Det nærmer seg årets nasjonale festdag, – og vi håper alle våre lesere får en fantastisk 17. mai med norske flagg og norsk nasjonalromatikk i alle kanaler.
Selv om norske samerytmer ikke nødvendigvis slår an i Melodi Grand Prix lørdag, stoler vi på at både joik, hornmusikk og russens gode rytmer og elendige tekster vil lyde fra de tusen tog i morgen. Og på slottsbalkongen står vår inspirerte prinsesse og hennes nyimporterte sjaman og vinker til folket. Ari er ut, inn kommer sjaman Durek! Slikt kan jo borge for feststemning, men nå som pressen graver frem at sjamanens forrige kjæreste het Adam kan jo festen bli litt amputert…
Forøvrig er vi fan av at Norge i økende grad tiltrekker seg utlendinger, – ikke minst fordi diversitet og mangfold jo er i vinden som aldri før. En som tar grep for å gjøre det enklere å være nyinnflyttet til Norge er Lidia. Her kan du lese mer om hennes eBridge.no løsning som tar sikte på å hjelpe utlendinger med å krysse broen over til Norge. Sjaman Durek vil sikkert også finne glede i å lese om hvordan vi nordmenn feirer 17. mai, men sjamaner vet kanskje slikt allerede?
Når vi ser de nyutsprungne røde og blå russ som feirer avslutningen av sin skolegang slår det oss at vi kunne vært skikkelig festbrems, – og fortalt dem at de nok feirer for tidlig. Altfor tidlig, – de vil sannsynligvis måtte fortsette å lære resten av livet for ikke å bli akterutseilt i årene fremover.
Ukas store snakkis blant oss endringsagenter er børsnoteringen av UBER til smått utrolige 82,4 milliarder US dollar. USA’s tredje største ever, etter Alibaba og Facebook. Den store feststemningen uteble riktignok. Delvis fordi prisen var 20% lavere enn forventet, – men også fordi ytterligere 20% av verdien fortsvant på bare noen dager. Kan det være at investorer har begynt å innse at selskapet ikke eier så mye mer enn en app?
En som likevel smiler er Ryan Graves, i januar 2010 svarte han på en tweet fra Uber grunderen Travis Kalanick som skrev “Looking 4 entrepreneurial product mgr/biz-dev killer 4 a location based service.. pre-launch, BIG equity, big peeps involved–ANY TIPS??”
Ryans korte svar var “here’s a tip. email me :),” Det var lurt! I dag er Graves aksjer verdt fantastiske 9 milliarder norske kroner. hvem sier at det ikke går an å tjene penger på en tweet?
Fantastiske er også sceneshowene på helgens Eurovision Song Contest eller Melodi Grand Prix, den musikalske kvaliteten er ikke alltid av samme klasse. Likevel forventes det at over 1 milliard mennesker vil bivåne denne internasjonale sangkonkurransen. Her i huset setter vi heller på Bruce Springsteen’s siste låt “Hello Sunshine” og koser oss med tanken på at kvalitet trumfer kvantitet, – også når det gjelder musikk.
Ha en fantastisk feiring og gratulerer med dagen til alle, enten du er helnorsk eller nyinnflyttet i morgen. Ukas innovasjonsblomst deles raust med alle festdeltagere!
De fleste konferanser i 2019 snakker om betydningen av diversifiserte, mangfoldige og multikulturelle team. Samtidig er de fleste norske virksomheter altfor dårlige til å hente inn internasjonale talenter.
Oslo er for tiden blant Europas raskest voksende byer og aldri har flere utlendinger tatt med seg bagasjen for å prøver lykken i Norge.
Det er årsaken til at tsekkiske Lidia Chikhareva i samarbeid med InnoMag og Open Innovation Lab of Norway har valgt å etablere ebridge.no.
Vi tok i forbindelse med den forestående lanseringen en prat med Lidia. Hun er både prosjektleder, journalist og den som kom opp med ideen om eBridge.no. Vi møter en engasjert Norgesvenn som selv nylig har valgt å flytte til Oslo etter å ha tatt en mastergrad i Bodø for 6 år siden.
Så hva slags informasjon kan man finne på nettsiden?
– Målet er å samle relevante nyheter, tips, arrangementer og samtidig gi god informasjon om tilgjengelige jobber der folk med god utdanning i utlandet kan være gode ressurser, smiler Lidia og fortsetter engasjert; – det gir jo ikke mening at dere etterlyser diversifiserte team, samtidig som dere neglisjerer de over 99,8% av verdens befolkning som ikke er født i Norge!
Hva står eBridge.no for? Hvordan kom du opp med navnet?
– Vel, tanken er at vi skal fungere som en bro som gjør det enklere å møte internasjonale talenter, samtidig som vi hjelper disse med å føle seg velkomne i Norge. Jeg håper navnet reflekterer denne ideen om eBridge som broen for expats til Norge.
Er det mange expats i Norge?
– Ja, det er ingen tvil om at Norge er i ferd med å bli en internasjonal flerkulturell smeltedigel, ikke minst her i Oslo. I 2018 utgjorde utlendinger 17,3% av den samlete befolkningen i Norge og nesten en tredjedel av befolkningen i Oslo.
– Det betyr at mange talentfulle mennesker fra hele verden har flyttet hit. De er villige til å bidra til det norske samfunn og vår portal vil hjelpe dem med det. Jeg snakket med professor Morten T. Hansen, en av verdens ledende ledelseseksperter for noen dager siden og han påpekte at det virker ufornuftig å ikke benytte en slik løsning.
Hvilke råd vil du gi til norske virksomheter som for tiden jakter på internasjonale talenter?
– Det er mange dyktige talenter der ute som kan være interessert i din virksomhet, men de kjenner kanskje ikke til hva du står for. Derfor er det viktig å ikke bare legge ut en annonse, men også å profilere hva man søker etter og hva slags kultur man kan by på. Vi er en løsning for de som vet hvilke talenter de er på jakt etter og som ønsker å nå mer enn 0,2% av markedet, smiler Lidia
Noen siste ord?
– Ja, vi er en start-up og jeg er overbevist om at vi kan bistå med å koble talentene med norske virksomheter på en måte som gavner begge parter. Vårt lille team er villige til å gå den ekstra milen for og med våre kunder, så ta sjansjen og kontakt meg, – du vil like resultatet, avslutter Lidia før hun løper ut for å forberede seg på sitt fjerde 17. mai i Norge.
Nordic Business Forum Norway gikk nylig av stabelen på Folketeatret i Oslo. Blant årets høydepunkter var Morten T. Hansen og Simon Sinek.
Morten er en av verdens ledende eksperter på ledelse og han tok oss med på en reise der Amundsens kamp mot Scott om Sørpolen ble brukt som et bilde på ulike ledelsesstrategier. han introduserte også deltakerne til SMaC-oppskriften og hensiktspyramiden, som også finnes i hans siste bok “Suveren på jobb” som for tiden selger svært bra.
Et spennende innlegg om “Managing millennials and gen Z” ble presentert av danske Camilla Hessellund Lastein, 28 år gammel grunnlegger og administrerende direktør i Lix. Engasjert ga hun salen verdifulle råd om å engasjere Gen Z. Det gjelder å fortelle dem hvorfor og vise dem hvordan!
Svenske Isabella Löwengrip snakket om utfordringene og fordelene ved å være en Youtuber og influencer, – ingen tvil om at det er viktig å by på seg selv noe hun også gjorde. Vi noterte oss at hun ønsker å teste ut en virtuell utgave av seg selv, for å kunne nå større deler av verden. Svenskene er utrolige, først ABBA og Volvo, nå også Isabella…
Fra Silicon Valley hadde arrangørene hentet Avinash Kaushik, en Digital Marketing Evangelist som sjarmerte salen. Han anbefalte alle virksomheter om å skaffe seg flere medarbeidere med dyp kunnskap om AI.
