Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Næringslivseliten med oppfølging til vinnerne av Charge Incubators bootcamp

I helgen avholdt Charge Incubator, Norges første gründer-inkubator som retter seg spesifikt mot førstegenerasjons innvandrere, en bootcamp for ni selskaper. Til slutt ble tre vinnere ble kåret av en jury bestående av representanter for norsk næringsliv. 

The Human Aspect, Jalla og Lokalii er de tre bedriftene som stod igjen som vinnere da bootcampen var overstått og juryen hadde sagt sitt. Nå er de klare for å lære av næringslivseliten.

– Nå får vi endelig muligheten til å videreutvikle oss og nå målene våre, sier Jimmy Ruben Westerheim og Isabel Farzaneh Davodi fra The Human Aspect i en pressemelding.

Fra høsten av vil de tre selskapene få inkubatorhjelp fra noen av Norges ledende selskaper, blant annet Qvartz, KPMG, Trigger, Bekk Consulting, Designit og Blank.

– Vanskelig å få en fot innenfor

Aiman Shaqura, som er CEO i Charge, kom som flyktning til Norge i 1991, og har i dag omsatt for over 100 millioner kroner i sine ulike selskaper.

– Næringslivet er undervurdert som inkluderingsarena. Det kan være utrolig vanskelig å få en fot innenfor når man ikke er kjent med norsk selskapskultur eller har det nødvendige nettverket, sier han, og legger til:

– Nå er det på tide at norsk næringsliv våkner opp, og ser mangfold som et konkurransefortrinn i en global verden.

– Ekstra egenskaper

InnoMag skrev tidligere i år om NSFV og deres lansering av en nasjonal plattform for innvandrergründere. Zahra Moini, som er daglig leder i NSFV, mente den gang at en flerkulturell bakgrunn kunne være en styrke som gründer:

– Vår erfaring er at gründere med flerkulturell bakgrunn har en del ekstra egenskaper som hjelper dem på vei til etablering. Egne ambisjoner om å lykkes, å være familiens stolthet, er en sterk motivasjon. De er hardt arbeidende, har kulturelle tradisjoner for selvsysselsetting, risikovilje og evne til å se samfunnet i et nytt lys.

Tall fra SSB støtter opp under disse synspunktene. I 2012 ble hver femte nyetablerte bedrift i Norge startet av innvandrere eller deres barn – en sterk overrepresentasjon i forhold til hvor stor del av befolkningen de utgjør.

– Flere må ta ansvar

Nassir Achour, rådgiver for innovasjon og forretningsutvikling i Trigger Akselerator, mener bedrifter skapt av innvandrere har en konkurransekraft man i norsk sammenheng hittil har utnyttet for dårlig. Achour ser frem til å jobbe målrettet med de tre vinnerne i månedene som kommer. Samtidig ønsker han at flere aktører skal ta ansvar.

– Næringslivet har et samfunnsansvar. Inkludering og integrering i arbeidslivet bør være en motvekt til de ekstreme holdningene vi dessverre er vitne til stadig oftere. Se bare på aktører som Spotify og AirBnB, som den siste tiden har tatt et tydelig standpunkt i debatten om rasisme, sier Achour.

Han har vært en av drivkreftene bak inkubatoren, og er helt sikker på at programmet vil resultere i viktig bevisførsel i debatten om integrering av innvandrere i arbeidslivet.

Fra matsalg til opplevelsesformidling

Christine Hesla og Talaat Aboras står bak matvognen Jalla, en av helgens vinnere. De beskriver seg selv som «et nytt restaurantkonsept som tilbyr kvalitetsmat med sosial smak». Det er nemlig nyankomne syriske flyktninger, som Talaat selv,  som lager maten. Formålet med foodtrucken er derfor todelt; fremme integrering av syriske flyktninger og samtidig hjelpe nordmenn i tidsklemma med smakfulle måltider.

– Dette er så viktig. Vi er stolte over å nå være en del av Charge Inkubator, og ser frem til noen spennende måneder fremover hvor vi får oppfølging fra noen av de klokeste hodene i bransjen, sier Hesla.

Den tredje vinneren, Lokaali, har tidligere blitt omtalt i InnoMag. Appen deres, som har over 12 000 brukere, kobler kjøpere og selgere av opplevelser i en plattformløsning som har fått mye oppmerksomhet.

– Charge vil gi oss muligheten til å jobbe med ledende selskaper slik at vi kan videreutvikle vår plattform og øke attraktiviteten vår hos potensielle investorer, sier Pouria Ruhi, en av gründerne bak selskapet.

The Innovation Effect med Statoil-samarbeid under Oslo Innovation Week

Bilde: Shahin Abasalaiyev

Når Oslo Innovation Week går av stabelen fra 25. til 28. september er det med The Innovation Effect som deltaker for andre året på rad.  Sammen med partnere og to student-team skal de ha fokus på bærekraftig energiproduksjon og detaljhandel.

– Gjennom å samarbeide med The Innovation Effect og studentteamet forsøker vi også å heve bevisstheten rundt rollen voksende teknologier spiller i energiindustrien, og den sentrale rollen bærekraft har i å forme hvordan Statoil vil skape verdier i fremtiden, sier Ragnhild Ulvik, som er sjef for innovasjon i Statoil, i en statement.

– Bærekraft avgjørende

Startupen, som kobler studenter og selskaper med innovative bedrifter med målsetning om å skape en innovasjonseffekt, har i år med seg Bergans og Statoil på laget under Oslo Innovation Week. To team med studenter vil få tildelt hver sin case, der hovedfokus ligger på miljøvennlige produkter og tjenester, åpenhet og transparens. Dette er viktige temaer for den norske oljegiganten

– Bærekraft er et avgjørende punkt for både Statoil og den norske olje- og gassinndustrien. Statoil tror at et lavt karbonfotavtrykk vil gjøre oss enda mer konkurransedyktige i fremtiden, og er fokusert på å utvikle businessporteføljen vår for å generere høye inntekter med et lavt karbonfotavtrykk.

Skal utrede blockchain-muligheter

Studentene som skal jobbe med Statoilcaset skal se nærmere på potensialet for blockchain-teknologi i energibransjen, og finne ut hvordan denne eventuelt kan integreres i verdikjeden til selskapet på en god måte. Tittelen på caset er «Shaping the future of energy», og studentenes utfordring blir å utrede mulighetene for å ta i bruk blockchain for å gjøre Statoil mer bærekraftige og transparente.

InnoMag har snakket med Annette Fosaas, som er daglig leder i The Innovation Effect.

– Statoil er en stor og spennende aktør, og hele oljebransjen gjennomgår store endringer for tiden. Med tematikken i Oslo Innovation Week i år var blockchain-teknologien et ideelt tema å ta tak i – det er interessant for både oss og studentene, og for publikum. Det er ikke bare Statoil som engasjerer seg i denne teknologien, det er også stor interesse utenfor landets grenser, svarer hun på spørsmål om hvorfor akkurat Statoil  og blockchainteknologi ble ett av årets caser.

Håper på nye perspektiver

– Statoil forventer at det tverrfaglige studentteamet tar i bruk hele bredden av evner og erfaring for å utfordre synet vårt på innvirkningen voksende teknologier som blockchain kan ha i bransjen vår. Vi håper at dette kan bringe annen innsikt og andre perspektiver en det vi ville ha kommet frem til på egenhånd, forteller Ulvik i Statoils uttalelse.

Siden 2015 har The Innovation Effect tilbudt innovasjonsprogrammet Skills to grow. Fra oppstarten og frem til i dag har de jobbet med over seksti prosjekter, og samarbeidet med 40 selskaper og over 250 studenter.

– Vi kjører en fasedelt innprosess – først rekrutterer vi tverrfaglig, for å sette sammen et team som innehar den aktuelle kompetansen for å jobbe med et bestemt prosjekt. Så benytter vi Diversity Icebreaker – utviklet av Human Factors – som bidrar til å sjekke hvilke preferanser studentene har i et team, hvilke roller de er komfortable i og ønsker å innta. Dette gjør vi både for å sikre god leveranse til selskapene, og for å sørge for best mulig læring. I tillegg mentorerer vi studentene underveis, for å sikre kvalitet og gi gode øvelser.

Vil være brobygger

Fosaas forteller at The Innovation Effect ønsker å være en brobygger, og har funnet sin rolle i krysningen mellom studentenes kompetanse og bedriftene.

– Poenget med det hele er å få frem den nye generasjonens ferske perspektiver – og her synes vi det er veldig spennende å jobbe med et etablert selskap som Statoil. I fjor var Orkla en av samarbeidspartnerne, og studentene skulle undersøke hva slags forventninger til bærekraft som eksisterte hos kundegruppen under tretti år. Til slutt endte de opp med en innovativ, grønn langtidsstrategi – og bærekraftenheten i Orkla har siden brukt dette i kommunikasjonsstrategien sin. En av studentene som jobbet med prosjektet endte også opp med en traineestilling i selskapet.

I tillegg til å dra nytte av kompetansen i studentteamet er Statoil glad for å kunne være med å bidra til læring for studentene.

– Statoil ønsker både å bli utfordret av studentene og å stimulere læring og samskaping mellom unge, kreative hoder og Statoil-teamene som jobber med disse temaene.

IT-giganten CGI med bud på Affecto-aksjer

Canadiske CGI, et av verdens største firmaer når det kommer til informasjonsteknologi, har lagt inn et kontantbud på aksjene i det nordiske konsulent-, dataanalyse- og business intelligence-firmaet Affecto. Styret i Affecto har anbefalt aksjonærene å takke ja til tilbudet.

Budet fra CGI er på 4.55 euro per aksje, noe som verdsetter alle firmaets aksjer til 98 millioner euro. Dette betyr at budet overstiger verdien aksjene hadde da Nasdaq Helsinki-børsen stengte i går med 29.3 prosent. Styret i Affecto har enstemmig gått inn for å anbefale aksjonærene å akseptere budet, melder CGI i en pressemelding.

