Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Ukens gründercase: – Våre løsninger kan bidra til å senke ensomheten her i landet

– Våre løsninger kan bidra til å senke ensomheten blant de to millioner ensomme her i landet, sier Christine Olsen, en av gründerne bak Dyrebar Omsorg. De tar i bruk såkalte dyreassisterte intervensjoner, der man nyttiggjør seg av den positive effekten omgang med dyr kan ha på mennesker.

Det Innobørs-registrerte Foretaket ble startet av Olsen i 2004. Konseptet ble til som en del av masteroppgaven hennes, der hun undersøkte effekten av tiltak med dyr som supplement til tradisjonell rehabilitering ved Sunnaas sykehus. Prosjektet ga interessante resultater, og etter å ha vært på diverse studiereiser i utlandet, fant hun ut at dette var noe som måtte systematiseres bedre og også tilbys i Norge.

– Forskning viser at omgang med dyr fungerer som sosial støtte. Når vi er sammen med dyr blir vi ofte tryggere og roligere, og det gir rom for berøring og kjærlig omgang, forteller Olsen.

– Sosial støtte er livsnødvendig

Derfor tar de i bruk hunder og katter i såkalte dyreassisterte intervensjoner. Mange kjenner kanskje til besøkshunder på gamlehjem, men i Dyrebar Omsorg forsøker man også å nå ut til andre grupper.

– Ensomhet og mangel på sosial støtte er et økende problem her til lands. Sosial støtte er nemlig livsnødvendig, og mangel på dette fører til depresjon, dårligere livskvalitet og drop-out fra skole- og arbeidsliv. Av uføre eller personer som ikke er i stand til å arbeide, oppgir 35% at de er plaget med ensomhet, det samme gjelder 30% av aleneboende over 45 år (SSB, 2017). Rapporter viser at intervensjoner basert på sosiale relasjoner utgjør en stor mulighet til å forbedre ikke bare livskvalitet, men også overlevelse, forteller Olsen.

– Nærkontakt med hund kan ha en rekke fysiologiske effekter. Det er lettere å fortelle om sine innerste hemmeligheter/ting som er vondt til en hund som ikke dømmer eller stiller vanskelige spørsmål, forteller Christine Olsen.

Utdanner hunder og førere

I tillegg til å formidle dyrebesøk på institusjoner og i privathjem, tilbyr Dyrebar Omsorg også egnethetsvurdering og utdanning av hund og fører.

– Til nå har vi hatt over sytti personer på utplassering og arbeidstrening, vi har hatt over tusen deltakere på kurs, og vi har hatt en rekke tiltak i skole og helsevesenet. Gjennom min doktorgrad har vi blant annet dokumentert nedgang i depresjon og økt livskvalitet, forteller Olsen.

Dyreassistert rehabilitering er ikke bare givende for den som får besøk, forteller Olsen.

– Hunden skaper ikke bare trygghet for den man besøker, men også for den frivillige. Hunden fungerer som en katalysator for menneskelig kontakt, sannsynligvis fordi terskelen for å snakke til og om en hund for mange mennesker er lavere enn terskelen for å snakke til et fremmed menneske. En hund kan fungere som en bro i relasjonsdannelsen. Hundens nærvær vil kunne bidra til at settingen normaliseres, og dermed åpne for mer naturlig og spontan atferd og kommunikasjon.

– Suveren faglig tyngde

I tillegg til en doktorgrad i folkehelsevitenskap har Olsen en master i etologi med rehabilitering som spesialemne. Hun har også etterutdanning i veiledningspedagogikk. Med seg på laget i Dyrebar Omsorg har hun Line Sandstedt, som er utdannet ved NMBU og har mange års erfaring med ulike typer hundekurs og som instruktør. Hun har også jobbet i ulike internasjonale prosjekter innen temaet dyreassisterte intervensjoner.

– Dyrebar Omsorg har en suveren faglig tyngde. Vi har i tillegg et stort internasjonalt nettverk, og er aktive innen flere Erasmus+-prosjekter. Det høye faglige nivået i tillegg til den praktiske kompetansen er unik, også i verdenssammenheng, forteller Olsen.

Søker investorer og samarbeidspartnere

Nå ønsker de å ekspandere, slik at de kan nå ut til og hjelpe flere. Derfor søker de både investorer og samarbeidspartnere. På Innobørs søker de en investering på to og en halv million kroner, for å bli i stand til å tilby personer over hele landet muligheten til å bidra med frivillighet.

– Ved å støtte Dyrebar Omsorg, vil investorene bidra til at frivillige som ønsker å gå på besøk med sin hund får adekvat opplæring og egnethetsvurdering. Vi ser at det at man kan gå på besøk med hunden sin, gjør at rekrutteringen til frivillig arbeid blir mye større.

De har allerede et samarbeid med NMBU og Norsk Kennel Klubb, men er åpne for flere partnere og ulike samarbeidsløsninger, forteller Olsen.

– Vi trenger flere ansatte og kapital for å utvide vår forskningsbaserte metodikk, samt gode samarbeidspartnere.

At man får se direkte hvordan bidrag fungerer kan være en ekstra motivasjon for investorer og de som ønsker å støtte opp om selskapet.

– Tiltakene kan bidra til å hjelpe mange av de sytti tusen barn med psykiske lidelser, og de kan få mange av de syv hundre tusen som faller ut av skole og arbeidsliv tilbake. Ved å støtte opp om Dyrebar Omsorg, vil man få tilsendt rapporter som dokumenterer hvem som har fått hjelp, og hvordan det har fungert, avslutter Olsen.

Økotaxi med søksmål mot Oslo kommune

Foto @ commons/Vinguru

Roger Dørum Pettersen og hans selskap Økotaxi varsler nå søksmål mot Oslo kommune dersom avslaget på søknaden om 300 taxiløyver ikke blir omgjort.

– Vi mener at drosjebyråkratiet har kapret makten og rigget et altfor rigid reguleringsregime, basert på en svært snever tolkning av av det norske lovverket. Politikerne har i lang tid ropt på mer konkurranse, innovasjon og positiv utvikling i drosjemarkedet. Nå må de komme på banen og styre, sier Pettersen til InnoMag.

– Avslaget er basert på feil forståelse av loven

Økotaxi har lenge ønsket å etablere et alternativ til dagens drosjeaktører i Oslo – med blant annet lavere priser som en del av konseptet – men hindres av nåværende praksis for tildeling av drosjeløyver. Nå ønsker gründeren bak selskapet at retten skal gå i dybden på problemstillingen.

– Vi mener at begrunnelsen for avslaget er basert på feil forståelse av loven. I avslaget står det en del kriterier, blant annet at “loven forutsetter at reguleringen innebærer at man skal ta hensyn til drosjeløyveinnehavernes inntektsgrunnlag”. Det står ikke noe i loven om det – det er byråkratene som har tolket loven dithen, og deretter fortalt politikerne at loven forutsetter at det skal være slik, sier Pettersen, og legger til:

– Etter mitt syn har de forledet politikerne.

Endring i 1998

Pettersen forteller at noe gikk galt etter at politikerne gikk inn for å endre reguleringen i 1998. Før den tid var taxitilbudet regulert på samme måte som øvrig kollektivtransport – alle taxiene var tilknyttet samme sentral og kostet det samme. Hensikten med endringene var å åpne opp markedet for flere aktører, men samtidig ble reguleringsmyndigheten delegert fra bystyret til byrådet, og derfra videre til byråkratene i etaten. I praksis er det disse som styrer drosjeforvaltningen gjennom sine fremstillinger og anbefalinger til byrådet, mener han.

– Man ønsket konkurranse og endret derfor på en del premisser. Man innførte fri prissetting og opprettet sentraler og fritt sentralvalg, slik at makten i praksis ble overført til de 1780 drosjeeierne.

Nå vil Pettersen at retten skal ta stilling til hvor vid myndighet politikerne faktisk har.

– Dagens situasjon er absurd

Han mener det er paradoksalt at tiltak som i utgangspunktet var ment for å bidra til mer konkurranse i praksis har vært med på å skape monopoltilstander og det han kaller et reguleringsregime.

– Det har blitt en absurd situasjon hvor drosjeeierne i Oslo øker prisene sine i takt med at kundene rømmer – hvorpå byråden legger nedgangen i etterspørsel etter taxitjenester til grunn for å avslå søknader fra andre aktører. Så vi har ikke fått vurdert søknaden vår på bakgrunn av innholdet i den. Vi ønsker å få vurdert behovet for et særegent og unikt konsept som blant annet baserer seg på lavere priser.

Økotaxi fikk formelt avslag på søknaden sommeren 2016, og påklaget da avgjørelsen.

– Vi søkte om 300 drosjeløyver helt tilbake i 2013, så hele behandlingen har trukket ut i trenerende langdrag. Nå er det ett og et halvt år siden vi påklaget avslaget fra byrådet, og saken er fortsatt ikke endelig avklart. Og så er det sånn etter forvaltningsloven, at hvis det ikke har skjedd noe i løpet av seks måneder, så er vilkåret for å prøve saken rettslig oppfylt.

