Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Sopra Steria grønner seg opp

Konsulentselskapet Sopra Steria ønsker å oppnå klimamålet netto nullutslipp i sin verdikjede i løpet av de neste åtte årene.

Målsetningen er tuftet på miljøprogrammet med redusering av karbonutslipp som Sopra Steria-gruppen har arbeidet med i en årrekke. I løpet av de siste fem årene har selskapet redusert utslippene fra kontorer og datasentre med 64 prosent, mens utslippene fra forretningsreiser har gått ned med 32 prosent.

Stort ansvar

Nå skal selskapet, som har hele 46 000 medarbeidere i 25 land, oppnå netto nullutslipp innen 2028. Dette er 22 år tidligere enn nullutslippsfristen som både FN og EU jobber for.

– Vi er et stort internasjonalt teknologiselskap, og Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering. Det kommer med store muligheter og et stort ansvar. Vi ønsker å ligge i front med å utvikle bærekraftige løsninger for morgendagens verden og vi støtter opp om konsernets målsetninger her i Norge, sier Kjell Rusti, administrerende direktør Sopra Steria Skandinavia.

Tredelt klimaplan

For å nå målet har Sopra Steria-gruppen formulert en tredelt plan:

I tillegg til å fortsette satsingen på karbonnøytral drift internt, ved karbonnøytrale kontorer, datasentre og forretningsreiser, skal satsingen også omfatte leverandører.

Sopra Steria skal også jobbe for digital bærekraft både internt og hos kundene ved hjelp av økodesignprinsipper og en vurdering av anskaffelser opp mot miljøkostnad. Dessuten skal Sopra Steria-gruppen bruke potensialet som ligger i ny teknologi til å utvikle løsninger som beskytter klimaet og miljøet.

For å kompensere for unngåelige utslipp av klimagasser, skal Sopra Steria-gruppen investere i karbonfjerning og treplantingsprosjekter – og der det er mulig, karbonfangst.

På A-listen

De tre siste årene har Sopra Steria-gruppen stått på «A-listen» til miljøaktøren CDP. Det mangler ikke på åringer. Tidligere i år nådde konsulentselskapet platinumnivå i bærekraftrangeringen til Ecovadis. Sopra Steria-gruppen er også medlem av klimainitiativet Science Based Targets (SBTi), og i fjor forpliktet selskapet seg til å etterleve 1,5-gradersmålet til FNs klimapanel fram mot 2025.

Deler av innholdet er hentet fra en pressemelding fra Sopra

Krisepakke på 40 MNOK til inkubatorene og næringshagene

Trine Ellingsen, leder i FIN til venstre og Anne Cathrin Østebø, styreleder i FIN og adm.dir. i Validé til høyre

Regjeringen la i forrige uke frem en ny krisepakke hvor det foreslås 40 mill. kr. til inkubasjons- og næringshageprogrammene i regi av SIVA. I den anledning tok vi oss en prat med den i Norge som kanskje sitter tettest på utfordringene som innovasjonsselskapene sliter med om dagen, nemlig daglig leder Trine Ellingsen i FIN (Foreningen for innovasjonsselskaper i Norge).

FIN er som mange av våre lesere vet en egen bransjeforening i Abelia – NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter og har både TTO’ene,inkubatorer klynger og testsentre (katapulter) som medlem.

Fare for redusert tjenestetilbud

-Da korona-krisen traff Norge i midten av mars, opplevde inkubatorene en økt etterspørsel etter deres tjenester. De svarte med å bistå flere bedrifter i større grad enn hva som er tilfelle i løpet av et normalår. Nå er over halvparten av inkubatorene i en situasjon hvor de er i ferd med å gå tomme for programmidler. Noen har dessverre allerede måttet redusere sitt tjenestetilbud og dette er alvorlig, forklarer Trine Ellingsen.

-Derfor er det gledelig at regjeringen endelig kommer på banen og foreslår ekstra program-midler til inkubatorene. Dette har vi jobbet for siden korona-pandemien slo ut, sier Ellingsen.

– men vi har større forventninger til regjeringen, legger hun til…

Hva mangler?

Vi skulle gjerne sett at beløpet var høyere, men enda viktigere er det at pengene kommer frem fort, for det er flere av innovasjonsmiljøene som står i fare for å måtte redusere sitt tilbud. Aktørene er avhengig av forutsigbare rammer, – og forsinkelser vil kunne få store konsekvenser for de 4 000 bedriftene som får tilgang til nettverk, partnere, kompetanse og fasiliteter, gjennom programmene.

Anne Cathrin Østebø er styreleder i FIN og adm.dir. i Validé, et innovasjonsselskap med en av Norges største inkubatorer. Hun mener som Trine Ellingsen at bevilgningen burde ha vært større.

Etterspørselen øker

-Vi inkubatorer opplever en utrolig stor økning i etterspørselen etter våre tjenester. Behovet for entreprenørskap og nye arbeidsplasser er kanskje større enn noen gang. Regjeringen bør satse på virkemidler som har vist seg å ha en god effekt på verdiskaping og doble bevilgningen til inkubasjonsprogrammet, sier Østebø.

-Vi som jobber med gründere hver dag, i opp og nedturer, vet at tid er penger. Derfor er aller viktigste at disse pengene kommer raskt i arbeid. Pengene skal gå fra departement via fylkene og Siva før de havner hos innovasjonsmiljøene og kommer næringslivet til gode. Her har vi ikke mer enn tiden og veien, avslutter Østebø.

 

Forsikringsgigant gir innovasjonsgass

IF blir mer innovative - her ved konserndirektør Ingrid Janbu-Holthe

Det er ikke mange bransjer som har like mye data og nyter godt av lengre kundeforhold enn forsikringsbransjen. Likevel, eller kanskje nettopp derfor, er ikke bransjen kjent for å være spesielt opptatt av innovasjon. Ingen av de norske forsikringsaktørene er for eksempel med på InnoMag’s oversikt over Norges 25 mest innovative virksomheter i 2020.

Mye tyder på at dette er i ferd med å endre seg, og en aktør som nå går i front er If Skadeforsikring. Den nordiske forsikringskjempen med 3,6 millioner kunder og over 6500 ansatte har nylig lansert et samarbeid med Startup Lab. I den anledning tok vi en prat med Ingrid Janbu Holthe, konserndirektør for privatmarkedet.

Hva håper If Skadeforsikring å hente ut av dette samarbeidet?

Halvparten av våre inntekter på privatmarkedet er innen motor og mobilitetsområdet, et område i stor endring. Så det å ikke henge med på hva som skjer på innovasjonsfronten er farlig. I tillegg er helse et område med stor utvikling og dette berører selvsagt også oss. Vi har i If vært tidlig ute med å samarbeide med oppstartsbedrifter. Dette er ikke noe vi begynner med nå, smiler Ingrid og fortsetter…

– Vi har mye å tape på å ikke henge med og vi i If forsikring opplever definitivt en “sense of urgency”. Vi vet at vi må levere mer enn kjerneproduktet, og vi må være innovative i hvordan vi leverer verdi til våre kunder. Mye vil også skje sammen med partnere, – og mange av disse vil sannsynligvis være startups og scaleups.

Opptatt av at samarbeidet skal være toveis

Hva bringer så If til torgs her?

– Min erfaring er at det ligger gevinster både for oss og for startup-virksomhetene i å utfordre våre respektive mentale modeller. Vi har også en ambisjon om at Startuplab-miljøet skal føle at de får noe verdifullt tilbake, forklarer Ingrid videre.

– Vi har godt av å bli utfordret av nye aktører og du kan godt si at If ser på denne type forpliktende samarbeid som en toveis prosess, der begge parter forhåpentligvis kommer klokere ut, – og vår tro er at dette også vil gi gevinster for både våre kunder og medarbeidere.

Mange ser på forsikringsbransjen som lite innovativ, er dette feil?

– Ja, det vil jeg påstå. Digitaliseringen er for en stor del unnagjort og kjerneproduktet er jo prissensitivt. Nå er det jo ikke unikt, de fleste bransjer sliter jo med å differensiere seg. Vi i If tror omkringliggende tjenester bringer verdi for våre kunder og forsterker derfor nå satsningen på innovasjon. Vårt samarbeid med StartUp Lab er en del av dette, og vi ønsker å være en del av det innovative miljøet.

Har dere satt konkrete mål på innovasjonssatsningen?

– Vi ønsker å få frem en kultur med større grad av fleksibilitet. Målet er å fremstå som den mest kundeorienterte forsikringsleverandøren i alle våre markeder. Innovasjon er for oss ikke noe mål i seg selv, men et kraftfullt verktøy for å nå dette målet. I løpet av våren la vi for eksempel om til en mer agil tilnærming for en større del av vår organisasjon for å raskere kunne tilpasse oss endringer. Det blir gøy å se effektene materialisere seg, avslutter Ingrid.

 

Smart dame slår an i Amesto

– Semine er en virkelig smart dame, hun vil på sikt kunne revolusjonere regnskapsbransjen.  Potensialet for å spare tid, gi kundene bedre innsikt og redusere feilmarginene er betydelig!

Petter Buran er engasjert og entusiastisk når han beskriver Amesto AccountHouse sin nye medarbeider og legger til;

-Målet er at Semine skal klare å gjøre hele 80% av jobben, noe som vil frigjøre mye tid til å foreta bedre analyser og kontroll, og gi våre kunder innsikt i egne data på en ny måte. Hun lærer også ekstremt raskt og husker 100% av det vi forteller henne.

Det er litt av en attest å gi en ny medarbeider!

-Ja, Semine er et godt eksempel på hvordan vi sammen med våre kunder tenker innovativt og henter ut åpenbare effektiviseringsgevinster. Vi har allerede startet arbeidet med å rulle Semine ut til våre kunder.

InnoMag’s redaktør innser at Semine ikke er som de andre, for å si det med sommerhit’en til Sondre Justad som har dundret ut av mang en høyttaler det siste året. Semine er nemlig en robot som bruker maskinlæring og kunstig intelligens for å lære hvordan «hun» bør behandle inngående fakturaer og andre rutineoppgaver som regnskapsføreren utfører.

Petter Buran, som bekler stillingen som direktør, Salg og Forretningsutvikling i Amesto konsernets AccountHouse-enhet påpeker at selv om Semine åpenbart er supereffektiv på rutineoppgaver, så anses hun som en av 300 medarbeidere i det som har blitt et av Nordens ledende økonomi-hus.

Hvem er kundene som i første rekke vil kunne nyte godt av den smarte damens tjenester?

-Vi leverer tjenester innen regnskap, lønn, HR og økonomirådgiving som våre mer enn 3000 kunder ikke ønsker å ta ansvar for selv, og fordi vi har tilgang til en kompetansebase som gjør at vi kan løse komplekse oppdrag langt raskere tilfører vi verdi for våre kunder. Når vi så kombinerer spisskompetansen med bruk av avanserte teknologiløsninger som Semine klarer vi sammen med våre kunder å hente ut ytterligere effektivitetsgevinster. Størrelsesmessig håndterer vi alt fra enkeltmannsforetak til børsnoterte selskaper. I fjor valgte NHO oss som sin partner på økonomitjenester, og vi opplever økende interesse blant norske virksomheter for våre tjenester. En av årsakene til at NHO med alle sine 130 Medlemsorganisasjoner og over 1000 ansatte valgte oss, var blant annet vår innovative bruk av smarte roboter som Semine.

