne partnere/hjelpere er derfor noe av det viktigste man gjør. Det er nok av konsulenter som mer enn gjerne selger tjenester. Problemet er at de stopper sine tjenester når du er fri for penger og de gir ingen garanti for resultater.

Forny deg eller dø

I dag braker det igjen løs for den årlige næringslivskonferansen Kongsberg Summit. Under tittelen «Forny deg eller dø» sender arrangørene et viktig budskap til
norsk næringsliv, offentlig sektor og politikere om at Norge må satse på teknologi og innovasjonsledelse for å beholde konkurransefortrinnet sitt. Designbyrået Halogen åpner konferansen.

Kronprinsens hjertesak

I 2006 etablerte Kronprins Haakon initiativet Global Dignity sammen med den amerikanske fattigdomsbekjemperen John Hope Bryant og den finske filosofiprofessoren Pekka Himanen. Tanken bak Global Dignity er å sette fokus på den universelle retten alle mennesker har til å leve et verdig liv.

Norsk arena for sosialt entreprenørskap!

For første gang har en norsk regjering satt sosialt entreprenørskap på dagsorden. Noen av Norges største fakkelbærere innen området har tatt saken i egne hender og startet ”Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon”.

Slik presenterer du for investorer

I dag presenterer Seed Forum både norske og internasjonale vekstselskaper som ennå tilhører tidligfasen. I tillegg er det også fokus på den enorme utviklingen i det russiske innovasjonssystemet. Les Seed Forums råd til en vellykket investorpitch.

Seed Forum er med på å hjelpe virksomheter slik at de skal bli mer attraktive  for potensielle investorer Her trener de deg i pitching, hva investorene vil vite, og hvordan du kan formidle dette på en bra måte.

Presentasjonen skal starte med en PowerPitch som er de første 30 sekundene. Powerpitchen skal forklare forretningskonseptet med maksimalt 15 ord og deretter svare på spørsmålet: Hvorfor skal en investor investere i selskapet?

Budskapet i investorpitchen må være klart. Pitchen skal være et verktøy for å skape interesse og leads for videre samtaler i den påfølgende nettverksbyggingen.

Du er selgeren og investor er kunden. Du skal ikke selge produktet ditt, men eierskap til aksjer i selskapet. Investor ser etter selskaper med høyt vekstpotensial og et team som vil lykkes. Husk at investor mottar en mengde gode investeringstilbud hele tiden. En detaljert presentasjon kan bli presentert i separate møter etter networkingen hvis pitchen har skapt interesse. Det må være kun en person som fremfører pitchen, og du må unngå tekniske uttrykk, snarveier og detaljer. Pitchen er en finansiell presentasjon – ikke en teknologipitch eller en salgspitch for salg av selskapets produkt eller tjenester.

Overordnet fokus i pitchen er verdidriverne som enten kan bli listet opp i en powerpointslide eller presentert som ”trigger points” gjennom hele pitchen.

Presentasjonen skal være en Power Point-presentasjon med maksimalt 10-12 slides som følger:

1) Hva er forretningskonseptet?
Dette er en powerpitch som en innledende teaser. Den må forklare konseptet med inntil 15 ord og fokusere på verdidriverne som er hovedårsakene til hvorfor investor vil investere.

2) Hvem er i teamet?
Presenter de fremtredende medlemmene i teamet. Fokuser på nøkkelpersoner i teamet. samt relevant kompetanse som for eksempel tidligere gründererfaring, exit erfaring, finansiell og kommersiell kompetanse.

3) Hva er markedet?
Hvor er markedet og hvor stort er det? Hvem er kundene? Har du et definert markedssegment? Hva er distribusjonsstrategien?

4) Hva er konkurransefordelene?
Hvilket problem løser du for kundene? Hva er behovet i markedet? Har du konkurrenter og i så tilfelle hvem er de og hva gjør de? Kanskje du kan sammenlikne med konkurrentene i en matrix? Har du funnet et ”blått hav?”

5) Hva er unikt?
Hva er din IP (intellectual property)? Hva med patent og varemerkebeskyttelse? Hva er din IP-strategi?

