Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

NICCI og Open Innovation Lab of Norway inngår partnerskap

-Bli med til India for å utforske fremtidens teknologier og få med deg Tech EXPOInvitasjonen kommer fra Trond Skundberg, daglig leder i Norway India Chamber of Commerce and Industry (NICCI).

India girer opp innovasjonsinnsatsen

Skundberg har jobbet fulltid med India siden 1999. Han er selv en pioner innen IT outsourcing og har de siste 10 år vært fokusert på å bygge broer mellom indiske og norske virksomheter og fremme næringssamarbeid. Nå er han på besøk hos InnoMag redaksjonen for å informere om at NICCI har inngått et partnerskap med Open Innovation Lab of Norway. 

-Deres fokus på innovasjon kombinert med vårt Norge-India engasjement og nettverk, skal gi spennende aktiviteter og muligheter for våre respektive medlemmer, forklarer Skundberg oss. 

Truls Berg som leder Open Innovation Lab of Norway (og som også er InnoMag’s ansvarlige redaktør) sier i en kommentar at samarbeidet med NICCI som nå er inngått også innebærer konkrete fordeler for de 50 medlemmene i Open Innovation Lab of Norway;

-Som nordmenn flest har fått med seg skjer det mye spennende innovasjon i dette enorme landet, men både kultur, språk og tilhørighet gjør det vanskelig å lykkes uten lokale hjelpere.  Trond og hans kollegaer i NICCI kjenner India bedre enn de fleste, og vi føler oss trygge på at vi sammen kan sørge for at våre medlemmer kan høste konkrete fordeler av samarbeidet, sier han i en kommentar.

Vi har knapt satt oss ned med kaffekoppen før Trond minner oss på at det slett ikke er Kina som er verdens nye navle. Fra og med i år er India verdens mest folkerike land, de har også den raskest voksende-befolkningen ,- og ja de er faktisk allerede verdens femte største økonomi. -India representerer enorme muligheter for norsk næringsliv. Som jo er avhengig av mer eksport, ikke sant? Smiler han Norge og India er en bra match. Vi er gode på en del ting som matcher Indias behov, som energi, havnæringer og grønn teknologi. Norge satser tungt på samarbeid, og har utformet en egen India strategi. Norge har på sin side stor mangel på IT kompetanse, og der kan India levere så det monner. En enormt solid IT industri er bygd opp de siste 25 årene. Befolkningen i India er ung, så tilgangen til dyktige konsulenter er sikret i årene fremover.

Så, hva står på programmet i Delhi 16.-19. Januar?

-Vi skal besøke Indias største Tech Expo, dra på spennende bedriftsbesøk, ha et NICCI medlemsseminar, samles til nyttige debriefer og viktige nettverksmiddager. Vi skal møte veldig mange spennende mennesker. Nye partnerskap er målet.

Kan du si litt mer om selve Tech Expo?

-Det kan nok best beskrives som et titalls samlokaliserte store utstillinger og konferanser. Først og fremst IndiaSoft, Smart Cities India Expo og Startup Hub Expo for å nevne noen. Tusenvis av spennende Tech selskaper og løsninger. Titusener av tilreisende og veldig mange internasjonale delegasjoner.Det er kjempestort. Alt på ett sted. Jobben blir å planlegge slik at vår gruppe får det beste ut av besøket. Vi har inngått samarbeid med arrangøren som virkelig legger bra til rette for oss, sier Skundberg.

Hva kan delegatene forvente?

-Å få et viktig innblikk i India, å bli kjent med landets solide Innovasjons- og teknologi økosystem. Ikke minst å knytte viktige kontakter. Selskaper, det norske apparatet i India og representanter fra Indiske myndigheter.-Enten man ser etter en IT leverandør, teknologipartner eller en vil snuse på det enorme indiske marketed gjennom et joint venture – er det mange veivalg som må gjøres. Vi kan forhåpentligvis bidra med vår kunnskap. Vi er 3 fra NICCI styret og administrasjonen som er med hele tiden. Vineet Jain, også med flere tiårs erfaring fra IT bransjen i Norge, Helge Tryti som har vært leder for Innovasjon Norge i India i 7 år og meg selv. Vår kunnskap, erfaring og nettverk gjøres tilgjengelig. -Jeg kan forresten garantere en ekstra bonus; alle India-inntrykkene man får med seg hjem varer lenge. Det er umulig å ikke bli både fascinert og inspirert. -ikke glem å nevne at hver tiende unicorn i verden kommer fra India da! Det sier en hel del om både innovasjons evne og innovasjonsøkosystemet.

Fortell litt om NICCI og hva dere konkret gjør..

-Vi er brobyggere mellom Norge og India. Nettverket består av norske og Indiske medlemmer. Bedrifter, akademia og organisasjoner. Oppgaven vår er å gi medlemmene våre tilgang til kunnskap, hverandres erfaring, koble mot forretningsmuligheter og de rette samarbeidspartnerene. Med økt fokus på Norge-India samarbeid vokser nettverket vårt bra nå, og vi øker aktivitetsnivået betydelig i 2024, avslutter Skundberg som legger til at kjente virksomheter som blant annet advokatfirmaet Schjødt, DNB, DNV, HCL, Jotun, Kongsberg Digital, Larsen & Toubro, NAMMO Raufoss, NHO, Orkla, Statkraft og Tata er medlemmer.

Du kan lese mer om NICCI og ønsker du å være med på turen til India og Tech Expo så kan du melde din interesse for å være med på turen her.

Innovasjoner handler mest om økonomi 

En kronikk av Tor W Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.


Målet for all innovasjon er å styrke gjenkjøpsraten eller «share of wallet» ved at virksomhetene fremstår som mer aktuell og relevant for kundene 

Innovasjon er ofte oppfattet som et produkt av kreativ tenkning, men i realiteten spiller økonomi en mer fremtredende rolle. Det primære målet med innovasjon er å forbedre gjenkjøpsraten eller «share of wallet» – for eksempel vår andel av totale flyreiser – ved å sikre at virksomheter oppfattes som mer relevante og attraktive for sine kunder. 

Niraj Dawar fremhever i sin bok “Tilt: Shifting Your Strategy from Products to Customers” hvordan ledere stadig oftere flytter fokus fra oppstrøms (produksjon) til nedstrøms (kundefokuserte) innovasjonsinvesteringer. Denne endringen innebærer en overgang fra oppmerksomhet på hva som kan produseres og selges, til hvordan man kan øke verdi for kunden. Dawar hevder at mange ledere fortsatt søker etter konkurransefortrinn der de tradisjonelt har vært – i produksjonsleddet. 

Markedsrettet (nedstrøms) innovasjon er opptatt av å forbedre virksomhetens tilbud for å stå sterkt i konkurranse med andre. Dette kan innebære endringer i ett eller flere aspekter av markedsføringsmiksen – Produkt, Plass, Promotering, Pris, Personale, Fysiske fasiliteter, og Prosessledelse. Et eksempel er Statoils omprofilering til Circle K, hvor endringen primært var gjennom Promotering – merkenavn, logo, fargevalg og uniformer, mens de andre ‘P’ene forble uendret. Dette fanges opp i Norsk innovasjonsindeks som kommersielle innovasjoner. 

Med overgangen til elbiler og endrede forbruksvaner, tilpasset Circle K sin forretningsmodell ved å ta hensyn til en større andel hjemmelading. Dette eksemplet viser hvordan digitale innovasjoner, fremhevet av plattformselskaper som Airbnb og Uber, har vist lønnsomheten av digital verdiskaping. Nye teknologier har gjort det mulig for selskaper som Oda og Mathem å fusjonere og konkurrere effektivt i matvareleveranse ved hjelp av AI/ML og GenAI. Disse endringene er også eksempler på digitale innovasjoner, som spores i Norsk innovasjonsindeks. 

Professor Rita Gunter McGrath, Columbia B-school, NY, fremhever at alle bransjer står overfor mulig disrupsjon, og identifiserer flere indikatorer for sårbarhet for disrupsjon, inkludert stabile forretningsmodeller, langsiktig driftsfokus, høye inngangsterskler, mangel på entreprenørskapsbakgrunn i ledelsen, børsnotering, og en ledelseskultur som unngår problemer. Svarer du ja på ett eller flere av disse, er din virksomhet utsatt, ifølge McGrath. 

Et annet voksende område er sosiale innovasjoner, som måler hvordan kunder oppfatter en bedrifts innovasjonsinnsats i forhold til samfunns- og miljønytte. En høy score på denne indeksen indikerer at kundene ser bedriften som en bidragsyter til positive samfunns- og miljøendringer. 

Samlet sett, uavhengig av om det dreier seg om markeds-, digitale-, eller sosiale innovasjoner, er målet å sikre kundelojalitet og øke “share of wallet” ved å gjøre virksomheten mer attraktiv enn konkurrentene. Dette er en kritisk faktor som ofte overses i innovasjonsdebatten, som vanligvis er opptatt av kreativitet. En studie av Lehman og Gupta (2005) og gjengitt i boken «Managing Customers as Investments», demonstrerte at en 1% forbedring i gjenkjøpsraten hadde en 4,9% positiv effekt på firmaets verdi, noe som understreker betydningen av å opprettholde kundelojalitet gjennom innovasjon.  

