Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Agder Energi og HitecVision teamer opp

Norge har verdens beste forutsetninger for å utvikle grønn industri. Derfor går Agder Energi og HitecVision nå sammen om en helhetlig satsing for å utvikle nye selskaper i den grønne omstillingen.

– Det er sterke drivkrefter i Europa og Norge som fremmer bærekraftige løsninger for å nå klimamålene. I partnerskap med HitecVision vil vi utvikle nye forretningsmuligheter for å befeste Norge som en energinasjon også i fremtiden, sier Steffen Syvertsen, konsernsjef i sørlandets innovative ledestjerne Agder Energi.

– I vår region har vi et godt utgangspunkt for utvikling av ny, grønn industri. Vårt overskudd av fornybar kraft, ledige arealer og et stort og høykompetent offshore-miljø gir oss store fortrinn. I tillegg ligger vi nær Europa og noen av verdens beste havvindressurser, som gir gode muligheter for en lønnsom vekst inn i en fornybar fremtid, sier Syvertsen.

To ledende industrimiljøer

EU har som mål å fase ut all bruk av olje og gass innen 2050, med betydelige kutt allerede innen 2030. Norge har et godt utgangspunkt for å beholde posisjonen som en sentral energinasjon i Europa gjennom målrettet arbeid innen områder som kraftutveksling, havvind og hydrogen. Partnerskapet forener to ledende industrimiljøer innen energi, og sammen vil Agder Energi og HitecVision utnytte mulighetene til å skape verdier og sette fart i det grønne skiftet.

Ole Ertvaag, CEO og Founding Partner i HitecVision kommenterer: – Vi har arbeidet med å utvikle selskaper i oljesektoren i over 35 år, og nå ser vi også stadig flere muligheter innen fornybar energi og infrastruktur. Med denne avtalen kombinerer vi Agder Energis sterke posisjon og brede kompetanse innen fornybar med vår lange erfaring i å etablere og bygge nye selskaper. Det gir oss samlet styrke til å gjennomføre lønnsomme og bærekraftige industrielle satsinger i nye og raskt voksende markeder.

Flere industrielle satsinger

Partnerne er allerede i gang med å vurdere flere mulige industrisatsinger, som både kan skape arbeidsplasser og fremme overgangen til et mer bærekraftig samfunn

– Vi tror på det å tenke stort tidlig. Partnerskapet med HitecVision er en allianse mellom kraft, kompetanse og kapital, der selskapenes styrker utfyller hverandre. Samtidig vil satsingen bidra til å sette regionen i førersetet for det grønne industriskiftet i Norge, sier Steffen Syvertsen.

 

IKEA satser på sosialt entreprenørskap

IKEA forsterker samarbeidet med lokale sosiale entreprenører, blant annet  Sisters in Business som har systuer både på Furuset og Slependen. Håndlagde kolleksjoner og produkter produsert i samarbeid med sosiale bedrifter selges i IKEA-varehus verden over. Nå er målet å nå 95 000 arbeidsplasser for sosiale entreprenørskapsvirksomheter innen 2025. 

I flere år har IKEA jobbet med sosiale entreprenører for å skape en bedre hverdag gjennom langsiktige jobbmuligheter, og levebrød for folk som trenger det mest. Virksomhetene produserer unike håndlagde produkter som gir økonomisk uavhengighet, og nye muligheter for utsatte grupper og kvinner i sårbare samfunn. Inntekt gjennom entreprenørskap har en positiv effekt på nesten 150 000 familiemedlemmer av håndverkerne.

For å kunne skape en bedre hverdag for de mange menneskene, vil IKEA utvide entreprenør-samarbeidene og har som mål å øke antall arbeidsplasser fra dagens 30 000 til 95 000 innen 2025.

Flere jobber

«Jeg er veldig stolt over det vi har oppnådd, men jeg vet at vi kan gjøre mye mer. Vi har bygd sterke forretningsforhold med partnerne våre gjennom mange år, og nå er vi glade for å ønske noen flere veletablerte sosiale virksomheter velkommen. Sammen skal vi oppskalere sosial entreprenør-virksomheten.»  Vaishali Misra, Business Leader, IKEA Social Entrepreneurs Initiative.

IKEA vil utvide virksomhetene sammen med eksisterende partnere som har mye kunnskap og kompetanse rundt design, produksjon og arbeidsmiljø. Vi vil også starte samarbeid med nye partnere. Som et resultat vil det bli skapt flere jobber, og IKEA vil øke tilbudet av håndlagde produkter med unike design og god kvalitet, som vil bli solgt verden over.

Sosialt entreprenørskap

“Det er et samarbeid som går ut på inspirasjon, kunnskapsdeling og utveksling av kompetanse. De sosiale entreprenørene skaper et mangfoldig og unikt produkttilbud. IKEA bruker nettverket sitt til å gi virksomhetene rimelige råmaterialer av høy kvalitet, og ved å gjøre dette kan vi også inspirer andre aktører til å gjøre det samme. Det er hva jeg kaller påvirkning!” sier Vaishali Misra.

 

Clubhouse – det nye in-stedet er digitalt

Bildetekst: «Clubhouse» er foreløpig kun tilgjengelig for iPhone eller iPad, men er en av de raskest voksende app`ene om dagen.

-Det er mange som spør om hva den nye farsotten «Clubhouse» egentlig er. Men det er ingen tvil om at appen har truffet «tidsånden»: Det er uformelt, siden det ikke blir tatt opp, og bruken vokser enormt. For få uker siden var 20 mennesker i et av «rommene» svært mye. Nå kan det lett være over 100, og det vokser enormt fort.

Det er Alexander Haneng, som er direktør for innovasjon i Posten som forteller dette til Innomag. Nylig var han gjest hos Trygve Tellefsen i ANFO`s «TechRadar», og ble også der spurt om hvordan Clubhouse brukes i dag. Han har også egne arrangementer.

Litt som podcast, litt som twitter

-Jeg mener at Clubhouse er en gyllen mulighet for eksperter til å vise frem kompetansen sin. Selv er jeg der som ansatt i Posten, og for å profilere meg som det. Ikke at jeg skal selge arbeidsgiverens tjenester altså, men jeg er definitivt der som ansatt i en bedrift, slår han fast. Han er også opptatt av det han kaller «tankeledere», og mener at Clubhouse nå er det samme som Twitter var i starten: Det er få deltagere der foreløpig, lite «trolling» og i det hele tatt en gyllen sjanse for dyktige tankeledere å vise seg frem.

-Dette er jo foreløpig en plattform der du i grunnen er som privatperson. Tror du dette kommer til å endre seg, slik at man kan profilere seg som bedrift?

-Vel, foreløpig er det ikke så veldig mye funksjonalitet.  Clubhouse er nesten som en podcast, med den forskjell at man kan invitere folk opp på scenen for å stille spørsmål, og så videre. Slik var jo også Twitter til å begynne med. Foreløpig er det gratis, men man kan jo se for seg at denne nyskapingen er nødt til å kaste av seg på bakgrunn av at de har en enorm venture-founding. Så noe betaling blir det nok etterhvert. Man kan jo tenke seg at folk er villige til å betale både 10 og 20 dollar for å komme inn som en av 5000 som får høre Elon Musk eller Mark Zuckerberg snakke, smiler han.

Enkelt å bruke

Hvordan bruker man så Clubhouse? Det handler om å etablere et «rom» i dette «klubbhuset». Det kan du enten «leie» på forhånd, eller starte det umiddelbart. Du får en link til eventet du skal lede som du kan dele med følgerne dine, og der kan du lage en beskrivelse av eventet ditt, omtrent som om du skulle lage en podcast.

Det er veldig enkelt å arrangere et event: Du logger rett og slett inn på app`en, og går på kalenderen du finner der. Så klikker du på kalenderen igjen, som nå har et «pluss-tegn» på seg. Og det var det: Du får nå opp en «new event», og kan lage ditt event. Når det er beskrevet, er du «in business»: Du finner det lett igjen seinere på kalenderen, og det samme gjør de du har invitert, og som kanskje dukker opp.

-Men hva om jeg vil lage et møte med folk jeg nettopp har kommet på at jeg trenger å snakke med, spør du kanskje.

Det er her Clubhouse er helt klart i takt med tiden, og lar deg starte et ROM fra ditt utgangspunkt i hallen. Du mister såklart muligheten til å reklamere for det, men det er vel neppe heller et stort behov når du ønsker deg et øyeblikkelig møte. Du kan velge mellom «åpen» «sosial» eller «lukket». Om du velger et åpent rom, kan hvem som helst stikke innom, er det sosialt, er det kun for folk du følger, og lukket er bare for dem du inviterer.

Egne regler

Når du etablerer et rom, er du moderator, og kan etablere egne regler for rommet ditt. Faktisk er det å anbefale at du gjør akkurat det. Du introduserer deg selv, og presenterer dine enkle regler, for eksempel hvordan du vil folk skal be om ordet der inne.

Som moderator bør du sørge for at praten flyter utvungent og naturlig der inne, og siden det er ditt rom, har du også god innflytelse på hva som er samtaletema, selv om det er viktig å være klar over at noe av tanken med hele Clubhouse, er klar: Å etablere en arena der man kan snakke utvungent sammen, og der ingen ting blir tatt opp. Blir det mange i rommene du etablerer, er det også fullt mulig å legge til en annen moderator.

-Siden dette er et forum med kun lyd, så er det ikke bare spennende fordi man kan «snuble» over events med verdenskjente foredragsholdere. Mange kjenner nå på at det er mulig å delta uten at man må være fiks på håret, ha en fin bakgrunn der du skal sitte osv. Det er rett og slett en litt enklere måte å delta i et webinar på, sier Haneng. Han er også tydelig på at siden dette er litt «early days», og mange store kjendiser innenfor innovasjon, teknologi og «silicon valley»- folk er der, har du både muligheten til å lytte til de og stille dem direkte spørsmål.

Foreløpig er Clubhouse tilgjengelig for deg som har iPhone eller iPad, men det er snakk om at Android-varianten er rett rundt hjørnet.

 

Hyperthermics-teknologi til et av verdens største oppdrettsanlegg på land

World Heritage Salmon bygges for å bli verdens grønneste oppdrettsanlegg. Her skal et Hyperthermics-anlegg årlig omdanne 120.000 tonn slam til energi og salgbare proteiner inne på selve oppdrettsanlegget.

