Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Kongsberg Innovasjon klinker til med “deeptech” fond

Investinor er blant investorene som har tegnet seg i Kongsberg Innovasjons nye fond. Fondet skal utelukkende investere i teknologibaserte oppstartsselskaper som utvikler bærekraftige løsninger.

– Vårt mål var å hente inn mellom 30 og 50 millioner kroner. Interessen har vært såpass stor, så vi har nå besluttet at vi er åpne for å hente inn opptil 100 millioner kroner. Vi er svært tilfredse med at vi har fått med oss så mange solide investorer hittil og at vi allerede nå har hentet inn nærmere 50 millioner kroner, sier Svein-Olav Torø, daglig leder i Kongsberg Innovasjon.

Det nye fondet skal investere i 10-15 «deep tech»-startups de neste tre årene med fokus på norske oppstartsselskaper innen maritim teknologi, fornybar teknologi og industriell digitalisering. Selskapene det investeres i, må levere på FNs bærekraftsmål. «Deep tech» er en samlebetegnelse for selskaper med en spesiell avansert teknologiutvikling.

– Kongsberg Innovasjon har en unik industriell forankring i det europeiske innovasjonsmiljøet. De har bevist at de kan skape verdier for teknologibaserte oppstartsselskap i hele Norge. Deres ESG-profil og fokus på bærekraftige investeringer underbygger vår satsning på morgendagens næringsliv, sier Rannveig Fadum, investeringsdirektør i Investinor.

Fondet skal investere i tidligfase teknologiselskaper over hele landet. Målet er å bidra til å bygge ny norsk industri gjennom å hjelpe disse såkalte «deep tech»-selskapene med å finansiere vekst og tilby kompetansebidrag.

– Det som trigget oss er at dette er et fond med fokus på aktivt eierskap. Det er viktig at vi kan komme tett på selskapene og at investeringene gjøres på bakgrunn av innholdet i investeringen. Kongsberg Innovasjon, med sin sterke posisjon i det norske industrimiljøet, mener vi har de beste forutsetningene til å ta en idé gjennom alle prosessene frem til et fungerende og operativt selskap, sier Herman Høyskel, daglig leder i Høyskel Holding som har tegnet seg inn i første investeringsrunde.

Kongsberg Innovasjon kombinerer investeringer med aktivt eierskap og tilgjengeliggjøring av industriellkompetanse. Kongsberg Gruppen, TechnipFMC og Kongsberg Automotive er blant industriselskapene som bidrar med teknologiekspertise.

– Vi vet at det tar tid å utvikle høyteknologi og er opptatt av å bistå selskapene vi investerer i over flere år. Gjennom å kombinere investeringer med kompetanse fra vårt industrinettverk tilbyr vi unik teknologi-ekspertise til våre porteføljebedrifter slik at bedriftene reduserer tiden til markedslansering. I dag har vi 14 aktive investeringer i selskaper som Kyoto Group, N2 Applied og Applied Autonomy, sier Einar Eilertsen, operasjonell leder i Kongsberg Innovasjon.

De siste årene har Kongsberg Innovasjon arbeidet med å skape et globalt økosystem som skal sikre raskere vekst for norske teknologiselskaper. Etter at Handelshøyskolen BI kom inn på eiersiden i fjor, satses det tungt på skalering av norsk teknologi og industri mot markeder i Kina, USA og Europa. Kongsberg Innovasjon har også blitt partner i en europeisk allianse bestående av Europas fremste akseleratorer og innovasjonsaktører. Sammen jobber aktørene med å sikre raskere akselerasjon av høyteknologiske løsninger til det europeiske markedet. SINTEF TTO og NTNU TTO er blant de norske samarbeidspartene.

– Den siste tiden har vi utvidet vårt tjenestetilbud og knyttet oss til et nettverk av partnere som representerer et spennende nasjonalt og internasjonalt co-investeringsmiljø som kan bidra til økt verdiskapning i fondet. Vi inviterer flere investorer og deep-tech startups til å bli med på reisen, avslutter Torø.

Kongsberg Innovasjon eies av Kongsberg Gruppen, TechnipFMC, Equinor, Kongsberg Automotive, Siemens Energy, Semcon, KIWA, Handelshøyskolen BI, Vardar og SIVA.

