Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Suksess for SpaceX: Verdens tyngste rakett entret verdensrommet

Foto @ SpaceX

Verdens tyngste rakett, Falcon Heavy ble skutt opp i verdensrommet i natt. Som lovet, rommet raketten SpaceX-gründerens kjære kirsebærrøde Tesla Roadster.

Selv om én av rakettboosterne krasjet i havet noen timer senere, anses oppskytningen fortsatt som en suksess.

Raketten som ble skutt opp var hele 70 meter lang og er en del av Elon Musk ambisiøse plan om å kunne frakte mennesker til månen og mars på samme måte som vi i dag tar flyet fra et land til et annet.

Sjansene for en vellykket utskytning var relativt liten, ifølge ekspertene, da Falcon Heavy er en eksepsjonell kompleks rakett med 27 motorer som alle måtte tennes samtidig.

Oppskytingen skulle skjedd klokken 13.30 lokal tid ved Kennedy Space Center i Florida, men ble utsatt flere ganger på grunn av ugunstige vindforhold. Først klokken 21.46 føk raketten, som var planlagt å ta sin første flyvning allerede i 2013, omsider til værs.

Falcon Heavy besto av tre raketter som var satt sammen. To av dem landet som planlagt på Cape Canaveral, men den tredje, som skulle landet på droneskipet Of Course I Still Love You i Atlanterhavet, styrtet i Atlanterhavet ca. 100 meter unna landingsplassen. Raketten skal ha gått tom for drivstoff, som skal ha hindret den fra å bremse så mye som den trengte for en vellykket landing.Sammenstøtet skal ha vært så kraftig at det skadet to av propellene på droneskipet, og metallrester fra raketten skal ha sprutet over landingsplassen.

Falcon Heavy er den kraftigste raketten som er bygget siden Apollo-programmet ble avsluttet på 70-tallet.

Dette er industriene som vil skape flest nye jobber i fremtiden

Flere og flere jobber blir automatisert og prognosene tyder på at jobbmarkedet vil bli adskillig mer konkurranseutsatt i tiden fremover. Mange jobber vil forsvinne, men nye vil også vokse til. Dette er industriene man kan forvente seg vil skape flest nye jobber i fremtiden.  

InnoMag skrev nylig om en ny rapport utarbeidet av Steffan Fölster, direktør for Reforminstitutet, på vegne av NHO. Den viser at dersom utviklingen fortsetter som den gjør nå, så vil én av tre av jobbene i Norge være automatisert innen 20 år.

Ifølge rapporten har Norge mistet mellom 7-9 % jobber i tidsperioden 2009-2014 som følge av automatiseringen, noe som utgjør mellom 166 000-200 000 jobber totalt.

En undersøkelse utarbeidet av McKinsey støtter også oppom prognosene om at et stort antall jobber vil forsvinne innen kort tid. Faktisk kan hele 45 % av jobbene allerede bli automatisert ved bruk av dagens teknologi, viser den. Etterhvert som teknologien blir mer avansert, er det grunn til å tro at tallene bare vil fortsette å øke.

Digitaliseringen skaper dog også nye jobber. Tallene fra NHO-undersøkelsen viser at det i samme tidsperiode i Norge ble skapt 1,2 %, altså ca. 30 000 nye jobber i samme tidsperiode grunnet ny teknologi. Videre er det spådd at over halvparten av jobbene som skolebarn vil jobbe med i fremtiden, ikke eksisterer i dag.

I tillegg ble det skapt rundt 46 000 nye jobber innen visse sektorer, deriblant innen kategorien personlige tjenester som følger at nordmenns inntekter fortsetter å øke.

Til tross for at nye jobber dukker opp, spår rapporten allikevel at antall nye jobber i fremtiden vil være på samme prosentnivå som befolkningsveksten, noe som utgjør omkring 0,8 prosent.

– Dersom antall jobber fortsetter å forsvinne som følge av ny teknologi, vil vi altså oppleve et stort sprik mellom veksten av antall nye jobber og befolkningsvekst, forklarte Stefan Fölster da han sto på scenen under årets NHO-konferanse.

Skal vi tro svensken, vil altså jobbmarkedet bli mer konkurranseutsatt enn noensinne i fremtiden. For å slippe å bli utkonkurrert av robotene kan det derfor være lurt å titte på følgende liste over sektorene som ifølge Singularity Hub, vil skape flest nye jobber i fremtiden:

Den kreative sektoren

Intuitive og kreative egenskaper kan bli verdifull i fremtiden, da det er disse som er vanskeligst å automatisere. Bruken av 3D-printing sprer seg og skaper behov for nye jobbroller. 3D-fashion designer, VR-designer, organ-designer og AR-arkitekter er bare noen av jobbtitlene som vil vokse frem som følge av den nye teknologien.

Neurologi- og biologisektoren

Etterhvert som det gjøres store fremskritt innen genetikk, neurologi og biologi, vil behovet for jobber i denne sektoren også vokse. Det er ikke lenger umulig å tenke seg at man i fremtiden kan koble hjernene våre til maskiner, ta opp minnene våre og spore hva andre tenker, føler og gjør.

For å forhindre en fremtid der robotene tar over verden, som mange frykter, annonserte Tesla- og Space X-gründeren Elon Musk sitt nye selskap Neuralink i fjor, som skal jobbe med nettopp det å koble sammen biologisk intelligens med digital intelligens. Måten dette kan gjøres på vil, i følge Musk, være å implementere et lag med kunstig intelligens ved hjelp av små elektroder i hjernen og på denne måten gi mennesker evnen til å nå et høyere funksjonsnivå.

Eksempler på nye jobbroller innen denne sektroen vil kunne være tanke-hacker, neuro-implantat teknikker, neuro-augumentation spesialist og neuro-robotikk ingeniør.

Etikk og filosofi

Ny teknologi skaper etiske problemer vi tidligere ikke har måttet ta stilling til. Det vil med andre ord komme til å bli et stort behov for mennesker som tør å stille de tøffe spørsmålene og som kan sette opp gode retningslinjer for et vidt spenn av forskjellige etiske scenarioer. Dette vil være utrolig viktig for å sikre at vi optimaliserer fordelene ved ny teknologi og minsker skadene som kan oppstå.

Eksempler på nye typer jobb innenfor dette område kan være genemodifikasjonsetiker, digital detektiv og teknologisk lovutvikler.

Den grønne sektoren

Etterhvert som klimaproblemene øker som følge av den globale ooppvariming, har flere og flere land måtte investere i ny infrastruktur, gode klimaløsninger og fornybare energikilder. Dette har som resultat, allerede skapt mange nye arbeidsplasser og flere vil det bli. Smart-by planlegger, nullutslippshjem-designer er bare noen av jobbene vi vil se flere og flere av.

Transportsektoren

Mange frykter at utviklingen av selvkjørende biler vil gjøre at millionervis av mennesker vil miste jobben sin. Alt tyder på at vi fremtiden ikke vil trenge mennesker bak ratter, men det gjør ikke at transportsektoren ikke lenger vil ha behov for menneskelig arbeidskraft, snarere tvert imot. Føreløse operativsystem-ingenører og trafikkflyt analytikere er eksempler på roller som vil være nødvendige å fylle i fremtiden.

Transport utenfor jordens klode, er også et område der nye jobber kan vokse frem. Space X-gründeren annonsert allerede sine planer om et “interplanet” transportsystem i fjor, og hevder selv at selskapet nærmer seg målet. Går spådommen til Elon Musk om at vi en dag kommer til å bo på andre planeter i oppfyllelse, vil behovet for mennesker som kan sørge for at man komme seg trygt fra en planet til en annen også vokse, og skape jobber vi tidligere bare har sett i science fiction.

Ukens gründercase: Tar i bruk innovativ metode for å hjelpe barn med å knekke lesekoden

Gründer Maaike Visser og hennes Lydfarge AS har som visjon å gi alle barn og ungdommer muligheten til å tilegne seg tilstrekkelige lese- og skrivekunnskaper til å fullføre et utdanningsløp, samt mestre arbeids- og hverdagslivets utfordringer.

Da Visser opplevde at hennes dyslektiske sønn ikke fikk tilstrekkelig utbytte av ordinær spesialundervisning utviklet hun like godt sitt eget verktøy for lese- og skriveopplæring. Gjennom sitt Lydfarge AS søker hun å ta i bruk den innovative pedagogiske metoden for å hjelpe barn og ungdom med å knekke lesekoden.

– Gode lese- og skrivekunnskaper har aldri vært viktigere. Dette er drevet av stadig høyere krav til utdanningsnivå, samt viktigheten av skrifttung datateknologi som internett og sosiale medier. Barn, ungdom og voksne strever i vårt moderne samfunn på grunn av manglende lese- og skriveferdigheter, forteller Visser.

Hun er pedagog, helsesøster og Marte Meo-terapeut, og har lang erfaring innen kunnskapsformidling. Med seg på laget i det Innobørs-registrerte selskapet har hun Tove Krusedokken, som har erfaring som pedagogisk leder i barnehage og kontaktlærer på småtrinnet.

– Letter leseinnlæringen

Selskapets visjon er at alle skal få muligheten til å tilegne seg gode nok lese- og skriveferdigheter til å både komme seg gjennom utdanningsløpet og mestre både arbeids- og hverdagslivets utfordringer. I tillegg er det et ønske å gi en stadig voksende innvandrerbefolkning et bedre verktøy for å lære seg norsk.

– Språkforståelse er grunnleggende for integrering og aktiv deltakelse i samfunnet, sier Visser.

Studier viser at minst tyve prosent av befolkningen har problemer med å tilegne seg skriftspråket, og har vansker med å nyttiggjøre seg av det i hverdagen.

