Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

“Innovatører i praksis” – Norsk forfatter ute med innovasjonsfaglig tegneseriebok

Nøyaktig tre år etter at innovasjonsnestoren Sjur Dagestad ga ut «Innovasjon i praksis», der han skrev sammen med over 130 medforfattere, er han klar med oppfølgeren. Også denne gang fornyer han på overaskende vis – «Innovatører i praksis» inneholder 20 norske innovasjonshistorier, og er ifølge den stolte forfatter verdens første innovasjonsfaglige bok i tegneserieformat.

InnoMag har i forbindelse med utgivelsen tatt en prat med forfatter Dagestad. Han har hatt med seg seks tegnere i arbeidet med å utforme boken – blant annet er den kjente norske tegneren Børge Lund, som er mest kjent for tegneseriestripen Lunch – med på laget.

Bokens fulle tittel er Innovatører i praksis – Norske Innovasjonshistorier, og inneholder tjue historier der vi får et innblikk i innovasjonsprosessen bak forskjellige ideer og selskaper. Dagestad planlegger allerede en tredje bok i serien, og den skal gis ut 8. desember 2020.

Vil nå dyslektikere

På spørsmål om hvorfor han har valgt å lage akkurat en tegneseriebok refererer Dagestad til en undersøkelse som viser at dyslektikere er kraftig overrepresentert blant gründere. I England har 19% av gründerne dysleksi, mens det tilsvarende tallet for USA er 35%. I befolkningen som helhet, derimot, er det bare rundt 5% som er dyslektikere. Problematiske tall for en forfatter med mål om å nå nettopp gründerne med innovasjonsbudskapet.

– Etter å ha gitt ut Innovasjon i praksis tenkte vi at “faen altså, nå har vi gitt ut den norske innovasjonsbibelen og fått masse positiv tilbakemelding, men så mister vi en stor del av den viktigste gruppa når det gjelder å gjøre det kongeriket Norge trenger, nemlig å skape arbeidsplasser.”

Løsningen ble dermed å gå over til tegneseriemediet. Såvidt forfatteren kjenner til er det den første innovasjonsfagboka i tegneserieformat noensinne. Vi i Innomag tviler ikke, den er ihvertfall den tyngste, – boka veier hele 1,9 kilo.

Overrepresentasjonen av dyslektikere blant gründere kan forklares med at dyslektikere som kommer seg gjennom skolevesenet er vant til å jobbe dobbelt så hardt for å holde lønna, tror Dagestad.

– En bok for de som ikke liker bøker

Fjorten av historiene i boka er betalt for av oppdragsgivere, mens de siste seks er plukket ut av forfatteren selv. I hver av historiene får vi et innblikk i innovasjonsprosessen bak et produkt eller en bedrift. Historiene er i tillegg knyttet opp til en av seks ulike drivere for innovasjon som listes opp innledningsvis.

– Da vi skulle dele inn boka så gjorde vi det etter at vi hadde alle historiene med. Vi trodde først at vi skulle ha en inndeling på strategi, ledelse, økonomi, internasjonalisering og så videre. Men det vi endte opp med var disse driverne for innovasjon, forteller Dagestad.

Hvilke typer kjøpere vil ha mest glede av denne boka?

– Det er mennesker som er glade i å skape – den kreative, gründeren, entreprenøren. I tillegg til at det altså er en bok for dem som ikke vanligvis liker bøker, avslutter Dagestad.

Boka kan kjøpes i de fleste bokhandler, og via Innoco sine hjemmesider, – ingen dårlig julepresang for landets mange endringsagenter.

Equity crowdfunding: Tredje største kilde til tidligfaseinvesteringer

Tall fra eBAN (European Business Angel Network) viser at equity crowdfunding er den tredje største investeringsformen i Europa når det kommer til tidligfaseinvesteringer – etter forretningsengel-investeringer og tidligfase venturekapital. InnoMag har derfor sett nærmere på crowdfunding som investeringsmetode.

(Investorstoff på InnoMag publiseres i samarbeid med NorBAN)

De fleste er i dag kjent med fenomenet crowdfunding. Men visste du at equity crowdfunding – selskapers innhenting av kapital gjennom salg av eierandeler via en digital plattform – seiler opp som en av de store måtene for oppstartsbedrifter å hente inn tidligkapital?

InnoMag skrev om crowdfunding også i Innovasjonsmagasinet 2014. Dette er hva Anders Gill, som da var prosjektleder i den norske crowdfunding-plattformen bidra.no, sa om equity-versjonen av fenomenet den gangen:

– «Equity crowdfunding» handler om at bidragsyterne får en variabel andel aksjer i selskapene de støtter. Dette vil resultere i at bidragsyterne får avkastning i form av finansielle midler. Samtidig hjelper de til med innovasjon i form av realisering av flere ambisjoner om vekst i gründervirksomheter.

Senker terskelen for å investere

Et annet av poengene ved crowdfunding i disse Bitcoin-tider er at det kan ses på som en demokratisering av finansvesenet. Prosessen med å hente inn finansiering har vært så og si lik siden bankvesenet ble oppfunnet for fire tusen år siden – men med internett har man i dag en helt annen mulighet til å eksponere ideen sin for hele verden. På denne måten kan man innhente kapital fra et stort antall mennesker – heller enn fra én bank eller én enkelt lånegiver.

Denne ideen utdypes i en rapport eBAN har utformet i samarbeid med KPMG. Her trekkes det frem at mens det å investere i selskaper tradisjonelt har vært en aktivitet forbeholdt den rikeste prosenten av befolkningen, gir crowdfunding muligheten til å investere mindre summer og spre risikoen bredere. Dette kan gjøre det relevant for så mye som tjue prosent av oss å investere i gründerbedrifter, heter det her.

Eller med andre ord: Man senker terskelen for hvem som kan være investorer.

En voksende trend

Videre ble det i rapporten presentert en spådom: Mens det er sant at crowdfunding i dag fungerer som en «siste utvei» for å skaffe finansiering, er dette noe som vil endre seg etterhvert som sektoren vokser og får større momentum. Som en følge på for få engleinvestorer til å dekke kapitalbehov vil crowdfunding bli en tiltagende nødvendig del av å skaffe investeringer for selskaper.

Den aktuelle rapporten har fokus på Storbritannia – som er Europas suverent største crowdfunding-marked. Men en annen rapport – denne fra EU – bekrefter at equity crowdfunding er en voksende investeringsform med et allerede betydelig volum. I 2015 ble det innhentet over 422 millioner euro på denne måten, gjennom over åtte hundre kampanjer på seksti plattformer.

Diagrammet nedenfor – som er hentet fra et brev fra Finanstilsynet til Finansdepartementet i februar i år – viser veksten i det europeiske crowdfunding-markedet i perioden 2013-2015.

I 2016 utgjorde equity crowdfunding, i følge tall fra eban, syv prosent av det totale markedet for tidligfaseinvesteringer i Europa. I den sammenheng kan det være verdt å påpeke at crowdfunding ikke bare er et lavterskeltilbud – i følge den omtalte EU-rapporten er det et økende antall venturekapitalister og engleinvestorer som tar i bruk dette som investeringsmetode, side om side med de mer tradisjonelle småinvestorene som vi forbinder med crowdfunding.

Norge minst i Norden

Her til lands har crowdfunding ikke enda fått det omfanget vi ser i en del andre land i Europa – verken når det gjelder equity crowdfunding eller crowdfunding som helhet. I det nevnte brevet fra Finanstilsynet finner vi også statistikk rundt crowdfunding i Norden.

Hvis vi ser på totalmarkedet ser vi at Norge er klart minst i volum av de nordiske landene. Finland dominerer med en andel på 62% av det nordiske markedet, mens Danmark ligger på 24% og Sverige på 13%. Norge utgjør faktisk så lite som 1% av dette volumet – noe som illustrerer at crowdfundingsformen enda ikke har etablert seg ordentlig her til lands. Det er verdt å merke seg at disse tallene er fra 2015 – i følge det finske finansdepartementet økte crowdfunding-markedet i landet fra 70 millioner euro i 2015 til 150 millioner euro i 2016.

Når det gjelder equity crowdfunding er det ikke registrert noen betydelig innhenting av kapital på denne måten i Norge i 2015. I Sverige og Finland ble det hentet inn henholdsvis 6,5 millioner euro og 6,2 millioner euro.

InnoMag ser på crowdfunding som spennende, og kommer tilbake med mer stoff på området i tiden fremover.

457 norske innovasjonseventyr – Deloitte oppsummerer 15 års tall og kårer tre nye vinnere

Deloitte Fast50 ble i dag presentert for femtende gang. I Deloittes moderne høyborg i Barcode fikk deltagerne en god analyse og debatt der hovedfokus var på hva og hvem som egentlig skaper de norske industrieventyrene.

Andreas Enger, partner i Deloitte, innledet med å peke på noen av hovedkonklusjonene Deloitte har gjort seg etter å ha analysert de beste gjennom 15 år. Norge ER innovativt. Til sammen 457 selskaper har vært innom. Kun 67 av dem har blitt kjøpt opp, men dersom man ser på de 50 raskest voksende har hele 24 blitt det.

Konklusjon: Overraskende høy vekst har ikke gått på bekostning av inntjening.

– Norge har et godt innovasjonsmiljø, men vi har få industrieventyr. Kun 18 selskaper har maktet en omsetning på over en milliard norske kroner. Vi er ikke så gode på å skape unicorns, men vi er gode på skape gode teknologivirksomheter som blir viktige motorer for utenlandske lokomotiv. Vi observerer at Fast50-bedrifter hovedsakelig selges ut av landet , noe som selvsagt reduserer antall potensielle norske industrieventyr, sa han.

Osloregionen og Vestlandet trekker lasset

Visma fremstår som den over tid mest suksessfulle norske virksomheten, men også REC, Opera Software, Omega AS, Finn.no , Tandberg og Akva Group er selskaper som har vokst til å passere en milliard i omsetning.

Oversikten viser også at det er Osloregionen og Vestlandet som trekker lasset når det gjelder nyskaping.

Årets tre raskest voksende selskaper er mobiloperatøren COM4, som satser på IoT, og ENTRY AS som vokste med intet mindre enn 2890% – samt årets vinner SKAMIK AS, som har vokst innen lakselus og med utgangspunkt i Røyrvik har gjort en imponerende jobb. Den ene av gründerene, Geir Skarstad, fortalte oss etter prisen at de hele veien hadde satset på å levere innovative og energivennlige lakselusløsninger som lå langt fremme – og at hemmeligheten nok lå i at de kjente markedet og turte å satse.

Skalering er utfordringen

I den påfølgende paneldebatten stilte Henning Hansen, leder i Confirmit i tolv år, Vismas konsernsjef Øystein Moan, og de to forskerne Markus Bugge og Håkon Endresen Normann.