6) Hva er forretningsmodellen?
Hvordan tjener du penger?

7) Hva er nøkkeltall i budsjettet?
Hva er din finansielle status? Kan du vise historiske tall for omsetning de siste 3 år? Fremstill hovedtallene i budsjettet for omsetning og overskudd de neste 3 år.

8) Hva er kapitalbehovet og hvordan vil investerte midler bli benyttet?
Anslå kapitalbehovet og hovedformålene for hvordan investeringen vil bli benyttet.

9) Hva er risikofaktorene?
Hvis du skal inkludere risikofaktorer må du i så tilfelle forklare hvordan hver av dem blir eliminert. Ikke inkluder generelle risikofaktorer men kun særlige risikofaktorer relatert til forretningskonseptet eller bransjen.

10) Hva er exit-strategi?
Er det en industriell exit (trade sale)? Initial Public Offering (IPO) eller annet? Hvis det er en industriell exit må du gi en antakelse om slike muligheter. Du trenger ikke å anslå en særlig ROI (Retur On Investment) med bakgrunn i verdivurdering.

Seed Forum Oslo går av stabelen for 24. gang tirsdag 12. november kl. 09.00 hos PwC i Bjørvika. Det vil bli arrangert en mottakelse på kvelden fra kl. 18.00 – 20.00 på den Russiske ambassaden, og Late Night Seed Forum fra kl. 20.00 på Gründernes Hus

Disse er best på dataanalyse!

BI-prisen er en av dataforeningens største arrangementer og samlet rundt 150 deltagere. Torsdag ble prisen utdelt for femte gang, og denne gangen gikk prisen til musikktjenesten WiMP og Diakonhjemmet sykehus fordi de begge verdsetter god bruk av dataanalyse.

Andreas Frafjord ved diakonhjemmet sier til 3in at de gjennom business intelligence (BI) i langt større grad kan styre etter målet og ikke etter kjølevannet. ”Vi snakker ikke lenger om hva som gikk galt når rapportene viser dårlige tall, men viser heller hva som skal til for å kunne ta de riktige prioriteringene slik at vi unngår å gjøre feil.”

Bedre pasientbehandling

“BI-verktøyene blir middelet, men årsaken til gevinst ligger i evnen til å ta i bruk informasjonen på en helhetlig, integrert og forankret måte. Visjon, strategi og mål, betydelig topplederinvolvering og stor forståelse for hva som må til for å oppnå resultater.”  Dette står i begrunnelsen fra Dataforeningen til å gi prisen til Diakonhjemmet.

Frafjord kan fortelle at Diakonhjemmet bruker BI til rapportering og analyse. De bruker den blant annet til å sende informasjon til Helse Sør-Øst, med “drillbare” tall i forhold til operasjoner og ventetid. Han sier videre at BI- løsningen brukes av ledere på alle nivåer og ansatte med ansvar for oppfølgning av riktig prosess og dokumentasjon i pasient forløpene samt økonomiavdelingen.

Systemet kommer fra svenske QlikView og er levert av AD- Gruppen. Det er utviklet over seks år og har kostet et par millioner, i følge Frafjord.

– Forfriskende å se en direktør som til de grader klarer å bruke BI-løsningen å lede virksomhetes på en best mulig måte. Mitt håp er at prisen fører til at helsesektoren får øynene opp for slike ledere og  løsninger, sier Truls Berg, generalsekretær i  Innovation Forum Norway til 3in.

Gir artistene betaling

Hos den andre vinneren, WiMP, brukes BI-løsningen til å holde rede på hvor mye inntektsfordelingen ut ifra hvor mye de ulike artistene er spilt. BI-direktør Arthur Sund i WiMP sier at løsningen blir en forutsettning for i det hele tatt å kunne levere tjenesten WiMP på grunn av inntektsfordeling og oppgjør.

Han sier at dataanalyse-løsningen, som er basert på fri programvare-løsingen Pentaho gir et “enormt spekter av muligheter for å kunne utnytte god tilgang på styringsinformasjonen som gjør at avgjørelser blir basert på fakta heller enn magefølelse.” Total kostnad for systemet, inklusiv drift siste fire årene er ca 20 millioner kroner.

