Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Finansdepartementet: Oljefondet bør ikke få lov til å investere i selskaper som Uber og Airbnb

Foto Flickr/Kjetil Ree

Statens pensjonsfond utland, bedre kjent som Oljefondet, bør ikke få lov av Stortinget til å investere i privateide selskap av frykt for fondets legitimitet, sier Finansdepartementet. 

– Vi er redd for fondets rykte. Åpenhet er en veldig viktig del av fondets legitimitet og troverdighet. Mest sannsynlig vil mangelen på informasjon i slike investeringer bli problematisk, sier finansminister Siv Jensen ifølge Reuters.

Oljefondet er per dags dato en av verdens største aksjeholdere og har en samlet aksjeandel på 1.4 % i alle børsnoterte selskaper i verden. Fondet har lenge vært bekymret for trenden som viser at stadig flere selskaper kvier seg for å gå på børs. Det gjelder spesielt innen den stadig voksende teknologisektoren.

Ifølge investeringsdirektør Øyvind Schanke i Oljefondet, risikerer Norge å gå glipp av verdifulle investeringer dersom fondet ikke får lov til å investere i unoterte selskaper. Dette gjelder selskaper som for eksempel Uber og Airbnb.

– Det er en fare for at du bare investerer i gårsdagens selskaper og teknologi. Det reiser spørsmål ved hele samfunnet med tanke på vekst, sa Schanche til Financial Times i 2016.

Tenketanken Re-Define mener dog at Stortinget burde stemme mot anbefalingen til Finansdepartementet.
– For et fond av den størrelsen er det viktig å investere i vekst og økonomiske muligheter, uansett om de er børsnoterte eller ikke, sier administrende dirketør Sony Kapoor til Reuters.

Departementet påpeker at fondet allerede har tillatelse til å investere i selskaper som har en klar intensjon om å børsnotere seg, står det i Stortingsmeldingen som ble publisert tirsdag.

“Regjeringen har etter en samlet vurdering kommet til at det ikke skal åpnes for slike investeringer på generelt grunnlag. Dagens mandat gir Norges Bank anledning til å investere i unoterte selskaper hvor styret har uttrykt en intensjon om å søke notering på børs.”, skriver de.

Kombinerer gaming med trening for å få ungdom opp av sofaen

Tidilig prototype testes hos 3T treningssenter. Foto: Ane Aspen, 3T.

Ifølge WHO er 81% av ungdom i dag ansett som for inaktive, så hvordan kan man bidra til å løse dette problemet? Kombinere spill og trening, mener gründerne bak PlayPulse.

– Det overordnede problemet vi angriper, er inaktivitet på en global skala. Nordmenn er i snitt veldig aktive i forhold til store deler av verden forøvrig, men vi sliter også her med økende grad av livsstilssykdommer. Globalt sett er inaktivitet den fjerde største årsaken til for tidlig død, og trenden er ikke god, sier CEO & co-founder, Erling Magnus Solheim.

– Vi mener at løsningen er å angripe dette på en måte som appellerer til et bredt lag i befolkningen, og ikke minst til de mange som i dag ikke motiveres av vanlig trening eller har opplevd mestring i forbindelse med fysisk aktivitet tidligere.

Playpulse gjør trening til en spillopplevelse, ved å gjøre spinning-sykkelen til spill-kontrolleren slik at tråkket skaper fremdrift, og du spiller med å kontrollere på styret.

– Resultatet er at du glemmer at du trener fordi det er gøy å spille, sier Solheim. – Vi tror at måten å få flere folk til å bevege seg er å bruke de elementene som gjør dataspill så kult som det er, og skape en synergi av den fysiske aktiviteten og spillet.

Ideen startet ved NTNU

PlayPulse består av et team på fem på fulltid. Ideen fikk co-founder Kristoffer Hagen for 4 år siden under studietiden da han innså at han burde trene men heller ville game og tenkte at dette var noe som måtte gå an å kombinere for å gjøre trening morsommere.

– Etter undersøkelser fant han ingen tilfredstillende løsninger på markedet, og gjorde masteroppgaven sammen med Stian Weie (tech-leder i PlayPulse) på dette. Resultatene fra masterprosjektet var så gode at det endte med at Kristoffer ble spurt om å gjøre en PhD rundt konseptet, sier Solheim.

Foto: Ane Aspen, 3T.

Prototype allerede i bruk på treningssenter

– Resultatene fra pilotprosjekter er så langt ekstremt lovende. Det viktigste som skiller oss fra andre tilsvarende prosjekter, er at vi ikke gjør noe kompromiss på spillopplevelsen, og lar treningen komme som en konsekvens av at spillet er gøy i seg selv.

PlayPulse er satt inn på 3T treningssenter i Trondheim de neste ukene for testing.

– Responsen på PlayPulse er veldig bra. Det er en veldig stor andel av dem som prøver det som kommer tilbake for å prøve det på nytt. Det er enkelt å logge seg og komme i gang, samt at det treffer begge kjønn i mange aldre, sier daglig leder i 3T Pirbadet, Kristian Lyng-Jørgensen.

Jørgensen forteller at de ønsker å fortsette en innovativ utvikling, og jobbe videre med PlayPulse konseptet.

– Vi har mye å lære rundt produktet, og det er ingen tvil om at det er en tidlig prototype vi har ute på 3T, men fundamentalt opplever vi mye bra tilbakemelding på selve opplevelsen, sier Solheim.

Har dere dialog med andre samarbeidspartnere?

– Vi er forøvrig i god dialog med flere andre potensielle pilotkunder, deriblant skoler (Frøya VGS) som ville ha produktet. I tillegg er Helse Bergen også veldig interessert.

Teamet bak PlayPulse

Team bakgrunn:

– Kristoffer Hagen, Creative Director & co-founder, idéhaver, siv.ing. og PhD fra NTNU

– Elina Willert, Chief Product Officer & co-founder, siv. ing. fra Lund Universitet, bakgrunn fra Schibsted som produktsjef for Finn Torget

– Mathias Mikalsen, Game developer, siv ing. fra NTNU

– Stian Weie, Tech lead, siv. ing. fra NTNU, bakgrunn fra Microsoft som software engineer

– Erling Magnus Solheim, CEO & co-founder, siv. ing. fra NTNUs Entreprenørskole, tidligere med-gründer av Douchebags og Cesura

Verdens immaterialrettsdag: Hvorfor er den viktig?

Bilde er tatt under feiringen av verdens immateriallrettsdag i fjor. Foto @ Patentstyret

Verdens immaterialrettsdag er en offisiell verdensomspennende markering, som hvert år gjennomføres den 26. april. I fjor ble det holdt langt over 100 arrangementer over hele verden for å markere denne dagen. Men hvorfor er det så viktig å sikre sine immaterielle rettigheter?

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Verdens immaterialrettsdag ble etablert av World Intellectual Property Organization (WIPO) i 2000. Formålet med markeringen er å feire kreativitet og oppnå økt bevissthet rundt hvordan patenter, varemerker, design og opphavsrett påvirker global innovasjon og utvikling.

I denne anledningen inviterer Patentstyret hvert år til seminar med spennende tema og dyktige foredragsholdere. Arrangementet Innovasjonskraft 2018, blir i år arrangert av Patentstyret i samarbeid med DOGA og Norsk Industri på Sentralen i Oslo.

– Dette året vil arrangementet få en ny form med bred appell. Vi ønsker å sette fokus på hvordan Norge kan styrke innovasjonskraften, og hvordan vi tre medarrangørene kan bidrar til økt verdiskaping i Norge og til økt eksport. Interessen har vært stor de siste årene, og fordi vi har slått det sammen med den populære Designindustrikonferansen, var det naturlig å invitere deltakerne til et bredere arrangement med plass til alle som tenker innovasjon, forteller seniorrådgiver og Patentstyrets fagansvarlige for arrangementet, Bente Fjeldberg.

Bente Fjeldberg under feiringen av verdens immaterialrettsdag i fjor. Foto @ Patentstyret.

På scenen i år vil man finne andre ledere, startups, designrådgivere og innovatører. Blant talerne kommer Aker BioMarine som i fjor ble kåret til Norges mest innovative selskap av InnoMag. Selskapet skal blant annet fortelle publikum om hvordan de jobber med å ta vare på bedriftens innovasjonskraft, bærekraft og immaterielle rettigheter.

