Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Effektene av ChatGPT – hva skjer?

Kronikken stiller spørsmålet; Hvilke produktivitetsgevinster vil vi se?

Dette er en kronikk fra Tor W Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norways faglige råd.

Mens ledere spør om hvilken posisjon de skal ha vis a vis ChatGPT og hvordan de skal tjene penger på teknologien, lurer ansatte på om de blir overflødige.

Generative AI-løsninger, som for eksempel ChatGPT og GPT4, er basert på kunstig intelligens og store språk modeller (Large Language Models – LLM). Siden de kom på markedet i november 2022 har de tatt verden med storm. Det vi vet så langt er at teknologien har i seg sprengkraft tilstrekkelig til å kalle den en disrupsjon og et teknologisk sjokk med betydelig potensiale både for økt produktivitet og verdiskaping.

Når det gjelder produktivitetsøkning, har Microsoft, som eier 49% av OpenAI – selskapet bak ChatGPT, annonsert at de vil bake teknologien inn i sine Office-produkter i form av en Copilot funksjon. Ifølge illustrasjonsvideoer kan Copilot med få og enkle kommandoer generere fullverdige møtereferater i Word, omforme notatene til en PowerPoint presentasjon og foreta fullverdige Excel-analyser av regnskap og budsjetter. Google har med sin Bard-løsning annonsert at de vil gjøre det samme for Gmail, DOC, og andre populære produkter. I sum snakker man om en betydelig produktivitetsøkning.

Når det gjelder verdiøkning i form av å inkludere LLM-teknologien inn i virksomheters markedstilbud, er «the sky’s the limit» mantraet. En McKinsey-analyse viser at teknologien vil kunne styrke verdiforslaget og øke driftsresultatet i beklednings-, mote- og luksussektorene med mellom 150 og 275 milliarder dollar. Hva LLM-teknologien kan gjøre for innovasjoner og kundene i andre bransjer, kan vi bare drømme om. Økt kundeservice er en lavthengende frukt.

Men hva skjer med jobber og oppgaver når de ansatte blir så mye mer kreative og produktive? Hvilken effekt kan teknologien ha på arbeidsmarkedet og de ansatte?

En nylig studie så på dette. Forfatterne fant at omtrent 80 prosent av den amerikanske arbeidsstyrken kan oppleve at minst 10 prosent av deres arbeidsoppgaver vil bli påvirket av innføringen av teknologien. Omtrent 19 prosent av arbeidstakerne kan se at minst 50 prosent av oppgavene deres blir påvirket. Dersom man tar hensyn til fremtidige programvareløsninger som vil bli bygget på teknologien, øker denne andelen til mellom 47 og 56 prosent av alle oppgaver.

Men kan det være at LLM-teknologien gjør de gode enda bedre? Dette kan i så fall skape et A og B lag i arbeidsmarkedet. Svaret er overraskende.

To doktorgradsstudenter fra MIT, Shakked Noy and Whitney Zhang, gjennomførte et eksperiment som involverte flere hundre universitets-utdannede som arbeidet innen markedsføring og HR. De ba halvparten bruke ChatGPT i sine daglige oppgaver. Ikke overraskende økte produktiviteten for begge grupper. Men det virkelige interessante var at LLM-teknologien hjalp de som var minst trent og hadde minst erfaring, mest. Det betyr at prestasjonsgapet mellom de to gruppene ble utjevnet. De som var dårlige til å skrive, ble mye bedre med ChatGPT og de som var dyktige til å skrive, ble litt raskere. Dette er gode nyheter for et inkluderende arbeidsliv.

For samfunnet kan det være at LLM-teknologien kan «oppgradere» mennesker som har problemer med å finne en jobb. Dersom teknologien kan bli brukt som et praktisk verktøy for å øke arbeidslediges kompetanse og mulighetsområder, er dette gode nyheter. Innen helse og omsorg og undervisning er det et stort behov for arbeidskraft. I et større bilde kan teknologien være med på å øke Norges humankapital raskt innen en rekke områder. Økt tilgang på mennesker med programmerings-kompetanse er bare ett eksempel.

 

Om balanse, Bali-nyepi og bøllefrø!

Denne uken passerte solen ekvator på sin reise nordover, slikt kalles vårjevndøgn og feires fordi dag endelig har tatt igjen natt her nord. På latin bærer dagen navnet spring Equinox; Det handler om likevekt og balanse mellom lys og mørke. Likevel, det er slett ikke alt og alle som har vært i likevekt i uka som har gått. Det har gått varmt for seg både på Bali, i Haag og når regjeringspartnerne på NRK Debatten forsøkte å bortforklare seg i møtet med erfarne gründere og bedriftseiere.

På den indonesiske partyøya Bali feiret de denne uken sitt nyttår – avslutningen er interessant. De avslutter nemlig feiringen med Nyepi. I 24 timer er lys slått av, butikker lukket, flyplassene stengt, og alle oppfordres til å meditere om det nye året. Kanskje en dag uten skjermer også er noe å kopiere her til lands?  Vi tillater oss å anta at en digital detox ville gjort mange godt…

Dette er også uken vi går fra såkalt normaltid til sommertid. Det hele til årvisse ramaskrik fra både bønder, småbarnsfamilier og skiftarbeidere. Det betyr lysere ettermiddager og at våren er rett rundt hjørnet, påpeker alltid like positive næringsminister Jan Christian Vestre. I hans pressemelding kommer det frem at allerede i 2018 foreslo Europakommisjonen å avskaffe ordningen. Som kjent har EU ennå ikke konkludert i saken, og det er uklart når det vil skje. De jobber med andre ord like “kjapt” som regjeringen.

Uken har også bydd på gode konferanser utenfor ring 3. I Trondheim arrangerte de mandag Tech Port-konferansen 2023 i Olavshallen. Nesten 500 gjester, innledere, utstillere og frivillige fokuserte på å vise frem at Trondheim kan fortjene tittelen de selv har gitt seg som Norges teknologihovedstad.  I Bergen som også ønsker å vise frem at innovasjon er viktig inviterte NHH studentene til NHH symposiet under vignetten “Fra Norgesmestre til Verdensmestre” og det var en imponerende liste av tidligere studenter som hadde tatt turen til Bergen. Vi nevner blant mange Børge Brende, Postens CEO Tone Wille, Nicolai Tangen, Kristin Clemet fra Civita, DNB’s konernsjef Kjerstin Braathen og NHO sjef Ole Erik Amlid.

Næringsminister Vestre var også i ilden i NRK debatten tirsdag. Det ble en merkelig forestilling der den ferske SV lederen Kirsti Bergstøl fortsatte personangrepet på Kjell Inge Røkke og andre Sveits-farere. Temaet var regjeringens skjerpelser av formuesskatten som har medført at norske gründere og bedriftseiere må betale en særnorsk avgift, og denne straffeskatten må betales uavhengig om bedriften tjener penger eller ikke. Penger som kunne gått til investeringer, vekst, innovasjon, å skape nye arbeidsplasser og trygge de eksisterende. Slik vi ser det er en politikk som straffer egne verdiskapere og favoriserer utenlandske eiere slett ikke bærekraftig.

Arild Spandow i Amesto sa det godt; I vårt familieselskap har vi betalt mer i formuesskatt enn det vi har hatt i resultat de siste to årene, og vil gjøre det samme i år. Vi har prioritert vekst og investeringer, og resultatet er at vi sakte men sikkert tømmes for kapital på grunn av en skatt som visstnok skal betales av eierne og ikke selskapet. Fokus på fri likviditet blir større enn fokuset på verdiskapning, og risikoaversjon blir plutselig en realitet.På sikt risikerer vi å skape et samfunn der de eneste som har råd til å eie virksomheter i Norge er utlendinger og staten selv. Kudos til Jan Tore Sanner som var den eneste politikeren i rommet som har innsett hvor ødeleggende dagens skattepolitikk og ikke minst næringsfiendlige “Ta de rike” polemikk er for norsk verdiskaping og innovasjonskraft. Heldigvis virker det som flere og flere velgere innser det!

kunne det vært en ide å sende Kirsti Bergstøl og andre bøllefrø til sveits istedet?

Det paradoksale er at regjeringen samtidig nekter å effektivisere offentlig sektor, til tross for at potensialet for å spare milliarder her er langt større enn det den såkalte formuesskatten kan by på. Bergstøl later til å tro at Norge bare kan la milliardærene ryke og reise, men Asker kommune tapte for eksempel over 100 MNOK i skatteinntekter da Røkke pakket kofferten, – selv en nyutklekt SV leder med markeringsbehov bør innse at slikt medfører mindre velferd, ikke mer!

Som vår kollega sa det i går; Det hjelper  lite å stille klokka én time frem når regjeringen samtidig flytter norsk verdiskaping flere år tilbake!

Mens penner og kniver spisses og ordbruken går fra vond til verre har vi et bakteppe preget av at den norske kronen blir mindre og mindre verdt, – de siste ti årene er den nesten halvert i verdi i forhold til dollar og euro, – og vi som trodde at handelsoverskudd og solid statsfinanser var positivt. Kan det være at utlendingene ser at vi for tiden holder oss med politikere som turer frem mot verdiskapere med en lite bærekraftig og svært bøllete oppførsel?

Den internasjonale straffedomstolen i Haag, Nederland, utstedte denne uken en arrestordre på Russlands president Vladimir Putin for hans åpenbare forbrytelser begått i hans meningsløse invasjon av Ukraina. En uredd handling som vi her i InnoMag foreslo allerede i fjor (sikkert derfor 😊) og applauderer, selv om vi nok ikke tror Putin fengles med det første. Det er dog første gang en leder for et land med fast plass i FNs sikkerhetsråd tiltales. Tøft gjort!

I USA har Microsoftgründeren og milliardærfilantrop Bill Gates som nylig svingte innom Oslo Energy Forum kommet med en viktig bloggbulletin denne uken.  Han bebuder at vi nå entrer AI-alderen og han nøler ikke med å kalle kunstig intelligens det “viktigste fremskrittet” innen teknologi siden utviklingen av datamaskiner og smarttelefoner. Han legger ikke fingrene i mellom og mener å se en effektivitetsgevinst på 50% innen viktige områder som helse og utdanning. Du kan lese hans Age of AI bulletin her, – og vi har som våre faste lesere vet allerede i flere år hevdet at kunstig intelligens vil endre vår verden raskere og i større grad enn de fleste politikere innser.Da han var i Oslo sa han forøvrig at innovasjon er nøkkelen til å løse klimautfordringene så Bill Gates er en mann vi finner grunn til å lytte til.

Ukens innovasjonsblomst går til Knut Flakk, Arild Spandow og Roger Hofseth og vi håper de deler med de dyktige arrangørene bak både Techno Port i Trondheim og NHH-Symposiet i Bergen.

Happy Friday og riktig god helg!

Klarna samarbeider med ChatGPT

Sebastian Siemiatkowski, CEO Klarna

Som en av de første merkevarene globalt inngår Klarna nå et samarbeid med Open AI og deres svært populære AI-verktøy ChatGPT. Samarbeidet skal gi enda smartere shoppingtips og mer personlig inspirasjon.

Den globale betalings- og shoppingløsningens egne team har nå jobbet sammen med Open AI for å bruke deres protokoll til å utvikle en egen Plugin – for å kunne levere det de kaller en mest mulig smoooth shoppingopplevelse på ChatGPT-plattformen.

Klarna går nå live med den svært individuelt tilpassede og intuitive shoppingopplevelsen – i første omgang til et fåtall brukere i USA og Canada. Denne vil gjøre det mulig for brukere av ChatGPT å spørre om shoppingtips, få inspirasjon og tilpassede anbefalinger. Brukere vil også få lenker til anbefalte produkter fra Klarnas egen prissammenligningstjeneste – for å finne de anbefalte produktene til best mulig pris.

Er du i tvil om hva du skal kjøpe til niesen din som elsker enhjørninger? Spør Klarna gjennom ChatGPT og få en oversikt over de beste gaveideene med enhjørninger som tema.

