Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Selvkjørende elbuss testes nå ut på Fornebu

Foto @Telenor

Skal du reise mellom Lysaker og Fornebu? Denne uken tester Telenor i samarbeid med Flytoget, Acando, Ruter og NHO Transport, bruken av selvkjørende elbusser. Hensikten med prosjektet er å øke takten i arbeidet med å få selvkjørende elbusser på norske veier. Kanskje allerede neste år.

– Det er ikke godt nok kollektivtilbud til Fornebu. Fornebu-banen skal tilsynelatende ikke stå ferdig før i 2025, og det har ikke vi tid til å vente på, sa Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor, da hun fortalte om prosjektet under årets Female Business Innovation Conference.

I dag er kollektivtrafikken et kjempekompromiss. Den starter som regel fra et sted man ikke befinner seg og går til et sted man ikke skal. Hensikten med prosjektet er derfor å vurdere hvordan selvkjørende teknologi kan supplementere dagens kollektivtilbud, slik at man på sikt kan nærme seg en dør til dør-løsning for de reisende.

– Målet er jo å kunne dra fra der vi er til der vi ønsker innen den tiden vi trenger å være der.

Selvkjørende elbusser på norske veier om ett år?

I dag krever loven at et kjøretøy har en fører, men regjeringen har foreslått endring av dagens lovverk slik at busser uten sjåfør kan tas i bruk allerede i 2017.

I 1998 ga nemlig de folkevalgte et løfte om at halvparten som skulle til Oslo lufthavn Gardermoen, skulle reise kollektivt. I dag er kollektivandelen nesten 70 prosent. Flytoget har en ambisjon om å bidra til å nå 90 prosent innen 2030.

– For å sikre en så stor økning må vi skape verdens enkleste reise for de som velger kollektivt, og spesielt tenke nytt om den første og siste delen av reisen. Det er utrolig spennende å se for seg at man, kun med en app, kan bestille en selvkjørende elbuss som plukker deg opp utenfor døren, enten hjemme eller på arbeidsplassen, tar deg til Flytoget og deretter ut i verden. Slike løsninger vil gjøre oss og hele kollektivtilbudet mer attraktivt, og vi støtter derfor å få til videre utprøving av selvkjørende elbusser så snart som mulig, sier Flytoget i en pressemelding.

Elbussen testes i dag og i morgen ut i sykkelfeltet og har en hastighet på 30-40 km i timen.

 

 

 

Her er vinnerne av Norwegian Venture Capital Forum Awards 2016

Under årets Norwegian Venture Capital Forum ble årets norske entreprenør, investor og “exit” kåret. 

Prisen som årets beste exit gikk til teamet bak Acano – Ubeo Partners som solgte Acano til Cisco for hele 700 millioner dollar, bortimot seks milliarder kroner.

Prisen for årets entreprenør gikk til den tidligere Telenor-direktøren Are Traasdahl, som i år solgte selskapet Tapad Inc til Telenor for 360 millioner dollar, eller mer enn tre milliarder kroner for selskapet. I sin takketale påpekte Are på opptak fra New Yorks travle gater at det ikke mangler på teknologimuligheter fremover.

Kveldens siste pris ble tildelt Founders Fond i regi av StartUpLab, og Tor Bekkelund takket for prisen ved å peke på at Founders Fond gikk tidlig inn og tidlig ut, og på den måten hjalp de ventureselskapene med å skape flere suksesser

– Over 650 jobber er skapt på denne måten de siste årene og dette er bare starten!, sa han.

Home Control pitchet seg til seier og 300 000 kroner i pengepremie

Foto @ Christian T. Jørgensen/eup-berlin.com

I kveld ble beste startup kåret i en stor finale, ”100 Pitches by DnB” under Oslo Innovation Week. Vinneren er Home Control, og gründer Yngvar Pettersen, kunne med det innkassere premien på kr. 300 000.

Etter innledende runder i Trondheim, Stavanger,  Bergen og Oslo, hvor over 100 oppstartsselskaper har deltatt, gikk de 17 beste videre til kveldens store finale i Oslo. Alle selskapene fikk tre minutter til å presentere sin forretningsside, foran en jury bestående av DnB-sjef Rune Bjerke, adm. dir i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, og noen av verdens ledende investorer som Jeanne Sullivan (co-founder of StarVest Partners) og Tanya Horowitz (Capital A Partners). Techcrunch, et internasjonalt teknologisk innovasjonsmagasin, var også representert i juryen ved Haje Kamps.

Vinneren ble Home Control – et nystartet selskap som samler tjenester fra ulike leverandører for digital styring av hjem – smarthus – i en plattform. 

– Vi har presentert selskapet sikkert 100 ganger, og endelig vinner vi. Det er stort å vinne i konkurranse med alle disse gode selskapene, sier Pettersen i en pressemelding.  

– Selskapet Home Control løser et problem for forbrukere over hele verden. De er allerede i markedet i dag, og har bevist at de har et produkt som virker, sier juryleder Jeanne Sullivan.


Om Oslo Innovation Week: 
Oslo Innovation Week samler noen av verdens ledende gründere, investorer, forskere, næringslivsledere og oppstartsselskaper til 71 ulike arrangementer over hele Oslo. Teamet for årets OIW er “PowerCouples”, hvordan etablerte selskaper og oppstartsselskaper, og ulike bransjer, gjensidig kan utnytte hverandres ressurser og kompetanse med mål om økt innovasjonsevne.

Medtech-gründer: – Norge ligger langt etter

Norge bruker 311 milliarder i året på helse, men kun 1 % av dette brukes på utvikling av teknologi innen helsesektoren. – Dette skyldes mangel på kunnskap hos politikere og helsebyråkratiet. De er rett og slett ikke klar over hva slags muligheter som ligger der ute, mener seriegründer Flemming Hegerstrøm.

 Ingen andre land i verden bruker mer penger på helse enn Norge. Hele 16 % av vårt brutto nasjonalprodukt går til helsesektoren, noe som utgjør ca. 311 milliarder i året. Men av dette er det bare en brøkdel som brukes til å utvikle ny teknologi.

–I dag investerer vi aller mest i arbeidskapasitet, men utbyttet vi får av det er på lang sikt svært liten, mener Hegerstrøm, som siden 2004 har jobbet som administrerende direktør i sitt eget med-tech selskap Hospital IT, som spesialisert seg på å levere tekniske løsninger til helsesektoren.

Statistisk sentralbyrå presenterte i 2014 flere rapporter som kartla hvilke utfordringer som venter det norske samfunnet. I følge rapporten “Helsefakta – Norge i verden – fakta om helsetilstand og helsetjenester i Norge”, vil vi se store utfordringer for helse- og omsorgssektoren allerede fra år 2025, da det ventes å komme en kraftig økning i andelen av befolkningen over 80 år. Dette vil høyst sannsynlig ha en markant innvirkning på både oppgaver og utgifter knyttet til helse – og omsorgstjenester fremover, da det er de aller eldste som er storforbrukere av helsetjenester.

For å kunne møte utfordringer i helsesektoren fremover, vil bruken av teknologi spille en viktig rolle. Ifølge Hegerstrøm, finnes det derimot fortsatt en enorm kunnskapsløshet blant politikere og helsebyråkratiet, fordi de rett og ikke ikke klarer å se eller forstå hva slags muligheter som ligger i bruken av teknologi.

– Vi har infrastrukturen og god trådløs dekning over hele landet, men vi bruker ikke penger på å anskaffe, utvikle det og anvende teknologiske verktøy. Politikerne forstår viktigheten av infrastruktur, fordi det er et begrep de kjenner og kan forholde seg til, men de forstår ikke viktigheten av å kombinere infrastruktur med teknologi.

hand-1571849_960_720

Roboter er ikke fremtiden

I Norge er én av åtte ansatt i helsesektoren, der arbeidsdagen ofte består av veldig mange manuelle prosesser. Er man for eksempel sykepleier i kommunen i dag, er de aller fleste avhengig av selvskrevende journaler og dialoger med andre sykepleiere for å få informasjon om hva som har blitt gjort før de kom på jobb og hva pasienten trenger. Er du derimot en selvstyrt pleier, så får du all denne informasjonen rett inn på mobilen din.

– Mange tror det er roboter som kommer til å erstatte sykepleieren, men dette er feil. Hva vi kommer til å se derimot, er selvstyrte sykepleiere. Dette gjør at du som sykepleier kan jobbe mye mer selvstendig, ettersom du kan ta beslutninger på egenhånd. Ved å bli kvitt en del oppgaver får man også mye tid til overs som kan brukes på andre oppgaver, sier Hegerstrøm.

Virtual reality – fremtidens rehabliteringsform? 

Under Oslo Innovation Weeks foredrag “Innovation, VR and gaming in health and rehabilitation”, kunne man se at også virtual reality åpner opp for mange nye muligheter innen helse. Ikke bare kan bruk av spill trene opp oppmerksomheten til barn med ADHD, men virtual reality og spill kan gjøre rehabilitering av slagpasienter mye mer effektiv. Sunnaas HF er for eksempel en av flere norske helseforetak som har begynt å implementere bruk av spillteknologi i rehabiliteringen.

foto @eonreality.com
foto @eonreality.com

Virtual reality vil også kunne bli et viktig læringsverktøy i fremtiden, når det kommer til å utdanne helsepersonell.