– Lydfargemetoden er en innovativ pedagogisk metode som letter leseinnlæringen. Dagens pedagogikk innen lese- og skriveopplæring går i hovedsak ut på å trene, men ikke jobbe med tilnærmingen. Lydfargemetoden gir eleven en mulighet til å forstå skriftspråkets lyd- og bokstavstruktur, og hvordan dette henger sammen.

Lydfarge-teamet: Maaike Visser og Tove Krusedokken.

Multisensorisk tilnærming

Elever som har brukt metoden leser betydelig fortere, skriver mindre feil og er mer språkbevisste, ifølge Visser.

– På alle nivåer i innlæringen er en multisensorisk tilnærming sentral. Det innebærer at flere sanser stimuleres samtidig eller innenfor et kort tidsintervall. Ved bruk av Lydfargemetoden arbeider elevene med flere aktiviteter som samlet sett utgjør en helhet, og det tas i bruk mange forskjellige verktøy – for eksempel klosser, tusjer og hoppebrett.

Hun forteller at elevene opplever mestring fordi metoden gir dem mulighet til å ta i bruk flere sanser. Progresjonen i læringen kan tilpasses den enkeltes behov. Det kan ta tid, og er til tider krevende, men også variert og motiverende for eleven.

Går digitalt

Forretningsideen til selskapet har bygget på å holde kurs og samlinger for å selge Lydfargemetoden. Dette skjer gjennom salg av kursprogram til pedagoger, lesekurs til foreldre og barn og salg av spesielt utviklet undervisningsmateriell for alle som bruker metoden. Nå skal det hele digitaliseres.

– For en raskere utvikling, og for å nå en større gruppe enn dagens forretningsidé tillater, er det nå utviklet et nettbasert kurs. Vi har kjørt en BETA av kurset med Manglerud skole i Oslo og Ringebu skole. Vårt første ordinære nettbaserte kurs ble lansert i januar.

Innobørs søker selskapet etter investeringer på en million kroner.

– Neste skritt er å digitalisere materialet som er spesielt utviklet til Lydfargemetoden, avslutter Visser.

Matforsker: – Vi må utnytte restråstoff bedre for å bidra til en bærekraftig matproduksjon

Fremtidens proteiner og bærekraftig matproduksjon var stikkord da forsker Mari Øvrum Gaarder holdt sitt innlegg under Nofimas matinnovasjon-seminar på Thon Hotel Opera.

Viktigheten av en mer bærekraftig matproduksjon, og nødvendigheten av å ta i bruk en større del av restråstoffet ved kjøttproduksjon var hovedpoenget i Gaarders presentasjon.

– FN har estimert at det i 2050 vil være behov for mye mer mat enn i dag – det vil faktisk være en økning i matbehovet på 70%. Og vi er nødt til å utnytte dagens restråstoff og bidra til å øke matproduksjonen, uten ekstra kostnader, innledet hun med.

For det var ikke nødvendigvis nye og fancy kilder til proteiner hun siktet til med tittelen på innlegget, som var “Fremtidens proteiner”. Søker man på nettet etter fremtidens proteiner så dukker det opp bilder av insekter. En annen kilde kan være tang og tare. Men i tillegg til disse har vi også det nevnte restråstoffet.

– Dette er for eksempel fiskeavskjær eller skjærebein fra kyllingproduksjonen. Og jeg synes vi skal slutte å kalle det restråstoff og heller si råstoff – for det her inneholder masse næringsstoffer for oss, fortalte Gaarder.

Slakteri gir tolv tusen tonn kyllingråstoff

I et samarbeid med blant annet Nortura har Nofima sett nærmere på å ta i bruk råstoffet fra nettopp kyllingproduksjon. Og det er nok å ta av:

– På Nortura Hærland, som slakter mesteparten av den kyllingen vi spiser i Norge, så er det cirka tolv tusen tonn med råstoff igjen etter at vi har tatt av filet og bein. I disse tolv tusen tonnene er det femten prosent proteiner – og de er det viktig at vi utnytter. Men hvordan?

Det er nemlig ikke sånn at dette råstoffet bare kan tas i bruk direkte – for å få tilgang til proteinene gjennomfører man en prosess som kalles enzymatisk hydrolyse.

– Dette er litt det samme som skjer når vi spiser. Proteinene spaltes opp ved hjelp av enzymer. Vi kan si at disse enzymene fungerer litt som en saks, som klipper opp proteinene i mindre biter som kalles peptider. De kan også klippes i enda mindre biter, aminosyrer, fortalte Gaarder.

– Ikke bare bittert

Men man kan ikke lene seg tilbake og gratulere seg selv med godt utført arbeid bare fordi man har klart å hente ut proteinene fra råstoffet. Man er også avhengig av at forbrukerne ønsker å kjøpe produkter med disse proteinene i, og da må det smake godt.

– Det har vært veldig mye fokus på at dette smaker bittert. Men er disse spaltede proteinene bare bitre? Nei, de smaker så mye mer enn det – smaksprofilen er veldig varierende. Det vi jobber med er å optimalisere en prosess for å få ut de smaksprofilene vi ønsker. Derfor jobber vi sammen med Nortura og Novilia i det såkalte Hydroprot-prosjektet, der vi ser på hvilke suksessparametre som gir de ulike smakskomponentene. Hvilke enzymer skal vi bruke, hvilket peptid skal vi bruke, og hvilke råstoff egner seg best?

– Helse og bærekraft viktige drivere

Gaarder ser for seg tre forbrukergrupper som kan være et aktuelt marked for hydrolysat-produktene. Eldre mennesker som har behov for næringsrik mat, sports- og fitnessentusiaster og folk som er opptatt av funksjonell mat. Dessuten er bærekraftselementet et vektig argument, også for forbrukerne:

– Forbrukere er ofte drevet av to ulike faktorer, hvor den ene går på egen helse eller helse til de i nær familie. Den andre går på dette med bærekraft – at man ønsker å bruke hele dyret når man først skal spise kjøtt og proteiner. Så dette kan være to viktige drivere ut i markedet for å få folk til å spise produktene.

Disse 5 norske gründerselskapene fikk vise seg frem for William og Kate

Prins William sykler seg gjennom kjente strøk i St. Andrews med kyndig veiledning fra Motitech. Pål T. Næss fra Innovasjon Norge viste de kongelige rundt. Foto: Fanny Trang - Kensington Palace

Prins William syklet seg gjennom kjente trakter fra universitetstiden på St. Andrews, og Hertuginne Kate fikk prøve skrivebrettet Remarkable da Kronprinsparet viste frem noen av Norges fremste gründerselskaper.

-At et møte med norske gründere er et av få programpunkter på dette besøket sier noe om at norsk oppstartmiljø er i sterk vekst og blir lagt merke til i utlandet. Storbritannia er en av Norges viktigste handelspartnere, og London er en viktig hub for norske selskaper som satser globalt. Vi er stolte av å kunne bidra til dette arrangementet og løfte frem gründere som Norge har all grunn til å være svært stolte av, sier direktør for Innovasjon Norge i London, Hilde Hukkelberg i en pressemelding.

En fersk undersøkelse fra Startup Europe Monitor slår fast at Norge har hatt Europas største økning i antall vekstselskaper med en økning på 44 prosent.

-Dette besøket kunne ikke skjedd for fem år siden. Norge har nå fått et helt lag av internasjonale vekstselskaper, og sannsynligheten for å lykkes på høyt nivå øker når ressurssterke personer med oppstart- og veksterfaring forblir i økosystemet. Det har skapt en ny dynamikk, sier gründer av innovasjonshuset Mesh, Anders Mjåset.

Norge utmerker seg innenfor helseteknologi

Fem av Norges fremste oppstartbedrifter viste frem sine produkter for de kongelige gjestene og gründere, investorer og andre aktører i det norske oppstartmiljøet på Mesh i ettermiddag. Deriblant Motitech fra Bergen, som har utviklet et videokonsept som skal motivere eldre til økt fysisk aktivitet. Ved hjelp av en stasjonær sykkel, levende bilder og lyd kan brukere sitte i dagligstuen på et sykehjem og ta en sykkeltur i kjente omgivelser.

-Nå satser vi i det britiske markedet, så det er klart at det er gøy med denne type oppmerksomhet. Vi er stolte av å ha utviklet en løsning som har en positiv effekt på eldre, og som bidrar til bedre mobilitet, færre fallulykker, økt matlyst og trivsel, spesielt hos personer med demens, sier direktør i Motitech Jon Ingar Kjenes.

-Helseteknologi er et av områdene Norge utmerker seg på, og et besøk som dette kan bidra til å understreke den posisjonen, forklarer Pål T. Næss, direktør for Gründere og oppstartbedrifter i Innovasjon Norge. Han roser også det norske kronprinsparet for deres engasjement. -De er fantastiske ambassadører for norske selskaper og gründere, og de har opparbeidet seg god kjennskap til oppstartmiljøet.

Kronprinsparet og Hertugparet får demonstrert roboten No Isolation. Foto: Fanny Trang – Kensington Palace.

Fikk en smak av det uformelle gründermiljøet

Etter å ha blitt presentert for Motitech, skrivebrettet Remarkable, sjakkappen Play Magnus og No Isolation, en robot som gjør det mulig for langtidssykebarn å delta i skolehverdagen, ble de kongelige og øvrige gjester utfordret til å spille Kahoot av spillets medgründer, Johan Brand. Appen gjør det mulig å arrangere interaktive spørreundersøkelser via mobilen, og deltakerne fikk spørsmål om norsk næringsliv, kultur og innovasjon.

Hertug- og kronprinsparet tok seg god tid til å snakke med gjestene som var tilstede, og viste stor interesse for de norske bedriftene og løsningene de presenterte. DJ Natalie Barbin spilte musikk, den tidligere Ylajali-kokken Oscar Tassinari serverte skandinavisk fingermat, og de kongelige fikk en smak av det uformelle gründermiljøet.