ESA krever endring

Allerede i 2014 begynte Pettersen å klage inn avslagene han fikk til EFTAs overvåkningsorgan ESA. De er kritiske til at lokale myndigheter i Norge kan begrense antall løyver etter det antatte behovet i distriktet:

”ESA er ikke enig med norske myndigheter i at begrensningen, slik den er i dag, kan rettferdiggjøres ut fra vesentlige allmennhensyn. Uforholdsmessig høye barrierer mot innpass i drosjemarkedet kan tvert imot gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne,” skrev de den gang i en uttalelse på egne nettsider.

Les også: Nå krever ESA at norske myndigheter endrer drosjeløyveordningen

I utgangspunktet fikk myndighetene frist av ESA til 21. juni i fjor med å treffe nødvendige tiltak for at Norge skulle oppfylle EØS-forpliktelsene sine. Departementet sendte deretter inn en forespørsel om å få utsatt denne fristen til 21. desember.

– Norge kunne enkelt ha oppfylt sine forpliktelser i henhold til EØS-avtalen, dersom de kommunene som har innført fri prissetting i sine drosjemarkeder hadde regulert til beste for forbrukerne. Etter mitt syn, står ikke norsk lov i veien for dette, sier Pettersen.

Kommunikasjonsrådgiver Kristin Stormo i Byrådsavdeling for miljø og samferdsel skriver i en mail:

– Byråd Lan Marie Berg ønsker ikke å kommentere saken i media, ettersom Oslo kommune har mottatt varsel om mulig søksmål.

Vil lansere Uberlignende konsept

Han er ikke den eneste som har tatt til orde for en endring i den nåværende praksisen for tildeling av drosjeløyver. Uber har nå lagt ned sin tjeneste i Norge på ubestemt tid, men har også vært en ivrig pådriver for en endring i dagens ordning.

Les også: Uber-sjefen: – I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker

Dersom Pettersen og Økotaxi får innpass i drosjemarkedet i Oslo vil de lansere et konsept som har mye til felles med Uber og andre lignende tjenester.

– Vi ønsker å lansere et lovlig, Uberlignede konsept i taxi-outfit. De to aller viktigste og mest prekære grepene vi skal ta i taximarkedet, er å innføre langt lavere og helt forutsigbare priser. På denne måten vil taximarkedet vinne kunder tilbake. Etter mitt syn kan taximarkedet i Oslo firedobles med lave og forutsigbare priser, samt enkel og informativ bestilling via app, avslutter han.

30 sosiale startups

Foto @ Alex Asensi

Spenningen var høy på Oslo Innovation House (OHOI) da 30 startups med dobbel eller trippel bunnlinje pitchet under Social Startup Bootcamp. 

Social Startup Bootcamp er et samarbeid mellom Ferd SE, SoSentral og den danske inkubatoren Den Sociale Kapitalfond (SKS). Programmet fikk inn 125 søkere, men kun 30 gikk videre til den tre-dagers lange bootcampen på OHOI. Bookcampen ble avsluttet med en nervepirrende pitche-konkurranse der hver av startupene fikk tre minutter på å vise seg frem for juryen. Kun 10 av de vil gå videre til et seks måneders akseleratorprogram for tidligfase-selskaper og prosjekter som løser samfunnsutfordringer.

Programmet har allerede blitt kjørt i Danmark i fem år – og det med stor suksess, kan den danske programdirektøren Ulrik Hauman fortelle.

– I Danmark har vi kjørt to slike programmer. Forskjellen mellom den danske og den norske modellen er at mani Norge jobber bredere og på tvers av sektorer , dette med tanke på at startupene ofte jobber i samarbeid med statlige organer som NAV. Det norske programmet er jo også et pilotprosjekt, så her er det viktig at man justerer underveis etterhvert som man ser hva som fungerer eller ikke. Den største likheten mellom de norske og de danske entreprenørene, slik jeg ser det, er at begeistringen, gløden og engasjementet blant de er den samme. Det er godt å se, sier han.

viktigheten av å bygge forskjellige miljøer

I Norge blir Social Startup i første omgang testet ut i Oslo og omegn, for deretter å kunne etableres i hele Norge. Administrerende direktør i Ferd Sosiale Entreprenører, Katinka Greve Leiner, har vært styremedlem i Den Sociale Kapitalfond i flere år. Hun har fulgt programmet over lengre tid og så etterhvert behovet for å kjøre et liknende program i Norge.

– Vi har sett på flere ulike modeller, men valgte tilslutt den danske løsningen. Programmet til SKF er jo allerede testet ut over tid, med veldig gode resultater. Vi merker jo at mye av tiden vår går til å hjelpe nettopp selskaper i tidlig-fase, når vi heller burde bruke mer tid på de vi faktisk har tatt om bord i Ferd SE. Samtidig ønsker vi jo selvsagt at så mange sosiale entreprenører som mulig skal lykkes. Gjennom dette programmet får vi muligheten til å gi oppstartsselskaper den foretningsutviklingskompetansen de så sårt trenger over en kort og intens periode.

– I tillegg var det viktig for oss å være med på å etablere en sosial akselerator som ikke var Ferd, men som står på egne bein. Det er nødvendig å bygge forskjellige miljøer hvis man skal oppnå best mulig resultat. Dette fordi man tenker forskjellig, man har forskjellige måter å gjøre ting på og man tester ofte ut forskjellige modeller.

På hvilken måte skiller sosiale startups seg fra andre typer startups? Hva slags utfordringer møter man?

– Man må gjøre ting på en helt annen måte fordi man må ta sosiale hensyn og derfor trenger andre verktøy å jobbe med. Vi må fokusere på helt klassiske foretningsutviklingsverktøy, samtidig som det er viktig å sette det sammenheng med sosiale modeller og redskaper. Det er mange hensyn å ta for å få bedriften til å blomstre – og det kan være utfordrende for mange.

Hvordan vil du oppsummere programmet så langt?

– Det har definitivt gitt mersmak, men det avgjørene blir jo å se på tilbakemeldingene og resulatene det har gitt oppstartselskapene om et års tid. Det er først da man virkelig kan måle om det har blitt en suksess eller ikke.

MoreJoy var en av de mange startupene som høstet stor applaus fra både juryen og publikum under pitche-konkurransen Foto: Alex Asensi.

Felles for alle startupene er at de opererer med dobbel eller trippel bunnlinje. Temaer som integrering, arbeidsinkludering og helse er likhetstegn som går igjen hos flere.

Her er oversikten over de 30 selskapene som pitchet:

  • Hogst AS
  • International Sandwich Brothers
  • Abildsø gård
  • Dråpen i Havet
  • Trygg av natur AS
  • Mestringsguiden AS
  • AntrozoologiSenteret
  • Helseforum for kvinner
  • Nabolagshager
  • Sisters in Business
  • Mora di
  • moreJoy
  • HELT MED
  • MIN KLODE AS
  • KompAks AS
  • Grønt & Rent
  • Yelpi AS
  • Lydfarge AS
  • Restarters Norway
  • VipiCash
  • iMAL
  • The 24/7-Center
  • Florafondet
  • Flash Studio
  • NABO Oslo
  • Farm in Action AS
  • Bestfør AS
  • Vindskift
  • Nedenfra Ideelt
  • WIDE-INK AS
  • Dyrebar Omsorg

Hvem av de 10 startupene som går videre vil bli avslørt på InnoMag.no de nærmeste dagene.

Ukens lederkommentar: – Smart smeltedigel, fest for fiffen eller konstruktivt tankeverksted?

Det er litt trist når vinteren regner bort allerede i januar, – og det er kanskje derfor noen av Norges rikeste denne uken flokker seg sammen i den sveitsiske alpelandsbyen Davos. Selv om området kan skilte med noen fantastiske skiløyper er det, tro det eller ei, overfylte konferanserom som trekker når World Economic Forum nok en gang samler ledere fra næringslivet, politikken og akademia.

Alpelandsbyen er disse dagene en smeltedigel av dimensjoner, og med en inngangsbillett som overstiger listeprisen på en Tesla, har man effektivt sortert bort normale konferansedeltagere. Uansett om man tilhører de som hevder Davos er årets fest for fiffen eller et konstruktivt tankeverksted for å gjøre verden til et bedre sted,  er det hevet over enhver tvil at det kan komme mye godt ut av gode diskusjoner med aktører fra helt andre bransjer og verdensdeler. På tvers av politikk, fag og næring. Vi anbefaler en titt på World Economic Foorum dersom du ønsker å få med deg foredragene, og om ikke annet så finner du også intervjuet med Jack Ma, Ali Babas karismatiske lille store mann som vi intervjuet  i fjor sommer, i siste utgave av Innovasjonsmagasinet. Interessant å høre hans forklaring på hvordan Alipay oppstod som et resultat av et foredrag på Davos i 2004.

Midt oppe i denne smeltedigelen lander så Donald, det selverklærte stabile geniet som river ned allianser og snakker om å bygge murer. Selv om mye vil handle om bølla fra det hvite hus, gjør også lille Norge seg godt bemerket; Ikke nok med at Børge Brende i praksis er vert for hele forumet og Erna Solberg er en av sju møteledere, – i tillegg topper Norge de fleste kåringene som legges frem.