–  Noen av de største utfordringene vi har er hvordan vi skal undervise flere med færre ressurser. En annen utfordring er hvordan vi skal lære leger og sykepleiere til å anvende og analysere kunnskapen de sitter inne med på best mulig måte. Bruk av virtual reality gjør at man kan visualisere hvordan kroppen ser ut og hvordan den fungerer og reagerer. Vi kan gi den virtuelle personen dysfunksjoner og få elevene til å undersøke og diagnostisere den som om det skulle være en ekte person. Dette gjør blant annet skillet mellom studiene og den fremtidig arbeidshverdagen mye mindre, forklarer Dan Lejerskar, CEO og Co-founder av EON Reality, et multinasjonalt selskap som lager virtual og augmented reality verktøy.

 

 

 

– Selskaper må tørre å tenke nytt fordi vi forbrukere krever det

Hvorfor ligger tilsynelatende det bærekraftige ansvaret i dag på oss, konsumentene, når det heller burde ligge hos de store selskapene?

Nå i høst fikk jeg en unik mulighet til å være med på et prosjekt gjennom virksomheten “The Innovation Effect”. De bidrar til å koble selskaper i forskjellige størrelser sammen med engasjerte studenter som får være med å løfte selskapene opp med ny innsikt og måter å tenke på, slik at sluttresultatet er nye innovative løsninger og verdifull erfaring. I mitt tilfelle betydde dette et åtte ukers prosjektarbeid for Orkla i godt selskap av tre andre dyktige studenter, alle med forskjellig kompetanse, men med lik hengivenhet for innovasjon og å finne morgendagens løsninger. Prosjektet går ut på Orkla sin nye storsatsning ”Young Sustainability impact”, som er arbeid med fokus rundt bærekraft, primært rettet mot den nye generasjonen.

Første fase av prosjektarbeidet gikk ut på å kartlegge hva forbrukere i målgruppen 15-25 år og ulike nyoppstartede selskaper, tenker om bærekraft, hva slags bærekraftige tiltak de selv gjør og hva de syns er de viktigste måtene å bidra på i dag.

 ”I dag ligger tilsynelatende det bærekraftige ansvaret på oss, konsumenter, mens det faktiske problemet ligger hos de store selskapene”

Dette er en av påstandene som dukket opp i forbindelse med en intervjurunde vi gjorde på universitetsstudenter om temaet store selskaper og bærekraft. Jeg synes det var interessant å se at flere av respondentene i undersøkelsen pekte på at de syntes at endringene i første omgang burde skje hos bedrifter, i stedet for hos forbrukeren.

Det ble trukket frem at en omveltning burde skje hos selskaper med høyt Co2-utslipp, samt bedrifter innen matindustrien som står for enorme mengder matsvinn i form av overproduksjon av varer.

Flere mente også at når det gjaldt bærekraft, så ble det ofte alt for mye for en forbruker å sette seg inn i. Mengden av informasjon resulterte også i at det ble vanskelig å prosessere viktig stoff og ta inn over seg mulige konsekvenser knyttet til problemene. Det er også slik at det er media som styrer hvilke opplysninger vi skal få, til hvilke tidspunkt, som resulterer i at mye viktig informasjon når ut til oss, forbrukeren, sist, og at det derfor er noen resultater fra forskning som på den måten kan miste sin validitet.

Hvis man ser på det fra et rent økonomisk perspektiv, så er det forbrukeren som sitter på makten, ved at det i dagens samfunn heter at økt forespørsel leder til økt tilbud. Det store spørsmålet blir da om det i det hele tatt lønner seg for selskaper å satse på bærekraftige løsninger, om etterspørselen rundt dette ikke er tilstrekkelig nok. Men er samfunnet vårt i ferd med å snu?

Vi er blitt et samfunn med overflod av muligheter. Derfor bør bedriftene nå våge å tenke nytt og selv ettersøke bedre alternativer enn det de tilbyr konsumentene i dag.

Folk virker å være engasjerte i miljøet og jordens fremtid som aldri før, og en stor prosentandel av de samfunnsengasjerte er yngre mennesker. Vi konsumenter er villige til å gå temmelig langt for å endre våre forbruksvaner. De fleste av oss resirkulerer, er i gang med å kutte ned på kjøttinntaket, holde oss unna palmeolje, handle second hand klær og møbler på loppemarkeder.

Vi er altså en viktig stemme, som sier i fra at nå må det skje noe. En stemme som er lei av å bli dratt i alle kanter av politikere og media. Vi er tilsynelatende lei av reklamer med fokus på de negative konsekvensene som vi, forbrukere, står overfor. De samme reklamene som rett og slett glemmer å fortelle oss om alle mulighetene vi også har foran oss. Vi ønsker å ta ansvar. Med begge nevene. Men først må altså selskapene innse at de må møte oss på veien, de må tørre å komme ordentlig på banen fordi vi, forbrukerne, krever det. For ville et selskap i dag tatt et bærekraftig valg som kunne gått på bekostning av deres inntjening?

Forespørselen er jo der, vi ønsker bare å møte et bedre tilbud enn de som allerede finnes. Vi ønsker å se noen av resultatene forskningen rundt bærekraft har kommet frem til i butikkhyllene, slik at behovene våre kan bli dekket av noe nytt og bedre enn det vi kan finne i den vanlige dagligvarebutikken i dag.

Og hva er det som må til? Jo, rett og slett tryggere produkter, et større produktsortiment og dette til en overkommelig pris. Flesteparten av de vi pratet med i forbindelse med forbrukerundersøkelsen er studenter, med et stort og inderlig ønske om å leve på en mye mer bærekraftig måte, men grunnet produktenes høye priser og lite tilgjengelighet i butikkene, er det rett og slett veldig vanskelig.

 

Hør mer om prosjektet og funn fra undersøkelsene på torsdag under foredraget “Generation disruption – Power couples of the future” i regi av Oslo Innovation Week.

Kahoot er vinner av Oslo Innovation Awards 2016

Foto: Christian T. Joergensen / EUP-Berlin.com

– Kahoot! tildeles Oslo Innovation Award for den store innflytelsen de har på læring gjennom utvikling av banebrytende teknologi, sier formann i juryen, Per Saxegaard. 

Oslo Innovation Award ble i dag delt ut av DD.KK.HH. Kronprinsen og Kronprinsessen under åpningen av Oslo Innovation Week. Vinneren er Kahoot!, en norsk plattform for læringsteknologi startet av Johan Brandt.

– Denne prisen går på mange måter også til alle våre brukere. Det er de som utgjør plattformen og som skaper innholdet. På vegne av alle som bruker Kahoot! er vi idag skikkelig glade og litt stolte, sier Brandt.

Støtter opp under FNs bærekraftsmål

Prisen ble i dag delt ut for niende gang og gis til en aktør som løfter Oslo frem som en innovativ region. I år endret også juryen  kriteriene til også å inkludere FNs bærekraftsmål.

– Deres teknologi brukes av lærere og elever i mer enn 180 land, og bidrar til å revolusjonere måten vi lærer på. Selskapets arbeid støtter opp om flere av FNs bærekraftsmål, og de er slik sett et forbilde for andre selskaper, sier Saxegaard.

Kahoot! har siden selskapet ble startet for år siden opplevd en eventyrlig vekst. Den norske læringsplattformen har nå mer enn 33 millioner månedlige aktive brukere over hele verden. Microsoft var nylig en av flere internasjonale aktører som investerte tilsammen 80 millioner kroner i selskapet.

Østbanehallen vinner Nordisk pris

Det norske bidraget Østbanehallen stakk av med seieren under utdelingen av Nordisk Lyspris på Island.

Den gamle togstasjonen på Oslo sentralstasjon vinner nok en pris for belysningskonseptet i forbindelse med Rom Eiendoms restaurering av den gamle Østbanehallen, skriver Lyskultur i sin pressemelding.

– Prosjektet har en holistisk tilnærming som forstår hvordan området skal belyses. Dette vises ikke bare i funksjonsbelysningen, men også i forståelsen av byggets originale arkitektoniske uttrykk og menneskene som bruker det, heter det i jurybegrunnelsen.

Fra venstre: Kai Piippo, Helga Iselin Wåseth og Morten Jensen. Foto: Lyskultur
Fra venstre: Kai Piippo, Helga Iselin Wåseth og Morten Jensen. Foto: Lyskultur
Foto: Thomas Majewski
Foto: Thomas Majewski

Les mer: I 2015 ble Østbanehallen tildelt Norsk Lyspris for beste innendørsprosjekt.

– Magien i det subtile blå lyset fra taket er en overbevisende reproduksjon av det dominerende dagslyset, med hint av en kald fargetemperatur som gjenspeiler måneskinnet. Det fargede lyset reflekterer også stålmaterialet i rommets konstruksjon, fortsetter jurybegrunnelsen.

Nordisk Lyspris ble etablert i år 2000 og arrangeres av de nordiske belysningsorganisasjonene. Prisutdelingen skal fremme og hylle det spesielle og karakteristiske nordiske lyset, og utdeles annethvert år.

Ti prosjekter fra fem land var nominert. De norske bidragene var Østbanehallen og Akershus festning.

