Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Ukens lederkommentar: Om grønne skift, blå åkre og røde kluter

Foto av Martin Slottmo Lyngstad for NHO

Det har blitt tradisjon at norske toppledere og politikere begynner året med en kollektiv kickoff i regi av NHO’s årskonferanse, så også i 2017. Introdusert av de elleville Ylvis-brødrene entret vår statsminister scenen i Oslo Spektrum og erklærte – hold dere fast, – at regjeringens mål er å utløse lønnsomme innovasjons- og teknologiprosjekter.

Man må nesten fortsatt være i bakrus etter nyttårsfeiringen for å ikke se det opplagte i dette målet.  Hun la deretter til at hennes regjering har økt støtten til næringsrettet forskning og innovasjon med over tre milliarder kroner de siste tre årene, men glemte å nevne at over to av de milliardene gikk til Norsk Hydro som fikk pengene for å utvide en eksisterende fabrikk. Lobbymessig innertier for Hydro-sjefen, men hvor er den kritiske pressen når slikt får passere ukommentert, spør vi.

Selv om vertinnen gikk rundt i en knallrød kjole, var det ingen tvil om at det på Made in Norway konferansen torsdag gikk i grønt. Det meste handlet om grønn konkurransekraft, ispedd noen flotte eksempler på hvor stort potensialet er i den «blå åkeren». Havet er en ekstremt lite utnyttet ressurs, kun 2% utnyttes, sa Aker BioMarine’s Cilia Holmes Indahl  fra scenen og la til at  «Vi må ha bredde i norsk havbruk hvis vi skal ha et bærekraftig havbruk og vi må tenke globalt. Kudos til Aker BioMarine for flott innlegg som du kan se om igjen her.

For våre lesere er det et poeng å nevne at både statsministeren og mange av de dyktige talerne som inntok den sentraliserte scenen, påpekte at de gode, grønne ideene ikke blir til nye jobber uten penger som kan finansiere dem. Derfor heier nå også statsministeren på de som investerer i nye jobber, noe som også kom frem under nyttårstalen som vi kommenterte på i tirsdagsutgaven.

Det er flott at regjeringen og Erna med 9 måneder igjen til valget finner det opportunt å heie frem de som tør satse på gründerne, men vi må få lov til å minne om at disse heiaropene fortsatt ikke overdøver lyden av at hun slett ikke har levert på Høyres valgløfte om å fjerne formueskatten.  Etter over tre år i regjering er dette svakt. Som vi i InnoMag har skrevet siden vi kom på «nettgata» for første gang for litt over 4 år siden, er det latterlig enkelt å gjøre Norge mer gründervennlig; Det kan gjøres på 24 timer og handler om tre enkle grep;

  1. Gjør det gunstigere å investere i startups, Norge har allerede en svært gunstig løsning for eiendomssektoren og maritim sektor så dette burde være en no brainer!
  2. Sørg for at statlige midler co-investeres med private investorer!
  3. Krev at statens eget virkemiddelapparat (det ligger 28 milliarder norske kroner der) gis klar beskjed om å spille på lag med private initiativ, i stedet for å sloss mot som verst de kan!

Statsministeren avsluttet med å avsløre at regjeringen hadde sett helt til hva Danmark gjorde for bare 7 år siden, og som et resultat at dette vil man nå gi Innovasjon Norge i oppdrag å etablere et samarbeid med privat næringsliv. Dette er samme organisasjon som for 6 uker siden skriftlig fortalte InnoMag at man av prinsipp ikke inngikk samarbeid med private aktører.  Regjeringens mål er fagert nok, men når man ber totalavholdsmannen om å stå for skålingen blir det jo ingen fest. De 15 millionene skal det bli spennende å følge, og vi lover å følge opp.  Nå kan det jo være at Anita Krohn Traaseths nyttårsforsett handler om å fortelle sine byråkrater i Innovasjon Norge at privat næringsliv ikke er en styggedom, men så lenge den offisielle holdningen kommunisert av selskapets egen kommunikasjonsavdeling går ut på ikke å samarbeide med private aktører så gremmes vi – og mange med oss. For å sitere ryddig  «Som sagt – vi inngår ikke partnerskap med private aktører, uavhengig av om det er økonomiske bindinger eller ei». Dette ble skrevet av Innovasjon Norges kommunikasjonssjef med to av Innovasjon Norges ledere i kopifeltet den 29. november.

PR-guru Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese gikk på sin blogg på PR-byråets nettside hardt ut mot Innovasjon Norge før jul og skrev følgende «De tre siste årene har Innovasjon Norge kastet 859 millioner gründerkroner ut av vinduet. Det er en skandale!». Bakteppet for kommentaren var at Geelmuyden Kiese var én av 12 finalister til årets Ernst & Youngs «Entrepreneur Of The Year-pris», og kun én av de tolv kunne erindre at de hadde fått noe hjelp fra Innovasjon Norge.

Det hører med til historien at Innovasjon Norge hevder dette er feil, men om entreprenørene som lykkes ikke opplever at de får hjelp, så henger det muligens sammen med holdningen om at man ikke samarbeider med private aktører.  Det er uansett spesielt at denne holdningen medfører at man får ansvaret for å forvalte Erna Solbergs nyttårsgave som nettopp går ut på å samarbeide med private aktører.

Uansett, 2017 er ungt og så langt grønt, – og det er mange flotte signaler som tyder på dette blir et spennende år hvor omstilling, innovasjon og endringskraft vil stå i fokus.

Kristin Skogen Lund, selv en av Norges beste talere, oppsummerte sin egen årskonferanse i sin røde kjole med å riste frem det noen av lederne i salen nok kunne oppfatte som en rød klut. ”Vi må bli mer fandenivoldske”, sa hun. Det faller oss lett å istemme. Fandenivoldske entreprenører, intraprenører og endringsagenter med pågangsmot er jo kjennetegnet på våre lesere, og det gleder oss at Kristin Skogen Lund og mektige NHO mener at du som leser dette er blant de som fortjener landets og NHOs anerkjennelse.

Årets første innovasjonsblomst er avsendt, den har du og NHO ærlig fortjent, Kristin!

Happy Friday!

– Vårt marine offshore-cluster er vårt Silicon Valley

Foto av Martin Slottmo Lyngstad for NHO

Skal vi tro foredragsholderne under årets NHO konferanse, finnes det et hav av muligheter for norsk næringsliv- bokstavelig talt.

I dag var det igjen duket for årets NHO-konferanse. Dette året var temaet ”Made in Norway”, der politikere og næringslivstopper møttes for å diskutere veien videre for å skape et grønnere og mer konkurransedyktig Norge.

For det er ingen hemmelighet at klimapolitikken vil bli betydelig skjerpet i årene fremover hvis vi skal kunne nå klimamålene vi har satt oss. I følge president og administrerende direktør for World Resources Institute Andrew Steer, trenger vi en reformasjon på lik linje med den Martin Luther gjorde for over 500 år siden, da han innførte protestantismen i Europa.

Globalt må vi redusere utslippene våre med hele 85 % hvis vi skal klare å nå målet om en temperaturstigning på mindre enn 2 grader sammenliknet med 1850 (som er det klimaekspertene mener er grensen for hva naturen kan tåle) – og det på bare 35 år. Samtidig er det estimert at 40 % av jobbene vi har i dag ikke vil eksistere om 10 år.

For å få til en grønn og bærekraftig omstilling må derfor distruptive endringer til, noe Norge kan klare, skal vi tro ekspertene på scenen i dag.

Fordelen til Norge er blant annet at vi er et lite land, noe som gjør at at vi kan omstille oss raskere enn andre. Samfunnet vårt er også preget av høy tillit blant de viktige aktørene, noe som tilrettelegger for et godt samarbeid på tvers av sektorer.

Men som Tore Ullsten påpeker: – et godt utgangspunkt er ikke nok, det kreves også gjennomføring.

Ocean Valley

Statsminister Erna Solberg, som var første mann ute på talerstolen i dag, trakk frem tre begrep som skal prege norsk næringsliv fremover, nemlig at det skal være grønt, smart og nyskapende.

– Grønt fordi vi må ha konkurransekraft. Smart fordi kunnskapsbaserte arbeidsplasser med høy lønnsomhet er nødvendig hvis vi skal bære vårt velferdssamfunnet. Nyskapende fordi vi står overfor en omstilling.

– Da må vi heie frem de som skaper de nye jobbene – Dere fortjener honnør! Det skal være lov å både feile og lykkes, men det må allikevel være flere som lykkes enn mislykkes.

Så hvor kan vi bli best?

Et område vi er ledende på er havet. Gjennom vår kunnskap og kompetanse om å bygge ut og operere komplekse olje- og gassinstillasjoner til havs, høste energi og mat til havs og transportere varer og mennesker til havs.

– Jeg tør å påstå at vårt marine offshore-cluster er vårt Silicon Valley, eller kanskje bedre sagt, vårt ”Ocean Valley”. Dette fordi det er preget av høyt utdanningsnivå og teknologinnhold, med enkel tilgang til ledende instutisjoner og selskaper innefor ulike områder, sa Remi Eriksen, konsernsjef i DNV GL.

– Jeg har derfor til gode på mine reiser rundt om i verden å finne et cluster som kan måle seg med Norge når det kommer til nytenkning og omstilling.

En ubenyttet ressurs

Urbanisering er en sterk, global driver. Folk flest bor i byer og 75 % av alle byer ligger nær havet. I 2060 anslås det at over 80 % av verdens befolkning vil bo innen en 10 mils omkrets til havet. Det betyr at havet i enda større grad og på andre måter vil kunne bli benyttet til å skaffe mer ren energi, mer effektive og utslippsfrie transportsløsninger og mer sunn og næringsrik mat.

Per dags dato er havet nemlig en ekstremt ubenyttet ressurs. Kun 2 % av maten vår kommer fra havet.

Foto av Martin Slottmo Lyngstad for NHO

En av aktørene som derfor satser stort på nettopp havområdet ,er Aker BioMarine AS, et globalt integrert fiskeri- og bioteknologiselskap, med mål om å sette likhetstegn mellom havets og menneskers helse. De har blant annet utviklet en ny type biomasse kalt krill, som gjør at laksen vokser fortere og blir fastere.

– Vi må ha en større bredde i havbruk for å være bærekraftig. Vi må bli flinkere på mer enn laks. Vi må se utover den norske kystlinjen og tenke globalt. Dette for å ha flere bein å stå på, bli robuste og klare å skalere, sa bærekraftsdirektør Cilia Holmes Indahl.

Verdensledende innen teknologi og bærekraft – men dårlige selgere. Statsministeren gir Innovasjon Norge nytt oppdrag

Foto: Martin Slottemo Lyngsta for NHO

På NHO konferansen «Made in Norway» i dag annonserte statsminister Erna Solberg opprettelsen av et nytt, norsk profileringsinitiativ i sin tale. Dette etter inspirasjon fra danskenes «State of green» med formål å synliggjøre norske, grønne teknologiløsninger. Oppdraget ble gitt til Innovasjon Norge som skal levere prosjektet sammen med industri – og næringsliv.

– Vi ønsker å synliggjøre norske, grønne løsninger for økt eksport, for investeringer i forskning og utvikling og for ny næringsvirksomhet i Norge. Vi vil derfor gi Innovasjon Norge i oppdrag å etablere et samarbeid med privat næringsliv. Formålet skal være å gi Norge en offensiv, grønn profil for internasjonale investorer, sa statsminister Erna Solberg under annonseringen.

2016 var et rekordår for grønne investeringer i Innovasjon Norge, der utprøving av ny, miljørettet teknologi hadde størst etterspørsel med en vekst på 35 prosent sammenlignet med 2015. Rundt halvparten av alle Innovasjon Norges finansieringssaker innvilget i 2016 driver frem nettopp grønne, teknologiske løsninger, og de kommer fra alle næringer.