Ikke fornøyd med rådene? Spør ChatGPT igjen og få nye anbefalinger.

Klarnas CEO: Superentusiastisk fordi den består «mammatesten»

– Jeg er superentusiastisk med tanke på denne plugin-løsningen med ChatGPT, fordi den består mitt viktigste kriterium – det jeg kaller «mammatesten». Det betyr ganske enkelt om mammaen min vil forstå det og synes det er nyttig. Det gjør denne fordi det er enkelt å ta i bruk, og det kan virkelig løse mange problemer. Dette vil gi stor nytteverdi for alle. Klarna står i en helt unik posisjon hvor vi kan ta i bruk den beste teknologien og data for å hjelpe mennesker med å finne nye produkter og løse problemer for forbrukere gjennom hele kundereisen. Vi vil fortsette med innovasjon for å fortsette å gi våre 150 millioner kunder denne type tjenester, sier CEO i Klarna og medgründer, Sebastian Siemiatkowski.

I front på fremtidens shoppingopplevelse på nett?

Gjennom dette samarbeidet er Klarna helt i front av det som er med å definere fremtidens shoppingopplevelse på nett. Klarna lanserte nylig også et omfattende søkeverktøy som lar kundene sammenligne priser på en og samme vare i tusenvis av nettbutikker. Verktøyet åpner også for muligheten å filtrere søkene på farge, størrelse, kundevurdering av butikk og så videre.

Den nye tjenesten er nok et eksempel på hvor opptatt Klarna er av innovasjon for å skape verdi for sine 500 000 butikkpartnere og å gi alle kunder en unik shoppingopplevelse.

Slik virker det:

• Forbrukere installerer Klarna plugin fra ChatGPTs egen plugin-store.

• Når den er installert kan du enkelt be ChatGPT om shoppingtips, eller få kurerte utvalg med produkter basert på din forespørsel. ChatGPT vil basert på samtalen automatisk selv velge når den trenger å bruke Klarnas-plugin.

• Forbrukere har hele tiden mulighet til å stille nye spørsmål eller be om flere produktanbefalinger.

• Når forbruker trykker på en produktlenke i svarene de får, kommer de til Klarnas prissammenligningstjeneste og kan sammenligne priser på de anbefalte produktene.

Klarna opplyser også at de støtter Open AIs dedikasjon og forpliktelse til å utvikle KI (AI) på en trygg og forsvarlig måte. Plugin vil derfor først gradvis aktiveres for ChatGPT Plus-abonnenter i USA og Canada. Deretter vil dette over tid bli gjort tilgjengelig for flere ChatGPT-brukere i flere regioner. Dette vil først skje etter en periode med sikkerhetstesting, utvikling og forbedring.

 

Å Energi inn som ny eier i Digital Norway

Å Energi som er resultatet av fusjonen mellom Agder Energi og Glitre Energi melder denne uken at de går inn som ny eier i Digital Norway.

– Vi er i ferd med å skape det som skal bli det mest fremtidsrettede fornybarkonsernet i Norden, slår konserndirektør i Å Energi, Steffen Syvertsen fast.

Ifølge energikommisjonens ferske rapport trenger vi mer vannkraft, vindkraft, havvind og solkraft – og det raskt – om Norge skal nå sine klimamål innen 2030.

Dette stiller store krav til effektivisering og nye løsninger for hvordan vi utnytter strømnettet for å møte fremtidens energibehov.

Sentralt i omstillingen til et grønnere samfunn er smart bruk av data.

– I Å Energi skal vi bidra ved å øke produksjonen av fornybar energi, levere den effektivt gjennom nettet og ta den ut i nye og spennende markedstjenester, sier Syvertsen og legger til:

– Skal vi klare det, må vi utvikle teknologiplattformene våre og i større grad ta i bruk data for å optimalisere energisystemet.

Det fusjonerte konsernet er Norges største kraftselskap med virksomhet i hele verdikjeden, fra produksjon av vannkraft til å levere strøm og energitjenester til privatkunder og bedrifter i Norge og Norden.

Går nå inn som eier i Digital Norway

For å lykkes med elektrifiseringen av Norge mener Syvertsen det er viktig å samarbeide med andre bedrifter, og lære av hvordan disse jobber i skjæringspunktet mellom digitalisering og grønn omstilling.

Det er én av hovedgrunnene bak hvorfor Å Energi nå går inn som eier i Digital Norway:

– Samtidig er en viktig del av vårt oppdrag å bidra til utvikling av ny industri og arbeidsplasser. Derfor treffer mandatet til Digital Norway om å øke konkurransekraften til næringslivet godt, sier Syvertsen.

Liv Dingsør, administrerende direktør i Digital Norway, sier på selskapets hjemmeside at det er inspirerende å høre en konsernsjef så tydelig uttale at man «sammen skal jobbe for en fornybar framtid»:

– Digital Norway jobber for at alle som digitaliserer kan dra nytte av hverandre, og gjøre hverandre bedre. Oppdraget vårt er å samle aktører, dele kunnskap og data – og bygge ny kompetanse.

Det vil gi fantastiske resultater, ikke bare for den enkelte virksomhet, men óg for Norge, forklarer hun.

– Vi opplever Å Energi som ekstremt fremoverlente og opptatt av hvordan digitale løsninger kan bidra til å øke forsyningssikkerheten raskere. Dette er en høyaktuell problemstilling – og en viktig del av Digital Norway sin agenda. Derfor gleder vi oss til å inkludere Å Energi i vårt fellesskap.

– Utfordringene er mange, men i Å Energi ser man muligheter, forteller Ingvill Heskestad Mykland, konserndirektør Teknologi, innovasjon og sikkerhet i Å Energi, og legger til:

– Vi har data satt i system, er i hele verdikjeden og har over 100 års erfaring. Kombinerer vi dette med spiss domenekompetanse og gode samarbeidspartnere har vi alle muligheter til å lykkes fremover.

Fornybarkonsernet ser stadig mer viktigheten av å være nysgjerrige og utforskende, samt jobbe på tvers både internt i konsernet og i bransjen.

– Det eneste vi med sikkerhet kan si er at fremtiden blir mer kompleks, og at vår konkurransekraft fremover i stor grad avhenger av vår egen evne til å snu oss raskt, jobbe på tvers og lære av hverandre.

Vi i InnoMag gratulerer både Digital Norway og Å Energi med samarbeidet og gjør oppmerksom på at begge også er med i Open Innovation Lab of Norway

Kun 9 prosent er «modne» nok til å forsvare seg mot cybertrusler

Tre av fire (77 prosent) sikkerhetsledere i Europa forventer at en cybersikkerhetshendelse vil forstyrre virksomheten deres i løpet av de neste 12 til 24 månedene, det kommer frem i en ny rapport om motstandsdyktighet mot cybertrusler i en hybrid verden.

I en helt fersk rapport fra Cisco kommer det frem at bare 9 prosent av selskaper i Europa har et «modent» beredskapsnivå, noe som trengs for å være motstandsdyktig mot dagens moderne cybersikkerhetsrisikoer.

– Tidligere opererte bedrifter med en driftsmodell som hovedsakelig var statisk. Folk opererte fra enkeltenheter fra ett sted og koblet seg opp til et statisk nettverk. Nå, i en hybrid verden, opereres det i økende grad fra flere enheter, fra flere steder, vi kobler oss til flere nettverk, får tilgang til applikasjoner i skyen og på farten – og vi genererer enorme mengder data. Dette gir nye cybersikkerhetsutfordringer for bedriftene, sier Leif Sundsbø, sikkerhetssjef i Cisco Norge.

Beredskapsgap

Rapporten er utviklet på bakgrunn av en post-COVID og hybrid verden, hvor brukere og data må sikres uansett hvor arbeidet gjøres. Rapporten fremhever hvor bedrifter gjør det bra, og hvor beredskapsgapet innen cybersikkerhet vil øke dersom forretnings- og sikkerhetsledere ikke tar grep.

Rapporten dekker fem kjernepilarer som danner grunnlaget for forsvarsmekanismer: identitet, enheter, nettverk, applikasjoner og data, og omfatter 19 forskjellige løsninger innenfor pilarene.

6700 cybersikkerhetsledere i 27 globale markeder, inkludert syv i Europa[1] har deltatt i undersøkelsen med formål om å gi en indikasjon på hvilke løsninger de har implementert og i hvilken grad løsningene er implementert. Bedriftene ble deretter klassifisert i fire stadier: nybegynner, formativ, progressiv og moden.

Alvorlig funn

I tillegg til det alvorlige funnet om at bare 9 prosent av europeiske selskaper er på et modent stadium, faller også mer enn halvparten (64 prosent) inn i nybegynner- (9 prosent) eller formativ (55 prosent). Dette bekymrer den norske sikkerhetssjefen.

– Dette beredskapsgapet er bekymringsfullt, spesielt fordi så mange cybersikkerhetsjefer der ute faktisk forventer at virksomheten deres skal bli berørt i løpet av de neste en til to årene, sier Sundsbø.

Betydelige kostnader

Kostnaden av å være uforberedt kan være betydelig, ettersom 52 prosent av respondentene sa at de hadde en cybersikkerhetshendelse i løpet av de siste 12 månedene, og 32 prosent av de berørte sa at det kostet dem minst 500 000 USD.

– Skiftet over til en hybrid verden har fundamentalt endret landskapet for selskaper, og skapt enda større kompleksitet innen cybersikkerhet. Organisasjoner må slutte å forholde seg til forsvar med en blanding av punktverktøy, og i stedet vurdere integrerte plattformer for å oppnå motstandskraft og redusere kompleksiteten, sier Jeetu Patel, konserndirektør og daglig leder for sikkerhet og samarbeid i Cisco.

– Først da vil bedrifter være i stand til å lukke gapet innen cybersikkerhet, fortsetter Patel.

Bedriftsledere må etablere grunnleggende beredskap på tvers av de fem sikkerhetspilarene for å bygge sikre og motstandsdyktige bedrifter. Dette behovet er spesielt kritisk gitt at 81 prosent av respondentene planlegger å øke sikkerhetsbudsjettene sine med minst 10 prosent i løpet av de neste 12 månedene.

– Ved å sørge for en grunnmur på tvers av sikkerhetspilarene, kan bedrifter bygge videre på sine styrker og prioritere områdene der de trenger mer modenhet – og dermed forbedre sin motstandskraft, avslutter Sundsbø.

 

Om banker, bruduljer og brød!

Denne uken har det handlet mye om banker, bruduljer og Bitcoins. Utrolig nok mistet de ti største bankaksjene i USA over 750 milliarder kroner i markedsverdi bare mandag. De to skyldige var lett å peke ut, men spørsmålet er hvor mange de skal få følge av. Uken bød heldigvis også på inspirerende tanker om 2030 og en festival som forener.

La oss denne uken begynne med panikken som traff over 2500 startups og vekstselskaper i USA da Silicon Valley Bank (SVB) og Signature Bank endte med buken i været. Inn i konkursen tok de to bankene med seg en hel verdens tillit til at bankledere forstår hva de driver med. Vi mistenker at selv amerikanske IT-gründere rister på hodet når de samtidig hører at sjefen i SVB, Gregory W. Becker personlig har tjent over 730 millioner kroner i lønn og bonuser de siste 12 årene.

Vi har sett det før, – og mye tyder på at nok en gang vil vi oppleve at regelrette vulgærkapitalister som misbruker systemene og karrer til seg store personlige gevinster  reddes av de samme systemene de utnytter. Dette er slett ikke bærekraftig, – og her burde ansvarlige mydigheter sikre at Becker og andre sjefer som har begunstiget seg selv på vulgært vis må justere sine lønns og bonusordninger før de reddes. Vi skrev om dette også i forrige uke da det kom frem at statlige Statkraft deler ut over 25 millioner i årsbonus til sine egne kraftmeglere, samtidig som de året før tapte 4 milliarder kroner på den samme tradingen. Statkraft selv nekter å si noe, og utrolig nok virker det som både næringsminister Jan Christian Vestre og LO er tonedøve nok til å akseptere dette.