– I tillegg kommer Blueye Robotics som skal ta publikum med på sin innovasjonsreise i arbeidet med å utvikle sin revolusjonerene undervannsdrone, og Patentstyret skal også lære tilskuerne mer om hvordan man håndterer sine immaterielle rettigheter i en kommersiell sammenheng. Det er med andre ord mye å glede seg til, sier Fjeldberg.

Hvorfor er det viktig å markere verdens immaterialrettsdag?

– Vi synes det er viktig å markere verdens immaterialrettsdag (World IP Day), fordi det gir oss anledning til å sette fokus på et viktig verktøy for verdiskaping som mange flere burde benyttet seg av. Mange bedrifter er ikke klar over at immaterielle verdier og rettigheter (IPR) styrker både bedriften og innovasjonen, og åpner dører for flere typer samarbeid og nye inntektsmuligheter. Årets arrangement gir også mulighet til å se IPR i en større forretningsmessig sammenheng, avslutter Fjeldberg.

I 2017 var det over 160 deltakere som feiret dagen med Patentstyret. Sikre din billett til årets arrangement HER.

7 nyheter du må få med deg

Foto @ Flickr/Mike Kalasnik

India går hardt ut mot kryptovalutaer, leketøyskjeden Toys R Us legger ned butikker i USA –  og Twitter har suspendert 1.2 millioner brukere som de mener promoterer terrorisme. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.

1. Barnebeskyttelsesgrupper hevder at YouTube bryter loven ved å blant annet samle inn ulovlig data og bruke informasjonen til målrettet reklame for barn under 13 år.

2. Ifølge et internt notat i selskapet Virgin Mobil, skal Apple trolig lansere Iphone 8 og Iphone 8 pluss i en rød variant til støtte for hiv- og aidskampanjen RED.

3. Indiske myndigheter har valgt å gå hardt ut mot kryptovalutaer. Myndigheter annonserte torsdag et forbud som i realiteten innebærer at banker ikke lenger får lov å assosiere seg med kunder involvert i salg og kjøp av digitale valutaer.

4. Facebook komme til å sende ut en melding i dag til alle de 87 millioner brukerne som har fått sin personlige informasjon misbrukt av Cambridge Analytica.

5. En av medgründerne i Apple, Steve Wozniak følger strømmen av kjente og ukjente brukere som har fått nok av Facebook og valgt å deaktivere eller slette sin konto.

6. Twitter har suspendert 1.2 millioner brukere i perioden 2015-2017. Grunnen er at brukerne ska ha publisert innhold de mener promoterer terrorisme.

7. Leketøysbutikken Toys R Us legger mest sannynlig ned de fleste, om ikke alle, sine amerikanse butikker grunnet avviklingen av selskapet, noe som potensielt vil ramme opp mot 33.000 amerikanske arbeidere.

Ukens lederkommentar: Om kalde telt, First House og Det hvite hus

Den uka i året som for alvor markerer skillet mellom vinter og vår, er over, og nordmenn flest pakker nå bort skiutstyr og graver frem hagemøbler og utegrill. Og for en påske det har vært! Mens Finnmark har slitt med stengte veier og bøtter og spann med snø,har vi sørpå feiret fridagene i sol, eventyrlig skiføre og med smørblide påsketurister.

Selv gikk jeg i tospann med min eldste datter over Hardangervidda og med 28 kalde minusgrader ble det en kald fornøyelse – så kald at vi lot telt være telt og trakk inn på Turistforeningens gjestfrie hytter i fjellheimen.

Uka har også medført skifte av justisminister, og det var ingen aprilspøk, selv om nyheten sprakk 1. april.

Finnmarkingen Tor Mikkel Wara som for knappe 30 år siden var Fremskrittpartiets Wonderboy og liberal frontkjemper, hentes fra First House og erstatter sin tidligere kollega, Sylvie Listhaug som justisminister. Som ekspert på omstilling, oppkjøp og omdømmekriser, er det ingen lettvekter som nå overtar ansvaret for lov og orden, – det blir spennende å se om vi endringsagenter kan juble. First House befester med dette sin posisjon som svingdør der politikere og kommunikasjonseksperter raskt skifter roller og nøkler. La oss i hvert fall være enige om at justissektoren trenger både omstilling og bedret omdømme, og i en verden der endringene treffer oss stadig raskere, er det på høy tid at noen tar de nødvendige grep for å akselerere prosessen med å oppdatere lovverket. I motsatt fall risikerer vi at de fleste nye innovasjoner fremstår som ulovlige.

Ukas største nyhet er nok likevel at Facebook fortsetter å vaske hendene etter Cambridge Analytica-skandalen. Dog,  rett skal være rett, Facebooks Mark Zuckerberg innrømmet på onsdag at han hadde gjort en “huge mistake” omdømmemessig gjennom å undervurdere effekten av å dele ut informasjon til sine annonsører. Innrømmelsen kommer etter at det ble gjort kjent at så mange som 87 millioner brukere har fått sin informasjon utnyttet for å hjelpe Donald Trump inn i Det hvite hus. Det hele virker jo som manuskriptet til en dårlig B-film, og med de siste dagers avsløring om at pornostjernen Stormy Daniels fikk 130 000 dollar for å holde tett om sine eskapader med mannen med den gylne hentesveis, – men at Trump selv visstnok ikke skal ha visst om utbetalingen – går det hele fra vondt til verre. Vi synes synd på våre amerikanske venner!

Les også: Ukens gründercase: Vil knytte sammen musikere med digital lydplattform

I tradisjonens høyborg England, er man ikke like opptatt av endringer. Der måler de fortsatt sine tommer og føtter, – og derfra meldes at dronning Elisabeth denne uken passerte Victoria som Englands lengstregjerende regent. Ryktet om at 1. april spøken der en engelsk avis foreslo at man skulle innføre høyrekjøring i øyriket, men kun for svenske og tyske biler, skal ha fått ny næring da prins Charles foreslo at dronningen kunne være førstemann til å forsøke ordningen.

Selv har vi brukt mye tid denne uken på å fylle årets utgave av INNOVASJONSMAGASINET med engasjerende og relevant innhold for oss endringsagenter. Tradisjonen tro skal vi nok engang kåre 25 av norges mest innovative virksomheter og 50 av Norges mest innovative startups – ingen lett jobb for redaksjonen og de utvalgte jurymedlemmene, men noen må jo gjøre den! I mellomtiden kan du sjekke ut hvem som stakk av med listeplass av virksomheter og startuper i fjor.

Happy Friday!

7 nyheter du må få med deg

Foto @ Flickr/Brian Solis

YouTubes hovedkvarter har blitt utsatt for et skyteangrep, Mark Zuckerberg får fortsatt gjennomgå etter Cambridge Analytics-skandalen, og Spotify har endelig gått på børs. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av. 

1. Familien til Elaine Hertzberg (49), damen som døde etter å ha bli truffet av en selvkjørende Uber-bil, har inngått et forlik med selskapet.

2. Etter Uber-ulykken har en gruppe tech- og transportselskaper gått sammen og dannet en koalisjon for selvkjørende biler. Formålet er hovedsakelig å forbedre sikkerheten og jobbe for å skape flere økonomiske muligheter.

3.  En kvinnen begynte å skyte rundt seg tirsdag på en uteplass tilhørende YouTubes hovedkvarter i San Fransisco. Tre person er skadet og kvinnen er død. Hun skal trolig ha tatt sitt eget liv med håndvåpen under angrepet.

4. Grindr, en dating-app for homofile menn, har innrømmet å dele informasjon om hiv-statusen til medlemmene med eksterne partnere. Det var norske SINTEF som først varslet om datadelingen.

5.  Spotify har endelig gått på børs. Den første dagen endte prisen opp på 149.1 dollar per aksje, noe som utgjør en samlet markedsverdi for selskapet på hele 26.5 milliarder dollar.

6.  Scott Stringer, byrevisor i New York og ansvarlig for fond med pensjonsinvesteringer i Facebook for rundt 1 milliard dollar, mener det er på tide at Mark Zuckerberg går av som formann i selskapet etter avsløringene om Cambridge Analytics.