– Dette er en svært viktig intensjonsavtale for oss, sier Erlend Haugsbø, CEO i Hyperthermics AS.

Unik mulighet for innovasjon og vekst

– Oppdrettsanlegg på land og anlegg med lukkede merder er et viktig satsingsområde for selskapet. Oppdrettsnæringen gjør en stor innsats for å bli grønnere og samtidig skape konkurransefortrinn i forhold til produksjonskostnader, så vi ser et stort potensiale her. Det er spesielt gledelig at vi blir invitert av et lokalt selskap i Hofseth-gruppen. Prosjektet vil gi bidra til en betydelig verdiskaping for regionen og gir både Hyperthermics og våre lokale leverandører en unik mulighet for ytterligere innovasjon og vekst, sier Haugsbø.

Fiskeoppdrett på land og i lukkede merder gir god kontroll på oppdretts-slammet, og det er store mengder som må håndteres. Ved å omdanne slammet til salgbare proteiner og energi på stedet, får man et godt tilskudd til driften og økte salgsinntekter. Alternativet er kostbar og energikrevende håndtering lokalt, i tillegg til transport av større mengder slam for behandling et annet sted.

Urbakterier, miljøvennlig bio-hydrogen og grønn biogass

Det er den unike bioteknologien til Hyperthermics som skaper disse verdiene.

Urbakterier benyttes til masseproduksjon av encellede organismer som dermed beriker slammet med mer proteiner. Av det samme slammet genereres miljøvennlig bio-hydrogen og grønn biogass som gir energi tilbake til oppdrettsanlegget. Resultatet er en løsning som bidrar til lavere produksjonskost for World Heritage Salmon, og en grønnere utnyttelse av ferskt, potent fiskeslam og restråstoff.

Verdens reneste oppdrettsanlegg

World Heritage Salmon skal bygges i en nedlagt olivingruve i Raudbergvika (Røbbervika) på Sunnmøre, tett på innløpet til verdensarvområdet Geirangerfjorden. Det stiller helt spesielle miljø- og klimakrav i planlegging, bygging og drift.

– Vi skal bygge det reneste oppdrettsanlegget verden har sett, sier konsernsjef Roger Hofseth i Hofseth-gruppen. – Det er spennende å ha et lokalt selskap som Hyperthermics med oss på laget. Vi tror på selskapet og teknologien deres. Hyperthermics kan bli en stor og viktig leverandør til oppdrettsnæringen.

Pressemelding, Hyperthermics.

Om målere, målinger og kåringer

Februar er i gang og deler av landet har det nå så kaldt at vi minnes det gamle munnhellet fra Røros traktene; Nå er det så kaldt at det siste vi tar inn på kvelden er temperaturmåler’n.

Ellers så går det nok varmt nok for seg i de politiske irrgangene der partipolitikerne i Senterpartiet feirer med varme vafler og kaffe, mens politikerne i Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre fortviler.  De siste meningsmålingene har skylden. De tre partiene har mistet langt over halvparten av sine velgere og med nyhetssendinger som stort sett handler om Covid-19 til alle døgnets tider er det lite rom for andre utspill. Siv Jensen & co har feks mistet over 250 000 velgere og slikt smerter åpenbart, – nå skal det satses på de eldre.

I tillegg skal det satses på mer politi, men slett ikke på lensmenn, – de forsvinner nemlig. I prosessen med å innføre kjønnsnøytrale yrkestitler har turen nå kommet til lensmannstittelen. Etter en 900 år lang historie, er forslaget fra Politidirektoratet å erstatte tittelen med «politiavdelingsleder», vi hører allerede Trygve Slagsvold Vedum protestere.

Blant ukens gladsaker hilser vi Aker Horizons velkomne på børs, – og for en prising de to far og sønn Røkke får til. Rett og slett imponerende!

Imponert er vi også av de 12 flotte kandidatene til tittelen årets entreprenør som E&Y har funnet frem til, – det blir spennende å se hvem som vinner og med den flotte juryen mangler det ikke på kompetanse. Du kan lese om både de 12 og juryen her.

Dessuten heier vi på perspektivet Norges Handelshøyskole (NHH) har valgt når de måler hvor innovative norske kunder mener våre største virksomheter er. Nok en gang topper Ikea årets utgave av den kommersielle innovasjonsindeksen, etterfulgt av Airbnb og Finn.no. NHH-professor Tor W. Andreassen sier til Finansavisen at listen inneholder for få norske selskaper;

– Det er en håndfull norske selskaper som gjør det bra. Men den store majoriteten gjør det ikke så bra, sier han.

Blant de ti selskapene som topper innovasjonsindeksen er halvparten utenlandske. Blant de ti dårligste selskapene finner vi Vy, Bunnpris (kan det skyldes navnet?) og NAV. Andreassen mener flere selskaper må legge større vekt på innovasjon i årene fremover.

– Jeg tror det skyldes at vi har et fokus på kvalitet og kundetilfredshet, og har sett oss blind på hva som skal være det innovative. Budskapet mitt til næringslivet vil være å sette fokuset på innovasjon. Dermed vil norske bedrifter få en bedre balanse mellom kvalitet, kundetilfredshet og innovasjon. Bedre kunne vi ikke sagt det. Kudos, Tor W. Andreassen!

Ikke før vi endelig var kvitt Donald Trump i det hvite hus så dukker han opp i neste ukes riksrettssak. Som våre trofaste lesere vet er vi ikke i tvil om at han er skyldig etter tiltalen om å ha oppmuntret til «voldelige, dødelige, ødeleggende og undergravende handlinger» i forbindelse med stormingen av kongressbygningen.  er åpenbart for alle bortsett fra en del rebublikanere. I mellomtiden har Trump langet ut mot Actors Guild i et utmeldingsbrev som viser hvor gal han har blitt.

To uker etter at Trump vinket farvel var turen denne uken kommet til Jeff Bezos, mannen som har bygget Amazon fra en garasje i Seattle til et av verdens største selskap. Nå vil han overlate roret til en av sine løytnanter, Andy Jassy. De har jobbet sammen siden 1997, og Jassy var mannen som kastet den sosiale nettverkstjenesten Parler ut i etterkant av stormingen av kongressen for noen uker siden. Det er umulig å ikke være imponert over hva Jeff Bezos har fått til. Norgesvennen har underveis vist seg å være en verdiskaper av rang. I skrivende stund figurerer han på toppen av listen over verdens rikeste. Amazon er et godt eksempel på hvordan digitalisering kombinert med langvarig fokus på kunder og innovasjon skaper resultater. Det mest disruptive med Amazon er hverken antallet varer eller den raske leveransen, i stedet er det det kompromissløse fokuset på verdien av fornøyde kunder og en innovasjonskultur der man fortsatt ser seg som en utfordrer og effektivt fjerner alle som hindrer gode ideer i å boble opp og frem. Allerede i den første årsrapporten etter at selskapet gikk på børs i 1997, skrev Jeff følgende:

«Vi vil fortsette å ta investeringsbeslutninger i lys av langsiktige markedssignaler og vil ikke prioritere kortsiktige lønnsomhetshensyn. Vi vil også prioritere dristige snarere enn lite innovative investerings-beslutninger når muligheten for å oppnå markedsfordeler er til stede».

Det kan man trygt si at Jeff Bezos og Amazon har levert på!

Ikke alt skinner like sterkt. ExxonMobil, verdens største oljeselskap annonserte denne uken at omsetningen i fjor gikk ned som et oljebor. Nedgangen var på over 20%, og tapet for året er over 22 milliarder, – jada, vi snakker dollar. Også Carnival Cruises og Norwegian Cruise Line, verdens to største cruiserederier har hatt det tøft, naturlig nok. Aksjekursene har stupt. Også konsulentkjempen McKinsey & Company har hatt det tøft. Denne uken måte de godta å betale over 5 milliarder kroner til amerikanske myndigheter fordi de i en lang periode hjalp farmasøytiske pilletrillere som Purdue Pharma og andre med å markedsføre OxyContin. USA’s CDC (Center for Disease Control and Prevention) mener at over 450,000 amerikanere er døde fordi de tok overdoser de siste 20 årene. Et horribelt tall, som skyldes at brukerne ofte inntok økende mengder opioider, i mange tilfelle doseringer som viste seg dødelige.  Tallet er like stort som antallet amerikanere som har bukket under for COVID-19 viruset.  Ikke akkurat noe å skryte av på CV’en for McKinsey laget…

Ukens innovasjonsblomst sendes Aker Horizon og NHH’s innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen – fordi de viser evne til å skape og synliggjøre intelligent verdiskapning.

Happy Friday – og stay safe!

Smartly og Bane NOR på sporet

Avtalen sikrer tilgang på lading av elbil for kunder, leietakere og Bane NORs tjenestebiler, samt at avtalen gjelder leveranse av alle komponenter for etablering av ladestasjoner: befaring, etablering, drift og vedlikehold. Avtalen dekker både nåværende og fremtidige lade-behov. Smartly starter umiddelbart med leveranse til et av eiendomsselskapets prosjekter i Drammen. 

– Dette er en avtale av betydelig størrelse for Smartly og en viktig anerkjennelse av våre løsninger fra en svært betydningsfull nasjonal aktør. I samarbeidet med Bane NOR Eiendom kan vi bidra med det beste innen infrastruktur, ladere og betalingsløsninger som imøtekommer behovene deres som kunde og alle besøkende til landets jernbaner, sier Kristian Helland, administrerende direktør i Smartly. 

– Vi har lenge hatt et ønske om å imøtekomme kundenes og leietakernes behov når det gjelder lademuligheter. Vi er et selskap som er spredt over hele landet og har sett etter en leverandør som kan imøtekomme våre krav. Med Smartly på laget er vi sikret en stødig leveranse og en god mulighet for vekst, sier Jon-Erik Lunøe, administrerende direktør i Bane NOR Eiendom. 

Smartly vil levere infrastruktur for lading og ladere til de ulike byggene hvor leietakere, publikum eller Bane NORs ansatte ønsker å lade sine el-tjenestebiler. Laderne driftes av Smartly og en betalingsløsning gjør at alle som lader betaler for eget forbruk. Ladestasjoner som monteres for publikum vil få VIPPS som betalingsløsning. 