De to lederne, som har førstehånds erfaring med å skape vekst, påpekte begge at norske ingeniører er billige. De i Silicon Valley koster minst tre ganger så mye, utfordringen er å beholde selskapene på norske hender.

Miljøene finnes, utfordringen er å skalere – og det er symptomatisk at norske virksomheter er flinke på produktutvikling, men for lite flinke på skalering og markedsføring. Henning Hansen sier det godt:

– Norske virksomheter bruker gjerne 40% på produktutviklingen, mens amerikanske virksomheter sjelden bruker mer enn 18%. De bruker derimot ofte mer enn 40% på salg og markedsføring. I USA får du lov til å bygge størrelse på bekostning av produktutvikling.

Trenger lokomotiver

– Det er mange som er innovative, men som ikke er gode nok på operational excellence, og for å lykkes over tid må man beherske begge idrettene, hevdet Øystein Moan, den norske IKT-bransjens kanskje dyktigste leder.

– I Norge er mye av kapitalen statlig, og det er et problem at den største investoren av dem alle det norske oljefondet ikke investerer i Norge i det hele tatt. Slik er det ikke i andre land.

Det er viktig å ha norske hovedkontor. Norge trenger noen store sterke aktører som kan stå i mot og ha kraft til å overleve i kampen mot internasjonale giganter. Dette var en konklusjon som også forskerne representert ved Håkon Endresen Normann og Markus Bugge sa seg enig i – vi trenger flere lokomotiver.

– Liten tro på offentlig styrte midler

– Virkemiddelapparatet er tilrettelagt for små inkrementelle grep. Vi kunne slik jeg ser det like gjerne lagt ned Innovasjon Norge – jeg ser ikke at det kommer noe særlig ut av det. Jeg har liten tro på offentlig styrte midler, var brannfakkelen fra Moan, som også avslørte at han selv stort sett investerer sine egne penger i næringseiendom.

Det er et paradoks at Singapores statlige fond er tungt investert i Visma, mens det norske oljefondet ikke har investert her.

– Ikke glem å fakturere, smilte Moan da han ble bedt om å dele med seg et godt råd før deltagerne forsvant ut i julestria.

Ukens gründercase: Vil etablere internasjonalt nettverk av gründerhus

Ukens gründer er Lars Føleide, som etter å ha startet to såkalte gründerhus i USA nå ønsker å etablere et nettverk av gründerhus her i Norge. På sikt er målet å etablere seg i verdens 600 største byer.

– Jeg har jobbet med entreprenørskap siden 1996. Da satt hjemme på gutterommet og tjente to hundre kroner timen for arbeid utført for NetParadise AS. På den tiden var jeg en pioneer web-utvikler. Januar 2018 begynner jeg på mitt tyvende år i høyere utdanning. Jeg blir ferdig med min tredje mastergrad den 1. juni 2018, En master i informatikk ved NTNU, forteller Føleide.

Konverterte eget hus til bofellesskap

Han begynte sin reise som gründerhus-stifter med oppstarten av Agora Startup House, som han etablerte sammen med to medstudenter da han studerte ved Haas School of Business, UC Berkeley. Konseptet ble utviklet som en del av et fag ved universitetet. Siden var han også med på å etablere enda et gründerhus i samme område. Men etter tre og et halvt år ved UC Berkeley var tiden kommet for å dra hjem til Norge.

– Etter å startet to forskjellige gründerhuskonsept i USA, var tiden kommet for å konvertere mitt eget hus på Ekeberg i Oslo. Dette ble annonsert november 2016, med lansering januar 2017, forteller han.

Føleide er tungt inne i entrepenørskapsmiljøet både nasjonalt og internasjonalt, slik at det er mye å tilby gründere tilknyttet StartupHousing-nettverket. Samtidig har det blitt satset på markedsføring og promotering inn mot de riktige miljøene, for slik å få inn de riktige folkene og skape de riktige omgivelsene.

Vil etablere seg i Trondheim

Et gründerhus – eller startup house på engelsk – er et hus der gründere ikke bare jobber, men også bor under samme tak. Startupscenen i Oslo har allerede flere arenaer for coworking, men før Føleide lanserte Oslo Startup House manglet et mer integrert alternativ. Nå er han allerede i gang med planene om å utvide nettverket.

StartupHousing søker for tiden å hente inn kapital for å utvide virksomheten til Trondheim, og i den forbindelse er planen å opprette StartupHousing AS. På lang sikt er målet å bli etablert i verdens 600 største byer, men først skal det bygges et nettverk av gründerhus her i Norge. På Innobørs søker han etter 500 000 kroner.

– Vi er for tiden på jakt etter kapital og huseiere. I vår forretningsmodell vil vi kunne bli bindeleddet mellom utleiere og beboere, hvor vi har fokus på å utvikle gode bofellesskap og samtidig stimulere til entreprenørskap, forteller Føleide.

Planlegger flere tjenester

Oslo Startup House ligger an til å bli første norske bokollektiv med oppføring hos Coliving. På litt lenger sikt planlegger de også å utvikle flere tjenester. Blant annet ønsker de å lage en en IT-løsning for regelmessig kontakt mellom gründere, mentorer, coacher og investorer.

– Dette verktøyet er også meningen at gründer-team skal kunne bruke internt, slik studenter bruker Google Drive i dag, avslutter Føleide.

Denne norske reisebloggeren vil erobre det kinesiske markedet

Norge er et av de mest populære reisemålene for kinesiske turister, og antallet besøkende fra Kina her til lands er stadig voksende. Vi har snakket med Tove M. Taalesen, som nå satser på det kinesiske markedet med sin reiseblogg TravelQueen.

Taalesen er opptatt av at TravelQueen, en reiseblogg med fokus blant annet på opplevelser, “smart luxury” og mat, ikke skal være som alle andre blogger. For henne er autensiteten – at innholdet skal være representativt for henne selv – det viktigste.

– I utgangspunktet er jeg ikke noen typiske reiseblogger, jeg er mer opptatt av å skrive gode beskrivelser av det jeg leter etter selv. Jeg bruker aldri TripAdvisor og lignende tjenester når jeg er ute og reiser, men søker etter blogger eller kommentarfelter hvor noen har kommentert hvor man finner den beste kaffen eller den lokale designerbutikken. Hvor jeg finner nabolagsrestauranten som de fastboende bruker, men som ingen turister finner – det er disse stedene jeg er opptatt av å finne. Og hvis jeg leter etter dette, er det høyst sannsynlig mange andre som gjør det samme. Tilbakemeldingene har vært gode, og spesielt har det asiatiske markedet respondert veldig bra, forteller hun.

Hun driver også Instagramkontoen @restaurantdronningen – som har mat, foodie og restaurant som tema – og har her 15 000 følgere. Nå ønsker hun å i større grad ta i bruk tekst og film som kommunikasjonsmedium, og har med dette for øye drevet bloggen travelqueen.no siden april. Litt av bakgrunnen for å velge nettopp Kina som satsningsområde – i tillegg til det åpenbare, at det er et stort og spennende marked – er å gjøre noe som er litt annerledes.

– Alle driver jo med Facebook og Instagram, og er ofte gode på det. Så da tenkte jeg at jaja, jeg får gjøre noe annet da, som ingen andre gjør. Kina har sin helt egen virkelighetsverden når det kommer til sosiale medier, som det er utrolig spennende å dypdykke inn i og se om man klarer å få en forståelse av. Se om det går an å knekke en kode og få det til å fungere.

Vil åpne Kina også for andre

Hun kjenner ikke til andre privatpersoner som har gjort dette i Kina, og har lett lenge etter en samarbeidspartner som kan hjelpe henne med å få innpass i de kinesiske kommunikasjonskanalene. Nå har hun innledet et samarbeid med GoChina, som hjelper norske bedrifter med nettopp digital markedsføring og å etablere seg i det kinesiske markedet.

– Det blir veldig tillitsbasert. Jeg snakker jo ikke mandarin, samtidig som det er en annen tilnærming til markedet i ord, uttrykk og tekst. Men jeg fikk et veldig godt inntrykk av GoChina – de fremstår profesjonelle og kunnskapsrike, og jeg synes de har fulgt opp det vi har blitt enige om bra i etterkant. Det blir veldig spennende å se hva vi kan få til sammen.

Dersom hun klarer å få et fotfeste i Kina håper hun å kunne åpne markedet der også for andre norske bedrifter. Hun vil heller tjene penger gjennom å være samarbeidspartner for bedrifter som vil selge produkter eller tjenester i det kinesiske markedet enn gjennom promotering og annonser på bloggen.

– Det kan godt hende at jeg senere må krype til korset og innrømme at dette er noe jeg må ha, men foreløpig er jeg fokusert på å bygge brand, og at bloggen skal være et godt produkt – noe som leserne og potensielle samarbeidspartnere opplever som en seriøs og ekte kanal, forteller hun.

Les også: Ukens gründercase: Vil knytte norske bedrifter tettere til Kina

Vil formidle den norske kulturen

Taalesen, som i tillegg til bakgrunn fra statsvitenskap, markedsføring og content marketing også har jobbet ti år som butler for det norske kongeparet, har en målsetning om å bli en stemme som kan fungere som bindeledd mellom Norge og Kina. Blant annet har hun et ønske om å formidle norsk kultur og norske verdier.

– Treffer man riktig i markedet kan man jo skaffe seg innflytelse, ha en stemme. For min del dreier det seg også om å fortelle om Norge, og kulturen og verdiene våre. Jeg er kjempestolt over å være norsk, og føler meg heldig og takknemlig for å få lov til å leve i dette landet. Så hvis jeg får fortalt om de samfunnstrukturene som ligger bak hvordan vi har det – det har jo ikke kommet av seg selv, men har med forvaltning og tradisjoner å gjøre – så ville det vært magisk, sier hun.

– Dagens tilbud ikke representativt

Hun er også opptatt av å vise frem andre deler av Norge enn bare Lofoten og Vigelandsparken, og mener at vi har utrolig mye mer å by på. Men hvis vi skal ta masseturisme og turisme på alvor må vi gjøre noe med infrastruktur og oppbygging av pakkene som tilbys i dag, mener hun.

– Med infrastruktur mener jeg ikke bare veiene, men hva som tilbys av hospitality, mat og overnatting i Norge. Veikroene våre og de stedene vi tilbyr per dags dato er jo ikke representative for kjøkkenet vårt eller produktene våre. Hvis det nå er sånn at oljen blir borte, eller at vi skal forsøke oss på en litt mer bærekraftig utvikling, så er turisme en inntektskilde vi må ta på alvor. Hvis man skal få utnyttet dette potensialet er det nødvendig å jobbe mer planmessig med turisme. Kanskje vi burde ha en turist- eller hospitality-minister, som virkelig satte på dagsordenen å få tilbudet på plass, lage gode avtaler, lære av andre destinasjoner som har klart det?