– Stor kudos til statsministeren og regjeringen som tar et så tydelig og viktig grep. Dette er å ta lederskap, å lytte til viktige internasjonale signaler, for så å øke vår evne til å posisjonere og selge norske løsninger som svarer opp flere av FNs bærekraftsmål, og som vil øke vår konkurransekraft. Vi gleder oss over å bli tildelt oppdraget og er klare til å gjennomføre og levere tett sammen med norsk industri- og næringsliv, sier administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge i en pressemelding.

Verdensledende nisjeaktør

I 2016 gjennomførte Innovasjon Norge 227 dybdeintervjuer av næringslivsledere i 17 land. Nullpunktsanalysen ser på hvordan Norge, nordmenn og norske bedrifter oppfattes internasjonalt.

I følge analysen oppfattes Norge som en verdensledende nisjeaktør, særlig innen olje, maritim og sjømat. Videre ses norsk næringsliv på som høyspesialisert, med teknologisk avanserte kvalitetsprodukter. Prisen er høy, men kvaliteten er trumfkortet. Norge oppleves å være gode på å gå fra 0 til 1 (dvs. lage prototyper), men mindre gode på å gå fra 1 til 1000 (dvs. masseproduksjon).

Den norske forretningsstilen oppleves som ærlig, direkte, profesjonell og ukorrupt. Den korte avstanden mellom leder og «gulv» beundres, og oppmuntrer til innovative løsninger og selvrealisering.

– Dette er en svært god posisjon for Norge å bygge videre på. Vi oppfattes som pioner på å ta i bruk teknologi for bærekraftige løsninger. Når vi i tillegg får høy score på troverdighet, er dette et meget godt utgangspunkt for videre markedsføring og merkevarebygging av norske bedrifter og norsk kompetanse, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

For dårlig på kommunikasjon

Imidlertid oppfattes norsk næringsliv som lite kunde- og markedsorientert, og lite fleksible. Vi lytter ikke nok til kundens behov, og vi er dårlige på kommunikasjon og markedsføring. I tillegg oppleves det at nordmenn er lite nysgjerrige på andre kulturer og forretningsskikker. Den direkte stilen kan ofte oppfattes som uhøflig, overambisiøs eller for lite ydmyk.

Analysen bekrefter i stor grad tidligere undersøkelser, og viser at Norge har stort potensiale, men at vi må bli bedre på markedsfokus- og kommunikasjon. Tiden da gode produkter solgte seg selv er over, og gjennomgående for nesten alle kildene, er tilbakemeldinger på at norske virksomheter har et potensiale i å være mer aggressive i kommunikasjonen.

Ukens børskommentar: – Store utfordringer og store muligheter!

Bildet tatt fra Hoyre.no

Kjære Erna! I årets første uke er det mange tegn til at 2017 kan bli et godt år for både Norge og landets mange gründere.

Ikke bare reddet Venstre flere gode ordninger for landets vordende entreprenører og deres tidligfase investorer i begynnelsen av desember, men nå tror også over halvparten av norske ledere på bedre tider i 2017 (Norstat i en undersøkelse for FINN). Som om ikke dette var nok, var nyttårstalen din en real opptur for slike som oss.

I 2017 må vi alle lene oss litt mer fremover, sa du. Vi står foran store utfordringer, fortsatte du og nettopp derfor vil du gjøre Norge til et bra land å drive verdiskaping i. Talen var kort oppsummert en hyllest til alle landets endringsagenter, de som tør å gå foran, de som flytter Norge fremover. Kudos til deg for den talen!

Vi kan glede deg med å informere om at det ikke mangler på pågangsmot, og tre nye gründercases er allerede registrert på InnoBørs de første tre dagene av det purunge året.  I løpet av de neste ukene gleder vi oss til å presentere de utførlig for deg – for du leser vel InnoMag du også?

Nå oppfordrer vi deg til å følge de flotte ordene opp med konkret handling når det gjelder å støtte gründere. I talen snakket du om å heie frem de som skaper de nye jobbene, og vi tror ubeskjedent at du da også inkluderer å heie frem de som heier frem endringsagentene. Innovasjonsbørsen InnoBørs er i praksis en gratis hjelp til landets entreprenører som du skrev om i din egen Sundvollen erklæring høsten 2013.

Basert på gode tilbakemeldinger fra blant annet dyktige politikere som Høyres Jan Tore Sanner og Svein Flåtten, samt gründerforkjemperne som Venstre’s Terje Breivik, Arbeiderpartiets Gunvor Eldesgaard og Fremskrittspartiets Jørund Rytman, introduserte vi InnoBørs og lente oss fremover.

Problemet er at ingen av de aktørene som kongeriket Norge har ansatt for å hjelpe gründere, har så mye som løftet en finger for å hjelpe til. Kanskje 2017 blir året hvor også vilkemiddelapparatet for alvor får øynene opp for verdien med samspill mellom private og offentlige aktører, gründere og investorer.

Kjære Erna, det er flott at du oppfordrer oss til å ta initiativ og lene oss litt mer fremover, vi lover å stå på også i 2017 for norske endringsagenter, – og følger du med på InnoBørs i 2017 vil du bli imponert over alle de flotte startup-selskapene vi starter her i dette langstrakte landet!

Vi begynner året med å lete etter Norges 50 mest innovative startupene til årets papirutgave av InnoMag. Send oss gjerne tips dersom du sitter med noen gode forslag. PS: Det er lov å nominere seg selv!

Gjesteinnlegg: Hva må til for å skape en etisk forhandlingskultur over landegrensene?

«En arbeider er sin lønn verd,» sa min morfar, fiskeren, lederen og losen fra Flekkerøy for femti år siden. Lenge trodde jeg at dette var en selvfølge, en slags rettighet alle mennesker har. Men nå lurer jeg mer og mer på om denne rettigheten kun gjelder innenfor norske grenser og at de fleste av oss bryr oss fint lite om arbeidere som bor langt borte?!

En arbeider i Bangladesh som syr skjorta mi for eksempel, skal ikke han eller hun kunne leve av lønna si? Nå i 2016? Nei, sier de store tekstilkjedene i Norden som har hatt enorme inntekter i mange år fordi de har utnyttet fattige tekstilarbeidere som slaver og svært få har protestert. Vi må vente til 2025, sier de. Da kan tekstilarbeiderne få levelønn, muligens, om vi er heldige. Vi må tenke langsiktig. Dette er et veldig komplisert samspill, sier de og toer sine hender. Det er fabrikkeieren og politikerne i de enkelte landene som må bestemme når arbeiderne deres kan få levelønn. Det er de som har skylden når så ikke er tilfelle. Vi i Norge og i Norden kan ikke gjøre noe med det dessverre. Om myndighetene i de landene vi opererer i, ikke vil gi arbeiderne levelønn, så er det opp til dem!

Jeg undres og tenker på den gang da jeg igangsatte verdens første produksjon av verdige, bærekraftige og økologiske håndklær – for å vise at det er mulig. Det var i 2006. Det var ikke vanskelig i det hele tatt, selv om jeg aldri hadde gjort noe lignende før og selv om jeg fikk masse motstand innledningsvis. Motstanden kom ikke fra produsentene eller fabrikkeierne eller de stakkars tekstilarbeiderne. Nei, motstanden kom fra hotelleierne, vaskeriene og ikke minst de offentlige innkjøperne i Norge. De lo av meg og ba meg holde meg til mitt forfatterskap i stedet for å gi meg i kast med å endre tekstilindustrien!

Først forsto jeg ikke hvorfor de var så skeptiske. Så forsto jeg at de var redd for å miste de privilegier de var vant til å ha: nemlig å lukke øynene for arbeidsforhold utover grensene i Norge og presse prisene så lavt som mulig, siden handelen foregår med et såkalt lavkostland. De brukte med stor evne hersketeknikker på meg: naivisering, mobbing og latterliggjøring. Innkjøpssjefen i en av kommunene våre lo rått på telefonen før han sa rett ut til meg at fairtrade og etisk handel har vi ikke råd til! Deretter la han på.

Gedigen katastrofe

Det måtte altså en gedigen tekstilindustrikatastrofe i Kadar i Bangladesh i 2012 til, for å få noen flere av oss til å sette oss opp i sofaen og noen offentlige innkjøpere til å våkne fra sitt selvgode innkjøpsliv, hvor det å presse priser lavest mulig er den eneste salige vei ved forhandlingsbordet. Hvor lenge skal vi i Norge ha denne type ledere og forhandlere? De deltar gjerne på konferanser hvor de er sammen med andre som snakker både om endringsledelse og forhandlingskompetanse. Men når det kommer til den makten de selv har, som innkjøpere ved forhandlingsbordet, til å skape en mer verdig økonomi gjennom alle ledd i verdikjeden, så faller de ned i sine gamle skyttergraver og har nok med å holde frem sine vanlige unnskyldninger som skjold og det å presse priser som sverd.

1320 mennesker måtte dø, deriblant flere barn, og en hel tekstilfabrikk rase sammen, før norske nyheter begynte å interessere seg for tekstilarbeidere i verden. Noen politikere stilte et par kritiske spørsmål og ba om en reaksjon fra folk flest. Den fikk de. Organisasjonen «Fremtiden i våre hender» sendte sporenstreks 3 norske ungdommer til Kambodsja til en tekstilfabrikk der og ba dem sy én dag. Det hele ble filmet av Aftenpostens filmteam. Alle 3 ungdommene begynte å gråte, ikke bare fordi det var hardt å sy under så elendige forhold uten mat, men også fordi det gikk opp for dem en etter en: «Jammen, de er jo som oss». Tenk det! Tekstilarbeiderne i Bangladesh eller Kambodsja er som oss! Opplevelsen spres nå på nettet og har fått mange likes på facebook. Det arrangeres frokostmøter på Continental og flere av oss klarer ikke lenger å toe våre hender. Vi roper høyt og tydelig: Kjære ledere og innkjøpere i Norge! Siden vi nå har forstått at arbeiderne som vever våre tekstiler og syr våre skjorter, er som oss, så vil vi gjerne at alle som har vært involvert i produktutviklingen, har fått en lønn de kan leve av! Vi vil at dere bruker forhandlermakten dere har til å sikre dette.

Konfliktnærende forhandlinger

Som pådriver og coach for denne oppvåkningen, har jeg reist verden rundt i mange år for å lære ledere å forhandle på en verdig måte med respekt for alle involverte. Jeg har vært med på å gründe to universiteter for bærekraft og etisk handel: World University for Dignity og Heliopolis University for Sustainable Development. Det jeg legger merke til når jeg coacher ledere i Norge og globalt, er at de fleste fortsatt sitter i et gammelt forhandlingsparadigme. De tenker ikke på handel som fredsbyggende, men konfliktnærende. Og dette gjelder også unge ledere. Executive managers er lært opp til å tenke: Jeg vinner og du taper, og dette spillet om makt er så inngrodd i systemet, at kreativiteten og mulighetenes arena uteglemmes.

Hva skal til for å bryte med dette gamle urettferdige forhandlingsparadigmet og få til en verdig og etisk forhandlingskultur over grensene?

