Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Posten med ny innovativ levering av pakker

Konsernsjef i Posten Tone Wille foran en av de nye pakkeboksene. Foto: Posten Norge AS.
Posten Norge fortsetter å lansere nye tjenester. Denne uken lanserte de ny «Pakkeboks» som skal gjøre at folk kan hente pakker nærmere der de bor og ferdes. Mandag ble den første løftet på plass i Oslo.

Pakkeboks er en selvbetjent, døgnåpen automat som skal gjøre det enklere for folk å hente pakkene sine. Den nye typen pakkeautomat går på batteri og kommuniserer med mottakerens telefon via Bluetooth. Den kan plasseres utendørs og trenger verken strømtilførsel eller nettverkstilkobling. Posten skal teste Pakkeboks frem til juni 2020.

– Jeg har store forventninger til de nye pakkeboksene. Posten er opptatt av å finne gode løsninger for å gjøre hverdagen enklere for folk. Tid er et knapphetsgode og kundene våre ønsker mer fleksibilitet, derfor er det viktig at vi tilpasser oss deres behov, sier konsernsjef Tone Wille i Posten.

Nærmere hjemmet og «på veien»

For å spare kundene for tid, skal de nye pakkeboksene plasseres ut i nærheten av der folk bor og ferdes. Sporveien stiller flere av sine holdeplasser til disposisjon og kan dermed bidra til mer miljøvennlig og bærekraftig distribusjon av pakker i tråd med både Sporveien og Oslo kommunes ambisjoner.

– Dette er god mobilitet i praksis og vi legger til rette for nye inntekter til kollektivtrafikken. En av inspirasjonene bak initiativet har vært Sporveiens samfunnsoppdrag «Mer kollektivtrafikk for pengene». Det er viktig for oss i Sporveien å jobbe aktivt med å finne nye inntektsmuligheter som bidrar til et stadig forbedret kollektivtilbud, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien.

Flere og bedre

I løpet av første halvår 2020 skal det settes ut nærmere 100 pakkebokser i og utenfor Oslo, for å teste løsningen. I løpet av denne tiden skal Posten samle erfaring og gjøre eventuelle forbedringer. Hvis kundene er fornøyde og pakkeboksene tas i bruk, er planen at de gradvis skal plasseres ut over hele landet. Løsningen vil i så fall være et supplement til Postens 1600 eksisterende hentesteder.

− Konkurransen om å levere pakker helt hjem til kundene er stor, men det gjelder først og fremst i byene. Norge er et langstrakt land, og gode innovative løsninger som Pakkeboks kan bidra til å sikre et godt tilbud over hele landet. Neste steg er å plassere ut og teste Pakkeboks i mindre urbane strøk, sier Wille.

Nettverket av pakkebokser vil driftes av Posten i samarbeid med SwipBox, som er leverandør av den tekniske løsningen.

Etter hvert vil Pakkeboks også kunne benyttes til retur til nettbutikk og til å sende pakker til privatpersoner.

Posten Norge ble i fjor kåret til Norges mest innovative virksomhet av InnoMag, intet tyder på at de blir lette å vippe ned av tronen i 2020.

 

Her er årets beste design- og arkitekturprosjekter

Foto: Sverre Chr. Jarild / Design og arkitektur Norge
DOGA Hedersmerket 2020 går til undervannsrestauranten Under, babyhjertemåleren til Lærdal Global Health, det vidstrakte landskapsprosjektet til Forsvarsbygg og tang- og tareprosjektet til Frida van der Drift Breivik og Frøya Thue.

Onsdag kveld ble DOGA Hedersmerket tildelt disse fire mottakere. Dette skjedde under DOGA-dagen 2020 i Oslo. Aldri før har så mange fått hedersmerket samtidig.

– Nivået på de beste design- og arkitekturprosjektene er skyhøyt i år, og dermed er det ikke overraskende at rekordmange tildeles DOGA Hedersmerket. Samtidig er det stor spennvidde på vinnerne, både på bransje og fagdisiplin. Det er ingen tvil om at disse prosjektene tilfører næringslivet og samfunnet store verdier, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).

Europas første undervannsrestaurant

På Spangereid i Lindesnes kan du innta et gourmetmåltid i verdensklasse mens du sitter flere meter under vannoverflaten. Det er brødrene Stig og Gaute Ubostad fra Lyngdal og Lindesnes Havhotell som står bak Europas første undervannsrestaurant, med kyndig hjelp fra verdensberømte Snøhetta.

Under, som åpnet dørene 20. mars i fjor, er resultat av et helhetlig og tverrfaglig samarbeid mellom arkitekter, designere, havforskere og lokale sørlandshåndverkere. Utvendig er bygningen formet for å ta hensyn til sine omgivelser – både over og under vannskorpen.

Innvendig er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Det er til og med designet en egen møbelserie bare for restauranten, og lokal eik går igjen i interiør og detaljer. Utvendig er bygget utstyrt med en rekke sensorer og kameraer som lar havforskere studere den lokale havfloraen og -faunaen.

Juryen gratulerer Snøhetta og Ubostad-brødrene med et «aldeles storslagent prosjekt»:

«Vi lar oss imponere av en svært omfattende prosess som det må ha vært krevende å lede, men som til gjengjeld har resultert i et landemerke innenfor matkunst og havforskning. Her er alt gjennomtenkt ned til minste detalj, og samspiller mellom akustikk, farger og form har skapt en helt egen verden der nede under vannflaten,» står det i jurykjennelsen.

Livreddende fødehjelper

Laerdal Global Health har en uttalt målsetning om å redde livet til 400 000 mødre og barn hvert år. En av selskapets siste nyskapinger heter NeoBeat. Dette er et apparat som gir rask og pålitelig informasjon om hjerterytmen til nyfødte.

Dersom noe går galt mens et barn kommer til verden, er hvert sekund dyrebart i kampen mellom liv og død. Mange av dagens måleapparater er vanskelig å bruke på små babykropper, og det kan ta opptil ett minutt å få til en avlesning. Da kan det være for sent.

NeoBeat er et resultat av en svært grundig designprosess, og er spesielt tilpasset fødselssituasjoner i områder av verden med lite ressurser. Måleapparatet er svært enkelt i bruk, og gir umiddelbar informasjon om hjerterytmen til nyfødte på en skjerm.

Juryen roser Laerdal Medical Health for en svært grundig prosess, fra behovsforståelse, produktutvikling og testing – og helt ned til en finansieringsplan som gjør at NeoBeat er rimelig å anskaffe i utviklingsland.

«Her stemmer alt: Den har en grundig gjennomtenkt form og funksjon som vi opplever som nyskapende på sitt felt. Den er enkel og intuitiv å bruke, gjøre ren og lade, og den er laget for å vare lenge. Den etterlater seg også et lavt miljøavtrykk,» skriver juryen i sin kjennelse.

Rehabiliterer skytefelt

Hva skjer med skytefelt og treningsområder den dagen de mister sin militære verdi? I Norge er svaret ofte å tilbakeføre det naturlige landskapet. Fra Hamar har Forsvarsbygg siden tidlig på 2000-tallet samarbeidet med 3RW arkitekter om det ambisiøse prosjektet Landscape Healing.

Det arkitektledede, tverrfaglige prosjektet kobler sammen forskere, biologer, historikere, arkeologer og soldater. Siden oppstarten har Landscape Healing jobbet med 27 områder over store deler av landet. Den dagen det settes strek for prosjektet vil 200 kvadratkilometer med natur være rehabilitert.

Juryen kaller arbeidet monumentalt og tror arbeidsformen vil ha stor påvirkning på lignende prosjekter i fremtiden:

«Landscape Healing er ekstremt komplekst, med utfordringer knyttet til alt fra å rydde gammel ammunisjon til å gjenplante flora. Prosjektet er gjennomført med stor ydmykhet og respekt for den opprinnelige naturen på de forskjellige stedene og bør bli et forbilde for hvordan vi kan og bør rydde opp etter oss når vi har gjort inngrep i naturen,» skriver juryen i sin kjennelse.

Tangprosjekt kan gi ny industri

Er tang og tare den nye oljen? De velkjente vannplantene kan i alle fall være den nye plasten, skriver de unge designerne Frida van der Drift Breivik og Frøya Thue i sin masteroppgave DYPP.

De to designerne, som nå jobber sammen i Bekk, har hentet innsikt fra eksperter og forskere på feltet tang og tare. De har laget fire framtidsscenarioer som viser hvordan vannplantene kan utfordre plast fram mot 2050.

Designerne har også utviklet en metode for å bruke alginat – et stoff det finnes mye av i blant annet grisetang og stortare – for å erstatte plastfolie. Ved å dyppe frukt og grønnsaker i alginatgelé, får de lang holdbarhet. Alginatemballasjen er både spiselig og sunn.

I juryvurderingen påpekes det at prosjektet kan bety ny næring og industri langs hele kysten, og at det potensielt kan føre til store og positive endringer i kampen mot avfall.

«Wow! Dette er et så banebrytende prosjekt at vi nesten mangler ord. Presist, innovativt, gjennomarbeidet og bærekraftig – det er imponerende mange gode kvaliteter her,» skriver juryen.

Den fremste DOGA-prisen

DOGA Hedersmerket, tidligere kjent under navnet Hedersprisen for god design, deles ut årlig i forbindelse med DOGA-dagen. Dette er den største anerkjennelsen blant DOGAs priser, og gis til særlig gode prosjekter som har mottatt DOGA-merket.

Hentet fra Pressenytt.

Om nye takter, kjærlighetsakter og digitale fakter!

Fornøyde norske deltagere på CES 2020 Foto;InnoMag

Av og til må man reise for å få perspektiv på hva som er strategisk viktig, – og hva som er tomme fakter…

Sammen med noen av medlemmene i Open Innovation Lab of Norway har vi den siste uken besøkt både Silicon Valley, San Francisco og verdens største teknologimesse, CES som i nesten en uke har satt selveste Las Vegas på hodet. I løpet av de siste 35 årene har CES bygget seg opp til å bli den ledende arenaen for å vise frem nye innovasjoner, og det er litt av et show de byr på. CES bringer over 4500 utstillere og 170 000 ledere fra hele verden til spillebyen, – ikke for å spille, men for å overgå hverandre i en slags teknologi-euforisk dans i digital takt. Det finnes såvidt vi kan bedømme ingen bedre steder å oppleve hvilke trender og hvilke innovasjoner som er på vei ut til verdens teknoligi-afficianadoer.

Dette er uka hvor nerdene regjerer i Las Vegas, – og selv vitsene er nerdede; For eksempel denne; Hva som er robotenes favorittmat. Du gjettet det kanskje; – Microchips. Nerdete nok for de fleste vil vi tro!

Hva er det så som kommer?

Kort oppsummert handlet årets utgave mye om AI og 5G, løvtynne skjermer i størrelser fra frimerke til låvedør med en oppløsning som gir deg bakoversveis. Som om ikke det var nok kryr årets utgave av bøybare skjermer og roboter i alle former og farger. Temamessig var førerløse biler, flyvende uberdrosjer, droner i alle fasonger, sensorer og smarte byer hete temaer. Realiteten er at selv om Sony fikk mye oppmerksomhet rundt sin konseptbil – som de nok ikke kommer til å sette i produksjon var det oppfinnelser der vi i økende grad jobber i samspill med maskinene som tok kaka. Et personlig høydepunkt var Delta Airlines stand der Iron Man lignende robotarmer ga oss nye krefter og sikret tunge løft – styrt av digitale fakter og hjernebølger uten fare for belastningsskader.

