Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Ny kommunikasjonsteknologi kan gjøre visjonen om Norges “smarte byer” virkelig

Anders Hagen, forskningsdirektør i Q-Free.

Telenor og Q-Free blir først i Norge til å ta i bruk den nye kommunikasjonsteknologien «Narrow-band Internet of Things». Selskapene lanserer pilot på smart parkering i Trondheim. Dette er første skritt på veien mot et fullskala kommersielt nett for tingenes internett i Norge.

Narrowband Internet of Things (NB-IoT) er en ny kommunikasjonsteknologi som benytter det eksisterende 4G-nettet. Teknologien åpner muligheten for at millioner av hverdagslige ting som søppelkasser, strømmålere og brannalarmer kan knyttes til internett.

Først ut er et sett med smarte parkeringsplasser som tilhører Statens Vegvesen på pendlerparkeringen ved Ranheim fabrikker på innfartsveien mot Trondheim by. Teknologien vil også testes ved Q-Free sitt hovedkontor i Trondheim og ved Telenors hovedkontor på Fornebu.

– Det blir utrolig spennende å se hvordan trafikken kan styres ved hjelp av god informasjon om hvor det er ledige parkeringsplasser.  Vi har høye forventninger til denne piloten, som vil bringe oss et stort steg nærmere vår visjon om smarte byer og tingenes internett, sier Ove Fredheim, direktør for bedriftsmarkedet i Telenor Norge i en pressemelding.

Full utrullingen fra mars 2017

Piloten starter opp i januar 2017 og vil teste ut hvordan smarte sensorer kan fortelle deg hvor det er ledig parkering og etter hvert gjøre det mulig å reservere parkeringsplass via mobilen, få sanntidsinformasjon om når en plass blir ledig og eventuelt bli guidet til andre parkeringer dersom det er fullt.

– Gjennom denne piloten kan vi få bevist at kostnadene som trengs for å lykkes med smarte parkeringer blir betydelig redusert og vi vil være et stort skritt på veien mot å realisere innovative, trygge og miljøvennlige løsninger for transportsektoren, sier forskningsdirektør i Q-Free Anders Hagen.

– Parkeringsløsninger er starten, og planen er å senke sensorene i bakken over nyttår og bruke perioden frem til mars til å høste erfaringer. Deretter vil vi gå i gang med å planlegge utrullingen av et landsdekkende nett, sier Fredheim.

Behovet for ulike infrastrukturløsninger tilpasset ulike teknologier er en av hovedutfordringene smart-by-konsepter sliter med i dag, kan Hagen fortelle.

– Dette fører til svært høye investerings- og driftskostnader, samt muligheter for frekvenskonflikter. Denne nye standarden gjør at vi endelig kan ta i bruk eksisterende infrastruktur og komme i gang for fullt, sier Hagen.

 

Oppdretts-gründere kjemper om å bli årets Take-Off 2016

På bildet: Tomas Strand. Foto: TS Solutions

En gang i semesteret stenger seks gründere seg inne i en uke på et hotell i Trondheim. Med seg har de et team av studenter, mentorer og støttespillere. Her skal de snu og vende på hver lille bit av sitt forretningskonsept. Noen ganger faller hele konseptet sammen. Andre ganger ender de opp med helt ny innsikt og løsninger som løfter bedriften flere nivå.

Take-Off har eksistert siden 1982 og er, med studentens hjelp, et nyskapingsprogram for kunnskapsbaserte forretningsideer.

Imorgen møtes Take-Off vinneren fra høsten 2015, TS Solutions, og CageEye fra våren 2016, på arrangementet Innovator i Trondheim. En av dem blir kåret til årets Take-Off, og får med seg en premie på hundre tusen kroner.

Disse kjemper om pengepremien:

TS Solutions

Et problem i fiskeoppdrettet er at generatorer på oppdrettsflåter forbrenner mer drivstoff enn hva flåten krever, noe som koster bransjen mye og er lite miljøvennlig. Gründer Tomas Strand har utviklet en teknologi som effektiviserer drivstofforbruket på oppdrettsflåtene, og som kan bespare 400 MNOK for oppdrettsbransjen bare i Norge.

– Norge har, som mange andre land, en utfordring i å nå sine klimamål, og vi håper at vårt produkt vil være et viktig bidrag i riktig retning, skriver de i pressemeldingen.

Tilbakemeldinger og interesse fra oppdrettsnæringen peker mot et stort potensial for hybridflåter både i nybygg og for ettermontering i allerede eksisterende flåter. Med en bred erfaring fra energiøkonomisering og havbruk ligger mulighetene åpne for at TS Solutions og Enoco vil være en viktig bidragsyter til mindre utslipp av miljøfiendtlige gasser i tiden som kommer.

CageEye

En stor utfordring i oppdrettsbransjen er å se hva som skjer under overflaten i oppdrettsmerdene. To tidligere masterstudenter og en forsker har gått sammen for å introdusere en ny teknologi, basert på hydroakustikk, som vil gi oppdrettere bedre kontroll over hva som skjer under overflaten.

På bildet: Torfinn Lindem (Founder), Bendik S. Søvegjarto (CTO) and Joakim Myrland (CEO).
På bildet: Torfinn Lindem (Founder), Bendik S. Søvegjarto (CTO) and Joakim Myrland (CEO).

– Fôrkostnader er den største utgiftsposten ved oppdrett av laks og ørret. Gjennomsnittlig er det anslått at rundt 7 % av fôret går til spille, tilsvarende rundt 200 til 800 tusen kroner per merd per år, avhengig av merdstørrelse. Dette er et betydelig økonomisk tap, og har negative konsekvenser for miljøet rundt oppdrettsmerdene, forklarer Bendik S. Søvegjarto, produktsjef for CageEye i Lindem Data Acquisition AS.

– Vi ønsker å redusere driftskostnadene og gi mulighet til å forbedre omdømme til selskaper som driver med åpen sjøbasert oppdrett av laks og ørret. Bedre overvåkning gir beslutningsgrunnlag for økt fiskevelferd og reduserte driftskostnader, og minsker belastningen på miljøet rundt oppdrettsmerdene, sier Søvegjarto.

Les mer om CageEye her.

 

 

Pressemelding Innovator 2016. 

Skal forberede den unge generasjonen på fremtidens arbeidsmarked

Det er estimert at 65% av yrker vi vil utføre i år 2030 ikke eksisterer ennå. Det er ingen tvil at de nye jobbene kommer til å kreve sterk realfag kompetanse, forståelse av teknologi, samt gode analytiske- og samarbeidsevner. Mattekrets fokuserer på utvikling av nettopp disse ferdigheter hos fremtidens generasjoner.

Mattekrets ble startet i januar i år av Julija Pauriene og Maria Akkuratnova som begge har bred erfaring innenfor finansiell teknologi i både store konserner og gründer-virksomheter. I tillegg har de fått med seg flere pedagoger og konsulenter på laget som både er involvert i utarbeidelse av kursmateriell og gjennomføring av selve undervisningen.

– Vi ønsker med dette initiativet å adressere kompetansemangel innen realfag i næringslivet og motivere flere barn til å velge matte- og realfagrelaterte yrker. Vi underviser både anvendt matte, logikk og kreativitet for 2.klassinger og anvendt koding for 4.klassinger. Til våren kommer vi til å utvide tilbudet til å dekke flere trinn, forteller Akkuratnova.

Hva slags metoder er det dere bruker?