Les også: Alexander Osterwalder: 7 spørsmål du MÅ stille deg

Kanskje det er derfor Trump ønsker seg flere nordmenn…. På vei til Davos tok han via twitter, på vanlig beskjedent vis, æren for det meste under 48 timer etter at USA i praksis sluttet å fungere grunnet klodens største budsjettunderskudd; «Our economy is now booming and with all I am doing, will only get better». Nedturen fra torsdagens innlegg om «jakten på lykken» som gikk i sal B kan bli stor, når Trump i dag bruker Davos til å levere pløsete plattheter i fjellheimen.

For de som synes 500.000, – er i overkant mye å betale for noen foredrag, kan glede seg over at forfatteren Dan Buetters innlegg om jakten på lykken egentlig er fra 2009 og essensen ligger den ute her.

For deg med dårlig tid kan spørsmålet om hvordan man finner lykken besvares med en porsjon sunn fornuft i form av å velge en jobb man trives med, et rikt sosialt liv med familie og venner i fokus, et godt kjærlighetsforhold, en hund…og kunsten å bo i en blå sone. I følge forfatteren har verden kun fem slike, men det faktum at han peker på Sardinia, Okinawa, California, en gresk øy og en halvøy i Costa Rica skyldes kanskje at han ennå ikke har besøkt Kjerringøy?

For alle endringsagenter og de av våre lesere som jakter kvalitet og lykke var mandagens Nordic Business Forum i Oslo et fullgodt alternativ, ikke minst takket være Lean guru Eric Ries og sveitseren Alex Osterwalder, mannen bak Business Model Canvas. De over 500 tilhørere fikk virkelig valuta for pengene i et format som ga mersmak. Stor takk til både arrangørene og talerne

Les også: Eric Ries: – Startup-huber med fokus på mangfold vil få konkurransefordel

Og mens parti etter parti må innrømme at seksuell trakassering muligens, kanskje på en måte kan ha foregått også i egne rekker, men selvsagt uten at noen i ledende roller har fått med seg noe som helst, klarer Arbeiderpartiet nok en gang kunststykket å spenne bein på seg selv. Denne uka i form av en sykmeldt Trond Giske som lar advokatene sloss for sitt politiske ettermæle uten å ta hensyn til meningsmålingene som er i ferd med å innta en kurve som minner om de bratteste bakkene i Davos. Trond Giskes siste sprell blir dessverre litt som håndballguttas kamp mot Sverige, – man vinner muligens matchen, men taper muligheten til å bli med videre.

Kanskje tiden er inne for å innse at både Arbeiderpartiet og andre partier må tenke grunnleggende nytt, – i en tid hvor NHO-konferansen viste med all mulig tydelighet at de som bestemmer i Norge ikke er i nærheten av å ha innsett hva slags farvann vi er i ferd med å seile inn i.

Ukens innovasjonsblomst går til Eric Ries og Alex Osterwalder, de beviste at godt innhold levert med bravour leveres både i Davos og Oslo!

Happy Friday!

Dette er verdens mest innovative land

Sør-Korea er kåret til verdens mest innovative land for femte år på rad.

Bloomberg har nok engang kåret de mest innovative landene i verden. Norge ligger høyt oppe på listen, men er fortsatt langt bak våre naboland.

Nyhetsbyrået Bloombergs årlige innovasjonsindeks bedømmer landene basert på syv kriterier, inkludert satsing på forskning og utvikling og konsentrasjonen av offentlige high-tech selskaper i landet. Øverst på listen finner du Sør-Korea som er kåret til verdens mest innovative land for femte gang på rad .

Globalt sett ligger Norge i øverste siktet, men vi er fortsatt langt bak de andre nordiske landene. Norge rykker ned én plassering og ender opp på en 15. plass. Sverige beholder 2. plassen sin, Finland rykker ned to plasser og ender opp på en 7. plass etterfulgt av Danmark på 8. plass. Kun Island henger etter Norge og seiler inn på en 24. plass.

Les også: Norge klatrer tre plasser på global innovasjonsindeks

Singapore rykker opp tre plasser og lander dermed på en 3. plass totalt sett. USA derimot, rykker ned fra topp 10 og ender opp på en 11. plass for første gang siden Bloomberg startet målingene for seks år siden.

Burde ligge høyere

Bloomberg er ikke den eneste som tar den globale innovasjonstemperaturen. I juni i fjor klatret Norge tre plasser opp på The Global Innovation Index, som er laget på grunnlag av et samarbeid mellom Cornell University, INSEAD og World Intellectual Property Organisation (WIPO). I den ferske utgaven av European Innovation Scoreboard som kom ut samme måned, gjorde Norge det også bra og klatret fra en syttende til en tolvteplass – noe som resulterte at vi rykket opp i kategorien “sterke innovatører”.

På tross av fremgangen mener tidligere Innovasjon Norges spesialrådgiver Per M. Koch, allikevel at Norge burde ha vært enda høyere oppe på listen. I en kommentar til InnoMag fortalte han at sammensetningen av norsk næringsliv, med sin dominerende olje og gass-sektor, gav et feilaktig bilde av hvor mye innovasjon som faktisk foregår i norske bedrifter.

– I et land som Sverige, som alltid havner i toppen sammen med Sveits i innovasjonsundersøkelser, preges næringslivet av såkalte høyteknologiske bedrifter med stort forskningsbudsjett. For å regnes som høyteknologisk må en bedrift bruke fire prosent av omsetningen på forskning. Et selskap som Statoil, med de inntektene de har, har ingen mulighet til å oppfylle et sånt krav, og vurderes som lavteknologisk – selv om enkelte av prosjektene deres er svært teknologisk avanserte. Når innovasjonsundersøkelsene vektlegger forskningsbudsjetter så tungt som de gjør vil det nødvendigvis slå negativt ut for Norges del, forklarte han.

Tar du vare på humankapitalen din?

Det er januar og for mange betyr det den årlige medarbeidersamtalen…

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Det å ta vare på humankapitalen i en organisasjon viser seg ofte å gi bedre kundetilfredshet og en bedre bunnlinje.  Framtidsrettede organisasjoner stiller nye krav til kompetanse, fleksibilitet og evne til å løse oppgaver på nye måter.

10-FAKTOR medarbeiderundersøkelse bygger på omfattende forskning om effektiv ledelse og gode virkemidler for å motivere medarbeidere og hente ut best mulig ytelse.

– Målet med utvikling av 10-FAKTOR er å tilby en medarbeiderundersøkelse som er forskningsbasert, fokusert og avgrenset. 10-FAKTOR er avgrenset til 10 faktorer, som er dokumentert viktige. Det er også viktig at det skal ta kort tid å svare på undersøkelsen,  Sier Per André Granvoll, Salgs- og markedsansvarlig i Kommuneforlaget.

Faglig rådgiver for utvikling av 10-FAKTOR er Linda Lai, professor i ledelse og organisasjonspsykologi, ved Handelshøyskolen BI. Den anerkjente forfatteren og foredragsholderen har samarbeidet med både kommuner og andre typer virksomheter gjennom mange år på felt som ledelse, motivasjon, beslutningsprosesser, makt og påvirkning.

Forskningen er hentet både fra Norge og andre land, og den er dokumentert i en lang rekke vitenskapelige artikler, fagbøker og populærvitenskapelige artikler på norsk og engelsk.

Per Andre Granvoll, salgs- og markedsansvarlig i Kommuneforlaget.

– Den er både medarbeiderskaps- og ledelsesorientert og fanger opp viktige faktorer på medarbeider-, gruppe-, organisasjons- og ledernivå. Den er også utviklingsorientert og skal danne grunnlag for medarbeider-, organisasjons- og lederutvikling. Flere og flere organisasjoner oppdager de positive effektene ved å bruke 10-FAKTOR, forklarer Granvoll.

Undersøkelsen passer for både kommunale og  private virksomheter og det er følgende 10 faktorer som måles:

1.    Indre motivasjon
Motivasjon for oppgavene i seg selv (”indre motivasjon”).

2.    Mestringstro
Tiltro til egen jobbkompetanse og mestringsmulighet.

3.    Autonomi
Opplevd tillit og mulighet til å jobbe selvstendig (”autonomi”).

4.    Bruk av kompetanse
Opplevd bruk av egen kompetanse (”kompetansemobilisering”).

5.    Mestringsorientert ledelse
Ledelse med vekt på å gjøre medarbeiderne best mulig ut fra sine egne forutsetninger.

6.    Rolleklarhet
Tydelig kommuniserte forventninger til rollen medarbeideren skal fylle.

7.    Relevant kompetanseutvikling
Opplevde muligheter til å få kompetanseutvikling som er relevant for jobb / oppgaver.

8.    Fleksibilitetsvilje
Villighet til å være fleksibel på jobb, spesielt i måten man arbeider på.

9.    Mestringsklima
Kultur for å samarbeide, lære og gjøre hverandre gode

10.    Prososial motivasjon
Ønske om å bidra til andres måloppnåelse, dvs. gjøre noe nyttig for andre (”prososial motivasjon”).

