Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Big data og Business analytics

I en verden der alt går fortere og kravene til rask omstilling øker for hver dag, innser stadig flere at god kunnskap om informasjonshavet de seiler på er en forutsetning for å lykkes.


Virksomheter som FINN.no, Norwegian og Amazon har tydelig vist at gode analyser utført i sanntid representerer milliarder i verdi og muliggjør marginer konkurrentene kan se langt etter. I skrivende stund tjener FINN.no over 50 kroner av hver hundrelapp de omsetter for, og historien om hvordan verdens mest verdifulle selskap, Apple, i 2012 økte omsetningen med over 60 % etter å ha tatt over lederposisjonen i en global bransje de for fem år siden ikke var i er viden kjent. Ingen tvil om at vi lever i en spennende tid med enorme muligheter og ditto utfordringer..

1: Teknologien gir muligheter.  Dette er sannsynligvis også årsaken til at Big Data og Business Analytics nå seiler frem som det kanskje viktigste området for å hente ut uutnyttede konkurransefordeler. Det handler om å bruke innsamlede data, sombehandles, struktureres og kobles i sanntid på måter som gir økt innsikt, bedre kundebehandling, økte marginer og skaper helt nye innovasjonsmuligheter. For noen av oss med over 25 års fartstid i IT-bransjen, kan det for tone seg en smule overraskende at toppledere nå roper etter «bigdata»-løsninger, men det er i grunn såre enkelt. Teknologien gir nok en gang nye muligheter, og de flinkeste lederne blant oss vet å utnytte mulighetene. De har nemlig innsett at forskjellen på risiko og mulighet ofte kun ligger i hvor tidlig den avdekkes.

2: Data på nye måter I dette magasinet (Mediaplanet: Big data og Business Analytics) kan du lese mer om hvorfor Big Data endrer det meste av det du trodde du visste om IT og lære mer om hvordan du kan bruke dine data på helt nye måter. Ikke minst kan du få et innblikk i hva det vil kunne bety for hvordan din virksomhet kan utnytte sin innsikt – måter som dine konkurrenter ikke evner å følge. Det er ingen enkel kunst å bygge slike intelligente beslutningsstøtteløsninger, og det kryr av muligheter for å tråkke feil. Men ny teknologi koblet med den verdifulle erfaringen bransjens ledende aktører har, er viktige suksesskriterier for at du skal nå dine vekstmål i 2013.

3: Store gevinster i 2013 Den spennende rundebord diskusjonen du kan lese mer om i Mediaplanet’s magasin, som avslørte at bransjens ledende aktører var unisont enige om at Big Data representerte spennende nye muligheter for norske virksomheter – og at IT-profesjonelle bør kjenne sin besøkelsestid. Nye teknologiske muligheter og en innovativ forretningskultur er tett sammenkoblet, og lederen jeg traff før jul sa det kanskje aller best da han fortalte om sitt nye analysesystem og gledesstrålende utbrøt: «Plutselig ser vi ut som et smart selskap!» En samlet IT-bransje er i ferd med å innse at intelligente analyser representerer en mulighet av de store, og deres kunder vil oppdage hvilke gevinster som kan hentes ut. 2013 blir et spennende år!

4: Nyttige verktøy: Dersom du ikke er blant de som forholder seg utelukkende til horoskop og magefølelse, er min spådom at du i 2013 vil omfavne Big Data og Business Analytics som det det egentlig er: Medisin for såre bunnlinjer og tappet konkurransekraft.

Truls Berg

Truls Berg, 2013
for magasinet Mediaplanet (også publisert i Finansavisen)

– Dersom jeg mislykkes som gründer, så er det min feil! –

Jo, de fleste vet nok at det å etablere eget selskap eller å lykkes som gründer ikke er noen enkel prosess. Utfordringene står i kø!


Jeg vil påstå at store deler av suksessfaktoren som gründer ligger i deg selv og dine holdninger. Ta oppstartfasen: er din idé virkelig god? Mange forelsker seg i eget konsept og idé og er ikke beredt på å høre sannheten om dette virkelig er noe markedet er villig til å betale for. Hvem er det som taper på at ditt selskap eksisterer, og hvem vinner på at du eksisterer? Man må lytte til og kartlegge begge sider, og ikke minst være bevisst på hvor sterke aktører og drivkrefter som befinner seg på hver side.

Innovasjonsprosesser er gjerne kapitalkrevende. Å hente inn nødvendig kapital er for mange den største hindringen til videre suksess. I 7 år har jeg hørt fra investormarkedet «det er ikke lett å hente inn penger nå om dagen». Jeg lurer på om de noen gang kommer til å si: «Nå for tiden er det jammen lett å hente penger».

Det som er sikkert, er at det finnes kapital, og at gode nok prosjekter klarer å reise nødvendig kapital uansett marked. Men det tar tid. Og svært få gründere starter denne prosessen i god nok tid. Dette vet investorer, og jo mer du har «likviditets-kniven på strupen», jo mer vinner de på dette. Har du først hentet inn kapital, ja, da starter det virkelige arbeidet. Det å forvalte andres penger, skal man ha stor respekt for. I mange tilfeller vil en investor, et styre eller tilsvarende ikke løfte en finger for at du som gründer har det fint i din arbeidsdag, holder motivasjonen oppe og kommer deg gjennom de mange store utfordringene som foreligger. «Løp mer, fortere og bedre», er det de er opptatt av. Sin egen drivkraft og stayer-evne er noe man må sørge for selv. Målet og drivkraften man setter seg når man velger å bli gründer, må tåle også dette. Oppsiden er vel at få ting vil være mer tilfredsstillende enn en dag å kunne tidoble dine investorers penger.