– Vi bruker anerkjente metoder som fremmer dybdelæring og kreativitet. Prosjektbasert læring og anvendelighet står i fokus hos oss. Vi bruker flere frameworks/metoder som det brukes mye i næringslivet, for eksempel Design Thinking, og løser problemer som handler om aktuelle utfordringer i verden.

Hvordan har response vært så langt?

– Vi har fått svært positive tilbakemeldinger både fra lærere, foreldre og barn. Lærerne etterspør kompetanseheving når det gjelder bruk av teknologi og moderne undervisningsmetoder som fremmer engasjement hos barn. Barna har oppdaget at matte er mye mer enn hoderegning, og ser hvordan det de lærer kan brukes i hverdagen. Vi ser også stort engasjement hos foreldre som opplever at deres barn gleder seg til hver time og vil fortsette på Mattekrets.

mk-lansering

Trenger alternative tilnærminger til dagens praksis

Matteundervisning består tradisjonelt i Norge av forelesninger, gjennomgang av nytt stoff på tavle eller lignende, samt øvingsoppgaver.

– Dette fører til at elevene blir opptatte av å finne rette svar, men ikke nødvendigvis utvikler en dypere forståelse av problematikken. Mattekrets er derimot en annerledes tilnærming som ser spennende ut, sier Arne Krokan, professor i Teknologi, kommunikasjon, organisasjon og ledelse ved NTNU.

Mener du at vi trenger flere intiativer som dette i skolen?

– Vi trenger mange alternative tilnærminger til dagens praksis. I 2015 var gjennomsnittskarakteren ved eksamen i 10. klasse 2,9 og 42 % av elevene fikk karakter 1 eller 2. Dette er ingen suksess. Kanskje er det ikke studentene det er noe i veien med, men snarere måten dette stoffet formidles på?

Teknologi er den viktigste driven

Vi er på vei inn i et samfunn der kunstig intelligens og algoritmer overtar oppgaver fra oss og utvider vår kapasitet og evne til å løse oppgaver.

– Teknologi er den viktigste driveren i samfunnsutviklingen, derfor er initiativer som Mattekrets viktig. Alt som kan digitaliseres kommer til å bli digitalisert. Det betyr at dagens barn kommer til å leve i et helt annet samfunn enn det vi voksne har gjort. Ny teknologi vil overta svært mange jobber, særlig jobber som foregår i forutsigbare omgivelser og etter bestemte regler eller rutiner. Så hva skal vi mennesker gjøre i fremtiden?

– For at vi skal kunne utvikle tjenester som er gode for oss mennesker trenger vi derfor innsiktsfulle utviklere og jeg håper det ikke blir slik at det bare blir kinesere, russere og andre med mye bedre matematikkunnskaper som utvikler disse tjenestene i fremtiden, sier Krokan.

Så hvilken utdanning ville du valgt om du var ung i dag?

– Jeg ville valgt en utdanning som kombinerer det kreative med teknologisk innsikt, gjerne med en dash organisasjonsforståelse også.

Norge må forsterke utviklingen av smarte byer

www.digitalqatar.qa

Kan vi erstatte tapte eksportinntekter ved å bygge opp nye, internasjonalt konkurransedyktige og kunnskapsbaserte næringer? Det er spørsmålet Innovasjon Norge stiller i en egen Drømmeløfts-rapport om norske muligheter på området ”smarte byer”.

– Over halvparten av jordas befolkning bor i dag i byer, og urbaniseringen øker. Det er behov for smartere løsninger for å sikre at byene blir attraktive steder å bo og å jobbe, og for å sikre effektiv og bærekraftig bruk av ressurser. Dette krever gode løsninger for transport og kommunikasjon, bruk av energi og vann, avfallshåndtering, sikkerhet, velferdstjenester, planlegging og beslutningsprosesser, skriver de i rapporten.

Målet med å utvikle smarte samfunn er å etablere trygge og funksjonelle samfunn for den enkelte beboer, der effektive og praktiske løsninger er basert på brukernes behov står sentralt. Og å utvikle effektive og bærekraftige løsninger for samfunnsfunksjoner, der mindre miljøpåvirkning, lavere karbonavtrykk og effektiv utnyttelse av ressurser er viktige elementer.

– Utvikling av smarte samfunn er interessant for både nasjonale og internasjonale myndigheter fordi det gir mulighet for å hente ut et uforløst tjenesteinnovasjonspotensiale, blant annet igjennom å øke kvaliteten på tjenester til brukerne og ikke minst effektivisere drift. Norge har bygget et velferdssamfunn på en olje- og gassindustri, som vil få en mindre betydning i framtiden. Norge har samtidig gode forutsetninger for å kunne realisere ambisjonene om utvikling av smarte samfunn, skriver Innovasjon Norge.

Tiltak nevnt i rapporten:

  • Innovasjon Norge anbefaler at myndighetene gir ett departement en overordnet, koordinerende rolle til å få på plass en nasjonal retning med tilhørende mål og handlingsplaner for utvikling av smarte byer og samfunn.
  • Teknologi og data er en av grunnpilarene i utviklingen av smarte byer og samfunn. Innovasjon Norge anbefaler en felles nasjonal plattform for deling av data på tvers av sektorer og industrier, hvor Brønnøysundregistrene og Difi tar et koordinerende ansvar. Aktørene må ta et felles ansvar for personvern og informasjonssikkerhet, og lovverk må tilpasses slik datadeling.
  • Det velutviklede nordiske samarbeidet er en viktig plattform for utvikling av Norges engasjement og eksport av kunnskap og løsninger innen smarte byet og samfunn internasjonalt. De nordiske landene bør samarbeide mer for å få fram komplette, nordiske systemløsninger og å øke felles, internasjonal synlighet.
  • Skal vi realisere mulighetene smarte byer og samfunn representerer, trenger vi økt etterspørsel etter innovative løsninger fra det offentlige og et bedre offentlig/privat-samarbeid om nye løsninger.
  • For å oppnå en forsterket og mer strategisk innsats mot smarte byer og samfunn trenger vi en mersystematisk oversikt over utviklingsbehov og aktører i og utenfor Norge.
  • For å forsterke innsatsen innenfor smarte byer og samfunn vil Innovasjon Norge innen utgangen av januar 2017 ha gjennomført en kartlegging av sentrale norske bedrifter,  kunnskapsmiljøer, pilot- og utviklingsprosjekter innen området smarte samfunn i Norge og i de mest relevante markedene internasjonalt.

 

#Drømmeløftet ble lansert forrige onsdag under Oslo Urban 2.0 konferansen. Last ned rapporten i sin helhet her. 

De fire barriérene for samarbeid

«Samarbeid» er i de fleste HR-folks ører et udelt positivt ord. Men kan det bli for mye samarbeid? Stadig flere kritiske røster antyder det. En av dem er Emmanuel Gobillot.

(Artikkelen ble først publisert på hrnorge.no og republisert som følge av et samarbeid mellom HR Norge og InnoMag)

Samarbeid er at et av disse ordene som beskriver noe man ikke kan få for mye av. Jo mer, jo bedre, er mantraet i arbeidslivet. Vi oppfordres til å samarbeide, arbeidsmiljøet tilrettelegger for det, vi belønnes for det.

— Samarbeid er så trendy at det er vanskelig å opponere, sier Emmanuel Gobillot i et Skype-intervju med HR Norge.