Er skriften på veggen slik du ser det at smarte roboter som Semine tar over?

 -Nei, Semine og andre roboter tar ikke over, men de gjør oss bedre og vi vil nok jobbe sammen på nye måter i årene fremover. AI-baserte roboter gjør oss langt mer effektive og fritar oss fra kjedelige repetitive rutineoppgaver. Det er en spennende reise og jeg er overbevist om at de som tar slik teknologi i bruk nå kan hente ut gevinster som de som velger å sitte igjen på gjerdet ikke makter å matche.

Hvor kommer Semine fra?

-Vi kaller Semine en smart dame, men i realiteten er hun jo smart programvare, utviklet av et lite miljø i Kristiansand som har imponert oss i flere år. Teknologien er selvsagt fortsatt i en tidlig fase og potensialet er stort. Amesto har investert i selskapet. Det er hyggelig å se at norske teknologimiljøer ligger så langt fremme, smiler Buran via Teams.

Et raskt søk viser at bak selskapet Semine står to smarte grundere fra Kristiansand som i 2016 startet selskapet med en klokketro på at også regnskapsbransjen kunne digitaliseres og effektiviseres. Det er AI plattformen de utviklet som er dagens Semine, – og i dag er selskapet i ferd med å utvikle seg til å bli en av norsk IT bransjens kommende stjerner. Amesto eier 9% av selskapet og Kistefos Venture Partner er største eier med vel 42%. Nylig tok Lene Diesen over som ny leder, og med bakgrunn fra ledelsen i Microsoft Norge har hun og teamet nå startet arbeidet med å rulle Semine ut også internasjonalt.

-Vi er ute etter å disrupte regnskapsmarkedet, – og Amesto AccountHouse er en av våre viktige partnere i dette arbeidet. De deltar også aktivt inn i innovasjonsprosessen. Det er ingen hemmelighet at vi har internasjonale ambisjoner og med markedets beste AI plattform for å automatisere regnskap og gjøre finansielle data tilgjengelig ser vi lyst på fremtiden, forteller Lene oss entusiastisk når vi tar kontakt og legger raskt til;

– Denne uken signerte vi en stor kontrakt med en av de store aktørene som dere i InnoMag nylig kåret til en av Norges 25 mest innovative virksomheter og du har kanskje fått med deg at Microsoft har plukket ut Semine som den første norske virksomheten til deres europeiske Scaleup program?

InnoMag’s redaktør må bekjemmet innrømme at det visste han ikke, men med Microsoft som global partner, Amesto som norsk partner og nok en innovasjonsfrontkjemper som fersk kunde med på laget er det mye som tyder på at vi kommer til å høre mer om Semine i tiden fremover.

Jobben med å jobbe smartere er langt fra ferdigstilt, – og vi må gi Petter Buran rett i at potensialet fortsatt virker stort. Vi avslutter intervjuet med en sterk følelse av at vi kommer til å høre mer om nye kunder for begge disse to i tiden fremover.

 

Om sikkerhetsbelter, sikkerhetsråd og sikkerhetsnett

FN feirer 75 år og snart skal Norge innta sitt sete i sikkerhetsrådet, – for fjerde gang. Slikt bør jo feires. Ukens kronikk peker på viktige punkter. Dessverre er det lite feststemning å spore blant deltagerene, i stedet dundrer verdens ledende nasjoner løs på hverandre med verbale knyttneveslag og barnslige bortforklaringer. Vi anbefaler å feste sikkerhetsbeltet – det går mot tøffe tider.

Tirsdag klinte Donald Trump på videooverføring fra det hvite hus til med grove påstander om at Kina bevisst hadde sluppet viruset løs i verden uten å nevne at han tidlig ble orientert om pandemien og selv valgte å bagatellisere viruset. Mens Kina og de fleste andre land satte i gang strenge tiltak har han selv foreslått å drikke klor og gi faen. Det får oss til å tenke på «Kan du skylde på andre» satiren til problemløseren og konsulenten “Kim Ronny Hansen”. Egentlig heter han Frode Gallefoss og jobber som forskningssjef på Sørlandet sykehus i Kristiansand. Hans videopresentasjon om flytdiagrammer og problemløsning er både humoristisk og samtidig virker det som Trump har adoptert strategien. Døm selv her!

Alt er ikke sort! Mens statssjefene krangler, har over 1200 toppledere fra næringslivet signert en UN Global Compact erklæring om fornyet globalt samarbeid, og lover å jobbe sammen for en bedre verden. De har innsett at samarbeid på tvers av tradisjonelle bransjer, sektorer og landegrenser må til. Hydro, Equinor, Posten Norge og Stormberg er blant de norske medlemmene av FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv som har signert erklæringen.

FN runder 75 år i en tid hvor internasjonalt samarbeid er viktigere enn noen gang. Hverken pandemier, klima- og miljøutfordringer eller store globale ulikheter kan løses uten at alle gode krefter trekker i samme retning. Samfunnsansvar må være fundamentet for all forretningsvirksomhet, ikke et hyggelig supplement. Jeg oppfordrer alle bedrifter til å gå sammen for å fremme universelle verdier og grunnleggende rettigheter ved å vise at lønnsomhet og bærekraft både må og kan gå hånd i hånd, sier Hydros konsernsjef Hilde M. Aasheim

Godt å vite at moderne næringslivsledere innser at samfunnsansvar er et sikkerhetsnett de ikke lenger kan neglisjere. Vi digger at de i økende grad er opptatt av innovasjon og bærekraft, når enkelte politiske ledere bare bærer seg selv.

Her hjemme har Oslo Innovation Week gått av stabelen og i år har det meste foregått digitalt. Tre kjappe konklusjoner etter å ha svingt innom mange av seansene, samtidig som vi selv “stod på scenen” i Chicago under The World Innovation Networks TWIN TECH konferanse med deltagere fra over 30 land;

  1. Det er unektelig en del enklere å bevege seg mellom ulike konferanser digitalt
  2. Vi går fra krisehåndtering til å justere for en ny normal.
  3. Det finnes ikke lenger noen bransjer som slipper unna innovasjonskravet

Likevel er det for enkelte virksomheter langt mellom liv og lære, Asker og Bærum Budstikke avslørte denne uken at 18 av Ruters nye flotte elektriske busser som ble kjøpt inn i sommer ennå ikke er tatt i bruk, rett og slett fordi ladestasjonen tre måneder etter innkjøpet ikke er klar. Kommunikasjon er vanskelig, – og konsekvenstenkning hos Vy og Ruter er åpenbart ikke et satsningsområde. Alternativt tenker de at siden stadig flere bussjåfører tas ut i streik så spiller det ingen rolle hva slags busser som ikke går…

Finansbladet Kapital offentliggjorde torsdag listen over landets rikeste, – og det er ikke bare bussjåførene som klager på redusert kjøpekraft. Mange av Norges rikeste har gått på tap som svir selv i de dypeste lommebøkene. Ingen har tapt mer enn Torstein Hagen, hovedeieren i Viking Cruises som har sett nesten 40 milliarder kroner forsvinne takket være Corona viruset. Mannen bak lista, Trygve Hegnar har med 3 milliarder lagt seg selv på en 101. plass, det er jo ikke mer enn Thomas Wilhelmsen tilbys av sine kusiner for å slutte i jobben…

Vi er litt usikre på om beløpet bør kalles en belønning for godt utført arbeid eller tidenes sluttpakke…

Uansett handler det om verdiskapning av høy klasse. Tross alt lå Wilhelmsen nede for telling for 30 år siden da 55 medarbeidere inkludert nesten hele ledelsen døde i en av Norgeshistoriens verste flyulykker i 1989. Det står stor respekt av jobben Ingar Skau gjorde da han tok over selskapet og bygget det opp til å bli et av verdens største – verdiskapning av høy klasse!

Før vi gir oss nevner vi også ukas lederintervju med Petter Buran i Amesto AccountHouse som har ansatt en ny medarbeider; Semine viser seg smartere enn de fleste. Du kan lese historien her.

Ukens innovasjonsblomst sendes Frode ” Kim Roger” Gallefoss, Hilde M. Aasheim og arrangørene av ukas mange arrangementer. Godt å vite at dere står på for norske endringsagenter!

Happy Friday!

 

Ønsker du fred? Søk rettferdighet!

Nina Hanssen Foto: Gunnar Kopperud

I 2021, når Norge trer inn i FNs sikkerhetsråd, har landet vår en unik mulighet til å sette den globale dagsorden. Rettferdighet, som forutsetning for fred, bør være Norges hovedbudskap til verden!

Det er 20 år siden Norge sist var medlem. Denne gangen har vi en unik mulighet til å sette vårt fotavtrykk i 2-årsperiode.

Urettferdighet – og særlig opplevelsen av urettferdighet – er den viktigste årsaken til konflikt. Derfor mener jeg kampen for rettferdighet være Norges overordnede ambisjon i FNs sikkerhetsråd over jul.

For når mennesker blir mer informert, tidels gjennom utdanning, men også via internett, forstår folk flest hvordan elitene og strukturene de skaper, står i veien for like muligheter.  Det bør derfor være i Norges interesse å sette dette på den globale dagsorden og være vår overordnede ambisjon med formannskapet i FNs sikkerhetsråd.

For i en verden nå preget av usikkerhet med pandemi vil vi framover se en voldsom økning i ulikhet, fattigdom, større arbeidsledighet og dermed også i sosial uro, demonstrasjoner, vold, spenninger og ustabilitet.

Dette vil igjen øke sjansen for både storkonflikter og hybride kriger. Vi vet nå at 80 prosent av drap og vold foregår utenfor krigsområdene. Kampen for å forhindre og redusere vold utenfor dagens konfliktområder er derfor kritisk viktig for å forhindre flere kriger rett og slett. Og det er jo FNs sikkerhetsråds viktigste oppgave.

Tillit
Et stabilt og fredelig samfunn bygger på tillit. Tillit mellom folk, og ikke minst tillit mellom «de styrende og de styrte». Slik tillit krever at de styrende sikrer like muligheter for alle, gjennom aktiv bekjempelse av markedsmekanismene iboende kynisme som styrker den sterke og svekker den svake. Det lyktes vi med i Norge i mange tiår etter krigen. Men politikken på 80-tallet skyllet mye av dette likhetsidealet bort, også her. Nå må det tas frem igjen – på globalt nivå!

Avskaffe fattigdom
Tidligere generalsekretær i FN, Ban Ki-moon, har sagt at vår generasjon er den første som kan avskaffe fattigdom og den siste som kan stoppe klimaendringene før det er for sent. Det er ikke gjort over natta, men det er fullt mulig. Hvis alle jobber sammen. Regjeringen har hjemme jobber med å få på plass en nasjonal handlingsplanen for bærekraftsmålene, men vi bør også ta med oss de globale ambisiøse målene når vi nå  får en plass FNs øverste organ i New York over nyttår. For FNs bærekraftsmål er en ambisiøs plan med mål om å motvirke mer urettferdighet og ulikhet i verden.