Her er 3 råd for forhandlinger som skaper business og fred:

  1. Ved forhandlingsbordet må vi bort fra prispress og se hele kjeden samlet under en felles verdi: levelønn til alle involverte og åpne forhandlingskort i mye større grad. Vi må våge å legge opp til en verdig, helhetlig og kreativ forhandlingsstrategi som tar utgangspunkt i tillit og partnerskap.
  1. Vi må finne frem til og bygge opp under de beste business-casene: Best praksis er viktig for å vise at det er mulig. En av de tekstilprodusentene i verden som har våget å gå i forveien og gir sine arbeidere levelønn, er Sekem i Egypt – en fantastisk virksomhet med flere tusen ansatte. Mot alle odds, har de maktet å vise hvordan det går an å bygge en sunn forretning tuftet på rettferdige verdier.
  1. Vi må spre budskapet om business for fred: Som forbrukere og ledere, må vi spre budskapet om denne type best praksis i våre nettverk selv. Da Sekem i 2012 fikk prisen «Business for Peace» i Oslo, så gadd ikke avisene i Norge å skrive om det. Dette er symptomatisk for det gamle paradigmet. Gode eksempler har ikke samme type konflikt i seg som krig. Hvorfor skrive om en landbruksvirksomhet i Egypt som skaper noe bra midt i en terrorkrig, når du kan skrive om hvor mange som kaster stein på hverandre i samme land!?

– Blankofullmakt til Sanner: Nordmenn sier ja til offentlig digitalisering

Nordmenn er langt mer positive til digitaliseringen av offentlig sektor enn hva som er tilfelle blant innbyggere i andre land, viser en omfattende europeisk undersøkelse.

I en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos for konsulentselskapet Sopra Steria svarer ni av ti nordmenn at de er positive til at det offentlige i økende grad bruker teknologi og internett til å kommunisere med innbyggerne. En slik oppslutning rundt digitalisering eksisterer ikke blant innbyggerne i de andre landene i undersøkelsen.

Blankofullmakt til Sanner

– Dette er så nært moderniseringsminister Jan Tore Sanner kommer en folkelig blankofullmakt om å øke digitaliseringstempoet i offentlig sektor. Mange opplever utvilsomt at de får hverdagen sin forenklet i forbindelse med for eksempel utfylling av selvangivelsen. Folk flest ser at det er i deres interesse at digitaliseringen og moderniseringen av offentlig sektor fortsetter, sier Bjørn Rollheim, direktør for offentlig sektor i Sopra Steria i en pressemelding.

I undersøkelsen kommer det frem at franskmenn og tyskere under 35 år er betraktelig mer skeptiske til digitalisering enn hva tilfellet er blant nordmenn over 60 år, viser funnene i undersøkelsen.

– Det virker kanskje rart at toneangivende land som Tyskland og Storbritannia kommer så langt bak oss, men den jevne nordmann er nok en god del mer oppdatert på teknologi enn hva tilfellet er blant europeere flest. I en årrekke har vi ligget oppe i verdenstoppen når det gjelder bruk av personlig teknologi, sier Rollheim.

Mens ni av ti nordmenn er positive til offentlig digitalisering, er det bare om lag syv av ti tyskere og franskmenn som ønsker en videre digitalisering av offentlig sektor i sitt land. Tilslutningen er noe høyere i Storbritannia.

Advarer mot overvurdering

Walter Qvam i det nylanserte Toppindustrisenteret, et kompetansesenter på digitalisering, påpeker at det høye velstandsnivået i befolkningen har gjort det mulig for folk flest å ta i bruk ny teknologi raskt. Dessuten har vi råd til å holde høy utskiftningstakt.

– Den norske forbrukeren er en avansert teknologibruker. Likevel ligger ikke digitaliseringsnivået og – infrastrukturen i det offentlige spesielt langt fremme. Selv om for eksempel Altinn var banebrytende i sin tid, er det nå andre land som har betydelig mer utbygde løsninger som integrerer flere funksjoner. Jeg tror at vi overvurderer nivået i Norge, sier Qvam.

75 prosent av de norske respondentene vurderer offentlig sektors bruk av digitale verktøy i dag som «avansert». 70 prosent av franskmennene, 64 prosent av britene og bare 53 prosent av tyskerne gir den samme oppslutningen om nivået i sine land.

Et befolkningsrepresentativt utvalg på 1000 personer fra hvert land deltok i undersøkelsen.

Dette mener vi om digitalisering

* Andel som mener bruken av digitale verktøy i offentlig sektor er avansert:

Norge 75%, Frankrike 70%, Storbritannia 64%, Tyskland 53%

* Andel som mener digitaliseringen av offentlig sektor bør prioriteres fremover:

Norge 89%, Storbritannia 74%, Frankrike 70%, Tyskland 68%

* Andel som er villig til å endre sine personlige vaner for å ta i bruk nye offentlige digitale tjenester:

Norge 88%, Frankrike 88%, Tyskland 83%, Storbritannia 83%

* Andel som ønsker en felles europeisk standard på offentlig digitalisering av for eksempel jobbsøkeverktøy, helsekort mm.

Norge 67%, Tyskland 60%, Frankrike 54%, Storbritannia 34%

(Kilde: Digital Government Barometer – Ipsos/Sopra Steria)

Ukens lederkommentar: 12 spenstige spådommer og et fromt ønske for 2017

2017 står og banker på med 365 blanke fine kalenderdager. Her er mine 12 spådommer for året som kommer;

  1. Virtual reality (VR) fremstår som reell konkurransefaktor, – de beste henter gevinster!

I løpet av året vil stadig flere bransjer oppdage mulighetene VR og lillebror Augmented reality (AR) byr på. I 2017 går de beste fra eksperimentering til å rulle ut løsninger som flytter omsetning, og veksten vil gjøre oss svimle. Bokstavelig talt! Praktiske konsekvenser vil være at mange av oss blir VR-syke og bruken av sjøsykepiller vil eksplodere. I tillegg vil far plutselig med de nye brillene kunne alle versene av alle julesangene, mens det blir vanskeligere enn noensinne å se hvem som EGENTLIG følger med i internmøtene.

  1. Alle virksomheter blir IT-virksomheter, – de fleste sliter med å forstå konsekvensene!

I 2017 vil IT bli enda viktigere. Utfordringen vil i mindre grad være av teknologisk karakter, i stedet vil det være evnen til å bygge en kultur preget av innovasjon og kunsten å velge systemer som gjør det mulig å fornye seg raskt nok som avgjør. De dyktigeste IT sjefene viser seg som visjonære mulighetsskapere og gir konkrete og gode innspill på hvordan hverdagen kan forenkles og forbedres– for dem står IT for Innovativ Tenkning. De andre blir i 2017 i økende grad bedt om å forlate organisasjonskartet.

  1. IT-virksomhetene blir servicevirksomheter – de færreste innser faren!

I 2017 vil vi se en rekke eksempler på at tradisjonelle IT virksomheter tar seg til rette på nye områder, og gamle bransjeskiller forsvinner som morgendugg for vårsolen. Dette gjelder ikke bare Google som erstatter forsikringsmegleren, Amazon som åpner fysiske butikker og Facebook som tar over banktjenestene, men også norske IT aktører som i løpet av året vil tilby nye tjenester som flytter lojalitet og tradisjonelle oppfatninger av hva en IT virksomhet gjør – og hva de ikke gjør.

  1. Digitale sekretærer vil gjøre våre liv enklere – og vi vil lære å elske dem!

Enten din hjertes utkårede bærer navnet Alexa, Siri, Cortana eller Google Home vil 2017 være året du oppdager at tastaturet ofte er en unødvendig omvei. De nye talestyrte digitale assistentene som forstår deg er langt å foretrekke. Stadig flere vil oppdage gleden med en digital sekretær som faktisk forenkler vår hverdag. I fremtidsfilmene har dette vært «realitet» lenge, nå er teknologien god nok til at også vi som lever i nuet kan høste fordelene. Vi vil i løpet av året som kommer lure på hvordan vi klarte oss uten.

  1. Big Data gjør Business Intelligence litt mer intelligent, – og betydelig mer relevant!     

Big data vil også i 2017 være på alles lepper, og i år vil nye, langt mer effektive og betydelig billigere løsninger gjøre gevinstene åpenbare for stadig nye brukergrupper. Den største utfordringen vil dog ligge i mangelen på gode analytikere med tilstrekkelig forståelse for stadig mer avanserte analysemuligheter kombinert med tilstrekkelig forståelse for mulighetene som det voksende datahavet byr på.

  1. Facebook kjøper SnapChat, – og vinner tilbake ungdommen!

I et år som vil bli preget av flere spektakulære fusjoner og oppkjøp som for alvor endrer gamle bransjegrenser vil dessuten Google kjøpe Uber, og vi vil se kinesiske Baidu fusjonere med Amazon i noe som skaper nettets nye gigant. Det handler om vår gunst og lojalitet som forbrukere og seierherrene vil trolig definere vår verden de neste 10 årene.

  1. Skytjenester forenkler – og forverrer!

Takket være cloud-baserte løsninger som fullstendig overtar scenen blir sikkerhetsmessige utfordringer i 2017 et økende problem. Mange IT-sjefer må innse at passordanarkier og manglende opplæring av nye medarbeidere har medført at de i praksis har dørene på vid gap for enhver datahacker på jakt etter lettjente penger.

  1. Offentlig sektor sakker akterut -risikoen for å feile paralyserer!

Til tross for imponerende teknologiske løsninger og i økende grad lønnsledende vilkår som tiltrekker seg dyktige fagfolk fremstår offentlig sektor som innovasjonsbremser. Med ledere som i større grad belønnes for å sitte rolig enn for å utfordre status quo, og som for enhver pris vil unngå VG’s forside blir jobben med å innovere tungsolgt. Offentlig IT sitter på gevinster i hundremillionersklassen, men noen må tørre å utfordre status quo. Å ikke gripe mulighetene er i realiteten er å sløse med skattebetalernes midler.

  1. Sannheten ofres på ekkokamrenes algoritme-alter – vi blir alle tapere!

Grunnet stadig smartere algoritmer som kjenner oss som brukere bedre enn vi liker å tro er vi i ferd med å miste den objektive sannheten (i den grad den noensinne var der…). I stedet får vi en rekke ekkokamre der innholdet forsterkes i «lukkete» rom der andre syn ikke gis plass. Vi ender opp med påstander og spissformuleringer, og takket være sosiale medier spres disse ukritisk. Slik oppstår «ekko-effekter» og ekkokammer blir årets ord. De få som argumenterer mot, blir ofte oversett eller latterliggjort. Salige Henrik Ibsen ville sikkert skrevet et skuespill om dette, hadde han levd – eller har han allerede gjort det? Les «En folkefiende» og døm selv. 

  1. Internet of Things kommer for fullt,- nanoteknologi omfavnes!

Ny versjon av Bluetooth øker nytteeffekten drastisk . Dette bidrar til å skape ny vekst i IT-bransjen, men mange av dagens aktører er sent ute og nye innovative aktører kommer på banen. Vi vil få den første pizzaleverandøren som eksperimenter med flyvende droneleveranser – med 15 minutters leveransegaranti blir de en hit, men enkelte ureglementerte dropp skaper utfordringer og store overskrifter.

  1. Undervisnings- og helsesektoren våkner opp – og revolusjoneres av brukerne!

MOOC’enes fremvekst medfører at stadig flere lærere vil oppleve tomme klasserom og langt smartere studenter. De mest populære lærerne får egne fanklubber og Justin Beaver lignende status. Helse-Norge utfordres av en rekke nye innovative oppstartsmiljøer som i et intelligent offentlig privat samarbeid løser utfordringer helsesektoren har slitt med i årtier. Pasienten settes endelig i sentrum, helsekøene forsvinner og vi går på virtuelle sykebesøk via APP.

  1. Konsulentbransjen går på en smell – og en real robotisert opptur!

Etter å ha vært med å revolusjonere alle andre bransjer er tiden kommet til å effektivisere bort seg selv, – noe de færreste aktørene gjør på en god måte. Forvent både konkurser, oppkjøp og nye vinnere i løpet av året. Samtidig dukker nye muligheter opp i form av robot-teknologi og stadig smartere AI-løsninger som kommer til å skape et sug etter dyktige konsulenter som kan få herlighetene til å fungere.