— Og det er, stort sett, bra. Å lete etter svarene sammen med andre er en nobel menneskelig egenskap. Selv om vi ofte glorifiserer idéen om det ensomme geniet, så er de fleste nyvinninger et resultat av teamarbeid. Men samarbeid er ikke alltid svaret. Noen ganger er det bedre å gjøre ting alene.

emmanuel-gobillot

Når samarbeid er svaret

Gobillot tar til orde for disiplinert samarbeid, og diskuterer temaet grundig i sin siste bok, som heter nettopp «Disciplined collaboration», som også er tema for hans foredrag på HR Forum i november.

Hans viktigste konklusjon er at samarbeid er bra, dersom oppgaven som skal løses best løses ved samarbeid.

Når samarbeid er svaret, er det, ifølge Emmanuel Gobillot, fire typer frykt som sperrer for optimalt samarbeid:

  • Frykten for å miste egenverdi: Dine egne prestasjoner er dine egne. De er personlige. Når suksess også måles opp mot dine personlige prestasjoner er det ikke alltid lett å gjøre seg avhengig av andres innsats. Det som forsterker denne frykten er den interne konkurransen som eksisterer i arbeidslivet, hvor det oppleves som nødvendig at andre feiler for at du skal ha suksess. Dette skaper mistillit som blir en barriere for samarbeid.
  • Frykten for lavere kvalitet: Hvis samarbeid handler om å samskape verdier, hvordan sikrer du at resultatet har god nok kvalitet? — Jeg har forståelse for ideen om at du må feile for å lære, men når din jobb er å bygge atomkraftverk eller jet-motorer er det å feile ikke et alternativ, sier han. — Det er trygghet i tanken om at går det galt har du bare deg selv å klandre, og jo flere mennesker som trekkes inn i samarbeidet, jo mindre av den tryggheten blir igjen.
  • Frykten for tap av momentum: Når du sitter der med en deadline for levering vet du at du kan be andre om hjelp, men du vet også at det er tvilsomt om de kan gjøre det raskt nok. Du ville måtte briefe dem og forklare i detalj hva de må gjøre. Og når arbeidet er gjort, ville du måtte dobbeltsjekke for å sikre at det er gjort sånn som du vil ha det. Alt dette tar tid, og tid er det du har minst av.
  • Frykten for å miste kontrollen: Ja, tiden er begrenset, og når du skal gjøre en jobb innen en viss frist vil du gjerne være sikker på at tiden brukes rett. Samarbeid krever at den enkelte gir fra seg kontrollen over prosessen, men fremdeles er ansvarlig for utfallet. Det er en tøff situasjon for enhver som vet at de personlig til slutt stilles til ansvar for resultatene.

I boka og i foredraget på HR Forum får du også Emmanuels svar på hva som skal til for å fjerne hindringene.

Om debatter, forskningsformidling og Innovasjonsblomster

Denne uken ble innledet av to amerikanske presidentkandidater som barket sammen i en parodi som enhver TV-produsent ville kalt surrealistisk og derfor ikke godtatt – hadde det ikke vært for at dette faktisk var reelt. For oss fremstår det som stadig mer utrolig at USA ikke klarte å komme opp med to bedre kandidater enn dette til verdens viktigste jobb.

Dagen etter, i anledning Forskningsrådets påkostede festdag, inviterte man onsdag også til en debatt om hvor flinke dagens forskere er til å formidle det de driver med, og det ble en selsom opplevelse.

Litteraturhuset var åstedet og innlederen, Ståle Wig tok utgangspunkt i artikkelen «Trøbbel i tårnet – Om hvorfor akademia må tenke nytt om Forskningsformidling» som han og Henrik H. Svensen hadde ført i pennen.

Temaet var jo spennende og med tanke på at Finansavisen i vinter avslørte at nesten 10% av de ansatte i Forskningsrådet jobber som kommunikasjonsrådgivere og at Universitetet i Oslo brukte 60.000,- på å få et profesjonelt kommunikasjonsfirma til å skrive to juletaler, så var det jo et betimelig spørsmål om forskerne helt har mistet evnen til å kommunisere hva de holder på med.

Årsaken til at dette ble en selsom opplevelse skyldes rett og slett måten debatten var lagt opp på, der de enkelte i panelet brukte anledningen til å dosere i mer enn 10 minutter hver – slikt blir det IKKE god formidling av. Da skulle de i stedet besøkt etasjen under der Rune Semundseth og hans kollegaer i Business Mastering AS lanserte boka MEDARBEIDERSAMTALEN 2.0 med interaktiv kommunikasjon av høy klasse, inkludert glimrende videoklipp for å illustrere poengene om at de fleste norske virksomheter fortsatt har mye å hente når det gjelder å få ut potensialet av sine medarbeidere. KUDOS for gode viktige poeng levert på inspirerende vis!.

Les også Rune Semundseths: “Styrker og fallgruver i moderne ledelse”

Samme aften gjorde Norges Forskningsråd stas på landets beste forskere i en flott og påkostet festaften i Oslo Konserthus, der flere viktige priser ble delt ut til Rolf Ims, Nigel Gilles Yoccoz, Ann-Cecilie Larsen, Ingun Grimstad Klepp, samt bedriften Dynatec.

Vi gratulerer og sender ukas Innovasjonsblomst til vinnerne av forskningsprisene for formidabel innsats, og til Arvid Hallén, Forskningsrådets entusiastiske leder som til våren går av.

Les også profilintervjuet med Arvid Hallén HER

Google, Facebook, Amazon, IBM and Microsoft form “partnership on AI”

The partnership aims to set societal and ethical best practice for artificial intelligence research. 

The nonprofit organization, which consist of Google (and Google´s DeepMind), Facebook, Amazon, IBM and Microsoft, is established in order to advance public understanding of artificial intelligence technologies (AI) and formulate best practices on the challenges and opportunities within the field.

According to a statement, the organization’s members will “conduct research, recommend best practices, and publish research under an open license in areas such as ethics, fairness, and inclusivity; transparency, privacy, and interoperability; collaboration between people and AI systems; and the trustworthiness, reliability, and robustness of the technology. It does not intend to lobby government or other policymaking bodies.”

Also read: Artificial intelligence, to infinity and beyond?

The founding members of the organization will each contribute financial and research resources to the partnership and will share leadership with independent third-parties, such as academics, user group advocates, and industry domain experts.

– The possibilities for positively impacting a global society with advances in AI are numerous, ranging from connectivity, healthcare, and transportation. By openly collaborating with our peers and sharing findings, we aim to push new boundaries every day, not only within Facebook, but across the entire research community. To do so in partnership with these companies who share our vision will help propel the entire field forward in a thoughtful responsible way”, Yann LeCun, the Director of Facebook AI Research, says in the statement.

The formation of the group comes almost a year after the announcement of OpenAI, a non-profit organization intelligence research lab, with financial backing from Elon Musk, Sam Altman, Peter Thiel and others.

 

App of Joe: – Drømmeappen for kaffeelskere?

I gjennomsnitt drikker nordmenn to kopper kaffe om dagen, og for mange utgjør kaffedrikkingen en betydelig utgift i måneden. Denne gratis-appen gjør derimot kaffeinntaket adskillig billigere. 

Det er ingen hemmelighet at vi nordmenn drikker mye kaffe. Etter vann er kaffe det vi drikker mest av. Hele 160 liter gjennomsnittlig i året for å være eksakt, viser en undersøkelse fra 2015, gjort av Ipsos MMI for Norsk Kaffeinformasjon.