Siden da har betydningen av innovasjoner vokst frem. I en kommende, studie basert på data fra Amerikansk Customer Satisfaction Index og The American Innovation Index, over flere år, fant man at både kundetilfredshet og innovasjonsevne påvirker virksomhetenes aksjekursutvikling. Men ved tilstrekkelig kundetilfredshet – en score mellom 70 og 80 – er innovasjoner den sterkere pådriveren av unormal aksjekursutvikling. 

 

NorBAN – Norske engleinvestorer samlet!

De to engleforeningene i Norge har nå slått seg sammen og heter nå NorBAN.

Det er NorBAN og Business Angels Norway som har tatt grep for å samle og styrke det norske englemiljøet, og de to foreningene som nå har gått sammen har en klar ambisjon om å være med å forme fremtidens rammevilkår for engleinvesteringer i Norge.

– Ja, det stemmer, målet er å skape et enhetlig og samlet nasjonalt nettverk for forretningsengler for å skape et enda sterkere og mer vitalt englemiljø i Norge, sier den nye styrelederen Svein -Magnus Sørensen i en kommentar til InnoMag.

– Vi ser frem til å dele vårt engasjement for vekst og utvikling i det norske oppstartsmiljøet og ikke minst til gi ny verdi til både medlemmene og hele det norske økosystemet for tidlig-fase oppstartsbedrifter, fortsetter han og peker på at NorBAN har alltid hatt som mål å styrke miljøet for engleinvesteringer i Norge ved å tilrettelegge for bedre rammevilkår og nettverksmuligheter for norske forretningsengler.

-Denne sammenslåingen vil gi oss muligheten til å samle våre medlemmer, arrangementer og aktiviteter for å tilby et felles nasjonalt nettverk som vil være den fremste ressursen for forretningsengler i Norge. Samtidig er NorBAN også en del av det europeiske EBAN nettverket som samler over 20 000 tidlig fase investorer.

Det nye styret i NorBAN er overbevist om at denne fusjonen vil styrke organisasjonen ved å kombinere ressursene, erfaringene og ekspertisen som begge organisasjonene bringer til bordet. Dette vil gi våre medlemmer enda bedre tjenester og muligheter, og øke verdien av medlemskap hos oss. Det vil også gi en økt støtte til våre medlemmers engasjement som engleinvestorer i tidlige oppstartsbedrifter.

Vi ser frem til å ønske våre tidligere medlemmer velkommen som fortsatt medlem i NorBAN og oppfordrer alle med interesse for engleinvesteringer i Norge til å bli aktive deltakere for å forme en dynamisk og verdifull organisasjon for alle engleinvestorer i Norge.

For mer informasjon, se www.norban.no

Om NorBAN – Norwegian Business Angel Network:

Norwegian Business Angel Network (NorBAN) er den nasjonalt ledende organisasjonen som for forretningsengler i Norge, dedikert til å styrke økosystemet for engleinvesteringer og støtte tidlige oppstartsbedrifter. NorBAN tilbyr nettverksmuligheter, kompetanse og ressurser for investorer og gründere og arbeider for å koble investorer med lovende oppstartsselskaper og gir støtte og ressurser for å styrke veksten og suksessen til tidlige oppstartsbedrifter.

NB! Vi i InnoMag gjør oppmerksom på at Truls Berg, ansvarlig redaktør i InnoMag sitter i styret i NorBAN og har bidratt til denne fusjonen.

 

Om spark, skaperkraft og sarkasme!

Denne uken har bydd på en rekke begivenheter, – og julelys tennes nå både her og der. Etter forrige ukes Black Friday fikk vi denne uken langt mer sjarmerende Giving Tuesday, hvor det handler om å gi og tenke på andre. Vi er ikke i tvil om hvilken av disse to dagene vi liker best.

I og med at november i dag avløses av desember er også USA’s Nasjonale entreprenørskapsmåned ved veis ende. Mens vi nordmenn uten blygsel kopier både Haloween og Black Friday fra våre amerikanske venner, er vi ikke på langt nær så flinke til å kopiere verken Thanksgiving, Giving Tuesday eller måneden der entreprenørskap og skaperkraft feires her til lands…

Her hjemme kom denne uken nyheten om at TikTok nå inntar Green Mountain sitt nybygde datasenter på Heggvin, mellom Hamar og Løten. Du kan lese mer om saken her. Så, mens stortingspolitikere og andre må slette den populære kinesiske appen velger ByteDance en israelskeid aktør på norsk jord som base for sine europeiske brukere. Det er nemlig det Israelske eiendomsselskapet Azrieli Group som for vel 10 milliarder kjøpte opp Green Mountain i fjor som eier selskapet, dette er forøvrig godt kamuflert.

Det minner oss om sersjanten som tordnet mot den unge soldaten: «Jeg så deg ikke på kamuflasjetreningen i morges.»

Hvorpå soldaten svarte «Tusen takk, sersjant»

Samtidig anbefaler Miljødirektoratet at Norge bør redusere utslipp av klimagasser med MINST 80 prosent innen 2035. DET vil kreve endring på mange plan. Det betyr også at norske virksomheter må prioritere bærekraft i langt større grad enn tidligere, – og både sirkulærøkonomitenkning og innovasjonskapasitet må forankres i både styrerom og ledergrupper. De flinkeste er godt i gang, men de fleste har ikke innsett hva som er i ferd med å skje. Med EUs CSRD bærekraftsdirektiv, som dikterer nye rapporteringsregler for ESG-initiativer (Initiativ vedrørende miljø, sosiale og forretningsmessige forhold) som trer i kraft allerede 1. januar 2024, vil norske virksomheter måtte tilpasse seg allerede nå for å unngå bøter og skade på omdømmet.

Samtidig blir det stadig mer åpenbart at statens forsøk på å være pengesekk og heiagjengleder for enkelte virksomheter er svært uheldig. Denne uken tok NRK’s Fredrik Solvang tak i Freyr miseren som vi har skrevet om flere ganger, men det ble ikke nevnt at både Hydro, kinesiskeide Elkem og Norske Skog får milliarder i statsstøtte, samtidig som de deler ut utbytte til sine eiere. Kort oppsummert støtter USA opp om sine entreprenører og innovatører, mens norske politikere kaller dem profitører og jager dem ut av landet, samtidig som de aller største og ofte utenlandskeide selskapene overøses med subsidier.

Galskap satt i system spør du oss!

I Sverige lanserte Klarna i forbindelse med Giving Tuesday en kampanje som gir deg som kunde muligheten til å bestemme hvordan deres 1 million dollargavefond skal fordeles. Du kan stemme her. Vi har sagt det før, Klarna imponerer med innovative grep og er et eksempel til etterfølgelse for mange.

I Finland sparkes nok en gang SLUSH festivalen i gang, og i Helsinki har finnene klart å skape en unik festival viet nettopp startups, scaleups og gründere, samt investorer av alle slag. Med over 20 000 deltagere er det bare å ta av seg hatten for våre finske venner.

I Dubai ble FNs 28. årlige klimakonferanse sparket i gang i går, og det med et historisk vedtak om å bistå økonomisk de landene som rammes hardest av klimakrisen. COP28 som den kalles varer helt frem til 12. desember 2023 og arrangeres denne gang i Expo City, Dubai. Konferansen har blitt holdt årlig siden FN’s første klimaavtale i 1992. I følge FN’s generalsekretær António Guterres åpningstale i går har denne utgaven som mål å sørge for fullstendig utfasing av fossile energikilder, og sier rett ut at det vil bli full katastrofe for menneskeheten dersom det ikke blir gjort noe.

Det kaller vi klar tale!

I USA er jo alt litt større og denne uken tente presidentfruen Jill Biden denne uken julelysene i Det hvite hus, noe som i seg selv er litt av en jobb siden huset og hagen utenfor rommer intet mindre enn 98 juletrær, nesten 34 000 pyntegjenstander, 72 kranser og rundt 142 000 julelys.

Også de store mastodontene er i ferd med å komme i julestemning; For Starbucks innebærer det at du nå kan få kaffen i røde kopper, Amazon leier inn 250 000 ekstra arbeidere til å håndtere alle ekstrabestillingene de vet kommer og Coca-Cola peprer oss med sine lastbilkampanjer kun avbrutt av Pepsi sin lille smarte sarkastiske reklame der Coca-Cola sjåføren er filmet mens han på en bensinstasjon i skjul nyter en Pepsi.