Ny finansieringsmodell skal gi bedre avkastning for samfunnsengasjerte investorer

Velferdsfinans AS vil skaffe flere samfunnsengasjerte investorer tilgang på både målbar sosial avkastning og økonomisk gevinst. Selskapets modell skaper samtidig flere finansieringsmuligheter for ideelle organisasjoner og entreprenører.

– Det er stor etterspørsel etter sosiale investeringer blant investorer internasjonalt og her er Storbritannia, USA og Portugal, blant de ledende landene på dette feltet, sier Jan Tveterås, Co-founder i Velferdsfinans AS.

– Vi ser nå også at norske investorer etterhvert begynner å få øynene opp for mulighetene som ligger i sosiale investeringer, men vi er enda ikke helt i mål med den første norske modellen som kobler investorene og myndighetene.

 Velferdsobligasjoner (på engelsk Social Impact Bonds) som finansieringsmodell, øker tilgangen til langsiktig finansiering og kan bidra til å øke effekten av den samfunnsnyttige innsatsen. Selskapet mener dette kan oppnås gjennom samarbeid på tvers av sektorer, der det offentlige, investorer og ideelle aktører jobber sammen.

– Portugals første velferdsobligasjon ble etablert i Lisboa i 2015. Her får 65 elever på tredje og fjerde klassetrinn på tre ulike barneskoler et undervisningsopplegg i programmering. Undervisningsopplegget leveres av organisasjonen Code for all, og programmet skal forbedre elevenes skoleprestasjoner. Investorer finansierer programmet og tilbakebetales av Lisboa kommune dersom elevenes resultater forbedres, forteller Tveterås.

Resirkulering av kapital

I en velferdsobligasjon finansierer private investorer et lovende sosialt program med målbare og forhåndsdefinerte resultatmål, og blir tilbakebetalt av det offentlige dersom når disse målene oppnås. Ved bruk av velferdsobligasjoner flyttes dermed investeringsrisikoen fra myndigheter til investorer. For investorene kan en slik investering både gi økonomisk gevinst, sosial avkastning og prosessavkastning. Prosessavkastning betyr at investorene får tilgang på kompetanse og læring i prosessen gjennom samarbeidet med de andre partene i kontrakten. Investorene i en velferdsobligasjon kan være pengeutdelende stiftelser, formuende individer og familier, CSR avdelinger i selskaper eller mer kommersielle aktører.

-Tradisjonelt sett har midler til sosiale formål hatt 100 prosent negativ avkastning. Dette er naturlig i mange sammenhenger, men det betyr at midlene bare kan brukes en gang. Mangelen på kapital til sosiale formål gjør resirkulering av kapital svært attraktivt, forteller Tveterås.

– I en velferdsobligasjon vil investoren kunne få tilbakebetalt investeringen av myndighetene dersom de sosiale målene nås, noe som tillater investoren å investere i andre sosiale formål, legger han til.

Jan Tveterås Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser.
Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser.

Verktøy for sosiale resultater

Økt press på velferdsstaten og nasjonale budsjetter krever stadig mer velferd for mindre penger. Tveterås mener at velferdsobligasjoner kan bidra til betydelige samfunnsøkonomiske kostnadsbesparelser og til et skifte fra aktivitetsbasert til resultatbasert finansiering. En etablering av velferdsobligasjoner som finansieringsmodell er et konkret verktøy som mobiliserer mer midler til forebygging. Modellen bidrar også til at det jobbes disiplinert og vitenskapelig mot bedre sosiale resultater, enten det er snakk om helse, kriminalitet, integrering, eldreomsorg eller utdanning.

– Velferdsobligasjoner vil gi dyktige sosiale leverandører tilgang på en stabil og langsiktig finansieringskilde for å realisere deres potensiale og skalere tjenestene sine. I tillegg vil offentlige aktører få et konkret verktøy for samarbeid med privat og ideell sektor for å løse ulike samfunnsutfordringer. Velferdsobligasjoner vil samtidig sikre offentlige midler høy verdi ettersom det offentlige kun betaler for oppnådde sosiale resultater, fortsetter han.

De sosiale resultatmålene kan ifølge Velferdsfinans AS være for eksempel en reduksjon i gjengangerkriminalitet, ensomhet blant eldre, bedre skoleprestasjoner eller mindre frafall fra utdanning og redusert ledighet blant unge og innvandrere.

Pilotprosjekt

Etter innspill fra Velferdsfinans AS vedtok Stortinget i 2015 å etablere et pilotprosjekt for bruk av velferdsobligasjoner i Agder. Forskningsrådet har bevilget penger til måling og evaluering av de sosiale resultatene og arbeidet skal utføres av Agderforskning. Det jobbes nå med en rekke aktører for å gjøre dette pilotprosjektet til en realitet, og selskapet regner med at Norges første velferdsobligasjon er implementert innen slutten av 2016 eller begynnelsen av 2017.

– Den første velferdsobligasjonen vil ha som mål å redusere gjengangerkriminalitet i Agder, sier Tveterås og legger til at organisasjonen Wayback vil være den primære sosiale leverandøren, i samarbeid med blant annet kriminalomsorgen. Ifølge han har flere potensielle investorer allerede vist sin interesse for prosjektet.

Får du panikk når noen nevner at din bedrift MÅ på Facebook? Fortvil ikke! Her er fem enkle tips

Sosiale medier kan gi stor nytteverdi for gründere og startups ved å bygge viktig nettverkskapital, synliggjøre konsept og utvikle marked. Satsning på relevant og godt innhold kan gi stor uttelling, men det fordrer en bevissthet rundt forvaltningen av relasjonene i virksomhetens nettverk.

Arbeidsmarkedet er i endring. Arbeidsplasser i tradisjonelle sektorer forsvinner og AS Norge trenger flere gründere. Innovasjon Norge rapporterer en betydelig økning av folk som ønsker å starte egen virksomhet, og regjeringen har lagt frem en gründerplan og satt av 100 millioner til et pre-såkornsprosjekt. Ved oppstart av egen virksomhet er det viktig å bli synlig i et marked med mange aktører og stor konkurranse. Det vil også være nødvendig å bygge nettverk som gir din virksomhet tilgang på ressurser.

Man vet av erfaring at nettverkskapital er viktig for nyetablerte virksomheter. En gründer trenger instrumentell-, informasjons-, anerkjennende- og emosjonell støtte i en startfase. For å få tilgang til denne nettverkskapitalen må man bygge nettverk og holde kontakten med nettverket. Dette kan være både tid- og ressurskrevende, men kan effektiviseres gjennom noen enkle grep.

Sosiale medier som Facebook kan ikke erstatte personlige nettverk. Men Facebook gir små virksomheter en mulighet til å bygge og forvalte et større og bredere nettverk. Facebook lar deg både bygge nettverk, nå mange gjennom én kanal og ta regi på egen kommunikasjon. Alle kan i dag publisere eget innhold. Effekten av kommunikasjonen på Facebook avhenger imidlertid av at man har noen som følger virksomhetens profil. Følgerne er din virksomhets nettverk og nettverket kan bygges med enkle tastetrykk.

Her er 5 tips til hvordan din bedrift lykkes på Facebook:

  1. Etabler en egen Facebookside for virksomheten. Dersom du som gründere bygger nettverk knyttet til både egen personlig profil og virksomhetens profil, kan det utvanne både budskap og virksomhetens nettverk. Derfor er det viktig å ta et bevisst valg på hvor man ønsker å organisere virksomhetens nettverk. Deretter bør det etableres en tydelig profil med gjenkjennbart grafisk uttrykk og ”to the point” beskrivelse av virksomheten.
  1. Tilby relevant innhold. Alle virksomheter kan i dag være egne publisister. Det er en god investering å tilby informativt og nyttig innhold i egne kanaler. Da vil dine målgrupper oppleve det relevant å være koblet til virksomhetens nettverk. Dette kan gjøres ved å illustrere konsept og verdiskapning gjennom historier som engasjerer, og som folk i nettverket vil ønske å dele. Det vil utvide nettverket og er et viktig ledd i virksomhetens eget salgs- og lojalitetsprogram for dine kunder og samarbeidspartnere. Personifiserte saker med gode bilder øker engasjement.
  1. Bygg nettverk. For økt nettverkseffekt av Facebook kan man invitere de som liker sakene man legger ut til å like virksomhetens Facebook-side. Da vil man sakte men sikkert bygge nettverket og øke nettverkskapitalen. Det er også nyttig å følge andre aktører. Vis virksomhetens støtte til andre og del aktuelt stoff dersom du mener sakene er relevante for egne støttespillere og nettverk.
  1. Ha respekt for nettverket. Det er viktig å velge innholdet man tilbyr med omhu. Aktivitet på sosiale medier krever forvaltning av tillitt mellom profil og nettverk. Nettverket har andre forventninger til en virksomhet som dukker opp i deres egen nyhetsfeed, enn til andre medier. Man møter folk i skillet mellom jobb og privatliv. Målet er å bygge relasjoner og en relasjon skal forvaltes med nennsomhet. Mange legger ut for mange saker og saker, og står i fare for å trøtte ut følgerne sine. Innholdet som tilbys bør være relevant, informativt og godt presentert.
  1. Bruk Facebook som kundesenter. Med sosiale medier har man gått fra å skape oppmerksomhet til å skape deltagelse og engasjement. Dette medfører et behov for oppfølging og dialog. Det er viktig å svare raskt på henvendelser og kommentarer, gå inn i samtaler og besvare spørsmål. Det er også viktig å overvåke aktiviteten i disse kanalene, så du har oversikt over hvordan virksomheten oppfattes og omtales. Her finnes det gode gratis verktøy. Med fokus på dialog i sosiale medier gir disse kanalene deg en nærhet til kundene. Facebook kan bli virksomhetens kundesenter og dette kan spare tid og penger.