Kun ett land drikker mer kaffe enn oss, viser en internasjonal undersøkelse – nemlig Finland. Mens en gjennomsnittelig nordmann drikker 1,98 kopper kaffe, drikker finnene 2, 64 kopper.

USA ligger også høyt oppe på listen over hvor mye kaffe befolkningen konsumerer. Litt under 2/3 av befolkningen sier de drikker minst én kopp per dag. Kjøper man dette ute på kafé, kan det fort bli betydelige kostnader i måneden.

Gratis-appen “App of Joe”, gjør derimot kaffeinntaket til de 6 millioner menneskene som bor i “byen som aldri sover”, New York City, adskillig billigere. Ved å partne opp med lokale kaféer rundt omkring i byen, kan innbyggerne få sin daglige kaffedose for skarve 1 $.

Tar opp kampen mot kaffe-kjedene 

Appen bruker GPS til å navigere seg frem til kaffeshoppene i nærheten av deg. Når du har funnet ut hvilken kafé du ønsker å kjøpe kaffe fra, bestiller og betaler du for kaffen gjennom appen og henter den på kaféen – alt uten å måtte stå i kø. Kjapt, praktisk og ikke minst billig for kaffeelskere, som det finnes så mange av.

– Om et år så forutser jeg at det vil være flere New Yorkere som kjøper kaffe og te fra lokale kafeer, enn de som kjøper fra de store kjedene. Regional-eide kafeer kan tilsynelatende virke små og maktesløse i forhold til de store kjedene, men ved å samarbeide med nye tech-plattformer som App of Joe, får de en sterkere posisjon i markedet ved at vi hjelper dem med å nå ut til flere potensiale kjøpere, sier medgründer av appen, Itay Alterman i en pressemelding.

Tidligere Innovasjon Norge-direktør: – Jeg har blitt utsatt for alle typer hersketeknikker

Gunn Ovesen, tidligere administrerende direktør i Innovasjon Norge, mener hun ville blitt toppleder tidligere i karrieren om hun hadde vært mann istedenfor kvinne. 

(Skrevet i samarbeid med Female Business Innovation Conference)

Det er få som kan skryte på seg å ha hatt en karriere av samme kaliber som Gunn Ovesen. Ikke bare har hun vært tidligere administrerende direktør i Innovasjon Norge i over ti år, men hun har også vært administrende direktør i Statens nærings – og disktriktsutviklingsfond og Norsk Brannvernforening – samtidig som hun har hatt flere lederstillinger i forsikringsselskapet Storebrand.

Men veien dit har ikke alltid vært enkel, innrømmer hun.

– Jeg tør påstå at jeg nok hadde fått toppjobber tidligere enn det jeg fikk i karrieren min om jeg hadde vært mann. Tilslutt kunne de ikke unngå meg, for det var jeg som kunne mest om området, så da fikk jeg toppjobbene tilslutt.

Om å gi tilbake

Ovesen, som på twitter beskriver seg selv som “en livsnyter med tid til å ta en kaffe”, har i dag trukket seg tilbake fra den sentrale rollen hun (blant annet) hadde da hun jobbet i Innovasjon Norge, men vier fortsatt fritiden sin til saker hun brenner for. Dette året er det spesielt ett arrangement som har tatt mye fokus, nemlig planleggingen og gjennomføringen av årets Female Business Innovation Conferance (FBI) hvor hun sitter som styreleder.

– Jeg mener at når du har klart å klatre såpass langt opp på karrierestigen at du er i en posisjon hvor du kan gi tilbake, så skal du gjøre det.

FBI Conference er en internasjonal møteplass for visjonære kvinnelige ledere, bygget på frivillighet av kvinner med ulik bakgrunn som ønsker å gi tilbake til samfunnet. Kvinnene i komitéen jobber altså gratis og det samme gjør foredragsholderne som kommer.

– Dette er en konferanse som skal inspirere jenter som vil noe til å faktisk gjøre det, enten du jobber i en bedrift eller drømmer å starte for deg selv. Hvis vi som nasjon ikke bruker hele vår ressursbase, så taper vi. Dessverre har vi fortsatt en lang vei å gå når det kommer til likestilling.

Dette er  det tredje året konferansen holdes, men annerledes i år er at de kommer til å ”matche” foredragsholdere fra både store og små bedrifter for å kunne belyse helheten av ulike typer innovasjon. Årets foredragsholdere består blant annet av Berit Svendsen, administerende direktør i Telenor, Hanne Refsholt, konsernsjef i Tine AS, Kathryn M. Baker, investor i McKinsey, Nav-direktør Sigrun Vågeng, Kristil Erla Håland, techgründer og daglig leder av med-tech selskapet Jodacare og Anne Dubrau, gründer av den sosiale bedriften Epleslang.

Skal du ikke si noe selv?

– Jo, jeg skulle egentlig snakke om ledelse, men sannheten er at det rett og slett ikke var plass til meg. Listen er så bra i år, og da vi begynte å se på tid og program måtte jeg tilslutt ta meg selv ut, sier hun og ler.

Hevnen er best servert kald

En annen som står på listen over årets foredragsholdere er Berit Ås, professor i sosialpsykologi ved universitetet i Oslo og forfatter av  boken “Kvinner i alle land – håndbok i frigjøring”, som blant annet innholder de fem mye omtalte hersketeknikkene.

– Jeg har jo i min profesjonelle karriere vært utsatt for alle typer hersketeknikker som Berit Aas kommer til å snakke om.

– Den unge generasjonen tror vi har kommet så langt, men så kommer du på et visst nivå på karrierestigen, og da merker du det.

Har du noen personlige eksempler å vise til?

– Det har jo vært episoder der man har sittet rundt bordet på møter og sagt noe du mener er fornuftig, som ikke blir kommentert. For deretter å oppleve at din mannlig kollega fem minutter senere sier akkurat det samme og blir rost og klappet på skulderen av kollegaer for utsagnet han kom med.

– Jeg husker også godt en episode på 80-tallet en gang, da jeg og mine mannlige kollegaer skulle ut å spise. Da vi skulle gå, kikket de på meg og sa: ”Skal du være med?”.  “Ja”, svarte jeg forundret. “Du skjønner, vi har bestilt bord på Det Norske Selskab, og der er ikke kvinner velkommen.”

– De hadde altså bestilt bord på herrekklubben uten å tenke over at jeg faktisk var kvinne. I en slik situasjon har du to valg. Du kan enten si; ”Vi skal ut å spise, så da får du bestille et annet sted.”, eller ”Det er greit, men da skylder du meg en.” Jeg valgte det siste.

Kunne dette har skjedd i dag tror du?

– Ja, det tror jeg. Det er mange steder kvinner ikke kommer inn.  Du kan jo stå utenfor å banke på og forlange at du skal være med, men det oppnår du sjelden noe med.

Hva gjør man da?

– Det viktigste er at du skjønner at du blir utsatt for det, så må du selv ta en selvstendig avgjørelse om hva du vil gjøre med det utifra hvilken type situasjon du befinner deg i. Men bli aldri sint eller fornærmet. Husk at hevnen er best servert kald!

“Din førerløse Uber ankommer nå!”

newsroom.uber.com/
For ett og et halvt år siden satte Uber opp et Advanced Technologies Center (ATC) i Pittsburgh. Dens oppgave: å gjøre en selvkjørende Uber en realitet. I dag er den her:

Video: TechInsider

– Selvfølgelig kan vi ikke forutsi nøyaktig hva fremtiden vil holde. Men vi vet at en selvkjørende Uber har et enormt potensial for å videreutvikle vår misjon om å forbedre samfunnet: å redusere antall trafikkulykker, som i dag dreper 1,3 millioner mennesker i året; og frigjøre 20 prosent av plassen i byer som i dag brukes til å parkere verdens milliarder biler, skriver Uber i sin pressemelding.