CES har også blitt startup-verdens mekka, – og med over 1200 startups fra hele verden er det trangt om oppmerksomheten, men samtidig utrolig givende å få med seg hva som kommer rundt neste hjørne. Lyst på en undervannsdrone, en 3D printer som kan printe en miniversjon av deg selv, – eller en kroppsnær drakt med 200 sensorer som i følge reklamen gjør at man kan forenes i kjærlighetsakter selv om man befinner seg på hver sin kant av kloden. CES byr på det meste, – og mye av det beste kommer fra Asia. Til sammen seks norske selskap hadde også tatt turen over, de seks var Nordic Semiconductor, Airthings, CondAlign, Lagarhus, Vewd og Wheelme. Neste år håper vi på større norsk tilstedeværelse, – og helst en norsk nasjonal paviljong. Vi håper vi ikke er alene om å synes det er utrolig at den norske stat bruker over 30 millioner på en tysk bokfestival, men ingenting på verdens viktigste teknologimesse…

På mandag besøkte vi verdens mest innovative virksomhet, i hvert fall ifølge Forbes årlige kåring. Programvaremastodonten SalesForce var unektelig et imponerende besøk, ikke bare fordi de har bygget seg et tårn som i seg selv har blitt et landemerke. I salesforce Tower, San Francisco’s høyeste bygning møtte vi innovasjonsdirektør Phil Komarny og professor John Kao som tok oss med på en spennende reise inn i de seks intelligensene moderne innovasjonsarbeid må ivareta. John Kao er ingen hvem som helst, i tillegg til å ha spilt med Frank Zappa og vært rådgiver for både World Economic Forum og Hillary Clinton har han skrevet flere bestselgere. Gjengen fra Norge fikk bakoversveis – og John Kao ble der og da invitert til å holde et innlegg på INNOVASJONSDAGEN 2020 i oslo den 2. september.

Imidlertid møtte vi flere dyktige innovasjonsledere, og ikke alle var utenlandske. Gro Dyrnes fra Innovasjon Norge holdt et fremragende innlegg for oss i Nordic Innovation House sentalt i lille Palo Alto om den unike kulturen og økosystemet som sikrer at Silicon Valley er verdens ledende teknologimekka. Koblet med det flotte arbeidet som blant annet Meltwater og grunnlegger Jørn Lyseggen gjør når de nå starter opp Shack 15 i en av San Franciscos flotteste historiske bygninger med fantastisk utsikt over havneområdet.

Turen ble ikke dårligere av at vi fikk to timer med IBM’s tidligere forskningsdirektør Kris Singh som nå er president i SRII – Service Research Innovation Institute. Det er ikke ofte norske innovatører får anledning til å høre førstehåndsberetninger om hvordan Steve Jobs intervjuet sine ledere, om Andy Grove’s noe paranoide tilnærming til å sikre Intel markedsmakt og samtidig høre at selv her borte bommer de grovt. Fornøyelig var historien Kris fortalte om da datteren kom og fortalte at de to Stanford studentene Sergei Brin og Larry Paige gjerne ville ha henne med på oppstartsselskapet sitt. Kris mente at en jobb i solide Intel var bedre for datteren og advarte mot å ta jobben i det lille oppstartsselskapet. Da selskapet senere gikk på børs var verdien av opsjonspakken hun takket nei til 350 millioner blanke dollar, – så også i Silicon Valley kan det være dyrt å høre på faderlige råd. Denne uken fikk vi nyheten om at Googles morsselskap blir det fjerde amerikanske selskapet i historien som passerer en markedsverdi på over tusen milliarder dollar. De øvrige medlemmene i klubben er Amazon, Apple og Microsoft.

Når man så lander i Norge er det unektelig godt å komme hjem, – og vi har mye å være stolte over her i vår egen steinrøys. Likevel må det være lov å peke på at noen politiske krangler virker litt stusselige og smålåtne i det store globale bildet. Hent gjerne hjem et norsk barn, og putt terrorister bak lås og slå, men en regjering bør ha viktigere saker å bruke tid på.

Kan det være at våre politiske ledere også bør ta seg en studietur og løfte blikket for å se den nye tiden i møte?

Også Donald Trump burde løftet blikket og oppdaget at stadig flere av de amerikanerne som har oppdaget resten av verden er regelrett flaue over å ha en president med så dårlig gangsyn at han blander egne og statlige interesser, skjeller ut sine politiske motstandere og klår på damer. Det er noe trist over å oppleve et samfunn der lederen er mest populær som modell for en do-børste. Det har også eminente Marshall Mathers oppdaget. Ikke hørt om ham sier du, vel han er nok mer kjent som Eminem. Han tør der Trump tier og i låten som ble sluppet denne uken adresserer han ensomhet og viser videoklipp fra den fatale masseskytingen i Las Vegas for to år siden og oppfordrer til å endre våpenlovene i USA. Kudos, MM!

Ukas innovasjonsblomst går til DOGA som priser de som prises bør, til Jørn Lyseggen, de seks norske utstillerne Nordic Semiconductor, Airthings, CondAlign, Lagarhus, Vewd og Wheelme og arrangørene av CES, – fordi de tør og har innsett at verden er større enn Norge!

Happy friday!

Norge med svakere forutsetninger for digitalisering enn andre skandinaviske land

Trine Strømsnes, administrerende direktør i Cisco Norge

Norges forutsetninger for og evne til å la seg digitalisere rangeres som verdens tiende beste, men vi må likevel se oss slått av Sverige, Danmark og Finland.

Dette kommer frem i Cisco sin ferske rapport «Global Digital Readiness Index» – en årlig gjennomgang av over 140 lands forutsetninger for en fremgangsrik digitalisering. Rapporten har analysert syv kategorier som på ulike vis påvirker digitaliseringen, basert på data fra blant annet Verdens økonomiske forum, Verdensbanken og FN.

Norges evne til å bruke teknologi, som er én av de syv kategoriene, rangeres som verdens syvende beste – foran både Sverige og Danmark. Totalt sett er Norge likevel et lite stykke bak våre naboer, og vi rangeres som nummer 10 av de 141 landene som er analysert. Danmark (4), Sverige (7) og Island (9) kommer alle foran Norge.

Singapore topper listen med en totalscore på 20,26, fulgt av Luxembourg (19,54) og USA (19,03). Norge får en totalscore på 17,98.

– Teknologi alene er ikke svaret
Trine Strømsnes, administrerende direktør i Cisco Norge, gleder seg over hvor langt Norge faktisk har kommet i digitaliseringen av landet, og peker samtidig på to nye tiltak som vil løfte den videre digitaliseringsprosessen av Norge enda et hakk.

– Rapporten viser at vi har kommet langt i den digitale transformasjonen, men den avdekker også at vi har en vei å gå – både i offentlig og privat sektor. Det gjøres mye bra og riktig arbeid i begge sektorer i dag, og flere av de viktigste bransjene i norsk industri og næringsliv i dag er i et digitalt skifte som på sikt vil slå positivt ut for Norge som land – og som vil vises i kommende års rapporter. Blant annet vil opprettelsen av digitaliseringsdirektoratet, og den ferske nasjonale strategien for kunstig intelligens, spille en svært viktig rolle i den videre digitaliseringen av Norge, sier Strømsnes.

Det er kategoriene Start-up-miljø (13. plass), Humankapital (17) og investeringer i privat og offentlig sektor (13) som bidrar til at Norge ikke rangeres høyere i årets rapport.

– Det er nok lett å tenke at det er teknologisk infrastruktur og adopsjon som veier tyngst når man skal måle forutsetningene og evnen til å la seg digitalisere, men rapporten viser at teknologi alene ikke er svaret. Derimot ser vi at det å utvikle ferdigheter er grunnleggende for jobben vi trenger å gjøre videre. Det er et skrikende behov for digitaliserings-kompetanse i alle sektorer, og vi håper at dette blir tatt på alvor fremover, sier Strømsnes.

I tillegg nevner Cisco Norge-sjefen det å sikre grunnleggende menneskelige behov, skape et forretningsvennlig og godt start-up-miljø og å gjøre gode investeringer innen innovasjon og teknologi som helt avgjørende faktorer for et land i arbeidet med å legge til rette for sin digitale fremtid.

Du kan lese hele rapporten her

NB! Innholdet er hentet fra en pressemelding fra NTB som Trigger står bak

Tre grensesprengende arkitekturprosjekter nominert til hederspris

Telemarkskanalen regionalpark er nominert for badstuen Soria Moria. Foto: Dag Jenssen

Europas første restaurant under vann. En rehabilitering av hundrevis av kvadratkilometer med militære øvelsesfelt. Et studentprosjekt for å få byggebransjen til å velge lokale tresorter. Disse tre arkitekturprosjektene er nominert til DOGA Hedersmerket.

Onsdag 22. januar avgjøres det hvem som mottar den viktige prisen. Overrekkelsen skjer på DOGA-dagen 2020 i Oslo.

Hele 10 prosjekter er nominert til DOGA Hedersmerket i år. De nominerte er plukket ut av en fagtung jury fra listen over årets mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur og DOGA-merket Nykommer.

Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), forteller at det uvanlig store antallet nominerte reflekterer det høye nivået på innsendte design- og arkitekturprosjekter i år.

– Her finner vi alt fra offentlige virksomheter til både små og store bedrifter i de fleste sektorer, og videre til noen av de fremste unge talentene vi har i bransjen. De har alle til felles at de bruker design og arkitektur for å løse komplekse utfordringer, skape stor verdi for brukeren og bidra til et bærekraftig samfunn, sier Hjemdal.

Gourmet under havet

På Spangereid i Lindesnes kan du innta et gourmetmåltid i verdensklasse mens du sitter flere meter under vannoverflaten. Det er Lindesnes Havhotell og brødrene Stig og Gaute Ubostad som står bak Europas første undervannsrestaurant, med kyndig hjelp fra verdensberømte Snøhetta.

Under, som åpnet dørene 20. mars i fjor, er resultat av et helhetlig og tverrfaglig samarbeid mellom arkitekter, designere, havforskere og lokale sørlandshåndverkere. Utvendig er bygningen formet for å ta hensyn til sine omgivelser – både over og under vannskorpen.

Innvendig er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Det er til og med designet en egen møbelserie bare for restauranten, og lokal eik går igjen i interiør og detaljer. Utvendig er bygget utstyrt med en rekke sensorer og kameraer som lar havforskere studere den lokale havfloraen og -faunaen.

Juryen gratulerer Snøhetta og Ubostad-brødrene med et «aldeles storslagent prosjekt»:

«Vi lar oss imponere av en svært omfattende prosess som det må ha vært krevende å lede, men som til gjengjeld har resultert i et landemerke innenfor matkunst og havforskning. Her er alt gjennomtenkt ned til minste detalj, og samspiller mellom akustikk, farger og form har skapt en helt egen verden der nede under vannflaten,» står det i jurykjennelsen.

Monumental tilbakeføring

Hva skjer med skytefelt og treningsområder den dagen de mister sin militære verdi? I Norge er svaret ofte å tilbakeføre det naturlige landskapet. Siden tidlig på 2000-tallet har Forsvarsbygg samarbeidet med 3RW arkitekter om det ambisiøse prosjektet Landscape Healing.

Det arkitektledede, tverrfaglige prosjektet kobler sammen forskere, biologer, historikere, arkeologer og soldater. Siden oppstarten har Landscape Healing jobbet med 27 områder over store deler av landet. Den dagen det settes strek for prosjektet vil 200 kvadratkilometer med natur være rehabilitert.

Juryen kaller arbeidet monumentalt og tror arbeidsformen vil ha stor påvirkning på lignende prosjekter i fremtiden:

«Landscape Healing er ekstremt komplekst, med utfordringer knyttet til alt fra å rydde gammel ammunisjon til å gjenplante flora. Prosjektet er gjennomført med stor ydmykhet og respekt for den opprinnelige naturen på de forskjellige stedene og bør bli et forbilde for hvordan vi kan og bør rydde opp etter oss når vi har gjort inngrep i naturen,» skriver juryen i sin kjennelse.

Lokalt tre trenger ikke være dyrt

Ida Wressel og Nikolina Søgnen, som jobber sammen som Bonitet Arkitekter, er nominert for masteroppgaven Barking up the right tree, som er levert ved Bergen Arkitekthøgskole.