Engelske Sahar Hashemi, en bestselgende forfatter og entreprenør leverte et fyrverkeri av et innlegg. Sahar startet den første kjeden av kaffebarer i Storbritannia, og tok oss med på historien fra ideeen dukket opp til selskapet ble solgt og delte med oss seks gode råd. Disse rådene var både gode og universielle, – og ba oss avslutningsvis huske på at selv om selskapet vokser, er det smart å behandle det som en oppstart.
Etter lunsjen var det to break out økter. En av dem ble organisert av Open Innovation Lab of Norway og moderert av Truls Berg, sjefredaktør av InnoMag og leder av Open Innovation lab. På scenen hadde han invitert erfarne Sjur Gaaseide fra Deloitte og unge fremadstormende Alexander Haneng fra Posten.
Sjur delte en del best practices som Deloitte anbefaler sine kunder å implementere, for eksempel Zoom-in og Zoom-out prinsippet. Alexander viste salen at Posten, til tross for at de er over 372 år gamle har en imponerende innovasjonstakt med nye lanseringer som for tiden blir implementert av selskapet.
Konferansen ble så avsluttet med et forrrykende innlegg fra Simon Sinek som imponerte stort, men dette kan du lese mer om i vårt intervju med ham her.
Samlet var kvaliteten på konferansen høy og det ser ut til at neste Oslo Business Forum skal bli enda større og bedre. Ikke gå glipp av konferansen og kommende Innovationsdagen 2019!
Hvordan sikrer vi at våre bygninger og uterom kan brukes av absolutt alle? DOGA i samarbeid med norske ildsjeler forsøker aktivt å løse dette problemet.
Noen av Norges og verdens fremste fagfolk står bak en enkel og praktisk håndbok i inkluderende design og arkitektur.
Den rykende ferske boken “Innovating with People – Inclusive Design and Architecture” skal hjelpe arkitekter, byggherrer, designere og andre aktører i byggeprosjekter med å jobbe mer inkluderende og brukerrettet.
Boken ble lansert på et arrangement i Arkitektenes hus i Oslo fredag 10. mai, og er en del av Design og arkitektur Norges (DOGA) nyskapingsprogram for inkluderende design.
– Dette er noe som har manglet innen arkitekturen. Vi har skrevet en enkel, lettlest håndbok som alle kan få noe ut av uansett utgangspunkt eller rolle, sier Onny Eikhaug, bokens sjefsredaktør, hovedforfatter og leder i organisasjonen Design for All Europe.
Har du noen gang kjent på følelsen av å ikke strekke til, og ønsket om å koble ut verden for noen minutter eller en dag?
Google’s tidligere sjef for Nord Europa, Alfred Tolle har samlet noen av verdens ledende tenkere til en todagers unik konferanse i sin hjemby, Munchen. Konferansen handler konkret om nye måter å hente inspirasjon på, – og målet er å hjelpe deltagerene til å hente ut mer av sitt lederskapspotensial.
Vi spurte Alfred Tolle om årsaken til at han går i bresjen for dette;
– De fleste ledere tenker på hvordan vår verden vil se ut om 10 eller 20 år og de spør seg om de fortsatt vil være relevante da. For å kunne svare JA må man kaste en del gamle tanker for å gjøre plass til nye tanker, – og det er dette vi fokuserer på på konferansen som har fått navnet Wisdom Together – Engagement from the inner core!
Han forteller videre at konferansen samler ledende tenkere fra over 20 land rundt omkring i verden, og avslutter med følgende oppfordring;
– I en tid der teknologien utvikler seg med fantastisk hastighet og vi omringes av bærbar datakraft og til og med smarte støvsugere kan det være vanskelig å fokusere på det viktige. Fyller vi tiden med oppgaver eller gjør vi det dyktige ledere bør gjøre?… Det er vanskelig å holde styr på nåtiden. Og med Instagram, Facebook og andre sosiale nettverk ser det ut til at vi er koblet 24/7. Men er vi egentlig påkoblet? Er disse forbindelsene meningsfylt?
Hvis du vil være motivert og engasjert og lære mer om innovasjon, hvordan vi takler fremtiden med ektefølt engasjement, er oppfordringen klar; Bli med på Wisdom Together’s ENGAGEMENT from the inner core konferanse som vil bli avholdt i München 28. juni – 29, 2019.
Vi gjør oppmerksom på at InnoMag’s lesere får 20% rabatt ved bestillinger før 31.mai. Bruk koden InnoMag2019.
Akuttmedisinens førstelinje mangler digitalisering av informasjonsflyten. Daværende kommuneoverlege i Trysil så dette behovet, og utviklet en app for skaderegistrering til bruk i Skipatruljen. Nå øynes muligheten for å ta løsningen videre til en global helseplattform. Med HealthB skal det bli mulig å ta sin egen helsejournals med ut i verden – for egen sikkerhets skyld.
InnoBørs-registrerte HealthB leveres av Zyberia AS som ble startet i 2013 og eies av Jonas Carsten Jeppesen og Klaus Karby Nielsen.
Både Jeppesen og Karby Nielsen har sitt opphav i Danmark, men med en lidenskap for ski og alpint benyttet Jeppesen anledningen og tok seg jobb i Trysil da anledningen bød seg. Han har 14 års erfaring som fastlege, 5 år som kommuneoverlege og 5 år som kognitivterapeut. Praksisen har gitt ham «orkesterplass» til å observere og analysere grunnleggende problemer ved levering av helsetjenester. Karby Nielsen har på sin side lang erfaring innen IT og applikasjoner.
Alpinanlegg som utviklingsarena
– Hendelser i alpinanlegg var basis for Zyberias første produkt, Ski Injury Registration System (S-IRS). I Trysil er Skipatruljen første instans ved hendelser, og de registrerer informasjon som er viktig for videre behandling av skadede. Ofte skal informasjon fortelles til 3-4 forskjellige parter i en slik prosess. Zyberia ville forenkle prosessen og piloterte en løsning med støtte fra Regional Forskningsfond Innlandet, forteller Jeppesen.
Jeppesens innsikt i helsesektoren har ledet til gründernes felles utvikling av ideene om digital overføring av informasjon i en større sammenheng. Zyberia har derfor, startet utviklingen av en global helseplattform; HealthB. Les gjerne Healthbee. “B” for book men også for bien der bestøver blomster, i dette tilfelle pasientens behandlere.
– Vi som jobber i helsesektoren kjenner den «evige dialog» som gjennom tiår har gått om hvordan man digitalt kan gjøre prosesser innen primærhelsesektoren bedre fra innsiden. Særlig samhandlingen mellom pasient og fastlege har vært diskutert. Vi ble enige om at i stedet for å snakke, så ville vi handle. Vårt første initiativ har vært å digitalisere informasjonsstrømmen fra en akutt hendelse, hvor en ikke-helsearbeider er «first responder» og har bruk for å sende/registrere informasjon som skal formidles videre til behandlende lege.
En app som vil sette mennesket først!
Zyberia vil skille seg ut fra etablerte aktører ved å sette mennesket først, siden det er det enkelte menneske som er hovedaktøren i sin egen helse. Og det er mennesket som pasient som skal hjelpes og integreres med helsevesenet.
– Vårt mål er å gi deg kontroll over din helse og informasjon om den. Dette mener vi er så unikt at vi har registrert HealthB som varemerke i Norge. Vi kommer også til å registrere vårt varemerke i EU. Det vil få TradeMark (TM) i USA inntil videre, sier Jeppesen.