Å introdusere en ny løsning, tjeneste eller produkt på markedet er heller ingen lett øvelse. Jeg hører enkelte gründere faktisk si at om de bare får finansiert utviklingen av produktet, så kommer det til å selge seg selv. Så god løsning har de. NEI! NEI! NEI! Dette skjer ikke. Om produktet er aldri så fornuftig, flott eller lønnsomt, så krever det mye arbeid å lykkes med salg.

Når det er så krevende, hvorfor velger vi da å bli gründere? Alle har nok ulike grunner og drivkraft til dette, men den må man bære med seg og kjenne på hver eneste dag. Det å sette seg delmål er nok fornuftig. Å jobbe mot en overkommelig milepæl underveis. Årsaker til og mislykkes er altså uendelige…..men om jeg mislykkes- er det allikevel min feil!

Jo, jeg vet at mange har virkelig de mest forklarlige og fornuftige årsakene til mangel på suksess. Det er utallige faktorer som spiller inn, og det er nok ikke meningen at alle skal lykkes. Det jeg mener, er at jeg har VALGT å ha en holdning, om at hvis jeg mislykkes- så er det min feil. Jeg kan finne unnskyldninger i det uendelige hva angår eksterne forhold. Men når jeg som gründer har valgt å ha denne holdningen, så er det så fordømt mye vanskeligere å gi opp. Du klarer å holde ut den ekstra utfordringen, eller å prøve en stund til eller nye kreative løsninger.

Kronikk: Siri Skøien, februar 2013.

Yrende liv i Oslos Gründermiljø

Etter fjorårets oppblomstring av tilbud for oppstarts-selskaper har ikke gründerne bak Gründernes Hus hvilt på laurbærene. Neste post på agendaen er utvidelse!


Året som gikk brakte med seg flere viktige start-ups som tok sikte på å skape et tettere gründermiljø i Norge. Den største utviklingen så vi i Oslo-området hvor blant annet Gründernes Hus, MESH, Startub Lab, Venture Factory og betaFACTORY ble plassert på kartet.

På grunn av den plutselige oppblomstringen kunne man tro at svermingen ville føre til overmettet marked, men dagens gründere står for et umettelig marked av kontorplasser i et aktivt gründermiljø. Dette har ført til at dagens tilbud har stor pågang og Gründernes hus har derfor besluttet å ekspandere med hele tre nye, internasjonale, Gründerhus!

Gründernes hus jobber i dag med å fylle hver bidige kvadratmeter i Oscars gate 27 og har kun to kontorer ledige i bygget. I tillegg til sine 36 medlemmer er både loft og kjeller fullt utleid.

Catherine Lemaréchal

Catherine Lemaréchal eier og driver selskapet Ticato AS. Hun bistår kunder med å løse kommunikasjonsutfordringer for å løfte og styrke merkevaren, enten det er en person, et produkt, en tjeneste, en avdeling, organsiasjon eller en bedrift.


CathrineLeHun har mange års erfaring i å holde foredrag og kurs innen bl.a. merkevarebygging, personlig effektivitet/tidsmestring, nettverksbygging og presentasjonsteknikk.

Lemaréchal er ikke bare en dyktig foredragsholder og rådgiver, men er også en erfaren coach både for enkeltpersoner og grupper. Hun coacher grupper som ønsker å jobbe bedre og mer effektivt sammen.Hun er brennende opptatt av å hjelpe andre med å nå sine mål og leve sine drømmer. Hun jobber under mottoet:

“Make a difference – help you shine!”

Lemaréchal er utdannet innen markedsføring og grafisk design, og har senere vært med på å lede kurs i kommunikasjon og ledelse for den kjente forfatteren og inspiratoren Dale Carnegie.

Catherine er NLP Master Practitioner og Certified Coach. (NLP er Nevrolingvistisk Programmering). Hun er også sertifisert i FranklinCoveys programmer; «Jobb smartere» og «De 7 gode vanene». På fritiden arbeider hun som informatør for stiftelsen MOT.

Det vi fokuserer på forsterker vi

Har du lagt merke til at når vi har fokus på noe, så dukker dette “noe” opp overalt!


Du har kanskje kjøpt deg en ny bil, en golf for eksempel, og plutselig ser du golfer ustanselig. De har vært dere hele tiden, du har bare ikke lagt merke til dem fordi radaren din ikke har vært innstilt på “golf”. Gravide opplever det samme, plutselig er “alle” gravide…

Så er spørsmålet, hva er radaren vår innstilt på i det daglige? Hvor velger vi å rette vårt fokus? Det blir ofte selvoppfyllende profeti.

Noen er ukuelige optimister, ingen oppgave for stor og de kaster seg på med friskt mot uansett. Mens andre kan oppleve samme situasjon eller oppgave som overveldende. De kan ha nøyaktig de samme faglige kvalifikasjonene, eneste forskjellen er det som sitter mellom ørene, hvordan vi forestiller oss oppgaven.

