Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Norsk IT nestor runder 90!

For noen uker siden feiret eiendomsbaron Olav Thon 100 år, og nylig feiret Rolling Stones frontfigur Mick Jagger 80. De er begge verdt å feire, men jeg våger likevel påstanden om at 90-årsjubilanten Lars Monrad-Krohn for oss IT-infiserte endringsagenter har betydd langt mer for norsk IT utvikling. Alltid visjonær, alltid positiv og ikke minst alltid nyskjerrig og raus overfor oss yngre IT ledere som hadde gleden av å komme bak i hans skispor.Slikt bør feires!

Lars Monrad-Krohn var den drivende kraft bak etableringen av Norsk Data i 1967 og grunnla senere også IT-bedriftene Mycron, Tiki Data og NCNOR og var med det en av Norges første IT seriegründere. En hel generasjon nordmenn har klatret inn i IT bransjen etter at Norsk Data måtte gi opp, men for oss som beveget oss famlende inn i EDB bransjen på den tiden da hullkortene ble byttet ut med disketter og minimaskiner var Norsk Data’s himmelferd en øyeåpner og mulighetsskaper og Lars var lenge den visjonære lederen.

Norsk IT bransje ville ikke vært den samme uten Norsk Data’s viktige bidrag, og det er ikke få norske IT selskaper som vokste opp i ruinene av det vennegjengen skapte under Lars Monrad Krohn, Per Børge, Rolf Skår og Terje Mikalsens ledelse.

Jubilanten bør i like stor grad feires fordi han aldri har fremstått som høy på pæra og alltid har vært positiv til å stille opp både for gründere og for IKT Norge, Dataforeningen og NorBAN. I stedet har han entusiastisk stilt opp hver gang vi har bedt ham bidra, og rådene jeg har fått både som styremedlem i IKT Norge styret, styreleder i Dataforeningen og styrekollega i NorBAN har uten unntak vært preget av klokskap og innovasjonskraft, og som oftest med et herlig glimt i øyet.

90 års jubilanten har på samme måte som Olav Thon pekt nese til en tradisjonell pensjonisttilværelse. I stedet har han fortsatt å øse av sin kunnskap og det sier mye om hans positivitet og pågangsmot at han i en alder av 69 år ble utnevnt til professor II ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo.

Vel vitende om at jubilanten selv ikke synes 90 er noe å skryte av håper jeg likevel så mange som mulig blir med på en rungende gratulasjonshilsen til en av de virkelig visjonære IT-industribyggerne våre.

Gratulerer med de 90 første, Lars!

Om kvinneforakt, 47 000 år gamle krabater og kulturkræsj!

August er her og ikke før vi hadde bladd om til ny måned så banket verdens “overshoot- dag” på døren. Ingen dag å feire, men så absolutt en viktig dag verdt å være oppmerksom på. The World Overshoot Day innebærer nemlig at vi allerede har brukt opp jordas ressurser for i år. 

Overshoot betegner vel også debatten rundt Trygve Hegnars karakteristikk av norsk kvinnefotball som dårlig. Hans påstand om at noen av Norges landslagspillere oppfører seg som primadonnaer etter forrige ukes utblåsing fra Caroline Graham Hansen blir møtt med en bredside uten like fra fotballpresident Lise Klaveness som stempler Hegnars kritikk for regelrett kvinneforakt.

Vi besitter ingen utpreget fotballekspertise, men synes det nærmer seg hets når Finansavisens uredde redaktør stemples som kvinnefiendlig milliardær og av LO leder Peggy avfeies som en dinosaur. Vi vet at vår redaktørkollega Trygve Hegnar er tøff nok til å tåle kritikk, men her fortjener både Lise Klaveness og LO sjefen Peggy Hessen Følsvik rødt kort for en retorikk som til de grader går etter mannen og ikke ballen. Trygve Hegnar blir 80 år i oktober og fortjener respekt for at han fortsatt står på, ikke lavmålsretorikk a la dette!

Det tok ikke Caroline Graham Hansen mer enn 12 timer å innse at hun hadde gått noe langt i sitt TV intervju, – vi håper fotballpresidenten og LO sjefen innser at en unnskyldning overfor Finansavisens redaktør er på sin plass like raskt.

Hvis ikke risikerer vi å ende med en debattkultur der enhver kritikk av kvinnefotballen møtes med kulturkræsj, karakterdrap og kvinnekampslagord, – og det vil skade fotballen uansett kjønn, kvalitetsnivå og kampvilje!

Samtidig er det åpenbart at kvinnefotballen er i rivende utvikling, og selv i USA våkner man nå opp til vår form for fotball. Den amerikanske kvinnelandslagskampen mot Nederland var forrige ukes mest sette TV-program i USA og søndag møter de Sverige til en spennende kamp. En kamp mer enn 6 millioner amerikanere forventes å følge.

Samtidig som Trygve Hegnar og andre morgenfugler ser norske fotballkvinner spille VM i New Zealand, heier mange på neste generasjons stjerner på Norway Cup i Oslo området. Årets turnering er den største noensinne, med 2350 lag påmeldt, fra 30 forskjellige land. Noe av det vakre med fotball er lagfølelsen, og det hjelper ikke å være verdens beste om man ikke har et godt lag rundt seg. Vi håper derfor både landslagspillere og unge håpefulle spillere tar til seg denne lille godbiten fra den sjarmerende Ted Lasso serien på Apple TV;

“I think that you might be so sure that you’re one in a million, that sometimes you forget that out there you’re just one in 11.”

Mens vi i Norge krangler om fotball, flom og fare for styrtregn, har internasjonale forskere klart å gjenopplive en liten rundorm (en såkalt nematode) som har ligget i dvale under 40 meter is i Sibir i omtrent 46 000 år. Dette ifølge en studie publisert denne uken i tidsskriftet PLOS Genetics – noe som øker frykten for at flere farlige organismer kan dukke opp når klimaendringene varmer opp jordens permafrost-områder. Vi kan la oss imponere over hva forskere og innovative endringsagenter kan få til, men samtidig må vi også innse at vi risikerer å vekke til live sykdommer som går Hollywood’s verste skrekkfilmer en høy gang. Hvis du er ukjent med nematoder kan vi nevne at det finnes over 15 000 arter, og målt i biomasse er disse små krabatene muligens den vanligste typen dyr på planeten. Du kan lese mer om dette her...

Vi nevnte Hollywood, og mens mange flokker til kinoene for å se Barbie og Oppenheimer som vi skrev om i forrige uke, streiker skuespillerne og alle de bak kameraene i filmmetropolen. Delvis for bedre lønnsvilkår, men interessant nok også fordi de er redde for at den økte bruken av kunstig intelligens i film- og TV-produksjonen vil redusere behovet for ekte fagfolk. En problemstilling de fleste yrker vil møte i tiden fremover. Nå er jo ikke Hollywood-studioene akkurat kjent for å fare pent med alle sine ansatte, og selv stjernene får sine pass påskrevet. Vi minnes den amerikanske komikeren Groucho Marx som beskrev “bruk og kast” mentaliteten i filmbyen slik;

In Hollywood, brides keep the bouquets and throw away the groom.

Enhver endringsagent som har brukt sommeren til å teste ut noen av de nye AI-verktøyene innser at de streikende filmfolkene har et poeng, og midt under streiken går både Netflix og Disney nå ut og søker etter flere AI-eksperter. Mon tro hva LO sjef Peggy Hessen Følsvik ville kalt slik…

Som våre lesere vet er det ikke noe nytt at virtuelle AI-genererte influencere som Lil Miquela og Shudu henter store beløp gjennom avtaler med motegiganter som Dior, Calvin Klein, Chanel og Prada. Lil Miquela har over 2,7 millioner Instagram følgere og anslås å tjene 120 millioner norske kroner i år.  Vi tror vi kun har sett starten på en trend der AI-genererte influencere seiler opp som billigere, bedre og mer bærekraftige «påvirkere», også her hjemme. Coop Prix’s dovendyr er et tidlig norsk eksempel på dette, selv om vi sliter med å forstå hvorfor matvarekjeden indirekte velger å sammenligne sine stamkunder for dovendyr. Uansett, i tiden fremover vil linjen mellom det som er ekte og det som er datagenert hviskes ut. Et kulturkræsj av dimensjoner, – og vinnerne vil være de som lærer seg å leve med endringene.

“The pessimist complains about the wind. The optimist expects it to change. The leader adjusts the sails.”- John C. Maxwell

Ukas innovasjonsblomst går til Trygve Hegnar, fordi han fortsetter å utfordre med sine daglige ledere i Finansavisen. Vi er ikke alltid enige, men mener det er under beltestedet å bruke kvinnekort og alder mot en av landets ledende samfunnsdebattanter. Som den franske forfatteren Voltaire sa for mange år siden «Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det».

Happy Friday og riktig god helg!

Kultur for endring, Annicken Day til Innovasjonsdagen 23

Ukens lederintervju er med Annicken R. Day, gründer av Corporate Spring, global kulturstrateg, og bestselgende forfatter.

Første gangen vi i InnoMag så deg på scenen var i 2005. På den tiden var du Chief Culture Officer for videokonferanseselskapet TANDBERG, og jeg husker godt hvordan du snakket om at kultur spiser strategi til frokost. 5. september kommer du til Norge for å tale på Innovasjonsdagen 2023. Nå handler det om «Kultur som strategi for vekst». Betyr det at kultur og strategi nå spiser frokost sammen?

-Haha, ja det kan man si! Jeg snakket i mange år om viktigheten av å vektlegge kultur, og ikke bare fokusere på strategier, for en strategi har en liten verdi om organisasjonen ikke har evne til å gjennomføre den. Og det er der kulturen kommer inn, det handler om hvordan man gjør ting, samarbeider og løser problemer. Kultur er de (ofte) uskrevne reglene som får ting til å skje… eller ikke. Mens utsagnet «kultur spiser strategi» fortsatt er like relevant, så sier uttrykket ikke noe om hvordan man faktisk jobber med den i praksis. Og det er her jeg vet mange selskaper sliter. De synes kultur er viktig, men vet ikke hvordan de skal påvirke den. Jeg har jobbet med den praktiske siden av kulturbygging i over 20 år, og det er blant annet dette jeg skal snakke om på Innovasjonsdagen.

Du har jo bred erfaring fra det internasjonale næringslivet og har flere år jobbet i Silicon Valley, både for Cisco og i ulike startup-miljøer. Hva mener du er den største utfordringen selskaper har når de prøver å bygge kultur?

-Jeg ser 3 store utfordringer.