Sterke vinder, en svensk 39 års voyage og sure velgere

En sommer er over, det er kun 10 dager igjen til valget, og det blåser viktige endringsvinder over landet.

Den ene vinden som blåser er av politisk karakter; i TV 2’s måling denne uken klatrer Høyre opp til 21,5 prosent. Samtidig er både Venstre og KrF igjen over sperregrensen. Det betyr at det rødgrønne alternativet er i ferd med å fremstå som det egentlige kaosalternativet fordi Jonas vil bli avhengig av å danse med venstreradikale sosialister som slett ikke vil samarbeide. Den blå vinden skyldes sikkert også at argumentet om at vi vet hva vi har, men ikke hva vi får begynner å synke inn hos stadig flere. En rødgrønn regjering som lefler med tanken om å melde Norge ut av EU, som kaller gründere profitører og som ønsker å skru av oljekranene over natten, innebærer mer enn nok usikkerhet til å få fornuftige nordmenn til å tenke seg godt om. Norge er uansett i den heldige situasjon at vi  vil få en statsminister vi kan være stolt av, – både Jonas Gahr Støre og Erna Solberg er kompetente, kunnskapsrike og kloke statsministerkandidater.

Covid 19-vinden øker igjen i styrke både i Norge og internasjonalt. Flere land har lukket alt ned, dramatisk nok. Selv måtte vi denne uken bite i det sure eplet å utsette Innovasjonsdagen 2021 konferansen, da stadig flere deltagere meldte om syke familiemedlemmer. Trist, og nok et tegn på at vi fortsatt ikke er ferdig med pandemien…

Den tredje vinden som blåser er klimateknologisk, og uken bød både på nye partilederdebatter og Abelia Open. Det er i disse dager 20 år siden Kristin Clemet dro i gang Abelia og fikk den gamle SV’eren Paul Chaffey til å lede satsningen. Mye har skjedd i den teknologiske utviklingen siden 2001, og langt mer vil skje de neste 10 årene, og Abelia har på de 20 årene gjort en kjempejobb med å vekke politikere, men er våre politikere egentlig våkne nok?

Det spørsmålet har også Høyre politikeren Kirsti Kierulf stilt seg i InnoMag‘s spalter de siste ukene, – og vi oppfordrer våre lesere til å si fra. Du kan lese hennes siste innlegg her. Fra vårt ståsted virker flere partier mer opptatt av å stoppe utviklingen enn å styre utviklingen. Er de redd sure velgere eller er de søvngjengere som ikke innser hvor vi er på vei…

Vi trenger økt innovasjonskraft og dyktige kunnskaps-virksomheter må heies frem slik at Norge kan bli en av vinnerne når morgendagens bærekraftige samfunn skal erstatte dagens foreldede industritenkning.

Denne uken kom verdens ledende måling av universiteter, Times Higher Education (THE). Rundt 1600 universiteter leverer inn data til THE for å bli rangert. og vi må tro det eller ei ned på 119. plass for å finne Norges mest annerkjente kunnskapsoverfører, nemlig Universitetet i Oslo.

Dette er en enorm falitterklæring, men politikerne er ikke på ballen. Mens det skrives side opp og ned om hvor vi er på nasjonslisten i fotball er det ingen som nevner at vi burde ha ambisjoner om pallplassering!

Samtidig fortsetter et flertall av norske politikere å sloss for å beholde en særnorsk avgift på norske gründere som satser på å bygge arbeidsplasser, mens de fortsatt belønner de som putter millionene inn i det eneste vi ikke kan flytte ut av landet, nemlig bygninger og eiendom. Forstå det, den som kan!

Du fikk det kanskje ikke med deg, men i år brukte vi allerede opp jordens fornybare naturressurser før juli var omme. Det viser utregningene fra den internasjonale tenketanken Global Footprint Network, som hvert år regner ut en dato for Earth Overshoot Day, eller overforbruksdagen på norsk. Helt siden overforbruksutregningen startet på 70-tallet, har datoen havnet stadig tidligere på året. Ett større unntak var i fjor da de strenge koronarestriksjonene i starten av pandemien forsinket den med tre uker til 22. august.

Før nyttårsrakettene lander vil vi ha brukt opp 1,7 jordklode, noe som slett ikke er bærekraftig.