Brødboksen-konkursen: Derfor feilet de

Mandag kveld ble det kjent at Brødboksen er nødt til å legge ned driften. – De har vært for vekstkåte, sier investor Jan Peter Sissener, som mener at styret har gjort en dårlig jobb. Men er nødvendigvis inkompetanse årsaken når startups mislykkes?

– Jeg tror ærlig talt han har rett i at vi har vært for vekstkåte der vi la opp til en for ambisiøs vekstplan. Vi vokste 800 prosent i fjor, og det medførte en voksesmerte som vi ikke klarte å håndtere. Det er veldig beklagelig, fortalte Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes til Dagens Næringsliv i etterkant av konkursen.

Bakgrunnen for satsingen på rask vekst er de tøffe forholdene i matvarebransjen, står det i en melding på selskapets nettsider.

– For at Brødboksen skulle bli et lønnsomt selskap, måtte vi vokse raskt. Dessverre lærte vi at det er vanskelig å finne den riktige balansen mellom vekst, effektiv drift og lønnsomhet, står det i meldingen.

Tidligere i måneden ble det meldt at Brødboksen var på jakt etter en industriell partner. Denne klarte de ikke å få i havn før konkursen – på tross av et populært produkt – var et faktum. Ambisiøse planer og påfølgende dårlig tid til å skaffe investorer og partnere ble spikeren i kista for startupen.

Misfornøyd investor

Jan Peter Sissener er en av dem som har investert i selskapet. Han er klar i talen når det kommer til innsatsen til Brødboksen-styret.

– Det er innmari synd at de ikke klarte å få det til. De har hatt happy kunder og et veldig bra produkt. Managementet har rett og slett ikke gjort en god nok jobb, de har vært for vekstkåte, sier han til DN, og legger til:

– Brødboksens gamle styre burde svartelistes.

– Umulig å unngå å feile

Selv om Brødboksens forsøk på å etablere et nytt konsept endte i konkurs understrekes det i den avsluttende meldingen på nettsidene at det har vært en lærerik gründerreise. Og paradoksalt nok er det som til slutt ble selskapets bane – ambisjonsnivå og mot til å tenke stort – også en nødvendig ingrediens hos de bedriftene som faktisk lykkes.

Viktigheten av en kultur der det er lov til å feile er et tema som ofte tas opp i sammenhenger der det er snakk om innovasjon og oppstartsbedrifter. Eric Ries, mannen bak The Lean Startup, gjorde seg blant annet følgende tanker om den nordiske startup-scenen under Nordic Business Forum:

– I slike kulturer (høyt utdannede, intelligente planleggingskulturer, Red.anm.) finnes det en slags grunnleggende antagelse om at et utfall kan spås ved hjelp av grundig analyse, og at å feile kan unngås gjennom intelligent planlegging. Og dette er negative antagelser for gründerdomenet. For ofte vil mislykkede ideer her ikke være relatert til inkompetent utførelse, men til den underliggende usikkerheten i problemene vi utfordrer.

Les også: Eric Ries – Startup-huber med fokus på mangfold vil få konkurransefordel

– Bare fire av hundre ideer lykkes i Silicon Valley

For faktum er at bare et lite antall startups lykkes. Faktisk er det kun ett av fem selskaper som overlever de første tre årene.

– Når man innoverer, er ikke det å feile bare en mulighet. Du vil feile. I Silicon Valley lykkes i gjennomsnitt bare fire av 100 startups. Det vil si at dersom du som selskap har 100 nye idéer, så er oddsen for at du feiler på 96 av dem stor, fortalte Alexander Osterwalder fra scenen under Nordic Business Forum.

Både Ries og Osterwalder understreket viktigheten av en innovasjonsportefølje med et stort antall ideer for større bedrifter som vil satse på innovasjon og overleve. For en startup er en slik strategi ofte ikke en mulighet – og dermed vil selv gode ideer nødvendigvis feile fra tid til annen.

Les også: Alexander Osterwalder: 7 spørsmål du MÅ stille deg

– Man lærer kun ved å snakke om feilene man har gjort

En annen som har snakket mye om viktigheten av å våge å feile er mannen bak Institute of Brilliant Failures, professor Paul Iske. I forbindelse med Future Insight 2030-konferansen i 2016 var han tydelig da han ble spurt om hva Norge må gjøre for å lykkes i fremtiden:

– Man lærer kun ved å snakke om feilene man har gjort, så miljøet må også tillate at folk faktisk gjør feil og la dem snakke om hva de har lært. Klarer dere å skape denne typen miljø i Norge, har dere har alle forutsetninger for å lykkes.

Elon Musks nye Tesla-kontrakt kan gjøre han til verdens rikeste

Flickr/ JD Lasica

Tesla-grunnleggeren har skrevet ny 10-års kontrakt med det amerikanske selskapet. Den nye avtalen innebærer null kroner i lønn, men verdens største bonus dersom Tesla når de ambisiøse målene som er satt.  

Tirsdag ble det kjent at Elon Musk har skrevet ny kontrakt med selskapet han selv var med å grunnlegge tilbake i 2003. Musk har samtykket å jobbe uten lønn, men kan allikevel ende opp som verdens rikeste mann dersom han når det tøffeste bonus-kravet satt i kontrakten. For å få full utbetaling, som vil være på ca. 550 milliarder kroner, må blant annet aksjekursen tidobles og børsverdien passerer 650 milliarder dollar i løpet av de neste ti årene. I dag er det bare tre selskaper som er verdt mer; Apple, Alphabet (Google) og Amazon.

Hvis børsverdien ikke passerer 100 milliarder dollar, får Musk ingenting, utover aksjene han eier i dag. Passerer verdien 100 milliarder dollar, har Musk nådd første krav for bonus og vil bli kompensert med 1 % av selskapets aksjer.

Dersom han beholder alle sine nåværende aksjer og når alle kravene i kontrakten, kan han ende opp med en aksjeandel på 28,3 %, noe som lett vil gjøre han til verdens rikeste. Per i dag ligger han på 43. plass over verdens rikeste personer, i følge Bloombergs milliardærindex.

 

Eric Ries: – Startup-huber med fokus på mangfold vil få konkurransefordel

Eric Ries sammen med ansvarlig redaktør i InnoMag, Truls Berg.

Behovet for mangfold var et av mange temaer som ble diskutert da Nordic Business Forums første Oslo-konferanse ble sparket i gang med en moderert VIP-samtale med Eric Ries. – Enhver voksende startup-hub som ønsker å ta etter Silicon Valley burde fokusere på å komme i forkant av dette problemet. Det vil kunne gi en konkurransefordel opp mot alle som ikke tar hensyn til dette, sa mannen bak The Lean Startup.

I dag virker mye av lean startup-filosofien åpenbar for mange, men da Ries begynte å gjøre seg gjeldende med ideene sine for ti år siden var ikke holdningen den samme.

– Det var kontroversielt. Da jeg først snakket om lean startup trodde folk, spesielt i Silicon Valley, at jeg var helt sprø. Det som er morsomt er at på flere steder gikk vi fra å være totalt misforstått og latterliggjort, til å være regnet som litt overhypet og passé – uten at noen hadde tatt bryet med å finne ut hva vi faktisk snakket om.

– Innovasjonssektoren må utvides

Ekstra opptatt var Ries av utfordringene knyttet til mangfold på startupscenen. Mangelen på diversitet er ikke bare et moralsk, men også et økonomisk problem, mener han.

– Spesielt i Silicon Valley er det for mye kapital som søker å investeres i for få ideer. Vi har et misforhold der innovasjonssektoren av økonomien er for liten til å møte etterspørselen. Jeg tror grunnen har med moderne finansteori å gjøre. Vi forstår at en bestemt andel av en investeringsportefølje trenger å investeres i langsiktige fremtidsinvesteringer med høy risiko. At vi har forstått dette har skapt en konstant etterspørsel etter investeringsobjekter i denne klassen, som har med finansteori, og ikke noe med tilbudet av gode investeringsmuligheter, å gjøre. Det er et voldsomt misforhold i økonomien vår akkurat nå.

Dette misforholdet driver opp prisene og forårsaker inflasjon i innovasjonssektoren, og hjelper egentlig ingen, mener Ries. Løsningen han ser for seg er å utvide sektoren ved å gjøre den mer mangfoldig.

– Det vi trenger er at hele sektoren ekspanderer og inkluderer flere og flere ideer, noe som krever flere og flere gründere. Og vi har nådd taket i den lille delen av befolkningen som ser ut akkurat som meg og har min utdanningsbakgrunn. Gjennom å omfavne et større mangfold av gründere, gjennom å fjerne fordommene når vi tar avgjørelser, kan vi faktisk utvide hele sektoren for å møte behovet til kapitalen. Dette vil alle være tjent med.

Oppstartmiljøer og startup-huber som knekker denne koden vil skaffe seg en konkurransefordel, sa han.

– Enhver voksende startup-hub som ønsker å ta etter Silicon Valley burde fokusere på å komme i forkant av dette problemet.

