Co-gründer av Nordic Business Forum på scenen i Oslo
De to konferanse-selskapene Oslo Business Forum og Nordic Business Forum går sammen i Norge!
Oslo Business Forum ble startet av de to norske gründerne Marius Røed Wang og hans medgründer Christoffer Omberg i 2015 og Nordic Business Forum som ble startet noen år tidligere i Finland velger å forene krefter i Norge.
– Utslagsgivende var en god dialog som begynte med noen gode samtaler i saunabesøk i Finland, smiler Christoffer og fortsetter;
– Konsekvensen vil være at vi i 2020 vil få en sterk norsk konferanse i stedet for to som konkurrerer med hverandre.
Ola Hanø som har bygget opp den norske delen av selskapet velger å tre ut av selskapet, men sier til InnoMag at han mener samarbeidet som inkluderer kjøpet av vel 30% av Oslo Business Forum er strategisk smart for begge parter.
Vi gjør oppmerksom på at InnoMag har vært og er partner av begge selskapene.
Konsernsjef Tom Nysted i Agder Energi på sin egen konferanse
Den første dagen av årets Agder Energi-konferansen var preget av den teknologien, transporten og innovasjonen som vil prege neste generasjons elektriske byer.
Kristiansand-ordfører Harald Furre satte tonen på Agder Energi-konferansens første dag:
– Vi har spurt oss selv: Kan Kristiansand bli hel-elektrisk? Og vi har jobbet med å etablere hvor vi står i dag, og det vi ser er at ja, det er en realistisk visjon. Vi er allerede mer elektrifisert enn landsgjennomsnittet, og vi har områder hvor vi kan ta store steg.
Men utfordringene blir mange. BI-professor Jørgen Randers har vært en av de ledende globale stemmene når det gjelder hvordan man utvikler verden i en bærekraftig retning.
– Ja, det er fullt mulig å nå bærekraftmålene, sa Randers, og fulgte opp:
– Men det vil kreve tiltak som er umulige å vedta politisk i de demokratiske markedsøkonomiene.
Randers understreket at de løsningene om kreves er så store og vil kreve så stor endring, og må skje så raskt, at han mener det er urealistisk at vi klarer å komme dit.
– Likevel må vi fortsette å arbeide for saken, sa Randers.
Konsernsjef Tom Nysted i Agder Energi sa den teknologiske utviklingen trolig kommer til å endre verden like mye som den fossildrevne revolusjonen har gjort.
– Den vi endre produksjonsmåter, hvordan vi bor og arbeider, hvordan vi beveger oss og utdanner oss, sa han.
Nedenfra og opp Blant selskapene som jobber med å løse utfordringene som neste generasjons byer møter, er Cowi.
– Vi må bygge byer nedenfra og opp når vi skal realisere den elektriske byen, sa Håkon Iversen i Cowi.
Selskapet har bygget en modell av et nytt Kristiansand hvor Kvadraturen har doblet i størrelse og folketall. Modellen var sentrum i opplevelsessenteret på årets konferanse, hvor også skolebarn fra hele Agder har bidratt med sine visjoner for hvordan byer kommer til å se ut når de flytter hjemmefra.
Bussen til fremtiden I Oslo jobber Bernt Reitan Jenssen og Ruter med utfordringer knyttet til transport, som fikk mye oppmerksomhet på konferansens første dag.
Ruter arbeider med sin strategi for å gjøre hele kollektivtransportsystemet i hovedstaden elektrisk innen 2028, og er allerede godt på vei.
– Markedet kan levere på disse målene, og samarbeidet med industrien har vært kjempebra når vi for eksempel i løpet av året elektrifiserer Nesoddbåten. Til kraftbransjen har vi et viktig budskap: Å tenke klokt om hvor vi henter ut den største effekten fra strømnettet er noe av det viktigste vi kan gjøre nå, sa Ruter-sjefen.
Ruter er et av Nordens mest innovative transportselskaper. Globalt representerer Hyperloop TT en av de aller mest innovative løsningene for fremtidens mobilitet.
– Teknologien som kreves for å bygge Hyperloop eksisterer. Vi har komponentene, og spørsmålet er ikke lenger om det blir bygget, men når. Og svaret er at spaden stikkes i jorden for det første kommersielt tilgjengelige systemet allerede i høst, og vi regner med at du og jeg og alle i salen kan reise med Hyperloop om kun tre år, sa Ahlborn.
Teknologi som problemløser Dag 1 av Agder Energi-konferansen 2019 ble avsluttet av globalt ledende teknologiselskaper: Cognizant, Kongsberg Digital og Microsoft.
– Teknologi vil endre alt, også måten å jobbe på, sa Euan Davis, som leder Cognizants Future of Work-senter, et perspektiv Hege Skryseth i Kongsberg delte:
– Skal vi bygge gode byer for fremtiden må vi bli smartere i hvordan vi bruker energi. Vi vil jobbe sammen med spydspisser blant energiselskapene som Agder Energi med å lage innovative løsninger, sa Skryseth.
– Og det er teknologien som gir oss håp for at vi skal klare å løse de utfordringene vi står overfor fremover, avsluttet Kimberly Lein-Mathisen i Microsoft.
Vi gjør oppmerksom på at innlegget er hentet fra Agder Energi’s egen hjemmeside.
Med Tick-in sikter vekstselskapet HCL Nordic seg inn mot underholdningsbransjen. HCL Nordic tilbyr en digital plattform som lar deg integrere Mailchimp med billettsystemet ditt.
InnoBørs-registrerte Tick-in leveres av HCL Nordic AS, en ung bedrift som 5 år etter oppstart teller 5 faste medarbeidere i tillegg til en håndfull frilansere. Selskapet er lokalisert i topp moderne lokaler i Asker Tek. HCL Nordic er et teknologiselskap med fokus på e-commerce, integrasjoner mot ERP (Enterprise Resource Planning) -systemer, og digitale kommunikasjonsløsninger.
Kulturelt mangfold som styrke
– Vi er partnere med Visma og Mailchimp, og vi er eksperter på WordPress og Woocommerce. Vi har jobbet med over 300 kunder spesielt inn mot effektiv digital kommunikasjon, og det har dannet grunnlaget for innsikten og kompetansen vi besitter i dag, forteller Claus Lorentzen som startet selskapet på senvinteren 2014.
Claus Lorentzen er 38 år og bosatt i Asker. Han har utdannelse fra både norske BI og Niels Brock i København, samt en solid yrkesbakgrunn som kremmer og rekrutterer. I Assessits nylige kåring Årets Unge Ledere 2018 ble Lorentzen en av årets topp 10 unge ledere.
Tick-in er utviklet av HCL Nordics team med 4 nasjoner representert. Foto @ HCL Nordic
– Menneskene er vår unike ressurs! Vi fokuserer mye på å skape en god kultur, der vi trives med hverandre og støtter opp om den enkelte i teamet. På tross av et lite team, har vi ansatte og frilansere fra så mye som 4 forskjellige land, beretter Lorentzen.
Selskapet vil være på trygg grunn og bygger sitt avtaleverk med hjelp av jurister. Til nå ligger HCL Nordics verdiskaping i tjenesteyting basert på tilslutning til etablerte merkevarer som Visma, Google, Mailchimp og WordPress. Gründeren øyner en mulighet for å bygge egne immaterielle rettigheter på sikt ved å søke patent på måten selskapets egenutviklede kode fungerer til å integrere på tvers av systemer.
– Tick-in har vi utviklet selv som plattform for Consent Management (samtykkebehandling) i underholdningsbransjen. Løsningen er tilpasset de mest utbredte booking-løsningene i markedet. Vi ser Tick-in som en «intern startup» i HCL Nordic med egen IPR og potensial til knoppskyting. Ja, Tick-in kan nok komme til å stå på egne ben i et nytt selskap etterhvert, betror gründeren Innomag.
Lover integrering av systemer for økt salg og spart tid
Tick-in er en plattform for Digital User Engagement innen underholdningsindustrien. Brukere av Tick-in kan få svar på: Hvordan forutsi kundenes ønsker i fremtiden? Hvordan tilby kundene merverdi som øker deres tilfredshet?
