Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Om innovative nyheter, nydeligheter og nybrottsarbeid!

Stortingspresidenten på Teknologirådets 20 års jubileumskonferanse Foto; InnoMag

Det er nå skarve 60 dager igjen til jul og vi antar du er så godt som ferdig med forberedelsene. Presangene ble sikkert kjøpt inn billig på salg i sommer og ligger allerede pent pakket, og alle får det de ønsker seg mest. Du vet selvsagt hvem som skal feire hvor og når, og er sikkert også godt i gang med å pugge julesangene. For andre, som oss, – blir det meste utsatt noen uker til. Uansett, denne helgen skal julelys tennes, klokka justeres og alle redde skremmes.

Og skremt er det jo lett å bli med mer eller mindre gale menn bak rattet både i en norsk ambulanse, i Santiagos presidentpalass og i det hvite hus. Vi håper ikke situasjonen i Chile utarter seg, men må innrømme at tankene går tilbake til overgrepene under Pinochets diktatur. Nå skal det sies at mediene har en lei tendens til å hause opp enkelte nyheter, mens andre og viktigere saker forblir ukommentert.

Som nyhetsmagasin eksponeres vi daglig for både gode og dårlige nyheter, store og små begivenheter. Det er mange som sloss om din oppmerksomhet. Vi overlater derfor til våre kompetente lesere å avgjøre hvilken kategori det faktum at FN’s bærekraftsmål i dag gjøres tilgjengelig på nordsamisk tilhører. Slik er jo som så ofte ellers avhengig av ståsted og interesser.

En klok mann sa engang at definisjonen på en fanatiker er en’ som er vilt opptatt av noe du selv ikke bryr deg døyten om.

Vi gratulerer uansett de som har ventet på at den nordsamiske oversettelsen av FNs bærekraftsmål nå er her, kun 4 år etter Paris møtet vedtok de 17 målene. Gladnyheter er også nyheter. Som våre politikere sier det; Det er viktig å gjøre ny viten raskere tilgjengelig 😊

Ukas opptur for vår del var nok Teknologirådets 20 års feiring i Lagtingsalen på Stortinget der Siri Hatlen som styreleder og Tore Tønnøe som direktør bød på både etiske dilemmaer, gode innlegg og marsipan bursdagskake. Teknologirådet ble opprettet for å identifisere viktige teknologiutfordringer og fremme debatt om de muligheter og konsekvenser som ny teknologi skaper – for samfunnet og for den enkelte. Blant de politikerne som var med å opprette Teknologirådet i 1999 var både Jan Tore Sanner og Øystein Djupedal, – og de ratter jo begge videre i god fart i retning fremtiden i viktige posisjoner.

Jubileumskonferansen ble kyndig rattet av leder for Stortingets tverrpolitiske teknologigruppe, Torill Eidsheim (H) og de 90 inviterte fikk mange gode innlegg. Ikke minst var stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen svært god i sin oppsummering der hun konkluderte med at teknologi verken er en velsignelse eller en svøpe, – den er både og!

Flere var også inne på det faktum at det handler egentlig lite om teknologi, men desto mer om mennesker, etiske utfordringer og ledelse. En av konklusjonene var derfor at vi trenger mer deling, mer åpenhet og større mot til å tørre å feile. Jonas Gahr Støre var i paneldebatten som vanlig klar og tydelig og foreslo at politikere i større grad burde nøye seg med å gi oppdrag til markedet og så få presentert ulike løsninger. Bra, Jonas!

Vi håper de som var tilstede tar seg tid til å lese ukas kommentar fra en av Norges beste på innovasjon, nemlig professor Tor W. Andreassen ved NHH. I innlegget skriver han om at jakten på konkurransefortrinn nå handler om å bruke teknologi og innovasjoner både for å kutte kostnader og skape nye verdier for kundene. Slike verdier kan skapes både i markedstilbudet og i forretningsmodellen. Du kan lese den her.

Et annet jubileum som feires nå er 75 års dagen for at russernes røde arme frigjorde Finnmark, – og derfor spår vi at spiondømte Frode Berg endelig frigis. Med både konge, statsminister og russisk utenriksminister på plass i Kirkenes tviler vi på at han rekker festen, men kanskje han rekker nachspielet…

En råkjører som også feiret sitt jubileum var Petter Solberg og i en alder av 44 år går han over i pensjonistenes rekker. Samtidig kjørte sønnen Oliver Solberg karrierens første VM-rally i Wales så “maktskiftet” var nydelig timet. Et artig poeng er jo at sønnen såvidt rakk å få førerkortet før konkurransen, – fordi 18-åringen strøk på teoriprøven i første forsøk. Slikt viser bare at det gjelder å ikke gi seg!

Det er mulig det er denne strategien skiforbundet også følger når de møter forslaget om 100 meter sprintlangrenn på rulleski i Las Vegas med et skuldertrekk. Trist med tanke på at langrenn er mindre poppis utenfor Norden enn bordtennis for svaksynte. Vår oppfatning er at et kreativt nybrottsarbeid for å skape oppmerksomhet i USA’s underholdningshovedstad burde jubles over og tas imot med åpne armer, ikke møtes med arrogante skuldertrekk…

Men det er ingen nyhet at skiforbundet ploger i retning fremtiden. Vi snakker tross alt om et forbund som var mot innføringen av olympiske vinterleker og sloss mot stafett. Dessuten var verken fellesstart eller noe så kjettersk som skøyting noe våre brave landsmenn i Norges Skiforbund kunne gå inn for – for ikke å snakke om kvinnelige skiløpere. I dette perspektiv blir det en ren kuriositet å nevne at verken kunstsnø, Bokløv’s famøse V-stil eller innføringen av alpine grener falt i god jord. Vi foreslår en mer proaktiv innstilling og tror ikke litt innovasjon og kreativt nybrottsarbeid betyr at enden er nær.

En av de som nok må betegnes som proaktiv nok er den selvutnevnte sjaman Durek Verett. Det er et paradoks at ukas nyhet er at den ikke helt fanatiske homoseksuelle “vaginaforskeren” med store tanker om seg selv går til angrep på norsk presse. Norsk media er i følge ham en gjeng mobbere og er kun ute etter å selge aviser, – og vi som trodde at Ari Behn var kontroversiell… Våre tanker går til Martha Louise som nok er i ferd med å oppdage hvilken pompøs posør hun har falt for. Ooops, nå er vi også blant mobberne, men vi tror Durek tåler det og ikke selger vi aviser heller. InnoMag er som kjent gratis og i motsetning til andre aktører skal vi forbli gratis. Det er vårt løfte til både Durek og alle dere andre som leser InnoMag.

Ukas innovasjonsblomst sendes Teknologirådet, Stortingets teknologigruppe og Tor W. Andreassen som alle står på for å sikre norsk konkurransekraft i årene fremover. Helt til slutt håper vi du bruker den ekstra timen i helgen godt. Har du ikke sett den romantiske science fiction-filmen HER er det et utmerket tips. Filmen har Joaquin Phoenix i hovedrollen og nydelige Scarlett Johansson i hovedrollen – uten at hun synes,- nybrottsarbeid det også!

Happy friday!

Ukas gründercase – gjør pensjon og forsikring enkelt!

Forsikring er kanskje ikke på toppen interessemessig, men det er penger å hente her også. Foto; Pixabay

Vi tok oss en prat med Stig Elsfjordstrand, en av gründerne og daglig leder i selskapet Innmeldt som er i ferd med å lykkes i et spennende marked.

I bygget på Lysaker er det hektisk aktivitet, men Stig setter seg likevel ned med oss når vi spør hva som driver ham og de andre i Innmeldt.

–  Målet for Innmeldt er å endre det norske Pensjons- og Personforsikringsmarkedet. Enhver nordmann skal kunne bli medlem hos oss, og da får vedkommende en liten «App» i lommen hvor alle dekninger er oversiktlig presentert og tilgang til flinke folk som gir objektive råd og bistand og som bistår noe skulle skje!

Vi skyter inn at pensjon og forsikring for de fleste nok oppfattes som lav interesse, – både for å provosere litt, men også for å høre hva Stig vektlegger. Vi får svar på tiltale;

– I Norge har ansvaret for egen pensjon endret seg fra å være trygt forankret i kollektive ordninger til at folk selv må ta ansvaret for sin egen situasjon. Dette har medført at mange henvender seg til sine arbeidsgivere for råd og støtte. Innmeldt ble stiftet etter initiativ fra tillitsvalgte som ønsket en tilknytning til en objektiv rådgiver som kunne ivareta deres interesser etter at de ble «Utmeldt» fra de tidligere kollektive ytelsesordningene.

Hvilken rolle har kundene hatt underveis i prosessen?

– Tidlige kunder har vært viktige. Det er innspill fra arbeidsgivere og deres ansatte som har gjort at Innmeldt etablerte nye digitale portalløsninger som gir individbasert informasjon og innsikt i bedriftens Pensjon- og Personforsikringsordninger. Vi fokuserer ikke på pensjons- og forsikringsprodukter, men viser konkrete erstatningsbeløp og årlige pensjonsytelser for den enkelte ansatte hvis ulike hendelser som skade, sykdom, dødsfall skulle inntreffe, eller hva de ligger an til i årlig alderspensjon. De ansatte vil også gjennom våre portalløsninger kunne se verdien av disse ordningene, altså «hva ville det kostet meg å kjøpe disse dekningene selv».

Dette høres jo bra ut, men hva er egentlig unikt med det dere tilbyr?

– Vi forsøker å gjøre pensjon og personforsikring enkelt å forstå for alle og enhver. Å gjøre det komplekse enkelt. Innmeldt har også utviklet en egen portal (HR portal) for bedriftens HR medarbeidere for å forenkle og kvalitetssikre oppfølgingen av bedriftens pensjons- og forsikringsordninger ved ansettelser, fratredelser og erstatningshendelser. Gjennom HR portalen vil den enkelte HR medarbeider overfor nye og eksisterende ansatte kunne vise verdien av bedriftens pensjons- og forsikringsordninger og sammenstille dette opp mot andre arbeidsgivere, spesielt i ansettelsesprosesser der den ansatte ofte fokuserer kun på lønnsbetingelser.

  • Vi har inngått et strategisk samarbeid med aktuarmiljøet Aksio som gjør oss i stand til å gjøre nødvendige kompliserte beregninger og prognoser, samtidig som vi legger vekt på å presentere beregningene enkelt og konkret overfor den ansatte.

 

  • Sist, men ikke minst erkjenner vi at de fleste likevel har behov for å kunne snakke med noen om disse temaene og har i tillegg til vår digitale plattform etablert et «supportsenter» som gir objektive råd både til bedriftene og deres ansatte.

 

Innmeldt er blant de nye selskapene som vet meget godt hva de driver med, – og selskapet selger ingen spare/forsikringsprodukter, men tilbyr objektive råd støttet av web-baserte portalløsninger basert på medlemskap med et fast årlig honorar. Med Pensjon- og Personforsikringskompetanse representert ved Erik Steenberg og Eiolf Stein, aktuarkompetanse fra aktuarselskapet Aksio, og med Stig Elsfjordstrand som bidrar med sin teknologibakgrunn har teamet utvilsomt mye å fare med.