 

 

Gründeren bak Medarbeiderne AS vinner TOYP-prisen

I 2011 startet Chris Klemmetvold Medarbeiderne AS som en del av en skoleoppgave på Senter for entreprenørskap ved Universitetet i Oslo. I dag er han vinner av den nasjonale TOYP-prisen og er også én av fem som konkurrerer om å bli Årets Sosiale Entreprenør. 

Medarbeiderne AS ble startet opp av Klemmetvold i 2011. Han studerte da entreprenørskap på deltid og ønsket å starte en sosial bedrift som gav tidligere rusavhengige muligheten til å bli en aktiv del av samfunnet igjen.

– Folk som har klart å slutte med dop og lukka døra bak seg til den delen av livet har stor viljestyrke og fortjener en mulighet til å vise at de kan jobbe. Men selv om de har lagt livet som rusmisbruker bak seg, har kanskje ikke NAV og i alle fall ikke arbeidsgivere der ute gjort det. Vi viser at vi tror at folk kan jobbe ved å stille krav. Vi gir ansvar og tillitt, sier Klemmetvold.

jonas-med-bilen3

Virksomheten ansetter derfor kun tidligere rusmisbrukere og tilbyr tjenestene “Lettvint Privat” og “Lettvint Bedrift” som går ut på å hente pant, glass- og metallemballasje, småelektronikk, lyspærer og batterier. I tillegg tilbyr de assistanse til flytting, bæring, sjauing, resepsjonstjenester, hagearbeid m.m.

Klemmetvold tror det viktigste medarbeiderne får ut av å jobbe for han, er først og fremst det at de får lønn på bankkontoen sin en gang i måneden.

–Ikke fordi folk er så opptatt av penger, men fordi lønn er den vanligste formen for å anerkjenne at medarbeidere gjør en jobb. Som medarbeider hos oss vet man at man er verdifull og at man er med på å bygge opp noe, ikke bare for seg sjøl, men også for de som kommer etter.

_mg_1641-gjennomfort-rute-chris-klemmetvold-stina-lastad-jorgen-veiby-og-ragnhild-mjonner

Selv om gründeren har stor glede av av å se medarbeidere som klarer å komme seg tilbake til arbeidslivet igjen, legger han ikke skjul på at jobbhverdagen også byr på noen utfordringer.

– Det er spesielt tøft når de ansatte har det tøft. Når noen sprekker eller blir innlagt et sted eller når noen “går fantegang”, altså at de blir helt borte for arbeidsgiver. Det er en del av Medarbeidernes natur at enkeltmedarbeidere ikke klarer det de prøver på. Det går inn på oss alle – men det er den kampen vi har valgt å kjempe.

Oppmerksomhet = arbeidsplasser

Junior Chamber International gir årlig ut prisen “”The Ten Outstanding Young Persons of the World Award” (TOYP) til 10  unge mennesker mellom 18-40 år som skaper positiv forandring for seg selv eller samfunnet. I årets nasjonale vurdering av TOYP-kandidatene står det at dommere hadde en svært vanskelig oppgave da de skulle kåre vinneren.

I bedømmelsen ble spesielt følgende kriterier vektlagt:

(1) at tiltaket eller prosjektet er økonomisk bærekraftig framover,

(2) at det treffer en aktuell målgruppe,

(3) og at det har en kompetent og stabil ledelse.

Tilslutt endte valget på Klemmetvold da bedriften han har etablert blant annet ”tar fatt på en krevende og gjerne litt glemt gruppe”. Videre i begrunnelsen heter det at “bedriften har en økonomisk bærekraftig bedriftskultur og at de anser bedriftens ledelse og kompetanse som ”stabil med stor erfaring”. I tillegg er han én av fem gründere som kjemper om ferd-prisen “Årets Sosiale Gründer 2016”.

img_1608

– Slik oppmerksomhet er litt kleint, men en stor ære og en mulighet vi utnytter så godt vi kan. Vi har selgere med rusbakgrunn som går fra dør til dør, og de selger flere abonnementer hvis flere har hørt om arbeidet vårt.

I dag har bedriften hele 534 faste privatkunder og 10 bedriftskunder, noe som dekker ca. 60 % av pengene de bruker selv i året. Foreløpig har de fått hjelp fra FERD sosiale entreprenører, Arbeids- og velferdsdirektoratet og Scheiblerstiftelsen, som støtter dem under forutsetning av at de beveger seg mot å bli økonomisk bærekraftige.

Hva er planene fremover?

– Nå skal vi først skaffe oss et eget sted. Innen 2020 skal vi ha 6 årsverk fast ansatt. Da omsetter vi også tjenester for 5 millioner kroner og går for første gang i overskudd.

TINE-sjefen: – Vi kan ikke vandre rundt i komfortsonen

Når Hanne Refsholt ikke er ute og tester den olympiske bob-banen på Lillehammer, er hun opptatt med å lede en av Norges største næringsmiddelkonserner. – Men TINE kan bli enda bedre på innovasjon, mener hun.

Navn og alder: Hanne Refsholt (55)
Stilling: Konsernsjef i TINE
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Sitteunderlag i tovet ull til turbruk
Dine tre favorittapper: Mitt TINE, Matsans og Ruter
Beskriv deg selv med tre ord: Åpen, inkluderende og uhøytidelig
Nevn én «funfact” få vet om deg: At jeg har testet den olympiske bob-banen på Lillehammer
Hvordan kobler du av om høsten? Gjennom turer på fjellet. Å gå er min form for meditasjon.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg er nysgjerrig og har lett for å engasjere meg. Det er egenskaper som er gode å ha for og få til det samspillet og lagfølelsen som kjennetegner samvirket.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer? 

– De erfaringene vi har gjort oss gjennom tidligere endringsprosesser; at vi vet hvor mye vi kan få til når vi jobber sammen mot felles mål. Det å lykkes skaper mye positivitet i organisasjonen – Det inspirerer!

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg er en del av ulike nettverk og treffer kunnskapsrike folk både utenfor TINE og i egen organisasjon. Lytter du aktivt og er åpen for nye ideer og innspill, skaffer du deg innsikt. Og så gjelder det å omgi seg med flinke folk. De har vi heldigvis mange av i TINE.

Hvordan har Tines kommunikasjonsstrategi endret seg som følge av den digitale revolusjonen?

– Vi jobber mer aktivt med historiefortelling i egne digitale kanaler. Med den tilgangen på informasjon som folk har i dag, er det avgjørende at de historiene du forteller oppleves som relevante – enten det dreier seg om produktene våre – eller hvordan vi jobber med innovasjon, bærekraft og verdiskapning i en av Norges mest spennende verdikjeder, som går fra gård til bord.

Hvordan ser Tine ut i 2020?

– Vitale, spreke og fremdeles høyt verdsatt av norske forbrukere.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Tine?

– Strategisk står forankringen til 10. Men TINE har ennå et potensial for å bli bedre på innovasjon. Vi jobber kontinuerlig med å styrke oss på dette området.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Først og fremst må vi i TINE være ærlig med oss selv og erkjenne hvor vi kan bli bedre. Selv om mye går bra, kan vi ikke vandre rundt i en komfortsone. Så lenge vi fortsetter å være ydmyke, nysgjerrige og endringsvillige, vil vi klare å takle de utfordringene vi møter.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Den digitale revolusjonen har vi nevnt. Helse og ernæring er et annet område. Og så må man forstå hva forbrukerne vil ha, og bidra til å gjøre hverdagen enklere for dem.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er alltid optimist på vegne av Norge. Vi kommer til å klare overgangen fra en fossil økonomi til en teknologisk – og biobasert økonomi. Her kommer TINE og norsk næringsmiddelindustri til å spille en viktig rolle, ettersom vi representerer en av de største landbaserte industriene i Norge og dermed kommer til å være sentrale i arbeidet med å utvikle mer bærekraftig og klimavennlig verdiskapning.

Hør også Refsholts foredrag “Innovasjon gjennom hele verdikjeden” under årets Female Business Innovation Conference – der InnoMag er en av partnerne. 

Om en nobel visesanger, Oslo Innovation Week og leppeblemmer

Foto av: Flickr/Alberto Cabello

Det er nå bare dager igjen til Oslo Innovation Week – høstens store ekstravagansa – sparkes i gang, som byr på over 90 arrangementer som skal sloss om vår oppmerksomhet, tid og glød. Det er rett og slett imponerende å se kreativiteten og de gode idéene myldre frem, og årets tema er Powercouples, – kunsten å koble dagens store virksomheter med de nye startupmiljøene.