La meg avslutte med et fromt ønske om at vi alle klarer å skille mellom å være informert og å drukne i informasjon. Vi lever i en tid der det ikke lenger er hvor mye man leser, men hva man prioriterer og hvilke nettverk man tar del i som vil avgjøre vår grad av suksess.

Det kan også være verdt å minne om at de fleste av oss har en lei tendens til å overvurdere hvilke endringer som kommer på kort sikt, – og gang på gang så undervurderer vi de endringene som skjer på lengre sikt. Mer om dette i neste kronikk!

Med varme ønsker om et inspirerende og innovativt 2017!

Filmprodusenten bak Magnus Carlsen-dokumentarene blir klokkegründer

Inntektene fra dokumentaren ”Magnus” har gjort det mulig for filmprodusenten Øyvind VonDoren Asbjørnsen å gjøre gründerdrømmen virkelig.

Helt siden jeg fikk min oldefars sveitsiske klokke som 12-åring har jeg drømt om å gjøre lidenskapen for klokker om til virkelighet. I ungdomsperioden var vi flere i guttegjengen som var både bil- og klokkegal. Noen av oss var også glade og flinke til å tegne, noe som resulterte i at vi designet både biler og tøffe Sci-Fi klokker, forteller Øyvind VonDoren Asbjørnsen til InnoMag.

Torbjørn Asbjørnsen spiller sjakk med dengang 13 år gamle Magnus Carlsen
Øyvind VondDoren Asbjørnsen spiller sjakk med dengang 13 år gamle Magnus Carlsen.

Men det er ikke klokkeprodusent Asbjørnsen til nå har vært best kjent som. 53-åringen er utdannet filmprodusent og regissør fra London Film School og har jobbet med film hele livet. Det mest kjente fimprosjektet han jobbet med, er dokumentarene Prinsen av Sjakk og MAGNUS, som følger reisen til den norske sjakkmesteren Magnus Carlsen fra han er 13 år til i dag.

Torbjørn Asbjørnsen med filmskaper Benjamin A. Ree og Carlsen-familien
Øyvind VonDoren Asbjørnsen med filmskaper Benjamin Ree og Carlsen-familien.

Dokumentaren Magnus, der Asbjørnsen jobbet som både fotograf, co-produsent og executive produsent, ble blant annet vist på den presisjefylte dokumentarfestivalen i Tribeca i vår og har høstet stor internasjonal suksess. Alle pengene Asbjørnsen har tjent på filmen har gått til å realisere klokkedrømmen, røper han.

– All or nothing har alltid vært min filosofi, så alt jeg eier og har gått inn i dette prosjektet.

For etter ni måneders intens arbeid natt og dag har han nå lansert sitt eget klokkemerke, og da med merkenavnet Von Doren.

– Da jeg var i 12-14 års alderen husker jeg at jeg tenkte; -En kan jo ikke være bil- eller klokkedesigner internasjonalt og hete Øyvind Asbjørnsen, det ville blitt alt for vanskelig i utlandet. Siden jeg hadde kallenavnet Assa, eller Asa, ja så kreerte jeg pseudonymet Asa Von Doren.

I voksen alder ble det altså til at Asbjørnsen tok VonDoren som mellomnavn offisielt og har siden viderebrakt navnet til sitt eget klokkemerke.

Promoterer Norge

I reklamefilmen kommer gründerens filmkunnskaper til sin rett og det samme gjør hans forkjærlighet for hjembyen Ålesund.

–Jeg ville skape noe unikt og elegant som også har en forbindelse til mine røtter. Derfor har klokken et Jügenstil-inspirert vintage design.

Etter lanseringen har gründeren fått flere henvendelser fra utlendinger som ønsker å dra til Norge, etter å ha sett de fantastiske naturbildene.

– Jeg har fått henvendelser fra både engelskmenn og japanere, som ønsker å reise hit. Det gjelder jo å fortelle en god historie når man driver brand building og det er nettopp det jeg har gjort.

Bedre enn målet

Fagnettstedet tidssonen.no skryter av klokkene til Øyvind og slår fast at han har gjort hjemmeleksen sin før han gikk inn i prosjektet. Kolleksjonen består av 6 ulike klokker, hvor forskjellen ligger i fargevalg og finish på urkassen.

– Kvalitet i alle ledd har vært viktig, derfor har vi støpt mange former av kassen og forsøkt flere design før vi endte opp med en svakt buet klassisk stil med relativt smal kasse (8mm) og et domed safirglass og en såkalt Pie Pan som gir urskiven en helt spesiell ”look”.

Gjennom sin kampanje på Kickstarter ønsket Asbjørnsen å samle inn 200 000,- til prosjektet. 12 dager før fristen går ut og med hele 235 000,- i folkefinansiering, har sunnmøringen nådd målet sitt og vel så det.

På Kickstarter koster de 140 første klokkene 2 100,- Utsalgspris vil fra våren være $540,-.

Årets Game Changer: – Jeg har selv følt på det å stå utenfor

– For meg oppleves derfor det å få denne prisen litt som det vi prøver å få ungdommene til å føle, å kjenne seg ”innafor”, forteller årets Game Changer-vinner Nassima Dzair. 

Prisen går til en visjonær person med store og modige idéer som ønsker å gjøre hverdagen og fremtiden til barn og unge i Norge bedre.

Kjenner du deg igjen?

– Det ligger i min natur å tenke stort, og jeg har aldri vært redd for å jobbe med samfunnsutfordringer uansett hvor komplekse de er. Når man er sosial entreprenør og kommer med innovative løsninger, er det i startfasen mulig å kjenne på at man må skape seg sin plass. Derfor oppleves prisen som veldig oppløftende, forteller Dzair.

Prisen får hun for sitt arbeid med den sosiale oppstartsbedriften InterBridge, som jobber med å bygge tilhørighet hos ungdom gjennom blant annet prosjektet ”Min by mitt ansvar”. Her plukker hun og teamet hennes ut 20 ungdommer mellom 13-18 år fra ulike bydeler med ulike bakgrunner. De kurses i personlig utvikling, relasjonsbygging, som også går på både konflikthåndtering og videre i det å ta samfunnsansvar.

– Normalt når man jobber med en utsatt gruppe så jobber man kun med den utsatte gruppen. Min løsning er at man blander sammen ulike grupper på tvers av sosial klasse og etnisk bakgrunn og på den måten skaper en ny dynamikk. Vi setter fokus på likhetene mellom ungdommene for å skape tilhørighet samtidig som de får lov å blomstre i det som gjør dem unike. Tilhørighet er viktig fordi man gjør som regel ikke noe galt mot stedet man føler seg hjemme i. Du tar vare på det, kjenner på et ansvar og tenker på hva du kan bidra med.

Når de har gått igjennom de ulike kursene, lager ungdommene en plan på hvordan de kan gjøre byen sin mer inkluderende og bærekraftig på både individ-nivå, gruppe-nivå og samfunnsnivå. Som avslutning får kursdeltagerne presentere sin visjon for politikere. I Oslo, fikk de presentert på en konferanse som ble holdt for første gang i høst på rådhuset foran ordfører, byråd og 200 mennesker i salen.

– Det at disse ungdommene får en plattform der de blir både sett og hørt, er viktig og betyr så mye. Det øker mestringsfølelsen deres og gir dem den bekreftelse som ungdom så sårt trenger. Mange unge i dag sliter med dårlig psykisk helse, der mangel på bekreftelse og selvfølelse ofte er én av faktorene. Det er derfor godt å se ungdommen blomstre gjennom deltagelsen i dette prosjektet. Vi ser at vi har truffet en nerve og et behov, noe responsen fra ungdommen bekrefter.

Første ungdomsgruppe har nå gjennomført kurset. Planen nå er å utdanne deltagerne til å bli kursholdere slik at de igjen kan nå ut til mange flere ungdom igjen, gjennom forebyggende arbeid.

– Forebyggende arbeid for å forhindre utenforskap er nøkkelen her. Utenforskap har enorme konsekvenser for samfunnet som frafall i skolen, arbeidsledighet, kriminalisering og radikalisering. Vi har ikke råd eller tid for at våre barn skal føle seg utenfor, mener hun.

image1
Dzair og InterBridge-teamet under kåringen av årets “Game Changer”

Fra globalt til lokalt

Selv om prosjektet ”Min by mitt ansvar” startet nå i høst, har Dzair drevet Interbridge i to og et halv år. Hun startet med arbeidet i Algerie, landet foreldrene hennes kommer fra, etter endt studier med bachelor i medisin og master i fred-og utviklingsstudier. Dzair hadde videre et internasjonalt fokus, der hun har jobbet i ti land, kurset over 800 individer og nådd over ti tusen gjennom sine foredrag.

– Interbridge startet som et lederskapsprogram for studenter i Nord-Afrika og Midtøsten, ettersom næringslivet der var villig til å investere i prosjektet mitt. I Algerie er nemlig arbeidsledigheten skyhøy og over 65 % av befolkningen er under 30 år. Jeg startet derfor bedriften for å gi de unge verktøy til å ta tak i samfunnsutfordringene landet har.

–Underveis innså jeg at behovet var stort her hjemme i Norge også, og at jeg hadde noe unikt å bidra med. Tidspunktet for avgjørelsen min passet veldig godt i forhold til det voksende behovet for innovasjon og det skiftet som foregår i forhold til bedre forståelse av entreprenørskap og da spesielt sosialt entreprenørskap.

image8
Dzair sammen med Richard Branson under årets “Responsibility Works”-konferanse

Bygget på egne erfarigner

Med sin interkulturell bakgrunn og utdannelse i kombinasjon med lang erfaring med å jobbe med ungdom, har Dzair skapt et produkt basert på tverrfaglig kunnskap, men også personlig erfaring, kan hun fortelle.

– Jeg har jo vært ungdom og har selv følt på kroppen hvordan det kjennes å føle seg utenfor og ikke passe inn. Nettopp fordi det ligger en slik sensitivitet i bunn, gjør nok at jeg lytter litt mer enn kanskje andre gjør og er veldig opptatt av at InterBridge skal være med på å skape det rommet som trengs for at ungdommen skal kunne utfolde seg innenfor trygge og gode rammer.

Hvilke forbedringspotensiale mener du Norge har når det kommer til å legge til rette for at unge skal føle seg inkludert i samfunnet og bli ”den beste versjonen” av seg selv?

– Det finnes definitivt et forbedringspotensialet. Vi trenger blant annet å implementere en rekke skoletiltak, helsetiltak og ikke minst, endre fokus på integrering til inkludering. Det er et sårt behov for positive narrativ. I dag er det nemlig en del språkbruk som gjør at våre barn føler seg utenfor, og det er for meg uakseptabelt. Særlig i media og blant enkelte politikere finnes det narrativ som er med på å skape polarisering og økende skilnader i samfunnet, noe som er et utrolig dårlig utgangspunkt når det kommer til å fostre dialog og felleskap. Vi trenger mer bevissthet og ansvar rundt språkbruk.

– Jeg ville også hatt større fokus på ungdommenes velvære gjennom mer fokus på psykisk helse og sosial tilhørighet. Opplæringen til fremtidig lærere trenger også å suppleres slik at de får verktøyene de trenger til å kunne hanske med ungdommenes utfordringer. De trenger blant annet å få mer interkulturell kompetanse, det samme gjelder for helsepersonell.

Er dette noe InterBridge kommer til å komme for?

– Ja, på sikt ønsker InterBridge å jobbe for å endre læreplanen for skolen og implementere noen av de kursene vi holder om personlig utvikling, helse, relasjonsbygging og samfunnsansvar.