På vei ut døren slår det oss at Innmeldt nettopp er en type nysatsning som har gode sjanser til å lykkes. Det blir spennende å følge de fremover.

 

3 spørsmål for deg som vil digitalisere forretningsmodeller

I en digital tidsalder kan jakten på konkurransefortrinn skje i oppstrøms- eller i nedstrømsaktivitetene. Mens det første handler om å bruke teknologi eller innovasjoner for å kutte kostnader, handler det siste om å bruke teknologi og innovasjoner for å skape verdier for kundene. Verdier kan man skape i markedstilbudet og i forretningsmodellen. Her skal jeg diskutere det siste.

Airbnb og Uber er kanskje de mest kjente bedriftene som tilbyr en gammel tjeneste på en helt ny måte og dermed utfordrer tradisjonelle hoteller eller drosje-selskaper uten å eie hoteller eller drosjer. Dette gir dem en lavere kostnadsbase og større fleksibilitet. Plattformselskaper har vokst frem innen en rekke områder og kan deles i to typer. De som formidler ledige biler, leiligheter, båter, etc (kapitalplattformer) og de som formilder ledig tid (arbeidsplattformer).

Fra både et investor og kundeperspektiv har plattform-modellen blitt svært godt mottatt med skyhøye verdifastsettinger (i alle fall før IPO) og kundetilfredsscore. Ikke unaturlig er det en rekke ledere av etablerte virksomheter som lurer på om de kan innovere sin virksomhet til å være et plattformselskap. Før man går videre kan det være nyttig å stille tre spørsmål:

Spørsmål 1:
Stammer verdiskapingen, slik kundene opplever det, fra data og informasjon eller fra fysiske aktiva?

I dag er vi ikke avhengig av papiraviser, videoleie, eller CDer får å få nyheter, se en film, eller høre på musikk. Alt kan digitaliseres og leveres via Internett til smarttelefoner eller nettbrett. For brukere av Google og Facebook kommer verdien fra informasjon. For Google og Facebook kommer verdien primært fra data om brukerne i form av hva de søker på, hva de «liker» og hva de deler. Denne kundeinnsikten kan de foredle og selge til annonsører som er villig til å betale store beløp for å treffe bedre med sitt budskap.

For energiselskaper, hoteller, eller flyselskaper som leverer verdier til kundene basert på vindmøller, bygninger, og fly, vil det være vanskelig å utvikle seg til et plattformselskap. De mest populære plattformselskapene er de som knytter kontakt mellom leverandører og kunder. Det vil si de gjør det lettere for kunder som søker etter informasjon eller ønsker å kjøpe av varer og tjenester. Formidlingsselskapet elskling.no knytter effektiv strømkunder med strømleverandører i jakten på den beste avtalen. Finn.no hjelper reisende med å finne de laveste fly og hotellprisene. Bookatable.comhjelper sultne kunder med å enkelt finne et spisested. Toogoodtogo.no kobler bakerier, hoteller, restauranter ol som ved stengetid har overskuddsmat som de kan tilby til kunder til en lav pris. Denne type modeller og deres verdiskaping er godt beskrevet i boken Connected Strategy av Nicolaj Siggelkow og Christian Terwiesch.

Spørsmål 2:
Er transaksjonene enkle og enkeltstående eller komplekse og avhengige?

Det er enkelt å definere når et kjøp/salg har funnet sted på nettet, når et hotellopphold begynner og slutter, når en film som er strømmet fra nettet er sett, eller hvor lenge noen leste på Kindle. Slike enkle veldefinerte transaksjoner er ideelt for digitalisering av kundefronten. Kundene kan på en enkel måte utføre de nødvendige oppgavene og alle er enige om når transaksjonen er avsluttet. Alt-mulig-selskapet Amazon.com er et proto-eksempel på denne type plattformselskaper.

Motsatt er det når et produkt eller en tjeneste er komplisert og består av en rekke trinn, operasjoner eller komponenter som er gjensidig avhengig av hverandre. Gitt dette vil det ta lang tid før en tannlegetjeneste, hjertekirurgi, eller flyproduksjon tilbys via an plattform eller gjennom et elegant og brukervennlig brukergrensesnitt. Riktig nok vil noen kunder kunne komponere sin egen PC med standard komponenter via en webside fra for eksempel DELL ved hjelp av et brukervennlig grensesnitt, men ikke alle hadde følt seg komfortabel.

Spørsmål 3:
Har virksomheten ledig kapasitet eller er ressursene knappe?

Å leie ut ledige rom, bil, hytte, eller båt, benytte et ledig sete i bilen, eller tilby fritiden og kompetansen til andre er eksempler vi kjenner igjen fra delingsøkonomien eller «on-demand» økonomien. Digitale plattformer har gjort det svært enkelt å koble de som har ledig kapasitet med dem som trenger kapasitet på en svært effektiv og brukervennlig måte. Før hang vi opp lapper om det samme på nærbutikken eller på lyktestolper i nabolaget. Det norske selskapet gelato.com svarer godt opp på denne problematikken. Ved å knytte kunder som har behov for å trykke for eksempel kataloger (for eksempel IKEA-katalogen) eller årsrapporter som skal brukes på ulike steder i verden med lokale trykkerier nær bruksstedet, utnytter de ikke bare ledig trykkekapasitet og sparer penger, men reduserer CO2-utslippene dramatisk.

Avslutning

Generelt ser vi at plattformselskaper vokser frem i markeder som ikke er tungt regulert enten pga gammel lovgivning eller fordi skadekostnadene for kundene og samfunnet dersom noe går galt er ubetydelige. Dette kan være en grunn til hvorfor vi ikke har sett så mange plattformbaserte banker, helsevirksomheter, utdanningsinstitusjoner, eller telekomselskaper. I disse bransjene må nykommere i tillegg gjøre store investeringer for å komme inn i bransjen og etablere et merkenavn.

En skjult bonus med digitale forretningsmodeller er at de får tilgang på store mengder kundedata som kan foredles og benyttes i kritiske kundeanalyser. Utfordringen her er at svært få virksomheter besitter den analyse kompetansen som skal til for gjøre kundedata til gull – et område for virkelig konkurransefortrinn.

Kronikken er skrevet av Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole

Om dugnader, bunader og nasjonalt stormannskap!

På toppen av Frankfurt jernbanestasjon står Atlas og holder verden oppe... Foto; Pixabay

Det går mot vinter. Om en uke skal vi nok en gang skru klokka tilbake, og det mangler slett ikke på sjefer som forsøker å skru tiden samme vei.

I det hele tatt fascinerer det oss hvor mye energi som brukes på å sloss mot fakta, argumentere mot utviklingen og kjempe omkamper. Energien trengs jo for å møte de endringene som treffer oss med økende hastighet. Med knappe 75 dager igjen til 2020 kan det være på sin plass å minne om at utviklingen en tredjedel av jordas befolkning er født etter at fyrverkeriet traff bakken ved inngangen til 2000. Tiden går fremover, ikke bakover!

Manglende evne til å ta inn over seg endringer er ikke et tegn på god ledelse. Har aldri vært det – og vil aldri bli det! Derfor er det trist å se når Viken’s ledere ikke vil lede, når Morgenbladets redaktør tror hun kan lede til tross for at medarbeiderne ikke lenger følger henne og når Trump virrer rundt og bedriver ledelse etter innfallsmetoden. Slikt minner ærlig talt mer om lidelse enn ledelse!

I USA sloss nå Trump for å unngå riksrett og i stedet for å agere ansvarlig, bruker han ressurser på å bevise at Joe Bidens sønn henter ut fordeler av å være i familie med den tidligere visepresidenten. Skal det være noe nytt? Det er nesten så vi klyper oss i armen. Er ikke realiteten at hans egen familie mer eller mindre styrer USA takket være Donalds tillit til egne avkom?

Denne uka har EU stått i fokus både i Oslo og Brussel. Her hjemme har LO’s største forbund, Fellesforbundet, nok en gang diskutert å skrote EØS avtalen. Det smerter oss at en fagforening bruker verdifull tid på slikt, i stedet for å gyve løs på de egentlige utfordringene arbeidslivet vil møte i tiden fremover. Vi hadde håpet de ville diskutere behovet for en nasjonal dugnad i form av et kompetanseløft. Det ville vært ledelse!

I Brussel fikk Englands statsminister Boris Johnson på plass en avtale, nå gjenstår det å selge opp sitt knefall for EU som en seier, og det håper vi han lykkes med. Vi tror det må godt salgsarbeid til for å overbevise engelskmennene om å godta den nye avtalen som egentlig er både dyrere og dårligere enn den de tidligere takket nei til.

En norsk dugnad som har gått de fleste hus forbi er vår rolle som «gjesteland» på bokmessen i Frankfurt (F-2019). Over 55 millioner kroner ble denne uka brukt, ukjent for de fleste kom over 30 av disse millionene fra felleskassa. Vi synes det er godt solgt, men dyrt kjøpt å selge inn en 30 millioners sponsorpakke som om vi har vunnet en mulighet.

Jan Kjærstad, en av Norges ledende forfattere pekte på dette i en Aftenposten kronikk allerede for et år siden; « Det blir et blendende fyrverkeri, en orgie i skryt, tryllekunster med mye røyk og speileffekter. Men når alt har lagt seg, kommer bakrusen … Det mest betenkelige ved hele F-2019 er demonstrasjonen av et lite lands stormannsgalskap».

Med royal hjelp i form av eget bok-tog, norske forfattere og byråkrater i bunad og feststas, 2000 tilskuere i salen og med kulturministeren på plass manglet det verken på skryt, stas eller stormannsgalskap i Frankfurt.

Kan vi forvente at andre norske næringer nå gis tilsvarende statlige dugnadsbistand?

I Romania spilte vårt fotball-landslag landskamp, og der var det enda flere tilskuere, og det til tross for at kampen egentlig skulle spilles for tomme tribuner. Kreative hoder hentet inn hele 30 000 barn på tribunene, og vi tror ikke engang de brukte statlige millioner på innsatsen. Den norske lag – og dugnadsinnsatsen ble likevel for dårlig og Norge må nok belage seg på å se EM fra sidelinjen (bokstavelig talt) også denne gangen.

I kategorien innovasjoner vi er litt usikre på om bør betegnes som fremskritt melder Samsung at de nå gjør det mulig å sende selfies til verdensrommet. Ved hjelp av en høytrykks heliumballong sendes en mobiltelefon opp til stratosfæren. Poenget er visstnok at flere enn bare astronauter skal kunne skryte av at deres selfie har verdensrommet og jorden som bakgrunn. Først ut er fotballproffen Zlatan Ibrahimovic, og han har jo  stratosfærisk selvtillit fra før av. Kreativt er det i hvert fall, og et tegn på at kampen om oppmerksomhet også endres og fornyes.