Har du noen gang tenkt på hvem vi snakker mest med i løpet av en dag? Oss selv! Og hvordan er kvaliteten i den dialogen? Hvilke forstillinger og filmer spiller vi? Lager vi en skrekkfilm eller er det en film som gir en godfølelse og som motiverer oss til å gå igang i den retningen vi ønsker oss? Forestiller vi oss oppgaven som et uoverkommelig fjell eller deler vi den opp i mindre, mer håndterbare biter? hmm…

Hjernen vår tar ting veldig bokstavelig, og det vi fokuserer på forsterker vi. Mange fokuserer på det de ikke vil ha, og får derfor mer av det. Jeg hører ofte folk si: “Nå blir jeg syk igjen!”. Det er en bestilling til hjernen, som leverer akkurat det du ber om fordi det er der du har ditt fokus. Andre sier ting som: “Nå må jeg ikke spise sjokolade”. Da oppfatter vi “Nå må jeg spise sjokolade”. Hjernen klarer nemlig ikke å oppfatte ordet “ikke”.

Jeg hørte en gang Dag Otto Pedersen holde et foredrag hvor han fortalte om Gunnar og Kjell som skulle hoppe i fallskjerm. Det var den store guttedrømmen som omsider skulle realiseres! Vi er på Jarlsberg flyplass og familien venter spent på bakken. Lille Per ser opp og sier; “Nå kommer pappa snart dalende ned fra himmelen!”. Det siste de hører før de skal hoppe er: “I den ene enden av flyplassen er det to betongrør. Hva dere enn gjør gutter, må dere ikke lande der”. Gunnar treffer klokkerent og trer begge bena nedi det ene røret og brekker dem, mens Gunnar bommer litt og knuser kun den ene ankelen!

Kanskje noen av dere spiller golf? Har du noen gang tenkt: “Nå må jeg ikke gå i vannet”? Det er en grunn til at flymanualene til F16 fly (og sikkert andre flymanualer også) ikke inneholder negasjoner, fordi det er en tungvint kommunikasjonsvei. Så tipset er: Ha fullt fokus på det du vil ha, slik at hjernen din får et klart bilde av det, og kan levere på den bestillingen!

Noen går igjennom livet med dette fokuset: “Livet er en kamp”, mens andre tenker “Livet er et eventyr”. Som Winston Churchill en gang sa: “Attitude is a small thing that makes a big difference”.

Velg ditt fokus med omhu, og ha en riktig fin dag!

Her kan du lese mer om fokus og laste ned artikkelen Fokuser på mulighetene.
Du finner tidligere utgaver av Innsikt her.

Catehrine LemaréchalTicato

5 innovative personlighetstyper – hvilken er du?

Forbes Insights ferske studie:“Nurturing Europe’s Spirit of Enterprise: How Entrepreneurial Executives Mobilize Organizations to Innovate,” identifiserer fem ulike personlighetstyper som alle trengs for å lykkes med innovasjon.


Konklusjonen; Ulikheter beriker – Vi trenger hverandre! En effektiv og produktiv kultur for innovasjon er som en god suppe, den trenger å ha den rette blandingen og en god balanse av alle fem ingrediensene, ellers kan resultatet bli helt mislykket, ubalansert – og regelrett grøtaktig.

The Forbes Insights studiet undersøkte mer enn 1200 ledere i Europa over en rekke emner og temaer. Ved hjelp av en rekke spørsmål om deres holdninger, oppfatninger, prioriteringer og atferd, – kombinert med en titt på de eksterne kreftene som enten kan fremme – eller fjerne energien og engasjementet i et innovativt miljø. Dukket det opp et bilde av fem sentrale personlighetstyper som trengs for å skape innovasjon – hvilken er du? (Den fullstendige studien kan bestilles hos Forbes).

Her er de fem viktigste personlighetstypene innen innovasjon:

1 -Endringsagenten. Med sterk personlig integritet og karisma er disse naturlige ledere. Mål og belønning motiverer dem sterkt, men et stort incentiv for denne gruppen er ideen om å skape «noe stort» og utøve innflytelse over andre. De liker å være i front, kjører full gass og viker ikke tilbake for å fremme seg selv i prosessen. De kan virke litt arrogante, er definitivt utålmodige og har stor risikovillighet. De utgjør i følge Forbes 22% av oss.

2 -Forskeren er åpen for alle nye ting, – og klar for å bringe en ny idé gjennom de ulike fasene fra utvikling til gjennomføring. Mottoet lyder som følger: “Der det er en vilje, finnes det en måte”. De er perfeksjonister, stolte over jobben de gjør og har en tendens til å være arbeidsnarkomane. Mest sannsynlig fordi det krever et stort engasjement, mye tid og hardt arbeid for å presse gjennom en idé! De liker også å dele sin kunnskap. Fordi de er så stabile, er de en stor avgjørende og viktig faktor for innovasjon syklusen. De utgjør i følge Forbes 16% av oss, men er overraskende nok sjelden toppledere…

3 -Stjerneeleven. Husker du hun som alltid rakk opp hånden, nesten før læreren stilte spørsmålet? De satt som oftest på første rad, gjerne hoppende på stolen mens de lagde sine velg meg lyder, for å få læreren til å velge dem. De er vel egentlig flinke til alt: De starter tidlig med å utvikle deres personlige merkevare, stiger i gradene og får ting til å skje, selv når bedriftskulturen synes å jobbe mot dem. Ikke overraskende, CEOs pleier å være stjerneelever og de kan vokse og trives overalt.