Spørsmålet er selvsagt om vi nå ser starten på en global brudulje, tillitsvikt og systemkollaps hvor banker som har investert våre verdier i et gigantisk pyramidespill må realisere tap eller om myndigheter og sentralbankene fikser dette ved å pøse penger inn i de bankene som slett ikke egentlig fortjener å reddes.

Vi er redde for at de som nok en gang vil tape er vanlige folk. kanskje Ikke så rart at kursen på både gull, sølv og bitcoin steg denne uken. Den enes død, er som kjent den andres brød.

Denne uken gikk også FUTURE INSIGHT 2030 rundbordskonferansen av stabelen på Grand Hotel i Oslo. Denne konferansen som vi i Inspirator har arrangert i 12 år setter fokus på hvor vi vil være i 2030. En rekke av Norges mest innovative ledere gikk på scenen og delte sine planer og innsikt om 2030 som, tro det eller ei, kun er 2500 dager unna!

Med utfordrende tider kommer store muligheter og de som lykkes med å implementere innovasjon som en kjerneverdi også kundene merker, vil i følge Norges kjente innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen kunne forvente en tredobling av innsatsen. Dette var en av take away verdiene i hans inspirerende keynote. E-24‘s samfunnsredaktør  Torbjørn Røe Isaksen og Schibsteds Torry Pedersen, Norges beste panelledere loset forsamlingen av innovasjonsledere gjennom en ettermiddag fylt med inspirasjon og innsikt om hvor vi er på vei.

En spesiell TUSEN TAKK går til Tore Ulstein, Ulstein Groups visjonære styreleder og tidligere president i NHO, administrerende direktør i Avinor Abraham Foss, Nordic Innovations sjef Svein Berg, Amestos styreleder Ariane Spandow, Ivar H Kristensen i Tokt, Utdanningsforbundets visjonære innovasjonsevangelist June M. Breivik, Cognites futuristiske medgründer Stein H. Danielsen, Equinors SVP for Renewables & Low carbon technology Rohit Singh, PGS’s dyktige CEO Rune Olav Pedersen og Jan-Olav Styrvold, styreleder i InXight for å dele sine visjoner for fremtiden. Dessverre hadde Linkedin gründeren Reid Hoffman mer en nok å gjøre i USA i forbindelse med bankkonkursene, så hans innlegg får vi ikke gleden av før på INNOVASJONSDAGEN 2023 den 5. september på EpiCenter. Da kommer også Kristin Harila, Vadsøværingen som har satt seg som mål å klatre til topps på alle de 14 fjelltoppene i verden raskere enn noen tidligere i historien – litt av en ambassadør for norske verdier!

På veien til topps gir vi både Kristin, talerne på FUTURE INSIGHT 2030 og våre øvrige lesere disse gullkornene fra sangen I Hope you dance.som alle endringsagenter kan ha glede av;

I hope you never fear those mountains in the distance,
Never settle for the path of least resistance
Livin’ might mean takin’ chances but they’re worth takin’,
Lovin’ might be a mistake but it’s worth makin’,
Don’t let some hell bent heart leave you bitter,
When you come close to sellin’ out reconsider,
Give the heavens above more than just a passing glance,
And when you get the choice to sit it out or dance.

I hope you dance…

(Lee Ann Rymes)

I Austin, Texas har denne uken over 200 000 deltagere besøkt South by Southwest, eller SXSW, en unik samling av kreative aktører som møtes til en uke viet film-, over 150 koserter, festivaler i hopetall og minst like mange konferanser. En fysisk feiring av kreative menneskers tro på at fysiske treff slett ikke har utspilt sin rolle, selv i en verden der både brød og sirkus oftere og oftere tilbys digitalt. Godt å se at ekte brød og fysiske sirkusopplevelser fortsatt fenger!

Ukens innovasjonsblomster går til talerne på FUTURE INSIGHT 2030 konferansen som øste av sin innsikt på inspirerende vis, – og vi håper de deler blomsterduften med alle medlemmene i Open Innovation Lab of Norway som var til stede og som alle konkluderte med at vi fortsatt såvidt har begynt å hente ut de store innovasjonsgevinstene! That’s the spirit that moves mountains!

Happy Friday og riktig god helg!

Posten kåret til Norges mest bærekraftige logistikkselskap

For fjerde året på rad er Posten den merkevaren i pakke- og logistikkbransjen som nordmenn oppfatter å være mest bærekraftig. Bring kommer på andreplass.

Studien viser også at Posten kommer på 2. plass av samtlige 268 merkevarer som ble målt i Norge. Resultatene fremkommer i Europas største merkevarestudie på bærekraft, Sustainable Brand Index, som ble offentliggjort i dag.

Dette er et gledelig resultat og viser at vår innsats for en bærekraftig utvikling blir lagt merke til. Internt er en slik kåring til stor inspirasjon for alle våre medarbeidere som står på for en bærekraftig utvikling, sier Tone Wille som er konsernsjef for Posten.

Posten er også selskapet som har vunnet InnoMag’s kåring av Norges mest innovative virksomheter flest ganger, – ingen tvil om at det gjøres mye godt arbeid i den 276 år gamle virksomheten som fortsetter å imponere på mange nivåer.  Til uken skal Tone Wille til Bergen på NHH’s symposium å fortelle mer strategien bak.

 

Digitale penger skal redde miljøet

JUBEL. Glenn Sæstad med synlig bevis på at han har vunnet DOGA Hedersmerket. Fra venstre juryleder Behnam Farazollahi, konferansier Jenny Skavlan, Glenn Sæstad og DOGA-leder Tor Inge Hjemdal. Foto: Sverre Chr. Jarild

Ved hjelp av lokal digital valuta kan nordmenn bli langt mer bærekraftige forbrukere, mener Glenn Sæstad. Nå får han det høythengende DOGA Hedersmerket.

En ultralokal krone som gir rimeligere varer og tjenester innad i kommunen. Karbonpenger som linker forbruket ditt direkte til en CO2-kvote. Tidsstyrte betalinger som belønner godt gjennomførte byggeprosjekter.

I diplomoppgaven «DSP for SDG» argumenterer Glenn Sæstad for at myndighetene kan bruke såkalte digitale sentralbankpenger (DSP) for å stimulere innbyggere og næringsliv til å opptre mer bærekraftig og klimavennlig.

Nå får han DOGA Hedersmerket, landets mest høythengende utmerkelse for design og arkitektur.

– Dette er et bunnsolid prosjekt der utøveren har brukt flere designdisipliner for å komme opp med et potensielt grensesprengende konsept. Dersom dette følges opp, kan norske myndigheter få et svært kraftfullt verktøy for å nå FNs bærekraftmål, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).

Vil la kommuner bruke DSP

Digitale sentralbankpenger er elektroniske penger utstedt direkte av en sentralbank. Både Norges Bank og en rekke sentralbanker i andre land vurderer nå hvordan vi kan bruke slike penger i fremtiden.

Glenn Sæstad mener digitale sentralbankpenger er en enestående mulighet til å dytte samfunnet vårt i en mer bærekraftig retning. I AHO-oppgaven var han i jevn dialog med Norges Banks egen arbeidsgruppe for digitale sentralbankpenger. Han intervjuet en rekke finans- og økonomieksperter og samlet kunnskap og innsikt fra mange ulike kilder.

Deretter konstruerte han et fremtidsscenario der klimaendringer utgjør en direkte trussel mot den finansielle stabiliteten i Norge. Da faller nemlig bærekraft innunder sentralbankens mandat, argumenterer Sæstad, samtidig som offentlig sektor vil presse på for å få mer effektive omstillingsverktøy.

Dermed ligger veien åpen for en offensiv bruk av digitale sentralbankpenger.

Må spare karbonpenger før skiferien i Alpene

Karbonrasjoner er et av pengeeksemplene som Sæstad utforsker i oppgaven. Mens dagens karbonkvoter kan kjøpes og selges, og dermed favoriserer de rikeste, vil karbonrasjonene påvirke alle likt. Slik spiller det ikke noen rolle at du har flust med vanlige penger på konto: Dersom du allerede har brukt opp «karbonpengene» dine, blir det ikke champagne i Chamonix denne påsken.

Et annet eksempel er å tillate lokal valuta for å stimulere folk til å bruke mer penger i sitt eget nærområde. I Sæstads tenkte eksempel oppretter Egersund kommune valutaen Okka Peng, som betyr «våre penger» på lokal dialekt, som kan brukes for å kjøpe varer og tjenester lokalt. Å veksle vanlige kroner om til Okka Peng gir en innvekslingsbonus på et par prosent, så du får mer for pengene ved å bruke den lokale valutaen.

Men veksler du Okka Peng til vanlige kroner, betaler du et prosentgebyr høyere enn bonusen. Slik blir kortreiste løsninger fra lokalt eide leverandører mer lønnsomme for forbrukere og bedrifter, mens det blir mindre attraktivt å kjøpe ting langveisfra.

Redefinerer hva penger kan være

Juryen for DOGA-merket nykommer lar seg imponere av oppgaven til Glenn Sæstad, og håper den utløser en grundig diskusjon.

«Studenten har et stødig grep om den visjonære helheten, samtidig som han bruker spekulativt design til å utforme konkrete forslag til samfunnsendrende tiltak. Dette er kompromissløs bruk av design for å bringe samfunnet i bærekraftig retning. Oppgaven bobler over av innsikt og kreativitet i et komplisert område. Vi innser nå at det er mulig å tenke helt nytt om hva penger kan være,» skriver juryen i sin vurdering.

 

Om tog, tullebonuser og trønderkaos!

Mange har gått i tog denne uken, og selv togtunnelene fungerer igjen. Både Statkraft-meglere, kvinner og Vy har funnet grunner til å feire, men det er liten grunn til å juble både i Flytoget og i Trøndelag.

Uken begynte så bra! Follobanen åpnet igjen, og på mandag feiret vi Fiskens Dag før kvinnedagen den 8. mars bød på nye runder med festligheter og demonstrasjonstog. Mange tusen gikk i det tradisjonelle kvinnetoget i Oslo fra Youngstorget og opp Karl Johan, men en gruppe som kaller seg «Organisasjonen Inkluderende Feminisme» valgte å ikke støtte årets 8. mars-paroler. På skikkelig inkluderende vis lagde de sin egen alternative markering, og vi er når sant skal sies i tvil om de innser paradokset i at «de inkluderende» ikke bare valgte å stå utenfor, men avsluttet sin egen appell på Facebook med setningen «La oss stå sammen!» Årsaken lå visstnok i en diskusjon på om transkvinner var menn, kvinner eller noe midt i mellom.

Det minner oss om plakaten vi så på kontoret til en venn; “Everybody brings joy to this office, some when they enter & some when they leave :-)”

Et annet paradoks kom fra Tripadvisor som denne uken kåret verdens beste strender, og tro det eller ei kåret Reynisfjara stranden med kullsvart sand på Island til Europas beste strand. Vi gjetter på at strandtavernaeiere i Hellas, strandcafeer i Italia og sangriaselgerne i Spania klør seg i sine hoder og lurer på hva som skjer. Spørsmålet er selvsagt om turistene som har stemt frem den iskalde stranden på 63,4 grader nord til verdens fjerde beste strand har dyppet så mye som en tå ut i det kalde Atlanterhavet.

Ukens største paradoks kom nok likevel for dagen på side 129 i Statkrafts årsrapport i en bitteliten note der det vises til at litt over 100 kraftmeglere i det statseide selskapet deler over 2,2 milliarder kroner i bonus. Etter å ha tapt over 4 milliarder i 2021 tjente kraftmeglerne takket være svingninger i kraftprisene utrolige 10,4 milliarder kroner i fjor. Nå venter vi bare på bildet av meglerne der de på Sofie Elise vis uttaler at livet blir circa to milliarder morsommere med slike gavepakker!