-Gründermiljøet i Oslo er innovativt, uformelt og inkluderende, og det var akkurat den stemningen vi ville at de kongelige skulle få en smak av. Det er mye som skjer framover, for oss i Mesh og Founders House blir det lansering av nytt selskap og innovasjonshus om et par uker. Det gleder vi oss til å fortelle mer om, sier Anders Mjåset.

Ukens lederkommentar: – Om prinser, dyre tabber og kongefølelser

Denne uka gikk den trønderske fotballspilleren Alexander Sørloth til engelske fotballklubben Crystal Palace for noe over 100 millioner, – samme mann var for to år siden inne på tanken på å gi seg med fotball. Liten tvil om det går opp og ned og at «fotbaill’n den e rund», for å si det med Åge Aleksandersen sine ord. På søndag skal 22-åringen trolig vise engelskmennene hva han er god for, – men allerede i dag viste et engelsk par oss effekten av kjente navn og hva det kan være godt for. Prins William og hans gravide hertuginne som i går besøkte gründerkollektivet MESH i Oslo sentrum, sjarmerte mange.

Hertugparet møtte blant andre sjakk-kongen Magnus Carlsen  under besøket hos MESH, og selv om man kan undres om det var akkurat han som trengte den positive publisiteten besøket medførte mest, opplever vi besøket som en velfortjent fjær i hatten til norske gründere, Mesh-teamet og Innovasjon Norge. Hvilke av de norske gründerbedriftene som ble presentert, kan du lese HER.

Det går opp og ned også for Telenorkongen Sigve Brekke, to år etter at han betalte hele 3 milliarder kroner for 95 prosent av aksjene i Tapad, er 2,7 milliarder nå avskrevet, – stort klarere er det ikke mulig å dokumentere at man har kastet aksjonærenes penger ut av vinduet. Det interessante er at Brekke likevel hevder at han ikke angrer på kjøpet. Det stiller vi oss undrende til. Skorter det på grunnleggende matematikk-kunnskaper i Telenors ledelse?

Vi i InnoMag har respekt for at man av og til gjør feilinvesteringer, men synes det er trist at ikke Telenor-sjefen er mann nok til å si at her har vi gjort noe både dyrt og dumt. Det er ikke småpenger som forsvinner i retning USA og India. For øvrig virker Telenor å kjøre på for fullt med sin transformasjon mot å bli heldigital, både når det gjelder salg (MyTelenor), kundeoppfølging og øvrige tjenester.

Apropos feilinvesteringer kom konsulentselskapet Menon ut med en overraskende undersøkelse denne uken der de mener å vite at hver tiende vestlending eier den digitale valutaen Bitcoin som definitivt tar sine eiere med på både opp- og nedturer. Hvis undersøkelsen skal tas bokstavelig, er over 200 000 nordmenn med på Bitcoins så langt største månedlige nedtur med et fall på 44,2 milliarder dollar – nesten syv ganger mer enn den nest verste måneden i september. Ingen skal si at ikke nordmenn er villige til å ta risiko med sine sparepenger, – og ingen avis kommer til å mangle forsider med investorer med enten kongefølelse eller nye Vollvik’er avhengig av om prisen går rett til værs eller fortsetter nedover i retning nye bunnkurser.

Ukas gründercase, Dyrebar Omsorg, er et spennende selskap med et viktig mål, til tross for at det ikke var blant de fem utvalgte som møtte det engelske hertugparet. Selskapet ønsker å bidra til å senke ensomheten blant de to millioner ensomme her i landet, gjennom såkalte dyreassisterte intervensjoner, der man nyttiggjør seg av den positive effekten omgang med dyr kan ha på mennesker. Som grunder er slike effekter den kanskje beste kongefølelsen av dem alle…

Vi gleder oss over utviklingen, og sender ukas innovasjonsblomst til Skaugum der kronprinsparet i dag tar i mot sine engelske gjester, – og ikke minst gleder det oss at vi har et kronprinspar som engasjerer seg i Norges yrende startupmiljø!

Happy Friday!

Boligsektoren først ute med selvkjørende rutebusser i Norge

OBOS setter opp det som sannsynligvis blir Norges første rute med selvkjørende busser. F.v. Daniel Kjørberg Siraj, konsernsjef i OBOS, Lisbeth Hammer Krog, ordfører i Bærum og Frode Kjos, Acando. Foto: Morten Bendiksen.

I januar i år ble det åpnet for utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge. OBOS var raskt på ballen og planlegger selvkjørende minibusser i rute i løpet av våren og sommeren.

Dette blir Norges aller første prosjekt med selvkjørende busser i rute, skal vi tro pressemeldingen. Bussene skal i første omgang kjøre på korte strekninger. Hastigheten blir på cirka 15 km/t, og bussen tar inntil 12 passasjerer. På Fornebu skal bussene frakte badegjester til Storøyodden badestrand gjennom hele skoleferien. Prosjektet gjennomføres med støtte fra Bærum kommune og konsulentselskapet Acando.

OBOS planlegger utprøving av bussene også flere steder, sannsynligvis på Romsås i Oslo.

− Vårt mål er å lære hvordan en slik tjeneste fungerer i større byutviklingsområder. OBOS har ikke planer om å drive busselskap, men vi ønsker å ligge i forkant av utviklingen. Ved å gjennomføre dette prosjektet vil vi finne ut om selvkjørende busser kan løse et transportbehov eller et trafikkproblem for folk, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

På fine dager kan det være trangt om parkeringsplassen ved badeplassen på Fornebu – til irritasjon for både badegjester og beboere. Dessuten oppleves i dag spaserturen fra boligene ytterst på Storøya til bussholdeplass i Snarøyveien som noe lang for enkelte beboere, noe som gjør bruk av dagens busstilbud mindre attraktivt og mer strevsomt.

– Vi er nysgjerrige på om bussene vil bidra til å avhjelpe praktiske hverdagsproblemer både for besøkende og fastboende på Fornebu. Et av hovedspørsmålene vi stiller oss er om slike busser, kombinert med bil- og sykkeldelingsordninger, kan gjøre det mulig å klare seg uten privatbilen i framtiden, sier Kjørberg Siraj.

Høye klimamål i Bærum

Bærum kommune har høye mål for å redusere klimautslipp. Ordfører Lisbeth Hammer Krog er positiv til at Fornebu er valgt som utprøvingsområde.

– Dette er et pilotprosjekt helt i tråd med vår klimapolitikk. Fornebu har moderne infrastruktur med god veistandard og et lite komplisert trafikkbilde, noe som gjør området godt egnet til å teste ut selvkjørende busser, sier Hammer Krog.

Hun har tro på at elektriske, selvkjørende busser blir en selvfølgelig del av fremtidens transportsystem.

Starten på en transportrevolusjon?

Det var Acando som for to år siden introduserte den elektriske selvkjørende minibussen for det norske markedet. Selskapet har gjennomført demonstrasjoner av bussen i hele Norge. Over 15 000 personer har til nå prøvekjørt bussen.

– At vi har fått et lovverk som tillater utprøving av selvkjørende kjøretøy på norske veier, er starten på en transportrevolusjon, mener Sven Ivar Mørch, administrerende direktør i Acando.

Bussen styres med kunstig intelligens. Den kjører i lav fart og stopper for alt av hindringer som måtte komme i veien.

– Smart mobilitet og selvkjørende teknologi vil påvirke måten en rekke bransjer driver forretning på. En næringseiendom eller et boligprosjekt som i dag ligger noen kilometer fra et kollektivknutepunkt, kan knyttes sammen med det eksisterende kollektivnettet ved hjelp av selvkjørende minibusser, sier Sven Ivar Mørch.

Apple-grunnleggeren Wozniak: – Jeg tror ikke på noe av det Elon Musk sier om Tesla lenger

Foto: Flickr/Gage Skidmore

Tech-pioneeren Steve Wozniak som i sin tid var med på å grunnlegge Apple, gikk nylig hardt ut mot Elon Musk på scenen under den svenske versjonen av Nordic Business Forum.

Det melder Business Insider.

Grunnen til Apple-grunnleggerens harde ord om Elon Musk og Tesla, skyldes hans frustrasjon over Musks overvurdering av selskapets selvkjørende biler og derav brutte løfter til sine kundene.

Wozniak var tidlig en Tesla-fan og eier selv to Model S biler.

– Vår første Tesla kjørte av en isete vei ved Lake Tahoe og gjorde at vi endte opp i en snødyne. Det skjedde ingen skader, men det sto klart at vi trengte en firehjulskjørende Tesla.

Kort tid etterpå oppgraderte Wozniak og kona bilen sin.

– Tesla kom opp med noen sensorer som Musk sa skulle gjøre bilen selvkjørende i slutten av 2016. Det måtte jeg jo selvfølgelig ha. Etter det så vraket de sensor-selskapet og installerte nye sensorer, sa han og refererte til Teslas brudd med det Israelske sensor-selskapet Mobileeye.

Etter det sa Musk at Tesla ville teste ut selvkjørende biler i slutten av 2017. Nå har han flyttet tidspunktet til 2018.

– Jeg trodde jo på alt dette. Nå tror jeg ikke lenger på noe av det Elon Musk eller Tesla sier. Men jeg elsker fortsatt bilen.

Sammenlikner Elon Musk med Steve Jobs

Wozniak trakk også en sammenlikning mellom Musk og sin avdøde medgründer Steve Jobs.

– Problemet er at Elon Musk er portrettert som en som ikke er til å stole på i en del filmer. Kan man virkelig tro på det han sier? Eller er han bare en god salgsmann slik som Jobs var?, spurte han.

Han synes også at Tesla er fort med å fraskrive seg ansvaret når ting ikke går etter planen.