Zyberias app HealtB. Foto @ Zyberia AS
HealthB er en Software as a Service (SaaS) med formål om å bli en global helseplattform. I starten markedsføres HealthB i en «B2B2C-modell» som innebærer et samarbeid med forsikringsselskaper og selskaper som selger reiseforsikring. Løsningen vil også bli tilgjengelig som en B2C-tjeneste med nedlasting i App-store og Google Play. Med HealthB skal man uavhengig av tid og sted i hele verden kunne presentere sin egen helsehistorie, strukturert og på under 2 minutter. Appen vil være et verktøy der man har sin egen helse i egne hender, og gjennom plattformen kan kommunisere med ulike helseleverandører.
Ulike brukere ser nytten
– Vi har dialog med forskjellige kundegrupper. Såvel forsikringsselskaper, bedriftskunder som kjøper helseforsikringer til ansatte og enkeltpersoner må “stå” i sin helsehverdag. Alle 3 kundesegmenter har gitt positive tilbakemeldinger. Når vi snakker med mennesker som kommer inn som pasienter hos fastlegen eller i legevakten, er det bare positive tilbakemeldinger. Og det herlige er at også mange eldre synes om ideen. Mange av dem har allerede forsøkt å løse sine problemer selv ved å bruke sin smartphone, sier Jeppesen.
Zyberia søker investorer som har et globalt perspektiv og nettverk som kan støtte en global satsning. Interesse for å være med i den videre forretningsutvikling rundt en SaaS-plattform er en forutsetning. Zyberias løsning adresserer store internasjonale markeder, dels innen reise- og helseforsikring. Den voksende «medisinske turisme» av pasienter som reiser til utlandet for behandling vil også være en svært aktuell markedsnisje. Zyberia ønsker seg sterkt å komme i dialog med investorer som vil være med på å skape og eie en global helseplatt form.
– Vi har en stor visjon og vet at partnerskap er viktig. Uten å gå ut og finne opp velfungerende hjul på nytt, vil vi legge til rette for samspill mellom vår plattform og andre velfungerende løsninger. Slik kan våre data blir tilgjengelig for dem og vice versa, altså dataflyt fra pasient til behandlere og mellom disse, betror Jeppesen oss.
Regionalt forskningsfond og Innovasjon Norge backer opp
Jonas i Lean utvikling. Foto @ Zyberia AS
– Vi har med støtte fra regionalt forskningsfond og Innovasjon Norge gjennomført avansert pilottesting av sitt skaderegistreringsverktøy, og utviklet videre til HealtB basert på piloten. Viktige partnerskap er etablert både nasjonalt og internasjonalt. Disse relasjonene har vi bygget ved å overbevise om trygg og kvalitetsmessig god utvikling som oppfyller kravene til GDPR, inkludert personvern og norske myndigheter. I 2018 deltok Zyberia i Executive Lean Launch levert av Norway Health Tech på vegne av Innovasjons Norge. Dette ga nyttig innsikt i utvikling med bruk av lean canvas, forsikrer Jeppesen.
Lean-programmet omfattet også en studietur til USA som avdekket at om man synes de nordiske land er fragmenterte, så er det for ingenting å regne, sammenlignet med det amerikanske helsemarkedet. Kultur og behov for promovering av helsetjenester i USA skiller seg langt fra Norden. Vi lærte mye om grunnleggende grep der må gjøres om man skal inn i det amerikanske marked. Zyberia har på dette grunnlaget startet utviklingen av sin egen “fragmenterings-index” skille mellom ulike lands behov for integrerende, digitale løsninger i helse sektoren.
– Nylig har vi fullført Growth Challenge, et program i regi av Angel Challenge. Vi var «runner up» i finalen på selve Angel Challenge. Vi lærte en masse her og føler oss nå enda bedre forberedt til å gå inn i dialoger med våre fremtidige investorer. Vi ser frem til å starte prosessen med sikte på vår første emisjon. Den skal sikre at vi blir operative i hele det skandinaviske markedet i løpet av de neste 12 måneder, avslutter Jeppesen.
Co-gründer av Nordic Business Forum på scenen i Oslo
De to konferanse-selskapene Oslo Business Forum og Nordic Business Forum går sammen i Norge!
Oslo Business Forum ble startet av de to norske gründerne Marius Røed Wang og hans medgründer Christoffer Omberg i 2015 og Nordic Business Forum som ble startet noen år tidligere i Finland velger å forene krefter i Norge.
– Utslagsgivende var en god dialog som begynte med noen gode samtaler i saunabesøk i Finland, smiler Christoffer og fortsetter;
– Konsekvensen vil være at vi i 2020 vil få en sterk norsk konferanse i stedet for to som konkurrerer med hverandre.
Ola Hanø som har bygget opp den norske delen av selskapet velger å tre ut av selskapet, men sier til InnoMag at han mener samarbeidet som inkluderer kjøpet av vel 30% av Oslo Business Forum er strategisk smart for begge parter.
Vi gjør oppmerksom på at InnoMag har vært og er partner av begge selskapene.
Konsernsjef Tom Nysted i Agder Energi på sin egen konferanse
Den første dagen av årets Agder Energi-konferansen var preget av den teknologien, transporten og innovasjonen som vil prege neste generasjons elektriske byer.
Kristiansand-ordfører Harald Furre satte tonen på Agder Energi-konferansens første dag:
– Vi har spurt oss selv: Kan Kristiansand bli hel-elektrisk? Og vi har jobbet med å etablere hvor vi står i dag, og det vi ser er at ja, det er en realistisk visjon. Vi er allerede mer elektrifisert enn landsgjennomsnittet, og vi har områder hvor vi kan ta store steg.
Men utfordringene blir mange. BI-professor Jørgen Randers har vært en av de ledende globale stemmene når det gjelder hvordan man utvikler verden i en bærekraftig retning.
– Ja, det er fullt mulig å nå bærekraftmålene, sa Randers, og fulgte opp:
– Men det vil kreve tiltak som er umulige å vedta politisk i de demokratiske markedsøkonomiene.
Randers understreket at de løsningene om kreves er så store og vil kreve så stor endring, og må skje så raskt, at han mener det er urealistisk at vi klarer å komme dit.
– Likevel må vi fortsette å arbeide for saken, sa Randers.
Konsernsjef Tom Nysted i Agder Energi sa den teknologiske utviklingen trolig kommer til å endre verden like mye som den fossildrevne revolusjonen har gjort.
– Den vi endre produksjonsmåter, hvordan vi bor og arbeider, hvordan vi beveger oss og utdanner oss, sa han.
Nedenfra og opp Blant selskapene som jobber med å løse utfordringene som neste generasjons byer møter, er Cowi.
– Vi må bygge byer nedenfra og opp når vi skal realisere den elektriske byen, sa Håkon Iversen i Cowi.
Selskapet har bygget en modell av et nytt Kristiansand hvor Kvadraturen har doblet i størrelse og folketall. Modellen var sentrum i opplevelsessenteret på årets konferanse, hvor også skolebarn fra hele Agder har bidratt med sine visjoner for hvordan byer kommer til å se ut når de flytter hjemmefra.
Bussen til fremtiden I Oslo jobber Bernt Reitan Jenssen og Ruter med utfordringer knyttet til transport, som fikk mye oppmerksomhet på konferansens første dag.
Ruter arbeider med sin strategi for å gjøre hele kollektivtransportsystemet i hovedstaden elektrisk innen 2028, og er allerede godt på vei.
– Markedet kan levere på disse målene, og samarbeidet med industrien har vært kjempebra når vi for eksempel i løpet av året elektrifiserer Nesoddbåten. Til kraftbransjen har vi et viktig budskap: Å tenke klokt om hvor vi henter ut den største effekten fra strømnettet er noe av det viktigste vi kan gjøre nå, sa Ruter-sjefen.
