Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Nofima-sjefen: – Norge har potensial for å bli en ledende sjømatnasjon

Foto @ Audun Iversen/Nofima

– Det er allikevel noen forutsetninger som må på plass først. Det er ikke gjort over natten å fylle en stor visjon, påpeker leder for Europas største næringsrettede forskningsinstitusjon, Øyvind Fylling-Jensen.

Navn og alder: Øyvind Fylling-Jensen (60)
Stilling: Administrerende direktør i Nofima AS
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): En god komfyr til matlaging
Dine tre favorittapper: SAS, Flightradar24 og Marine Traffic
Beskriv deg selv med tre ord: Engasjert, vitebegjærlig og humoristisk
Nevn én «funfact” få vet om deg: Jeg har en samling på over 250 nøkkelkort fra forskjellige hoteller rundt om i verden på kontoret
Hvordan kobler du av om vinteren? Samvær med gode venner, en god bok, og en fin reise sammen med min kone.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg er kunnskapssøkende og interessert i hva medarbeiderne holder på med, på tvers av fag, funksjoner og avdelinger. Jeg leser en god del, både om ting som angår jobben og samfunnet for øvrig, og det er viktig for meg å se ting i sammenheng. Jeg tror at dette gir bedre grunnlag for gode diskusjoner og bedre beslutninger for hele selskapet.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Man kan aldri bli utlært og en stadig søken etter informasjon og kunnskap omkring samfunnsutfordringene nasjonalt og internasjonalt er viktig for å forstå hvorfor ting endrer seg. Enda viktigere er det å kunne sette disse signalene om til handling i egen virksomhet. Som leder må jeg dele kunnskapen og oppfordre mine medarbeidere til å gjøre det samme. Dette gir og skaper inspirasjon til å fortsette med endring.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Som leder er det viktig å ha et bredt kunnskapstilfang. Lese, lytte og lære. Jeg henter informasjon fra andre bedrifter, ledere, og samtaler med egne medarbeidere. I tillegg mener jeg det er viktig å ha interesse for både samfunnsliv og politikk for å forstå hva som vil påvirke vår fremtid. Vi lever i en såkalt VUCA (Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous) verden, der samfunnet og bedriftenes evne til omstilling i økende grad blir satt på prøve. Det blir under slike omstendigheter for snevert å hente informasjon fra få kilder.

Hvordan ser Nofima ut i 2020?

– Nofima vil være enda mer internasjonalt orientert enn vi er i dag. I tillegg vil Nofima om få år være en organisasjon som leverer forskning av høy internasjonal kvalitet, samtidig som den leverer og implementerer forskningsbasert kunnskap i bedriftene enda bedre enn vi gjør i dag.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Nofima?

– I ledelsen vil jeg si at vi ligger på 8-9. Vi ser utfordringene og arbeider målrettet med å skape en innovasjonskultur i hele selskapet. Nofima driver og har drevet med innovasjon i mange år, men har manglet en overordnet innovasjonsstrategi. Derfor har vi begynt på en «reise» i organisasjonen, der målet er at vi i løpet av 2017 skal kunne si at innovasjon er strategisk godt forankret i hele virksomheten.

Ifølge FN må vi produsere 60 % mer mat innen 2050, hvis vi skal kunne brødfø de estimerte 9 milliardene vi kommer til å være på jorden. Samtidig øker klimaproblemene som igjen truer matsikkerheten i verden. Hvilke tiltak/løsninger ser du for deg kan tas i bruk for å løse dette problemet?

– Dette er en viktig og kompleks problemstilling. Utfordringer knyttet til matsikkerhet er forskjellig fra geografisk og økonomisk ståsted. I utviklingsland er det viktig å sikre at maten som produseres kommer frem til forbrukerne med bedre infrastruktur for å redusere svinn. I den vestlige verden er det viktig å redusere matsvinn. Videre er det viktig å se matproduksjon i et sirkulært perspektiv, der det som er avfall fra én produksjonsform danner grunnlag for nye verdikjeder og nye produkter.

– Landbasert matproduksjon har vist en formidabel produksjonsvekst de siste femti årene. Selv om befolkningen har doblet seg siden 1960, har produktiviteten i landarealene økt 2,5 ganger, med kun 12 prosent økning i dyrkbart areal. Utfordringen i et matsikkerhetsperspektiv ligger i at vi får større arealer som påvirkes av ekstremvær (tørke, flom) og at klimapåvirkningene som følge av rydding av nye landbruksarealer i et langsiktig klimaperspektiv er ukjent. I tillegg kommer utfordringene knyttet til tilgangen på rent vann i områder med høy befolkningsvekst. Løsninger må derfor finnes på flere plan, både geopolitisk og forskningsfaglig. Tverrfaglig problemtilnærming, der forskere snakker sammen på tvers av faggrenser er en viktig del av løsningen. I tillegg kommer behovet for utdannelse og opplæring. Skal vi få til en samfunnsendring må dette skje gjennom kunnskap.

Hva mener du er de største utfordringene for norsk matindustri i dag?

– Utfordringen ligger nok mange ganger i det å greie omstillingen fra å lage det man alltid har laget til å lage noe helt nytt, uten at ideene drepes i startfasen.

– I et overordnet perspektiv er en del utfordringer knyttet til de store endringene i forbrukernes forventninger og krav til matindustrien. De unge forbrukerne, som for eksempel «tusenårsgenerasjonen» (Millenials), ønsker sunn og naturlig produsert mat, helst fri for tilsetningsstoffer. Industrien må gjenvinne forbrukernes tillit om at industriell mat også er sunt og at industrielt produsert mat er bra både for mattryggheten og helsen. I tillegg til å redusere sukker, fett og salt, må industrien kommunisere bedre om hvordan maten produseres.

– Det er også muligheter for matindustrien. Vi har en befolkning som blir eldre og har andre behov enn de unge, både når det gjelder smak, proteininnhold, konsistens og emballering. En økende gruppe forbrukere ønsker vegetabilske eller vegan produkter, eller produkter som er minimalt prosessert. Her har industrien og dagligvarehandelen en viktig rolle ved å gjøre slike produkter mer tilgjengelig.

Har du noen tips til hvilke områder norske entreprenører innenfor matindustrien burde fokusere mest på fremover (Hvor er mulighetene/potensialet størst/minst)?

– Mitt råd til gründere, er å bruke tid på å forstå hvorfor din idé er så god, hvorfor noen skal kjøpe den og kartlegge kundenes betalingsvilje. En megatrend innenfor matindustrien er helse, en annen er mat produsert av naturlige råvarer med høyt næringsinnhold uten tilsetningsstoffer. Dette kan være områder med stort potensial. Entreprenørene må bruke tid på se hvordan deres løsninger skal produseres og distribueres. Og ikke minst snakke med forskere som kan bistå med praktisk forskningsbasert problemløsning. Vi i Nofima driver med dette hver dag. Vi hjelper både store og små innovatører og entreprenører.

Innovasjon Norge har utpekt havrommet som én av seks områder norsk næringsliv burde satse på fremover. Har Norge et potensiale til å bli en av verdens ledende sjømatnasjoner tror du? Hvilke tiltak må i så fall til for å komme dit?

– Jeg vil svare et ubetinget JA på spørsmålet om Norge har potensial for å bli en ledende sjømatnasjon. Det er allikevel noen forutsetninger som må på plass. Vi må ha et forutsigbart rammeverk for forvaltning og et næringsliv som sikrer samfunnets evne til å skape økonomisk vekst og arbeidsplasser, samtidig som vi ivaretar klima og miljø. For å ta vare på de ressursene i havet må Norge være et foregangsland når det gjelder forvaltning og tiltak for å redusere forsøpling i havet. Plastproblematikken i verdenshavene er et eksempel på dette.

– I et bredere perspektiv er det viktig å utnytte havets ressurser som proteinkilde for humant konsum. Kun 2-3 prosent av den globale matproduksjonen kommer fra havet. Dette vil øke i årene fremover, enten i form av høsting av nye ressurser eller ved hjelp av akvakultur, og her ligger våre muligheter. Norge har et havareal som er fem-seks ganger større enn landarealet og mulighetsrommet beskrives blant annet i regjeringens nye havstrategi: «Ny vekst, stolt historie» og i OECDs rapport: «The Ocean Economy in 2030».

– Vi må ha fokus på at alt vi høster fra havet skal brukes, enten direkte som mat eller som råstoff for nye verdikjeder. Dette vil kreve at Norge har en strategi som følges opp med satsinger som strekker seg fra utdanning, forskning, pilotering og bedriftsetablering, og en tverrpolitisk satsing som står seg over tid. Det er ikke gjort over natten å fylle en stor visjon.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er født optimist. Glasset med olje er halv-tomt, men glasset med muligheter er halv-fullt. Vi har et høyt kunnskapsnivå, godt med naturressurser, god teknologibase og en vilje til endring. Jeg tror vi skal greie oss.

– Vi må ta inn over oss at endringene kan føre til at noen må flytte, at nye arbeidsplasser skapes i andre områder enn der folk bor i dag, og at noen arbeidsplasser vil forsvinne. Digitalisering, robotisering og automatisering vil sette andre krav til arbeidskraften i fremtiden, noe som igjen setter krav til skoler og utdanningssystemer. Videre må vi satse mer på forskning innen områder som kan skape ny virksomhet, for eksempel innen havbaserte næringer. Da må det også bygges pilotanlegg og barrierer som hindrer nyskaping må bort. Det må være attraktivt å investere i nye muligheter.

– Og et siste hjertesukk, det må skapes en tverrpolitisk enighet om at fremtidens Norge bygges på de tre pilarene i bærekraftbegrepet: sosial-, økonomisk- og miljømessig bærekraft. Forsvinner én av pilarene så velter hele huset.

Ukens lederkommentar: – det våres både i Lahti, for kongehuset og på innobørs

Hvorfor er ikke Petter Northug best når det gjelder lenger?Hvorfor er ikke de store musikkforlagene ledende på musikkstrømming? Og hvorfor regjerer ikke Kodak-markedet for digitale kameraer – tross alt så var det jo de som fant opp herligheten, ikke sant?