Smartly er en del av Lyse-konsernet og muliggjør elektrifiseringen av samfunnet. Selskapet er totalleverandør av energiløsninger for hjem, boligselskap og bedrifter, og tilbyr enkle og effektive løsninger for elbillading, energimåling og rapportering, samt styring av energi og effektforbruk. Smartly har 20 ansatte med kontorer i Stavanger og Oslo.   

Bane NOR Eiendom eier, utvikler og forvalter all jernbaneeiendom i Norge, deriblant alle jernbanestasjonene. Totalt omfatter dagens eiendomsportefølje 1.000 eiendommer og 2.800 leietakere. Selskapet er en av Norges største eiendomsaktører med ca. 200 ansatte og har om lag 230 aktive eiendomsutviklingsprosjekter ved knutepunkt i norske byer og tettsteder.  

12 norske ledere – hvem får prestisjeprisen?

Blant Norges 280 000 aksjeselskaper står ledere fra 12 virksomheter igjen som finalister til å vinne verdens største vekstskaperkonkurranse. Snart skal vinneren kåres på en direktesendt nasjonal finale – av en jury med sju uavhengige næringslivsledere.

Finalistene dekker et bredt spekter av tjenester i ulike næringer.

– Årets finalister leverer alt fra kattemat og kvalitetsleker, til medisinsk transportutstyr, digitale strømløsninger og teknologi som omdanner avfall til klimanøytral energi, sier Ina Rosenberg, ansvarlig partner for EY Entrepreneur Of The Year-programmet i Norge.

Ifølge Rosenberg var det bare 3900 blant 280 000 aksjeselskaper som tilfredsstilte kriteriene for å bli valgt ut.

– Omkring 300 av disse selskapene hadde en eller flere vekstskapere som tilfredsstilte kriteriene om aktiv ledelse og eierandel, og av disse står vekstskapere fra 12 virksomheter igjen som finalister.

Finalistoversikt (se beskrivelse av samtlige lenger ned i meldingen):

Vekstskaper Virksomhet Lokalisering
Bård Even Pettersen Eide Handel AS Tromsø
Kristin Markussen
Almar Markussen
Reidar Johan Schille
HeatWork AS Narvik
Trond Eirik Paulsen PowerOffice AS Bodø
Edgeir Vårdal Aksnes Tibber AS Førde
Roger Holthe Olsen
Erik Høsteland Åland
Øyvind Eriksen
Dyrekassen AS Bergen
Ruth Vigdis Brusdal
Sissel Brusdal Solhaug
Norengros K.J. Brusdal AS Arna
Ghazi Khder Jezdin
Patrick Øines Solrunarson
Support Service Partner AS Tønsberg
Hege Alnæs Arnesen
Alexander Arnesen
Sprell Butikk AS Bærum
Per William Frøisland
Espen Espelund
Gard Vollset Valderhaug
Frederik Guttormsen
Netthandelsgruppen AS Oslo
Henrik Badin Vow ASA Oslo
Trond J. Laeng
Thor Johansen
Holdbart AS Vestby
Bård Eker EpiGuard AS Fredrikstad

 

De siste årene har Jan Christian Vestre i Vestre AS (2019), Per Grieg jr. i Grieg Seafood ASA (2018) og Hans-Petter Mellerud i Zalaris ASA (2017) vunnet den gjeve prisen i Norge og representert norsk entreprenørånd på verdenskåringen i Monaco. 2017-vinneren leder i år den uavhengige juryen av erfarne næringslivsledere som skal vurdere finalistene fra hele Norge.

–  Hvis det er ett år av alle hvor vi virkelig burde sette pris på de som starter sine egne virksomheter og står det løpet gjennom, så er det i 2020. Det er også et år hvor alle som driver sin egen virksomhet har fått mulighet til å vise hva agilitet og endringsvilje betyr, samt å se muligheter i motgang, sier juryleder Hans-Petter Mellerud i Zalaris.

Foruten Mellerud består juryen av flere suksessrike gründere og næringslivsledere: Hilde Midthjell, Elisabeth Grieg, Rikke E. Høvding, Øystein Moan, Bjørn Maarud og Karl-Christian Agerup.

– Vi har med oss en særdeles kompetent jury som utvelger hvem av de 12 finalistene som blir norsk vinner og som skal representere Norge mot 60 andre nasjonale vinnere på verdenskåringen sommeren 2021, sier Rosenberg.

Ifølge Rosenberg skiller EY Entrepreneur Of The Year seg markant fra andre vekstkonkurranser ved å fokusere på mer enn entreprenørens og virksomhetens evne til økonomisk vekst.

– Vi vektlegger entreprenørens rolle, verdier og ledelse og ikke minst samfunns- og miljømessig engasjement, sier Rosenberg.

Finalistene i EY Entrepreneur Of The Year har bakgrunn fra ulike steder av Norges utstrakte land. Nå skal de konkurrere om å vinne revisjons- og rådgivningsselskapet EY sin entreprenørkåring i Norge.

– Vi er stolte av å sette innovasjon og nyskaping på agendaen og på denne måten hedre vekstskaperne slik de fortjener. Det har aldri vært viktigere å støtte opp om og hedre de som evner å tenke nytt, ser muligheter, skaper varige verdier og arbeidsplasser – samt inspirerer kommende generasjon verdiskapere. På denne måten stimulerer vi til vekst og virkeliggjør vår visjon: “Building a better working world”, sier Rosenberg.

Vinneren av EY Entrepreneur Of The Year kåres i Oslo Spektrum tirsdag 23. mars kl.15:00-16:15. Alle som ønsker kan følge det direktesendte digitale arrangementet på EYs nettsider.

Om finalistene:

Eide Handel
Som tredjegenerasjons verdiskaper har Bård Even Pettersen evnet å stadig videreutvikle Eide Handel, som ble stiftet i 1953. I dag er det en spesialbutikk innenfor dagligvare som også inkluderer kafé og bakeri. Egenproduksjonen Eide Heimelaga samt lokal mat og kortreiste råvarer er viktige årsaker til suksessen.

HeatWork
Den familieeide bedriften HeatWork ble startet med et ønske om å gjøre noe med den korte sesongen for bygg- og anleggsentreprenører. Kristin Markussen, Almar Markussen, Reidar Johan Schille og deres team har gjennom mange års erfaring opparbeidet seg en unik kompetanse på væskebåren teknologi, og de er en pådriver for det grønne skiftet i bransjer som bygg, betong, fjernvarme og skadedyrbekjempelse – fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

PowerOffice
Evnen til å se nye muligheter kombinert med et sterkt ønske om optimalisering og å være tett på kunden, er bakgrunnen for at PowerOffice ble etablert i 1998. Siden den gang har Trond Eirik Paulsen og hans team hatt stor suksess med utvikling av brukervennlige økonomisystemer for små og mellomstore bedrifter.

Tibber
Som medgründer hadde Edgeir Vårdal Aksnes et ønske om å revolusjonere energibransjen da han etablerte Tibber i 2015. Tibber er et digitalt strømselskap, som kun benytter produsenter av fornybar strøm, der kundene får digital strømpris i tillegg til analyser av og verktøy for å styre eget strømforbruk og utstyr i hjemmet – alt samlet i én app.

Dyrekassen
Roger Holthe Olsen, Erik Høsteland Åland og Øyvind Eriksen i Dyrekassen så tidlig en markedsmulighet for salg av fôr og utstyr til kjæledyr gjennom netthandel. De har siden 2013 drevet nettbutikken som i dag er markedsleder og har vokst til å bli Norges største dyrebutikk på nett. En viktig konkurransefaktor for selskapet har vært å tilby hunde- og kattemat på et bindingsfritt abonnement med levering helt hjem på døren over hele Norge.

Norengros K.J. Brusdal
Ruth Vigdis Brusdal og Sissel Brusdal Solhaug eier og leder familiebedriften Norengros K.J. Brusdal, som ble stiftet i 1988 av deres far, Karl Johan Brusdal. Med et sterkt engasjement for lokal tilhørighet og bærekraft/samsunnsansvar, har virksomheten med 100 ansatte posisjonert seg på Vestlandet. De er nå den største totalleverandøren av forbruksvarer til privat og offentlig sektor, og de ble også klimanøytral bedrift allerede i 2019.

Support Service Partner
Support Service Partner ble startet for åtte år siden av gründer-duo Ghazi Khder Jezdin og Patrick Solrunarson med kun en bøtte, en mopp og med kontor på gutterommet. Siden den gang har selskapet vokst til over 250 ansatte og tilbyr tjenester innen rengjøring, kantinedrift og gulvmatter. De to 25 år gamle gründerne har med en filosofi om å sette mennesket i sentrum og å gi alle en sjanse, oppnådd stor suksess.

Sprell
Hege og Alexander Arnesen startet leketøysbutikken Sprell i 1996 fordi de opplevde et manglende tilbud av kvalitetsleker og at barn som konsumenter ikke ble tatt på alvor. Filosofien er trygge, pedagogiske og bærekraftige leker av høy kvalitet som stimulerer barnets utvikling. Det som en gang var en liten butikk på Majorstua i Oslo, har i dag blitt til en kjede med 13 butikker, samt nettbutikk.

Netthandelsgruppen
Med et sterkt ønske om bedre, mer effektiv og mer miljøvennlig varehandel, etablerte fire gründere Netthandelsgruppen i 2014. Siden den gang har virksomheten vokst til 14 egne merkevarer, og det jobbes kontinuerlig med å utvikle flere. Vekstskaperne bak suksessen til nettbutikkene Tights.no, Comfyballs.no og Weightless.no, i tillegg til helsekostbutikken Soma.no og ferdigrettkonseptet Makroboks.no, er Per William Frøisland, Espen Espelund, Gard V. Valderhaug og Frederik Guttormsen.

Vow
Miljøteknologiselskapet Vow med Henrik Badin i spissen utvikler og leverer verdensledende teknologi som forhindrer forurensing, gjenvinner verdifulle ressurser, og omdanner avfall til klimanøytral energi. Selskapet, som allerede har en ledende posisjon innen cruise, ekspanderer nå mot flere landbaserte markeder for materialgjenvinning og industriell avkarbonisering.

Holdbart
Hvert år kastes det ca. 390 000 tonn mat i Norge. Dette ønsket Trond J. Laeng og Thor Johansen å gjøre noe med, og de startet derfor Holdbart i 2015. Selskapet selger overskudds-dagligvare til hele Norge gjennom de åtte butikkene og nettbutikken ‪holdbart.no. Sammen har de skapt et konsept som utgjør en forskjell og som samtidig er i god vekst.