  1. Mange tenker fortsatt at kulturfokus er noe som er «nice to have», og nevner det i samme åndedrag som pingpong bord, gratis lunsj og firmafester. Det er for meg et tydelig tegn på at man ikke har skjønt det. Ansatte-goder er kjempebra. Det viser at man setter pris på sine medarbeidere og i mange tilfeller får folk til å trives bedre i hverdagen. Men det er ingen forskning som viser direkte sammenheng mellom goder og langvarig engasjement, samarbeidskultur, innovasjon eller produktivitet. Å ha et strategisk fokus på kultur derimot, har direkte påvirkning på ansattes engasjement, innovasjonskraft, bunnlinje og aksjeverdi i følge studier fra blant annet Gallup, MC Kinsey og Harvard Business School.For å lykkes bør man skifte fra å tenke på kulturfokus som «nice to do» til «need to do.»
  2. Den andre utfordringen er at «nå skal vi bygge kultur» er en ganske meningsløs ambisjon dersom man ikke er klar på hva slags kultur man ønsker og trenger. Kultur er ikke en frittstående faktor som står på siden av selskapets visjon, strategier og målsettinger. Vil dere gjøre noe ingen har gjort før? Da må dere bygge en sterk innovasjonskultur der folk oppfordres til å tenke nytt, ta risiko, feile og lære fort. Vil dere utvikle og selge en tjeneste som står for presisjon, kvalitet og bunnsolid sikkerhet? Da bør andre verdier ligge til grunn enn i en typisk prøve-og-feile entreprenørkultur. Det handler om å fremelske verdier som støtter opp om visjonen.
  3. Den tredje utfordringen er at mange ledere anser at kultur først og fremst handler om hva slags verdier de ansatte skal leve etter, men at det samme ikke gjelder dem selv. Dette fungerer like dårlig som foreldre-filosofien «Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør». Ledere former kulturen gjennom sine holdninger og adferd, hva de belønner, anerkjenner og prioriterer. Å bygge kultur gjennom ord, men ikke handling fungerer ikke. Kulturen er hva man GJØR, ikke hva man sier.

Så hva anser du er den mest effektive måten å gjøre kultur til en strategi?

-Min erfaring er at når man engasjerer organisasjonen i kulturbyggingen så skaper man et mye sterkere fundament, bedre forståelse, mer eierskap og større lojalitet til kulturen enn om ledelsen velger å bare tre visjon, verdier og kultur over hodene på de ansatte. Om man er et lite selskap er det enkelt, og om man er en stor organisasjon kan man gjøre dette med en «Teams-of-Teams» tilnærming, der man først engasjerer selskapets ledere, og at de siden tar ansvar for å engasjere sine egne team i prosessen.

Da jeg jobbet i Tandberg og Cisco utviklet teamet mitt og jeg en effektiv kulturbyggings prosess som var med å bidra til at begge selskapene ble kåret til Best Place to Work flere ganger. Da jeg startet konsulentselskapet Corporate Spring for 11 år siden, tok jeg med meg disse erfaringene og utviklet The Corporate Spring Model™ en holistisk modell som er et effektivt verktøy for å jobbe metodisk og strukturert med å bygge engasjerte, høypresterende kulturer som hjelper deg med å nå dine forretningsmessige målsettinger.

Kan du gi noen eksempler på selskaper som har lykkes med å implementere denne tilnærmingen til kulturbygging?

-Etter at jeg sluttet i Cisco for 11 år siden har vi fortsatt å ha de som kunde, og flere av deres globale team har metodisk jobbet med Corporate Spring modellen over flere år. Det har vist seg at de teamene som har iverksatt Corporate Spring Modellen er blant de topp 10% mest engasjerte teamene i Cisco. Med tanke på at Cisco nettopp ble kåret til The World’s Best Place to Work så er vi veldig stolte av disse resultatene. Et annet selskap jeg har lyst å nevne er det spennende, norske grønne energi selskapet Kyoto Group som vi har hatt gleden av å jobbe med siden oppstarten. Administrerende direktør Camilla Nilsson har uttalt at kulturen i selskapet er det som er skaper forutsetningen for selskapets vekst og suksess. Ledergruppen i selskapet jobber engasjert og metodisk med å bygge en kultur som støtter opp under selskapets ambisiøse målsettinger, og lykkes veldig godt med det.

Dette høres jo veldig spennende ut Annicken. Så hvordan kan våre lesere og medlemmer lære mer om strategisk kulturbygging fra deg?

-Vel, først og fremst håper jeg mange kommer på Innovasjondagen den 5. september hvor jeg er en av hovedtalerne. For øvrig, den 7. september skal jeg holde en 1-dags Executive Workshop på Epicenter der jeg vil gå mer i dybden på tematikken og dele konkrete verktøy og strategier som deltakerne kan bruke for å jobbe strategisk med kultur i egen organisasjon og selskap.

På vegne av alle oss som følger deg så virker du både veldig inspirert og ekte, nylig flyttet du også fra California til Toscana. Hva fikk deg til å ta det valget?

-Jeg forsøker alltid å lytte til min indre stemme og hjerte. Etter flere herlige år i California fikk jeg i fjor en kreftdiagnose som satte livet, og hele følelsesregisteret litt på hodet og påminte meg om at livet er skjørt og kort og det gjelder å leve det fullt ut mens man gjør det. I 30 år har jeg hatt visjonen og drømmen om å bo i Toscana og plutselig innså jeg at «en gang» er

NÅ, så jeg pakket sammen livet mitt i California og bestemte meg for å gjøre det jeg så lenge har drømt om. Og nå er jeg her!

Åpner dette for workshops også i Toscana?

Det stemmer! Fra høsten av kommer jeg til å holde flere workshops i Toscana, eller «camps» som vi kommer til å kalle det. Jeg ønsker å skape et konsept der deltakerne, enten de er enkelt individer, team eller ledergrupper kommer sammen i et fantastisk miljø som inspirerer til å nyte livet, oppfordrer til refleksjon og gode diskusjoner, frigjør kreativitet og påbegynner prosessen å skape noe konkret og varig som de kan ta med seg hjem og jobbe videre med.

De som synes dette høres interessant ut er velkomne å melde seg på nyhetsbrevet vårt på www.happylifehappywork.com eller ta kontakt med meg direkte for mer informasjon, avslutter Annicken sprudlende og full av energi.

 

Vi i InnoMag gjør oppmerksom på at Annicken vil holde et keynote innlegg på vår konferanse INNOVASJONSDAGEN 2023 den 5. september. Se mer om denne konferansen her.

Du kan også melde deg på Annicken’s Executive Workshop,  “Culture as Strategy for Growth” som vil arrangeres på EpiCenter, Oslo, 7. september her: https://www.corporatespring.com/executive-workshop

Trenden er klar – mobilen foretrekkes i økende grad!

Halvparten av oss foretrekker nå å bruke mobilen når vi netthandler. Mobiltelefonen blir i økende grad også foretrukket som betalingsmetode i fysisk butikk.

Klarnas globale kvartalsvise shoppingundersøkelse, Shopping Pulse*, undersøker handlevaner og preferanser i 18 store vestlige markeder. I Norge går mer enn en tredjedel av all netthandel gjennom de mer enn 13 000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.

Hele 49 prosent sier nå de foretrekker å netthandle med mobilen. Det er en økning på 40 prosent fra samme periode i fjor.

– For første gang i Norge ser vi nå at mer enn halvparten av alle kvinner (56 %) helst velger mobiltelefonen når de skal netthandle. Mobilen blir også foretrukket av mer enn halvparten i alle aldersgruppene, bortsett fra de som er over 59 år. Det er noe nettbutikkene absolutt bør ta hensyn til når de utvikler sine løsninger, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Fire av ti nordmenn foretrekker fremdeles å netthandle fra datamaskinen, mens en av ti (11 %) helst bruker nettbrettet.

I USA har den generelle veksten i digitale kjøpere stagnert og den forventes i følge CES å stige med mindre enn 2 % per år frem mot 2027 – og nesten alle nye digitale kjøpere vil komme fra Gen Z. Antallet deres vil øke fra 45,5 millioner i 2023 til 61,1 millioner i 2027. Og kjøpekraften deres vil selvsagt også øke etter hvert som flere Gen Z’ers slutter seg til arbeidsstyrken.

Flere foretrekker å bruke mobiltelefonen til betaling i fysisk butikk

Selv om Klarnas siste kvartalsundersøkelse viser at fysiske kort fremdeles er den betalingsmetoden flest nordmenn foretrekker å betale med i fysisk butikk (56 %), øker også bruken av mobiltelefon til betaling – fra 23 prosent i andre kvartal 2022 til 26 prosent i andre kvartal 2023. Det gjelder spesielt blant 18-26 åringer, hvor hele 40 prosent nå foretrekker å bruke mobiltelefonen til dette.

Bruken av mobiltelefon til betaling i fysisk butikk står klart sterkest i Australia (41 prosent) og USA (38 prosent,) men også i Sverige oppgir langt flere at de foretrekker å bruke mobilen til å betale enn i Norge (36 prosent.)

Bare en av ti nordmenn oppgir at de foretrekker å betale med kontanter i fysisk butikk. Det er den laveste andelen i samtlige av de 18 landene i undersøkelsen. Landene hvor flest foretrekker å handle med kontanter er Østerrike (41 prosent) og Tyskland (40 prosent.)

Handler like ofte på nett som i fjor

Ifølge undersøkelsen handlet nordmenn omtrent like hyppig på nett i andre kvartal 2023 som i samme periode i 2022. Mens 24 prosent oppga de handlet ukentlig eller oftere på nett, er den tilsvarende andelen som handlet i fysisk butikk på 74 prosent.  Mens de viktigste fordelene med å netthandle fremfor handel i fysisk butikk er muligheten til å sammenligne priser og finne lavere priser, er fordelen nordmenn trekker frem ved fysisk butikk bedre sosial interaksjon og kundeservice.

– Spesielt når det gjelder netthandel har vi sett en økt bruk av vår prissammenligningstjeneste, som nå finnes både i Klarna-appen og på våre nettsider. Dette viser at nordmenn som netthandler, ofte gjør dette for å finne de laveste prisene Tjenesten gjør det enkelt å finne lavest mulig pris og sammenligne produkter både på pris og egenskaper. Den søker dessuten automatisk opp rabattkoder på kjøpene du ønsker å foreta, sier Elvestad.

Mer optimistisk på vegne av egen økonomi

Klarnas kvartalsvise undersøkelse viser også at nordmenn generelt ser mer positivt på sin egne personlig økonomi fremover – både sammenlignet med første kvartal i år og samme kvartal i 2022. Nå mener 37 prosent av de spurte at deres privatøkonomi vil se bedre eller mye bedre ut om ett år. Tilsvarende andel i årets første tre måneder var 34 prosent, mens den var 35 prosent i samme periode i fjor. Menn og de i aldersgruppen 18-26 år er mest optimistiske.

Mens 11 prosent mener økonomien deres vil bli forverret om ett år fra nå, oppgir nesten halvparten (47 %) at de tror den vil være uendret.