I begrunnelsen fra Dataforeningen står det “WiMP har tenkt nytt og turt å utfordre tradisjonelle IT-valg og arkitektur ved etableringen av sin virksomhet og IT-portefølje. Hvis man fjerner Datavarehuset og BI løsningen faller hele fundamentet i forretningsmodellen. Dette er Innovativt.

Berg forteller at han mener WiMP er en verdig vinner nettopp fordi de ha valgt å gå nye veier, og viser at tradisjonell IT-tenkning ikke nødvendigvis er raskeste vei til mål.

 

 

Opplev Norges første Gründermesse


Drøm ditt liv. Lev din drøm!”. Det fikk Jahn Teigen høre av moren sin da han var liten. Tønsberg-gutten fulgte drømmen, og ble en berømt artist. Lignende historier har vi hørt fra entreprenører i næringslivet. Noen sa; Gjør det! Og de gjorde det…

Gründere har mange spørsmål. Hvor finner jeg investorer? Kan jeg få offentlig støtte? Hvem kan hjelpe meg å føre regnskap? Kan noen lære meg markedsføring i sosiale medier? Hvordan får jeg et større nettverk? Hva gjør jeg med patenter, varemerke- og designregistreringer?

Gründermessen

Gründermessen er stedet for deg som vil starte egen bedrift eller nylig har etablert eget firma. Her får du nyttige foredrag, spennende utstillere og nettverksbygging under samme tak! Her møter du potensielle samarbeidspartnere, mulige investorer og andre gründere som deler sine erfaringer.

Gründermessen arrangeres under Gründeruka onsdag 20. og torsdag 21. November på Ullevål Business Class (Ullevål stadion). Det overordnede målet er å skape flere levedyktige gründerbedrifter i Norge, samt å sørge for at selvstendig næringsdrivende og nystartede selskaper står bedre rustet. Messen er inndelt i 2 avdelinger, som begge har sterkt fokus på start ups, vekst og innovasjon.

”3in er i dag den største online-portalen for å hjelpe norske innovatører, med partnere som Innovation Forum Norway, Venture Lab, First Tuesday og Movation som sentrale bidragsytere. Vi ønsker en fysisk arena velkommen, og krysser fingrene for et svært godt første arrangement for Gründermessen”. – Thea Winger, Redaktør i 3in.

En stor del av messen vil være utstillere med alle typer råd, tips, produkter og tjenester du som gründer vil trenge for å starte egen bedrift og få en god start. Her finner du utstillere av forskjellige gründerbedrifter, en unik mulighet for gründere å vise frem sitt firma og til å treffe en ekte gründere. Her vil det være mulighet for å finne investorer, samarbeidspartnere for joint ventures, som kan hjelpe deg å la ditt firma vokse. Det vil også bli holdt en rekke inspirerende foredrag som du ellers må betale skjorta for å høre. Årets Key note-speaker er Eric Edmeades, som også er foredragsholder i Anthony Robbins (høvdingen av inspirasjon) sitt business master program. Messen stiller også med en rekke andre foredragsholdere som kan inspirere og gi nyttige råd og tips til gründere.

En Gründer har alltid dårlig tid, og må som regel jobbe både dag og kveld i starten. Noen ganger om natten også. Det er derfor viktig å prioritere. Hvis du nylig har registrert AS eller personlig foretak, kan det å finne de rette leverandørene som kan hjelpe deg videre vanskelig og tidkrevende. På Gründermessen har vi samlet alle som vi mener har noe fornuftig å tilby, så du kan snakke med dem på dine premisser. Det sparer du tid på.

Start med å selge

Mange gründere bruker mye tid på å jakte på investorer og penger i ulike miljøer. Under Gründermessen vil Venturelab arrangere et av sine Sectormatch-arrangement. Her vil 5-6 nystartede firmaer innen IKT og teknologi presentere seg for investorer. Her er det penger å hente!