Det som lenge fortonet seg som en rolig uke eksploderte i går med Therese Johaug’s leppeblemme, som nok en gang viser at en av verdens minste idretter tillegges enorm betydning i Norge. Vi har åpenbart ikke kompetansen som skal til for å konkludere med om asmamedisin og leppesalver virker prestasjonsfremmende, men det er lett å konstatere at skiledelsen har sovet i timen og sølt bort en utrolig mengde tillit på kort tid.

Tillit tar lang tid å bygge, men går utrolig fort dukken.

Vi spår at norsk skisport vil måtte belage seg på å møte vinteren med en viss porsjon ydmykhet, og det vil nok fortone seg som nye takter for en skiledelse som har lang erfaring i å sloss mot nye tanker, innovasjon og selvransakelse. Du var kanskje ikke klar over det, men det er et faktum at vi var imot innføringen av olympiske vinterleker – stafetten ble også ansett som et fullstendig «nedsnødd» forsøk på å ødelegge den enkelte skiløpers kamp gjennom skogen. Da er det jo heller ikke så rart at verken fellesstart eller noe så kjettersk som skøyting var noe våre brave landsmenn i Norges Skiforbund kunne gå inn for – for ikke å snakke om kvinnelige skiløpere, Bokløvs famøse V-stil eller innføringen av alpine grener. Når det kom til stykket viste norske skiløpere seg som absolutt konkurransedyktige, og vi føler oss trygge på at norske skihelter også i fremtiden vil vise både svensker og andre sine brede ryggtavler. La oss håpe at vi klarer det samme også når det gjelder kunsten å skape nye arbeidsplasser og nye verdier.

Fra Sverige kommer for øvrig to interessante nyheter denne uka; Den gamle storheten Ericsson, som har vært i gang i 140 år, mistet denne uka over 35 milliarder i verdi etter at salget svikter fordi man i for lang tid har prioritert kostnadskutt på bekostning av innovasjonskraft. En vekker for alle virksomheter som i for lang tid har høstet av dagens goder uten å investere i morgendagen. Den andre store nyheten fra broderfolket står det ærverdige svenske Nobelakademiet for. I år viser de evne til å tenke og handle innovativt, gjennom å velge Robert Allen Zimmerman, kjent amerikansk musiker, sanger, låtskriver og poet, og noe bedre kjent som Bob Dylan, til årets vinner av Nobelprisen i litteratur. Kult og definitivt nytenkende, – så denne ukas Innovasjonsblomst sendes det ærverdige svenske akademiet.  Vi gratulerer og konstaterer at svenskene i år er langt freskere enn vår hjemlige fredspris komitee. Det er for øvrig slett ikke første gang mannen med en stemme som går Ole Paus en høy gang, er nominert til Nobelprisen i litteratur. Den godeste Bob Dylan, som også var Steve Jobs sin store helt, ble også for 12 år siden listet som nummer to på magasinet Rolling Stone’s kåring «Greatest Artist of All Time», kun slått av The Beatles, og for oss endringsagenter er sangen «The Times They Are A-Changin’» kanskje den største ever!

Ukas tredje store nyhet, slik vi med litt subjektive øyne ser det, er at Norge nå endelig har fått sitt første åpne fremtidssenter, utnevnt av svenskenes verdenskjente professor i intellektuell kapital, Leif Edvinsson. Han har valgt Open Innovation Lab of Norway som Norges første åpne fremtidssenter og det er vi stolte av. La det være nevnt at undertegnede i tillegg til å være ansvarlig redaktør i InnoMag også innehar rollen som leder av Open Innovation Lab of Norway.

Les også: Nå åpnes Norges første Open Future centre

For de som var til stede på årets INNOVASJONSDAGEN-konferanse den 6. September, ble det mye fokus på samspill mellom ulike virksomheter, og det er nettopp dette vi InnoMag ønsker å fokusere på. Det handler om å generere økt verdiskapning gjennom å bygge flere gode relasjoner, stimulere til bedre innovasjon og fjerne tradisjonelle barrierer på tvers av firmaer, bransjer og landegrenser. Med partnere som Stanford Peace Innovation Lab, Centre for Creative Leadership, University of California, Berkeley og SRII (Service Research & Innovation Institute) og nå også Japan Innovation Network er det spennende perspektiver som åpner seg.

La oss likevel konkludere med at uka nok vil munne ut i en kakefoni av oversikter, tabeller og lister over landets skatteytere, i og med at Norges skattelister legges ut i dag. Vi nordmenn er og blir nysgjerrige, og det er jo som kjent en positiv egenskap for endringsagenter.

For å gjøre Leif Edvinsson’s positive ord til våre, Happy future og god helg!

Nå åpnes Norges første Open Future Centre

Open Innovation Lab of Norway i medvind – utnevnes til Norges første åpne framtidssenter av professor Leif Edvinsson og samler flere av de beste norske innovatørene.

(Artikkelen er skrevet som en del av en mediesamarbeidsavtale med Open Innovation Lab of Norway)

Oslo, 14. oktober 2016. Open Innovation Lab of Norway (OIL) blir landets første Open FUTURE Centre. Senteret får professor Henry Chesbrough fra University of Berkeley inn i sitt råd og presenterer også en ny strategisk samarbeidsavtale med Japan Innovation Network.

– De beste innovatørene jobber bevisst og hardt for å skape konkurransefordeler og de er allerede langt foran sine konkurrenter. Verdien av å være oppdatert på hvor Norge og verden er på vei har aldri vært større” sier Leif Edvinsson, Future Centre’s grunnlegger og svensk professor i intellektuell kapital.

Hvorfor velger dere nå å gjøre OIL til partner?

– Norge har et unikt potensiale til å innta en lederrolle i verden når det gjelder åpen innovasjon. Det handler om å navigere smart før det er for sent. Gjennom et globalt unikt kunnskapsnettverk, fra Silicon Valley til Tokyo, skapes og formidles det ny innsikt om hvor vi er på vei.

Les også: – Norway needs to have the mindset of a Viking

Tidligere har 10 norske virksomheter, inkludert Norwegian, Storebrand, NAV og ISS, blitt invitert inn i nettverket for å gjøre hverandre, samfunnet og Norge bedre på innovasjon, De siste ukene har OIL også åpnet dørene for nye innovasjonsledere som Miles, Multiconsult, Iteria og Deloitte.

–  Vi er overbevist om at økt kunnskap om åpen innovasjon og hvordan fremtiden blir skaper konkurransemessige fordeler og mener dette grepet øker verdien for våre partnere. For OIL er det en styrke at de ledende kunnskapsmiljøene innen ulike bransjer velger å bli kunnskapspartnere hos oss. Tross alt er innovasjon en lagidrett, og sammen er vi betydelig dyktigere enn hver for oss, sier leder i Open Innovation Lab of Norway og ansvarlig redaktør i InnoMag, Truls Berg.

 

Om Open Innovation Lab of Norway:

Open Innovation Lab of Norway jobber for at partnerne og Norge skal bli verdensledende på åpen innovasjon og bærekraftig vekst. Målet er å generere økt verdiskapning gjennom å bygge flere gode relasjoner, stimulere til bedre innovasjon og fjerne tradisjonelle barrierer på tvers av firma, bransjer og landegrenser. Både Stanford Peace Innovation Lab, Centre for Creative Leadership, University of California, Berkeley og SRII (Service Research & Innovation Institute) er med som eksisterende partnere.

3 OPPORTUNITIES FOR ENTREPRENEURS IN THE SMART CITY SCENE

All photos by Hung Ngo

Buzzwords like big data, smart city and the brighter future could be heard all the time when the second Nordic Edge Expo was arranged in Stavanger. I went down to discover which opportunities lies for entrepreneurs who want to participate in one of the next big industries, where the Nordic countries are already paving the way world wide.

1) Turn big data into smart decisions

At one of the biggest stands at the expo hosted by Microsoft, Øystein Sulutvedt, head of Smart City at Microsoft, and I started to discuss possible opportunities for entrepreneurs over a coffee.

What can entrepreneurs do to get involved in the smart city scene?

– For every day that goes, we collect more and more data. Most of it is public and available for everyone. The value is not in the data, but in how you can transform it into usable information to create better decisions. Oslo used smart data to decide how and where they should roll out new bicycle paths. Entrepreneurs should find ways of how we can turn big data into smarter decisions, Sulutvedt says.

Another big, though positive challenge we are facing in Norway, is the huge amount of people switching to electrical cars. The powerline can be overstrained at times, which can cause problems for delivering a steady supply of electricity to the houses.

–With the new smart electricity meter that will be installed in to all Norwegian homes by 2019, there are huge opportunities for entrepreneurs to disrupt how we use and buy our electricity, I believe.

nordic_expo2016_foto_hung_ngo17-1024x683

2) Let there be light!

By the Philips stand, I asked Anders Runemalm, Nordic Enterprise Marketing Manager of Phillips Lighting, about his thoughts when it comes to opportunities for entrepreneurs.

– Well, first of all, big data plays a huge role in how we do decisions these days. Both as big corporate businesses, and local governments. The challenge is to visually present it in an understandable way. There are huge opportunities for entrepreneurs to find new tools and ways to transform all the big data into visuals that will make sense and that’s easy to present.