DNB – langt fremme på innovasjonsområdet!

Mange i Norge tenker ikke på banker som spesielt innovative, men realiteten er at DNB lenge har vært blant de mest innovative virksomhetene her til lands. De har til og med stukket av med flere priser for sin innovasjonsevne.

Banken har også en egen innovasjonsenhet med spesialister som hjelper hele banken med å utvikle nye innovative og brukervennlige produkter og tjenester. Vi tok derfor og inviterte oss på besøk til Kristin Riise som leder arbeidet med innovasjon i DNB og innehar tittelen Executive Vice President, head of innovation i storbanken.

Vi satte oss ned med Kristin Riise og Yngvar Ugland, to av nøkkelpersonene i DNB’s innovative satsning. Sørlendingen Yngvar Ugland, er som mange har fått med seg divisjonsdirektør for New Tech Lab i banken. Det tar ikke lang tid før vi forstår at de to både snakker og spiller særdeles godt sammen.

I hvilken grad oppfattes innovasjon som sentralt i DNB?

-Vi i DNB har allerede i mange år jobbet bevisst og systematisk med innovasjon langs mange akser. I banken begynte vi tidlig med å definere innovasjon som en prosess, og i mangel av gode rammeverk utviklet vi vårt eget basert på beste praksis hos andre, smiler Kristin og utdyper

-DNB Way of Innovation sikrer oss et rammeverk og en strukturert tilnærming med bruk av anerkjente metoder og verktøy som har gjort det enklere å innovere raskere, og vi har en rekke tverrfaglige team som jobber med digitalisering og andre innovative prosjekter. Når vi inkluderer de som lager nye løsninger i våre digitale kanaler, snakker vi om i størrelsesorden mange hundre 200 medarbeidere, så innovasjon anses definitivt som en kjerneaktivitet i DNB i dag.

-I tillegg har vi jo vår satsning på det jeg kaller Moonshots, vårt lille team på 9 medarbeidere som fokuserer på slikt som er ordentlig disruptivt og langt fremme, – og som sannsynligvis ikke blir relevant i det hele tatt. Ingen feiler så mye og ofte som oss, smetter Yngvar inn før han legger til:

-Ikke glem at det å feile tidlig ofte kan være vel så lærerikt som det å lykkes.

Hvor åpen er DNB’s innovasjonstilnærming?

-Jeg vil hevde at vi er svært åpne på mange felt, som kjent arrangerer vi årlig NXT som en møteplass for gründere og investorer, – og denne satsningen har vi nå også tatt regionalt. I tillegg har vi etablert et eget ventureselskap for selv å kunne investere i startups som utvikler løsninger som kan være interessant for banken og i neste omgang bankens kunder. Vi samarbeider også med StartupLab her i Oslo og er godt fornøyd med den muligheten dette gir oss til å interagere med dyktige gründere og deres hjelpere.

Sammen med har vi et eget StartupLab DNB NXT akseleratorprogram hvor også Vipps og Fremtind deltar, og dette bidrar til at vi blir bedre på innovasjon, og møter mange attraktive oppstartsselskap. DNB har jobbet tett med flere av selskapene i labben, og har endt opp med flere verdifulle samarbeid og partnerskap, som Celsia og Kvist. I år er det syvende gang vi arrangerer akselleratoren som viser at dette er verdifullt.

DNB også etablert et lite Palo Alto-kontor i Silicon Valley, for å utforske nye teknologier som kan bli banebrytende innenfor bank og finans, og sist, men ikke minst viktig er vi også medlemmer av Open Innovation Lab of Norway, som også byr på mange nyttige møtepunkter og nye perspektiv på innovasjon som fag, utdyper Yngvar.

Folk flest oppfatter kanskje ikke banker som spesielt innovative, hva tenker dere om dette?

-Tja, vi tror det beror på manglende innsikt i alt som skjer hos oss. Vi i DNB jobber mye og bevisst med innovasjon og da tenker vi både inkrementell innovasjon i våre digitale kanaler og mer disruptiv innovasjons som da vi ga deltagerne muligheten til å kjøpe digital kunst med vår egen digitale valuta.

La meg også trekke frem samarbeidsprosjektet vi har gjort med Casi som har resultert i en komplett bilabonnement-løsning til bilfabrikanter, forhandlere og andre mobilitetsaktører.

Noe mer her

Vi har investert i og inngått samarbeid med teknologiselskapet Casi og sammen etablerer vi også et selskap som skal bistå tilbydere av bilabonnement og andre flåteeiere med operasjonelle tjenester som logistikk, service og hjulskift. Det vil hete Nordic Mobility Services og ha nordisk tilstedeværelse.

Det er forventet at bilabonnementet vi​l​ ta betydelige markedsandeler i bilbransjen i årene som kommer.

– Vi har merket økt interesse og etterspørsel fra bilbransjen og mobilitetsaktører om bilfinansiering med støtte for bilabonnement. Med dette partnerskapet posisjonerer vi oss for den økende trenden innen bilhold, nemlig fra «eie til leie».

DNB overtar også iMove, som er Casis egen bilabonnementstjeneste, og vil fortsette driften for dagens kunder.

-Vi jobber i agile teams og er ikke redd for å lansere løsninger tidlig. Selv om det er en stund siden er både Vipps og Covid- kompensasjonsløsningen som ble utviklet på knappe tre uker gode eksempler på hvor mye raskere denne arbeidsmetodikken skaper noe som fungerer, selv om det fortløpende må videreutvikles og justeres smiler Kristin.

Hvilket forhold har dere til den kommende ISO 5600 standarden?

– Vi har jo bygget vårt metodeverk og innovasjonsprosess over mange år, og slik jeg oppfatter det er det mye av den samme tankegangen som ligger til grunn for ISO 56002 og vi evaluerer og forbedrer vårt metodeverk kontinuerlig og er opptatt av å lære fra andre.

Regjeringens innleieforbud er ulovlig! – SMB Norge i harnisk

Foto: SMB Norge/Johnny Syversen

Den foreløpige konklusjonen fra ESA sier at regjeringens omstridte innleieforbud i bygg- og anleggsbransjen bryter med EØS-avtalen. SMB Norge krever at forbudet skrotes, og mener staten er erstatningspliktig.

17. april i år klaget SMB Norge, interesseorganisasjonen for landets små og mellomstore bedrifter, regjeringens omstridte innleieforbud inn EFTA overvåkningsorgan ESA.

Torsdag 29. juni møtte organisasjonen ESA for å legge frem klagen på regjeringens forbud mot midlertidig innleie av arbeidskraft i bygg- og anleggsbransjen.

Nå foreligger den foreløpige konklusjonen fra ESA. I et formelt brev til norske myndigheter, skriver ESA at innleieforbudet bryter med EØS-avtalen, og dermed er ulovlig.

– Dette så nært vi kan komme en full seier for landets små og mellomstore bedrifter.

Det sier en tydelig fornøyd Jørund H. Rytman, administrerende direktør i SMB Norge.

– Vi har hele tiden vært helt tydelige på at regjeringens innleieforbud var i strid med EØS-avtalen. Den foreløpige konklusjonen viser at ESA er enige med oss, sier Rytman.

Må følge spillereglene

Til tross for at regjeringen har to måneder på seg å gi tilsvar til ESA, forventer SMB Norge-sjefen at regjeringen følger spillereglene.

– Nå må regjeringen innse at innleieforbudet i bygg- og anleggsbransjen gikk altfor langt. Dette har fått store konsekvenser for mange små og mellomstore bedrifter, sier Rytman.

– Nå forventer vi at regjeringen innretter seg etter dette og følger spillereglene i norsk arbeids- og næringsliv. Da må innleieforbudet skrotes, sier Rytman.

Mener staten er erstatningspliktig

Interesseorganisasjonen for små og mellomstore bedrifter vil nå vurdere gruppesøksmål mot staten, sammen med  bedrifter som har blitt rammet av innleieforbudet.

– Innleieforbudet har medført store konsekvenser for mange små og mellomstore bedrifter. Det forventer vi at staten kompenser. Vi vurderer også et gruppesøksmål mot staten sammen med berørte bedrifter, sier Rytman.

Nicolay Skarning, partner i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, er SMB Norges advokat i saken.

– Vi har fått medhold på viktige punkter hos EFTAs overvåkningsorgan, og forbereder gruppesøksmål mot den norske stat på vegne av de bedriftene som har tapt penger på innføringen av forbud mot bruk av bemanningsforetak ved arbeid av midlertidig karakter fra 1. april 2023, sier Skarning.

Om solstikk, selvskading og Stunts!

Det har vært en merkelig juli måned, preget av politisk selvskading i en grad vi aldri tidligere har sett i Norge. Solbrilletyveriet på Gardermoen og statsråder med manglende gangsyn vitner om et regjeringsprosjekt i forfall. Åpenbare ulovligheter blir håndtert ulikt avhengig av trynefaktor, på en måte som effektivt fjerner tillit ikke bare til de enkelte statsrådene, men til hele regjeringen.

Samtidig avsløres at norske studenter skifter juridisk kjønn for å komme inn på populære studier, noe som ifølge en av studentene visstnok er lettere enn å skifte strømleverandør. Det skremmende er at universiteter som NTNU visstnok synes en slik praksis er innafor. Slik spres regjeringens vaklevorne holdning til alminnelig folkeskikk seg i samfunnet og bidrar til å skape en kultur der snarveier seirer over etiske grunnpilarer som integritet og anstendighet/skikkelighet. Det er også i et slikt lys vi vurderer næringsministerens merkelige kamp om 40% kvinneandel i alle norske styrer, som om kjønn er den eneste saliggjørende variabel. Vi har intet i mot kvinner, men synes det er trist at dyktige kvinner skal føle på at de velges inn grunnet sitt kjønn og ikke takket være sin dyktighet,- og tror Vestre her gjør norske kvinner en gedigen bjørnetjeneste.

Har de ansvarlige myndigheter glemt at vi i Norge har en lov som forbyr diskriminering på grunn av kjønn?

For oss endringsagenter har måneden også bydd på nye Elon Musk stunt vel verdt å få med seg, samt en lang rekke nye AI verktøy som fortsetter å gi oss bakoversveis. For vår del er AI-løsningen som skriver utmerkede dikt basert på stikkord vi velger og de nye verktøyene som lager bilder og videoer basert på det samme både imponerende og skummelt effektive. Andre teknologiske nyvinninger er en lovende Alzheimer medisin, 3D-printede øyne, laboratoriedyrket mat som smaker vel så godt som “The real thing” og hjernelesende roboter.

Elon Musk har benyttet måneden til å gravlegge den kvitrende fuglen og lansert X.com, og vi er nok et skritt nærmere hans drøm om å skape den ene appen som fikser alle våre behov.