7. Sett i lys av skandalen, skal Facebook-grunnleggeren også vitne i retten neste uke om personvern.

Ukens gründercase: Vil knytte sammen musikere med digital lydplattform

Ukens gründere har utviklet en digital lydplattform som etterligner opplevelsen av å være i et studio eller et øvingsrom, og som lar mennesker fra ulike steder i verden møtes for å lage og spille musikk sammen. 

– Vi fokuserer på hobbymusikerne i stedet for profesjonelle produsenter, og vi lager derfor en løsning som vektlegger brukervennlighet og det sosiale aspektet like mye som det rent tekniske, forteller Martin Knutli. Han er daglig leder og en av gründerne av selskapet.

Savnet verktøy

Teamet bak Innobørs-registrerte Audioclub består av en gitarspillende full stack-utvikler med femten års erfaring fra SME-markedet, en trommende finansfyr med tre års erfaring fra corporate/investment banking og en basspillende altmuligmann med erfaring fra IT-ledelse i to av verdens største finans- og forsikringsselskaper.

– Vi bor i henholdsvis England, Norge og Kina, og en kveld vi pratet på Skype bestemte vi oss for å lage en sang sammen. Etter å ha undersøkt, uten hell, om det var verktøy der ute vi kunne bruke for å samarbeide om å lage musikk på en enkel og sosial måte, bestemte vi oss heller for å lage en løsning for oss selv, forteller Knutli.

Senere har de fått med to personer til, som jobber med film og webdesign, med i teamet.

Åpent sinn

Målsetningen med Audioclub er å gjenskape den morsomme, kreative og sosiale opplevelsen av å spille musikk i et studio eller et øvingsrom, og teamet har en klar visjon for hvordan produktet skal fungere. Samtidig understreker de at de har et åpent sinn når det kommer til videre utvikling – for eksempel ved å koble inn andre typer teknologi.

– Vi ser helt klare muligheter med både blockchain (spore eierskapet til en låt laget på plattformen), kunstig intelligens (Audioclub mikser musikken for deg automatisk) og virtual reality (du kan sitte i et virtuelt øvingsrom med andre musikere). Brainstorming er artig, og vi oppfordrer alle som leser til å sende oss de villeste idéene de kan komme på!

Muligheten for å samarbeide på tvers av landegrenser og geografisk lokasjon er allerede nevnt. I tillegg kan Audioclub, hvis du ikke kjenner noen som spiller, matche deg med andre som gjør det. Dersom du ønsker det, kan du livestreame musikken din til et publikum. Og når du eksporterer ut en låt du har laget har du mulighet til å komponere en musikkvideo, ved hjelp av for eksempel et webkamera.

Vil løfte frem neste generasjon musikere

Knutli forteller at de i tiden fremover planlegger å skalere opp testing sammen med brukerne.

– Basert på erfaringene vi har hatt hittil er vi sikre på at det kommer til å bli utrolig verdifullt. Vi har fått masse input fra både etablerte og nye musikere, som gjør at våre prioriteringer blir enklere. Vi oppfordrer musikerne der ute til å ta kontakt med oss dersom de ønsker å teste litt, så lover vi at de skal få en “takk for hjelpen” når vi lanserer offentlig.

På partnersiden er startupen i samtaler med flere utdannings-, musikk- og kulturorganisasjoner.

– For vår del er slike samarbeidsavtaler spennende, siden vår visjon er å løfte frem neste generasjons talentfulle musikere. Vi er sikre på at organisasjonene vi snakker med bugner over av musikalsk talent, og det å medvirke til disse musikernes suksess er et av våre egne suksesskriterier.

Ser etter folk med relevant nettverk

De har også lagt en klar investeringsstrategi, med flere fastlagte milepæler i løypa fremover. Hver milepæl krever at et sett med verdidrivende tiltak er gjennomført, både innenfor teknologi og marked, og skal også speile et gitt avkastningskrav.

– Ved de større milepælene ønsker vi å åpne for ytterligere tilføring av egenkapital, slik at investorene kan få et langsiktig, forutsigbart og balansert risikobilde. Vi ser etter folk med et relevant og internasjonalt nettverk innenfor musikk, teknologi og/eller underholdning.

Enklere og billigere

Digitalisering, brukervennlighet og tilgjengelighet har ført med seg en revolusjon hva distribusjon av musikk angår. Knutli ser ingen grunn til at produksjonssiden ikke skal bevege seg i samme retning.

– Nå når “alle” har en plattform for distribusjon av musikk flyttes utfordringen med å skape musikk til produksjonsleddet. Det finnes mange gode “miksebord”, men disse er som regel dyre og kompliserte. Det er dette gapet vi ønsker å fylle med Audioclub. Når både distribusjon og produksjon gjøres enklere, håper vi å se en ny bølge av dyktige musikere entre markedet.

Ta InnoMags påskequiz – Vinn to billetter til FUTURE INSIGHT 2030

Ta vår innovative påskequiz og vær med i trekningen av to billetter til FUTURE INSIGHT 2030.

InnoMag er mediepartner for konferansen, som går av stabelen i Operaen den tolvte juni, og byr på navn som Alfred Tolle, Jørn Lyseggen, Henry Chesbrough og Paul Iske. Du kan lese mer om konferansen her.

Vinneren trekkes blant de med flest riktige svar. Husk å fylle inn mailadressen din nederst. For å være med i trekningen trenger vi svarene dine innen tirsdag 3. april klokka 00.00.

Norsk samarbeid vil utnytte eggemembranens sårhelende egenskaper

Eggemembranen – den tynne hinnen mellom eggeskallet og innmaten – har tradisjonelt blitt sett på som et ubrukelig avfallsprodukt. Nortura, sammen med Nofima og biotech-selskapet Biovotec, har jobbet med å utvikle et produkt basert på membranens sårhelende egenskaper.

Nortura – som har ambisjon om en «Vugge til vugge»-filosofi hvor alle råvarer som inngår i produksjonen skal kunne brukes på nytt i nye produkters livssykluser uten å forurense eller forsvinne som avfall – har tidligere brukt opp mot en halv million kroner i året på å kvitte seg med avfallsproduktet eggeskall. Dermed var det en god match da Biovotec tok kontakt for å forhøre seg om mulighetene for samarbeid rundt et nytt, sårhelende produkt.

På NHOs årskonferanse i 2017 ble blant annet eggeskall-prosjektet til Nortura trukket frem som et eksempel på hvordan et tidligere avfallsprodukt kan vise seg å bli et nytt, verdifullt produkt.

Samarbeidsprosjekt

Biovotec, Nortura og Nofima har jobbet sammen for å industrialisere eggemembranen som et sårhelende middel for kroniske sår – et stadig større problem, grunnet en aldrende befolkning kombinert med økningen i diabetes-relaterte sår. Plaster-preparatene som finnes på markedet per nå, er svært kostbare.

Biovotec sin visjon er derfor å skape et sårhelingsprodukt til en pris som tilgjengeliggjør produktet for flere pasientgrupper.

Sårbehandling stor utgiftspost

Eggemembranen består av over 150 ulike proteiner med forskjellige egenskaper. Et av disse er kollagen, som er det viktigste proteinet i bindevevet hos mennesker og dyr. Membranen har i enkelte asiatiske land blitt brukt som alternativ bandasje på brannsår og kutt i over fire hundre år, men har aldri tidligere blitt tatt i bruk i en industrialisert løsning.

Sårbehandling utgjør en stor utgiftspost for helsesektoren, spesielt i utviklingsland. Helst skal sår med risiko for å bli kroniske behandles med effektive produkter som for eksempel kollagenbaserte sårforbindinger, men på grunn av prisen er ikke dette tilfelle. Det vil derfor kunne være av stor betydning hvis man klarer å utvikle gode sårforbindingsløsninger med lavere kostnad enn dagens produkter.

Hvem er Norges mest innovative virksomheter?

For femte år på rad skal Norges 25 mest innovative virksomheter kåres, og DU som InnoMag-leser inviteres til å komme med dine forslag.