For som vi vet vedtok verdens ledere i 2015 en agenda for bærekraftig utvikling frem mot 2030 med 17 mål for bærekraftig utvikling. Det skjedde etter en lang konsultasjonsprosess mellom partene, der blant annet arbeidstaker-organisasjonene klarte å få anstendig arbeid og likestilling inn som egne mål.

Fra prat til praksis
For nettopp 2030-agendaen utgjør sammen med handlingsplanen fra Addis Abeba for finansiering av utvikling og Parisavtalen fra 2015, et globalt rammeverk for politisk handling. Men for å nå de ambisiøse målene må myndigheter, arbeidslivets parter, sivilsamfunn og privat sektor trekke i samme retning. Vi må dra lasset sammen.

Anstendig arbeid
Jeg håper den norske regjeringen spesielt setter søkelys på anstendig arbeid som løper som en rød tråd gjennom 2030-agendaen både som et eget mål og som et middel til å virkeliggjøre bærekraftig utviklings tre pilarer (miljøvennlig, sosial og økonomisk utvikling).
Selv om mål nummer 8 kanskje ikke i dag er Solberg-regjeringen viktigste sak i Sikkerhetsrådet, mener jeg jobbskaping, anstendig arbeid og redusert ulikhet bør være høyt oppe på agendaen. Nettopp på grunn av det jeg skrev innledningsvis i denne kronikken at de er de viktigste virkemidlene for å oppnå fred.
Sånn sett kan redusert vold i ikke-konfliktområder være den viktigste saken for sikkerhetsrådet. Vi vet at 80 prosent av alle drap skjer i dag utenfor krigsområdene. Da snakker vi om for eksempel storbyer der ulikhet, høy arbeidsledighet og en befolkning som lever under fattigdomsgrensa preger hverdagen.

Nordisk modell
Men vi bør også snakke om hvordan vi har skapt den nordiske modellen fordi den har nytteverdi med tanke på̊ hvordan man kan arbeide med å realisere de nye bærekraftsmålene. Norge er nemlig et godt eksempel på̊ at jevn fordeling ikke står i veien for økonomisk vekst, men snarere er en forutsetning for vekst og velferd. Modellen har bidratt til høy sysselsetting, god omstillingsevne, lav ulikhet og et arbeidsliv med kontinuerlig læring. Gode samarbeidsrelasjoner og aktiv medvirkning fra de ansatte har vært gunstig for produktivitet, innovasjon og konkurranseevne. Det har også̊ bidratt til et levende demokrati, et godt og inkluderende arbeidsliv og økt likestilling. Så vi har mye å være stolt av og som vi nå kan dele med resten av verden.
Norge kan dele vår erfaring med anstendig arbeid og økonomisk vekst, vår 100 års kamp for likestilling og ikke minst kan vi være en pådriver for å stoppe klimaendringer.

Norge har mye å være stolt av og som vi kan dele erfaring fra, men medlemskapet i FNs sikkerhetsråd forplikter oss også å bry oss om resten av verden. For vi lever i en global verden og konflikter og krig vil også påvirke oss.

Globaliseringens integrasjon og gjensidige avhengighet gjør at alle land, også Norge, må føre fordelingspolitikk også gjennom utenrikspolitikken. Det bør Norge bruke våre to år i FNs sikkerhetsrådet til!

Kronikk av Nina Hanssen, forfatter og journalist

To innovative lokalsamfunn hedres

Kan bestillingsbuss og sømløs mobilitet danke ut bilen på Norefjell? Er havsalat, tare, kamskjell og et besøkssenter måten å revitalisere Utsira på? I alle fall dersom vinnerne av en ny innovasjonskonkurranse får viljen sin. Samtidig leter arrangøren nå etter kommuner som vil være med på neste års konkurranse.

Innovasjonsprosjektet «Testarena Norefjell – Best uten bil» vil utvikle og samordne et transportsystem på Norefjell som frister både fastboende og hytteturister til å la bilen stå hjemme. Prosjektet «Siramat» legger opp til en helhetlig næringsutvikling tuftet på havsalat, tare og kamskjell. Begge ble onsdag denne uken hedret under Nordic Edge Expo 2020, etter å ha gått til topps i en innovasjonskonkurranse for smarte og bærekraftige byer og lokalsamfunn.

Mye å lære bort

– Begge disse bidragene er svært spennende. Med utgangspunkt i utfordringer som mange kommuner strever med, kommer de med konkrete forslag til hvordan vi kan skape smartere og mer bærekraftige lokalsamfunn. Her er det mye å lære og la seg inspirere av for kommuner over hele landet, sier Malin Kock Hansen. Hun er seniorrådgiver i Design og arkitektur Norge (DOGA) og prosjektleder for innovasjonskonkurransen.

Bak innovasjonskonkurransen, som ble lansert i fjor høst, står Nordic Edge, Innovasjon Norge og DOGA. Formålet med konkurransen er å vise hvordan Nasjonalt veikart for smarte og bærekraftige byer og lokalsamfunn kan omsettes til konkrete prosjekter som fremmer innovasjon, samarbeid og verdiskaping. Kommuner og fylkeskommuner ble invitert til å melde inn sine utfordringer knyttet til steds- og næringsutvikling. 19 kommuner meldte sin interesse, og en fagtung jury valgte til slutt ut Krødsherad og Utsira.

Næringslivsaktører over hele landet ble så oppfordret til å sende inn løsningsforslag på de to kommunenes utfordringer. Totalt sett har 20 teams jobbet frem innovative og tverrfaglige løsninger.

– Vi trenger nyskapende og modige kommuner for å skape arbeidsplasser, gode tjenester til innbyggerne og attraktive lokalsamfunn for fremtiden. Kanskje kan disse innovative ideene bidra til det, sier Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister (H).

Inviterer nye kommuner

Basert på de positive erfaringene fra innovasjonskonkurransen lanserer DOGA og Nordic Edge nå Gnist, ett nytt innovasjonsprogram som er særlig rettet mot distriktskommuner, men åpent for alle kommuner som er opptatt av å bygge gode lokalsamfunn.

– Gnist-programmet skal stimulere til nytenking og innovasjon for å løse konkrete samfunnsutfordringer. Vi tilbyr støtte og kompetanse gjennom hele prosessen for å fremme løsninger som bidrar til god stedsutvikling, mer attraktive lokalsamfunn og bærekraftig næringsutvikling i hele landet, sier Kock Hansen.

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at Norge trenger flere gode løsninger for steds- og næringsutvikling.

– Jeg har tro på at programmet kan bidra til å opprettholde og skape arbeidsplasser og gode steder å bo. Da trenger vi å tenke nytt om steds- og næringsutvikling, og finne frem til gode løsninger som kan tas i bruk i hele landet, sier Nybø.

Flere arbeidsplasser på øya

Ute i Nordsjøen, nesten to mil vest for Haugesund, ligger Utsira, landets minste kommune målt i innbyggertall. I likhet med mange andre småsteder er Utsira truet av fraflytting. Øya trenger flere arbeidsplasser og mer lokal verdiskaping.

Som svar på denne utfordringen har bergensbaserte Paraply Plan & Landskap satt sammen et tverrfaglig team bestående av blant annet arealplanleggere, landskapsarkitekter, marinbiologer og naturforvaltere. Sammen har de utformet prosjektet Siramat, som skal gi ny vind i seilene til den lille øykommunen.

– Vi har brukt mye tid på å snakke med politikere, kommuneansatte og innbyggere i Utsira. Det som gikk igjen er et behov for arbeidsplasser som ikke krever høy grad av spesialisering, og som passer til Utsiras identitet, forklarer by- og regionplanlegger Åsa Haaland i Paraply Plan & Landskap, som har utformet bidraget sammen med sin kollega, landskapsarkitekt Live Smelvær Høgelid, og en rekke forskjellige teammedlemmer og samarbeidspartnere.

Kjerneideen i konkurransebidraget Siramat er å legge til rette for klimavennlig og fremtidsrettet oppdrett av sjømat i Utsira. Rent konkret foreslår prosjektet at det satses på kamskjell, tare og havsalat, arter som krever begrensede investeringer i produksjonsmidler og som regnes som svært bærekraftige sammenlignet med mange andre arter. Et eget besøkssenter ved foredlingsanlegget skal gjøre produksjon til attraksjon og være med på å øke turismen til øya.

Et spark i baken

Prosjektleder Rune Solevåg i Utsira kommune forteller at konkurransen har vært et lite spark i baken.

– Det å få hjelp til å gjennomføre en nasjonal innovasjonskonkurranse er en fantastisk premie for små kommuner. Vi har fått tilgang til miljøer vi ikke normalt har kontakt med, og vi har begynt å ta tak i mulighetene som ligger i innovasjon og ny teknologi, sier han.

Solevåg roser Siramat for å representere noe håndfast som bygger på lokal identitet og historie.

– Vinnerkonseptet er knyttet til havet og sjømat, men samtidig med en god dose innovasjon, stedsutvikling og bærekraft. Næringsutvikling er risiko, men i røffe farvann midt i havet kan det også fort bli flere innovasjoner enn først tenkt. Vi gleder oss til å fortsette reisen, sier han.

Samler trådene på Norefjell

Går det an å klare seg i fjellheimen uten en bil som kan ta deg fram, tilbake og rundt omkring? Dét ønsket Krødsherad kommune, som rommer den populære reisedestinasjonen Norefjell, å få utredet. Vinnerbidraget, «Testarena Norefjell – Best uten bil», foreslår en sømløs reise fra hjem til hyttedør.

– Vi vet at 9 av 10 hytteturister tar med seg bilen fordi de trenger den til å reise rundt i lokalmiljøet. For eksempel trenger de å handle på matbutikken eller besøke en attraksjon. Derfor måtte vi legge opp til en mobilitetsløsning som ikke bare tar folk fram og tilbake, men også lar dem bevege seg rundt på destinasjonen, sier Magnar Totland, leder for fleksibel mobilitet i Vy-eide Go Mobile i Kristiansand.

Bestill en fjellbuss

Ryggraden i det tverrfaglige vinnerbidraget som mobilitetsselskapet har satt sammen med Sigdal Utvikling, Applied Autonomy og Vygruppen, er en fleksibel bestillingsbuss. Bussen binder sammen en lang rekke løse ender, som regionalt kollektivtilbud, Norefjellsekspressen, hyttegrender, hoteller, skianlegg, butikker og restauranter.

I tillegg legges det opp til sykkeldeling, bildeling og varelevering til hytta. En egen app skal være navet som sørger for at alle tilbudene er tilgjengelige på ett sted.

Når det kommer til hvordan prosjektet skal koordineres, gjennomføres og finansieres, bygger vinnerbidraget på kunnskap og metodikk hentet fra Testarena Kongsberg By&Lab.

– Vi skal bruke erfaringer og metoder fra dette suksessprosjektet for å etablere Norefjell som en attraktiv, nasjonal innovasjonsarena for skalering av mobilitetsløsninger som skal gjøre det enkelt for både tilreisende og fastboende å klare seg uten bil, sier Totland.