Dzair og resten av teamet på syv.
Nassima Dzair, InterBridge-teamet og Reach for Change.

Vil plassere Norge på kartet

Som vinner av årets Game Changer, har Dzair vunnet både en plass i inkubatorprogrammet til Reach for Change, som er grunnleggeren av prisen, samt Game Changers tilskuddet på 550 000 NOK.

Hun har store ambisjoner for bedriften og pengene hun vant for prisen, kommer til å komme godt med til skaleringsprosessen, forteller hun.

– Vi ruller ut konseptet “Min by, mitt ansvar” til Fredrikstad og deretter Trondheim, før vi jobber med å ta for oss Moss, Bodø, Bergen og Stavanger. Vi har også lyst til å etablere oss i distriktene utenfor de forskjellige byene, ettersom vi ser at behovet for prosjektet er stort der også.

– På sikt ser jeg også for meg å ta konseptet ut globalt og på den måten plassere Norge på kartet. Men det er viktig for meg å først forankre bedriften og budskapet  lokalt, slik at ungdommene kan bære konseptet frem på en organisk og bærekraftig måte, avslutter hun.

Patentstyret-direktøren: – Vi må ikke falle for fristelsen

I ukens profilintervju deler lederen i Patentstyret, Per. A. Foss sine beste tips til gründere som ønsker å gjøre idéene sine om til verdier.

Navn: Per A. Foss
Stilling: Direktør i Patentstyret
Beskriv deg selv med tre ord: Løsningsorientert, passe utålmodig, naiv optimist
Favorittduppeditt (utenom mobilen): Min faste turkamerat SPOT ( nødpeilesender)
Dine tre favorittapper: Spotify, Dropbox og Cellartracker.com , som gir meg stålkontroll på vinkjelleren min.
Nevn én funfact få vet om deg: Jeg er en 2. tenor av Guds nåde i Sangselskabet Guldbergs Akademiske Kor
Hvordan kobler du av om vinteren: På skiturer til fjells, i bratt terreng

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Korsang: Jeg prøver å skape resultater ved å bruke de ulike talentene i rollene der de passer best. Da kan resultatet bli både vakkert og effektfullt.

– Toppturer : Jeg prøver å sette ambisiøse, men oppnåelige mål for Patentstyret. På vei mot toppen er det viktig å stoppe opp underveis og se ut; se at vi er kommet høyere enn sist, at utsynet er videre og målet nærmere.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Luck favours the prepared mind.. Det vi vet er at det blir endringer, men det er umulig å forberede seg på alt, så jeg prøver heller å bygge opp et godt beredskap. Jeg liker også å tenke på at endringer gir muligheter, som kommer både våre brukere og Patentstyret til gode. Tenk på hva ny teknologi gir av muligheter for å tilby nye enklere og bedre løsninger for alle som vil søke om patenter, varemerker eller designregistrering i fremtiden. Jeg tenker at Patentstyret ikke skal være sinker, men aller helst i forkant. 

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Som jeg sa så tror jeg ikke særlig på å forstå fremtiden, men heller å være godt rustet til å tåle både det ene og det andre. Det betyr ikke at jeg ikke tenker fremover, og vi i ledergruppen jobber blant annet med strategisk analyse for å se hvordan nye trender vil påvirke vårt område. Ellers får jeg stadig gode idéer og innsikt fra min kollega Jesper Kongstad, sjef for den danske Patent og Varemerkestyrelsen og formann i Forvaltningsrådet i den europeiske patentorganisasjonen EPO. Han er både dyktig, strategisk og pragmatisk. En god forståelse for hva våre eiere, Nærings- og Fiskeridepartementet ønsker seg fremover, er også viktig, så en tett og god dialog med dem er uvurderlig.

Hvordan ser Patentstyret ut i 2020? Og hva blir fokuset i året som kommer?

– Kunnskap, immaterielle verdier og intellektuell kapital, ofte omtalt som IP, utgjør en stadig større andel av verdien i næringslivet. Patentstyret behandler søknader og tildeler rettigheter til patenter, varemerker og design. Vi gjør i tillegg en viktig jobb med å spre kunnskap om bruk av disse rettighetene som vi kaller IPR, både hvordan rettigheter kan sikres og hvordan de kan skape verdi for bedriftene. Som offentlig virksomhet, ønsker vi å gi brukerne en best mulig tjeneste til en lavest mulig kostnad.

– Vi jobber derfor hele tiden med å bli mer kunderettet, blant annet ved å utvikle nye, it-baserte selvbetjeningsløsninger for kundene våre. Vi jobber også med å bli mer effektive, og i 2020 er søknadsbehandlingen vår mye mer automatisert enn den er i dag.

– Patentstyret bruker nemlig aller mest ressurser på å behandle de mer enn 20 000 søknadene vi får hvert år. I 2017 vil vi derfor se på prosessene for søknadsbehandling, for å gjøre dem enklere for søkerne og mer effektive for dem og for oss. Det er for eksempel ingen grunn til at det skal ta fire måneder å avgjøre en varemerkesøknad, når selve arbeidet kun tar noen dager – Da aner du potensialet for forenkling!

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Immaterialrettssystemet, som blant annet regulerer patenter, varemerker og design, er et internasjonalt system som er kommet for å bli. Det gir systemet tyngde og anvendbarhet verden over, i dag også i land som Kina og India. Norge er med i de fleste internasjonale immaterialrettsordningene. Norske søkere kan velge blant de ulike ordningene og for Patentstyrets er det viktig å være konkurransedyktig, blant annet vis a vis EPO, det europeiske patentverket.

– En annen utfordring er at immaterialrettsystemet, som et stort internasjonalt system, er vanskelig å endre. Samtidig skjer mye av dagens innovasjon svært raskt og tar nye former. Patentsystemet egner seg for eksempel ikke særlig til å beskytte apper og andre lignende it- baserte tjenester. I og med at så mange tjenester tilbys digitalt, er piratkopiering og rettighetshåndtering et stadig økende problem. Nettstedet velgekte.no er et initiativ for å bevisstgjøre forbrukere om hvordan de kan unngå å tråkke feil her.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Patentstyret?

– Selv Patentstyret, som arbeider med å håndtere andres innovasjoner, må være innovative. Men Patentstyret og de private patentfullmektigkontorene fremstår ikke som noen innovasjonsledere. Vi er nok preget av at søknadsbehandling utgjør hoveddelen av det vi gjør. Den er regulert ved lov og forskrifter, og der kan vi ikke være for innovative. Men både vi og resten av IPR-bransjen opplever nå økt konkurranse. Patentstyret har effektivitet og kundeorientering som to av våre tre strategiske prioriteringer, og vi prøver derfor å være innovative, blant annet med å utvikle nye, enklere kundeløsninger. Jeg gir oss selv en 6-er.

Hva er dine (tre) beste tips til gründere som ønsker å gjøre idéene sine om til verdier?

– Finn noen gode hjelpere, her er noen av dem:

  1. Ta en test på iprhjelp.no for å skjønne om du sitter med ideer, kompetanse eller annet som du bør vurdere å beskytte. Ta også gjerne en prat med kundesenteret her i Patentstyret.
  2. Finn ut så fort som mulig om det er et marked for tjenesten, teknologien eller produktet du ser for deg å utvikle. Her kan for eksempel Innovasjon Norge hjelpe deg.
  3. Vær fleksibel: Finn en erfaren sparringspartner som kan være med å utvikle ideen din. Det er svært trolig at det du ender opp med er forskjellig fra det du hadde i tankene da du startet.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover? 

– Kunstig intelligens / AI : Vi ser det allerede og det vil påvirke oss alle, i jobben og i fritiden. Mange oppgaver blir automatisert, men nye muligheter vil oppstå, både tjenester og løsninger vi ikke tenkte oss var mulig ( her kommer optimisten i meg frem)

– Det grønne skiftet : Det kan komme til å endre hvordan vi organiserer hverdagen vår og vil i alle fall kreve nye løsninger og masse ny teknologi.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Som jeg skrev er jeg naiv optimist. Norge har talent, kompetanse og struktur. Utfordringen vår er som for alle suksesser, å forberede seg på dårlige tider i gode tider. Med en datter som jobber offshore håper jeg jo på stigende oljepris, men for Norge hadde det vært best om oljeprisen holdt seg på dagens nivå. Vi har allerede sett at vi evner omstilling når vi må. For å lykkes best mulig, må vi ikke falle for fristelsen å bruke penger for å oppfylle alle gode ønsker. Vi må sørge for å holde offentlige utgifter på et fornuftig nivå og bruke mest mulig av utgiftene til å investere i fremtiden, kvalitet i utdanning, god forskning (også grunnforskning), og god samfunnsinfrastruktur, som utbygging og vedlikehold av veier og jernbane.

Ukens lederkommentar: – Om julenisser, kommunikasjonstroll og intellektuelle dverger

Denne uka passerte vi årets mørkeste dag og nå nærmer det seg for alvor årets desidert travleste dag for julenissen.

Realiteten er jo at siden det i hvert fall finnes 380 millioner barn som feirer julen, slik vi kjenner den, må vi anta at julenissen skal besøke minst 90 millioner hjem.  Selv om vi er svært snille og gir ham 31 timer (tidssonene hjelper ham litt) betyr det likevel at han skal rekke 822,6 besøk pr. sekund. Tatt i betraktning at han både skal parkere, komme seg ned relativt trange skorsteiner og dele ut gavene, er vi sikkert ikke alene om å være imponert over hans arbeidskapasitet – kanskje ikke så rart han trenger et års pause mellom hver økt!

Mens julenissen ikke skiller mellom fattig og rik, flyktning eller milliardær, så er faktum at aldri har så store verdier vært samlet på så få hender, – vi minner om at dersom vi fyller julenissens slede med de 62 rikeste i verden, så eier disse større verdier enn verdens 3, 5 milliarder fattigste.

Noe er åpenbart galt på denne kloden vår – og det er nitrist at så mange mennesker vil måtte feire julen som flyktninger, mens andre velter seg i overflod.

Nå er jo ikke akkurat julenissen noen åpenbar endringsagent der han år etter år bruker samme tradisjonelle transportmetode, og fortsatt insisterer på å klatre opp og ned trange piper i stedet for å outsource den delen til Amazon, Posten eller Komplett.no, men vi kan jo godt like hans energinivå og entusiastiske innstilling til å gyve løs på en utfordring de fleste ville hevde var en umulig oppgave. Så på den måten ligner han jo litt på endringsagenter likevel, ikke sant?

Noen andre som åpenbart kan trenge en juleferie, er kommunikasjonsgjengen i Nærings- og Fiskeridepartementet som i sitt julekort denne uka avslutter med sitatet «If you can’t convince them, confuse them», og endelig går det et julelys opp for oss. Nå forstår vi bedre kommunikasjonsstrategien som har preget næringsministernes innsats i 2017. Der i gården har det sannelig ikke manglet på verken forvirringer, (bort)forklaringer eller forviklinger, og uten Venstre i den siste budsjettrunden, ville ikke engang risikoavlastningen til tidligfase-investorer kommet på plass. Vårt poeng er at mens hun blander seg inn i styresaker i Norges store statlige mastodonter, lider landets endringsagenter og gründere. Kanskje årets beste julepresang til endringsagentene ville vært en innovasjons – og omstillingsminister. Det at kommunikasjonstrollene til næringsministeren åpenbart synes at nåsituasjonen er så morsom at ovennevnte sitat fra Truman børstes støv av, er dessverre ikke noe å le av – det er nitrist!