Messegeneralens gründertips:

  • Kom i gang! Formuler din idé, start et selskap og begynn søket etter støttespillere.
  • Start med å selge. Om du beviser at du kan selge noe, vil flere få øynene opp for din idé.
  • Bygg nettverk. Ta kontakt med inkubatorer og gründermiljøer. Introduser deg selv!
  • Hjelp andre grundere! Det er lettere å lykkes med hjelp og støtte fra andre.
  • Hold ut! Alle som har hatt suksess har jobbet hardt og lenge før de store avtalene ruller inn…

Se mer på www.grundermessen.no

Bestill Billett her

Gründernes Dag på Gründernes Hus

Gründernes Hus ønsker å dedikere en hel dag med fokus på gründere, innovasjon og entreprenørskap. Dette gjør de ved å holde Gründernes Dag  den 19. November.  Hele huset settes i sving for å skape en dag fylt med faglig påfyll, pitcher av selskaper, foredrag fra kjente aktører og mye annet spennende. Flere av bedriftene som holder til på huset vil presentere hva de jobber med, nye konsepter og hvordan går fra idé til suksess. Det er åpent for alle å presentere, bare du er med å ”fønder” dagen.

Dagen startet med offisiell åpningen av Gründeruka kl 0930. Videre program for dagen vil bli oppdatert fortløpende her.

Vi har valgt å bruke crowdfønding for å finansiere dagen, for å vise at det mulig å gjennomføre et arrangement uten startkapital. Crowdfønding er en ny form for finansiering av prosjekter, hvor markedet støtter deg med penger slik at prosjektet kan bli gjennomført. FØND er en crowdføndingstjeneste som gir gründeren mulighet til å samle inn nødvendig kapital, kommersialisere og markedsteste produktet/tjenesten, samt etablere ett nettverk for videre vekst.

Vi håper du er med på dagen, og går inn å “Fønder” lunsjen din, en pitch eller noe annet som kan passe for deg.

Vi sees 19. November.

De 5 største feilene nordmenn gjør når vi skal ekspandere til USA

Du har lykkes som gründer i Norge og drømmer om at din baby, ditt gründerprosjekt, kan være levedyktig i USA. Disse 5 punktene kan være med på å øke dine sjanser til å lykkes i det store utland!

Selskaper i startfasen møter investorer på Seed Forum

Seed Forum er et globalt nettverk av nasjonale ”not-for-profit”-stiftelser, med nasjonale representanter i mer enn 40 land. Seed Forum-konseptet har vokst raskt siden det ble grunnlagt i Norge i 2002, og nå er Seed Forum referert til som et globalt konsept.

De kjører for øyeblikket investormatchmaking i mer enn 30 land over hele verden, med det formålet å gi kompetanse innen investor beredskap og investor matchmaking, i tillegg til å gi muligheter  innenfor private investorer, såkornfond, Venturefond, private equityfond, corporate og venture-investorer.

Seed Forum-nettverket skal også gi etablerte globale selskaper som søker kapital en unik mulighet til å pitche sine investeringskonsepter til investorer ved å tilrettelegge for globale, nasjonale og lokale matchmakingarenaer mellom investorer og selskaper. Prosessen går ut på at selskaper presenterer sin idé for så å bli nominert til å gå videre til investorer. Her blir de forberedt og trent, slik at de er klare når de møter investorene. Denne Seed Forumprosessen  er viktig for å sikre at selskapene er investor-klare og for å redusere investorenes risiko.

Seed Forum Oslo

I år skal forumet presenterer norske og internasjonale vekstselskaper som ennå tilhører tidligfasen. I tillegg er det også fokus på den enorme utviklingen i det russiske innovasjonssystemet. Det blir også et sammendrag fra Russian Venture Company og Skolkovo i Moskva. Vi vil få oppleve minst to selskaper som presenterer nyskapende teknologi fra Russland i tillegg til de norske selskapene.

 

Seed Forum Oslo går av stabelen for 24. gang tirsdag 12. NOVEMBER kl. 09.00 hos PwC i Bjørvika. Det vil bli arrangert en mottakelse på kvelden fra kl. 18.00 – 20.00 på den Russiske ambassaden, og Late Night Seed Forum fra kl. 20.00 på Gründernes Hus. 

 

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...