Til syvende og sist truer dette livsgrunnlaget vårt, men utrolig nok virker det som om norske velgere surt lukker øynene for at både Høyre og Venstre allerede gjør mye bra på dette området. Asker, som er blant Norges ti mest folkerike kommuner var endog den første kommunen i verden som la FN’s 17 bærekraftsmål til grunn for hele sin kommuneplan, – og Asker har vært Høyrestyrt i over 40 år.

Det blir derfor noe patetisk over en diskusjon som preges av partier med urealistiske forventinger til å skru av dagens oljekraner, samtidig som de suverent neglisjerer at omstilling og innovasjonskraft forutsetter gode vekstvilkår for mer innovative virksomheter.

Denne uken begynte også rettsaken mot Theranos-grunnlegger Elizabeth Holmes, den tidligere Silicon Valley-helten er siktet for bevisst å villede investorer og pasienter med selskapets blodprøveteknologi. Etter å ha hentet inn over 7 milliarder norske kroner fra tidlig fase investorer viste det seg at hennes blodprøvetest som skulle avsløre en rekke sykdommer egentlig kun var en bløff. Nå venter opp mot 20 år i fengsel for den nybakte mammaen. En vekker for alle som tror det er fritt frem for å bløffe til seg store beløp og nok et bevis på at det er kort fra berømmelse til fortapelse når den etiske bunnplanken mangler.

Kulturmessig kommer vi ikke utenom den verdenskjente svenske popgruppen ABBA’s direktesending torsdag kveld hvor de annonserte at de vil slippe ny musikk 14350 dager etter forrige utgivelse. Gruppen som har solgt ufattige 400 millioner album og 65 millioner billetter til musikalen «Mamma Mia» har denne uken sluppet to singler på Spotify, og erklærte med det at 39 års pause var nok. Albumet får navnet «Voyage», men den virkelige nyheten er at konserten de vil gjennomføre 22. mai neste år vil være digital. De fire ABBA’ene vil ikke selv stå på scenen, men de vil være representert av fire avatarer i form av hologrammer omtent slik Hatsune Miku har herjet i Japan de siste årene. Ta en titt her, så ser du hva vi har i vente.

Ukens innovasjonsblomst sendes Kristin Clemet og Kirsti Kierulf, og vi tror de to raust deler med Askers innovative ordfører Lene Conradi. Sammen er de talskvinner for at innovasjonskraft, samarbeid og bærekraft går hånd i hånd, – og de minner oss om at det er endringsagenter som fører an i denne utviklingen, ikke sure velgere som sier nei til alt nytt og innovativt!

Happy Friday, riktig god helg – hel ttil slutt husk å stem klokt og fremtidsrettet!

Hvorfor er ikke politikerne mer opptatt av de digitale penga våre?

Endelig: Vi kan reise igjen, og jeg har reist sist uke. Ja, det var uvant og ja det var ikke vanlig mengde reisende, hverken på Gardermoen, Arlanda eller Kastrup. Jeg bekrefter, det var deilig. Det var deilig å gå i en taxfree-butikk, det var deilig å synke ned i et flysete og sette på Netflix på brettet mitt, det var rett og slett deilig og kjenne seg som en internasjonal innbygger igjen.

Og ja, jeg brukte penger. Når jeg brukte pengene fikk jeg ved alle betalingspunktene bekreftet det første tegnet på det jeg er så redd for: De internasjonale plattformene kommer og overtar styringen av penga våre.

Flyindustrien har blitt støttet med milliarder i lån av myndighetene med stor politisk vilje, og det er bra. Men, når vi bruker norske skattepenger til å redde Norwegian ut av knipa, hvorfor stiller vi da ikke krav om at de skal støtte norske finansielle digitale infrastrukturen som VIPPS? Når jeg låner penger i banken, kommer det jo alltid med masse ekstra krav og betingelser for å få de beste betingelsene, hvorfor gjør vi ikke det samme når vi låner ut skattepengene våre?

Min bekymring ble bekreftet hos Norwegian (jeg sjekket ikke hos SAS). Da jeg hadde sunket ned i sete, ble jeg tilbudt både det ene og det andre. Jeg kunne betale med tradisjonelle kredittkort i plast,eller Samsung Pay, Google Pay eller Apple Pay. I taxfree butikkene brukte jeg mine internasjonale kredittkort. For å oppnå lavest avgift og flest poeng for andre ting bruker jeg alltid først det kortet hvor betaler min faktura med Paypal. Jeg skal ikke regne på potensielt tap av skatt og avgift på mitt forbruk, men reflektere over at dette gjelder mange fler enn meg og ikke minst et volum i rask vekst.