– Selg flere billetter til dine events eller konserter ved hjelp av vår Digital User Engagement -plattform! Vi har allerede nå fått mange gode tilbakemeldinger og statements, i tillegg til at vi har fått flere kunder til å stille opp for å lage promovideoer og presentasjoner, sier Lorentzen.
Tick-in integrerer 3. parts plattformer som Mailchimp med kundedataene som ligger i brukernes eget billettsystem, ofte Ticketmaster. I tillegg åpner Tick-in mange andre funksjoner, blant annet automatisk utsendelse av påminnelse før konsert og brukerundersøkelse etter konserten.
– Mange selskaper generer enorme mengder med data som de ikke får brukt på en strukturert måte. Årsaken til dette er at det i dag ikke er mange tilgjengelige løsninger som tilbyr brukervennlige, gode rutiner og systemer for å automatisere struktureringen og segmenteringen av dataene, slik at kunden kan få nytte ut av dem. Konsekvensen av dette er at kundene må jobbe mye manuelt for å forsøke å få oversikt over datastrømmen, men det begynner som regel bra og ender som oftest med at det ikke blir gjort, sier Lorentzen.
Tick-in er HCL Nordics løsning på dette problemet. Løsningen innebærer avansert segmentering av data og automatisering av kommunikasjonen i ett.
– Vår løsning sørger for at Lillestrøm Kultursenter, som er en våre første kunder, til enhver tid kan finne en oppdatert oversikt over personene som kjøpte billetter til de hundrevis av forestillinger de holder hvert år. På den måten tilbyr løsningen vår kunde en oppdatert oversikt over hvem som for eksempel var på konserten med Karpe Diem i fjor. Dersom Karpe Diem kommer tilbake for å holde en ny konsert, vil det være veldig effektivt å meddele de som var på konserten i fjor at nå kommer en ny konsert. Våre kunder ser åpningsrater på over 70% på ved e-postmarkedsføring og segmentert utsending ved hjelp av Tick-in, forteller Lorentzen.
Ticketmaster og Mailchimp som strategiske partnere
– Vi søker strategiske partnerskap med alle større billett- og bookingoperatører, som Ticketmaster, Eventim, DX med flere. Nå er vi inne i en fase, der vi knytter til oss partnere over hele Europa. Partnerne er interessert i oss, fordi vi leverer en unik tjeneste som deres kunder etterspør. I tillegg sørger vi for at de får beholde en del av omsetningen som vår plattform genererer, forsikrer Lorentzen.
HCL Nordic er i forhandlinger med Ticketmaster om partneravtale worldwide. Selskapet selger allerede Ticketmasters løsninger til en rekke aktive kunder, ikke minst kulturhus og kinoer i Norge. I Danmark forhandler HCL Nordic med de største festivalene, deriblant Roskilde Festivalen. Alle som benytter billettsystemet DX kan ta i bruk Tick-in i dag, og det pågår ifølge gründeren forhandlinger med ledende billettsystemer i Norge, Danmark, Finland, Sverige, Italia, UK og Nederland.
– Vi er eneste norske partner for Mailchimp i Norge i dag. Tick-in er i prosess med sikte på å bli en formelt godkjent integrasjon hos Mailchimp, slik at kunder worldwide kan ta vår løsning i bruk. Mailchimp sender oss allerede kunder fra ulike land, og de seneste ukene har vi fått kunder fra land som Spania, Frankrike, USA, Nederland, Tyskland, Latvia, Romania og Luxembourg. Denne uken har vi til og med fått vår første kunde i Storbritannia, avslutter Lorentzen begeistret.
Vi ønsker velkommen til Nordic Business Forum 9. mai 2019. Konferansen avholdes i Folketeateret og Innomag er Mediepartner.
Fjorårets konferanse var en stor suksess, og i år kommer både professor Morten Hansen fra Berkeley og Simon Sinek – mannen bak verdens mest sette Tedtalk. Disse to kommer i spissen for et stjernelag som også inkluderer dyktige Alexander Haneng fra Posten og Sjur Gaaseide fra Deloitte.
Som leser av Innomag får du 10% rabatt på VIP billetter til konferansen. Billettene må kjøpes før 5. mai, hvis man skal kunne oppnå denne rabatten.
Ukas store snakkis er unektelig SAS streiken, men vi ser også på F8 og et 500 års jubileum verdt å feire!
Det er ikke ofte høyt betalte piloter som jobber færre dager enn de fleste av oss går i 1. mai tog. Denne uka har de frontkollidert med en konsernsjef som beskylder sine piloter for å stille krav som innebærer en reell trussel for SAS overlevelsesevne. Noe umusikalsk glemmer Richard Gustavsson å informere om at hans egen lønn er økt med over 15% siste året. Mens begge parter i en uke har brust med sine fjær står over 337 000 reisende igjen som tapere, – og vi har fått en ny leksjon i kunsten å ødelegge verdier, rasere kunders tillit og så mistillit.
Det kan virke som selskapet har glemt at det for mindre enn 7 år siden var teknisk konkurs og i praksis ble reddet av daværende næringsminister Trond Giske. Det er heller ikke mer enn 8 måneder siden NHO’s sjefsforhandler Thorbjørn Lothe pekte på at SAS pilotene var en privilegert yrkesgruppe med lønn over 1 million, samtidig som de kun jobber 180 dager i året, noe som tilsvarer firedagers uke.
Som vi har vært inne på før er vi av den oppfatning at god ledelse kan oppsummeres som utfordringen med å maksimere virksomhetens verdi over tid. Det er derfor rett og slett elendig ledelse å beskylde egne medarbeidere for å gamble med arbeidsplassene, – og det vitner om lav solidaritet og liten grad av teamfølelse at pilotene faktisk gjør det. Det faktum at de deltok i 1. mai toget må også fortone seg temmelig provoserende for mange!
I ly av både streik og 1. mai har Facebook avholdt sin årlige utviklerkonferanse, F8 (F-eight=Faith). Sjefen sjøl, Mark Zuckerberg sparket det hele i gang med en åpningstale hvor han bedyret at Facebook har innsett at vårt privatliv skal skjermes. Imidlertid er forretningsmodellen den samme og da tror vi at annonsørene fortsatt vil kunne velte seg i data om oss, over 63 000 variabler gir unektelig et rimelig godt bilde av hvem vi er. La oss også nevne at Mark nylig ga verden en leksjon i hvordan dårlige nyheter skal håndteres. De ventet til hele USA var opptatt med offentliggjøringen av Muller-rapporten en fredag ettermiddag og la da ut en liten notis om at flere millioner Instagram passord åpent lå ute. Så mye for å beskytte privatlivets fred, Mark!
Til info venter vi litt med feiringen, for alt du så langt har sagt overdøves av dine og Facebooks handlinger!
Her hjemme nærmer det seg Nordic Business Forum med fantastiske Simon Sinek, tidenes mest sette TED talker og like fantastiske professor Morten Hansen i front. Neste torsdag, den 9. mai fyller de Folketeateret i Oslo, – og vi anbefaler alle som fortsatt ikke har fått bestilt plass til å benytte anledningen. InnoMag er hovedsamarbeidspartner sammen med Open Innovation Lab of Norway, – og du som leser får rabatt. Du kan lese mer om konferansen her.
Av øvrige nyheter her hjemme er informasjonen om at 143 av Norges viktigste kundesentre er blitt testet og målt. Målet var a finne landets beste på kundeservice. I klassen for offentlige virksomheter gikk Patentstyret av med seieren, foran Tolletaten og Fjellinjen. Vi i InnoMag gratulerer både ICE og Patentstyret, – godt å vite at kundeservicen er patent! Du kan lese mer om dette her.
La oss avslutte med å slutte oss til Frankrikes og Italias statssjefer og deres hyllest av at det torsdag var 500 år siden en av historiens største innovatører døde. Leonardo fra den lille toskanske landsbyen Vinci i 1452 vokste opp som uekte sønn av en lokal notarius. Det var nok ingen lett start på livet, men med spørrelyst, en god porsjon kreaktivitet og intelligens designet han både flyvende drager, verdens første ubåt og tunnelgravemaskiner allerede som ung gutt. Da han begynte å male tok det ikke lang tid før han overgikk sin læremester, som visstnok likte dette så dårlig at han bestemte seg for aldri å male igjen. Leonardo fra Vinci var visstnok også en god profet og humorist.