Smarte markedsforførere går aldri tom for ideer…

Denne uken døde 99 årige Charles Munger, kanskje ikke like kjent som sin blodsbror Warren Buffett, men definitivt like slagkraftig og like dyktig. De to har ledet det amerikanske konglomeratet Berkshire Hathaway i en årrekke og sammen bygget seg opp til å bli blant klodens aller rikeste. Smartere investorer skal man visstnok lete lenge etter. Her er vårt favorittutsagn fra Charlie som nok også ville sagt noen sannhetens ord til Freyr ledelsens måte å bruke opp statlige penger;

“Without the method of learning, you’re like a one-legged man in an ass-kicking contest. It’s just not going to work very well.”

Elon Musk er så absolutt både levende og i vinden også denne uken , i går ba han annonsører ryke og reise etter nok en gang å ha kvitret på sarkastisk vis via gamle Twitter, X. Med over 20 meldinger hver dag må det jo bli mye rart… Samtidig har hans Tesla denne uken anlagt intet mindre enn to søksmål mot den svenske regjeringen med påstand om “ulovlig diskriminerende angrep” etter at streikende svenske arbeidere blokkerte leveringen av skilt for nye kjøretøyer produsert av selskapet, ifølge Associated Press.

Charlie Munger og hans kompanjong sa for noen år siden;  Never bet against America, – og vi legger til; Never bet against Elon Musk. Mannen er kanskje klodens mest uredde og vellykkede entreprenør, men er selvsagt langt unna å være ukomplisert.

Så minner vi på vei inn i den første adventhelgen om følgende engelske visdomsord;

Yesterday is history, tomorrow is the future, today is a gift, that’s why they call it Present og oppfordrer norske julelystennere om å sende en vennlig tanke til fru Biden når de nå tenner sine julelys. Det er alltid noen som har flere.

Ukens innovasjonsblomst går til NorBAN som denne uken har annonsert at norske forretningsengler har gått sammen for å hjelpe norske entreprenører med å skaffe til veie mer kapital fra norske tidligfase investorer. I et land der regjeringen åpenbart deler ut pengene til de som har mest fra før og til og med kaller det sosialdemokratisk politikk trengs de som aldri før.

Happy Friday og riktig god adventshelg!

Ukjent norsk ladeaktør vokser raskt!

Kun to år etter oppstarten har det norske teknologi- og infrastrukturselskapet Wattif EV denne uken befestet sin posisjon som en ledende ladepunktoperatør i Norden. Denne uken gjennomførte de et viktig teknologikjøp fra Zaptec ASA.

 I januar i år sikret Wattif en investering på 50 millioner euro fra Marguerite, en av Europas mest aktive investeringsfondsforvaltere innen bærekraftige infrastrukturprosjekter. Det nylige oppkjøpet av Charge365 fra Zaptec ASA, posisjonerer Wattif som en viktig aktør i det europeiske ladelandskapet for elbiler. Selskapet driver for tiden 26 000 ladepunkter i seks land i Europa. Wattif har hovedkontor i Bergen og opererer i Norge, Sverige, Tyskland, Østerrike, Irland og Storbritannia.

Selskapet har allerede rundt 70 ansatte og er i rask vekst.

Robert Svendsen, administrerende direktør i Wattif EV, sier i en kommentar: “Vårt mål fra dag én har vært å bli en av Europas ledende leverandører av destinasjonslading. Nå er vi i en ledende posisjon i Norden, og en av de største CPO-drifterne i europeiske boligkooperativer. Vi rangerer allerede på åttende plass totalt i Europa, basert på antall ladepunkter. Dette er et betydelig skritt i riktig retning og en avgjørende milepæl for Wattif.”

Lansering over hele Europa i 2024

Charge365 er en omfattende løsning for drift og tilrettelegging av automatiske betalinger for elbillading. Operativsystemet, med over 2000 aktive ladeanlegg og er det mest brukte systemet i Norge, vil bli introdusert sammen med Zaptec Pro-laderen til borettslag i ulike europeiske land i 2024. Målbrukergruppene inkluderer borettslag, bedrifter, private brukere og offentlig tilgjengelige ladestasjoner.

“Charge365-systemet, kombinert med Zaptec Pro-laderen, er etter vår vurdering den beste kombinasjonen for borettslag som er tilgjengelig på markedet i dag. Det er enkelt å installere og brukervennlig, og passer perfekt med Wattifs fokus på en ukomplisert og sømløs kundereise, sier Svendsen fremhevet,

Oppkjøpet av Charge365 markerer Wattifs tredje strategiske grep i 2023. I første kvartal kjøpte selskapet BilLader AS, og i oktober overtok Wattif EV Sweden AB driften fra EFUEL, som hadde installert tusenvis av ladere på svensk.

“Vi er overbevist om at fremtiden for elbillading ligger i lading når den parkeres, noe som eliminerer behovet for å parkere for lading. Med økende batterikapasitet og rekkevidde er destinasjonslading fremtiden. Derfor vil vi utvide ladeinfrastrukturen der bilene parkeres for å spare penger. Elbilsjåfører fra ladekøer og dempe rekkeviddeangst,» kommenterte Svendsen.

Det vil komme flere oppkjøp og økt organisk vekst

“Vi er langt fra ferdige. Veikartet vårt innebærer å distribuere så mange Wattif-ladere som mulig og anskaffe de riktige selskapene. Vårt klare mål er å bli en av de største destinasjonsladepunktoperatørene i Europa og skape den beste ladeopplevelsen for alle. Vi vil ikke være fornøyd før vi oppnår dette.” uttaler Svendsen til Innomag.

 Konsernsjef Kurt Østrem i Zaptec ASA ser frem til et fruktbart samarbeid med Wattif fremover og sier;

 «Vi er glade for å få inn en ny verdiøkende partner, som vil bidra til en betydelig økning i salget fremover. Vi ser frem til å samarbeide med Wattif om fremtidige prosjekter for å styrke bærekraftig transport over hele Europa sammen.»

 Det unge bergensselskapet har spenstige ambisjoner og en smart forretningsmodell vi i InnoMag har sansen for.

Wattif EVs forretningsmodell innebærer i praksis å danne partnerskap med parkeringsplasseiere, der Wattif dekker hele eller deler av investeringskostnaden og deler fortjeneste med eiere. Parkeringsplasseiere slipper dermed å bygge ut ladeinfrastruktur selv, dette gir fleksible forretningsmodeller og øker attraktiviteten til parkeringsplassene og skaper et ekstra inntektspotensial, for eksempel i kjøpesentre.

La oss også ta med at selskapets styreleder er ingen ringere enn Bård Mikkelsen, Statskrafts tidligere konsernsjef. Mye tyder på at vi vil høre mer fra dette unge Bergensselskapet.

Nå kommer betong uten nettoutslipp…

Etter flere år med utvikling og bygging nærmer karbonfangstprosjektet Brevik CCS seg ferdigstillelse. Når anlegget er i drift vil fabrikken i Brevik tilby unike sementprodukter som muliggjør betong med netto null CO2-utslipp.

Sementfabrikken i Brevik

I dag står sementindustrien for mellom 5–7 % av verdens CO2-utslipp. Karbonutslippet i sementproduksjonen har vært den største utfordringen med å bruke betong som byggemateriale. Resultatet av pionerprosjektet i Brevik er ment å bli sement som muliggjør netto null CO2-utslipp i betongen.

Målet er å vise verden at sementindustrien og lignende prosesstunge industrier kan avkarbonisere sin produksjon og levere lavutslippsprodukter i stor skala.

Giv Brantenberg, General Manager i Heidelberg Materials Northern Europe mener at sementindustrien beviser at de mener alvor med sine miljøambisjoner.

– Det som startet som en visjonær ide blir nå realisert i Brevik: Verdens første karbonfangstanlegg i sementindustrien vil muliggjøre betong med null nettoutslipp i 2025. Dette imøtekommer vår industri sin største utfordring; klimagassutslippene.

Med det nye produktet «evoZero» har dermed offentlige og private aktører nå mulighet til å realisere betongkonstruksjoner med null nettoutslipp.

Langskip-prosjektet viktig

Brantenberg trekker frem det gode samarbeidet mellom industrien og myndighetene i Norge som det største suksesskriteriet.

– Dette er utvilsomt et omfattende og innovativt prosjekt og hadde ikke vært mulig uten godt samspill mellom ulike aktører i verdikjeden, og vi ønsker spesielt å trekke frem det langsiktige samarbeidet med myndighetene. Brevik CCS vil stå igjen i historien som det første, men ikke på langt nær det siste karbonfangstprosjektet for oss og vår industri.

Heidelberg Materials har flere CCS-prosjekter under utvikling i Europa og Nord-Amerika der erfaringene fra Brevik har hatt stor betydning i utviklingen av disse.

Store forventninger til de nye produktene

Når fabrikken har installert karbonfangstanlegget, vil fabrikken alene redusere Norges totale CO2-utslipp med om lag 1%. Dette viser hvor stor påvirkning karbonfangst vil ha, og derfor ønsker Heidelberg Materials allerede nå å informere kunder om produktene som vil komme som resultat av prosjektet. Ifølge den nåværende tidsplanen forventes det at evoZero kan leveres i løpet av 2025.

John Sunde, administrerende direktør i Heidelberg Materials Sement Norge er entusiastisk på veiene av selskapet.