Ruter er et av Nordens mest innovative transportselskaper. Globalt representerer Hyperloop TT en av de aller mest innovative løsningene for fremtidens mobilitet.
– Teknologien som kreves for å bygge Hyperloop eksisterer. Vi har komponentene, og spørsmålet er ikke lenger om det blir bygget, men når. Og svaret er at spaden stikkes i jorden for det første kommersielt tilgjengelige systemet allerede i høst, og vi regner med at du og jeg og alle i salen kan reise med Hyperloop om kun tre år, sa Ahlborn.
Teknologi som problemløser Dag 1 av Agder Energi-konferansen 2019 ble avsluttet av globalt ledende teknologiselskaper: Cognizant, Kongsberg Digital og Microsoft.
– Teknologi vil endre alt, også måten å jobbe på, sa Euan Davis, som leder Cognizants Future of Work-senter, et perspektiv Hege Skryseth i Kongsberg delte:
– Skal vi bygge gode byer for fremtiden må vi bli smartere i hvordan vi bruker energi. Vi vil jobbe sammen med spydspisser blant energiselskapene som Agder Energi med å lage innovative løsninger, sa Skryseth.
– Og det er teknologien som gir oss håp for at vi skal klare å løse de utfordringene vi står overfor fremover, avsluttet Kimberly Lein-Mathisen i Microsoft.
Vi gjør oppmerksom på at innlegget er hentet fra Agder Energi’s egen hjemmeside.
Med Tick-in sikter vekstselskapet HCL Nordic seg inn mot underholdningsbransjen. HCL Nordic tilbyr en digital plattform som lar deg integrere Mailchimp med billettsystemet ditt.
InnoBørs-registrerte Tick-in leveres av HCL Nordic AS, en ung bedrift som 5 år etter oppstart teller 5 faste medarbeidere i tillegg til en håndfull frilansere. Selskapet er lokalisert i topp moderne lokaler i Asker Tek. HCL Nordic er et teknologiselskap med fokus på e-commerce, integrasjoner mot ERP (Enterprise Resource Planning) -systemer, og digitale kommunikasjonsløsninger.
Kulturelt mangfold som styrke
– Vi er partnere med Visma og Mailchimp, og vi er eksperter på WordPress og Woocommerce. Vi har jobbet med over 300 kunder spesielt inn mot effektiv digital kommunikasjon, og det har dannet grunnlaget for innsikten og kompetansen vi besitter i dag, forteller Claus Lorentzen som startet selskapet på senvinteren 2014.
Claus Lorentzen er 38 år og bosatt i Asker. Han har utdannelse fra både norske BI og Niels Brock i København, samt en solid yrkesbakgrunn som kremmer og rekrutterer. I Assessits nylige kåring Årets Unge Ledere 2018 ble Lorentzen en av årets topp 10 unge ledere.
Tick-in er utviklet av HCL Nordics team med 4 nasjoner representert. Foto @ HCL Nordic
– Menneskene er vår unike ressurs! Vi fokuserer mye på å skape en god kultur, der vi trives med hverandre og støtter opp om den enkelte i teamet. På tross av et lite team, har vi ansatte og frilansere fra så mye som 4 forskjellige land, beretter Lorentzen.
Selskapet vil være på trygg grunn og bygger sitt avtaleverk med hjelp av jurister. Til nå ligger HCL Nordics verdiskaping i tjenesteyting basert på tilslutning til etablerte merkevarer som Visma, Google, Mailchimp og WordPress. Gründeren øyner en mulighet for å bygge egne immaterielle rettigheter på sikt ved å søke patent på måten selskapets egenutviklede kode fungerer til å integrere på tvers av systemer.
– Tick-in har vi utviklet selv som plattform for Consent Management (samtykkebehandling) i underholdningsbransjen. Løsningen er tilpasset de mest utbredte booking-løsningene i markedet. Vi ser Tick-in som en «intern startup» i HCL Nordic med egen IPR og potensial til knoppskyting. Ja, Tick-in kan nok komme til å stå på egne ben i et nytt selskap etterhvert, betror gründeren Innomag.
Lover integrering av systemer for økt salg og spart tid
Tick-in er en plattform for Digital User Engagement innen underholdningsindustrien. Brukere av Tick-in kan få svar på: Hvordan forutsi kundenes ønsker i fremtiden? Hvordan tilby kundene merverdi som øker deres tilfredshet?
– Selg flere billetter til dine events eller konserter ved hjelp av vår Digital User Engagement -plattform! Vi har allerede nå fått mange gode tilbakemeldinger og statements, i tillegg til at vi har fått flere kunder til å stille opp for å lage promovideoer og presentasjoner, sier Lorentzen.
Tick-in integrerer 3. parts plattformer som Mailchimp med kundedataene som ligger i brukernes eget billettsystem, ofte Ticketmaster. I tillegg åpner Tick-in mange andre funksjoner, blant annet automatisk utsendelse av påminnelse før konsert og brukerundersøkelse etter konserten.
– Mange selskaper generer enorme mengder med data som de ikke får brukt på en strukturert måte. Årsaken til dette er at det i dag ikke er mange tilgjengelige løsninger som tilbyr brukervennlige, gode rutiner og systemer for å automatisere struktureringen og segmenteringen av dataene, slik at kunden kan få nytte ut av dem. Konsekvensen av dette er at kundene må jobbe mye manuelt for å forsøke å få oversikt over datastrømmen, men det begynner som regel bra og ender som oftest med at det ikke blir gjort, sier Lorentzen.
Tick-in er HCL Nordics løsning på dette problemet. Løsningen innebærer avansert segmentering av data og automatisering av kommunikasjonen i ett.
– Vår løsning sørger for at Lillestrøm Kultursenter, som er en våre første kunder, til enhver tid kan finne en oppdatert oversikt over personene som kjøpte billetter til de hundrevis av forestillinger de holder hvert år. På den måten tilbyr løsningen vår kunde en oppdatert oversikt over hvem som for eksempel var på konserten med Karpe Diem i fjor. Dersom Karpe Diem kommer tilbake for å holde en ny konsert, vil det være veldig effektivt å meddele de som var på konserten i fjor at nå kommer en ny konsert. Våre kunder ser åpningsrater på over 70% på ved e-postmarkedsføring og segmentert utsending ved hjelp av Tick-in, forteller Lorentzen.
Ticketmaster og Mailchimp som strategiske partnere
– Vi søker strategiske partnerskap med alle større billett- og bookingoperatører, som Ticketmaster, Eventim, DX med flere. Nå er vi inne i en fase, der vi knytter til oss partnere over hele Europa. Partnerne er interessert i oss, fordi vi leverer en unik tjeneste som deres kunder etterspør. I tillegg sørger vi for at de får beholde en del av omsetningen som vår plattform genererer, forsikrer Lorentzen.
HCL Nordic er i forhandlinger med Ticketmaster om partneravtale worldwide. Selskapet selger allerede Ticketmasters løsninger til en rekke aktive kunder, ikke minst kulturhus og kinoer i Norge. I Danmark forhandler HCL Nordic med de største festivalene, deriblant Roskilde Festivalen. Alle som benytter billettsystemet DX kan ta i bruk Tick-in i dag, og det pågår ifølge gründeren forhandlinger med ledende billettsystemer i Norge, Danmark, Finland, Sverige, Italia, UK og Nederland.
– Vi er eneste norske partner for Mailchimp i Norge i dag. Tick-in er i prosess med sikte på å bli en formelt godkjent integrasjon hos Mailchimp, slik at kunder worldwide kan ta vår løsning i bruk. Mailchimp sender oss allerede kunder fra ulike land, og de seneste ukene har vi fått kunder fra land som Spania, Frankrike, USA, Nederland, Tyskland, Latvia, Romania og Luxembourg. Denne uken har vi til og med fått vår første kunde i Storbritannia, avslutter Lorentzen begeistret.