– The second big opportunity now, is smart light. Light plays a huge part in our public spaces. The question is, how you can use light to make a change in public spaces in the smartest way possible? There are several case studies where light has for example prevented crime, increased number of people going out, leaded to more customers for local businesses and so on. Now is a good time for new startups who wants to improve their city by using old technology and inventing new, in order to find smart ways of using light.

nordic_expo2016_foto_hung_ngo11-1024x683

3) Everything, everything will be connected

Telenor, the Norwegian multinational telecommunications company, had some thoughts about what we can expect in the future and what the key challenges will be.

– One of the challenges entrepreneurs can embrace, is that in big corporations it can be hard to share the knowledge and information in a smart way at times. How can big organizations keep knowledge and take smart decisions? That´s something absolutely worth looking closer into, says Roy Schjølberg, Key Account Manager for Telenor.

– When it comes to smart cities, we will see a huge growth in every day things that will be connected online. From our garbage bins to the bicycle to the cars. The question is; what solutions will turn up, that will make our cities smarter and improve efficiency? This will become huge, and will give lots of opportunities to new startup companies to take part in creating the smart solutions for our new smart cities!

Finaleplass i Venture Cup: – De har sett et behov i et krevende marked

Foto: Kai T. Dragland / NTNU

Siden januar i år har student-team fra hele Midt-Norge utviklet sine bedriftsideer og finpusset sine forretningsplaner. Under Innovator 2016 var det bedriftene Bluebird og Sevendof som stakk av med finaleplass til Venture Cup Nasjonal finale og 70 000kr hver.

Vinner av Hovedklassen, åpen for alle studenter, er bedriften Bluebird:

– Vi lager en universalkontroll som du plugger rett i ruteren, slik at alle digitale konsoller kan snakke sammen. Med andre ord, vi skaper smartere hjem for folket, uttalte Mattis Spieler, CEO i Bluebird.

Internet of Things (IoT) handler om at smarte gjenstander kommunisere med hverandre. Det er estimert at IoT-bransjen skal øke til 34 milliarder enheter i løpet av 2020. Business Insider forventer at det vil bli brukt 6 trilliarder amerikanske dollar de neste 5 årene på IoT. Det norske hjemmemarkedet er en stor del av dette.

Studentene i BlueBird ser en utfordring i at de fleste leverandørene av IoT-løsninger ønsker å låse kundene til sine egne datasystemer. Dette fører til vanskeligheter for kunder som skal kjøpe nye produkter til hjemmet. Produktene er knyttet til ulike system, som har hver sine protokoller, gateways og årlige lisensutgifter. Dette innebærer merarbeid som gjør at sluttproduktene blir dyrere og tar lengre tid før de kommer ut på markedet. BlueBird vil løse dette ved hjelp av en BlueTooth-basert mottaker som oversetter signalet fra det enkelte produkt, for så å sende det videre i systemet. Dette hjelper de ulike systemene å “snakke sammen”. Det sparer leverandøren for å utvikle egne system, og kunden slipper å låse seg til enkeltleverandører.

29531338313_0873f01d4d_z
Foto: Kai T. Dragland / NTNU

– Bluebirds løsninger reduserer merkostnader og vanskeligheter for sluttkunden når man skal velge og bruke nye smartprodukter i hjemmet, og gjør at innovasjoner raskere kommer på markedet, forteller Spieler.

Les også: – Flow Motion vinner av Venture Cup 2015

– Forretningsplanen til BlueBird bærer preg av mye arbeid og de har snakket med mange aktører. De har sett et behov i et krevende marked og har tilegnet seg mange viktige aktører i en stor bransje. De er derfor verdige vinnere av Venture Cup Hovedklasse, uttalte Eli Arnstad, konsernbanksjef SpareBank1 SMN.

Vinner av Entreprenørklassen, for studenter med studiespesialisering i entreprenørskap på masternivå, er Sevendof:

– Vi skal bli verdens største leverandør av industridroner til verdensmarkedet, men vi har en liten vei å gå før vi er der. Jeg vil uttrykke en applaus til forskningsrådet som har turt å satse på oss studenter i år og vi håper dere vil fortsette med dette, uttalte Jørgen Veiby fra Sevendof.

Foto: Kai T. Dragland / NTNU
Foto: Kai T. Dragland / NTNU

Sevendof AS utvikler en ny type drone som kan ta av og lande uten rullebane, har lang rekevidde, og kan stoppe opp og stå stille i luften. Dronen testes nå for bruk i sauesanking og søk etter bortkomne folk i fjellet.

– Vår visjon er å kunne bruke teknologi til å løse noen av jordens store utfordringer og påvirke livet til flere millioner mennesker. Eksempelvis ønsker vi forbedre hvordan måten medisiner og blod fraktes i u-land, hvordan kraftlinjer inspiseres slik at de ikke bryter sammen, hvordan bonden utnytter avlingene best mulig slik at det blir mat til flere eller hvordan gjeteren har oversikt over dyrene sine, forteller Veiby.

Selskapet har allerede fått støtte av SparkNTNU, Forskningsrådet og Innovasjon Norge, samt flere mentorer og professorer. De er nå på jakt etter andre som ser muligheter i droneindustrien og kan gi selskapet fart videre.

Les også: – Pitchet seg til finalen i Venture Cup

Venture Cup er en av verdens største forretningsplankonkurranse for studenter, og et utviklingsprogram for studentbaserte forretningsideer. Gjennom vårsemesteret har studentene fått hjelp til systematisk utvikling av sin bedriftsidé og forretningsplan.

De to vinnerne skal representere Midt-Norge i den nasjonale finalen av Venture Cup, som arrangeres i Bergen 21. Oktober.

 

Disse fem kjemper om å bli Årets Sosiale Entreprenør 2016

I år er det fem selskaper som kjemper om tittelen “Årets Sosial Entreprenør 2016”. Én av de nominerte er DiamondCare Norge, som ansetter unge som sliter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet.

– Vi har hele tiden hatt troen på at vi skaper verdier for enkeltmennesket, selskapet og for samfunnet, og håper å inspirere andre virksomheter til også og tenke trippel bunnlinje, sier Robert Tostrup, gründer av DiamondCare Norge.

Gründeren forteller at de siden oppstarten i 2014 har opplevd økende etterspørsel etter dyktige bilpleiere både i Norge og Sverige. Samtidig mener han at mange unge mangler tilgang til opplæring av mer praktisk karakter. Han understreker viktigheten av at flere selskaper benytter arbeidslivet som opplæringsarena.

– Vi er opptatt av å vise at de unge er attraktiv arbeidskraft uavhengig av utdanning og tidligere valg. DiamondCare Norge-teamet består av unge med interesse for bil og service. Vi gir dem mulighet til å videreutvikle sine mer eller mindre ubrukte ressurser. Dette gjør vi gjennom å lære opp unge i bilpleie, salg og markedsføring i egen virksomhet. Men, i tillegg sørger vi for å handle tjenester av selskaper som benytter unge ressurser i andre bransjer, som for eksempel rekruttering og profilering, forteller Tostrup.

robert-1
Robert Tostrup håper flere selskaper kommer til å benytte arbeidslivet som opplæringsarena

Juryen begrunner nominasjonen med at “potensialet for ytterligere sosial verdiskaping er stort, med smitteeffekt til virksomhetens kontakt med forhandlere i hele landet. Ungdom får en naturlig inngang til arbeidslivet, på et område de selv er opptatt av og motivert for.»

Les også: Skaper arbeid for unge med bilinteresse

Selskapet har i 2016 blitt fulgt opp av senterets Advisorteam og prosessen har blant annet ført til prekubatoravtalen med Driv Inkubator. Driv samarbeider med Innovasjon Norge, etablerersentre, næringshager, akademia og andre innovasjonsmiljøer – for å gi utvalgte idéer best mulig vekstgrunnlag.

– Gjennom Driv får vi tilgang til et større nettverk, engasjerte og kompetente rådgiverne og forretningsmessig oppfølging til en veldig rimelig penge, sier Tostrup.

Les også: Skoleoppgave skal sysselsette eks-rusavhengige

Kjemper om 500 000 kroner

Prisen Årets Sosiale Entreprenør blir delt ut av Ferd Sosiale Entreprenører på SosEnt-konferansen 26. oktober, der hele fem bedrifter kjemper om hovedprisen på en halv million kroner.

I utvelgelsen legger juryen vekt på innovasjon, «dobbel bunnlinje» og vekstpotensial. I tillegg til DimondCare, scorer disse fire selskapene best på juryens tre kriterier:

  • MindFit AS – som har utviklet en selvhjelpsapp.
  • Medarbeiderne AS – som jobber med å skape ordinært lønnet arbeid for mennesker med rusbakgrunn.
  • International Sandwich Brothers AS – som gir tilbud om jobb til asylanter som har mindre gode språkkunnskaper, men som er motivert til å jobbe
  • Generasjonsmøtet M – som tilbyr besøkstjenester til sykehjem og eldre privatpersoner, og som ansetter ungdommer mellom 14 og 19 år som besøksvenner.

 

Berit Svendsen: – Norske ledere trenger en realitetssjekk

– Har vi riktig kompetanse blant beslutningstakere til å klare å ta de rette avgjørelsene?, spør Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i ukens profilintervju. 