EpiGuard
Bård Eker og hans team utvikler, produserer og selger medisinsk transportutstyr gjennom selskapet EpiGuard. Selskapet ble stiftet i 2015, som følge av behovet som oppsto da en kollega av norske epidemileger ble smittet av ebola. Dette resulterte i hovedproduktet EpiShuttle, en lukket spesialbåre for isolert transport av en person med svært smittsom sykdom.

Om juryen:

  • Hans-Petter Mellerud, gründer og CEO av IT-selskapet Zalaris og tidligere vinner av EY Entrepreneur Of The Year i Norge.
  • Hilde Midthjell, gründer, næringslivsleder og investor
  • Elisabeth Grieg, deleier i Grieg Gruppen og styreleder i Grieg Maturitas
  • Rikke E. Høvding, Head of Public Affairs i Nordea
  • Øystein Moan, styreleder i Visma
  • Bjørn Maarud, styreleder i Cutters og tidligere toppsjef i en rekke virksomheter
  • Karl-Christian Agerup, tech-pioner, investor og gründer

Fakta om EY Entrepreneur Of The Year

  • EY Entrepreneur Of The Year er verdens største vekstskaperprogram med kåringer i over 60 land.
  • Hensikten med programmet er å fremheve og hedre personer som bidrar med nye ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser.
  • EY Entrepreneur Of The Year er i 2020 inne i sitt 19. år i Norge og blir arrangert for 33. gang internasjonalt.
  • Siste års vinnere: Jan Christian Vestre i Vestre AS (2019), Per Grieg jr. i Grieg Seafood ASA (2018), Hans-Petter Mellerud i Zalaris ASA (2017)
  • EY Entrepreneur Of The Year fokuserer på vekstskaperen i selskapene. For å bli kåret til EY Entrepreneur Of The Year må man være innovativ, ha entreprenørånd, evne til å drive lønnsomt og bærekraftig, samt inneha personlig integritet og påvirkningskraft. Videre må vedkommende ha eierinteresser og inneha en ledende stilling i selskapet.

 

Source URL – https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/ledere-fra-12-norske-virksomheter-konkurrerer-om-internasjonal-prestisjepris?publisherId=17847629&releaseId=17900219

NRG vil hente 5 millioner på Dealflow

Photovoltaic modules reflect sunset light and clouds

I en verden som går mot nullutslipp av klimagasser, er solenergi energiformen med aller lavest klimafotavtrykk.

Det globale forbruket av elektrisitet forventes å øke med mer enn 50% fra 2020 til 2040. Solenergi kommer til å ta en stor del av dette markedet.Interessen for solenergi har økt kraftig de siste årene. Det samme gjelder solenergiselskaper og -aksjer. I Norge tredoblet eksempelvis Scatec sin verdi i fjor. Vi er helt sikre på at dette bare er begynnelsen, sier Stine Sofie Grindheim i Dealflow.

-Skal vi lykkes med omstilling til et bærekraftig samfunn, og kunne nå Paris-målene om utslipp, må vi gjøre energiproduksjonen fornybar. Solenergi er den globale vinneren her. Norwegian Renewables Group AS («NRG») ble stiftet i 2016, og arbeider med å utvikle fornybar energi i land med stort behov.

NRG i Bangladesh

Bangladesh har ambisiøse målsettinger om å levere elektrisitet til sine 170 millioner innbyggere. Landet har i de siste ti-årene hatt en sterk økonomisk vekst. I dag har de stort underskudd på elektrisitet, og fornybar energi utgjør bare ca 3%. Etterspørselen vil dobles innen 2030, og tredobles i 2040. Bangladesh har som mål at 20% av produksjonen i 2030 skal være fornybart. Det skal bygges mye fornybar energi i landet i årene som kommer!

NRG har de siste årene posisjonert seg i Bangladesh. Vi fokuserer nå på utvikling og gjennomføringen av to meget store solenergianlegg. Disse vil levere kraft inn på landets ordinære elektrisitetsnett. Vi har god innsikt i prosessene i landet med en kultur svært ulik den norske. Gjennom samarbeid med vår lokale partner har vi bygget opp gode kontakter.

Kampanjen åpner snart på Dealflow og da vil det være mulig for norske investorer å bli med, man kan følge caset her

Om supermenn, stolleker og sauer med bjeller!

…og vi som trodde at Covid-19 var så 2020!  Istedet befinner store deler av verden og Norge seg midt inne i en ny smertefull nedstengningsfase. Norge har i praksis stengt grensene. Samtidig viser aksjemarkedet seg som en vidåpen lykkebod, med selskaper som dobles i verdi fra en dag til neste. Denne uken opplevde turboinvestor Øystein Stray Spetalen for femte gang de siste månedene at aksjekursen over natten doblet seg i et selskap hvor han er bjellesau.  For oss som har levd en stund og vet at reelle verdier sjelden skapes mens man sover, er slikt et tegn på at vi nærmer oss slutten på en opptur.

Opptur har definitivt også Tesla aksjen hatt det siste året. 2020 ble samtidig det første året Elon Musk’s elektriske kraftverk av en verdiskaper faktisk tjente penger. Det interessante er at selskapet kun går med overskudd når man tar hensyn til inntekteneselskapet får fra å selge såkalte «Pollution Credits» til sine konkurrenter. Årsaken er at California og minst 14 andre stater i USA krever at en viss prosent av nye biler selges uten forurensning, og mens de andre sliter med å nå sine prosenter kan Elon Musk som kun selger elektriske biler hente store inntekter gjennom å videreselge sine overskuddskreditter til mindre grønne billeverandører. Det må smake godt for Elon & co og tilsvarende surt for konkurrentene. Modellen her er artig nok de norske CO – sertifikatene.

Her i Norge er ukas kanskje største nyhet at DNV (OK, de heter DNV GL 4 uker til) splitter selskapet i tre enheter og 1100 medarbeidere inngår fra neste uke i DNV Energy, – slik vi ser det et fornuftig grep for å sikre at stiftelsen får sin del av bærekraftinvesteringene. Du kan lese mer om DNV’s forventinger her.

Regjeringen ved kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup, lanserte nylig StartOff,- et eget rammeverk for «oppstartsvennlige» anskaffelser. Målet er økt innovasjon i offentlig sektor. KUDOS til Astrup. Dette er noe vi har bedt om lenge!  Du kan lese saken her.

– Skal vi nå klimamålene samtidig som vi i fremtiden vil møte endret demografi, reduserte inntekter fra oljeutvinning og økte forventninger fra befolkningen, er vi helt nødt til å innovere offentlig sektor.

Det begynner i det hele tatt å bli mange som hiver seg på bærekraftbølgen, både i Norge og internasjonalt. Siste mann ut er selveste Ironman Robert Downey Jr, som denne uken lanserte to nye fond som vil investere i selskaper som bekjemper klimaendringene. Han burde ta en titt på både Bravida og OBOS, to store norske selskaper som både foretar grønne innovative grep og samtidig løfter frem nye norske innovative aktører. Slike bjellesauer liker vi i InnoMag!

Ironman to the rescue!

Selv flmstjerner, bjellesauer og supermenn sliter med å forklare aksjefluktuasjonene som skjer nå. I USA stoppet flere av de populære aksjehandelsplattformene all handel i aksjer i kinokjeden AMC, mobilselskapet Blackberry og finnenes tidligere stolthet Nokia. Aksjene har svingt med 20-50% de siste dagene i et spill der verdier tapes og vinnes i reneste Las Vegas tempo. Det er rykter spredd på diskusjonsforumer som f.eks Reddit og andre sosiale medier som medfører at mange aksjekjøpere går sammen om å kjøpe opp aksjer der store, institusjonelle investorer har plassert store veddemål i kursnedgang. Slik presser de kursene opp i en vill stollek der slett ikke alle kan vinne. Det viser kraften massene besitter når de opptrer samlet!, men da har vi mer sansen for opplegget til Bergensselskapet Dealflow som gir flere nordmenn muligheten til å investere i nye vekstselskaper.

22 årige Amanda som vi skrev om i forrige uke har også erfart en opptur av dimensjoner denne uken. Den unge poeten som imponerte enormt under Joe Bidens innsettelsessermoni har fått 3 millioner nye følgere bare på Instagram. Slik viser Amanda oss alle verdien av å levere førsteklasses når det gjelder som mest, – og  den gule kåpen hun brukte er visstnok utsolgt. Ambisiøse Amanda har allerede målet klart, hun vil bli president ved første mulige anledning, som er i 2036 for hennes del – fordi kandidater må være minst 35 år.

Ukens innovasjonsblomst går til OBOS, Bravida, Nicolai Astrup og Dealflow fordi de hver for seg gjør det litt lettere å være norsk endringsagent – og det trengs som aldri før i 2021.

Happy Friday – og stay safe.

Norge har ingen endringsagenter å miste!

Driver DU digital tomgangskjøring?

Mens IT har hendene fulle av hjemmekontor, VPNs, Zoom, Teams, båndbredde og mer, går deler av aktiviteten på ‘tomgang’. Spyr ut eksos – med høy kostnad og minimal nytteverdi. 6,4 millioner tonn CO2 årlig – for å være (noenlunde) eksakt. Skal vi skru av tenningen?

I krisetider får kostnader ny betydning. Der vi tidligere knapt tittet på sluttsummen, får enkeltposter oppmerksomhet. Positivt – for lommeboka – og miljøet. ‘Har ikke tid’-faktoren er der fortsatt og i rettferdighetens navn: For mange IT-miljøer har nye utfordringer stått i kø det siste året. Men konfrontert med forurensings- og kostnads-effekten av vår egen ‘tomgang’, vil de fleste sperre opp øynene:

Dark Data – data vi lagrer som aldri vil bli brukt – koster miljøet 6,4 millioner tonn CO2 årlig ifølge tall fra Veritas Technology.

Unyttig tomgang som vi lenge har akseptert som enten ‘nødvendig’ eller ‘for smått/billig’ til å gjøre noe med, får brått en annen farge. Vi snakker ikke om 5 eller 10% av dataene, men – for virksomheter flest – over halvparten, igjen ifølge tall fra Veritas, en kjent og respektert aktør i nettopp lagringsmarkedet.