Vi ønsker velkommen til Nordic Business Forum 9. mai 2019. Konferansen avholdes i Folketeateret og Innomag er Mediepartner.
Fjorårets konferanse var en stor suksess, og i år kommer både professor Morten Hansen fra Berkeley og Simon Sinek – mannen bak verdens mest sette Tedtalk. Disse to kommer i spissen for et stjernelag som også inkluderer dyktige Alexander Haneng fra Posten og Sjur Gaaseide fra Deloitte.
Som leser av Innomag får du 10% rabatt på VIP billetter til konferansen. Billettene må kjøpes før 5. mai, hvis man skal kunne oppnå denne rabatten.
Ukas store snakkis er unektelig SAS streiken, men vi ser også på F8 og et 500 års jubileum verdt å feire!
Det er ikke ofte høyt betalte piloter som jobber færre dager enn de fleste av oss går i 1. mai tog. Denne uka har de frontkollidert med en konsernsjef som beskylder sine piloter for å stille krav som innebærer en reell trussel for SAS overlevelsesevne. Noe umusikalsk glemmer Richard Gustavsson å informere om at hans egen lønn er økt med over 15% siste året. Mens begge parter i en uke har brust med sine fjær står over 337 000 reisende igjen som tapere, – og vi har fått en ny leksjon i kunsten å ødelegge verdier, rasere kunders tillit og så mistillit.
Det kan virke som selskapet har glemt at det for mindre enn 7 år siden var teknisk konkurs og i praksis ble reddet av daværende næringsminister Trond Giske. Det er heller ikke mer enn 8 måneder siden NHO’s sjefsforhandler Thorbjørn Lothe pekte på at SAS pilotene var en privilegert yrkesgruppe med lønn over 1 million, samtidig som de kun jobber 180 dager i året, noe som tilsvarer firedagers uke.
Som vi har vært inne på før er vi av den oppfatning at god ledelse kan oppsummeres som utfordringen med å maksimere virksomhetens verdi over tid. Det er derfor rett og slett elendig ledelse å beskylde egne medarbeidere for å gamble med arbeidsplassene, – og det vitner om lav solidaritet og liten grad av teamfølelse at pilotene faktisk gjør det. Det faktum at de deltok i 1. mai toget må også fortone seg temmelig provoserende for mange!
I ly av både streik og 1. mai har Facebook avholdt sin årlige utviklerkonferanse, F8 (F-eight=Faith). Sjefen sjøl, Mark Zuckerberg sparket det hele i gang med en åpningstale hvor han bedyret at Facebook har innsett at vårt privatliv skal skjermes. Imidlertid er forretningsmodellen den samme og da tror vi at annonsørene fortsatt vil kunne velte seg i data om oss, over 63 000 variabler gir unektelig et rimelig godt bilde av hvem vi er. La oss også nevne at Mark nylig ga verden en leksjon i hvordan dårlige nyheter skal håndteres. De ventet til hele USA var opptatt med offentliggjøringen av Muller-rapporten en fredag ettermiddag og la da ut en liten notis om at flere millioner Instagram passord åpent lå ute. Så mye for å beskytte privatlivets fred, Mark!
Til info venter vi litt med feiringen, for alt du så langt har sagt overdøves av dine og Facebooks handlinger!
Her hjemme nærmer det seg Nordic Business Forum med fantastiske Simon Sinek, tidenes mest sette TED talker og like fantastiske professor Morten Hansen i front. Neste torsdag, den 9. mai fyller de Folketeateret i Oslo, – og vi anbefaler alle som fortsatt ikke har fått bestilt plass til å benytte anledningen. InnoMag er hovedsamarbeidspartner sammen med Open Innovation Lab of Norway, – og du som leser får rabatt. Du kan lese mer om konferansen her.
Av øvrige nyheter her hjemme er informasjonen om at 143 av Norges viktigste kundesentre er blitt testet og målt. Målet var a finne landets beste på kundeservice. I klassen for offentlige virksomheter gikk Patentstyret av med seieren, foran Tolletaten og Fjellinjen. Vi i InnoMag gratulerer både ICE og Patentstyret, – godt å vite at kundeservicen er patent! Du kan lese mer om dette her.
La oss avslutte med å slutte oss til Frankrikes og Italias statssjefer og deres hyllest av at det torsdag var 500 år siden en av historiens største innovatører døde. Leonardo fra den lille toskanske landsbyen Vinci i 1452 vokste opp som uekte sønn av en lokal notarius. Det var nok ingen lett start på livet, men med spørrelyst, en god porsjon kreaktivitet og intelligens designet han både flyvende drager, verdens første ubåt og tunnelgravemaskiner allerede som ung gutt. Da han begynte å male tok det ikke lang tid før han overgikk sin læremester, som visstnok likte dette så dårlig at han bestemte seg for aldri å male igjen. Leonardo fra Vinci var visstnok også en god profet og humorist.
Et eksempel er hans kommentar om maleren som malte så pene malerier, samtidig som han hadde så lite pene unger, – Leonardo påpekte at det trolig skyldtes at han lagde sine bilder i dagslys og sine barn i nattens mørke!
Ukas innovasjonsblomst sendes på flyvende vinger sørover. Ikke med SAS, men med en av Da Vinci’s mange flyvende maskiner. Turen går til Italias og Frankrikes president som tok seg tid til å feire en av tidenes største innovatører – multigeniet som skapte innovasjoner, stor kunst og beskrev vår anatomi århundre før andre fulgte opp hans ideer!
Norges viktigste kundesentre er blitt testet og målt, og landets beste på kundeservice er nå kåret. I klassen for offentlige virksomheter gikk Patentstyret av med seieren, foran Tolletaten og Fjellinjen.
Samlet sett kom Patentstyret på 5. plass blant hele 143kundesentre som har fått poeng for mottak, svartid og kundebehandling. Høyeste poengsum i 18 ulike bransjekategorier gikk til ICE (bredbånd).
«Som offentlig etat svarer Patentstyrets kundesenter på svært ulike spørsmål om rettigheter til oppfinnelser, varemerker og design, og denne prisen viser at modellen vår virker”, sier avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik. Han peker på at kundene ikke blir møtt med telefonmeny og skal slippe å fortelle historien sin flere ganger til flere personer før de får svar.
Juryen uttaler at «Patentstyret har vunnet sin klasse ved å ha de mest fornøyde kundene gjennom totalt å være best på mottak og velkomst, dialog, løsning og avslutning på henvendelsen». Kåringen ble avholdt på «The Hub» i Oslo under de årlige Call Center-dagene i regi av analysebyrået See You.
Vi i InnoMag gratulerer både ICE og Patentstyret. Vi vet at mange av våre lesere henvender seg til Patentstyret, – og tror de setter pris på å vite at kundeservicen er patent!
Hvert år markerer over en milliard mennesker Earth Day for å sette fokus på behovet for en renere planet og miljøvern Navnet og konseptet “Jordens dag” ble utviklet allerede for 60 år siden, samme år som Neil Armstrong tok sitt lille skritt som samtidig innebar et gigantisk skritt fremover for oss mennesker.