Svaret er enkelt, de ble for arrogante, sov for lenge i timen og innså ikke hvor raskt nye teknologiske muligheter endret hva som var mulig. Vi vil se det samme skje i enhver bransje, store aktører som tror plassen på toppen av næringspyramiden er trygg, vil ubønnhørlig erstattes av nye innovative aktører som innser verdien av ny teknologi.

De siste 20 årene har jeg årlig investert en hektisk uke i Silicon Valley sammen med norske ledere, og etter årets tur står det klart og tydelig for oss 25 som var med at teknologi og smarte programvare-algoritmer, såkalt kunstig intelligens (AI), vil endre mye for de fleste av oss de nærmeste årene. Tiden er inne for å gå i gang og eksperimentere med innovative satsninger. Uansett hvor stor eller liten din virksomhet er, er realiteten at den ikke vil overleve uten smarte grep som innebærer kombinasjonen av innovative teknologiske løsninger, null arroganse og evnen til å lære av andre. Vi våger påstanden om at din virksomhets fremtidige suksess vil avhenge av at du ikke sover like lenge i timen som musikkforlagene og Kodak gjorde.

Mens Northug og hans kumpaner uttaler seg om alt fra skismøring, innovative staver og svenske sexistiske smådrypp, finner vi tiden inne for å gi deg tre gode tidlige vårtegn;

  • Det blåser en nyskapingsvind over Norge. Syv av ti mellom 18 og 30 år mener at gründere er viktig for landets økonomiske velferd og like mange kan tenke seg å starte egen bedrift. Om lag 20 prosent driver Ungdomsbedrift mens de går på videregående. For mange unge er dette en kraftig erfaringsopplevelse å ta med seg inn i sitt videre yrkesliv, enten det er som arbeidstaker eller som selvstendig næringsdrivende. For å kunne utnytte dette potensialet, trenger Norge en næringspolitikk med insentiver som virker, ikke slike som verker. To utmerkete initiativ er Seed Forum og Ungt Entreprenørskap. De fortjener begge sin del av æren for utviklingen, og mens Seed Forum i år feirer 15 års jubileum under kyndig ledelse av Steinar Korsmo, ble det nylig kjent at vår gamle langrennsstjerne, Grete Ingeborg Nykkelmo skal lede Ungt Entreprenørskap videre – vi gratulerer begge to og ønsker de lykke til i arbeidet med å bringe Norge nærmere fremtiden!

 

  • Åpen innovasjon er på kraftig fremmarsj. Samtidig som Trump leker alene hjemme i det hvite hus, fremstår det som stadig klarere at samarbeid fører til bedre innovasjon, rett og slett fordi de fleste smarte hodene befinner seg utenfor egen lønningsliste. “I en verden som prioriterer forsvar foran utdanning, sitter vi igjen med smarte bomber og dumme unger”, som Anne-Kat. Hærland formulerte det så treffende. Poenget er godt, verdien av relevant og oppdatert utdanning øker i betydning. Vi i Norge har unike muligheter til å skape morgendagens ledende universiteter og det må gjøres i samarbeid med et innovativt næringsliv. Samtidig må vi ta nye krav og forventninger innover oss og sørge for at utdanningsløpet blir noe vi aldri gjør oss ferdig med. Norge er allerede i verdenstoppen når det gjelder utdanning, det er få land som har flere høyt utdannede i prosent av befolkningen enn Norge, og andelen som tar høyere utdanning etter videregående, øker stadig. Likevel er det ingen tvil om at altfor mange unge dropper ut, og altfor få fanges opp og styres i retning av mer kreative utfordringer- som for eksempel å starte en egen virksomhet. Gelato-gründer Henrik Müller-Hansen og Moss- virksomheten CloudX Services AS illustrerer på en god måte Norges viktigste konkurransefordel, – vi er rike på ressurser, jobber godt sammen og har som nasjon mye kunnskapskapital. De viser på hver sin måte vei, og er eksempler på hvordan Norge går foran med nye innovative tilnærminger og gode og bærekraftige grønne løsninger – hvorfor ikke kalle det Greenergy?

 

  • Få år etter at Gjensidige forsikring gikk rettens vei for retten til å kvitte seg med medarbeidere som gikk ut på dato da de nærmet seg 70år, viser Kong Harald og Norges Fotballforbund nå at kompetanse og erfaring er viktigere enn nasjonalitet og fødselsår. Landets nye landslagshøvding er svensk og har unektelig spisskompetanse. At han kun er ett år unna grensen hvor nordmenn i dag regnes som uegnet til å arbeide, blir tillagt liten vekt – og vi håper Lennart finner veien oppover FIFA-listene. I dag ligger vi på en begredelig 84. plass, bak «storheter» som Færøyene, Libya og St. Kitts. Samtidig feirer vår konge 80 års dag og han er mer populær enn noen sinne. Få mener han har gått ut på dato og det er ingen dårlig bedrift. Det er derfor en sann glede å sende vår konge ukens Innovasjonsblomst fordi han åpenbart makter å fornye en instutisjon som de fleste vil mene egentlig har gått ut på dato. Vi håper og tror kong Harald og den sindige svensken viser vei for Norges mange seniorressurser og potensielle eldreprenører som i dag i altfor liten grad benyttes på godt nok vis, at det finnes et flott liv som hjelper også for de som har bidratt i en mannsalder. Også her bør Norge gå foran, rett og slett fordi vi er blant de på kloden som lever lengst og best. På Innobørs har den siste måneden over 20 nye norske virksomheter flagget behov for kompetanse, kapital og kontaktnettverk, – ingen kan bedre hjelpe disse vågale gründerene enn våre mange erfarne seniorer. Petter Planke, en av Norges beste grünere gjennom tidene så godt sier det;. «Man blir ikke alltid rik av å starte for seg selv, men det er alltid berikende»

Konkurransekraft handler om intelligent kunnskapsdeling og effektiv utnyttelse av ny teknologi. Tillit, integritet, åpenhet og uavhengighet er den kulturelle grunnmuren som sikrer at de beste har viljen til å dele kunnskap med hverandre. På dette området ligger vi en oppløpsside foran de fleste andre land, og det er dette som er Norges nye mulighet. La oss derfor sammen heie på endringsagentene og de som tør å sette nye spor, enten de sloss i langrennssporet, for et kongehus i forandring eller rett og slett for fremtidige arbeidsplasser.

 

Happy Friday!

Hyperloop is faster than a passenger plane and it´s coming to Europe

US Company Hyperloop One recently struck a deal to connect Slovakia and Czech Republic.

Hyperloop, which concept was first proposed by Tesla and- SpaceX-founder Elon Musk back in 2013, is design to travel 1,200 kilometer an hour. The passenger pods will travel inside tubes with very low airpressure, which reduces friction.

The first European Hyperloop is due to build in Czech Republic second largest city, Brno, The city is an important international crossroad of the region, currently serving over 50.000 passenger a day. First step towards a plan to connect Europe together by Hyperloop. is to connect Brno to Prague and Bratislava.

Also read: Hyperloop: Fremtidens transportsystem?

However, the European system is not the only system being tested. Hyperloop is also developing a system in the United Arab Emirates., Canada and Russia.

The technology is still under development, but if implemented successfully, it will be the fastest transport system to date, including planes – turning a 1,5 hour train ride into just 10 minutes.

Oslo universitetssykehus vinner global innovasjonspris

Foto @ Pressenytt

Intervensjonssenteret ved Oslo universitetssykehus og Sopra Steria har mottatt den globale Microsoft Health Innovation Awards prisen for sitt arbeid med å bringe Microsoft HoloLens-teknologi inn i operasjonssalen.

Prisen ble delt ut i Orlando, USA i går kveld under årets HIMSS (Healthcare Information and Management Systems Society), en av verdens største konferanser innen helse og teknologi. Microsoft Health Innovation Awards går til helseaktører som bruker Microsoft-teknologi for å bedre hverdagen til pasienter og helsearbeidere, og som fremmer effektivisering og innovasjon.

Ved hjelp av Microsoft HoloLens har Oslo universitetssykehus og Sopra Steria skapt et “mixed reality”-miljø knyttet til operasjon av leverkreftpasienter og barn med hjertefeil. Ved hjelp av en applikasjon blir eksisterende 3D-modeller av kroppsorganer visualisert, noe gjør det enklere for kirurgene å planlegge operasjonen.

Bjørn Edwin ved Oslo universitetssykehus har kanskje utført flere kikkhullsoperasjoner i leveren enn noen annen kirurg i verden. Han er begeistret over det han har sett av HoloLens-forskningsprosjektet med Sopra Steria.

– Dette er en drøm jeg har hatt lenge. Det kan være vanskelig å studere 2D-bilder på en skjerm før operasjonen, så over flere år har vi utviklet en virtuell 3D-modell av lever, blodårer og kreftsvulster for planlegging av kirurgiske inngrep. Nå som vi har fått hologramteknologi å legge 3D-modellen i, kan vi lettere orientere oss i forkant av en planlagt operasjon. En effekt kan være at vi klarer å spare mer av leveren, noe som øker pasientens evne til å bli operert flere ganger, sier Edwin i en pressemelding.

Kjell Rusti, administrerende direktør for Sopra Steria i Skandinavia, ser store muligheter i HoloLens-teknologien.

– Dette er en utrolig spennende teknologi som sannsynligvis kommer til å bli en viktig del av manges liv i årene fremover, både profesjonelt og privat. Ny teknologi og digitalisering er i dag den største driveren for modernisering av helsesektoren.

Laura Wallace, visepresident ved Health & Life Sciences i Microsoft, er enig og mener intelligent teknologi kan hjelpe helsesektoren gjennom en tid med store omveltninger og utfordringer.

– Det handler om å dele og tolke informasjon på en måte som forbedrer både organisasjoner, samfunn og enkeltindivider. Årets mottakere av Microsoft Health Innovation Awards bruker utstyr, platformer og skytjenester fra Microsoft til å nå sine mål om økt pasientinvolvering og bedre koordinasjon av helsetjenester, sier Wallace.