 

Nytt utviklingsprogram skal hindre at tech-startuper kommer for sent på banen

Det store simulatorsenteret ved Remmen kunnskapspark er én av arenaene som står klare for PANGstart.

Akseleratorprogrammer, som det nå finnes flere av, er bra for de startupene som er modne for det, men hva med de som befinner seg helt i startfasen?

Akseleratorprogrammer, som skal hjelpe startuper å få fart på bedriften sin, har det heldigvis kommet flere og flere av de siste årene. Men mange oppstartsbedrifter har ennå ikke nådd terskelen og kriteriene satt for å komme med i slike programmer. Den høye hastigheten i markedet gjør også at langvarige utviklingsløp, som flere av disse akseleratorprogrammene opererer med, ikke er aktuelt for et flertall av selskaper som sitter inne med en tech-basert idé.

– Tenk bare hvis markedet for idéen din er knyttet til PokemonGO som ingen kjente for et halvt år siden. Da er du allerede rimelig sent ute, sier rådgiver i Smart Innovation Østfold AS, Sindre Helgheim.

For å løse utfordringene tidligfase-tech-startuper ofte sliter med, har Smart Innovation Østfold derfor utviklet et gratis program for oppstartsbedrifter.

Programmet går over 6 uker, der 10 deltagere fra hele landet vil få mulighet til å teste og utvikle konseptet i et innovasjonsmiljø, få bistand til å konkretisere en profesjonell forretningsplan og til slutt presentere forretningskonseptet for et investorpanel. Kriteriene for å delta er at man har vekstambisjoner, at startupen har vekstpotensial og at man ønsker investorer inn for å få til den veksten.

Hva skjer etter de har pitchet for investorpanelet?

– Det er vi også spente på! Her ser vi flere muligheter. Idéer kan gå videre til ordinær inkubasjon hos oss eller andre inkubatorer, hvis det tjener idéen bedre, eller de kan få tilbud om akselerasjon – for eksempel hos Agera. Vi håper selvsagt å få til match mellom idéer og investorer, så noen får forhåpentligvis tilhold andre steder.

– Så kan det jo også hende at det ikke er grunnlag for å ta idéen videre. Da er det i det minste bra at man ikke har brukt fryktelig mye tid og ressurser slik man risikerer i andre utviklingsløp.

Frist for å søke å komme med på andre opptak (av totalt tre) er 30 september.

 

 

Om soning, omstilling og Brangelina

I en uke der Kahoot henter 85 nye millioner, der nykommeren Instabank verdsettes til over 500 millioner før de har lånt ut en eneste krone og der Founders Fund henter inn 70 millioner fra en rekke av Norges fremste entreprenører, skal ingen klage på at det fortsatt er sommerstille her på berget.  

Sommerstille har det heller ikke vært rundt radarparet Brad Pitt og Angelina Jolie, bedre kjent som “Brangelina”, som denne uken gikk ut med nyheten om at de skal skilles etter hele 12 år sammen. I de kretser regnes jo 12 år som en evighet og vi ser frem til at avisene kommer til å fylles med nye kandidater i tiden fremover. Begge to må vel regnes som over gjennomsnittlig attraktive.

At det går mot høst merkes også på bokfronten, der omstillingsekspertene Anne Cathrin Haueng fra Deloitte og Inger Stensaker, professor på NHH denne uka lanserte boka OMSTILLING. Vi i Innomag intervjuet de to erfarne omstillingsekspertene i august, du kan lese intervjuet her. På lanseringen avslørte de to at boka ble et resultat av et innlegg som i utgangspunktet var tenkt å være en kronikk. Resultatet har blitt en bok som forener teori med praksis på lesverdig vis, og definitivt nyttig for alle som innser at omstillinger ofte er langt mer komplekse enn de er tenkt.

Tirsdag hadde vi gleden av å være tilstede da ordfører Gleditch i Sandefjord og en rekke andre talere var tilstede på åpningen av DiamondCare Norge’s opplæringssenter, der Robert Tostrup og hans team ansetter medarbeidere som kommer ut av soning, gir dem noe meningsfylt å gripe tak i  og skolerer dem opp til å bli stolte medarbeidere. Robert som selv har sittet inne, har samlet et team med erfaring fra å ha ramlet utenfor, men nettopp fordi de har hatt fengelsdrakta på så vet de hva som trengs. Resultatet har blitt et godt eksempel på hva engasjerte ildsjeler kan skape når både kommunen og NAV tråkker til og hjelper en god idé frem. Du kan lese mer om saken her.

Denne ukas høydepunkt for oss endringsagenter kom fra Founders Fund som har fått noen av Norges fremste entreprenører til å legge 70 ferske millioner inn i oppstartsfondet. Vi i Innomag heier på slike initiativ og sender ukas innovasjonsblomst kollektivt til alle ildsjelene som her går foran med konkret handling. Blant blomstermottagerne finner vi kjente profiler som Kjell Inge Røkke, Johan Andresen, Øystein Moan og Are Traasdahl for å nevne noen, og gutta bak Startup Lab.

Aftenposten som under sin nye redaktør fremstår langt mindre som den gamle tanta og langt mer som engasjert samfunnsdebattant avholdt også en konferanse denne uka, mye bra ble sagt, men vi satt likevel igjen med følelsen av at både vi og deltagerne hadde hørt det meste før.

Om omstilling og uforsigbarhet – alt kan IKKE planlegges!

I går ettermiddag lanserte Anne Cathrin Haueng i Deloitte og Inger Stensaker ved NHH boka OMSTILLING. Innomag intervjuet omstillingsekspertene i august. På lanseringen avslørte de to at boka ble til som et resultat av et innlegg som i utgangspunktet var tenkt å være en kronikk.

Tor Egil Sunderø fra Statoil holdt et godt innlegg der han understreket forfatterenes poeng om at omstillinger ofte er langt mer kompleks enn de er tenkt; «Det meste av det jeg har lært har jeg lært av egne og andres feil», før fagbokforlagets representant overrakte blomster og markerte slutten på en omstillingsprosess fra kronikk til bok som har vart i to år.

Gratulerer med bok, hva handler den egentlig om?

– Boken tar utgangspunkt i at du rett og slett ikke kan planlegge for den «perfekte» prosessen, fordi det alltid vil oppstå uforutsigbare hendelser i enhver omstillingsprosess. Vårt hovedpoeng er at de beste lederne bruke sin kompetanse om konteksten og kulturen i organisasjonen for å forstå og håndtere det som skjer i «kulissene», og på den måten lander de likevel på beina, mens andre går på trynet når modellene ikke stemmer med virkeligheten, sier Haueng.

Som konsulent og rådgiver har hun sett altfor mange omstillingsprosjekter havarere. I samarbeid med Stensaker som er professor i strategisk endring ved Norges Handelshøyskole, og som siden 2012 har ledet FOCUS, et tverrfaglig forskningsprogram ved SNF i samarbeid med næringslivspartnerne Telenor, Statoil, DNB, Deloitte, Regnskap Norge og Gjensidige, har de fått rik anledning til å studere veien fra teori til praksis, – og fått erfarne at selv om det i teorien ikke skal være noen forskjell på teori og praksis så er det i praksis nettopp det og ofte vanskelig å kjenne seg igjen.