InnoMag-redaktør Truls Berg var – sammen med Torstein Thorsen – med på å starte opp Affecto i 1997.

Hjelper kunder å bli datadrevne

Affecto er Norge og Nordens ledende leverandør innen business intelligence og information management, og tilbyr tjenester innenfor blant annet big data og kunstig intelligens. De har over 1100 ansatte spredd ut over atten kontorer i Norden, Baltikum og Polen. De skaper verdi for kundene sine blant annet gjennom å hjelpe dem med overgangen til å bli datadrevne, og har en rekke langvarige kundeforhold med betydningsfulle aktører i Nord-Europa.

– Vi ser frem til å ønske Affectos ansatte velkommen inn i CGI-familien som medlemseiere, og å dele og samarbeide som dyktige innovatører som er fokusert på å levere verdi til klientene, sier Heikki Nikku, leder for CGIs nordiske operasjoner, i pressemeldingen.

Vil styrke posisjonen i Norden

CGI søker med oppkjøpet å styrke posisjonen sin i Nord-Europa og Norden ytterligere. De har allerede et sterkt nærvær i det nordiske IT-servicemarkedet, med over 8000 ansatte spredd ut over femtifem kontorer.

– Tilbudet om å fusjonere med Affecto går hånd i hånd med CGIs plan om å doble selskapet gevinst i løpet av fem til syv år, gjennom en kombinasjon av tilegnelser og organisk vekst, sier George D. Schindler, som er administrerende direktør i firmaet.

Budet kommer med en rekke betingelser, blant annet at CGI klarer å få kontroll over 90% av Affectos aksjer, og at de får tillatelse av de relevante reguleringsmyndighetene.

 

 

Stor konkurranse mellom norske boligtjenester

Gründer Øyvind Hasund Dahl (24). Foto: Jan Oliver Coch.

Det nyetablerte gründerselskapet Uninite gjør suksess med bruk av sosiale medier som markedsføringskanal, men utfordrer Hybel.no som de mener har kopiert deres profil.

Uninite matcher mennesker som ønsker å bo sammen basert på personlighet og interesser. Tjenesten kombinerer prinsipper fra AirBnB, Match.com og Facebook sammen med Artificial Intelligence. Tjenesten har en funksjon som matcher leietakere sammen, basert på personlighet og interesser.

Les mer: Vi gir deg oversikten: 50 norske startups

– Å flytte kan være både tidkrevende og frustrerende, og en slitsom prosess påvirker både leietaker og utleier. Per i dag finnes det ingen enkel måte å koble leietakere sammen, og mange tyr til tungvinte prosesser for å finne de rette å bo med. På den andre siden finnes det ingen god måte for venner å gå sammen for å finne et sted å bo, sier gründer Øyvind Hasund Dahl.

– Brukerene har sagt seg lei av et gammeldags brukergrensesnitt som ser ut til å være fra 90-tallet og like vanskelig som da man brukte netscape i internettets barndom, mener Risul Islam, teknisk ansvarlig i Uninite.

Uenighet mellom boligtjenestene

Ifølge Dahl foregår det nå drama på utleiemarkedet i forhold til konkurransen.

– Det har gått så langt at hybel.no nærmest har kopiert Uninites fargeprofil og design for å holde konkurransen unna, men det er usikkert hvilken grad dette påvirker konkurransebildet, skriver Uninite i en pressemelding.

Hybel.no ble lansert i år 2000 og har hovedkontor i Oslo. Tjenesten ble stiftet av tre studenter som ønsket å gjøre det enklere for studenter å finne seg bolig.

– Vi ønsker konkurransen med Uninite velkommen, men jeg synes det er trist at de tyr til løgner og beskyldninger uten rot i virkeligheten for å skape blest rundt seg selv, sier Kjetil Sørbø i hybel.no.

– Vi startet en redesign prosess i slutten av 2016 og vurderte da flere alternativer. Et alternativ var å hyre inn designer, men det andre alternativet var å kjøpe en ferdig mal på siden themeforest, slik som vi har gjort ved tidligere anledninger. Innkjøpet ble gjort to måneder før Uninite lanserte i april, sier Sørbø.

– Hvis det er noen som har kopiert fra den andre parten, er det Uninite som har kopiert fra oss. Vi lanserte leietaker-profiler og mye annet av den funksjonaliteten Uninite tilbyr for over ett år siden, og har drevet en rubrikktjenesten med gratis annonsering siden år 2000.

Ifølge Dahl lanserte Uninite sitt design og fargeprofil på nett august 2016, og hadde dialog med hybel.no allerede før de lanserte leietakerprofiler i månedsskifte mai. – Her var vår idé at vi hadde leietaker-profiler og at våre brukere skulle finne bolig hos hybel.no etter at de hadde matchet, forteller Dahl.

Les mer: Norsk gründerbedrift vakte interesse i New York

Bruker Facebook og kjente bloggere 

– En av de største utfordringene for leietaker er at de må stille med 3 måneders depositum. Uninite har nå utviklet et konsept hvor leietaker slipper å betale et depositum og hvor utleier er forsikret. Det har vært stor interesse for dette og vi regner med at vi i løpet av et år har blitt en av Norges ledende aktører på dette markedet, sier Dahl.

På Facebook kunne man derimot denne måneden vinne 1 måneds gratis husleie ved å dele Uninites seneste reklamefilm, som har nådd ut til 444 245 mennesker.

– Ideen bak reklamefilmen til Uninite var å fokusere på det som differensierer oss fra andre tjenester, hvor spesielt matching og det å finne folkene som passer deg ble vektlagt. For å tiltrekke oss oppmerksomhet var vi nødt til å produsere materiale som skapte engasjement og ved at vi fikk med oss Alexander Stai, sønn av modellen Anette Stai, på PR-stuntet ble dette en stor suksess. Det skal også nevnes at vi hadde en konkurranse i filmen som skapte et incentiv blant målgruppen, sier Dahl.

– Målgruppen vi har rettet oss mot i sommer har primært vært i unge mennesker i alderen mellom 18 – 25 år som potensielt skal flytte (…) Sosiale medier er helt essensielt for et selskap som Uninite, hvor hovedmålgruppen er privat personer og da spesielt unge mennesker, sier Dahl.

Uninite har også Norges mest kjente blogger med på laget, Sophie Elise Isachsen, som nylig promoterte for tjenesten i et eget blogg-innlegg.

– Etter en lengre samtale og vurdering av bloggere sammen med, Lauga Oskarsdottir, Head of the Lab på StartupLab og tidligere gründer av United Influencers, fant vi ut at Sophie Elises følgere var midt i målgruppen. Dette fikk vi også bekreftet fra Sophie etter å ha mottatt analytiske data fra hennes profil. I tillegg var vi nok litt heldig med dato, da Sophie var mye i media når vi gjorde dette samarbeidet.

Se reklamefilmen til Uninite her:

Facebook vil gjøre skjerm overflødig med AR-briller

Facebook jobber med å få på plass teknologien som trengs for å lansere sine planlagte smartbriller. Torsdag i forrige uke publiserte medlemmer av research-avdelingen i datterselskapet Oculus bilder av en patentsøknad for et “bølgeleder-display med todimensjonal scanner”.

En bølgeleder er en fysisk struktur som leder bølger i en bestemt retning. Nå har altså Facebook søkt om patent på et display som benytter seg av denne teknologien, melder Business Insider.

I følge patentsøknaden er det snakk om et display som “kan utvide utsikten i den fysiske, virkelige verden med computergenererte elementer”, og som “kan inkluderes i en brille bestående av en ramme og et display som presenterer media for brukerens øyne”.

Tror skjermer blir overflødige

Facebook kjøpte Oculus for to milliarder dollar i 2014, og har åpenbart stor tro på teknologien. CEO Mark Zuckerberg har tidligere uttalt at utvidet og virtuell virkelighet vil ta over for smarttelefoner – og i det hele tatt gjøre skjermer overflødige, da informasjonen vil presenteres direkte inn i øynene våre, for eksempel gjennom et par briller.

Brillene vil benytte et bølgelederdisplay til å prosjektere lys inn i brukerens øyne, som alternativ til mer tradisjonelle display-løsninger. De vil være i stand til å vise både bilder og video, samt virke i samspill med høytalere eller øretelefoner.

Ikke rett rundt hjørnet

Selv om arbeidet med å få på plass den nødvendige teknologien er det lite sannsynlig at smartbriller som smarttelefonens erstatter er rett rundt hjørnet. Michael Abrash, sjefsforsker hos Oculus, sa nylig at AR-briller først ville begynne å erstatte smarttelefonen fra rundt 2022.

På Facebooks utviklerkonferanse tidligere i år kom han dessuten med følgende spådom:

– Om 20-30 år spår jeg at vi istedenfor å bære stilige smarttelefoner rundt overalt kommer vi til å gå med stilige briller. Disse brillene vil tilby VR, AR og alt mellom, og vi kommer til å bruke dem hele dagen.

For Facebooks del får vi håpe at lanseringen av brillene – hvis og når de kommer – går bedre enn når rivalen Google forsøkte seg med noe lignende med sine Google Glasses. De ble aldri noen suksess, og forsvant ut av produksjon tidlig i 2015. Googlebrillene var det første store AR-produktet som kom på markedet, men fikk aldri fotfeste hos publikum.

 

Ukens gründercase: Vil finne investeringsmarkedets “hellige gral” i idretten

Kenny Stephen Adesoduns drømte om å bli profesjonell fotballspiller. Det ble med drømmen, men i dag tar han i bruk kunnskapen om sporten på nye, innovative måter. 

Sammen med medgründer Victor Vasquez ønsker han gjennom Nepilim Capital Management å bruke sports trading-markedene til å gi investorer høyere avkastning. Opprinnelig var drømmen derimot å utøve idrett på en mer direkte måte.