– Luksus mer enn puter og sengetøy

Hun trekker frem øyene i Oslofjorden eller Nordmarka og Ullevålseter som eksempler på steder det kunne være gøy å vise frem til turister. Selv om hun skriver mye om “luxury” på bloggen, trenger ikke det å bety luksushoteller, forteller hun.

– Selv om jeg er veldig glad i dem er det liksom ikke det jeg mener med luksus. Du kan like godt være hjemme hos noen, hvor du har et vertskap som vet å gi deg god service – som har lagt magasiner på nattbordet ditt, redd opp sengen din og satt et glass vann på nattbordet ditt. Og det kan like godt være på en hytte som på et hotell – selv om jeg elsker putene og sengetøyet på The Thief og lignende designerhoteller så er det ikke bare det det dreier seg om. Det behøver ikke å koste noe.

Med seg på laget har hun et advisory board satt sammen av mennesker med ulike innfallsvinkler.

– Én er veldig opptatt av forretningsutvikling og hvordan jeg skal kommersialisere bloggen, mens en annen er veldig god på tekst og har studert turisme. Sammen har vi utviklet konseptet på flere måter. Nå bygger jeg brand, samtidig som jeg ser etter riktige samarbeidspartnere å representere og jobbe sammen med på lang sikt. Målet er selvsagt å tjene penger, men jeg er villig til å vente på riktig partner – gjerne da en som ser verdien av å tenke langsiktig og bygge merkevare. Bloggen representerer meg, nå handler det bare om å få det ut i skriftlig form og vise andre. Hvis folk har glede og nytte av å lese det, og bloggen kan være en ressurs for folk som er ute etter informasjon, så er det veldig gøy. Hvis jeg attpåtil kan tjene penger på det så er det kjempebra. Det kommer, men mest sannsynlig ikke i morgen. Jeg jobber ut fra et langsiktig tidsperspektiv, avslutter hun.

Hvordan få økonomisk kontroll som nyetablert bedriftseier

Bilde @ Helloquence via Unsplash

Det kan være krevende å starte egen bedrift, spesielt når det er så lett å mislykkes. Ifølge en undersøkelse gjort av Menon Business Economics, oppnår bare én av ti nye selskaper suksess ved at de fortsatt vokser ni år etter oppstart og har tilstrekkelig ressurser.

(Skrevet av: Samlino.no)

En nødvendig del for overlevelse er å ha en økonomien på plass. God økonomistyring inkluderer blant annet god likviditet, gode relasjoner med eventuelle investorer og budsjettføring av alle ressurser i selskapet. I denne artikkelen vil vi vise ulike måter en kan finansiere bedriften på, samt generelle tips til hvordan du får økonomisk kontroll som bedriftseier.

Finansiering av bedriften

Noe av det første du må tenke på når du starter bedrift er å finne ut av hvor mye kapital du trenger, samt hvordan du skal få denne kapitalen. Uten tilstrekkelig med penger til å kunne utvikle forretningsideen og etter hvert komme på et nivå der man går i overskudd, vil det være vanskelig å lykkes. Her er noen vanlige måter å finansiere bedriften på;

Egenfinansiering – Et alternativ til finansiering av bedriften er egne midler. Dette er gunstig, da du slipper å forholde deg til eksterne finansieringspartnere som ønsker en viss kontroll i selskapet. Det er dog essensielt å understreke viktigheten av å kun sette inn penger som ikke vil forårsake store konsekvenser for privatøkonomien. Det er for eksempel ikke lurt å pante boligen sin. Som en hovedregel bør du ikke satse mer enn du har råd til å tape.

Investorer – I startfasen av et selskap er det vanligere å ha familie eller venner som investorer. Slik lavterskel-finansiering gjør det mulig for deg å oppnå drømmen om å etablere selskap, men husk å ha en kontraktsfestet avtale. På denne måten unngår dere konflikter om penger som ende opp med å skade relasjonen deres.

Om selskapet vokser seg større, vil det være optimalt å ta inn private investorer med større kapital. Du vil da bytte aksjer mot egenkapital, og hvor mange aksjer de ender opp med å eie i ditt selskap kommer an på hvor mye kapital de bidrar med. Disse investorene ønsker selvsagt å tjene penger på sine investeringer, så her er det viktig med en god markedsplan og en enda bedre pitch for å få dem interessert i nettopp ditt selskap.

Crowdfunding –  En måte som har blitt mer populær de siste årene, er å samle inn kapital gjennom crowdfunding. Her kan privatpersoner donere en selvvalgt sum til idéer de har tro på. Noen ganger får de ingenting tilbake for doneringen, mens andre ganger kan de få et produkt eller en tjeneste som takk.

Denne finansieringsmuligheten kan være positiv, da den vil gjøre din bedrift uavhengig av eksterne investorer som ønsker kontroll i selskapet. Samtidig er det ikke sikkert at du får nok donasjoner til å nå målet ditt, og da vil du stå igjen med mindre kapital enn forventet. Det er derfor ikke like forutsigbart som andre finansieringsmåter.

Lån uten sikkerhet – Har du vanskeligheter med å få finansiering andre steder eller dekke store utgifter i starten av selskapet, kan et forbrukslån være en alternativ måte. Merk at dette er absolutt siste løsning, da et forbrukslån gjerne har høye renter og gebyrer. Dersom du velger denne finansieringsmåten bør du sammenligner slik at du finner billigste lån uten sikkerhet. Dette kan spare deg for unødvendige høye kostnader og gebyrer. Tilbakebetalingsplanen bør helst være på plass før du eventuelt tar opp lånet.

Unngå betalingsanmerkninger

En betalingsanmerkning kan komme av ubetalte regninger, inkassosaker, konkurs eller andre typer gjeldsordninger, og er en merknad på enten deg som privatperson eller din bedrift. Det er altså ikke bare privatpersoner som kan ende opp med betalingsanmerkninger – er bedriftens betalingsevne dårlig nok eller har kunder unnlatt å betale for sine produkter, vil det samme kunne skje med bedriften. Dette gjelder spesielt mindre eller nyetablerte foretak. En slik anmerkning vil kunne ha flere negative konsekvenser for din bedrift;

Først og fremst vil det gå utover bedriftens kredittscore, som er basert på betalingshistorikk. Har bedriften unnlatt å betale en regning eller har utestående gjeld, vil dette påvirke kredittscoren negativt. Scoren er et tall fra 1 til 100, der 100 er det beste. En lav score vil blant annet påvirke dine fremtidige samarbeid og din sjanse til å få godkjent lånesøknader.

Enhver samarbeidspartner, som for eksempel investorer eller leverandører, kan foreta en kredittsjekk av ditt selskap. Ser de da en aktiv betalingsanmerkning kan sjansen for at de ønsker et samarbeid minke. En forståelig reaksjon, da de ser et selskap som er dårlig til å betale regningene sine, og blir derfor usikre på om de vil få sine penger tilbakebetalt. Vanskeligheter med å leie lokaler, samt skaffe strøm- og internettabonnementer er også konsekvenser av en dårlig kredittscore.

Skaff oversikt og kontroll

Dårlig økonomistyring kan påføre selskapet store skader, så det er viktig å ha kontroll på alt som går inn og ut av selskapet – til enhver tid. Et likviditetsbudsjett som sier noe om bedriftens betalingsevne i en fremtidig periode, bør føres.

Bedriften får da en oversikt over innbetalinger og utbetalinger både i dag og i fremtiden, og vil på denne måten se hvilke perioder dere muligens bør skaffe en annen type finansiering. Dette er for eksempel om noen regninger må betales og dere mangler kapital i selskapet. Kanskje dere må forkorte kundens betalingstid for å få kapital eller forhøre dere med kreditor slik at dere kan utsette en regning.

Uansett er det viktig å styre økonomien ansvarlig og sørge for at dere unngår for høye kostnader og betalingsanmerkninger, så godt det lar seg gjøre. Lykke til med selskapet!

Ukens lederkommentar: Om feiringer, mangel på forstand og en fjern fred

I en uke der Russlands dopingprogram med påfølgende utestengelse fra OL og flyttingen av en amerikansk ambassade var blant de største nyhetssakene, var vårt eget femårsjubileum og en fremovertenkende norsk statsminister blant høydepunktene.

Denne uken har både Colosseum, Holmenkollen-hoppet og Kristusstatuen i Rio lyst opp i blått og hvitt til ære for våre finske naboer som feirer 100 års selvstendighet. Vi gratulerer!

I Norge fortsetter dessverre den uverdige forestillingen rundt utnevnelsen av nytt fredspriskomité-medlem – og for alle oss som ikke deltar i spillet fremstår det hele mer og mer som en krigserklæring overfor en av Norges største politiske endringsagenter. Uansett politisk ståsted må man kunne erkjenne at Carl I Hagen har turt å stå på barrikadene, og alle som i sin tid ristet uforstående på hodet da Kina mente at prisen var politisk burde nå innse realitetene. Vår take er fortsatt at så lenge Torbjørn Jagland kan sitte i Nobelkomiteen som tidligere stortingspresident så kan definitivt også Carl I Hagen sitte der.

Det er ikke bare på Stortinget selvhøytidelige fredsmeglere tyr til rene krigshissergrep. Både i Kreml og i det hvite hus gjøres merkelige grep som beviser at menn med makt slett ikke alltid handler klokt. Mens Putin åpenbart doper sine idrettshelter i jakten på medaljer, lukker Trump effektivt døren i fleisen på alle forsøk på å finne en fredelig løsning for Jerusalem og palestinerne. Snakk om å leke med fyrstikker midt i krutt-tønna, det er en amerikansk tragedie at han får lov til å holde på. Kan det være at både Putin og Trump i smug lytter til Countryartisten Waylon Jennings, og at begge har valgt seg hans «I’ve always been crazy, but it has kept me from going insane” som politisk plattform?

Det er kanskje også årsaken til at TIME Magazine denne uken kåret kvinnene som satte i gang #MeToo kampanjen til årets navn. Dårlig nytt for maktmenn med overdreven tro på egen sjarme og sexappeal. Vi gjetter på at det hele må fortone seg en smule surrealistisk – både for Trump, som jo er en av de verste mannsgrisene, og for Courtney Love som allerede i 2007 advarte mot Hollywoodprodusenten Harvey Weinstein. Av og til maler rettferdigheten langsomt!