– Alt Tesla sier er at den er beta, så vi er ikke ansvarlige. At du som bruker må ha kontrollen. Det synes jeg er en billig vei ut av det. Alt jeg har lest er at alle andre bilprodusenter – Audi og BMW – har faktisk kommet lenger enn Tesla når det kommer til selvkjørende biler, hevdet han.

Google-algoritme spår liv eller død for sykehuspasienter

Et research-team bestående av dataforskere fra Google og medisinske eksperter fra tre store amerikanske universiteter har tatt i bruk AI for å forutse blant annet hvor lenge innlagte pasienter har igjen å leve.

Google har allerede brukt maskinlæringsalgoritmene sine til å mestre spill som sjakk og Go. Nå tar de også i bruk kunstig intelligens for å forutse fremtiden på områder med større praktisk verdi.

I en nylig utgitt forskningsrapport beskriver researchere fra Google, Stanford og UCSF hvordan de har tatt i bruk AI for å besvare spørsmål om sykehuspasienters fremtidige skjebner. Det er Silicon Beat som melder dette.

Utkonkurrerer nåværende modeller

Blant annet hevder de å kunne forutse dødsfall hos sykehusinnlagte pasienter ett til to døgn før dagens metoder – noe som potensielt kan gi leger tid til å sette i verk livreddende tiltak i tide.

– Disse modellene utkonkurrerte de nåværende tradisjonelle modellene for å forutse utfall i alle sammenhenger, står det i rapporten.

Programvaren tar blant annet i brukdata fra medisinske journaler, demografisk informasjon for pasienten, tidligere diagnoser og prosedyrer, testresultater og vitale tegn for å gjøre vurderingene sine. Forskningsrapporten er basert på data fra 216 000 sykehusinnleggelser for rundt 114 000 pasienter. Dataprogrammet var i stand til å forutse dødsfall med 93 til 95 prosent presisjon, noe som er rundt ti prosent bedre enn med de tradisjonelle metodene.

Det var ikke kun om pasienter kom til å overleve et sykehusopphold som ble undersøkt i forsøket. Sannsynlig lengde på oppholdet og pasientenes diagnose ble også forsøkt forutsett av algoritmen.

Spår forsinkelser i flytrafikk

Google tar også i bruk AIs evner til å spå fremtidige utfall på områder som ikke omhandler liv eller død. Mashable melder at selskapets Flights-tjeneste nå har fått en ny funksjon som kan spå hvorvidt et fly kommer til å bli forsinket.

Gjennom å fore maskinlæringsalgoritmen med historiske flight status-data tror selskapet de vil være i stand til å forutse forsinkelser med rundt 80% nøyaktighet.

Det er fra tidligere kjent at Googles Deepmind-avdeling blant annet jobber med å gi algoritmene sine “fantasi”, for å gjøre dem i stand til å forutse hvordan en bestemt situasjon kommer til å utvikle seg.

– Når vi plasserer et glass på kanten av et bord, for eksempel, vil vi sannsynligvis tenke over hvor stabilt det står og hvorvidt det vil kunne falle. Hvis algoritmene våre skal utvikle tilsvarende sofistikert atferd, må de også ha evnen til å “forestille seg” og resonnere om fremtiden, skrev Deepmind i et blogginnlegg i sommer.

Med stadig raskere utvikling på AI-feltet, og satsning fra aktører som Google, trenger man en algoritme for å kunne spå hva som blir det neste kunstig intelligens hjelper oss med å forutse.

Hva har Ikea – og Uber-gründerne til felles?

Ikea-foto: Flickr/OiMax - Uber-foto: Flickr/ Alper Çuğun

Ikea-gründer Ingvar Kamprad og Uber-gründerne Travis Kalanick og Garrett Camp er åpenbart rike og visjonære menn. Men som alle andre entreprenører kan bekrefte, har ikke gründerreisen vært en dans på roser.

Nyheten om at Ikea-gründeren hadde sovnet stille inn, kom søndag. 91-åringen startet sin gründerreise som guttåring ved å selge fyrstikker til naboer fra sin sykkel. Han fant ut at han kunne kjøpe fyrstikker billig i store partier i hovedstaden, selge dem løst til lave priser og likevel sitte igjen med fortjeneste. Senere utvidet han sortimentet sitt  til å også omfavne fisk, juletrepynt, frø og kulepenner og blyanter. Da han var 17 år, fikk han belønning av sin far for sin innsats på skolen. Han brukte pengene til å starte sin egen  forretning som senere ble det vi i dag kjenner som møbelkonsernet IKEA. I dag har møbelvarehuskjeden over 355 butikker spredt rundt i 29 land verden over.

Men å bygge opp et konsern, har ikke vært ”bare bare”. Foretningsidéen til Kamprad gikk ut på å selge billige møbler slik at folk flest hadde råd til å kjøpe de. Ved å flatpakke møblene og la kunden selv stå for monteringen, sparte IKEA inn på produksjonskonstnader, som gjør at de til den dag i dag fortsatt kan holde prisene lave.

Salget av billig-møbler falt dog mildt sagt ikke i god jord hos resten av møbelindustrien. I  dokumentaren “Mr Ikea – Ingvar Kamprad”, kan vi blant annet følge konflikten mellom Ikea og den svenske møbelbransjen på tidlig 60-tallet. Det endte med at den svenske møbelindustri boikottet Ikea, men Kamprad klarte via Polen å redde bedriften. I Gunnar Vikenes film «Her er Harold”, basert på en roman av Frode Grytten, møter vi møbelhandleren Harold Lunde som utkonkurreres av Ikea og finner noe å rette hatet mot: Ingvar Kamprad. “Bitterheten mot Ikea som boken og filmen sier noe om, den finnes i virkeligheten”, sa forfatteren den gang til ba.no.

Det er ingen tvil om at Kamprad ”disrupterte” en hel industri. Han endret spillereglene og forandret møbelindustriens klassiske forretningsmodell – til mange sin misnøye. I dagens digitaliserte verden, der endringer skjer raskere enn noen gang, er begrepet disupsjon aktuelt som aldri før. Som Alexander Osterwalder påpekte under årets Nordic Business Forum; – Det er i dag ikke lenger et spørsmål om selskapet ditt vil bli “disruptert”, du vil bli “disruptert” før eller siden. Så dersom du kun konkurrerer på grunnlag av pris og produkt, vel, da ønsker jeg deg lykke til!

Les også: Alexander Osterwalder: 7 spørsmål du MÅ stille deg

Koster å være endringsagent

På samme måte som Kamprad klarte å ”disrupte” møbelindustrien, har Uber-duoen Travis Kalanick og Garrett Camp, klart å endre drosjebransjen. På en snøtung kveld i Paris i 2008 hadde gründerne problemer med å praie en drosje. Så de kom opp med en enkel idé: få transport med et enkelt tastetrykk.

Les også: Uber-sjefen: – I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker

Det som startet som en app for å be om førsteklasses svarte biler i noen få storbyområder, har nå endret logistikksystemet i byer over hele verden. Dette har fått taxinæringen til å protestere kraftig og ført til at Uber nå har måttet trukke seg ut i flere byer.

Les også: Nå krever ESA at norske myndigheter endrer drosjeløyveordningen

Hvorvidt Uber-gründerne klarer å finne en måte å infiltrere transportbransjen på lang sikt , slik som Kamprad har klart med møbelindustrien, gjenstår å se. Men én ting er sikkert;  Det spiller ingen rolle på hvilket området du ønsker å forandre – det koster å være en endringsagent!

Ukens gründercase: – Våre løsninger kan bidra til å senke ensomheten her i landet

– Våre løsninger kan bidra til å senke ensomheten blant de to millioner ensomme her i landet, sier Christine Olsen, en av gründerne bak Dyrebar Omsorg. De tar i bruk såkalte dyreassisterte intervensjoner, der man nyttiggjør seg av den positive effekten omgang med dyr kan ha på mennesker.

Det Innobørs-registrerte Foretaket ble startet av Olsen i 2004. Konseptet ble til som en del av masteroppgaven hennes, der hun undersøkte effekten av tiltak med dyr som supplement til tradisjonell rehabilitering ved Sunnaas sykehus. Prosjektet ga interessante resultater, og etter å ha vært på diverse studiereiser i utlandet, fant hun ut at dette var noe som måtte systematiseres bedre og også tilbys i Norge.

– Forskning viser at omgang med dyr fungerer som sosial støtte. Når vi er sammen med dyr blir vi ofte tryggere og roligere, og det gir rom for berøring og kjærlig omgang, forteller Olsen.

– Sosial støtte er livsnødvendig

Derfor tar de i bruk hunder og katter i såkalte dyreassisterte intervensjoner. Mange kjenner kanskje til besøkshunder på gamlehjem, men i Dyrebar Omsorg forsøker man også å nå ut til andre grupper.

– Ensomhet og mangel på sosial støtte er et økende problem her til lands. Sosial støtte er nemlig livsnødvendig, og mangel på dette fører til depresjon, dårligere livskvalitet og drop-out fra skole- og arbeidsliv. Av uføre eller personer som ikke er i stand til å arbeide, oppgir 35% at de er plaget med ensomhet, det samme gjelder 30% av aleneboende over 45 år (SSB, 2017). Rapporter viser at intervensjoner basert på sosiale relasjoner utgjør en stor mulighet til å forbedre ikke bare livskvalitet, men også overlevelse, forteller Olsen.

– Nærkontakt med hund kan ha en rekke fysiologiske effekter. Det er lettere å fortelle om sine innerste hemmeligheter/ting som er vondt til en hund som ikke dømmer eller stiller vanskelige spørsmål, forteller Christine Olsen.

Utdanner hunder og førere

I tillegg til å formidle dyrebesøk på institusjoner og i privathjem, tilbyr Dyrebar Omsorg også egnethetsvurdering og utdanning av hund og fører.