Can this type of forest help combating China´s smog problem?

https://www.facebook.com/worldeconomicforum/videos/10154184865691479/

 

China has started constructing vertical forests in cities to help combat pollution.

In previous decades, Chinese policy-making has mainly been concentrated around sustaining economic growth and raising living standards and less on environmental issues. But not anymore. In recent times China has risen to become more of a global leader in the work of combating the severe impact of air pollution on health and to help fight climate change.

China has among other things been shifting away from its reliance on coal, which according to government statistics accounted for 65% of its energy in 2015. In 2016 for example, China decided to stop building 103 coal-powered power plants that were in the construction or planning phase. Instead, China is embracing the circular economy and investing more in green energy.

Moreover, to help combating the severe smog problem China´s cities face, China is currently building vertical forest that will produce 60 kg of oxygen a day, as you can see in the video above provided by World Economic Forum.

Also read: This tower turns smog into diamonds

The towers will consist of more than 1,100 trees and 2,500 plants and will absorb up to 25 tons of Co2 every year. Some studies suggest that an extra 10% of green space in cities could help combating climate change. With China already planning more vertical forests, the future is indeed starting to look much greener.

Picture by: Patrick Bombaert

Gjesteinnlegg: Ulike barn innoverer best

Mangfold kan påvirke innovasjon positivt, men bare om man legger til rette for det.

Den nederlandske professoren Paul Iske uttalte for noen år siden at norske bedrifter har et for snevert syn på mangfold, og at de har en monokultur. Det kan forståes som at ”sånn gjør vi det hos oss” – mentaliteten råder, i tillegg til en lukket holdning til hvordan man vurderer hvilke aktører som skal få delta i innovasjonsarbeidet. Det er flere farer knyttet til det å være lukket i innovasjonsarbeidet. For eksempel kan man fort bli låst i noen faste mønstre og miste konkurranseevnen. Det er da betimelig å spørre: Hvordan kan mangfold påvirke innovasjonsevnen?

Ulveflokk-syndromet
Ulveflokk-syndromet oppstår når man ikke klarer å tenke annerledes enn flokken sin. Som Kevin Sullivan i Apple Computers har sagt: «Når man er omringet av likhet, produserer man bare variasjoner av det samme». Det understreker viktigheten av å dra inn mennesker med ulike syn for å kunne oppnå noe nytt. Dette er også essensen av innovasjon og innovasjonsprosesser, der ulike syn er nødvendig for å kunne skape noe nytt. I arbeidsgrupper og i organisasjoner etableres det fort kjente mønstre, og når det da kommer inn noe ukjent, kan dette ukjente utfordre det kjente og disse ”såklart, er det sånn” – holdningene som ofte oppstår. Ulveflokk-syndromet blir forsterket gjennom en sterkt passiv lederstil som motsetter seg å åpne opp for nye impulser.

Les også: Innvandrere gjør norske bedrifter mer innovative

Ulike typer mangfold påvirker innovasjon ulikt
Nøkler til en større innovasjonsevne, ligger i å dra inn mangfold på ulikt vis. Noen eksempler kan være å blande mennesker med ulik yrkesbakgrunn og fra ulike steder. Vi (Solheim og Herstad, 2017) undersøkte hvordan ulike former for mangfold påvirker ulike former for innovasjon, og det på ulike måter. For å kunne undersøke dette, så vi på menneskers utdannings- og erfaringsbakgrunn i forhold til ulike mål på innovasjon. Forenklet sagt, ble ansatte delt inn i om de hadde lignende eller forskjellige bakgrunner (utdanning & erfaring). Eksempelvis lignende erfaring er om de har jobbet i industrier innenfor samme område. Til sammen undersøkte vi rett under 3000 norske foretak. I denne studien fant vi en positiv sammenheng mellom mennesker som hadde forskjellige utdanning og erfaringsbakgrunner (til hverandre) og bedrifters patentering, altså søknader om patent for noe som er nytt. Vi fant også en positiv sammenheng mellom mennesker som hadde lignende erfaringsbakgrunn (til hverandre) og produkt og prosess-innovasjoner. Kanskje jobber ansatte med lignende industrierfaringer godt sammen fordi de har kunnskap om lignende arbeidsmetodikker og forståelsesrammer, noe som kan føre til nye innovasjoner, men at disse ikke nødvendigvis er revolusjonerende nye.

Spice-girls suksess basert på mangfold?
Hele ideen med å dra inn mangfold i bedriften er for å ”stir things up”. Det kan skje innomhus i bedriften, eller gjennom uformelle eller formelle kontakter utomhus. Det handler i stor grad om å søke kunnskap utenfor kjente ”rammer” og i ukjente domener. Formålet er å dra kunnskap fra ukjente steder. Innovasjon skjer ofte når, og der ulik kunnskap krysses.

Et eksempel på hvorfor vi kan tenke oss at mennesker sine ulike kvaliteter kan danne grunnlaget for suksess, er Spice Girls. Det har blitt hevdet at den dynamiske organiseringen av individuelle kompetanser og ulike uttrykk var det som til sammen førte til Spice Girls sin suksess. De appellerte til og traff en bred gruppe basert på at de var ulike. Da medlemmene senere prøvde å oppnå egne karrierer, gikk det ikke. Ergo var deres egne kapabiliteter ikke lengre produktive satt hver for seg. Ideelt sett kan en bredere gruppering av mennesker nå en like bred gruppe eksternt. Jeg undersøkte deler av dette i en studie der jeg fant positive sammenhenger mellom utenlandsk arbeidskraft, internasjonale kontakter og eksport (Solheim, 2016).

Kulturelt mangfold og innovasjon
I en annen studie (Solheim og Fitjar, 2016) fant vi at det var en positiv sammenheng mellom høyt utdannet utenlandsk arbeidskraft og innovasjon, ved at utenlandsk arbeidskraft fikk bedriftene til å samarbeide med en større bredde av internasjonale partnere, noe som igjen påvirket produkt og prosess-innovasjon positivt. Dermed ser vi at det er en positiv sammenheng mellom utenlandsk arbeidskraft, internasjonale partnere og innovasjon.

Så hva kan norske bedrifter gjøre for å dra inn mangfold i arbeidet?
Det er mange måter man kan inkludere ulike former for mangfold i bedriften. Det handler om å være åpen for nye forslag og ideer. Helt konkret kan noen eksempler være å:

  • Besøke andre avdelinger i bedriften og se hvordan de jobber der.
  • Delta på konferanser innenfor litt andre fagfelt enn man vanligvis ville deltatt på.
  • Jobbe i tverrfaglige arbeidsgrupper.
  • Bytte om på jobber, la senioren overta jobben til junioren for en periode og omvendt.
  • Innføre mentor-ordninger, der mentoren er en nyansatt og lærlingen CEO?
  • Inngå samarbeid med partnere som kan bidra med noe nytt/annerledes. Det kan være aktører innenfor andre segment i regionen, eller også internasjonalt.
  • Prøve nye rekrutteringsstrategier.
  • Lære av andre bedrifter og se hvordan de jobber.
  • Gå i dialog med kritikere.

Det er mye å vinne på å inkludere mangfold i alle ledd, samtidig som det også kan øke konfliktnivået og øke behovet for kommunikasjon. Det blir da et slags paradoks, for om man unngår mangfold og søker å jobbe utelukkende med de samme kjente, kan man bli låst i faste mønstre, noe som kan svekke konkurranseevnen. Samtidig dersom man tar imot mangfold med åpne armer, kan det øke konfliktnivået på arbeidsplassen. Dette understreker viktigheten av en klar og tydelig ledelse som kommuniserer godt og som ser at likhet og mangfold kan føre til ulike resultat.

Ukens gründercase: Unikia AS

Denne ukes gründercase er ganske unikt, men så heter det da også Unikia AS. 

Bak selskapet står seriegründer, Sverre Steensen som har jobbet som gründer siden 2005, først som gründer av «Enklere Liv»-konsernet og siden 2015 med Unikia utenfor konsernet.

Unikia har utviklet over 200 produkter som de siste 4 årene er blitt solgt ut av butikk for over 1 milliard kroner. Mens selskapet før solgte produktene til «Enklere Liv»-konsernet, selger man nå produktene direkte til sluttkunder, retailere og distributører globalt.

Steensen er en energisk gründer med stor kapasitet, og i intervjuet med InnoMag, stiller han med en bok han selv har skrevet om innovasjon og designprosessen. Boka er i seg selv et designmessig blinkskudd, og er skrevet på en lesverdig og engasjert måte.

– Du vet at det vanskeligste er å skrive kort, derfor ble boken på 700 sider, sier han med smil.

Utvikler designlab for barn

Steensen er Boston Consulting Group konsulenten som etter å ha fortalt andre hvordan de burde tenke butikk etter hvert fikk lyst til å gjøre det selv. I 2005 sa han opp jobben og gikk i gang med kjedekonseptet «Enklere Liv», som ble en suksess.

Etter å ha solgt seg ut, fokuserer han i dag på UNIKIA og er i ferd med å bygge opp en idélab som allerede i 2017 vil omsette for vel 40 MNOK. Et av de mange spennende prosjektene Unikia jobber med, er Barnas Designlab hvor man følger seks barn som utvikler kjøkken- og skolestartprodukter for barn, fra idé til lansert produkt. Alt filmes av produksjonsselskapet Monster og episodene vil lanseres sammen med produktene i mai.

– Responsen fra Retail har vært fantastisk og vi forventer en betydelig omsetning allerede i 2017, smiler han ivrig mens han viser oss flere innovative kjøkkenprodukter utviklet av og for barn.

I tillegg har Unikia alle rettigheter til over 200 egenutviklede produkter, inkludert Nordic Grip (kanskje verdens største merke på brodder), og for de som frekventer Karl Johans gate, er Unikia’s showroom/butikk nederst i Lille Grensen umulig å unngå.

Konklusjonen er fra vår side klar; Steensen er en erfaren gründer som nå ønsker seg en eller flere forretingsengler som kan bli med på reisen fremover. Målet er å bli et av Nordens ledende designlaboratorium.