Vi hadde denne uken to hyggelige feiringer på MESH. Først var det vårt eget 5 års jubileum og gode innspill om utfordringene rundt kunsten å innovere med 35 av Norges beste innovatører i salen. Venstre’s nestleder og gründerenes fremste forkjemper Terje Breiviks hilsningsord til oss i InnoMag og våre vel 20 000 lesere varmet;

«Innomag har for oss politikere blitt en viktig medspiller med konstruktive og ikke minst konkrete innspill til nye tiltak som gjør Norge mer gründer- og innovasjonsvennlig. Gratulerer med dagen!»

Morgenen etter hadde vi gleden av å oppleve en opplagt statsminister peke på politiske unnlatelsesynder som det hun frykter mest i denne stortingsperioden.

Hadde hun vært til stede kvelden før ville hun fått med seg diskusjonen der 35 av de beste pekte ut de tre største;

  1. 1. Ledere som ikke ser problemene
  2. 2. Lederne som ser, men som ikke forstår
  3. 3. Lederne som både ser og forstår, men som ikke tør

Uansett kategori er det vår utfordring i InnoMag å hjelpe alle norske endringsagenter til å både se, forstå og tørre – og det gleder oss at landets statsminister nå er blant de som både ser, forstår og tør. Det lover bra både for nyttårstalen og det kommende året.

La oss derfor avslutte ukas lille oppsummering med å minne om at vi som nasjon har mye å bli bedre på, som vi skrev i Business Angels-artikkelen denne uka. Justert etter bruttonasjonalprodukt ligger Norge faktisk tredje sist i Europa når det gjelder business angel-investeringer – bare Italia og Romania havner bak på statistikken. Estland og 100 åringen Finland er best i klassen BNP tatt i betraktning, mens også Danmark av våre naboer kan vise til relativt sterke tall.

Ellers anbefaler vi å ta en kikk på denne ukens gründercase, som vil produsere bølgekraft med en egenutviklet, ekstremværsikker turbin.

Vi gratulerer og sender ukas innovasjonsblomst til Terje Breivik og Erna Solberg, sammen tror vi de to kan løfte Norge innovasjonsmessig i årene som kommer!

Happy Friday!

Seniorrådgiver: – Utdatert kunnskapssyn og misforstått datalagringsbehov de største hindringene for utdanningsinnovasjon

Hva som er de største hindringene for innovasjon var blant temaene som ble ivrigst diskutert under årets siste medlemstreff i Open Innovation Lab, som gikk av stabelen på MESH på tirsdag.

Innleggene under medlemstreffet hadde AI, Big Data og maskinbasert læring som overordnede temaer, og det var med disse som bakteppe at diskusjonen rundt hva som står i veien for innovasjon dukket opp. Hindringene ble grovt oppsummert i tre punkter:

  • Man ser ikke problemet
  • Man ser, men forstår ikke
  • Man ser og forstår, men tør ikke

En som i etterkant av møtet har tatt tak i problemstillingen er Kari Olstad, seniorrådgiver i Fleksibel utdanning Norge. I et blogginnlegg på fleksibelutdanning.no forsøker hun å sette fingeren på hva som er de konkrete hindringene for innovasjon innenfor utdanningssektoren. Her skriver hun blant annet:

– Selv om vi med god grunn feirer norsk edtech, har vi vel samtidig klaget en stund over at ny utdanningsteknologi støtter opp om gamle undervisningsmetoder snarere enn å inspirere til innovasjon. Selv nye og spenstige læremidler, som VR-universer, fremstår egentlig ganske mye som de vanlige lærebøkene, men selvsagt med uslåelig grafikk og spill-elementer. Det er likevel fortsatt ferdig informasjon inn i hodet på elevene, og øving av forhåndsbestemte ferdigheter.

Jo mer teknologi som benyttes, jo mer informasjon om elevene genereres. Hvordan de gjør oppgaver, og hvor mange. Hva de klarer og hva de ikke klarer. Datasett som skaper hodebry, særlig nå i disse GDPR-tider. Hva har vi lov til å samle på, hva kan vi bruke? Kanskje best å ikke samle noe data i det hele tatt før ungdommen er 18 og kan gi sitt informerte samtykke?

Dette kan være de to viktigste hindringene for innovasjon, og for god bruk av teknologi, i opplæring og utdanning. Et gammeldags syn på kunnskap som individets varige, personlige og kontrollerbare eie, og en like gammeldags ide om at data om læring skal knyttes til tid og individ. Eksamensvitnemål er i grunnen et greit eksempel på begge deler.

Du kan lese hele blogginnlegget her.

 

Etablerer nytt selskap etter vellykket VR-pilot

Bilde fra stiftelsesmøte for VR Education. Fra venstre til høyre: Ronny Pedersen (Innit AS), Thor Jørgen Kristiansen (Kommuneforlaget AS), Stig R. Dayanandan (Innit AS), Are Søby Vindfallet (Making View AS), Per Olav Nyborg (Kommuneforlaget AS)

Under Oslo Innovation Week skrev Innomag om hvordan Kommuneforlaget gjennom pilotprosjektet VR Education tok i bruk virtuell virkelighet for å lære norske skoleelever matematikk. Nå tar de steget fra pilotering til etablering, og stifter VR Education som eget selskap.

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Bakgrunnen for nyetableringen – der Innit og Making View også er med på laget – er de oppløftende resultatene fra piloten. En forskningsrapport fra den anerkjente norske pedagogen Thomas Nordahl viser at prosjektet – som riktignok er gjennomført på et lite utvalg elever – har hatt en tydelig positiv effekt.

– Selv om dette er foreløpige resultater og utprøvingen kun er en pilot, bør resultatet likevel føre til at VR-teknologi i undervisning blir utprøvd systematisk og i et større omfang. VR-teknologi kan være et viktig bidrag i å forbedre elevenes læringsutbytte og engasjement i skolen, skriver Nordahl i rapporten.

Les også: VR i praksis: Vil bringe virtuell virkelighet til norske klasserom

Pedagogikk og teknologi i samspill

Per Olav Nyborg, som er daglig leder for det nyetablerte selskapet, forteller at det i tiden fremover vil fokuseres på å innlede samarbeid med flere skoler, for å videre utrede effekten av å ta i bruk VR i klasserommet.

– Vi vil jobbe systematisk med å få mer data inn til Nordahl og Senter for Pedagogisk Utvikling, for å få mer kjøtt på beinet og styrke prosjektet. Her er det viktig at vi har et godt forskningsmessig fundament. Edtech-miljøene tar ofte for seg kun teknologien, adskilt fra pedagogikken, mens i dette tilfellet så har du pedagogikk og teknologi i samspill, forteller Nyborg.

Etter det innledende prosjektet i Elverum, som Nordahls rapport er bygget på, har de tatt med seg teknologien videre til Bærum, og nå Trysil. Videre skal de samarbeide med to kommuner i Trøndelag, og har også et case i Finnmark. Noe av hensikten med nyetableringen er å legge til rette for videre utbredelse.

– Vi kunne sikkert hatt det som et eget produkt hos Kommuneforlaget, men tror produktet vil få større utbredelse og mer fokus gjennom å stifte VR Education som eget selskap.

Gamification gir ny læringsprosess

Resultatene fra piloten viser blant annet en fremgang på seks uker tilsvarende den elevene vanligvis har på et helt år. Det at elevene engasjeres på en ny måte gjennom gamification-aspektet kan være én bidragsyter til de sterke tallene. Andre er økt fokus for elevene, mer effektiv bruk av tid og mulighet for læreren til å bedre tilpasse vanskelighetsgraden på oppgavene for hver enkelt elev.

– Du så elever som gikk hjem og øvde på matematikk for å kunne samle flere diamanter i mattetimene. Dermed snur man problemstillingen fra det normale, at man først prøver i skoletimen og deretter drar hjem og øver, sier Nyborg.

– Jeg tror dette – å få en forståelse av hvordan du skal løse et problem – kommer til å være den grunnleggende kompetansen man trenger fremover. Og det er jo det VR-teknologien hjelper barna med. Ja, det er matematikk, men ikke den samme tradisjonelle måten å pugge på. De ser at de må løse et problem, og da finner de verktøyene, legger Frederikke Stensrød, som er digital markedsansvarlig i Kommuneforlaget, til.

– Positivt for sektoren

Å gå inn i samarbeid med gründerbedrifter, slik VR Education er et eksempel på, er noe Kommuneforlaget har gode erfaringer med.

– Det å spleise etablerte bedrifter med gründerselskaper gjør at du får en annen dynamikk. Vi får tilgang til nye og gode ideer, mens de får tilgang til en godt etablert kundeportefølje. Den miksen gjør noe med verdiskapningen generelt som er veldig spennende og positivt, sier Stensrød.

– Og så er det kjempebra for sektoren. Til syvende og sist handler det om å innovere sektoren, kundene, legger Nyborg til.

Til London i januar

I januar 2018 drar VR Education til utdanningsmessen Bett Show i London, der det er forventet 35 000 deltakere fra 131 forskjellige land. Noe av det som gjør VR Education unike i en slik sammenheng er kombinasjonen av forskning og tech, mener Nyborg.

– Det er veldig mange som kjører enten pedagogikkdelen eller teknologidelen. VR i seg selv er jo veldig på vei opp, og et topp 5-10 investeringsområde hos de aller største selskapene. Men bruksformålet her er veldig ofte spill eller andre ting. Det å få gamifisert deler av udanningsmarkedet, i kombinasjon med en sterk kobling mellom forskning og teknologi, tror jeg ikke det er så mange andre som driver med.

Ser for seg internasjonal satsning

For øyeblikket fokuserer VR Education på tilbud innen matematikk (multiplikasjon), samisk og engelsk. Frem mot Bett Show-deltagelsen vi de videreutvikle matematikkproduktet og legge til multiplikasjonsoppgaver og nye mulige scenarier. Noe av det mest spennende på sikt er at det knapt finnes noen grenser for hva man kan putte inn i konseptet, mener Stensrød.

– Det er klart at dette kan vi også ta ut over landegrensene. Særlig kanskje i forhold til utviklingsland – steder der man ikke har tilgang til skolebygg og diverse, men har tilgang til nett. Det gjør at man kan demokratisere muligheten til å tilegne seg kunnskap på en helt annen måte, ved å ta i bruk den typen teknologi som VR innbyr til. Det gjør at det kan bli en veldig spennende fortsettelse, og det er også derfor vi har satt i gang et nytt selskap rundt det – for å gi det fokuset som det fortjener, avslutter hun.

Tall fra eban: Norge blant de dårligste i Europa på business angel-investeringer

Tilgangen på kapital og tidligfaseinvesteringer er en flaskehals for mange oppstartbedrifter. I det europeiske markedet står forretningsengler for mellom 60 og 70 prosent av denne kapitalen. I forbindelse med denne ukens lansering av Investorguide har vi sett nærmere på tallene som viser at Norge har en vei å gå når det kommer til engleinvesteringer.