Navn og alder: Berit Svendsen (53 år)
Stilling: Administrerende direktør i Telenor Norge
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Bruker aller mest mobilen, men jeg liker også Apple Watch –  fantastisk å få korte meldinger direkte opp uten å ty til mobilen
Dine tre favorittapper: Twitter, Instagram og Vipps
Beskriv deg selv med tre ord: Energisk, nysgjerrig og blid
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg har en twitterfugl i bur hengende over pulten min på kontoret
Hvordan kobler du av om høsten? Jeg svømmer og går turer mens jeg hører på radioen. Dagsnytt Atten og Urix er favorittene.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg har alltid vært en tech-entusiast og er nysgjerrig på ny teknologi. Jeg husker så godt den gangen jeg i 1995 oppdaget VG på nett. Da skjønte jeg hvilken kraft internett kom til å få. Før dette var det bare tekst på internett. Da det kom grafikk, bilder og lyd skjønte jeg at det kom til å bli stort. Tilsvarende ser jeg nå hvilken kraft store datamengder og kunstig intelligens kommer til å få for bedrifter og individer fremover.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Det er alle de ansatte i Telenor Norge. Sammen skal vi sørge for at Telenor har en like sterk posisjon i markedet de neste 100 årene som vi har hatt de siste 160 årene.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Det er industrien, de ansatte og barna mine. Det gjelder å følge med på de store teknologiselskapene og se hva de satser på – hvilke oppkjøp de gjør. Når Microsoft ansetter 5000 mennesker som kun skal jobbe med kunstig intelligens, sier det noe om hvilken betydning dette får fremover. Det handler også om å leve i endringene, laste ned alle appene man kan, oppleve kundereisene og la seg inspirere.

– De ansatte i Telenor vet mye om hvilken retning vi bør gå, så det gjelder å la de fortelle og lytte til det de sier. Jeg er også opptatt av at vi må lære av barna våre. Når jeg ser hvordan barna mine håndterer mobilen, føler jeg meg nesten som en dinosaur allerede, selv om jeg egentlig henger ganske bra med jeg også.

 Hvordan ser Telenor ut i 2020?

– Telenor er i en av verdens mest dynamiske bransjer og det er utrolig mye som skjer. Men endring er ikke noe nytt for oss, vi har vært i endring siden telegrafen kom for 160 år siden. Heldigvis er det ingen som etterspør den lenger. For 100 år siden kom fasttelefonen, og det er fortsatt noen kunder som er veldig glad i den. Men stort sett er det mobil, internett og data som gjelder nå. Kundene våre kan ikke få nok og dobler bruken hvert år. Dessverre øker ikke inntektene i samme takt. Det betyr at vi må utvikle oss i takt med endringene som skjer. Vi har klare ambisjoner for tiden fremover.

– I 2020 vil Telenor utnytte kundeinnsikt på en helt annen måte enn i dag. Vi vil ha digitalisert måten kundene møter oss og vi skal oppleves som en enkel og preferert partner. Telenor skal være kundenes digitale favorittpartner.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Telenor? 

– Jeg synes det er ganske bra nå, innovasjon er sterkt forankret i Telenor. Selvsagt har vi mer å gå på – så kanskje vi ligger på en 7’er. Vi må finne måter vi kan lære og feile fort og skalere deretter. ”Fail fast, scale faster” er et motto vi bruker mye. Det er mye spennende på gang – for eksempel vårt eget innovasjonsprogram “Ignite Incubator” der ansatte får mulighet til å utvikle ideer til prototyper, og potensielt nå millioner av brukere med produktet. I tillegg har vi gått inn i et samarbeid med NTNU og SINTEF om en innovasjonslab som skal forske på stordata og kunstig intelligens. Jeg gleder meg til å følge med på hva som kommer ut av dette samarbeidet.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Det er de store amerikanske tech-selskapene som er de største konkurrentene akkurat nå. De spiser seg stadig inn i flere bransjer og har en enorm påvirkningskraft. Når Apple har mer penger på bok enn det norske statsbudsjettet, sier det litt om mulighetene. Men det kan fort bli noen helt andre som blir våre konkurrenter. Teknologien i dag gjør at små selskaper fort kan bli store. De som utnytter informasjonsteknologi og løser kundeproblemer på best måte vil vinne.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Det er tingenes internett, stordata og kunstig intelligens som gjelder nå. Det er kombinasjonen av de tre som skaper magi. I dag er det fem milliarder ting som er koblet til internett – innen 2020 vil dette tallet fem-dobles. Tingenes internett gir oss enorme datamengder, men det er først når vi klarer å bruke dataene til å forstå og forutse kundebehov at det skapes verdi. Mulighetene er enorme og livene våre kommer til å påvirkes på mange plan. Bedrifter kan produsere mer optimalt, de ansatte kan jobbe mer effektivt og hver og en av oss kan få en enklere hverdag ved hjelp av disse teknologiene.

Hvilken rolle tror du gründere vil spille i prosessen med å digitalisere Norge fremover, spesielt med tanke på offentlig sektor?

– Dette er vanskelig fordi offentlige innkjøpsprosesser, slik de er i dag, foretrekker større aktører. Det er så mye som rører seg i gründer-Norge nå, så innkjøpsprosessene bør legges opp slik at gründere og mindre selskaper med gode ideer også slipper til. Vi i Telenor samarbeider mye med mindre selskaper og ser at begge parter får mye ut av samarbeidene.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg synes vi har et godt utgangspunkt, men omstillingstakten er ikke rask nok for å vinne det digitale kappløpet. Det må skje noe hvis vi skal evne å bevare det velferdssamfunnet vi har i Norge i dag. Tre faktorer jeg er opptatt av er regulering, utdanning og ledelse. For at vi skal kunne utnytte nye muligheter, må det være gode rammer og reguleringen må henge med – her må politikerne sterkere på banen. Så er spørsmålet om vi utdanner folk til morgendagens næringsliv. Det er viktig at vi utdanner folk til nye muligheter, ikke til arbeidsledighet. IT-kunnskap blir bare viktigere i tiden som kommer, ikke bare trenger vi flere dataanalytikere, men også lærere og sykepleiere må ha IKT inn i utdannelsen. Koding er et internasjonalt språk som bør inn i grunnskolen. 15 europeiske land har dette allerede, så her henger Norge etter.

– Til slutt handler det om beslutningstakerne i Norge skjønner alvoret og viktigheten i det som skjer nå. Aftenposten gjorde en undersøkelse der det kom frem at de fleste norske ledere ser at endringene kommer, men kun 2% mener det vil påvirke deres bedrift negativt. Det tyder på at norske ledere trenger en realitetssjekk. Det samme gjelder på det politiske plan og ikke minst rundt styrebordene. Man kan spørre seg om vi har riktig kompetanse blant beslutningstakere til å klare å ta de rette avgjørelsene.

 

Hør også Svensens foredrag “Et smartere samfunn – Er vi forberedt?” under årets Female Business Innovation Conference, hvor InnoMag er en av partnerne. 

Om budsjetter, lekkasjer og gründer-helter

Foto @ Flicr/Nordiske Mediedager

OK, vi innrømmer det med en gang, at vi ikke var blant de 50 journalistene som valgte å trippe utenfor Siv Jensens dør torsdag morgen for å få et glimt av vår finansminister på vei til jobb. Det skyldes når sant skal sies både tidspunktet, vårt dårlig utviklede flokk-gen og sist, men ikke minst, manglende tro på at det fantes noe spennende i årets budsjett som ikke allerede var lekket.

I denne første oktoberuka har høytrykket parkert skikkelig høyt over Sør-Norge og høstferiestilla minner oss om at de fleste i Norge har det temmelig bra, så bra at vi ikke merker at vi sklir nedover på den kanskje viktigste globale rankinglisten vi har. Nei, jeg tenker jeg ikke på FIFA-rankingen der Burkina Faso og Panama nå er foran oss, vår bekymring er heller at vi nå er nede på 22. plass på Global Innovation Index kåringen. Denne årlige oversikten er nemlig langt viktigere, fordi den viser at dagens ledere er i ferd med å skusle bort fremtiden for neste generasjons nordmenn.

Hva gjør så regjeringen med dette? Jo, de snakker høyt og mye om nye arbeidsplasser, men når det kommer til stykket leverer de stusselig lite, og det lille som kommer er faktisk også til å stusse over.

Det skal satses på de unge, men Ungt entreprenørskap får mindre midler enn i fjor. Det skal satses på innovasjon, men Innovasjon Norge-posten reduseres.

Les også: Gründere: Dette trenger du å vite om det nye statsbudsjettet

Ukas opptur for oss var likevel Siv Jensens gode ord til norske gründere da hun i finanstalen i går sa følgende; ”Heltene i denne omstillingen er ikke oss politikere. Det er gründerne, nytenkerne, de som ser løsninger og muligheter.” Hun fortsatte med å påpeke at velferd aldri må settes opp mot verdiskapning, – ”det ene forutsetter det andre”. Vel talt, Siv, – ukas innovasjonsblomst er din.