InnoMag ønsker å finne og hedre de virksomhetene som er best på å skape konkrete innovasjonsgevinster. Hensikten er å synliggjøre Norges beste eksempler, i stedet for at man stadig trekker frem amerikanske selskaper. Dessuten mener vi at det er viktig å feire de virksomhetene og personene som skaper innovative resultater. Prisen er delt ut siden 2014, og tidligere vinnere inkluderer NTNU, Lyse Kraft, Finn, Evry, DNV GL og Aker BioMarine.

Les også: Dette er Norges 25 mest innovative virksomheter

Både virksomheter i privat, offentlig og frivillig sektor kan nomineres. Kriteriet er at kandidaten må ha norsk hovedkontor. I juryen sitter InnoMags redaktør Truls Berg og tidligere administrerende direktør i Innovasjon Norge Gunn Ovesen, samt Jon Trygve Hegnar i Kapital og Tor Wallin Andreassen fra NHH.

Forslag sendes til post@innomag.no.

7 nyheter du må få med deg

Apple-CEO Tim Cook etterlyser strengere personvernlover i etterkant av Facebookskandalen, vi har fått den første dødsulykken med en selvkjørende bil involvert, og verdens første virtuelle rettssak har blitt avholdt. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av. 

1. En selvkjørende Uber kjørte ned og drepte en kvinne i Arizona. Dette er den første dødsulykken forårsaket av autonome kjøretøy.

2. Det rapporteres også at Uber trekker seg ut av Sørøst-Asia. Selskapet har solgt transport- og matleveringsnettverket sitt i regionen til konkurrenten Grab. Uber beholder en aksjepost på 27.5% i Grab, og CEO Dara Khosrowshahi får en plass i styret.

3. Apple-CEO Tim Cook er en av mange som etterlyser strengere personvernlover i kjølvannet av Facebookskandalen der data om femti millioner brukere ble samlet inn av Cambridge Analytica.

4. #deletefacebook-kampanjen som ble lansert i etterkant av skandalen har fått et nytt, høyprofilert medlem. Tesla og SpaceX-CEO Elon Musk fjernet de to selskapenes Facebooksider fredag.

5. En rekke aktører fra Cambridge Analytica er forøvrig involvert i det nye dataselskapet Emerdata. Den suspenderte CEOen Alexander Nix er blant direktørene, det samme er døtrene til Cambridge Analytica-eier Robert Mercer. Det er ikke kjent hva selskapet driver med, men det er registrert under “data processing, hosting and related activities”.

6. Verdens først virtuelle rettssak har blitt avholdt. En dommer satt i et tribunal i London mens bevisene ble presentert av advokater i Belfast. Initiativet var en del av det britiske justisdepartementets moderniseringsprogram.

7. Kryptovalutaer har en nedadgående kurve om dagen, men Twitter-CEO Jack Dorsey er fortsatt optimistisk. Han tror hele verden vil ha en felles valuta innen ti år, og at valget kan falle på Bitcoin.

Ukens lederkommentar: – Historie har blitt skapt og Facebook står sentralt!

Foto @ Wikipedia/Magnus Fröderberg/norden.org

Norge opplevde regjeringskrise, landets statsminister følte seg overkjørt og justisministeren følte seg som et offer – alt basert på et Facebook-innlegg som gikk skeis. Siden resten av Norge har brukt to uker på Silvi Listhaug, lar vi hele suppa være. Sosiale medier engasjerer og noen av de som roper høyest synger ikke rent!

Det var ikke bare Erna og Sylvi som ble overkjørt denne uka, Elaine Herzberg skulle krysse veien i Tempe, Arizona da hun uforvarende og høyst ufrivillig gikk inn i historien som den første fotgjenger som ble drept av en selvkjørende bil. Det var Uber som opererte bilen som plutselig ble et mordvåpen. Sjåføren var visstnok på Facebook, – han fikk jo uansett ikke lov til å styre. Historien minner oss om fremtidsforskeren som spår at i 2030 vil de fleste arbeidsplasser bestå av en mann og en hund. Hunden er der for å passe på at mannen ikke rører datamaskinene og mannen er der for å fore hunden…

Vi føler oss sikre på at Elaine ikke blir det siste offeret, – men samtidig skal man huske på at over 40 000 amerikanere drepes i trafikken hvert år.

Mark Zuckerberg føler seg også overkjørt. Den mediesky Facebook-gründeren later som han er genuint overrasket over at noen kunne finne på å bruke informasjonen selskapet har samlet om 50 millioner brukere, til tross for at han vitterlig lever av nettopp denne muligheten. Kan det være at han har glemt hva han sa da han i fjor la frem tallene og hevdet at Facebooks smarte algoritmer var de mest avanserte på markedet? Faktum er at Facebook bedriver digital råkjøring, og de vet det godt. Cambridge Analytica-skandalen handler i realiteten om at Facebook og andre sosiale medier lever av å selge informasjon om oss brukere, – og de som kjøper våre data ønsker å påvirke oss. Surprise, Mark!

Det nitriste er jo at det synes å være de som sloss for destruktive ledere som har vært flinkest til å benytte de mest avanserte verktøyene.

Både Trump- og Brexit-kampanjene har vært på skrytelisten til Alexander Nix, sjefen for Cambridge Analytica. Han har det siste året reist rundt og holdt en rekke foredrag om selskapets suksess, blant annet på Web Summit i Lisboa, Europas største teknologimesse. Denne uken mistet han jobben etter å ha skrytt av selskapets særdeles suspekte metoder overfor to journalister som lot som de var potensielle kunder!

Les også: Selskapet bak Facebook-skandalen – Hvem er Cambridge Analytica?

Noe sier oss at antallet taleroppdrag for Mr. Nix vil synke raskere enn aksjekursen til Facebook, som i skrivende stund har sunket med over 8% den siste uka. Mark Zuckerberg har nok råd til det, siden han sies å ha kjøpt 10 utgaver av samme skjorta, men 45 milliarder dollar er jo penger det også!

Ukas kanskje viktigste lærdom er at moderne teknologi åpner for stor grad av kirurgisk «finetuning» av parametere for å oppnå ønsket effekt – forutsatt man vet hva man holder på med. Konklusjonen er at det går mot mindre og mindre synsing og mer avansert dataanalyse. Utviklingen gir et hav av muligheter, men stiller oss også overfor helt nye utfordringer. Ikke minst ser vi nå tydeligere konturene av den kompliserte grenseoppgang mellom de lukrative mulighetene informasjonsteknologien åpner for og det som er lovmessig, etisk og moralsk riktig. Noe både vi og Edward Snowdon har advart om i flere år!

For oss innovative er det like viktig å forstå hvordan sosiale medier kan benyttes for å fremme samarbeid, samskaping og innovasjon både på arbeidsplassen og i relasjonene med bedriftens øvrige interessenter. Imidlertid har mange også oppdaget denne uken at å tro at man kan delta på sosiale medier uten å blottlegge sitt privatliv, er like dumt som å tro at selvkjørende biler aldri vil kjøre over noen…

Les også: Undersøkelse: Dette er Norges beste arbeidsplasser

I Mentor medier, som i parentes bemerket henter inn over 40 millioner i pressestøtte, har det denne uken blitt åpenbart for alle at ledelsen bedriver et mediemessig råkjør, – og når man må ty til PR-byråer for å informere om hva som skjer på ledermøtene – og samtidig driver et mediehus, er ironien fullkommen. Den eneste årsaken til at vi ikke klarer å le skyldes det faktum at det er våre skattekroner som brukes til en veritabel drittkastingsduell som har lite til felles med både god journalistikk og ditto kristne grunnholdninger.

Det er mulig det var kristent storsinn som medførte at Oberst Gadaffi i Libya i 2008 valgte å gi sin franske kollega, Nicolai Sarkozy 500 millioner. I en travel hverdag kan Sarkorzy kanskje unnskyldes for å ha glemt å ha ført opp bidraget, – tross alt skjer jo slikt stadig vekk med oss alle, ikke sant?

Ukas innovasjonsblomst går til Edward Snowdon som advarte oss allerede for flere år siden.

Happy Friday – og riktig god påske!

Selskapet bak Facebook-skandalen – Hvem er Cambridge Analytica?