Han forteller at fokuset nå er på å utvide distribusjonen i Norden og internasjonalt av produktene, samt lansere Barnas Designlab. Selskapet skal hente mellom tre og fem MNOK.

– Det hadde vært spennende å fått med investorer som liker innovasjon og ikke minst er opptatt av hvordan det skal lykkes kommersielt.

Vi i Innomag ønsker lykke til på reisen og oppfordrer deg som ønsker å lese mer om caset om og klikke deg inn på InnoBørs!

Unikia holder en presentasjon onsdag 1. mars kl 16 for alle interesserte i sine lokaler i Lille Grensen 7.

Ukens lederkommentar: Om bankkupp, digitale dyster og maritime muligheter

Foto @ Iwona Jurkowska

Det har vært en uke preget av Rune Bjerkes VIPPS-kupp, diskusjon om overvåkingssamfunnet, ny nesten lansering av toppindustrisenteret og SUPERTORSDAG med stinn brakke på Cafe Amsterdam.

Under 4 måneder etter at VIPPS-sjefen bedyret at man ikke hadde noen planer om å skille Vipps ut som eget selskap, skjedde akkurat det i en operasjon der Rune Bjerke og hans kumpaner i praksis forener Norge under Vipps-paraplyen. Det viser både omstillingsevne og hvor raskt nye realiteter kan endre selv den beste strategi – vi gratulerer og ønsker Vipps lykke til. Den egentlige kampen begynner i 2018 da helt nye aktører takket være nye EU-regler vil entre banen.

For alle som synes det er forvirrende å lese om at våre politikere og ledere hackes, var det befriende å lese innlegget fra IT-ekspert Helge Skrivervik som stod i tirsdagens utgave av InnoMag, – vi oppfordrer alle som ikke fikk med seg denne å lese innlegget som klart kaller en spade for nettopp det.

Så til ukens kanskje merkeligste sak; Over 12 måneder etter at pressen begynte å skrive om initiativet,  vel 8 måneder etter at de lanserte seg selv under Arendalsuka og nesten 6 uker etter at de stod på scenen under NHOs årskonferanse, kalte DigitalNorway denne uken inn til et møte som samlet over 150 deltagere i hovedkvarteret til DNB for å fortelle at de er i gang med etableringen. Det må være Norges desidert lengste fødsel.

Det nye toppindustrisenteret ønsker å forene de store industrilokomotivene i Norge med alle de små og mellomstore virksomhetene landet rundt, og det er jo unektelig ambisiøst og spennende. Uansett, når de rent faktisk åpner dørene ble denne uken brukt til å lansere 10 tjenester de ønsker å tilby, og for alle landets strategiske konsulentmiljøer, er disse tjenestene interessant lesing.

Med erfarne folk som Walter Quam, Håkon Haugli og Hilde Tonne har de samlet 12 av dagens store aktører. Vi håper dette betyr et stemningsskift når det gjelder måten mange av de store så langt har nærmet seg åpen innovasjon på.

Det er ikke så lenge siden en av Norges mange innovative gründere sammenlignet det å samarbeide med de store industrilokomotivene med å skulle praktisere munnsex med hai.

Innomags redaktør var rundt årtusenskiftet styreleder i Dataforeningen og allerede da snakket vi om jobben med å digitalisere Norge. Det er ingen tvil om at både Dataforeningen og IKT Norge i lang tid har gjort en imponerende jobb med å forsøke å vekke norske ledere i privat og offentlig sektor. Realiteten er at begge disse aktørene, som for lengst har feiret sine første 60 år, gjennom mange år har arrangert digitaliseringskonferanser og lobbet for å vekke norske ledere til digital dyst. Derfor er vi fortsatt litt usikre på hva Digital Norway egentlig tilfører her.

Likevel, som våre lesere vet, heier vi i InnoMag på alle initiativ som har til hensikt å gjøre det lettere for norske endringsagenter å lykkes, og vi håper det nye toppindustrisentret kan bidra til økt omstillingstakt og ikke minst smartere omstilling i tiden fremover. Om de kan bidra til å hente hjem igjen oppgaver som er blitt satt ut av landet, og gjøre det lettere for Norges mange SMB-virksomheter å nå nye markedsmuligheter, vil vi stå fremst i heiagjengen. Da vil de kunne bidra til å hjelpe flere gründere på reisen fra idé til suksess og på den måten skape flere norske enhjørninger og nye grønne suksesshistorier. Derfor gjør vi i InnoMag som Nobelkomiteen i 2008 og deler ut ukens Innovasjonsblomst til DigitalNorway og lederne som blir med på dette, ikke på grunn av resultatene, men basert på en bølge av forventninger om økt grad av åpen innovasjon skapt gjennom en særdeles lang fødselsprosess.

Ukens gründercase EnviroNor, ledet av Sverre Gjervan, kan litt om hvor tøff denne reisen i praksis er. Ideen er uten tvil både grønn, god og gjennomførbar og vi oppfordrer DigtialNorway til å hive seg over dette spennende gründerprosjektet, som uten tvil fortjener økt oppmerksomhet, tilgang på nødvendig kapital og drahjelp på veien mot global suksess.

Happy Friday!

Toppindustrisenteret: Etableringen er i gang

Foto @ Kjetil Ree

Over 12 måneder etter at pressen begynte å skrive om initiativet, vel 8 måneder etter at de lanserte seg selv under Arendalsuka og nesten 6 uker etter at de stod på scenen under NHOs årskonferanse, kalte DigitalNorway denne uken inn til et møte som samlet over 150 deltagere i hovedkvarteret til DNB for å fortelle at de er i gang med etableringen.

Det nye toppindustrisenteret ønsker å forene de store industrilokomotivene i Norge med alle de små og mellomstore virksomhetene landet rundt. Senteret lover også å skape mer deling og sterkere koblinger på tvers av norsk næringsliv og utdanning

Bak DigitalNorway står noen av Norges største industrikonsern og støttes allerede av 12 norske industrikonsern, samt NHO og LO. Det hele er ledet av Walter Quam som i egenskap av å være tidligere konsernsjef i Kongsberggruppen og styreleder i Bene Agere har hentet inn et team av gamle kollegaer. Til å bistå har de blant annet fått med seg Abelia og prosjektleder er erfarne Hilde Tonne fra Telenor.

IKT Norges leder, Heidi Austlid ønsker DigitalNorway velkommen og håper de blir konkrete og mer opptatt av å handle enn å prate:

–Hvis DigitalNorway kan bidra til at Norge får et industrielt testsenter på linje med de de har i UK og Tyskland, er vi superpositive. Hvis det blir nok et konsulentselskap, vil vi hevde at Norge er godt nok forspent allerede, sier hun i en kommentar til InnoMag.

Les også: – Toppidretten har mye til felles med norsk industri

DIGITAL NORWAYs hovedoppgave i 2017 skal ifølge egen hjemmeside være å skape en plattform for digitalisering av norsk næringsliv, og de ønsker å dele data, koble ideer og teknologi. Blant annet vil de bygge opp en disrupsjonslab som utvikler og tester disruptive tjenester og forretningsmodeller, både innen olje og gass og andre sektorer.

Ambisjonen er også å bidra til å automatisere og robotisere prosesser, og skape fremtidens transportløsninger. Blant annet skriver de at de vil bidra til å gjøre Oslo til en by der selvkjørende biler og busser blir en del av hverdagen. Dessuten sender de et signal om at de vil bli en ny lobbyfaktor for nye regulatoriske lover.

InnoMag følger saken etter hvert som de kommer ut med konkrete tjenester, inntil videre er de visstnok ikke formelt i gang.

Innvandrere gjør norske bedrifter mer innovative

Foto @ Flickr/Nguyen Hung Vu

Bedrifter som ansetter innvandrere, samarbeider mer internasjonalt og er mer innovative, viser ny forskning

Hva Norge skal leve av etter oljen, er og forblir et mye omdiskutert tema. Det som det derimot råder lite usikkerhet om, er at Norge trenger å skape mange nye arbeidsplasser og næringer dersom vi skal klare å omstille oss.

I løpet av kort tid har over 40 000 oljejobber forsvunnet, rapporterer DNB. Samtidig øker innvandringen. Over 16 prosent av befolkningen er i dag enten innvandrere eller født i Norge av innvandrerforeldre, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Kan innvandring være positivt for norsk innovasjon og skaperkraft?

Ja, mener forsker Marte Cecilie Wilhelmsen Solheim, postdoktor på Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger. Hun har gjennomført spørreundersøkelser i over 500 norske bedrifter og gått igjennom statistikk for hele landet for å finne ut hvordan ulike typer mangfold påvirker ulike former for innovasjon.

For bedrifter handler innovasjon i stor grad om å sette sammen kjent kunnskap eller mennesker i nye kombinasjoner, for å utnytte kunnskap på nye måter. Her kan utlendinger bidra mye, mener hun.

– Innvandrere ser gjerne ting i et annet lys og hjelper oss å sette sammen kunnskap på innovative måter. Problemet er at utlendinger ofte blir satt til rutinearbeid og kan fort bli ekskludert i innovasjonsarbeid innad i bedriften.

Hvorfor er det slik?

– En del av grunnen til det, kan være for dårlige norskkunnskaper blant utlendingene som kommer til Norge for å jobbe, noe som kan vanskeliggjøre kontakt og kanskje også gjøre at de blir tilsidesatt. Det kan også være utfordrende for bedrifter å gjenkjenne kompetanse og erfaring, da både utdanning – og erfaringsbakgrunnene ofte fremstår som ukjente for oppdragsgiveren. Tidligere forskning har også vist at norske bedrifter trenger den kompetansen som utenlandsk arbeidskraft innehar, men at flere sliter med hvordan de skal gjennomføre rekrutteringsprosessen. Så utfordringene for bedriftene ligger både i selve rekrutteringen og hvordan de kan dra nytte av kompetansen når utlendinger først har blitt ansatt i bedriften, forklarer hun.