Denne uka ble derimot en opptur for utenriksminister Børge Brænde og Erna Solberg som endelig har fått normalisert forholdet til verdens mest folkerike stat. Vi tror Kina – Norge-avtalen vil vise seg svært viktig i årene fremover og gratulerer regjeringen med endelig å ha funnet veien ut av den fryseboksen Norge har befunnet seg i siden Kina helt korrekt påpekte at Nobelpris komiteen ikke var politisk uavhengig. For å bevise at dette stempelet ikke lenger er gyldig, anbefaler vi Nobelpris komiteen å gi fredsprisen til Snowdon, det ville vært en pris som nok oppfattes like populær i Washington som prisen til den kinesiske dissidenten Liu Xiabo var det i 2010. At ikke landets næringsminister og hennes hoff av morsomme kommunikasjonstroll har rukket å kommentere avtalen ennå, sier det meste om at det er full «confusion» som råder i den leiren.

Denne ukas innobørs- gründer har funnet opp og utviklet en smart koblingsboks som løser en rekke utfordringer og som nok vil finne veien til en del juletrær i år, og vi gratulerer Frode Steen fra Førde med å ha skapt en spennende vekstvirksomhet langt unna både tigerstad og statlige virkemidler.

Som alle gründere som lykkes, erfarer han at verdien av å ta vare på sine såkalte IPR -ettigheter er av avgjørende betydning, noe du kan lese mer om i ukens fredagsprofil som denne gangen portretterer Per A. Foss, lederen for Patentstyret.

Tidligere i år ville et kinesisk selskap kjøpe Opera Software ASA for vel 10 milliarder norske kroner. Det gikk i vasken, men denne uka ble TV-delen av selskapet solgt og vi ser i realiteten en av den norske IT bransjes klarest lysende stjerner flagge ut. En norsk global gigant i en fullstendig miljøvennlig utslippsfri bransje er borte, og ingen har gått i tog for å holde selskapet og kompetansen på norske hender. Det er dessverre ikke noe å le av – nitrist det også når sant skal sies!

Skal Norge lykkes i omstillingen, kan vi ikke miste de beste aktørene.

Vi må i stedet tørre å bygge stort og med globalt nedslagsfelt, – og vi må gjøre det profesjonelt uten nisselua i hånden. Det faktum at Norge i dag er ledende innen skipsfart, olje og havbruk skyldes massive offentlige satsinger, og da må vi belønne de som tør å gå foran, ikke legge hindringer i veien for dem. Her trenger vi ledere med visjoner og endringsagenter som tør å tenke stort, ikke intellektuelle dverger som ønsker å bevare alt som det har vært.

Det siste så vi dessverre nok et eksempel på denne uka, da Rett Hjem Norge, som i sin tid var den innovative «dagligvarer-levert-på-døra»- aktøren, måtte gå den tunge veien til skifteretten. Gründeren Per Andreas Juell fortalte DN denne uka at han var kritisk til at Innovasjon Norge relativt rundhåndet har hjulpet flere av de som har kommet senere på banen, men ikke støttet opp om hans virksomhet som rent faktisk var den innovative som gikk foran. Han har et godt poeng, og med et Innovasjon Norge som går inn i julehøytiden med en uttalt strategi om ikke å samarbeide med private aktører, er det all grunn til å håpe på lysere tider over nyttår.

La oss avslutte med å gi ukas Innovasjonsblomst til utenriksminister Børge Brende og så håper vi at alle våre lesere er med på å ønske julenissen god arbeidsøkt i morgen!

Happy Friday og riktig god jul!

Nye skatteincentiver for tidligfaseinvesteringer skal være “oppe å gå” i løpet av 2017

oto @ John Erling Blad

Finanskomiteen har vedtatt at regjeringen må komme med konkrete modeller til skatteincentiver på tidligfaseinvesteringer.

Slik situasjonen er i dag, lønner det seg mer å investere i eiendom enn å investere i en startup som kan ansette mennesker. De nye modellene derimot, skal baseres på den britiske SEIS-modellen (Seed Enterprise Investment Scheme), der man kan få inntil 50 prosent skattekutt på investeringer på opptil 100.000 pund årlig.

Skuffelsen var stor blant gründermiljøet da det ble kjent at regjeringen hadde valgt å ikke behandle spørsmålet om skatteincentiver under fremleggelsen av statsbudsjettet i oktober.

Les også: Gründere: Dette trenger du å vite om det nye statsbudsjettet

Skuffet var også Finanskomiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, KrF og Venstre og skrev i en forslagstekst at det var bred politisk enighet om å utrede slike ordninger ved skatteforliket i vår, og ba “regjeringen komme tilbake med konkrete, ferdig, utredete modeller til skatteincentiver/skattefradrag for langsiktige investeringer i oppstartsselskap basert på den britiske SEIS-ordningen og legge dette frem for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2017”.

– Vi var skuffet tidligere i år over at regjeringen ikke prioriterte å følge opp Venstres gjennomslag om en kapitalfunn – ordning, og er derfor både lettet og glad over at vi nå står samlet i forslaget om at regjeringen må komme med konkrete modeller til skatteincentiver for tidligfaseinvesteringer, sier Venstres nestleder og stortingsrepresentant i Finanskomiteen Terje Breivik til InnoMag.

– Nå håper vi det skal bli attraktiv for engleinvestorene med både kapital og kunnskap og investere i startups. Vi håper på å få et skatteincitament som minimum ligger på 25-30 %, og at en slik ordning er oppe og går i løpet av andre halvdel av 2017, avslutter han.

 

Ukens gründercase: Smart Connect

Foto @ Smart Connect

Ukens gründercase løser en av dagliglivets store frustrasjoner og er høyaktuell nå i juletiden.

Løsningen hensyntar også en av de store sikkerhetsutfordringene når det gjelder mangel på nok stikkontakter. I dag løser nesten 100% av alle huseiere dette med å kjøpe en strømforgrener som ligger på gulvet og samler støv, er utsatt for mekanisk skade, og i noen tilfeller også av svært dårlig kvalitet.

Frode Steen fra Førde, er en smart fyr som de siste årene har jobbet natt og dag med å utvikle Smart Connect og er nå er i ferd med å lykkes stort. Den 48-årige gründeren har Sir Richard Branson som helt og forbilde, og deler hans entusiasme og skapertrang.

Kort fortalt har han utviklet en Nemko godkjent strømforgrener som kundene selv, lovlig kan montere rett i veggboks. Smart Connect er godkjent som installasjonsmateriell og har samme strenge sikkerhetskrav som det som elektriker monterer i huset.

Den aller første Smart Connect kom på markedet for litt over 12 måneder siden, og i år har det virkelig tatt av for den blide Førde-gründeren. I april 2016 skrev han distribusjonsavtale med Coop Norge Handel og er nå ute i Extra bygg og Obs bygg. I oktober 2016 tok også Gjensidige produktet inn i sikkerhetsbutikken. Neste steg er å ekspandere internasjonalt og første land ut blir Sverige.

I tillegg til å være ny på Innomag’s innobørs har Steen også gått i gang med en Kickstarter-kampanje.

NTNU signerer millionkontrakt med Technoport

NTNU-rektor Gunnar Bovim, Lars Iversen og styreleder Fredrik Schetelig i Technoport på signeringsmøtet 19. desember.

Trondheim: NTNU har signert en femårskontrakt med Foreningen Technoport med mål om å stimulere og drive frem norsk innovasjon og entreprenørskap.

– Innovasjon har best vekstvilkår når kunnskap, entreprenørskap og kapital forenes i effektive samarbeidsmodeller. Technoport er et arnested for slike samarbeid, og vi ser fram til å delta i utviklingen av både foreningen og møteplassene, sier NTNUs rektor Gunnar Bovim.

Foreningen Technoport har i mer enn 10 år samarbeidet med tverrfaglige innovatører og entreprenører fra teknologisektoren i Trondheim. Kontrakten på totalt 10 millioner, som ubetales gjennom en årlig sum på 2 millioner, gjør det mulig å befeste Trondheims posisjon som teknologihovedstad i enda større grad.

Les også: – Et møtested for nye ideer og nytt næringsliv

– Når vi nå har sikret langsiktig finansiering for organisasjonen, skal vi legge betydelig trykk på kjerneaktiviteten vår, som er å øke kommersialiseringskompetanse, stimulere til skaperglede, løfte innovasjonsutfordringer og synliggjøre teknologisuksesser, sier Lars Iversen, CEO i Technoport.

– Ikke minst skal vi bruke dette til å utvikle sterke, nyttige og kraftfulle nettverk nasjonalt og internasjonalt, slik at vi klarer å tiltrekke den kompetansen og kapitalen som byen og landet trenger, sier Iversen.

 

 

Artikkelen er basert på pressemelding 19.12.2016

Norske BoldBooks AS skal gjøre bokforlagsbransjen overflødig

Fra venstre: Ole Kristian Rønningen, Bjarte Kvalheim og Kristin Over-Rein.

BoldBooks AS utvikler en webplattform for forfattere. Forlagsleddet blir dermed overflødig. 

I dag blir ca. 99 % av norske debutantmanusene refusert. Ikke nødvendigvis fordi de er dårlige, men fordi forlagene ikke har kapasitet, eller ikke finner boka lønnsom.

Ved bruk av den digitale webplattformen BoldBooks, skal ikke forfattere lenger behøve å være avhengig av å komme gjennom nåløyet hos et forlag for å gi ut en bok.

– BoldBooks vil utfordre den tradisjonelle bokbransjens rolle ved å snu forretningsmodellen på hodet. En digital plattform vil hoppe bukk over fordyrende mellomledd som forlag, bokhandler og lagring. I sentrum står forfatteren med hånda på rattet, sier gründer Kristin Over-Rein i en pressemelding.

BoldBooks AS ønsker å samle alle tjenester fra A til Å i en og samme webplattform:

  • Redaksjonelle tjenester (manuskonsulent, redaktør, språkvasker, korrekturleser)
  • Designtjenester (omslagsdesign, illustratør, ombrekker)
  • Markedsføringstjenester (digital markedsføring, events etc)
  • Bokproduksjon og distribusjon (e-bøker, papirbøker)
  • Gratis salgssider for forfatteren med betalingsløsning

BoldBooks er altså ikke et forlag, men legger til rette for at forfatteren kan finne dyktige samarbeidspartnere gjennom deres webplattform.

– Jeg tror vår løsning vil skape større bredde i bokmarkedet, bidra til økt ytringsfrihet og åpne for flere stemmer og nisjebøker, sier gründer Kristin Over-Rein.

Nylig lanserte det lille gründerselskapet en crowdfundingkampanje. Målet er å samle inn 75 000 kroner før lille julaften.

Webplattformen er planlagt lansert på boldbooks.no 1. kvartal 2017.

Uber-sjefen: – I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker

Innen 1. februar 2017 må Delingsøkonomiutvalget ha lagt frem sin innstilling, der de vurderer både mulighetene og utfordringene med framveksten av delingsøkonomien. Den norske og danske uber-sjefen Carl Edvard Endresen, håper utvalget legger til rette for en endring i løyveordningen, slik at uber-sjåførene ikke lenger kan straffes. – Men det er ikke derimot sagt at vi er i mål selv om politiet slutter å jakte på sjåførene våre, påpeker han. 