Skal vi ha penger for å levere de tjenestene folk vil ha, må vi ha penger inn gjennom skatt og avgifter. Modellen for skatt og avgifter forutsetter innsikt i transaksjonsvolumer. Når vi nå går inn i valgkampens siste runder flommer det over av kostbare tiltak, men ingen politikk om å øke inntektene våre.

Hvor er det partiet som offensivt lager en 3 punkter om hvordan de skal sikre best mulig innsikt i det digitale transaksjonsvolumet, for deretter å kunne utstede skatter og avgifter og sikre oss inntekter? Sist jeg sjekket har handel over internett gjennom pandemien hatt en årlig vekst på nærmere 20%. Det er mye ekstra skatt og avgift som kan brukes til mange gode tiltak.

Jeg er en digital entusiast og aktiv i lokal politikken. I snart tre perioder har jeg forsøkt å løfte det digitale inn i den politiske debatten, men kan dessverre konstatere at jeg ikke har lykkes. Jeg vil i ukene fremover i Innomag forsøke å resonere litt rundt hvorfor den digitale hverdagen ikke er et hett politisk budskap. Har du innspill eller svar på mine spørsmål, er det supert med dialog og kontakt.

 


Dette innspillet er skrevet av vår gjesteskribent, Kirsti Kierulf, en av Norges ledende teknologer som også brenner for politikk. Hun er mangeårig politiker i Høyre.

Vi trenger en vann-minister i Norge!

-I grunnen er det rart at vi ikke har en allerede. Rent vann kommer til å bli en knapphetsressurs fremover. I hele verden, ja. Men også i Norge. Derfor gjelder det å samle kreftene i et felles løft for å skape grobunn for innovasjon på dette feltet. Tiden er knapp, men mulighetene mange.

CC Sibbern har en bred og mangesidig bransjekunnskap som grunnlag for sine synspunkter. Selv er han som et mildt vårregn, overrislende, inspirerende og ikke minst livgivende. Men tilgangen på rent vann er ingen selvfølge i verden, formaner han, og mener det bør gi støtet til en bred felles satsing i bransjen. Men da må man være villig til å teste ut teknologi, metoder og produkter i et nytt marked, selv om terskelkostnadene kan virke utfordrende. Det samme gjelder samarbeidsformer, ansvar og roller der det finnes så mye bra i tilstøtende bransjer. Det er på tide å ta i bruk intelligent databearbeiding (AI) på en slik måte at kundene faktisk eier sine egne data, flere leverandører kan delta og der algoritmene ivaretar praktisk erfaring slik at endringer og avvik minimeres.

 

Arendalsuken

-Jeg er jo optimist av natur, og håper hvert eneste år på at NÅ skal vann endelig få sin rettmessige plass i den politiske debatten. Dessverre er resultatet like nedslående hver eneste gang: Det er faktisk ingen av de politiske partiene i Norge som har forstått hvordan det står til på vannfronten her i landet. Hadde de gjort det, ville sannsynligvis dette vært en stor del av debatten – og også en betydelig del av statsbudsjettene framover. For vi i Norge har enorme utfordringer på dette feltet, og det trengs betydelig innsats fra alle som kan bidra, slår han fast.

-Det høres ut som du og dere har en ganske tøff oppgave foran dere, for vannbransjen er vel kjent for å være en av de mest trauste – for ikke å si mest konservative i landet?

-Tja, det kan det nok være noe i. Men min bror Val Sibbern og jeg har jobbet sammen innenfor dette feltet i 20 år nå, og når vi nå har startet Xomeone sammen med blant annet Charlotte Løvstad Asskildt, så er det fordi vi har bestemt oss for å ta grep. Det er stadig flere ressurspersoner som melder sin interesse for å inngå i spesial-team vi vil etablere fordi de vet vi har startet ganske mange vellykkede bedrifter etter hvert, hvor flere av dem har hatt betydelig innovasjonsarbeid som en del av sin suksess. Dette motiverer dyktige mennesker og morgendagens ledere til å ville delta. Vi vil også ta med oss det vi selv har lært i disse årene, og fasilitere innovasjon og utvikling innenfor dette feltet. Men vi vil ikke ta noe fra noen, det er det viktig å understreke, kommer han plutselig på:

 

Mer til alle

-Tenk deg en kake: Dagens marked innen bærekraftselementer for vannbransjen er eksempelvis gravefrie metoder, sensorteknologi og kumrehabilitering. Dette er i dag en liten kake. Vi ønsker å bidra til å skape en DIGER kake med flere aktører, men der dagens aktører likevel får en vekst.