Vi må tørre å satse mer på utenlandsk arbeidskraft. De sitter på verdifull kunnskap som Norge trenger, mener forsker Marte C. W. Solheim Foto: Asbjørn Jensen, UiS
Vi må tørre å satse mer på utenlandsk arbeidskraft. De sitter på verdifull kunnskap som Norge trenger, mener forsker Marte C. W. Solheim Foto: Asbjørn Jensen, UiS

Innovasjon vs. Imitasjon

Ifølge Solheim, er det kun innvandrerne med høyere utdanning som bidrar til mer innovasjon i bedriften. Utlendinger med lav utdanning oppnår ikke samme positive resultatet.

– Utlendinger med høyere utdanning kan påvirke innovasjonen i bedriften fordi de letter kommer i posisjoner hvor de deltar i innovasjonsprosesser, eller får muligheten til å være med å påvirke hvem bedriftene samarbeider med i innovasjonsprosesser. En annen grunn til at høyere utdanning er en viktig faktor, er at det ofte er en link mellom høyere utdanning og innovasjon, mens lavere utdanningsnivåer i større grad er knyttet til imitasjon.

Konkret så viser Solheims forskning at norske firma som ansetter utlendinger med høyere utdanning samarbeider med flere internasjonale partnere enn bedrifter med kun etnisk norske ansatte.

– Innvandrere tilrettelegger for kontakt på en helt annen måte enn etnisk norske arbeidstakere. De har både profesjonelle og sosiale relasjoner som bedriftene nyter godt av. De snakker andre språk og kjenner de kulturelle kodene, forklarer hun.

Dermed bidrar de sterkt til at bedrifter kan knytte kontakter og eksportere varer og tjenester i et stort internasjonalt marked.

– Norge er en liten økonomi, som trenger å delta på det internasjonale markedet. Hvis vi bare vektlegger regionalt samarbeid, svekker det muligheten for eksport og innovasjon.

The “fjord mentality”

Forskningen viser også at bedrifter med mange utenlandske ansatte som samarbeider mye internasjonalt, er også mer nyskapende, både når det kommer til produktinnovasjon og prosessinnovasjon.Det er derimot på produktinnovasjon hun fant den største gevinsten.

–  Bedrifter som samarbeider mye internasjonalt, har større grad av radikal produktinnovasjon. Det betyr at de nye produktene har kraften til å endre et eksisterende marked eller skape et helt nytt marked, forklarer hun.

Så hva kan bedriftene gjøre innad for å dra best mulig nytte av arbeidskraften og innovasjonen de utenlandske kan bidra med?

– Først og fremst må bedriftene blir flinkere til å identifisere hvor de utenlandske faktisk kan bidra. I en tidligere undersøkelse jeg har gjennomført, så jeg at høykompetent utenlandsk arbeidskraft ble satt til å gjennomføre rutinearbeid. De så selv spesifikke steder der de kunne bidra, blant annet i forbindelse med kontrakter og signering av avtaler med andre samarbeidspartnere i deres hjemland, eller når det gjaldt å lansere varer og/eller tjenester i deres hjemmemarked. Her opplevde de at de verken ble sett eller brukt. En jeg intervjuet om dette, kalte denne lukkede mentaliteten for «The fjord mentality», for på samme måte som de norske fjordene er dype og har «tarmer» innover i landet, er det en mangelvare blant flere norske bedrifter når det kommer til å se utover og gjenkjenne den kompetansen som utenlandske besitter. Vi må derfor tørre å satse mer på de ukjente for å skape noe nytt. De sitter på verdifull kunnskap som Norge trenger, avslutter hun.

Denne jente-gjengen er norgesmestre i grønt entreprenørskap

Foto @ UE

Gruppen Fremtidens bygd fra Vågsbygd videregående skole i Kristiansand er norgesmestre i grønt entreprenørskap!

I 24 timer har gruppen har jobbet med et oppdrag for Eramet Sauda og det var det var ingen enkel utfordring elevene fikk å bryne seg på. Årets oppgave var nemlig å komme med forslag til hvordan selskapet gjennom teknologi eller prosesser bedre kan utnytte spillvarme og COfra FerroMangan-produksjonen.

Elevene foreslår å utnytte varmeenergi og karbondioksid fra anlegget til lokal matproduksjon, og på den måten også bidra til økt verdiskaping i Sauda-samfunnet.

– Dette har vært veldig engasjerende og lærerik. Oppgaven var vanskelig, men vi synes det var spennende å få en skikkelig utfordring. Dette var gøy!, sier Frida Føreland, talsperson for vinnergruppen i en pressemelding.

– Juryen er imponert over hvordan vinnergruppen har tenkt helhetlig. Ikke bare vil de løse et miljøproblem; de setter klima og miljø i en større sammenheng og gjør problemer til muligheter, sa Audhild Kvam, markedsdirektør i Enova SF, da hun delte ut den gjeve prisen.

Gruppen fra Frederik II videregående skole i Fredrikstad kom på andreplass, mens gruppen fra Strinda videregående skole i Trondheim kom på tredjeplass.

Får jobbe med reelle problemstillinger

Prosjektet Energi for framtiden er et samarbeid mellom Enova og Ungt Entreprenørskap. Finalistene som deltok i Trondheim hadde kvalifisert seg gjennom lokale konkurranser. På landsbasis har 4300 elever i videregående opplæring jobbet med energi og klimagassutslipp som tema denne høsten.

– Dette er et glimrende eksempel på hvordan næringslivet kan bidra inn i skolen. Elevene blir engasjerte når de får jobbe med reelle problemstillinger, og de får kunnskap om energi og klima som de ikke kan lese seg til i en bok. De lærer ved å gjøre – i stedet for å se og høre, sier Tor Kåpvik, fung. administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Selected startup of the week: EnviroNor

Foto @ EnviroNor

The World’s demand for clean water is rapidly increasing, and water and wastewater treatment market growth is expected to continue in the foreseeable future. The Norwegian based tech start-up EnviroNor wants to make oil tankers into mobile wastewater treatment facilities.

They have in collaboration with DNV GL developed a concept where they take existing commercial vessels (e.g. product tankers, barges and platform supply vessels) and repurpose them for a variety of offshore aqua recovery solutions including wastewater treatment and seawater desalination.

The team behind EnviroNor includes the former CEO of Wilhelmsen Lines, Mr Ingar Skau as chairman of the board and the company counts the former CEO of DNV GL, Mr Henry Madsen as a true ambassadour. As if that’s not enough Sigmund Larsen, EnviroNor’s CEO also points at Dr. Ing. Hallvard Ødegaard as a senior advisor. He’s a professor Emeritus at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) Department of Hydraulic and Environmental Engineering. – that’s a bouqet of senior leaders with a lot of clout right there!

If you agree that eco-friendly innovation will be the key to present and future sustainability, EnviroNor’s idea – which includes four offshore water treatment plant designs – proactively promotes the implementation of floating, offshore wastewater treatment and desalination plants. We at InnoMag are happy to declare EnviroNor selected fstartup of the week.

With three different types of vessels to meet the different treatment demands and designed to replace onshore infrastructure in coastal areas, servicing both municipal and industrial needs, we believe EnviroNor provides an innovative and versatile implementation that can help solve one of the world´s largest problems. EnvirNor’s concept can also be deployed in emergency and disaster situations to provide clean water in urgent scenarios.

Read more on Innobørs.no 

 

Bokanmeldelse: “Fra innsikt til effekt”

Fra venstre: fra venstre Kasper Christensen, Antje Gonera, Stine Alm Hersleth fra Nofimas innovasjonsgruppe.

For kort tid tilbake presenterte Nofirma boka «Fra INNSIKT til EFFEKT», som innovasjonsgruppen deres står bak.  Vi tok en prat med to av deres seniorforskere, Antje Gonera og Einar Risvik om boka som på en lesverdig måte tar for seg både små og større innovasjoner som har funnet sted blant norske matprodusenter de siste tiårene.

Boka trekker frem en rekke suksesshistorier, og analyserer på en god måte hvorfor de har blitt en suksess.

– For at kunnskap skal bli til innsikt, som igjen skal bli til verdiskaping, er det mange faser man må gå gjennom. Det er viktig å være klar over at innovasjon tar tid og at innovasjonsarbeidet krever god fasilitering og ildsjeler som evner å stå løpet ut. Hos oss ser vi at de beste innovasjonene tar utgangspunkt i forskningen, men det viktigste er jo  å sørge for at prosessen flyter framover og ender opp som penger i kassen, sier Gonera, som leder Nofimas strategiske forskningsprogram innen matinnovasjon.

Boken gir en forståelse for hvordan synet på mat har endret seg i løpet av de siste 30 årene.

– Det er imponerende å se hvordan gode råvarer, stolthet og forståelse for hva kundene ønsker seg, fører til salgssuksess for lokalmatprodusenter så vel som for større produsenter, sier bokens redaktør, seniorforsker Einar Risvik.

Han legger til at viktige forutsetninger har vært offentlig finansiering til så vel forskning og starthjelp for bedriftene som rådgivning basert på matfaglig kompetanse.

Strategi som passer høykostlandet Norge

En av bokas interessante konklusjoner er at god relasjonsbygging som oftest starter i det små og når tilliten øker, skapes de gode ideene som blir til større prosjekter over tid. De to forskerne nevner at flere bedrifter som har blitt med Nofima inn i forskningens verden, startet med et besøk av en fagperson, videre inn i nettverk og deretter i nasjonale og sågar internasjonale forskningsprosjekter. En rask gjennomlesing avslører at denne tverrfaglige involveringsstrategien har vært sentral i mange av innovasjonene som beskrives i boken.

Etter vår oppfatning fungerer boka som en inspirasjonskilde for andre sektorer og bransjer, ikke minst fordi eksemplene i boken illustrerer en strategi for innovasjon som passer for et høykostland som Norge. Det vil si innovasjoner som legger vekt på høy opplevd kvalitet fremfor å fokusere på pris.