I oppgaven viser Wressel og Søgnen hvordan det kan være lønnsomt, både økonomisk og samfunnsmessig, å velge lokale tresorter. Lokalt tømmer trenger ikke være dyrere enn tømmer fra utlandet når alle kostnader regnes inn – og den lokale treindustrien organiseres bedre.

Wressel og Søgnen har intervjuet lokale sagbruk og høvlerier samt andre representanter for treindustrien på Vestlandet. De har avdekket en rekke utfordringer, blant annet knyttet til felles forståelse og kunnskapsoverføring.

I oppgaven argumenteres det for at arkitekter kan være pådrivere for en styrking av lokal treindustri. Dette kan realiseres gjennom et styrket og tverrfaglig samarbeid mellom arkitektbransjen og treindustrien.

I juryvurderingen roses prosjektet for nøyaktighet og grundighet.

«De har sett på hele verdikjeden – fra bærekraftig skogbruk til konkret arkitektur – og jobber i et perspektiv på 100 år. De legger opp strategier og virkemidler for å skape innovasjon og kunnskap om lokale tresorter, blant annet ved å prosjektere et treakademi på Voss,» står det i jurykjennelsen.

Juryen innstiller derfor Bonitet Arkitektur til prisen DOGA-merket Nykommer, og skriver videre:

«Dette prosjektet er svært solid gjennomført med et helhetlig syn på både arkitektur og skog, som vi synes fortjener både heder og ære. Prosjektet er derfor sendt videre som kandidat til DOGA Hedersmerket.»

Den fremste DOGA-prisen

DOGA Hedersmerket er den fremste blant DOGAs priser. Det deles ut årlig i forbindelse med DOGA-dagen. I tillegg til de tre arkitekturprosjektene er også Telemarkskanalen regionalpark, Reaktor, Prestativo, Hepro, Laerdal Global Health, musikeren Espen Andersen og de unge designerne Frida van der Drift Breivik og Frøya Thue nominert til prisen.

DOGA er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. Som pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur, legger DOGA til rette for samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimentering med nye løsninger og formidling av innsikt og læring.

Artikkelen er hentet fra pressenytt

Her er de nominerte til DOGA Hedersmerket

DOGA Hedersmerket er den største anerkjennelsen blant DOGAs priser. Det gis til særlig gode prosjekter som har mottatt DOGA-merket eller DOGA-merket Nykommer. Blant årets søkere har juryen plukket ut følgende kandidater:

Prosjekt: NeoBeat
Oppdragsgiver: Laerdal Global Health
Utøver: Laerdal Global Health

Prosjekt: Under
Oppdragsgiver: Lindesnes Havhotell
Utøver: Snøhetta

Prosjekt: Soria Moria Badstu
Oppdragsgiver: Telemarkskanalen regionalpark
Utøver: Feste Landskap / Arkitektur

Prosjekt: Krabat Runner
Oppdragsgiver: Hepro, avd. Krabat
Utøver: Krabat

Prosjekt: Landscape Healing
Oppdragsgiver: Forsvarsbygg
Utøver: 3RW arkitekter

Prosjekt: Elements of AI
Oppdragsgiver: Reaktor
Utøver: Feed

Prosjekt: Economio
Oppdragsgiver: Prestativio
Utøver: Larssen & Amaral

Prosjekt: Espen Andersen
Oppdragsgiver: Espen Andersen
Utøver: Larssen & Amaral

Prosjekt: Barking up the right tree (DOGA-merket Nykommer)
Utøver: Bonitet Arkitektur – Ida Wressel og Nikolina Søgnen

Prosjekt: DYPP (DOGA-merket Nykommer)
Utøver: Frida van der Drift Breivik og Frøya Thue

Mer informasjon om arrangementet og utmerkelsene her: https://doga.no/kalender/dagen

Om nye trekk, nye grep og nye dibbedutter

Nyttårsrakettene har for lengst landet og det nye ti-året er i gang med brask, brak og bram!

Vi er rare, vi velger å feire det nye året med å sprenge ting i luften, – og jo flere farger som stort sett kommer fra giftige gasser, jo bedre synes vi feiringen er. Selv folk som kan tenkes å ta toget nedover i Europa i stedet for å fly, fyrer gladelig opp tusenlapper i form av giftige raketter fylt av lithium (Li) som blir vakkert rosa, sodium (Na) som farger himmelen vakkert gul og oransje, og ikke minst Nitrogen som samtidig er de verste gassene som i sum må bære sin del av ansvaret for de menneskeskapte klimaendringene.

Tradisjonen tro sparkes året i gang med NHO’s årskonferanse og CES2020 i Las Vegas som de store begivenhetene for oss som tror på innovasjon. I det hvite hus ble Trump så revet med av alle rakettene ved inngangen til det nye året at han bestemte seg mer eller mindre på egen hånd for å sende en ekstra rakett og slik sett bevise at han er totalt uskikket til noe som helst verv. Raketten tok livet av Irans sterke mann, general Soleimani og ethvert forsøk på å bygge bro mellom vest og øst. En regelrett krigserklæring og et åpenbart brudd med Geneve-konvensjonen. Vi anbefaler at det amerikanske senatet nå vedtar å sende presidenten til Iran – der får han nok en varm velkomst 🙂

Neste Trekk hadde NHO kalt sin årskonferanse som onsdag denne uka fylte Oslo Spektrum med over 1100 norske ledere, – og før middagen på kvelden ble de servert en meny av gode innlegg fra førsteklasses foredragsholdere som alle pekte på verdien av innovasjon, mangfold, bærekraft og gode økosystem. Kjente toner for våre lesere, men Konferansen handlet lite om sjakk og langt mer proaktive grep som næringslivet og det politiske Norge sammen kan og bør gjøre. Blant mange høydepunkt vil vi trekke frem Hyperions unge taler Habiba Stray for verdien av gaming, Danmarks tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt, Menon’s Erik Jacobsen og Frischsenterets Simen Markussen som hver for seg leverte knallgode innlegg med konkrete forslag til handling. Slikt liker vi!

Offensive trekk ble også foretatt av Nissans tidligere toppsjef, Carlos Ghosn som begynte det nye året med å arrangere sin egen flukt fra japansk fengsel til frihet i Libanon. Den globale ex-lederhelten har definitivt mistet sin glorie, men fløyet ut i en kasse og med ulike pass fra både Frankrike, Libanon og Brasil beviser han at det er forskjell på Jørgen Hattemaker og kong Salomo, – eller som her vanlige forbrytere og hvitsnippforbrytere med eget fly og formue i hundre millioner klassen.

Både i Las Vegas og Oslo Spektrum handler det denne uka om kunsten å innovere. I Las Vegas arrangeres CES, Consumer Electronics Show og show er det – med mer enn 175 000 deltagere og mer enn 4800 utstillere har dette blitt verdens fremste utstillingsvindu for alt som er nytt, kult og innovativt. På jakt etter et elektrisk helikopter eller en robot som slår deg i bordtennis eller lærer dine barn spansk, – eller det siste nye av kule dippedutter. CES er messa for deg! InnoMag er også på plass i Las Vegas når du leser dette. Allerede første dag overrasket SONY med å lansere en Elbil, nok et bevis på at gamle bransjegrenser utfordres og at konkurransen ofte dukker opp fra uventet hold…

Ukas innovasjonsblomst går til NHO som på en imponerende måte setter scenen og sørger for at norske politikere, næringslivsledere og påvirkere treffes, – og det er og blir en langt bedre måte å møtes på enn Trumps grep for å treffe meningsmotstandere.

Happy Friday alle endringsagenter – og lag dere et flott år. Det er nå det begynner!

En jul i blått, blodrødt og blendahvitt!!

Vi nordmenn er morsomme, ikke før vi har handlet kredittkortene glovarme under Black Friday drar vi i gang julehandelen og shopper til vi dropper dødslitne ned foran juletreet. Vi tror NHH’s Aksel Mjøs og hans kone både fanger tidsånden og julas opprinnelige mening når de går i bresjen for å gi veldedighetsgavekort hvor mottagerene selv kan velge hvilket formål de ønsker å støtte. Som rektor Øystein Thøgersen sier til sin egen avis, NHH Bulletin; – Vi ønsker å bidra til mindre svinn og støtte gode formål. KUDOS!

I følge en spørreundersøkelse utført av YouGov på vegne av Danske Bank, handler 850 000 nordmenn så mye at halvparten eller mer av julen finansieres med kredittkort. Det er åpenbart jul med din glede og maksede kredittkort som gjelder… Alt tyder på at altfor mange våkner til skikkelig blåmandag så snart nyttårsrakettene har dalt ned i skjul.

Det er ikke sikkert amerikanske Boeing har tømt kredittkortet, men aksjekursen ligner til forveksling nyttårsrakettenes nedtur og med 50 milliarder i tap sist kvartal blør giganten nå så mye rødt blod at selskapet alene stopper veksten i amerikansk handel. Det er Boeing 737 MAX som skaper problemene. Fly uten flytillatelse er som kjent omtrent like nyttig som julenisser uten gaver, nødtjenester i Nord-Norge uten fly som virker, –  eller virkemiddelaktører som verker mer enn de virker.

Fredag går fristen ut for å levere synspunkt på næringsminister Torbjørn Røe Isaksens store ide om å bytte ut dagens jungel av virkemidler med et transparent og brukervennlig system som virker, – og det er på høy tid. Det er på høy tid at flere engasjerer seg i arbeidet med å fornye, forenkle og forbedre et byråkratisk og tungrodd villniss av statlige ordninger som overstiger 20 milliarder norske kroner i året.

Som en vittig sjel har uttalt, I dette huset er rommet for forbedringer så desidert det største rommet.

Det gjør ikke saken bedre at Forskningsrådet og Innovasjon Norge rapporterer til ulike departementer og stort sett består av byråkrater som aldri har startet noe som helst. Som vi har nevnt tidligere har Forskningsrådet alene over 30 kommunikasjonsansvarlige og vi hører sjelden fra noen av dem, – til tross for at vi har over 20 000 lesere som befinner seg midt i målgruppen.

Vi noterer oss at Dagsavisen i en sleivete karakterbok over regjeringen bommer på satiresjangeren og i stedet gjør et karakterdrap av statsråd Isaksen. Han «jobber mer med å få barn nummer tre enn med å markere seg politisk», skriver de. Vi er uenige og mener at næringsministeren er blant de som har fattet mye og langt fra «virker lei, mett og livstrett» for å sitere noe som strengt talt slett ikke fortjener å siteres. Svennestykket kommer dog først i 2020 da Isaksen vil kunne vise at han makter å effektivisere virkemiddelapparatet eller om det bare blir nye runder med internmøter og ordfekteri.

Vi håper Isaksen innser at det kan være lurt å snakke med aktører som ikke har egeninteresser i å sloss for det bestående, men som genuint vil skape en bedre opplevelse med brukerne i sentrum. Vårt håp er han innser at kunsten å skape nye vekstvirksomheter krever samspill mellom ulike aktører, mer enn å røre alle aktørene sammen i en eneste stor ugjennomtrengelig lapskaus. Du kan lese våre 7 konkrete råd her.

Saudi Aramco, verdens største oljeselskap som nylig gikk på børs verdsettes nå til ufattelige 20 millioner billioner kroner i verdi, så alt tyder på at det fortsatt finnes en fremtid i oljesektoren. Det er faktisk ingen andre bransjer i verden som matcher oljesektoren når det kommer til inntjening. Det er jo også årsaken til at vi her hjemme figurerer på topp i verdens popularitetskonkurranser, og en grunn til å takke alle de som jobber i vår hjemlige oljesektor. Noe også ukas ferske oljeminister, Sylvi Listhaug påpekte da hun ble utnevnt onsdag. Sylvi er åpenbart kontroversiell og enkelte ser blodrødt, selv om dama er blåere enn de fleste.  Forresten, hvis du synes det blir litt vanskelig å forholde deg til 1-tall med 18 nuller etter iler vi til med opplysningen om at verdien av Saudi Aramco tilsvarer en elektrisk sykkel til hele jordas befolkning, – og det ville jo vært en gave med mening som også lukket deler av kapitalgapet mellom Ola Nordmann og en gjennomsnittsafrikaner.