Et eksempel er hans kommentar om maleren som malte så pene malerier, samtidig som han hadde så lite pene unger, – Leonardo påpekte at det trolig skyldtes at han lagde sine bilder i dagslys og sine barn i nattens mørke!
Ukas innovasjonsblomst sendes på flyvende vinger sørover. Ikke med SAS, men med en av Da Vinci’s mange flyvende maskiner. Turen går til Italias og Frankrikes president som tok seg tid til å feire en av tidenes største innovatører – multigeniet som skapte innovasjoner, stor kunst og beskrev vår anatomi århundre før andre fulgte opp hans ideer!
Norges viktigste kundesentre er blitt testet og målt, og landets beste på kundeservice er nå kåret. I klassen for offentlige virksomheter gikk Patentstyret av med seieren, foran Tolletaten og Fjellinjen.
Samlet sett kom Patentstyret på 5. plass blant hele 143kundesentre som har fått poeng for mottak, svartid og kundebehandling. Høyeste poengsum i 18 ulike bransjekategorier gikk til ICE (bredbånd).
«Som offentlig etat svarer Patentstyrets kundesenter på svært ulike spørsmål om rettigheter til oppfinnelser, varemerker og design, og denne prisen viser at modellen vår virker”, sier avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik. Han peker på at kundene ikke blir møtt med telefonmeny og skal slippe å fortelle historien sin flere ganger til flere personer før de får svar.
Juryen uttaler at «Patentstyret har vunnet sin klasse ved å ha de mest fornøyde kundene gjennom totalt å være best på mottak og velkomst, dialog, løsning og avslutning på henvendelsen». Kåringen ble avholdt på «The Hub» i Oslo under de årlige Call Center-dagene i regi av analysebyrået See You.
Vi i InnoMag gratulerer både ICE og Patentstyret. Vi vet at mange av våre lesere henvender seg til Patentstyret, – og tror de setter pris på å vite at kundeservicen er patent!
Hvert år markerer over en milliard mennesker Earth Day for å sette fokus på behovet for en renere planet og miljøvern Navnet og konseptet “Jordens dag” ble utviklet allerede for 60 år siden, samme år som Neil Armstrong tok sitt lille skritt som samtidig innebar et gigantisk skritt fremover for oss mennesker.
Ideen om at vi hører sammen og bør sloss sammen for å redde den ene kloden som vi så vidt henger fast i, mens den farer rundt i rommet har etter hvert fått global støtte, og i år var over 193 land med på aktivitetene. Dagen var den 22. april, her hjemme var de fleste langt mer opptatt av påskehjemfarten…
Ellers har uka bydd på spennende aktiviteter som NM for ungdomsvirksomheter, IKT Norges årsmøtekonferanse og Bootcamp for innovasjonsledere med NHH’s dyktige Tor W. Andreassen og Goggle’s tidligere Nord Europa leder, Alfred Tolle. Sistnevnte leder nå Wisdom Together. Begge to reiste en advarende pekefinger når det gjelder vår evne til å fylle døgnet med vel mye digital støy. De fikk torsdag følge av verdens helseorganisasjon, WHO – som i en rapport går til det skritt å advare mot overdreven bruk av nettbrett, mobil og digitale forstyrrelser. Rapporten har fokus på (u)vanene vi lærer våre barn, men konklusjonene gjelder alle aldre. Tallene viser alarmerende nok at 1 av 4 voksne, og at over 80% av vår ungdom sitter for stille og får for lite fysisk aktivitet, for lite stilletid og for lite diskusjonstid med mennesker som mener noe annet enn det de i sine egne bobler oppfatter som riktig. Du kan lese hele rapporten her; http://bit.ly/2whoreport
Open Innovation lab of Norway’s årlige bootcamp for innovasjonsledere var i år lagt til Strømstad og fokus var nettopp på behovet for å putte innovasjon høyere på agendaen, på mer strukturert vis, – samtidig som ledere i større grad må ta inn over seg nye måter å lede på. Peter Druckers kloke ord fra 1968 gjelder fortsatt «So much of what we call management consists of making it difficult for people to work»
Nyskapende ideer kan som kjent være aldri så gode og absolutt ha livets rett, men realiseringen stopper fort opp om man ikke kan trekke veksler på kapital og nødvendig kompetanse for å videreutvikle og kommersialisere ideen. Når evnen, viljen og troen er stor nok, er det fortsatt dem som klarer utfordringen ”alene”. Det står det all mulig respekt av. Men, sannsynligheten for å lykkes mangedobles om man kan nyttiggjøre seg et kompetent og motivert nettverk. En Bootcamp gir for mange et nytt innovasjonsperspektiv!
Dette er også en av årsakene til at vi er blant de som mener at Norges kanskje viktigste NM er denne ukas Norges mesterskap for ungdomsvirksomheter, du kan lese mer om dette her.
Det er jo slett ikke bare unge som starter nye prosjekter. Spørsmålet er nærliggende; Er erfaring og ervervet kunnskap en styrke, når man skal starte egen bedrift?
Eller vil man «klok av skade» vegre seg for å ta den risiko som kreves for å skape en tilstrekkelig oppside? SISU Business og Innovasjon Norge mener voksne gründere har spesielt gode odds og er verdt å satse særskilt på.
Startup-programmet Senior med SISU er skreddersydd for voksne, erfarne mennesker som vil teste ut om entreprenørskap kan være en aktuell strategi for senkarrieren. AFP, sluttpakke eller usikre tider i bedrifter i omstilling kan vise seg å unnfange kompetente gründere, om man tar Sisu Business ved Kristin Langnes på ordet.
Uka markerte også at en av de små oppstartselskapene som i 1978 ble startet opp, torsdag ble opptatt i den lille eksklusive klubben av selskaper som er verdt over en trillion dollar. Denne gang var det Microsoft som så vidt klatret over den psykologiske grensen, Apple var det første selskapet som klatret over denne grensen, tett fulgt av Amazon. De fleste spår at Google vil bli neste medlem. Vi kan like eller ikke like det, men utviklingen viser at de største mastodontene nå vokser forbi de fleste land i størrelse og betydning.
Ukas innovasjonsblomst sendes til Tor W. Andreassen, Ungt Entreprenørskap, SISU og Alfred Tolle, rett og slett fordi de er endringsagenter som viser vei, – og fordi de gjør konkrete grep i riktig retning.
Oslos beste Ungdomsbedrift som skal representere Oslo i NM 25. - 26. april 2019. Det var ordføreren selv, Marianne Borgen, som delte ut prisen, og Jalla Miljø UB fra Hersleb som vant.
Havet fylles med plast, Arktis smelter og biene forsvinner. Klimadebatten tar større plass enn noen gang, men takket være engasjerte ungdommer kan vi i følge Ungt Entreprenørskap likevel se lyst på fremtiden.
Stort fokus på bærekraft i ungdomsbedrifter
Ungt Entreprenørskap arrangerer NM for ungdomsbedrifter 25-26 april, og i år er det påmeldt hele 84 ungdomsbedrifter fra hele landet. 424 av landets mest innovative og engasjerte problemløsere i videregående skole skal kjempe om å utmerke seg i 15 kategorier, deriblant beste ungdomsbedrift. Engasjementet rundt klima, sosialt entreprenørskap og bærekraft er stort, og det er gjennomgående hos flere av årets bedrifter.
Ungdomsbedrift ruster de unge for fremtiden
Elevene som jobber med ungdomsbedrift lærer seg samarbeid, kreativitet, å ta initiativ og å ta ansvar. Ikke minst øker selvtilliten i takt med mestringsfølelsen de får ved å skape noe eget. Dette er viktige egenskaper hos fremtidens entreprenører. Norge trenger flere innovatører for å møte morgendagens utfordringer, og kompetansen ungdommene tilegner seg i løpet av skoleåret ruster dem for fremtidens arbeidsliv.