Uka bød også på den tradisjonelle slottsmiddagen for våre folkevalgte som allerede har rukket å jobbe i nesten tre uker. Med norske østers, elg fra Sikkilsdalen og multer fra Tamsøy trakteres de 190 gjestene med nasjonale godsaker før kong Harald holder sin tale. Du kan lese den her. Vår spreke 82 årige konge hadde overlatt bokmessen til Mette-Marit og kom direkte fra VM i seiling på Mallorca med en respektabel 15. plass i bagasjen. Vår seilerkonge fleipet i talen med at mange av de tilstedeværende politikere nok hadde kjent på følelsen av å få bommen i hodet i høstens valg. Et herlig ordspill på valgkampens store snakkis. I salen var det også kort mellom bunadene. En kreativ protest som begynte i 2005 for å vise våre folkevalgtes misnøye mot terningkast for kjoler og utseende. Vi nordmenn er på vårt vakreste og beste når vi samles i et nasjonalt mangfold, og tør å være kreative!

En annen dugnad vel verdt å applaudere er årets TV-aksjon som går av stabelen på søndag. Denne nasjonale dugnaden er også Norge på sitt beste, og den viser at vi godt kan konkurrere om gode saker, for eksempel hvilke lokalsamfunn gir mest. I år er det CARE’s arbeid for å gi kvinner mulighet til å tjene sine egne penger, bestemme over egen kropp og få sin stemme hørt. Vi oppfordrer alle endringsagenter om å støtte opp om denne gode saken.

Ukas innovasjonsblomst sendes Jan Kjærstad som tok belastningen med å rope et varsko mens en hel næring badet i oppmerksomhetsflomlyset 50 millioner gir, – slikt krever mot og integritet. Vi håper han deler blomstene med NRK og CARE som sloss for viktige endringer på tvers av nasjonale grenser i årets innsamlingsaksjon.

Happy Friday!

Silicon Valley i Oslo – verdien av global hub status…

Verdien av et godt nettverk og en god hub er enorm! Image by rawpixel at pixabay

TIRSDAG 22. OKTOBER kommer Eilif Trondsen til Oslo for å diskutere verdien av globale innovasjonssentre med noen av Norges ledende innovatører. I samarbeid med Silicon Vikings og Open Innovation Lab of Norway tror vi det blir en spennende aften viet verdien av gode nettverk.

Vi stiller spørsmålet «Has Silicon Valley lost its edge or is it still the leading hub for growth» og samler noen av Norges smarteste hoder for å svare.

Eilif utvandret fra Norge for over 40 år siden og har mer enn 40 års erfaring som forsker i SRI – tidligere Stanford Research Institute i sentrum av Silicon Valley. Han er en anerkjent forsker og rådgiver med et stort hjerte for kunnskapsdeling mellom Silicon Valley og Norge.

De siste 10 årene har han vært styremedlem i Silicon Vikings, som samler over 4000 medlemmer med tilknytning til nordiske land. Han er en ekte ildsjel som er opptatt av å bygge broer mellom Silicon Valley og norske innovasjonsmiljøer.

Tale Skjølsvik fra Oslo Met og Open Innovation Lab of Norway har tatt på seg vertskapsrollen.  Med flotte talere som CEO i Aker Biomarine, Matts Johansen som i fjor ble kåret til Europas mest innovative virksomhet og DNB’s Yngvar Ugland som nylig ble kåret til Norges 3. mest innovative virksomhet – og som nå har startet kontor i Silicon Valley som innledere etter Eilif får vi det norske perspektivet ordentlig på plass før det sparkes i gang en paneldebatt ledet av dyktige Tone Ringstad.

I panelet stiller både

  • Eilif Trondsen, Silicon Vikings
  • Matts Johanssen, Aker Biomarine
  • Tale Skølsvik, Oslo Met
  • Jennifer Vessels, Next Step
  • Yngvar Ugland, DNB
  • Steinar Korsmo, Seed Forum

Arrangementet er gratis, åpent for alle og finner fysisk sted på Oslo MET og varer fra 17.00 – 21.00

Du kan lese mer om arrangementet her; http://bit.ly/35gI9Mg

 

Jakten på “ikigai”

Hvordan kan en av hemmelighetene bak de lange livene til øyboere på Okinawa brukes for å utvikle en forretningsmodell?

På Okinawa – den største av de japanske Ryukyu-øyene – har innbyggerne høy livskvalitet og er i verdenstoppen på forventet levealder. Noen mener at dette er takket være dietten, andre mener at årsaken er ikigai.

 

En lidenskap, en misjon, et kall og et yrke

Ikigai er japansk og betyr ganske enkelt “a reason of being”. Med definisjonen følger det et verktøy bestående av fire overlappende sirkler som illustrerer ordets mening og bestanddeler.

Foto: Forbes.com

Ordet får sin mening i krysspunktet av de fire sirklene og innebærer at man har en grunn til å leve når følgende elementer er en del av hverdagen:

  • Noe man elsker å gjøre (lidenskap)
  • Noe man er god til (profession)
  • Noe som gjør verden til et bedre sted (mission)
  • Noe man kan leve av (vocation, her forstått som et kall.)

Isolert er ikke komponentene nok til å skape en mening med tilværelsen, men satt i sammenheng fungerer de som retningslinjer i livet såvel som i modellen.

Din lidenskap er ikke mer enn en hobby dersom det ikke også gir deg inntekter eller har en effekt på verden der ute.

Ditt store kall blir et tomt skall dersom du ikke liker det du gjør og heller ikke gjør det særlig bra.

Selv om du er blant de beste på det du gjør og får godt betalt for å gjøre det, kan det føles tomt, meningsløst og kjedelig hvis du ikke ser verdien av arbeidet du gjør og tiden du bruker på det i den store sammenhengen.

Og du som jobber utrettelig for å gjøre verden til et bedre sted og kjenner at du elsker å gjøre det du gjør, kommer antageligvis likevel en dag til å snuse på fortvilelsen hvis du ikke greier å leve av det, og heller ikke føler at du egentlig mestrer det.

Det kreves riktignok en god porsjon selvgransking, refleksjon og eksperimentering, og det er som regel ikke gjort over natten, men underveis vil din mening utfolde seg.

 

Et interaktivt og holistisk perspektiv

I det tette samspillet mellom elementene er modellen svært interaktiv og skaper et holistisk bilde av meningen med livet. Modellen er lett overførbar og kan brukes i forbindelse med så mangt, deriblant lederskap, motivasjon og utvikling. Ikigai kan dermed fungere som et kompass for å navigere både personlige avgjørelser såvel som karrierevalg.

 

Nyttig verktøy

Friedrich Nietzsche skal ha sagt at “den som har et ‘hvorfor’ å leve, kan utstå et nesten hvilket som helst ‘hvordan'”. I Viktor Frankls berømte bok “Man’s Search for Meaning”, konkluderer forfatteren med at menneskets søken etter mening er den sterkeste drivkraften vi har, om enn i et noe ekstremt tilfelle. I Frankrike snakkes det om et raison d’être, og i coaching blir man som regel utfordret til å se på livet i et større perspektiv i jakten på noe som er større enn en selv.

Vi hevder ikke å være først ute med å peke på verdien av å finne en mening med livet, men i en tid hvor mange mener mye om mangt, kan muligens japanernes tilnærming være et nyttig verktøy for å ta et steg tilbake, eventuelt noen steg frem, og tenke litt over din egen ikigai.

Denne kronikken er hentet fra Paal Leveraas Tirsdag Morgen blogg – og vi syntes den var vel verdt å dele med deg som InnoMag leser.

Ny utfordrer på banen i Telecom sektoren

Foto: Lin K. Moland
Bransjeveteran og tidligere Tele2-toppsjef Arild Hustad blir styreleder i det nye mobilselskapet Nortel

«Det er alltid behov for selskaper som kan utfordre de to dominerende teleaktørene i Norge, og jeg er overbevist om at Nortel har det som skal til: Et konkurransedyktig produkt for små og mellomstore bedrifter og et imponerende team som har gjort dette før,» sier Arild E. Hustad.

Nortel ble lansert for to uker siden, og som første selskap i Norge tilbyr selskapet grenseløs databruk til én fast pris. Prisen er lavere enn det Telenor og Telia tar for sine større datapakker i dagens bedriftsmarked.

«Arild Hustad er en av den norske telebransjes veteraner med erfaring fra innsiden av begge de to store aktørene vi skal hente kunder fra – og som sjef for utfordrersuksesser som Network Norway og Tele2,» sier Christian Pritchard, administrerende direktør i Nortel.

Tror datapakkene forsvinner

De siste årene har Hustad vært adm. direktør i Link Mobility, en leverandør av mobilkommunikasjonsløsninger, og før det har han bygget opp utfordreren Tele2 i Norge, som i 2014 ble kjøpt av Telia.

Hustad har også erfaring fra Telenor både i Norge og internasjonalt, British Telecom, som adm. direktør i Telecom Management Partner og deretter Network Norway.

Han har stor tro på Nortels satsning på grenseløs data, fordi dagens datapakke-jungel er ugjennomtrengelig, skaper byråkrati og fører til ekstrakostnader for norske bedrifter.

«Norge ligger langt bak andre nordiske land, både på databruk og pris pr. GB. De store aktørene i markedet har ikke maktet å levere en liknende løsning – og det kan det være mange årsaker til. Én årsak kan være at det har vært veldig lønnsomt å ta seg godt betalt for dagens pakkeløsninger,» sier Arild Hustad.

«Sterk etterspørsel»

I tillegg til Hustad kommer Ivar Nesset, tidligere Ship Equip-sjef med erfaring fra Netcom og i dag seniorrådgiver og partner i Converto, samt Stian Bang, daglig leder og medgründer i IT-konsulentselskapet Avento, inn i Nortel-styret.

Gründer Christian Pritchard har selv bygget opp Mobitalk, som i 2016 ble solgt til Phonero og som i dag er en del av Telia. Med på Nortel-laget er også Kristian Renaas, som ledet Telias bedriftsmarked.

Nortel, som har en avtale med Telenor som sikrer markedets beste dekning, konsentrerer seg om selskaper med mellom 5 og 300 ansatte.

«Vi har opplevd sterk etterspørsel i de første ukene, hvor tilbakemeldingen er at mange er lei av tomme datapakker. Nortel skal ha markedets mest attraktive løsning for små og mellomstore bedrifter, og med et nytt styre på plass er vi enda bedre rustet til å ta opp kampen med teleduopoloet,» sier Christian Pritchard.

Innholdet er hentet fra en pressemelding fra Nortel

Om torpedoer, EXIT’er, investeringer og Nobel priser!

Betydningen av å dele data på innovativt vis stiger! Bilde; Pop & Zebra, Unsplash

NRK har hatt suksess med TV serien om fire drittsekker som selges inn som finansfolk og investorer, – over 600 000 nedlastinger hadde fortjent en bedre og mer positiv historie enn det vi blir servert.