Ries på scenen under foredraget sitt senere på dagen.

– Startups lider under holdning om at feil kan unngås

På spørsmål om hva han tenker om den nordiske startup-scenen er Ries forsiktig. Han ønsker ikke å leve opp til stereotypen om amerikaneren som snakker i vei om ting han ikke har greie på, forteller han. Et par tanker har han likevel gjort seg.

– Så vidt jeg kan se korrelerer velstanden i en region sjelden med mangfoldet av investeringsmuligheter i startups. Dette fordi det i mange velstående deler av verden – spesielt der minst en del av velstanden genereres gjennom utvinning av naturressurser – foregår en sentralisering av økonomien som ikke gir rom for et så dynamisk startupmiljø som man som utenforstående forestiller seg.

En av styrkene til det amerikanske systemet, mener han, er viljen til å tolerere stor grad av desentralisering. Selv om dette skaper en del andre problemer, tillater det også en grad av kaos og uforutsigbarhet å krype inn i systemet – hvilket kan være positivt for startups.

Han trakk også frem en høyt utdannet, intelligent planleggingskultur her i Norden som en utfordring for startups. Denne kan gjøre det vanskelig å skape rom for å feile.

– I slike kulturer finnes det en slags grunnleggende antagelse om at et utfall kan spås ved hjelp av grundig analyse, og at å feile kan unngås gjennom intelligent planlegging. Og dette er negative antagelser for gründerdomenet. For ofte vil mislykkede ideer her ikke være relatert til inkompetent utførelse, men til den underliggende usikkerheten i problemene vi utfordrer.

– Mye handler om gode innovasjonsporteføljer

InnoMag fikk Ries på tomannshånd etter at han hadde gjort unna hovedforedraget sitt på ettermiddagen.

– Jeg er enig i at både innovasjon og Lean som begrep er noe hypet, men alternativet, at ingen pratet om dette, ville jo vært mye verre, sa han da.

På spørsmål om hva han ville fokusert på dersom han fikk jobben som gründer- og innovasjonsminister i Norge er han tydelig.

– Jeg forsøker å ikke oppføre meg som en typisk høyrøstet amerikaner med alle svarene, men ser jo at Norge har en unik posisjon som et rikt og uavhengig land som bør kunne fremstå som en global leder innen innovative investeringer. Kunsten å bygge en innovasjonsinfrastruktur forutsetter både statlig og privat kapital, og siden det er umulig å plukke vinnere handler mye om å bygge gode innovasjonsporteføljer. Man kan diskutere hvilke måleparametre som er best, men jeg er en sterk tilhenger av at også startups må måles – dog ikke etter de samme parametre som børsnoterte virksomheter.

Ny rapport: Stadig flere nordmenn ønsker enerett til ideene sine

Patentstyret kan melde om gode innovasjonstall for 2017. Antall varemerkesøknader setter rekord, mens søknadstall på patent og design ligger stabilt. 

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Det rekordhøye antallet varemerkesøknader fra norske søkere viderefører en oppadgående trend helt tilbake fra 2004, og endte på 4447 søknader. På designområdet var det en svak økning til 278 norske søknader, mens ønsket om å få patent på en oppfinnelse har resultert i 1160 norske patentsøknader, noe som ligger tett opp til gjennomsnittet de siste årene.

Patentstyret-direktør Per A. Foss forteller at de opplever en økt oppmerksomhet om varemerker og IPR generelt, både hos etablerte og nyetablerte selskaper i Norge.

– Vi opplever et stadig økende antall søknader fra norske søkere. Vi tror noe av grunnen kan være at Patentstyret og IPR-bransjen har vært flinkere til å informere om viktigheten av å beskytte verdiene sine. Vi deltar på stadig flere arenaer for gründere, hos inkubatorer og hos klynger. Derfor tror vi flere søker om patenter, varemerker og designregistrering.

Olje og gass fortsatt på topp

Bunken av patentsøknader viser at oppfinnelser knyttet til boring etter olje og gass utgjør den største andelen.

— Vi er godt fornøyd med fjorårets søknadsinngang, og aner også interessante tendenser bak tallene, sier A. Foss.

Han viser til en økning av patentsøknader innenfor marine fagfelt som akvakultur og havbruk.

— Dette er næringer der Norge har store utviklingsmuligheter, og interesse for patentering av teknologi på dette området viser vilje til å satse på disse fagfeltene fremover, mener Foss.

Hva med varemerker? Hvilke tendenser ser dere her? 

– Vi ser at omtale om enkeltsaker i media ofte bidrar til flere varemerkeregistreringer. Artister, særlig de som satser internasjonalt, har blitt flinkere til å sørge for enerett til navnet sitt. I den prosessen sikrer de også enerett til spinoffprodukter. Opprettingen av nettstedet velgekte.no kan også ha bidratt til at privatpersoner generelt har fått en økt kunnskap om varemerker og piratkopiering, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør for Design- og varemerkeavdelingen.

– Videre tror jeg at flere har fått med seg at kostnadene ved varemerkeregistreringer er lave og prisen for å rydde opp i konflikter i ettertid, er høye. All investering i et navn kan være bortkastet dersom selskapet ikke får enerett til navnet sitt eller virksomheten må bytte navn fordi virksomheten gjør et inngrep i andres rettigheter. Tjenesten Navnesøk over domenenavn, foretaksnavn og varemerker har vært svært godt besøkt siden lanseringen for ett år siden, noe som også bidrar til økt bevissthet på dette området, avslutter han.

Alexander Osterwalder: 7 spørsmål du MÅ stille deg

Forretningsmodell-ekspert Alexander Osterwalder, mener man ikke vil overleve særlig lenge som selskap dersom man kun konkurrerer på grunnlag av pris og produkt. En forretningsmodell som differensierer selskapet ditt fra andre, er også essensielt hvis man skal klare å heve seg i dagens konkurranseutsatt marked. Hvor solid er businessmodellen i selskapet du jobber i?

Alexander Osterwalder, kanskje mest kjent som mannen bak business-kartleggingmodellen Canvas, var nylig på Norges besøk for å dele sin kunnskap under Nordic Business Forum om hvordan man kan og bør konkurrere – nemlig ikke bare på pris og produkt, men også på forretningsmodeller.

Business Model Canvas, ofte bare kalt Osterwalder-modellen, består av 9 byggeklosser. De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader.

– Disrupsjon er virkelig og hvis du tror du ikke kommer til å bli utkonkurrert av helt nye businessmodeller, tar du feil. Som konsulent har jeg jobbet med mange forskjellige selskaper og jeg har fortatt ikke funnet et selskap som er beskyttet fra konkurranse utenfra. Det er derfor det er så viktig å innovere seg, også i gode tider.

For å lykkes, må man operere med det Osterwalder kaller for to forskjellige operativsystemer.

–Den ene deler går ut på å forbedre nåværende forretningsmodeller, altså gjøre bedre det du allerede gjør. Den andre delen går ut på å skape helt nye businessmodeller.

– Når man innoverer, er ikke det å feile bare en mulighet. Du vil feile. I Silicon Valley lykkes i gjennomsnitt bare fire av 100 startups. Det vil si at dersom du som selskap har 100 nye idéer, så er oddsen for at du feiler på 96 av dem stor.  Det er derfor viktig å ha en portefølje av nye foretningsmodeller dersom man skal overleve og ikke være redd for å teste de ut. Amazon er det eneste selskapet jeg kommer på som virkelig har knekt koden.

hvordan evaluerer du hvor solid din egen businessmodell er?

I følge Osterwalder burde du stille deg disse syv spørsmålene:

  1.  Hvordan ”låser” du kundene dine? Hvor mye vil det koste  kundene dine å bytte produkt eller tjeneste?
  2. Fører salgene dine automatisk til mersalg?
  3. Må du bruke penger før du tjener dem inn?
  4. Hvordan ser kostnadsstrukturen din ut? Er den høyere eller lavere en konkurrentenes?
  5. Er det du eller eksterne parter som står for kostnadene?
  6. Hvor lett er det å ekspandere selskapet ditt og hvor mye vil det koste deg?
  7. Hvor beskyttet er forretningsmodellen din totalt sett sammenliknet med konkurrentene dine?

Ser du på likheten mellom selskapene som lykkes i dag, finner man fort ut at de aller fleste har en solid businessmodell. Ingen modeller vil dog score høyt på alle punktene, men de fleste vil utmerke seg innenfor sine områder. Apple scorer for eksempel høyt på mersalg i form av at de har bygget økosystemet Itunes som gjør det mulig for dem å selge produkter som apper, musikk, lydbøker som kun passer til Apples produkter. Facebook og Ikea scorer på den andre siden høyt på det at de får kundene sine til å bygge møblene de kjøper på Ikea og innholdet Facebook genererer på siden sin gratis.

– Å stille deg disse syv spørsmålene og finne ut hvilke områder  din egen forretningsmodell kan utmerke seg på, vil øke konkurransefortrinnet ditt på lang sikt. Det er i dag ikke lenger et spørsmål om selskapet ditt vil bli “disruptert”, du vil bli “disruptert” før eller siden. Så dersom du kun konkurrerer på grunnlag av pris og produkt, vel, da ønsker jeg deg lykke til!