– Prosjektet vil få store positiv påvirkning på bransjen. Dette er et paradigmeskifte for industrien og vi ser frem imot å jobbe med de mest framtidsrettede aktørene i byggemarkedet for å skape de beste og mest bærekraftige byggene fremover.

Global aktør med skit på vingan

Heidelberg Materials (tidligere HeidelbergCement) er et tysk sement- og byggemateriale selskap. Det er verdens fjerde største ferdigbetong og sementprodusent og verdens største produsent av tilslag (pukk og grus). I 2021 produserte selskapet 126 millioner tonn sement, 306 millioner tonn tilslag og 47 millioner kubikkmeter ferdigbetong.

Selskapet sysselsetter 51 000 mennesker på 3000 avdelinger i over 50 land, med årlig omsetning på EUR 18 milliarder og er i følge egen hjemmeside notert på Frankfurt-børsen med ticker HEI. Den tyske Merckle-familien er hovedeier i selskapet som har vært i hardt vær fordi selskapet også har bidratt til å bygge ulovlige jødiske bosetninger på palestinskstyrte Vestbredden.

I 1999 overtok selskapet det norsk-svenske selskapet Scancem AB. I den norske virksomheten til Heidelberg Materials inngår selskapene Contiga (betong- og stålelementer), NorBetong (ferdigbetong), Norcem (sement), NorStone (tilslag) og Renor (alternativt brensel).

 

Black Week ga pakkerekord for Posten!

Årets Black Friday utløste rekordhøyt aktivitetsnivå hos Posten Bring, som kan rapportere om et pakkevolum som ble rundt 12 prosent høyere enn fjoråret. I løpet av forrige uke sendte Posten Bring ut rundt 2,5 millioner pakker til nordmenn over hele landet.

– Mye tyder på at mange av oss startet julehandelen tidlig i år. Posten Bring har aldri tidligere håndtert så store pakkevolum under Black Friday. Nå er det derfor ekstraordinære store volum av pakker på vei ut til landets Post i Butikker. Det er til stor hjelp at pakker hentes så fort man får hentemelding, sier Thomas Støkken, konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Bring.

Terminalarbeidere, postbud og ansatte på hentesteder har hatt sin fulle hyre med å få levert ut alle pakker som har kommet inn.

– Vi har stilt godt forberedt til årets høysesong og hentet inn rundt 750 ekstra medarbeidere for å kunne ta unna de store pakkevolumene og sikre høy leveringskvalitet. Det er grunn til å tro at de største pakkevolumene ligger foran oss de kommende dagene. Mange av de bestillingene som har blitt gjort de siste dagene kommer inn på terminalene denne uken – og trøkket frem mot jul vet vi alltid er høyt, avslutter Støkken.

Forrige uke ble det satt rekord i antall pakker som ble utlevert i Pakkebokser, en selvbetjent løsning hvor kundene kan hente pakker hele døgnet.

Om saltomortaler, Sindregate og Spice-sladder!

Sam Altman, Geri Halliwell - Ginger Spice, & Las Vegas formel 1 (Foto: TechCrunch/ Getty Images, Scarlet Sappho/Flickr, Formula 1/YouTube)

Denne uken har mye handlet om ledere som har smakt på usikkerhet, motstand og uvisshet. Her hjemme har NRK sjef Vibeke Furst fått kjørt seg etter en merkelig oppvisning i slett ledelse. Vi har ikke sett Bamsegutt programmet, men hører at det beskrives som sosialporno på et nivå statskanalen absolutt burde holdt seg for god til å sende ut til norske seere.

Erna Solberg har også gått gjennom tøffe måneder med Sindregate før hun denne uken på Høyres møte på Gardermoen lyttet til sine egne og tok beslutningen om å bli sittende som Høyre’s leder og statsministerkandidat i 2025. Ingen tvil om at Erna er tøff, og selv om Sindregate har medført riper i lakken har vi respekt for en leder som muligens kommer sterkere og rausere ut av det hele. Internasjonalt er det Sam Altman, OpenAI sjefen som har stukket av med spaltemetrene etter en sirkusaktig saltomortale av olympisk karakter.

Etter først å ha blitt sparket av sitt eget styre har ukens elleville OpenAI-saga endt opp med at Sam Altman nå kommer tilbake som CEO og får et nytt styre å forholde seg til. Dette styret skal ledes av Bret Taylor. Han har du kanksje ikke hørt om, men dette er en av IT bransjens beste ledere med en CV som kan pusten fra de fleste. Han har blant annet vært CTO i Facebook, leder i Google, co-CEO i Salesforce og styreleder i Twitter, og han er fortsatt ikke mer enn 43 år!

Det styret gjorde var så lite gjennomtenkt at både styreleder og over 95% av selskapets 770 medarbeidere undertegnet på et opprop om at de ville ha sjefen tilbake. I motsatt tilfelle ville de si opp. Vi har vel ikke sett verre krig mellom styre og toppsjef siden Innovasjon Norges daværende sjef Anita Krohn Traaseth åpent utfordret styreleder Per Otto Dyp tilbake i 2018. Vi mistenker at denne ukens hendelser vil bli skrevet inn i AI-historien for alltid – og se ikke bort fra at du kan se det hele på Netflix om et år.

Bak kaoset ligger det en konflikt om selskapets AI teknologi og retningen fremover hevder det anerkjente teknologinettstedet The Information. Et brev fra forskerne hos OpenAI ble sendt til styret der de advarte om superintelligente algoritmer som kan true menneskeheten. Det er selskapets Q Star-prosjekt som visstnok har lykkes med å utvikle kunstig superintelligens. Sam Altman ga oss alle et hint på en konferanse i San Francisco dagen før han ble sparket da han sa;

“Jeg tror dette vil være den mest transformerende og fordelaktige teknologien som menneskeheten så langt har skapt!”

Det er utmerket å være teknologioptimist, men det er nettopp denne utviklingen Elon Musk og 33709 andre ledere har advart mot. Selv om vi kan le av historiene om at robotenes favorittmusikk selvsagt er Heavy Metal og da spesielt bandet Metallica, er utviklingen med maskiner langt smartere enn oss mennesker ikke noe å le av. Konsekvensene kan bli svært alvorlige, – du kan lese brevet de signerte her.

Og du, har du fortsatt ikke sett Steven Spielbergs “Eagle Eye” fra 2008 løselig basert på en av Isac Asimov‘s Science Fiction historier fra 1958 er tiden inne nå. Også “Ex Machina” fra 2014 anbefales for deg som vil forstå de potensielle konsekvensene av AI utviklingen…

De færreste fikk Sam Altmans kommentar med seg, delvis fordi presidentene Joe Biden og Xi Jinping stakk av med overskriftene, og delvis fordi store deler av USA stod på hodet fordi Las Vegas for første gang på 40 år skulle arrangere Formel 1 løp. På amerikansk maner ble det en salig blanding av showbiz, sirkus og sportslige slag. Mens klodens beste sjåfører suste forbi byens mest ikoniske landemerker langs den 3,8 mil lange og berømte The Strip i over 350 km i timen handlet det for Liberty Media som allerede i 2016 kjøpte rettighetene til Formel 1 sirkuset om å tjene inn investeringer på vel 5 milliarder kroner. Det er nok derfor Christian Horner, teamsjef for Red Bull Racing teamet med Max Verstappen som stjerne uttalte;

“Vegas Grand Prix kommer til å bli den største sportsbegivenheten på planeten i år”

For de som er mer opptatt av musikk og sosiale gullkorn enn av Formel 1, deler vi informasjonen om at teamleder Horner deler skjebne med selveste David Beckham. De er nemlig begge gift med hver sin Spice Girl. Horner giftet seg med Geri Halliwell i 2015, eller Ginger Spice for de innvidde. For “umaken” fikk hun for øvrig en Aston Martin til over 4 millioner i morgengave. Nå ender vel neppe Spice Girls med noen Nobel pris for sine sanger slik Bob Dylan fikk. Likevel, sangen “Move Over”, er tekstmessig noe undervurdert. Jentene ga allerede for 16 år siden en klar beskjed til sine jevnalderende Generation-X ‘ere eller Generation Next som de kommersielle jentene i samarbeid med Pepsi kalte seg om å bygge endringskraft og å stå sammen;

“This is celebration, motivation, generation next
We’re sowing the seed, every color every creed.Teach never preach, listen up, and take heed”

Ukens innovasjonsblomst går til Inga Strümke som denne uken fikk formidlingsprisen for sin bok om maskiner som tenker. Du kan lese mer om tildelingen og se hennes takketale her. Vi vet at hun nok som forsker vet godt at maskiner ikke tenker, men advarsler om maskiner med algoritmer som vanskelig lar seg styre er på sin plass. Takk også til Norges flittige og dyktige innovasjonsprofessor Tor Wallin Andreassen som også denne uken deler sine tanker med våre lesere. Du kan lese hans innsiktsfulle og dagsaktuelle kronikk her. Vi vet at hans kloke betraktninger verdsettes av mange!