Mange tviler, men vi minner om at Musk har en gjennomføringsevne som slett ikke bør undervurderes. dessuten har han allerede 450 millioner twitter brukere, – og hvem av oss nærer vel ikke et ønske om færre apper å forholde oss til?

Midt oppe i alt dette kommer så to Hollywood filmer, som i realiteten er så ulike som det er mulig, men som nettopp av den grunn har medført et nytt fenomen. Publikum nøyer seg ikke med den ene, – de velger begge filmene og slik oppstår “Barbenheimer”. Oppenheimer-filmen handler om utviklingen av noe så alvorlig som atombomben, en innovasjon som endret verdenshistorien. Fjollefilmen om Barbie er tro det eller ei årets mest innbringende film og samtidig et markedsføringsstunt fra Barbiedukkens produsent Mattel i milliardklassen. Filmen viser at med intelligent humor er det mulig endre selv noe så tidsmessig ukorrekt som en Barbiedukke til å bli kult for nye generasjoner, – og det er jo definitivt en innovativ bragd!

“I’m a Barbie girl, in the Barbie world
Life in plastic, it’s fantastic
You can brush my hair, undress me everywhere
Imagination, life is your creation
Come on, Barbie, let’s go party”

Fra Aqua’s hit i 1997

For våre lesere ligger det en viktig påminnelse om at i møtet med viktige endringer er det tre mulige strategier man kan ta; Vi kan velge å stikke hodet i sanden og håpe det går over. Vi kan velge å sloss mot endringene, eller vi omfavne omveltningen, og identifisere mulighetene endringen skaper og benytte mulighetene til å høste gevinster slik både Mattel og Lego har vært flinke til å gjøre.

Ukas innovasjonsblomst sendes til alle våre trofaste lesere som lader batteriene til høstens mange endringer, – og de nye muligheter disse endringene skaper. Vi anbefaler forøvrig at du får med deg dette intervjuet med Elon Musk, litt langt, men vel verdt tiden…

Happy Friday og fortsatt god ferie til alle våre lesere!

Slik shopper vi i 2041 – AI, roboter og virtuelle prøverom

Virtuelle prøverom, robothjelp i fysisk butikk og personlige stiltips ved hjelp av AI. Dette er blant de mange nyvinningene forbrukerne forventer av fremtidens shoppingopplevelser – som de vil ha både mer personlig og bærekraftig.

Den neste generasjon kunder vil nemlig ha en shoppingopplevelse med langt mer teknisk innovasjon enn slik det er i dag. Det viser Klarnas nye globale rapport«The future of retail», som er gjort i forbindelse med at shopping- og betalingsgiganten i år fyller 18 år.

Hvordan tror dagens 18-26 åringer de vil shoppe om 18 år – i 2041?

– I den vestlige verden i dag foretas rundt 8 av 10 nettkjøp etter søk. De resterende er basert på personlige anbefalinger. I Kina er det derimot stikk motsatt. Her drives 8 av 10 kjøp av personlige anbefalinger.  Denne rapporten viser at shoppere i vestlige markeder også ønsker dette, som allerede nå er tilgjengelig i Klarnas app – drevet av AI og kjøpshistorikk. Neste generasjons shoppere forventer at produktene skal finne dem, ikke motsatt – slik som ofte er tilfelle i dag, sier Chief Marketing Officer i Klarna, David Sandström.

Hele 5000 forbrukere fra Vest-Europa og USA har svart på undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten. I tillegg til råd fra roboter i fysiske butikker, er forskjellig type AI-drevne tjenester for en smidigere shoppingopplevelse blant deres forventninger til hvordan shopping bør være om 18 år.

Her er noe av det «Generasjon Z» (18-26 år) tror og håper vil være fremtidens shopping – i 2041:

  • Mer persontilpasset:

Mer enn halvparten (56 %) av de spurte ønsker en shoppingopplevelse mer tilpasset dem i fremtiden. På ønskelisten står blant annet en egen personlig virtuelle assistent som kan gi skreddersydde shoppingtips (42 %), Det mange ønsker hjelp med når det gjelder kleskjøp, er å få anbefalinger til klesvalg for forskjellige typer formelle og uformelle anledninger.

  • Flere åpne for robotrådgivere i fysiske butikker 

Hele 45 % i aldersgruppen 18-26 år synes det hadde vært topp om en robot kom bort til dem i en klesbutikk og tok målene deres. Ytterligere 23 % er usikre på egen reaksjon, spesielt i forhold til hvordan roboten så ut og hvordan den oppførte seg. Verdt å merke seg er de siste 32 prosentene ville forlatt butikken med robotbetjening.

  • Mange ønsker å prøve klær virtuelt eller få AI-hjelp

Selv om drøyt halvparten av Gen Z (51%) oppgir at de også i fremtiden kommer til å prøve klær slik de gjør i dag, tror også hele 36 prosent i aldersgruppen at de vil bruke virtuelle prøverom i 2041. Slik kan du se hvordan klærne ser ut på deg, uten faktisk å ta de på deg, eller for den saks skyld- være i en fysisk butikk. 1 av 5 tror også de i 2041 kan ha en egen personlig AI-assistent som forteller dem hva som passer av klær akkurat til dem – både stil og størrelse – så de slipper prøverommet.

  • Bedre shopping med utvidet virkelighet i fysisk butikk

Den unge generasjonen er også klart mer positiv til bruk av utvidet virkelighet for å forbedre shoppingopplevelsen i fysiske butikker. Hele 3 av 4 mener denne type teknologi – hvor den virkelige verden kombineres med den digitale, for eksempel ved prøving av klær – vil gjøre shoppingopplevelsen bedre.

  • Sirkulærøkonomi blir viktigere – flere vil kjøpe og selge brukt

En majoritet (61 %) mener også at sirkulærøkonomien, som plattformer for å kjøpe og selge brukte produkter, bør være en større del av shoppingindustrien i 2041. Blant Gen Z mener hele 4 av 10 at de om 18 år både vil selge og kjøpe brukt oftere enn de gjør i dag.  Nesten like mange (38 %) ønsker også at flere butikker bør tilby muligheten for å få reparert produkter enn det som er tilfelle i dag.

Chat GPT: Utbredt bruk av utvidet og virtuell virkelighet i 2041

Klarna inngikk nylig et samarbeid med Open AI,  slik at AI-roboten Chat GPT, skal kunne gi Klarnas kunder smartere shoppingtips og mer personlig informasjon. I The future of retail-rapporten, har Chat GPT følgende kommentar til hvordan shopping vil se ut om 18 år:

– Den største forandringen for forbrukerne når de handler i 2041 vil sannsynligvis være den utbredte bruken av utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR). Dette gjør det mulig for dem å prøve produkter og oppleve dem før du kjøper. Dessuten kommer personlige produktanbefalinger – basert på deres tidligere kjøpemønster og preferanser – bli enda bedre og vanligere. Dette gjør shoppingopplevelsen deres mer effektiv og skreddersydd deres individuelle behov.

Hvorfor kunnskap om produksjon av varer er mer fremtidsrettet enn produksjon av varer

En kronikk av Tor W Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd


Næringsminister Vestre er søkende etter fremtidige bærekraftige vekstnæringer for Norge.

Hans initiativ og ambisjoner er prisverdig og imponerende: 50 prosent vekst i eksport av andre varer enn for eksempel olje, gass, strøm, trevirke, og fisk innen 2030.

Det er krevende å bryte ut av produksjonslogikken som vi finner i Hurdalsplattformen og som manifisterer seg i vindmølle- og batteriproduksjon. Vestre må heller rette øynene mot betydningen av eksport av tjenester – spesielt i en digital økonomi og tidsaldre. La meg utdype.

Eksport av tjenester som andel av verdens BNP har hatt en sterk og vedvarende vekst siden begynnelsen av 1990-tallet. De samme teknologiske fremskrittene som har økt global handel med tjenester, har også påvirket forretningsmodellene til tradisjonelle industribedrifter i retning av tjenester. Også for norske industriselskaper har tjenester blitt viktige vekstområder og konkurransefortrinn, med Aker-systemet, Yara og Kongsberg som eksempler. En EY-rapport viser at endring av forretningsmodellen fra å levere produkter til å levere produkt-som-tjeneste, vil mangedoble inntjeningspotensialet til industriselskaper.

I en digital økonomi vil automatisering og bruk av avanserte teknologier føre til at produksjonsprosesser kan effektiviseres og automatiseres i stor grad. Kunnskapen om hvordan man implementerer og optimaliserer denne automatiseringen blir dermed avgjørende. Å forstå hvordan man utnytter digitale løsninger, optimaliserer arbeidsflyt og bruker avansert teknologi er essensielt for å oppnå kostnadsbesparelser og økt produktivitet.

Teknologiske fremskritt og skiftende kundebehov skjer i et raskt tempo. Evnen til å generere og implementere nye ideer, skape nye forretningsmodeller og utvikle innovative løsninger blir viktigere enn bare produksjon av eksisterende produkter. Kunnskap om markedsanalyse, avdekke markedstrender, og forretningsutvikling blir dermed essensielt for å kunne tilby nyskapende varer og tjenester.

Data gir verdifull innsikt i kundeadferd, markedssegmenter, trender og konkurrenter. Kunnskap om hvordan man samler inn, analyserer og bruker data til å ta informerte beslutninger blir dermed viktigere enn selve produksjonen av varene. Evnen til å bruke data for å forbedre produkter, tilpasset til kundenes behov og drive strategiske beslutninger blir en konkurransedyktig fordel i en digital økonomi.

I sum viser dette at salg av kunnskap om produksjon av varer blir viktigere enn selve produksjonen av varene i en digital økonomi. I praksis betyr dette at Yara, Elkem, Hydro, MOWI, og Equinor, i tillegg til å utvikle sin produksjonskompetanse, utvikler eksport av sin kunnskap om produksjon som en ny vekstretning.

At økt eksport av digitale tjenester basert på for eksempel kunstig intelligens kan bidra til en vesentlig vekst i produktivitet og BNP uten å øke CO2 utslippet eller bruke ikke-fornybare ressurser, kan være en bonus.

Dette er verdens mest innovative selskaper i 23!

Økonomisk usikkerhet og inflasjon til tross, ledende internasjonale selskaper prioriterer nyskaping høyt også i 2023. Nesten 7 av 10 selskaper planlegger å øke utgiftene til innovasjon – 42 % planlegger å øke utgiftene med 10 % eller mer. For tredje året på rad troner Apple øverst. Ingen nordiske selskaper er å finne på topp 50.

– Sammenhengen mellom innovasjon, vekst og markedsandeler er sterkere enn noen gang. Bedrifter som prioriterer innovasjon og tør å satse vil fortsette å øke sin posisjon i markedet og se økende avkastning på investeringene sine, sier Justin Manly, partner i Boston Consulting Group (BCG) og medforfatter av rapporten.