EXIT har lite å fare med, det har dessverre blitt en spinkelt konstruert fiksjon som ødelegger for mange hardt arbeidende finansfolk. Det festes mindre og investeres mer enn NRK har fått med seg!

Samtidig har den stadig mer lysskye milliardæren Kjell Inge Røkke denne uka blitt utsatt for en skittentøyvask i offentlighetens flomlys. Vi har stor respekt for hva Røkke har fått til i norsk næringsliv, men innser samtidig at halve Norge husker at Se og Hør-reporteren Håvard Melnæs ble truet på livet fordi han skrev noe Røkke ikke likte. I tillegg truet han den kvinnelige VG reporteren Sigrun Bådsvik med bank da hun skrev en sak om Røkkes sønn for lenge siden. Vi tror likevel at Røkke er altfor smart til å bruke torpedoer, men drister oss til å anbefale milliardæren fra Molde en investering i et kurs i sinnemestring?

Uka markerte også EXIT på 13 års virke som konsernsjef i Agder Energi for Tom Nysted, – og det var hyggelig å få anledning til å være med å takke av en av Norges beste og mest innovative ledere. Han fikk med seg en rekke flotte taler, ikke minst fra professor Jørgen Randers, den påtroppende konsernsjefen Steffen Syvertsen, Frank Håland og fra Torbjørn Jagland. Den tidligere statsministeren som nå har vært pensjonist i tre uker syntes det var på sin plass å ønske velkommen etter. Sørlandets og hele Norges store countrystjerne Bjøro Håland sparket det hele i gang og den rykende ferske pensjonisten avsluttet det hele sporty nok med å synge sammen med Agder Energis huskor med det betimelige navnet Volt & Watt. To av Norges beste ledere gjennom en årrekke har dermed gått over i pensjonistenes rekker på kort tid. Vi håper at Rune Bjerke og Tom Nysted fremover lar andre ta seg av syngingen og heller investerer sine betydelige ressurser i å bistå norske endringsagenter i tiden fremover!

Jagland gjorde iren Oscar Wilde’s ord til sine da han sa at økt alder normalt medførte økt visdom, men Det var også ganger han mente å kunne konstatere at alderen kom mutters alene!

Det var for øvrig samme ire, som nok må sies å ha inspirert Donald Trump. Vi tenker da særlig på sitatet “To love oneself is the beginning of a lifelong romance” Som rant oss i hu da vi leste en av ukas twittermeldinger fra “humoristen” i det hvite hus. Den tidligere Reality TV stjernen planlegger åpenbart ikke for en rask EXIT og kunne glede sine fans og oss andre med at han er et“stable genius” med “infinite wisdom”. Tør vi anbefale en investering i en psykologitime eller ti?

Trump har jo også sørget for å få seg selv nominert til Nobels fredspris, – og etter at svenskene tidligere i uka ga litteraturprisen til Peter Handke som for noen år siden holdt hylningstale i Milosevics begravelse var det godt å få konstatert at så gal er ikke verden. i Heller ikke 16 år gamle Greta Thunberg fikk prisen, som mange trodde, istedet gikk Nobels fredspris for 2019 til Etiopias statsminister Abiy Ahmed Ali som har sagt farvel til konflikt og istedet investerer i fred.

Andre som investerer har gjort det i data, – og det har de gjort på måter som har medført at hele Norge i dag kan høste konkurransefordeler. Vi tenker på dyktige ledere og datafolk i Brønnøysundregistrene, Skatteetaten og SSB som for mange år siden gikk sammen og skapte Altinn. Torsdag denne uka satte Norstella fokus på datadeling som en undervurdert ressurs, – og med toppnavn som Sigrun Vågeng fra NAV, Skattedirektør Hans Christian Holte, statssekretær Paul Chaffey, Inga Bolstad som leder Arkivverket, Per Myrseth i DNVGL, Bodil Rabben i direktoratet for e-helse, Kristin Weidemann Wieland i KS og Knut Bjørgaas i DIFI blant flere ble det en positiv formiddag viet visjonen om en’ offentlig sektor.

En digital offentlig sektor er også navnet på strategidokumentet som regjerningen lanserte den 11. juni i år. Paul Chaffey var som vanlig dyktig til å formidle målene og avsluttet med å selge opp dokumentet nesten som om boka var en Jo Nesbø thriller. Vi har lest blekka, og noen thriller er det ikke, men vi triller likevel en 5’er i terningkast.  Hvis du skulle være blant de som ikke har fått med deg strategien, anbefaler vi å laste ned dokumentet her. Konklusjonen om at vi må bli flinkere til å dele og gjenbruke mer offentlige data er viktig. Det er også målet om at digitalisering i offentlig sektor samtidig skal bidra til økt verdiskaping for næringslivet.  På den måten skaper vi en bærekraftig investering for fremtiden!

Konsernsjefer som tør fortjener blomster, derfor får Tom Nysted ukas innovasjonsblomst. Blomster fortjener også offentlige ledere som har sett delingslyset, og derfor sender vi innovasjonsblomst også til arrangørene av Data er ikke gull – ennå konferansen, nemlig Norstella og Skatteetaten.  Vi håper de deler blomstene med alle de dyktige talerne som villig delte av sine erfaringer og pekte i samme retning. Sammen ble de smartere enn hver for seg, – og slik skapes kombinatoriske innovasjonsgevinster!

Happy Friday!

Vitability – Spennende helse og matplattform som leverer!

Anders Dreyer - glad ScaleUp med mye energi

Det blir stadig tydeligere at vi må ta bedre vare på miljøet og naturen. Det er også klart at vi må ta bedre vare på vår fysiske og mentale helse. Her ligger det åpenbare muligheter for dyktige entreprenører som tør å satse.

En av de som satser er Anders Dreyer, som daglig leder i selskapet Vitability AS har han tatt mål av seg til å gjøre det enkelt å velge en sunn livsstil, og derfor har selskapet han startet for knappe to år siden nå lansert handelsportalen natur.no.

Vi møter en engasjert entreprenør som brenner for det han holder på med. Før vi rekker å spørre om hans planer for selskapets vekst ser han skeptisk på journalistens medbrakte IsTe og tar selv en slurk renset ionisert vann.

– Alt vi gjør mot naturen kommer tilbake til oss og vi trenger sårt gode kanaler som hjelper oss med å finne ren mat og produkter som bygger opp helsen vår og skaper bærekraftige kretsløp. Alt for mye av det vi putter i oss i dag koster oss energi, i stedet for å gi oss energi, sier han.

…og det er årsaken til at dere nå drar i gang natur.no i tillegg til altshop.no som dere allerede har?

– Ja, Natur.no er for alle som velger sunt og bærekraftig. Alt i sortimentet er naturlige råvarer med hovedfokus på økologisk. Vi har investert tungt i en svært skalerbar netthandelsplattform og støtter lokal kvalitet og gjør valget enkelt og trygt for våre mange kunder. Natur.no drives av en lidenskap for sunne, rene og bærekraftige produkter.

– Vi ønsker å være våre kunders prefererte handelsplattform som er trygg, enkel og med utfyllende informasjon. Utviklingen det siste året har vist oss at det er god plass mellom kolonial.no og helsekost segmentet. Som en norsk scale up skaper vi balanse og styrke i samfunnet, – samtidig som vi støtter miljøarbeidet og bærekraftig utvikling, smiler en fornøyd daglig Leder til InnoMag’s utsendte medarbeider.

Fra startup til scaleup!

Du sier at selskapet allerede anser seg som en scaleup, er ikke det vel raskt?

– Nei, det synes jeg ikke. Vi omsatte allerede det første året for over 4.5 Millioner og har også en svært høy gjenkjøpsratio. Vi har dessuten fått på plass et profesjonelt styre med tung kompetanse og øker salget for hver måned. Markedet er der og vi har produktene, det som nå trengs er å skalere veksten på en god måte.

Hvem er kundene deres?

– Våre kunder er hovedsakelig kvinner mellom 25 til 55 år som handler inn for familien, men også i økende grad menn som er interessert i å bevare en sunn livsstil og miljøet. Vi ser en voksende trend av bevisste kunder som ønsker sunne og bærekraftige valg. For disse er vi det naturlige valget!

Hva skiller dere fra andre aktører i markedet?

– Vi går i motsetning til mange andre ikke på kompromiss med våre kvaliteteskrav! Her velger vi nøye kun de reneste og sunneste varene. En utfordring i markedet er at det er lov å markedsføre nesten alt som NATURLIG, derfor blir mange lurt. Vi brenner for det vi holder på meg og gjør jobben med å sortere bort det som ikke holder mål, slik at våre kunder kan være 100% trygge.

I tillegg har vi investert mye i å få på plass en teknologisk løsning som i praksis er den samme som aktører som både Nike, Ford og Canon benytter. Vissheten om at vi ikke trenger å bytte system etterhvert som vi vokser gjør at jeg sover godt om natten!

Så du ser lyst på fremtiden for Vitability’s del?

– Definitivt! Vi eksekverer på en strategi som inkluderer flere spennende lanseringer i løpet av de neste 3-12 månedene og ambisjonen er å omsette for over 100 millioner om noen få år. Vi tror vi kan være med å endre mat & helse industrien i tiden fremover og gleder oss!

– Behovet for, og ønsket om bedre helse, mer energi, mer velvære og lengre liv er enormt, og vi har gode svar på hvordan vi kommer dit, avslutter entreprenøren med trøkk før han gir InnoMag’s utsendte en pose med sunt sukker og takker for praten.

 

InnoMag gjør oppmerksom på at ansvarlig redaktør i Innomag har investert i selskapet.

Thomas Hylland Eriksen vinner Akademikerprisen 2019

– Som forsker sitter man mye alene og er usikker på om noen bryr seg om det man jobber med. Å vinne denne prisen betyr at andre synes det jeg gjør er interessant og har en verdi. Det er en veldig stor oppmuntring og gjør at jeg får lyst til å fortsette, sier Hylland Eriksen.

Siden 2008 har Akademikerne delt ut Akademikerprisen til personer som har utmerket seg med sin forskning og kunnskapsformidling. Årets pris går til den kjente sosialantropologen, forskeren og samfunnsdebattanten.

Verdig vinner

– Den offentlige samtalen hadde ikke vært den samme uten Thomas Hylland Eriksen. Hans forskning og engasjerte formidling gjennom flere tiår gjør ham til en svært verdig vinner av Akademikerprisen, sier juryleder Merete Nilsson.

Engasjement og vilje

Akademikerprisens jury fremhever at Thomas Hylland Eriksen har bidratt til økt innsikt i temaer som globalisering, nasjonalisme, identitet og etnisitet. Han har også markert seg med sitt arbeid på klima og miljø. «Forskningen illustrerer på en god måte verdien av samfunnsvitenskapen i vår tid, nemlig overblikket og se trender i en sammenheng», skriver juryen.