– Til nå har vi hatt over sytti personer på utplassering og arbeidstrening, vi har hatt over tusen deltakere på kurs, og vi har hatt en rekke tiltak i skole og helsevesenet. Gjennom min doktorgrad har vi blant annet dokumentert nedgang i depresjon og økt livskvalitet, forteller Olsen.

Dyreassistert rehabilitering er ikke bare givende for den som får besøk, forteller Olsen.

– Hunden skaper ikke bare trygghet for den man besøker, men også for den frivillige. Hunden fungerer som en katalysator for menneskelig kontakt, sannsynligvis fordi terskelen for å snakke til og om en hund for mange mennesker er lavere enn terskelen for å snakke til et fremmed menneske. En hund kan fungere som en bro i relasjonsdannelsen. Hundens nærvær vil kunne bidra til at settingen normaliseres, og dermed åpne for mer naturlig og spontan atferd og kommunikasjon.

– Suveren faglig tyngde

I tillegg til en doktorgrad i folkehelsevitenskap har Olsen en master i etologi med rehabilitering som spesialemne. Hun har også etterutdanning i veiledningspedagogikk. Med seg på laget i Dyrebar Omsorg har hun Line Sandstedt, som er utdannet ved NMBU og har mange års erfaring med ulike typer hundekurs og som instruktør. Hun har også jobbet i ulike internasjonale prosjekter innen temaet dyreassisterte intervensjoner.

– Dyrebar Omsorg har en suveren faglig tyngde. Vi har i tillegg et stort internasjonalt nettverk, og er aktive innen flere Erasmus+-prosjekter. Det høye faglige nivået i tillegg til den praktiske kompetansen er unik, også i verdenssammenheng, forteller Olsen.

Søker investorer og samarbeidspartnere

Nå ønsker de å ekspandere, slik at de kan nå ut til og hjelpe flere. Derfor søker de både investorer og samarbeidspartnere. På Innobørs søker de en investering på to og en halv million kroner, for å bli i stand til å tilby personer over hele landet muligheten til å bidra med frivillighet.

– Ved å støtte Dyrebar Omsorg, vil investorene bidra til at frivillige som ønsker å gå på besøk med sin hund får adekvat opplæring og egnethetsvurdering. Vi ser at det at man kan gå på besøk med hunden sin, gjør at rekrutteringen til frivillig arbeid blir mye større.

De har allerede et samarbeid med NMBU og Norsk Kennel Klubb, men er åpne for flere partnere og ulike samarbeidsløsninger, forteller Olsen.

– Vi trenger flere ansatte og kapital for å utvide vår forskningsbaserte metodikk, samt gode samarbeidspartnere.

At man får se direkte hvordan bidrag fungerer kan være en ekstra motivasjon for investorer og de som ønsker å støtte opp om selskapet.

– Tiltakene kan bidra til å hjelpe mange av de sytti tusen barn med psykiske lidelser, og de kan få mange av de syv hundre tusen som faller ut av skole og arbeidsliv tilbake. Ved å støtte opp om Dyrebar Omsorg, vil man få tilsendt rapporter som dokumenterer hvem som har fått hjelp, og hvordan det har fungert, avslutter Olsen.

Økotaxi med søksmål mot Oslo kommune

Foto @ commons/Vinguru

Roger Dørum Pettersen og hans selskap Økotaxi varsler nå søksmål mot Oslo kommune dersom avslaget på søknaden om 300 taxiløyver ikke blir omgjort.

– Vi mener at drosjebyråkratiet har kapret makten og rigget et altfor rigid reguleringsregime, basert på en svært snever tolkning av av det norske lovverket. Politikerne har i lang tid ropt på mer konkurranse, innovasjon og positiv utvikling i drosjemarkedet. Nå må de komme på banen og styre, sier Pettersen til InnoMag.

– Avslaget er basert på feil forståelse av loven

Økotaxi har lenge ønsket å etablere et alternativ til dagens drosjeaktører i Oslo – med blant annet lavere priser som en del av konseptet – men hindres av nåværende praksis for tildeling av drosjeløyver. Nå ønsker gründeren bak selskapet at retten skal gå i dybden på problemstillingen.

– Vi mener at begrunnelsen for avslaget er basert på feil forståelse av loven. I avslaget står det en del kriterier, blant annet at “loven forutsetter at reguleringen innebærer at man skal ta hensyn til drosjeløyveinnehavernes inntektsgrunnlag”. Det står ikke noe i loven om det – det er byråkratene som har tolket loven dithen, og deretter fortalt politikerne at loven forutsetter at det skal være slik, sier Pettersen, og legger til:

– Etter mitt syn har de forledet politikerne.

Endring i 1998

Pettersen forteller at noe gikk galt etter at politikerne gikk inn for å endre reguleringen i 1998. Før den tid var taxitilbudet regulert på samme måte som øvrig kollektivtransport – alle taxiene var tilknyttet samme sentral og kostet det samme. Hensikten med endringene var å åpne opp markedet for flere aktører, men samtidig ble reguleringsmyndigheten delegert fra bystyret til byrådet, og derfra videre til byråkratene i etaten. I praksis er det disse som styrer drosjeforvaltningen gjennom sine fremstillinger og anbefalinger til byrådet, mener han.

– Man ønsket konkurranse og endret derfor på en del premisser. Man innførte fri prissetting og opprettet sentraler og fritt sentralvalg, slik at makten i praksis ble overført til de 1780 drosjeeierne.

Nå vil Pettersen at retten skal ta stilling til hvor vid myndighet politikerne faktisk har.

– Dagens situasjon er absurd

Han mener det er paradoksalt at tiltak som i utgangspunktet var ment for å bidra til mer konkurranse i praksis har vært med på å skape monopoltilstander og det han kaller et reguleringsregime.

– Det har blitt en absurd situasjon hvor drosjeeierne i Oslo øker prisene sine i takt med at kundene rømmer – hvorpå byråden legger nedgangen i etterspørsel etter taxitjenester til grunn for å avslå søknader fra andre aktører. Så vi har ikke fått vurdert søknaden vår på bakgrunn av innholdet i den. Vi ønsker å få vurdert behovet for et særegent og unikt konsept som blant annet baserer seg på lavere priser.

Økotaxi fikk formelt avslag på søknaden sommeren 2016, og påklaget da avgjørelsen.

– Vi søkte om 300 drosjeløyver helt tilbake i 2013, så hele behandlingen har trukket ut i trenerende langdrag. Nå er det ett og et halvt år siden vi påklaget avslaget fra byrådet, og saken er fortsatt ikke endelig avklart. Og så er det sånn etter forvaltningsloven, at hvis det ikke har skjedd noe i løpet av seks måneder, så er vilkåret for å prøve saken rettslig oppfylt.

ESA krever endring

Allerede i 2014 begynte Pettersen å klage inn avslagene han fikk til EFTAs overvåkningsorgan ESA. De er kritiske til at lokale myndigheter i Norge kan begrense antall løyver etter det antatte behovet i distriktet:

”ESA er ikke enig med norske myndigheter i at begrensningen, slik den er i dag, kan rettferdiggjøres ut fra vesentlige allmennhensyn. Uforholdsmessig høye barrierer mot innpass i drosjemarkedet kan tvert imot gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne,” skrev de den gang i en uttalelse på egne nettsider.

Les også: Nå krever ESA at norske myndigheter endrer drosjeløyveordningen

I utgangspunktet fikk myndighetene frist av ESA til 21. juni i fjor med å treffe nødvendige tiltak for at Norge skulle oppfylle EØS-forpliktelsene sine. Departementet sendte deretter inn en forespørsel om å få utsatt denne fristen til 21. desember.

– Norge kunne enkelt ha oppfylt sine forpliktelser i henhold til EØS-avtalen, dersom de kommunene som har innført fri prissetting i sine drosjemarkeder hadde regulert til beste for forbrukerne. Etter mitt syn, står ikke norsk lov i veien for dette, sier Pettersen.

Kommunikasjonsrådgiver Kristin Stormo i Byrådsavdeling for miljø og samferdsel skriver i en mail:

– Byråd Lan Marie Berg ønsker ikke å kommentere saken i media, ettersom Oslo kommune har mottatt varsel om mulig søksmål.

Vil lansere Uberlignende konsept

Han er ikke den eneste som har tatt til orde for en endring i den nåværende praksisen for tildeling av drosjeløyver. Uber har nå lagt ned sin tjeneste i Norge på ubestemt tid, men har også vært en ivrig pådriver for en endring i dagens ordning.

Les også: Uber-sjefen: – I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker

Dersom Pettersen og Økotaxi får innpass i drosjemarkedet i Oslo vil de lansere et konsept som har mye til felles med Uber og andre lignende tjenester.

– Vi ønsker å lansere et lovlig, Uberlignede konsept i taxi-outfit. De to aller viktigste og mest prekære grepene vi skal ta i taximarkedet, er å innføre langt lavere og helt forutsigbare priser. På denne måten vil taximarkedet vinne kunder tilbake. Etter mitt syn kan taximarkedet i Oslo firedobles med lave og forutsigbare priser, samt enkel og informativ bestilling via app, avslutter han.

30 sosiale startups

Foto @ Alex Asensi

Spenningen var høy på Oslo Innovation House (OHOI) da 30 startups med dobbel eller trippel bunnlinje pitchet under Social Startup Bootcamp. 

Social Startup Bootcamp er et samarbeid mellom Ferd SE, SoSentral og den danske inkubatoren Den Sociale Kapitalfond (SKS). Programmet fikk inn 125 søkere, men kun 30 gikk videre til den tre-dagers lange bootcampen på OHOI. Bookcampen ble avsluttet med en nervepirrende pitche-konkurranse der hver av startupene fikk tre minutter på å vise seg frem for juryen. Kun 10 av de vil gå videre til et seks måneders akseleratorprogram for tidligfase-selskaper og prosjekter som løser samfunnsutfordringer.