Til tross for nedgang i markedet i 2022, fortsetter teknologiselskapene å toppe listen over innovative selskaper. For tredje år på rad er Apple kåret til det mest nyskapende selskapet. Tesla klatrer tre plasser til andreplassen, med Amazon på tredjeplass.

Topp 50 er en geografisk mangfoldig gruppe, omtrent jevnt fordelt mellom Nord-Amerika og resten av verden. Europa og Asia er godt representert, og Midtøsten slutter seg til listen for første gang med Saudi Aramco som nummer 41, plassen foran Coca-Cola.

Innovasjon som driver for godt resultat

– Siden 2005 har selskapene vi har funnet plass til på denne listen gitt betydelig bedre aksjonæravkastning enn markedet forøvrig, med et gjennomsnitt på 3,3 prosentpoeng per år, sier Manly.

– De selskapene som lykkes best med innovasjon er de som klarer å lage selvskapte sykluser for det. Kunstig intelligens er et lysende eksempel på dette – jo flere ideer du mater inn, jo større er sjansene for å lykkes med å skape faktiske innovasjoner.

Dette er verdens mest innovative selskaper i 23, i følge BCG’s rapport

1 Apple
2 Tesla
3 Amazon
4 Alphabet
5 Microsoft
6 Moderna
7 Samsung
8 Huawei
9 BYD Company
10 Siemens
11 Pfizer
12 J&J
13 SpaceX
14 Nvidia
15 ExxonMobil
16 Meta
17 Nike
18 IBM
19 3M
20 Tata Group
21 Roche
22 Oracle
23 BioNTech
24 Shell
25 Schneider Electric
26 P&G
27 Nestlé
28 General Electric
29 Xiaomi
30 Honeywell
31 Sony
32 Sinopec
33 Hitachi
34 McDonald’s
35 Merck
36 ByteDance
37 Bosch
38 Dell
39 Glencore
40 Stripe
41 Saudi Aramco
42 Coca-Cola
43 Mercedes-Benz Group
44 AliBaba
45 Walmart
46 PetroChina
47 NTT
48 Lenovo
49 BMW
50 Unilever

Vi i InnoMag minner om at juryen for tiden er travelt opptatt med å kåre årets utgave av Norges 25 mest innovative virksomheter. Mer om den i slutten av august.

Krever flere studieplasser innen IKT og teknologi!

Rekordmange unge ønsker å studere ikt og teknologi, men antallet planlagte studieplasser faller. – Dette er svært skuffende. Behovet for slik kompetanse er sterkt økende, og da kan vi ikke møte kvalifiserte kandidater med stengte dører, sier president i Tekna, Elisabet Haugsbø.

Opptakstallene fra Samordna opptak ble lagt fram denne uken. Disse viser at antallet studieplasser i ikt- og teknologifag står stille. Dette på tross av at stadig flere unge søker seg til disse fagområdene.

Det var i år en søknadsvekst blant førstevalgsøkere til ikt-fagene på 5,8 prosent, mens antallet som fikk tilbud om studieplass økte med 4,9 prosent. Antall planlagte studieplasser er gått ned med 2,3 prosent. Til sivilingeniørfagene var søknadsveksten på 11,1 prosent, mens antallet som fikk studietilbud bare økte med 2,7 prosent. Antall planlagte studieplasser er ned 5,3 prosent.

– Hvor er satsingen på teknologi og ikt, når antallet planlagte studieplasser reduseres, samtidig som vi ser en veldig vekst i unge som vil studere disse fagene?

Denne muligheten må vi gripe, vi må vinne kampen om ungdommen. Næringslivet og det offentlige Norge skriker etter flinke teknologer og ikt-ansatte, og da må vi slippe til de som ønsker seg til disse fagene. Utdanningskapasiteten må opp raskt, dersom vi skal klare å sikre oss nødvendig kompetanse for fremtiden, sier Haugsbø. Hun mener regjeringen må levere på den satsingen innen teknologi og realfag som den har lovet.

Flere kvinner vil studere ikt

I år økte antallet kvinner som søkte seg til ikt med hele 20 prosent. Dette får Tekna-presidenten til å ivre ekstra for at studiekapasiteten må opp i disse studiene.

– Vi har i alle år klaget på den lave kvinneandelen i ikt-fagene. Nå strømmer det til med flinke kvinnelige søkere, og da er det ekstra viktig at antallet studieplasser ikke holdes nede, sier hun.

Hun tror vi nå er inne i et skifte, og at ikt vil bli like interessant for kvinner som for menn i fremtiden.

– Vi ser nå hvordan digitaliseringen preger alt vi gjør i hverdagen. Samtidig møter vi enorme utfordringer innen blant annet ikt-sikkerhet og personvern. Denne utviklingen og disse oppgavene trenger vi flinke folk til å håndtere, uavhengig av kjønn, etnisitet og bakgrunn, sier Haugsbø.

Bekymret for realfagene og lærerstudiene

Elisabet Haugsbø er bekymret for den lave søknaden til både de klassiske realfagene, og ønsker en sterkere satsing på disse fagene framover.

I år falt søknaden av førstevalgsøkere til realfagene med 5,5 prosent. Antallet som har fått tilbud om studieplass har falt med 2,3 prosent, mens antall planlagte studieplasser er redusert med 5,5 prosent.

– Vi har over flere år slitt med rekrutteringen til de klassiske realfagene.  Dette er fagområder som skal sikre at vi løser utfordringer knyttet til klima, energi og helse i årene som kommer. Grunnleggende realfaglig kunnskap er nødvendig for en bærekraftig utvikling. Et fag som fysikk ligger for eksempel til grunn for teknologi innen alt fra helse til kunstig intelligens. Da må vi også legge til rette for at flere tar disse fagene, sier hun.

Hun mener også vi må gjøre det mer attraktivt å velge å bli realfagslærer.

– Vi har en rekrutteringskrise i skolen, og spesielt til realfagene. Vi må gjøre det mer attraktivt for realister å velge en karriere i skolen. Det er disse lærerne som skal løfte fram neste generasjon med talenter, sier hun.

Om snakkiser, selvskading og stjerneferder!

Ukas store snakkis handler jo unektelig om partilederen og Stortingspolitikeren som gjennom sitt godt dokumenterte Gardermoen besøk har vist oss alle hvor ufattelig raskt det er mulig å ødelegge tillit som det har tatt mange år å bygge opp.

Vi har når sant skal sies i kongeriket sjelden opplevd like åpenbar selvskading fra en partileders side, og det er nesten så vi venter at VG rykker ut med meldingen om at det hele var iscenesatt som en test på hvordan folk reagerer på noe som så til de grader virker spinnvilt. Som amerikanerne sier det; You simply can’t make these things up!

Bjørnar Moxnes har vært og er sikkert fortsatt en fin fyr, men dette er ingen ripe i lakken. Her snakker vi om en seriøs skjermbulk, – likevel er det på tide vi minner om da salige Sokrates fikk besøk av en mann som ville fortelle om en av hans venner. Sokrates svarte: «Jeg antar at du først har latt det gå gjennom de 3 sikter.»

Mannen kjente ikke til de 3 sikter så Sokrates sa:

Det første er sannhetens sikt. Er du sikker på at det du vil fortelle meg er sant? sikker er jeg ikke, sa mannen, jeg har kun hørt det av andre.

«Ja, men så har du vel siktet gjennom godhetens sikt?», spurte Sokrates. Mannen ristet på hodet.

men det tredje siktet da! Har du spurt deg selv om det du vil fortelle meg er til noe nytte?» Da mannen skamfull bøyde hodet, konkluderte kloke Sokrates: «Hvis det du vil fortelle om min venn verken er sant, godt eller nyttig, så behold det for deg selv.»

Vi håper Bjørnar Moxnes innser at Rødt er best tjent med en annen leder og så håper vi at butikktyveriet i et historisk perspektiv kan gjøre både han og andre klokere. For egen del husker vi fortsatt melkerullen vi stjal i 3. klasse, – målt i anger den dyreste sjokoladen  vi noensinne har fortært.

I det store bildet er det langt viktigere at Norwegian og Widerøe heretter vil fly sammen, – for oss virker dette som et smart trekk fra begge aktørene. Vi håper bare at de ikke går i samme fellen som SAS gikk i, mange av oss husker fortsatt at det kostet mer og fly til Tromsø enn det kostet å fly til New York. Vi har trua på at Geir Karlsen og Stein Nilsen vet at det handler både og tillit og lojalitet fra stamkunder… 

Ukens store nyhet internasjonalt er at Apple denne uken som det første selskapet i verden passerte “3T”-barrieren. 3000 milliarder dollar i verdi, og det under ett år siden de passerte forrige milepæl. Spektaktulært nok  Den bemerkelsesverdige oppgangen i Apple-aksjer betyr at selskapet har økt med hele 984 milliarder dollar i markedsverdi bare i år, og det alene er mer enn seks ganger verdien av hele Disney konsernet. For oss endringsagenter ligger lærdommen i at en god suksess fortsatt kan melkes lenge, – det er nemlig fortsatt IPhone som er årsaken til stjerneferden til Apple-aksjen og det er i år 16 år siden lanseringen.

David Vélez og hans medgründere kan også sies å ha lykkes godt med São Paulo-baserte Nubank. Denne uken kom nyheten om at den Brasil baserte banken har blitt den mest verdifulle digitale banken i verden. De over 35 millioner kundene nyter godt av null gebyr, høye renter på sine konti og lavere lånerente enn konkurrentene klarer å matche. Vi nevner dette for å nikke til det professor Tor Wallin Andreassen tar opp i ukens kronikk; Deter slett ikke sikkert at dyre batterifabrikker er eneste vei til grønn revolusjon.

Vi lar oss også imponere av Norges største bank som i mange år har jobbet svært bevisst med innovasjon, i denne ukes lederintervju forstår du mer at det ikke skyldes verken flaks eller tilfeldigheter, bak ligger knallhardt og bevisst innsats fra mange over lang tid. Få med deg intervjuet med Kristin Riise og Yngvar Ugland her.

Ukens innovasjonsblomst går til alle våre trofaste lesere, – og denne uken sier vi ikke bare happy friday og riktig god helg. Vi benytter også anledningen til å ønske deg en riktig god sommerferie!

Pass opp for nettsvindel – høysesong for å bli lurt!

Sommerferien er høysesong for netthandel – og svindel. Bare i løpet av det siste året kan rundt 280 000 nordmenn ha blitt lurt av en falsk nettbutikk. Samtidig er det et paradoks at flere nordmenn opplyser at de føler seg trygge når de netthandler nå enn for et år siden.

Når netthandelen øker, er det også en risiko for at reklame for falske nettbutikker og annen type svindel øker, advarer Klarna Norgessjef, Geir Østby.