4 -Kontrolløren er ukomfortabel med risiko, trives best med struktur og viker unna tåkete prosjekter. Fremfor alt, foretrekker de å ha kontroll på oppgavene og liker å ha alt i system. De er best når de kan fokusere på konkrete, klare mål og vet nøyaktig hvor de står, og kan kontrollere «alt». Som kolleger, er de ikke akkurat lagspillere og gode nettverkere. Disse utgjør 15% av alle ledere

5 – Krymperen er rasjonell synes han selv, og anser det som sin oppgave å bringe alle tåkefyrster ned på jorden og tjore dem til virkeligheten, og for en ekte kryper er alle andre enn kontrolløren tåkefyrster. På en middags tallerken ville han vært spinaten: Ikke akkurat folkets favoritt, men svært viktig i helheten av måltidet. Som kontrollørene er de ikke fan av ustrukturerte omgivelser, og de pleier å ta ting et skritt videre….Når de blir spurt om å velge en side, vil de mest sannsynlig velge å være nøytrale. De utgjør 23% av alle ledere – og glitrer i CFO rollen, hvem skulle ellers minne oss andre om budsjett og ressurs begrensninger.

Yngre, mer innovative bedrifter trenger Endringsagenter i lederrollen, – for å kunne få den rette energien inn i en visjon som kan iverksettes av forskerne. Etter hvert som organisasjonen vokser seg større, trenger de Stjerneelever som kan oversette visjonen til en strategi og lede den frem, Kontrollører som kan organisere troppene for å utføre jobben og krympere som holder orden slik at bedriften ikke går mot det ene eller det andre ekstreme ytterpunktet. Et firma med modenhet har større behov for sterke prosesser, samt de som setter pris på kontroll.

Som vi har sett gang på gang, er tøylesløs innovasjon en fantastisk ting. Men det er hva som kommer etterpå som er kanskje mer viktig. For å få en nyskapende idé fra bakken, er det avgjørende å ha en rolleliste som kan holde på spenningen mellom risikotaking og

virkelighet i en sunn balanse midt mellom himmel og jord – hvor innovasjon kan trives.

Kilde: Forbes, Brenna Sniderman

Sektor match

SektorMatch arrangeres av Venturelab og er uformelle frokostmøter hvor 3–4 utvalgte prosjekter innen bestemte sektorer presenteres for en mindre gruppe investorer og industrielle representanter.


Møtene gjennomføres 6 ganger i året og er delt inn i sektorene IKT, Helse og Energi. Temane blir spisset for hvert enkelt møte. Møtene innledes med et faglig foredrag og avsluttes med mingling. Både tidligfase prosjekter og etablerte bedrifter med behov for vekstkapital presenterer seg på møtene. Vi har arrangert SektorMatch i flere år og responsen fra deltakerne har vært meget god.

Møteplan for 2013
Sektormatch 28 februar
Sektormatch 10 April
Sektormatch 4 juni
Sektormatch 19 august
Sektormatch 10 oktober
Sektormatch 21 november

Hvis du er spesiellt interessert i en eller flere av disse sektorene, send oss en mail med informasjon om hva du er interessert i, så vil du motta invitasjoner på mail i forkant av hvert møte.

LogoVentureLab2

For mer informasjon og påmelding kontakt Julie Bauge
på telefon +47 91 55 20 00 eller jb@venturelab.no.

Nordic Innovation Summit

Velkommen til Nordic Innovation Summit onsdag den 13. mars 2013- ”Innovasjon og overlevelse – Hva gjør man når forretningsmodellen utfordres?”


Hva skjer når varer og tjenester går fra å være industriprodukter til å bli digitale tjenester, og hvilke konsekvenser har det for utviklingen av nye tjenester og forretningsmodeller?

I samarbeid med 07 Media, NTNU, Pargas og Inspirator har vi gleden av å invitere deg til en inspirerende Innovation Summit, der vi ser nærmere på hvordan den digitale økonomien utfordrer tradisjonelle forretningsmodeller og konsekvenser for ulike bransjer.

Professor Arne Krokan fra NTNU, som har skrevet en rekke bøker om den digitale økonomien, gir oss et innblikk i mekanismene bak den nye økonomien og behovet for nye forretningsmodeller i det digitale medielandskapet. Konsernsjef Håvard Grjotheim i 07 Media, som har ledet et stort europeisk innovasjons- prosjekt for publiseringsbransjen, deler sine erfaringer. Han ser på utviklingen i Norge i et europeisk lys med konkrete eksempler fra egen virksomhet i 07.
Managing partner Merete Lütken i Pargas, gir oss et innblikk i hvordan den digitale økonomien utfordrer forlagsbransjen, og hvordan nye publiserings- og forretningsmodeller vokser frem.

Paneldebatt med noen av Norges ledende innovatører og Open Cafe workshop
Møt opp og motta nye tanker, konkrete ideer og en god porsjon inspirasjon!

Programmet starter kl 15.00 og avsluttes faglig kl 18.00. Deretter er dere alle invitert til boklansering av finansthrilleren Supergirl, det vil bli bevertning og mingling.

Samlingen avholdes sentralt i Oslo. Påmelding foretas på http://www.amiando.com/nis-13-mars.html

Hjertelig velkommen til nok et spennende treff!

Med vennlig hilsen
Styret i Innovation Forum Norway

– Omdømmebygging på sitt beste

Hvordan endre folks holdninger til en merkevare som MGP? På fredagens frokost med Markedsføringsforeningen forklarte Per Sundnes, med entusiasme og glød, hvordan han fikk MGP fra ”dødsbo til en designerbolig”.


 SundnesSundnes har tidligere jobbet som journalist og programleder i NRK og har gjennom sitt engasjement i Melodi Gran Prix blitt kåret til pop– Norges Mektigste mann.

Da Sundnes gikk inn sin stilling i NRK var han innstilt på forandring i melodisirkuset. Musikk konkurransen var på Jahn Teigen og Anita Skorgans tid sterkt preget av en ”nostalgisk Casanova” stil, som var synonymt med datidens populærmusikk.