Tall fra Ebans statistikkompendium for 2016 estimerer det totale markedet for tidligfaseinvesteringer i Europa til 9,9 milliarder euro. Brorparten av disse investeringene – rundt 6,7 milliarder euro – kommer fra business angels. I Norge, derimot, er bildet et annet.

– Det er på høy tid at det kommer et nettsted som veileder de mer enn hundre tusen nordmennene som har flere millioner tilgjengelig til å investere i spennende oppstartselskaper. Vi vet at interessen for denne typen investeringer er økende, og tror at timingen er riktig for et slikt initiativ, sa Truls Berg, styreleder i NorBAN og sjefsredaktør i InnoMag, i forbindelse med prelanseringen av Investorguide i forrige måned.

Vi har sett nærmere på tallene, som bekrefter at Norge henger etter når det kommer til investeringer fra forretningsengler – spesielt i forhold til våre nordiske naboer og andre land vi liker å sammenligne oss med.

Tredje dårligst i Europa

I Sverige og Danmark investerte forretningsengler over 22 millioner euro i 2016, mens de norske investeringene lå på rundt 4,7 millioner euro. Sammenlignet med Finland ser det enda verre ut – finske business angels bidro med hele 53 millioner euro, over ti ganger så mye som i Norge.

Justert etter bruttonasjonalprodukt ligger Norge faktisk tredje sist i Europa – bare Italia og Romania havner bak på statistikken. Estland og Finland er best i klassen BNP tatt i betraktning, mens også Danmark av våre naboer kan vise til relativt sterke tall.

Mens andre sammenlignbare land stort sett har sett en årlig økning i investeringer fra business angels fra 2013 og frem til i dag har det i Norge stått relativt stille. I 2013 ble det investert 4,2 millioner euro fra norske engler, en halv million mindre enn i 2016. I Estland var investeringene på linje med de norske i 2013 (4,7 millioner euro), mens det i 2016 ble investert nesten dobbelt så mye fra estiske engler.

Vil bidra til å skape englekultur i Norge

Tanken med Investorguide er å gjøre det lettere for nordmenn som ønsker å investere i landets entrepenører, ved å gjøre informasjon og ressurser lettere tilgjengelig – og slik forhåpentligvis bidra til å fremme en kultur for forretningsengler.

– Norske engler må tre fram i lyset! De er mange, og de kan bidra med både industriell kompetanse, forretningsnettverk og risikokapital. Her tapes store oppsider for dem selv, for gründere av vekstselskaper, og for konkurransekraften i vårt samla næringsliv, sier Gudbrand Teigen, ansvarlig for InnoBørs og med mangeårig erfaring fra innovasjon og gründerveiledning.

Investorguide lanseres offisielt under InnoMags femårsjubileum i dag – med blant andre Venstres Terje Breivik og Fremskrittspartiets Jørund Henning Rytman til stede.

Elon Musk skal ta med Teslaen på “kjøretur” i verdensrommet

Foto Flickr/JD Lasica

Space X-gründeren røpte nylig at han har planer om å sende sin egen Tesla ut i verdensrommet.

Elon Musk, bedre kjent som mannen bak selskaper som Tesla og SpaceX , røpte nylig på sin Twitter-konto at han planlegger å sende sin egen Tesla ut i verdensrommet.

SpaceX skal over de neste månedene teste sin nye romrakett Falcon Heavy. Raketten har han planer om å fylle med sin kirsebærrøde Tesla Roadster som tilsynelatene skal spille David Bowies klassiker “Space Oddity” mens den svever rundt i rommet.

– Det kommer garantert til å bli spennende – på den ene eller andre måten, skriver han.

Utsagnet har skapt kontorvers om hvorvidt han faktisk mener alvor av det han skrev, men i følge Washington Post skal selskapet ha bekreftet at planene er reelle.

Avisen påpeker dog at skeptikerne sannsynligvis vil se planen som et PR-stunt for Tesla og SpaceX, og som et forsøk på å få fokuset vekk fra Teslas gjentatte problemer med sin produksjon og det faktum at testingen av Falcon Heavy har blitt utsatt en rekke ganger allerede – første flyvning var nemlig planlagt å ta sted allerede i 2013.

Dersom Musk skal kunne være i stand til å sende bilen sin i verdensrommet, må han først få tillatelse fra USAs Federal Aviation Aministration, som må forsikre seg om at bilen ikke kommer til å gå utover “folkehelse, sikkerhet eller internasjonale interesser eller forpliktelser”.

Sjansene for en vellykket utskytning er relativt liten, ifølge ekspertene, da Falcon Heavy er en eksepsjonell kompleks rakett med 27 motorer som alle må tennes samtidig. Hvis den allikevel klarer seg gjennom oppskytingen, er meningen at raketten skal sette kurs mot Mars og gå i bane rundt den.

Ukens gründercase: Vil produsere bølgekraft med ekstremvær-sikker turbin

Den pensjonerte geologen og lektoren Inge Bakke stiftet i november 2015 Waveco AS for å promotere sin patenterte bølgekraftidé. Gjennom lave produksjons- og vedlikeholdskostnader, samt en produksjonsenhet som senkes under overflatebølgene og dermed kan produsere energi under all slags værforhold, vil han skape den nye standarden for bølgekraftdesign.

– Det unike ved ideen er at produksjonsenheten, turbinen, befinner seg i dypet under den sonen som blir påvirket av overflatebølgene. Den blir derfor spart for påkjenningene der. Den kan bygges slank og lett og likevel tåle alle værforhold uten å ta skade. Nettopp fordi den opererer under bølgesonen har jeg kalt den Subwave, «under bølgene», forteller Bakke.

Han startet det Innobørs-registrerte selskapet i 2015, men ideen til turbinen kom allerede året før. For å finne ut om ideen faktisk var ny og unik søkte han om patent, og fikk slik bekreftet at så var tilfelle – norsk patent ble innvilget i 2016. Internasjonalt har han foreløpig avstått fra å søke – både på grunn av kostnadene dette vil medføre og av mangel på tillit til at dette vil gi en reell beskyttelse mot kopiering. Heller ikke navnet er beskyttet:

– Når det gjelder varemerkebeskyttelse, har det vist seg at Subwave-navnet ikke kan beskyttes fordi det faktisk betyr noe (under bølgene). Foreløpig blir navnet beholdt, forteller Bakke.

Ønsker tidligfaseinvestor

Nå er han på jakt etter en investor som kan være med og bidra til finansiering i tidligfasen av prosjektet. Dette ville kunne utløse offentlig støtte og bidra til raskere fremgang, tror han. Men å få med investorer på bølgekraftideer kan være vanskelig, i følge gründeren.

– I løpet av de to årene jeg har drevet med dette, har jeg funnet ut at bølgekraft generelt har et dårlig rykte blant investorer. I årenes løp har mange tapt mye på mislykkede bølgekraftideer. Ikke nødvendigvis fordi teknologien har sviktet, men fordi energien blir håpløst dyr. Typisk for bølgekraftprosjekter er store og tunge konstruksjoner, og store kostnader. Jeg må vise at Subwave skiller seg ut. Den skal være enkel og billig å produsere, enkel å sette ut og enkel å vedlikeholde. Og materialforbruket skal være lavt. Og ingen stoffer skal kunne skade naturen, forteller Bakke.

Han legger til at en tidlig innsats selvsagt vil gi stor uttelling med hensyn til eierskap i firmaet for den eventuelle investoren.

Innovasjon Norge var tidlig ute med støtte til en teoretisk analyse, som har vært til stor nytte for prosjektet. Analysen – som ble utført av Karl Christian Strømsem, dr. ing. i hydrodynamikk – bekrefter at turbinen vil fungere, og gir anslag for energiproduksjon i forhold til ulike størrelser på turbinvinger og bøye. Disse anslagene viser at turbinen vil kunne produsere elektrisk energi på linje med andre bølgekraftteknologier. Subwaveteknologiens fortrinn må derfor være lave kostnader.

Søker midler til testing i tank

På Innobørs søker Waveco etter 250 000 kroner til Subwave-prosjektet. Disse midlene skal brukes til å teste ut teknologien i forskningstank.

– I samarbeid med to lokale bedrifter, Stadpipe AS og Måløy Smia AS, har jeg fått laget en mindre modell av turbinen. Diameteren er 1 meter og vekten 90 kg inklusiv ballast. Fullskala turbin vil ha en diameter på 16 meter og en vekt på 10 tonn. Modellen er utprøvd i sjø og fungerer som forventet. For å komme videre må det kjøres tanktest, datasimulering og på dette grunnlag bygges en større prototype med innebygde generatorer.

Waveco fikk også for kort tid siden et tilskudd fra Innovasjon Norge for å undersøke markedsmulighetene for et konkret produkt basert på turbinen. Dette produktet er ikke fornybar energi, men har med beskyttelse og observasjon av havet å gjøre. Arbeidet med dette foregår nå.

Tar ikke ut lønn

Som gründer er det ikke nødvendigvis noen ulempe å ha nådd pensjonsalderen, forteller den 74 år gamle Bakke. Tvert i mot kan det ha sine fordeler.

– Siden jeg er pensjonist blir ikke Waveco AS belastet med lønnsmidler. Alle tilskudd går til kjøp av tjenester. Selv om ‘ting tar tid’, så er det ikke ødeleggende for firmaet, slik det ville vært hvis gründeren måtte ta ut lønn for å leve. Fortsatt er det langt fram til Waveco kan begynne å tjene penger, avslutter han.

Ukens lederkommentar: Om gaseller, adventstid og førerløse reinsdyr

Mens julegatene skrus opp i påvente av adventstiden og rentene vaker rundt 1% fyker verdien av Bitcoins til værs. Denne uka passerte verdien 10 000 dollar, opp hele 45% på bare 14 dager.

Ikke rart investorer og lykkejegere flokker seg rundt Bitcoin-dansen, bare i løpet av tirsdagen fikk USA’s største kryptobørs mer enn 100 000 nye kunder. Samtidig sier den gamle Nobelprisvinneren i økonomi, Joseph Stiglitz til Bloomberg at bitcoin burde være forbudt. Noen som husker Dot.Com-boblen?

Ukas grundercase her på InnoMag er blant de som tror Bitcoin er alt annet enn en boble. Gjennom å ta i bruk en ny chip basert på egenutviklet teknologi vil startupen Cryptotech revolusjonere bitcoin mining. – Vi velger å legge datasenteret vårt i Norge på grunn av lave strømpriser og det faktum at man med vannkraft får svært miljøvennlig utvinning sammenlignet med andre steder i verden, forteller gründer Erik Solberg. Du kan lese mer her.