– Min første erindring er av å spille fotball, og av å ønske at jeg en dag ville spille profesjonelt, forteller han til InnoMag.

Han flyttet fra hjemlandet Nigeria til Australia som tenåring, fortsatt med håpet om å bli fotballproff i Europa intakt. Men da han ble myndig begynte han også å spille fotball på en alternativ måte.

– Når jeg fylte atten var det første jeg gjorde å registrere en konto på bet365, forteller han. bet365 er en online bookmaker som tilbyr spill på blant annet fotball.

Etterhvert som han skjønte at drømmen om å bli profesjonell fotballspiller ikke kom til å gå i oppfyllelse, gikk han over til å fokusere på utdanningen sin. I 2012 begynte han å sette seg inn i finansmarkedenes verden, og fikk akkreditering som aksjemegler – det nye målet var å opprette sitt eget hedgefond. Etterhvert som han ble kjent med mekanismene i finansmarkedet oppdaget han tydelige paralleller mellom sin gamle hobby og nye yrkesretning.

– Jeg begynte å handle i opsjoner og differansekontrakter, og så raskt store likheter mellom sports trading-markedet og de tradisjonelle finansmarkedene.

Kenny Stephen Adesodun og Victor Vasquez.

Hypotesen om effisiente markeder

– Jeg har alltid ment at tradisjonelle kapitalmarkeder er svært kompetitive og nesten fullstendig effisiente. Dette gjør det veldig utfordrende å finne attraktive investeringsmuligheter og generere avkastning over gjennomsnittet, forteller gründeren.

Han refererer til hypotesen om effisiente markeder – en berømt hypotese som sier at det ikke er mulig å oppnå “suveren” avkastning over tid i tradisjonelle finansmarkeder, da all relevant informasjon blir tatt hensyn til og umiddelbart reflektert i de tilgjengelige prisene.

På grunn av at den tradisjonelle finansverdenen er så presis som den er har det oppstått et voksende marked for alternative investeringsmuligheter. Det er dette markedet Adesodun ønsker å gjøre seg gjeldende i.

– Jeg lanserte Nephilim Capital Management for å tilby en løsning til investorer som søker større avkastning gjennom alternative klasser; en innovativ løsning på et allerede eksisterende investorkrav, forteller han.

Ideen til Innobørs-registrerte Nephilim går ut på å utvikle og tilby alternative investeringsløsninger som kan hjelpe investorer å forbedre avkastningen sin, samtidig som de tilbyr tilstrekkelig diversifisering og ikke-korrelasjon til den generelle økonomien.

Følelser gir gunstige priser

Mens de tradisjonelle markedene i liten grad er utnyttbare er situasjonen dermed en helt annen i idrettsverdenen, mener han. Her flyter det over med ineffektive priser.

– Fordelen med idrettsmarkedene ligger i at de ikke er effisiente – som en følge av de atferds- og følelsesmessige predisposisjonene hos markedsdeltakerne. Dermed tilbyr de attraktive investeringsmuligheter i den alternative investeringsindustrien.

Sports trading har i dag utviklet seg til et finansmarked i sin egen rett. Det operer som en hvilken om helst annen regulert børs, og består av prissettere og priskjøpere.

– Bruk av avansert data- og statistisk analyse kan identifisere prisavvik i det svært ineffektive sports trading-markedet, forteller han, og fortsetter:

– Størstedelen av deltakerne i dette markedet er med for underholdningens skyld, uten å vurdere sannsynlighet og de statistiske implikasjonene ved prisene som er tilknyttet handlene de gjør.

– Hellig gral for investorer

Adesodun er ikke alene om å se potensialet, og siterer flere eksperter som har tatt for seg mulighetene som ligger i sports trading. Nephilim Capital Management håper å være tidlig ute med å ta i bruk datadrevne avgjørelser i disse markedene.

– I det sports trading-markedet begynner å bli mer likt allerede anerkjente finansmarkeder antyder enkelte eksperter at sports trading kanskje kan tilby den “hellige gral”, så og si, innenfor investering: En ukorrelert, alternativ ressursklasse som tillater diversifisering og beskyttelse mot enhver sektor-spesifikk nedadgående trend i en godt balansert investeringsportefølje.

For øyeblikket kjører Nephilim et pilotfond der de benytter proprietære kvantitative strategier i det engelske Premier League-markedet. På litt lenger sikt ser de for seg flere ulike kommersielle bruksområder for løsningen.

– Vi har valgt en fleksibel, skalerbar forretningsmodell som gjør det mulig for oss å være innovative gjennom to ulike inntektsmodeller  og -strategier: Struktureringen og lanseringen av en abonnementsbasert portefølje og risk management service, og utviklingen av abonnementsbaserte fintech-produkter.

 

 

Motegründer Jankeh Njie Jamanca (23): – Pappa er mitt største forbilde

Foto @ Sigrid Bjorbekkmo

Norsk-gambiske Jankeh Njie Jamanca er bare 23 år, men har med Jarga Designs allerede rukket å lage seg et navn innenfor motebransjen. Målet er å bygge en bro mellom Norge og Gambia og erobre verden med sitt varemerke. – Er det en ting jeg har lært av pappa, så er det at alt er mulig, sier hun. 

Den 23-år gamle gründeren har i dag all grunn til å smile, men slik har det ikke alltid vært. Frem til videregående levde hun dog et trygt og godt liv med familien på Kolbotn i Oslo. Som kaptein på det lokale håndballlaget, var hun en glad og aktiv jente med mange venner. At hun hadde en annen opprinnelse enn de etnisk norske klassekameratene sine, var sjelden noe hun tenkte over. Dette endret seg derimot drastisk da hun begynte på videregående

– Videregående var forferdelig. Det var første gang jeg følte på det jeg selv opplevde som rasisme. Gjennom de tre årene var jeg så å si venneløs. Jeg var rett og slett usynlig for medelevene mine, forteller hun.

Men du gikk jo på skole med de samme vennene fra ungdomsskolen. Hva tror du endret seg?

– Jeg tror videregående er en tid som er tøff for alle, hvor du veldig rask skal stå på egne bein. Jeg var en person som tok mye plass og som sjeldent fulgte strømmen. Når en jentegjeng ønsker å imponere en annen jentegjeng, er det ikke så lett når du har en i gruppa som skiller seg ut.

Fra å være en sosial og utadvendt jente, trakk hun seg mer og mer tilbake. Hun sluttet på håndball, men det å ikke fullføre skolen, var heldigvis aldri et scenario.

Jamaca drømte lenge om å bli håndballproff Foto @ Henrik Aasbø

– Jeg trengte inspirasjon til å fullføre videregående. Den fant jeg heldigvis i foreldrene mine. Da pappa var seksten år, ble bestefaren min alvorlig syk, noe som gjorde at han måtte ta over ansvaret med å forsørge familien. Han gjennomgikk en tøff reise for å komme til Norge, og har ofret mye for at jeg og søsknene mine skulle få en bedre fremtid enn dem. Pappa er mitt største forbilde.

– Begge foreldrene mine har opp igjennom årene hatt flere anledninger til å ta valg som kunne ha gjort hverdagen vår bedre økonomisk, men som sannsynligvis ville fått alvorlige konsekvenser senere i livet.  Dette har gjort at jeg og mine andre søsken har lært hva som lønner seg – nemlig at de enkleste utveiene ikke alltid er de beste.

Identitetskrisen

Jamanca fullføre videregående. Bare fire timer etter at hun hadde levert sin siste eksamen, satte hun seg på flyet til Gambia.

– Jeg befant meg i en identitetskrise og trenge å finne ut hvem jeg egentlig var. Lenge hadde jeg sett på identiteten min som en byrde. Var jeg norsk eller gambisk? I Norge var jeg jo hun fra Gambia, og for de i Gambia var jeg jo ”hun europeiske”. For meg hadde dette blitt et problem, og jeg hadde lenge hatt lyst til å kvitte meg med ett av stemplene. Men det er jo ikke sånn det funker. Til slutt klarte jeg å tenkte at jeg faktisk er både norsk og gambisk nok, og begynte å se på min flerkulturelle identitet som en styrke. Jeg begynte å blomstre, rett og slett.

Mote hadde alltid vært en lidenskap, og ettersom hun hadde lagt drømmen om å bli profesjonell håndballspiller bak seg, var valget enkelt. Hun ville lage sitt eget klesmerke. I 2015 søkte hun om å være med på Emax, et årlig tilbud arrangert av Innovasjon Norge for unge mellom 18 og 25 år som brenner for entreprenørskap og ledelse. En stor del av samlingen dreier seg om å selv få teste ut sine egenskaper som leder gjennom ulike oppgaver og bedriftssimulering, men bare noen måneder før hun skulle dra, brakk forloveden hennes nakken i en ulykke og ble sendt til Sunnaas sykehus for rehabilitering. Jamanca ville først ikke dra fra han, men ble overtalt av familien til å gjennomføre samlingen, noe hun ikke angrer på i dag.

– For første gang siden videregående tok jeg meg selv i å finne tilbake til den glade og utadvendte jenta jeg hadde vært før de vonde årene. Emax var et vennepunkt, jeg fikk tilbake troen på meg selv.

Resultatet ble klesmerket Jarga Designs som er inspirert av ideen om å bygge en bro mellom Norge og Gambia. Navnet tok hun etter etter en av forfedrene hennes som var en velkjent entreprenør og den første fra Njie familien til å være Konge i et rike som het Salom i Senegal.

– Det som gjorde Jarga til en velkjent entreprenør, var ikke bare penger, men verdiene han identifiserte med å være en entreprenør.

– Fremover kommer vi til å satse ennå mer på å kun lage klær av bærekraftig materiale gjennom egenproduserte tekstiler. Vi jobber også  med å få til et samarbeid med en systasjon på Ås som kun ansetter flyktninger og asylsøkere. I fremtiden håper jeg at Jarga vil kunne bidra til å skape arbeidsplass for mange på tvers av kontinentene.