Det var få virkelige artister, og de som var der var tatt ut fra parodiband og dansekonkurranser…

– Det handler om å spille hverandre gode…

Per Sundnes ville ha mer seriøsitet i konkurransen og ønsket å skape en suksessfull vinnerkultur fokus på teamarbeid. Med ”vi mentalitet” i stedet for ”jeg mentalitet” skapte Sundnes et sterkt engasjement i teamet bak MGP. Han skapte en organisasjon som begynte å backe opp artistene og som etter hvert ble et A-lag i artistbransjen som folk kom og spurte om råd.

Ved å engasjere suksessfulle norske låtskrivere som bodde i utlandet, samt fokusere på at artistene skulle fortelle en god historie i ”retro-soul”, fikk Sundnes bedre artister ut av MGP. Han gav artistene troen på seg selv, der han backet de opp med ekte ”gründer mentalitet”.

Sundnes ’nøkkelord for å lykkes er motivasjon, kommunikasjon, målsetting, etikk og teamwork. Han studerte vinnerne og hva de gjorde, samtidig som han hadde troen på at Norge skulle vinne MGP. ”Dette er jo tross alt NM i musikk!”

Gårsdagens MGP seier med Margaret Berger var Sundnes “siste stikk”, da han har forsøkt å få med artisten i mange år. Les mer om denne saken på vg.no

Per Sundnes er utdannet innenfor journalistikk, film og tv og har jobbet i en årrekke som journalist og programleder i NRK. I dag er han tilknyttet TV3, og har det siste året blant annet vært programleder i Homsepatruljen.

Utrolig innovativt produkt!

Vil anbefale denne filmen, inspo!


A smart innovation

Smart Apps is a great innovation that will revolutionise the world of the homes that we live in. We just thought this was a terriffic innovation! Click to watch this video


Hvordan lykkes med sosialt entreprenørskap?

Studentorganisasjoner mønstrer sterke navn til SoPro-konferansen 2013. SoPro står for ’sosial profitt’ og konferansens tema er sosialt entreprenørskap.
Når:  7.- 8. mars.
Hvor: Rica Nidelven i Trondheim


SoPro 2013 arrangeres av studenter fra START HiST og NTNU, sammen med Engasjert Byrå, Panterne og Næringsforeningen i Trondheimsregionen. Visjonen til arrangørene bak SoPro-konferansen er å skape det mest lærerike og inspirerende arrangementet om sosialt entreprenørskap i Norge. Sosialt entreprenørskap er et voksende fenomen bestående av bedrifter med formål om å skape varige, strukturelle løsninger på sosiale og samfunnsmessige utfordringer. En sosial entreprenør måler suksess i både sosial og økonomisk verdiskaping.

Det loves inspirerende foredrag og interaktive workshops for kunnskapsdeling, nytenking og inspirasjon til å finne gode løsninger på hvilke utfordringer som kan løses med sosialt entreprenørskap, og svaret på hvorfor dette er lønnsomt. Målet med SoPro-konferansen er å skape en bevisstgjøring rundt de mulighetene som eksisterer og komme et steg nærmere et arbeidsliv hvor både menneskelige og naturlige ressurser blir bedre utnyttet.
Om vi har råd til å la være å inkludere og integrere de stadig flere som blir stående utenfor arbeidslivet, og hvordan du og din arbeidsplass kan skape forandring, er blant temaene som vil bli diskutert i løpet av de to dagene på SoPro-konferansen 2013. Se fullstendig program her, eller lenger ned på siden.

Invitasjonen går til deltagere fra næringsliv, politikk og offentlig sektor, samt til studenter som ønsker å skape og forme fremtidens arbeidsplasser.

Du møter blant andre:

• Tor Haugnes, BI-forsker og formidler
• Eddi Eidsvåg, hjernen bak Pøbelprosjektet
• Simon Eisner, gründeren bak matgjenvinningselskapet Allwin AB
• Christian Wiig, entreprenøren bak Pixellus
• Heidi Wang, gründer av Noen AS og årets Sosial entreprenør 2012
• Katinka Greve Leiner, direktør i Ferd Sosiale Entreprenører
• Knut Ove Børseth, gründer bak Kjør For Livet
• Loveleen Brenna, Seema
• Rebecca Altman, Venture Manager Ashoka Scandinavia
• Tronn Skjerstad, gründer Skjerstad.net AS
• Heidi Aabrekk, Intempo
• Merete Grimeland, World Wide Narrative
• Andreas Lier, administrerende direktør i Itera Consulting
• Andreas Tjernsli, NAV
• Gunnar Bovim, direktør Helse Midt (påtroppende rektor NTNU)
• Torbjørn Røe Isaksen, Stortingsrepresentant for Høyre
• Anette Trettebergstuen, Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet
• Tore O. Sandvik, Fylkesordfører i Sør-Trøndelag (Ap)
• Marte Sootholtet og Brock leMieux, fasilitatorer
Mer informasjon om konferansen og påmelding finner du på www.soprokonferansen.no