På Stortinget vedtok våre politikere denne uken enstemmig loven om «utprøving av selvkjørende biler», og viste med det at visst kan norske politikere være innovative. Informerte kilder hvisker oss i øret at forslaget er et resultat av en studietur til USA der ledende politikere og statsråden møtte flere bilvisjonærer, blant annet Stanford-professor Tony Seba og Tesla-gründer Elon Musk – og ble rådet til å tillate helt førerløse kjøretøy på norske veier. Eneste kriteriet er at søkeren må sannsynliggjøre overfor myndighetene at bilen er i stand til å kjøre seg selv. Du kan lese mer her. Vi applauderer!

Det virker nesten surrealistisk at samme Storting i samme uke blir bedt av NHO å legge hindringer i veien for frisørkjeden Cutters, som på innovativt vis halverer prisen på hårklipp for oss med enkle behov og dårlig tid. NHOs forslag er å påby vask selv om kundene ikke ønsker det. Vi vet ikke om vi skal le eller gråte! Hva blir det neste, å kreve at MacDonald kan tilby overnatting?

På Dagens Næringslivs landsomfattende Gasellekonferanse onsdag var det tid for nasjonal finale. Vi som var til stede fikk gleden av å oppleve en førsteklasses Petter «Houdini» Stordalen-oppvisning i kunsten å begeistre, før verdige vinnere i form av Seaview fra Nordland kunne motta prisen som landets fremste vekstvinner av selveste kronprinsen. Før så skjedde hadde smykke- og moteaktøren Tom Wood AS blitt kåret som Oslovinner. DN’s sjefsredaktør var i storslag, inspirert av landets mange flotte gründere. Da tålte vi en noe tafatt paneldebatt før dyktige Silvija Ceres tok forsamlingen med på en reise i muligheter og prioriteringer, hvor hun også pirket borti nordmenns holdninger og hevdet at hele Gasellekåringen burde vært gjenskapt som den mer helnorske Reinsdyr-konferansen. Hun har jo et poeng, det kryr jo ikke akkurat av gaseller i norsk fauna, men så er jo også Gasellekonseptet importert med hud og hår fra Danmark.

Kvelden før inviterte Meltwaters grunnlegger og administrerende direktør Jørn Lyseggen til boklansering. Den jordnære Trysilgutten som har gjort suksess i San Francisco og skapt en verdensledende aktør innen medieovervåkning har nå gitt ut sin første bok: “Outside Insight – Navigating a World Drowning in Data”. Jørns poeng er at mange fokuserer for mye på interne data og for lite på eksterne data, og at AI nå endrer det meste. Det er stor mengde eksterne data, som for eksempel sosiale medier, patentdatabaser, rekrutteringstall og annen online informasjon der ute som foreløpig ikke brukes godt nok. En bok verdt å legge under juletreet?

Ukas nedtur står Sykkel-VM gjengen for. Etter en heidundrende sportslig suksessfest og tidenes Bike-party i Bergen har de denne uken våknet til et økonomisk mareritt, regninger for over 75 millioner kroner gjenstår å betale. Noen som lurer på hvorfor ikke Handelshøyskolen i Bergen stilte opp som sponsor?

Party er det også i Helsinki der over 20.000 mennesker er samlet til Nordens største teknologikonferanse SLUSH, som i sin egen markedsføring betegner seg som noe mellom Burning Man festivalen og TED. Her bys det på mer enn 2,600 startups, 1,500 venturekapitalister og en heidundrende fest i Finlands hovedstad.

Ukas innovasjonsblomst går til DN, og vår status quo kaktus sendes til NHO som forsøker å legge hindringer i veien for at vi skal kunne klippe håret hos Cutters – skal vi heie på endringsagenter kan vi ikke samtidig sloss for å bygge barrikader mot dem!

Happy Friday!

Internasjonal merkevare-ekspert: Norske virksomheter ikke flinke nok

– Du vil ikke tro hvor mange ledere som ikke helt forstår hva merkeverdi er og hva det betyr å forvalte den, sier merkevare-ekspert Robert D.B. Leinders-Krog. Her er hans fem råd til norske ledere.

Nederlandske Robert D.B. Leinders-Krog snakker fire språk flytende, og med en belgisk/fransk pilotpappa bodde han mer på fly enn hjemme de første 10-15 årene av sitt liv. Senere har han jobbet og studert i flere forskjellige land, deriblant Belgia, Sveits, Sverige, England og USA.

–For 14 år siden jeg kom til Norge. Her skulle jeg egentlig være i ett eller to år, men som livet går, så er jo dette to barn, kone, et hus og en stasjonsvogn siden. Hele livet mitt har handlet om internasjonale impulser, kulturer og mennesker, og en oppvekst med kontrasten mellom det italienske og det tyske / nederlandske har formet meg til å bli en person som både er veldig impulsiv og kreativ, men som også er glad i prosess og nådeløs fremdrift.

For ett år siden grunnla han selskapet thebrandproject, og som navnet tilsier hjelper de bedrifter med branding og markedsføring i over 30 ulike land.

–I thebrandproject jobber vi med alt fra store børsnoterte selskaper til mindre startups. Det som får alt til å henge sammen for meg, er at jeg nærmest religiøst tror på at merkevaren eller identiteten avgjør potensiale på en idé, et produkt eller en organisasjon. Og merkevarer skapes, elskes, hates, defineres, forvaltes og ledes av mennesker – ingenting annet.  

Med ditt internasjonale perspektiv, hvor flinke synes du norske virksomheter er til å skape merkeverdi? 

– For å svare på dette, bør man kanskje først se litt på hva merkeverdi egentlig er. Ser vi på våre samarbeidspartnere Brand Finance, vil de påstå at det er en kombinasjon av finansiell vekst, muligheter og kjennskap, mens andre kun snakker om preferanse som (eventuelt) fører til salg. Du vil ikke tro hvor mange ledere som ikke forstår hva merkeverdi egentlig er og hva det betyr å forvalte den. Jeg opplever nok at større norske virksomheter begynner å få et godt grep om helhetlig tenkning rundt identitet og utvikling, samtidig som de ofte mangler evnen og ressursene til å implementere noe helhetlig, stille krav på alle nivåer og forholde seg til føringene fra merkevarestrategien over tid.

–Det er kun de siste årene at jeg har sett at merkevare-ansvaret løftes opp til topplederen eller i det minste toppleder-gruppen, og ikke holdes i kommunikasjon-og markedsføringsavdelingen, som egentlig kun bør fungere som et verktøy for å formidle og bygge en merkevare. Dette skiftet har skjedd i andre land for ganske mange år siden. Vi ser også at SMB-markedet begynner å bruke midler på helhetlig utvikling av merkevaren og identiteten.

–Med både NHO og Innovasjon Norge som slår et slag for merkevaren, virker det som om det offentlige også har begynt å forstå noe av viktigheten av helhetlig merkevareledelse. Men det er ikke til å stikke under en stol at Norges kommersielle aktører – med noen unntak – ofte kjennetegnes av fokus på kortsiktighet, quick-wins og dårlig evne til å løfte merkevarer internasjonalt. Og til å sette Norge på kartet. Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at man ikke nødvendigvis er vant med å dele, samhandle og ha et åpent syn på utvikling, læring og verdiskaping.

–Merkevare som metode og strategisk verktøy, har altså fortsatt en vei å gå i forhold til å være godt nok forankret i leder- og styrerom i Norge. Det er ikke godt nok forstått at en gjennomtenkt merkevarestrategi eller identitet vil kunne revolusjonere en virksomhet og virkelig skape endring som virker. Man må gi folk noe de kan gå i krigen for. Det kan merkevaren gjøre for deg som leder.

Hva er årsaken til at du brenner så sterkt for branding og innovasjon?

– Jeg har alltid vært fascinert av hva merkevarer kan få til, og hvordan merkevarer egentlig er bygd opp basert på psykologien til mennesker. Det er mennesker i alle dimensjonene av merkevaren, så her handler det om å forstå hvordan mennesker tenker og oppfører seg, på alle nivåer. Jeg tror at vi som individer må forstå at transformasjon er noe vi ikke bare må forholde oss til, men faktisk proaktivt møte “head-on”. Hvis man ikke ønsker å lære eller er redd for endring, så sliter man i dag. Og man vil slite enda mer i morgen.

– Det som overrasker meg mest, er at det er mange ledere som ikke bruker nok tid på merkevarens kontaktpunkter og på de som møter kundene hver eneste dag. Den gamle visdomsordene at alt du har bygd opp over mange år kan ødelegges av en person som har en dårlig dag på jobben, gjelder jo i aller høyeste grad fortsatt. Forskjellen er at vi i dag sitter på enormt mye data, som vi bør lære oss å bruke bedre. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg eller mine venner har forlatt en merkevare på grunn av én dårlig opplevelse – noen ganger etter mange år med lojalitet og kjærlighet. I verden vi lever i, med så mange valg, så skal det ikke mye til dessverre.  

Hvilke 5 konkrete råd vil du gi en nyansatt leder?

– Det kommer an på hvilken type leder man er, og hvilken virksomhet man er satt til å lede. Jeg tror at man først og fremst må finne menneskene som faktisk er ambassadørene for det fremtidige selskapet man ønsker å utvikle, for å så bygge det sammen med dem. Man må skape en arena for samhandling og kommunikasjon – det er der de fleste feiler totalt. Det er lettere å skape silo enn samhandling. Ledere må forstå sin rolle, og kommunisere sammen med de ansatte, ikke til dem. Så må man være åpen for at talent ikke er definert av erfaring eller alder – det finnes overalt. Finn de menneskene som er bedre på ting enn det man selv er, og ha selvtillit nok til å gi dem tillit og handlingsrom – da skaper man magi. Så er det viktig at man alltid er tørst på å tillære seg ny kunnskap, og at man passer på å inspirere og formidle det man har lært til de ansatte. Det verste som finnes er supersmarte ledere som ikke evner å inspirere – da skjer det heller ingenting. Sist men ikke minst så må man være villig til å endre seg, også når ting går bra, og ikke være redd for å feile. En leder som kan feile er en inspirator.

– Når det kommer til merkevaren, er man som øverste leder den viktigste forvalteren. Hvis ikke du forvalter den med omhu, vil ingen andre gjøre det heller. Beskytt den mot sabotører, markedet, konkurrenter og dine egne emosjonelt baserte vurderinger. Ha en tydelig, enkel strategi og vær villig til å endre på den.

Kort oppsummert:

  1. Bygg selskapet basert på åpen samhandling, kommunikasjon og kompetanse – uansett forutsetninger
  2. Gi tillit og handlingsrom til de ansatte – gi ansvar og vær transparent, still høye krav
  3. Lær der du kan, av andre, med andre, del og inspirer
  4. Vær åpen mot endring, og bli en endringsagent selv
  5. Forvalt merkevaren i alle ledd, vær synlig, strategisk, og tydelig.