Foto @ Sim Bacolod

I dag selges klærne i Norge, Sverige og Danmark, men planen er å vokse enda større internasjonalt. Til nå har designeren kun designet klær til menn og kvinner, men snart blir det også mulig å kjøpe klær for barn, røper hun.

– Barnekolleksjonen kommer til å bli lansert under Oslo Runway senere i år. Det blir veldig spennende!

Håper å kunne inspirere andre

Til tross for årene på videregående og problemene hun hadde i forhold til sin egen identitet, føler Jamanca seg heldig. Hun hadde en familie som støttet henne i tykt og tynt og som inspirerte henne til å følge drømmen sin og ikke gi opp.

Jankeh på scenen under årets Emax. Foto @ Kicki Nilsson/Innovasjon Norge

– Men nå er det slettes ikke alle som kommer fra en ressurssterk familie. Jeg fant forbildene mine i hjemmet, men har man ikke det, så synes jeg skolen må ta ansvar. Jeg opplever unge i dag som sultne. Problemet oppstår når denne sulten blir foret med noe negativt. Derfor er jeg i dag mentor for en del unge i Groruddalen, og holder mye foredrag der jeg deler min historie i håp om å kunne inspirere andre.

Og under årets Emax, var det nettopp det hun gjorde. Mest berørt ble 24 år gamle Hero Ezat. Både hun og Jamaca hadde, ironisk nok, vært deltagere samtidig under samlingen for to år siden. Denne gangen møtte de hverandre igjen som taler og frivillig i salen.

– Foredraget til Jankeh traff meg på et veldig personlig plan. Jeg har alltid sett for meg å bli gründer,  men jeg har tenkt at det jeg ønsker å gjøre er for utfordrende. Historien hennes fjernet alle tvil jeg hadde, forteller Ezat.

– Jeg bad om å få ordet da hun var ferdig med å snakke. Da jeg tok mikrofonen begynte jeg nesten å gråte. Jeg takket henne for foredraget og lovet hele salen, inkludert henne, at jeg skulle dra hjem og sette i gang. Det jeg brenner for er å gjøre kloden plastfri og skape gode alternativer til plast. Jeg vet det kommer til å bli en tøff vei å gå, men nå har jeg iallfall bestemt meg for å prøve. Mye takket være hennes inspirerende historie.

– Det er jo akkurat på grunn av personer som Hero at jeg holder foredrag. Jeg ønsker at publikum skal få troen på seg selv. Det overordnende målet mitt har alltid vært å inspirere mennesker til å tørre å gjøre sin egen greie, avslutter 23-åringen.

Ukens lederkommentar: Om viktige valg, viktigper’er og fredagsvittigheter

Foto @ Karl Ragnar Gjertsen/Wikipedia

Denne uka har politikere, næringstopper og en horde lobbyister satt hverandre i stevne i sørlandsidyllen Arendal, og i følge én av dem har «ALLE» de viktige vært samlet rundt Pollen, det putter vi i kategorien selvhøytidig vissvass fra overbetalte viktigper’er.

Å bruke en uke i Arendal er også et valg, og vi har stor respekt for både de som valgte å samle seg rundt Pollen og de som valgte andre arenaer. Etter vår oppfatning var en av ukas høydepunkt Torger Reves påminnelse om forskningsprosjektet som viser at oppstartbedrifter står for mesteparten av de nye arbeidsplassene i privat sektor. Det, kjære lesere, er et ganske viktig funn. Vi er midt i en valgkamp med sterkt fokus på jobbskaping. Da bør dette bety noe for innovasjonspolitikken vår. I dag rettes mange tiltak mot eksisterende arbeidsliv, sier Torgeir Reve, men selv i en tøff valgkamp, er det  ingen av våre politikere som stiller spørsmålstegn ved at regjeringen gir 1, 7 milliarder til Norsk Hydro for at de skal kunne bygge ut sin eksisterende fabrikk, og ingen politikere nevner det utrolige i at Stortinget snur deler av Oslo på hodet i 2 år, og bruker over 2 milliarder på å grave frem flere parkeringsplasser til seg selv.

Kan det være at mange av de som løp rundt i Arendal ikke hadde tid til annet enn å høre seg selv snakke?

Eller er problemet at innleide PR-eksperter og politiske rådgivere har skrevet pressemeldingene og pyntet ferdig powerpointene sine før de dro på ferie, og derfor kvier seg for å ta inn ny kunnskap?

Vi vet ikke svaret, men vi håper flere stiller seg spørsmålet om ikke altfor mange av lobbyistene og politikerne våre sloss for mye for det bestående, og bruker for lite energi på å berede grunnen for en ny tid.

Vi og våre mange lesere vet at innovasjon og digitalisering er krevende, ikke minst fordi det fordrer vilje til å investere mindre i status quo og mer i å skape morgendagen. Torger Reve får ukas innovasjonsblomst fordi han bringer inn det sentrale i valgkampen.

La oss minne om at Statistisk sentralbyrå mener at over 250 000 menn og kvinner i Norge i fjor var engasjert i «tidlig-fase entreprenøriell aktivitet». Bak dette tallet finnes entreprenører med både små og store ambisjoner. Noen bygger håndverksbedrifter, mens stadig flere bygger service, – og teknologibedrifter, og alle bygger de kunnskapsbedrifter som sloss på et stadig mer globalt marked. Til sammen sørger de for Norges innovasjonskraft og bidrar til særdeles viktig verdiskaping i samfunnet.

Visste du forresten at hver tiende nordmann går svanger med en ambisjon om å etablere egen bedrift i nær fremtid?

Denne entreprenørskapsånden representerer en større verdi enn all oljen i Nordsjøen, og er i sum svaret på hva vi skal leve av når oljen er borte. Vi håper derfor at de som var i Arendal, og alle oss andre, leser om nye innovasjoner som i realiteten river teppet bort rundt mange gamle tanker innen både helse, skole, media og de fleste øvrige sektorer. Vi anbefaler blant annet artikkelen om Google som nå satser på å gjøre smarttelefonen til et diagnostiseringsverktøy.

Det er nå tre uker igjen til Norge skal velge hvem som skal lede oss frem til 2022, og vi håper at de politikerne som tør å utfordre fortidens måte å tenke på vinner frem, tar vare på verdier og bygger videre på posisjonen som verdens beste land å bo i. Da trenger vi endringsagentene, entraprenørene og intraprenørene, – de som tør.

Det å skape noe nytt er å våge, risikere noe og tro på noe. Det handler om å sette seg ambisiøse mål, deretter bryte de ned i oppnåelige delmål og skride til verket med et pågangsmot som ikke lar seg kue av verken motvind eller motgang. Etter vår mening er det å starte egen virksomhet eller noe nytt i en eksisterende virksomhet den ultimate kreative personlige veksterfaring. En reise preget av både opp, – og nedturer. Oppturene er unektelig langt morsommere, nedturene er definitivt betydelig mer lærerike.

I Norge har vi helt siden vikingtiden fostret ledere med utferdstrang og anlegg for entreprenørskap. Dyktige entreprenører som Olav Thon, Lars Monrad Krohn, Rolf Skår, Petter Planke, Une Amundsen, Bjørn Kjos, Ståle Kyllingstad, Kjell Inge Røkke, Geir Førre, Arne Mjøs og Petter Stordalen har tråkket løype og vist at det å bygge verdier fra luftige ambisjoner er fullt mulig.

Skal Norge lykkes i årene fremover trenger vi uten tvil flere som skaper verdi, og vi trenger sårt de som tør å tenke globalt. Virksomheter som Aker Biomarine, Norwegian og DNV GL går foran som flotte eksempler, og viser oss alle hvorfor de er blant Norges mest innovative virksomheter, noe du kan lese mer om i årets utgave av innovasjonsmagasinet.

Det er på høy tid at dyktige norske entreprenører får litt hjelp. Dette er en av de mest lønnsomme investeringer et samfunn på vei mot innovasjonsalderen kan gjøre – 2020 kommer raskt, og det er ingen gitt å spå hvilket postnummer som fostrer den neste Google, Opera eller Apple. Når vittige sjeler påpeker at sannsynligheten for at et slikt selskap skal skapes i Norge er lavere enn å se Hareide veivende med en wiskeyflaske, er det muligens sant, men vi spanderer gjerne en drink på KRF-lederen hvis han og de andre politikerne nå gjør det lettere å skape reell innovasjon i Norge.

Til deg som allerede er i gang med nyskaping, enten som politiker, endringsagent eller som heiegjengleder, vil vi i InnoMag avslutte med et rungende LYKKE TIL, og minne om at energi simpelthen er definert som evnen til å gjøre arbeid, og nedstammer direkte fra det greske ordet Energeia som betyr aktivitet. Det hele koker altså ned til at energinivået sier noe om aktivitetsevnen vår, – jo mer aktivitet vi skaper, desto mer energi får vi!

Happy Friday!

Thermo Fisher Scientific er vinner av Forskningsrådets innovasjonspris og 500 000 kroner

Foto @ Forskningsrådet

Bedriften får prisen for å ha utviklet en helt ny variant av sitt produkt, som muliggjør rask og effektiv analyse av menneskelige gener og dermed bedre diagnostikk og behandling.

Dette har de gjort ved hjelp av solid forskning og kunnskap innen bioteknologi, nanoteknologi og IKT, heter det i en pressemelding.

– Thermo Fisher Scientific satser ambisiøst på forskning og utvikling, innenfor et veldig viktig område. Det gjør de med egne ressurser, sammen med krevende kunder og ved å bruke offentlige støtteordninger fra blant andre Forskningsrådet. Slik bidrar selskapet til å skape verdier og arbeidsplasser, sier næringsminister Monica Mæland, som delte ut innovasjonsprisen i Arendal i dag i pressemeldingen.