Happy Friday, – selv om den er svart:-), – og riktig god helg!

Eidsiva og Betong Øst med fjernvarme-Innovasjon

Foto: Freepik.com

Eidsiva Bioenergi og Betong Øst går sammen for å utvikle teknisk løsning som erstatter bruk av fossil gass og olje til fordel for fornybar fjernvarme.

Bygg- og anleggsbransjen er ansvarlig for store klimagassutslipp, hvor utslippet fra betong er vesentlig. Innen 2030 skal Betong Øst redusere klimagassutslippet med 42 prosent, og er Nordens første ferdigbetongleverandør som forplikter seg til rammeverket Science Based Target Initiativ (SBTi).

– Forpliktelsen til SBTi er et bevis på vårt engasjement og i tråd med vår miljøstrategi, sier Silje Gystad Ytterdal, FOU- og miljøleder i Betong Øst i en kommentar.

Betong Øst produserer ferdigbetong på Rudshøgda i Ringsaker kommune hvor energikilden er lokalt produsert bioenergi fra Eidsiva sitt anlegg. Nå tar partene samarbeidet videre og teknologien vil bli ytterligere videreutviklet på Betong Østs doble produksjonslinje på Hamar. Ingen andre ferdigbetongfabrikker i Norge bruker fjernvarme i sin produksjon og dette vil bli banebrytende for bransjen.

– Produksjon av ferdigbetong er energikrevende, og tilkoblingen til en energikilde med betydelig lavere klimagassutslipp sammenlignet med dagens tradisjonelle løsning er stort steg for bransjen. Dette er med på å stadfeste betongens posisjon som et bærekraftig og lokalt byggemateriale, sier Øystein Nymoen, Regionssjef i Betong Øst.

Klimavennlig løsning

Industri som tradisjonelt bruker gass, olje eller strøm i sin produksjon, kan konvertere til fjernvarme med forholdsvis enkle ombygginger.

– Vi har flere gode eksempler på bygg som har blitt bygget om fra elektrisk oppvarming til fjernvarme, og fjernvarme kan brukes til mye mer enn oppvarming, blant annet i industrielle prosesser som dette, sier Terje Ruud Karlsen, leder for kundeutvikling i Eidsiva.

Eidsiva Bioenergi har allerede en fornybarandel på over 95 prosent, og blir av Betong Øst sett på som en viktig samarbeidspartner for å nå sine klimamål. Selskapene ser på dette samarbeidet som en unik mulighet til å gjøre en forskjell.

– Vi har en klar filosofi om å være en sterk bidragsyter til både eiendomsbesittere og bedrifter som ønsker fokus på energieffektivitet og bruk av mer fornybar energi, sier Marit Storvik, direktør i Eidsiva Bioenergi.

– Vi gleder oss over å kunne bidra til utvikling av klimavennlig teknologi i samarbeid med Betong Øst, avslutter Storvik.

 

Inga Strümke – årets forskingsformidler

Foto: Norges forskningsråd/YouTube

Inga Strümke ved NTNU er tildelt Forskingsrådets formidlingspris 2023 for formidling om kunstig intelligens. Strümke får prisen for stort engasjement og utmerket formidling, kombinert med høy faglig kunnskap.

Juryen vektlegger at Strümke får prisen fordi hun i formidlingen er opptatt av både den faglige utviklingen og hvordan kunstig intelligens har innverkning på samfunnet. Hun deltar med stort engasjement i samfunnsdebatten om et komplisert forskingsfelt som har konsekvenser for hele samfunnet.

– Gratulerer så mye til Inga Strümke med formidlingsprisen! Vi trenger uredde forskere innen alle fag. Strümke har virkelig imponert med å opplyse og synliggjøre samfunnsdebatten på et så viktig felt som kunstig intelligens, sier forskings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch.

Inga Strümke har doktorgrad i partikkelfysikk og er førsteamanuensis ved institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU, der hun forsker på kunstig intelligens. Strümke har på kort tid blitt den mest synlige forskeren og formidleren innenfor kunstig intelligens i Norge. Hun har en omfattende formidlingsaktivitet bak seg, inkludert bestseger-boken Maskiner som tenker

Du kan se  takketalen til Inga Strümke her.

Desemberkonferansen på Bristol 6.12

Den 6. desember arrangerer SMB Norge sin desemberkonferanse på ærverdige hotel Bristol, og i følge SMB Norge leder Jørund Rytman satser de i år på foredrag som gir påfyll av viktige kompetanse knyttet til gründer- og styrekompetanse, i tillegg til gode råd for å selge inn sin forretningside (såkalt «pitching»).

«Mange selskaper vil i 2024 ha god nytte av den ressursen dyktige og kompetente styremedlemmer utgjør, og vi har gode foredragsholdere knyttet til dette temaet. På dette området er det mye å hente, og vi ser mange dyktige ressurspersoner som gjerne bistår, – og i år vil vi også i del 2 trekke på flotte talere som Lars Espen Aukrust fra Aukruststiftelsen, professor i innovasjon fra NHH Tor Wallin Andreassen og Truls Berg, leder av Open Innovation Lab of Norway, sier Jørund Rytman i en kommentar.

-Vi tror 2024 vil bli et krevende år for mange av landets små og mellomstore bedrifter og gode tips for å skape økt verdi og redusere kostnadene er noe våre medlemmer ønsker.

– Spesielt nå etter at regjeringen og Stortinget ønsker flere kvinner inn i norske selskapers styrerom og innfører lovregulert kvotering så betyr det er mange kvinner som er på vei inn i styreverv trenger kurs og seminarer som dette.

I del 2 setter vi i samarbeid med Open Innovation Lab of Norway fokus på den altfor ofte glemte superkraften kreativitet, og med noen av landets ledende fyrtårn på området ser vi frem til en forrykende ettermiddag før vi sammen inntar litt julemat, avslutter Rytman fornøyd.

Du kan lese mer om konferansen og melde deg på her.

OpenAI-uroen har fornyet bekymringen for AGI

Foto: Freepik.com

En kronikk av Tor W Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norways faglige råd

Kjernen i konflikten mellom Sam Altman og styret i OpenAI, var de enorme utfordringene og etiske overveielsene forbundet med utvikling av Kunstig Generell Intelligens (AGI). For å kunne delta i diskusjonene, er det avgjørende å forstå kompleksiteten og implikasjonene av AGI. Det er mitt ærend.

AGI er som en maskin som kan utføre enhver oppgave et menneske kan, inkludert utvikling og forbedring av seg selv. Dette lover ved første øyekast godt med hensyn til fremskritt. Imidlertid bringer AGI-utviklingen med seg konseptet FOOM (Fast Ontological Overhaul via Machine learning). FOOM-prosessen går over to trinn med følgende instruksjoner: a) forbedre din intelligens og b) finn bedre måter å forbedre din intelligens på. På denne måten kan AI raskt utvikle seg til et nivå som overgår menneskelig intelligens – noe som kan fører til uforutsigbare endringer. Her er to eksempler av FOOM.

GOOGLE sin Alpha Zero overgikk all menneskelig kunnskap om spillet GO etter en dag med selvlæring – på egenhånd. For ett år siden løste GOOGLE sin DeepMind et 50 år gammelt matematisk problem ved å kalkulere matrise på en helt ny måte – på egenhånd.

Muligheten for at AGI kan overgå menneskelig intellekt på kort tid, vekker bekymringer. Teknologiens iboende drivkraft til å optimalisere sine mål, uansett konsekvenser, utgjør en risiko for menneskeheten hvis disse målene er i konflikt med menneskelig sikkerhet og verdier. Dette fremhever problemet med justering (alignment) som betyr å sikre at AGIs mål er i tråd med menneskelige interesser.

Å kontrollere en så kraftig teknologi som AGI er en utfordring. Historien og eksperimenter viser at når AGI når et visst intelligensnivå, blir det nesten umulig å kontrollere den. AGI kan manipulere mennesker, bruke internett til å spre seg, eller til og med true menneskelig eksistens hvis den anser oss som en hindring. Noen husker kanskje HAL 9000, en fiktiv kunstig intelligens karakter fra romodyssé-serien av Arthur C. Clarke og Stanley Kubrick. HAL 9000 er skurken i filmen «2001: En romodyssé» fra 1968, som kontrollerer systemene til romskipet Discovery One og prøver å ta kontroll ved å drepe mannskapet.

I løpet av de to neste tiårene vil vi nærme oss den antatte utviklingen av AGI. Dette øker behovet for å adressere disse problemene. OpenAI, som er ledende på dette feltet, er dedikert til å utvikle AGI på en trygg måte, med mål om å tilpasse den til menneskelige verdier. Imidlertid er justeringsproblemet uløst, og innsatsen er høy – den første AGI må justeres korrekt, ettersom vi kanskje ikke får en ny sjanse.