–  Store endringer starter gjerne i det små. Jeg tror engasjement nesten alltid kommer av noe vi har følt nært oss. Noe vi har opplevd selv som opprører oss. Jeg tror ofte vi undervurderer hva folk flest kan få til når engasjementet og viljen er stor nok, sier Hylland Eriksen.

Begynne i det små

Hylland Eriksen ble professor ved Universitetet i Oslo allerede som 33-åring. Gjennom hele karrieren har han vært opptatt av at vi må begynne i det små for å løse store utfordringer. Sånn bør vi også jobbe med klimakrisen, mener han. Derfor må vi snakke mer om «miljø» fremfor «klima».

– Klima handler om ting som er langt borte – om regnestykker for utslipp folk flest ikke forstår. Klima blir for abstrakt for folk og gir avmaktsfølelse. Jeg alene kan for eksempel ikke redde Grønlandsisen, men jeg kan kanskje redde bekken eller skogholtet i mitt nærområde, sier han.

Prisutdelingen finner sted under Akademikernes høstkonferanse Kunnskap for grønn vekst 17. oktober kl 08.30-12.00 i Hotell Christiania Teater i Oslo. Statsråd for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø, skal dele ut prisen.

Pressemelding, Akademikerne

Her er Norges mest attraktive arbeidsplasser – Young Professional Attraction Index 2019

YPAI rangerer de 50 mest attraktive selskapene i Norge, og de 50 mest attraktive selskapene i segmentene unge arbeidstakere med IT-bakgrunn, teknologi-bakgrunn og økonomi-bakgrunn.

Kåringen av landets beste arbeidsplasser baserer seg på tre faktorer; arbeidsgiverens rykte; arbeidsgiverens opplevde fremgang i markedet; og om respondentene ønsker å jobbe hos arbeidsgiveren eller ikke. Undersøkelsen er gjennomført på bakgrunn av faktorer målgruppen selv har kommet frem til. 1153 personer svarte på undersøkelsen i Norge.

DNB danker ut Google

En fersk undersøkelse viser at teknologigiganten kan møte konkurranse i kampen om IT-hodene i Norge. Unge arbeidstakere med IT-bakgrunn mener nemlig at DNB er en mer attraktiv arbeidsgiver enn Google. Det kommer frem i Young Professional Attraction Index (YPAI), den årlige undersøkelsen fra Academic Work. YPAI kartlegger unge arbeidstakeres syn på norske arbeidsgivere; og kårer Norges mest attraktive arbeidsplass.

– Google er en populær arbeidsplass, som også i år havner øverst blant de mest attraktive arbeidsplassene i landet. Det nye i år er at for første gang har noen klart å vippe dem av tronen på deres «egen hjemmebane». Blant unge arbeidstakere med IT-bakgrunn, er DNB den store vinneren, sier Mads Wildhagen, norsk markedssjef i Academic Work.

Fokus på IT

– Å drive bank i dag handler minst like mye om teknologi og IT som det handler om lån og innskudd. Vi har store ambisjoner om å være ledende digitalt og levere nye løsninger som gjør hverdagen til kundene våre enklere. Da må vi ha de beste tech-hodene som er å finne. Vi har gjort mye for å bygge nettverk og tiltrekke oss IT-talenter, gjennom f.eks. hackatons og graduate-ordninger. Denne tilbakemeldingen fra unge studenter er utrolig motiverende for å fortsette dette arbeidet, sier HR-direktør i DNB Kari Bech Moen.

Godt arbeidsmiljø og gode kolleger avgjørende

Topp-plasseringene betyr at både DNB og Google klarer å imøtekomme faktorene som de unge anser som aller viktigst når de skal velge arbeidsgiver.

I 2019 er gode kolleger og godt arbeidsmiljø den overlegent viktigste faktoren. Det svarer hele 75 prosent ifølge årets YPAI-undersøkelse.

– For å tiltrekke seg de beste talentene er det viktig at norske virksomheter er bevisst på hva som skal til for å oppfattes som attraktiv. Konkurransen om denne gruppen arbeidstakere er beintøff, og unge er helt klare på hva de vil ha, sier Wildhagen.

Ikke nok å bygge merkevare

Etter gode kolleger og godt arbeidsmiljø (75%), er karriere- og utviklingsmuligheter (58%), og utfordrende og varierte arbeidsoppgaver (55%) de viktigste faktorene en arbeidsgiver kan bidra med for å tiltrekke seg målgruppen.

I motsatt ende av skalaen sier 8 prosent at selskapenes sosiale ansvar er den viktigste faktoren. Heller ikke selskapets rykte (16%) eller tilrettelegging for innovasjon og nyskaping (17%) når opp dersom målet er å tiltrekke seg ung velutdannet arbeidskraft.

– Unge ønsker å ha det gøy på jobb og det er viktig at norske arbeidsgivere tilrettelegger for utvikling både horisontalt og vertikalt. Karriere er ikke ensbetydende med horisontal stigning i gradene – men unge vil kjenne at de utvikler seg og trives på jobb. For arbeidsgivere er det ikke nok å bygge kjennskap til varemerket eller produktene. De må bygge et godt arbeidsmiljø, og fortelle omverden om dette. Da kan de tiltrekke seg de beste unge hodene, sier Wildhagen.

Academic Work presenterer hele undersøkelsen i et frokostseminar på Odeum kino fredag 11. oktober.

Dette er de ti mest attraktive arbeidsplassene blant unge arbeidstakere i Norge 2019:

1. Google

2. Tesla

3. Microsoft

4. Finn.no

5. Yara

6. Sintef

7. Apple

8. DNB

9. PWC

10. Bouvet

IT-indeksen (mest attraktive arbeidsplasser blant unge med IT-bakgrunn)

1. DNB

2. Google

3. Microsoft

4. Schibsted

5. Tesla

6. Tine

7. CISCO

8. Bouvet

9. Visma

10. Norges Bank

Teknologi-indeksen (mest attraktive arbeidsplasser blant unge med teknologi-bakgrunn)

1. Google

2. Aker Solutions

3. Sintef

4. Kongsberggruppen

5. Apple

6. AF Gruppen

7. Multiconsult

8. CISCO

9. Microsoft

10. Tesla

Økonomi-indeksen (mest attraktive arbeidsplasser blant unge med økonomi-bakgrunn)

1. Nordea

2. Sopra Steria

3. Google

4. Apple

5. Sparebank1

6. Microsoft

7. DNB

8. IKEA

9. Finn.no

10. Tesla

Young Professional Attraction Index (YPAI) er utarbeidet i samarbeid med Kantar TNS.

Pressemelding, Academic Work

Om vinnervilje, veteraner og Viken-værhaner!

Vinnervilje! Foto; Pixabay

Oktober er i gang!

Samme uke som mange nordmenn tar seg noen høstferiedager og de første snøstengte veiene dukker opp, avslutter våre stortingsrepresentanter det som må være Norges lengste sommerferie.

Onsdag var det høytidelig åpning av det 164. storting,  – og de 165 representantene fant sine plasser i landets mektigste sal. Dagen var preget av mye “promp og prakt” for å sitere en journalistkollega som for noen år siden var litt uheldig med tastaturet. Hvilke saker folkets valgte gleder seg mest til vites ikke, men vi er villig til å vedde på at trontalen IKKE er høydepunktet.

Talen ble som vanlig fremført av kongen, og han er jo egentlig en humorist med glimt i øyet. Dessverre er talen noe av det tørreste som serveres på våre breddegrader, og det er kanskje OK. Regjeringens programerklæring fremføres breddfull av fakta og bunnskrapt for gode retoriske poeng, snert og humor. Det er bare å konstatere at vår konge fikk lite å jobbe med, – så det var fullt mulig å sovne underveis.  Neida, vi sovnet ikke, men tankene vandret når sant skal sies til historien om den store engelske språkkonkurransen, der utfordringen for de 100 finalistene var å uttrykke fred, lykke og ro uten å bruke for mange ord.

Han som vant konkurransen skrev….”Min kone sover.”  Ikke bare vant han førsteprisen, Han fikk visstnok også stående applaus fra de 99 andre deltagerne.

Vi vet ikke om det er applaus som venter sjefen for planetarisk vitenskap i NASA, Jim Green, eller vanære. Uansett har han i et oppsiktsvekkende intervju med den britiske avisen The Telegraph denne uken hevdet at NASA snart vil kunngjøre at man har funnet sikre tegn til intelligent liv andre steder i rommet – men at menneskeheten kanskje ikke er klare for det…

Her på huset håper de fleste at man snart også finner tegn til intelligent liv i det hvite hus, – det har ikke vært en enkel oppgave de siste 3 årene!  Trump er likevel nominert til Nobels fredspris av de to FRP veteranene Christian Tybring-Gjedde og Per-Willy Amundsen. Vitner ikke slikt om en aldri så liten brist på vurderingsevnen?

Karsten Warholm oser derimot av vinnervilje og hentet i knallvarme Doha VM gull nummer to.  Han starter knallhardt og holder helt i mål. Det er bare å ta av seg hatten, – den tidligere 10-kamp kjemperen fremstår som en vinnerskalle av dimensjoner. Vanvittig imponerende!

Det nye storfylket Viken derimot må sies å ha fått en dårlig start. Arbeiderpartiets Tonje Brenna som nettopp er valgt til fylkesrådsleder i den nye Viken foreslo å legge ned hele greia. Det gjør de, til tross for at Stortinget har vedtatt å opprette regionen. Kort oppsummert holdes 1,2 millioner nordmenn for narr av politikere som egentlig ikke vil at arbeidet de er satt til å gjøre skal lykkes. Makan til mangel på vinnervilje og forståelse for at fremtiden må bygges, ikke diskuteres sønder og sammen – skal man lete lenge etter. Som Nettavisens redaktør Gunnar Stavrum skriver er et mulig scenario nå at Viken opprettes, legges ned og gjenopprettes om noen få år. Viken fortjener bedre enn å ledes av politikere med retningssans på nivå med værhaner. Håpløst.

På teknologifronten melder Amazon at kunder av deres smarte høyttaler Echo nå kan bytte ut Alexa’s stemme med Pulp Fiction stjernen Samuel L. Jackson for 99 cent pr måned. Det åpner seg et nytt marked for gamle filmstjerner, og personlig gleder vi oss til det er mulig å få Clint Eastwood og hans «Go Ahead – make my day» kommentar. Vi har sagt det før, alt som kan bli digitalt vil bli digitalt!

La oss avslutte med å peke på at det nok blir billige syden reiser fremover. Etter forrige ukes konkurs er over 700 000 senger sluppet fri på markedet bare i Spania. Ringvirkningene er store og for mange destinasjoner er 25% av omsetningen borte over natten, – og i følge sjefen for Spanias turistråd vil over 500 hoteller måtte stenge. Ville du og din virksomhet tålt at 25% av omsetningen ble borte over natten? Slike slag krever vinnervilje og innovasjonskraft, ikke retningsløse diskusjoner!

Happy Friday!

 

 

Er strategi klar for disrupsjon?