– Vi ser at motivasjonen hos ungdommene øker, sykefraværet minsker og arbeidet med ungdomsbedrift gir bedre relasjoner mellom lærere og elever. Forskning viser også at ungdommer som har jobbet over lenger tid med Ungdomsbedrift scorer høyere på å ta initiativ og på problemløsning, forteller Grete Ingeborg Nykkelmo, Administrerende Direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.
Oslos NM-lag
Årets NM-lag fra Oslo består av unge ildsjeler fra alle kanter av byen, og i likhet med andre fylker er bærekraft et gjennomgående tema. Nedbrytbare kopper, destruering av klimakvoter og ungdom på el-sykler som henter og kildesorterer søppel er noen av de kreative bidragene fra Oslo-ungdommen. Sistnevnte er forretningsideen til Jalla! Miljø UB fra Hersleb videregående skole, Oslo sin deltaker i konkurransen «Norges beste ungdomsbedrift».
– Forretningsideene hos årets NM-lag fra Oslo tilsier at våre ungdommer virkelig vil ta i et tak for miljøet, og det er fantastisk å se, sier daglig leder i Ungt Entreprenørskap Oslo, Siv Elin Dammen.
Lars Bratsberg på vei hjem til Norge
Foto: Max Emanuelson
Google lederen Lars Bratsberg velger å slutte for ta Europa suksessen Growth Tribe til Norge. Growth Tribe ble startet i 2015 og er nå i syv land. De har kort fortalt teknikker og verktøy for å identifisere og skape vekst i bedrifter. Til nå har over 10.000 mennesker på tvers av 900 bedrifter tatt i bruk Growth Tribes metoder. Lars Bratsberg har vært i Google systemet i 8 år. De fire siste årene som en del av ledergruppa i Greater-China, som innbefatter Kina, Taiwan, Korea og Hong Kong.
– Det er slik vi jobber i Google. Vi jobber raskt. Vi tester. Vi gjør feil. Vi lærer. Justerer. Tester igjen. Vinner. Det er befriende. Jeg elsker denne måten å jobbe på, så det er naturlig å fortsette med det, nå som jeg slutter i Google, sier Lars Bratsberg i en kommentar.
Med lang fartstid fra Asia spør vi ham også om hvordan han vurderer Norges muligheter i forhold til Kina/Asia?
– Norge er godt posisjonert for å gjøre mye bra. Som med alt annet må man se hva og hvem man konkurrerer mot. Den øvelsen må gjøres globalt. Farten på innovasjon, fremtreden av ny teknologi og nye plattformer går nå i et tempo som krever at man må gjøre de riktige tingene, i riktig rekkefølge, i rett fart. Det byr på en utfordring som betyr at man må jobbe annerledes. Det er det vi lærer bort i Growth Tribe.
Vi skyter også inn et siste spørsmål før den nyetablerte grûnderen med bakgrunn fra et av verdens ledende teknologiselskaper haster videre; Tør du spå om hvor store dere regner med å bli i løpet av de neste tre årene?
– Vårt mål er lære deg de tingene du burde lært på universitetet, men som de ikke lærte deg. Når utviklingen går så fort som i dag, blir det en livslang læring for å henge med og det er grunnen til at Growth Tribe gikk fra konsulent selskap til å bli Europa’s første rendyrkede akademi innen Growth Marketing. Skal vi gjøre en forskjell må vi jobbe med å skalere kunnskapen. Siden 2016 har vi lært opp 10.000 mennesker i 900 selskaper. Growth Tribe Norge skal selvfølgelig bidra til å skalere ytterligere.
Det første kurset går allerede av stabelen 23 og 24 mai på EpiCenter Oslo. Det
nystartede innovasjonshuset i Pilestredet har selskaper i alle fasetter rundt nyskapende teknologi, innovasjon i et akselererende miljø hvor gründere, teknologer og investorer opererer side om side.
– Alle selskaper her har ett mål, det er vekst, sier CEO EpiCenter, Peter Jetzel, “og vi er entusiastiske over at Growth Tribe har valgt oss som sin base når de lanserer i Norge.
– EpiCenter er den perfekte plassen å holde våre Crash-kurs i Growth Hacking på, avslutter en smilende Lars Bratsberg.
Klára Jankovics ved Ungarns ambassade i Oslo omgitt av Moon42 ved László Szabó og Zsolt Csepelyi. Foto: Gudbrand Teigen
Med E-smart Event er Ungarns ambassade i Oslo på offensiven og introduserer høyteknologiske aktører i det norske markedet. I tillegg til å selge produkter og løsninger, ønsker ungarske tech-selskaper seg norske utviklingspartnere.
Ungarns ambassade i Oslo er på offensiven og inviterte før påske til et innledende E-SMART EVENT med presentasjon av teknologimiljøer fra hjemlandet. Ungarske teknologiutviklere søker norske markeder og norske partnere.
IoT- og M2M-utviklere
Først ut var direktør for salg og forretningsutvikling Laszlo Suveges-Szabo fra WM systems LLC som utvikler og produserer IoT- og Machine-to-Machine (M2M)-løsninger. Selskapet legger vekt på at deres produkter er sikre, pålitelige og kan fjernbetjenes. Løsningene for dataoverføring presenteres som kompatible med Narrow Band og alle typer mobilplattformer.
– Smarte løsninger for forbruksmåling av vann, gass og elektrisitet er blant våre mestselgende produkter. Styring av gatelys og optimalisering med Smart Grid og Load management i kraftforsyningsnett er andre eksempler. Vi søker partnere å jobbe sammen med i introduksjon av våre IoT-produkter, rutere og andre trådløse kommunikasjonsløsninger i Norge, sier Suveges-Szabo.
Moon42
László Szabó og Zsolt Csepelyi i Moon42 ønsker seg norske utviklingspartnere. Foto: Gudbrand Teigen
Programvareutviklerne Moon42 var representert ved prosjektleder Zsolt Csepelyi og László Szabó. Selskapet jobber med utvikling av programvareløsninger, og legger i sin presentasjon vekt på ord som agile, rapid, realtime, skybasert og AI. Moon42 tar oppgaven fra ide til løsning, og de nevner særskilt erfaring innen segmenter som arkiv- og dokumenthåndtering, bildeling og smarthus-apper. Programvare for landbrukssektoren nevnes også som et spesialområde der sensordata og forecast stasjon gir grunnlag for råd til bonden.
– Vi er opptatt av å se våre kunder som utviklingspartnere for økt kreativitet og best mulig designforståelse. For helsesektoren har vi på den måten utviklet et armbånd med sensorer som kan varsle ved avvik, fall og lignende. Vi har utviklet bildelingsapp med sjåfør-, kunde- og managerportal. Og for elbil-sektoren har vi med tyske Hubject som samarbeidspartner utviklet en internasjonal infoportal for elbil-brukere, sier Csepelyi.
Innovasjon Norge
– Velkommen til Norge, sier Trine Smukkestad Lavik som er juridisk ekspertrådgiver fra Innovasjon Norge. Hun er spesialisert på produktkrav og merking innen Enterprise Europe Network (EEN). Med en humoristisk og lett ironisk tilnærming introduserer Smukkestad Lavik ungarerne til norsk kultur, folkelynne og noen myter. Hun vektlegger særpreg i væremåte og tradisjon før hun redegjør for norske oppfinnelser, rammevilkår knyttet til EU/EØS og lovverk om immaterielle rettigheter (IPR).
Oslo – internasjonalt anerkjent for elbil-satsing
Norge har relativt mye gunstigere elbil-vilkår sammenlignet med for eksempel Tyskland. Især har Oslo kommune oppnådd internasjonal anerkjennelse for elbil-satsing og -tilrettelegging. Prosjekter som Vulkan mobilitetshub med smart grid, optimalisert parkering og lading for el-kjøretøy, samt utplassering av autonome busser bidrar til å gi Oslo status i sektoren. Paal Mork har tittel som elkjøretøy-rådgiver i byutviklingsavdelingen.