Vi er de første til å berømme at dyktige medarbeidere bør belønnes, men det virker smått surrealistisk at bonuser til de beste på over 20 millioner kan passere i statseide selskaper uten at det skal få umiddelbare konsekvenser for styret og ledelse.

Det blir fristende å konkludere med at næringsminister Vestre’s fagre ord om statlig lønns,- og bonusmåtehold kun er tomme ord uten innhold. Vi tviler nemlig på at meglerne måtte betale milliardtapet i 2021 av egen lomme. Styreleder Thorhild Widvey legger inn en sterk søknad om å få avløsning når hun nekter å stille til intervju om bonusene, selv om både hun og konsernsjefen innrømmer at fjorårets bonusutbetalinger var umusikalsk høye. Her er vi på samme togspor som LO’s Are Tomasgard som sier at dette MÅ få konsekvenser.

Derimot er vi dypt uenig med LO når det gjelder kampanjen de har kjørt for å sikre at Vy skal få overta Flytoget. I stedet burde to to få lov til å operere side ved side. Her synes vi vår kronikør Tor W. Andreassen på sitt sedvanlige tydelige vis sier det som bør sies. Du kan lese saken som mange betegner som en skandale her.

I Trøndelag går det fra vondt til verre med helseportalen. Vi har også tidligere påpekt at dette prosjektet har vært på ville blindspor lenge, men denne uken er kaoset et faktum. Visstnok har over 16 000 pasienter på St. Olavs hospital ikke mottatt brev fordi den amerikanske proprietære løsningen som allerede har kostet Helse Midt-Norge 4 milliarder ikke fungerer. En skandale som denne uken medførte at Torbjørg Vanvik mister jobben som administrerende direktør for Helseplattformen AS, hun har i over 10 år jobbet med innføringen av systemet og mente derfor at løsningen er bra, det er i stedet hennes egne brukere som er dumme. Det utrolige er jo at trønderne valgte et amerikansk lukket system istedet for den fullt brukbare norske løsningen fra DIPS med hoedkontor i Bodø som resten av helse Norge har valgt.

Hvis regjeringen kan gi noen milliarder i bonus når offentlige ledere gjør det bra burde de samme lederne kanskje også stilles til ansvar økonomisk når de med åpne øyne velger langt dyrere og dårligere løsninger fra utlandet?

I USA er det den tradisjonelle Oscar tildelingen denne helgen og de røde løperne i Hollywood rulles ut. I år er det den 95. utgaven som går av stabelen og favorittfilmene som nevnes flest ganger er All quit on the Western Front, Elvis, Top Gun: Maverick, og den nye Avatar filmen The Way of Water, samt The Banshees of Inisherin og kanskje den største favoritten av dem alle; Everything Everywhere All at Once. Det er til sammen 23 kategorier som skal velge en vinner, og de fleste vinnes av amerikanske filmer. Der borte er de ikke så opptatt av å konkurrere på like vilkår, men en pris går jo til beste utenlandske film så en smule raushet byr jo amerikanerne på. Oscar statuetten er forøvrig en 34 cm høy forgylt statuett som forestiller en ridder som står på en filmrull og holder et sverd foran seg.

Den er artig nok utformet av Metro-Goldwyn-Mayers scenograf Cedric Gibbons, som selv vant den hele tolv ganger!

I Kina har de startet harens år med hektisk reiseaktivitet, og etter 3 år uten reisemulighet er det ikke overraskende at kinesere reiser som aldri før. Dessverre sørger USA’s steile Kina politikk for at det enrome landet i øst i større grad orienterer seg i retning Putin og Russland. På landsmøtet denne uken oppfordret Kinas president Xi Jinping delegatene til å «ha mot til å kjempe mens vi står overfor dype og komplekse endringer både nasjonalt og internasjonalt».  Dette er ord ledere i de fleste land kan nikke gjenkjennende til, også i Norge.

Ukens innovasjonsblomst går til dronning Sonja som brukte Kvinnedagen til å hedre 50 kvinner som har gått i front med en lunch på slottet. Slikt bør slottet brukes oftere mener nå vi! Det er nemlig mange nordmenn som bør hedres fordi de går i front, – og endringsagenter kan med hell feires oftere her på berget. Kudos til vår dronning! Innovasjonsblomst er oversendt slottet!

Happy Friday og riktig god helg!

 

Vy tar over Flytoget – det burde vært omvendt!

Dette er en kronikk fra professor Tor W Andreassen som leder Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd. Han er også tilknyttet DIG senteret ved Norges Handelshøyskole

Fredag 3. mars 2023 falt dommen. Vy tar over Flytoget og med det mister de reisende til Gardermoen et togtilbud som har gitt svært høy kundetilfredshet og en opplevelse av en innovative og dermed en attraktiv aktør. Argumentet om et mer effektivt togtilbud trumfet kundenes vurderinger. Det kundene trenger er ikke mer effektiv togdrift, men et bedre togtilbud. Det er ikke gitt at de får det nå.

Med Vy som eier, som ifølge Norsk kundebarometer (NKB) og Norsk innovasjonsindeks (NII), ligger i den laveste delen av rangeringene, er det vanskelig å forestille seg hva Vy kan tilføre Flytog-konseptet av markedsorientert ledelse eller innovasjonskapasitet. Aktørenes prestasjoner sett gjennom kundens øyne, er vist i tabellen.

Vy Flytoget
Kundetilfredshet 67 79
Innovasjonsevne 47 58
Relativ attraktivitet 53 67

Kilde: NKB og NII, 2022. Tallene er indeksert fra 0 til 100 (best)

Hva kundene mener og opplever i denne saken har ikke vært relevant sett fra myndighetenes ståsted – noe som vitner om en manglende forståelse for hvordan effektiv konkurranse bør og må fungerer. De mest produktive virksomhetene med det beste markedstilbudet og de beste innovasjonene presser ut de dårligere og mindre produktive. Når vi ikke lar denne prosessen av kreativ ødeleggelse skje, bygger vi inn en rigiditet i omstillingsprosessene som er det motsatte av hva vi trenger for å omstille Norge.

Det vi når står igjen med er at Flytog-kundene mister markedets beste tilbud og den mest innovative aktøren. Ledelsen og de ansatte i Flytoget har mest sannsynlig opplevd prosessen som urettferdig og gjennomfør med maktmisbruk i deres disfavør. Da er dette i deres øyne en fiendtlig overtakelse. Min prediksjon er at ansatte i Flytoget vil skape kø i døren på vei ut og vekk fra Flytoget. Vy overtar i verstefall et tomt selskap og må løse oppdraget på en gjennomprøvd Vy-måte.

Når produktene – togene og strekningen – er identiske, er det de teknologiske løsninger før under og etter turen kombinert med de ansatte som skaper tilfredshet, innovasjoner, og attraktivitet. På de to siste punktene driver Flytoget en annen idrett enn Vy og det er vanskelig å se hvordan et monopol med en lang historie i å score lavt på viktige kundevariabler, kan tilføre de ansatte og markedet noe annet enn jobb sikkerhet og mindre fornøyde kunder.

 

Nok et forsøk på å koble oppstartsmiljøer med investorer

Innovasjon Norge og Oslo Business Region lanserte denne uken en åpen database for synliggjøring av oppstarts- og risikokapitalmiljøer i hele Norge. Målet er at det skal bli enklere for både gründere og investormiljøer å finne hverandre. 

Det er over 10 år siden vi i InnoMag tok til orde for å bruke den norske løsningen InnoBørs, så dette har mange jobbet for i lang tid.

Databasen som nå lanseres har fått navnet “Norwegian Tech Ecosystem Database” og består allerede av rundt 3000 norske oppstartsbedrifter. Det var Oslo Business Region som først tok plattformen i bruk, så foreløpig er rundt 1800 av bedriftene i databasen fra Oslo-området. Innovasjon Norge har nå gått inn i et samarbeid med Oslo Business Region, og sørger for nasjonal dekning i tilfanget av bedrifter og enkel tilgang på sine offentlige data.

I Trondheim har Innovasjon Norge allerede jobbet aktivt med databasen ut mot næringslivet, og vil samarbeide med Trondheim Tech Port om bruken av det i den regionen.

Enklere å orientere seg

Hovedformålet med databasen er å koble oppstartsselskaper, hovedsakelig innenfor teknologi, med investorer, for å bedre kapitaltilgangen for tidligfase-selskaper og gjøre det enklere å orientere seg i økosystemet for teknologi-bedrifter.

Plattformen henter mye innhold fra offentlige data, som blant annet inkluderer informasjon om mange av de oppstartsbedriftene som Innovasjon Norge har støttet med lån og tilskudd de siste årene.

– «Norwegian Tech Ecosystem Database» er en tjeneste som vil gjøre det lettere for oppstartsbedrifter og investorer å finne hverandre, og dette kan gi stor verdi for begge parter. Vi vet allerede at finansiering fra Innovasjon Norge utløser mer privat kapital, så vi er veldig glade for å få våre finansieringsdata inn i denne databasen. Plattformen er et spennende verktøy for å samle informasjon om hele det norske økosystemet rundt oppstartsbedrifter slik at det blir tilgjengelig i både Norge og internasjonalt, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Internasjonal plattform

Databasen er drevet av selskapet Dealroom.co, og er en av flere internasjonale plattformer for synliggjøring av oppstartsbedrifter og miljøene rundt.

Hver bedrift og investor eller annen type aktør i databasen får sin egen profil, og vil dermed være synlig på Norwegian Tech Ecosystem. Informasjonen som ligger om hver bedrift kan være hvordan de er finansiert, patenter de har, kontaktinformasjon osv.

En investorprofil består typisk av hvilke bedrifter de har investert i, både nasjonalt og internasjonalt, og hvilke sektorer de er orientert mot.

Norske oppstarts- og vekstbedrifter står i sterk konkurranse, og Dealroom inneholder internasjonale data. Foreløpige erfaringer med plattformen hos Oslo Business Region er positive:

– Jeg opplever at internasjonale investorer er nysgjerrig på Norge, og databasen tilbyr oppdatert data om både enkeltselskaper og miljøene våre. Vi tror en norsk plattform vil styrke vår internasjonale konkurransekraft fremover. Etter Norge, er det Tyskland, USA og Storbritannia som har besøkt Oslo-plattformen mest, sier administrerende direktør i Oslo Business Region, Siw Andersen.

Norwegian Tech Ecosystem Database forventes å vokse i tida framover etter hvert som mer offentlig data kommer på plass, og flere av bedriftene tar plattformen i aktiv bruk.

Det blir spennende å følge utviklingen!

 

Ukas lederintervju – Øystein Bredal-Thorsen

Bildet er tatt av fotograf Jørn Grønlund

Vi har satt oss ned med Øystein Bredal-Thorsen, – mannen som i over 30 år har ivret for å lære nordmenn å bli bedre innovatører. Nylig tok han over ledertrøya i Open Innovation Academy, som har tatt utfordringen med å sørge for at nordmenn blir bedre innovatører. 

-Gjennom hele min (hittil) yrkesaktive karriere har jeg jobbet i grenselandet mellom innovasjons og forretningsutvikling. Fasinasjonen for nye teknologi, nye markeder og nye måter å skape verdier på er sterke drivere hos meg og har vært det lenge, smiler han over et rundstykke og en rykende varm kaffe.

Du er jo en kjent skikkelse for alle som har beveget seg rundt i innovasjonsøkosystemet, hva skyldes din fasinasjon for dette området?

-Det hele startet antagelig med morse-kommunikasjon i 1974, jeg ramlet bort i fiberoptikkfagfeltet allerede i 1982 hvor vi bl.a. prosjekterte og leverte optisk kommunikasjon for instrumentsystemene på en av de største oljeplattformene i Nordsjøen lenge før fiber ble hverdagsteknologi vi i dag ikke klarer oss uten, forklarer han ivrig.