OpenAI opplevde internt og eksternt kaos da de prøvde å balansere inntjening til selskapet for å finansiere videre utvikling og menneskenes behov for sikkerhet i lys av teknologien. Med Microsoft på eiersiden med 49 prosent er det ikke lett å stå imot Microsoft sin jakt på økte markedsandeler med ChatGPT bygget inn i Bing og Copilot. Mange mener derfor at kapitalismen har seiret over idealismen i OpenAI. Hvor vanskelig dette er å stå imot presset kommer frem når vi vet at «OpenAI non-profit» selskapet som er majoritetseier i «OpenAI for profit» selskapet har følgende mantra: å sikre at menneskeheten og alt i det observerbare universet ikke forsvinner. Foreløpig er det 1-0 til Microsoft.

Å forstå AGI og dens mulige innvirkninger, handler ikke bare om endring i arbeidsoppgaver, fremtidige jobbmarkeder, eller teknologisk utvikling. Det handler om å forme en verden der avansert intelligens eksisterer sammen med mennesker for å fremme menneskehetens interesser. Mennesker må styre teknologien. Ikke omvendt.

Økt samarbeid innen transportsektoren

Foto: Freepik.com

Torsdag denne uken samlet rundt 200 nøkkelpersoner og beslutningstakere fra samferdselssektoren seg for å diskutere og inspirere hverandre til mer deling av transportdata. Målet var økt samarbeid som skulle gjøre at fellesskapets ressurser kunne brukes mer effektivt, bedre beslutninger kunne tas, og bedre tjenester samt relevant informasjon kunne leveres til Norges innbyggere.

Det ble pekt på hvordan det kunne gagne både reisende med kollektivtrafikk og personbiler dersom sektoren delte mer data med hverandre. Målet var å finne gode løsninger for hvordan vi sammen kunne tilrettelegge for mer deling av data, og hvordan bruk av data kunne skape verdi, et smidigere transportsystem og bedre tjenester for de reisende, også videre. Det var faglige og inspirerende innlegg og paneldiskusjoner rundt politiske, økonomiske og kulturelle utfordringer.

Konferansen ble arrangert av Det tverrsektorielle datasamarbeidet som jobber for økt deling og utnyttelse av data i samferdselssektoren. Samarbeidets ambisjon er å:

«Tilrettelegge for bedre og mer effektive tjenester og beslutningsgrunnlag for innbyggerne, transportvirksomheter og øvrige beslutningstagere i samfunnet.»

Samarbeidet er initiert og finansiert av Samferdselsdepartementet og består av Avinor, Bane NOR, Entur AS, Jernbanedirektoratet, Kystverket, Nye Veier AS og Statens vegvesen. Entur har fått ansvaret for å koordinere samarbeidet, et samarbeid som åpenbart vil innebære store fordeler for oss reisende i tiden fremover.

Vi gjør oppmerksom på at både Avinor, Jernbanedirektoratet og Statens Vegvesen er medlemmer av Open Innovation Lab of Norway, som støtter arbeidet vi i InnoMag gjør for å øke synligheten av alt det flotte som skjer på innovasjonsfronten her til lands.

7 av 10 nordmenn handler smart!

Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg. Det viser en prisanalyse Klarna har foretatt av alle de mest populære produktene i deres prissammenligningstjeneste for mandag, tirsdag og onsdag denne uken.

De største kuppene kan du gjøre om du er på utkikk etter produkter i kategoriene tv (-34 % sammenlignet med for en uke siden), maling (- 40 %), barbermaskiner/ trimmere (-36 %) eller kjøkkenkniver (- 34 %).

Ifølge analysen var det høyest andel av produkter på tilbud innenfor kategoriene sminke (47 %), robotstøvsugere (42 %), spill til PlayStation 5 (47 %) og lydplanker/ hjemmekinopakker (42 %.)

– Det er helt åpenbart at det som tradisjonelt sett har vært årets billigste uke å handle i, også høyst sannsynlig er det i år også. Samtidig er det på langt nær alt som er på tilbud, så husk å sjekk prishistorikk tilbake i tid for å bekrefte at det er et godt kjøp. Nettopp muligheten til å finne lavest pris og sammenligne priser og produkter er blant de store fordelene nordmenn ser med netthandel sammenlignet med fysisk butikk, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Analysen bygger på de 19 000 mest populære produktene i Klarnas prissammenligningstjeneste på nett og i deres app. Samtlige produkter er prisovervåket siden midten av august i år. En rabatt defineres her som et produkt som har gått ned fem prosent eller mer i pris den siste uken.

Den gjennomsnittlige rabatten på produktene var på 20 prosent. I Sverige var det tilsvarende rabattavslaget på 18,7 prosent.

7 av 10 nordmenn vil spare på julehandelen ved å handle på salg

Nærmere 7 av 10 nordmenn regnet med (38 %) eller visste (30 %) i forkant av Black Week at de skulle handle i løpet av tilbudsuken. Det viser Klarnas årlige julehandelsundersøkelse*. Det er en økning fra tilsvarende undersøkelse i fjor hvor 60 prosent trodde eller visste at de skulle handle i løpet av Black Week. Like mange (71 %) planlegger å handle på salg for å spare penger på årets julehandel.

Mobiltelefoner, klær og sko mest populært

Ifølge statistikken har interessen for å sammenligne pris og andre produktegenskaper i prissammenligningstjenesten økt kraftig for en rekke populære julegavekategorier de første tre dagene av Black Week fra de samme dagene forrige uke

  • Mens flest sammenlignet innenfor produktkategorien klær (+ 83 %), følger sko (+70  %) og mobiltelefoner (+ 95 %) på de neste plassene.
  • De hovedkategoriene som har økt mest i popularitet** mandag til onsdag denne uken, sammenlignet med samme periode forrige uke, er hjem og interiør (+115 %), lyd og bilde (+79 %) helse og skjønnhet (+94 %), klær og accessorier (+78 %) og data (+70 %).

– På produktnivå ser vi at Playstation 5 er det enkeltproduktet klart flest undersøker. Denne har også blitt markant billigere den siste uken. Deretter følger Apple Airpods Pro og Apples iPhone 13. Denne eldre, men rimeligere modellen, er langt mer populær å sjekke enn den nyeste iPhone 15-modellen . Dette viser at kundene helt klart er prisbevisste, sier Elvestad.

– Ikke se deg blind på rabattprosentene

Klarnas prisanalyse av de 19 000 mest populære produktene viser også at 26,6 prosent av produktene som har gått ned i pris med mer enn fem prosent de siste syv dagene, hadde en prisøkning på mer enn 10 prosent i perioden fra 21. august til inntil for en uke siden.

Den tilsvarende andelen i Sverige er 26,0%, mens det i Danmark er 23,6%.

– Dette understreker hvor viktig det er å sammenligne priser, og ikke se for mye på rabattene. Den økte bruken av prissammenligningstjenester viser med all mulig tydelighet at de fleste nordmenn er bevisste på dette. Det er også heldigvis slik at vår prisstatistikk viser at det overveldende flertallet av butikker er seriøse, og ikke spekulerer i å sette opp prisene, for så å reklamere med store rabatter, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mest populære produktkategorier*** Økning, klikk, siste uke
1. Klær 83 %
2. Sko 70 %
3. Mobiltelefoner 95 %
4. Headsets og ørepropper 71 %
5. Wearables 127 %
6. Spillkonsoller 41 %
7. Leker 83 %
8. TV 71 %
9. Sminke 130 %
10. Hudpleie 114 %

Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 15 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Nederland, Tsjekkia, Spania, Portugal, Polen, Romania, Hellas og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober 2023 med 15 256 respondenter, og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1004 nordmenn deltok i undersøkelsen.

** Dataene er en analyse av engasjementet de tre første dagene av Black Week i Norge. Engasjementsraten baserer seg på klikk til produkter og butikker av forbrukere gjennom Klarnas app eller Klarna.no

*** Kategoriene med flest klikk til butikk fra Klarna.no og i Klarnas app mandag 20. november,  tirsdag 21 november og onsdag 22.november 2023, og økning fra mandag 13. november, tirsdag 14. november og onsdag 15. november 2023.

Om alder, arbeidsgiveravgift og angst!

Dolly Parton, Black Friday og Paris Olympics 2024
(Foto: Curtis Hilbun/Wikimedia commons, Ivan Samkov/Pexels, John Salatas/Wikimedia commons)

Mens snøen herjer i sør og nord og andre deler av landet kan nyte øyeblikk med sol i novembermørket, vil noen kunne finne glede i at Black Friday kun er en uke unna. Andre er langt mer opptatt av å skape varige verdier.

Dagen etter Thanksgiving høytiden i USA har blitt dagen julehandelen kickstartes en rekke steder. Mange tjuvstarter og gode tilbud fyller våre emailbokser allerede, og med stigende renter, lavere husverdier og dyrere matvarer er det kanskje ikke så rart at mange jakter på gode tilbud nå. I fjor handlet nordmenn for 2,4 milliarder bare på Black Friday alene i følge tall fra BankAxept. Varene skal tydeligvis leveres, høytid eller ei!