Ukas kjedeligste sak står DNB og SHE Community for. I noe som hadde alle forutsetninger for å være et positivt initiativ ment å redusere nettopp kapitalgapet mellom kvinner og menn kolliderer nå gründermiljøet ledet av dyktige kvinner med en storbank som mener vel, men som på veien rotet det til for seg denne uka. Diskusjonen handler om kampanjen She Invest og emneknappen Hun investerer er for likt. Vi opplever dette som storm i vannglass og tror dette løser seg raskt, tross alt er det ikke mer enn noen uker siden hun i en kronikk i Finansavisen støttet DNB’s kamanje. Du kan lese den her.

Nok et eksempel på hvor vanskelig kommunikasjon er! Vi minnes Ole Brumm som kommenterte en av sine blemmer på følgende vis; Det virket så smart inne i hodet mitt, men så skjedde det noe på vei ut. Vi håper DNB og damene løser floken og gjenkjenner at de sloss for det samme.

La oss avslutte med et ektefølt ønske om en riktig god jul og en flott start på det nye tiåret til alle våre lesere. Årets siste innovasjonsblomst sendes Aksel Mjøs og hans kone, – og tre «enere» i følge Dagsavisens terningskastere som vi i InnoMag tvert i mot mener har gjort en betydelig innsats som ministere for henholdsvis næringslivet, digitaliseringsarbeidet og miljøet. Ukas – og tiårets siste innovasjonsblomster går derfor til tre ministre som fortjener et klapp på skulderen fordi de stiller opp, ikke surmaget kritikk og sleivete terningkast. Blomstene sendes Torbjørn Røe Isaksen, Nicolai Astrup og Ola Elvestuen.

Happy Friday – og riktig god jul med grønne glitrende trær og forhåpentligvis blendahvit snø!

2 rette og 1 gal, samt 7 råd på veien!

Norsk laks - innovasjon som har blitt en global suksess!

Dersom norsk næringsliv fortsatt skal greie seg godt i en internasjonal konkurransesituasjon, trenger vi mange flere visjonære bedriftsledere som tør å satse på langsiktig kunnskapsutvikling, og som lykkes med kommersialisering fra forskning.

John Arne Røttingen i Norges Forskningsråd skrev nylig at norske bedrifter investerer for lite i forskning og utvikling. Det har han rett i, men han tar feil når han maler opp et skille mellom forskning og innovasjon. Realitetene er at norske ledere konstant jobber for å utvikle sine virksomheter og maksimere deres verdi, – og de har for lengst innsett at innovasjonskraft er en strategisk konkurransefordel. Noe lederen Røttingen selv trekker frem i kronikken der han siterer Svein Knudtzon Waagbø i Kristiansundsbedriften Møre Maritime når han sier at : «Jeg vil gå så langt som å si at vi ikke hadde eksistert i dag uten satsing på forskning og innovasjon».

I Norge har vi gjennom mange år utviklet svært gode offentlige ordninger for å stimulere til forskning og innovasjon i næringslivet og det er bra, men la oss slutte å skape et kunstig skille mellom de to – det blir i økende grad feil i en verden der alt skjer raskere.

Innovasjon – en verdiskaper

Som leder av Open Innovation lab of Norway og juryleder i den årlige kåringen av Norges 25 mest innovative virksomheter ser jeg at vår nasjonale innovasjonsevne er klart økende. De beste ser ikke lenger på innovasjon som spontane skippertak, i stedet innser stadig flere at innovasjon må ses på som en essensiell kjerneprosess og verdiskaper. Dyktige ledere bruker innovasjonskraft til å utfordre egne markeder og bygger nye verdiøkende forretningsmodeller på fundamentene av det bestående.

Dette er gledelig når vi vet hvor viktig innovasjon er for å sikre framtidig konkurranseevne. Likevel våger jeg påstanden om at de færreste virksomheter er gode nok på å utnytte innovasjonskraften. Det er særlig tre utfordringer de fleste sliter med.

  • Gammelt kulturelt tankegods og hierarkiske modeller bedre tilpasset gårsdagen enn morgendagens utfordringer.
  • Teknologisk gjeld i form av systemer og prosesser som oppleves som tungvindte og av og til regelrett brukerfiendlige.
  • Manglende forståelse og aksept for betydningen av fagfeltet innovasjon og hvordan god innovasjon praktiseres

Disse utfordringene blir ikke mindre etter hvert som læringslivet fylles av en ny generasjon digitalt innfødte Henry’er (High Earners, Not Rich Yet) som er vant til å samhandle på helt andre måter enn dagens ledere.Vi er glad for at Røttingen som oss lar seg inspirere av alt det flotte som skjer når forskere i verdensklasse deler det de jobber med og samarbeider med næringslivsledere med verdifull praktisk erfaring. I Norge er for eksempel innovasjonsmiljøet på Ås i full gang med å gjøre forskningen om til produkter og tjenester.

Både NorBAN og NHO fortjener ros for å bidra til å sette fokus på utfordringene. Realiteten er at dagens skattesystem har store svakheter, og favoriserer enkelte bransjer og eiendom på en måte som ikke kan sies å være  bærekraftig!

Vi må heie på skaperne

Det er et nytt tiår som starter og jeg håper alle politiske partier kan enes om at tiden er inne for å hjelpe de som forsker, skaper god innovasjon og bygger Norges fremtid.  De som er skaperne kan ikke være taperne i fremtidens næringsstruktur!

Det norske virkemiddelapparatet er et viktig bidrag for å hjelpe dyktige endringsagenter med å utnytte potensialet som ligger i å øke vår innovasjonskraft, men her er det store rom for forbedring. Til syvende og sist henger vår evne til å forbedre, forenkle og fornye virkemiddelapparatet sammen med vår evne til å sikre norsk verdiskapning, produktivitet og konkurranseevne.

I dette arbeidet mener vi i Open Innovation lab of Norway og NorBAN at følgende 7 tiltak vil utgjøre en vesentlig positiv forskjell.

  1. Det er viktig med økt samordning, og vi støtter derfor ideen om å ha en nasjonal inngangsportal for alle støtteordninger, – og oppfordrer til å gå bort fra frister og i stedet legge opp til kontinuerlig behandling. God innovasjon skjer hver dag hele året og ikke innenfor kunstige tidsfrister.
  2. Dagens virkemiddelapparat er for komplekst, men løsningen er IKKE å legge alt under et forvokst Innovasjon Norge eller oppblåst forskningsråd, i stedet bør man sikre koordineringen gjennom å samordne styringen og la spisskompetansen komme til heder og verdighet.
  3. Vekstbedrifter har begrenset tilgang til kapital. Lær av oljeleterefusjonsordningen og legge til rette for risikoavlastning og bedre tilgang på kompetent privat kapital. Vårt forslag er å innføre fradrag for langsiktige investeringer som gjør det mer attraktivt for private investorer å investere tidlig i nye bedrifter enn å plassere penger i eiendom og i skip.
  4. Vi tror ulike former for kvalitetsstyrte folkefinansieringsordninger «crowdfunding» vil gi viktige tilskudd til finansiering av norske oppstartsselskaper, samtidig som det gir innovatørene en umiddelbar og ærlig markedsbekreftelse på forretningsideen. Støtt opp om dette i stedet for å legg hindringer i veien!
  5. Forsterk satsningen på sterke innovative økosystemer og næringsklynger som skaper resultater. Innovasjon skjer ofte i samspill mellom bedrifter, kunder, leverandører,  kunnskapsmiljøer og akademiske institusjoner som knytter nettverk og kontakter og dele informasjon med hverandre. Miljøer som kobler oppstartsbedrifter og små og mellomstore bedrifter med kapital, kompetanse, kunnskap og nettverk bør heies frem, ikke neglisjeres.
  6. Offentlige anskaffelser i Norge utgjør nesten 560 milliarder kroner hvert år. Kun en liten andel av anskaffelsene brukes bevisst til å fremme forskning og innovasjon i næringslivet. Her må det iverksettes gode konkrete tiltak raskt, og det nye digitaliseringsdirektoratet bør gå i bresjen, slik at små bedrifter og grundere får delta i konkurransen.
  7. Gode finansieringsordninger, en psjonsordning som fungerer og gode mentorordninger gjør internasjonal satsning enklere, særlig for mindre og mellomstore vekstbedrifter med globale ambisjoner. Et godt veiledningstilbud kan gjøre det lettere å lykkes internasjonalt, men rådgiverne må ha erfaring i de konkrete markedene man går inn i.

I dette arbeidet er det viktig å hente inn nye perspektiv utenfor egen organisasjon. I motsatt fall er risikoen stor for at man ender som et ekkokammer av selvbekreftelse og allerede tenkte tanker. I Open Innovation lab of Norway ser vi tydelig at de gode menneskelige kollisjonene og nettverkseffektene bidrar til å gjøre ideene bedre, ressursbruken mer effektiv og verdiskapningen større.

La meg avslutte med å minne om at alt tyder på at de siste 20 årene kun har vært en oppvarmingsøvelse for det vi skal gjennom av endringer de neste ti!

En ting er Røttingen og jeg skjønt enige om; Uten gode forskere, innovasjonskraft og digital innsikt klarer vi oss ikke!

Ukens gründer: Vil stanse butikkdøden med kunstig intelligens og maskinlæring

Fra venstre: Espen Jütte og Lars Ove Brenna i aktiv ideutveksling. Foto @ CPM Analytics AS

Ved hjelp av kunstig intelligens, maskinlæring og avanserte statistikkmodeller har CPM Analytics utviklet et helnorsk verktøy som lar butikkjedene se sitt faktiske kundepotensialet for alle lokasjoner i landet. Dermed får retail-bransjen tilgang til et nytt virkemiddel for å redusere butikkdød og tap av investeringer.

Detaljhandelen har hatt en vekst på 0,4% de siste 12 månedene, ifølge tall fra SSB. Likevel møter handelskjeder store utfordringer. Konkurser og oppbudsbegjæringer har rammet kjente kjeder og merker som Tilbords, Toys R Us og flere Brio-lekebutikker, mens G-Sport nå går inn i den internasjonale Intersport-kjeden. Senest i høst måtte Notabene og Vita melde pass, og konkursboene ble kjøpt opp av Jotunfjell Partners. Christiania Glassmagasin, Nille, Kitch´n samt Fretex er eksempler på kjeder som har opplevd store utfordringer, og flere har redusert antall butikker.

Analyseselskap fra startup til scaleup

Fred Selnes, medgründer og styreleder. Foto @ CPM Analytics AS

CPM Analytics er et spesialisert analyseselskap innenfor salg og markedsføring. Selskapet ble etablert i 2006 av markedsførings- og merkevarespesialisten Fred Selnes sammen med IT-gründeren Svein Parnas med tidligere erfaring fra Kvasir og Basefarm. Selskapet må kunne sies å ha gått fra startup til scaleup. I dag utgjør staben 10 medarbeidere med spesialistkunnskap innen strukturering og analyse av alle tilgjengelige markedsdata.

CPM-staben hjelper kundene å fokusere sine ressurser på de markedstiltak som faktisk gir ønskede resultater. Selskapet har tette bånd til Handelshøyskolen BI der gründer og styreleder, Fred Selnes til daglig er professor.