Stein Terje Dahl er ny toppsjef i Siva

Foto @ Siva
Stein Terje Dahl (62) erstatter Espen Susegg, og har takket ja til jobben som konstituert administrerende direktør i Siva, selskapet for industrivekst. Han starter i stillingen umiddelbart.
Styret på begynte arbeidet med å rekruttere ny administrerende direktør etter at Espen Susegg trakk seg fra stillingen 3. januar i år.

Dahl er en erfaren leder som har hatt ansvar for flere nybrottsprosjekter og omstillinger. Dahl var bl.a. administrerende direktør og styremedlem i oppstartselskapet FlyViking, driftsdirektør i Widerøe og prosjektleder for ny hovedflyplass for SAS.

– Stein Terje Dahl har gjennom mange år bevist at han er en leder med stor gjennomslagskraft. Han oppnår gode resultater og har erfaring fra flere større utviklingsprosesser, sier Sivas styreleder Elisabeth Maråk Støle i en pressemelding.

I 2018 har regjeringen økt Sivas budsjetter med 115 millioner, som skal brukes til å forsterke satsingen på næringshager, inkubatorer og Norsk katapult.

– Vi går inn i året med økt tillit og flere nye satsinger, blant annet knyttet til regional utvikling. Jeg gleder meg til å bidra til at vi leverer godt på samfunnsoppdraget vårt i denne spennende tiden, sier  Stein Terje Dahl.

Ukens lederkommentar: Om studieturer, teknologimekkaer og Norge fra utsiden

Ukens lederkommentar er forfattet på en bar i San Francisco, og bærer nok preg av å se Norge litt fra utsiden. Det betyr at store snømengder, trafikk-kaos og regjernings-ommøblering som dere hjemme har måttet bale med, har måttet sloss om oppmerksomheten med globale utfordringer som opptar verdens ledende teknologimekka. Det er selvsagt tilnærmet flaut å innrømme det, men selv hvem som sjekker inn og ut av kjendisfarmen går oss hus forbi.

Vi er i denne sammenheng 25 norske innovasjonsledere som i regi av Open Innovation lab of Norway, har invitert på en studietur der både Stanford, Apple, Amazon, University of California, Berkeley og en rekke andre aktører har bydd på kunnskap og inntrykk.  Kort oppsummert må vi innrømme at amerikanerens vilje til å dele imponerer oss, vi har møtt åpne dører og stor vilje til å dele hos alle. Her har vi i Norge noe å lære – Pay it forward kulturen er verdt å kopiere!

Apples nye hovedkvarter, som fortsatt ikke er helt er ferdig, har passert fem milliarder dollar, men når bankkontoen har passert 100 er jo slike beløp nesten som lommerusk å regne. Inntrykket vi sitter igjen med er at i Apple er design alfa og omega, og til og med besøkssenterets trapper var formet som en Iphone. Gjennomført!

Deloittes Center for the edge var også en styrkedemonstrasjon for verdens ledende konsulentselskap, og nok en gang deler man villig av informasjon det må ha kostet millioner å hente inn. Sjekk for eksempel ut rapporten Fast50 Norge som rangerer de raskest voksende teknologi-, media-, telekom- og bioteknologiselskapene i Norge i 2017.

Likevel var det nok Amazon og akselarator-økosystemene rundt Stanford, Berkeley og The Vault i downtown San francisco som imponerte mest, – ingen tvil om at Innovasjon Norges Nord Amerika-sjef, Gro Eirin Dyrnes har rett når hun i sin presentasjon pekte på at Silicon Valley er mer et mindset enn kun et fysisk avgrenset område.

Les også: Er du gründer på jakt etter kapital? – Ikke dra til Silicon Valley!

Samtidig som vi imponeres av nye teknologiske gjennombrudd som modulær TV-teknologi, AI roboter som slår oss i bordtennis og lærer barna våre spansk og høyttalere som bestiller sydenturen for oss, står det stadig klarere at det handler om mennesker og hva vi som kunder er interessert i å utforske.

La oss avslutte med å fremheve at Norge på mange områder har kommet lengre enn USA, ikke minst når det gjelder digital modenhet, noe Rune Bjerke også pekte på denne uka.

Happy Friday!

Stanford-test: Alibaba-AI overgår mennesker i leseforståelse

Kunstig intelligens har allerede danket ut mennesker i spill som sjakk og Go. Nå kommer datamaskinene også seirende ut når det gjelder grunnleggende leseforståelse.

Det var under en test i regi av Stanford University at kunstig intelligens-programmer fra Alibaba og Microsoft utkonkurrerte et menneske i leseforståelse. Programmet fra Alibaba scoret 82.44 prosent mot de menneskelige deltagernes 82.304 – og ble dermed den første kunstige intelligensen til å klare denne bragden. Det er Bloomberg som melder dette.

Microsofts program klarte 82.650 prosent på den samme testen, men var ferdig cirka et døgn etter Alibaba.

– AI og menneske sammen gir best uttelling

Testen, Stanford Question Answering Dataset, eller SQuAD, gikk ut på å stille deltakerne over 100 000 konkrete spørsmål fra mer enn fem hundre Wikipedia-artikler. Den er designet for å finne ut om kunstig intelligens kan prosessere store mengder informasjon, forstå innholdet, og deretter gi presise svar.

– Denne typen tester er definitivt nyttige målepunkter for å finne ut hvor langt vi har kommet på AI-reisen. Skjønt den virkelige uttellingen ved AI får vi når den brukes i harmoni med mennesker, sa Microsoft talsmann Andrew Pickup til CNN.

Lar AI lese pasientjournaler

En norsk startup som er på ballen i forhold til denne teknologien er Anzyz Technologies, som InnoMag skrev om i oktober. De har utviklet en selvlærende språkalgoritme som de tar i bruk for å effektivt lese gjennom pasientjournaler.

Les også: Gründerboom i helsenorge: Denne startupen vil revolusjonere akutthjelp med dronenettverk

– I snitt har en pasient på et sykehus 170 til 180 sider som sin pasientjournal. En lege som skal foreta en hurtigoperasjon har ikke sjans til å lese gjennom hele denne journalen og gjøre en vurdering som er så korrekt som hvis du bruker kunstig intelligens, sa daglig leder i Anzyz Svein Olaf Olsen den gangen.

Mange bruksområder

Alibabas sjefs-data scientist Luo Si fortalte Bloomberg at det bare er et tidsspørsmål før teknologien tas i bruk opp mot selskapets kunder.

– Den underliggende teknologien kan gradvis tas i bruk på flere ulike bruksområder, som kundeservice, guider og online-respons til medisinske spørsmål fra pasienter. Dermed minsker behovet for menneskelig input på upresedentert vis.

William og Kate skal møte norske gründere

Photo: Flickr/All smiles

Det norske oppstartmiljøet er i sterk vekst og utmerker seg globalt. Et møte med  noen av Norges fremste oppstartsbedrifter står derfor høyt på agendaen når Prins William og Hertuginne Kate av Cambridge tar turen til Norge i februar. 

Kronprinsesse Mette-Marit og Kronprins Haakon kommer også til å være til stede når  Prins William og Hertuginne Kate skal besøke gründermiljøet MESH 1. februar.

– Det norske oppstartmiljøet er i sterk utvikling, og det er en betydelig økning av norske vekstselskaper som utmerker seg internasjonalt. Vi er veldig glad for at besøket på MESH er en del av programmet, sier direktør for gründer og oppstartbedrifter i Innovasjon Norge, Pål T. Næss i en pressemelding.

– Storbritannia er en av Norges viktigste handelspartnere, og det største økosystemet for vekstselskaper i Europa. Det gjør det også til et viktig marked for norske gründere. Dette arrangementet vil på en unik måte bidra til at flere spennende norske oppstartsselskaper får vist seg frem i Storbritannia, sier han.

En betydelig startup-aktør

Norge har hatt den største økningen i antall vekstselskaper sammenlignet med samtlige EU-land i 2016. Økningen på 40% er nesten det dobbelte av vekstraten til andre europeiske land. Den siste rapporten fra Startup Europe Monitor slår fast at Norge har gått fra å ha et oppstartmiljø med potensial, til å bli en betydelig aktør med et økende antall vekstselskaper på nivå med våre nordiske naboer.

– Norge har nå fått et helt lag av internasjonale vekstselskaper. Det har vært en avgjørende faktor for Oslo- og Norges suksess, fordi sannsynligheten for å lykkes på høyt nivå øker når ressurssterke personer med oppstart- og veksterfaring forblir i økosystemet. Det har skapt en ny dynamikk, sier gründer av innovasjonshuset MESH, Anders Mjåset.

Anders Mjåset startet MESH som det første innovasjonshuset for gründere i Norge i 2012. I dag driver MESH 12.000 m2 i Norge og Danmark, og deres 1000 medlemmer kommer fra et bredt spekter av selskaper. Vekstselskaper som Kahoot og Douchebags, samt internasjonale aktører som Spotify og Snapchat har sine kontorer der.