Vil strategi feltet utsettes for disrupsjon, på samme måte som Kodak, Blockbuster og bilbransjen? Ja, mener serie-gründer Christian Rangen. Han står bak Strategy Tools, et nytt norsk strategi-teknologiselskap.

Vi i Innomag tok en prat med den erfarne innovatøren som internasjonalt også er en etterspurt foredragsholder…

Den høyreiste Stavanger patrioten som også er en ivrig surfer med en forkjærlighet for Brasil’s bølger går høyt ut når han beskriver sin siste start up, – og vi spør litt småprovoserende om ikke strategi handler mer om gule lapper enn flotte verktøy..

– Ja Truls, det er riktig, men så bygger også Strategy Tools på en veldig enkel idè. Strategifaget, slik vi kjenner det, vil bli ‘disrupted’ på samme måte som alle andre bransjer. Det skulle da også bare mangle. Hvorfor skulle dette unngå endring, når alle andre bransjer blir utsatt for disrupsjon. Det har bare vært et spørsmål om tid. Vi tror den tiden har kommet nå, og endringene er primært drevet av teknologi og data.

Dette må du forklare litt grundigere…

– La oss trekke parallellen til fotobransjen. Det var ikke bare Kodak og Fuji som ble utsatt for et nytt konkurransebilde. Det var en total omveltning i produksjons- og verdiskapningslogikken i bransjen. Nye teknologier muliggjorde nye kundeatferder. Foto ble flyttet fra «ekspertene» til «folket» og forbrukere, digitale forbrukere knipser, snapper, bruker og deler i dag bilder på en helt annen måte.

– strategifaget har tre historiske krefter vært førende. Først, fokus har vært på etablerte bedrifter, i tillegg har strategi tradisjonelt vært lukket, hemmelig og forbeholdt toppledelsen. Sist, men ikke minst viktig har den dominante modellen innen strategi consulting vært body shop modellen, hvor konsulentselskapene leverer personer og timer.

.. og du sier at alt dette nå endres?

Ja, disse tre kreftene er historie! Strategi, endring og transformasjonskraft er nå viktig for alle organisasjoner, fra startups til DNB til NAV til klynger og økosystem.  Gjennom mitt faglige arbeid har vi utviklet over 50 nye strategiverktøy, bygget for en ny generasjon strategisk tenkning.

En ny generasjon forventer dessuten åpenhet, innsikt, deling og trenden er at strategidokumentene forenkles og flyttes fra styrerommet til digitale plattformer. For det tredje, konsulentene vil erstattes av teknologi. Det skrives mye om dette internasjonalt, og vi ser allerede digitale løsninger, AI-løsninger, skybaserte løsninger som nå kan erstattes strategikonsulenter i sin klassiske form.

Det er interessant å observere at Clayton Christensen konsulentselskap, Innosight, med over 120 ansatte, nylig lanserte InnosightX. «How would we disrupt ourselves?», spurte Scott Anthony på vårt webinar nylig. Svaret deres, vi må raskest mulig bygge en digital plattform som kan konkurrere med våre egne ansatte. Det er modig, men nødvendig. Scott og teamet har sett de samme trendene vi har og følger sin egen metodikk til punkt og prikke.

Spennende. Men hva gjør altså Strategy Tools?

– Strategy Tools er et strategiteknologiselskap som utvikler en digital strategiplattform og leverer løsninger. Fordi løsningen er 100% skybasert er vårt marked globalt og vi har allerede betalende kunder i nærmere 60 land. I tillegg har vi utviklet tre strategisimulatorer. Disse brukes nå i strategiavdelinger, styrer og toppledergrupper, akseleratorer, og i undervisningen på universiteter. MBA programmet ved Handelshøyskolen i København var første Handelshøyskole som tok disse løsningene i bruk. Sist, men ikke minst jobber vi tett med kunder for å utvikle og implementere nye strategiløsninger og softwaren som gjør dette mulig. Nylig utviklet vi en åpen innovasjonsportal for en norsk kunde.

Bortsett fra deg, hvem står bak Strategy Tools?

– Vi har samlet et spennende team, med bakgrunn fra strategi, teknologi og forretningsutvikling. På eiersiden har vi blant annet strategiprofessor Rita McGrath. Totalt har vi et team på 12 personer, samt vårt voksende internasjonale partnernettverk på over 30 partnere.

Det slår oss at Christian Rangen og hans team selv er et eksempel på nye innovative aktører som vokser opp gjennom å løse komplekse problemer for kunder på tvers av tradisjonelle grenser og skillelinjer. Dessverre er et annet kjennetegn at også investorene i slike vekstselskaper ofte er globale, og på veien ut døra avslører grunderen at også i Strategy Tools er det kombinasjonen egne penger og små investorer fra Singapore, Sveits, Dubai, England og Norge som gjør satsningen mulig.

Mer info på www.strategytools.io    Den 14. november kommer Christian til Oslo for å kjøre en heldags workshop for Open Innovation Lab of Norway’s medlemmer. Du kan lese mer om arrangementet her.

 

Vi møter mannen bak NIEC – hva brenner han for?

Tett på Kristian Aartun

InnoMag har tatt en prat med Kristian Aartun, nordmannen som tok initiativet til NIEC konferansen. Den blide entreprenøren møter oss med en entusiasme som gir oss bakoversveis og forteller engasjert om hvordan det hele begynte…

– Jeg var på et tidspunkt landets yngste platedirektør, bare 19 år gammel, og ville selvsagt erobre verden. Blant annet var jeg pådriver for å stifte Music Export Norway som skulle promotere norsk musikk internasjonalt. En kjepphest var at jeg mente at langt flere norske entreprenører burde satse internasjonalt. For å gjøre en lang historie kort; På et møte i Utdanningsdepartementet om entreprenørskap, reiste jeg meg og sa at, OK, i oktober neste år skal jeg arrangere en internasjonal entreprenørkonferanse her i Oslo. Dette var i 2011. Etter dét har det bare ballet på seg.

Hva er hovedformålet ditt med konferansen? 

Det viktigste for meg er å kople mennesker for å bidra til økt internasjonalt samarbeid. Gjennom møteplasser som NIEC får nordmenn samarbeidspartnere over hele verden. Dette gjør det lettere for norske start-ups å satse globalt.

Planlegger du flere konferanser i årene fremover?

– I 2020 arrangerer vi en ny konferanse i Oslo og i Amsterdam. I tillegg har vi fått henvendelser både fra USA og Tanzania for å arrangere tilsvarende konferanser der, så ja, det blir helt klart flere konferanser både i Norge og internasjonalt.

Hva er hovedtemaet for NIEC 2019?

– I tillegg til å føre entreprenører og investorer sammen i et internasjonalt nettverk, er Impact Leadership en rød tråd. Hvordan kan vi gjøre en forskjell i verden? Som bevisste investorer og entreprenører trenger vi å opptre som ansvarlige globale ledere, ikke bare ha fokus på profitt og «hard facts».

Hva er drivkraften bak ditt engasjement?

Jeg blir mest inspirert av å treffe nye mennesker som brenner for å skape noe, og som bidrar til noe positivt for andre mennesker. Drivkraften bak mitt engasjement ligger i å skape muligheter og gode opplevelser for andre. Det er høyt nivå på foredragsholdere og erfaringen er at det handler om relasjoner. Det handler alltid om relasjoner – om å bygge relasjoner og vennskap, skape tillit. I år har vi en venteliste på 15 talere som det ikke var plass til i år, som svært gjerne ville ha vært med på konferansen.

Du har fått svært gode tilbakemeldinger på dine tidligere konferanser – hva er etter din mening hemmeligheten bak en vellykket konferanse?

– Jeg setter pris på alle slags tilbakemeldinger, men det er klart at det er ekstra inspirerende å oppleve at deltakere har fått venner for livet og møtt nye inspirerende kontakter. Når foredragsholdere og deltakere forteller meg at de har hatt en topp dag og har lyst til å komme tilbake til neste års konferanse, da har det vært et vellykket arrangement.

Vi har også i år meget gode foredragsholderer, blant andre Partha fra India med selskaper i 29 land, Mac Macartney, gründer og lederguru fra England, Rahfeal Gordon fra USA, rådgiver for globale ledere, professor Paul Iske og Claudia Van Zuiden fra Amsterdam.

– Du kan lese om flere av foredragsholderne på www.niec.co

– Det unike med NIEC er at det er en møteplass som motiverer til internasjonalt samarbeid og et globalt mindset. Dessuten legger vi stor vekt på å skape en personlig ramme der alle skal føle seg velkommen.

Hva har den største utfordringen vært i de årene du har holdt på?

– Den største utfordringen er å skaffe sponsorer. I Norge spytter næringslivet inn millioner i sport og idrett. Det er langt vanskeligere for en entreprenørkonferanse som NIEC å få tilstrekkelig finansiering. I USA er sponsing av slike arrangementer langt vanligere.

– I Norge mangler vi investorene som på ren og skjær magefølelse forteller deg at de går inn med 100 000 kroner. Jeg hadde besøk av en slik investor fra USA for noen år siden. Han tok opp sjekkheftet og skrev ut en sjekk til meg uten å forlange verken business-plan eller flere møter. I USA tar investorer risiko i langt større grad. I Norge mangler vi mye av en slik villighet og risikoevne. Jeg håper dette forandrer seg for fremtiden.

Hvordan bør det offentlige virkemiddelapparatet og private investorer samarbeide for å lykkes internasjonalt?

– Vi må skape flere og bedre plattformer for samhandling. Vi må treffes for å knytte kontakt og utveksle erfaringer. Det trengs større forståelse for fordelene av økt samarbeid. Norske gründere har en tendens til å tenke for smått. Stort sett holder de seg til Norge og Skandinavia. En mulighet er å starte et selskap helt fra starten i Amsterdam eller New York. Her er det oftere lettere å etablere seg og få tilgang til et nødvendig nettverk.

La oss avslutningsvis spørre om hvilke råd du vil gi gründere som vil satse internasjonalt?

– Reis mye. Knytt internasjonale kontakter. Tenk globalt. Kom på NIEC 1. november!

Det å holde seg orientert om ledelse av innovasjon og entreprenørskap, samt tenke som en internasjonal entreprenør er helt nødvendig i dagens globale marked, avslutter NIEC generalen som gleder seg til 1. november.

NB! Vi gjør oppmerksom på at InnoMag er mediapartner til konferansen.

 

 

Om dyktige formidlere, forsvarstaler for de som ikke vet bedre og ukas flaueste…

“In a gentle way you can change the world”  Gandhi

For en uke det har vært!

Med flotte konferanser, seminarer og samlinger både i Oslo og Stavanger. Oslo Innovation Week har gitt oss mer enn 50 ulike arrangementer på en knapp uke og i Stavanger har de hatt Nordic Edge Expo. Utfordringen er å få tid til å være med på alt det flotte vi tilbys. Det føles som å være på et durabelig julebord med så mye godsaker at en stakkar ikke klarer å nyte brøkdelen av det som serveres.