Påmeldingsfrist: 20. februar

Program: Torsdag 7.3.2013
09.00 Registrering
10.00

Åpning v/ Fylkesordfører Tore O. Sandvik

10.10 Introduksjon til sosialt entreprenørskap v/ Tor Haugnes
10.30 Fire sosialentreprenører inspirerer:- Noen AS v/Heidi Wang
– Allwin AB v/Simon Eisner
– Pixellus v/ Christian Wig
– Intempo v/ Heidi Aabrekk
13.00 Lunsj
14.00 Velg mellom 3 parallellsesjoner:- Ekspresscamp i samfunnsinnovasjon v/ World Wide Narrative
– Hjelp en gründer v/Marte Sootholtet
– Nettverksbygging for inkluderende arbeidsliv v/Loveleen Rihell Brenna (ferdig 15.30)
17.00 Dag 1 avsluttes
18.00 Festmiddag
Program Fredag 8.3.2013
09.00  Bør alle behandles som pøbler? v/Eddi Eidsvåg fra Pøbelprosjektet
10.00 Ashoka Scandinavia v/ Rebecca Altman
10.30 For-profit eller non-profit?
11.30 Velg mellom tre parallellsesjoner:- Presentasjoner fra ekspresscamp i samfunnsinnovasjon v/ World Wide Narrative
– Strategi for suksess v/Tronn Skjerstad
– Ideell, profesjonell eller begge deler? v/ Knut Ove Børseth fra Kjør for livet
13.00 Lunsj
14.00 Hvilke norske utfordringer kan løses med sosialt entreprenørskap?
14.45 Hvordan kan min bedrift bidra litt eller mye?
15.15 Avslutning og premieutdeling for sosial workshop

Top Five Reasons for Failure in Global Expansion

Over the past 5 years, many Nordic companies have eyed the US market as an opportunity and stepping stone for global sales expansion and profitability. However, according to recent NVCA statistics, less than 5% of these companies are successful in gaining revenues and market share within their first year. Interestingly, an even smaller percentage continue to pursue US business after year one.

To be successful in growing their business in the US and beyond, the Nordic company needs to be aware of and avoid the Top Five Mistakes to Global Expansion.
NOW is the time act since as the US economy is recovering from the Great Recession, there is an openness to new ideas and funds available in the US market today. To take advantage of these opportunities, avoid the top five mistakes of global expansion – through the US as a starting point.

  1. Underestimate the requirements for success. In Next Step’s experience the amount of time from initial market entry to revenue in the US is a minimum of 12 -18 months. There are techniques which can be utilized to minimize this. but any executive team considering the US market should be prepared for time and financial investments for 18 months prior to generating a steady revenue stream
  2. Lack of focus on ideal market segment. The US is a very large country with many different demographic market segments and areas. For success, it is important that the European company identify one to three key market segments either by industry, geography or other demographic as the area in which the company’s products and services can bring the greatest value. After gaining market success and penetration in one area, this success can be replicated to new US markets in an efficient and profitable manner.
  3. Do not have a compelling value proposition. While there is an openness to new ideas and funding available for strategic purchases, US business decision makers and consumers today are highly attuned to ‘schemes’, ‘me too products’ and other offerings that meet only a portion of their needs. To gain customers, revenues and market traction, your company / product must have a clear, unique and compelling value proposition.All communications to the market (through marketing promotions, sales activities and all customer interactions) must clearly state and demonstrate how the product or service will deliver real value in financial, functional and emotional terms to the buyer / customer.
  4. Go it alone without fully leveraging US partners and alliances. While you may have great resources for growth in the European market, US buying patterns, legalities and modes of doing business is are quite different from those in Northern Europe.
    To speed penetration in the US market, successful international companies seek and leverage partnerships or alliances with US service providers, sales channels and customers. Individuals in these organizations know the US market dynamics, understand the buying criteria and decision making processes and often have the networks to provide faster access to prospects, customers, investors or other valued market partners.
  5. Ineffective sales execution- Many unsuccessful companies had a great business plan, clear market focus and value proposition as well as good supporting partners, but just never succeeded in closing a steady stream of revenue from a diverse customer base. The majority of these failures can be attributed to ineffective sales execution.
    Sales execution issues often arise due to ineffective choice of sales channel or team (ie using inside sales or a hired ‘sales rep’ when the target customer prefers to buy online or through known distributors or partners) or through lack of a clear, effective sales process through which ideal target customers are identified, qualified, and developed before conclusion of the sales campaign through negotiation of mutual value to build a long term relationship.
    As the US economy is recovering, Nordic companies have a great opportunity to plan and execute their international expansion into select segments of the US market. Through awareness of these common mistakes and making plans and developing the relationships required to overcome these fallacies, savvy business executives and entrepreneurs can leverage the opportunities today to develop a steady US revenue stream within 18 months.Written by: Jennifer Vessels, CEO Next Step

    Next Step, based in Silicon Valley provides practical consulting services in sales, marketing and people development. The team of 40 seasoned professionals, with extensive global experience is proven to deliver real revenue results for Nordic companies expanding into the US.

    For more information on Next Step and their clients, see www.nextstepgrowth.com.

15. oktober – The art of doing it wrong quickly.

– Inspirator in cooperation with Nye Konsepter


The art of doing it wrong quickly

 

 

THE ART OF DOING IT WRONG QUICKLY – 15. okt 2013      
– In cooperation with Nye konsepter

Leading expert in Internet marketing, search technology, social media, Web personalization and Web metrics.