Brukes i kreftdiagnostikk

Produktene er basert på ørsmå kuler i helt lik størrelse, kalt Ugelstadkuler, og de produseres på Lillestrøm. Opprinnelig er disse plastkuler, mens de nye kulene er mindre, porøse og laget av hydrogel, lignende det materialet vi kjenner fra kontaktlinser. Dette gjør at DNA kan trenge inn i kulene, og slik er de blitt en viktig bestanddel i gensekvensering. Kundene er biotek-selskaper over hele verden, og kulene brukes blant annet innen diagnostikk og kreftbehandling. Kulene er oppkalt etter norske professor Ugelstad som på 70-tallet utviklet metoden som gjør det mulig å produsere små og helt like store kuler. Med den nye varianten av kulene har bedriften tatt en stor andel av det internasjonale markedet innen kreftdiagnostikk, og økt sin omsetning i Norge med over 40 prosent siste år, til 1,14 milliarder kroner.

– Vi er en kunnskapsbedrift med 180 ansatte, og vi har i over 30 år investert i forskning og utvikling. Vi har samarbeidet med både Rikshospitalet, Radiumhospitalet, SINTEF og NTNU. Nå høster vi fruktene, og håper vi kan inspirere både myndigheter og bransjen til å satse på bioteknologi i framtiden, sier administrerende direktør Ole Jesper Dahlberg.

Utvider forsknings- og produksjonskapasiteten i Norge

Forskningsrådets innovasjonspris er på 500 000 kroner, og gis årlig til en virksomhet som har utmerket seg med eksepsjonelt god utnyttelse av forskningsresultater og på den måten skapt forskningsbasert innovasjon.

– Thermo Fisher viser at godt samarbeid med kliniske miljøer og forskningsmiljøer, kombinert med egen satsing på forskning og innovasjon lønner seg. Selskapet har imponert med å videreutvikle og finne nye anvendelsesområder for solid basisteknologi og det er svært positivt at både forskning- og produksjonsaktivitet er lagt til Norge, sier jurymedlem og administrerende direktør i Forskningsrådet, John Arne Røttingen.

Thermo Fisher bruker rundt 60 millioner kroner i året på forskning og utvikling i Norge, og satsingen kommer til å fortsette. De vil også utvide produksjonen, og investerer nå i ny fabrikk på Lillestrøm.

Setter ned foten for “Jævla homo”-varemerke

NRK-bygningen på Marienlyst. Bilde: VårtOslo

NRK har fått nei på søknaden om å registrere “Jævla homo” som varemerke. Patentstyret begrunner avslaget med at uttrykket er et skjellsord som strider mot offentlig orden og moral.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Varemerkesøknaden ble sendt inn i forbindelse med at kanalens nye dokumentarprosjekt med samme navn blir sendt for første gang i september. I serien skal Gisle Agledahl undersøke hvordan den norske hverdagen arter seg for homofile i 2017.

– Det er interessant om Patentstyret har avvist varemerkesøknaden fordi de mener merket strider mot offentlig orden eller moral, når «Jævla homo» nettopp ble valgt som tittelen for å ufarliggjøre uttrykket, og fjerne negative følelser knyttet til homo-ordet, sier NRK-advokat Kari Anne Lang-Ree til VG.

NRK velger ofte å varemerkebeskytte programtitlene sine for å unngå misbruk og sammenblanding, forteller hun.

– For oss handler det om å ta vare på NRKs integritet, troverdighet og uavhengighet. Derfor varemerke-registrerer vi mange programtitler.

Strider mot varemerkeloven

InnoMag har snakket med seniorrådgiver Kaja von Hedenberg fra Patentstyrets Design- og varemerkeavdeling for å finne ut mer om bakgrunnen for avslaget. Hun forteller at Patentstyret vurderer alle søknader etter reglene i varemerkeloven. Det er paragraf 15a i denne loven som benyttes i avslaget til NRK. von Hedenberg presiserer at hun uttaler seg generelt, og ikke i forbindelse med denne saken.

– Denne paragrafen sier at man ikke kan registrere varemerker som “strider mot offentlig orden og moral”,  sier hun.

Tidligere het det i lovteksten at det var varemerker som “vekket forargelse” som ikke ble tillatt. Hva som vekker forargelse kan være geografisk betinget, og Patentstyret gjør sin vurdering ut fra norske forhold. Det er ikke noe krav om at utsagnet må være støtende for alle.

– Det holder at utsagnet oppleves støtende for en viss andel av befolkningen, forteller von Hedenberg.

Kaja von Hedenberg er seniorrådgiver i Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret.

Intensjonen uvesentlig

Avslag på varemerkesøknader med denne begrunnelsen skjer ikke så ofte, men i 2015 fikk den svenske ideelle organisasjonen Ung Cancer nei i en lignende sak. De ønsket å registrere “Fuck cancer”, men Patentstyret mente formuleringen ville kunne oppleves som støtende og satte ned foten.

Intensjonen for bruken av et bestemt utsagn er ikke avgjørende for Patentstyrets avgjørelser i følge von Hedenberg.

– At formålet er godt har ingenting å si i denne sammenhengen.

Kan fortsatt selge gensere

I den aktuelle striden har NRK også en ekstra motivasjon for å varemerkebeskytte navnet og logoen til dokumentarserien. De har opplevd stor pågang etter gensere med “Jævla homo”-logo etter at prosjektet ble lansert tidligere i år.

Loven hindrer enerett på bruk av krenkende utsagn, men står ikke i veien for selve bruken. NRK kan dermed fortsette å bruke uttrykket både som tittel på programmet og som trykk på gensere selv om de har fått nei av Patentstyret.

 

Ny, norsk taxiapp tar opp kampen mot Uber

Foto @ commons/Vinguru

– I prinsippet fungerer Mivai  på samme måte som Uber. Forskjellen er at det er en taxi som kommer og ikke en privatperson i privatbil, uten løyve, sier daglig leder for Go Mobile AS, Erik Tandberg. 

Tidligere har det vært så og si umulig for kunden å “shoppe” taxi på pris. Dermed har ikke lave priser blitt belønnet med flere turer og bedre belegg for de med beste tilbud. Mange sjåførene ender derfor opp med å kjøre for sentralene som betaler best per tur, noe som er helt naturlig når turene blir færre og færre og dyrere og dyrere på grunn av økt konkurranse fra relativt nye aktører som Uber.

Med den nye appen Mivai skal taxikundene derimot kunne få full oversikt over prisene, sammenligne tilgjengelige taxiselskapers priser på valgte reise, se hvor nærmeste tilgjengelig taxi befinner seg på et kart i appen, og hele tiden ha full kontroll på antatt ventetid som må påregnes.

– Vårt mål er at kunden skal kunne navigere seg fram til den beste taxien ved hjelp av appen, uavhengig av om forbrukeren er i Paris eller Oslo, forklarer Erik Tandberg, som er daglig leder for Go Mobile AS.

Taxinæringen vs. Uber

Det er ikke til å legge skjul på at selskaper som Uber og Lyft har møtt sterk motstand fra den etablerte taxinæringen, ettersom selskapene har tatt over en større og større del av det globale markedet. Tandberg håper den nye markedsplassen, som er utviklet i samarbeid med den etablerte taxinæringen i Norge, vil gjøre næringen mer konkurransedyktig i møte med de nye aktører.

– I prinsippet fungerer Mivai akkurat som den tjenesten som Uber benytter. Den avgjørende forskjellen er at det med Mivai-appen er en taxi som kommer og ikke en privatperson i privatbil, uten løyve. Så lenge tilbud og tilgjengelighet er god nok, vil de fleste foretrekke å sette seg inn i en offisiell og godkjent taxi, tror han.

Les også: Uber-sjefen: – I Oslo ser vi resultatet av hva tregheten i det politiske systemet betyr for vanlige mennesker

Den nåværende løyveordningen kan derimot være i ferd på å endre seg. Tidligere i år slo nemlig EFTAs overvåkingsorgan, ESA fast at dagens  løyveordning begrenser etableringsfriheten i Norge og dermed bryter EØS-reglementet.

Hittil har alle som har søkt om lov (løyver) til å bedrive dør til dør-persontransport i Oslo, fått avslag. Markedet er forbeholdt et fast antallet med drosjeeiere, noe både Uber og andre persontransport-aktører har reagert på.

Myndighetene har nemlig ikke lov til å begrense etableringsfriheten i Norge med mindre det er av «tvingende allmenne hensyn», heter det i EØS-avtalen. Intensjonen er at ingen skal ha lov til å nekte “den lille mannen” å starte sitt eget selskap, på egen regning og risiko, uten at tungtveiende samfunnsmessige hensyn tilsier det.

I en kommentar til InnoMag sier Uber Norge-sjef Carl Edvard Endresen følgende:

– Vi ønsker innovasjon velkommen, og det er positivt at flere aktører utnytter teknologi for å bedre tilbudet til Norges befolkning. Den største utfordringen i det norske markedet er imidlertid at mangel på konkurranse har ført til høyere priser og lavere kvalitet på tjenestene, og løsningen på det er å endre løyveordningen slik delingsøkonomiutvalget og ESA har tatt til orde for og krever. Med over 280 000 brukere i Norge er det åpenbart at Uber er noe folket ønsker seg, og vi håper på en snarlig oppdatering av regelverket.

Mental Helse vil motvirke isolasjon av eldre med senior-allianse

Eldrebølgen er allerede over oss, og samfunnet er ikke godt nok rustet til å ta seg av den, mener Mental Helse. Nå samler de en rekke bedrifter og organisasjoner i Føniksalliansen, som skal lansere og gjennomføre innovative prosjekter som skal endre hvordan Norge inkluderer sine eldre.

Mental Helse har invitert inn flere titalls store aktører til en nasjonal dugnad for å endre seniorpolitikken. Alliansen er en bred sammenslutning av bedrifter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.