Bilde @ Wikipedia

Facebooks aksjekurs stuper etter medieoppslag om hvordan et britisk analysefirma utnyttet data fra femti millioner Facebook-profiler for å påvirke det amerikanske valget. Men hvem er egentlig det mystiske selskapet i sentrum av personvernskandalen?

Mark Zuckerberg er kalt inn på teppet av både den amerikanske kongressen, Storbritannia og EU, og innrømmet i dag at også internettgiganten selv har skyld i at data om femti millioner brukere kom på avveie.

– Vi har et ansvar for å beskytte informasjonen deres. Hvis vi ikke kan gjøre det, så fortjener vi ikke å tjene dere, var blant uttalelsene i innlegget, som ble lagt ut på Facebook-grunnleggerens egen profil.

Mye har blitt skrevet om Facebooks rolle i skandalen, og selskapet må nå ta konsekvensene av å ikke ha hatt god nok kontroll på dataene de hadde ansvaret for. Men også Cambridge Analytica, det britiske datamining og -analysefirmaet som er hovedansvarlig for situasjonen, er verdt en nærmere titt. Hvem er de? Og hva er det egentlig de driver med?

Psykologisk krigføring

En av dem som har gravd dypest i selskapets historie og praksis er The Observer-journalist Carole Cadwalladr. Tilbake i mai 2017 publiserte hun en artikkel der hun gjorde rede for både selskapets bakgrunn og dets rolle i Brexit og det amerikanske valget der Donald Trump ble valgt til president.

Før Cambridge Analytica begynte sin satsning på data het de SCL Elections, og hadde som forretningsmodell å hjelpe til med å påvirke valgresultater i utviklingsland verden over.

I følge “Paul”, en tidligere ansatt i selskapet som Cadwalladr har intervjuet, drev de rett og slett med psykologisk krigføring.

– Det var det det var. Psyops. Psykologiske operasjoner – de samme metodene militæret bruker for å skape endringer i folkeopinionen. Det er det som menes med å vinne “hearts and minds”. Vi brukte bare metodene for å vinne valg i utviklingsland der det ikke finnes så mange regler.

Bakgrunn fra militærindustrien

Selskapet brukte altså psykologiske metoder hentet fra det militære for å influere valgutfall. Og det er kanskje ikke så rart, i følge Cadwalladr:

– Det som har gått tapt i den amerikanske dekningen av dette “dataanalyse”-firmaet er forståelsen for hvor det kommer fra: Dypt inne i militærindustrien. Et merkelig, britisk hjørne av den, befolket – som militæretablissementet i Storbritannia er – av Toryer av den gamle skolen. Geoffrey Pattie, en tidligere viseminister for forsvarsinnkjøp og direktør for Marconi Defence Systems, var tidligere i styret – og Lord Marland, David Camerons brexit-vennlige tidligere handelsutsending, aksjonær.

– En ekstraordinær skandale

Etter at en tidligere intern gikk til den nå suspenderte lederen Alexander Nix med den brilliante ideen om å satse på data – med det “beryktede” datamining- og analysefirmaet Palantir som inspirasjon – ble SCL Elections kjøpt opp av hedgefondmilliardær og Trump-supporter Robert Mercer, og skiftet navn til Cambridge Analytica.

Nå skulle militære strategier for psykologisk krigføring kombineres med innhenting og analyse av data – med målsetning om å kunne bruke den innsamlede informasjonen og personlig rettede budskap til å påvirke opinionen, for å selge innflytelsen til politiske partier og kampanjer. Steve Bannon, tidligere sjefsstrateg for Donald Trump og styreleder for Breitbart News, er blant de tidligere topplederne i selskapet.

David Miller, en sosiologiprofessor ved universitetet i Bath og en autoritet på psyops og propaganda, er knallhard når han omtaler selskapet:

– Det er en ekstraordinær skandale at dette eksisterer i nærheten av et demokrati. Det bør være tydelig for velgerne hvor informasjon kommer fra, og dette stiller spørsmål ved om vi faktisk lever i et demokrati eller ikke.

Utnyttet Facebook-smutthull

Også selskapets strategi med å bruke et smutthull i Facebooks retningslinjer til å høste inn data fra Facebookprofiler ble tatt opp i Cadwalladrs artikkel.

Psykologer ved universitetet i Cambridge var i 2013 allerede i gang med å høste inn Facebookdata til bruk i forskning. Cambridge Analytica ansatte en vitenskapsmann ved universitetet, Aleksandr Kogan, for å samle inn nye data for selskapet. Gjennom å betale folk for å ta en personlighetstest som krevde innlogging gjennom Facebook fikk han tilgang til å høste data på profilene til både de som tok testen, og alle Facebookvennene deres.

Skreddersydde budskap

Slik fikk Cambridge Analytica tilgang på data fra over femti millioner datasett fra Facebookprofiler – data som de deretter matchet med data de hadde hentet inn fra en rekke andre kilder.

– Målet er å fange opp hvert eneste aspekt av hver enkelt velgers informasjonsmiljø, sier “David”, en annen tidligere ansatt i selskapet om har latt seg intervjue av Cadwalladr.

Gjennom å skreddersy budskap og matche dem med psykologiske profiler hentet fra Cambridge Analyticas database kunne selskapet påvirke det amerikanske presidentvalget til fordel for Trump. Ikke bare gjennom å skaffe stemmer til Trump – for eksempel ved å vise bilder av et USA som oversvømmes av immigranter til mennesker som scorer høyt på “nevrotisisme” – men også ved å prøve å få velgere som sannsynligvis ville stemme demokratisk til å bli hjemme – gjennom å overvelde dem med linker og nyheter ment for å skape resignasjon og svekke engasjement.

– Svært anerkjent

Denne typen påvirkning høres unektelig ut som en trussel for demokratiet – hvis det faktisk virker. Er vi faktisk så lett manipulerbare at slike strategier har noen reell effekt på et valgresultat? Tamsin Shaw, en filosofiprofessor fra New York University som har forsket på det amerikanske militærets bruk av psykologisk forskning er ikke i tvil. Potensialet for å manipulere følelser på denne måten er svært anerkjent, forteller hun Cadwalladr:

– Dette er militærfinansiert teknologi […] som brukes til å påvirke valgresultater på måter folk ikke en gang legger merke til eller skjønner at skjer med dem. Det handler om å utnytte eksisterende fenomener som nasjonalisme og å deretter bruke dem til å manipulere menneskene i ytterkanten. At så mye data er i hendene på en gruppe internasjonale plutokrater som kan bruke det til hva de vil, får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

Undersøkelse: Dette er Norges beste arbeidsplasser

Great Place to Work har for 15. året på rad kåret Norges beste arbeidsplasser. Riktige ansettelser, personlig utvikling og mening med jobben kjennetegner de beste bedriftene.

Over 200 bedrifter og deres 31.000 ansatte er blitt undersøkt for å finne frem til hvilke selskaper som kommer best ut. It-selskapet SOCO, legemiddelfirmaet Abbvie, Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, samt Sopra Steria er de fire bedriftene som topper kåringen i hver sin kategori.

– De beste arbeidsplassene har introduksjonsprogrammer og opplæring av nyansatte, personlig og faglig utvikling på arbeidsplassen, og en tydelig kommunisert hensikt som gjør at arbeidsplassen blir mer enn bare en jobb,” sier administrerende direktør Jannik Krohn Falck, i Great Place to Work i en pressemelding.

De beste ansetter de rette

De beste arbeidsplassene har et bevisst forhold til sammensetningen av medarbeidere og har bevisste praksiser for rekruttering og opplæring av nye kollegaer. 84 prosent av medarbeiderne på det som er kåret til Norges beste arbeidsplasser, sier ledelsen ansetter personer som passer bra inn, opp imot det nasjonale gjennomsnittet på 57 prosent. Hele 92 prosent av nyansatte opplever å bli tatt godt imot, sammenliknet med det nasjonale gjennomsnittet på 75 prosent.

De beste arbeidsplassene involverer og engasjerer nyansatte fra første dag, informerer kollegaer om den nye medarbeideren og har ofte en kollega som støtter den nyansatte faglig og sosialt.