Programmet har allerede blitt kjørt i Danmark i fem år – og det med stor suksess, kan den danske programdirektøren Ulrik Hauman fortelle.

– I Danmark har vi kjørt to slike programmer. Forskjellen mellom den danske og den norske modellen er at mani Norge jobber bredere og på tvers av sektorer , dette med tanke på at startupene ofte jobber i samarbeid med statlige organer som NAV. Det norske programmet er jo også et pilotprosjekt, så her er det viktig at man justerer underveis etterhvert som man ser hva som fungerer eller ikke. Den største likheten mellom de norske og de danske entreprenørene, slik jeg ser det, er at begeistringen, gløden og engasjementet blant de er den samme. Det er godt å se, sier han.

viktigheten av å bygge forskjellige miljøer

I Norge blir Social Startup i første omgang testet ut i Oslo og omegn, for deretter å kunne etableres i hele Norge. Administrerende direktør i Ferd Sosiale Entreprenører, Katinka Greve Leiner, har vært styremedlem i Den Sociale Kapitalfond i flere år. Hun har fulgt programmet over lengre tid og så etterhvert behovet for å kjøre et liknende program i Norge.

– Vi har sett på flere ulike modeller, men valgte tilslutt den danske løsningen. Programmet til SKF er jo allerede testet ut over tid, med veldig gode resultater. Vi merker jo at mye av tiden vår går til å hjelpe nettopp selskaper i tidlig-fase, når vi heller burde bruke mer tid på de vi faktisk har tatt om bord i Ferd SE. Samtidig ønsker vi jo selvsagt at så mange sosiale entreprenører som mulig skal lykkes. Gjennom dette programmet får vi muligheten til å gi oppstartsselskaper den foretningsutviklingskompetansen de så sårt trenger over en kort og intens periode.

– I tillegg var det viktig for oss å være med på å etablere en sosial akselerator som ikke var Ferd, men som står på egne bein. Det er nødvendig å bygge forskjellige miljøer hvis man skal oppnå best mulig resultat. Dette fordi man tenker forskjellig, man har forskjellige måter å gjøre ting på og man tester ofte ut forskjellige modeller.

På hvilken måte skiller sosiale startups seg fra andre typer startups? Hva slags utfordringer møter man?

– Man må gjøre ting på en helt annen måte fordi man må ta sosiale hensyn og derfor trenger andre verktøy å jobbe med. Vi må fokusere på helt klassiske foretningsutviklingsverktøy, samtidig som det er viktig å sette det sammenheng med sosiale modeller og redskaper. Det er mange hensyn å ta for å få bedriften til å blomstre – og det kan være utfordrende for mange.

Hvordan vil du oppsummere programmet så langt?

– Det har definitivt gitt mersmak, men det avgjørene blir jo å se på tilbakemeldingene og resulatene det har gitt oppstartselskapene om et års tid. Det er først da man virkelig kan måle om det har blitt en suksess eller ikke.

MoreJoy var en av de mange startupene som høstet stor applaus fra både juryen og publikum under pitche-konkurransen Foto: Alex Asensi.

Felles for alle startupene er at de opererer med dobbel eller trippel bunnlinje. Temaer som integrering, arbeidsinkludering og helse er likhetstegn som går igjen hos flere.

Her er oversikten over de 30 selskapene som pitchet:

  • Hogst AS
  • International Sandwich Brothers
  • Abildsø gård
  • Dråpen i Havet
  • Trygg av natur AS
  • Mestringsguiden AS
  • AntrozoologiSenteret
  • Helseforum for kvinner
  • Nabolagshager
  • Sisters in Business
  • Mora di
  • moreJoy
  • HELT MED
  • MIN KLODE AS
  • KompAks AS
  • Grønt & Rent
  • Yelpi AS
  • Lydfarge AS
  • Restarters Norway
  • VipiCash
  • iMAL
  • The 24/7-Center
  • Florafondet
  • Flash Studio
  • NABO Oslo
  • Farm in Action AS
  • Bestfør AS
  • Vindskift
  • Nedenfra Ideelt
  • WIDE-INK AS
  • Dyrebar Omsorg

Hvem av de 10 startupene som går videre vil bli avslørt på InnoMag.no de nærmeste dagene.

Ukens lederkommentar: – Smart smeltedigel, fest for fiffen eller konstruktivt tankeverksted?

Det er litt trist når vinteren regner bort allerede i januar, – og det er kanskje derfor noen av Norges rikeste denne uken flokker seg sammen i den sveitsiske alpelandsbyen Davos. Selv om området kan skilte med noen fantastiske skiløyper er det, tro det eller ei, overfylte konferanserom som trekker når World Economic Forum nok en gang samler ledere fra næringslivet, politikken og akademia.

Alpelandsbyen er disse dagene en smeltedigel av dimensjoner, og med en inngangsbillett som overstiger listeprisen på en Tesla, har man effektivt sortert bort normale konferansedeltagere. Uansett om man tilhører de som hevder Davos er årets fest for fiffen eller et konstruktivt tankeverksted for å gjøre verden til et bedre sted,  er det hevet over enhver tvil at det kan komme mye godt ut av gode diskusjoner med aktører fra helt andre bransjer og verdensdeler. På tvers av politikk, fag og næring. Vi anbefaler en titt på World Economic Foorum dersom du ønsker å få med deg foredragene, og om ikke annet så finner du også intervjuet med Jack Ma, Ali Babas karismatiske lille store mann som vi intervjuet  i fjor sommer, i siste utgave av Innovasjonsmagasinet. Interessant å høre hans forklaring på hvordan Alipay oppstod som et resultat av et foredrag på Davos i 2004.

Midt oppe i denne smeltedigelen lander så Donald, det selverklærte stabile geniet som river ned allianser og snakker om å bygge murer. Selv om mye vil handle om bølla fra det hvite hus, gjør også lille Norge seg godt bemerket; Ikke nok med at Børge Brende i praksis er vert for hele forumet og Erna Solberg er en av sju møteledere, – i tillegg topper Norge de fleste kåringene som legges frem.

Les også: Alexander Osterwalder: 7 spørsmål du MÅ stille deg

Kanskje det er derfor Trump ønsker seg flere nordmenn…. På vei til Davos tok han via twitter, på vanlig beskjedent vis, æren for det meste under 48 timer etter at USA i praksis sluttet å fungere grunnet klodens største budsjettunderskudd; «Our economy is now booming and with all I am doing, will only get better». Nedturen fra torsdagens innlegg om «jakten på lykken» som gikk i sal B kan bli stor, når Trump i dag bruker Davos til å levere pløsete plattheter i fjellheimen.

For de som synes 500.000, – er i overkant mye å betale for noen foredrag, kan glede seg over at forfatteren Dan Buetters innlegg om jakten på lykken egentlig er fra 2009 og essensen ligger den ute her.

For deg med dårlig tid kan spørsmålet om hvordan man finner lykken besvares med en porsjon sunn fornuft i form av å velge en jobb man trives med, et rikt sosialt liv med familie og venner i fokus, et godt kjærlighetsforhold, en hund…og kunsten å bo i en blå sone. I følge forfatteren har verden kun fem slike, men det faktum at han peker på Sardinia, Okinawa, California, en gresk øy og en halvøy i Costa Rica skyldes kanskje at han ennå ikke har besøkt Kjerringøy?

For alle endringsagenter og de av våre lesere som jakter kvalitet og lykke var mandagens Nordic Business Forum i Oslo et fullgodt alternativ, ikke minst takket være Lean guru Eric Ries og sveitseren Alex Osterwalder, mannen bak Business Model Canvas. De over 500 tilhørere fikk virkelig valuta for pengene i et format som ga mersmak. Stor takk til både arrangørene og talerne

Les også: Eric Ries: – Startup-huber med fokus på mangfold vil få konkurransefordel

Og mens parti etter parti må innrømme at seksuell trakassering muligens, kanskje på en måte kan ha foregått også i egne rekker, men selvsagt uten at noen i ledende roller har fått med seg noe som helst, klarer Arbeiderpartiet nok en gang kunststykket å spenne bein på seg selv. Denne uka i form av en sykmeldt Trond Giske som lar advokatene sloss for sitt politiske ettermæle uten å ta hensyn til meningsmålingene som er i ferd med å innta en kurve som minner om de bratteste bakkene i Davos. Trond Giskes siste sprell blir dessverre litt som håndballguttas kamp mot Sverige, – man vinner muligens matchen, men taper muligheten til å bli med videre.

Kanskje tiden er inne for å innse at både Arbeiderpartiet og andre partier må tenke grunnleggende nytt, – i en tid hvor NHO-konferansen viste med all mulig tydelighet at de som bestemmer i Norge ikke er i nærheten av å ha innsett hva slags farvann vi er i ferd med å seile inn i.

Ukens innovasjonsblomst går til Eric Ries og Alex Osterwalder, de beviste at godt innhold levert med bravour leveres både i Davos og Oslo!

Happy Friday!

Dette er verdens mest innovative land

Sør-Korea er kåret til verdens mest innovative land for femte år på rad.

Bloomberg har nok engang kåret de mest innovative landene i verden. Norge ligger høyt oppe på listen, men er fortsatt langt bak våre naboland.

Nyhetsbyrået Bloombergs årlige innovasjonsindeks bedømmer landene basert på syv kriterier, inkludert satsing på forskning og utvikling og konsentrasjonen av offentlige high-tech selskaper i landet. Øverst på listen finner du Sør-Korea som er kåret til verdens mest innovative land for femte gang på rad .

Globalt sett ligger Norge i øverste siktet, men vi er fortsatt langt bak de andre nordiske landene. Norge rykker ned én plassering og ender opp på en 15. plass. Sverige beholder 2. plassen sin, Finland rykker ned to plasser og ender opp på en 7. plass etterfulgt av Danmark på 8. plass. Kun Island henger etter Norge og seiler inn på en 24. plass.