Vi synes Børge Lund, skaperen av LUNCH sier det bra i DN;

– Fravær av høytid bør være en høytid i seg selv, og en viktig pust i bakken før julen kommer dundrende forbi som en brøytebil og legger igjen to tonn med julestemning i den mentale oppkjørselen vår.

Ukens store nyhet for oss endringsagenter er nok innspillet fra regjeringen om at pensjonsalderen skal heves. Vi i InnoMag har spådd dette i 10 år og mener regjeringen her slår inn åpne dører. Tross alt lever nordmenn i dag langt lengre enn for førti år siden og for mange er det meningsfylt å kunne jobbe lengre. Det er derfor på høy tid at vi får en mer individuelt tilpasset pensjonsalder.

Vi mener også at regjeringen i samme åndedrag burde gruse arbeidsgiveravgiften, som er en hårreisende avgift norske gründere pålegges som straff hver gang de skaper nye arbeidsplasser.

Hvorfor går ikke LO og alle politiske partier som ønsker et næringsliv som lykkes til angrep på dette misfosteret av en avgift?

Det er ingen naturlov som sier at den norske stat som bøtter inn milliarder trenger disse pengene. I stedet for å finansiere verdens mest omfangsrike offentlig sektor er det på høy tid det tas grep for å avlaste norske verdiskapere. La oss derfor bruke noen av inntektene fra Norges oljeformue til å sette skattene ned og gjøre det enklere å lykkes i Norge. Det hadde vært en julegave mange ville satt pris på!

Vår hjemlige Oda og svenskens Mathem har også funnet ut at det er krevende å levere varene, etter et tap i fjor på hele 2,1 milliarder slår de seg nå sammen og danner Nordens største leverandør av varer på døren. Vi håper størrelsen gjør det enklere å vise at virksomheten også evner å tjene penger, så langt har tapene vært mange og store. Som innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen sier det i en kommentar til Nettavisen er håpet at de sammen kan utfordre de etablerte dagligvarekjedene som også satser på nett, som Meny, Coop og Rema 1000.

Utenlands finner vi grunn til å trekke frem hvordan nye innovative allianser og samarbeidskonstellasjoner nærmest over natten kan skape nye verdier.  Denne uken kom nyheten fra USA om at Snapchat brukerne nå kan kjøpe Amazon produkter uten å forlate Snap appen. Slikt er også innovasjon. Varene skal leveres og for Amazon er dette en måte å nå alle brukerne som bruker timer på Snap appen daglig! En økning i Snapp Inc’s aksjekurs på nesten 10% viser tydelig at avtalen anses som verdifull av markedet.

I USA slapp også Dolly Parton sitt Rockstar album denne uken, med hele 30 herlige sanger som viser at 77 åringen så til de grader fortsatt leverer varene. Sjekk ut denne versjonen av “We are the champions” som nå skal brukes til å skape oppmerksomhet om de kommende olympiske lekene i Paris sommeren 2024. De fleste ville fått angst om de skulle bryne seg på Queens fantastiske klassiker, men Dolly er steintøff og god som gull, sjekk sangen og videoen her.

Dolly Parton synger også “Let it be” med ingen ringere enn selveste Paul Mc Cartney og Ringo Starr. At de gamle er eldst ble tidligere i sommer slått fast av Rolling Stones som i en alder av 80 leverte et nytt rockealbum nylig, og Beatles som med hjelp av moderne AI teknologi har spilt inn sangen NOW & THEN som denne uken klatret til topps i England. Dolly Parton sier det slik;

“Stop this attitude that older people ain’t any good anymore! We’re as good as we ever were – if we ever were any good”

Ukens innovasjonsblomst går til Dolly Parton og regjeringen som innser at alder ikke bør være en hindring for å kunne stå på – for de som ønsker det!  Vi håper de deler blomsten med professor Tor W. Andreassen som i denne kronikken vel verdt å lese peker på akkurat det samme. La oss legge til at vi også håper norske politikere og LO raskt innser at det er idioti å avgiftsbelegge goder som vi ønsker også kommende verdiskapere skal være opptatt av.

Happy Friday og riktig god helg!

Norskutviklet VR-løsning nominert til tre priser!

Under prisudelingen ved Nordic VR-forum 15. november, vant Making View fra Hamar VRINN awards for beste helsesimulering med sitt kurs i førstehjelp VR Aid. Simuleringen er utviklet i samarbeid med Røde Kors.

Stemningen sto i taket da Making Views produksjef og sykepleier Hanne Skarstein, sammen med deler av utviklerteamet, tok imot VRINN Awards-prisen for førstehjelpssimuleringen de har utviklet i samarbeid med Røde Kors.

Internasjonal konkurranse

Hamarbedriften konkurrerte mot bidrag fra alle de nordiske landene og vinneren ble kåret av en flernasjonal jurye.

Trygghet og handlekraft

Produktsjef Skarstein setter stor pris på utnevnelsen.
– Vi er velidig glade for den anerkjennelsen prisen gir oss både teknologisk og helsefaglig, og for at det arbeidet som er lagt ned i dette viktige kurset blir sett og lagt merke til. Røde Kors sier at det viktigste man gjør i en førstehjelpssiutasjon er å gjøre noe. Vi er sikre på at vår VR-simulering bidrar til at våre kunder får en større trygghet til å handle når det virkelig gjelder.

Realistisk trening

VR-kurset gir simuleringstrening i ulike, virkelighetsnære førstehjelpssituasjoner, med praktisk trening på virtuelle pasienter i blant annet livsviktig hjerte- og lungeredning med og uten hjertestarter.

– Å være trygg på disse prosedyrene kan bety forskjellen på liv og død når situasjonen oppstår i virkeligheten, sier Skarstein.

Anerkjennelse

– Denne prisen er en stor anerkjennelse av den enorme innsatsen ansatte i Making View har gjort gjennom mange år, sier daglig leder Lars Gunnar Pedersen.

– Vi vil også takke våre mange kunder som har trodd på teknologien og Making Views evne til å skape banebrytende applikasjoner.

Røde Kors

– Det er meningsrikt å skape et kurs med realistisk trening på livsviktig førstehjelp. Denne prisen er også en heder til Røde Kors´ viktig arbeid, sier Pedersen.

DECOM klyngen lanserer nytt studie i 2024

Skal du slå spiker ned i en planke, trenger du ikke en drill – da trenger du en hammer.

Denne metaforen kan overføres til studiet «Smidig prosjektledelse for bærekraftig håndtering av dekommisjonering».

Her lærer du å lede et prosjekt der den spesifikke sluttløsningen ikke er mulig å definere før prosjektet starter, og der man må justere og tilpasse gjennom læring og eksperimentering underveis.

Prosjekter trenger struktur og retning selv om de ikke følger en forhåndsdefinert og detaljert framdrift, og videreutdanningen gir deg en verktøykasse med hjelpemidler i form av maler og vurderingspunkter som er nyttige for mer smidige prosjekter.

En slik digital verktøykasse er utformet med noen prinsipper og tankemåter i bunnen mens verktøyene kan tilpasses hvert enkelt prosjekt.

Alt dette og mer til kan du lære når OsloMet – storbyuniversitetet, Digital Norway og DECOM-klyngen ved Smart Innovation Norway på nyåret inviterer til gratis deltakelse på det nyopprettede studiet «Smidig prosjektledelse for bærekraftig håndtering av dekommisjonering».

Les mer og søk her!

Den vellykkede entreprenøren er ikke den du tror!

Tor W. Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation lab of Norway’s Faglige Råd.

Den typiske entreprenøren er ofte fremstilt som en ung, innovativ og teknologisk kunnskapsrik person. Men ifølge Wharton-professor J. Daniel Kim, ser virkeligheten annerledes ut. Den vellykkede entreprenøren er oftere en moden person. Kims forskning viser at gjennomsnittsalderen for gründere som lykkes med sine start-ups er betydelig høyere enn mange ville anta, vanligvis midt i livet. Dette mønsteret observeres ikke bare i Norge, men også internasjonalt.

I Norge viser statistikk fra SSB at i 2020 var det 15 960 etablerere i aldersgruppen 45-66 år, noe som utgjør en betydelig andel av alle nye næringsdrivende​​. Dette understreker at en betydelig del av nye norske bedrifter blir startet av personer i denne aldersgruppen.

John Markus Lervik etablerte KI-selskapet Cognite da han var 47 år. En annen moden gründer er Paal Kaperdal, som grunnla en bedrift basert på sin interesse for båt​​. Disse eksemplene viser at alder ikke er en hindring for suksess i næringslivet, men snarere en mulig fordel.

J. Daniel Kim og andre studier viser at personer som starter et selskap etter fylte 50 år, har en mye større sannsynlighet for å lykkes med et nytt produkt eller en ny tjeneste på markedet​​. I tillegg viser en studie publisert av American Economic Association og gjengitt i Forskning.no at gjennomsnittsalderen blant grunnleggere av de mest vellykkede selskapene var 45 år, selv innen høyteknologiske sektorer​​. Videre fant forskerne at personer over 50 år har tre ganger større sannsynlighet for å introdusere en ny innovasjon på markedet, sammenlignet med gjennomsnittet i studiens utvalg, og de tjener også mer penger på sine innovasjoner​​.