Og dette er samfunnsbygging, fordi vi har en vannbransje i dette landet som formelig skriker etter innovasjon.

Innomag har jo vært innom dette allerede, og vi er veldig glade for at temaet blir belyst. Gjerne enda bredere, for det skjer allerede en god del, men jeg er sikker på at målrettet innovasjonsarbeid med vann som fellesnevner kommer til å vokse substansielt de nærmeste årene.

-Er dette idealisme fra deres side, eller er det pure business?

-Dersom man skal lykkes med et slikt samfunnsbyggende prosjekt som vi nå har satt oss som mål å få til, er det faktisk nødt til å være kommersielt. En kommersiell suksess vil nær sagt automatisk medføre suksess også på det samfunnsbyggende området. Fordi kommuner og private over hele landet står overfor formidable oppgaver når det gjelder vannbehandling – fra kartlegging og rensing til rør-reparasjon, flomsikring, overvannsproblematikk og kum-rehabilitering for den sakens skyld– vil det tvinge seg fram betydelig innsats fra det offentlige. Og får vi samtidig fram teoretiske modeller og beslutningsverktøy basert på praktiske erfaring som gjør at vi kan bygge på den formidable kunnskapen vi har, utvikle teknologi sammen med allerede eksisterende aktører, samt skape noen nye, vil dette få store ringvirkninger. Vi må dyrke fram helt nye forvaltningsmodeller, og skape beslutningsgrunnlag som hjelper kommunene i riktig retning.

 

Verdensmarked

-Men betyr det du sier at vann kan bli «den nye oljen» for Norge?

-Ja, det er mye god teknologi på plass allerede, og det er mange miljøer som vil kunne bidra til de skapende innovasjonsprosessene som skal til for å ta dette et langt steg videre. Men en idé uten kapital og muligheter for oppskalering, er ikke innovasjon – det er kun tankespinn. Man må bli konkret, og virkelig VILLE satse.

Når vi nå går inn i markedet og fasiliterer innovasjon og nytenking innenfor vannbransjen, er vi klar over at enkelte kan komme til å føle sin posisjon truet. Det synes jeg er synd, fordi vi ønsker å få med oss alle på et slikt løft. Gjør vi dette riktig, har vi et verdensmarked som bokstavelig talt tørster etter innovative løsninger innenfor denne store bransjen som vann utgjør. Jeg kan faktisk ikke komme på noen samfunnsområder eller bransjer som er like «trengende» når det gjelder målrettet, godt finansiert innovasjonsarbeid.

I 2020 leverte vi våre egne solide funn til det vi kan kalle «de berørte myndighetene», og det var moro å se at Kommunal- og moderniserings-departementet sammen med Klima- og miljø samt Helse- og sosialdepartementet responderte så positivt på våre forslag at de initerte en egen «Mulighetsstudie for Vannbransjen».

Konklusjonen er som oftest at noen burde virkelig ta tak i dette, men som kjent  jobber hverken “noen” i enkeltbedrifter eller i departementene. Når man ikke er konkret, så skjer det heller ikke noe. Det er årsaken til at jeg har kalt virksomheten Xomeone. Prosjektene er allerede mange, og vi lover å komme tilbake til Innomags lesere med fortellinger om de mest nyskapende løsningene. Og til dem som måtte ha ideer og trenger fasilitering, vil jeg be om at de tar seg en tur innom xomeone.com.

Drømmen er å bidra til et felles, samfunnsmessig løft for vannbransjen internasjonalt. .Vi kan heller ikke løse alt, men vi kan løse noen, og vi er allerede i gang, smiler han mens han snuser inn den krystallklare høstluften.

Sortland åpner verdens første raudåtefabrikk!

På fabrikken skal Zooca produsere en unik marin olje som har dokumenterte helseeffekter hos mennesker. Satsingen gir allerede nå 100 arbeidsplasser, men ambisjonen er å tidoble produksjonen de neste fem årene. Dermed åpner et nytt og spennende kapittel i Norges stolte historie for bærekraftig utnytting av fiskeriressursene.