Ideen om at vi hører sammen og bør sloss sammen for å redde den ene kloden som vi så vidt henger fast i, mens den farer rundt i rommet har etter hvert fått global støtte, og i år var over 193 land med på aktivitetene. Dagen var den 22. april, her hjemme var de fleste langt mer opptatt av påskehjemfarten…
Ellers har uka bydd på spennende aktiviteter som NM for ungdomsvirksomheter, IKT Norges årsmøtekonferanse og Bootcamp for innovasjonsledere med NHH’s dyktige Tor W. Andreassen og Goggle’s tidligere Nord Europa leder, Alfred Tolle. Sistnevnte leder nå Wisdom Together. Begge to reiste en advarende pekefinger når det gjelder vår evne til å fylle døgnet med vel mye digital støy. De fikk torsdag følge av verdens helseorganisasjon, WHO – som i en rapport går til det skritt å advare mot overdreven bruk av nettbrett, mobil og digitale forstyrrelser. Rapporten har fokus på (u)vanene vi lærer våre barn, men konklusjonene gjelder alle aldre. Tallene viser alarmerende nok at 1 av 4 voksne, og at over 80% av vår ungdom sitter for stille og får for lite fysisk aktivitet, for lite stilletid og for lite diskusjonstid med mennesker som mener noe annet enn det de i sine egne bobler oppfatter som riktig. Du kan lese hele rapporten her; http://bit.ly/2whoreport
Open Innovation lab of Norway’s årlige bootcamp for innovasjonsledere var i år lagt til Strømstad og fokus var nettopp på behovet for å putte innovasjon høyere på agendaen, på mer strukturert vis, – samtidig som ledere i større grad må ta inn over seg nye måter å lede på. Peter Druckers kloke ord fra 1968 gjelder fortsatt «So much of what we call management consists of making it difficult for people to work»
Nyskapende ideer kan som kjent være aldri så gode og absolutt ha livets rett, men realiseringen stopper fort opp om man ikke kan trekke veksler på kapital og nødvendig kompetanse for å videreutvikle og kommersialisere ideen. Når evnen, viljen og troen er stor nok, er det fortsatt dem som klarer utfordringen ”alene”. Det står det all mulig respekt av. Men, sannsynligheten for å lykkes mangedobles om man kan nyttiggjøre seg et kompetent og motivert nettverk. En Bootcamp gir for mange et nytt innovasjonsperspektiv!
Dette er også en av årsakene til at vi er blant de som mener at Norges kanskje viktigste NM er denne ukas Norges mesterskap for ungdomsvirksomheter, du kan lese mer om dette her.
Det er jo slett ikke bare unge som starter nye prosjekter. Spørsmålet er nærliggende; Er erfaring og ervervet kunnskap en styrke, når man skal starte egen bedrift?
Eller vil man «klok av skade» vegre seg for å ta den risiko som kreves for å skape en tilstrekkelig oppside? SISU Business og Innovasjon Norge mener voksne gründere har spesielt gode odds og er verdt å satse særskilt på.
Startup-programmet Senior med SISU er skreddersydd for voksne, erfarne mennesker som vil teste ut om entreprenørskap kan være en aktuell strategi for senkarrieren. AFP, sluttpakke eller usikre tider i bedrifter i omstilling kan vise seg å unnfange kompetente gründere, om man tar Sisu Business ved Kristin Langnes på ordet.
Uka markerte også at en av de små oppstartselskapene som i 1978 ble startet opp, torsdag ble opptatt i den lille eksklusive klubben av selskaper som er verdt over en trillion dollar. Denne gang var det Microsoft som så vidt klatret over den psykologiske grensen, Apple var det første selskapet som klatret over denne grensen, tett fulgt av Amazon. De fleste spår at Google vil bli neste medlem. Vi kan like eller ikke like det, men utviklingen viser at de største mastodontene nå vokser forbi de fleste land i størrelse og betydning.
Ukas innovasjonsblomst sendes til Tor W. Andreassen, Ungt Entreprenørskap, SISU og Alfred Tolle, rett og slett fordi de er endringsagenter som viser vei, – og fordi de gjør konkrete grep i riktig retning.
Oslos beste Ungdomsbedrift som skal representere Oslo i NM 25. - 26. april 2019. Det var ordføreren selv, Marianne Borgen, som delte ut prisen, og Jalla Miljø UB fra Hersleb som vant.
Havet fylles med plast, Arktis smelter og biene forsvinner. Klimadebatten tar større plass enn noen gang, men takket være engasjerte ungdommer kan vi i følge Ungt Entreprenørskap likevel se lyst på fremtiden.
Stort fokus på bærekraft i ungdomsbedrifter
Ungt Entreprenørskap arrangerer NM for ungdomsbedrifter 25-26 april, og i år er det påmeldt hele 84 ungdomsbedrifter fra hele landet. 424 av landets mest innovative og engasjerte problemløsere i videregående skole skal kjempe om å utmerke seg i 15 kategorier, deriblant beste ungdomsbedrift. Engasjementet rundt klima, sosialt entreprenørskap og bærekraft er stort, og det er gjennomgående hos flere av årets bedrifter.
Ungdomsbedrift ruster de unge for fremtiden
Elevene som jobber med ungdomsbedrift lærer seg samarbeid, kreativitet, å ta initiativ og å ta ansvar. Ikke minst øker selvtilliten i takt med mestringsfølelsen de får ved å skape noe eget. Dette er viktige egenskaper hos fremtidens entreprenører. Norge trenger flere innovatører for å møte morgendagens utfordringer, og kompetansen ungdommene tilegner seg i løpet av skoleåret ruster dem for fremtidens arbeidsliv.
– Vi ser at motivasjonen hos ungdommene øker, sykefraværet minsker og arbeidet med ungdomsbedrift gir bedre relasjoner mellom lærere og elever. Forskning viser også at ungdommer som har jobbet over lenger tid med Ungdomsbedrift scorer høyere på å ta initiativ og på problemløsning, forteller Grete Ingeborg Nykkelmo, Administrerende Direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.
Oslos NM-lag
Årets NM-lag fra Oslo består av unge ildsjeler fra alle kanter av byen, og i likhet med andre fylker er bærekraft et gjennomgående tema. Nedbrytbare kopper, destruering av klimakvoter og ungdom på el-sykler som henter og kildesorterer søppel er noen av de kreative bidragene fra Oslo-ungdommen. Sistnevnte er forretningsideen til Jalla! Miljø UB fra Hersleb videregående skole, Oslo sin deltaker i konkurransen «Norges beste ungdomsbedrift».
– Forretningsideene hos årets NM-lag fra Oslo tilsier at våre ungdommer virkelig vil ta i et tak for miljøet, og det er fantastisk å se, sier daglig leder i Ungt Entreprenørskap Oslo, Siv Elin Dammen.
Lars Bratsberg på vei hjem til Norge
Foto: Max Emanuelson
Google lederen Lars Bratsberg velger å slutte for ta Europa suksessen Growth Tribe til Norge. Growth Tribe ble startet i 2015 og er nå i syv land. De har kort fortalt teknikker og verktøy for å identifisere og skape vekst i bedrifter. Til nå har over 10.000 mennesker på tvers av 900 bedrifter tatt i bruk Growth Tribes metoder. Lars Bratsberg har vært i Google systemet i 8 år. De fire siste årene som en del av ledergruppa i Greater-China, som innbefatter Kina, Taiwan, Korea og Hong Kong.
– Det er slik vi jobber i Google. Vi jobber raskt. Vi tester. Vi gjør feil. Vi lærer. Justerer. Tester igjen. Vinner. Det er befriende. Jeg elsker denne måten å jobbe på, så det er naturlig å fortsette med det, nå som jeg slutter i Google, sier Lars Bratsberg i en kommentar.
Med lang fartstid fra Asia spør vi ham også om hvordan han vurderer Norges muligheter i forhold til Kina/Asia?
– Norge er godt posisjonert for å gjøre mye bra. Som med alt annet må man se hva og hvem man konkurrerer mot. Den øvelsen må gjøres globalt. Farten på innovasjon, fremtreden av ny teknologi og nye plattformer går nå i et tempo som krever at man må gjøre de riktige tingene, i riktig rekkefølge, i rett fart. Det byr på en utfordring som betyr at man må jobbe annerledes. Det er det vi lærer bort i Growth Tribe.