– I tillegg er det viktig å forenkle så mye du kan. Ha korte, tydelige budskap. Enklere prosesser er lik korte beslutningsveier. Dette er kanskje det vanskeligste å gjøre, siden vi mennesker hele tiden ønsker å legge til fordi vi er livredde for å utelate noe, avslutter han.

Lederkommentar: Forskere og innovatører – Norges fremtidsarkitekter!

Samfunnet vi lever i og virksomhetene vi arbeider i endres raskere enn noen gang tidligere og spørsmålet tvinger seg frem; Hvordan sikrer vi Norges innovasjonsevne i en verden preget av økonomisk og politisk uro, store teknologiske skift og en klimakrise som ikke lenger kan neglisjeres?

(Kommentaren ble først publisert som del av Aftenpostens bilag Innovasjon og forskning)

Innovasjon handler om å bli bedre enn de beste, tørre å tråkke opp nye løyper og om å flytte grenser. Det handler også om å koble de beste hodene med nye tanker, og ikke minst handler det om å gjøre om nye tanker til konkrete produkter og tjenester. Nettopp her ligger årsaken til at forskning og innovasjon henger sammen som julegløgg og pepperkaker.

I Norge har vi tradisjonelt vært dyktige til å utnytte våre naturgitte ressurser som skog, fisk, mineraler og oljen. Som oftest har myndighetene lagt til rette med gode incentivordninger og gunstige fradragsordninger. Over tid har så privat kapital utviklet virksomhetene videre. Sammen har således offentlige incentiver og privat kapital bygget og utviklet landet.

Når det gjelder digitaliseringsbølgen, som noen later til å tro begynte nylig, er situasjonen dessverre en helt annen. Her har politikerne unnlatt å agere i år etter år, og den største unnlatelesesynden er at de over lengre tid, tilsynelatende bevisstløst har bygget videre på et sett av politiske rammebetingelser som motarbeider det de i realiteten ønsker.

Til tross for at det er en politisk prioritert oppgave å heie frem flere gründere og flere vekstskapere, legger IKKE dagens skattesystem til rette for omstilling og nyskapning.

Norske politikere har mislyktes med å sikre tilgang til risikovillig kapital for gründere med høye vekst- og innovasjonsambisjoner, og støtten til de som får slik støtte deles i altfor stor grad ut etter tombolametoden. Det virker å være de selektive støttetiltakene som dominerer, og politikere virker å være mer opptatt av neste ukes VG oppslag og kortvarige politiske kompromisser.

Min oppfordring er at regjeringen snarest mulig inviterer de som har skoene på til å gjøre dagens incentivordninger mer målrettet og bedre egnet til å skape nye vekstvinnere.

Få også på plass en langt sterkere satsing på forskning og innovasjon i et bedre samspill med det private næringsliv og la våre forskere og gode hjelpere på offentlig lønn jobbe gratis i 3 måneder annethvert år for de som tør å satse. Det må også være lov å be Innovasjon Norge om å benytte sine midler betydelig bedre enn i dag. Moods of Norway fortjente støtte de første årene, ikke etter at eierne hentet ut 60 millioner i utbytte. Norsk Hydro må gjerne bygge ut sin fabrikk, men det er offentlig galskap å gi 1,6 milliarder av fellesskapets penger til et selskap som har vært børsnotert i over 100 år.

Bilaget du nå leser er viktig, og som serieentreprenør med over 1200 arbeidsplasser på samvittigheten minner jeg om nyskapning ikke kan vedtas. Realiteten er at nyskapning drives frem av dyktige forskere og ditto innovatører, – det er de som er Norges fremtidsarkitekter. La oss sørge for at insentivordningene derfor treffer disse!

Vi ønsker lykke til på reisen som jo er alt annet enn risikofri – og minner om at alternativet til innovasjon innebærer en stille aksept av forvitring.

Stortinget vedtar ny lov: Åpner for testing av selvkjørende biler i Norge

Tirsdag ettermiddag ble den såkalte “Lov om utprøvning av selvkjørende biler” vedtatt av et enstemmig Storting. Dermed kan man fra januar av søke om å teste førerløse kjøretøy på norske veier.

For å få tillatelse må søkeren sannsynliggjøre overfor myndighetene at bilen faktisk er i stand til å kjøre på egenhånd – men om denne tillatelsen gis er det fritt frem ut i trafikken. Det er Teknisk Ukeblad som melder dette.

Les også: Selvkjørende busser snart en realitet i flere norske byer

InnoMag skrev i oktober om hvordan flere aktører sitter med planer om å bringe selvkjørende teknologi til norske veier i form av førerløse busser. Med tirsdagens vedtak er første hinder overvunnet på veien til å gjøre disse planene reelle. Loven skal tre i kraft fra første januar 2018.

Flere vilkår

Før man får den nødvendige tillatelsen til å prøve ut selvkjørende teknologi er det flere vilkår som må oppfylles. For at søknaden skal godkjennes må søkeren vise at kjøretøyet oppfyller krav til blant annet trafikksikkerhet, kjøretøykontroll og nødprosedyrer. Det er også nødvendig å peke ut noen som er juridisk ansvarlig for kjøretøyet, og som dermed vil stå ansvarlig dersom det skulle skje en ulykke.

– Søkeren må sannsynliggjøre at de hele veien har kontroll på kjøretøyet. Hvis søkeren mener teknologien kan håndtere alle situasjoner, og sannsynliggjør det for oss, stiller ikke loven krav om at det må sitte noen bak rattet, har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tidligere sagt til Teknisk Ukeblad.

Måtte endre begrensende lovverk

Loven kommer som en følge av at både vegtrafikkloven og og andre regelverk har satt en del begrensninger for utprøving av førerløse biler. Når teknologien nå alt er langt utviklet – og førerløse biler uten backupsjåfør allerede er ute i trafikken på amerikanske veier – har tiden kommet for å åpne opp også her til lands.

– Selvkjørende kjøretøy eksisterer i hele verden, og mange land har vedtatt lover og regler for videre utprøving og innføring. Komiteen viser til at det nå legges til rette for utprøving av disse også i Norge, heter det i Transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling.

Ukens gründercase: Vil bygge verdens største datasenter for bitcoin mining i Norge

Erik Solberg holder en presentasjon hos European Bank for Reconstruction and Development.

Gjennom å ta i bruk en ny chip basert på egenutviklet teknologi vil startupen Cryptotech revolusjonere bitcoin mining. – Vi velger å legge datasenteret vårt i Norge på grunn av lave strømpriser og det faktum at man med vannkraft får svært miljøvennlig utvinning sammenlignet med andre steder i verden, forteller gründer Erik Solberg.

Han er en del av et gründerteam med mye kompetanse. I tillegg til Solberg, som er seriegründer og som allerede driver flere kryptogruver, består teamet av amerikanerne Tom Agan og James Lupino. Agan er oppfinner av chipen selskapet vil ta i bruk, og har over tretti års erfaring med utvikling av halvlederteknologi. Lupino har bakgrunn fra selskaper som General Dynamics, IBM og Texas Instruments.

– Ved hjelp av den nye chipen vil vi revolusjonere bitcoin mining med 500% raskere chiphastighet, 80% reduksjon i strømforbruk og 80% reduksjon i produksjonskostnad, forteller Solberg.

Kan bidra til å løse energiutfordring

Det er en kjent sak at nettopp strømforbruket utgjør en utfordring for Bitcoin-nettverket. Nylig kom tallene som viste at bitcoin mining bruker mer strøm årlig enn en rekke europeiske land – blant annet Irland. Sammenlignet med for eksempel andre betalingsnettverk som VISA er energikonsumet enormt.

Hvis Cryptotech lykkes med å redusere strømbehovet ved mining med så mye som åtti prosent vil det legge en betydelig demper på det eskalerende energiforbruket. Teknologien gir dem også anledning – forutsatt at bitcoinkursen ikke stuper – til å selge fremtidige Bitcoin til langt bedre betingelser enn andre aktører.

– På grunn av våre store konkurransefortrinn med teknologien, kan vi garantere kundene som kjøper Tokens-pakker av oss i dag minimum 500% fortjeneste på cirka to og et halvt år – forutsatt at Bitcoinkursen holder seg over 5500 dollar. Vi mener at å kjøpe gjennom oss i dag er den beste måten å sikre seg Bitcoins på, fordi man får langt flere Bitcoins for pengene, enn hva tilfellet ville vært om man kjøpe direkte i markedet eller hos andre krytogruver med tregere chips, sier Solberg.

Stor etterspørsel

Han forteller at signalene de har fått fra kunder og ledende Bitcoin-miljøer tyder på at det vil være stor etterspørsel rundt disse pakkene, og at salget så langt går over all forventning.

– Vi har takket nei til 100% funding gjennom egenkapital/salg av aksjer fordi vi forventer å dekke hele vårt kapitalbehov på salg av disse pakkene.

Gründerne har levert flere patentsøknader for å beskytte teknologien, noe de har ordnet gjennom et profesjonelt patentbyrå i USA. Nå beveger de seg inn i siste fase av designprosessen for chip layouten.

– Vi jobber tett med flere partnere og har to team med over førti personer totalt som starter siste fase i designprosessen. Grunnteknologien som gjør dette mulig er allerede ferdig. Selve produksjonen vil foregå hos en av verdens ledende chipprodusenter, forteller Solberg.

– Forventer å ta stor del av Bitcoinmarkedet innen to år

Bitcoin har hatt en voldsom utvikling det siste året, og har siden inngangen av 2017 steget fra under tusen dollar per mynt til dagens priser på over ni tusen dollar per mynt.

– Det faktum at vi kan revolusjonere hele måten man utvinner Bitcoins på, og at vi gir mye av kostnadsbesparelsen til kundene, gjør at vi har store konkurransefortrinn. Det gjør at vi forventer å ta en stor stor del av markedet for Bitcoin de neste to årene, og vår krypto-gruve vil trolig bli verdens største når vi åpner i Norge, avslutter Solberg

Delingkulturen inntar klasserommene: Ny plattform skal få lærere til å dele mer

Kommuneforlaget AS har i dag inngått avtale med gründer og utvikler Carl Erik Melhus, om oppkjøp og samarbeidsavtale av ematte.no, en delingsplattform for lærere. 

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Mange lærere lager egne matteoppgaver som de gir til elevene sine, men de har få arenaer hvor de kan dele oppgavene med kollegaer eller andre. På ematte.no kan lærere legge ut sine matteoppgave, samtidig som de kan ta i bruk alle andres matteoppgaver.
Løsningen er ikke lærebokstyrt, men med få klikk kan læreren lage oppgaver i timen, til lekse eller til en prøve. Denne løsningen fasiliterer også oppfølgingen og kravet om tilpasset opplæring (TPO) ved at den er interaktiv.