Mengden alene er egnet til å forårsake løftede øyenbryn: ‘Er halvparten av lagringskostnadene våre i realiteten bortkastet?’ Reelle tall varierer, men knapt noen under 30%, mange i 60-70% området. Og kostnadene består ikke bare av selve lagringen, men backup på ulike nivåer, båndbredde og mer.

Da har vi kvantifisert en utfordring som er for stor til å ignoreres. Og skulle økonomien i ‘galskapen’ være akseptabel, er miljøsiden det ikke. 6,4 millioner tonn CO2 er like mye som 80 av verdens land produserer (forurenser) til sammen. Hva gjør vi?

Det lettvinte svaret er rydding – og god gammeldags rydding (se også Lønnsom ryddesjau på myMAYDAY.com) hjelper, spesielt det vi kan kalle strukturert rydding: Med mål, metodikk og oppdaterte policies som sørger for at ‘rotet’ ikke er tilbake i løpet av en måned eller 5.

Den varige – og bærekraftige – løsningen, både økonomisk og businessmessig, ligger på et annet nivå. Armert med erkjennelsen av at data virkelig er den nye oljen, er en CDO (Chief Data Officer) på hel- eller deltid nødvendig og naturlig for virksomheter flest.

En artikkel i TechRepublic sommeren 2020 listet en håndfull tiltak som understreker behovet ytterligere: Skaffe oversikt over totalen (hva, hvor, hvor mye), identifisere bruk og behov, bygge rutiner for ‘discovery‘, verifisere ‘compliance‘ (GDPR etc.) og mer. Listen formelig roper på en CDO.

Artikkelen trekker også frem et annet vesentlig poeng: Mindre ‘rot’ – dvs. mindre dark data – gir bedre oversikt over hva som finnes, en åpenbar forutsetning for optimal bruk: Verdiøkning  – raffinering, om vi bruker data is the new oil analogien – av data er en vesentlig del av mange virksomheters business, men er lite synliggjort. En CDO og riktig datafokus er bra for miljø og økonomi, nødvendig for bærekraft og innovasjon og viktig for business.

 

Denne kronikken er skrevet av Helge Skrivervik, og vi har bedt om å få lov til å dele hans innlegg med dere fordi vi mener innsikten er viktig.

Helge Skrivervik utgir nyhetsbrevet www.mymayday.com  Her finner du mange godbiter for endringsagenter med forståelse for den økenede betydningen av god teknologiinnsikt.

OBOS finner tonen med Semine!

Kunstig intelligens skal gjøre hverdagen betydelig enklere for 4 700 borettslag og sameier. OBOS og det spennende norske teknologiselskapet Semine som vi skrev om i høst tar i bruk ny teknologi som kan redusere tiden som går med til fakturahåndtering med 80 prosent.

OBOS har over 240 000 boliger under forvaltning og er blant de største i Norge på fakturahåndtering. Nå skal kunstig intelligens gjøre jobben langt enklere for de mange tusen styremedlemmene.

– Å bli valgt som styremedlem for et borettslag eller et sameie er en tillitserklæring. Men det er også noe som tar tid og krefter. Mange synes vervet blir en stor byrde når man i tillegg skal balansere både jobb, familie og fritid. Å sørge for at fakturaer håndteres på riktig måte, er noe mange syns er både kjedelig og tidkrevende. Derfor introduserer vi kunstig intelligens som vil gjøre jobben til en langt hyggeligere opplevelse for de 22 000 styremedlemmene, sier Hilde R. Rostad, Direktør digitalisering av økonomitjenester i OBOS.

På leting etter innovasjon

OBOS leter kontinuerlig etter partnere som er ledende med ny teknologi.

– Det var slik vi kom over det norske programvareselskapet Semine, sier Morten Aagenæs, konserndirektør for innovasjon, forretningsførsel og rådgivning i OBOS.

AI-løsningen fra Semine overtar mye av det rutinepregede arbeidet som til nå har vært manuelt håndtert av regnskapsførere, slik at bedrifter kan automatisere bort det aller meste av jobben. Til det benyttes maskinlæring, den raskest voksende formen for kunstig intelligens.

OBOS har vurdert Semine som den leverandøren på regnskapsområdet som har kommet lengst med kunstig intelligens. Det unge vekstselskapet blir vurdert som modent nok til å kunne ta ansvar for en forretningskritisk leveranse. Som vi skrev i høst har selskapet vokst sterkt de siste årene og har dyktige aktører som Amesto Group og Kistefos med på laget, og som rorkvinne har selskapet hentet inn Microsoft Norges tidligere COO, Lene Diesen.

– OBOS har vært tydelig på ambisjonene og kravene sine, og har utfordret oss på hvordan vi kan optimalisere både løsningen og måten vi leverer på. Det er mange store selskaper som snakker om innovasjon, men det er få som OBOS, som faktisk satser på unge teknologiselskaper for å finne gode løsninger for kundene sine, sier Daniel Bjørstad Karlsen, kommersiell leder i Semine.

Systemet og AI-plattformen gikk live for første gang i desember 2020. OBOS har allerede fått gode tilbakemeldinger fra styremedlemmene som ble de første til å få prøve det nye systemet.

– Det er viktig for oss at denne store investeringen vil forenkle hverdagen til styremedlemmene i OBOS-borettslag og OBOS-sameier. Det er et stort ansvar å være styremedlem i dag, og det oppfattes som en utfordrende jobb. Det å skulle bilagsføre, distribuere og godkjenne fakturaer er ofte en av de mindre lystbetonte sidene ved det å være et styremedlem, sier Rostad.

Regjeringen med StartOff – Astrup bistår oppstartsbedrifter

Nylig lanserte kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup, et eget rammeverk for «oppstartsvennlige» anskaffelser. Målet er økt innovasjon i offentlig sektor.

– Skal vi nå klimamålene samtidig som vi i fremtiden vil møte endret demografi, reduserte inntekter fra oljeutvinning og økte forventninger fra befolkningen, er vi helt nødt til å innovere offentlig sektor, sa kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup, da han åpnet lanseringen av StartOff torsdag morgen.

Mindre enn 30 prosent av oppstartsbedriftene i Norge har en offentlig kunde i dag. Astrup mener at krevende anbudsprosesser kan ha skylden:

– En utfordring i dag er at offentlig sektor detaljert beskriver løsningen de ønsker seg, fremfor behovet de ønsker å løse. I tillegg tar anbudsprosessene lang tid og inneholder en rekke krav til leverandørene. Resultatet er at det ofte blir for vanskelig for oppstartsbedrifter å delta, sier Astrup.

Nå håper han at StartOff kan forenkle samarbeidet og bidra til økt innovasjon i offentlig sektor:

– Offentlig sektor i Norge kjøper hvert år inn varer og tjenester til 600 milliarder kroner. Hva disse pengene brukes til, påvirker både virksomhetene vi handler av, men også hvilken offentlig sektor vi får, sier Astrup.

En offentlig “matchmaker”

StartOff skal koble innkjøpere fra offentlig sektor og oppstartsselskaper sammen, og følge partene gjennom hele innkjøpsprosessen. Der utfordringer oppstår, skal StartOff bidra med å finne løsninger.

– Oppstartsbedrifter representerer ofte de mest innovative selskapene, med den nyeste teknologien. Gjennom StartOff håper jeg at det blir enklere å levere varer og tjenester til det offentlige, sier Astrup.

Sopra Steria har gjennom sin Scale up-satsning lenge koblet større virksomheter sammen med oppstartsbedrifter. Leder for Sopra Steria Scale up i Skandinavia, Tobias Studer Andersson, synes det er veldig positivt at Regjeringen nå satser på oppstartsbedrifter.

– Mange offentlige virksomheter synes nok i dag at det er enklere å samarbeide med veletablerte større leverandører. Oppstartsbedrifter får dermed ikke et stort nok marked i Norge for sine løsninger, og muligheter for innovasjon kan gå tapt, sier Studer Andersson. Han håper også at StartOff kan være løsningen:

– StartOff kan bety starten på en innovasjonsbølge i offentlig sektor, samtidig som vi gjerne får flere levedyktige oppstartsbedrifter i fremtiden. Det er positive nyheter for det norske samfunnet som helhet, sier Studer Andersson.

Sopra Steria er sparringspartner

Et team fra Sopra Steria har bistått med rådgivning i prosessen med utviklingen av StartOff. Teamet har tatt utfordringer det offentlige ønsker å få løst, og bidratt med system for å validere løsningsforslag fra oppstartsbedrifter. Studer Andersson er fornøyd med sluttresultatet.

– StartOff kan hjelpe både offentlig sektor og oppstartsbedrifter. Men det avhenger av at det offentlige faktisk bruker StartOff, avslutter Studer Andersson.

 

Bravida satser på grønn innovasjon – nærmere kundene

-At vi etablerte GreenHUB i Oslo sentrum, er resultatet ev en grundig prosess. Det er svaret på at vi ønsket å bidra til det grønne skiftet. Men også at vi ville gi kundene bedre tilgang til oss, og samtidig skape en bedre utnyttelse av fagfolkene våre. Det er ikke produktivt å sitte i en bil.

Salgssjef Andreas Svoor og regiondirektør Dag Vidar Kvernbråten i Bravida forteller entusiastisk om selskapets nyeste satsing, og er opptatt av at dette er en innovasjon som har bidratt på mange fronter. I forkant har man hatt en grundig prosess med både analyser og bred deltagelse internt for å legge grunnlaget for åpningen av Greenhub 9/10 2020. Nå er de allerede oppe i rundt 40 mennesker som jobber med dette til daglig, og hele 35 av disse er det karene kaller «utearbeidende». Altså i direkte inngrep med kunder, og den daglige produksjonen.

Kundereaksjoner

-Bakgrunnen er flersidig. Både et ønske om å bidra til det grønne skiftet, men også en rent praktisk tilnærming til det som har skjedd i Oslo sentrum i de seinere årene. Man har sett at det blir færre parkeringsplasser, dyrt å parkere og vanskelig å komme seg nær nok til stedene man skal gjøre jobben. I den siste tiden har man jo sett en stadig sterkere tendens til at bedrifter etablerer seg utenfor ring 3, fordi man da kan kjøre bil til jobben, og samtidig slipper det voldsomme presset i sentrum. Men dette er egentlig litt korttenkt. For da skapes det lengre reisevei inn til kundene i sentrum, og dermed også høyere kostnader. Det er fullt forståelig at kunder reagerer på fakturaer der den rene produksjonstiden er mindre enn alle de andre kostnadene. Men slik blir det lett, om utgangspunktet er utenfor Ring 3, slik det er for de fleste, forklarer karene.