CPM Analytics’ HQ, en spasertur fra Nydalen T-banestasjon. Foto @ CPM Analytics AS

– Gjennom vårt nye system, som tar i bruk kunstig intelligens, maskinlæring og avansert
statistiske modeller, får man mer nøyaktig innsikt. Systemet går igjennom interne og
eksterne databaser og gir en beregning som viser det faktiske kundepotensialet for alle lokasjoner i landet. Dermed slipper handelskjedene å være usikre på hvor de bør åpne nye butikker, hvor de bør vurdere en relokalisering lokalt, og hvor de bør kutte butikker der kundegrunnlaget rett og slett er for dårlig til å kunne drive lønnsomt, forklarer analysedirektør i CPM Analytics, Espen Jütte.

Nytt system møter nye forbrukertrender

– Det vi ser er at vi ikke handler mindre, men endringer i markedet og press på marginene som fører til at mange handelskjeder sliter. Etter mange år med overetablering i flere bransjer er det mange steder rett og slett flere butikker enn det er marked for, forteller Lars Ove Brenna, CEO i CPM Analytics.

Potensial for kannbalisering i markedet. Kilde: CPM Analytics AS

Tiltakene for å hindre butikkdød er, ifølge Brenna, at næringen må bli flinkere til å
identifisere hvor kundebehovet er stort nok til å opprettholde positiv lønnsomhet, og samtidig redusere antall butikker der det ikke er tilstrekkelig livsgrunnlag.

Potensial for nye kunder. Kilde: CPM Analytics AS

– Løsningene kan synes enkle, men de er vanskelige å gjennomføre med manglende datagrunnlag. Mange tyr til beslutningstaking på ren magefølelse. På det grunnlaget er det ikke sikkert at det er butikken med de rødeste tallene som har det laveste potensialet og bør legges ned, påpeker Brenna.

Stort omstillingsbehov innen handel

Hovedorganisasjonen Virke regner med at 40 000 ansatte i varehandelen kan miste
arbeidsplassen de neste 10 årene. Det er lite tvil om at handelsnæringen har behov for
omstilling gjennom smartere løsninger for å opprettholde eller forbedre sin lønnsomhet.
Når det er snakk om ny teknologi, er lovnadene om gull og grønne skoger aldri langt unna, mener CPM Analytics. Selv lover de å kunne vise til konkrete eksempler.

 

Team CPM ser store muligheter. Foto @ CPM Analytics AS

– Store og viktige aktører har allerede tatt i bruk systemet, og er meget fornøyd! Systemet ble lansert på et frokostseminar den 8. oktober med stor interesse og svært positive tilbakemeldinger. Butikkdøden er kanskje ikke helt over enda, men ofte må kriser til for å revitalisere bransjer og tvinge frem nye og innovative løsninger. De smarteste handelskjedene kan nå bli enda litt smartere, og sikre positiv lønnsomhet over tid, avslutter Brenna oppfordrende.

 

Om bløte kaker, harde pakker og viktige saker!

InnoMag feirer 7 årsdagen! Photo by Aneta Pawlik on Unsplash

Legg bort julekakene og løft frem bløtkaken, – det er i dag 7 år siden vi dro i gang InnoMag.

Med god hjelp av tre av våre mest innovative stortingsrepresentanter startet Norges første rendyrkede innovasjonsmagasin opp 12.12 i 2012. Etter det som må betegnes som en trang start der vi var de eneste i kongeriket som skrev om «fjerne» elementer som kunstig intelligens, førerløse biler, smarte lys som leser ansikter og innovasjon som konkurransevåpen har vi på de 7 årene vokst til å bli Norges største innovasjonsmagasin med over 25 000 lesere.

Førjulstiden er mer enn noensinne preget av blinkende juletrær og julelys i alle former og farger. I år er trenden at lysene styres av snedige apper, – selvsagt kombinert med naboens mer eller mindre dårlige smak. For enkelte har det tatt helt av, og spørsmålet om hvor mye julelys man må tåle dukker nå opp. Valget er ikke alltid så lett når naboens blinkede reinsdyr lyser opp nattehimmelen klarere enn fyrverkeriet på nyttårsaften. Vi føler med alle som føler seg hensatt til Disneyland.

Denne uka var Etiopias statsminister, årets fredsprisvinner på besøk i Oslo for å få sin fredspris, – og med ham fulgte Etiopias fredsminister. Her i fredslandet Norge har vi ingen fredsminister. i stedet har vi Terje Rød Larsen som får millioner i bøtter og spann fra sine venner i UD for å være president i sin egen tenketank i New York og fester med pedofile og andre rikinger. Samme mann brant alle bevis på hva de holdt på med under Oslo forhandlingene i suveren forakt mot alt som norske byråkrater står for. Vi sliter med å forstå at slikt skal belønnes med offentlige penger, men med gode venner sentralt plassert er visst slikt innafor…Er det bare vi som lurer på om det er Etiopia eller Norge som er utviklingslandet?

På de britiske øyer er det også valg. Der handler det mest om Brexit og Boris Johnsens ønske om å ta Storbritannia ut av EU. Engelskmenn flest er lei av kaoset, men vi tror de nå ødelegger det gamle verdensriket. For øvrig er det interessant at det er tradisjonelle arbeidere med liten eller ingen utdannelse som er redde for sine jobber og endring som skifter parti og stemmer på Englands Høyre. Ikke akkurat “Høyres” kjernevelgere…Nok et eksempel på at gamle mønstre endres i møtet med nye utfordringer!

Jula er ellers tiden for pakker, både myke og harde – og blant de harde pakkene som hele Europa etterspør er batterier. I følge Steffen Syvertsen, konsernsjefen i Agder Energi og flere andre toneangivende ledere på det blide sørlandet kan Norge bli senter for verdens grønneste batterier. Spennende innspill ved inngangen til et nytt tiår, du kan lese saken her.

Med knappe tre uker igjen av tiåret er de fleste enige om at vi i fremtiden vil lære hele livet, og KF, en av de innovative fyrtårnene i kongeriket lanserer i samarbeid med Orang nye lærerverktøy som gjør det enklere å digitalt tilpasse undervisningen. Du kan lese mer om det nye verktøyet her.

En av de som lenge har praktisert kunsten å tilegne seg lærdom på effektivt vis er Bill Gates, verdens nest rikeste mann og en lesehest som elsker harde pakker under treet. Microsoft gründeren er raus nok til å dele med oss andre hvilke bøker som er årets favoritter, – du kan se listen hans her.  Vi garanterer ikke at du bli like rik, men kanskje like vis?

Årets viktigste sak er unektelig klimakrisen, – og ingen har vel gjort mer for å løfte saken frem enn en 16 årig svensk stabukk og endringsagent par excellence. Derfor tror vi årets TIME magazine jury hadde en relativ enkel oppgave når de skulle plukke ut årets navn. Greta Thunberg fortjener såvisst prisen og viser en hel verden at engasjement og ungdommelig pågangsmot trumfer det meste. KUDOS!

Donald Trump derimot, klarte åpenbart ikke å døyve skuffelsen over å bli “forbigått” og angrep i stedet 16 åringen med en sleivete twitterkommentar om at Greta burde jobbe med sinnemestring og ta en tur på kino… Over 100 000 kommentarer siste døgnet viser at presidenten engasjerer både nett-troll og andre, men kaka tok 16-åringen som på elegant jiu jitsu vis la Trumps sleivspark inn som sin nye beskrivelse på Twitter.

BATMAN hjelper Norge på vei mot verdens grønneste batterier!

Europa etterspør batterier. I Norge er det mulig å utvikle de grønneste og mest bærekraftige batteriene i verden.

Ekspertene er enige; Verden står ovenfor en batterirevolusjon og etterspørselen vil øke. De største europeiske bilprodusentene har allerede signalisert behovet for et batterisenter i Europa for å bli uavhengig av asiatiske leverandører.

– I batteriverdikjeden ligger det mye potensiale. Det er et stort behov for innovasjon for å dempe miljøkostnadene ved batteriproduksjon, som vil øke i takt med etterspørselen etter nye batterier. Her har vi som nasjon en unik mulighet. Som et av verdens mest modne marked for elbiler gjør det Norge til en ideell testasjon for nye batteriløsninger, sier Nora Rosenberg Grobæk, spesialrådgiver i Invest in Norway i Agder, som er en del av Innovasjon Norge.

Mulighet for verdens grønneste batteri-produksjon

Gjennom et samarbeid på tvers av bransjer skal BATMAN-prosjektet sette Norge i førersetet når det gjelder utvikling og resirkulering av batterier. Ved å utforske materialflyten i batteriproduksjon skal prosjektet se på muligheten for å utvikle en sirkulærøkonomi knyttet til batterier.

De fleste partner-selskapene i prosjektet har tilhold på Agder, og kan skilte med langt mer enn at regionen ligger tett på Europa.

– I tillegg til overskudd av fornybar, sikker og rimelig kraft, produseres både kobolt, nikkel og karbon – alle råvarene som trengs for å produsere batterier – i umiddelbar nærhet. Det gjør det mulig å produsere batterier som har verdens laveste CO2-avtrykk, altså verdens grønneste batterier. Dette gjør Norge generelt og Agder spesielt godt egnet til å bli Europas batterinasjon, sier Lars Petter Maltby, CTO i Eyde-klyngen .

Gjenbruk og sirkulære batterier

Norsk transportsektor er allerede blant de mest elektrifiserte i verden. I 2019 er over halvparten av alle solgte biler elbiler. På sikt vil det gi god tilgang på brukte elbilbatterier.

I EU alene anslår Bloomberg at mer enn 200 000 tonn Lithium ion batterier skal gjenvinnes innen 2030, med en dobling innen 2035. Det sier litt om mulighetsrommet når det kommer til gjenbruk av batterier.

Det Oslo-baserte selskapet ECO Home har allerede begynt å utnytte denne muligheten. Selskapet har utviklet en helt ny metode som effektivt forvandler et bilbatteri til et energilagringssystem for nærings- og boligbygg.

Samler batteri-verdikjeden i Norge

11. desember samler BATMAN-prosjektet og Invest in Norway representanter fra hele verdikjeden innen batteri for å se nærmere på de mulighetene som finnes, og hva som må til for at Agder skal bli Europas batterinasjon.

Se fullstendig program her:

https://www.eydecluster.com/no/kalender/2019/norwegian-opportunities-within-lithium-ion-batteries/

Saken er hentet fra NTB. 

Innovasjons-partnerskap hjalp gründerbedrift ut i et tøft, offentlig marked

Gründerbedriften Innocom, her ved sin daglige leder, Hege Eiklid, har signert kontrakt med Stavanger kommune og skal levere roboter som gjør det lettere å både følge opp og motivere flere pasienter til å være i aktivitet. Målet er at flere pasienter skal kunne bo hjemme lenger. Foto: Anbud365.no
Innovasjonspartnerskap er det eneste verktøyet jeg kjenner til som hjelper oss gründere ut i et tøft, offentlig marked. Det sier Hege Eiklid, daglig leder i Innocom som kapret kontrakt i et innovasjonspartnerskap i Stavanger kommune – Norges første i Innovasjon Norges ordning. Hun hadde en ide hun trodde på, etablerte Innocom og kastet seg ut i anbudskonkurransen.

– Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme meg inn på det offentlige helsemarkedet som gründer, sier hun i et intervju på nettsidene til Innovasjon Norge.

Stavanger kommune hadde behov for en teknologi som det ikke allerede fantes en løsning for. Kommunen var den første som ble med i Innovasjon Norges ordning for innovasjonspartnerskap, som gjør det enklere for offentlig sektor å samarbeide med en oppstart- eller vekstbedrift om å utvikle nye teknologiske løsninger.

I innovasjonspartnerskap ligger en avtale om utvikling, pilotering og kjøpsopsjoner i én og samme kontrakt, og derfor er det ikke behov for en ny anbudsrunde for at bedriften skal få solgt løsningen sin til den offentlige oppdragsgiveren.

Aktivitetsroboten Berntsen

Når pasienter flytter hjem igjen etter et korttidsopphold på sykehuset blir mange dårligere fordi de ikke er nok i aktivitet, noe som koster Stavanger kommune nesten 200 millioner kroner i året. Etter ett år med videreutvikling og testing var aktivitetsrobot Berntsen klar. Roboten kan gi påminnelser om alt fra frokost til andakt, vise treningsvideoer og opprette videosamtaler mellom helsepersonell og pasient.