– Volumet av bedragerier har gått markant ned hos oss de siste tre årene – med hele 81 prosent. Dette er typisk rapportering om misbruk av Klarnas merkenavn av falske nettbutikker, ved phishingangrep per SMS, e-post og lignende.  Allikevel er det fremdeles alt for mange nordmenn som blir svindlet. Da er det en trygghet å ha handlet med Klarna. Vår kjøperbeskyttelse sikrer deg nemlig at du ikke betaler for en vare som ikke du ønsker å beholde eller som ikke dukker opp i det hele tatt, sier Østby.Mer enn en tredjedel av all netthandel i Norge går gjennom de mer enn 13 000 nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsning.

Flest yngre som blir svindlet i en falsk nettbutikk

Ifølge Klarnas årlige ferske svindelundersøkelse* har antall nordmenn som oppgir de har blitt lurt av en falsk nettbutikk de siste 12 månedene vært relativt stabilt, sammenlignet med fjoråret:

Åtte prosent av nordmenn som har handlet på nett oppgir at de har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av de siste 12 månedene. Den tilsvarende andelen i fjor var ni prosent. Det betyr at rundt 280 000 nordmenn over 18 år** kan ha opplevd dette det siste året. En falsk nettbutikk lurer kunden til å kjøpe produkter/tjenester som ikke eksisterer, eller som er noe helt annet enn det nettbutikken annonserer.
Det er klart flest som har handlet i en falsk nettbutikk i aldersgruppen 18-29 år. Hele 1 av 5 (20 %) har gjort dette i løpet av det siste året.
1 av 10 nordmenn som har handlet på nett har i løpet av det siste året opplevd ikke å ha mottatt produktet/billettene eller tjenesten de har kjøpt på nett. Ytterligere 12 prosent har opplevd å få et produkt kjøpt på nett som ikke virket slik det skulle, eller var ødelagt.
Tryggere på nett – markant nedgang i svindelvolumet hos Klarna

Undersøkelsen viser imidlertid også at det er et økende antall nordmenn som føler seg tryggere når de netthandler sammenlignet med fjoråret. Mens det i 2022 var 74 prosent som oppga at de følte seg trygge når de netthandlet, er tilsvarende andel nå 80 prosent.  Spesielt kraftig har tilliten til netthandel økt blant aldersgruppene over 50 år.

Samtidig viser Klarnas statistikk at bedrageri gjennom bruk av deres merkevare, som i tillegg til falske nettbutikker, også inkluderer forskjellig typer phishing (svindelforsøk via epost, SMS eller telefon for å fralure deg sensitive opplysninger) har gått markant ned de siste tre årene. Fra 2019 til i dag har volumet av bedragerisaker hos dem, meldt inn av deres kunder, gått ned med hele 81 prosent.

– Dette skyldes sannsynligvis en kombinasjon av at vi hos Klarna og netthandelen generelt, har blitt mer sofistikerte når det gjelder å avsløre svindel, og at forbrukernes kunnskap om risikoen for bedrageri har blitt bedre. Et eksempel er innføringen av brukerkonto med BankID-autentisering. Det vil fortsatt være et stort og viktig satsingsområde for oss, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby.

Han legger til at de også samarbeider tett med norske forbrukermyndigheter for raskt å stenge ned falske nettbutikker som blir rapportert inn, og som misbruker Klarnas merkevare.

– Klarna stiller strenge krav til butikker vi samarbeider med. I tilfeller der butikker forsøker å svindle kunder vil Klarna alltid tape på dette både  i forhold  til omdømme og at Klarna med sin kjøperbeskyttelse vil dekke tapet for en forbruker. Samtidig er det åpenbart at vi bare må fortsette å bli enda bedre på å bekjempe alle former på svindel. De kriminelle som står bak dette, blir også stadig mer profesjonelle.

Svindeltrend med dyrere produkter og større kjøp

Ifølge Klarnas statistikk, og en analyse av deres egen bedrageriavdeling,  er det en spesiell form for svindel som går imot trenden hos dem, og har økt i det siste.

– Vi ser at nettsvindel i økende grad konsentreres rundt dyrere produkter og større kjøp. Det er helt enkelt fordi de kriminelle skal maksimere det de tjener på svindelen – når det er mindre penger å hente på mindre svindler, sier Klarnas bedragerisjef, Jakob Johannesson

Klarnas bedragerisjefs beste råd for sikker netthandel:

Sjekk at nettbutikken er sikker.

Søk opp nettbutikken og se på kundeanmeldelser hvis du ikke kjenner til den fra før. Sjekk også engasjementet på butikkens sosiale mediekanaler. Mange følgere og interaksjoner er en positiv indikator. Sørg også for at det er enkelt å komme i kontakt med butikken. Angrerettsloven krever også at nettbutikker oppgir adresse, e-post og organisasjonsnummer. Et begrenset produktsortiment med kraftig rabatterte produkter kan også være et faresignal. Hvis tilbudene virker for gode til å være sanne, er det sannsynligvis det.

Bruk kjente og etablerte betalingstjenester.

Hvis du velger å bruke Klarna eller en annen kjent betalingstjeneste, blir betalingsinformasjonen din, kjøpshistorikken din og personlig informasjon beskyttet. Samtidig er du vanligvis dekket av kjøperbeskyttelse, som gjør at du kan få hjelp hvis varene ikke kommer fram eller hvis det oppstår andre problemer.

Ikke betal for varen før den er levert.

Hvis butikken er ukjent for deg, anbefaler vi at du ikke betaler før du har mottatt varen. Ved å vente med betalingen til du har fått varen, øker din egen sikkerhet betydelig.

Vær oppmerksom på “vishing”.

Selv om vi ser at såkalt “voice phishing” – også kjent som “vishing” – har blitt mindre vanlig, er det fortsatt en av de vanligste formene for svindel. Bedrageren ringer deg og prøver å få deg til å gi ut personlig informasjon som kortopplysninger, kontoinformasjon eller be deg logge inn med BankID.

… og “phishing”.

Bedragerne utnytter situasjoner der mange søker etter tilbud på nettet, for eksempel om sommeren når mange butikker har salg. De sender e-poster og SMS-er som frister deg med attraktive tilbud hvis du klikker på lenker eller åpner vedlegg – såkalt “phishing”. Målet er også å få tak i personlig informasjon som brukernavn, passord, personnummer og kort- eller kontonummer som kan brukes til ulike former for svindel. Ikke klikk på lenker som kommer i e-poster eller SMS-er hvis du ikke er helt sikker på at avsenderen er seriøs. Del aldri BankID-opplysninger, kontonummer eller andre sensitive opplysninger.

Aker BioMarines droner optimaliserer fisket i Antarktis

Målet er at havdronen, som er den første av sitt slag, både skal optimalisere krillfisket og bidra til å redusere utslipp. Nå er AkerBioMarine klar til å ta den i bruk i Antarktis. – Vil gjøre fisket «smartere». Vi i InnoMag skrev om dette allerede for flere uker siden, du kan lese saken her.

Havdronen er en Mariner USV (unmanned surface vehicle) og ble overlevert til Aker BioMarine fra Maritime Robotics torsdag.

Det seks meter lange, ubemannede fartøyet, er utstyrt med en rekke ulike sensorer. Disse vil brukes både i søket etter krill, og samtidig samle data som skal brukes i forskning og bestandskartlegging, i tillegg til å støtte ubemannet drift av havdronen. Mot slutten av året vil dronen være på plass på fiskefeltet i Antarktis.

-Dette er en stor dag for oss, vi har jobbet lenge for å få på plass en slik løsning. USV-en vil være et svært spennende tilskudd til fiskerivirksomheten vår. Den vil være kapteinenes forlengede synsvidde, og gjøre det lettere å sikre og stabilisere tilgjengeligheten av råvaren vår. Den vil rett og slett bidra til å gjøre fisket «smartere». USV-en vil også hjelpe fartøyene våre til å drive mer effektivt, noe som vil redusere vårt CO2-avtrykk, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine, ett av Norges største fiskeriselskaper.

-Vi valgte det Trondheimbaserte selskapet Maritime Robotics på grunn av deres tekniske kompetanse, erfaring og dedikasjon, USV-en deres gir en pålitelig og fleksibel plattform, fortsetter han.

Første av sitt slag

Dette er første gang en slik type USV er tatt i bruk i et norsk fiskeri. Den er bygget for de til tider ekstreme forholdene i Antarktis, med både hardt klima og lange avstander til eventuelle reservedeler og andre nødvendigheter.

-Vi var derfor nødt til å tilpasse USV-en til Aker BioMarine og utvikle flere funksjoner som avanserte varslings-, avfrysnings- og situasjonsforståelsessystemer. Den har også dobbelt så lang operasjonstid som vanlig sammenlignet med en standard Mariner, sier Eirik Moholt, produkteier av Mariner USV-klassen i Maritime Robotics.

Han har hatt en sentral rolle i utvikling og produksjon av USV-en. Den siste uken har han stått for opplæringen av mannskapet som skal bruke fartøyet i krillfisket.

-Alle styresystemer, sikkerhetssystemer og vedlikeholdsrutiner er tilpasset ubemannede operasjoner. Aker BioMarine har en unik handlingskraft som kommer frem i deres investering og satsing mot en grønnere fiskerinæring ved å ta i bruk USV’er i deres operasjoner, fortsetter han.

Maskinlæring/AI skal gjøre fisket mer treffsikkert

Dronen vil være en del av selskapets datadrevne søk etter krill.  Enkelt forklart vil det si at svært store mengder informasjon som værdata, havmiljødata og satellittbilder mates inn i en datamodell som ved hjelp av maskinlæring/AI gir mannskapet om bord i fiskebåtene indikasjoner på hvor det kan være krill. Basert på dette, eller like ofte bare kapteinens erfaring, sendes USV-en ut for å bekrefte at det faktisk er krill på stedet.

-Om den bekrefter at det er krill på stedet, vil vi sende fiskebåter ut. Da har vi spart tid på å søke med fiskebåten, og ikke minst unngått unødig utslipp fra store fiskebåter, sier Frank Grebstad, SVP Vessels Operations.

Dronen vil være en videreføring av arbeidet selskapet har lagt ned de siste årene for å optimalisere fisket. Blant annet har Aker BioMarine så smått testet ut konseptet ved bruk av flåtens sensorer for å redusere antall letedager.

-Vi har brukt forsyningsskipet vårt, Antarctic Provider, som drone ved noen anledninger. Som USV-en, er Antarctic Provider utstyrt med ulike sensorintegrasjoner som da har blitt brukt for å undersøke krillforekomsten på andre, nærliggende fiskefelt. Dette har både gitt en mer stabil fangst, i tillegg til at det har redusert letedager. Det har blitt et slags «proof of concept» kan du si, sier Frank Grebstad, SVP Vessels Operations, drone-idèens “far” i Aker BioMarine som har drømt om dette øyeblikket i mange år.