Er dette en teoretisk eller en praktisk bok – hvem er målgruppen?

– Omstilling handler til syvende og sist om menneskene i organisasjonen, og lykkes du ikke med å engasjere kolleger og medarbeidere til å bidra i omstillingen, vil du sjelden oppnå resultater og kunne realisere gevinster.  Uten gjennomføringskraft går det galt. I boken ser vi nærmere på hva som skjer i gjennomføring av omstillinger i organisasjoner. Vi tenker da på omstillinger som tar sikte på å forbedre konkurranseevnen til en bedrift, restrukturere og effektivisere arbeidsprosesser, møte nye konkurrenter og teknologisk utvikling (som digitalisering), eller andre omstillinger som drives frem av innovasjon og forandringer i omgivelsene.

Planlagte endringsprosesser har en tendens til å leve sine egne liv. I etterpåklokskapens lys uttrykker ledere og andre at «dette burde vi jo ha sett», eller «dersom vi bare hadde planlagt litt bedre», men etter vår erfaring handler det verken om å være mer forutseende eller om å være enda flinkere til å planlegge; det handler derimot om å lese og forstå dynamikken i slike endringer og å evne og håndtere situasjoner som oppstår, når de skjer.

– For er det én ting man alltid kan være helt sikker på, så er det at planlagte omstillinger aldri går som planlagt», sier Haueng med et smil.

Finnes det ikke allerede en rekke bøker om dette?

– Nei, vi har sett nærmere på hva som skjer bak fasaden i store omstillinger, og skrive om noen vanlige utfordringer som vi har observert på tvers av bransjer og bedrifter, men som sjelden adresseres i de mest kjente endringsbøkene. Vi ser spesielt på krevende situasjoner som kan oppstå underveis, og hvordan de kan håndteres.

– Vår faglige forankring ligger først og fremst i strategifaget. Det vil si at vi antar at organisasjoner utformer strategier for å sikre langsiktig lønnsomhet og skape et konkurransefortrinn. Strategiene tilpasses eksterne forhold som konkurransesituasjon, og bygger på ressurser som kan bidra til å differensiere bedriften fra konkurrentene. Utgangspunktet vårt er at planlagte endringer i organisasjonen er knyttet til bedriftens langsiktige strategiske mål og retning. Mens store deler av strategifaget er opptatt av hvilke strategiske beslutninger som blir tatt, og av analysene og prosessene som ligger til grunn for valg av strategi, er vi opptatt av iverksettingsprosessen. Vi finner at forskningslitteraturen på iverksetting av strategisk endring dessverre er både mangelfull og sprikende.

INNOVASJONSMAGASINET har pløyd gjennom boka og må si seg enige med de to, tross alt handler hverdagen om å få på plass gode strukturer og prosesser som bidrar til gjennomføring, og å mobilisere og motivere menneskene som skal gjøre endringene. Boken tar opp seks viktige tema:

  • Toppledelsens tillit og troverdighet,
  • Styringsstruktur og plassering av ansvar
  • Mellomledelsens makt og mulighetsrom
  • Ansattes engasjement og ansvar
  • Gevinstrealisering
  • Historiene som skapes.

Gjennom disse temaene drøfter de to forfatterne ulike strukturelle valg og ledelsesmessige avveininger.

 

Visste du dette om mobiltelefonen?

I løpet av svært få år har teknologien sneket seg inn i hver eneste krok av planeten, og det er derfor ikke merkelig at mobiltelefonen har blitt en så viktig del av hverdagen vår. Men vet du navnet på den aller første smarttelefonen, eller i hvilket land mobiltelefonkasting har blitt en sport?

Tror du at du har råd til å kjøpe den dyreste smarttelefonen i verden, og visste du at det er fem ganger flere mobiltelefoner på planeten enn PC-er, og at forskjellen bare øker?

Svarene på disse og mange andre spørsmål finnes i mytrendyphones infografikk “Morsomme fakta om mobiltelefoner” nedenfor!

35-spennende-fakta-om-mobiler

Orkla blir samarbeidspartner med Ungt Entreprenørskap

Orkla har gjennom Orkla Friends Fund inngått samarbeid med Ungt Entreprenørskap.

– Innovatører trengs overalt i samfunnet og kreativitet er og blir en nøkkelkompetanse. Denne kompetansen kommer ikke av seg selv. Den må trenes både i skolen og i næringslivet. Orkla og Ungt Entreprenørskap kan både stimulere til kreativitet og synliggjøre dette bedre sammen enn hver for oss, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap i en pressemelding.

Samarbeidsavtalen innebærer blant annet at Orkla skal juryere og dele ut Orklas innovasjonspris under NM for Ungdomsbedrifter.

– Innovasjon er viktig for oss, og vi syntes det er fantastisk å få muligheten til å støtte opp under ungdoms kreativitet og skaperglede med midler fra Orkla Friends Fund, sier Arve Heltne, SVP Orkla Marketing & Innovation.

I tillegg til å gi økonomisk støtte, ønsker Orkla å bidra med veiledning, foredrag og workshops med ungdoms­bedriftene.

– Gjennom møtene med engasjerte unge kan vi lære mye og få nye perspektiv inn i vårt innovasjonsarbeid. Noen av våre viktigste innovasjonsutfordringer er eksempelvis produkter med en bedre ernæringsprofil som samtidig appellerer til ungdom, sier Knut Ellekjær, produktutviklingsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks.

– Vi vurderer vi å tilby medarbeidere muligheten til å være mentor for ungdomsbedriftene. Samarbeidet med Ungt Entreprenørskap er også en viktig arena for oss for å kunne vise hvilke  karrieremuligheter vi tilbyr i Orkla, sier HR-direktør Hege Aamotsmo.

Norske Startupmatcher tar gründerportalen til storebror Sverige

– Målet er å bli den ledende nordiske jobb-portalen for startups, forteller CEO og Co-founder i Startupmatcher, Thomas Sveum. 

Startupmatcher er en gratis jobbportal for oppstartsbedrifter som samler alle jobbene og startup-interesserte under en plattform.

– Studenter og nyutdannede trenger jobb, og vi ser at mange faktisk ønsker å gå denne veien om man legger til rette for det. Samtidig har startups behov for at gode talenter velger å bli entreprenørerer. Vi har fått inn store startups i Norge som blant annet Über, Edtech Foundry, Unacast og Kolonial.no, sier Sveum.

Da InnoMag skrev om Startupmatcher for 11 måneder siden, hadde gutta nettopp lansert og hadde ca 75 jobber i databasen og 350 registrerte brukere. I dag har dette tallet steget til ca 7000 registrerte profiler og de har ca 700 registrerte selskaper i databasen som til sammen har postet nesten 1000 jobber.

– Veksten har vært eksponensiell og vi forventer å nå 10.000 registrerte brukere i god tid før nyttår.

Satser internasjonalt

Selv om portalen kun har blitt markedsført i Norge til nå, er fortsatt 10% av brukerne fra Danmark og 8% fra Sverige, kan Sveum fortelle.

Teamet, som består av Jing Kjeldsen, Fredrik Næss Thomassen og Sveum, har den siste perioden fokusert på å lansere en ny og forbedret nettside, og nå ønsker de å introdusere portalen for det svenske startup-miljøet.