Les også: Norge klatrer tre plasser på global innovasjonsindeks

Singapore rykker opp tre plasser og lander dermed på en 3. plass totalt sett. USA derimot, rykker ned fra topp 10 og ender opp på en 11. plass for første gang siden Bloomberg startet målingene for seks år siden.

Burde ligge høyere

Bloomberg er ikke den eneste som tar den globale innovasjonstemperaturen. I juni i fjor klatret Norge tre plasser opp på The Global Innovation Index, som er laget på grunnlag av et samarbeid mellom Cornell University, INSEAD og World Intellectual Property Organisation (WIPO). I den ferske utgaven av European Innovation Scoreboard som kom ut samme måned, gjorde Norge det også bra og klatret fra en syttende til en tolvteplass – noe som resulterte at vi rykket opp i kategorien “sterke innovatører”.

På tross av fremgangen mener tidligere Innovasjon Norges spesialrådgiver Per M. Koch, allikevel at Norge burde ha vært enda høyere oppe på listen. I en kommentar til InnoMag fortalte han at sammensetningen av norsk næringsliv, med sin dominerende olje og gass-sektor, gav et feilaktig bilde av hvor mye innovasjon som faktisk foregår i norske bedrifter.

– I et land som Sverige, som alltid havner i toppen sammen med Sveits i innovasjonsundersøkelser, preges næringslivet av såkalte høyteknologiske bedrifter med stort forskningsbudsjett. For å regnes som høyteknologisk må en bedrift bruke fire prosent av omsetningen på forskning. Et selskap som Statoil, med de inntektene de har, har ingen mulighet til å oppfylle et sånt krav, og vurderes som lavteknologisk – selv om enkelte av prosjektene deres er svært teknologisk avanserte. Når innovasjonsundersøkelsene vektlegger forskningsbudsjetter så tungt som de gjør vil det nødvendigvis slå negativt ut for Norges del, forklarte han.

Tar du vare på humankapitalen din?

Det er januar og for mange betyr det den årlige medarbeidersamtalen…

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Det å ta vare på humankapitalen i en organisasjon viser seg ofte å gi bedre kundetilfredshet og en bedre bunnlinje.  Framtidsrettede organisasjoner stiller nye krav til kompetanse, fleksibilitet og evne til å løse oppgaver på nye måter.

10-FAKTOR medarbeiderundersøkelse bygger på omfattende forskning om effektiv ledelse og gode virkemidler for å motivere medarbeidere og hente ut best mulig ytelse.

– Målet med utvikling av 10-FAKTOR er å tilby en medarbeiderundersøkelse som er forskningsbasert, fokusert og avgrenset. 10-FAKTOR er avgrenset til 10 faktorer, som er dokumentert viktige. Det er også viktig at det skal ta kort tid å svare på undersøkelsen,  Sier Per André Granvoll, Salgs- og markedsansvarlig i Kommuneforlaget.

Faglig rådgiver for utvikling av 10-FAKTOR er Linda Lai, professor i ledelse og organisasjonspsykologi, ved Handelshøyskolen BI. Den anerkjente forfatteren og foredragsholderen har samarbeidet med både kommuner og andre typer virksomheter gjennom mange år på felt som ledelse, motivasjon, beslutningsprosesser, makt og påvirkning.

Forskningen er hentet både fra Norge og andre land, og den er dokumentert i en lang rekke vitenskapelige artikler, fagbøker og populærvitenskapelige artikler på norsk og engelsk.

Per Andre Granvoll, salgs- og markedsansvarlig i Kommuneforlaget.

– Den er både medarbeiderskaps- og ledelsesorientert og fanger opp viktige faktorer på medarbeider-, gruppe-, organisasjons- og ledernivå. Den er også utviklingsorientert og skal danne grunnlag for medarbeider-, organisasjons- og lederutvikling. Flere og flere organisasjoner oppdager de positive effektene ved å bruke 10-FAKTOR, forklarer Granvoll.

Undersøkelsen passer for både kommunale og  private virksomheter og det er følgende 10 faktorer som måles:

1.    Indre motivasjon
Motivasjon for oppgavene i seg selv (”indre motivasjon”).

2.    Mestringstro
Tiltro til egen jobbkompetanse og mestringsmulighet.

3.    Autonomi
Opplevd tillit og mulighet til å jobbe selvstendig (”autonomi”).

4.    Bruk av kompetanse
Opplevd bruk av egen kompetanse (”kompetansemobilisering”).

5.    Mestringsorientert ledelse
Ledelse med vekt på å gjøre medarbeiderne best mulig ut fra sine egne forutsetninger.

6.    Rolleklarhet
Tydelig kommuniserte forventninger til rollen medarbeideren skal fylle.

7.    Relevant kompetanseutvikling
Opplevde muligheter til å få kompetanseutvikling som er relevant for jobb / oppgaver.

8.    Fleksibilitetsvilje
Villighet til å være fleksibel på jobb, spesielt i måten man arbeider på.

9.    Mestringsklima
Kultur for å samarbeide, lære og gjøre hverandre gode

10.    Prososial motivasjon
Ønske om å bidra til andres måloppnåelse, dvs. gjøre noe nyttig for andre (”prososial motivasjon”).

Brødboksen-konkursen: Derfor feilet de

Mandag kveld ble det kjent at Brødboksen er nødt til å legge ned driften. – De har vært for vekstkåte, sier investor Jan Peter Sissener, som mener at styret har gjort en dårlig jobb. Men er nødvendigvis inkompetanse årsaken når startups mislykkes?

– Jeg tror ærlig talt han har rett i at vi har vært for vekstkåte der vi la opp til en for ambisiøs vekstplan. Vi vokste 800 prosent i fjor, og det medførte en voksesmerte som vi ikke klarte å håndtere. Det er veldig beklagelig, fortalte Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes til Dagens Næringsliv i etterkant av konkursen.

Bakgrunnen for satsingen på rask vekst er de tøffe forholdene i matvarebransjen, står det i en melding på selskapets nettsider.

– For at Brødboksen skulle bli et lønnsomt selskap, måtte vi vokse raskt. Dessverre lærte vi at det er vanskelig å finne den riktige balansen mellom vekst, effektiv drift og lønnsomhet, står det i meldingen.

Tidligere i måneden ble det meldt at Brødboksen var på jakt etter en industriell partner. Denne klarte de ikke å få i havn før konkursen – på tross av et populært produkt – var et faktum. Ambisiøse planer og påfølgende dårlig tid til å skaffe investorer og partnere ble spikeren i kista for startupen.

Misfornøyd investor

Jan Peter Sissener er en av dem som har investert i selskapet. Han er klar i talen når det kommer til innsatsen til Brødboksen-styret.

– Det er innmari synd at de ikke klarte å få det til. De har hatt happy kunder og et veldig bra produkt. Managementet har rett og slett ikke gjort en god nok jobb, de har vært for vekstkåte, sier han til DN, og legger til:

– Brødboksens gamle styre burde svartelistes.

– Umulig å unngå å feile

Selv om Brødboksens forsøk på å etablere et nytt konsept endte i konkurs understrekes det i den avsluttende meldingen på nettsidene at det har vært en lærerik gründerreise. Og paradoksalt nok er det som til slutt ble selskapets bane – ambisjonsnivå og mot til å tenke stort – også en nødvendig ingrediens hos de bedriftene som faktisk lykkes.

Viktigheten av en kultur der det er lov til å feile er et tema som ofte tas opp i sammenhenger der det er snakk om innovasjon og oppstartsbedrifter. Eric Ries, mannen bak The Lean Startup, gjorde seg blant annet følgende tanker om den nordiske startup-scenen under Nordic Business Forum:

– I slike kulturer (høyt utdannede, intelligente planleggingskulturer, Red.anm.) finnes det en slags grunnleggende antagelse om at et utfall kan spås ved hjelp av grundig analyse, og at å feile kan unngås gjennom intelligent planlegging. Og dette er negative antagelser for gründerdomenet. For ofte vil mislykkede ideer her ikke være relatert til inkompetent utførelse, men til den underliggende usikkerheten i problemene vi utfordrer.

Les også: Eric Ries – Startup-huber med fokus på mangfold vil få konkurransefordel

– Bare fire av hundre ideer lykkes i Silicon Valley

For faktum er at bare et lite antall startups lykkes. Faktisk er det kun ett av fem selskaper som overlever de første tre årene.

– Når man innoverer, er ikke det å feile bare en mulighet. Du vil feile. I Silicon Valley lykkes i gjennomsnitt bare fire av 100 startups. Det vil si at dersom du som selskap har 100 nye idéer, så er oddsen for at du feiler på 96 av dem stor, fortalte Alexander Osterwalder fra scenen under Nordic Business Forum.

Både Ries og Osterwalder understreket viktigheten av en innovasjonsportefølje med et stort antall ideer for større bedrifter som vil satse på innovasjon og overleve. For en startup er en slik strategi ofte ikke en mulighet – og dermed vil selv gode ideer nødvendigvis feile fra tid til annen.

Les også: Alexander Osterwalder: 7 spørsmål du MÅ stille deg

– Man lærer kun ved å snakke om feilene man har gjort

En annen som har snakket mye om viktigheten av å våge å feile er mannen bak Institute of Brilliant Failures, professor Paul Iske. I forbindelse med Future Insight 2030-konferansen i 2016 var han tydelig da han ble spurt om hva Norge må gjøre for å lykkes i fremtiden:

– Man lærer kun ved å snakke om feilene man har gjort, så miljøet må også tillate at folk faktisk gjør feil og la dem snakke om hva de har lært. Klarer dere å skape denne typen miljø i Norge, har dere har alle forutsetninger for å lykkes.