– Megatrenden digitalisering, oljekrisen og mengden oppstartsbedrifter på et internasjonalt nivå med høy vekst har vært avgjørende for utviklingen. I Norge har vi nå et økosystem med de muligheter og aktører som skal til for å styrke gode oppstartsbedrifter bredt, og med kraft, sier Mjåset.

ChatBot – lønnsom digital assistent, eller støykilde og irritasjonsmoment?

Flere anerkjente røster har vurdert 2017 og de neste par årene som ”Chatbotens år”. Men dersom du vurderer å ta i bruk ChatBot i din bedrift, finnes det noen  fallgruver du burde styre unna.

(Skrevet av: Vidar Degrum, Henrik Eikeland, Oscar Örtendahl og Runar Slettvoll)

Den kjente rådgivende aktøren Gartner Group, vurderer teknologier etter modenhetsgrad. En av deres teorier anser at teknologi beveger seg gjennom fem faser. Fascinasjon for (ny) teknologi forårsaker en overoptimisme med tanke på hva teknologien skal løse, deretter følger en fase med en tilsvarende pessimisme eller undervurdering av samme teknologi. Siste fase gir oss endelig et realistisk syn på hva teknologien egner seg for, og hvilke fordeler vi kan høste ved implementering.

ChatBot som teknologi, befinner seg fortsatt i en tidligfase.  Med andre ord kan altså oppstemthet og optimisme følgelig gi en overdreven tro på hva ChatBot teknologi faktisk er i stand til å hjelpe oss med.Flere anerkjente røster har likevel vurdert 2017 og de par neste år som «Chatbotens år, inkludert Chris Skinner, Business Intelligence Insider, Forbes, VentureBeat og Forrester for å nevne noen.

Men hva er egentlig en ChatBot?

I korte trekk er en Chatbot «Teknologi som forstår tale eller tekst, og tilsvarende vil respondere til en bruker med tale eller tekst». Interaksjonen med teknologien foregår altså via tekst/tale i stedet for via pek og klikk på en PC eller via fingeren på en smarttelefon. Interaksjonen vil imidlertid fortsatt inneholde knapper og annen tradisjonell navigasjon i tillegg til tekst/tale.

Fordelene med Chatbots

Chatbot i kundesupport kan være et ledd i tjenesteutvikling som gir både reduserte kostnader (slankere organisasjon, mindre churn) og økt inntjening (økt kundetilfredshet, kryss/oppsalg etc.)

Basert på funn i det amerikanske markedet, er det tre årsaker til at ChatBot kan fylle et behov på en raskere/billigere måte enn det å bemanne opp med flere årsverk i organisasjonen.

  • Halvparten av kundene ønsker at en virksomhet er tilgjengelig 24/7
  • Halvparten av kundene foretrekker kommunikasjon via chat i stedet for epost
  • Halvparten av kundene foretrekker kommunikasjon via chat i stedet for telefon

Som for all annen teknologi som brukes i virksomheten, er et solid business case og påfølgende gevinstrealisering avhengig av hvilke oppgaver og under hvilke forutsetninger en ChatBot jobber under. Når årlig avkastning på ChatBot varierer mellom 30 og 500%, må vi derfor være bevisste på når og hvor en ChatBot passer best. ChatBot har sin styrke framfor apper og websider på den måten at de er «beleilige», og kan gi oss informasjon der og da når vi er i en bestemt setting, uten at vi behøver å skaffe oss informasjonen på en annen webside, ringe noen, osv. Med andre ord kan altså ChatBots gi kunder en mer «friksjonsløs» dialog hvor vi slipper å forholde oss til at websiden er treg å laste inn, har forvirrende layout eller overøser oss med irrelevant informasjon.

Mange ChatBots i dag er en måte å finne generiske svar på spørsmål brukeren måtte ha. Skal svarene inneholde informasjon spesifikt til brukeren, for eksempel saldo på brukerens bankkonto eller gjenværende feriedager hos arbeidsgiver, øker kompleksiteten ikke bare teknisk, men i mange tilfeller også med tanke på behandling av personsensitive data.  

Her er noen stalltips for hva som utgjør en god Bot:

  • At Boten tilbyr et godt verdiforslag gjennom innsikt og opplevd nytte i responsen innenfor valgt(e) tema. Forsøker du å få Boten til å svare godt innenfor alle mulige temaer og på alle spørsmålsvariasjoner innenfor et tema; vel, da har du lagt lista for høyt! Husk, selv om Chatbotens forståelse av fri tekst (grammatikk og syntaks) blir mer og mer avansert, er fortsatt Chatboten i sitt ess når den håndterer enkle, standardiserte og repeterende spørsmål.
  • Gjør det til enhver tid tydelig for brukeren at det er en datamaskin vedkommende kommuniserer med, og styr videre forventninger gjennom enkel informasjon om hva brukeren kan forvente å få hjelp til.
  • Tilby brukeren gjennom hele samtalen mulighet til å bytte fra kommunikasjon med Chatboten til en person som håndterer forespørselen i stedet
  • Sørg for at menyer og knapper er tilgjengelig gjennom samtalen for å sikre at bruker holder seg til et emne av gangen…, og husk, et bilde kan si mer enn 1000 ord…
  • Tekst (informasjon, alternativer) som gis av Boten bør være kort, klar og konsistent.
  • Boten bør gis et visst personalisert preg, gjerne en avatar med et ansikt. Språket bør være muntlig («dagligtale»), profesjonelt og høflig. (Tross alt, så blir en Bot i kundeservice virksomhetens ansikt utad mot kundene, ikke sant?)
  • Brukeren bør gjennom hele Bot-samtalen ha mulighet til å reversere siste handling («Angre»), eller starte på nytt («Kansellér»)

Fremtidens ChatBot

Vi kan lett forestille oss at språkforståelsen vil øke i årene som kommer, og at en Chatbot følgelig vil forstå bedre og bedre dagligtale. En mer avansert språkforståelse gjør også at Boten vil kunne fange opp om brukerens språk er positivt eller negativt ladet. Men, for at en Bot skal oppleves som nyttig og relevant av brukeren, så holder det ikke bare at Boten forstår spørsmålet/forespørselen. Boten må også være i stand til å levere et relevant svar til brukeren, og over tid levere svarene med høyere og høyere kvalitet (Med andre ord, en Bot trenger kompetanseutvikling akkurat som en vanlig arbeidstaker!). Her kommer konseptet med maskinlæring inn. Et menneske gir Boten trening i å plukke ut riktig svar på et spørsmål. Et voksende antall spørsmål over tid gir Boten derfor bedre og bedre svar til brukeren på et økende antall emner. Så er det selvfølgelig også slik at straks en Chatbot forstår spørsmålet, så kan den også utføre handlinger, og ikke lenger bare svare med tekst!

Regjeringserklæringen: Etterlyser egen innovasjons- og gründerminister

Foto: Rolf Øhman/Aftenposten

– Vi vil at Norge skal bli nummer en verden på å drive business og innovasjon. Da er det på tide å ha en statsråd som utelukkende fokuserer på gründerskap og fremtidens arbeidsplasser, sier administrerende direktør for Bedriftsforbundet, Olaf Thommessen.

Innovasjon, gründerskap og politiske virkemidler og incentiver rundt teknologisk utvikling står høyt oppe på agendaen i flere land, og til eksempel Estland etablerte en egen gründer- og teknologiminister for allerede to år siden. Det tror Bedriftsforbundet lønner seg.

– Vårt inntrykk er at med dagens statsrådstruktur går mye av tiden for næringsministeren til å drive eierstyring og være i politiske debatter for symbolsaker som eierstyrering av statseide selskap. Bedriftsforbundet ønsker vesentlig mer fokus på det de minste bedriftene og gründere sliter med. Byråkrati, mangel på kreditt, mangel på investorer, mangelfull rettsikkerhet og urimelige høye avgifter er noe av det våre medlemmer er opptatt av, sier Thommessen i en pressemelding.

Bedriftsforbundet gleder seg dog over at flere av deres kampsaker ligger i regjeringens nye plattform; blant annet øke bunnfradraget i formueskatten, reduksjon /tak på eiendomsskatt, signalet om sykelønn og det å gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter å delta i offentlige anbud.

– Dette er en god plattform for de små og mellomstore bedriftene. Vi i Bedriftsforbundet tar gjerne rollen som rådgivere og vaktbikkjer når flere av disse tiltakene skal utformes.

– Vi ser frem til regjeringens videre arbeid for de virkelige verdiskaperne i landet; nemlig de små- og mellomstore bedriftene. Forrige uke sendte Bedriftsforbundet ut «10 hovedkrav til den nye regjeringen». De fleste av disse er å finne i den nye regjeringsplattformen, og Bedriftsforbundet er spente på hvordan regjeringen vil følge opp dette konkret fremover, avslutter Thommessen.