-Innovasjon av forretningsprosesser innen maritim elektronikk ga meg et bredt internasjonalt nettverk og kunnskap innen det krevende yacht-markedet, og ikke minst erfaring fra å etablere nye kanaler inn til det amerikanske markedet for super-yachter var utfordrende og givende. Har du tatt USA har du tatt det meste!

Gjennom arbeidet i oppstarts- og vekstmiljøet de siste årene er også mitt eget «mindset» blitt preget at det er forskjell på forretningsutvikling og innovasjon og nå har vi altså startet Open Innovation Academy i samarbeid med Open Innovation Lab of Norway.

Du har jo kurset norske innovatører lenge, hva er årsaken til at du nå har gått sammen med Open Innovation Lab of Norway?

-Open Innovation Lab of Norway er et inspirasjons- og kunnskapsnettverk for innovasjonsprofesjonelle på jakt etter økt innovasjonskraft, og jeg deler deres oppfatning om at vi blir raskere smartere sammen enn hver for oss. Jeg tror også som Truls Berg, din redaktør som leder nettverket at dyktige innovasjonsprofesjonelle med riktig kunnskap er medisinen næringsministeren og Norge trenger når private og offentlige virksomheter skal møte 2030 og skape de mer enn 250 000 nye arbeidsplassene vi som nasjon trenger.

Tanken bak er at kunnskapsbasert utvikling, innovasjon og digital teknologi må ligge til grunn for hvordan vi skal utvikle oss fremover med sikte på å være en innovativ og utviklingsorientert nasjon». Den overordnede målsetningen er å bidra til at Norge klatrer fra dagens 28 plass på Global Innovation Index til «blant de 5» i løpet av 5 år. (Sverige er i dag nr. 3 og Danmark nr. 10), og vi mener altså at vi sammen har det riktige skillset, mindset og toolset for å bidra til at vi når dette målet.

Programmene spenner fra et opplegg for egenvurdering individets og organisasjonens innovasjonskraft via GIMI* sertifiserte opplegg mot formelt Certified Innovation Master (CIM) via sertifiserte opplegg for innovasjonsfaget (GIMI-sertifiseringer), samt temabaserte opplegg innen Medarbeiderinvolvering-, Bærekraft- med mer. Et poeng er at vi gjennom leveransene skal utløse sertifiseringer av all den realkompetanse som finnes i norsk næringsliv, samtidig som vi skal koble unge og eldre talenter i et felles løft til alles beste.

Du kan lese mer om Open Innovation Academy’s kurstilbud her.

Om sendrektighet, samestyr og Sveitsinnflyttere!

Denne uken banket mars på døren og våren kom på besøk, – og det gjorde sannelig Greta Thunberg, nordlys i sør og nye børsoppturer også.

Det hersker liten tvil om at Fosensamenes kamp for å fjerne grønne vindmøller har stukket av med flest spaltemetre denne uken, og det virker å være en kompleks problemstilling der grønn energi står mot reinsamenes rettigheter. I stedet for å invitere partene til å sette seg ned sammen etter Høyesterettsdommen har regjeringen ventet over 500 dager, og det er i praksis denne sendrektigheten og handlingslammelsen når det gjelder noe så enkelt som å be om unnskyldning som nok en gang fører til offentlige ydmykelser.  Slik vi ser saken har Greta Thunberg og de andre demonstrantene rett når de peker på at dette er en rettstat som Norge uverdig. Derfor er det ikke overraskende når Opinions ferske måling utført for ABC Nyheter viser at Arbeiderpartiet igjen er nede og lukter på 16 prosents oppslutning.

Ukens merkeligste nyhet handler om TikTok som nå ikke bare mister justisminister Emilie Enger Mehl som bruker. Fem år etter at de tok verden med storm, har amerikanerne fått Canada og EU parlamentet med på at den kinesiske appen kan være farlig. Beslutningen fikk den kinesiske utenrikskommentatoren til å hevde at USA begrenser frihandel. En noe surralistisk, men like fullt korrekt kommentar som viser at vi er i nye tider. Parodisk nok kommer nyheten samme uke som TikTok annonserte at de ville begrense tiden unge under 18 kan bruke appen til 1 time daglig og norske helseaktører påpeker at reklame for sukkerholdige produkter på TikTok gjør norske barn fetere enn noensinne. Det faktum at sukkeravgiften ennå ikke er innført er trist nok enda et eksempel på politisk sendrektighet.

Dagen før de norske kvinnene overraskende og imponerende gikk til topps i kvinnestafetten i Planica etter å ha parkert svenskene, kom også rapporten som hevder at utrolige 1 av 5 norske kvinner har opplevd å bli tatt med vold. Samtidig kommer konklusjonen til Kvinnehelseutvalget som har levert en offentlig utredning (NOU) til helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol som sier at kvinnehelsen systematisk nedprioriteres i det norske helsevesenet. Begrunnelsen komiteleder Christine Meyer kommer med er verdt å lese for den sier mye om dagens politiske (u)kultur;

«Fraværet av et systematisk arbeid er påfallende, og står i kontrast til den politiske ambisjonen om å løfte kvinnehelsefeltet. I dag preges feltet av symbolpolitikk og enkelttiltak som tåkelegger behovet for nødvendige systemendringer».
.

I neste uke skal vi feire kvinnedagen den 8. mars, men allerede denne uken kom rapporten fra velrenomerte Pew Research Center som avslører at i USA tjener kvinner kun 82 cents for hver dollar amerikanske menn tjente i 22, – et tall som har stått på stedet hvil de siste 20 år.

Vi minnes CNN journalisten som var tilbake i Kuwait noen år etter krigen på 90-tallet og begeistret rapporterte om de store fremskritt som kvinnene hadde hatt i landet siden sist. Før krigen gikk kvinnene konsekvent 10 skritt bak mennene, men til hennes store overraskelse gikk nå kvinnene 10 skritt foran mennene. Begeistret rapporterte hun om den positive utviklingen, men da hun kom i skade for å spørre en av kvinnene om årsaken kom svaret kontant; For 10 år siden hadde vi ingen landminer!

I USA har investorlegenden Warren Buffett i den modne alder av 92 år nok en gang skrevet årsrapporten til sine investorer og seniorinvestoren serverer som vanlig gullkorn også for oss som ikke er Berkeshire Hataway investorer. Han peker på verdien av å investere i kvalitetsselskaper som Coca Cola og American Express, og holde på kvalitetsaksjene over tid;

The weeds wither away in significance as the flowers bloom.Over time, it takes just a few winners to work wonders. And, yes, it helps to start early and live into your 90s as well!

Her ligger det også et signal til den norske regjeringen som har skapt en trist trend der Norges fremtid i økende grad ser seg tjent med å flytte ut. En trist utvikling, og slik vi ser det et resultat av en villet politikk som både er hodeløs og lite bærekraftig. Ingen nasjon kan lykkes over tid hvis talentene forsvinner utenlands, – dessverre for Norge demonstrerer de ikke utenfor departementdørene, istedet tar de med seg sine formuer og flytter til Sveits, Sverige og Spania.

Ukens innovasjonsblomst går til Christine Meyer og hennes utvalg som tør å å peke på problemet, – og så håper vi hun raust deler med det norske kvinnelandslaget i langrenn som vant stafetten., – og det til tross for at svenskene tok de fire første plassene på sprinten. En god påminnelse om resultatet sjelden er gitt i forkant og at det er fullt mulig å vinne selv om oddsene ser aldri så dårlige ut…

Happy Friday og riktig god helg!

Antallet konkurser på vei til himmels!

Konkurstatistikken for februar preges av et betydelig hopp innen bygg og anlegg, som bryter med den stabile utviklingskurven vi har sett de siste to årene.

328 norske selskaper gikk konkurs i februar. Det gir en økning på 35% sammenlignet med 243 konkurser i samme måned i fjor, og fortsetter trenden vi så i januar. De nyeste tallene viser at vi nå ligger mer eller mindre på samme nivå som i starten av 2020, og hvis trenden holder seg vil 2023 bli et trist rekordår på konkursfronten.

– Vi har sagt lenge at vi vil komme til å få en justering tilbake mot et normalnivå. Med fare for å gjenta meg selv skyldes denne konkursøkningen rett og slett at næringslivet har fått juling over lang tid nå, med flere eksterne faktorer som har preget både samfunnet og næringslivet, sier daglig leder Per Fjærestad i Creditsafe Norway.

– Mange har holdt ut lenge, men nå begynner vi å se slitasjen fra alle smellene vi har fått, tilføyer han.

Flere profilerte konkurser

Februar startet, nærmest bokstavelig talt, med et brak, da det ble klart at flyselskapet Flyr ville begjære seg konkurs på månedens første dag. Det samme opplyste nettbutikken StayClassy, og disse profilerte konkurssakene figurerte heftig i mediene rundt månedsskiftet.

Like etterpå var det kroken på døra for Airwing, privatflyselskapet som har spesialisert seg på samfunnskritisk flyging og passasjertransport, og blant annet var involvert i luftambulansetjenesten.

Månedens største konkurs finner vi likevel i telekombransjen. IT- og mobildistributøren Telefast rapporterte hele 2,2 milliarder kroner i driftsinntekter i 2021, men året etter sank denne summen til 491 millioner. I februar ble Sandefjord-selskapet begjært konkurs, før tallene fra 2022 er blitt offentliggjort.

Kraftig konkurshopp innen bygg og anlegg

Den mest iøynefallende utviklingen i februar kommer i form av et kraftig konkurshopp innen bygg- og anleggsbransjen. Mens bransjer som servering og detaljhandel har svingt kraftig de siste årene – i tråd med nedstengninger, gjenåpninger og nye kriser – har utviklingskurven innen bygg og anlegg holdt seg stabilt på nivå med den generelle konkursutviklingen.

I februar ser vi derimot et brudd fra denne trenden, og en kraftig økning i antall konkurser, sammenlignet med fjoråret.

Totalt gikk 86 selskaper i de to bransjekodene “Oppføring av bygninger” og “Spesialisert bygge- og anleggsvirksomhet” konkurs. Det tilsvarer en økning på hele 51% – betydelig høyere enn den generelle økningen på 35%.

Dette tallet trekkes i stor grad opp av førstnevnte kategori, oppføring av bygninger, som økte med hele 105% – fra 20 konkurser i februar i fjor til 41 konkurser i år.

– Vi skal nok være forsiktige med å kalle det en overraskelse, for dette er en bransje som har hatt det tøft en god stund, men det er utvilsomt et betydelig avvik fra “normalen” vi har sett de seneste årene, poengterer Fjærestad.

– Dette er jo også konkurser i selskaper med relativt høy omsetning, og mange ansatte, og vil dermed påvirke mange.

I de øvrige bransjene som tradisjonelt troner på konkurstoppen finner vi en økning på 56% i Agentur- og engroshandel (14 konkurser), 38% i detaljhandel (33 konkurser) og 36% innen serveringsvirksomhet (38 konkurser).

Konkursedgang i tre fylker

På fylkesbasis var det røde tall de fleste steder i landet i februar. Høyest konkursøkning finner vi i fylkene Viken, (+109%) og Trøndelag (+92%), med henholdsvis 92 og 23 konkurser.

Deretter følger Oslo (51 konkurser) og Nordland (17 konkurser), som begge hadde en økning på 55%.

Kun tre grønne fylker kunne rapportere positive tall. Med kun seks konkurser hadde Troms og Finnmark en nedgang på 60% sammenlignet med 15 konkurser i februar i fjor. Rogaland (19 konkurser) hadde en nedgang på 17% og Agder (17 konkurser) en nedgang på 15%.

Mye av informasjonen i denne artikkelen er hentet fra en pressemelding fra Creditsafe.

Finner digitale talenter der få leter

Kristine Dahl Steidel, administrerende direktør i Microsoft Norge, Ahmed Hassan, daglig leder i Amesto Aces og Ståle Stokke, markedskontakt NAV St. Hanshaugen, er stolte over det nye samarbeidet.