Elon Musks nye Tesla-kontrakt kan gjøre han til verdens rikeste

Flickr/ JD Lasica

Tesla-grunnleggeren har skrevet ny 10-års kontrakt med det amerikanske selskapet. Den nye avtalen innebærer null kroner i lønn, men verdens største bonus dersom Tesla når de ambisiøse målene som er satt.  

Tirsdag ble det kjent at Elon Musk har skrevet ny kontrakt med selskapet han selv var med å grunnlegge tilbake i 2003. Musk har samtykket å jobbe uten lønn, men kan allikevel ende opp som verdens rikeste mann dersom han når det tøffeste bonus-kravet satt i kontrakten. For å få full utbetaling, som vil være på ca. 550 milliarder kroner, må blant annet aksjekursen tidobles og børsverdien passerer 650 milliarder dollar i løpet av de neste ti årene. I dag er det bare tre selskaper som er verdt mer; Apple, Alphabet (Google) og Amazon.

Hvis børsverdien ikke passerer 100 milliarder dollar, får Musk ingenting, utover aksjene han eier i dag. Passerer verdien 100 milliarder dollar, har Musk nådd første krav for bonus og vil bli kompensert med 1 % av selskapets aksjer.

Dersom han beholder alle sine nåværende aksjer og når alle kravene i kontrakten, kan han ende opp med en aksjeandel på 28,3 %, noe som lett vil gjøre han til verdens rikeste. Per i dag ligger han på 43. plass over verdens rikeste personer, i følge Bloombergs milliardærindex.

 

Eric Ries: – Startup-huber med fokus på mangfold vil få konkurransefordel

Eric Ries sammen med ansvarlig redaktør i InnoMag, Truls Berg.

Behovet for mangfold var et av mange temaer som ble diskutert da Nordic Business Forums første Oslo-konferanse ble sparket i gang med en moderert VIP-samtale med Eric Ries. – Enhver voksende startup-hub som ønsker å ta etter Silicon Valley burde fokusere på å komme i forkant av dette problemet. Det vil kunne gi en konkurransefordel opp mot alle som ikke tar hensyn til dette, sa mannen bak The Lean Startup.

I dag virker mye av lean startup-filosofien åpenbar for mange, men da Ries begynte å gjøre seg gjeldende med ideene sine for ti år siden var ikke holdningen den samme.

– Det var kontroversielt. Da jeg først snakket om lean startup trodde folk, spesielt i Silicon Valley, at jeg var helt sprø. Det som er morsomt er at på flere steder gikk vi fra å være totalt misforstått og latterliggjort, til å være regnet som litt overhypet og passé – uten at noen hadde tatt bryet med å finne ut hva vi faktisk snakket om.

– Innovasjonssektoren må utvides

Ekstra opptatt var Ries av utfordringene knyttet til mangfold på startupscenen. Mangelen på diversitet er ikke bare et moralsk, men også et økonomisk problem, mener han.

– Spesielt i Silicon Valley er det for mye kapital som søker å investeres i for få ideer. Vi har et misforhold der innovasjonssektoren av økonomien er for liten til å møte etterspørselen. Jeg tror grunnen har med moderne finansteori å gjøre. Vi forstår at en bestemt andel av en investeringsportefølje trenger å investeres i langsiktige fremtidsinvesteringer med høy risiko. At vi har forstått dette har skapt en konstant etterspørsel etter investeringsobjekter i denne klassen, som har med finansteori, og ikke noe med tilbudet av gode investeringsmuligheter, å gjøre. Det er et voldsomt misforhold i økonomien vår akkurat nå.

Dette misforholdet driver opp prisene og forårsaker inflasjon i innovasjonssektoren, og hjelper egentlig ingen, mener Ries. Løsningen han ser for seg er å utvide sektoren ved å gjøre den mer mangfoldig.

– Det vi trenger er at hele sektoren ekspanderer og inkluderer flere og flere ideer, noe som krever flere og flere gründere. Og vi har nådd taket i den lille delen av befolkningen som ser ut akkurat som meg og har min utdanningsbakgrunn. Gjennom å omfavne et større mangfold av gründere, gjennom å fjerne fordommene når vi tar avgjørelser, kan vi faktisk utvide hele sektoren for å møte behovet til kapitalen. Dette vil alle være tjent med.

Oppstartmiljøer og startup-huber som knekker denne koden vil skaffe seg en konkurransefordel, sa han.

– Enhver voksende startup-hub som ønsker å ta etter Silicon Valley burde fokusere på å komme i forkant av dette problemet.

Ries på scenen under foredraget sitt senere på dagen.

– Startups lider under holdning om at feil kan unngås

På spørsmål om hva han tenker om den nordiske startup-scenen er Ries forsiktig. Han ønsker ikke å leve opp til stereotypen om amerikaneren som snakker i vei om ting han ikke har greie på, forteller han. Et par tanker har han likevel gjort seg.

– Så vidt jeg kan se korrelerer velstanden i en region sjelden med mangfoldet av investeringsmuligheter i startups. Dette fordi det i mange velstående deler av verden – spesielt der minst en del av velstanden genereres gjennom utvinning av naturressurser – foregår en sentralisering av økonomien som ikke gir rom for et så dynamisk startupmiljø som man som utenforstående forestiller seg.

En av styrkene til det amerikanske systemet, mener han, er viljen til å tolerere stor grad av desentralisering. Selv om dette skaper en del andre problemer, tillater det også en grad av kaos og uforutsigbarhet å krype inn i systemet – hvilket kan være positivt for startups.

Han trakk også frem en høyt utdannet, intelligent planleggingskultur her i Norden som en utfordring for startups. Denne kan gjøre det vanskelig å skape rom for å feile.

– I slike kulturer finnes det en slags grunnleggende antagelse om at et utfall kan spås ved hjelp av grundig analyse, og at å feile kan unngås gjennom intelligent planlegging. Og dette er negative antagelser for gründerdomenet. For ofte vil mislykkede ideer her ikke være relatert til inkompetent utførelse, men til den underliggende usikkerheten i problemene vi utfordrer.

– Mye handler om gode innovasjonsporteføljer

InnoMag fikk Ries på tomannshånd etter at han hadde gjort unna hovedforedraget sitt på ettermiddagen.

– Jeg er enig i at både innovasjon og Lean som begrep er noe hypet, men alternativet, at ingen pratet om dette, ville jo vært mye verre, sa han da.

På spørsmål om hva han ville fokusert på dersom han fikk jobben som gründer- og innovasjonsminister i Norge er han tydelig.

– Jeg forsøker å ikke oppføre meg som en typisk høyrøstet amerikaner med alle svarene, men ser jo at Norge har en unik posisjon som et rikt og uavhengig land som bør kunne fremstå som en global leder innen innovative investeringer. Kunsten å bygge en innovasjonsinfrastruktur forutsetter både statlig og privat kapital, og siden det er umulig å plukke vinnere handler mye om å bygge gode innovasjonsporteføljer. Man kan diskutere hvilke måleparametre som er best, men jeg er en sterk tilhenger av at også startups må måles – dog ikke etter de samme parametre som børsnoterte virksomheter.

Ny rapport: Stadig flere nordmenn ønsker enerett til ideene sine

Patentstyret kan melde om gode innovasjonstall for 2017. Antall varemerkesøknader setter rekord, mens søknadstall på patent og design ligger stabilt. 

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Det rekordhøye antallet varemerkesøknader fra norske søkere viderefører en oppadgående trend helt tilbake fra 2004, og endte på 4447 søknader. På designområdet var det en svak økning til 278 norske søknader, mens ønsket om å få patent på en oppfinnelse har resultert i 1160 norske patentsøknader, noe som ligger tett opp til gjennomsnittet de siste årene.

Patentstyret-direktør Per A. Foss forteller at de opplever en økt oppmerksomhet om varemerker og IPR generelt, både hos etablerte og nyetablerte selskaper i Norge.

– Vi opplever et stadig økende antall søknader fra norske søkere. Vi tror noe av grunnen kan være at Patentstyret og IPR-bransjen har vært flinkere til å informere om viktigheten av å beskytte verdiene sine. Vi deltar på stadig flere arenaer for gründere, hos inkubatorer og hos klynger. Derfor tror vi flere søker om patenter, varemerker og designregistrering.

Olje og gass fortsatt på topp

Bunken av patentsøknader viser at oppfinnelser knyttet til boring etter olje og gass utgjør den største andelen.

— Vi er godt fornøyd med fjorårets søknadsinngang, og aner også interessante tendenser bak tallene, sier A. Foss.

Han viser til en økning av patentsøknader innenfor marine fagfelt som akvakultur og havbruk.

— Dette er næringer der Norge har store utviklingsmuligheter, og interesse for patentering av teknologi på dette området viser vilje til å satse på disse fagfeltene fremover, mener Foss.

Hva med varemerker? Hvilke tendenser ser dere her? 

– Vi ser at omtale om enkeltsaker i media ofte bidrar til flere varemerkeregistreringer. Artister, særlig de som satser internasjonalt, har blitt flinkere til å sørge for enerett til navnet sitt. I den prosessen sikrer de også enerett til spinoffprodukter. Opprettingen av nettstedet velgekte.no kan også ha bidratt til at privatpersoner generelt har fått en økt kunnskap om varemerker og piratkopiering, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør for Design- og varemerkeavdelingen.

– Videre tror jeg at flere har fått med seg at kostnadene ved varemerkeregistreringer er lave og prisen for å rydde opp i konflikter i ettertid, er høye. All investering i et navn kan være bortkastet dersom selskapet ikke får enerett til navnet sitt eller virksomheten må bytte navn fordi virksomheten gjør et inngrep i andres rettigheter. Tjenesten Navnesøk over domenenavn, foretaksnavn og varemerker har vært svært godt besøkt siden lanseringen for ett år siden, noe som også bidrar til økt bevissthet på dette området, avslutter han.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...