Likevel, som en av de som var med å starte opp Oslo Innovation Week sammen med Oddmund Hammerstad og hans team føler jeg et behov for å gå litt i forsvar for ideen bak; Ønsket om å vise frem mangfoldet og det yrende liv i og rundt Oslo for endringsagenter. Flotte innlegg fra dyktige formidlere som gjør oss klokere og inspirerer oss til nødvendige grep nå vi endelig lander tilbake på kontoret!

Nødvendige grep kan gjøre vondt, derfor hender det at de utsettes, – som oftest av ledere som håper at problemet forsvinner av seg selv. I et forsøk på å ta ledere i forsvar hender det selvsagt at hvis man venter lenge nok så løser problemet seg selv.

Har du utsatt å skifte dekk et halvt år har du jo «plutselig» løst problemet, ikke sant?

Men alle problemer forsvinner jo ikke av seg selv. Allerede i mai i år begynte det å spøke for det britiske reisebyrået Thomas Cook Likevel klarte konkursen å komme overraskende på både pressen, bankene og ikke minst på over 120 000 reisende. Denne uka gikk selskapet – som er verdens eldste og norske Vings morselskap – konkurs med over 20 milliarder kroner i gjeld. Utrolig, men sant!

En annen aktør som bør tas i forsvar er vår konkurrent, Shifter. I forrige uke var de lei av innovasjonsbegrepet og denne uka innrømmet de at da de startet opp for 3 år siden droppet de å gjennomføre noen markedsundersøkelse. Kanskje det var årsaken til at de ikke fikk med seg at da de startet opp hadde vi i InnoMag allerede i 3 år oppdatert over 18 000 lesere om mye av det som skjedde på innovasjonsfronten. Litt enfoldig og lite oppdatert, kanskje, men hvorfor henge med nebbet?

Realiteten er at på samme vis som DN og Finansavisen har bidratt til å gjøre hverandre bedre har konkurransen mellom InnoMag og Shifter vært positiv og samtidig sørget for økt synlighet for gründere, teknologitrendene og betydningen av gode innovasjonsprosesser. Det har alle tjent på! Konkurranse er bra, som Kim Jung-Un sa da det var klart at han kun fikk 99,2% av stemmene i Nord Korea.

I motsetning til Shifter tror vi fortsatt at abonnementsbaserte inntektsmodeller er fortiden, – og ikke fremtiden.  Vi tror du som leser ønsker enkel tilgang til troverdig,  tydelig og lesverdig informasjon om hva som skjer. Her kommer du som leser inn, for til syvende og sist er det du som leser, liker og deler som avgjør om vi skal overleve. Vi er som gratis nyhetsmagasin på nettet avhengige av å bli verdsatt for den formidlingsjobben vi gjør.

Slik er det også for Greta Thunberg som fortsetter å imponere med klar tale, plenty av følelser og med et mot få endringsagenter kan matche. Formidling av høy klasse, rett og slett! Det er slik verden beveger seg fremover.  La oss derfor også ta i forsvar alle de som har hjulpet 16-åringen frem, vel vitende om at de holdninger og den forståelse vi har for den viktige jobben som må gjøres er en global utfordring.

La oss også svinge innom «The greatest president ever», i hvert fall i følge ham selv. Donald Trump, som ikke lar en uke passere uten at han beviser at har et ego som med klar margin overstiger hans intellekt og formidlingsevne. Denne uka talte han ikke bare til FN, og forsvarte seg mot det totalt upassende i å blande Ukrainas president inn i hans valgkamp. Han rakk også å sende en tweet om den tropiske orkanen Dorian som er på vei mot USA. Det er høst og tid for orkaner. Det artige er at Donald la til helt på egen hånd at også staten Alabama med like mange innbyggere som Norge ville bli rammet. Det til tross for at metrologene mener det ikke er fare på ferde for denne delstaten. Fakta feies til side og Donald står på sitt. Kanskje han er på jakt etter ny jobb?  Den han har er han jo åpenbart IKKE skikket til.

Ukas innovasjonsblomster går til alle de dyktige arrangørene og formidlerene som denne uka har delt av sin visdom og inspirert oss, – enten de har stått på scenen i FN-bygningen, vært en del av Oslo Innovation Week eller sørget for Nordic Edge i Stavanger.

Happy Friday!

Løser globale energiutfordringer med ny teknologi!

Utenfra er det lite som tyder på at Engene transformatorstasjon er en del av en revolusjon i energibransjen. FOTO: Jon Anders Skau/Agder Energi

Agder Energi’s transformatorstasjon utenfor Arendal har blitt et globalt eksempel på hvordan skyteknologi og maskinlæring kan brukes til å revolusjonere kraftbransjen og det kraftsystemet vi kjenner i dag.

-Vi blir flere mennesker, vi bor tettere og bruker mer elektrisitet til stadig flere formål. Og ikke minst, vi bruker mer strøm på én gang. Det er ikke dagens strømnett bygget for, sier Tom Nysted, konsernsjef i Agder Energi.

Ifølge Norges Vassdrags- og Energidirektoriat (NVE) er det planlagt å ruste opp strømnettet for 140 milliarder kroner de neste 10 årene. Men hva skjer når fly, skip, ferger, busser blir elektriske og trenger strøm?

-Hittil har svaret på utfordringen med mer forbruk vært å bygge mer strømnett. Men dette koster, både for oss, kundene og for samfunnet. Det å skulle bygge mer strømnett i takt med elektrifiseringen av samfunnet er ikke bærekraftig, og tvinger oss til å tenke alternative løsninger, sier Nysted.

Et fleksibelt energisystem
Et møte mellom Microsoft og Agder Energi i 2015 ble starten på et innovasjonsprosjekt med en felles ambisjon om å utvikle nye løsninger for å bruke strømnettet på en smartere og mer bærekraftig måte.

Engene transformatorstasjon utenfor Arendal var det perfektet testobjektet,

Transformatorstasjonen dekker et område med 5000 husstander i tillegg til flere bedrifter. For å håndtere den økende etterspørselen etter strøm var utskiftning og oppgradering lenge det eneste alternativet.

–  Det som har skjedd i liten skala på Engene er revolusjonerende i kraftbransjen og noe som hele samfunnet tjener på, sier Nysted, og legger til;

-Vi snudde opp ned på tilnærmingen til kraftsystemet. I stedet for å justere produksjonen etter etterspørselen, slik vi har gjort til nå, tilpasset vi etterspørselen etter kapasitet i nettet. På den måten utnytter vi den fleksibiliteten som finnes hos kunden og produsentene, forklarer Nysted.

Smart forbruk i sanntid

Varmekabler i idrettshaller, fryselagre og lading av elbiler er forbruk som automatisk kan kobles ut i korte perioder for å avlaste strømnettet.

I en egenutviklet skyplattform, blir data om lokalisering av produksjon, forbruk og batterier samlet inn og analysert i sanntid. Dette gjør at det er mulig å utnytte strømnettet på en langt mer effektiv måte enn i dag.

-Med maskinlæring og algoritmer åpnes et nytt lag i kraftsystemet. Alle elementer snakker med hverandre for å løse de utfordringene som finnes. I dette prosjektet har vi sett at det er mulig å forutsi overbelastning opp til et døgn i forveien. Da kan vi koble ut enkelte forbruksenheter og på den måten unngå dyre investeringer, forklarer Nysted

Internasjonal oppmerksomhet

Pilotprosjektet har vakt internasjonal oppmerksomhet, og blitt trukket frem av Microsoft som et eksempel på hvordan skybaserte teknologi kan bidra til å løse klima- og energi-utfordringer.

I tillegg ble arbeidet med fremtidens strømnett hedret med en innovasjonspris i Washington i fjor.

NB! Denne artikkelen stod også på trykk i årets utgave av INNOVASJONSMAGASINET som kom ut for noen uker siden i samarbeid med Computerworld

VR og AR i klasserommet

KF lanserer digitale læremidler i forbindelse med Fagfornyelsen 2020 innen lesing, skriving og regning. FOTO: KF

KF, leverandør av kunnskaps- og informasjonsprodukter til kommune-Norge, samlet tirsdag elever, lærere og teknologientusiaster til å utforske mulighetene som åpner seg i klasserommet med Virtual Reality (VR)- og Augmented Reality (AR)-teknologi. 

Tirsdagen under Oslo Innovation Week (OIW) inviterte KF spennende tilbydere som VR Education, Ludenso og Making View, til et eksperiment for å vise praktisk bruk av AR og VR i klasserommet.

Ta ungdommen på alvor

VR Education søker å utvikle grunnleggende forståelse og ferdigheter i matematikk ved hjelp av virkelighetsnære og praktiske presentasjoner via Virtual Reality. Ludenso ønsker å vekke barns nysgjerrighet på teknologi ved å utforske egne skaperverk gjennom AR (Augmented Reality). Video- og dataselskapet Making View har som målsetting å fremme mestring og læring i skolen ved å bruke VR-teknologi, og har med denne metoden blant annet spillifisert gangetabellen. Etter tirsdagens arrangement oppfordret selskapene til å ta ungdommen på alvor da de lærer mye fortere enn man tror.

– For KF er det viktig å ha lærerne og elevene tett med i utviklingen av nye læremidler, og disse var derfor de viktigste gjestene under arrangementet, sier Frederikke Stensrød, kommunikasjonsansvarlig i KF.

Samspill mellom tradisjon og nyskapning

– I stedet for kun å snakke om de uendelige mulighetene VR- og AR-teknologi gir, vil KF vise de umiddelbare reaksjonene fra både elevene og læreren, fortsetter Stensrød. Produktutvikler i KF, Marte Syvertsen Fjeld sier følgende om bruken av smart teknologi i læringsarbeidet:

– Det er ingen motsetning mellom det faglige potensialet i disse læremidlene og andre mer tradisjonelle. Tvert imot skaper smart teknologi helt andre og ofte mer engasjerende muligheter i læringsarbeidet. Vi må ta innover oss at teknologien allerede er her og at den er overmoden for klasserommet».

Om strie strømmer, søte drømmer og de som svømmer!

Mens noen opplever strie strømmer har andre funnet roen... Foto; Pixabay

Høsten er her, og antallet konferanser og seminarer som treffer våre innkurver stiger raskere enn flomvannet i vestlandselvene.

Finansavisen spekulerte på humoristisk vis i om elver snart vil forbys siden de tar sau, – etter dyretragedien i Surna der 100 sauer måtte bøte med livet i den strie strømmen. Ordspillet var nok ment å illustrere at ulver kanksje får litt vel mye oppmerksomhet i forhold til antall sauer som dør, men selv ikke Senterpartilederen lot seg provosere. Provoserte klarte derimot Venstre’s Abid Raja som avslørte at han hadde fulgt dårlig med i historietimene på skolen. Hans påstand om at FRP’s argumenter var brune, uten at han på noen måte mente å hinte til Nazi sympatier tyder på akutt fargeblindhet. Opp som en sau, ned som et saueskinn!