Amesto Aces, NAV Oslo og Microsoft Norge går nå sammen for å bidra til å tette kompetansegapet i teknologisektoren. Kristine Dahl Steidel, administrerende direktør i Microsoft Norge, Ahmed Hassan, daglig leder i Amesto Aces og Ståle Stokke, markedskontakt NAV St. Hanshaugen, er stolte over det nye samarbeidet.

– I dag står altfor mange unge voksne utenfor arbeid og utdanning. Samtidig øker både kompetansegapet i arbeidsmarkedet og etterspørselen etter kvalifisert arbeidskraft, sier Ståle Stokke, markedskontakt NAV St. Hanshaugen.

Dette kompetansegapet er spesielt tydelig innenfor IT-relaterte yrker. Nettopp dette er utgangspunktet for Amesto Aces, som har bygget opp en alternativ metode for å finne og utvikle talenter innen IT.

Nå går Amesto Aces, NAV Oslo og Microsoft Norge sammen i et formelt samarbeid for å tette dette kompetansegapet.

– Ved å tilby skreddersydde, intensive og kompetansehevende kurs, tar vi kandidatene fra talent til karriere i løpet av bare 16 uker, sier Ahmed Hassan, daglig leder i Amesto Aces.

Blir tradisjonelt ikke fanget opp

Ambisjonen er å gi et tilbud til talentene som tidligere ikke ble fanget opp gjennom tradisjonelle rekrutteringsløp.

Tall fra SSBs arbeidskraftsundersøkelse viser at 7,4 prosent av befolkningen i alderen 15-29 år i 2021 sto utenfor arbeid, utdanning eller opplæring (også kalt NEET, kort for Not in Employment, Education or Training).

– Vi vet at mange ønsker å få muligheten i arbeidslivet, og at de trenger erfaring og en arbeidsgiver som gir dem muligheten, sier Ståle Stokke i NAV Oslo.

Ifølge Ahmed Hassan i Amesto Aces virker det som om de har truffet en nerve med programmet:

– Responsen så langt har vært overraskende god – både politisk, blant kandidatene og hos partnere i IT-bransjen, sier han.

Flere av de tidligere talentene til Amesto Aces er nå i full jobb, noe han mener viser at modellen er levedyktig.

– Det er en akutt mangel på dyktige IT-konsulenter, og vi mener det er på høy tid å se etter nye metoder for å fylle kompetansegapet.

Stiller krav – og får gode resultater

Ifølge Ståle Stokke i NAV Oslo handler mye av suksessen ikke bare om å få unge inn i et kursopplegg, med ansvar og et sted å møte opp – men også at det stilles krav til dem:

– Dette har vist seg å gi gode resultater, der flere kursdeltakere har fått faste jobber. Derfor ønsker vi nå å bygge videre på dette, i et profesjonelt trepartssamarbeid mellom Amesto Aces, Microsoft Norge og Nav Oslo, sier Stokke.

I takt med det økende trusselnivået i det digitale rom, tar flere og flere virksomheter i bruk sikkerhetsfunksjonaliteten som ligger i Microsoft 365, Azure og tilhørende verktøy.
For å møte etterspørselen etter dette i markedet, utvikler Amesto Aces og AmestoFortytwo nå et spesialtilpasset kurs for kompetanseheving på dette feltet, sammen med Microsoft Norge:

– Amesto Aces ønsker seg partnere som vil være med å finne de beste talentene, der ingen andre leter. Derfor er vi glade for at Microsoft Norge og NAV Oslo går sammen med oss for å gi disse talentene en karriere, sier Hassan.

Et økende kompetansegap

Microsofts årlige sikkerhetsrapport viser at trusselbildet blir stadig mer komplekst. Norske bedrifter og organisasjoner forsøkes utsatt for cyberangrep hver eneste dag. Dette skjer samtidig som Norge trenger 40.000 flere med IT-kompetanse innen 2030.

– Vi i Microsoft er veldig opptatt av livslang læring, og vi ser at det er helt nødvendig å prioritere kompetanseheving for de ansatte. I tillegg mener vi at det fins mange veier til målet og ved å samarbeide med aktører som Amesto Aces og Nav Oslo, kan vi være med å tette det kompetansegapet vi ser her i Norge, sier Kristine Dahl Steidel, administrerende direktør i Microsoft Norge.

Steidel er imponert over jobben Amesto Aces har gjort med å skreddersy kurset som gjør at kandidatene kan tre rett inn i jobb som sikkerhetskonsulent etter endt utdanning.

– Vi håper partnerne våre ønsker å støtte opp om dette initiativet og at de bidrar med å gi de dyktige kandidatene sjansen til å bidra positivt innen cybersikkerhet i bedriften etter endt utdanning, sier Steidel.

#SammenMotUtenforskap handler om å se løsninger der andre ser utfordringer. Med dette initiativet inviteres norsk næringsliv til å få inn dyktige kandidater til eget selskap, samtidig som de er med på å løse en av vår tids store samfunnsutfordringer. Klikk her for å finne ut om dette er noe for deg og din organisasjon.

 

Har du fått med deg “The Unsustainability Report”?

Anders Magnus Løken, leder for klima- og bærekraftstjenester i Deloitte Norge

Denne uken kom The UnSustainability Report,en rapport som lister opp 10 utfordringer for bærekraftig omstilling. Geelmuyden Kiese (GK) har hatt samtaler med ledere i skandinavisk nærings- og organisasjonsliv. Disse har pekt på hindringer til omstilling i sine bransjer. GK har plukket ut 10 hindringer fra hvert skandinavisk land, mens Deloitte har beregnet klimaeffekten av å overkomme fire av hindringene i Norge.

– Klimadebatten har mange svulstige vendinger om bærekraft. Samtidig går tiden fra oss uten at vi når målene våre. Rapporten er et beskjedent forsøk på å holde samtalen på jorda og tilføre konkret kunnskap om håndfaste hindringer som står i veien for endring, sier Margrethe Geelmuyden, partner i Geelmuyden Kiese.

Næringslivet mangler politikk

Rapporten viser at næringslivet pusher på for omstilling, men venter på kraftfull politikk fra myndighetene. De ti norske hindringene spenner fra dårlig politikk til manglende offentlige planer og insentiver til omstilling.

Rapporten peker blant annet på utfordringer som gjør at vi kaster for mye. Verdifulle ressurser som mat, plast, tekstiler og brukt elektronikk går i for ofte søpla i stedet for å bli gjenbrukt eller gjenvunnet. Klimagevinsten ved gjenbruk og gjenvinning er stor.

Kvantifiserer klimaeffekter

GK har fått hjelp fra Deloitte til å regne ut hvor mye CO2 vi kan kutte ved å overkomme de ti hindringene i Norge. Totalt er potensialet å kutte 17 millioner tonn CO2 fram mot 2030.

– For å finne løsninger, må vi være klar over hindringene vi står overfor. UnSustainability Report bidrar med faktabasert kunnskap til den offentlige debatten, et samfunnsoppdrag vi tar på alvor. Det er med fakta på bordet vi virkelig kan få fart på det grønne skiftet, sier leder for klima-og bærekraftstjenester i Deloitte Norge, Anders Magnus Løken

Deloitte bruker sin kompetanse til å verdsette og kvantifisere klimaeffekter av politiske endringer. De jobber i grensesnittet mellom næringsliv og regulatorisk utvikling. Sammen med kunder fortolker og navigerer de i regelverk, for å få til lønnsom bærekraftig utvikling.

– Det har vært et spennende samarbeid, hvor vi har utfylt hverandre med ulik kunnskap, sier Geelmuyden.

Oppfordrer politikere

De ti hindringene i rapporten er ikke de eneste eller nødvendigvis de viktigste. Poenget er å vise tiltak som har målbar effekt og som ikke fremstår uoverkommelige.

– Vi håper rapporten er en oppfordring til handlekraftige politikere. Jeg ser også for meg at den kan brukes i skolen til elever som ønsker å forstå sammenhengen mellom poltikk, næringsliv og klima. Skal vi nå klimamålene våre trenger vi handlekraftige politikere og engasjerte ungdommer, sier Geelmuyden.

Dette er de 10 hindringene for bærekraftig omstilling:

  1. Moms på gjenbruk, utleie og reparasjon
  2. For dårlig infrastruktur for plastgjenvinning
  3. Utbygging av ny kraft tar for lang tid
  4. Manglende infrastruktur for hydrogen
  5. Manglende informasjon og støtte til små og mellomstore bedrifter
  6. Vi mangler en lov mot matsvinn
  7. Manglende plan for energieffektivisering av bygg
  8. Dårlig kollektivtilbud i hele landet
  9. Panteordning for elektronikk
  10. Manglende støtte til karbonfangst og lagring

Du kan lese hele rapporten her

Vi i InnoMag gjør oppmerksom på at Deloitte er partner i Open Innovation Lab of Norway og innholdet er delvis hentet fra en pressemelding fra Geelmuyden Kiese

Om tidsånd, tidsriktigheter og tidsvinduer!

Denne uken har deler av landet vinterferie og mye tyder på at mange av de som ikke er til fjells fordyper seg i VM på ski sendinger. Et alternativ ville selvsagt vært å dykke ned i bøker og kunst for å finne ut hva som er tidsriktig…

Forrige uke skrev vi om kunstneren John Hedemark som havnet i politiets søkelys fordi han har valgt å selge sine kunstverk under tre oppdiktede navn. Det var å anse som en liten oppvarming til denne ukes surrealistisk fjollete begrunnelse fra Nasjonalmuseet for å sette Christian Krohgs ikoniske maleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» i kjelleren. Maleriet ble fjernet fordi det fremsto kolonialistisk, angivelig fordi det viser hvite menn som ønsket å kolonisere Vinland. Nå skal det sies at kuratoren med de tidsriktige meningene,  Stina Høgquist i etterkant av intervjuet med Aftenposten har lagt seg flat og erkjent at det nok var en lite gjennomtenkt bemerkning. Det kan vi si oss enige i 😊

Problemet er dessverre at det kryr av offentlige ansatte som oppfatter at vi skal skjermes for holdninger som ikke lenger oppfattes som tidsriktige. Like etter at vi måpende hadde lest kuratorens begrunnelse så kom nyheten om at Roald Dahl’s barnebøker nå skal bytte ut det støtende ordet feit med det i følge noen mindre belastende ordet kolossal. Som om ikke det er nok dropper nå Disney konsernet flere gamle Donald Duck-klassikere med begrunnelsen om at tegningene fra 50 år tilbake ikke lenger passer med deres verdier. Stakkars Torbjørn Egner fikk jo også pepper fordi vi på barneskolen ikke bare sang om dyrene i Afrika, men også om hottentotten, – og det populære norske bandet Hellbillis måtte tåle rasismeanklager fordi de sang om guten som i 1965 for første gang så en neger på Ål stasjon. Snart går det vel galt for Pippi Langstrømpes pappa også, han danset jo med negerkonger for 50 år siden…

hvor vi kommer fra påvirker hvor vi er på vei, og historieredigering er i liten grad en meningsfylt aktivitet.  hva slags samfunn ender vi opp med om alle ord som kanskje kan tenkes å støte noen skal unngås?

Vel skal det sies at vi i InnoMag heier på endringsdyktighet og vilje til å fornye seg, men historieredigering på dette nivået blir rett og slett for dumt!

Denne fredagen markerer også årsdagen for Putins galmannsverk av en krig i Ukraina, og talen han holdt vitner om at hans virkelighetsbilde er fullt på høyde med kurator Stina Høqquist. I talen fremkom det at han egentlig er en misforstått velgjører som forsøker å befri Ukraina fra nynasister og vestlig påvirkning, og landet fortjener forøvrig heller ikke å eksistere. Putin derimot er opptatt av sunne familieverdier og sliter derfor med å akseptere at vi i vesten omfavner både homofili og visstnok også pedofili. Derfor utkjemper de en forsvarskrig (!)                                                                                                    Vi føler med Ukraina og ser med glede at Norge denne uken har lovet 75 milliarder til gjenoppbyggingen av landet. Samtidig mistenker vi at russere flest har innsett at Putin er sprøyte gal, men det gjør det dessverre slett ikke mindre krevende å bli kvitt despoten.