Om Nofima

Med kunder fra over 30 land og 148 medarbeidere med doktorgrad er Nofima et av Europas største næringsrettede forskningsinstitutt innen akvakultur,- fiskerinæringen og matindustrien. Nofima er en av deltagere i Open Innovation lab of Norway og leverer innovative løsninger basert på helhetlig verdikjedebetraktning,

Gjesteinnlegg: IT-ekspert tar oppgjør med norsk sikkerhetshypokondri

Så er vi i gang igjen. PST maler fanden på veggen, politikerne kaster seg på, eksperter kaller situasjonen gravalvorlig: ‘Vi er under angrep’. ‘Fremmede makter står bak’. ‘Slik kan vi ikke ha det’. Maken til hypokondri.

(Innlegget ble først publisert på myMAYDAY.com)

Helsider i avisene, prime time oppslag i TV og radio. Kan det være mulig at vi ikke har et digitalt grenseforsvar? Hvem har ansvaret? Trenger vi et nytt direktorat, avdeling, enhet? Mer penger? Ballen ruller, useriøse spørsmål overgås av lettvinte svar – fra personer som burde vite bedre og kunne parkert hele diskusjonen.

Våkn opp Norge. Dette er gammelt nytt. Slik har vi hatt det i årevis. I et tosifret antall år. Det er mulig (og sannsynlig) at situasjonen er verre i år enn i fjor – flere angrep, mer sofistikerte angrep, større trafikk, men ingen er tjent med opphaussingen fra PST og media. Med et haleheng av leverandører og eksperter med dollartegn i øynene.

Sirkuset er naivt, opportunistisk og ikke egnet til å skape bedre sikkerhet eller mer bevissthet. Det fremstår snarere som en utilslørt søknad fra enkelte grupper om en lokal Homeland Security-variant med unntakslover, spesialfullmakter og mer overvåking. Tiltak som påviselig ikke gir bedre sikkerhet, men garantert høye kostnader og mye business – og næring til store egoer både i politikk og næringsliv.

Alle trenger bedre sikkerhet. Russere, nord-koreanere, kinesere, amerikanere, tyskere, briter og mange andre boltrer seg i hverandres og våre nettverk kontinuerlig. Å stenge dem ute fra de digitale motorveiene er som å stoppe stråling fra Chernobyl: Umulig. Å garantere at de ikke kommer inn på systemer og klienter, er like umulig. Men å dramatisk redusere sjansene for at så skjer – og konsekvensene hvis det skjer, er mulig og nødvendig.

Forutsetning nummer én er å forstå trusselbildet. Det gjør verken politikere eller journalister.

Å etterlyse digitalt grenseforsvar er avslørende i så henseende: Ikke mulig, ikke ønskelig. Digitale grenser finnes kun i totalitære stater vi ikke ønsker å sammenligne oss med: Russland, Kina, Nord-Korea og en del andre hvor staten har kontroll over all infrastruktur. Og selv der lekker grensene via satelitt-forbindelser, andre trådløse teknologier og krypterte kanaler.

Dessuten: Hovedproblemet er ikke dumme eller skjødesløse brukere, slik vi ofte får inntrykk av, men svake eller mangelfulle mekanismer. Historisk betingede svakheter som smått om senn finner akseptable løsninger, typisk etter årelang prøving og feiling i fagmiljøer. For eksempel: DMARC er anerkjent og påviselig den mest effektive mekanismen mot phishing og andre epost-bårne angrep (se analysen DMARC: Epostens ukjente livredder). I alminnelig bruk siden 2012, utbredt siden 2014.

Nye løsninger, mekanismer og forbedringer er imidlertid lite verdt hvis de ikke brukes. Og det er her norske myndigheter avslører manglende interesse eller kompetanse. Verken PST, Forsvaret (mil.no), Regjeringen (dep.no) eller NSM – Nasjonal Sikkerhetsmyndighet – har tatt i bruk DMARC. NORSIS har tatt den i bruk, men unnlater å nevne den på sine nettsider. Også politiet – og utallige andre som burde vite bedre, svikter – til tross for at DMARC er gratis, enkel å installere og anerkjent i fagmiljøer over store deler av verden. Teknologien leverer ikke perfekt sikkerhet, men et vesentlig bidrag i riktig retning, og slår alle kjente alternativer med god margin.

Tafattheten fra antatt kompetent hold forsterker inntrykket av at andre motiver dominerer over reell cybersikkerhet når alvorlige menn og kvinner med rynkede bryn serverer sine bekymringer i media. Kan vi få noen på banen som har fokus, kunnskap og evne til å kommunisere? Det trengs.

Nå “tiltrer” Norges første personalsjef med kunstig intelligens

Foto @ Sticos

Trondheimsfirmaet Sticos lanserer @else – fremtidens personalsjef. Målet? Å forenkle arbeidsdagen for både leder og ansatt.

– Vi tror at @else har potensial for å bli hele Norges personalsjef, og at få vil klare seg uten henne i fremtiden, spår Christian Langvatn, produktsjef for Sticos Personal i en pressemelding.

Fra trainee til ekspert

Ikke bare svarer @else på spørsmål om alt fra ferie og permisjon til rettigheter, hun varsler også sjefen når en ansatt er syk og må holde sengen. Til tross for at svarene @else gir er kvalitetssikret av et av landets sterkeste fagmiljø, er Sticos er tydelige på at de i første omgang lanserer en «trainee».

– Vi ønsket ikke å utvikle bak lukkede dører, men å invitere andre inn for å teste tjenesten sammen med oss. Bunnkoden er allerede svært solid – et skikkelig godt håndverk – men en bot blir aldri bedre enn dataene som mates inn. @else lærer noe nytt hver dag, og målet er at hun skal bli en ekspert på arbeidsrett, sier Langvatn.

Mer enn en maskin

For Sticos er det viktig å poengtere at kunstig intelligens ikke handler om roboter som kommer og tar folks jobber, men om å utnytte ny teknologi – og på den måten skape vekst.

Det tradisjonsrike firmaet kan allerede skilte med noen av landets fremste eksperter innen arbeidsrett. Nå har de stor tro på at kombinasjonen faglig tyngde og innovasjon vil føre til en revolusjonering av arbeidslivet.

– @else er skapt av mennesker, for mennesker, og har både personlighet og karakter. Ved å benytte @else får bedriftens faktiske personalsjef frigjort tid til andre oppgaver enn de rent administrative. Og det beste av alt, @else er aldri hjemme med sykt barn, sier Langvatn.

Sticos AS holder norsk næringsliv oppdatert på lover og regelverk, gjennom praktiske verktøy, kurs og rådgivning. Selskapet ble grunnlagt i 1983 og holder til på Lade i Trondheim.

– Øl er den nye oljen

Henning Thoresen, salgssjef i Norske Bryggerier AS. Foto: Are Knudsen/Dagligvarehandelen

Aldri før velger så mange norske bedrifter å beskytte sine varemerker. Øverst er det alkoholprodusentene som troner listen over antall søknader, røper ferske tall fra Patentstyret.

(Patentstyret er en del av InnoMags Inspire Sponsored Partner Programme)

– Vi er et ambisiøst selskap med lokale, nasjonale og internasjonale ambisjoner. Og skal man lykkes med en langsiktig merkevarestrategi, må man ha eierskap til det man utvikler. Det være seg både navn og design, sier Henning Thoresen, salgssjef i Norske Bryggerier AS. 

– Indikator på innovasjonslysten i landet

Interessen for å beskytte varemerkene sine har aldri vært større. I 2016 var det rekordhøye 4265 søknader fra norsk næringsliv om registrering av varemerke. De siste 5 årene har antallet varemerkesøknader økt med hele 26 %.

– Vi ser en tydelig korrelasjon mellom Oslo Børs Hovedindeks og inngangen av varemerkesøknader fra norsk næringsliv. En økning i antall varemerker tyder på økt aktivitet i næringslivet og generell konjunkturoppgang. Rekorden i antall norske varemerkesøknader kan derfor være en indikator på innovasjonslysten i landet, mener avdelingsdirektør i Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, Bernt Boldvik.

– Samtidig vet vi at et nytt varemerke ikke alltid betyr at det er kommet et nytt produkt eller en ny tjeneste på markedet. Det kan være en relansering av et produkt eller en virksomhet som har modernisert sin firmalogo, presiserer han.

berntboldvik_07
Rekordhøye 4265 søknader fikk Patentstyret i fjor, forteller avdelingsleder Bernt Boldvik.

At bryggerinæringen er mer aktiv på varemerkesøknader nå enn tidligere kan også ses i sammenheng med den relativt nye alkohollovgivningen som åpner opp for mer direkte markedsføring av alkohol, mener Axel Krabberød, markedsstrateg i IP-rådgivningsselskapet Onsagers AS.

– I tillegg ser vi en økning i etterspørselen av lokale varer, hvor lokale bryggerier har fått en vesentlig markedsandel. Eierne av disse nye lokale bryggeriene vet å sikre sine immaterielle verdier, både av hensyn til beskyttelse mot kopiering av andre småbryggerier, men primært for å sikre sine viktigste verdier.

Boldvik sier seg enig og legger til:

–Ikke minst er det svært viktig å registrere og synliggjøre rettighetene til sine varemerke i forbindelse med behov for finansering, ved oppkjøp eller børsnotering.

Øl – den nye oljen?

Det har vært mye snakk den siste tiden om hva Norge skal leve av etter oljen. Basert på mobiliseringsarbeidet “Drømmeløftet”, som har pågått over hele landet og internasjonalt siden januar 2015, har Innovasjon Norge (IN) definert seks satsingsområder som de mener Norge burde bygge framtidige næringer ut ifra:

  • Havrommet
  • Ren energi
  • Bioøkonomi
  • Helse og velferd
  • Smarte samfunn
  • Kreativ næring og reiseliv

Thorsen tror derimot at Norge kan lykkes stort på et annet område.

–Norge har muligheter til å bli en stor internasjonal ølaktør. Med blant annet “Brygget i Norge – naturligvis”, et av varemerkene vi søkte om i fjor, ønsker vi å sette fokus på de flotte øltradisjonene landet vårt har. Vi har verdens beste vann, vi har verdens beste bryggere og vi har stor tro på en framtid med fokus på tradisjonelle og gode norske merkevarer – alle godt beskyttet, naturligvis!