– Norge er i ferd med å gå i senior-fella. Den såkalte eldrebølgen vi har snakket om i årevis er over oss uten at politikerne har maktet å ta omfattende grep for å møte den. Det har vært mye prat, men liten grad av politisk dristighet og innovasjon, sier Anlov P. Mathiesen, informasjonsleder i Mental Helse, i en pressemelding.

– Sted for samfunnsendring

Deltagerne spenner fra bedrifter som Elkjøp, Telia og Selvaag Bolig til Fretex, Frivillighet Norge og Nasjonalforeningen for Folkehelsen.

– Vi har hatt en klar strategi om hvem vi ønsket i alliansen, og har prioritert deltagere med et ekte engasjement og evne til nytenkning. Vi ønsket en allianse som tør å gjennomføre innovative og ambisiøse prosjekter. Føniksalliansen er ikke et sted du bare har navnet ditt fordi det ser fint ut, det er et sted for handling og samfunnsendring, understreker Mathiesen.

Vil endre gjennom eksempel

Målsetningen med alliansen er å skape endring gjennom å vise hva som er mulig å få til – på denne måten ønsker de å få med seg lokalsamfunnet og politikere.

– Vi ønsker ikke å drive politisk kritikk eller å fortelle politikerne hvor dårlige de er. Vår metode er omvendt, nemlig å vise frem gode eksempler. Noen av prosjektene skal vi gjennomføre sammen med det offentlige, mens andre skal bli foregangsmodeller som det offentlige kan nyte godt av eller bli en del av, sier Mathiesen.

Fokus på bosituasjon

De første prosjektene til alliansen presenteres under den pågående Arendalsuka. Deretter vil nye initiativer lanseres utover høsten og vinteren. Et av hovedfokusene vil være eldres bosituasjon, og å forsøke å motvirke den isolasjonen og ensomheten mange opplever.

– Graden av ensomhet og depresjon blant eldre er unødvendig høy og i stor grad en konsekvens av mange tiårs ukultur på området. Oppbevaring på sykehus eller i såkalt egen bolig skjer idag slik at den eldre kobles fra resten av samfunnet, forteller Mathiesen.

Derfor er Føniksalliansens første prosjekt en generasjonsbolig, et nytt boligkonsept som skal huse både barn, eldre og studenter.

– Denne modellen forteller mye om hva vi ønsker med Føniksalliansen, nemlig å skape et samfunn der generasjonene faktisk møtes, og der seniorer har en kortere vei til involvering og aktivitet enn i dag, avslutter han. 

Trigger og Mesh henter tech-skolen General Assembly til Norden

Fra venstre: Svetlana Knyazeva (bedriftsdirektør i General Assembly), Dora Streiffert (leder av Trigger Stockholm) Anand Chopra-McGowan (europasjef i General Assembly) og Susanne Kaluza (spesialrådgiver i Trigger). Foto: Fredrik Myhre

Spotify, Adidas og New York Times er bare noen av selskapene som har brukt General Assembly til å heve de digitale ferdighetene til sine ansatte. Nå kommer den anerkjente skolen til Oslo og Stockholm.

– Målet er å hjelpe folk og selskaper å bygge konkrete, digitale ferdigheter, sier europasjef i General Assembly, Anand Chopra-McGowan i en pressemelding.

General Assembly er en internasjonalt anerkjent teknologiskole, som har spesialisert seg på korte, intensive kurs skreddersydd næringslivets behov. Skolen har siden oppstarten i 2011 jobbet med 20 % av Fortune 500-selskapene, og har kunder som IBM, Spotify, New York Times og Adidas.

– Vi skiller oss fra tradisjonelle akademiske institusjoner i det at vi endrer læreplanene våre i takt med det store selskaper har behov for fra sine ansatte. Vi ser på læreplanene våre som en software og oppdaterer dem nesten hver måned, sier Chopra-McGowan.

Kommer til Norden

General Assembly har studiesteder i 20 byer spredt over fire kontinenter, men har så langt bare hatt én lokasjon i Europa: London. Nå kommer General Assembly til Oslo og Stockholm, i partnerskap med Mesh og Trigger.

– Skal vi klare å utvikle virksomheter må vi starte med menneskene som jobber der. Vi vet at mangel på digital kompetanse er en av de største utfordringene norske og svenske bedrifter har for å møte morgendagens utfordringer. Til tross for det ser vi en mangel i kompetansehevingstilbudene som finnes i det norske og svenske markedet. Vi trenger tilbud som er kjappere, mer rettet mot det bedrifter etterspør og med oppdatert kompetanse. Derfor har vi nå inngått et partnerskap med en av de globale aktørene som har kommet lengst innen effektiv kompetanseutvikling, og vi er glade for at vi nå kan tilby et helt nytt konsept fra General Assembly i det nordiske markedet, sier Preben Carlsen til InnoMag.

Høsten 2017 kommer General Assembly sammen med Trigger derfor til å begynne å tilby intensive, ukelange bootcamps innen utvalgte nøkkelemner som digital markedsføring, produktledelse og innovasjon i Oslo og Stockholm. Kursene er spesialutviklet for det nordiske markedet, foregår på engelsk og ledes av General Assemblys internasjonale instruktører. I Oslo vil kursene foregå på gründerkollektivet Mesh.

– Mange bedrifter kontakter oss fordi de ønsker å digitalisere og leter etter gode og relevante kurs. Etterspørselen har tatt seg opp ekstremt det siste året, forteller grunnlegger av Mesh, Anders Mjåset.

Ifølge Manpower er etterspørselen etter kompetanse innenfor IT nå høyere nå enn den har vært på ti år. Kartleggingen «Status Norge», som ble gjort våren 2017 av Norstat på oppdrag fra Trigger, viste at mange norske toppledere opplever at de er dårlig forberedt på det teknologiske skiftet, men at de ønsker å ta grep for å rette på dette.

– Når det gjelder etterutdanning og digitalisering er det viktig å ikke bare tenke nasjonalt, men hente inn de råeste, internasjonale aktørene for et best mulig tilbud. – Derfor syns vi det er helt fantastisk at det ledende miljøet for digital kompetanse for første gang ønsker å komme til Norge, avslutter Mjåset.

Google vil gjøre smarttelefonen din til diagnostiseringsverktøy

Google tar grep for å gjøre seg gjeldende på den digitale helsearenaen gjennom kjøpet av startupen Senosis Health. Firmaet lager apper som tar i bruk teknologien i smarttelefoner til å overvåke hemoglobinnivå, lungefunksjon og andre helseparametre.

Mannen bak Senosis er Shwetak Patel, en dataingeniør med en rekke vellykkede startups bak seg. Nå har han solgt sitt nyeste foretak til Google, melder GeekWire.

– Sensorene som allerede er på smarttelefonen kan brukes på interessante nye måter, du kan faktisk bruke dem for å diagnostisere enkelte typer sykdommer, sa Patel i et intervju i februar.

Langvarig interesse

Google har lenge vist interesse for å utforske mulighetene innen digital helseteknologi. I 2015 dannet Alphabet – Googles moderselskap – datterselskapet Verily, som har som målsetning å bringe teknologi, datavitenskap og helsetjenester sammen for å finne måter å la mennesker “få gleden av lenger, sunnere liv”. Også Alphabets avdeling for kunstig intelligens, DeepMind, ønsker å etablere seg på dette området.

I lys av disse satsningene virker kjøpet av Senosis som et naturlig neste steg for søkemotorgiganten.

Patels tidligere innovasjoner inkluderer blant annet energimålere og sensorer som måler luftkvalitet. Som gjest på GeekWires health tech-podcast en tid tilbake snakket han om hvorfor han startet Senosis, og fortalte at han alltid har vært interessert i å finne løsninger på store utfordringer. Nå kommer altså evnene hans til problemløsning Google til gode.

Innovasjonstrend

Synosis og arbeidet deres føyer seg inn i en rekke av startups og etablerte firmaer som den siste tiden har ønsket å ta i bruk allerede eksisterende teknologi til helseformål.

En av aktørene er Googles rival Apple, som har store forventninger til sin blodsukkermåler. Et annet eksempel er svenske Natural Cycles, som med sin prevensjonsapp – som beregner fruktbarhet gjennom å måle kroppstemperatur – håper å overflødiggjøre p-piller.

Google blir dermed den nyeste aktøren i en innovasjonstrend der smart devices brukes som et verktøy for å bedre helsen vår.

 

 

 

 

Varemerkestrid om Trollpikken-navnet

Bilde: Ingve Aalbu/Dalane Tidende

Den mye omtalte turistattraksjonen Trollpikken i Egersund står nå i sentrum for en varemerkestrid. To lokale aktører har begge levert inn søknad til Patentstyret om å få registrert navnet som en varemerke.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Kjetil Berntsen og Mette Jeanette Tønnesen er de to som har sendt inn merkevaresøknad. Begge kommer fra Egersund i Rogaland, og ønsker å bruke navnet i forbindelse med salg av ulike produkter.

– Jeg søkte rett og slett for å beholde merkevaren lokalt. Dette gjør jeg ikke for å tjene penger selv, men for at de som ønsker å tjene penger på attraksjonen i området kan gjøre det, sier Berntsen i en kommentar til VG.

Førstemannsprinsipp

InnoMag har snakket med Knut Andreas Bostad, som er seksjonssjef i Patentstyrets design- og merkevareavdeling. Han forteller at “førstemann til mølla” er det som veier tyngst i saker der flere har søkt om samme merkevarenavn.

– Det er det enkle hovedprinsippet, sier han.

I den aktuelle saken var Berntsen først ute med å kontakte Patentstyret. Hans søknad ble registrert den 21. juni, mens Tønnesens var inne den 30. juli. Dette kan bli avgjørende når det nå skal bestemmes hvem som stikker av med rettighetene.

Knut Andreas Bostad er sjef for Patentstyrets Design- og merkevareavdeling.

Flere faktorer

Det er imidlertid også andre faktorer som kan spille inn i saker som denne.