Navn og alder: Carl Edvard Endresen (35)
Stilling: General manager for Uber i Norge og Danmark
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Mangler en god duppeditt nå, men ser frem til å få min reMarkable tablet når de kommer i produksjon. Utrolig kult å se innovasjon drevet fra Norge.
Dine tre favorittapper: Uber, Ruter Billett, Spotify
Beskriv deg selv med tre ord: Optimist, ydmyk og utholdende
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg har vært dommer i Norgesmesterskapet i Excel. Er selv tidligere exceljunkie, men som nostalgiker trives jeg best med 2003 versjonen.
Hvordan kobler du av om vinteren? Jeg håper å finne tid til noen skiturer. Jeg har meldt meg på la Diagonela, et av langløpene i Ski Classics serien som går i Sveits i januar, men har ikke vært i nærheten av å få den treningshøsten jeg kanskje litt for optimistisk håpet på. Datteren min fylte nettopp to år og fikk sine første ski, så det spørs om treningsutbyttet blir optimalt uansett, men det er gøy å gå på ski.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

­– Man blir jo farget av jobben sin, men nå brenner jeg veldig for dette med å bruke eksisterende ressurser mer effektivt. Det er en fundamentalt bra greie. Det finnes over 2.6 millioner biler i Norge, men de står i snitt stille 95% av tiden. I tillegg er det ufattelig mange ledige seter i bilene når de først brukes. Teknologi som vår legger til rette for å utnytte denne kapasiteten, både via transportdeling og samkjøring. Det er bra for miljøet, samtidig som det bidrar til å skape økt mobilitet i byene. Dessverre så er det slik at det krever noen regelendringer for å legge til rette og stimulere til dette, og de håper jeg vi vil se politisk vilje til å ta fatt på. Over 150.000 har lastet ned Uber-appen i Oslo, så publikum er med. Man løser ikke Norges urbane mobilitetsutfordringer med dagens system.

– Jeg blir også veldig inspirert av andre mennesker, og den lidenskapen som mine ansatte både i Norge og Danmark viser for jobben sin, er imponerende.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Å håndtere endringer er blitt en del av å overleve i en moderne verden. Man får gjøre sitt beste med å forstå hva som kommer, men til slutt er det som vi sa i militæret – improvise, adapt, overcome.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Endringer kommer fortere enn før. Via internett og smarttelefoner er informasjonsspredningen på et nivå vi aldri har tidligere har sett, og det kommer til å gå enda fortere fremover. Basert på dette er det nesten umulig å forstå alt – man kan kun håpe på at man har forstått det viktigste.

– Jeg har ingen faste kilder men kommer over noen gode blogger og artikler iblant via Facebook-feeden min. Dessverre er trenden at innholdet i sosiale medier tilpasses for mye til hva jeg typisk leser, noe som gjør at jeg blir mer og mer redd for å gå glipp av noe.

Hvordan ser Uber ut i 2020?

– Uber vil være noe som folk flest tenker på når de skal et sted – et fleksibelt transportvalg som supplerer bruk av kollektivtrafikk og bildeling. Min visjon for Norge er at alle biler på veien skal kobles på et nettverk, slik at man som passasjer enkelt kan kobles på nærmeste bil som skal i samme retning som deg selv. Vi gjør faktisk allerede i dag ganske mange slike samkjøringsturer, hvor passasjeren skal samme vei som sjåføren. Over tid, når nettverket vokser, vil andelen av slike turer øke betraktelig, og ytterligere bidra til reduserte utslipp.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Det er så mange konkurrenter i vår bransje, og flere skal det nok bli. Lyft, Didi, Ohla, Taxify, etc. er blant de som konkurrerer i vår nåværende bransje. Med et nytt regelverk som åpner for konkurranse på fornuftige vilkår i Norge, tror jeg OsloTaxi kan slå godt fra seg også. De har vært flinke til å drive innovasjon, men har naturlig nok ikke sett seg tjent med å utfordre den monopolsituasjonen de selv nyter godt av.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Uber?

– 10. Det er vårt kjøtt og blod. Siden Uber ble grunnlagt i 2009 har vi jobbet mot ett mål – å gjøre transport like pålitelig som rennende vann, for alle. Vi er ekstremt opptatte av hvordan vi kan finne løsninger på urbane mobilitetsutfordringene over hele verden. Siden vi startet har vi også ekspandert inn i matlevering via uberEATS, og i dag lanserte vi også vår første selvkjørende bil på gaten i San Francisco. Vi har vært gode på innovasjon, men også på gjennomføringskraft, og det kommer forhåpentligvis til å hjelpe oss med være innovative også fremover.

Ifølge politiet er Uber nå straffbart, hva tenker du om det? Hvordan jobber dere med myndigheter og andre for å gjøre virksomheten lovlig (i den forstand at sjåførene ikke blir straffet for å kjøre)?

– Vi mener, som vi tidligere har sagt, at uberPOP opererer innenfor det nåværende lovverket, og at det ikke kan sees på som taxivirksomhet. Men vi er ikke i mål dersom politiet simpelthen slutter å jakte på sjåfører. Vi ønsker virkelig å bli regulert, fordi man trenger et regelverk som sikrer at alle aktører, ikke bare Uber, stiller de krav til for eksempel partnersjåfører og kundeservice som skal til for å kunne yte en god og sikker tjeneste. Vi mener vi har en fantastisk tjeneste i dag, men konkurrentene er mange, og de kommer med en gang de ser en åpning. Alle som kjører på Uber har god vandel og turen er forsikret, men vi vet ikke om alle andre vil overholde dette frivillig slik vi gjør.

– Dagens regler er umoderne og treffer feil. Løyveordningen har skapt et monopol som den etablerte bransjen naturlig nok ser seg tjent med å beholde lengst mulig. De som lider under dette monopolet er først og fremst taxisjåførene, som må jobbe lange skift og betale opp til 60% av omsetningen sin til monopolisten som sitter med løyven. Dernest publikum, som opplever høye priser og til dels dårlig kvalitet på tjenesten.

– Vi har jobbet aktivt politisk opp mot dette i to år nå. Nå håper vi at Delingsøkonomiutvalget vil peke på nettopp løyveordningen i sin rapport. Utvalger gjør et viktig arbeid som forhåpentligvis vil sikre at Norge ikke havner bakpå, slik at Norge kan dra nytte av de positive effektene som kommer av økt konkurranse og delingsøkonomi, inkludert bedre ressursutnyttelse. Norge er i en perfekt posisjon for å dra nytte av den teknologiske utviklingen. Uber er en del av denne utviklingen, og vi er innstilte på å samarbeide og føre dialog for å sikre at dette skjer til det beste for landet.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Økt bruk av AI og Big Data, førerløse biler og delingsøkonomi.

Sett i sammenheng med “gründer-opprøret», der 13 av Norges mest kjente gründere og én engleinvestor gikk ut med et gründer-manifest , er det mange som savner mer handling og mindre snakk fra dagens politikere – Hva tenker du om det?

– Jeg er enig med de som står bak gründer-opprøret. Norge står ved et veiskille. Politikerne må følge med når industrien endrer seg. I min bransje har regjeringen nedsatt Delingsøkonomiutvalget som skal levere en rapport i februar. Det er avgjørende at regjeringen kommer med konkrete reformer for at Norge skal kunne dra nytte av delingsøkonomien, og dette er ikke begrenset til Uber og AirBnB. Å tidlig vedta gode rammebetingelser vil tilrettelegge for mye innovasjon innen delingsøkonomi i Norge.

– I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker – partnersjåfører risikerer å bli avskiltet og får bøter for å kjøre våre over 150,000 brukere trygt og rimelig gjennom byen, selv om de skatter av det.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Om vi noensinne finner den nye oljen, så kommer det ikke til å være bare én ting. Vi må ha sterk vekst over tid i nesten alle andre sektorer for å kunne skape nok arbeidsplasser og inntekter til staten. Det krever nok mye innovasjon, en del flaks, og dyktig politisk håndverk.

– I Uber ønsker vi å bidra ved å få flere mennesker inn i færre biler. Mer effektiv utnyttelse av disse gjør at vi kan redusere bilparken, bygge parker istedenfor parkeringsplasser, og skape mobilitet for flere mennesker. For å få til dette kreves politisk endring nå. Løyvesystemet må endres slik at folk kan bruke eksisterende biler til å kjøre andre. Først da kan vi bruke ressursene våre på en mer bærekraftig måte.

Ukens lederkommentar: Om kunsten å styre, retrodebatter og nye tider!

I en surrealistisk førjulsuke der styreleder og konsernsjef i et av Norges største og viktigste selskap må sies å ha preget mediebildet, er det merkelig å være vitne til deres forsøk på å bløffe et samlet journalistkorps om at de gleder seg til å gå sammen rundt juletreet i år.

På veien rundt treet kan de jo synge om aksjekursen og tilliten som daler ned, – ikke i skjul, men i full offentlighet. Samtidig inviterer NRK til retrodebatt og later som om tiden har stått stille siden 1983. Det kunne de trygt gjøre, vel vitende om at de fleste politikerne også later til å oppfatte at tiden har stått stille de siste 30 årene og nekter å forholde seg til nye realiteter.

I stedet for å diskutere hvorfor innovative nysatsninger som Uber og AirBnB og en rekke andre innovasjoner bekjempes, forbys og forsøkes knust, var politikerne mer opptatt av å gjenta gamle standpunkt. De nektet stort sett å forholde seg til nye realiteter, og sloss i stedet for å bevare gårsdagens løsninger, som om det er dette fremtiden handler om. Et hederlig unntak var Jonas Gahr Støre som i slutten av debatten nevnte at teknologirevolusjonen vil endre det meste, men utover å peke på at arbeidsplasser forsvinner og fremstår som mer utrygge, var det ingen som tok opp ballen og foreslo konkrete grep.

Vi tror derimot at våre lesere er opptatt av hva omstillingen egentlig innebærer for de som tør å satse, og denne uka har vi derfor satt oss ned med Uber sjefen og bedt ham svare på hvordan han ser på utviklingen, vel vitende om at hans sjåfører i dag risikerer å miste lappen.

Uka har også bydd på en øvelse i politisk rundkast da politikerne på Stortinget oppdaget det umusikalske i å bevilge seg ett helt år ekstra i etterlønn, men ennå er det ingen som har våknet opp og stilt spørsmålstegn med det særdeles umusikalske i at norske skipsredere siden 90-tallet i praksis har hatt nullskatt, – mens norske gründere som tør å satse må betale skatt fra dag én.  Da politikerne gikk med på at rederiene skulle få nullskatt var den utrolige begrunnelsen at de opplever sterk internasjonal konkurranse.  Som om ikke norske gründere opplever det samme…

Denne ukas nykommer på InnoBørs har allerede fått henvendelser fra aktuelle investorer, og det er bare å gratulere gründerne med et spennende case innenfor sikkerhetssektoren. Fikk du det ikke med deg hvordan løsningen plukker opp skudd og automatisk beregner posisjoner, sier du? I så fall kan du lese mer om Triangula HER

For oss endringsagenter er det alltid inspirerende å lese om innovative satsninger og ukas Innovasjonsblomst går til gründerene bak Triangula som ser ut til å gjøre mye riktig på veien fra idé til verdi.

På nyåret kommer næringsministeren med en varslet gjennomgang av dagens virkemiddelapparat. Vi i InnoMag vil overlevere 24 konkrete grep som regjerningen kan gjøre over natten, som vil medføre konkrete resultater – og du som leser er hjertelig velkommen til å bidra via våre LinkedIn-sider.

Happy Friday!

SINTEF tildeles FN-pris for grønt lederskap

Alexandra Bech Gjørv Sintefs konsernsjef med FNs general sekretær Ban Ki-Moon og Moez Jomâa (prosjektleder i SINTEF) Foto @ Johannes Berg/ NTB Productions

SINTEF har gått til topps i en årlig FN-konkurranse om bærekraftige energiløsninger. 

Under en høytidelig seremoni i FN-hovedkvarteret i New York overrakte FNs generalsekretær Ban Ki-moon denne uken en sjekk på en million dollar til SINTEFs konsernsjef Alexandra Bech Gjørv, skriver forskningsorganisasjonen i en pressemelding.