– 55% av klimautslippene kommer fra transportsektoren. I Oslo har vi oppnådd kraftig økning i kollektivtrafikken gjennom seneste tiår, og samtidig er bilbruken redusert. Oslo har nesten 1300 elbilladestasjoner, hvorav 150 hurtigladere. ~150 taxi- og bedriftsladere kommer i tillegg, forteller Mork.
På ungarernes litt skeptiske spørsmål om ikke elbil-branner er en stor risiko, spesielt utfordringen med å stanse / få kontroll over el-motor-brann, kunne Innovasjon Norge hjelpe og parere med at en norsk startup kommersialiserer effektive branntepper spesialutviklet for slukking i elbiler og elmotorer.
Klára Jankovics ved Ungarns ambassade promoterer gjerne den ungarsk-norske handelsforening HNCC. Foto: Gudbrand Teigen
Fra WSIE konferansen i New York, GE's tranformasjonsdirektør på scenen
Det nærmer seg påske, men heller ikke denne uka har det manglet på viktige saker for oss endringsagenter. For oss i Innomag er det liten tvil om hva som stikker av med prisen for ukas store nyhet for alle innovatører, entreprenører og endringsagenter.
Omtrent samtidig som det første bildet av et sort hull når oss forsøkte den første Israelske måneraketten Beresheet å lande på Månens overflate, nærmere bestemt i roens hav (Sea of Serenity). Målet var å bli det første fartøyet utviklet av privat sektor som landet på månen. Dessverre for våre Israelske venner gikk noe galt under landingen, så raketten er nok parkert mer permanent enn de hadde ønsket seg. Det unike her er at Spacell, selskapet som har utviklet raketten er privat og består av under 50 medarbeidere. De er hovedsakelig finansiert av en investor, den israelske 89 årige milliardæren Morris Kahn. Hadde landingen vært vellykket ville vi snart kunne bestilt relativt billige reiser til månen alle sammen. Samtidig må det engelske språket snart finne seg et nytt ord for de gale blant oss, ordet lunatic (månegal) ble blant annet brukt om de som var gale nok til å tro det var mulig å reise til månen, eller luna på latin.
Et av de norske selskapene som nok fulgte spesielt godt med var Sensonor fra Horten, SpaceIL har nemlig valgt deres anerkjente gyrosensor STIM300 som kritisk komponent for å styre sondens ferd og landing. Dette vitner om hvor langt fremme vi er på området. Du kan lese mer om Sensonor her.
Ellers har vi oppholdt oss i New York deler av uken som norsk representant på konferansen World Summit on Innovation & Entrepreneurship der over 240 inviterte deltagere har sett inn i fremtiden og diskutert ulike områder som utdanning, helse, smartere byer og nye måter å jobbe på.
Blant mange talere som har imponert er futuristen/hackeren Pablos Holman, IBM’s digitale toppsjef Bob Lord, 3M’s toppsjef, CTO’ene i Mastercard og Uber og toppsjefen i Google’s nye satsning på smarte byer, Lab. Likevel, alle disse og undertegnede må finne seg i at en 15 åring i rullestol med navnet Sparsh Khan blåse oss alle – og hele salen bokstavelig talt ut av våre stoler. Det var en fortelling om utfordringer og nær døden opplevelser, med en innlevelse og livskraft som brakte frem både smil, latter og tårer.
I tillegg gjorde det inntrykk på de fleste å høre sjefen for Dalai Lamas senter for etikk og tranformative verdier på MIT med stor visdom peke på at utfordringene rundt AI ikke er spesielt nye. Som han sa det; – De fleste av oss har gode antenner for å vite hva som er rett og galt. Problemet er bare at vi av og til velger å ikke følge vår interne stemme, fordi profittjaget kommer i veien.
Sam Hamdan, den amerikansk-Libanesiske arkitekteten som står bak konferansen som er støttet av blant annet FN takket for øvrig ja til vår invitasjon om å komme til Norge og blir å se på talerstolen på INNOVASJONSDAGEN den 4. september sammen med noen av Norges mest spennende talere. Du kan se hvem her.
Hel til slutt benytter vi anledningen til å gratulere Innovasjon Norge med ny leder. Det ble Håkon Haugli fra Abelia som trakk det lengste strået. Det valget kan ikke ha vært spesielt vanskelig for styreleder Gunnar Bovim og de andre i styret. Det skorter ikke på verken politisk eller organisasjonslmessig kompetanse, det eneste som mangler på Håkon’s CV er gründererfaring. Vi håper og tror han er klok nok til å lytte til folk med den kompetansen. CV’en viser at Håkon allerede er langt inne i de fleste råd og utvalg som bestemmer i kongeriket. La oss håpe det ikke stopper ham fra å gjøre innovative grep. Du kan lese mer om hans bakgrunn her.
Ukas innovasjonsblomst går til det lille teamet som tør å begi seg i kast med det virkelige måneskuddet, – og så håper vi at ukas tøffe landing ikke stopper dem fra å prøve igjen.
Helt til slutt er det tid for å ønske alle våre lesere en riktig god påske, vi håper du får en rolig uke uten harde landinger og ubehagelige overraskelser!
I kveld lander israelske SpaceIL verdens første sivile sonde på månen. Med det blir også norske Sensonor i Horten historisk. SpaceIL har nemlig valgt deres anerkjente gyrosensor STIM300 som kritisk komponent for å styre sondens ferd og landing.
Inspirert av Google Lunar XPRIZE satte SpaceIL i gang utvikling av sonden for å gjennomføre verdens første sivile månelanding. Fristen for å vinne dusøren på 20 MUSD nådde de ikke, men i kveld, 11. april 2019, lander SpaceILs månesonde med kritisk norsk teknologi fra Horten ombord.
STIM300 måler og rapporterer månesondens rotasjon og hastighet. Foto @ Sensonor
– Sonden inneholder 2 stk STIM300 levert fra oss i Horten. De henter data om rotasjon og akselerasjon i alle retninger, som gjør det mulig å forstå sondens forflytninger. Med to sensorer om bord blir det mulig å kryssjekke data, og ferden kan fortsett om den ene skulle falle ut, forteller Hans Richard Petersen fra Sensonor.
Hans Richard Petersen. Foto @ Sensonor
Å sende en sonde fra Jorda til månen innebærer i følge Sensonor å kombinere rakettkraft og gravitasjonskraft til å posisjonere seg i baner og akselerere mellom dem, først rundt vår planet, så rundt månen.
– En sonde innebærer en ubemannet landing, og retur til vår blå planet er ikke mulig. Ferden og landingen kan kalles “semi-autonomt”. Kommandoer sendes fra Jorda og initierer landing, men derfra styrer sonden selv månelandingen, sier Petersen.
STIM300 er en elektronisk enhet som inneholder gyroskop og måler akselerasjon og rotasjon. Data fra målingene sendes elektronisk til for eksempel styringsenheter eller kommandosentral. Den samme sensoren brukes i førerløse kjøretøy, i UAVer og ikke minst i Forsvaret.
– Våre STIM-moduler finnes allerede i 100 satellitter, og ytterligere 200 STIM-enheter er planlagt for å sendes ut i rommet, forteller Petersen
Når SpaceIL valgte STIM300, gikk de for et anerkjent produkt. Ikke minst fulgte de NASA som kunde av Sensonor. STIM300 er Sensonors viktigste produkt og svært renommert for sin pålitelighet i internasjonale markeder. I 2018 stod STIM-produkt-familien for en omsetning på 140 MNOK, hvorav 5-6 MNOK til romsegmentet.
– I kveld, 11. april, omlag kl 20:45, følger jeg spent med på videooverføringen av landingen. Du kan se landingen direkte her: http://www.visit.spaceil.com/, avslutter Petersen.
Håkon Haugli, ny administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Esben Johansen.
Styret i Innovasjon Norge valgte denne uka Håkon Haugli som ny administrerende direktør. Det betyr at Abelia må ut å finne seg en ny leder.