Noe annet som stiger er den norske renten. Til sammen 1 prosentpoeng opp på ett år, og det i en tid der droner har slått ut halve Saudi Arabias oljeproduksjon, Boris sloss med Brexit og Kina og USA slår hverandre i hodet med stadig stigende avgifter. Alle andre sentralbanker har tolket skyene på verdenskartet som så alvorlige at de har senket renten, men Norges Bank svømte motstrøms og hevet denne uka renten for fjerde gang på et år. DET sier mye om hvor heldige vi er i den norske steinrøysa, og med god vekst i norsk økonomi, lav ledighet og solid inntektsvekst er vi nok en gang annerledeslandet.

Det minner oss om det gamle visdomsordet om at festen varer så lenge musikken spiller, – og som Zuluene sier;  De som danser blir sett på som gale av de som ikke hører musikken!

Om ikke de var steike gale så må i hvert fall noe ha gått alvorlig galt da rundt 10.000 laks denne uka rømte fra sitt oppdrettsanlegg og for tiden svømmer fritt i Sognefjorden. Utfordringen er at oppdrettslaksen menger seg med villaksen og da går det omtrent som når Donald Trump møter damer …

Vi skal ikke påstå at valgvakene fortsatt pågår, men flere steder landet rundt merkes fortsatt etterdønningene etter valget. Mens noen er godt i gang med søte drømmer om makt tapte Tor Woldseth denne uka lederkampen i Bergen Frp på loddtrekning, mens man i Evenes med 1375 innbyggere ikke fikk antall stemmer til å gå opp. Alt tyder på at noen har stemt flere ganger, – og derfor får de sannsynligvis gleden av et lokalt omvalg.

I New York, byen som visstnok aldri sover og der de færreste har søte drømmer holdt den 16-årige gamle aktivisten Greta Thunberg nok en flott tale denne uka. Denne gang til FN’s hovedforsamling;

I have a dream that the powerful take the climate crisis seriously. The time for their fairytales is over. This is not the time and place for dreams. This is the time to wake up. This is the moment in history when we need to be wide awake”

Eventyr, – og drømmeleverandøren over alle, selveste Disney har også hatt en aktiv uke. Først fikk vi vite at Disney’s CEO Bob Iger trekker seg fra Apple styret fordi Disney og Apple er i ferd med å bli konkurrenter. Like etter påstår samme Iger at dersom Steve Jobs ville vært i live i dag ville Apple og Disney sannsynligvis fusjonert. Nok et eksempel på at gamle bransjegrenser utfordres. Før du rister uforstående på hodet bør du vite at Apple’s siste lansering av Apple Plus TV og Disneys’s planer om en egen kanal endrer markedet totalt. Netflix, Amazon og HBO vil nok fremover måtte sloss for sine seere.  La oss også huske på at Steve Jobs var Disney’s største private aksjonær da han døde. Underholdningsmarkedet er i transformasjon– og der svømmer man med de store fiskene!

Høsten er også tiden for å nominere nye verdige oppfinnere. Her gjør Patentstyret i Norge en flott innsats for å få frem flotte norske oppfinnere. Du kan lese mer om saken her, – og i følge sikre kilder er det lov å stemme på seg selv, men ikke 22 ganger 🙂

Ukas flotte gründercase kommer fra Toten og har mildt sagt hårete mål. Les mer om produsenten av verdens beste rulleski som satser på det de mener kan bli verdens største marked… Du kan lese den herlige historien her

Ukas innovasjonsblomst går til Greta Thunberg og IDT, – ekte endringsagenter med guts til å satse på at freske initiativ kan bære frukter. Vi håper de lykkes!

Happy Friday!

 

Jakten på innsikt styrer innovasjonsarbeidet i KF

KF er en av de selskapene som hvert år gjør det sterkt på innovasjonskåringene og da Oslo kommune i fjor våres dro til Shanghai var det KF de inviterte med som case. Som leverandør av kunnskaps- og informasjonsprodukter til alle landets kommuner har de også tilgang til store mengder data.

Vi fikk nyss om at KF er i gang med spennende initiativer for å omgjøre disse dataene til ny innsikt og tok tak i Per Olav Nyborg, KFs utviklingssjef.

Hjelper, forkjemper og innovatør

-KF har tre viktige roller; Som stor databehandler hjelper vi våre kunder med å konseptualisere og sette sammen data på måter som gir økt innsikt og bedre beslutninger. I tillegg er vi en forkjemper for nye innovative måter å lære på, og sist, men ikke minst sloss vi for å gi våre brukere mer innovative og datadrevne løsninger. Det betyr at vi tenker innovasjon i alt vi gjør, også i samspillet med samfunnet rundt oss, sier Nyborg.

-La meg nevne et eksempel der vi i samarbeid med Miles ser på tjenestekvaliteten i kommunene og sammenstiller den med en rekke andre parametre for å forbedre fremtidens tjenester.  Ved hjelp av kunstig innteligens og Maskinbasert Læring (ML) har vi sett nærmere på faktorer som påvirker opplevd kvalitet, og identifisert interessante områder for videre studier.

Undersøkelsen indikerer at de to viktigste områdene for økt kvalitetsopplevelse er kommunikasjon mellom barnehage og foreldre, og det fysiske miljøet (renhet, støy, leke-muligheter) mens barnehagens økonomi og bemanning har lite til ingen påvirkning på opplevd kvalitet.

Vi tror denne datadrevne fremgangsmåten identifiserer vi de mest relevante områdene for å forstå kvalitet og drive videre forskning i barnehagesektoren og oppfordrer også andre til å bruke maskinlæring for å identifisere mønstre i data som åpner opp nye muligheter for innsikt til å ta bedre valg.

Entreprenørkraft og stordriftsfordeler

-Vi kombinerer det beste av gründerånden med stordriftsfordelene og forsøker å kombinere startup-selskapenes kreativitet med fordelene som en kunnskapsrik organisasjon med alle fellesfunksjoner på plass gir.

Fokus på utdanning

Også i det politiske påvirkningsarbeidet har KF gått nye veier – og skapt resultater. Det er ikke få ministre som har testet ut KF’s innovative VR løsning for å lære barn matematikk, både statsminister Erna Solberg, Jan Tore Sanner og andre har vært på Dagsrevyen i ført VR-løsningen KF er medeier i. Selskapet vant også DNB NXT innlandet og PWC sitt «vil litt mer»-fond i 2018.

-Det er riktig at vi har en større satsning tilknyttet utdanning som har vekket en del oppmerksomhet. Her begynte vi med initiativet rundt VR Education hvor KF eier en post og jeg i starten gikk inn som daglig leder. Dette er et godt eksempel på hvordan vi kombinerer det nye med det eksisterende. I stedet for å lage produktene innen egne vegger som vi har gjort veldig mye av så ble det etablert selskap med andre offensive aktører. I de fleste tilfeller jobber vi innenfor KFs virksomhet, men i dette krevende markedet var det viktig å etablere eget selskap. Her har vi ansatt en ressurs og vi skalerer nå.

-Kort oppsummert tror vi neste generasjon vil lære på andre måter og jobber derfor med noen kule grep for å hjelpe på innen grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Fotballroboten til NTB har vært en inspirasjonskilde og vi ønsker å lage det samme for å gi umiddelbar tilbakemelding på tekst og skriving for barn. Her har vi både med oss innholdsutviklere, men også selskapet Ludenso (tidligere Moviemask) som vi har utfordret til å hjelpe oss med å visualisere lesingsutfordringen.

Det har vært og er mange digitale satsninger løpende for å hjelpe sektoren – vi har stor tro på at vi er godt posisjonert når Govtech-markedet endres og åpnes – og mange flere selskap kommer inn i løpet av et par år nå.

Felleskomponenter og samspill

– På Arendalsuka i år slo det meg at «alle» snakker om digitale push-tjenester. Vi har jobbet med slike løsninger i 14 år og vet hva som skal til. Det er likevel mye å lære av andre aktører og blant annet Uber har inspirert oss til å bli mer datadrevne. Vi jobber med dette og ser behovet for nye felleskomponenter før vi satser skikkelig. Vi kjenner jo alle felt som vi kan få forhåndsutfylt, vi kjenner i tillegg lovgivningen og alle tjenestene så det bør være mulig å få til på en innbyggervennlig måte.

-Innovasjon har blitt et litt oppbrukt begrep. Det vi driver med er å videreutvikle tjenestene våre og måten vi jobber på. Av og til skjer dette gjennom helt nye initiativ, av og til gjennom inkrementell innovasjon – steg for steg, forklarer Nyborg.

Hva står øverst på agendaen i KF innen nye teknologier

– KF er en av de mest innovative selskapene i Norge iht kåringer og har allerede tatt i bruk kunstig intelligens for å hjelpe kommunene. Vi ser også på IoT. Det er spennende fremtid hvor man kan se for seg å automatisere innsamlingen av data med bruk av IoT og bruke maskinlæring for å hjelpe kommunene til å bedre kvaliteten på tjenestene enda mer.

KF samarbeider i dette arbeidet tett med konsulentselskapet Miles for å ta videre steg innen kunstig intelligens. Miles har hjulpet KF til å strukturere sine data og utført analyse med bruk av maskinlæring for å identifisere forbedringsområder.

Fremtiden er spennende, smiler Nyborg før han løper videre. De som innoverer står sjelden stille!

 

 

Hvem vinner den europeiske oppfinnerprisen 2020?

Foto: EPO.

Europeisk jakt på banebrytende innovasjon – er DU aktuell?

Patentstyret har tipset oss om at den Europeiske oppfinnerprisen for 2020 nå jakter verdige kandidater. Kan din oppfinnelse være vinneren?

European Inventor Award er en pris som årlig gis ut til banebrytende innovatører som med sin oppfinnelse kan bidra til å løse aktuelle globale utfordringer. Prisen deles ut av en uavhengig jury som består av eksperter innen ulike fagområder, og som vil vurdere hvordan og i hvilken grad oppfinnelsene bidrar til teknisk, vitenskapelig, økonomisk og samfunnsmessig utvikling, samt deres potensiale for å skape arbeidsplasser.

Norsk oppfinnelse som finalist i 2019

I 2019 var norske Espen Beck blant finalistene med bedriften Stingray. Beck fikk ideen om å drepe lakselus ved hjelp av laser, patenterte oppfinnelsen og ble nominert i kategorien «små og mellomstore bedrifter». Seieren ble imidlertid ikke norsk, men gikk til nederlandske Rik Breur for oppfinnelsen av Finsulate – et bunnstoff til å forhindre vekst av alger, rur og blåskjell på båtbunner.

Slik nominerer du din kandidat

European Inventor Award 2020 holdes i Monaco og går av stabelen 18. juni. Fristen for å nominere kandidater er 30. september og kan gjøres her: https://forms.epo.org/learning-events/european-inventor/nominate/entry-form.html Og ja, det er full mulig å stemme på seg selv.

På nettsidene til Det europeiske patentverket (EPO) kan du lese mer om prisen, og hvordan du nominerer din kandidat.

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...