Vi skyter også inn et siste spørsmål før den nyetablerte grûnderen med bakgrunn fra et av verdens ledende teknologiselskaper haster videre; Tør du spå om hvor store dere regner med å bli i løpet av de neste tre årene?
– Vårt mål er lære deg de tingene du burde lært på universitetet, men som de ikke lærte deg. Når utviklingen går så fort som i dag, blir det en livslang læring for å henge med og det er grunnen til at Growth Tribe gikk fra konsulent selskap til å bli Europa’s første rendyrkede akademi innen Growth Marketing. Skal vi gjøre en forskjell må vi jobbe med å skalere kunnskapen. Siden 2016 har vi lært opp 10.000 mennesker i 900 selskaper. Growth Tribe Norge skal selvfølgelig bidra til å skalere ytterligere.
Det første kurset går allerede av stabelen 23 og 24 mai på EpiCenter Oslo. Det
nystartede innovasjonshuset i Pilestredet har selskaper i alle fasetter rundt nyskapende teknologi, innovasjon i et akselererende miljø hvor gründere, teknologer og investorer opererer side om side.
– Alle selskaper her har ett mål, det er vekst, sier CEO EpiCenter, Peter Jetzel, “og vi er entusiastiske over at Growth Tribe har valgt oss som sin base når de lanserer i Norge.
– EpiCenter er den perfekte plassen å holde våre Crash-kurs i Growth Hacking på, avslutter en smilende Lars Bratsberg.
Klára Jankovics ved Ungarns ambassade i Oslo omgitt av Moon42 ved László Szabó og Zsolt Csepelyi. Foto: Gudbrand Teigen
Med E-smart Event er Ungarns ambassade i Oslo på offensiven og introduserer høyteknologiske aktører i det norske markedet. I tillegg til å selge produkter og løsninger, ønsker ungarske tech-selskaper seg norske utviklingspartnere.
Ungarns ambassade i Oslo er på offensiven og inviterte før påske til et innledende E-SMART EVENT med presentasjon av teknologimiljøer fra hjemlandet. Ungarske teknologiutviklere søker norske markeder og norske partnere.
IoT- og M2M-utviklere
Først ut var direktør for salg og forretningsutvikling Laszlo Suveges-Szabo fra WM systems LLC som utvikler og produserer IoT- og Machine-to-Machine (M2M)-løsninger. Selskapet legger vekt på at deres produkter er sikre, pålitelige og kan fjernbetjenes. Løsningene for dataoverføring presenteres som kompatible med Narrow Band og alle typer mobilplattformer.
– Smarte løsninger for forbruksmåling av vann, gass og elektrisitet er blant våre mestselgende produkter. Styring av gatelys og optimalisering med Smart Grid og Load management i kraftforsyningsnett er andre eksempler. Vi søker partnere å jobbe sammen med i introduksjon av våre IoT-produkter, rutere og andre trådløse kommunikasjonsløsninger i Norge, sier Suveges-Szabo.
Moon42
László Szabó og Zsolt Csepelyi i Moon42 ønsker seg norske utviklingspartnere. Foto: Gudbrand Teigen
Programvareutviklerne Moon42 var representert ved prosjektleder Zsolt Csepelyi og László Szabó. Selskapet jobber med utvikling av programvareløsninger, og legger i sin presentasjon vekt på ord som agile, rapid, realtime, skybasert og AI. Moon42 tar oppgaven fra ide til løsning, og de nevner særskilt erfaring innen segmenter som arkiv- og dokumenthåndtering, bildeling og smarthus-apper. Programvare for landbrukssektoren nevnes også som et spesialområde der sensordata og forecast stasjon gir grunnlag for råd til bonden.
– Vi er opptatt av å se våre kunder som utviklingspartnere for økt kreativitet og best mulig designforståelse. For helsesektoren har vi på den måten utviklet et armbånd med sensorer som kan varsle ved avvik, fall og lignende. Vi har utviklet bildelingsapp med sjåfør-, kunde- og managerportal. Og for elbil-sektoren har vi med tyske Hubject som samarbeidspartner utviklet en internasjonal infoportal for elbil-brukere, sier Csepelyi.
Innovasjon Norge
– Velkommen til Norge, sier Trine Smukkestad Lavik som er juridisk ekspertrådgiver fra Innovasjon Norge. Hun er spesialisert på produktkrav og merking innen Enterprise Europe Network (EEN). Med en humoristisk og lett ironisk tilnærming introduserer Smukkestad Lavik ungarerne til norsk kultur, folkelynne og noen myter. Hun vektlegger særpreg i væremåte og tradisjon før hun redegjør for norske oppfinnelser, rammevilkår knyttet til EU/EØS og lovverk om immaterielle rettigheter (IPR).
Oslo – internasjonalt anerkjent for elbil-satsing
Norge har relativt mye gunstigere elbil-vilkår sammenlignet med for eksempel Tyskland. Især har Oslo kommune oppnådd internasjonal anerkjennelse for elbil-satsing og -tilrettelegging. Prosjekter som Vulkan mobilitetshub med smart grid, optimalisert parkering og lading for el-kjøretøy, samt utplassering av autonome busser bidrar til å gi Oslo status i sektoren. Paal Mork har tittel som elkjøretøy-rådgiver i byutviklingsavdelingen.
– 55% av klimautslippene kommer fra transportsektoren. I Oslo har vi oppnådd kraftig økning i kollektivtrafikken gjennom seneste tiår, og samtidig er bilbruken redusert. Oslo har nesten 1300 elbilladestasjoner, hvorav 150 hurtigladere. ~150 taxi- og bedriftsladere kommer i tillegg, forteller Mork.
På ungarernes litt skeptiske spørsmål om ikke elbil-branner er en stor risiko, spesielt utfordringen med å stanse / få kontroll over el-motor-brann, kunne Innovasjon Norge hjelpe og parere med at en norsk startup kommersialiserer effektive branntepper spesialutviklet for slukking i elbiler og elmotorer.
Klára Jankovics ved Ungarns ambassade promoterer gjerne den ungarsk-norske handelsforening HNCC. Foto: Gudbrand Teigen
Fra WSIE konferansen i New York, GE's tranformasjonsdirektør på scenen
Det nærmer seg påske, men heller ikke denne uka har det manglet på viktige saker for oss endringsagenter. For oss i Innomag er det liten tvil om hva som stikker av med prisen for ukas store nyhet for alle innovatører, entreprenører og endringsagenter.
Omtrent samtidig som det første bildet av et sort hull når oss forsøkte den første Israelske måneraketten Beresheet å lande på Månens overflate, nærmere bestemt i roens hav (Sea of Serenity). Målet var å bli det første fartøyet utviklet av privat sektor som landet på månen. Dessverre for våre Israelske venner gikk noe galt under landingen, så raketten er nok parkert mer permanent enn de hadde ønsket seg. Det unike her er at Spacell, selskapet som har utviklet raketten er privat og består av under 50 medarbeidere. De er hovedsakelig finansiert av en investor, den israelske 89 årige milliardæren Morris Kahn. Hadde landingen vært vellykket ville vi snart kunne bestilt relativt billige reiser til månen alle sammen. Samtidig må det engelske språket snart finne seg et nytt ord for de gale blant oss, ordet lunatic (månegal) ble blant annet brukt om de som var gale nok til å tro det var mulig å reise til månen, eller luna på latin.
Et av de norske selskapene som nok fulgte spesielt godt med var Sensonor fra Horten, SpaceIL har nemlig valgt deres anerkjente gyrosensor STIM300 som kritisk komponent for å styre sondens ferd og landing. Dette vitner om hvor langt fremme vi er på området. Du kan lese mer om Sensonor her.