En kultur for læring, utvikling og mestring

Av årets undersøkelse fremgår det også at de beste arbeidsplassene tilrettelegger for innovasjonsprosesser og kulturer der man eksperimenterer med muligheten til å lære av feil. 88 prosent mener de beste arbeidsplassene er dee som gjør rom for at det er ok å gjøre feil.

Å gi hver enkelt medarbeider muligheten til kontinuerlig faglig og personlig utvikling gir mestringsfølelse i jobben og arbeidsoppgavene, og dette er fellestrekket blant bedriftene helt i toppsjiktet av kåringen. Norges beste arbeidsplasser fokuserer på å utvikle arenaer hvor medarbeidere kan dele erfaringer, tilby interne utviklingsmuligheter som kommuniseres tydelig, og at dette gjøres alt fra dag én på den nye arbeidsplassen.

Inspirere med mening

Bedrifter som evner å skape en tydelig opplevd mening, retning, kombinert med individuelle forventninger, gjør det best. 85 prosent av medarbeidere hos bedriftene som scoret høyest på listen, opplever at ledelsen har en klar oppfatning av hvor organisasjonen skal og hvordan de skal komme dit, mot 55 prosent på nasjonalt basis. Dette gjør at 83 prosent av medarbeiderne opplever at arbeidet betyr noe spesielt for dem og at det ikke «bare er en jobb».

De beste arbeidsplassene oppnår dette ved å involvere medarbeidere i utforming av verdier og arbeid med organisasjonens strategi. I tillegg er disse bedriftene tydelige på hva hensikten med arbeidet de driver med er, deler informasjon om det de gjør – og suksesshistorier som viser hvilken påvirkning dette har også utenfor organisasjonen. De beste bedriftene er flinke til å trekke frem hvor viktig hver enkelt medarbeider er for organisasjonens suksess.

Gjensidig tillit 

Ledelsen og enkeltledere på de beste arbeidsplassene tilstreber en kultur som gjennomsyres av gjensidig tillit. 83 prosent av bedriftene i toppsjiktet opplever tillit i relasjon til ledelsen og 88 prosent opplever et fellesskap på arbeidsplassen. De som lykkes med tillitsbasert kultur og lederskap ser tydelige effekter, som redusert sykefravær, økt endringsvillighet, økt innovasjonsevne og økte inntekter.

Her er topp fem kategorisert utifra hvor mange ansatte bedriften har:

Kategori: 20-49

Årets plassering

Forrige plassering

SOCO 1 2. plass 20-49 2017
Iterate 2 1. plass 20-49 2017
Symetri Collaboration 3 4. plass 20-49 2017
Vali 4 3. plass 20-49 2017
Transcendent Group 5 NY

Kategori: 50-199

AbbVie 1 1. plass 50-199 2017
mnemonic 2 3. plass 50-199 2017
ONE Mars 3 6. plass 50-199 2017
Vitari 4 2. plass 50-199 2017
Netlight 5 5. plass 50-199 2017

Kategori: 200-499

EiendomsMegler1 Midt-Norge 1 1. plass 200-499 2017
Webstep 2 2. plass 200-499 2017
DHL Express 3 4. plass 200-499 2017
FINN.no 4 3. plass 200-499 2017
Tomra 5 3. plass 200-499 2016

Kategori: 500+

Sopra Steria 1 1. plass 500+ 2017
Reitangruppen 2 2. plass 500+ 2017
Bouvet 3 4. plass 500+ 2017
Norgeshus 4 5. plass 500+ 2017
BDO 5 5. plass 500+ 2016

Startupen som ble en internasjonal suksess med hovedkvarter i Silicon Valley

Bilde @ YouTube/Meltwater

Siden han grunnla Meltwater med en startkapital på bare femten tusen dollar i 2001, har Trysil-gutten Jørn Lyseggen bygget opp et selskap med over femti kontorer verden over og hovedkvarter i Silicon Valley. Den tolvte juni kommer han til Operaen og FUTURE INSIGHT 2030.

(Det opplyses om at InnoMag er mediepartner av konferansen)

Lyseggen er bare ett av flere spennende navn som blir å finne på talerstolen under konferansen. I tillegg kommer blant annet “Institute of Brilliant Failures”-grunnlegger professor Paul Iske, Stanford-professor og Open Innovation-guru Henry Chesbrough, og tidligere Google-sjef Alfred Tolle.

Les også: Sluttet som Google-sjef – Ville gjøre noe meningsfylt

Konferansen arrangeres av Inspirator – i år i samarbeid med Deloitte, Itera og Open Innovation Lab of Norway. Fordi FUTURE INSIGHT 2030 i år er partner for SEED Forum Global, som avholder SEED Forum og jubileumsfest i Operaen samme dag, vil du kunne kjøpe adgangstegn som sikrer deg plass til begge eventene via vår påmeldingsside.

Billetter kan du skaffe her.

Aktuell med bok

I utgangspunktet skulle Lyseggen og Meltwater skanne nyhetssider og drive det som i dag kalles medieovervåkning, men på veien har porteføljen blitt utvidet med blant annet presseutsendelser, newsfeeds og analyse og håndtering av sosiale medier.

I november ga Lyseggen ut boken “Outside Insight – Navigating in a World Drowning in Data”. Her fokuseres det på hvordan man kan dra nytte av all informasjonen selskaper og enkeltpersoner legger igjen på nett, såkalte “digitale brødsmuler”.

Gir innblikk

I dag utvikler Meltwater løsninger for å hente inn og forstå den enorme datamengden som er tilgjengelig online – og det er kunnskapen Lyseggen har tilegnet seg på dette området som er utgangspunktet for boka. Som tittelen tilsier forsøker den å gi et innblikk i hvordan man manøvrerer blant – og tar i bruk – den enorme mengden informasjon vi må forholde oss til i dag.

I et intervju med den sørafrikanske nyhetsmediet News24 utdyper han hvor man finner de digitale brødsmulene:

– De ligger overalt på internett. Hvis du er på Facebook eller Instagram og legger ut noe så etterlater du deg personlige brødsmuler. Store selskaper etterlater seg også slike – det er faktisk veldig vanskelig for et selskap å unngå det. Når de endrer prisene sine eller lanserer en kampanje, finner man som regel informasjonen på nett. Hvis det er et problem med produktet til et selskap så drypper det inn i sosiale medier. Internett er fullt av disse smulene, overalt.

Tror på paradigmeskifte

Gjennomgangstemaet er at selskaper i dag ikke tar i bruk informasjonen som er tilgjengelig i den grad de faktisk burde. De fleste bedrifter fokuserer først og fremst på egne data når de skal ta avgjørelser. Lyseggen mener at man ved å bedre ta i bruk informasjonen som ligger på nett vil forstå konkurrenter og kunder bedre, og ta mer informerte beslutninger.

Han ser for seg at vi står overfor et paradigmeskifte når det gjelder hvordan ledere, selskaper og enkeltpersoner vil ta beslutninger i fremtiden.

7 nyheter du må få med deg

Hva skjedde da Snapchat-gründerens formue sank med nesten 150 millioner dollar på to dager? Og hvorfor sammenlikner amerikanske aktivister Amazons stedssøk etter sitt nye hovedkvarter med dødskampene i filmserien “The Hunger Games”? Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.

1. Dataselskapet Cambridge Analytica analyserte data fra 50 millioner Facebook-brukere under forrige presidentvalget uten brukernes samtykke. Selskapet er linket til Trump og har skapt stor kontrovers i USA de siste dagene.

2. Tinders moderselskap, Match Group, saksøker sin største konkurrent Bumble for brudd på patent-loven.

3. Snapchats-gründer Evan Spiegels formue sank med nesten 150 millioner dollar på to døgn etter en kontroversiell annonse som spurte massen hva de ville valgt dersom de måtte velge mellom å klaske til Rihanna eller slå til Chris Brown, ekskjæresten som i 2009 sa seg skyldig i vold mot sangeren.

4. IBM har bygget det som hevdes å være verdens minste datamaskin. Maskinen er på størrelse med et saltkorn.

5. Ifølge Bloomberg er Apple er i ferd med å bygge sine første MicroLED-skjermer.

6. Tyve amerikanske byer kjemper om å bli hjem til Amazons andre hovedkvarter, men aktivister hevder konkurransen kun vil gagne Amazon og sammenlikner den med døds-kampene i TV-serien The Hunger Games.