-Selv om en slik drone vil være begrenset av været, så får vi en drone som er tilgjengelig for leting hele året, og vi vil kunne dra nytte av dette på en helt annen skala. De tre foregående årene hadde vi et snitt på rundt 60 letedager i fiskeflåten vår. Med USV-en vil vi få oversikt over et større søkeområde, og et mye mer dynamisk bilde av hva som finnes i noe lenger avstand fra fiskebåtene enn der de opererer i øyeblikket.

-Sammen med analyser av data vil dette gi oss muligheten til å ta mer strategiske valg av fiskeområder, og til å få et mer dynamisk fiske i det valgte området. Vi har en forventning om at dette vil redusere antall letedager, sier Webjørn Barstad, EVP Offshore Supply Chain.

Etablerer drone-flåte

Tidlig i 2020 ble Sailbuoy – en ubemannet, solcelledrevet seildrone – lansert. Den har samlet detaljerte data om krillbiomassen i Antarktis. Nå girer Aker BioMarine opp dronesatsingen, og USV-en fra Maritime Robotics vil gi Aker BioMarine en stor vitenskapelig fordel under operasjonene i Antarktis.

-Havdronen og seilbøyen er første steg i selskapets dronestrategi. De komplimenterer hverandre. Mens seilbøye egner seg best for søk og overvåking over store distanser, ofte langt unna krillflåten, vil USV-en være best på korte distanser og mer detaljerte søk, sier Barstad.

-Det er klart at det ligger mye prøving og feiling i et slikt prosjekt, men hvis vi lykkes med de stegene vi tar nå, så håper vi at dette bare vil være starten på etableringen av flere ulike lete-plattformer som kan komplementere hverandre.

Vestre sin grønne satsing sliter

En kronikk av Tor W Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd

Fredag 30. juni presenterte næringsminister Jan Christian Vestre fem tiltak for å stimulere til grønn omstilling. Dessverre levde han ikke opp til forventningene.

Vestre skal ha ros for sine pedagogiske evner og smittende entusiasme da han presenterte det grønne industriløftet som det neste store industrieventyret etter gjødselproduksjon, oljeindustrien og karbonfangst.

Initiativet er prisverdig, og det er vanskelig å være negativ. Men som så ofte med denne regjeringen, kommer de sent og for sakte til en fest som allerede har pågått andre steder en stund. Det er en festbrems at Biden-administrasjonens Inflation Reduction Act (IRA) gir grønne bedrifter i USA 391 milliarder dollar i støtte. Dette frister globale ledere, inkludert norske.

For å unngå at norske selskaper som for eksempel Yara eller Freyr flytter virksomheten til USA, må næringsministeren tilby dem mer enn bare statlige lån, investeringer og en milliard til batteriproduksjon. Men det er andre forhold som gjør Vestres nye industrieventyr til et risikofylt prosjekt.

Rapporten “Eksportmeldingen 2022” peker på tre utfordrende forhold for suksessen til norsk batteriproduksjon. For det første må aktørene ha tilgang på arbeidskraft, rundt 8 100 personer, som for øyeblikket jobber andre steder. For det andre har ikke arbeidskraften den nødvendige kompetansen for effektiv produksjon av batterier. Til slutt er tilgangen til billig strøm usikker eller utsatt. Ifølge Vestre er det på produksjonskostnadene Norge kan konkurrere. Det er vanskelig å se hvordan.

I hver EV-batteripakke er det flere sammenkoblede moduler som består av titalls til hundrevis av oppladbare Li-ion-celler. Dette er et standardprodukt hvor prisen i det globale markedet er på vei nedover. Cellene utgjør omtrent 75 prosent av den totale kostnaden for en gjennomsnittlig batteripakke. Produksjonsprosessen, som innebærer produksjon av elektroder, montering av forskjellige komponenter og ferdigstillelse av cellen, utgjør resten av kostnadene.

Det er på de siste 25 prosentene at Norge, ifølge Vestre, kan ha en kostnadsfordel dersom produsentene får rikelig tilgang til billig energi og kompetent arbeidskraft. Med vår tilknytning til Europa og ACER-avtalen må vi anta at europeiske strømpriser også vil gjelde i overskuelig fremtid.

Alt i alt mener jeg at det grønne industrieventyret er en høyrisiko-satsing med betydelig nedside. Noen vil hevde at det er viktig å satse og ta risiko. I den forbindelse vil jeg si at det kanskje finnes større potensial for bærekraftig og lønnsom vekst innen eksport av digitale tjenester.

 

Om lærerkrefter, innovasjonskraft og kraftkarer!

Vi nordmenn er på full fart inn i sommerstilla og som skippertaknasjon nr 1 skal alt gjøres før denne uka ebber ut. Den gode nyheten må være at mens krig, koranbrenning og kriser preger nyhetsbildet internasjonalt er en Oslo rektor som forsøker å gi gode råd til unge elever som skal ut i arbeidslivet ukas hovedsak her på berget. Only in Norway!

Det er en smule trist å konstatere at norske lærere ikke skal kunne komme med gode råd til sine elever uten at det skal blåses i det aller største hornet. Her i Innomag vil vi i stedet takke en rektor som bryr seg nok til å komme med gode råd, – og etter å ha ansatt over 250 personer vil vi hevde at rektoren har rett. Vi ville aldri ansatt en medarbeider som ikke på en positiv måte kunne hilse mennesker på den måten de helst vil hilses på. Det handler ikke om religiøs overbevisning, men om respekt for sine medmennesker!

Her i InnoMag ønsker vi å feire sommeren med å fokusere på det positive, selv om det av og til medfører at vi ikke får med oss hele bildet. Litt som den amerikanske damen vi overhørte her om dagen:

I got called pretty yesterday and it felt really good. Well, the full sentence was “You’re pretty annoying” but I like to focus on the positive 🙂

Kanskje det må en prinsesse til for å heve læreryrkets status? I en pressemelding fra kongehuset denne uken ble det avslørt at prinsesse Ingrid Alexandra skal jobbe som skoleassistent og miljøarbeider på Uranienborg skole til høsten. KUDOS til vår prinsesse!

For oss var ukas høydepunkt uten tvil Open Innovation Lab of Norways sommerfest.  90 glade endringsagenter fra alle sektorer og bransjer fikk gleden av å høre på professor Paul Iske som valgte å fokusere på at dagens begrensinger kan skjule morgendagens muligheter, – og professor Sjur Dagestad lanserte boka på 2,3 kilo han har skrevet sammen med 205 norske endringsagenter. Et prosjekt som imponerer på mange måter!

Mens vi i Norge nyter sommeren, kom denne uken rapporten som viser at hver syvende brite sultet på grunn av pengemangel i fjor. Det er organisasjonen Trussel Trust som deler ut mat til trengende som står bak. Vi mistenker at mange engelskmenn ikke lenger opplever exiten fra EU som så genial. Det at 11,3 millioner briter sliter med å kunne brødfø seg vitner om et samfunn hvor mye har gått galt…

Som om det ikke er nok slossing i verden har to av verdens superrike megasmartinger etter årelange sleivspark mot hverandre nå utfordret hverandre til en vaskeekte “Cage fight”.  Metasjef Mark Zuckerberg og selveste Elon Musk virker i følge Dana White, administrerende direktør i UFC, “dødseriøse” på å gjennomføre en slik slosskamp. De to kraftkarene er ikke spesielt glad i hverandre, men Mark Zuckerberg har visstnok i mange år trent jiujitsu, så dette kan bli tøft for alltid uredde Elon. Kanskje vi er vitne til en ny måte å løse konflikter på?

I så fall ser vi frem til en snarlig cagefight mellom Zelensky og Putin.

Ukens viktigste sak for oss endringsagenter er trolig nyheten om at Canada nå slår følge med Australia og innfører en ny lov, the Online News Act, som medfører at internettselskaper som Facebook og Instagram (Meta) må betale mediahusene for deres bruk av innhold. Meta’s svar har denne uken vært å stoppe muligheten for å dele slike artikler…

Ukens Innovasjonsblomst går til professor Paul Iske, Sjur Dagestad og hans medforfattere, samt alle medlemmene i Open Innovation Lab of Norway som i går bidro til å skape en inspirerende og hyggelig sommerfest.

Happy Friday og riktig god helg!

UiB vil forme fremtidens ledere innen AI!

De neste fem årene skal et stort tverrfaglig prosjekt ved UiB flytte kunnskapsfronten innen kunstig intelligens (AI) med et særlig søkelys på pålitelig og etisk utvikling i feltet. Programmet er støttet av EU og skal utdanne nitten erfarne forskere fra ulike disipliner til fremtidens forsknings- og teknologiledere innen AI.

Universitetet i Bergen (UiB) vil utlyse 19 postdoktorstillinger knyttet til forsknings- og karriereutviklingsprogrammet LEAD AI. Postdoktorene får en felles tverrfaglig treningsarena takket være støtten fra EU på 33 millioner kroner gjennom samfinansieringsordningen COFUND Postdoctoral Programmes under Marie Skłodowska-Curie Actions.

– Bevilgningen fra EU understreker styrken av den tverrfaglige kompetansen innen kunstig intelligens på UiB, sier prorektor Pinar Heggernes, som også leder styringsgruppen for UiB AI.

Ansetter erfarne forskere med ulik fagbakgrunn

LEAD AI skal tilby et unikt tverrfaglig program for nitten erfarne forskere som er eller vil bli eksperter innen kunstig intelligens. Forskerne skal rekrutteres fra fagfelt som for eksempel informatikk, geovitenskap, medisin, rettsvitenskap, psykologi, informasjonsvitenskap og humaniora. Programmet starter i 2024 og varer i fem år.

Forskningsmulighetene spenner fra grunnleggende AI-forskning for de aktuelle fagområdene til mer anvendt forskning innen naturvitenskap og medisin, og problemstillinger innen samspill mellom AI, menneske og samfunn med juridiske og etiske utfordringer.

UiB skal rekruttere både lokale og internasjonale forskere og ansette disse i postdoktorstillinger i 3-4 år. Internasjonal mobilitet er et viktig element i programmet. UiB vil samarbeide med forskningsinstitusjoner i andre land og med partnere i relevante sektorer på Vestlandet.

Samlet forskningsstillinger på tvers av universitetet

Høsten 2022 gjorde UiB AI en kartlegging av planlagt aktivitet innen kunstig intelligens hos ulike fagmiljøer ved universitetet. Der kom det frem at seks av syv fakulteter hadde planer om å utlyse totalt nitten postdoktorstillinger knyttet til AI i løpet av 2024-2025. På bakgrunn av dette startet styringsgruppen for UiB AI arbeidet med en søknad om EU-støtte til et felles, tverrfaglig program.