Sprøyte gal er også norske mediers dekning av Arne Treholt som i 1985 ble dømt for spionasje til fordel for Sovjetunionen og Irak. Denne uken ble han begravet, etter at han døde i Moskva 12. februar. Selv innrømmet han å ha gitt graderte dokumenter til KGB, og mottatt pengebeløp som takk for «bryet». Til tross for dette fikk overløperen i aviser som Dagbladet, Dagsavisen og via Dagsrevyen omtale som om spionsaken aldri hadde skjedd. Hvor ble det av gangsynet?

I USA har nesten 75 millioner amerikanere denne uken opplevd årets verste vinterstorm, stengte veier og over 1500 fly-kanselleringer. Mer enn en halv meter snø og temperaturer ned mot minus 25 grader er uvant kost «over there» og skaper store problemer i blant annet Minnesota og Wisconsin – og i Minneapolis forventer de det nest største snøfallet noensinne.

Under slike omstendigheter minnes vi kommentaren fra en kar på Røros som fortalte oss at vinteren 2018 var det så kalt at det siste de tok inn på kvelden før de la seg var gradestokken 🙂

Ett firma som har forstått vår tids tidsånd, – enten det er vinterstormer som skal unngås eller sol som skal slikkes er Airbnb som denne uken annonserte sitt første overskudd ever!  Det 15 år gamle selskapet satt igjen med hele 19 milliarder kroner på bunnlinjen i 2022. Godt gjort av et selskap som har innovert og redefinert reisebransjen og skapt nye muligheter og store verdier for både husverter og feriegjester. Likevel skal vi huske at det først var etter 10 måneder med mislykkede grep gründerene gikk fra å leie ut luftmadrasser til å koble husverter med gjester på besøk. En nyttig påminnelse til alle innovatører om at de beste ideene slett ikke alltid ser så fantastiske ut i begynnelsen. Samtidig meldes det at for mange nye børsaktører som fortsatt taper penger er vinduet for å hente ny kapital i ferd med å stenge, og vi vil nok se mange oppkjøp, fusjoner og konkurser i tiden fremover.

Ukens innovasjonsblomst går til Riksrevisjonen som i en fersk rapport roper et tydelig varsko om at norsk vann slett ikke holder den standarden vi bør kunne forvente. Her trengs innovasjon og nye grep raskt, – det er IKKE greit at 1/3 av vannet forsvinner før det når våre kraner. Det tidsvinduet MÅ noen ta tak i snarest. Du kan lese mer om saken her.

Happy Friday og riktig god helg!

Hva kan vi lære av innovasjon i Asia?

Asia - der mer og mer skjer

Dette er en kronikk skrevet av Heidi Berg, medlem av Open Innovation Lab of Norway

Halvparten av jordas befolkning bor i Asia, og etter flere tiår preget av økonomisk vekst utgjør en raskt synkende andel fattige bønder og fabrikkarbeidere. Singapore, Shenzhen og Seoul er blant verdens mest moderne byer, og vi omgis i økende grad av nye produkter og tjenester fra Asia:

Gatene er fulle av kinesiske el-biler, hustakene dekket av solcellepaneler produsert i Asia og ungdommens hverdag tilbringes på Tik-Tok. Åpenbart er det verdt å følge med på ting som skjer på den andre siden av kloden, og det er lærdom å hente til innovasjonsarbeid i Norge.

Faktorer nødvendig for innovasjon

En direkte måte å lære av innovasjon fra Asia er å la seg inspirere av nye produkter og tjenester: Meta kopierer funksjonalitet fra WeChat, og el-sparkesyklene er basert på QR-kode løsningen fra Mobike (nå Meituan Dianping). Men det er også mulig å lære av innovasjonsprosessene. En nyttig definisjon i denne sammenhengen er at innovasjon finnes i skjæringspunktet mellom det som er nytt, verdiskapende og gjennomført. Alle tre faktorer må være til stede, ellers er det ikke innovasjon men kreative ideer, forbedringer eller “novelties” uten noen reell verdi.

Verdiskaping omfatter både kostnadsreduksjoner og økt opplevd verdi, noe som i stor grad avhenger av markedet. Vi kjenner alle eksempler på innovasjoner som ble lansert for tidlig, og ikke lykkes fordi det ikke var betalingsvilje i markedet. Nytenkning kan være noe fundamentalt nytt, som oppfinnelser og patenter, men også bruk av eksisterende teknologi eller prosesser på nye måter. Tilgang til på kapital og andre ressurser er selvsagt avgjørende for gjennomføringsevne, men tilnærming til gjennomføring er også viktig.

Dette rammeverket er et nyttig utgangspunkt for å forstå innovasjon i andre markeder og kulturer. Hva som har verdi i ulike markeder varierer (brunost og skismurning har lite verdi i Vietnam), hvordan aktører tilnærmer seg konseptet “nytt” er forskjellig (fokus på patenter eller bruk av teknologi i nye prosesser), og selvsagt er det ulike forutsetninger for gjennomføring.

Verdien av kultur i Asia

I Norge knytter vi ofte verdien av produkter og tjenester til reduksjoner i kostnader, eller økt holdbarhet/kvalitet. Åpenbart er dette viktige drivere for verdi også i Asia, men kulturelle element som skaper høyere opplevd verdi er mer fremtredende i kulturer som kan kalles «mer sosiale».

Et eksempel fra Thailand er en god illustrasjon på merverdi relatert til kultur: Den dominerende appen for å sende meldinger (ingen bruker SMS i Asia) er Line, og Facebook er det dominerende sosiale mediet. Hvorfor bruker ikke thaiene meldings-appen Messenger, som jo er integrert i Facebook? Svaret fra de man spør er entydig: Emojiene i Messenger er for dårlige, det er ingen “klistremerker”. Klistremerker er avanserte emojis, mer som tegneserie-bilder og ofte med animasjon/bevegelse. I Thailand foregår store deler av kommunikasjon på mobilen med slike «stickers». For trauste nordmenn er det lett å tenke på dette som barnslig, men det har en åpenbar kulturell begrunnelse: Thailand er kjent for landet med tusen smil, og dette er ikke bare noe de bruker for å lokke til seg turister. En stor del av kommunikasjon i Thailand foregår ikke-verbalt gjennom små forskjeller i smil og ansiktsuttrykk. Biblioteket av emojis i Messenger er alt for basalt til å representere disse nyansene. Appen Line, som er utviklet i Sør-Korea, har i langt større grad fokusert på denne ikke-verbale delen av kommunikasjon.

Klistremerker fra appen Line

Et annet eksempel er restaurantkjeden Haidilao, som serverer HotPot fra Sichuan. Grunnleggeren Zhang Yong startet sin første restaurant i 1994, og er nå den fjerde rikeste i Singapore. Ett av varemerkene til Haidilao er at du må vente i kø utenfor restauranten. Mens du venter kan du få manikyr, pusset skoene eller vasket bilen. Heller enn å bygge flere restauranter for å dekke etterspørselen, har selskapet utvidet tjenestespekteret de tilbyr, noe som gjør at et besøk til Haidilao har fått økt verdi for kundene. For oss nordmenn ville en lang kø utenfor restauranten – selv om det tilbys stoler å sitte på – være avskrekkende. For mange asiater er dette et verdi-element i seg selv: De liker folksomme steder, og det handler om langt mer en selve måltidet.

Både Line og Haidilao er eksempler på hvordan asiatiske innovatører bygger inn kulturelle elementer i det de tilbyr for å øke verdien for kunden. Det er ikke gitt at norske kunder vil ha samme betalingsvilje for tilsvarende norske kultur-elementer, men kanskje finnes det muligheter ut over å «alltid» kopiere løsninger utviklet for amerikanske kunder. Og norske bedrifter som ønsker å tiltrekke seg asiatiske kunder bør særlig være bevisst forskjeller som dette.

Asiatisk nyskaping – fokus på applisering

Kina har gått forbi USA i årlig antall internasjonalt registrerte patenter , men det kan diskuteres om kvantitet har fått forrang over kvalitet. Mye spennende nytenkning i Asia er relatert til applisering av eksisterende teknologier og metoder innen nye områder. Tilbake i tid var Toyotas suksess i stor grad drevet av KanBan metoden. I dag er mye nytenkning knyttet til applisering av algoritmer og blockchain. Som innovasjons-nestoren og investoren Kai-Fu Lee skriver i boken AI Superpowers: Amerikanerne utvikler de beste algoritmene, mens kineserne er langt flinkere til å trene dem opp og bruke dem på nye områder.

Et interessant eksempel på bruk av blockchain på en nytenkende måte er Trusple fra Ant Finance. I samarbeid med et nettverk av internasjonale banker (som Deutsche Bank og Citi) har de lansert en rask og effektiv løsning for global handels-finansiering (trade finance). Ant, som er verdens største FinTech selskap, utviklet Trusple med utgangspunkt i lærdom og nettverket fra Alibaba og deres globale nettverk av produsenter og kjøpere. Om en hvitevare-forhandler i Peru bestiller et lite parti kjøleskap direkte fra en fabrikk i Asia, er det en komplisert kjede med transaksjoner for ulike logistikk-leverandører, fortolling og så videre. Blockchain-teknologi gjør det mulig å sikre transparent, effektiv og verifiserte transaksjoner gjennom kjeden.

Et annet eksempel er bruk av QR-koder. I Norge fikk de sitt gjennombrudd under pandemien, for å redusere smittefare fra taster på betalingsterminaler og menykort på restauranter. I Kina har betaling via QR-koder vært dominerende i mange år, og bruksområdene er langt flere enn i Norge. Det geniale prosess-elementet ved QR-koden er at de flytter det digitale til skyen slik at det fysiske (sparkesykkelen, brusmaskinen etc.) ikke trenger en avansert betalings-teknologi (verifisere betalings-kort, mulighet for å taste kode etc.). QR koden i seg selv ble oppfunnet av japanske Denso Wave i 1994 for bruk i bilproduksjon. Da kinesiske WeChat lanserte WeChat Pay i 2015 tok de i bruk denne teknologien for betaling i butikk, og nå foregår mer enn 90% av betalinger i kinesiske butikker og restauranter på denne måten.

Effektiv gjennomføring

Mye av vekst-eventyret i Øst-Asia de siste tiårene handler om gjennomføringsevne. Det begynte med japanerne og sørkoreanerne, og deres aktive industripolitikk og store konglomerat med finansieringsevne. Senere fulgte land som Kina, Singapore og Malaysia mye etter samme mal: Sterk statlig involvering for å bygge veier, havner og mobilnett, og sikre tilgang på nødvendig kapital og kompetanse. Selvsagt har regimer som Kina og Singapore en helt annen verktøykasse tilgjengelig for å raskt bygge nødvendig infrastruktur for vekst. Men det er ikke de statlig eide selskapene som står for de beste innovasjonene, de gjennomføres av private selskap.

De kinesiske el-bilene som nå fyller norske gater og garasjer gir et godt innblikk i en annen type gjennomføringsevne. Noen av de grunnleggende prinsippene i elbil-industrien ligner på det som tidligere gjorde Japan til en av verdens største bilprodusenter: Sett læring fra andre i system, og bygg videre på dette. Ikke vær redd for å bli kopiert, men fokuser på kontinuerlig innovasjon slik at du holder forspranget.

Som HEC Paris professor Véronique Nguyen skriver i artikkelen «Why Chinese Strategy Ate Western Strategy for Breakfast» : Status-quo er ikke et alternativ. «Det gjemte potensialet i en situasjon er alltid mer relevant enn den nåværende situasjonen, som helt sikkert vil endres».