Det var rett før tidsfristen for kvalifiseringsfristen løp ut at Hege Eiklid kastet seg rundt og etablerte Innocom AS for å kunne være med i anbudskonkurransen. – Jeg visste at jeg hadde en god idé som svarte på den utfordringen de beskrev, men i en tradisjonell anbudskonkurranse hadde jeg ikke hatt sjans, sier Eiklid.

Mulighet for gründere

Vanligvis når kommunene går til anskaffelse av velferdsteknologi går gjerne flere kommuner sammen om å anskaffe en løsning som kan svare på flere utfordringer. Det er med andre ord i praksis ikke mulig for en gründerbedrift å vinne et tradisjonelt anbud uten å samarbeide med en stor veletablert aktør. Innovasjonspartnerskap gjør det mulig for en liten bedrift som Innocom å gå rett på offentlig sektor.

Fordi utviklingen skjer i tett samarbeid med oppdragsgiver sikrer man at bedriften utvikler en løsning som brukerne har behov for, som gründeren beholder eierskapet til, og som etter hvert kan selges videre til andre offentlige aktører.

– Utfordringen med andre ordninger, for eksempel forsknings- og utviklingskontrakter, er at de har høye krav til egeninnsats og investeringer som er vanskelig for gründerne. De må ofte la andre aktører overta store deler av prosjektet, og da mister vi både eierskap og innflytelse til prosjektet vi selv har igangsatt, sier Eiklid.

Skreddersydd for Stavanger

– Ordningen gjorde det lettere for oss å velge den mest innovative løsningen, selv om den kom fra en av de minste og yngste bedriftene. Fordi kontrakten inkluderte et helt år med utvikling og testing fikk vi en løsning som var skreddersydd til vårt behov, sier Marianne Sigurdsen Schwerdt, prosjektleder i Stavanger Kommune.

Eiklids råd er klare. Hun vil gjøre det enklere for bedrifter som er med i ordningen å motta tilskudd fra Innovasjon Norge i perioden etter at piloteringen er ferdig, men før eventuell kjøpskontrakt er inngått. Hun anbefaler også å utvide utviklingsfasen med seks måneder, til 1,5 år. – Men mest av alt håper jeg ordningen vedvarer, og at den utvides. Dette er det eneste verktøyet jeg kjenner til som hjelper oss gründere ut i et tøft, offentlig marked. Og nå kanskje også videre ut i verden, sier Eiklid.

Saken er hentet fra Innomags samarbeidpartner, Anbud365.no.

AI til AF – utvider samarbeidet med Spacemaker

Styreleder Anders Kvåle i Spacemaker og konserndirektør Ida Aall Gram i AF Gruppen signerer avtalen om langsiktig samarbeid. Foto: AF Gruppen
Etter å ha samarbeidet tett siden 2017, utvider nå AF Gruppen avtalen med Spacemaker til å omfatte hele eiendomsporteføljen. Målet er å gi bedre boliger, samt å sikre best mulig utnyttelse av tomter til bolig- og næringsbygg.

AF Gruppen inngår en langsiktig samarbeidsavtale med AI-selskapet Spacemaker. Ved å bruke kunstig intelligens vil AFs eiendomsutviklere, AF Eiendom og LAB Eiendom, sikre at de sammen med arkitektene får utnyttet tomtene optimalt og skape best mulig boliger for kommende beboere.

Økt verdiskapning

Spacemakers datadrevne teknologi går ut på å vurdere og analysere ulike forhold og forutsetninger på en tomt. De tar hensyn til fysiske data, forskrifter og preferanser. På den måten kan man for eksempel sikre best mulige solforhold, lavest mulig støynivå og en god utnyttelsesgrad innenfor reguleringsplanens bestemmelser.

–  Vi er veldig glade for å utvide samarbeidet vårt med Spacemaker, som vi allerede har jobbet tett med i flere år. AF Gruppen har fått bidra aktivt i utviklingen av verktøyet og opplever Spacemaker som usedvanlig kundeorienterte med klart formål om å bidra til økt verdiskapning. Vi ser at denne teknologien gir store fordeler, sier konserndirektør Eiendom i AF Gruppen, Ida Aall Gram.

Nye muligheter og færre utfordringer

AF har også bidratt med kapital inn i Spacemaker gjennom investeringsselskapet Construct Venture sammen med OBOS.

Daglig leder og porteføljedirektør i LAB Eiendom, Tore Grimstad, er entusiastisk til mulighetene som ligger i løsningen.

–  Verktøyet gir oss mulighet å generere et stort utvalg av konfigurasjoner på aktuelle tomter. Vi kan enklere finne ut hvordan vi kan ivareta tomtens fysiske rammer, myndighetskrav, høyder, lys, vind og støy. Ved å bruke datakraft kombinerer Spacemaker de ulike parameterne for å finne best mulig løsning og se hvordan prosjektet påvirker omgivelsene

Når verktøyet benyttes i tidlig fase vil det være mulig å raskt få oversikt over hvor gode boområder det er mulig å skape på tomten, i samarbeid med arkitekten. Dette vil minske faren for å møte utfordringer senere i prosjektet.

Bærekraftige byer og bomiljø

Spacemaker har hatt en rask vekst siden lanseringen i 2016. I dag har de over 100 ansatte fordelt på sitt norske hovedkontor og fire internasjonale lokasjoner. Selskapets mål er å bistå utviklere og arkitekter med å bygge mer bærekraftige byer og bomiljø ved hjelp av kunstig intelligens.

–  Dette strategiske samarbeidet er en viktig milepæl for oss i Spacemaker. AF Gruppen vil bruke plattformen i sine prosjekter både i Norge og i Sverige, samt på tvers av sine forretningsområder. Som et av de mest fremtidsrettede selskapene i bransjen forstår AF Gruppen utfordringene samfunnet står overfor når det gjelder klimaendringer og urbanisering. De har også sett hvilken betydning kunstig intelligens kan ha for å håndtere disse, sier Anders Kvåle, Styreleder og Co-Founder av Spacemaker.

Saken er hentet fra NTB. 

KF og Orage inngår samarbeid om digitalt leseverktøy

Line Therkelsen, Øyvind Therkelsen og Thor Jørgen Kristiansen signerer avtalen. Foto: KF.
Innovative KF og Orage inngår et spennende samarbeid om digitalt leseverktøy til norske elever!

Det digitale leseverktøyet lar læreren tilby det samme tekstinnholdet til alle elevene, i tre ulike vanskelighetsgrader. Det betyr at alle elevene kan være med å diskutere teksten og svare på spørsmål i plenum. Læreren følger elevens leseprogresjon i et digitalt lærerrom og tilpasser tekstene til elevens nivå.

Verktøyet bidrar til individuell opplæring og hjelper til med å unngå stigmatisering og manglende effekt av spesialundervisningen.

Arena for tverrfaglighet

– KF har bred erfaring og kompetanse på digitale verktøy som vi tilbyr til det offentlige Norge. Denne kompetansen tar vi nå med videre i utviklingen av digitale læremidler og vi ser på samarbeidet med Orage som et riktig ledd i denne utviklingen. Verktøyene vi nå er i ferd med å utvikle vil bidra til enda større kompetansedeling blant lærere, sier Thor Jørgen Kristiansen, administrerende direktør i KF.

Øyvind Therkelsen, Forlagssjef i Orage, legger til:

– Vi er glade for å kunne slå vår kunnskap sammen med KF. Sammen skal vi utvikle en nasjonal undervisningsplattform basert på delingskultur og tilpasset ny læreplan (L20). Dette blir en arena hvor lærerne kan lage og utveksle tverrfaglig undervisningsmateriell, erfaringer og råd. Løsningen vil være åpen for alle forlag og innholdsleverandører til å distribuere sitt undervisningsmateriell.

Verktøy for en bedre skolehverdag

Datainnsamling fra hele skole-Norge skal benyttes som verktøy for å gi lærere og elever det de trenger i skolehverdagen. Læreren vil også kunne utforme egne læringsstier som kan deles med andre lærere. Løsningen er responsiv og passer på alle digitale enheter.

Verktøyet blir lansert våren 2020.

InnoMag gjør oppmerksom på at innholdet delvis er hentet fra en pressemelding fra KF & Orage AS.

Ukas oppsummering – om klimabrøl, kaospiloter og en iskald kuldegrop!

Branding ekspert Monna Nordhagen peker på utfordringer på onsdagens Open Innovation lab treff Foto: Innomag

Med knappe 4 uker igjen av ti-året startet man i Madrid denne uka klimatoppmøtet COP25, en oppfølger av Paris avtalen. Samtidig åpnet WeWork Oslo kontoret og Open Innovation Lab of Norway diskuterte Design Thinking 2.0 sammen med Design- og Arkitektur Norge (DOGA) og 40 ivrige medlemmer.

COP25 møtet ble som kjent flyttet til Madrid grunnet demonstrasjoner i den chilenske hovedstaden Santiago. Dermed seilte Greta Thunberg nok en gang over Atlanterhavet i seilbåt. Denne gang sammen med et australsk YouTube par som lar sine følgere betale for at de skal kunne seile jorden rundt. Smart – og unektelig innovativt!

Madrids berømte Prado museum, som i år fyller 200 år, har for øvrig initiert et samarbeid med Verdens naturfond. Samarbeidet går ut på at fire kjente mesterverk fra Prados enorme kunstsamling brukes for å illustrere klimaeffekten. Nok et eksempel på innovative nye samarbeids-konstellasjoner og et kreativt klimabrøl fra styreformannen for Prado-museet, tidligere generalsekretær i NATO, Javier Solana.

En av hans etterfølgere i NATO, vår egen Jens Stoltenberg har kanskje ikke brølt, men han har likefullt stått i fokus de siste dagene. Anledningen er selvsagt NATO’s 70 årsjubileum i London. Utfordringen er jo at når man inviterer inn gatas to største kaospiloter blir det vanskelig å styre festen, og da hjelper ikke alltid pressen til. Ømme tær, sårede egoer og politisk furting på høyt nivå ble resultatet etter at den franske presidenten Macron i et intervju med The Economist ba sine NATO-kollegaer om å ‘«revurdere realitetene om hva NATO er i lys av USAs forpliktelser». Så la han til at NATO i praksis er hjernedød. Med det provoserte han mange, inkludert Trump som avlyste sin pressekonferanse og kalte uttalelsen fra Macron for respektløs og fornærmende.

It takes one to know one!

Kan det være at Trump har glemt at han selv for tre år siden sa at NATO har gått ut på dato?

Kaospilotene styrer showet, mens Jens Stoltenberg forsøker å redde det som reddes kan.  Paradokset er jo at alle innser at Macron har rett når han konstaterer at USA takket være Donald ikke lenger er en partner man kan stole på. Hans medisin er derfor at Europa med 380 millioner innbyggere våkner opp og ser på seg selv som en strategisk, geopolitisk makt, på lik linje med USA og Kina og vurderer et uavhengig, europeisk forsvarssamarbeid.

Denne uka kåret språkrådet «Klimabrølet» til årets ord, hårfint foran “bunadsgeriljaen” og “kjøttskam”. Dette er ord som varsler endring og nye tider. Samtidig ber flere Høyre-ordførere som har mistet kjedet i valget pent om reformpause. Til Aftenposten sier de at reformene er for mange og tempoet for høyt. Vi tror de bommer, – det de burde be om er reformer som virker, ikke verker. Dagens Norge kan og må bli bedre på mange områder, – og det haster for vi blir stadig færre som skal dra et stadig større lass.

Manglende vilje til å fornye, forbedre og forenkle raskt nok er problemet, ikke løsningen!