-Dette er nå et tilbakelagt stadium?

-I alle fall for våre kunder, smiler det to. De oppdaget nemlig raskt at kundene satte pris på å kunne velge grønn løsninger, samtidig som de sparte penger. Selskapet opplevde også fordelene ved den nye måten å arbeide på, fordi man kunne få mer ren produksjonstid ut av hver enkelt fagperson. Og det er jo nettopp fagpersonenes kompetanse og produksjon som gjør at vi tjener penger.

Positivt mottatt

-Har kundene flokket seg om dere nå da?

-Den første delen av dette prosjektet, var jo å kommunisere dette ut bredt nok. Men alle vi har snakket med, og som har benyttet seg av anledningen til å komme innom oss i Oslo sentrum, har reagert på samme måte: Det er kjempepositive. Nå kan de stikke innom oss når det er noe de lurer på, fremdrifter i prosjekter og annet de måtte ønske å kontakte oss om. Det har uten tvil virket positivt på kunderelasjonene våre. I tillegg har det som vi var inne på også hatt et element av mer lønnsom produksjon for oss, samtidig som det er blitt mer rasjonelt for kundene våre. Så her er alle vinnere – også miljøet, sier karene fornøyd.

-Vil dere karakterisere dette som innovasjon?

-Ja, kommer det nærmest unisont fra de to, som understreker at dette er ikke bare kortsiktig bærekraft, men et prosjekt som vil være innoverende også på sikt. Dette er et «grønt konsept», og en del av konsernets bevisste satsing på innovasjon på flere områder som vil være med på å skalere opp den grønne profilen som Bravida ønsker å ha, forklarer de.

 

Elektrisk

-Det vil vel bli mye elektrisk fremover, da?

-Akkurat! Allerede nå har vi det du kan kalle «elsparkesykkel pluss ryggsekk», og en vanlig elsykkel med lastemuligheter i vanlig bruk. Men vi har i bestilling et antall elektriske lastesykler som kan laste hele 500 kilo, og det kommer til å slå veldig positivt ut for dem som trenger å få fraktet mindre utstyr og annet lett materiale fra sentrum og ut til byggeplass, enten den måtte ligge helt i sentrum eller andre steder. I tillegg kommer at vi er i forhandlinger med leverandørene våre, der vi håper å oppnå hel-elektrisk frakt fra hvorhen byggevarene nå måtte befinne seg og til byggeplassene i hele Oslo og andre byer. 

-Det blir vel ikke flere parkeringsplasser i sentrum av det?

-Nei, men det kan bli mange, mange utslippsfrie leveringer, som alt i alt bidrar betydelig til en grønnere byggebransje. Og bærekraft er viktig for oss, så dette er vi veldig fornøyde med, understreker de begge to.

 

Tenke nytt

-Har dette vært et dyrt prosjekt?

-Det er medført en del investeringer ja, men dette er penger som tjenes raskt inn igjen. Og det viktigste ved det hele er at vi har fått en langt mer kundetilpasset levering, vi er blitt mer fleksible, og kan samtidig kjenne oss trygge på at vi leverer løsninger med minst mulig klima-avtrykk. I tillegg er vi i en posisjon der vi både kan tjene penger på en mer rasjonell drift, spare miljøet og ikke minst levere løsninger til kundene våre som de opplever som positive både hva klimaavtrykket angår, og det de leser på fakturaene sine. Alle vinner i realiteten på dette. Men det kommer ikke av seg selv, altså. Som nevnt har vi hatt et ganske omfattende prosjekt på dette, og har bemannet opp med folk som er opptatt av bærekraft, og som har et engasjement for saken. Så det har ikke vært hverken penger eller ressurser som har vært den viktigste suksessfaktoren her, men evne til å drive kontrollert innovasjon. Alltid med kundene og miljøet med sterkest fokus, men også slik at vi som selskap kommer greit ut av det, sier de to stolte Greenhub-ambassadørene fra Bravida.

DNV samler 4000 – går for verdensmestertittelen

Den norskek stiftelsen DNV slår sammen forretningsområdene olje, gass og fornybar energi. Resultatet blir det de selv hevder er verdens ledende uavhengige aktør på energimarkedet innen energirådgiving og sertifisering.

– Nå samler vi 4000 energieksperter, og blir dermed verdensledende, både som ressursmiljø for uavhengige energirådgivere og som sertifiseringsselskap, sier Ditlev Engel, som blir leder for det nye forretningsområdet i DNV GL.

Det nye forretningsområdet får navnet Energy Systems, og er i drift allerede fra 1. februar. Én måned senere skifter DNV GL formelt navn tilbake til DNV etter i mange år å ha strevd med Germanishe Lloyd navnet de arvet da de kjøpte det tyske selskapet.

– Vi endrer oss for å gjenspeile fremtidens energisystem, der fornybar energi vil utgjøre en større andel av energibalansen, og karbonfjerning blir stadig viktigere. Energy Systems vil stå for sertifisering, rådgivning og digitale overvåkingstjenester til hele verdikjeden knyttet til energi, sier Engel.

Betjener hele energimarkedet

Remi Eriksen, konsernsjef og administrerende direktør for DNV GL, forteller at energimarkedet er i rask endring, og at etableringen av Energy Systems er et svar på dette.

– Vi ønsker å sette våre kunder i stand til å håndtere energiskiftet – raskere. Ved å slå sammen vår fagkunnskap kan vi yte bedre tjenester til de av våre kunder som opererer i, og er på vei inn i, energimarkedet. Denne nye strukturen vil sikre at vi kan betjene alle deler av energimarkedet, sier han.

Selv om fornybar energi øker sin markedsandel, vil DNV GL fortsette å arbeide med olje- og gassektoren i omstillingen rettet mot karbonfjerning. Ditlev Engel påpeker at naturgass sannsynligvis vil være den største energikilden frem mot 2050, mens hydrogen, ammoniakk og karbon- fangst og lagring vil bli viktige verktøy til bruk i de sektorene der energiskiftet byr på større utfordringer.

– Å samle kreftene i Energy Systems gir oss tilstrekkelig størrelse til å arbeide med ledende næringsaktører for å bistå med å oppskalere grønn energiteknologi og optimalisere sikkerheten hele veien fra produksjon til forbruk. Det er liten tvil om at vi er på vei mot en ødeleggende global oppvarming, men vi har teknologien til å gjennomføre et enda raskere skifte. Jeg ser en større vilje blant politikere og selskaper til å trappe opp karbonfjerningen i sektoren, og vi i DNV GL er klare til å gjøre vårt, slik at vi kan takle den nødvendige omstillingen i energisystemet mye raskere, sier han.

Kjøper amerikanske rådgivere

Samtidig kunngjør DNV GL oppkjøp av det USA-baserte rådgivende ingeniørselskapet ERS Inc.

ERS består av rundt 80 eksperter, og bistår i likhet med DNV GL sine kunder, med å styre og redusere energikostnader gjennom tjenester som design, formidling, implementering og evalueringer. ERS vil bli en integrert del av DNV GL.

– Gitt takten i energiskiftet er det naturlig at vi ser utenfor vår egen organisasjon etter oppkjøpsmuligheter. Den fagkunnskapen og tilnærmingen til digitale løsninger som ERS har vist, er på linje med vår egen visjon og tjenesteprofil, og jeg er sikker på at våre kunder i Nord-Amerika og andre steder vil bli begeistret over at vi nå har enda flere fagfolk i våre rekker, sier Remi Eriksen.

I tiden fremover opplyser selskapet at DNV bli et selskap bestående av tre store enheter som til sammen omfatter rundt 12 000 fagfolk: det ledende maritime klassifiseringselskapet, verdens største ressursmiljø av uavhengige energieksperter og sertifiseringsselskap, og en leverandør av kvalitetssikringstjenester som setter standarden for sikkerhet i produkter og verdikjeder.

 

Dealflow vokser – sjefen trekker frem Aijob

Fotograf fra: Siv-Elin Skoglund, Opplett

Det norske selskapet Dealflow kobler selskaper som trenger finansiering, med mennesker som ønsker å bli medeiere i spennende bedrifter i vekst. Bergensselskapet opererer i det voksende crowdfunding markedet og har en heldigital løsning som gjør det enkelt og effektivt å bli investor, selv for deg som ikke har millioner å satse.

Vi tok en prat med Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow og ba henne peke på en av de spennende casene som er på jakt etter investorer på hennes poral.

-Dagens skiftende arbeidsmarked mangler effektive verktøy for flyt av arbeidskraft. Aijob lanserer nå en løsning bygget på verdensledende teknologi innen kunstig intelligens for jobbmatching. En eksklusiv avtale med Eightfold AI Inc gir selskapet tilgang til algoritmer og ekstremt store datamengder for deres jobbmatch løsning til det Skandinaviske markedet.

I følge selskapet hjelper denne teknologien bedrifter med å finne helt riktig talent, uten risiko for menneskelig forutinntatthet samtidig som den hjelper med å få ut potensialet hos arbeidssøkeren. Det påstås at løsningen gir besparelse hos rekrutteringsteam, og prosessen får en økt kvalitet. Så hvis du er blant de som ser at vår jobbverden er i endring. At vi nærmer oss en verden preget av større og større krav til både arbeidstaker og arbeidsgiver, så vil en innovativ løsning med kunstig intelligens gjøre en positiv forskjell. I så fall bør du ta en titt på selskapet, mener Grindheim..

«Aijob er kjempespennende! Vi har selv kjent på utfordringene ved rekrutering og det er utrolig kult at Aijob får bruke teknologien til Eightfold AI i Skandinavia» sier Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow.

Lyst til å se nærmere på både Aijob og andre aktuelle cases som for tiden finnes på DealFlow, – i så fall bør du se her.

 

Om poeter, pillråtne politikerspirer og piloter på pengejakt

Ukas høydepunkter har stått i kø, men la oss være enige om at lite slår vaktskiftet i Washington. Det var nok mange som pustet lettet ut da Donald Trump til tonefølge av Village People og Frank Sinatra stakk av like flaut som han har herjet USA de siste årene. 400 000 døde sier mye om manglende lederskap! Greta Thunberg’s tweet sa det best av alle!