Topp 10 norske søkere i 2016

Søker Ant søknader
NORSKE BRYGGERIER AS 42
ARCUS AS 42
AKER’S HUS KAFEDRIFT AS 34
TINE SA 24
EUROPRIS AS 21
FELLESKJØPET FÔRUTVIKLING AS 18
ACAPO AS 15
ESMART SYSTEMS AS 13
YARA INTERNATIONAL ASA 13
NORTURA SA 12

 

For mer info om hvordan du kan sikre dine varemerker klikk HER

Nye Start Norge-lederen: – Vi sliter med å nå ut til næringslivet og det offentlige

Foto @ Start

Start Norges nye leder, Nina Hoddø Bakås tiltrådte stillingen for bare noen uker siden, men kjenner allerede på utfordringene: – Den største utfordring er næringslivet og det offentlige. Vi merker også kutt i støtten fra noen hold selv om vi kun får positive tilbakemeldinger. Dette er selvfølgelig en utfordring da vi er avhengige av støtten vi får for å kunne stå på beina, innrømmer hun.

Navn og alder: Nina Hoddø Bakås (22 år)
Stilling: Leder i Start Norge
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): iPaden
Dine tre favorittapper: Uber, Slack, Twitter
Beskriv deg selv med tre ord: Fremoverlent, optimist og engasjert
Nevn én «funfact” få vet om deg: Drømmen min var egentlig å bli journalist. Heldigvis skjønte jeg i siste liten det ville bli vanskeligere med jobb om jeg tok den utdanningsveien og byttet førstevalget til informatikk, som jeg ikke egentlig visste helt hva var, bare én måned før studiet begynte. Tre og et halvt år etter har jeg fått prøve meg som journalist i en av landets største aviser og jeg er veldig glad jeg valgte den retningen jeg gjorde. Hvordan kobler du av om vinteren? Jeg er veldig dårlig til å koble av, men å dra hjem til mamma og pappa i Lillehammer og nyte den ordentlige vinteren der oppe er veldig godt. Jeg er tidligere alpinist på toppidrettsnivå, så det er få ting jeg nyter så godt som å få på alpinbootsene og dytte de ned i bindingen. Eller så liker jeg å dra vekk fra den grå vinteren i Oslo og oppsøke andre europeiske storbyer for litt ny inspirasjon. I januar var jeg innom både Amsterdam og Berlin, hvor det snødde mer begge de stedene enn det gjorde i Oslo, men det ga meg iallfall ny energi!

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg har en lidenskap for å bli kjent med nye mennesker og å være med ”der det skjer”. Dette gjenspeiler seg i hvordan jeg prøver å være litt overalt i løpet av året for å bli kjent med lokallagene og medlemmene våre og ta del i arrangementene deres. Jeg liker også å gå foran og teste grensen på min egen komfortsone. Dette synes godt i måten jeg jobber med å nå samarbeidspartnere og at jeg i det hele tatt tok på meg et så stort lederverv.

– Jeg jobber også for å pushe frem kvinneandelen i IT- og startup-miljøene, og håper at jeg ved å gå den veien selv kan inspirere andre og muligens gjøre det litt lettere for de som kommer etter.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

– Det som inspirer meg til å håndtere endringene som kommer, er spenningen. Det er utrolig kult å følge med på hva som skjer og hvordan fremtiden blir. Jeg studerer informatikk, og mye av grunnen til det er fordi jeg ønsker å ta del i fremtidsutviklingen. Det er inspirerende å vite at man kan være med å forme det som kommer om man henger seg tett nok på det som skjer.

– Det er også utrolig inspirerende å se til de andre Start-medlemmene og se hva de får til. At de blir gründere og at startupen overlever år etter år, er motiverende for oss som ennå ikke har tatt steget. Også er det jo inspirerende å se til “de eldre” og se de klare omstillingen. Da skal vi studentene klare det også.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg følger mye med på gründermiljøet. Ved for eksempel å sitte daglig på Startuplab, får jeg nær innsikt i hva som skjer i Norges fremste tech-inkubator. Ikke bare er de fremste tech-startupene der, men også menneskene som jobber der er blant de flinkeste i sine fagfelt. Jeg lærer nok daglig noe nytt og interessant. I tillegg har jeg medlemmene i Start å se til og hente kunnskap fra. Vi er en veldig tverrfaglig medlemsmasse med alt fra studentgründere til fremtidige leger, sivilingeniører, ledere, økonomer og lærere. Jeg liker å si at vi har fanget opp Norges mest engasjerte studenter til Start, ettersom de sitter på en god oversikt over hva som skjer i sine fagfelt.

– Ellers er jeg glad i å bruke Internett og leser artikler, følger med på Twitter eller ser på TED-talks daglig. Konferanser er for meg også en veldig god arena for kunnskapshenting.

Hvordan ser START ut i 2020?

– Vi jobber med å få til globale samarbeid med tilsvarende studentorganisasjoner som oss selv og tenker dermed å være en aktør som jobber med innovasjon over landegrensene i 2020. Vi skal være delfinansiert gjennom statsbudsjettet og være en naturlig representant i den offentlige debatten. Viktigst av alt er vi fortsatt like fremoverlente og har et bevisst forhold til endringer og aktuelle problemstillinger i samfunnet. Vi skal fortsette med den gode kulturen og kvaliteten og vi skal fortsette med å ha det gøy og lære masse av hverandre.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i START?

– Start jobber ene og alene om å fremme innovasjon blant studentene i Norge. Innovasjon er forankret inn i visjonen vår og står veldig sterkt i oss alle sammen. Vi jobber også veldig innovativt og lean. Vi omstiller oss årlig da vi bytter ledelse hvert år. I tillegg bytter vi ut medlemmene ofte ettersom studenter sjeldent blir lenge.

Hva mener du er den største utfordringen for dere fremover? Og hvem er deres største utfordrere?

– Vår største utfordring er å nå ut til næringslivet og det offentlige og danne “powercouples”. Vi tror på å skape verdi gjennom å koble det etablerte med studenter og vet at studenter er en stor ressurs. Vi har sett mange gode eksempler på dette i årene vi har holdt på og håper at det vil bli gjort i større grad fremover. Vi merker også kutt i støtten fra noen hold selv om vi kun får positive tilbakemeldinger. Dette er selvfølgelig en utfordring da vi er avhengige av støtten vi får for å stå på beina – og ikke minst for å kunne lene oss fremover.

– Derimot har vi ingen utfordrere. Vi støtter alle som ønsker å fremme innovasjon og entreprenørskap og vil heller være en samarbeidspartner enn en utfordrer. Om vi skal trekke frem noen utfordrere er det kanskje så klisjé som janteloven, behagelighet og latskap. Vi tror det kan være faktorer som gjør at man ikke tør å satse på seg selv og sine egne idéer.

Hvis du ble utnevnt «gründerminister” for én dag, hva ville vært dine fanesaker?

– Fanesaken er nok ingen overraskelse, Start Norge. Statsbudsjett skal bli Starts budsjett. Jeg ville også lagt inn mer innovasjon i alle høyere utdannelser og koding fra barneskolen av. Digitaliseringen skjer uansett om vi er med på den eller ei, så det er like greit å henge seg på. I tillegg ville jeg gjort Uber lovlig.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Sånn det ser ut i dag burde jeg være litt negativ. Vi har minimale IT-kunnskaper og nærmest alle jeg har snakket med på Blindern mener innovasjon ikke gjelder dem. Norge har heller ikke klart å omstille seg raskt nok til ny teknologi, som Uber og annen delingsøkonomi, men nå virker det som å være på vei.

– Likevel er jeg veldig positiv. Jeg ser det kommer utrolig mye bra tech-startups. De 500 medlemmene vi har i Start, er klare for omstillingen og mange er allerede omstilt. I tillegg møter vi i gjennomsnitt over 8000 studentene på arrangementene våre i løpet av et år som vi også opplever som relativt opplyste når det gjelder fremtiden.

– Jeg mener konkrete mål som å gi Start enda mer tillit til å jobbe med innovasjon i akademia, legge koding inn i skolen og å få enda flere kvinner inn i tech er gode startpunkter.

Ukens lederkommentar: Om finsk sisu, norske paradokser og patentrekorder

Denne uka skrives kommentaren på en starbuckskafe i Helsinki sentrum, og her i Nokialand har man en egen evne til å reise seg igjen etter nedturer. Anledningen er en konferanse der tre norske og ni finske vekstselskaper presenterer seg for finske investorer i Nordeas gamle ærverdige hovedkvarter.

Bak arrangementet står norske Seedforum som i samarbeid med Norges ambassadør til Finland, Åge Grutle og Nordea, har fylt salen med spennende mennesker. Blant innlederne er undertegnede og Ilka Kivimäki, lederen for finnenes unike SLUSH-happening som samler over 20 000 endringsagenter i november. Felles for de 12 som presenterer seg er, at de alle er på jakt etter kompetente investorer.

Historien vi hører fra de ulike aktørene er til forveksling lik. Det mangler ikke på innovasjonsvilje, kreativiteten og stå-på-viljen er det heller ingenting å si på. Problemet er at det tar tid å få signert konkrete kundeavtaler. I Finland har de TEKES som best kan forstås som en blanding av Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge – og der er investormatching godt innarbeidet. Kudos til Seed forum, den norske ambassadøren og Nordea for et flott arrangement. Ukens Innovasjonsblomst er her avsendt!

I Trondheim har parhestene Tekna, NTNU, SINTEF og Norges Forskningsråd denne uka nok en gang invitert til sin årlige Lerchendalskonferanse og der handlet det i år om digitalisering – nærmere bestemt om hvordan vi møter fremtiden, teknologien og hverandre.  I en flora av ulike konferanser er Lerchendalkonferansen litt annerledes, – og med inviterte gjester fungerer samlingen som en nyttig samtalearena for forskningsmiljøer, myndigheter og næringsliv. Blant høydepunktene i år var den svenske næringsministeren som fortalte om Sveriges ambisjon om å bli landet for å teste ut nye løsninger. Dette er en posisjon som vi gjerne skulle sett at Norges næringsminister Monica Mæland utfordret våre svenske venner til kamp om.