Konseptet legger opp til å utnytte en rekke fasiliteter som allerede eksisterer lokalt, som taxitilbud og sykkelutleie. Til og med den lokale skolebussen kan spille en viktig rolle i realiseringen av prosjektet.

Håper på rask oppstart

Prosjektleder Ellen Anne Bye i Krødsherad kommune forteller at Norefjell nå blir en testarena for pilotering og skalering av spennende løsninger som bygger på ny teknologi og åpne data. Hun forteller at det lenge har vært et ønske om å få til mer grønn mobilitet i Norefjell.

– Folk ringer oss og lurer på hvordan de skal komme seg opp på fjellet. Vi ser at vi har behov for et skikkelig løft, men vi har vært usikre på hvordan vi skulle angripe problemet. Denne innovasjonskonkurransen har vært en fantastisk reise, og gitt oss en unik mulighet til å jobbe med de fremste miljøene i landet. Dette er gull verdt for veien videre, sier hun.

Bye forteller at vinnerbidraget byr på en skalerbar og fleksibel løsning som også kan tilpasses andre distriktskommuner og reisedestinasjoner. Flere av disse sitter nå og følger med på det som skal skje på Norefjell, legger hun til.

– Prosjektet er veldig praktisk rettet, og lar oss komme raskt i gang med testing og piloter. Det legges opp til å bruke de ressursene vi allerede eier på en smartere måte, og nyvinningene vil komme både tilreisende og fastboende til gode, noe som er viktig for oss. Nå forventer vi en rask prosjektoppstart, sier Bye.

InnoMag gjør oppmerksom på at innholdet hovedsakelig er hentet fra Pressenytt.

Digital Covid-kampanje for å senke smittetallene

Det Trondheims-baserte selskapet, Ducky, har utviklet en digital kampanje for å motivere nordmenn til å følge myndighetenes smittevernråd. 

Da Covid rammet i februar i høst, ønsket Ducky å bidra i den store samfunns dugnaden. I hele vår har selskapet jobbet med å lage en digital kampanje for å engasjere enkeltmennesket til å følge myndighetenes smittevernråd.

– Vi ser nå at smitten er på frammarsj flere steder i landet og vi er svært glad for at vi nå kan tilby denne kampanjen. Vårt mål er bidra til at folk holder motivasjonen oppe til vi får en vaksine på plass, sier Marcus Hjelleset, styremedlem i Ducky. 

Vil motivere

Til vanlig arbeider Ducky for at verden skal nå klimamålene og har utviklet flere digitale kampanjer for å motivere enkeltmennesket til en mer bærekraftig livsstil. Det er denne digitale plattformen, som nå er skreddersydd for nettopp Covid-pandemien. 

– I denne kampanjen vil lag konkurrere mot hverandre i å leve i tråd med smittevernregler og samtidig være gode samfunnsborgere. For det er viktig at vi klarer å ta vare på hverandre i en tid hvor avstand er helt nødvendig, fortsetter Marcus.

Søker pilotbedrift

Ducky ser nå etter en bedrift som ønsker å teste ut det nye produktet, for deretter å få det ut i markedet så raskt som mulig.

– Vi håper at dette er noe som flere bedrifter ser nytten av og det er bare å ta kontakt på marcus@ducky.eco, oppfordrer han videre.

 

Vi gjør oppmerksom på at styremedlem i Ducky, Marcus Hjelleset, også er daglig leder i Inspirator AS som står bak nettstedet Innomag.no.

Klesgiganten Zalando går for gjenbruk!

Zalando, Europas ledende nettbaserte plattform for mote og livsstil, lanserte denne uken sin pre-owned-kategori for kjøp og bytte av brukte moteartikler. Klesgiganten ruller den nye gjenbrukstjenesten først ut i Tyskland og Spania, og vi nordmenn må vente. På sikt skal tjenesten gjøres tilgjengelig for millioner av kunder over hele Europa. 

– Interessen for gjenbruk er svært høy og økende – spesielt blant millenniumsgenerasjonen. Kundene mangler på samme tid en enkel og pålitelig tjeneste som kombinerer alt: Sømløs innbytte av produkter de ikke lenger ønsker å bruke, og en god handleopplevelse knyttet til brukte moteartikler på nett. Med lanseringen av Pre-owned er Zalando den første moteplattformen som tilbyr en enkel løsning for dette, og som tilpasser seg etter kundenes behov i større skala, sier Torben Hansen, VP for Pre-owned-kategorien i Zalando.

Plastfri emballasje, resirkulert papir og veldedige organisasjoner

Med denne gjenbrukstjenesten kan kunder enkelt bytte inn produktene sine direkte hos Zalando – uten å betale frakt. Den populære ønskelistefunksjonen er også oppdatert. Zalando vil også la kundene laste opp produkter de allerede har, selv om de er kjøpt et annet sted, for deretter å bytte dem inn i enten et gavekort på et representativt beløp til bruk hos Zalando, eller å støtte Røde Kors eller WeForest.

– Alle Pre-owned-produkter fra Zalando blir kvalitetssikret, slik at de igjen fremstår som attraktive for potensielle kjøpere. Her gjelder samme vilkår for frakt, betalingsalternativer og kostnadsfri retur som ellers på plattformen. I tråd med bærekraftmålene starter motegiganten med plastfri emballasje på samtlige ordre i Pre-owned-kategorien, og bruker i stedet resirkulert papir, utdyper Zalando-lederen.

Ønsker å heve kundeopplevelsen

– Millioner av kunder besøker allerede Zalando daglig for å hente inspirasjon og gode råd. Pre-owned-kategorien til Zalando er et av de viktigste tiltakene vi iverksetter for å heve kundeopplevelsen på plattformen, forteller Robert Gentz som er en av gründerne og direktør av Zalando.

Målet er å forlenge levetiden på 50 millioner produkter og redusere bruken av engangsplast innen 2023.

 

Om en forsinket sommer, solenergi og snøfnugg!

Joda, kalenderen avslører at det unektelig bærer mot vinter. De første høststormene har allerede blåst fra seg og vippet kanoer med skoleungdom rundt, men sommeren slår tilbake med en siste krampetrekning.

I alle fall her på Østlandet og denne helgen loves vi solenergi i strie strømmer og temperaturer på Østlandet over 20 grader, det vil jo i så fall være varmere enn de fleste opplevde i juli.

Varmt går det for seg også på Wall Street, der ukas ferske børsyndling med det vinterlige navnet Snowflake mer enn doblet seg i løpet av den første børsdagen. Programvareselskapet har bygget en databaseløsning som passer langt bedre for skyløsninger enn gamle storheter som Oracle og Sybase, og i løpet av uka har de hentet inn intet mindre enn 35 milliarder norske kroner. Til info tilsvarer det beløpet litt mer enn den samlede verdien av Aker konsernet som nå nærmer seg 180 år.

Ganske utrolig at slike verdier skal kunne oppstå over natten, ikke sant? Slikt tyder enten på dårlig håndverk fra verdens ledende finanselite eller euforiske tilstander. Vi som er gamle nok til å minnes 3Com som i ukene før Dotcom krasjet i 2001 skilte ut sitt datterselskap Palm og tok det på børs, for så å oppleve at datterselskapet i løpet av en uke var mer verdt enn morselskapet, begynner å kjenne på at noe er galt.Er det børsoppturens siste krampetrekning vi er vitne til?

Det er nesten så vi hører Alf Prøysen synge om at i Bakvendtland der går jo går allting an, – der stiger kursene på selskap som aldri har tjent en dollar og velgerne stemmer på en selvopptatt drittsekk med forblåst sveis og oppblåst ego.

Eufori eller idioti? Vanskelig å si, men når den eneste økonomiske teorien som gir mening er teorien om det finnes en enda større idiot der ute som er villig til å betale en enda høyere pris nærmer vi oss barndommens stollek – og vi minner om at før eller senere stopper musikken!

Siden vi er inne på Aker,  nevner vi Pareto’s oljekonferanse onsdag denne uken hvor journalistene flokket seg rundt en mediesky Røkke for å plukke opp eventuelle gullkorn, – og “fiskeren” skuffer sjelden.

Ukas sitat må være at Røkke ikke tror på spådommene om dommedag. «Slik jeg ser det, er Norge et godt sted å investere» sier han og spår at han neste år kommer med flere oppstartselskaper. Ingen skal ta fra Røkke at han er fremtidsoptimist, visjonær og tør å satse.

Tiden er inne til satse på digitaliseringen og fornybare konsepter, meldte han før han forsvant. Både Cognite og Aker Biomarine er for øvrig inne på listen over Norges 25 mest innovative i år. Du finner hele listen her.

Ukas andre høydepunkt her hjemme var nok Amesto Beyond, konferansen der famileselskapet Amesto ledet av Arild Spandow titter inn i krystallkula og spår om fremtiden. Open Innovation Lab of Norway og Innomag var i år partnere og konferansen ble en suksess, selv om alt foregikk virtuelt.

Posten Norge kommer for første gang med en frimerkeserie som hedrer våre fremste forskere og innovatører. Det applauderer vi! Kanskje det er Tone Wille’s frimerkesatsning som har medført at også Dagens Næringsliv er i ferd med å oppdage at det finnes mye spennende stoff blant landets mest innovative endringsagenter, enten de er gründere eller jobber med innovasjon i noen av Norges største virksomheter.

Dagens Næringsliv skal visstnok fremover satse på det området vi har brukt åtte år på å skrive om, men i stedet for å skjelve av skrekk i den forsinkede sommervarmen velger vi i stedet å gratulere DN med satsningen på innovasjonsstoff og tillater oss å ønske velkommen etter. Da vi for åtte år siden startet InnoMag, skyldtes det hovedsakelig at DN og andre norske aviser nektet å skrive om det vi syntes var mest interessant. De kalte det science fiction i de dager. Vi har for øvrig over 30 000 medlemmer som kan bekrefte at DN nok tenker riktig, dog ikke så raskt.

Ukas innovasjonsblomst går til Tone Wille i Posten Norge for frimerkeserien som hedrer innovatørene og endringsagentene blant oss og Kjell Inge Røkke for hans evne til å minne norske journalister på at livet nok går videre. Vi håper de deler blomsten med Amesto for deres Beyond konferanse som viser oss alle at fremtiden er et spennende sted!

Happy Friday!

Lanserer ny mastergrad i praktisk bærekraftig lederskap

Elin Nørve (t.v.), grunnlegger og CEO i Future Leaders Global, og Heidi Åberg, direktør arbeidsliv og innovasjon ved Høyskolen Kristiania, tenker avtalen er vinn-vinn. Foto: Jonatan Arvid Quintero

Timingen kunne ikke vært bedre. Som en respons på behovet for tydelig ledelse i en stadig mer innfløkt verden, lanserer Høyskolen Kristiania en særlig relevant mastergrad i praktisk lederskap. Med på laget er Future Leaders Global, som driller unge ledere i å tenke bærekraft i alt de gjør.

– Den pågående pandemien har vist oss det trykkende behovet for sterke ledere som er trent til å takle kompleksiteten i næringsliv, samfunn og miljø, samt evner å se dette i sammenheng.