Vi skrev i forrige uke om Arbeiderpartiets dårlige målinger, men nå avslører VG at AUF i Trøndelag har vervet intetanende ungdommer på 16 år. Med sjokolade og pepperkaker som lokkemiddel har ungdommer som trodde de signerte på en underskriftskampanje for å fjerne fraværsgrensen, uvitende endt opp som medlemmer i AUF. Over halvparten av medlemmene i 2019 var nyvervede medlemmer som kun betalte ti kroner, og hvis de samtidig fikk sjokolade blir det jo fristende. For Arbeidetpartiets unge fremadstormende  går regnestykket opp fordi de takket være de oppblåste tallene henter ut millioner av kroner fra diverse støtteordninger. Tallene VG har gravd frem vitner om en ukultur som er alt annet enn OK.

Det er så pillråttent at vi skjems – er det slike politikere vi i Norge ønsker å heie frem?

Denne uken fikk også Norwegian et betinget ja fra regjeringen om nye milliarder i støtte. Det betyr at vi nordmenn i praksis støtter selskapet med over 10.000,- hver. Dette til tross for at selskapet fortsatt har over 20 milliarder i gjeld. I sin begeistring går leder for Norwegian Pilot Union i Parat, Alf Hansen jublende ut og sier åpent at det politiske presset i stor grad har bidratt til å få regjeringen på banen.  Vi liker Norwegian, men finner grunn til å stille spørsmålet om det egentlig er politikernes jobb å belønne lobbyisme som i praksis gir et selskap 5 milliarder som igjen gjør det tøffere for konkurrentene?

Det manglet heller ikke på positive nyheter, Prospera annonserte at de deler gratis ut en rekke verktøy, du kan lese saken her. Dessuten går noen av Norges mest erfarne klimaeksperter sammen og danner Klimapsykologene, –  de er ukens lederintervju. I tillegg kunne Posten Norge denne uken infomere om at de er i gang med å bygge et helautomatisk lager som vil gjøre den innovative virksomheten enda mer effektiv, – til beste for mange norske nettbutikker. De sier det ikke selv, men det er ingen tvil om at Amazon bys opp til konkurranse når det gjelder effektiv logistikk.Du kan lese saken her.

Uansett hvordan vi vrir og vender på det blir ukens store begivenhet Joe Bidens innsettelse som USA’s 46 president. Med Kamela Harris som den første kvinnelige visepresidenten i USA’s historie var det historisk sus over innsettelsen. Likevel, det var den 22 år gamle poeten Amanda Gorman som stjal showet med et egetskrevet dikt fremført på en måte som løftet henne til varig kjendisstatus. Ingen ringere enn Hillary Clinton twitret rørt at 22-åringen bør stille som presidentkandidat i 2036. Diktet var dagsaktuelt, gripende, vakkert og inspirerende, – og du kan se det fremført her.

We are striving to forge our union with purpose. To compose a country committed to all cultures, colors, characters and conditions of man… We close the divide because we know to put our future first, we must first put our differences aside. We lay down our arms so we can reach out our arms to one another. We seek harm to none and harmony for all.”

Og avslutningen var egnet til å gi også norske endringsagenter frysninger

“For there is always light, if only we’re brave enough to see it, if only we’re brave enough to be it.”

Allerede samme dag som han la sin høyre hånd på den største bibelutgaven vi noensinne har sett og offisielt ble president satte Joe Biden i gang med arbeidet. Her hjemme gledes vi over at de noe av det første han gjorde var å melde USA inn igjen i World Health Organization og Paris avtalen. Kraftige signaler om at vi igjen kan stole på at USA stiller opp. Biden har også sagt at han ønsker å vaksinere 100 millioner amerikanere de første 100 dagene, – og allerede på tiltredelelsesdagen kom Amazon med en utstrakt høyre hånd. De vil bidra til å nå målet og sitter med både teknologi, logistikk og medarbeidere som kan bistå. Et godt eksempel på at myndigheter og innovative virksomheter kan bistå hverandre i arbeidet med å nå viktige samfunnsmål.

Før vi gir oss svinger vi også innom Kina der den tidligere engelsk-læreren Jack Ma som etter at han bygget opp Ali Baba og Ant Group har blitt Kinas rikeste mann viste seg offentlig for første gang på tre måneder. Spekulasjonene har pågått om den lille kineseren med det store smilet har gått for lang i sin kritikk av regimet…

Ukens innovasjonsblomst sendes de ferske Klimapsykologene og erfarne Prospera som begge gjennom sitt engasjement bidrar til å gjøre en rekke norske virksomheter litt bedre, – og slik blir vi alle bedre.

Happy Friday – og stay safe!

 

DFØ deler ut Bedre stat-prisen

Folkehelseinstituttet og Direktoratet for e-helse ble i dag tildelt Bedre stat-prisen 2021 for elektronisk melding om dødsårsak. Med denne løsningen slipper legene å bruke tid på tungvinte manuelle prosesser, og informasjonen kommer raskere fram til de som trenger den.

Finansminister Jan Tore Sanner (H) delte ut prisen på den årlige styringskonferansen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i går.

– Rask oppdatering av informasjon om dødsfall gjør prosessene enklere for pårørende. Det er også nødvendig for å kunne drive helseovervåkning og beredskapsarbeid, sier Sanner.

Besparing: 68 millioner kroner

Innføring av elektronisk melding om dødsårsak er resultat av et samarbeid mellom Folkehelseinstituttet (FHI) og Direktoratet for e-helse. Det gir enklere utfylling, raskere oppdatering og bedre kvalitet på dataene i Folkeregisteret og Dødsårsaksregisteret. Innsparingene er beregnet til 68 millioner kroner.

I april 2020 steg antall elektroniske meldinger markant, og stigningen fortsetter. Økningen skyldes en oppfordring fra FHI til helsesektoren om å melde Covid-19-dødsfall elektronisk.

Unngår forsinkelser for pårørende

Før innføringen av elektronisk melding startet i 2018, var arbeidsflyten papirbasert. Papirmeldingene kom sent frem og la begrensninger på hvor raskt og godt dataene i Dødsårsaksregisteret kunne oppdateres.

Tiltaket har gitt legen som melder om dødsårsak, politi, kommunelege og folkeregisteret en enklere, bedre og tryggere løsning. Det har også gitt positive effekter for pårørende, som unngår at oppgjør og skifte ikke kan starte fordi tingrett eller lensmann ikke har mottatt informasjon i tide.

Elektronisk melding med kryptering av helseopplysninger gir bedre personvern og bedre informasjonssikkerhet. Sensitive opplysninger om dødsårsak er ikke synlige for mange ulike aktører, og man unngår at de kommer på avveie og kan kopieres.

Inspirasjon og motivasjon

De som har sittet i juryen er DFØs direktør Hilde Singsaas, leder av tankesmien Civita, Kristin Clemet, tidligere departementsråd i Samferdselsdepartementet, Eva Hildrum, leder av Digitaliseringsrådet, Svein Kristensen og professor i ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Tom Colbjørnsen.

Styringskonferansen er den største fagkonferansen for styring i staten. Den har som mål å inspirere og motivere til god styring i statlige virksomheter. 

 

Prospera gir deg 50 strategiske verktøy

I samarbeid med Gjensidige-stiftelsen lanserer konsulentfirmaet Prospera en verktøykasse med 50 strategiske verktøy for sosiale entreprenører og ideelle organisasjoner som er fritt tilgjengelig for alle.

Prospera er et nettverk av over 1000 pro bono-konsulenter med høyere utdannelse og arbeidserfaring fra ledende bedrifter, organisasjoner og offentlig sektor. Sosiale entreprenører og ideelle organisasjoner kan få hjelp innen juss, forretningsutvikling, økonomi, organisasjonsutvikling, PR og kommunikasjon og coaching.

 

Kompetansebasert frivillighet

Hvert år gjennomføres over 50 pro bono-prosjekter. Hvert prosjekt-team består av 6 frivillige konsulenter som bistår ideelle organisasjoner i form av strategisk bistand. Nå er de beste verktøyene hentet ut av disse leveransene og bearbeidet for åpen deling.

En redaksjon på 11 pro bono-konsulenter har gjennomgått 200 av Prosperas tidligere leveranser og plukket ut de beste verktøyene og rådene. Deretter er disse gjort tilgjengelige slik at man kan ta dem i bruk i egen organisasjon.

 

Etableringshjelp til ildsjeler

Ideelle entreprenører er som regel eksperter på spesifikke samfunnsutfordringer. Ofte har entreprenørene levd tett på utfordringene selv, og ser derfor den beste løsningen ut fra brukerperspektiv. Dette er svært verdifull skaperkraft, men for å unngå at entreprenørene skal drukne i kompleksiteten som kan dukke opp ved etablering av en virksomhet, kan Prosperas verktøykasse være en livbøye.

 

Målet med verktøykassen er at entreprenøren skal tenke strategisk fra dag en. Man vil eksempelvis få hjelp til å reflektere over verdiforslag, hvordan dette ser ut opp mot kunder, brukere og hvilke kostnader ideen fører med seg. Verktøykassen inneholder et bredt spekter av metoder og kan bidra med å skape gode beslutningsprosesser, optimalisering av vedtekter og bistå med videreutvikling.

 

Du kan lese mer om Prosperas verktøykasse her.

Grønn vekst – fra «jeg» til «vi»!

«Det heiter ikkje «EG» no lenger. Heretter heiter det «VI». Slik starter Haldis Moren Vesaas sitt kjente dikt «Tung tids tale», og akkurat slik kan man også beskrive Klimapsykologene. Gjennom å bidra til å skape bevissthet om at vi alle er gjensidig avhengig av hverandre på denne kloden, vil de være med på å legge grunnlaget for grønn vekst.

Det ligger ikke så lite innovasjon i dette. Noen vil kanskje mene at det er å «rykke tilbake til start», fordi tidligere tiders mennesker muligens levde i langt større pakt med naturen enn det vi ser i dag. «Den psykologiske splittingen mellom mennesker og natur virker ødeleggende. Ubevisste beslutningstagere, grådighet og frykt skaper overforbruk – og en vekst som ødelegger verden.»