Les også: Virtual Reality skal gjøre norske barn flinkere i matematikk

– Delingskulturen er kommet på så mange andre arenaer og det er nå på tide og ta det inn i matematikken og skolen. ematte.no er laget av en lærer, for lærere, men mest for elever. Det sitter mange tusen kompetente lærere der ute og lager oppgaver som de bruker selv. Nå er det mulig å dele og gjenbruke disse. Det er slutt på tiden hvor man skriver og leter etter oppgaver. ematte.no er en plattform hvor alle oppgavene bevares og brukes, sier Carl Erik Melhus, i en pressemelding.

Å utvikle gode digitale løsninger innfor skoleverket, har lenge vært av høy prioritering hos Kommuneforlaget. Mest kjent er kanskje pilotprosjektet deres VR Education, hvor de tar i bruk virtuell virkelighet som læringsmetode.

– Kommuneforlaget har vist seg som en av de mest innovative bedriftene i Norge, derfor er det ekstra spennende å jobbe med de. Dette er en bedrift jeg vet, våger å gå nye veier. Med den kompetansen kommuneforlaget besitter gleder jeg meg til å løfte ematte.no enda høyere, sier Melhus.

Les også: VR i praksis: Vil bringe virtuell virkelighet til norske klasserom

Thor Jørgen Kristiansen, administrerende direktør i Kommuneforlaget, sier han tror samarbeidet vil skape en god synergi, og at han gleder seg til at Kommuneforlaget, sammen med Melhus, skal ta dette enda et skritt videre.

– Når vi kom i kontakt med Carl Erik og ematte.no skjønte vi straks at dette er en løsning vi i Kommuneforlaget ønsket oss, for å videreutvikle vår satsing på digitale løsninger innfor skoleverket. ematte.no passer godt inn i vår portefølje.

Gründer?: Slik sikrer du verdiene i bedriften din!

– Jeg opplever at mange oppstartsbedrifter ikke tar sine immaterielle rettigheter på alvor. De er som regel mer ivrige etter å bli stor fort, enn å faktisk passe på det de har bygget opp. Det kan koste dem dyrt, sier nordisk leder for Deloittes legal services. Her er hans beste råd til gründere i oppstartsfasen.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE. Meld deg på kurset ”Innovasjonsstyring i bedriften” HER)

Som oppstartsbedrift, er det viktig å tenke på hvordan de immaterielle verdiene og rettighetene skal forvaltes og foredles. En gjennomarbeidet strategi for dette kan gi bedriften din et viktig og varig konkurransefortrinn.

– Jeg mener man må ha en holistisk tilnærming til forvaltning av immaterielle rettigheter (IPR) og se på IPR som et livshjul. Det første du burde begynne med er det vi Deloitte kaller for IPR-mapping. Det vil si at man setter opp en liste over hva som er unikt med bedriften. Dette må pleies og ivaretas da det nettopp er dette som er bedriftens konkurransefortrinn. Det som er verdifullt i bedriften, behøver dog ikke nødvendigvis å være varemerket eller produktet. Det kan også være kulturen, medarbeiderne eller leverandørene, forklarer Joakim Marstrander, nordisk leder for Deloittes legal services og hovedtaler under kurset ”Innovasjonsstyring i bedriften” i regi av Patentstyret som går av stabelen neste uke.

– Etter mappingen må man få på plass en strategi på hvordan man skal forvalte verdiene, da det er forskjellige måter å beskytte de på. Man må blant annet tenke på struktur, altså hvor man ønsker at rettighetene skal ligge. Videre må man tenke på kommersialisering. Et spørsmål som er nyttig å stille seg i den forbindelse, vil jo være om man ønsker å ta inn andre aksjonærer. Dette vil jo være spesielt relevant dersom man ønsker å skalere globalt og ikke kjenner det utenlandske markedet så godt.

Ifølge Marstrander er også overvåking et viktig nøkkelord.

– Det er forskjell på å ha rett og få rett. Det hjelper ikke å ha en patent hvis man ikke passer på at ingen andre bryter patentet. Det krever at man følger med på markedet hvis man virkelig mener alvor med å beskytte IPR-en sin. Dersom man oppdager brudd på patentet, må man være rede til å forsvare det også. Kanskje man må gå til sak, noe som jo fort kan bli veldig dyrt. Da er det viktig at man har lagt til side de nødvendige ressursene. Å ha en IPR-forsikring vil jo være en god løsning for noen, men dette koster også penger. Det er med andre ord mye å tenke over når man skal lage en god IPR-strategi.

Når det kommer til oppstartsselskaper er det jo svært få som har mye penger å rutte med. Hvordan går man best frem?

– Når det gjelder patenter, kan det jo være at man heller burde satse på å være først ute med å ta en solid posisjon i markedet. En god idé kan jo være å se på konkurrenter og se hva slags strategi de har lykkes med. Hvis du for eksempel har utviklet en teknologi som er veldig lett å ta fra hverandre, bør du nok satse på å ta patent. Er den vanskelig å ta fra hverandre, for eksempel at produktet består av både hardware og software, kan det kanskje være vel så effektivt å gå for hemmelighold. Som hovedregel kan du si at det er hardware og ikke software man pleier å ta patent på.

Joakim Marstrander i Deloitte mener oppstartsbedrifter må begynne å ta IPR mer på alvor.

De største fallgruvene

Marstrander mener at startups ofte har altfor like fokus på IPR og at det å ha en god strategi på hvordan man skal sikre verdiene sine fra begynnelsen av, kan komme til å spare gründere for mye tid og penger.

– Det er mange som ikke tar IPR helt på alvor. Det gjelder begge veier – at man ikke tar vare på sine egne rettigheter og inkluderer dette i budsjettet sitt, men også at man ikke respekterer andres rettigheter.

– Jeg har inntrykk av at de fleste gründere i oppstartsfasen ofte er mer ivrige etter å bli store fort, enn å faktisk passe på det de har bygget opp. Det er jo ingen hemmelighet at de som kan vise at de har en klar IPR-strategi og er flinke til å sikre sine verdier, vil få en mye høyere pris på selskapet sitt enn de som ikke gjør det. Dette er jo noe spesielt investorer legger mye vekt på.

Hva mener du er de vanligste feilene oppstartsbedrifter gjør?

– En vanlig feil er noe så banalt som å velge et altfor generisk navn. At det ikke skapes noe verdi gjennom navnet. Her kommer mange skeivt ut da de ønsker å forklare markedet på raskest mulig måte hva de driver med – og dermed ender opp med navnet Crypt AS dersom det er datakryptering som er produktet. Å komme i gang med en godt navn fra starten av og ikke ender opp med å ha masse konkurrenter som heter omtrent det samme, tror jeg er lurt.

– I tillegg er det viktig å bruke det verktøyet som ligger i gode avtaler. Det er det noe jeg ser syndes veldig mye mot. Man kan jo avtale nesten alt mulig rart her i verden så hvorfor ikke bare gjøre det?

– Man glemmer ofte at den største fienden mot IPR-en sin er den indre fienden, altså de ansatte, aksjonærer eller utviklere. Ansatte som for eksempel går ut av firmaet og starter sin egen konkurrerende virksomhet eller som røper noe hemmelig litt løsmunnet på en fest, kan fort bli et problem. Det samme gjelder oppfinnelser som ansatte eller konsulenter har funnet opp på vegne av bedriften, men som ikke alltid ender opp med å forbli i bedriften. Å unngå disse problemene, lar seg i veldig stor grad avtaleregulere. Det beste grunnlaget for å lage gode avtaler er igjen å stille seg spørsmålet; Hva er unikt for min bedrift? Da faller ofte veldig mange brikker på plass, avslutter han.

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan beskytte dine eller andres verdier? Meld deg på kurset ”Innovasjonsstyring i bedriften” i regi av Patentstyret HER.

 

Dette er jobbene og bransjene som nordmenn tror robotene vil ta over, viser ny undersøkesle

En ny undersøkelse viser at nordmenn tror roboter kan løse en rekke jobber bedre enn menneskene – til og med svært krevende oppgaver. Syv av ti nordmenn tror ny teknologi vil gjøre det vanskeligere å få jobb i fremtiden, men bare en av ti tror deres egen jobb står i fare.
Dette fremkommer i en nordisk undersøkelse fra IT-selskapet Tieto.

Godt over halvparten av nordmenn tror kunstig intelligens vil gjøre livet deres lettere. Samtidig er hele åtte av ti bekymret for konsekvensene det vil ha for samfunnet. Utviklingen innen kunstig intelligens forventes å få en enorm innvirkning på dagens arbeidshverdag. Blant yrkene nordmenn tror vil utføres bedre eller like bra av roboter er IT-support (62%), dagligvare- og detaljhandel (56%), revisorer (49%) og buss- og taxisjåfører (48%).

– Forståelsen for kunstig intelligens er forholdsvis lav i befolkningen, og få innser at dette allerede spiller en stor rolle på mange områder. Kunstig intelligens kommer til å få stor påvirkning på fremtidens arbeidshverdag, med datadrevne beslutninger som et stadig viktigere supplement til menneskelig kompetanse på ulike nivåer, sier Fredrik Ring, AI-spesialist og leder for datadreven virksomhet i Tieto i en pressemelding.

I undersøkelsen, gjennomført av YouGov på vegne av Tieto, er over 3000 personer fra Norge, Sverige og Finland spurt om utviklingen av kunstig intelligens og hvilken påvirkning det vil ha på samfunnet. Resultatene viser at folk mener at kunstig intelligens dramatisk vil endre yrker i en rekke ulike bransjer.

Men ikke alle jobber er i faresonen. Befolkningen tror yrker som tradisjonelt innebærer daglig menneskelig samhandling, som lærere og leger, utføres best av mennesker.

Industri, kundeservice og bank og finans rammes først
Industri- og produksjonsbedrifter antas å være selskapene som vil bli mest berørt. I følge undersøkelsen mener åtte av ti at disse vil bli overtatt av roboter i løpet av det neste tiåret. Blant andre sektorer hvor nordmenn tror at robotene vil ta over de neste ti årene finner vi kundeservice (70%), bank og finans (69%), post- og budtjenester (71%) og revisjon (66%). Kunstig intelligens byr likevel på store muligheter for fremtidens arbeidsmarked.

– Det er tydelig at bransjer som tidlig tok i bruk ulike former for automatisering forventes å gjennomgå de største endringene. Diskusjonen så langt har fokusert på hvordan teknologi gjør jobber overflødige, men vi bør heller fokusere på hvordan teknologien skaper nye jobber, og mange av disse kjenner vi foreløpig ikke. Kunstig intelligens kommer til å skape nye muligheter i alle bransjer, og vi har bare så vidt begynt å skrape overflaten, sier Ring.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...