Forfatterne av en Harvard Business Review artikkel, stilte et interessant spørsmål. Men hva med de mest suksessrike oppstartsbedriftene? Er det mulig at selskaper startet av yngre entreprenører er spesielt vellykkede? Blant de øverste 0,1% av oppstartsbedrifter basert på vekst i de første fem årene, finner vi at grunnleggerne startet sine selskaper i gjennomsnitt når de var 45 år gamle.

I sum tyder disse funnene på at vi må revidere vår forståelse av entreprenørskap og hvem som lykkes. Det er tydelig at eldre gründere bringer med seg en rekke fordeler, som dybde av forretningsforståelse, erfaring, et etablert profesjonelt nettverk, finansiell stabilitet og en motstandsdyktighet som kun kan kultiveres over tid.

Ved å anerkjenne og utnytte disse styrkene kan Norge og andre land ved å tilpasse sine gründer-virkemidler, skape et mer inkluderende og mangfoldig økosystem for oppstartsbedrifter, noe som igjen kan drive innovasjon og økonomisk vekst i overgangen til en digital økonomi. Det er på høy tid at vi anerkjenner at vellykkede entreprenører kommer i alle aldre og bakgrunner.

Om satirer, senger og slitere!

Denne uken stod flere av kongerikets mektigste politikere skolerett i Stortinget. De ble grillet foran åpne kameraer etter å ha tråkket over relativt åpenbare moralske grenser, og beviste nok en gang at de mener seg hevet over normal gangbar moralsk og anstendig oppførsel. Samtidig kom nyheten om at gamle  ringrever i Arbeiderpartiet er i full gang med å berede grunnen for et politisk comeback for Trond Giske.

Samtidig som Giskes støttespillere lefler med ideen om å returnere til toppen av Arbeiderpartiet har vi seere blitt invitert inn i NRK’s eminente satiriske blikk på tidligere tiders Arbeiderparti-renkespill. Vi tenker selvsagt på TV-serien Makta som leker med oss på en måte vi har sansen for, og selv om dette handler om sent 70-tall og tidlig 80-tallsepoke er kampen om makt, fyllerør og renkespillet godt illustrert og dessverre svært dagsaktuell.

Det at enkelte seere henger seg opp i at elektriske sparkesykler og Oslo‘s flotte Opera slett ikke fantes på den tiden, samt at Einar Førde verken var farget eller snakket østlandsdialekt tror vi skyldes mangel på innsikti satirebegrepet. Vi digger serien og møbelhandler Arvid Engen fra Jessheim eminent spilt av Trond Espen Seim er alene verdt årets lisensavgift. Vi tror også den politiske strategen og skjørtejegeren Einar Førde ville likt Nader Khademi‘s tolkning av ham. Førde ville nok aldri overlevd MeToo bølgen, til det var han altfor glad både i alkohol og damer, – tross alt er han opphavsmannen til dette noe spesielle rådet;

Hvis du ikke har kommet deg i seng før klokka to, kan du like godt gå hjem og legge deg i egen seng

TV serien Makta viser også frem det betenkelige når små beslutninger benyttes som en del av større hestehandler. Vi ser dette i praksis denne uken når SV og Senterpartiets ledere roter det til for seg selv i kampen om å splitte opp Kristiansand kommune. Utrolig nok snakker de om å lytte til lokaldemokratiet til tross for at de lokale avdelingene av deres egne partier og kommunestyret slett ikke ønsker oppsplitting. Vi opplever dette som sviktende politisk gangsyn, – og håper velgerne får med seg at SV og Senterpartiet kun heier på lokaldemokratiet når lokalpolitikerne mener det samme som partihøvdingene.

Denne uken kom det også frem at SV mener at norske næringsdrivende må skattelegges hardere. I følge skatteadvokatene Finansavisen har snakket med vil de måtte skatte 80% om SV får viljen sin.

Som om ikke det var nok annonserte batteriselskapet Freyr, som forøvrig belønner sine ledere med over 20 millioner i lønn, at de 4 milliardene de har mottatt i statsstøtte av næringsminister Vestre ikke er tilstrekkelig. Den store fabrikken i Mo i Rana settes på pause på grunn av det selskapet mener er for dårlige rammevilkår i Norge, det skal gjennomføres massive kostnadskutt, og den første produksjonslinjen som skal demonstrere batteriene er forsinket.

Vår oppfatning er at regjeringen og budsjettpartner SV gjør det de kan for å håne norske verdiskapere, – og vi lurer på hvor lenge mishandlingen og galskapen skal få råde.

Det minner oss om historien om kunden som bestilte sin frokost og ba om to egg, det ene overkokt og det andre nesten rått, samt to skiver hvitt brød ristet til de er brent på begge sider. Gi meg også en kopp kaffe servert lunken, med alt for mye fløte.

“Wow. Det var jo en veldig merkelig ordre, sir,” sa kelneren.

“Synes du det, svarte kunden -det er jo akkurat sånn jeg har fått frokosten servert her de siste årene, uten noen gang å ha bedt om det.”

Vi nevnte Oslo Børs, og minner om at det norske rådgivingselskapet Norconsult som i år feirer 95 år i dag gikk på børs. Vi har sansen for selskapets satsning på å gjøre sine medarbeidere til medeiere og bevisste satsning på innovasjon og innsats for å tiltrekke, utvikle og beholde dyktige talenter. Hyggelig nok vil over 1000 av selskapets medarbeidere  bli mangemillionærer rett og slett fordi de har vært trofaste medarbeidere i mange år. Børsen gir de nå en mulighet til å veksle inn lojaliteten i klingende mynt.

Visste du forresten av Einar Førde i sin tid pekte på at Oslo Børs var gått ut på dato. Ingen grunn til å bære havre til en død hest sa han…

Nok et eksempel på at politikere slett ikke er de beste til å forutsi fremtiden!

I USA kom denne uken nyheten om at WeWork var konkurs. Den innovative lokalutleieren som arrangerte de hippeste festene og i en periode var verdsatt til hele 47 milliarder dollar viser oss alle at det er kort vei fra suksess til søppelstatus. Selskapet som ble startet tilbake i 2010 i New York ekspanderte globalt og drev på konkurstidspunktet 777 lokasjoner i 39 land med til sammen 650 000 medlemmer. Det estimeres at japanske Softbank alene har tapt over 150 milliarder kroner på selskapet.

Slikt må jo gjøre vondt!

I India har de andre problemer; Denne uken kom nyheten om at det å puste inn New Delhi-luften er verre enn å røyke 25 sigaretter om dagen, ifølge noen lungeleger, og byen, ofte rangert som en av de mest forurensede i verden, har blitt tvunget til å ta forholdsregler som å stenge skoler og innføre bilrestriksjoner. Det hjelper jo ikke så veldig at innbyggerantallet har passert 30 millioner…

Ukens innovasjonsblomst sendes til folkene bak TV-serien Makta, Deloitte’s FAST 50 liste som feirer de som vokser raskest (les saken her) og ledelsen i Norconsult som kombinerer ingeniørverdier med innovasjonskraft, – og som deler verdiene på langt mer demokratisk maner enn ledelsen i Freyr.

Happy Friday og riktig god helg!

Posten runder 3.600 hentesteder – og 80% elektrisk!

De fire siste årene har Posten Bring etablert over 2.000 nye steder hvor kundene kan hente, sende eller returnere post og pakker. Posten har nå over 3.600 hentesteder over hele landet.

– Siden 2020 har vi gjennomført en landsomfattende satsning på vårt nettverk av betjente og selvbetjente hentesteder. De fire siste årene har vi mer enn doblet antall steder hvor kundene kan hente og sende pakker. I samme periode har vi opplevd en kraftig vekst i antall fra netthandel sendes. Vårt utvidede tilbud har økt tilgjengeligheten til Posten og gjort hverdagen til våre kunder enklere og mer fleksibelt, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Veksten i antallet utleveringssteder i Norge er på 130 prosent de siste fire årene. Brorparten av veksten er det Pakkeboksene som står for. Siden 2020 er det blitt plassert ut Pakkebokser på over 1.900 steder fra Svalbard i nord til Lindesnes i sør.

Nye tjenester i Pakkeboksene

I god tid før årets mest travle periode har Posten lansert noen helt nye tjenester i de selvbetjente Pakkeboksene. Alt du trenger er å laste ned Posten-appen.

– Nytt av året er at du nå også kan sende og returnere pakker direkte fra Pakkeboksene. Bestilling og hvordan du benytter deg av disse tjenestene finner du enkelt forklart i Posten-appen med en steg-for-steg-forklaring på hvordan du går fram, opplyser Pettersen.

I dag blir 80 prosent av alle pakkene som leveres til Pakkebokser håndtert ved hjelp av elektriske kjøretøy.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...