– Selv om noen andre var først ute kan det hende at du som søker har bedre rettigheter. Hvis du var først ute med å ta i bruk navnet, og det allerede forbindes med ditt produkt, kan det være med på å styrke saken din. Dette kalles innarbeidelse, forteller Bostad.

I striden om Trollpikken-navnet må det før merkenavnet kan tildeles noen av partene fastslås at Trollpikken er et særpreget varemerke – at det er egnet til å skille en virksomhets varer eller tjenester fra andres.

– Hvis dette hinderet overvinnes er det heller ikke utenkelig at partene kan samtykke til hverandre, sier Bostad.

Ulike klasser

Selv om noen andre har vært først ute med varemerkerettigheter for et navn betyr ikke det automatisk at du bør la være å søke.

– Patentstyret vurderer søknader om varemerkebeskyttelse i førtifem ulike klasser. Hvis du for eksempel søker på “Viking” vil du se at det er registrert som varemerke for en rekke ulike foretak. Så lenge disse opererer innenfor ulike bransjer er ikke registreringene til hinder for hverandre, forteller Bostad. Han presiserer at kjente merker har utvidet vern, slik at rammene for hva som er overlappende interesser utvides.

Når det gjelder Trollpikken kan det tenkes at enkelte produkter vil være i direkte konkurranse til hverandre, mens andre er svært ulike. I slike tilfeller kan den ene parten samtykke til at den andre bruker merkevarenavnet. Det er heller ikke uvanlig at bedrifter lisensierer ut navnerettigheter.

Åpner for samarbeid

I intervjuet med VG forteller Tønnesen at hun enda ikke er helt sikker på hva hun vil bruke rettighetene til hvis hun går seirende ut av striden. Hun åpner for samarbeid med resten av lokalbefolkningen.

– Jeg har bare lyst til å selge noen produkter, samtidig som vi vurderer å gjøre noe spesielt med dette her, sier hun, og fortsetter:

– Akkurat nå har folk i området en masse ideer, så vi får se hva vi kan finne på, men det blir spennende å se resultatet.

 

Hva kjennetegner et varemerke?

Et varemerke er et særpreget kjennetegn for varer og tjenester. Kan blant annet bestå av navn, ord, logo og figur. Man kan beskytte et varemerke mot etterligninger gjennom å søke om varemerkeregistrering hos Patentstyret. Et varemerke kan registreres bare dersom det er egnet til å skille egne varer og/eller tjenester fra andres.

 

 

 

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status

Den digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag.

IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening.

– Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting i en pressemelding.

– Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige.

Mye å hente på brukerinvolvering

IT i Praksis viser at de private virksomhetene fortsatt ligger et hestehode foran de offentlige. Offentlige virksomheter har dessuten mye å hente på bedre kartlegging av brukernes behov og erfaringer.

– Mange offentlige virksomheter mener de involverer innbyggere og brukere i utviklingen av nye digitale tjenester, men i praksis viser det seg at de involveres i mindre grad enn ønsket, forteller Skodbo.

En positiv utvikling fra tidligere år er at det nå er over 50 prosent av offentlige virksomheter som i all hovedsak tilbyr digitale tjenester.

– Dette er en milepæl i utviklingen, selv om vi fortsatt har mye å gå på, sier Skodbo.

Om Arendalsuka, IT i Praksis og tre politiske grep

Sommeren 2017 går mot slutten, og her hjemme nærmer det seg stortingsvalg. Mens nordmenn flest har feriert, har verden rukket å feire 10 år med iPhone (hvordan klarte vi oss uten?). Samtidig har Bill Gates mistet tittelen verdens rikeste mann til Amazon gründer Jeff Bezos,  og mens vi i Norge feirer VM-seier på 400 meter hekk, sliter man i Sverige med en IT-skandale av dimensjoner.

Der i gården har de delt sine militære hemmeligheter med IBM som ikke så behovet for å sikkerhetsklarere sine østeuropeiske konsulenter. Det er mange som forsøker å løpe fra ansvaret, og få som tenker på at mesteparten av Norges internett-trafikk avlyttes av nettopp svenskene. Vi tror ikke svenskene er alene om å ha sikkerhetssvin på skogen, tror du?

Neste uke braker Arendalsuka løs, konseptet er importert fra Sverige (Almedalsuka i Visby på Gotland) og vokser i størrelse for hvert år, og i år er det jo valg. Vi blir sannsynligvis nok en gang vitne til et kakefoni av påstander når hundrevis av lobbyister møter politikere på stemmejakt.  Spørsmålet er om våre politikere er villig til å ta inn over seg nye sannheter eller om de kun repeterer gamle standpunkt. Både Abelia, Virke og Den Norske Dataforening inviterer til debatter om partienes satsing på teknologi og digitalisering, og vi er spent på om politikerne innser potensialet og om de er tøffe nok til å utnytte digitaliseringens muligheter for å øke produktiviteten i offentlig og privat sektor?  Utviklingen vil som vi i InnoMag har vært inne på siden vi startet for snart 5 år siden, innebære krevende moralske og politiske dilemmaer, og valget står mellom digital gevinstrealisering eller politisk feighet. En ting er sikkert, dagens regjering har IKKE hentet ut potensialet.

Denne uka kom også den 10. utgaven av IT i Praksis som viser med all mulig tydelighet at den digitale utviklingen i Norge går i riktig retning, men altfor tregt. Rapporten er laget av Rambøll Management Consulting i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor, blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige.

Samtidig er det hyggelig å kunne hilse Digital Norway velkommen ut av startblokken, et drøyt år etter at man lanserte seg selv nettopp i Arendal. Med Adresseavisas tidligere redaktør i lederrollen, Abelias dyktige lobbyist Håkon Haugli i fremskutt heialederposisjon og 15 av Norges største selskaper med som eiere, er det all grunn til å forvente at de vil bli en synlig aktør i arbeidet med å vekke forståelse for behovet for at fremtiden er digital. Så kan man jo stille seg selv spørsmålet om ikke aktører som Dataforeningen, IKT Norge, Norstella, Virke og nettopp Abelia allerede arbeider med de samme problemstillingene, men her virker det som om eierne mener at sangkoret kunne trenge en høy mørk stemme til…

Uansett deltagere i koret så håper vi at sangen som synges fokuserer på følgende tre grep;

  1. Uansett hvem som vinner valget, trenger vi en regjering som har en klar visjon og langsiktig strategi for hva slags Norge vi ønsker oss frem mot 2030, – vi kan umulig være de eneste som ser behovet for en mer holistisk debatt om det samfunnet våre barn skal overta. Dagens spissfindige skyggeboksing rundt småbeløp og mikroskopiske grep minner om politiske pliktløp og kjeder oss. La oss i stedet få tøffere politikere som tør å definere seg som endringsagenter – og som heier på andre endringsagenter i stedet for å sloss for det bestående. Dagens uvilje mot raskere fornyelse som kjennetegner en del politikere, innebærer i realiteten en aksept av nasjonal forvitring som neste generasjon nordmenn vil måtte slite med. Det bekymrer oss at flere av de dyktige Stortingspolitikerne som har stått på barrikadene og kjempet for gründeres og innovatørenes rettigheter, IKKE har nådd opp i nominasjonskampene. Det er trist og merkelig, all den tid de fleste bedyrer at de satser på gründere og innovasjon. Både Jørund Rytman i FrP,  Gunvor Eldegaard i AP,  samt Gunnar Gundersen og Svein Flåtten i Høyre fortjener applaus for at de har stått på for norske entreprenører. I tillegg sloss Venstres Terje Breivik sammen med resten av Norges eldste parti for både sjel og politisk liv, – og hvis dagens regjering skal få 4 nye år må Venstre over sperregrensen. Vi understreker at InnoMag er upolitiske, men la det ikke være noen tvil om at vi er overbevist om at Norge som nasjon trenger politikere som skaper gode rammebetingelser for det nyfødte næringsliv. Og noen må gå foran, Venstres Terje Breivik fortjener 4 nye år!
  2. La oss slutte å subsidiere bransjer og aktører som enten har skaffet seg særfordeler eller ikke lenger har livets rett, og i stedet hjelpe endringsagenter i gang. Vi tror det krever en minister som fokuserer på det vi skal leve av i fremtiden. En som støtter opp om de som tør å gå utenfor opptråkkede løyper – rett og slett en innovasjons- og gründerminister. Vi tror klare incentiver for det vi ønsker oss mer av, og økt skatt på det vi ønsker oss mindre av, er veien å gå. Helt uavhengig av om du eier en Tesla eller ei har elbil-grepene vist oss verdien av å insentivere konkrete handlinger vi ønsker oss.  Derfor tror vi også at våre politikere bør oppfordre alle til å dele ut færre sluttpakker og i stedet gi flere startpakker. Vi trenger også flere eldreprenører og færre byråkrater.
  1. La oss sammen gjøre Norge mer attraktivt for internasjonale investorer, Norge sitter på verdens største investeringsfond, og bør bygge både kompetanse og flere arbeidsplasser her hjemme. I tillegg bør vi sørge for at våre mange flotte studenter, forskere og gode hjelpere gis anledning til å hospitere gratis i 8 uker i næringslivet. Ikke bare vil dette gis oss bedre studenter, forskere og nye medarbeidere, det vil også gjøre Norge langt mer innovativt.

Vi gleder oss til valgkampen og tror ovennevnte 3 grep bør på agendaen, uansett hvilke politiske partier som kan heve armene i været den 12. september. Vi tror også Arendalssamtalene ville tjent på å fokusere på disse spørsmålene.

Ukas innovasjonsblomst går til de 5 ovennevnte politikerne  – takk for at dere står på for de som skaper morgendagen!

Happy Friday!

Spilte seg til seier i årets Emax

Vinnerlaget fra årets Emax f.v.: Henrik Rønningen, Karianne Hartviksen og Martin Egeli. Lagmedlem Jon Bjåen Sørensen var ikke tilstede da bildet ble tatt. Foto: Kicki Nilsson/Innovasjon Norge
Vinnerlaget fortsetter gründerreisen når de setter kurs for oppstartbyen Toronto i Canada.