Det kan forøvrig ikke være lett å være topp-politiker, – tidligere i høst har vi sett flere regjeringsinitierte forslag mer eller mindre gå rett fra ministerhånd til dype mørke skuffer. Dette har som oftest skjedd til jubelbrøl fra godt betalte lobbister med millionlønn fra de som taper på endringene. Vi så det sist da det regjeringsoppnevnte utvalget som så på skattelegging av oppdrettsnæringen ble skutt i filler, dyppet i kuldegropen og lagt direkte i skuffen – av politikere som ikke en gang gadd å lese rapporten før de konkluderte. Vi har også tidligere påpekt at det ikke er unormalt at enhver reform må påregne motstand fra de som ikke liker endring og alle de som er betalt for å sloss for å bevare status quo. Da er dype skuffer gode å ha. Imidlertid er slike skuffer dårlig egnet for oppbevaring av viktige brev fra NAV, – og dette blir nok spikeren i kista for arbeids- og sosialminister Hauglie som vi mistenker vil bli bedt om å overta en annen ministerpost i et forsøk på å redde det som reddes kan.

På onsdag var det Doga og Open Innovation Lab of Norway som inviterte til temamøte om Design Thinking 2.0, – og Tharald Trønnes fra Doga og brandingeksperten Monna Nordhagen pekte på at selv ikke verdens beste prosess kan garantere et godt resultat. Det gjelder å ha de rette målene også! Et godt råd som ikke bare minister Hauglie og hennes byråkrater i departementet ville hatt glede av å lytte til.

Rette mål og riktig fokus har så definitivt både ukas gründercase og de gode hjelperne i Igaidi som har engasjert seg for å hjelpe innovative virksomheter med å beholde SKATTEFUNN. Se saken her, den er viktig for mange. Gründerselskapet Intoto ble startet av tre gründere som alle gjennom ulike selskap satt i arbeidsfellesskapet Coverks i Kvinesdal.  Få med deg historien om hvordan lunsjprat ble til kveldsprat. Kveldsprat ble til prototyping, markedsundersøkelser og eksperimentering. Slik skaper man et selskap som løser viktige klimautfordringer.  Du kan lese historien om dem her. 

La oss avslutningsvis ønske velkommen til verdens største co-working aktør som valgt denne uka til å starte opp i Norge. WeWork har jo vært gjennom en tøff iskald kuldegrop i høst som kuliminerte i at gründeren Adam Neumann tok tidenes sluttpakke og forlot selskapet han hadde brukt 9 år på å bygge. For alle håpefulle endringsagenter kan det være interessant å vite at ideen til WeWork som i august var verdsatt til 47 milliarder US dollar i sin tid ble pitchet av Adam i en entrepreørskapskonkurranse på skolen han gikk på i New York.

Tror du ideen vant? 

Neida, allerede i andre runde ble ideen lagt i skuffen fordi hans lærer mente at det ikke ville være mulig å skaffe penger til en ide som egentlig ønsket å endre hvordan vi mennesker jobber og lever. Les intervjuet med WeWork lederne her, så ser du at de fortsatt posisjonerer seg som noe mer enn et kontor, egentlig en verdensomspennende klubb for endringsagenter. Nå er de også i Oslo.

Ukas innovasjonsblomst sendes Monna Nordhagen, Tarald Trønnes og de tre glade gründerne i Intoto i Kvinesdal, – og vi sender en ekstra til president Macron i Paris. Ikke lett å være kaospilot som klimabrøler når de andre putter deg ufrivillig i kuldegropen!

Happy Friday!

WeWork – kontorinnovatøren på plass i Oslo!

We Work teamet er glade for endelig å være i gang i Oslo Foto:InnoMag

Etter en marerittlignende høst har WeWork denne uken startet opp for første gang i Norge, 9 år etter at selskapet ble grunnlagt i New York. Vi i InnoMag tok turen ned på Tjuvholmen for å se nærmere på det globale fenomenet som i august skulle på børs til en pris på nesten 50 milliarder dollar, men som i løpet av av noen måneder mistet 80% av verdien og sin egen gründer.

Etter det som må kunne betegnes som en tøff periode som kuliminerte i at gründeren Adam Neumann tok sluttpakke og forlot selskapet han hadde skapt. Det var japanske Softbank som tok over, kanskje verdens mest innovative og uredde investormiljø som tidligere har uttalt at de har et 200 års perspektiv på alle sine investeringer.

Så snart vi kommer inn i den flotte bygningen sentralt på Tjuvholmen utenfor Aker Brygge blir vi møtt av Wybo Wijnbergen, Nord-Europasjefen i WeWork og Jens Ingelstedt som til tross for sin svenske dialekt har flyttet til Oslo for å bygge opp selskapet her.

Vårt første spørsmål til de to; Hvorfor har det tatt så lang tid å komme til Norge og Oslo?

Nord-Europasjef Wybo er ikke enig i at de har brukt lang tid og påpeker at det er kun 6 måneder siden de gikk inn i Skandinavia. Vi vokser så fort vi klarer, – men har nå gått bort fra modellen der vi skal vokse på bekostning av lønnsomhet, svarer han.

Hva skiller dere fra de andre tilbyderene av kontorplasser, spør vi – vel vitende om at det har blitt mange co-working aktører i Oslo de siste årene?

–  Vi er ikke bare en leverandør av kontorplass for dynamiske team. Vi er i realiteten et globalt nettverk som våre kunder inviteres til å ta del i. Med over 650 bygninger verden rundt og husk at hver bygning rommer rundt 1200 arbeidsplasser er vi allerede den største aktøren. 40% av verdens 500 største virksomheter er medlemmer hos oss og det handler ikke så mye om sitteplass, som om å være en del av WeWork miljøet. Du kan godt sitere meg på at vi ikke primært leier ut kontorer, vi tilbyr et globalt medlemskap hvor et kult sted å jobbe er en del av pakken.

Hvordan ser dere på innovasjon?

– For oss er innovasjon en kjerneaktivitet og vi lærer hele tiden, svarer Wybo raskt før Jens legger til;

– La meg nevne WeWork Labs som i praksis er en aksellerator der vi hjelper startups med å skalere sine virksomheter.

– Vi forsøker å hjelpe startups med spennende teknologi og globalt potensiale, men tar ikke eierandel. Både Jens og jeg er store fans skyter Wybo inn igjen.

Vi har åpenbart funnet et felt begge to brenner for.

Hvor mange har dere plass til her i Oslo?

–  WeWork Tjuvholmen Alle 3 åpner i dag og har totalt plass til 433 medlemmer, – og få med deg at vi har over 600.000 medlemmer globalt. De befinner seg på 625 lokasjoner i 127 byer i 33 land, – så det er fortsatt en del steder vi ikke er i, smiler Jens.

Før vi forlater de glade WeWorkerne kommer markedssjef Philine von Hardenberg forbi og nevner at i mai så intervjuet HR&A Advisors WeWork medlemmene. Hun er synlig stolt over at 80% av medlemmene pekte på at de har økt produktiviteten etter at de ble medlemmer. Enda viktigere er kanskje at 78% mener de har tiltrukket seg nye talenter fordi de kan skilte med WeWork medlemskap.

På vei ut slår det oss at det pussige er at selv om WeWork nå har blitt en global motor for å hjelpe nye ideer frem, ble ideen til WeWork selv grundig skutt ned av Adam Neumanns lærer i New York for mange år siden. Da Adam pitchet ideen første gang til det som har blitt WeWork kom han ikke lenger enn til annen runde på den lokale skolen fordi læreren mente ideen kunne være attraktiv å investere i, – og oppgaven med å endre hvordan folk jobber og lever for stor…

 

Norske AutoStore endrer detaljhandelen

– AutoStore systemet kan levere en fleksibilitet og en skalerbarhet som kan brukes gjennom hele den logistiske prosessen varehandelen består av, sier Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore. Foto: AutoStore
Det norske robotteknologiselskapet AutoStore annonserte denne uken at de vil bruke sin eksisterende robotteknologi også inn mot detaljhandelen. Selskapet, som er verdensledende på lagerroboter, tar bokstavelig talt steget helt frem til butikkene.

AutoStore har i flere år vært verdensledende på robotteknologi for lagervirksomhet, og har hovedkontor i Nedre Vats i Rogaland. I juni ble selskapet solgt for 16 milliarder NOK fra oppkjøpsfondet EQT til det amerikanske fondet THL Partner.

Når AutoStore nå også satser på Micro Fulfillment, som først og fremst innebærer mindre varehus nærmere utsalgssted, ønsker selskapet å ta ytterligere del i den teknologiske og digitale utviklingen av varehandelen.

– AutoStore systemet kan levere en fleksibilitet og en skalerbarhet som kan brukes gjennom hele den logistiske prosessen varehandelen består av – enten det er online, i en vanlig butikk eller på et varelager. Kort sagt vil vi kunne bidra til en mer effektiv og målrettet drift, sier Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore.

Kundedrevet teknologiutvikling

Ifølge Lier er utviklingen drevet av at forbrukerne ønsker flere valg når de handler, og man er oftere villige til å endre kjøpsmønster hvis man får mer for pengene, får bedre service eller opplever en mer sømløs handel

– For å bli konkurransedyktige må både handelen og merkevarene effektivisere driften, de må være tilgjengelige i flere salgskanaler og varene må kunne leveres mer eller mindre umiddelbart, sier Lier.

Han mener vi globalt kommer til å se store endringer i måten butikker, kjeder, kjøpesentre og netthandelen er organisert.

– Micro fulfillment representerer en av de største utfordringene for varehandelen. Har ikke kunden varen umiddelbart, så kjøper man det et annet sted eller man kjøper et annet produkt. Å håndtere forbruksvarer og dagligvarer fra regionale distribusjonssentre imøtekommer ikke kundenes behov og forventninger. Man trenger helt enkelt nye systemer.

Store kunder over hele verden

AutoStore Systems har satt opp lagre over hele verden. Blant kundene finner vi både Siemens, Puma, ASDA og Boozt.com. I Norge er blant annet Komplett.no og XXL kunder. Når selskapet nå annonserer at de ønsker å bruke sin teknologi helt frem til butikkene og kjedene tror Lier pågangen blir stor.

– Vårt system av roboter er godt rustet til å håndtere de endringene vi kommer til å se over hele verden. Butikk, transport, lager og alt annet av logistikk vil kunne kobles sammen på ulike måter. Behovene vil variere, og jeg mener helt oppriktig at vi har det beste systemet for å møte markedets forventninger, avslutter AutoStore-sjefen.

Autostore er en norsk suksesshistorie som altfor få kjenner til, kan det være fordi de har hatt fokus på å hjelpe kunder, mer enn å skape overskrifter?

Innholdet er hentet fra en pressemelding utgitt av NTB Kommunikasjon for AutoStore.

SkatteFUNN og bedrifter i vanskeligheter – Igaidi på saken!

Christian Hambro fra Gram, Hambro og Garman og Lars Henrik Krogh, administrerende direktør i Igaidi

Som mange vil huske, orienterte Skattedirektoratet tidligere i år om at bedrifter som var i «vanskeligheter» ikke ville få SkatteFUNN-støtte.

Begrunnelsen som ble gitt for endringen var at dette fulgte av EUs gruppeunntaks-forordning EU 651/2014, hvor det kommer frem at en bedrift anses for å være i «vanskeligheter» hvis minst halvparten av den innskutte kapitalen er tapt.

Orienteringen fra Skattedirektoratet kom som en stor overraskelse. Her var det tale om plutselig å ta i bruk en gammel sovende regel. Ville bedriften i tillegg måtte betale tilbake tidligere års støtte? Dette ville føre til mange konkurser i bedrifter som har mottatt SkatteFUNN-støtte i god tro.

Vi tok kontakt med Igaidi som umiddelbart engasjerte seg i saken. Dette førte til at Finansdepartementet ga beskjed til Skattedirektoratet om ikke å innføre den nye praksisen i forbindelse med skatteoppgjøret for 2018. Hadde man fulgt den opprinnelige planen til Skattedirektoratet, ville rundt 700 bedrifter sommeren 2019 blitt nektet SkatteFUNN-fradrag for FoU utført i 2018. Dette ble altså stoppet.