Raudåte, en liten hoppekreps, er den største og viktigste marine ressursen på den nordlige halvkulen, men har til nå ikke vært kommersielt utnyttet.

– Det er stor stas å få åpne en helt unik fabrikk her på Holmen i Sortland. Det finnes ikke lignende noe sted i verden, sa statssekretær Trine Danielsen (H) i Nærings- og fiskeridepartementet. Hun startet produksjonen ved å kaste frossen raudåte i kverna før videre prosessering i den topp moderne bioraffineringsfabrikken. Danielsen er imponert over innovasjonskraften i næringen, som skaper nye og viktige arbeidsplasser og flere eksportinntekter for Norge.

– Jeg vil takke regjeringen for å ha åpnet for bærekraftig kommersiell fangst av raudåte. Vi hadde ikke kunnet åpne denne fabrikken uten tilgang på tilstrekkelig råstoff. Vi lover å forvalte denne tilliten bærekraftig, og vi lover å skape nye arbeidsplasser og inntekter til Norge, sier adm. dir Siv-Katrin Ramskjell i Zooca.

 

 

Gründer Gunnar Rørstad var entusiastisk i sin åpningstale. Han sa at Zooca har kommet dit man er i dag grunnet kompetansen og engasjementet hos de ansatte, et godt samarbeid med forsknings-miljøene, og en konstruktiv dialog med myndighetene.

– Vi har utviklet en ny industriell verdikjede basert på bærekraftig høsting av raudåte som er Norges viktigste dyr og den største fornybare og høstbare marine ressursen på den nordlige halvkule, sier Rørstad. Han peker på at høsting av ressurser på lavere trofisk nivå vil vokse i omfang, og styrke de eksisterende verdikjedene i sjømatnæringen gjennom mer aktivitet for fiskefartøyene og mer marine fôringredienser i en voksende havbruksnæring.

-Vi har gjennom løpende dialog med kundene, utviklet unike helse- og ernæringsprodukter for voksende globale markeder. Vi har vist at Zooca™ Oil har gunstige egenskaper langt utover de som finnes i tradisjonelle marine oljer når det kommer til å motvirke helseutfordringer, sier Rørstad.

– For Sortland kommune er det en anerkjennelse at Zooca har valgt å legge sin nye fabrikk hit. Bedriftens kompetanse, og vektlegging av utviklingsarbeid, er positivt for regionen og vil kunne gi mulighet for økt aktivitet basert på råstoff fra havet. I kombinasjon med ny teknologi ser vi at det gir grunnlag for nye sjørelaterte produkter av høy kvalitet i et globalt marked, sier ordfører Karl-Erling Nordlund.

Innomag gratulerer med et nytt innovativt tilskudd til et kyst-Norge som vet å se fremover.

Innovasjon Norge gir 25 millioner til batteri-aktør

Styret i Innovasjon Norge har sagt ja til å gi Morrow Batteries 25 millioner kroner i tilskudd fra Miljøteknologiordningen. Det Arendal-baserte selskapet har som mål å produsere bærekraftige og kostnadseffektive elbilbatterier uten kobolt.

– Batteriproduksjon kan bli en ny storindustri i Norge, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli. – Støtten til Morrow Batteries’ utvikling av batterier til elbiler uten bruk av kobolt er en viktig del av vår satsing på ny, bærekraftig industri i Norge.

Innovasjon Norge ser på batteriproduksjon som en vekstnæring i Norge, der markedet er internasjonalt og mulighetene for å skape nye eksportinntekter er stor.

Innovasjon Norge har støttet alle de fire store aktørene som satser på batteriutvikling og -produksjon her til lands – Freyr, Beyonder, Corvus og Morrow.

Senere i år skal Morrow starte byggingen av et innovasjonssenter i Grimstad og pilotfabrikk i Arendal. I tillegg kommer den planlagte gigafabrikken i Arendal, som fra 2026 vil kunne levere batterier til rundt 700 000 elbiler årlig.