 

– Jeg har lyst til å starte en bedrift som kan løse et konkret samfunnsproblem på en bærekraftig måte. De siste dagene har jeg fått konkrete verktøy, inspirasjon og innsikt i alt fra teamarbeid til metodikk, og ikke minst troen på at jeg kan få det til, sier Karianne Hartviksen, som skal begynne på Entreprenørskolen på NTNU til høsten i en pressemelding.

Sammen med Jon Bjåen Sørensen fra Asker, Martin Egeli fra Oslo og Henrik Rønningen fra Mjøndalen, vant hun årets EMAX konkurranse og tur til oppstartsbyen Toronto i Canada senere i høst.

For 6. gang på rad

Emax er et årlig tilbud for unge mellom 18 og 25 år som brenner for entreprenørskap og ledelse. En stor del av samlingen dreier seg om å selv få teste sine egenskaper som leder gjennom ulike oppgaver og bedriftssimulering.

Tre av dagene spiller nemlig deltagene bedriftsimulator der vinneren er det laget som sitter igjen med høyest aksjekurs. Lagene, med fire deltagere på hvert lag, blir så slått sammen med et annet lag der oppgaven er å utvikle en forretningsidé basert på de seks satsningsområdene som Innovasjon Norge har definert i “Drømmeløftet”. Siste dagen skal lagene pitche idéen sin foran en jury, der vinneren av Emax er det laget som sammenlagt har fått flest poeng.

Dette er 6. året at gründersamlingen arrangeres på Lillehammer.

-De siste dagene har vært morsomme, krevende og utfordrende. Jeg har blitt motivert til å fortsette å jobbe mot de store drømmene, og møtt mennesker som kan bli en del av den reisen, sier Egeli, som skal studere industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU til høsten.

Innovasjon – en del av hverdagen

Alle idéene som ble presentert var bærekraftige, som også var temaet for årets samling.

-Vi ser en utvikling i det norske gründermiljøet og blant de yngre kundene våre. Flere av de unge har større ambisjoner, de tenker globalt, og de de ønsker å løse konkrete samfunnsproblemer på en bærekraftig måte, forklarer Næss.

Mange har lyst til å bli gründere i Norge. Drøyt 60.000 selskap og enkeltpersonforetak ble startet i fjor, men de færreste klarer seg.

-Ikke alle som deltar på Emax kommer til å starte eget selskap, men uansett hvilken bransje man går inn i, alene eller som del av en eksisterende bedrift, vil innovasjon være en del av hverdagen. Disse dagene forbereder ungdommene på utfordringene som kommer, og gir dem et mer bevisst forhold til entreprenørskap, sier Næss.

Norske “Airthings” har tjent millioner på å beskytte deg mot luften du puster inn

Foto @ Airthings

Bare i USA dør 21,000 mennesker av lungekreft som følge av den usynlige og luktfrie radioaktive gassen Radon. Det norske techselskapet Airthings har derfor utviklet  Airthings Wave som gjør det mulig å monitorere nivået av gassen 24/7. Bare i år har de omsatt for over 30 millioner kroner. 

Airthings (tidligere Corentium) ble grunnlagt i 2008 av norske forskere og fysikere som var lei av å forske og ville utvikle noe man hadde bruk for i fremtiden.

– Måling av radon har vært, og er til dels enda en gammeldags prosess, hvor man legger små sporfilmer rundt i huset i to måneder og deretter sender disse til et laboratorie for testing. Det vi har gjort er rett og slett å digitalisere radonmåling for folk flest, igjennom utvikling av prisgunstige digitale målere, forklarer administrerende direktør i selskapet, Øyvind Birkenes

Nå har selskapet også lansert Airthings Wave, som er en smart radonmåler som kommuniserer med din mobiltelefon, samt måler temperatur og luftkvalitet.

– At man nå har mulighet til å monitorere gassen 24/7 er viktig, fordi nivået av radon kan variere fra dag til dag og time til time. Ved å måle det digitalt kan du enkelt justere tilstrømmingen av frisk luft for å drive radongassen ut, forteller han.

Radon er en usynlig og helt naturlig radioaktiv gass som dannes i jordskorpen og som kan sive inn i boligen via sprekker og åpninger mot grunnen. I for store mengder og over tid, er gassen  helseskadelig.

– Radon er den største grunnen til lungekreft, bortsett fra røyking og statistisk sett så dør det flere av radonstråling enn både trafikk og brann ila et år. Ofte er bedre tetting av sprekker mot grunnen, bedre lufteluker, og justering av ventilasjonstrykket nok, sier Birkenes.

Omsatt for 30 millioner i år

Selskapet har så langt hatt en voldsom vekst, og har i dag 25 ansatte.

– I 2015 omsatte vi for 16 MNOK, i 2016 30 MNOK, og halvveis i 2017 har vi omsatt for 30 MNOK.

Slekskapet selger i dag i over 50 forskjellige land. Størst er de i Nord-Amerika, hvor det er lovpålagt måling av radon i henhold til boligoverdragelse.

– Europa vokser også raskt, hvor det nå i 2017 kommer ny lovgivning rundt måling av radon offentlig og privat, samt at det generelle fokuset på luftkvalitet øker.

– Norge er også et viktig marked for oss, og her er det allerede lovpålagt måling av radon i alle utleieboliger, samt barnehager og skoler –  men det er fortsatt veldig mange som ikke vet hvor enkelt det faktisk kan måles og kontrolleres.

Hva er planene fremover?

– I vesten har vi gått fra å være jordbrukere og jobbe utendørs til å sitte inne, enten foran TV’en hjemme eller inne på kontoret, på rekordtid. Det betyr at den lufta vi drar inn i lungene våre blir stadig viktigere. Målet er å fortsette å levere smarte løsninger som forbedrer hverdagen for folk flest – både sluttbrukere og profesjonelle, avslutter han.

Star Wars-teknologien som ble virkelighet

Bilde: Star Wars: Return of the Jedi

En etter en erobres de ikoniske Star Wars-eksemplene på fremtidsteknologi. Når seriøse aktører som Airbus nå driver testing av sine små flyvende, førerløse farkoster, og det amerikanske forsvaret monterer laservåpen på helikoptrene sine, er det kanskje rimelig å spørre om vi endelig har havnet i fremtiden?

I juni i år gjennomførte det amerikanske forsvaret og våpenprodusenten Raytheon de første vellykkende testene av et laservåpen montert på Apache-helikoptre. Den nåværende versjonen av våpenet er ikke klar for bruk i kamp enda, men bildene gir umiddelbart assosiasjoner til laserne vi kjenner fra Star Wars og andre science fiction-filmer.

Den amerikanske marinen har også tatt i bruk laserteknologien, og monterte og testet en laserkanon på USS Ponce i 2014. Denne kanonen er en lavenergi-laser, som har blitt testet for nedskyting av droner. Flyvåpenet er også oppmerksomme på utviklingen, og planlegger å utstyre AC-130 nærstøtteflyene sine med lasere.

Selv om de ikke er like dødelig funksjonelle som Dødsstjernens superlaser enda, vil laservåpen definitivt ha en rolle side om side med konvensjonelle våpen fremover.

Det amerikanske forsvaret tester ut laservåpen med helikoptre. Bilde: Raytheon

Hologrammer på vei til smarttelefon

Hologrammer er et annet eksempel på lenge etterlengtet teknologi –  nå nærmere en plass i dagliglivet vårt enn noensinne. Etter at forskere har slitt med å gjøre teknologien liten nok til å være kompatibel med personlige enheter i årevis, klarte et team fra RMIT i Australia i mai å lage hologramteknologi ved hjelp av et nytt materiale som er tynt nok til at det kan pakkes inn i smarttelefonene våre.

RED, et selskap som lager profesjonelle digitale kameraer for filmmakere i Hollywood, lanserer nå sin egen holografiske telefon – i følge dem selv “verdens første holografiske mediemaskin”.

Det gjenstår å se hvordan smarttelefoner med hologramteknologi vil fungere og hva slags bruksområder den kommer til å få, men alt burde ligge til rette for at den tas godt i mot av et publikum som har ventet i spenning på noe lignende siden den første Star Wars-filmen kom på kino i 1977.

Hologram fra den første Star Wars-filmen

Flyvende biler

InnoMag har hatt flere saker den siste tiden om selskaper som planlegger nettverk av flyvende taxitjenester. Først ute var Uber, mens det i det siste er Airbus som har virket å være lengst fremme i kappløpet om å bli den første i luftdrosjebransjen.

Ønsket om å ta av fra veien og sikte mot skyene er eldre enn bilen selv, illustrert blant annet av disse forsøkene på å realisere drømmen – det eldste helt tilbake i 1841. Populærkulturen er full av fremtidsvisjoner med byer fylt av svevende biler – blant annet i Star Wars: Attack of the Clones fra 2002.

Ewan McGregor og Hayden Christensen er ute og kjører i Star Wars: Attack of the Clones

Selskaper som Terrafugia, og nevnte Airbus med sitt Vahana, er i dag i gang med testflyvning av sine “biler”. En utfordring før luften kan fylles med trafikk er diverse reguleringsmyndigheter, hvis lovverk foreløpig hindrer utstrakt kommersiell lufttrafikk med fartøyene – men når disse hindringene overvinnes vil vi være ett steg nærmere den mest klassiske fremtidsindikatoren av dem alle.

Så med alt dette på plass – flyvebiler, laservåpen og hologrammer som vi kjenner dem fra lerretet – er dette fremtiden? Svaret er selvsagt nei. Dagens teknologi tillater nå virkeliggjøringen av gamle forestillinger og ideer – noe som er fantastisk nok, men ingenting mot realiseringen av ideer og tanker som kommer, men som ingen enda har hatt.

Det er i disse fremtiden ligger.

 

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...