Ellers har vi oppholdt oss i New York deler av uken som norsk representant på konferansen World Summit on Innovation & Entrepreneurship der over 240 inviterte deltagere har sett inn i fremtiden og diskutert ulike områder som utdanning, helse, smartere byer og nye måter å jobbe på.
Blant mange talere som har imponert er futuristen/hackeren Pablos Holman, IBM’s digitale toppsjef Bob Lord, 3M’s toppsjef, CTO’ene i Mastercard og Uber og toppsjefen i Google’s nye satsning på smarte byer, Lab. Likevel, alle disse og undertegnede må finne seg i at en 15 åring i rullestol med navnet Sparsh Khan blåse oss alle – og hele salen bokstavelig talt ut av våre stoler. Det var en fortelling om utfordringer og nær døden opplevelser, med en innlevelse og livskraft som brakte frem både smil, latter og tårer.
I tillegg gjorde det inntrykk på de fleste å høre sjefen for Dalai Lamas senter for etikk og tranformative verdier på MIT med stor visdom peke på at utfordringene rundt AI ikke er spesielt nye. Som han sa det; – De fleste av oss har gode antenner for å vite hva som er rett og galt. Problemet er bare at vi av og til velger å ikke følge vår interne stemme, fordi profittjaget kommer i veien.
Sam Hamdan, den amerikansk-Libanesiske arkitekteten som står bak konferansen som er støttet av blant annet FN takket for øvrig ja til vår invitasjon om å komme til Norge og blir å se på talerstolen på INNOVASJONSDAGEN den 4. september sammen med noen av Norges mest spennende talere. Du kan se hvem her.
Hel til slutt benytter vi anledningen til å gratulere Innovasjon Norge med ny leder. Det ble Håkon Haugli fra Abelia som trakk det lengste strået. Det valget kan ikke ha vært spesielt vanskelig for styreleder Gunnar Bovim og de andre i styret. Det skorter ikke på verken politisk eller organisasjonslmessig kompetanse, det eneste som mangler på Håkon’s CV er gründererfaring. Vi håper og tror han er klok nok til å lytte til folk med den kompetansen. CV’en viser at Håkon allerede er langt inne i de fleste råd og utvalg som bestemmer i kongeriket. La oss håpe det ikke stopper ham fra å gjøre innovative grep. Du kan lese mer om hans bakgrunn her.
Ukas innovasjonsblomst går til det lille teamet som tør å begi seg i kast med det virkelige måneskuddet, – og så håper vi at ukas tøffe landing ikke stopper dem fra å prøve igjen.
Helt til slutt er det tid for å ønske alle våre lesere en riktig god påske, vi håper du får en rolig uke uten harde landinger og ubehagelige overraskelser!
I kveld lander israelske SpaceIL verdens første sivile sonde på månen. Med det blir også norske Sensonor i Horten historisk. SpaceIL har nemlig valgt deres anerkjente gyrosensor STIM300 som kritisk komponent for å styre sondens ferd og landing.
Inspirert av Google Lunar XPRIZE satte SpaceIL i gang utvikling av sonden for å gjennomføre verdens første sivile månelanding. Fristen for å vinne dusøren på 20 MUSD nådde de ikke, men i kveld, 11. april 2019, lander SpaceILs månesonde med kritisk norsk teknologi fra Horten ombord.
STIM300 måler og rapporterer månesondens rotasjon og hastighet. Foto @ Sensonor
– Sonden inneholder 2 stk STIM300 levert fra oss i Horten. De henter data om rotasjon og akselerasjon i alle retninger, som gjør det mulig å forstå sondens forflytninger. Med to sensorer om bord blir det mulig å kryssjekke data, og ferden kan fortsett om den ene skulle falle ut, forteller Hans Richard Petersen fra Sensonor.
Hans Richard Petersen. Foto @ Sensonor
Å sende en sonde fra Jorda til månen innebærer i følge Sensonor å kombinere rakettkraft og gravitasjonskraft til å posisjonere seg i baner og akselerere mellom dem, først rundt vår planet, så rundt månen.
– En sonde innebærer en ubemannet landing, og retur til vår blå planet er ikke mulig. Ferden og landingen kan kalles “semi-autonomt”. Kommandoer sendes fra Jorda og initierer landing, men derfra styrer sonden selv månelandingen, sier Petersen.
STIM300 er en elektronisk enhet som inneholder gyroskop og måler akselerasjon og rotasjon. Data fra målingene sendes elektronisk til for eksempel styringsenheter eller kommandosentral. Den samme sensoren brukes i førerløse kjøretøy, i UAVer og ikke minst i Forsvaret.
– Våre STIM-moduler finnes allerede i 100 satellitter, og ytterligere 200 STIM-enheter er planlagt for å sendes ut i rommet, forteller Petersen
Når SpaceIL valgte STIM300, gikk de for et anerkjent produkt. Ikke minst fulgte de NASA som kunde av Sensonor. STIM300 er Sensonors viktigste produkt og svært renommert for sin pålitelighet i internasjonale markeder. I 2018 stod STIM-produkt-familien for en omsetning på 140 MNOK, hvorav 5-6 MNOK til romsegmentet.
– I kveld, 11. april, omlag kl 20:45, følger jeg spent med på videooverføringen av landingen. Du kan se landingen direkte her: http://www.visit.spaceil.com/, avslutter Petersen.
Håkon Haugli, ny administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Esben Johansen.
Styret i Innovasjon Norge valgte denne uka Håkon Haugli som ny administrerende direktør. Det betyr at Abelia må ut å finne seg en ny leder.
– Med Håkon Haugli har vi fått en erfaren og allsidig leder med bakgrunn fra næringsliv, politikk og organisasjonsliv, sier styreleder i Innovasjon Norge, Gunnar Bovim. – Haugli kjenner Innovasjon Norge godt fra utsiden, gjennom en rekke prosjekter der vi og Abelia har samarbeidet. Vi ser fram til å arbeide sammen med Haugli om å videreutvikle Innovasjon Norge til å bli et enda mer effektivt virkemiddel for verdiskaping.
Erfaren næringslivsleder og stortingsrepresentant
Håkon Haugli er 49 år, utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Han har ledet Abelia fra 2014. Tidligere har han hatt lederstillinger i forsikringsselskapet Gjensidige og jobbet i ISCO Group og McKinsey.
Haugli satt på Stortinget for Arbeiderpartiet i perioden 2009-2013 og var medlem av Kommunal- og forvaltningskomiteen og Helse- og omsorgskomiteen. Han var også med i Stortingets delegasjoner til Europarådets parlamentariske forsamling og FNs generalforsamling.
Haugli har vært styremedlem i Lånekassen og Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole. Han sitter i SINTEFs råd og HelseOmsorg21-rådet, og er medlem av Stortingets EOS-utvalg.
– Den brede erfaringen, også internasjonalt, samt deltakelsen i en rekke råd og utvalg bidrar til at Haugli har svært god samfunns- og næringslivsforståelse og forståelse av rollen som leder for Innovasjon Norge, sier Gunnar Bovim. – Det har styret lagt stor vekt på i denne prosessen.
65 søkere
Innovasjon Norge lyste ut stillingen som administrerende direktør 1. mars, med søknadsfrist ved månedens slutt. Et ansettelsesutvalg har vurdert og hatt dialog med søkerne sammen med rekrutteringsbyrået BackerSkeie etter hvert som søknadene kom inn. Blant andre sterke navn på søknadslisten vil vi i InnoMag fremheve dagens leder for Innovasjon Norge i Nord Amerika, Gro Eirin Dyrnes, divisjonsansvarlig Mona Skaret i dagens ledergruppe og Steinar Korsmo som har bygget opp Seed Forum.
Vi i InnoMag ønsker Håkon Haugli lykke til i den nye jobben!
Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...