Likevel, når fremtiden skal skapes, ber regjeringen tre tungrodde statlige etater fullastet med statlige byråkrater om å lede endringsarbeidet.  Oljegründeren Erik Haugane som i en kort periode ledet SIVA sa rett ut da han sluttet at ansatte i offentlige institusjoner, som selv ikke har skapt noe som helst, altfor ofte er mer opptatt av å gjøre ting riktig, i stedet for å gjøre de riktige tingene. Han påpekte at statlige byråkrater har en tendens til å bygge en forsiktighetskultur som bremser innovasjon, men dette virker det ikke som norske politikere forstår.  SIVA er nok ikke verken bedre eller verre enn andre statlige virkemiddelaktører. Den norske politiske troen på å pøse penger over statlige byråkrater som så på magisk vis skal skape nye jobber, er rørende, men ikke spesielt troverdig. Det blir litt som om Per-Mathias Høgmo skulle ty til Erna Solberg i førsteelveren fordi hun kommenter villig og er flink til å møte opp på cupfinalekampene.

Vi er blant de som hevder at det er og blir et alvorlig tankekors at statens egne «hjelpemiddelsentraler», som i utgangspunktet skal legge til rette for nettopp endringsagenter, innovatører og nyskapere, ikke heier på verken gründerne, nytenkerne, eller de som ser løsninger og muligheter. I stedet sliter de med å følge med på den endringstakten som i dag kreves og roper nei til de som burde fått ja og deler rundelig ut der de burde sagt nei. De ender med å gjøre feil ting riktig for å låne en setning fra den forrige SIVA sjefen.

De færreste som ikke selv har prøvd seg som gründere forstår hvor lang tid, hvor omfattende innsatsen er, hvor mye ressurser som ligger bak en virksomhet som lykkes, og hvor ødeleggende dagens system er. Det er nitrist at i et Norge med masse privat kapital skal norske grundere også i 2017, etter 3 års blå regjeringstid, hanskes med et uttørket investormarked som i realiteten tar livet av de fleste innovative nyetableringene. Vi i Innomag har stilt spørsmålet tidligere og vi gjentar det gjerne;

Hvor lenge skal norsk innovasjonspolitikk baseres på kunnskapsmangel, feilmedisinering og synsing?

Siv Jensens fagre ord til tross, ukas nedtur må bli at regjeringen heller ikke i sitt siste statsbudsjett i denne perioden kommer opp med konkrete insentiver til investorer i tidligfasen, et soleklart rødt kort til næringsministeren som later til å leve i troen på at Telenor, Hydro og DNB skaper fremtidens arbeidsplasser. Dette er ikke riktig. SSB har uttalt at i ”sum går antall arbeidsplasser i etablerte bedrifter ned (om man justerer for markedsfluktuasjoner). At vi likevel (tidligere) har fått flere arbeidsplasser, skyldes nyetableringer.”

Jensen har forstått det, men har Mæland innsett det?

Kanskje hun blir inspirert av Telenor’s dyktige Berit Svendsen som er denne ukas lederportrett, men hun skal ikke se lenger enn til Sverige for å oppdage at svenskenes tidligere storhet, Ericsson nå sparker 30 000 medarbeidere.

At ting endrer seg raskt selv for de store tungvekterne, er også norske Schibsted et bevis på. Da Facebook denne uka lanserte sin markedsplass, kom mye av forklaringen på at markedsverdien til aviskonglomeratet det siste året har falt med 24 milliarder kroner. Skriften på veggen er tydelig for alle som vil se; Det finnes ikke lengre varige konkurransefordeler!

Det er i dette lys regjeringen velger å stå på stedet hvil. I stedet for å gjøre det gunstig å investere i tidlig-fase virksomheter, slik blant annet Abelia og Venstre har foreslått, opprettholder de nok et år særnorske incentiver for å investere i eiendom og skip. For oss som husker tilbake da Høyre og Fremskrittspartiet gikk ut høyt på banen for 3 år siden, blir det når sant skal sies trist og lite inspirerende å se hvordan elendig pasningsspill uten mål og mening på midtbanen for tredje året på rad medfører tap av verdifulle muligheter for norske gründermiljøer som forsøker seg – er det rart vi synker på internasjonale rankinglister?

Frustrasjonen er til å ta og føle på,  og vi mistenker at vi slett ikke er alene!

Gründere: Dette trenger du å vite om det nye statsbudsjettet

Foto @ John Erling Blad

Selskapsskatten senkes, det blir ingen skatteincentiver på investeringer i gründerbedrifter og opsjonsbeskatningen endres ikke, er noen av hovedpunktene. 

Forslaget til statsbudsjettet ligger nå ute og for gründere er det følgende som ventes det kommende året, dersom forslaget blir vedtatt senere i høst:

  • Selskapsskatten settes ned fra 25 prosent til 24 prosent. Da Solberg-regjeringen kom til makten var skatten på 27 prosent.
  • Det blir ingen skatteincentiver på investeringer i gründerbedrifter.
  • Opsjonsbeskatningen endres ikke, med unntak av skatterabatten når aksjer gis til ansatte i gründerselskaper. Maksgrensen på rabatten heves fra 1500 til 3000 kroner.
  •  Formueskatten kuttes ikke, men skatten på arbeidende kapital skal ned. Det foreslås for eksempel en midliertidig ordning med utsatt betaling av formuesskatt for bedrifter med fremførbart regnskapsteknisk underskudd.
  • Mandatet til Investinor endres, slik at det kan drive englelignende investeringer.
  • Presåkornsordningen reduseres fra 100 millioner kroner i fjor til 50 millioner kroner.
  • Det skal gis mer penger til forskning i form av 50 nye millioner kroner til FORNY2020-programmet. Samme sum gis også til bedriftsrettet forskning i BIA-programmet.

Les også: Dette er den nye gründerplanen

167 millioner mindre til Innovasjon Norge

I tillegg bevilges det 70 millioner til å skape flere kreative næringer. Av disse får Innovasjon Norge for første gang et oppdrag fra Kulturdepartementet på 30 millioner kroner til satsing på kulturell og kreativ næringsutvikling.

– Dette er vi svært glade for. Potensialet for å utvikle vekstbedrifter i disse næringene er stort og uforløst, sier Anita Krohn Traaseth i en pressemelding.

Budsjettet betyr også at Innovasjon Norge får en samlet reduksjon på rundt 167 millioner kroner i 2017, som blant annet vil ramme satsingen på miljøteknologiordningen i tillegg til enkelte programmer.

Hva tenker dere om at pengeoverføringen til dere foreslås redusert i forhold til summen dere fikk i fjor?

– På noen områder er budsjettet mindre enn i fjor, og slik visste vi at det kom til å bli, siden vi da fikk ekstra penger som en del av en tiltakspakke. Vi er imidlertid fornøyd med at Innovasjon Norge i 2017 får en ny tiltakspakke på 130 millioner kroner som en engangsbevilgning for å kunne gi mer i blant annet risikolån og etablerertilskudd, sier fungerende kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge, Frank Langva.

Mindre til entreprenørskapsrettet utdanning

Til tross for at Erna Solberg, som den gang kommunalminister, var med å lansere den første strategien for entreprenørskap i utdanningen i 2003, har regjeringen også foreslått å kutte støtten til Ungt Entreprenørskap med 1,2 millioner kroner, til 27,1 mill. kroner.

Har dere noen kommentar til dette?

– Vi får en påplusning på 800 000 i vår grunnbevilgning. De 2 mill vi fikk sammen med Sett Sjøbein var engangspenger/prosjektstøtte for ett år og var aldri lovet videreført, sier administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap, Anne Slungård.

Les også: Erna Solberg om NM I UB: – Nivået er høyere enn noen gang

 

 

Popdronningen blir tech-investor

Photo @Flickr/sashimomura

Beyoncé og management selskapet hun startet i 2007, Parkwood Entertainment, har investert 150,000 dollar i tech-startupen Sidestep.

Det er ikke første gangen store stjerner investerer i teknologi. Både Snoop Dog og Ashton Kutcher er bare noen av Hollywoods kjente fjes som de siste årene har begynt å investere i tech-selskaper. Der Snoop Dog har investert i sports-appen “GameOn”, har Ashton Kutcher, gjennom sitt venture fond A-grade Investments, investert i en rekke bedrifter de siste årene, inkludert Uber, AirBnB og det svenske selskapet Spotify.

Nå har også selveste “Queen B” blitt investor i gründerselskapet Sidestep, som har laget appen med samme navn for kjøp og salg av konsertgjenstander, skriver techcrunch.com.

Sidestep laget appen på grunnlaget av at mange unngår å kjøpe konsertvarer på konserten fordi det ofte er lange køer, og fordi de ønsker å få med seg hele showet når de først har betalt for å se favorittstjernene sine “live”.

Solgt varer for over 2 millioner dollar

Appen fungerer slik at man bestiller og betaler for gjenstanden før, på, eller etter konserten, og plukker de opp på et bestemt pick-up sted inne på konsertområdet, uten å måtte stå i kø. Du kan også bestille hjemmelevering slik at du får varene på døren. I tillegg til varer fra Beyoncé, kan du også kjøpe varer fra artister som Guns N’ Roses, Fall Out Boy og Selena Gomez.

Oppstartsselskapet har reist totalt 1,7 millioner dollar i kapital fra Beyoncé og andre investorer, inkludert skuspiller Jaret Leto og tidligere Lady Gaga manager, Troy Carter. Selskapet tjener penger ved at de tar en 10 % serviceavgift fra kunden. Så langt har selskapet solgt varer for over 2 millioner dollar.

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...