Med vårt bidrag i Kristianias mastergrad utfordrer vi sammen de tradisjonelle og etablerte lederutdanningene for å oppnå presis dette, sier Elin Nørve, grunnlegger og CEO i Future Leaders Global.

Master i praktisk lederskap henvender seg til personer som søker lederroller i fremtidens komplekse verdensbilde, og som aktivt ønsker å bidra til en bærekraftig utvikling. Studieprogrammet kombinerer personlig selvutvikling med forskningsbasert lederutvikling, og er bygget på mange år med læringseksperimenter. Future Leaders Global bidrar med sin spisskompetanse på moderne lederutvikling, og hele programmet er tilrettelagt for talenter i fulltidsjobb.

Krever brutal ærlighet

– Ledelse er livslang læring og hardt arbeid. Det å utvikle seg som leder krever selvinnsikt, brutal ærlighet med seg selv, vilje til å jobbe med egne mønstre over tid, og evne til å ta inn ny kunnskap. Det er derfor ikke nok å gå på autopilot eller stole på medfødte eller innøvde evner, sier Tom Karp, professor i ledelse og endringsledelse ved Høyskolen Kristiania.

Karp er en av flere meritterte forskere og anerkjente forelesere som samles rundt denne mastergraden; Professor Arne Krokan (teknologi og samfunn), professor Bent Sofus Tranøy (statsvitenskap) og professor Nicholas Jonathan Ind (brand management). Tverrfagligheten blant foreleserne gjenspeiler kompleksiteten i fremtidens ledelse, som i økende grad forutsetter samfunns- og miljøforståelse.

Future Leaders er et av de største og raskest voksende lederutviklings-programmene for unge i Norden. Organisasjonen har allerede hatt over 150 profesjonelle gjennom sine corporate programmer hos store selskaper som DNB og Storebrand, og ca 2000 unge gjennom sitt åpne program, fordelt på seks land.

Forretningsmodellen er å tilby lederutdanning til selskaper som ønsker å bidra til en mer bærekraftig verden – gjennom å investere i ledere som er bevisste samfunnet og ansvaret som følger en leder. Her tenkes det trippel bunnlinje – people, planet, profit – en viktighet som fremkommer i FNs 17 bærekraftsmål.

Lederskap er et valg

– Vi er glade for å ha Future Leaders Global som bidragsytere i dette masterstudiet. Flere av Norges ledende bedrifter har hatt svært gode resultater i talentutviklingen de har gjort gjennom deres program. Sammen er vi nå klare til å ønske 25 motiverte og dedikerte individer velkommen til å jobbe hardt og påta seg morgendagens utfordringer, sier Heidi Åberg, direktør arbeidsliv og innovasjon, Høyskolen Kristiania.

Høyskolen Kristiania ble grunnlagt i 1914 og tilbyr utdanning i Oslo, Bergen og på nett. Våren 2020 opplevde høyskolen, i likhet med mange andre utdanningsinstitusjoner, rekordhøye søkertall. På landsbasis var økningen på 8,7 prosent, noe som vitner om at folk ønsker mer faglig tyngde i det som av mange oppleves som en usikker fremtid.

– Lederskap er ikke en rolle du får tildelt. Lederskap er et valg – det samme er ansvar. Vi forventer høy innsats av de som velger å søke dette masterprogrammet, avslutter Nørve om programmet som vil være samlingsbasert over tre år.

Oppstart er forventet i januar 2021. Les mer om masteren her.

NB! Deler av materialet er hentet fra en pressemelding fra Høyskolen Kristiania. 

Forskning, innovasjon og teknologi på nye frimerker

Forskning og innovasjon har gjennom generasjoner vært byggesteiner og drivkraft i Norge. Nå hedrer Posten norske gjennombrudd i en ny serie frimerker!

Hjerneforskning og ultralydteknologi for hjerteundersøkelser er tema for de to første frimerkene i Postens nye serie om forskning, innovasjon og teknologi.De nye frimerkene forteller om banebrytende norske forskningsresultater og skaper bevissthet omkring hva vitenskapelige fremskritt betyr.

Frimerkene er utviklet i samarbeid med Norges forskningsråd, og gir mye kunnskap på en liten flate. Ved å skanne QR-koden på frimerkene kommer du til en nettside hos Forskningsrådet hvor temaet og forskningen bak er forklart.

– Vi ønsker med denne frimerkeserien å løfte frem norske miljøer som er ledende innen forskning, innovasjon og teknologiutvikling på ulike felt, sier konsernsjef Tone Wille.

Hjerneceller og ultralydteknologi

De to første frimerkene har helse som tema. Det første viser det Nobelkomiteen kalte hjernens GPS da Edvard og May-Brit Moser fikk Nobelprisen i fysiologi og medisin. Frimerket viser rutenettverket av celler i hjernen som er avgjørende for evnen til å orientere seg.

Det andre frimerket viser ultralydteknologi for hjerteundersøkelser, som er utviklet av Bjørn Angelsen og Liv Kristin Hatle. Horten-firmaet Vingmed kom inn som samarbeidspartner på slutten av 1970-tallet for å videreutvikle teknologien.

En av landets mest innovative virksomheter

Tidligere i høst kåret Innovasjonsmagasinet Posten Norge AS til en av landets mest innovative virksomheter, og i fjorårets kåring gikk den 373 år gamle virksomheten helt til topps.

Frimerkene er beregnet på vanlige brev innenlands, med en verdi på 17 kroner. De er i salg fra 17. september.

Tjente 36 millioner kroner på utleie av privatbil i sommer

Foto: Nabobil.

Som følge av stengte grenser sørover i Europa har folk flest feriert i Norge i sommer. Det har vært god butikk for de som velger å leie ut bilen sin på bildelingstjenesten Nabobil. Utleiere over hele landet har samlet tjent 36 millioner kroner på å leie ut bilen sin til reiselystne nordmenn.

Nabobil med overskudd i juni, juli og august

Da koronapandemien gjorde det nødvendig å stenge ned landet mistet selskapet store deler av inntektsgrunnlaget sitt. Til gjengjeld har de gjort god butikk på stengte landegrenser i sommer. Da myndighetene i mai opphevet hytteforbudet og ga klarsignal for fritidsreiser i Norge hoppet det norske folk i bilene og Nabobil kan vise til rekordhøye bookingtall i sommer.

– Vi har hatt 25 000 leieforhold i 146 kommuner over hele landet, forteller daglig leder i Nabobil Even Heggernes.

Heggernes forteller at Nabobil som følge av dette for første gang tjent penger i alle de tre sommermånedene. Det har også vært en lønnsom affære for Nabobils mange utleiere.

– Fra juni til august har vi utbetalt 36 millioner kroner til utleiere over hele landet, sier Heggernes.

Fem år siden lansering

Den 8. september er det fem år siden Nabobil lanserte sin tjeneste i Norge. Med 200 000 gjennomførte leieforhold og over 7 000 biler til utleie har tjenesten fått fotfeste i det norske markedet. Det nå amerikanskeide selskapet har utbetalt 220 millioner kroner til utleierne siden oppstart i 2015.

Jakter på lønnsomhet

Nå er målet for 2021 lønnsomhet. Og med 7500 biler og over 85 000 aktive brukere mener Even Heggernes det er et realistisk mål.

– Pilene peker oppover og nye brukere strømmer til tjenesten hver dag. Med 700 biler som kan åpnes med appen i Oslo erfarer stadig flere at dette er den smarteste måten å holde bil på. I løpet av høsten ruller vi ut nøkkelfri åpningsteknologi i flere nye byer, noe som vil øke tilgjengeligheten på bil og gi brukerne en smidigere leieopplevelse også utenfor Oslo. Vi er optimistiske for framtiden og har en god plan for solid drift i året som kommer, avslutter Heggernes.

Pressemelding, Nabobil.

Om tragedier, komedier og tragikomiske grep

DIP

Denne uken startet en rettsak som daglig dekkes av et samlet pressekorps av årsaker som går oss hus forbi. Saken, som for oss virker mest som en privat tragedie males opp som et angrep på selve demokratiet. Bakgrunnen er et teaterstykke som angivelig vekket sterke følelser fordi det vises et bilde av huset til blant annet samboerparet Wara og Bertheussen. Forøvrig, ikke så ulikt hvordan vi alle kan se både huset i Vækerøveien og de fleste andre hus via www.1881.no eller Google Maps.

“Husbråket” har resultert i at justisministerens samboer står tiltalt for å ha angrepet demokratiet, intet mindre!

I realiteten beskyldes hun for å sjikanere sin egen samboer gjennom 25 år og Tybring-Gjedde ekteparet, og vi kan ikke forstå behovet for at dette teateret skal foregå i 10 samfulle uker. Vi lover våre lesere å ha fokus på langt viktigere og hyggeligere saker.

En gladsak som vi opplever som langt mer konstruktiv og kreativ er nyheten om at Kongsberg Innovasjon og det norske rådgivingsselskapet BDO teamer opp for å gi norske vekstskapere en dose økonomiske ferdigheter. Tilbudet har de kalt CFO Academy. Målet er å dyktiggjøre økosystemet utenfor Oslo og bidra til et konkret løft for vekstskapere i Viken regionen. Du kan lese saken her.

Christian Tybring- Gjedde har for øvrig også funnet det opportunt å nominere den hardtarbeidende amerikanske presidenten til Nobels fredspris, – og vi som trodde at norske politikere hadde lært å holde seg unna amerikanske valgkamper. For mange amerikanere er det et paradoks at nominasjonen kommer omtrent samtidig med at Donald benytter militære styrker for å «rydde opp» blant demonstranter som mener at også svarte liv bør telle. Det er gudskjelov 317 andre kandidater, så vi håper juryen finner mer verdige kandidater enn en president som har gjort mer for å splitte sitt folk enn noen tidligere president har klart. Vi frykter at hvis Donald skulle få Nobels fredspris så er prisen ødelagt for all fremtid. Denne frykten deler vi forøvrig med Mathilde Tybring-Gjedde, forslagsstillerens egen datter. Demokrati i praksis!

I USA har den tidligere Watergate journalisten Bob Woodward avslørt at han kommer med en ny bok der det fremkommer at Trump bevisst valgte å tone ned farene ved COVID 19 viruset i vinter, visstnok for å unngå panikk. Denne uken passerte USA 195 000 døde, – så mye for å tone ned problemet. Vi er usikre på om en presidents fremste oppgave bør være å late som om problemene ikke eksisterer, men vi innser jo at slikt kan ødelegge en god runde golf. Det kommer nemlig frem at presidenten har rukket å besøke sine kjære golfklubber mer enn 260 ganger, og at han jukser visstnok så mye at han har fått en egen bok om golfhistoriene. Boka heter “Commander in Cheat” og avslører at han spiller som han leder. Som en førsteklasses drittsekk, inkludert løgn på løgn og en forkjærlighet for å sparke andres baller bort. Når vi legger til at han har en lei tendens til å flytte sin egen ball når “det passer seg” forstår vi at mannen er totalt uegnet og som Mc Cains kampanjeleder sa det denne uken; USA’s desidert mest uegnede president noensinne. Hans golf relaterte kostnader har visstnok passert 1 milliard– og vi gjetter på at om dette er tragisk, komisk eller tragikomisk avhenger av hvilket pass du besitter. Vi synes synd på amerikanerne og minnes den lille store komikeren og showstjernen Sammy Davis jr som en dag spilte golf med en kollega og ble spurt hva hans handicap var.