– Vi har allerede begynt å sluse inn svenske startups og godt over 25% av dagens trafikk er svensk. Måten vi gjør dette på er rett og slett ved å kontakte alle svenske startups med rekrutteringsbehov personlig på e-post eller telefon og fortelle dem om tjenesten vår. Vi kjører også optimaliserte facebook-kampanjer mot det svenske markedet med ekstremt gode resultater, hovedsakelig fordi vi kan bygge målgrupper på facebook basert på profiler som allerede bruker startupmatcher, og som altså er startup-interesserte mennesker.

– Vi blir ukentlig kontaktet av personer som ønsker å introdusere tjenesten i sine respektive regioner, men vi har satt oss som mål å bli den ledende nordiske jobb-portalen for startups, før vi flytter oss over i helt nye områder. Det skal også nevnes at ca 12% av trafikken kommer fra Danmark – over 100 danske startups er registrert i databasen, mer eller mindre organisk.

“Pendler” på arbeidskraften

Thomassen og Kjeldsen er fortsatt involverte i Startupmatcher, men bor begge i San Fransisco om dagen der de jobber med det norske selskapet Konsus som nylig hentet 12,5 millioner i seed funding etter å ha vært med på akselerator-programmet Y Combinator.

– Vi pendler rett og slett litt rundt på arbeidskraften ettersom hvor behovet ligger, men den daglige driften av Startupmatcher er det nå jeg som har ansvar for.

– Forhåpentligvis tar vi en lederposisjon i Sverige i løpet av september. Konkurransen der er begrenset, men det er andre aktører på banen som også vil lansere tilsvarende tjenester i Sverige ved månedsskifte september/oktober. Det er derfor veldig viktig at vi får “first-move advantage”.

Skaper arbeid for unge med bilinteresse

Robert Tostrup ønsker med Diamondcare Norge å inspirere til etterfølgelse, ved å vise at det er mulig og kombinere samfunnsbevissthet med forretningsdrift. Nå åpner selskapet sitt første Bilpleie -og Opplæringssenter på Skolmar i Sandefjord.

Tostrup, som er gründer og daglig leder i Diamondcare Norge, hadde lenge sett unge slite med å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

– For de som i tillegg er uten formell kompetanse og/ eller har sonet for sine dårlige valg, kan veien tilbake bli både lang og vanskelig, forteller Tostrup i en pressemelding.

Diamondcare Norge har agenturet for billakkbeskyttelsesproduktet Diamondbrite, og ettersom Tostrup så at mange unge mennesker hadde stor interesse for bil, så han et ubrukt potensiale han ville investere i.

– Jeg ønsker å skape arbeid for unge som vil omgjøre interesse og ferdigheter til lønnet arbeid.

– Sosialt entreprenørskap er framtidens forretningsform og nesten som et Kinderegg!, mener jeg.

Første senter åpnes

140 000 nordmenn kjøper ny bil hvert år og markedet for lakkbeskyttelsesprodukter er voksende. Virksomheten har i dag 14 ansatte og samarbeid med over 150 merkevareforhandlere i Norge og Sverige.

Nå åpner selskapet sitt første Bilpleie -og Opplæringssenter på Skolmar i Sandefjord. Bilpleie – og Opplæringssenter med mål om å bidra til å profesjonalisere bilpleiebransjen og skape arbeid for unge med interesse for bil, campingvogner og motorsykkel.

– Vi er en gjeng med entusiastiske, kvalitetsbevisste og samfunnsengasjerte ”ungdommer” som mest av alt vil bidra til å gi deg ren bil, varmt hjerte og en enklere hverdag, sier en nyutdannede bilpleier, Mustafa Kaya.

 

1 million euro til fem oppfinnelser som kan forandre moteindustrien

Sitter du eller noen du kjenner på en god idé som kan sette opp farten til overgangen fra en lineær til en sirkulær moteindustri? Kleskjeden Hennes og Mauritz deler nå ut 1 million kroner til 5 nye bærekraftige oppfinnelser. 

  •  Klær laget av appelsinskall fra juiceproduksjon
  •  Mikroorganismer som tar til seg avfall fra polyester
  •  En online markedsplass for tekstilrester

Dette var noen av idéene de 5 vinnerne av H&Ms Global Change Award 2015 kom opp med. Kjeden mottok mer enn 2700 søknader fra totalt 112 land i fjor, og fordelingen av 1 million euro ble avgjort gjennom folkeavstemning på nett.

I tillegg til tilskudd, får vinnerne også tilgang til en 1-årig Innovation Accelerator organisert av H&M Foundation i samarbeid med Accenture og Den Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Denne er utformet for å sikre at oppfinnelsene kan stå på egne bein så raskt som mulig, og for å maksimere deres innvirkning på bransjen.

Handler ikke bare om resirkulering

Prisen har som mål å tak i en av de største utfordringene dagens moteindustri har – å lage mote for en voksende befolkning, samtidig som man bedrer påvirkningen på miljøet. Men det å gjøre moteindustrien sirkulær handler ikke bare om resirkulering.

Sirkulære forretningsmodeller dekker ideer om hvordan man kan gjenbruke, reparere, dele, digitalisere eller forlenge levetiden til produkter. Sirkulære materialer ser etter ideer til nye fibre og nye resirkuleringsteknikker og sirkulære prosesser har som mål å finne nye metoder rundt kjemikalier, vann og farging, samt 3D-utskrift og etterspørselsdrevet produksjon.

– Etter å ha opplevd så mange fantastiske oppfinnelser fra hele verden, som har potensiale til å forandre moteindustrien, har vi vært veldig ivrige etter å komme i gang med neste runde av Global Change Award, sier Karl Johan Persson, styremedlem i H&M Foundation og adm. dir. i H&M i en pressemelding.

Frist for å søke er 31. oktober.

 

Hva er det som skiller den norske klinten fra hveten i Silicon Valley?

Sarah Lerche, HR- og finansdirektør i Escalon Services, vet kanskje bedre enn noen annen nordmann hva som skal til for å lykkes i USA og i Silicon Valley i særdeleshet. 

(Av: Karen Floyd)

Lerche har vært bosatt i Bay Area de siste 28 årene og har i løpet av den tiden sett dusinvis av håpefulle norske startups komme og gå i Silicon Valley.

I 2010, etter å ha jobbet med økonomisk planlegging og administrasjon, stiftet Sarah firmaet Carzetta for å levere CFO-, regnskap- og controller tjenester med en visjon om å hjelpe nordiske startups med å etablere seg i Silicon Valley. Hun fant sin nisje akkurat i det stadig flere entreprenører fant veien til California, ikke minst fra Norge.

– Jeg hadde bestemt meg for å begynne med nordiske startups nettopp fordi jeg profesjonsmessig var amerikansk, men kulturelt norsk. Jeg kjente og forsto utfordringene de fleste nyetablerte i Silicon Valley sto overfor, og jeg var derfor godt rustet til å bygge broer. Jeg var klar for en vikinginvasjon i Silicon Valley , forklarer hun.

– Når man opererer internasjonalt, er det flere spørsmål man må forholde deg til, som for eksempel skatt og internprising, visum og arbeidslivskunnskap. Det er også ganske store kulturelle forskjeller som få ser før de kommer til Palo Alto. Å være flytende i engelsk og ha gode kunnskaper om USA er en grei begynnelse, men hvis du aldri har jobbet her før, er det mye å sette seg inn i, og læringskurven er svært bratt.