– Vår visjon er å produsere de mest kostnadseffektive og bærekraftige battericellene i verden. Støtten fra innovasjon Norge bidrar til at vi kan fortsette utviklingen av koboltfrie batterier mot pilotproduksjon, som vil være et viktig industrielt gjennombrudd. Billigere og bærekraftige batterier vil bidra positivt til det grønne skiftet, så dette er innovasjon på internasjonalt nivå, sier Terje Andersen, CEO i Morrow Batteries.

Vil halvere materialkostnaden

I partnerskap med den danske, verdensledende kjemiprodusenten Haldor Topsøe, er Morrow allerede i gang med å utvikle neste generasjon batterier. Og med støtten fra Innovasjon Norge sikter selskapet på pilotproduksjon allerede i 2023. Koboltfrie batterier er basert på såkalt LNMO-teknologi, der metallet mangan erstatter kobolt i katode-delen i batteriet. Noe som vil halvere materialkostnaden i katoden, som i dag er den dyreste delen av et batteri.

LNMO står for litium-nikkel-mangan-oksid, og kan gi batterier med like høy energitetthet som de vi kjenner i dag, men uten kobolt. Mangan finnes i store mengder flere steder i verden, også i Norge, og er billigere og mindre problematisk å utvinne enn kobolt. Elbilprodusenter som Tesla og VW mener at batterier med denne typen teknologi kommer til å bli svært viktige i nær fremtid.

– Manganrike battericeller basert på LNMO-teknologi vil være en nøkkel for å åpne opp et stort volummarked innen mobilitet i årene som kommer. Teknologien vil redusere batteriindustriens avhengighet av nikkel og fjerne kobolt helt fra verdikjeden. Vår ambisjon er å være de første som klarer å industrialisere og kvalifisere LNMO battericeller for bilindustrien, sier Dr. Rahul Fotedar, CTO i Morrow Batteries.

Hun jakter nye hoder til et av Norges råeste innovasjonsmiljøer

Både innovasjon og analysemiljøet hos Skatteetaten er i vekst, og de begynner høsten med å legge ut flere stillinger til deg som vil være med på å skape nye og bedre løsninger for brukerne.

Divisjon utvikling er nå på jakt etter både dataanalytikere og medarbeidere som brenner for innovasjon og eksperimentering.

Skatteetaten, som de siste årene har vært den offentlige aktøren som har scoret høyest på InnoMag’s kåring over Norges 25 mest innovative virksomheter står foran store innovative digitaliseringsutfordringer. Nå har de startet høstjakten og kanskje er det deg de leter etter…

Mona Skaret, med tung ledererfaring fra både Innovasjon Norge og Bouvet kom i sommer inn som ny leder for utviklingsdivisjonen i Skatteetaten, og i et intervju med InnoMag er hun tydelig på at de nå jakter faglige enere både innen innovasjon og erfarne dataanalytikere.

– Vi jakter konkret etter fire faglige enere som trigges av å være med å utvikle nye og bedre løsninger. Vi trenger folk som jobber med eksperimentering og uttesting av nye løsninger for og med brukere. Samtidig trenger vi Dataanalytikerne som vil kunne jobbe med avanserte prediktive modeller på det som best kan kjennetegnes som et vanvittig rikt datasett.

Du begynte jo selv relativt nylig i Skatteetaten, – hva trigget deg til å ta utfordringen?

– Det var en kombinasjon av flere faktorer, ikke minst vissheten om at Skatteetaten allerede innehar posisjonen som et digitalt og innovativt fyrtårn. Det er et privilegium å få lov til å jobbe sammen med så mange dyktige ressurspersoner, men jeg ble også trigget av de store innovative digitale samarbeidsprosjektene som Skatteetaten er en sentral del av. Vi er en del av et økosystem og det viktige samfunnsoppdraget vi løser bidro også til å gjøre valget enkelt.

Hvorfor mener du at disse fire stillingene er så sentrale?

– Vi står foran viktige og utfordrende digitale utviklingsoppgaver og med et av Norges mest omfattende datasett ligger vi langt fremme når det gjelder både AI, maskinbasert læring og gode prediktive modeller, samtidig er det en kjensgjerning at på dette området går utviklingen raskt. Derfor tror vi at vi kan tilby landets beste data scientister et både faglig sterkt og spennende analysemiljø. Dessuten er vi opptatt av innovasjon og tror på at dyktige dataanalytikere trigges av krevende økosystemutfordringer der grunnlaget for bedre beslutninger vil være basert på best mulige dataprediksjoner. Dette i kombinasjon med at vi får på plass flere flinke folk til å jobbe med innovasjon og eksperimentering, gjør at vi kan få satt kunnskapen ut i livet. Vi er opptatt av å skape verdi for norske skatteytere, har du lyst til å bli med så vil jeg gjerne høre fra deg, avslutter Mona smilende.