Sammy rettet seg opp og svarte, – Spøker du med meg? Jeg er en enøyd neger som i tillegg er jøde – større handicap skal du vel lete lenge etter!

Dene uken kan du også lese mer om den spennende konferansen som The World Innovation Network arrangerer i Chicago fra 22. til 24. september, – og takket være samarbeidet med Open Innovation Lab of Norway kan vi tilby våre lesere en unik mulighet. Du kan lese mer om dette her.

Ukas innovasjonsblomst sendes Kongsberg Innovasjon, og vi håper de deler raust med sin makker BDO. I tillegg fortjener sørlandets innovative fyrtårn Agder Energi som gjør spennende innovative grep du kan lese mer om her blomster. De er herved avsendt.

Happy Friday!

Hvordan blir verden grønnere med IP?

De siste månedene har vært preget av avstand og frykt, og kampen mot Covid19-viruset har preget alles liv. På tross av den verdensomspennende krisen har også flere av samfunnets beste sider vist seg med full styrke. I tillegg til samarbeid og samhold har den uovertrufne menneskelige drivkraften til å overvinne motgang og å finne innovative løsninger på komplekse globale utfordringer virkelig kommet til syne.  

Vi i Bryn Aarflot har gjennom hele pandemiperioden opplevd henvendelser fra innovative bedrifter, der mange har lagt om driften og utviklet ny teknologi for å bidra i dugnaden mot pandemien. Likhetstegnet mellom disse bedriftene er høy grad av omstillingsevne, kreativitet og ikke minst pågangsmot. Det er spesielt gledelig å se at mange av de som har sikret seg eneretten til sine nye ideer faktisk kapitaliserer på sitt viktige bidrag i kampen mot viruset. 

Det er mange bedrifter som ikke har kunnet omstille sin drift, og som derfor har gått (og går) tunge tider i møte. Disse får naturligvis mye oppmerksomhet, og fortjener det i en fortvilende situasjon. Vi vil likevel i denne artikkelen fokusere på det innovative og positive vi har sett i de siste månedene, som vi kan ta med oss som inspirasjon i fortsettelsen. 

På mange måter har vi opplevd en helt spesiell og unik situasjon. Særlig positivt har det vært at myndigheter, industrien og akademia har stått samlet for å innovere oss ut av en krise vi nesten ikke har sett maken til i moderne tid.

Løsningen på pandemien har vist seg å blant annet ligge i samarbeid, kreativitet og den kollektive kunnskapen. Siden verdenssamfunnet innså hvilken risiko pandemien representerte er det nesten utrolig hva man har fått til. Nye sykehusbygninger ble reist på få dager i Kina, nye applikasjoner for smittevern ble skapt i Norge, vaksiner blir utviklet i rekordfart, skapelsen av nytt og effektivt smittevernsutstyr skjer over hele kloden – vi kan nevne i fleng. Selv om ikke samarbeidet har vært perfekt er det en stor forbedring i handlekraft og gjennomføringsevne på kryss av institusjoner, landegrenser og organisasjoner. 

For at et slikt samarbeid skal fungere er det prekært at man har IP-rettigheter, herunder særlig patenter og forretningshemmelighetsavtaler, på plass. Disse legger grunnlaget for et åpent, rettferdig og konstruktivt samarbeid. 

Om vi ikke var klar over det fra før, har det blitt svært tydelig at kollektivitet, innovasjon og nytenkning er nøkkelen for å løse våre største utfordringer. Vi håper at myndigheter, hjelpemiddelapparatet, IP-bransjen, industrien og akademia kan dra lærdom av dette når vi nå skal fortsette kampen mot vår største utfordring – klimakrisen.


Vi vet at det er et globalt voksende behov for energi, samtidig som det er et voksende behov for å minimere utslipp fra ikke-fornybare energikilder. Vi vet også at gode IP-systemer akselererer og insentiverer innovasjon, og gjennom denne innovasjonen vil vi kunne utvikle de energisystemene som kreves for å imøtekomme den økte etterspørselen, samtidig som vi reduserer klimagassutslipp og fremmer økonomisk vekst. Immaterialretten, og særlig patentretten, spiller derfor en viktig rolle i klimagassutfordringene ved å fungere som en incentivordning for innovative bedrifter til å satse på og investere i grønnere løsninger og alternativer. Men for å oppnå dette målet må vi handle nå. 

Vi må prioritere miljømessig bærekraft, og sikre at verdiene blir på skapernes hender. Hjelpemiddelapparatet og myndighetene må ikke bare nøye seg med å heie frem grønne løsninger, men også bidra konkret til at innovasjonene blir rettslig beskyttet. Det hjelper lite å gi støtte til teknologiutvikling som blir kopiert og utkonkurrert før den kommer på markedet. 

Videre må bedriftene selv sette seg inn i hvordan og hvorfor en må sikre sine immaterielle rettigheter. Vi opplever dessverre (men kanskje naturlig nok) at kunnskapen om IP er lavere enn kunnskapen om det tekniske området hvor man bedriver innovasjon. Mange er for eksempel ikke klar over hvor godt vern en forretningshemmelighet kan nyte etter norsk rett, eller hvor enkle og (av og til) kostnadsfrie grep som kreves for å stifte og bevare en enerett til en innovasjon. Selv om det virker paradoksalt kan altså hemmelighold på mange måter fremme samarbeid, ved at hemmeligholdsavtalene avklarer eierskap og rettigheter, samtidig som man vil kunne kapitalisere på ideen eller sikre dens rettigheter gjennom patentering på et senere tidspunkt.  

Vi håper at denne artikkelen kan bidra til at alle med tilknytning til norsk næringsliv reflekterer over hvilken rolle innovasjon og IP-rettigheter kan spille i å drive global fremgang, slik vi har sett under pandemien, og slik at vi sammen kan skape en grønnere fremtid.

Skrevet av Head of Legal i Bryn Aarflot Anne Wildeng, og advokatfullmektig Sebastian Stigar 

Agder Energi – sentral i grønn batterisatsning

Agder Energi's konsernsjef Steffen Syvertsen

– Vi må utnytte fortrinnene våre, slår Steffen Syvertsen, Agder Energis konsernsjef fast. 

Ren energi, kortreiste råvarer og tett kobling på Europa er avgjørende stikkord når Agder Energi tar initiativ til storsatsing med ny, grønn industri på Agder,

-Vi står overfor en overgang til lavutslippsamfunnet, som vil innebære en betydelig omveltning av samfunnet. I dette bildet er vi avhengig av å skape ny forretning og nye muligheter, både i eksisterende markeder og markeder vi ser komme. Dette mener vi er viktig, både for Agder Energi sin del, men også for Norge som nasjon.

Det er en engasjert konsernsjef som forklarer hvorfor konsernet som i mange år har bygget opp en betydelig innovasjonskraft forsterker den grønne satsningen.

-Vi mener at hvis vi får til verdikjeder innen batteriproduksjon vil dette skape nye, grønne arbeidsplasser og flere eksportbein å stå på for norsk økonomi. For oss handler det om å utnytte de fordelene vi har i et mulighetsvindu som vi ser nå, forklarer Steffen Syvertsen, kosnernsjef i Agder Energi.

Han viser til rapporten Grønne verdikjeder som NHO lanserte for kort tid siden, der batteri var ett av til sammen seks områder rapporten mente Norge burde satse på.

Sørlandet – godt egnet for ny industri

Før sommeren lanserte Agder Energi storsatsningen Morrow Batteries med blant andre Gjelsten og Bellona som investorer. Planene om en giga-battericellefabrikk lokalisert på Agder har siden lansering ført til en mobilisering som mangler sidestykke.

  • – Vi er imponert over det engasjementet som har vært siden juni. Det at vi har fått frem hele 19 tomter som egner seg for ny, grønn industri sier noe om viljen og engasjementet i regionen. Det er helt tydelig at ny industri er både villet og ønsket i Sør-Norge, sier Syvertsen.

Morrow har på mange måter blitt ansiktet på regionens fortrinn ved å blant annet få industriklare tomter tilgjengelig på rekordtid. Regionen, som fra før har en over 100 år lang og stolt historie innen verdensledende prosessindustri, kan nå skrive ny industrihistorie.

-Batteriproduksjon vil i løpet av kort tid vokse til å bli en ny global storindustri, med bilindustrien som de viktigste kundene. Her har vi på Agder et konkurransefortrinn. Vi har allerede prosessindustri i verdensklasse og vi ligger tett på de europeiske markedene. Men kanskje viktigst er at vi har landets største overskudd av fornybar energi, og kan skilte med stabil og trygg leveranse, forklarer Syvertsen.

Den europeiske bilindustrien har nærmest et umettelig behov for batterier

Markedet for elbiler er i ustoppelig vekst. IEA har anslått at antallet elbiler vil vokse med ca.1450% på ti år. Ifølge Sintef produseres 97% av alle elbilbatterier i Kina, Japan og Korea. EU og europeiske bilindustri er i en svært sårbar situasjon og vil raskest mulig bort fra avhengigheten av asiatiske batteriprodusenter. Europeisk bilindustri alene vil ha behov for flere titalls gigafabrikker innen 2040 og Norden er blinket ut som en ideell region for produksjon.

-For vi kommer til å trenge flere nye næringer, i tillegg til batteriproduksjon, for å ha noe å leve av i en fremtid der oljen blir gradvis mindre viktig for økonomien på Sørlandet og i Norge, sier Syvertsen.

Batterier er på ingen måte et nytt fenomen i Agder Energi

– Vi har lenge sett at batterier vil spille en sentral rolle i fremtidens kraftsystem, da de har den egenskapen å kunne tilføre mye strøm på kort tid og med rask responstid, skyter Svein Are Folgerø inn. Han er konserndirektør og har blant annet ansvar for de mer disruptive innovasjonsprosjektene i Agder Energi.

-I takt med økt elektrifisering kommer også økt forbruk, noe som setter strømnettet på prøve. I en rapport publisert i januar i fjor anslår Norges vassdrag- og energidirektorat at nettselskapene i Norge vil måtte investere for 135 milliarder kroner det neste tiåret. Den samfunnsøkonomiske gevinsten av å finne løsninger som unngår deler av disse investeringene vil potensielt være stor, legger han til.

-Vi har siden 2016 jobbet med å utvikle en plattform som legger til rette for smartere bruk av strømnettet. Vi er sikre på at fleksibilitet blir viktig, altså å tilpasse forbruk og produksjon når det er plass i strømnettet. Gode batterier er naturlignok en del av denne løsningen, smiler Folgerø.

Han sikter til utviklingen og etableringen av selskapet NODES, som enkelt forklart er en plattform som gjør det mulig å tilpasse produksjon og forbruk mellom ulike aktører.