– Vi er veldig glade for at vi nå har fått EU-midler til å støtte disse postdoktorene og tilrettelegge for felles aktiviteter for dem på tvers av fagområdene, sier Heggernes.

LEAD AI vil vi ikke bare styrke postdoktorenes kompetanse, hele universitetet vil bli styrket på dette feltet gjennom at unge forskere uavhengig av fagfelt blir invitert til programmets felles arenaer for forskning på kunstig intelligens, poengterer prorektoren.

Mange gode effekter

LEAD AI skal utnytte UiBs unike tverrfaglige styrke innen forskning på kunstig intelligens og gi forskerne både faglig ekspertise og den brede kunnskapen om AI-forskning som er nødvendig for å utvikle pålitelig og etisk AI som gagner samfunnet.

Programmet skal også fremme institusjonell endring og banebrytende forskning på AI, samtidig som det gir forskerne unike forsknings- og opplæringsmuligheter, personlig veiledning og gode arbeidsforhold.

Gode evalueringer fra EU

COFUND-søknaden har fått svært god evaluering fra EU-kommisjonen. I tilbakemeldingen fra panelet som har vurdert søknaden heter det at prosjektforslaget støtter Norges åpne tilnærming til digitalisering, og vil levere arbeidskraft til regionen. De trekker også frem at programmet vil gjøre Universitetet i Bergen, Bergen kommune og samarbeidet i Kunnskapsbyen Bergen mer attraktive.

I tilbakemeldingen heter det også at LEAD AI tilbyr høy kvalitet på forskningsmulighetene, inkludert sterkt potensiale for tverrfaglig forskning, godt støttet av formelle og uformelle nettverksaktiviteter, tverrfaglig veiledning og muligheter til å jobbe med tverrfaglige sentre.

Rektor Margareth Hagen er svært fornøyd med at UiB nå blir enda tyngre på kunstig intelligens:

– Jeg er stolt over hva vi har fått til gjennom UiB AI i løpet av kort tid, takket være felles entusiasme og innsats på tvers av dyktige fagmiljøer innen AI, fordelt på mange disipliner og fakulteter, avslutter hun.

Nå kommer 3D-printete sportssko!

Nå kommer 3D printede sko som er skreddersydde, resirkulerbare og lokalproduserte sportssko.

HP har sammen med Decathlon, et av verdens største sportsselskaper, og tekstilselskapet Lonati Group, denne uken avdekket deres produksjonskonsept på ITMA-messen i Milano. Sammen presenterte de en innovativ og bærekraftig tilnærming til skoproduksjon gjennom avanserte teknologier, inkludert HPs Multi Jet Fusion-teknologi og Lonatis strikkemaskiner for skooverdel. Tradisjonelt krever skoproduksjon en rekke deler, limmaterialer og en betydelig arbeidsstyrke – HP, Lonati Group og Decathlon har derimot benyttet en annen prosess ved å utnytte fordelene til 3D-printing.

Skoen kombinerer visstnok Lonatis utformede «sokk» med en innovativ mellomsåle og yttersåle, som er produsert av HPs toppmoderne 3D-printer. Lonatis XT-MACHINE og Double Cylinder E1530XS-strikkemaskiner muliggjør produksjon av skooverdel med enkelt- eller dobbeltlags stoff, noe som resulterer i en integrert overdel som gir komfort, letthet, ytelse og kvalitet.

HP sin Jet Fusion 5200 printer produserer både mellomsålen og yttersålen. For å sikre optimal ytelse er komponentene produsert med BASF Ultrasint TPU01-materiale – et allsidig termoplastisk polyuretanpulver, kjent for sin gode støtdemping og fleksibilitet. Ved å integrere disse avanserte materialene og teknologiene, har de utviklet et innovativt design som leverer komfort, holdbarhet og ytelse.

Med dette samarbeidet ønsker selskapene å vise fordelene med 3D-printing og digital strikking for produksjon på et industrielt nivå. Her vektlegges det på følgende hovedpunkter:

1. Tilpasning: Skoen kan i høy grad tilpasses, noe som gjør det mulig for forbrukere å tilpasse skoen for å passe deres preferanser og behov.

2. Sirkularitet og reparasjon: Ved bruk av limfri metode for sammenføyning av såle og overdel, kan skoen enkelt repareres når den er ødelagt. Sålen og overdelen kan separeres, noe som muliggjør reparasjoner uten å måtte kaste hele skoen. Dette forlenger ikke bare levetiden til produktet, men reduserer også kast. I tillegg gjør bruken av ett og samme materiale, TPU (termoplastisk polyuretan), i delene som gir grep og demping, at skoen blir lettere å resirkulere. Dette gir også en mer bærekraftig og miljøvennlig livssyklus for produktet.

3. Lokal produksjon: Ved hjelp av 3D-printing kan skoen produseres lokalt, noe som reduserer transportutslipp og støtter lokalsamfunnets økonomi.

4. Fleksibilitet: Produksjonsprosessen gir mulighet for optimalisering av lagerlevetiden, og produksjon på forespørsel og dermed redusere avfall.

– Vi er begeistret over å samarbeide med HPs Personalization og 3D-printing-virksomhet, og Lonati Group på dette prosjektet som eksemplifiserer vår forpliktelse til bærekraft. Ved å utnytte potensialet til 3D-printing, revolusjonerer vi prosessen for skoproduksjon. Da kan vi tilby forbrukere tilpasset, resirkulerbar og lokalt produsert fottøy, sier Phillipe Seille, Exploration Leader hos Decathlon i en kommentar.

Sommerfest for endringsagentene!

Open Innovation Lab of Norway, Norges ledende nettverk for innovasjonsprofesjonelle og endringsagenter, arrangerte torsdag sin årlige sommerfest. Det var ingen mangel på verken inspirerte eller kreative deltagere på båtturen som bød på høy stemning og feiring av et unikt bokprosjekt.

Et av høydepunktene på sommerfesten var en av Europas ledende innovasjonsguruer, professor Paul Iske, som er grunnleggeren av «Institute of Brilliant Failures». Paul Iske delte viktigheten av å anerkjenne nyskapende ideer og understreket verdien av å dele både suksesshistorier og feil. Ved å åpent diskutere feil kan innovatører lære og vokse sammen, og inspirere til nye ideer og tilnærminger.

Sjur Dagestad og hans 205 medforfattere ble også behørig feiret. Utgivelsen av Innovasjonsboka på hele 2,3 kilo er et unikt crowdsoursing prosjekt og mange av medforfatterne var til stede sammen med Sjur Dagestad selv. Det har blitt en uvurderlig ressurs som gir innsikt, strategier og inspirasjon for innovatører i alle sektorer. Gjennom et imponerende samarbeid har forfatterne skapt en mangfoldig samling av perspektiver og beste praksis som vil hjelpe lesere med å utforske og realisere sine egne innovative ideer. Vi i Innomag tror denne boken har potensial til å kunne fungere som en inspirasjonskilde og veiviser for de som ønsker å omfavne innovasjonens kraft og bidra til positive endringer i sine respektive virksomheter.

Open Innovation Lab of Norway sin sommerfest markerer avslutningen på et hektisk første halvår, – og samtidig lanserte de et omfattende høstprogram med mange høydepunkt. Du kan lese mer om dette her.

Verdens første hydrogenferge døpt!

– Med en vellykket start på hydrogen på MF Hydra, har vi dratt teknologiutviklingen et steg videre, noe som er viktig for det grønne skiftet i hele transportsektoren. Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland feiret den vellykkede starten på verdens første hydrogenfartøy under dåpen på Hjelmeland denne uken. Et viktig skritt mot grønnere transportsektor.

Flytende hydrogen kan spille en viktig rolle i den grønne maritime omstillingen. Pilotprosjektet på Hjelmeland er derfor svært viktige for den globale skipsfarten.

31. mars ble hydrogendriften startet på MF Hydra i sambandet Hjelmeland–Nesvik–Skipavik.

– Statens vegvesen er stolt over å bidra til at offentlige anskaffelser har blitt et viktig virkemiddel for å utvikle og implementere ny teknologi, og gjennom det gi bedre tjenester til trafikantene. Erfaringene med verdens første hydrogenferje, MF Hydra, viser at dette er mulig, legger hun til.

– Vi har tradisjon for å benytte vår rolle som innkjøper i milliardklassen til å akselerere utviklingen for å nå målene som er satt for transportsektoren. Det er viktig for oss å bruke innkjøpsmakt til omstilling. Nullutslippsfartøy er en viktig del av dette, legger hun til.

– Oppstarten av hydrogendrift på MF «Hydra» er vært svært vellykket. Det fungerer utrolig bra, og vi er overbevist om at flytende hydrogen på skip er en løsning som kan tas i bruk i Norge og resten av verden, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.

Over 20 år med banebrytende innovasjon innen grønne ferjer

Norge ligger helt i front når det gjelder det grønne skiftet innen maritim transport, og Statens vegvesen viser sjøvegen for kombinasjonen mellom ny teknologi og det grønne skiftet nok en gang.

Statens vegvesen har over 20 år med grønn ferjeinnovasjon bak seg. I 2000 var MF Glutra første bilferje i verden som ble drevet med flytende naturgass (LNG). Dette har lavere utslipp enn den tradisjonelle dieseldriften. For 11 år siden lyste de ut anbudet som resulterte i MF Ampere, verdens første elektriske ferje med propelldrift.

-Og med verdens første hydrogenferje i drift tar vi enda et stort skritt i retning av nullutslipp, både for ferje og annen industri, i Norge og resten av verden.

Å kunne sette verdens første hydrogenferje i drift er et godt eksempel på kombinasjonen offentlig tilrettelegging og innovasjon i bransjen.

– Statens vegvesen har gode erfaringer med å utfordre markedet til å finne løsninger. Det grønne skiftet i ferjedriften er et resultat av vi bruker innkjøpsmakt, samtidig som rederiene tar utfordringene, avslutter vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Nøkkelen til Norges suksess som nasjon

Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide sier at det er svært viktig for Norge som maritim nasjon at vi har aktører som satser på ny grønn teknologi, slik som Norled gjør med dette hydrogenprosjektet.

– Så vet vi at det kan være utfordringer når ny teknologi skal tas i bruk, men da er det og positivt at Sjøfartsdirektoratet har blitt tett involvert i prosjektet tidlig, på samme måte som vi var det når den første bilferjen på batteri skulle settes i drift. Dette er selvsagt et svært viktig prosjekt for Norled, men også for Norge som nasjon. Det at vi sammen, næring og myndigheter, legger til rette for ny teknologi vil gi Norge en konkurransefordel og kan legge grunnlaget for nye arbeidsplasser, men også gjøre det enda mer spennende å jobbe i den maritime næringen, sier Hareide.

Vi gjør oppmerksom på at Statens Vegvesen er medlem av Open Innovation Lab of Norway

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...