– Med Håkon Haugli har vi fått en erfaren og allsidig leder med bakgrunn fra næringsliv, politikk og organisasjonsliv, sier styreleder i Innovasjon Norge, Gunnar Bovim. – Haugli kjenner Innovasjon Norge godt fra utsiden, gjennom en rekke prosjekter der vi og Abelia har samarbeidet. Vi ser fram til å arbeide sammen med Haugli om å videreutvikle Innovasjon Norge til å bli et enda mer effektivt virkemiddel for verdiskaping.
Erfaren næringslivsleder og stortingsrepresentant
Håkon Haugli er 49 år, utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Han har ledet Abelia fra 2014. Tidligere har han hatt lederstillinger i forsikringsselskapet Gjensidige og jobbet i ISCO Group og McKinsey.
Haugli satt på Stortinget for Arbeiderpartiet i perioden 2009-2013 og var medlem av Kommunal- og forvaltningskomiteen og Helse- og omsorgskomiteen. Han var også med i Stortingets delegasjoner til Europarådets parlamentariske forsamling og FNs generalforsamling.
Haugli har vært styremedlem i Lånekassen og Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole. Han sitter i SINTEFs råd og HelseOmsorg21-rådet, og er medlem av Stortingets EOS-utvalg.
– Den brede erfaringen, også internasjonalt, samt deltakelsen i en rekke råd og utvalg bidrar til at Haugli har svært god samfunns- og næringslivsforståelse og forståelse av rollen som leder for Innovasjon Norge, sier Gunnar Bovim. – Det har styret lagt stor vekt på i denne prosessen.
65 søkere
Innovasjon Norge lyste ut stillingen som administrerende direktør 1. mars, med søknadsfrist ved månedens slutt. Et ansettelsesutvalg har vurdert og hatt dialog med søkerne sammen med rekrutteringsbyrået BackerSkeie etter hvert som søknadene kom inn. Blant andre sterke navn på søknadslisten vil vi i InnoMag fremheve dagens leder for Innovasjon Norge i Nord Amerika, Gro Eirin Dyrnes, divisjonsansvarlig Mona Skaret i dagens ledergruppe og Steinar Korsmo som har bygget opp Seed Forum.
Vi i InnoMag ønsker Håkon Haugli lykke til i den nye jobben!
Denne uka feirer NATO 70 år og Jens Stoltenberg holdt onsdag en glimrende tale i den amerikanske kongressen hvor han høstet både applaus, latter og godord. Med glimt i øyet minnet han amerikanerne på at det var Leiv Eiriksson som oppdaget det amerikanske kontinentet for rundt tusen år siden. Deretter la han til at vikinghelten Leiv nok manglet kommunikasjonskraft, siden de færreste har fått med seg hans bragd. Det var nok før PR ekspertenes tid…
“Det store havet som ligger mellom våre kontinenter, deler oss ikke. Det forener oss. Atlanterhavet definerer hvem vi er!”
Jens Stoltenberg i kongressen onsdag 2.4.19
En som har råd til både kommunikasjonseksperthjelp og PR eksperter er klodens rikeste mann, Amazon-gründer Jeff Bezos. Likevel velger han og kona MacKenzie å benytte gratistjenesten Twitter for å informere om at hun etter oppgjøret sitter igjen med aksjer i Amazon for over 300 milliarder kroner. Skilsmissen fremstår ifølge en twitterkommentar som hyggeligere enn de flestes ekteskap. Det kan jo være at en PR ekspert har vært inne i bildet, vi ville ikke falle av stolen. Samtidig er kanskje en smule raushet på sin plass. Tross alt har skilsmisseavtalen gjort MacKenzie til klodens tredje rikeste kvinne…
En drøy uke etter Apple’s lanseringsjippo med mye kjendiseri og ditto store ord, men lite reell innovasjon lanseres denne uka en liste som bør bekymre “fruktselskapets” aksjonærer. For første gang på det amerikanske konsulentselskapet BCG‘s årlige liste over verdens mest innovative selskaper er Apple ikke lenger på topp.
Både Google og Amazon klatrer forbi på listen der over 2500 innovasjonsansvarlige over hele verden har stemt frem sine innovasjonsidoler. For våre lesere er det verdt å nevne at teknologiselskaper nå har 9 av de øverste plassene, det er kun Adidas som blander seg inn med en 10. plass. Dessverre er ingen norske virksomheter inne på lista. Vi mistenker at de lider av Leiv Eiriksson komplekset, norske virksomheter er flinke på innovasjonskraft, men lider nok av mangel på kommunikasjonskraft! Du kan lese mer om oversikten her.
Både Google og Amazon var for øvrig representert på Digital Leadership konferansen som Oslo Business Forum på en eksemplarisk måte gjennomførte på X Meeting Point torsdag 4. april.
De unge grunderne leverte en konferanse med mange høydepunkter, god stemning og talere av verdensklasse.
Dagen før hadde TorInge Hjemdal, adm. direktør i DOGA, Per Foss, direktør i Patentstyret og Egil Sundet, bransjedirektør i Norsk Industri sparket i gang Innovasjonskraft 2019 konkurransen med fokus på bærekraft og sirkulær innovasjon. Du kan lese mer om den konferansen her.
I et forsøk på å oppsummere den første uka i april er det bare å klappe for konferanser som Innovasjonskraft 2019 og Oslo Business Forum.
Imidlertid virker det som vi i Norge har lett for å ty til utenlandske aktører, selv når vi kan trekke frem flotte norske norske enhjørninger og globale vikinger som Scatec Solar‘s styreleder, John Andersen jr. Nylig ble han kåret til årets styreleder. Gjør deg selv en tjeneste, og les vårt intervju med ham her.
Selv med temaer som roboter, innovasjonskraft og digital endringskraft handler det til syvende og sist om mennesker som tør å brøyte vei og får gode ting til å skje. Derfor går ukas innovasjonsblomst til årets styreleder 2019, samt arrangørene av både Innovasjonskraft 2019 og Digital Leadership konferansene.
Vi gratulerer og ønsker våre mange lesere en happy Friday – og riktig god helg!
En drøy uke etter Apple’s lanseringsjippo med mye kjendiseri og ditto store ord, men lite reell innovasjon lanseres denne uka en liste som bør bekymre Apple aksjonærer.
For første gang på det amerikanske konsulentselskapet BCG‘s årlige liste over verdens mest innovative selskaper er Apple ikke lenger på topp. Både Google og Amazon klatrer forbi på listen der over 2500 innovasjonsansvarlige over hele verden har stemt frem sine innovasjonsidoler. For våre lesere er det verdt å nevne at teknologiselskaper nå har 9 av de øverste plassene, det er kun Adidas som blander seg inn med en 10. plass.
Titter man litt lenger ned på listen er tradisjonelle industriaktører som for eksempel Boeing og McDonalds tungt representert på lista med over halvparten av plassene over de 50 mest innovative virksomhetene.
Rapporten «The Most Innovative Companies 2019: The Rise of AI, Platforms, and Ecosystems» peker også på at innovative virksomheter omfavner AI som et verktøy også for å forbedre innovasjonsprosessene.
Nettverket Digitale Toppledere har satt seg som mål å bidra til å få mer fart på digitaliseringen i Norge!
I januar besluttet nettverket å etablere en ekspertgruppe med fokus på datadeling og regelverksforenkling. Etter å ha arrangert en vellykket idédugnad med 70 deltagere hos Difi 28.2 (opptak fra arrangementet er tilgjengelig her: Link) ble ekspertgruppen samlet hos Finans Norge/Bits for noen dager siden til det første ordinære møtet.
Stiftelsen NorStella fasiliterer dette initiativet. Som det fremgår av bildet var det en rekke ildjeler både fra privat næringsliv og offentlig sektor som deltok i diskusjonene om hva som bør gjøres for å få fart på digitaliseringen.
Noen av punktene som ekspertgruppen har satt som mål i mandatet for gruppen:
Kompetansedeling – de gode erfaringene må deles!
Produsere veiledninger – oversette fra “jussisk” til språk folk forstår!
Identifisere hindre for digitalisering – komme med forslag til incentiver!
Handling, ikke avhandlinger – det beste skal ikke bli det godes fiende!