Prisen gis til organisasjoner eller personer for deres “lederskap og nyskapende praksis knyttet til klodens energiutfordringer”. Kandidatene er blitt vurdert på bakgrunn både av tidligere og ferske resultater.

Tema for årets konkurranse var bærekraftig transport og førstepremien er bevilgning til en aktivitet som vil gjøre verdens energibruk mer bærekraftig. Helt konkret har FN valgt å gi premiebeløpet til en norsk-tunisisk prosjektsøknad som SINTEF og lokale samarbeidspartnere står bak.

I fellesskap skal prosjektdeltakerne undersøke hvordan lokale kystfartøy i Nord-Afrika og Midtøsten kan gjøres elektriske, med batterilading fra solenergi, og hvilke samfunnsmessige ringvirkninger dette gir.

157 innsendte forslag knivet om seieren i tevlingen som arrangeres av FNs avdeling for økonomiske og sosiale forhold.

Første fartøy som drives med solenergi

For førstepremie-beløpet skal SINTEF lede et treårig prosjekt i Tunisia. Med på laget er også Tunisias energidirektorat og et av landets viktigste teknologiske utdanningsinstitusjon. Målet er å bygge om et tradisjonelt tunisisk kystfartøy og gjøre båten til et grønt demonstrasjonsskip med elektrisk motor og batteridrift.

Håpet er at det kan reises en solcellepark i båtens hjemmeregion på Tunisia-kysten. Via strømnettet kan solcellene forsyne båten med helgrønn ladestrøm når den klapper til kai.

– Kommer solcellepaneler på plass, vil demonstrasjonsfartøyet vårt bli det første i Afrika som drives med solenergi, så vidt vi vet, sier prosjektleder og SINTEF-forsker Moez Jomâa, som selv er født og oppvokst i Tunisia.

Foto @ Johannes Berg/ NTB Productions
Foto @ Johannes Berg/ NTB Productions

Konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i SINTEF er både stolt over og glad for FN-premieringen.

– Dette er et relativt lite prosjekt, men berører mange forskningsområder som er avgjørende for en bærekraftig utvikling, både i Norge og Nord-Afrika. Prosjektet er tverrfaglig og kombinerer kunnskap og forskning som spenner fra skipsteknologi og variabel solenergi i kraftnettet til kystnær byutvikling og forbrukeratferd i fremtidens transportsystemer, sier hun.

Også utenriksminister Børge Brende gleder seg over tildelingen:

– Dette er ikke bare en stor anerkjennelse til et av Norges viktigste høyteknologiske forskningsmiljøer, men det er også et viktig bidrag for å løse de miljøutfordringene verden står overfor og et håndslag til Tunisia som trenger internasjonal støtte i sin omstilling, sier Brende.

Foto @ Johannes Berg/ NTB Productions
Foto @ Johannes Berg/ NTB Productions

Virkningene skal dokumenteres

Som ledd i demonstrasjonsprosjektet skal deltakerne også dokumentere hva virkningene blir for miljø og lommebok: Vil Tunisia spare penger på å gå fra dieseldrift til solkraft? Og hvor mye vil slike skip krympe CO2-utslippet?

– I tillegg skal vi spre lærdommen fra prosjektet til land utenfor Tunisia. I tankene har vi hele den solrike regionen som Nord-Afrika og Midtøsten utgjør, sier prosjektleder Moez Jomâa.

FNs generalsekretær Ban Ki-moon opplyste i sin tale ved utdelingsseremonien at transportsektoren er ansvarlig for nær en fjerdedel av de energirelaterte klimagassutslippene.

– Svaret er ikke mindre transport, men bærekraftig transport. Vi trenger transportsystemer som er miljøvennlige, effektive, tilgjengelige og med et prisnivå som gjør at folk har råd til å bruke dem, sa han.

Nå etablerer en av verdens ledende aktører for VR seg i Norge

F.v. Erik Hanstad (ordfører Elverum) og Einar Busterud (ordfører Hamar)

Det amerikanske selskapet EON Reality har valgt Hedmark når de nå skal utvide sin virksomhet i Europa. Med etableringen av EON Norway tar Innlandet en ledende posisjon i Skandinavia på utvikling av virtual reality- og agumented reality-løsninger.

Elverum og Hamar har gjennom flere år utviklet anerkjente miljøer innen digital utvikling og VR, knyttet til både utdanning, offentlige tjenester og kommersiell virksomhet.

I Hamar for eksempel, har Høgskolen i Hedmark et program med flere studieretninger innen spillteknologi, animasjon og digital kommunikasjon, Fra disse studiemiljøene har det sprunget ut et miljø for spillutvikling i Hamar, som i dag teller 8 bedrifter samlet under paraplyen Hamar Game Collective.

– I tillegg har vi spill-giganten Norsk Tipping på Hamar, så vi har mye kompetanse og mange krefter samlet her allerede, forteller dekan Morten Ørbeck i en pressemelding.

-Med denne etableringen får vi mulighet til å videreutvikle og styrke våre utdanninger, som igjen styrker etablerte spill- og IT-relaterte virksomheter i regionen. Vi får også tilgang på ettertraktet kompetanse, fortsetter han.

Et globalt marked  

Making View er et Hamar-selskap som allerede er etablert på VR-markedet. Making View og IT-selskapet Innit er de to private aktørene som inngår i partnerskapet. I avtalen med EON er Making View definert som «global center of expertise» innen 360 video.

– Vi opplever stor etterspørsel i et marked i rask utvikling, forteller daglig leder Are Vindfallet.

– Samarbeidet med EON gir oss tilgang til et globalt marked samtidig som det gir oss store utviklingsmuligheter.

Innit, et av landets største IT-selskaper, holder også til på Hamar.

– Ett av våre virksomhetsområder er digital opplæring for yrkesfag, og vi ser et stort potensiale i kompetansen og mulighetene som nå tilføres oss. Det vil løfte våre tjenester ytterligere, og vårt mål er å ta en ledende posisjon på disse områdene, sier daglig leder Ronny Pedersen

I Elverum har det store trekkplasteret for EON Reality vært høgskolemiljøene i Elverum og på Rena. I Elverum har man satset på Terningen Nettverk, som jobber med folkehelse og velferdsteknologi. Her vil VR-teknologi være en sentral del av både opplæring og løsning av morgendagens velferdstjenester. Elverumsselskapet Crisis Training har i en årrekke jobbet innenfor samfunnssikkerhet og beredskap og vil fusjoneres inn i Eon Reality Norway AS.

Ordføreren i Elverum tester VR-briller.
Ordføreren i Elverum tester VR-briller.

Unikt kompetansesenter

EON Norway etableres våren 2017 med hovedkontor og produksjonssenter for VR og AR på Hamar. Et showroom hvor aktørene demonstrerer og markedsfører VR- og AR-utstyr og løsninger, etableres i Elverum. I tillegg etableres en ettårig videreutdanning innen AR og VR ved Høgskolen i Hedmark.

– Samarbeidet med EON Norway gir et utdanningstilbud på Hamar og Elverum som er unikt norsk og nordisk sammenheng, sier høgskoledirektør Pål Einar Dietrichs ved Høgskolen i Hedmark.

Også andre studieretninger ved høgskolen, som fra nyttår blir Høgskolen i Innlandet, vil nyte godt av nyetableringen.

– Både innenfor lærerutdanning, helsefag, jordbruksfag og i studieretninger som samfunnssikkerhet, ledelse og entreprenørskap kan VR-/AR-teknologien tas i bruk i undervisningen, for å nevne noen eksempler.

F.v. Ronny Pedersen (Innit), Michael Jacobsson (EON Reality Inc.), Morten Wenstad (Crisis Training), Morten Ørbeck (Høgskolen i Hedmark), Erik Hanstad (ordfører Elverum), Einar Busterud (ordfører Hamar), Thomas Breen (Hedmark Fylkeskommune), Are Søby Vindfallet (Making View).
F.v. Ronny Pedersen (Innit), Michael Jacobsson (EON Reality Inc.), Morten Wenstad (Crisis Training), Morten Ørbeck (Høgskolen i Hedmark), Erik Hanstad (ordfører Elverum), Einar Busterud (ordfører Hamar), Thomas Breen (Hedmark Fylkeskommune), Are Søby Vindfallet (Making View).

Vil generere flere arbeidsplasser

Bak etableringen ligger et samarbeid mellom kommuner, fylkeskommune, høgskole og lokalt næringsliv. Det forventes at etableringen vil generere et betydelig antall arbeidsplasser.

– Dette er en svært stor dag for både Elveum og Hamar, og for hele Innlandet. Vi viser her at vi er i forkant av fremtiden, sier ordfører i Elverum, Erik Hanstad.

Innen tre år vil rundt 100 arbeidsplasser ha blitt tilknyttet EON’s virksomhet. I et seksårs perspektiv vil de trolig være oppe i 200, kan Hanstad fortelle.

– Etableringen gir i tillegg muligheter for andre aktører innen interaktive medier i Innlandet, og vi tror EON vil trekke nye bedriftsetableringer til regionen. For Hamar, som allerede har etablert seg som Norges spill-hovedstad, betyr etableringen av EON Norway en betydelig styrking av spillutviklingsmiljøet og en viktig ressurs for det enkelte selskap.

Den total investeringen er på 56 mill. kroner. 50 % dekkes av de norske partene og 50 % av EON Reality Inc.

Norske Musebox endrer måten musikere samarbeider på

Pernille Olestad Jensen (23) og Mario Stjepanovic (26) er gründerne bak applikasjonen Musebox som tilrettelegger for samarbeid mellom musikere ved enkelheten av et ”swipe”. Gründerne mener løsningen både kan være med å skape nye sjangere og gjøre bransjen mer transparent og kvalitetsorientert.

Ideen ble utviklet for å løse et problem Stjepanovic oppdaget da han var ferdig utdannet som lydteknikker ved Noroff Fagskole, skriver Musebox i pressemeldingen.

– Da jeg var ferdig på skolen og flyttet tilbake til hjembyen min slet jeg med å finne dyktige produsenter, vokalister og instrumentalister å jobbe med. Jeg var en dyktig lydteknikker, men jeg var avhengig av gode samarbeidspartnere. Jeg ønsket å bli bedre på det jeg allerede var god på, ikke bruke tiden min på å sette lære meg andre ferdigheterforklarer Stjepanovic.

Pernille Olestad Jensen (23) og Mario Stjepanovic (26) er gründerne bak applikasjonen Musebox.
Pernille Olestad Jensen (23) og Mario Stjepanovic (26) er gründerne bak applikasjonen Musebox.

Musebox lar brukeren bla igjennom lydfiler, filtrere etter sjanger og instrument, for så å matche med likesinnede musikere verden over. Teamet bak Musebox mener at appen ikke bare vil endre hvordan musikere samarbeider, men også kan bidra til en stor endring i bransjen generelt.

– Vi mener at ved å forbedre måten musikere kommer i kontakt med hverandre på ikke bare vil bidra til  kreativ utvikling blant de individuelle artistene, men også vil være med på å utvikle og skape nye sjangere og musikkstiler, sier Jensen.

Musebox legger vekt på kvaliteten i talentet og opererer derfor med et profilløst system, ved å ”swipe” mellom lydfiler på 10-15 sekunder. Først når to musikere ”matcher” med hverandre åpnes profilene.

– Dette har vært en sentral del av idéen helt fra begynnelsen. Vi ønsker at musikerne kun skal bedømme kvaliteten av den faktiske lydfilen – uten påvirkningsfaktorer som bilder og hva man har gjort tidligere. Dette åpner for samarbeid på tvers av erfaringsnivå, og kan gjøre det enklere for unge musikere å etablere seg, sier Stjepanovic.

Musebox ”beta” er nå tilgjengelig for nedlastning på App Store og Google Play.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...