Om nordiske startups i Silicon Valley legger Lerche til:

– Nordiske selskaper er ennå i startfasen, tror jeg, i sin tilnærming til Silicon Valley – spesielt sett fra et oppstartsperspektiv.

Her er Lerches fem beste tips for nordiske startups med blikket rettet mot Silicon Valley er:

  1. Definer et kortsiktig mål for hva du ønsker å oppnå i USA (det første året)
  2. Planlegg bakover – i detalj og så må du fordoble kostnader og tid, og du vil være nærmere virkeligheten.
  3. Team – hvem er best egnet til å utvikle et team i USA (tenk kulturell tilpasning)
  4. IP – dette er spørsmålet må man ha tidlig i tankene både mht skatt og investorer (nåværende og fremtidige)
  5. Snakk med så mange som mulig som har prøvd – og enten feilet eller lyktes. Hør godt etter.

– Før du drar til USA, er planleggingen svært viktig. Jeg kan ikke understreke det nok. Hvem i teamet vil flytte til USA? Minst ett medlem av ledergruppen bør planlegge å flytte hit i minimum to år. Dermed må man igjennom visumprosessen. Hva vil kostnadene bli? Hva med IP? Skal du kaste deg ut i det eller beholde IP i Norge? Snakk med dine nåværende investorer. Finn ut hva slags USA-baserte investorer du ønsker å ha. Jo mer planlegging og undersøkelser du gjør på forhånd, jo bedre er sjansene for å oppnå målene dine. Glem heller ikke å definere hva suksess er for deg – om det så er en amerikanske investorer, partner eller salg som er målet.

– Det har definitivt skjedd en oppvåkning

Leder for Affecto Skandinavia, Håvard Ellefsen, har gått fra å være pessimist til optimist når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i. – Tidligere har det vært mer snakk om behov for innovasjon og omstilling. Nå begynner vi for alvor å se konkrete erfaringer, sier han. 

Navn og alder: Håvard Ellefsen (45)
Stilling: Leder for Affecto Skandinavia og ansvarlig for partnere
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Da må det bli min M3D 3D printer. Fikk den etter å ha støttet dette forsøket på å lage en rimelig 3D printer til konsumentmarkedet på Kickstarter. Den har gitt meg både timer med frustrasjon og glede ved å utforske 3D printing.
Dine tre favorittapper: Alt som bidrar til kommunikasjon: mail, LinkedIn, Yammer…
Beskriv deg selv med tre ord: Tillitskapende forretningsorientert teknologioptimist
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg var en sjenert og nerdete student, og utviklet et e-post system til bruk i klassen for å komme i kontakt med hun jeg var interessert i. Utbredelsen av e-post og sosiale medier har kommet en lang vei siden den gang!
Hvordan kobler du av om høsten? Serier. Jeg blir alt for lett revet med av serier. Akkurat ferdig med sesong to av “Narcos” og venter på slutten av den danske “Bedrag”. Ellers skulle jeg gjerne syklet, klatret og vært mer ute og gått tur.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør? 

Jeg er utrolig fascinert av ny teknologi og mulighetene den skaper. I forhold til jobben betyr jo dette at jeg holder meg oppdatert på hva eksisterende og potensielt nye partnere kommer opp med av innovasjoner. Samtidig er det viktig å time ny teknologi riktig i forhold til når markedet er klare for å ta det i bruk. Det er ofte et langt opphold i tid her, og vi i Norge er faktisk ikke så langt fremme som vi liker å tenke at vi er.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Jeg liker å prøve ut ting for å se hva som skjer. Akkurat nå er vi inne i et utrolig stort eksperiment hvor vi prøver ut utrolig mange nye ting på en gang. Det å være midt oppe i dette er enormt spennende. Mens vi på slutten av 90-tallet også så store endringer drevet av IT-teknologi, så var likevel endringene av en langt mindre inngripende art og mye mer begrenset til mindre forbedringer internt i organisasjonene. Det som skjer nå er på en helt annen skala og griper inn alle steder.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Det går ikke ann å forstå fremtiden særlig langt frem i tid. Vi kan i beste fall følge med og være med å skape fremtiden innenfor de nisjene vi er aktive i, og naturligvis ha øyne og øre åpne kontinuerlig for det som skjer. Eksperter som skal spå om fremtiden skal man ikke bruke for mye tid på (annet enn at noen av de kan være inspirerende). Det er gjentatte ganger bevist at eksperter tar minst like mye feil som alle andre i sine spådommer.

Hvordan ser Affecto ut i 2020?

Det er et godt spørsmål som alle våre 1000 ansatte og flere hundre kunder og partnere må være med å gi svaret på. Det som er sikkert er at mye vil se annerledes ut. Vi jobber med endringer fra dag til dag. I starten er disse kanskje små, men summen vil bli betydelige etterhvert. Involvering av våre ansatte, kunder og partnere er sentralt i denne prosessen.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

Mye av det vi leverer i dag vil i fremtiden være innebygget i produkter og tjenester vi omgir oss med. I noen tilfeller vil kunden selv være en stor konkurrent, mens i andre vil de nok være tettere integrert med oss, og velge å bruke oss på det vi er gode på og selv fokusere på sin kjernevirksomhet.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Affecto?

Jeg vil gi oss en 10 for strategisk forankring, om man tenker tradisjonelt på forankring i styre og toppledelse. Vi tror likevel ikke det er der slagene vinnes. Utfordringen blir å få innovasjon til og gjennomsyre det vi gjør i det daglige ut mot kundene, slik at vi blir pådrivere og bidragsytere i deres innovasjonsprosesser. Her har vi fremdeles mye igjen å gjøre.

 I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

  • Smarte maskiner som støtter mennesker i beslutninger, ved å gjøre det mulig å ta inn og analysere all tilgjengelig informasjon og unngå menneskelige bias i beslutningsprosesser. Det IBM gjør med Watson innen diagnostisering tror jeg kan bli det første virkelige eksempelet på dette som vil ha vidtrekkende konsekvenser.
  • Av dette følger også automatisering av beslutninger og styring av små og store ting i vår hverdag: fra selvkjørende biler og skip, til andre smarte dingser, og også automatisering av beslutninger i jobbsammenheng.
  • Det grønne skiftet i energiproduksjon og forbruk. Skiftet bort fra en sentralisert energiproduksjon basert på fossile energikilder er i gang. Synet av solceller vil bli vanlig også på norske tak og fasader, men på dette området er det fremdeles et stort rom for innovasjon knyttet til både teknologi og forretningsmodeller.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

Jeg har vært litt pessimistisk tidligere når jeg har sammenlignet det vi har sett i Norge med det vi opplever i de andre nordiske landene hvor Affecto opererer. Det er ikke tvil om at det har gått tregere i Norge de siste årene, men i et land hvor oljeindustrien har bidratt ekstremt godt og folk flest ”tjener” mer på verdistigning i egen bolig enn på å jobbe så blir det kanskje sånn. Likevel har det definitivt skjedd en oppvåkning. Affecto var med på Innovasjonsdagen i år, og i motsetning til tidligere år handlet fortellingene i år om prosjekter som allerede var gjennomført eller godt i gang. Tidligere har det vært mer snakk om behov for innovasjon og omstilling. Nå er det konkrete erfaringer. Mange har kommet langt, og ekstra gledelig er det å se at det er mange av de store virksomhetene som nå beveger seg i riktig retning. Selv om vi trenger start-ups og gründere, så har innovasjon i de større selskapene muligheten til å gi raskere utslag i vekst og nye arbeidsplasser.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...