– Det er gledelig å se at det er så stor pågang for å få lov å bidra i ekspertgruppen, sier styremedlem i NorStella, Trygve Skibeli;
– Dette superlaget med eksperter på tvers av mange bransjer og sektorer og de positive tilbakemeldingene lover også bra for det videre arbeidet. Vi ønsker å vise handlekraft. Her skal det tas frem konkrete veiledninger og datadelings-prosjekter – og resultatene skal vise vei.
KF' kommunikasjonsansvarlige Frederikke Stensrød foran deres nye logo
Troll i ord – er den kryptiske tittelen på årets utgave av det årlige Kommunalpolitiske toppmøtet 9. april.
Med erfarne Terje Svabø som programleder åpner Gunn Helgesen, KS lederen årets utgave av KPT som i år blant annet tar opp viktige temaer som lokaldemokratiet og tilliten mellom de som styrer og de som blir styrt.
Økende eliteforakt, polarisering og mistillit er begreper som har ryddet seg plass i samfunnsdebatten. Trendrapporter antyder at dette også vil bli mer fremtredende i Norge.
Blant talerne finner man mange topptunge navn, både Jonas Gahr Støre, Kjell Magne Bondevik og tidligere statsminister i Sverige, Fredrik Reinfeldt skal i ilden.
I forkant av toppmøtet inviterer KF til fagseminar kvelden før KPT 2019, i Kommunenes Hus, Haakon VII gate 9.
Der stiller de de to viktige spørsmålene; Hvem er det som egentlig bestemmer i en kommune? Og hvem er det som egentlig har fått delegert myndighet?
I et år som preges av lokalvalg og mange nye kommunestyrerepresentanter er dette viktige temaer.
– Delegering er et tema som kan skape hodebry for nye representanter og det kan være krevende for kommunen å følge med på endringer i lovverket som påvirker hvor myndigheten skal plasseres. Derfor inviterer vi til et fagseminar, sier kommunikasjonsansvarlig Frederikke Stensrød i KF.
– På dette gratis fagseminaret møter du blant andre rådmenn, personalsjefer og politisk sekretariat. I tillegg blir det tid for mingling, lett mat og drikke, avslutter hun med et smil.
Vinner i Norge Chair of the Year 2018, John Andersen, jr med jury og Partnere Tryg, Mercuri Urval og SANDS.
Fra venstre på bildet de som har gjort prisen mulig:
Juryleder Karin Bing Orgland, Per Saxegaard, Fredrik Baksaas, Årets Styreleder John Andersen jr., Mari Thjømøe, Harald Hjertø Mercuri Urval, Kathryn Moore Baker, Nicolai Skridshol SANDS og Gunnar Eckbo initiativtager til prisen.
Foto: Tobias Michel
I InnoMag liker vi å sette fokus på flotte norske virksomheter som går foran og brøyter vei. Denne gang har turen kommet til en av de virkelig store, men likevel nokså ukjente juvelene.
Verdien av selskapet har nesten femdoblet seg siden det gikk på børs høsten 2014. Vi snakker selvsagt om selskapet Scatec Solar, et av de norske suksessselskapene som nærmest helt i det stille har bygget seg opp til å bli en global endringsmotor innen solenergisektoren.
Dette i et Norge som roper etter norske enhjørninger. I dag fremstår selskapet som en av Oslo Børs mest interessante selskaper, ikke minst for alle som leter etter grønne energiaksjer.
Nylig stakk styrelederen i selskapet av med den gjeve prisen som årets styreleder og vi tok i den anledning en prat med prisvinneren selv, John Andersen jr. Han er ikke bare styreleder i selskapet, men også en av gründerne. Det var en raus prisvinner vi møtte.
– Scatec Solar har vært heldige å ha en krets av kompetente fagfolk rundt seg. Et nettverk som har hjulpet selskapet opp og frem.
Så enkelt kan det sies, heldigvis fortsetter han…
– Vi i Scatec AS driver profesjonelt med å starte opp virksomheter, og da vi noen år etter oppstarten børsnoterte Scatec Solar var verdien under 2 milliarder kroner, nå har verdien passert 10 milliarder. I Norge er det ikke så mange selskaper som Scatec, i realiteten kan du se på selskapet som vår lekegrind for innovasjon og oppstart av nye virksomheter.
Når vi påpeker at Scatec Solar knapt kan kalles en oppstartvirksomhet lenger, smiler styrelederen og nikker, før han erkjenner:
– Ja, det har vært og er litt av en reise, – og selskapet har jo vokst og blitt en global markedsleder. I dag bygger selskapet solparker i både i Brasil, Malaysia, Honduras, Argentina, Ukraina, Mosambik og Sør Afrika. I tillegg er vi godt i gang med verdens største solpark i Egypt, der vi sammen med andre bygger ut et område på 6 x 6 kilometer. Vi i Scatec eier i dag om lag 17% av Scatec Solar og selv om selskapet har norsk hovedkontor er markedene ofte langt borte.
Når du kåres til årets styreleder etter en grundig prosess der juryen intervjuer både kollegaer i styret og ledelsen i selskapet for alle kandidatene er det jo lett å tenke at jobben er gjort, tenker du slik?
– Det jeg opplever at juryen la vekt på, er at jeg som styreleder faktisk utgjør en forskjell. Vel vitende om at alle finalistene var styreledere i godt drevne selskap er jeg stolt over å få prisen. Jeg håper også selskapets aksjonærer er fornøyd med den jobben jeg gjør. Det er jo viktig å huske på at som styreleder representerer jeg alle aksjonærene. Derfor bruker jeg mye tid på å lytte til aksjonærene.
Siden vi snakker med Norges beste styreleder blir det for fristende å be ham utdype rollen litt mer…
– Jeg tror det er viktig å huske på at ulike innspill er kilder til nye tanker. Så har selvsagt også styret et selvstendig ansvar for å sette en tydelig retning. Jeg har hele tiden prøvd å ha en sterk bevissthet på å utvikle styret sammen med selskapet etter hvert som virksomheten har vokst. Mye handler nok om god rolleforståelse og avklaring. I startfasen er jo styret ofte nede i detaljene i enkeltprosjekter, i dag er styret betydelig mer strategisk og ser mot neste horisont. Når jeg ser meg tilbake, tror jeg vi har lykkes med å utvikle et godt samarbeidsforhold, både internt i styret og mellom styret og ledelsen.
– La meg likevel avslutte med å peke på at når det gjelder Scatec Solar er jobben så vidt startet. Vi snakker om et vekstselskap i en umoden sektor, så mulighetsbildet er stort.
Vår tilmålte tid er ute, og intervjuet med en klok og svært sympatisk styreleder er over. På vei ut fra hovedkontoret på Skøyen kan vi ikke fri oss fra å tenke på at gründerteamet i Scatec Solar var tidlig ute med å se behovet for fornybar og ren energi da de i 2007 gikk i gang. Amundsens avsluttende ord blir hengende igjen;
– Da jeg fikk prisen avsluttet jeg med å takke aksjonærene. Det gjorde jeg fordi styret til syvende og sist er tillitsmenn for alle aksjonærene. Jeg er ikke i tvil om at en suksessfaktor for selskapet har vært det gode samarbeidet vi har fått til!
På vei hjem hører vi at Ole Gunnar Solskjær har fått jobben i Manchester United. Trener-rollen der er nok mer synlig enn styreleder rollen i Scatec Solar, men er den viktigere?
Vi håper Årets styrelederpris og en verdig prisvinner som John Andersen jr. bidrar til å øke bevisstheten om hvor viktige styrearbeidet er for norske vekstvirksomheter. En ting er sikkert; Et godt lag består av flere enn de som er ute på banen.
Om få år vil vi kunne se på fotballkamper i realtid på stuebordet vårt, velge å sitte virtuelt på første rad når håndballjentene spiller i VM- finalen, eller delta i møter som om vi var tilstede, skriver Arild Spandow, CEO i Amesto.
Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) er teknologier som samlet omtales som “XR” teknologi. Dette er teknologi som foreløpig ikke har tatt noen betydelig plass i vår hverdag (annet enn i dataspill), men som om kun få år vil endre hvordan vi lever og kommuniserer. Mange har allerede kanskje hørt snakk om at smarttelefonens dager snart er talte, uten helt å forstå hvordan det skal kunne skje. Faktum er at XR-teknologien vil sørge for at våre barnebarn vil se på mobilen som et like antikvert verktøy som telegrafen oppleves i dag. Dette teknologiske skiftet, og hvordan det vil påvirke oss, vil være av langt større betydning.
For de fleste knyttes erfaringen med AR til enkle løsninger som for eksempel IKEA appen, eller spill som Pokemon Go. For de som utvikler og jobber med XR teknologi handler dette mer om visjoner og planer, som ikke bare skal implementeres på mobilene våre, men som i fremtiden vil integreres i livene våre. Det kommer til å påvirke hvordan vi handler, markedsfører, selger, lærer og kommuniserer med hverandre.
Hollywood inspirerer…
Den teknologiske utviklingen er i stor grad inspirert av Hollywood og filmindustrien. AR teknologi er intet unntak. Scenen i Star Wars, der Prinsesse Leia ber om hjelp i form av et hologram, har nok bidratt til å inspirere en generasjon av utviklere til å gjenskape dette til virkelig bruk. AR er i sin enkleste form en forløper til hologram-teknologien, der man i stedet for å projisere hendelser, viser dem via mobilen, AR briller, eller i fremtiden også retina projisering (direkte på øyet). Begge teknologiene er under rask utvikling, og de fleste eksperter på feltet ser for seg en fremtidig sammensmelting av AR, VR og hologram-teknologiene. Dette omtales da som “Spatial Computing” og “Mixed Reality”.
Det er flere grunner til at vi skal se positivt på bruken av denne teknologien. Undersøkelser utført av Magic Leap viser at AR-presentert informasjon kodes inn i minnet vårt 70 prosent sterkere enn vanlig informasjon, og dobler vår visuelle oppmerksomhet. Skoler som har benyttet AR til læring innenfor blant annet matematikk, har erfart at læringseffekten mer enn dobles.
Det er imidlertid også slik at med veksten innenfor kunstig intelligens (AI) og et «trillion sensor samfunn», så vil vi være avhengige av AR teknologi for å kunne utnytte informasjonen som er tilgjengelig. Hverken mobilen eller datamaskinen er tilpasset en hverdag der alt av informasjon, både sensor- og stedsbasert, er tilgjengelig til enhver tid.
Utviklingen går fort…
Hvis vi tar for oss tidsperspektivet på denne utviklingen, snakker vi ikke om teknologi som kun vil være relevant for neste generasjon. I løpet av 2020-årene ser man for seg hologram- teknologi der man kan ta og føle på hologrammene.
Vi vil kunne se på fotballkamper i realtid på stuebordet vårt, velge å sitte virtuelt på første rad når håndballjentene spiller i VM- finalen, eller delta i møter som om vi var tilstede.
I løpet av 30-årene vil holografiske skjermer leveres til hjemmekino-priser, og vi vil kunne sitte på fly og se alt rundt oss, som om flykroppen var gjennomsiktig. I løpet av 40-årene vil vi bruke holografisk teknologi til å “teleportere” til hvor som helst. Holografisk tapet vil gi oss muligheten til å dekke rom og hele bygninger med holografisk informasjon, eller vinduene med holografisk film, slik at vi kan velge hvilken utsikt vi ønsker å ha.
Alt dette kan virke skremmende og fremmed for oss i dag, men det vil bidra til å endre hvordan vi lever og arbeider. Sett fra et forretningsstrategisk perspektiv er det imidlertid viktig å ta inn over seg at dette nå er i ferd med å bli et tema for strategisk forretningsutvikling og planlegging. Det som nå etterspørres av “mobile strategy” i styrerommet vil fort endres til “XR strategy”, og de som ikke kan svare på dette vil utfordres av de som kan.
InnoMag takker Arild Spandow, Adm.direktør i Amesto for dette innlegget som også har stått på trykk i siste utgave av Kapital.
Amesto er blant Norges mest innovative virksomheter, og medlem i Open Innovation lab of Norway.
Årets korteste uke er over oss, og selv om vi mister en time denne helgen har jo mange likevel rukket å skape nye overskrifter. Det nye denne uka er at journalistene ikke har måttet oppsøke sakene, i stedet har flere av de viktigste nyhetene handlet om media selv.
Giske saken har for eksempel medført at VG har gått en sjelden granskningsrunde med seg selv. I en bisarr pressekonferanse onsdag denne uken tok ledelsen kritikken til seg og la seg passelige flate, slik «manualen» tilsier. Problemet var bare at samtidig med at ledelsen bedrev lav åling for åpne kameraer intervjuet NRK og E24 journalisten. Han gikk offensivt ut og hevdet at det ikke var han, men kilden som hadde løyet. Belønningen er visstnok 6 måneders permisjon med lønn, – og trolig kjeft nok til å gi varig bakoversveis. Ingen stor uke for Norges største avis, – rene realityshowet!
NRK stod også selv for en viktig nyhet, NRK- lisensavgiften skal endelig på historiens skraphaug. Kulturminister Trine Skei Grande, varslet nylig at forslag til ny finansieringsmodell for NRK er en del av innholdet i mediemeldingen som legges frem i morgen, fredag 29. mars. Så gjenstår det å se hvordan våre politikere har tenkt å innovere den utdaterte og urettferdige ordningen der man måtte betale for TV’en selv om man aldri så på NRK. En ting er sikkert; Digitaliseringen av journalistikken, sammen med endrede mediebruksvaner, åpner for helt nye måter å tenke kringkasting på. Ikke minst har de unge helt forlatt våre gamle tanker om å se nyhetene til samme tid!
Både unge og gamle har denne uka også vært opptatt av spillet der 22 mann løper etter en ball. Ikke bare leverte Norge og Sverige en forrykende landskamp som inneholdt dramatikk og offensive takter fra begge lag, I tillegg kom selveste Manchester United omsider med gladmeldingen om at vikar Ole Gunnar Solskjær er oppgradert til fast trener.
Verdens mest kjente nordmann har dermed fått drømmejobben og han har unektelig hatt en særdeles heldig hånd med laget i sitt hjerte. Det blir spennende å følge med, vi vil påstå at Solskjærs utfordring langt på vei er den samme som enhver leder møter; Den humane kapitalen skal identifiseres, synliggjøres, pleies og verdiøkes, – og mye handler om å utnytte både ulikheter og komplimentaritet i laget slik at synergiene skaper merverdi. Som endringsagenter vet våre lesere mye om hvor krevende det er å få en virksomhet til å yte 100 % over tid. Det forutsetter både dyktige ledere og talentfulle team som spiller hverandre gode. De fleste er dessverre langt unna, – noen virksomheter passer i realiteten bedre på sine kopimaskiner enn de bygger kompetanse i sine medarbeidere. De skaper muligens gode realityshow, – men de vinner ikke fremtiden!
Derfor er det hyggelig å kunne skrive om Agder Energi’s satsing på neste generasjon, – her viser en av Norges mest innovative selskaper vei. Du kan lese mer her.
Det er et stykke fra Krisitansand til New York, men der kan innbyggerne nå kose seg med en gigantisk brunostreklame midt på Times Square. Det er Nasdaq børsen som i en reklamekampanje også kan bivåne i norske aviser har innledet en sjarmoffensiv. I samme by ligger Trump Tower, som i følge eieren som for tiden bor i det hvite hus skal være på 68 etasjer. Nå viser det seg i motsetning til hva Trump hevder at tårnet med hans navn egentlig kun er 58 etasjer høyt. Den godeste Donald har rett og slett endret på etasjenumrene for å få bygget til å framstå høyere. Offensive takter fra en president med et særdeles slapt forhold til realiteter, – til tross for at han jo faktisk slo seg opp som realitystjerne!
Denne ukas innovasjonsblomst sendes til Kristiansand og Agder Energi som i år har fått med seg både neste generasjon, samt næringsforeningen og kommunen på Agder Energi dagene den 8. – og 9. mai.
Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...