Verdens største elbil-produsent, BYD, brukes som eksempel: De startet med produksjon av mobilbatterier, og har fortsatt å lansere produkter i et ekspanderende økosystem rundt dette.

Et annet eksempel finnes om man sammenligner Meta/Facebooks tilnærming til partnerskap med tilsvarende i Trencent/WeChat. Innovasjonen som for alvor gjorde WeChat til en konkurrent til Alibaba for netthandel i Kina, var lanseringen av mini-programmer. Dette er apper-i-appen, som så og si alle kan utvikle, og som krever langt mindre enn normal applikasjons-utvikling (blant annet er det ikke behov for to varianter for iOS og Android). Denne åpne tilnærmingen gjorde at alle som ønsket å for eksempel åpne en «nettbutikk» i WeChat kunne gjøre dette, og gjennomføringsevnen ble distribuert til millioner av brukere. Meta, som de fleste andre vestlige plattformer, jobber langt mer lukket og proteksjonistisk.

Nytten av å vende blikket østover

Det svenske selskapet Bamboser er et konkret eksempel på en suksess basert på kopiering av et kinesisk konsept. Live-streaming for netthandel var allerede en stor hit i Kina før Corona-pandemien brøt ut, og Maryam Ghahremani var smart å se dette og tilpasse modellen til Norden og Europa. Om man ønsker å vite hva TikTok kommer til å gjøre fremover, er det bare å se til hva de allerede har gjort med sin kinesiske søster-app DouYin.

Som diskutert over er det også læring fra tilnærmingen til verdiskaping, nytenking og gjennomføring. Vi kan lære av de lekne kultur-elementene, fokus på applisering heller en oppfinnelser og kontinuerlig forbedring.

Et siste område hvor det er mye å hente fra Asia er i opptrening av vår egen kreative kraft. Kreativitet er som en muskel som trenger øvelse. Det å bli eksponert for andre måter å gjøre ting på er i seg selv en gylden mulighet for å øve seg til å «tenke utenfor boksen». Dette er selvsagt en god unnskyldning for en ferietur til Asia, men også en oppfordring til å bruke ansatte i selskapet med annen kulturell bakgrunn som en ressurs i kreative prosesser

Dette er en kronikk skrevet av Heidi Berg, hun bor i Shanghai og kalles også Shanghai Heidi. Heidi er medlem av Open Innovation Lab of Norway og ønsker du hjelp med å forstå Asia er det bare å ta kontakt med oss eller Heidi direkte.

1/3 av drikkevannet når fortsatt ikke fram!

Trygt drikkevann er avgjørende for liv, helse og samfunnet. Foto: Norsk vann og Tone Spieler /Vann- og avløpsetaten, Oslo kommune

Myndighetene har ikke gjort nok for å redusere lekkasjer og fornye ledningsnettet for drikkevann, viser Riksrevisjonens nye undersøkelse. Det er kritikkverdig og kan gå utover folks liv og helse, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Trygt drikkevann er avgjørende for liv, helse og samfunnet. Foto: Norsk vann og Tone Spieler /Vann- og avløpsetaten, Oslo kommune
30 prosent av det rensede drikkevannet i Norge lekker ut av rørene. Slik var det også i 2014 da det kom nasjonale mål om å redusere lekkasjene og fornye vannledningsnettet.
Fare for forurensning
– Det var et nasjonalt mål at lekkasjene skulle være redusert til under 25 prosent i 2020. Dette målet ble ikke nådd. Tvert imot forsvinner fortsatt en tredjedel av drikkevannet vårt ut i grunnen. Det tilsvarer et samlet årlig vannforbruk for 4,4 millioner innbyggere, sier Schjøtt-Pedersen.

Les undersøkelsen her

Når vann lekker ut kan også forurensning komme inn i ledningene dersom trykket blir lavt.

– Lekkasjene kan altså gå utover folks liv og helse og de er kostbare for samfunnet. I tillegg vet vi at klimaendringene kan bety mer tørke og vannmangel lokalt i Norge. Da er det ikke bra å sløse slik med vannet, fortsetter riksrevisoren.

Stort etterslep

Ifølge myndighetene er drikkevannet i Norge trygt, men det har lenge vært kjent at store deler av ledningsnettet er i dårlig forfatning.
Dersom lekkasjene skal reduseres, må vannledningene vedlikeholdes og fornyes. Fra 2015 til 2021 ble kun 0,7 prosent av vannledningsnettet for kommunale vannverk fornyet per år. Det nasjonale målet for fornyelse er på to prosent årlig fram til 2035. Utskiftingen går altfor sent og fører til et stort etterslep.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at en av fem kommuner ikke skiftet ut noe av ledningsnettet i 2020 eller i 2021. Ifølge en rapport fra bransjeorganisasjonen Norsk Vann fra 2021 vil det koste 167 milliarder kroner å fornye vannledningsnettet i tråd med målet.
– Jo lengre tid som går uten fornyelse, jo større blir risikoen for hendelser som kan gå utover innbyggerne. Her må det tas grep, sier Schjøtt-Pedersen.

Utfordrende finansiering

De fleste nordmenn – 83 prosent – får vannet sitt fra et kommunalt vannverk. Det er den enkelte kommune som skal sørge for at folk har tilgang til trygt drikkevann, men det er Helse- og omsorgsdepartementet som har det overordnede nasjonale ansvaret.
Ifølge Riksrevisjonens spørreundersøkelse mener kommunedirektørene at finansiering er en av de viktigste hindringene for fornyelse av ledningsnettet. Kommunene bruker hovedsakelig vanngebyr fra innbyggerne for å finansiere drikkevannstjenester. Gebyrene blir beregnet etter selvkostprinsippet. Det betyr at pengene som hentes inn, skal brukes til en bestemt tjeneste og at beløpet ikke kan overstige kostnadene ved å produsere tjenesten.

– Selvkostprinsippet er bra, men det kan sitte langt inne for mange kommuner å øke vanngebyret til tross for det store behovet for vedlikehold og fornyelse av ledningsnettet. Departementet har for lite kunnskap om hvordan kommunene bruker selvkostordningen. Den kunnskapen mener vi departementene må skaffe seg, sier Schjøtt-Pedersen.

Regelverket ikke innrettet godt nok

Drikkevannsforskriften er ikke innrettet for å nå målene om å fornye ledningsnettet og å redusere lekkasjer. Den slår fast at eierne av vannverkene skal utarbeide planer for å fornye og vedlikeholde distribusjonssystemet for drikkevann. For Mattilsynet er det likevel vanskelig å følge med på om vannverkene faktisk følger sine planer. Forskriften stiller heller ikke tydelige nok krav til at Mattilsynet kan følge opp lekkasje-målet. Når regelverket ikke er tilstrekkelig tydelig vil ikke tilsyn og Mattilsynets virkemidler for sanksjonering fungere effektivt.

– Da er det lettere for vannverkseier å utsette nødvendige investeringer. Det øker risikoen for uønskede hendelser. Her mener vi regelverket ikke er godt nok innrettet slik at Mattilsynet kan følge opp de nasjonale målene, sier Schjøtt-Pedersen.

Behov for flere tiltak

En annen stor utfordring for kommunene er kompetanse og rekruttering. Over tre fjerdedeler av dem sier de har behov for kompetanse på området, særlig ingeniører og driftsoperatører. Tre av fire kommuner opplyser at det er vanskelig å få tak i disse folkene.
Undersøkelsen viser også at tilsyn av vannverkene avdekker mange avvik, at det er lite samarbeid mellom kommuner om vann- og avløp og lite samordning mellom de involverte departementene.

– Konklusjonen er kort og godt at myndighetene ikke har gjort nok for å redusere lekkasjer og fornye ledningsnettet siden målene ble satt i 2014. Det er kritikkverdig, og det er lite sannsynlig at vi får mindre lekkasjer framover hvis ikke nye tiltak settes i gang, avslutter Schjøtt-Pedersen.

 

 

Om mediesirkus, mediekjør og mobil flause!

Denne uken har det handlet mye om mediebevisste damer som enten bevisst har skapt sirkus eller ubevisst blitt offer for medienes råkjør – oppfatningene spriker.

Først gikk Martha Louise til krig mot norsk presse, og hun gjorde det på svensk TV i et innslag der hun erklærte seg som Norges største offer for uønsket medie-oppmerksomhet. Vi har så absolutt sansen for endringsagenter som tør å utfordre status quo, også prinsesser, – men det vitner om høy angrepsvilje og lav spillerforståelse når Martha Louise ikke innser at hennes noe uortodokse valg har skapt bølger og store mengder  medieoppmerksomhet.

Det er tross alt veldig få prinsesser som forlover seg med selvutnevnte sjamaner med vaginahelbredende evner. vi synes ærlig talt hun også burde tatt det journalistiske poenget med at prinsesser muligens har kysset frosker i hundrevis av år, men hun er så langt alene om å ankomme kongsgarden med en selvutnevnt øgle.

Redaktørkollega Trygve Hegnar klinker til med betegnelsen «frekkere enn flatlusa» i Finansavisens lederkommentar, og vi er når sant skal sies usikre på om han mener det positivt eller ei. Villet eller ei, medieoppmerksomhet får prinsessen som vanskelig kan målbindes, selv om vi i dette tilfelle nok ville anbefalt å telle sakte til ti i stedet for å spille ut offerkortet i svensk media.

Det blåser også rundt “barbiedukken” Sophie Elise som denne uken har skapt et mediesirkus grunnet et festbilde der hun og en venninne viser en pose med noe som ser ut som kokain. Over 2500 klager til NRK vitner om enormt engasjement, men i stedet for å sette ned foten skal de unge i følge statskanalen “vinnes” med Sophie Elises tanketomme podcast som stort sett handler om sminke, sex og sladder på tomgang. Det er mulig dette kun var nok et bevisst mediestunt, men vi gremmes når norske mediekanaler ikke klarer å komme opp med bedre rollemodeller for våre unge enn selvsentrerte influensere som gjenbrukes i en evig runddans. La oss i stedet nyte Jon Niklas Rønnings dagsferske og intelligente harselering i sangen  «Influenserkrise-vise om ukas mediesirkus” og så håper vi at det dukker opp bedre rollemodeller for de unge som i dag lever i villfarelsen at kjøpte lepper, pupper og romper er noe å trakte etter.

Her hjemme har kunstneren John Hedemark havnet i politiets søkelys fordi han har valgt å selge sine kunstverk under tre ulike synonymer, – at hans bilder signert med navnet Werner Jensen skal være mer verdt går oss hus forbi, men hele malerstuntet virker merkelig. Hadde Hedemark kalt seg Salvador Dali eller Edvard Munch og krevd millioner for maleriene hadde vi forstått bråket, men når prisene ligger rundt 10.000,- forstår vi ikke helt politiets prioritering.

I USA har de brukt uka på å skyte ned ballonger og gjennomføre SuperBowl helgen, – og årets vinner Kansas City Chiefs vant knepent. Når det gjelder årets annonser som kostet 70 millioner kroner for hele 30 sekunder slår det oss at amerikansk kreativitet ikke akkurat gir oss bakoversveis. Sjekk for eksempel denne fra T-Mobile hvor de har hanket inn John Travolta og en temmelig “lame” versjon av sangen Summer Love fra musicalen Grease. Sjekk den ut her.

Ukas innovasjonsblomst sendes til Jon Niklas Rønning og hans medforfatter fordi de bruker frisk humor til å vise hvor syk NRK‘s mediestrategi for å nå de unge fremstår. Vi håper de deler med personene som står bak Digital Bar der gründerne i både Otovo og Gelato ved Simen Jørgensen og Pål Næss delte sine historier med over 200 deltagere onsdag denne uken. Sist, men ikke minst fortjener også Heidi Berg og Sverre Steensen både blomst og stor takk for flotte innlegg på torsdagens medlemstreff i Open Innovation Lab of Norway.

Happy Friday og riktig god helg!

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...