 

De grønne valgene

– Det var filosofen Arne Næss som i sin tid sa at vi må gå fra EGO til ECO. Så enkelt kan det sies, men det må omdannes til en daglig holdning hos hver enkelt av oss, og ikke minst hos bedrifter, politikere og ledere over hele verden. Det forteller Ragnhild Nilsen, som er partner i Klimapsykologene. Hun er dessuten mangeårig aktivist, forfatter, kunstner og musiker.

– Det høres ut som en ganske voldsomt stor oppgave. Hvordan har dere tenkt å bidra til det?

– Vårt arbeid med virksomheter og ledere gjelder særlig disse fire områder: Klimastrategi, Klimainnovasjon, Klimaledelse og Klimakommunikasjon. Selv har jeg i over tyve år arbeidet med et stort grønt business prosjekt innen tekstilindustrien i Egypt. SEKEM. Og jeg opplever at et slik arbeid handler om å hente mye visdom fra tidligere generasjoner- som nok hadde et langt mer helhetlig overblikk enn det vi ser i dag. Når for eksempel bonden der nede ved Nilen dør i en alder av 37 år, fordi sprøytemidlene han har brukt på bomullen han dyrker, også skader ham – og gir ham kreft. Ikke blir det gode produkter av det heller, for selv om det ser bra ut en stund, blir det et forferdelig dårlig klima-avtrykk av tekstilvaren: Død bonde, døde dyr og innsekter, monokultur, forbruk av tonnevis av vann i tillegg til slavearbeid i fabrikkene som syr T-skjorta eller bokserskjortsene du kjøper i Norge.

– Har du alltid vært så klimabevisst?

– Jeg ble det nok ganske tidlig, ja. Allerede som 14-åring leste jeg boken til Erik Damman; Fremtiden i våre hender, og den påvirket meg veldig sterkt. Ved å gjøre grønne valg, skaper du og jeg en bedre fremtid for oss alle: Fra den som lever av å dyrke jorda, gjennom hele tekstilindustriens forsyningslinje, fram til forbrukeren. Vi får det bedre alle sammen gjennom å gjøre bevisste, grønnere valg. Det knytter oss alle nærmere naturen, sier hun ettertenksomt.

 

Flere og flere

Det virker som om dere er en optimistisk gjeng, når man ser på hjemmesidene deres?

– Du, jeg er nok blitt enda mer optimistisk med årene. Da vi startet prosjektet i Egypt, der vi skulle produsere på en mer bærekraftig måte, var vi 300 mennesker. Nå er det nok så mange som 3000 i det oppskalerte prosjektet som er blitt både en stor bærekraftig business og et flott universitet. Og det er mye gøyere å vær ilag med tre superflinke kollegaer som jobber sammen her hjemme i Norge, slik som Klimapsykologene nå gjør, enn at vi driver på hver fra vår tue. Problemstillingen er ganske enkel: Vår planet jorden trenger oss veldig mye mindre enn vi trenger den. Vi kan ganske enkelt ikke fortsette å ødelegge den slik vi har gjort i de seinere år. Menneskene tar skade av det – akkurat som naturen. Heldigvis er det tegn i tiden som tyder på at det brede lag av folket begynner å våkne, og den oppvåkningen vil vi Klimapsykologer være med å forsterke.

– Ungdommen synes å være veldig miljøbevisste?

– Ja, det er positivt å se, og samtidig skal vi også ta med oss visdommen fra oss som begynner å ha levd en stund. Det er jo akkurat dette som gir styrke: Fra et egosentrisk «jeg» til et fellesskap i et «vi» som helt nødvendigvis kommer til å endre måten vi tenker på, og derfor også måten vi handler på, understreker hun.

 

Psykologi 

– Hva er «økonomisk psykologi» i grunnen, spør vi hennes kollega, Per Espen Stoknes.

– Det handler om forståelsen av at mennesker og natur har en naturlig forbindelse som vi i stor grad har mistet – eller ikke er oss bevisste. I stedet for å fortsette vår ukritiske og selvdestruktive adferd, må vi bruke sunn økonomisk psykologi, og gjøre klimavennlige valg. Vi ønsker å bidra til at bedrifter og andre som er ute etter å gjøre bærekraftige beslutninger, får muligheten til dette, gjennom å skaffe seg større innsikt, forståelse og ikke minst underlag for konkret handling. Først da kan vi skape de endringene med positive klimaeffekter som trengs.

– Men det må vel også være økonomisk bærekraftig?

– Det er absolutt ingen motsetninger i dette. Saken er imidlertid at vi synes å være fanget i et grått, bevisstløst vekstimperativ som er nødt til å ende med katastrofe. Vi ser stadig klarere tegn på hvilken vei det bærer. Heldigvis begynner folk nå å bli mottagelige for en endret bevissthet rundt disse spørsmålene. Utfordringene vi står overfor nå, er imidlertid veldig store.

 

Det haster

– Hvorfor er de så store?

– Fordi vi har latt oss besnære av dette grå vekstimperativet, og at vi må forbruke mer hele tiden, uten at man har tatt advarslene om skadevirkningene på alvor. Det vi derfor må gjøre nå – og gjøre raskt, er å legge grunnlaget for en hurtig omstilling av hele vår tenkemåte. Det må munne ut i strategier og praktisk handling som handler om omstilling til en måte å produsere på som er bærekraftig, rett og slett. Det krever mye innovasjon, og gjennomtenkt innovasjon. Spesielt innenfor det vi kan kalle sosial innovasjon. Så nytenking, og erkjennelse av at «all endring kommer innenfra» som vi psykologer gjerne pleier å si, det er faktisk helt grunnleggende for at vi skal få det til. 

– Har du noen gode tips?

– Det er mange, og mye god inspirasjon å hente i det vi kan kalle en «aktiv skeptisisme»: Altså en måte å møte alle prosesser på med nye spørsmål: Er det bære kraftig? Er det nødvendig? Vi må skape en helt ny politisk fortelling, ganske enkelt. En fortelling om hva som må til for at også våre etterkommere skal kunne leve og ha det bra på denne planeten vi alle deler.

Faktaboks – Klimapsykologene:

Gruppen består av:

  • Gry Stålsett (partner)
  • Knut Ivar Karevold (partner, leder)
  • Per Espen Stoksnes (partner)
  • Ragnhild Nilsen (partner)

Her finner du tre psykologer med doktorgrad i psykologi, økonomi og økonomisk psykologi. En leder, veileder og kunstner med doktorgrad i innovasjon og entreprenørskap. Akademisk erfaring fra universiteter og høyskoler. Praktisk erfaring fra virksomheter og offentlige institusjoner.

Posten Norge gjør nytt innovativt grep!

Postens innovasjonsdirektør Alexander Haneng

-Det hjelper ikke å pakke nettbestillingen raskt hvis den akkurat ikke når den siste postbilen. I en verden der folks forventninger til hvor lenge de må vente på en nettbestilling blir stadig kortere, er nøkkelen et gigantisk, helautomatisert robotlager der alle prosesser er optimalisert mot logistikken for å få tiden ned fra dager til timer.

Alexander Haneng, Posten’s innovasjonsdirektør, er i fyr og flamme når han beskriver mulighetene den nye satsningen innebærer.

-Netthandelen har regelrett eksplodert under pandemien. I 2020 opplevde vi en 42% økning i netthandelspakkene, dobling av antallet pakker i postkassen og tredobling i antall hjemleveringer. Denne enorme vekst i netthandelsleveranser har medført at vi satser på Norges største fullautomatiserte lagerløsning., fortsetter han.

Fra klikk til levering

Satsingen er sentral i en større nordisk offensiv for å styrke konsernets netthandelstilbud med raskere og grønnere leveranser. Det fullautomatiske lageret skal bygges i et lokale på 36 000 m² på Berger utenfor Oslo. I den nye lagerløsningen vil nye digitale løsninger og automatiserte prosesser ta hånd om all logistikk fra man har trykket på kjøpsknappen i nettbutikken til varen leveres. Her vil det bli plukket, pakket og kjørt ut pakker til netthandlere på hele Østlandet frem til klokken ni på kvelden. Dette vil øke effektiviteten og redusere leveringstiden kraftig slik at netthandlere vil få pakker levert på døren bare timer etter at handelen er utført på nettet. Den nye digitale løsningen gir kundene full sporbarhet og kontroll over ordrene og produktene fra kjøp til leveranse.
– Dette er en av flere viktige komponenter i vår strategiske satsing for å tilby en mer komplett netthandelsløsning i Norden. Det ligger høye ambisjoner bak satsingen som er viktig for å styrke konkurransekraften til våre kunder og spesielt i kampen mot internasjonale nettgiganter. Den nye fullautomatiserte lagerløsning kombinert med våre fleksible leveringstjenester vil styrke kundeopplevelsen og redusere leveringstiden samtidig som det styrker leveringskvaliteten for nettbutikkene, sier Per Öhagen, konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Norge.

Shelfless

-Posten Norge gir i praksis norske nettbutikker muligheten til å droppe egne hyller, lager, plukk og pakk eller administrasjon med å få sendt ut varene slik som mottaker ønsker det. De kan i stedet konsentrere seg om salg og kundebehandling, all logistikken ivaretas av Posten, forklarer Haneng videre.
Shelfless er navnet på den nye tjenesten som Posten-konsernet tilbyr nettbutikker under merkevaren Bring. Utrullingen vil skje gradvis, men de første kundene kommer på allerede før sommeren.

I etableringen av den nye tredjeparts logistikkløsningen har Posten inngått to viktige avtaler. Swisslog vil gi effektivisering i den fysiske håndteringen av varer, og Tiqqe vil sikre høyt nivå på den skybaserte integrasjon mellom nettbutikker, markedsplasser, lager, leveranser og eventuelle returer. Sammen med partnere jobber konsernets innovasjonsmiljøer med utvikling av tjenesten og i tett dialog med en rekke nettbutikker vil ny funksjonalitet lanseres løpende.

Swisslog er et internasjonalt selskap som leverer automatisert lagersystemer, et såkalt AutoStore. Det robotiserte systemet sørger for en effektiv plukking av netthandelsvarer. Når dette kombineres med Postens digitale løsninger og Tiqqes skyløsninger som gir full integrering mot de fleste nettbutikker og markedsplasser, vil Posten og Bring tilby kundene en kvalitet og bredde i tjenestene ingen andre gjør i det nordiske markedet.

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...