7. LinkedIn har kommet med en ny funksjon – og den er visstnok perfekt for late jobbsøkere.

PayPal-grunnlegger: – Sjalusi er motivet for europeisk regulering av Silicon Valley

Bilde @ Dan Taylor, Heisenberg Media

Investor og PayPal-medgründer Peter Thiel mener europeiske reguleringsmyndigheter slår ned på amerikanske teknologiselskaper fordi de er sjalu på suksessen til Silicon Valley.

Under et arrangement ved The Economic Club of New York snakket Thiel blant annet om den overhengende trusselen om regulering av de store amerikanske tech-selskapene, melder The Guardian.

Thiel mente at trusselen sannsynligvis er større i Europa, og at det er gode grunner og dårlige grunner til å regulere:

– De gode grunnene er utfordringene knyttet til personvern, og de dårlige grunnene er at det ikke finnes suksessfulle teknologifirmaer i Europa og at de er sjalu på USA og derfor straffer oss, sa han fra talerstolen.

Nytt regelverk fra mai

Med innføringen av GDPR i EU og EØS fra 25. mai 2018 blir reglene for lagring og innhenting av data langt strengere enn de har vært frem til nå. For Silicon Valley og aktører som Facebook og Google – som allerede før GDPR trer i kraft har vært på kant med myndigheter i flere land angående rutiner for datainnsamling – utgjør det strengere regelverket en utfordring.

Les også: Slik sjekker du om virksomheten din handler i tråd med GDPR

Thiel, som i tillegg til å være en tidlig investor og nåværende styremedlem i Facebook også er en av grunnleggerne av Palantir – et selskap som baserer forretningsmodellen sin på innsamling og analyse av data, og har blant annet CIA og det amerikanske forsvarsdepartementet på kundelisten – må kunne sies å ha sterke personlige interesser når det kommer til regulering av datainnsamling.

Likevel anerkjenner han et visst behov for tilpasning:

– Personvern i den digitale tidsalderen fortjener å tenkes ut på nytt, sa han.

Motstander av statlig innblanding

Politisk regner Thiel seg som en konservativ libertarianer, og har blant annet markert seg som en av svært få støttespillere for Donald Trump i liberale Silicon Valley. Bakgrunnen hans fra denne ideologien påvirker naturlig nok også synet på statlig innblanding:

– Som en libertarianer misliker jeg alltid regulering, fortalte han.

Under det samme innlegget forklarte Thiel hvorfor han mener at Silicon Valley er i ferd med å miste posisjonen som episenter for teknologiindustrien, og hvorfor innovasjon vil være mer spredt over hele USA i fremtiden. I tillegg til levekostnader i Bay Area-området trakk han frem det han mener er en “nesten totalitær” ideologi i tech-industrien, som er fiendtlig mot konservative og libertarianere. Sistnevnte var også grunnen til at han nylig bestemte seg for å flytte til Los Angeles.

Google og Facebook risikerer 150 millioner i norsk digitalskatt

Bilde @ Wikimedia Commons

Denne uken legger EU-kommisjonen frem sitt forslag for hvordan de store internettselskapene skal skattelegges i fremtiden. Hvis endringene vedtas også i Norge kan Google og Facebook bli nødt til å betale over 150 millioner i norsk digitalskatt.

I dag benytter internettgigantene seg av at lovverket gir dem muligheten til å velge hvilket land de ønsker å rapportere inntektene sine til. Frem til nå har de valgt å skatte til land med lav skatt, som for eksempel Irland, Nederland og Luxembourg. Dette kan det nå bli slutt på, melder Dagens Næringsliv.

I 2016 skattet Facebook og Google henholdsvis 468 000 og 2,9 millioner kroner til Norge – en forsvinnende liten del av summene selskapene tjente på annonsesalg. I år forventes de to tech-gigantene å omsette for rundt 5,8 milliarder kroner, i følge mediebyrågruppen GroupM.

Nå foreslår EU å legge skattesatsen på tre prosent for lokale reklameinntekter. Dersom forslaget blir vedtatt og importeres til Norge vil det innebære at Google og Facebook må ut med 174 millioner i skatt bare i Norge.

Kan påvirke over hundre selskaper

Dermed kan altså EU tvinge Google, Facebook og over hundre andre selskaper til å skatte lokalt. Men før endringene eventuelt trer i kraft skal de stemmes over av EU, og forslaget må vedtas enstemmig av de 28 medlemslandene. Det er heller ingen automatikk i at et eventuelt EU-vedtak slår inn i Norge, i følge MDGs Per Espen Stoknes – som er positiv til forslaget.

– En slik omsetningsavgift kan være en god måte å utforme en slik skatt på og bør være blant alternativene som vurderes og utredes av en «Google-skatt», sier han til Dagens Næringsliv.

Google-sjef foreslo endring

Selskapene har lenge blitt kritisert for den nåværende skattepraksisen både av Norge og andre land. Men også fra innsiden har det vært kritiske stemmer. Tidligere Google-sjef Alfred Tolle, som er aktuell som en av talerne under FUTURE INSIGHT 2030, forteller i et intervju med Works & Conversations at han på et tidspunkt foreslo for toppledelsen at Google skulle begynne å skatte til landene der de tjente pengene sine.

Les også: Sluttet som Google-sjef – Ville gjøre noe meningsfylt

– Deres standpunkt var at vi ikke brøt noen lover. Vi utnytter et smutthull, ja – vi gjør hva konkurrentene våre gjør. Hvis vi ikke gjør det vil konkurrentene ha et fortrinn, og aksjonærene våre kan til og med saksøke oss. Dette var, fra mitt perspektiv, en unnskyldning, fortalte Tolle.

InnoMag er mediepartner for FUTURE INSIGHT 2030, som går av stabelen i Operaen den tolvte juni.

Ukens lederkommentar: Om utrolige professorer, lærende universiteter og selveste universet

Foto @ Wikicommons/Bjoertvedt

Ukas morsomste og definitivt mest «innovative» nyhet står professor Jan Ketil Arnulf for. I et intervju med Finansavisen går BI-professoren knallhardt ut mot alle som tror det er mulig å lære noe av ledelsesbøker. «Det er jo bare en masse preik», hevder professoren i noe som rent faktisk er et intervju om hans nye ledelsesbok «En kultur kalt ledelse». Vi mistenker professoren for å ta litt vel mye Møllers tran, og tror han fikk en tøff dag på jobben etter å ha servert påstanden om at ledelsesteorier er bortkastet.

Realiteten er jo ifølge den ferske ledelsesbok-forfatter og brave professor, at ikke bare Handelshøyskolen BI, men også business-skoler generelt må anses som verdiløse, ettersom kunnskap bare har verdi hvis morgendagen ligner på gårsdagen, – noe den i følge Arnulf slett ikke gjør. Som min amerikanske venn sier det når virkeligheten blir for utrolig; You simply can’t make these things up!

Handelshøyskolen BI var denne uken også åsted for Oslo Big Data Day. Det tredje i rekken, – og med over 800 deltagere er det intet som tyder på at Big Data bølgen er i ferd med å gi seg. Jeg hadde gleden av å være invitert som konferansier og med flotte talere som Eirik Normann Jensen fra Itch, Kimberly Lein-Mathisen fra Microsoft, Nils Roald fra Cisco, Frode Strand fra Kværner, Roar Thon fra NSM og en rekke andre, kan David Holm og hans arrangørteam lene seg tilbake i godstolen et mikrosekund vel vitende om at kunnskapen de serverte nok ikke går ut på dato med det første. Med Internet of Things (IoT) og maskinbasert læring som nye vekstdrivere tyder alt på at bølgen fortsetter å vokse, fordi bedre beslutninger er viktigere enn noensinne. Derfor var Oslo Big Data Day 2018 fulltegnet og derfor er Data Scientist kåret til verdens mest sexy jobb!