Ukens gründercase: Vil gjøre bryllupsplanlegging stressfritt med digital hjelper

Heidi Huse Myrmo elsker planlegging, koordinering og system, og har bakgrunn fra prosjektledelse. Likevel fikk hun kjenne på høyt stressnivå og tidsklemme da hun skulle planlegge sitt eget bryllup. Etter å ha endt opp tomhendt etter å ha søkt etter en digital bryllupsplanlegger, fant hun ut at det var et behov der ute som ikke var dekket.

Dermed startet hun selskapet Allva AS, der hun og mannen Halvar er hovedaksjonærer. Heidi jobber med selskapet på heltid, mens Halvar bistår noe i fritiden.

Målsetningen er å utvikle planleggingsverktøy som kan gjøre arrangering av store begivenheter som bryllup, barnedåp og trettiårslag enklere for privatpersoner. Verktøyet veileder deg gjennom hele planleggingen, og serverer deg relevante råd og leverandører underveis. Allva er også navnet på det Innobørs-registrerte selskapets digitale og intelligente planleggingsassistent. Hun gir deg råd underveis, og svarer på spørsmål du måtte ha i forbindelse med planleggingen.

– Vi lover kundene senkede skuldre gjennom bryllupsplanleggingen og bryllupsdagen. En smidig og stressfri planleggingsperiode, hvor du har fått hjelp underveis. Man sparer tid på research, og vil i tillegg til enhver tid ha full kontroll på sitt bryllup. Dermed kan man nyte bryllupsdagen, med anbefalte leverandører som leverer unik kvalitet og service, sier Myrmo.

Tar i bruk AI

Først ute av hjelpemidlene er Bryllupshjelperen, og første fase av denne ble lansert den 21. desember.

– Bryllupshjelperen profilerer kun kvalitetsleverandører, med en modell som kan utfordre de store aktørene i nåværende bryllupsbransje. Digitalisering, brukervennlighet, AI, fokus på kvalitetsleverandører, brukerstyrt utvikling og brudepar i fokus, gjør at Bryllupshjelperen vil disruptere det eksisterende markedet, sier Myrmo.

Å ta i bruk nye teknologiske løsninger og kunstig intelligens gjør selskapet mer attraktivt for investorer, tror Myrmo. På Innobørs søker de etter investeringer på to millioner kroner for Bryllupshjelperen.

– Investorer kan få bli med på en reise med et selskap som ikke bare har stort potensiale i Norge, men også i resten av verden. I et marked som er enormt. Det er muligheter for skalering uten de store utgiftspostene, i og med at det er software. Med AI og etterhvert mengder av verdifull data, er dette et prosjekt med lav risiko, og store muligheter for stor gevinst.

Har tro på pangstart

Med seg på laget i utviklingen av verktøyet har de digitalbyrået Techweb.

– Vår hovedsamarbeidspartner er per dags dato Techweb, som utvikler planleggingsverktøyet, og drifter nettsiden. Allva AS eier rettighetene. Vi ønsker å fortsette å bruke Techweb da de har stor tro på prosjektet, er dyktige på Saas, forstår mine ideer og mitt design, er eftektive og gode på pris.

Tilbakemeldingene fra kundene har så langt vært gode. Myrmo forteller at de etter lanseringen den 21. desember allerede har fått mange registrerte brukere. Og i følge henne er det ingen grunn til at pågangen skal bli noe mindre frem mot sommeren

– Fokus i nærmeste fremtid er finansiering for å fortsette utvikling av planleggingsverktøy, markedsføring i form av messer og digital tilstedeværelse, og fokus på brukerdata for å bestemme veien videre. I tillegg til å finne flere kvalitetsleverandører. Bryllupsmarkedet er hetest fra nå og frem til sommeren, så dette blir en pangstart, avslutter hun.

Kongsberg med på laget når europeisk rakett skal utkonkurrere Musk

Ariane 6 er navnet på raketten som skal ta opp kampen mot Elon Musks Space X og deres Falcon 9. Kongsberg Gruppen er et av selskapene som skal levere komponenter til raketten.

Elon Musk-startupen SpaceX har langt på vei revolusjonert kommersiell romfart med sin Falcon 9, der deler av raketten kan gjenbrukes. Nå jobber Frankrike og Tyskland sammen om å utvikle sin egen gjenbruksrakett, som får navnet Castillo. Det er E24 som melder dette.

Castillo blir en liten rakett, og vil bare kunne romme rundt 50 kilo nyttelast – langt mindre enn dagens europeiske løsning, engangsraketten Ariane 5. Derfor er også enda en ny modell, Ariane 6, under utvikling.

– Brukt ti år på å komme i posisjon

Kongsberg Gruppen har fått kontrakt på å levere komponenter til feste- og separasjonsmekanismer og avionikk til den nye Ariane-raketten.

– Vi har blant annet utviklet en ny teknologi for å skyte av boosterne som bruker lasere og fibre istedenfor sprenglunter og dermed bidrar til økt nyttelast og sikkerhet. Vi har brukt rundt ti år på å komme i posisjon med den teknologien, sier Christian Hauglie-Hanssen, divisjonsdirektør for Kongsberg Space & Surveillance, til E24.

– Ariane 6 blir fremtidens arbeidshest for å få tyngre kommersielle satellitter opp i bane i konkurranse med blant annet Falcon 9. Vi har full tro på raketten!

Jobbes med gjenbruksmotor

Selskapet har også gjennom mange år levert komponenter til Ariane 5, som har vært en gullgruve for eierne. Det europeiske multinasjonale selskapet Arianespace, hvor Kongsberg Gruppen er blant aksjonærene, hadde i 2017 ordrer for ti milliarder kroner. 2018 ser ut til å bli et rekordår, med 14 oppskytninger.

Begge de nye rakettypene forventes klare i 2020, noe som kan virke litt sent med tanke på at Falcon 9 allerede er i bruk. Å være sent ute kan likevel ha sine fordeler, da man får muligheten til å inkorporere teknologiske nyvinninger. Blant annet kan de ta i bruk mer moderne motorer, der hydrogen og metan benyttes i steden for parafin. Det jobbes også med å få med en gjenbrukbar motor ved navn Promotheus, som nå er under utvikling.

– Kongsberg var involvert i Vulcain-motoren som brukes i Ariane 5, men ikke på Promotheus. Jeg vet at det blir en mye større motor og at de eksperimenterer med 3D-printing for å kutte kostnader, sier Hauglie-Hanssen.

Risikabel gjenbruksmodell

Han forteller at Musk og SpaceX har presset ned prisen på satelittoppskytninger, takket være økonomisk hjelp og oppdrag fra amerikanske myndigheter. Samtidig har gjenbruksmodellen også hatt en bakside:

– SpaceX har hatt god regularitet, men også flere feilslåtte oppdrag enn Arianespace. Noen satellittoperatører har derfor rømt fra Falcon 9 og booket på Ariane 5 istedenfor. Elon Musk tåler ikke for mange feil, og det vet han godt.

Ukens lederkommentar: Om ukens snakkis, selvskading og selvfølgeligheter

Aiman Shaqura under årets NHO-konferanse

Ukens store ”snakkis” for oss endringsagenter var selvsagt NHOs årskonferanse, som tradisjonen tro setter viktige tema på dagsorden og samler ledere fra nær og fjern. Det ble en studie i pent innpakkede selvfølgeligheter, alle talerne var skjønt enige om det meste, – og det var kanskje ikke så rart. Det er vanskelig å gå på scenen og skulle hevde at arbeid ikke gir verdi, at kompetanse ikke spiller noen rolle og at mangfold er uinteressant.

Det var for undertegnede Petter Stordalen, samt Javad Mushtaq og Aiman Shaqura, to av våre nye landsmenn, som imponerte mest med sine innlegg om verdien av mangfold. Med entusiasme, pågangsmot og en solid porsjon fandenivoldskhet viste de salen et engasjement som smittet. Et blikk rundt i salen viste med all mulig tydelighet at Norge har en vei å gå, – det var ikke mye mangfold å spore blant de vel 1300 lederne som stort sett så ut som de var støpt i samme form.

En virksomhet som dog virkelig har mangfold og viktige mål i fokus, er denne ukens gründercase, Pangeea som ønsker å utdanne BÅDE gründere og investorer for å oppnå målet om å gi afrikanske gründertalenter tilgang til nettverk og kapital.

Les også: Aiman Shaqura starter Norges første “inklubator” for flyktninger

Selv om det Hvite hus og klodens mest stabile geni (ifølge ham selv) tok imot Erna, er nok ukens andre store nyhet for de fleste av oss at Trond Giske innså at løpet var kjørt, og med det er et kapittel i Arbeiderpartiet, som DN kalte en studie i sakte selvskading, foreløpig avsluttet. Det gjelder vel også sjefen selv som denne uka kastet inn håndkle etter mange år, – la oss håpe at det ikke er vinterens uheldige uttalelser om IQ-test og kakespising som blir stående igjen.

Vi i Innomag vil denne uken sende vår innovasjonsblomst  til alle de endringsagentene som i praksis leverer det mangfoldet som politikerne og toppene ønsker seg, representert ved Stordalen, Javad Mushtaq Aiman Shaqura – Norge er i endring og det skapes mye bra landet rundt!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...