Også det Agder Energi-eide selskapet Entelios i Tyskland har nesten uten at vi nordmenn har fått det med oss bygget en ledende posisjon innenfor sitt område. Som følge av mye uregulerbar strømproduksjon har landet behov for å raskt justere forbruket i takt med det som produseres.

-Entelios har noen av Tysklands største industri-aktører på kundelisten, og kan ved hjelp av egenutviklet teknologi stenge av deler av industriproduksjonen i løpet av få sekunder, utdyper Folgerø.

Dette er blitt kritisk viktig teknologi for Tyskland, og avgjørende for å holde strømnettet gående.

For få år siden kjøpte venture-selskapet til Agder Energi batteriteknologiselskapet ECO stor. Selskapet er blant de første i verden til å utvikle en bærekraftig løsning for å bruke brukte elbiler til energilagring.

-Dette er veldig spennende fordi denne teknologien understøtter en bærekraftig videreutnyttelse av bilbatterier, som vi vet markedet vil etterspørre om noen år. I tillegg bidrar løsningen til ECO Stor å få ned prisen på batterier, som inntil nå har vært en veldig høy terskel for mange, sier Folgerø.

ECO Stor sine energilagre blir allerede testet på skolebygg og kontorbygg i regionen. I tillegg skal de levere en container med bilbatterier i det Enovastøttede innovasjonsprosjektet Norflex, som nettopp handler om å utvikle fremtidens strømnett.

Terje Andersen, administrerende direktør i Morrow Batteries er på sin side imponert over mobiliseringen som har vært i Sør-Norge siden nyheten om batterifabrikken ble lansert i juni. Selskapet er nå i full gang med å gå gjennom forslagene, og forventer å presentere hvilke tilbydere som er valgt ut for videre dialog og forhandlinger i begynnelsen av oktober.

Etter planen skal styret i Morow bestemme seg for valg av tomt innen utgangen av året.

-Uavhengig av hvilken tomt vi velger vil ringvirkningene av en slik fabrikk være store for hele landsdelen, kommenterer Andersen.

Med sin over 100 år lange historie innen prosessindustri ligger mulighetene åpne for å skrive en ny industrihistorie på Agder.

Velkommen til «The Battery coast»

Store mengder fornybar strøm, nærhet til råvareleverandører og tett på de europeiske markedene er faktorer som gjør landsdelen spesielt interessant for ny industri. Fra Porsgrunn, med Herøya i spissen, i øst, til Lister-området i vest, finnes alt som skal til for å sørge for en effektiv og bærekraftig verdikjede innen batteri.

-Vi må synliggjøre de gode forutsetningene som faktisk finnes her. Hvis Norge og Agder vil så er Morrow bare starten på et nytt industrieventyr, sier Andersen, som ikke er fremmed for å invitere internasjonale interessenter til det han selv kaller for «the Battery coast».

 

BDO Norge og Kongsberg Innovasjon -sammen om CFO Startup Academy

Einar og Kåre i Kongsberg Innovasjons lokaler Foto: Ingvild Sedahl

-Målet er å dyktiggjøre økosystemet utenfor Oslo og bidra til et konkret løft for gründermiljøet i Viken. Norske vekstskapere trenger en dose økonomiske ferdigheter, – og vi tror det vil medføre at flere lykkes.

Det er ingen tvil om at Einar Eilertsen, direktør for inkubasjon og investeringer i Kongsberg Innovasjon brenner for temaet. Sammen med Kåre Rødssæteren, partner- og regionleder i BDO Buskerud er de to hjernene bak CFO Startup Academy, et nytt tilbud til vekstskapere i Viken regionen.

Allerede 15. og 23. september går de i gang med utdanningsprogrammet CFO Startup Academy. Programmet skal gi nyttig kunnskap og bygge økonomiske ferdigheter hos startups og tidligfasebedrifter og henvender seg til gründere i Viken og spesielt i Drammensområdet.

-Ideen kommer opprinnelig fra Trondheim og når sant skal sies er vi mindre opptatt av hvor hovedkontoret måtte ligge, og langt mer opptatt av å styrke økosystemet også utenfor Oslo, sier Einar og fortsetter

-Både Drammensområdet spesielt og Vikenregionen ønsker å utvikle flere private arbeidsplasser og intet er vel bedre enn at dyktige endringsagenter får litt hjelp på veien. Det er gode vilkår for vekstskapere både i Kongsberg og i Drammen.

InnoMag er nyskjerrig av natur og spør om hvorfor fokuset ligger på CFO-rollen…

-Grunnen til at CFO Startup Academy er først ut, er fordi vi ser at mange gründere har et behov for å bli bedre på økonomiske betraktninger og grep som skaper økt trygghet både hos medarbeidere, kunder og ikke minst investorer, legger Kåre fra BDO til. Vårt fortrinn er at vi er et norsk selskap med hovedfokus på SMB-markedet. Våre kunder er alt fra små og mellomstore bedrifter, til store konsern i både offentlig og privat sektor. Vi ønsker å være med å skape levedyktige vekstvirksomheter, og være en aktør som bidrar til å styrke Drammensregionen.

BDO er et internasjonalt rådgivnings- og revisjonsselskap som i motsetning til flere av de største har kontorer over hele landet og etdypt fotfeste i norsk samfunns- og næringsliv.

Einar legger kjapt til at en viktig grunn til å bygge CFO kompetanse skyldes svaret på det spørsmålet Kongsberg Innovasjon har stilt seg; Hvor stopper det for norske vekstskapere, – og svaret har sjelden vært mangelfull teknologiforståelse, snarere manglende forståelse for gode nåverdibetraktninger.

Dere er ikke redd for å gjøre gode angrepsspillere til keepere da?

-Nei, tvert imot tror vi at økt kompetanse hos vekstskaperne vil bidra til bedre angrep og flere mål. Programmet inkluderer derfor også kompetansetilførsel fra både DNB og SANDS og vi oppfordrer dyktige vekstskapere til å melde seg på. Selvsagt er også Oslo-gründere velkomne smiler de til oss via skjermen.

-For BDO er det viktig å gå sammen med et så sterkt innovatørmiljø som Kongsberg Innovasjon og vi synes det finnes utrolig mye god kompetanse på aksen mellom Kongsberg, Drammen og inn i retning Asker. Dette er kompetanse som grundere fra hele landet vil kunne ha glede av, avslutter Einar.

Du kan lese mer om programmet her.

 

Nye grep fra Brønnøysund

 – Mulighetsrommet har aldri vært større enn i dag, og det samme gjelder nok behovet for bedre fellesløsninger.

Det er Andreas Hamnes, seniorrådgiver og endringsagent par excellence i Brønnøysundregistrene som sier dette når vi spør hva som har skjedd siden Altinn flyttet over til Digitaliseringsdirektoratet 1. januar i år.

 – Altinn ble opprettet i 2000 og som 20 åringer flest var tiden inne for å flytte hjemmefra. Det som er igjen er mange gode minner, enda mer nyttig erfaring og en forståelse for at offentlige dataregistre og felles datakataloger representerer betydelige verdier når de tilgjengeliggjøres på brukervennlig vis, fortsetter han. 

Vi er på digitalt besøk hos Brønnøysundregistrene som i mange år har vært en offentlig spydspiss innovasjonsmessig, – og etaten med hovedkontor i Brønnøysund, avdeling i Narvik og distriktskontor i Oslo har pirret vår nysgjerrighet. Forsvant Altinn med innovasjonskraften eller har de nye spennende innovasjonsprosjekter på gang?

I tillegg til Andreas Hamnes stiller seniorrådgiver Steinar Skagemo og fagdirektør David Norheim og samtalen går lett og ledig via Teams om hvilke verdier som ligger i data som nyttiggjøres.

 – Jeg tror ingen slår oss på samfunnssentrale innovasjonsprosjekter og jeg er stolt over å få lov til å jobbe i et miljø som bidrar så positivt for så mange, smiler Andreas og fortsetter, 

 – Vår rolle er tydelig, vi skal være næringslivets koordinator i møtet med offentlige registre og jobben er å forenkle, fornye og forbedre brukeropplevelsen. Du må huske på at hvert år startes over 50 000 norske virksomheter. Det er ikke småbeløp vi sparer på vegne av norske virksomheter og fellesskapet gjennom året. 

The value of making financial data available to Nordic SMEs is estimated to be approx. 25-27 billion Euros yearly from 2027. Estimated by Ernst & Young

Steinar peker på at et estimat fra EY skisserer den årlige verdien for nordiske SMB virksomheter til å ligge i området 250 milliarder norske kroner i 2027 og forteller om Nordic Smart Government prosjektet som Brønnøysundregistrene har vært initiativtaker til. Vi forstår at hovedtanken er å legge til rette for å kunne snu behovet for arbeidskrevende rapportering til i stedet å legge til rette for at myndighetene og andre kan hente det de trenger.

Norske og nordiske små og mellomstore (SMB) virksomheter utnytter fortsatt ikke de digitale mulighetene som dagens digitale registerløsninger åpner opp for, og dette prosjektet vil være et langt skritt i riktig retning. Ikke bare vil brukerne spare tid, de vil også kunne bruke systemet til å finne ut om en forretningspartner er til å stole på, skaffe kapital raskere og billigere enn i dag og enklere ekspandere til nye markeder.

 – Dagens utfordring er at for mange transaksjoner fortsatt håndteres via papirdokumenter, mange sliter med gamle systemer som ikke kan utveksle data, og det skal heller ikke stikkes under en stol at offentlig sektor tradisjonelt har vært for glad i å utvikle isolerte siloløsninger. Dette har selvsagt gjort det vanskeligere å koordinere og virkelig forenkle de grunnleggende forretningsadministrasjonsprosessene, forklarer Steinar oss.

 – Du kan godt si at det er bygget en plattform for samarbeid i offentlig sektor og med privat sektor som blant annet bygger på en gjensidig forståelse for at gevinster må komme hos alle. Samarbeidet skaper en tillit aktørene imellom og reduserer formalismen. Hverken gevinstene fra DSOP eller vårens koronabetalingsløsning ville vært mulig uten gjensidig tillit og våre sentrale komponenter. Det er tross alt mennesker som samarbeider, legger David Norheim til.

Siden vi er inne på koronapandemien, i hvilken grad har dette skapt utfordringer for dere?

 – Krisen har åpenbart skapt en rekke problemer, men vi ser også at en del virksomheter nå er mer proaktive og vi opplever også at Norge som nasjon har omfavnet smarte digitale løsninger på et helt annet vis enn tidligere så kanskje de har rett som hevder at vi kanskje har tapt et år omsetningsmessig, men vunnet minst et år i digital modenhet, sier Andreas. Han legger smilende til:

 – Brønnøysundregistrene har en sentral rolle i flere av de livshendelsene som ligger til grunn for regjeringens nye helhetlige tjenestestrategi, – og for alle som går med planer om å starte og drive en bedrift eller en frivillig organisasjon er innovasjonsarbeidet vi for tiden vi driver når det gjelder digital selskapsetablering svært viktig, men dette må vi få lov til å komme tilbake til. 

I og med at dere jobber på tvers av tradisjonell silotenkning, – i hvilken grad opplever dere at vi i Norge har nasjonale fordeler dere kan spille på?