Mike Moran
Digital Marketing Author,
Speaker, and Consultant
 
 
The author of:
 
                   THE ART OF DOING IT WRONG QUICKLYPROGRAM09:00 – 10:30             How the Web Changes the Old Marketing Rules

10:30 – 10:45              Networking, kaffe, te og frukt
 
10:45 – 12:00              Do It Wrong Quickly
                                   – Agile marketing (Do It Wrong Quickly),
                                  including marketing analytics to prove ROI
 
12:00 – 12:45              Lunch
 
12:45 – 14:30              Understanding Your Customers Online
                                  – Do You Know What Your Customers Are Saying About You?
                                  – Social media listening and other online listening methods
                                  – How computers help you listen to your customers
 
14:30 – 14:45              Networking, kaffe, te og frukt

14:45 – 16:30              How to Connect with Customers through Content Marketing
 
16:30 – 16:45              Social Media Listening
                                  – Do You Know What Your Customers Are Saying About You?
                                  – Understanding your customers (social listening and other methods)
                                  – Acting on that understanding (content marketing – search and social)

                                  Networking, kaffe, te og frukt
 
                                   How computers “listen” to your brand in social media?

                                   Summary  
 

      NB: Alle deltakerne på seminaret vil få Mike sin siste bok:
DO IT WRONG QUICKLY

   
“What people need to know is that Internet marketing is more about marketing than about the Internet.”
 
Mike Moran is an expert in Internet marketing, search technology, social media, Web personalization, and Web metrics, who regularly makes speaking appearances. Mike’s previous appearances include keynote speaking appearances worldwide.
 
Mike serves as Chief Strategist for Converseon, a leading digital media marketing agency based in New York City. Mike focuses on development of Converseon’s Conversation Miner product as well as helping Converseon’s key clients with search marketing, social media marketing, and the cultural transformation that Internet marketing demands

…read more

Sosialt entreprenørskap på politisk dagsorden

Hva sier partiene? – Video av innspill


Stortingsvalg 2013: De politiske partiene ble invitert til å komme innspill på hva de vil gjøre for å sette sosialt entreprenørskap på dagsorden på en konferanse på Stortinget. Konferansen er initiert av Bitten Schei i Mother Courage og Hilde Dalen i KREM, begge fra Senter for sosialt entreprenørskap og innovasjon. Vertskap er Hilde Magnusson fra Arbeiderpartiet.

Gina Lund er statssekretær i Arbeidsdepartementet.

Edvard Mæland fra Telemark er vara for Torbjørn Røe Isaksen i Høyre.

Karin Andersen fra SV er en politisk pioner innen feltet sosialt entreprenørskap. Hun har bidratt til at det er kommet noen økonomiske virkemidler. Hilde Dalen og Bitten Schei har invitert henne til å komme med innspill ved et Stortingsvalg, der mye er uavklart når det gjelder politisk makt om hvem som skal styre landet de neste fire år.

Selvutviklingssitater – en inspirasjon!

Inspirasjonssitater fra verdens ledende mennesker innen selvutvikling!


 

“Absorb what is useful, Discard what is not, Add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

    “Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom.”
— Viktor Frankl

    “Life isn’t about finding yourself. Life is about creating yourself.”
— George Bernard Shaw

    “The only journey is the journey within.”
— Rainer Maria Rilke

    “They must often change who would be constant in happiness or wisdom.”
– Confucius

    “We must become the change we want to see.”
– Mahatma Gandhi

    “We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act but a habit.”
— Will Durant

    “What lies behind us and what lies before us are tiny matters compared to what lies within us.”
— Ralph Waldo Emerson

“What we think, we become.”
– Buddha

    “What ever the mind of man can conceive and believe, it can achieve.”
— Napoleon Hill

Selvfølelsesindustrien

Hjelp din neste og du vil hjelpe deg selv!


Myte 1: Lav selvfølelse øker sannsynligheten for ulike former for anti-sosial eller kriminell adferd med misbruk av alkohol, dopmisbruk; misbruk av mindreårige eller ubeskyttet seksuell adferd. Sammenhengen er faktisk omvendt. Disse tøffe ungdommene med høy selvtillit er hemningsløse, risikosøkende hedonister. Selvfølelse beskytter ikke. Samtidig er det slik at det å bedrive slik adferd med tildels ubehagelige konsekvenser, kan føre til lavere selvfølelse.

Myte 2: Lav selvfølelse fører til fysisk eller verbal aggresjon. Tanken er at aggresjon (fx. mobbing) er en maske for mangle tro på seg selv og være  usikker. Nok engang viser dataene det motsatte. Det er narsissister eller de med overdrevent mye selvfølelse som  mest sannsynlig vil reagere med aggresjon når de ikke får det som de vil. Hvis du utfordrer deres oppblåste selvbilde kan du regne med et slag “i trynet”.

Ikke noe av dette dreier seg om å nedvurdere selvfølelse. Vi vet at de som har høy selvfølelse pleier å ha bedre helse, være lykkeligere, ha sterkere sisu, nå målene sine lettere, ha større sosiale nettverk og bedre evne til å utforske egne talenter. Saken er at du får til dette ved å hjelpe folk gjøre det bra på skolen (som jeg skrev om forrige gang), gjøre det bra på jobben og i sosiale sammenhenger. Hjelp dem til gode karakterer, forfremmelser og gode venner.

Gi dem tilbakemeldinger som i bunn og grunn er falske og de kan bli late og klare ikke å ta imot noen form for kritikk eller negativ tilbakemelding. Selvhjelpsindustrien gjør vondt verre. Den infantiliserer (unge) voksne og kaster bort våre ressurser. Folk trenger ros og oppmuntring for den innsaten de legger i å lære seg noe, å trene opp noe og i selvforbedring; ikke for å være supre, fantastiske og vidunderlige mennesker.

Per-Egill Frostmann

Makers by Chris Anderson -Insightful book!