«Businesses fail when they overinvest in what is, and underinvest in what may be», sa Bill Gates i 1994 da han avslørte at han i liten grad var redd sine store konkurrenter som Digital, SUN og IBM, – og mange smilte da han la til at han i langt større grad var redd to unge entreprenører i en ombygd garasje. Historien har gitt ham rett, verdens fem mest verdifulle selskaper i dag, var med unntak av Apple ikke påtenkt da han sa dette. Vi har en tendens til å tro at utviklingen går så raskt, men la oss minne om at de fleste finansforetak og verdens børser fortsatt måler verdier basert på italienske regnskapsprinsipper fra slutten av det 17. århundre. En praktisk konsekvens er at selv om nye digitale selskaper som knapt eier en kontorstol kan skalere og vokse svært raskt, er det fortsatt lettere å gå i banken å låne penger med pant i en fysisk fabrikk, selv når den produserer papir og tilhører Norske Skog. Vi har en tendens til å glemme at vi så vidt har startet vår ferd inn i innovasjonssamfunnet!

Også Statoil tenker fremover, og der begynner de med å bytte navn. Slikt er ikke gratis for Norges største selskap og lyse hoder har regnet ut at navnebyttet til Equinor vil koste minst 250 millioner norske oljekroner. Statoils konsernsjef, Eldar Sætre sier i en kommentar at «navnet Equinor beskriver vår opprinnelse, våre verdier og hva vi vil være i fremtiden». Det ryktes om ville gledesscener i Quitos gater, for i det lille landet Equador i Sør Amerika var de når sant skal sies ukjent med slektskapet. President Moreno i Equador opplever visstnok navneendringen som en gave fra universet…

Ukas tristeste nyhet er nok at en av klodens kanskje beste hoder gikk ut av tiden. Den engelske vitenskapsguruen Stephen Hawkings døde i en alder av 76 år, hele 33 år etter at legene anbefalte å skru av apparatene som holdt han i live. Hawkins var produktiv til det siste og hadde mye av den engelske lune humoren intakt selv om sykdommen ALS langsomt ødela alt bortsett fra hans fantastiske hode. «I believe alien life is quite common in the universe, although intelligent life is less so. Some say it has yet to appear on planet Earth”, var kun ett av mange gullkorn fra hans munn. Onde tunger hevder at Erna Solberg har laget sin egen lille versjon av Hawkings sitat, der spørsmålet er om det finnes tegn til intelligent liv på Listhaugs Facebook-profil.

Vi er for vår egen del mest bekymret over at Stortinget bruker mer tid på Listhaugs Facebook-skriblerier enn på rammevilkårene for de som skal bygge morgendagens lærings- og næringsliv.

Selv den norske delen av universet byr på større utfordringer enn en ubetenksom kommentar lagt ut på sosiale medier. Vi spår at det nok ikke er siste gangen noen må gå kanossagang opp til stortingets talerstol og si unnskyld for noe som kanskje virket godt poengtert der og da, men som i etterpåklokskapens klare vårluft virker mindre genialt. Som Ole Brum så vakkert sa det, – Det hørtes så fint ut inni meg, men så skjedde det noe på veien ut…

Les også: Dyb om Traaseth: – Hun skaper konflikt og splid

Da var det bedre å være til stede på Telenors hub som invitert gjest på Center for Service Innovations samling der man torsdag diskuterte fremtidens forretningsmodeller i en herlig blanding av universitetsteorier og praktisk læring fra aktører som Telenor, Posten og Norgesgruppen. Senteret som ledes av NHHs dyktige Tor Wallin Andreassen serverer ledelsesteorier på inn- og utpust, – og der i gården er man villige til å stille spørsmålstegn og utfordre vedtatte sannheter. Slikt kaller vi fremragende forskning, noe også Norges Forskningsråd har sagt seg enig i. Kudos til senteret og deltagerne som gjør hverandre bedre, – i god norsk dugnadsånd!

At innovasjon, samarbeid og nedrivning av silotenkning må begrunnes i potensialet for verdiøkning, var også en viktig del av budskapet til Louise Kjær, som Open Innovation lab of Norway denne uken hadde invitert inn for å la sine medlemmer dykke ned i utfordringene med å skape nye verdier rundt begrepet bærekraftig utvikling. Den danske samspill-eksperten med lang erfaring fra både FN, EU og globale selskaper var tydelig i sitt budskap; – Det er av avgjørende betydning at ny, bærekraftig tenkning med en gang gir mening forretningsmessig, og kan forklares tydelig til både kunder, medarbeidere, styre og omverdenen forøvrig. Men å bygge et nytt partnerskap er ikke business as usual.

At det krangles videre i både Innovasjon Norge og SIVA, der det kommer frem stadig verre eksempler på at det både blåser på toppene og at det er langt mellom liv og lære lar vi denne uken ligge…vel vitende om at det vil komme mer, dessverre!

Happy Friday!

Shared value-ekspert: – Avgjørende at ny tenkning gir mening økonomisk

Innovasjon, samarbeid og nedrivning av siloer må begrunnes i potensialet for verdiøkning, mener shared value-ekspert Louise Kjær. 

(InnoMag opplyser om at Open Innovation Lab of Norway er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

– Hvordan får jeg styret til å gi meg lov til å jobbe med det som er fremtiden for vårt brand?

Det var blant spørsmålene som ble drøftet da Open Innovation Lab of Norway arrangerte workshop for sine medlemmer med Kjaer Advice-grunnleggeren denne uken.

Langsiktig tankegang kan være en utfordring for enhver bedrift, og hensyn til bunnlinjen veier tungt i de fleste styrerom. Derfor understreker Kjær viktigheten av å rettferdiggjøre arbeid med shared value innovation med å tydeliggjøre potensialet.

– Samarbeid er en tidkrevende og ressurskrevende prosess, og man er avhengig av en god ide for å rettferdiggjøre innsatsen, sier Kjær.

– Avgjørende at det gir mening forretningsmessig

Aller viktigst – og vanskeligst – kan det være å argumentere for ressursbruken overfor egen ledelse. At innovasjon, samarbeid og nedrivningen av siloer må begrunnes i potensialet for verdiøkning var en viktig del av budskapet til Kjær.

– Det er av avgjørende betydning at ny, bærekraftig tenkning med en gang gir mening forretningsmessig, og kan forklares tydelig til både kunder, medarbeidere, styre og omverdenen forøvrig. Men å bygge et nytt partnerskap er ikke business as usual. Du må være villig til å sette av tid og ressurser til å tenke langsiktig, sa hun i et intervju med InnoMag i november.

Les også: Shared value-ekspert: – Partnerskap er nødvendig for å løse samtidens utfordringer

Skillelinjene fjernes

I det samme intervjuet snakker hun også om hvordan vår tids nye utfordringer har vært med på å gjøre shared value creation mer interessant for bedrifter:

– Mange av verdens multinasjonale selskaper har blitt inspirert av FNs bærekraftsmål, som blant annet setter fokus på behovet for samarbeid på tvers av sektorer. Men vi lever også i en tidsalder hvor det generelt har blitt tydeligere at sosiale, miljømessige og økonomiske mål er sammenfallende.

Globale fenomener som migrasjon, global oppvarming eller overvekt, problemer som utgjør en trussel mot samfunnsstrukturer – er problemer som går på tvers av industrier og blir felles utfordringer.

– Denne typen problemstillinger gir behov for samskaping, og utfordrer den tradisjonelle silotenkningen, sa Kjær under workshopen. Samtidig belyste hun viktigheten av å hele tiden ha fokus på verdiskapning.

– Bærekraftsmål blir fort glossy, vi må se på hva vi faktisk gjør.

– Samfunnsrelevans nødvendig

Et eksempel som ble trukket frem var danske Bluetown, som setter opp sendertårn for mobil- og internettsignaler i utviklingsland. I samarbeid med blant annet myndigheter, finansinstitusjoner og banker tjener selskapet penger på å knytte mennesker uten internettilgang til resten av verden. Slik bidrar de til å utviske det moderne klasseskillet online/offline – samtidig som de tjener gode penger.

– NGOer og bistandsorganisasjoner kan ha vanskelig for å svelge at private skal tjene penger på utvikling. Men i dag er samfunnsrelevans nødvendig for virksomheter, sa Kjær.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...