 – En norsk og nordisk konkurransefordel er vår høye grad av tillit, men tillit er en skjør verdi som må forvaltes klokt, – og det krever selvsagt at de få som utnytter systemene på bekostning av de mange må avsløres og tas. Her jobber vi tett sammen med blant annet Skatteetaten. Blant annet utvikler vi sammen et rammeverk for deling av opplysninger som viser at en virksomhet er seriøs for bl.a. å bekjempe arbeidslivskriminalitet.     

Er det andre godbiter vi endringsagenter bør være informert om at dere er i gang med?

 – Det kanskje mest spennende vi holder på med for tiden ligger kanskje i våre plattforminnovasjoner. Vi kaller det OPS – offentlig- privat samarbeid og har valgt en sektor tilnærming. I første omgang er det finanssektoren med DSOP, bygg og anleggsektoren, havbruk og jordbrukssektoren vi har kommet lengst med.

Vi er vant til å ligge langt fremme og er også i gang med et spennende blokk-kjedeinitiativ, en distribuert aksjeeierbok, med mål om å bygge forståelse rundt teknologien og de mulighetene det gir. Vi ser det er mulig å bygge åpne, offentlige registre der publikum i større grad kan bruke dataene som om de var sine egne uten en «spagetti» av API’er. 

Helt til slutt, har dere tre gode råd å dele med våre lesere?

 – Ja, det første rådet er å sette dine data i arbeid, selv om verdien ikke er åpenbar fra dag èn er det ofte mye verdi å hente ut fra intelligente måter å sammenstille data på. Det andre rådet er å jobbe sammen med ledelsen. For oss i Brønnøysundregistrene er det av avgjørende betydning at vi har en toppleder i Lars Peder Brekk som er trygg nok til å la oss innovatører teste ut også ting som ligger utenfor boksen. Det tredje og siste rådet er å spille på pågangsmotet til unge sultne medarbeidere, gi de plass og muligheten til å bidra. 

Vår tilmålte tid er ute, men de fortsetter å nevne spennende prosjekter, – og det slår meg at vi nok kommer til å høre mer fra Brønnøysundregistrene i løpet av høsten.

 

Vi gjør oppmerksom på at dette er en sponset artikkel som en del av Inspirator Partner Programmet.

Tunnelsyn ødelegger store verdier

 – Norske vekstvirksomheter sløser bort verdiskapningsmuligheter, de prater for mye og gjør for lite!

Det er den erfarne bedriftslederen og innovasjonsveilederen Øystein Bredal-Thorsen som er Norgessjef i GrowthWheel Norge AS som hevder dette og han følger opp med følgende kraftsalve;

 – Det kryr av bedrifter som holder på med innavl av egne oppfatninger og ser seg blinde på nærliggende problemer uten å oppdage mulighetene som ligger bak. I stedet burde de hentet inn gode veiledere med et eksternt perspektiv og gode sjekklister som sikrer mindre preik og mer verdiskapning, fortsetter en frustrert Bredal-Thorsen som sliter med å forstå hvorfor hardt arbeidende vekstledere ikke vil sitt eget beste.

Gode veiledere utgjør en forskjell, og den er dessverre grovt undervurdert, særlig i virksomheter som trenger det mest, sier Øystein Bredal-Thorsen i GrowthWheel

 – I tillegg til dette tunnelsynet er det dessverre alt for ofte en kultur for omkamper, utsettelser, prat uten avgjørelser og mangelfull oppfølging av avtaler og tidsfrister. Alt dette står i motsats til vårt felles ønske om verdiskaping, hvor noen land det er naturlig å sammenligne oss med gjør det vesentlig bedre, sier Øystein på utpust.

GrowthWheel AS er den norske delen av et globalt crowdsourcingselskap som opprinnelig ble startet i Danmark tilbake i 2005. Bakgrunnen var at grunnleggeren David Madie oppdaget at mange av vekstlederne overalt slet med de samme utfordringene, – og hans sjekklister ble etterhvert svært ettertraktet. 

Løsningen er i bunn og grunn en rekke digitale sjekklister i form av en verktøykasse for de fire arbeidsområdene enhver leder må bale med, – man må starte, vokse, transformere og videreutvikle på måter som skaper resultater. Det var likevel først når han digitaliserte løsningen og tilbød andre veiledere å bruke hans sjekklister at det tok av. I 2020 benyttes den digitale løsningen i mer enn 59 land av over 100.000 vekstvirksomheter i alle livsfaser, og flere enn 3.500 er sertifiserte GrowthWheel konsulenter.

På Innovasjonsdagen 2020 den 17. november er grunnlegger og CEO av GrowthWheel, David Madiè sammen med Øystein Bredal-Thorsen, Norgessjefen i GrowthWheel blant årets hovedforedragsholdere og de vil i innlegget gå nærmere inn på «Smart deling av egnet medisin»

InnoMag tok en kort prat med de to travle forretnings-veilederne og fikk høre mer om verktøyet som har blitt en suksess i mange land, men som fortsatt er relativt ukjent i Norge.

 – Et av de største hindrene for videre vekst og verdiskaping er manglende eksekvering. GrowthWheel er rett og slett et verktøy som strukturerer arbeidet og forenkler prosessen med å gjennomføre tiltak. Kall det gjerne et «Business Advicery System» for ale typer virksomheter i alle faser, forklarer David og Øystein oss via Zoom.

 – I Norge har viktige aktører som Kongsberg Innovasjon og mange av Næringshagene og Inkubatorer innenfor SIVA benyttet løsningen til å bistå sine kunder, – og tilbakemeldingene vi har fått er svært gode. Litt enkelt sagt sparer våre sjekklister kundene fra unødvendig vingling og sikrer økt eksekvering og verdiskapning, supplerer Bredal-Thorsen.

Foto: Sitat fra Kongsberg Innovasjon

Midt i Koronapandemien gikk Øystein og hans danske samarbeidspartner David ut med gratis tilgang til verktøyet «Veksthjulet for Krisestyring» som er utviklet i samarbeid med 15-20 erfarne Early Warning-konsulenter i EU. For eksempel har vanskelige temaer som reforhandling av avtaler og måter å forbedre kortsiktig og langsiktig gjeld og forpliktelser fått sine egne sjekklister.    

 – Det er hyggelig å kunne hjelpe til i en krisetid med et praktisk rettet verktøy som gjør det litt lettere å være leder i en tøff tid. Løsningen er gratis og vi går gjennom denne i et webinar den 19. september, – i denne dugnaden gjelder det å stille opp for å sikre fremtidens vekstvinnere, utdyper Øystein.

Avslutningsvis spør vi de to erfarne veilederne hvilke tre grep de ville anbefale en vekstleder å fokusere på denne høsten og svaret kommer uten nøling…

  1. Finn tre fokusområder for vekst
  2. Fatt tre avgjørelser for hvert enkelt område
  3. Beslutt tre konkrete tiltak pr avgjørelse som skal være gjort innen 20. desember

Du kan delta på et gratis webinar om GrowthWheel her.

Om åpenhet, åpne bakdører og åpen innovasjon!

Så var høsten her, og normalt ville mange av oss løpt fra møte til møte kun avløst av enkelte konferanser og seminarer. I stedet sjonglerer vi mellom Zoom og Teams-møter mens vi febrilsk forsøker å levere som om Corona fortsatt var en øl og kontoret fortsatt var et sted medarbeidere møttes.

En av verdens klokeste investorer, – og derfor også en av de rikeste, fylte denne uken 90 år og ble feiret med Cola og pølser badet i Heinz Ketchup. Warren Buffett  er ikke som andre milliardærer. Mannen har på mange måter blitt en levende legende. Hans årsmøter i Oklahoma samler 30 000 og er rene vekkelsesmøtene, bortsett fra at Warren Buffett ikke taler i tunger. I stedet øser Coca Cola’s største aksjonær av sin visdom og serverer gull til alle som lytter.

En vintage Buffett kommentar om markedene som har en tendens til å gå på opp og ned; Det er når tidevannet synker at du ser hvem som svømmer nakne!

Ukens høydepunkt for oss endringsagenter er den økende interessen vi nå ser rundt innovasjonssystemer og behovet for å måle både ressursbruk og effekter. Medlemmene i Open Innovation Lab of Norway brukte tid på temaet på sitt medlemstreff tirsdag. Onsdag morgen inviterte Standard Norge og SINTEF til en meget interessant digital åpen frokost der temaet var innovasjon som middel for å lykkes med sirkulærøkonomiske grep. Over 300 deltagere fikk servert flotte innlegg og forlot Teams-møtet langt bedre informert enn da de logget seg på.

Stortinget som fortsatt har sommerferie har også vist seg vel åpne, og visstnok har de fått ubudne gjester som har logget seg på. I 2020 bør det egentlig ikke skape overskrifter at hackere forsøker seg og det skremmer litt når Bente Hoff, avdelingsdirektør for Nasjonalt cybersikkerhetssenter i Nasjonal sikkerhetsmyndighet på NRK’s Dagsnytt 18 peker på at problemet er at digitaliseringen har kommet for raskt på oss. Med tanke på at Thomas Hysing og hans team bygget Nusse, Norges første datamaskin allerede i 1954 skulle vi tro at digitaliseringen slett ikke bør kunne oppfattes som en dagsfersk greie som burde overraske landets ledende hackerjegere.

Det minner oss om undersøkelsen som ble foretatt på travle Canary Wharf i London i 2014. Testen bestod i at for å få tilgang til et trådløst nettverket måtte man akseptere å gi fra seg sitt førstefødte barn. Man skulle jo tro at dette ville hindre de fleste fra å logge seg på, men etter at seks personer i løpet av kort tid klikket “JA”, ble eksperimentet avsluttet og finske F-Secure som sponset testen gikk ut offentlig og sa at siden det var en test ville de returnere barna til sine rettmessige foreldre, – til tross for at kontrakten de hadde signert var juridisk bindende. Som de la til i et intervju med TIME magazine; «selv om kontrakten er juridisk bindende er det sosialt ikke regnet som god tone å selge barn for å få tilgang til gratis tjenester».

Det faktum at vi er i september pleier også å bety at verdens mest verdifulle selskap snart lanserer nye produkter, og selv om eventet i år vil være virtuelt forteller ryktene at Apple snart vil lansere to til fire nye mobiltelefoner. Hemmeligholdet og sikkerhetsopplegget rundt Apple’s lanseringer ville vekket misunnelse hos Stortingets sikkerhetsstab,- og nærmer seg opplegget rundt Tom Cruise som i følge ryktene i disse dager gjør seg klar for å kjøre motorsykkel utfor kanten av det populære basehoppfjellet Helsetkopen i Stranda kommune i Møre og Romsdal. Det kaller vi åpen innstilling til å velge nye veier. Er du i nærheten er det bare å se opp for fallende motorsykler. Så er det bare å håpe at vi denne gangen får litt Norgesreklame for millionene, – forrige gang flyttet produsentene likegodt hele Prekestolen til Kashmir i India.

Ukas innovasjonsblomst sendes til Standard Norge og SINTEF og deles med 90 årige Warren Buffett, – fordi de deler kunnskap på inspirerende vis!

Happy Friday!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...