THE NEXT PHASE OF MANUFACTURING


According to Wired magazine editor and best-selling author Chris Anderson, the world is on the cusp of the third industrial revolution, a revolution driven by what he calls desktop manufacturing. The first industrial revolution of the late 1700s, Anderson explains in his new book, Makers, saw the rise of factories and the migration of work from the farm to the cities; the second industrial revolution started in the 1850s with the invention of steam-powered ships and railroads. The information age has been called by some the third industrial revolution, but Anderson disagrees. An “industrial” revolution is about making stuff, he writes, and the information age, while revolutionizing the spread of information, has not redefined manufacturing in any significant way… until now.

A New Age of Manufacturing
Emerging desktop manufacturing technologies, combined with the global resource and reach of the Internet, is going to launch a new age of American manufacturing, just when America needs it most, Anderson writes. The new titans of manufacturing are not going to be the multi-national corporations with their plants spread across the world, but creative do-it-yourselfers, connecting with and using interactive online communities churning ideas, a desktop 3D printer for prototypes, and service bureaus and other “rental” manufacturing resources.

For Anderson, the author of the best-seller The Long Tail, the story of the third industrial revolution is personal. Anderson is not only a writer and editor, but also a do-it-yourself aficionado who has his own invention: a successful autopilot robot that flies model airplanes. But Anderson’s story is quite different from others.

To research potential design ideas, he launched an online open community on the Ning social network platform. “The site wasn’t just about me or my ideas,” Anderson writes. “It was about anyone who chose to participate… The site was soon full of people trading ideas and reports of their own projects and research.” Eventually, he designed his robot, bought the electronics from various sources, outsourced the building of the circuit boards, packed everything in his living room and immediately started selling his invention worldwide through the Internet. No patents, no search for a manufacturer and no licensing. The sourcing and manufacturing of his follow-up inventions, products in what was now a formal company called 3D Robotics Inc., were outsourced to a firm called Sparkfun until volume reached the level that required Anderson to open his own manufacturing plant.

More Than Technology
The third industrial revolution is about more than desktop manufacturing technology. As with the first two industrial revolutions, technology is only a starting point for the radical rethinking of organizations and work. Unlike traditional companies, no credentials are needed to get a “job.” Anyone with good ideas can get online, share them, and find collaborators and team members for their projects. Financing of startups is also evolving, again through the open social networking made possible by the Internet. At the website Kickstarter.com, “people post descriptions of their projects, and anyone can chip in to help,” Anderson writes.

Makers is a fascinating, inspiring description of what is happening today at the cutting edge of manufacturing and technology.

Source: Sundview Executive Book Alert

Fra frø til intraprenørskap

Endringer i samfunnet skaper nye trender, ikke minst på forbrukernivå. Kundebehovet er stadig i endring og det som er moro i morgen er ikke nødvendigvis det som trigger neste måned. Hvordan få ideene som florerer i bedriften til verdifulle innovasjoner?


Å lansere nye ting sjelden, som har manko på kvalitet og liten morofaktor for forbrukerne er ikke nødvendigvis veien å gå. Mange bedrifter ”blir ved sin lest” og bruker magefølelsen i forhold til nye innovasjoner, hvor ofte pengespørsmålet kommer før kreativiteten. Kontinuerlige analyser på forbrukertrender og kundebehov kan hjelpe bedrifter å innovere, men dette blir ofte for kostbart i lengden og kan fort bli nedprioritert.

Å skape rom for nytenkning gjennom åpenhet og eksperimenter kan nettopp være veien å gå for større bedrifter. Med kreativ vinkling og prosjektorganisering kan man lansere nye forretningsområder og samtidig unngå at det blir for kostbart før det hele ender i en stor flopp. Her er stegene vi i 3in.no kan anbefale:

Stegene går som følger:

    1. Check & plan – Jobbe med ideer og brainstorming. Hva er fakta? Hvor er vi nå? Er det noe i omgivelsene som vil påvirke dette potensielle forretningsområdet? Kan vi få mer innsikt fra våre forbrukere?
    2. Fakta og innsikt. Få superbrukere til å teste ut produktet og finne potensielle forbedringsområder… Har du ikke superbrukere? Gå ut på gata og finn dem. Få de til å gi deg gode tilbakemeldinger og eventuelt være med deg å utvikle produktet.
    3. Scenario – Lage ulike scenarioer som kan inntreffe og lage et problem ut av de. Hvordan kan vi løse dette på best mulig måte? På denne måten tenker man mer proaktivt og vil lettere møte problemer når de oppstår..
    4. Levere kvalitet raskt. På denne måten involverer brukerne seg raskere.
    5. Følge opp prosessen ved å kontinuerlig fokusere på kundeverdi, samt forbedre løsningen og prosessen fortløpende.

Steg to forklarer deg litt om hvordan du kan teste en forretningsmodell før du tar den i bruk, og sammen med steg tre får du innsikt i de mest risikofylte hypotesene i forhold til det nye produktet ditt. Ved å følge disse stegene kan du organisere minst mulig mennesker i starten av idéfasen og heller flere mot lansering av en potensiell salgseksplosjon. Du sparer da masse tid og penger og kan organisere mennesker på en mer produktiv og effektiv måte i forhold til innovasjon i bedriften.

Madeleine Øksnes, Redaktør 3in.no

Norge som Businesspartner?

Norge nyter i dag global velstand ved en ”dobbel Kina effekt”, som vil si at vi eksporterer varer dyrt og importerer dem billig. Kan denne velstanden virkelig vare evig?


Denne kronikken av utenriksminister Espen Barth Eide viser et bilde på hvordan Norge og kan bli en attraktiv businesspartner for andre land…

Skal UD drive business?

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...