Både IBMs norske sjef Arne Norheim, tech-gründer Anita Schjøll Brede og Telenors Bjørn Taale Sandberg, fikk lov til å fortelle om hvordan maskinbaserte læringssystemer og AI byr på enorme muligheter og store utfordringer. Alexandra Gjørv fra SINTEF etterlyste større sammenheng mellom den norske politikken for næringsutvikling og langtidsplanen for forskning, – og kanskje ønsket hun seg en finsk sisuløsning som den TEKES står for.

I og med at agendaen sikkert var snekret ferdig lenge før jul, fikk de ikke med seg at regjerningens ekspertutvalg denne uka leverte sin innstilling om delingsøkonomien – en smule humoristisk kan vi konstatere at utvalget var delt og en rask gjennomlesing viser med all mulig tydelighet at diskusjonene har vært store også innad i utvalget.

For deg og meg som forbrukere, representerer delingsøkonomien tjenester som er rimeligere enn tradisjonelle tjenester, og vi ender opp med flere valgmuligheter og helt nye og kule opplevelser.  Disse tjenestene representerer også en betydelig miljømessig gevinst grunnet deling. For eksempel er Uber flinke til å peke på at over 20% av by-arealet utgjøres av parkeringsplasser og P-anlegg, samtidig som en vanlig bil i dag kun benyttes 5% av tiden. Da vi i Innomag besøkte Uber hovedkvarteret i San Francisco, var det ingen tvil om at man der i gården slet med å forstå at en grønn energi nasjon som Norge faktisk ikke applauderer når en tjeneste som bidra til å løse dette kommer på banen.

I og med at all betaling foretas digitalt, vil vi også tro at skattedirektør Hans Christian Holte er blant de som liker aktører som Uber, ettersom problemet med svart taxikjøring på denne måten løst. På dette området var utvalget klart, og mye tyder på at taxinæringen må belage seg på økt konkurranse i tiden fremover. Vi er forhåpentligvis ikke alene om å se paradokset i at amerikanske IBM ble tatt i mot med åpne armer, mens Uber bekjempes – det er ikke lett å være innovativ når gamle hegemonier utfordres…

En som ikke er redd for å være innovativ, snarere tvert imot, er gründeren Kristil Erla Håland, som står bak ukens utvalgte gründerselskap JodaCare – en innovativ kommunikasjonsplattform jobber med å styrke menneskeverd til personer med demens, ulike utviklingshemminger og deres relasjon til helsepersonell og familie.

At innovasjonslysten har økt i landet, merker også Patentstyret som denne uken kunne røpe om rekordtall i antall varemerkesøknader. Som årets ivrigste varemerkesøker Norske Bryggerier AS sier; – Skal man lykkes med en langsiktig merkevarestrategi, må man ha eierskap til det man utvikler. Det være seg både navn og design!

Happy Friday alle sammen!

How do you drive cultural innovations for the future?

Last year, it has become apparent that information, swung by people with and without power, is truly a double-edged sword capable of cutting deep wounds into the cultural foundation in our society. 

(Skrevet av Tone S. Ringstad, Leif Edvinsson and Jakob Elander)

We now wake up finding ourselves in a new chaordic state of 2017, where confusion, disillusion and even fear is the new normal, and at the same time the primal scream of the need to consolidate and that of new societal opportunity is stronger than ever.

Professor Dan Siegel, UCLA, reflected as follows, when he was asked whether he belonged in America, his answer was: “I thought how isolated we all are and how disconnected we feel,” he says. “In our modern society we have this belief that mind is brain activity and this means the self, which comes from the mind, is separate and we don’t really belong. But we’re all part of each others’ lives. The mind is not just brain activity. When we realize it’s this relational process, there’s this huge shift in this sense of belonging.” This is also called Relational Capital – and can be argued being one of the foundations in a working society.

When Relational Capital (or relational quality in the culture) deteriorates, one must find courage and tools to understand the driving forces and vectors behind this deterioration. In 1997 on Malta, the election at hand resulted in a very surprising outcome. Without going into detail, the leadership asked themselves why and how that could happen. In a quest to find answers, the head of the Catholic Church Intelligence unit based on Malta, dr. Benjamin Tonna, decided to assess the culture and the values in motion in the society. He was able to document a change in culture through this period of a “stunned society”, and found it to affect both economical, political and everyday life in Malta. The final outcome highlighted the awareness that the relational quality in the culture was the driving force of the society, not the individual strengths and qualities.

I would argue that in our society today we have an urgent need to deeper understand some of our driving forces and underlying value priorities in our own part of the world and how they interrelate. In order to understand, we need to examine the underlying values that drive our culture. Often we are challenged by values dilemmas, with no obvious right answer, such as

  • What are more important to people; loyalty to what has been, or change willingness to something new and unknown?
  • What has the higher focus; economic profit for few, or equality for creating a more balanced and equal society?
  • What would people vote for; being safe with similar people to ourselves, or having a more diverse society with a higher mix of cultural and geographical differences?
  • Where do we set our visionary thinking for the future; digital efficiency or human, caring relationships?

When we have an indication of our own cultural maturity it is time to examine the drivers of our society. Using cultureengine.no as a mapping tool, we can step up the game and examine values drivers of teams, companies and societies. This insight can then be used to find cultural gaps and opportunities, which can in turn be translated into new forms of partnerships (Relational Capital) and formation of teams and societies that work together and work for each other. This approach would be a solid platform of driving the prototyping of societal innovations for our future, as advocated by the New Club of Paris.

SO How does this impact leadership?

When World Economic Forum in 2015 released its Outlook on the world agenda, number 3 top trend is the “lack of leadership” in the world. Leaders, and people in general, are challenged by the fact that the world is rapidly changing and struggle to navigate in a more and more chaotic environment where values and principles increasingly overlap. In such a setting it is extremely difficult to prioritize when presented with multilayered and overlapping goals.

It can be argued that it is time that leaders look internally and ask themselves what values they are being guided by. There will always be personal dilemmas between shared goals and individual goals. Iif we let the shared goals be invisible for a long enough time because we cannot agree to what they should be, the individual goals will win – and people will start acting based on their own agenda.

Learnings from creating order in a “mixed goal” setting can be found from the innovative approach of Swiftcourt Arbitration processes, where digital tools are married with top mediation and arbitration tools. The tools employ a strong focus on shared understanding to create shared goals and to bring the parties closer together. At best, the process creates reconciliation between the parties and a landscape in which a road forward can be mapped out based on common goals and visions.

With the access to a cultural gaps analysis and the learnings from digital arbitration and mediation it would be possible to use the same type of concepts on the people of a city, a board of directors or an executive team to find common grounds between goals, world views and culture. The established common understanding could in turn, if used in a structured way, build “knowledge bridges” used for transferring understanding and, actually building on team diversity, mapping of common goals and visions how to go forward. The key to such societal innovation diplomacy must however be knowledge of values of people and take its starting point in finding the present cultural gaps in society and create arbitrational bridges.

So where do you start? You can start by taking a deep look at your own values priorities and how your values craft in Thought Leadership. Next step might be to have your own and your colleagues values mapped, called Executive Vector! This would allow a new societal leadership navigation to emerge based on values mapping, arbitration systems and diplomacy. The result might be a more constructive peace innovation approach to the future, and for our future generations.

Ukens gründercase: Jodacare

Gründer Kristil Erla Håland med Gry Frystøl, assistent i Songdalen kommune.

JodaCare er en innovativ kommunikasjonsplattform for helsepersonell og pårørende, og selskapet jobber med å styrke menneskeverd til personer med demens, ulike utviklingshemminger og deres relasjon til helsepersonell og familie.

Vi tok en prat med gründeren, Kristil Erla Håland som kan fortelle at løsningen nylig har gått i produksjon etter en svært vellykket pilotfase.

– Vi bidrar til å gi en av samfunnets mest sårbare grupper bedre oversikt og en bedre hverdagsopplevelse ved bruk av bilder og en brukervennlig dialogsløsning som skaper ro for tjenestemottakeren, deres familie og ikke minst for helsepersonell, sier hun glad da hun får vite at hun er ukens utvalgte gründercase på Innomags innobørs.

JodaCare er kort oppsummert en helseløsning som svarer på utfordringen som helsepersonell har hver gang pårørende ringer for å få informasjon, og bidrar til økt kvalitet og bedre informasjonsflyt. Løsningen hjelper de ansatte med å koordinere omsorgen og bidrar til bedre dialog med de som tar vare på deres kjære.

– Vi går nå inn i en spennende vekstfase og dagens kunder er svært fornøyd. Samtidig ser vi at det er en utfordring for en liten og innovativ aktør som oss og synes når offentlig sektor skal handle inn og det tar tid. Selv om vi har rukket å bli sju medarbeidere, er vi fortsatt små i den store sammenhengen. Nettopp derfor varmer det et gründerhjerte når kommuner som Horten og Songdalen tør å satse på en ny og innovativ aktør, smiler Kristil som også fremhever hjelpen Asker kommune har bidratt med.

– Drømmen vår er at stadig flere kommuner oppdager verdien av JodaCare, både når det gjelder tettere involvering med pårørende  og ikke minst bidrar til å lette arbeidet for de ansatte i kommunen. JodaCare vil være digital og tilgjengelig på alle flater,  men først og fremst er vi en mobilvennlig plattform for daglig dialog og loggføring.

Eldrebølgen begynner å komme for fullt og allerede i dag er 270 000 nordmenn omsorgstjenestemottagere.

– Det er ingen tvil om at JodaCare ser for seg internasjonal vekst. Henvendelser fra Australia, USA, Danmark og Tyskland har allerede kommet og vi er midt i en emisjonsfase nå. Konkret ønsker vi oss 3 millioner fra investorer som kan bidra med relevant nettverk og gode råd, avslutter hun.

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...