Finansdepartementet har nå i brev 29. november 2019 til Skattedirektoratet gitt beskjed om hvordan bestemmelsen vedrørende bedrifter i «vanskeligheter» skal praktiseres i fremtiden. Det mest positive ved brevet er at det ikke er noen antydning om at tidligere års støtte må tilbakebetales. Igaidi tolker dette slik at en tilbakebetaling ikke ansees for å være aktuelt. Det er vi svært glade for på vegne av de mange bedriftene som ellers hadde fått store problemer.

Det som fortsatt er uheldig, er at Finansdepartementet legger opp til en praksis som vil kunne ramme flere bedrifter som har utført FoU i 2019, som de med god grunn har regnet med de ville få SkatteFUNN-fradrag for.

Den nye praksisen vil imidlertid bare gjelde for bedrifter som har fått innvilget sine SkatteFUNN-søknader i 2019, og som var i vanskeligheter da Forskningsrådet godkjente prosjektene. Det betyr at bedrifter som har fått godkjenninger i tidligere år, vil beholde sin rett til SkatteFUNN-fradrag, uavhengig av hvordan bedriftens økonomiske situasjon var da den fikk godkjenningen, og uavhengig av hvordan bedriftens økonomi siden har utviklet seg. Vi synes det er positivt at den nye praksisen i hvert fall blir avgrenset på denne måten.

Bedrifter som var i vanskeligheter da de fikk godkjenningen fra Forskningsrådet i 2019, vil altså ikke få SkatteFUNN-fradrag ved skattefastsettingen i 2020. Ved vurderingen av om bedriften er i «vanskeligheter», er det balansen ved årsskiftet 2018/2019 som i utgangspunktet legges til grunn. Hvis bedriften har styrket balansen siden, slik at den ikke var i «vanskeligheter» da godkjenningen ble gitt, kan den få balansen på vedtakstidspunktet lagt til grunn. Det må da fremlegges et kvartalsregnskap eller lignende som viser at bedriften ikke var i «vanskeligheter» før vedtakstidspunktet.

Bestemmelsen om bedrifter i «vanskeligheter» gjelder ikke for SMBer som er yngre enn tre år. Vi mener at regelen heller ikke gjelder for selskaper i et konsern, hvis konsernet som helhet har en tilfredsstillende balanse. Det forventes at Forskningsrådet og Skatteetaten vil komme med utfyllende informasjon om hvordan dette skal håndteres.

Vi synes mye er oppnådd i denne saken siden den begynte å rulle våren 2019. Vi er imidlertid ikke fornøyd med at noen bedrifter vil miste SkatteFUNN-fradraget de har regnet med for 2019. Igaidi vil derfor arbeide videre for å redusere konsekvensene for de bedrifter som blir rammet og få fjernet bestemmelsen om bedrifter i «vanskeligheter».

NB! Vi gjør oppmerksom på at Igaidi er medlem av Open Innovation Lab of Norway

Om absurditeter, applauderinger og anomaliteter!

Trump leker nok en gang bestevenn med Nord Korea’s diktator Kim Jung-Un og sender skrytebrev til amerikanske velgere om at han har løst Korea problemet. Snakk om å selge skinnet før geværet er kjøpt inn!

Samtidig får vi høre at den gamle hedersmannen og pensjonerte biskopen Gunnar Stålsett skal i fengsel fordi han har hjulpet en asylsøker med å skaffe seg jobb. Der vil han møte NAV’ere som ikke har gjort noe galt, mens globale pengefond som stjeler vindpenger ut av Norge går fri. Som om ikke dette var nok innfører stadig flere land negative renter, hvilket innebærer at bankene i realiteten betaler for at kundene skal låne penger av dem. Anomalitetene står i kø, – og vi håper vi ikke er alene om å slite med å forklare absurditetene…

For å toppe det hele får vi nå vite at det i høst har regnet dobbelt så mye i Oslo som i Bergen. Konklusjonen er uungåelig; Verden blir stadig mer absurd.

Normal is over – og anomale  hendelser er i ferd med å bli den nye normalen.

Mens verden delvis går av hengslene, julehandelen fortsetter å stige og noen sinte finske fugler gjør seg klare til å feire 10 års jubileum nærmer vi oss advent.  De tre første dagene av årets Black Week-salg økte omsetningen i netthandelen ifølge Klarna visstnok med hele 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Angry Birds har blitt en verdensfenomen og feirer nå 10 års jubileum. Teamet i Rovio viste en hel verden at det gjelder å ikke gi seg, selv om de første versjonene mislykkes. Du visste det kanskje ikke, men de sinte fuglene som knuser griser var forsøk nr 53 på å lykkes, – og lykkes gjorde finnene. Selve bursdagen er forøvrig 11. desember, dagen før vi i InnoMag feirer våre første 7 år som Norges ledende innovasjonsmagasin. Mens vi kan skilte med noe over 20 000 lesere er Angry Birds lastet ned noe over 3 milliarder ganger. Hvem sier at griser ikke kan fly!

Vi skrev allerede i forrige uke om kjøpefestens mange sider og etterlyste økt fokus på dagen etter den svarte fredagen. Nemlig den kjøpefri lørdagen. Denne uka ser vi at mobilaktøren Talkmore går aktivt ut og anbefaler sine kunder å legge vekk mobilen. Konkret annonserte de et samarbeid med HOLD – en app som hjelper deg å legge vekk mobilen og fokusere på de viktige tingene. Vi applauderer Talkmore. Intelligent markedsføring som treffer!

Adyen, den globale betalingsplattformen som står bak mange av verdens ledende selskaper og The Next Web (TNW) har begynt letingen etter Europas beste scale-ups for syvende gang. Vi i InnoMag er glade for å at det finnes slike konkurranser der norske start- og scale-ups kan melde seg på og oppfordrer aktuelle kandidater om å søke.   Du kan lese mer både om konkurransen og ukens grûnder her.

Våre kollegaer i Dagens Næringsliv (DN) arrangerte torsdag årets Gaselle finale, – og i denne feiringen av norsk konkurransekraft og verdiskapning valgte de absurd nok å hente inn en svenske som hovedtaler. Epidemic Sound’s Edward Höglund var et hyggelig bekjentskap, men helt feil. I stedet var det en energisk Isabella Ringnes og Martin Schütt, medgründer av Askeladden & Co som berget det hele. Ikke minst var Martin god da han med en god porsjon humor og bevæpnet med gode gjennomtenkte poeng tok oss med på tankene bak selskapet. Vi er fortsatt langt mindre digitale enn mange tror. Applaus til Askeladden & co!

Årets vinner av den nasjonale Gaselle finalen, som DN for øvrig har kopiert med søkke og snøre fra sin danske konkurrent Børsen, ble selskapet Akvafuture fra Brønnøysund. De leverer lukkede lusefrie laksemerder. Vi gratulerer og applauderer de innovative merdebyggerne med sterk vekst og flotte tall. Bravo!

En norsk nestor DN kunne ha valgt å innlede med var Norges kanskje beste industridesigner, selverklært «fartsidiot» og innovasjonsentusiast Bård Eker. Sjekk ut det spennende programmet Eker Express der norske SMB virksomheter får råd og veiledning på veien til videre vekst. Programmet som starter i januar er støttet økonomisk av stiftelsen Teknologiformidling og de 6 virksomhetene som blir valgt ut får en unik sjanse til å få tilgang til Eker Designs store kunnskapsbank; Norges sannsynligvis beste industridesign-miljø. Ukas gladsak for mange SMB virksomheter – uten tvil!Vi gjetter på at det er mange der ute som gjerne vil ha en kapasitet som Bård Eker med på laget og oppfordrer våre lesere til å se nærmere på programmet. Du kan lese mer om det her.

Ukas tristeste sak er TV2’s nyhet om at norske myndigheter har sovet i timen og istedet for å skattlegge landets neststørste vindpark på en god måte sendes millionene via karibiske øyer inn i allerede rike lommer hos kundene til mastodontfondet Blackrock. Du kan lese saken her.

Nothin’ lasts forever
And we both know hearts can change
And it’s hard to hold a candle
In the cold November rain

Ukas innovasjonsblomst i det kalde novemberregnet som Guns & Roses synger om sendes til Bård Eker, Isabella Ringnes, Gunnar Stålsett og Martin Schütt samt årets Gasellevinner Akvafuture.

Happy Friday – selv om den for mange er svart 🙂

Har du drømt om å få en av verdens beste industridesignere med på laget?

Bård Eker elsker fart og design! Bildet er tatt av intographics fra Pixabay

“Det kommer mye interessant frem ved å sette sammen flere bedrifter med ulike problemstillinger rundt et bord for å drøfte ulike muligheter”

Norges kanskje beste industridesigner, selverklært «fartsidiot» og innovasjonsentusiast Bård Eker har initiert et spennende program der norske SMB virksomheter får råd og veiledning på veien til videre vekst.

Programmet Eker Express er et industriprogram med fokus på designdrevet verdiskapning rettet mot små og mellomstore, godt etablerte bedrifter. Målet er å hjelpe virksomhetene med økt produktivitet, verdiskapning og konkurransekraft.  Programmet som starter i januar er støttet økonomisk av stiftelsen Teknologiformidling og de 6 virksomhetene som blir valgt ut får en unik sjanse til å få tilgang til Eker Designs store kunnskapsbank; Norges beste industridesignmiljø.

Hva er årsaken til at dere drar i gang dette programmet, Bård?

– Vi har jobbet med små og store bedrifter i over 35 år nå, og med et høyt antall prosjekter og bedrifter hvert år har vi opplevd mange ulike situasjoner, og sett både styrker og svakheter, forteller Bård Eker oss før han tar sats og fortsetter…

–  I de senere årene har det blitt viet stort fokus på start-ups, og start-up bølgen har også truffet oss på Eker Design. Det vi ser er at alle start-ups ønsker seg mye av det de veletablerte selskapene har, og dette tar lang tid å bygge opp og koster mye ressurser. Derfor er også treffraten lav.

– Samtidig som dette skjer legger vi merke til at det er mange av de veletablerte som ikke ser sitt eget potensiale. Det ønsker vi å gjøre noe med, forklarer Bård Eker oss.

Ingrid Gjerdene, daglig leder i stiftelsen Teknologiformidling som støtter programmet økonomisk legger til;

– Aviser og politikere har i dag fokus på gründere og startups, men det er viktig å huske på at små og mellomstore bedrifter (SMB) er en av de viktigste drivkreftene for norsk verdiskapning. La oss ikke glemme at to av tre medarbeidere i Norge jobber i SMB virksomheter og to av tre omsetningskroner kommer fra denne gruppen.

Men er ikke disse virksomhetene allerede både innovative og fremgangsrike?

– Ja, det er mange flotte virksomhetsbyggere rundt omkring i Norge, men med få medarbeidere og mye å gjøre kan det ofte være vanskelig å prioritere innovasjon og nyskapning. Av og til ser vi også at enkelte har en tendens til å ri bølgen vel langt inn på stranden. Vi stilte oss selv derfor spørsmålet: Hvilke muligheter ligger foran disse bedriftene, om de fikk fri tilgang til design og utviklingskompetanse i verdensklasse i en kort og intensiv periode?

Dette er bakgrunnen for at vi i samarbeid med Bård Eker har lansert Eker Express programmet.

Målet er å senke terskelen for å bli mer innovativ – spille ball med de beste og gi de en konkret håndstrekning.

Oppfordringen er klar – meld deg på og møt det nye tiåret med Bård Eker og hans team som en del av ditt team. Du kan lese mer om programmet og melde deg på her.

NB! Om din virksomhet får plass avgjøres etter gjennomført workshop som avholdes sammen med flere andre bedrifter.

 

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...