Vi mistenker at mange av InnoMag’s lesere trigges av slike utfordringer, og du  kan i så fall lese mer om stillingene her:

NB! InnoMag gjør oppmerksom på at Skatteetaten er en del av Open Innovation Lab of Norway

Kraftfullt samarbeid om mer norsk mat

Foto: NTB Kommunikasjon

Nofima er med på dette samarbeidsprosjektet. Målet er å bruke forskningen og utviklingen til å øke bruken av norsk korn og proteinvekster i mat.

– Partnerskapets visjon er å øke andelen norsk korn i matproduksjon fra dagens cirka 50 prosent opp til 90 prosent i 2030. Det er ambisiøst, men vi har tro på at det skal være mulig, sier Egil Olsvik, styreleder for partnerskapet.

– Med denne visjonen setter vi også en god bærekraftstrategi: Mer norske råvarer, et styrket biologisk mangfold og sikring av bærekraft i hele verdikjeden, sier Egil Olsvik

Partnerskap

Nå lanseres «Partnerskap for matkorn og planteproteiner». Torsdag 26. august møttes representantene til det første fysiske møtet på Ås.

Det forpliktende samarbeidet favner kjente mataktører som blant andre Felleskjøpet Agri, Rema 1000, Coop, NorgesGruppen, Orkla, Läntmannen Ceralia, Norgesmøllene. Også de fire store forskningsinstitusjonene NMBU, Nofima, Nibio og Graminor deltar sammen med Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, BKLF og NHO-systemet i partnerskapet.

Styringsgruppa ledes av Egil Olsvik, som også er styreleder ved fakultetet BIOVIT, NMBU og tidligere konserndirektør i Nortura.

– Gjennom et så bredt partnerskap ligger det enorme muligheter for å styrke samspillet, innsatsen og kompetansen i hele verdikjeden for å øke produksjonen og forbruket av norsk matkorn og planteprotein, sier Anne Jødahl Skuterud, styreleder i Felleskjøpet Agri.

Sentrale satsingsområder

I dag foregår norsk kornproduksjon i flere regioner, men hovedtyngden ligger på Østlandet, som står for om lag 80 % av volumet som produseres. Det er først og fremst mathvete som benyttes til matkorn.

Partnerskapet mener det er grunnlag for å øke produksjonen og forbruket av norsk matkorn og har allerede identifisert noen sentrale satsingsområder:

  • Øke norskandelen i matmel til 90%
  • Norsk havre i norske gryn
  • Ta havredrikken hjem
  • Gjøre tacolefsa norsk

– Norske forbrukere ønsker norske råvarer på kjente og nye produkter. Økt bruk av norske kornråvarer og planteproteiner en del av vår strategi for bærekraft og konkurransekraft, sier Rune Johnsen i Norgesmøllene.

– Mer bevisste forbrukere stiller større krav til oss i vår produktutvikling. Økt krav om norske kornråvarer og bærekraft må vi som bransje levere på, sier Dorthe Gill Brudvik i Coop.

Det er ytterligere et mål med at partnerskapet at produksjonen av proteinrike vekster til mat skal økes.

– Stort potensiale

Etterspørselen etter proteinvekster i det daglige kostholdet er økende, og henger sammen med et økt fokus på plantebasert kost, en trend som i dagligvare blir omtalt som et gradvis skifte i forbruket. Dette markedet dekkes i dag hovedsakelig gjennom import. Klimaendringer og utviklingen i planteforedling er forhold som styrker muligheten for å øke norsk produksjon av proteinvekster.

– Et varmere klima gir nye dyrkningsmuligheter. Teknologi- og kunnskapsutviklingen både innen planteforedling, agronomi og prosessteknologi i industrien har de siste ti årene endret seg betydelig og gir nye muligheter. Det ligger stort potensiale i å utnytte den utviklingen til vår fordel. Målet er å øke produksjon og forbruk av norsk matkorn og proteinvekstersier Egil Olsvik.

Norsk innovasjon viser vannkvalitet i sanntid

-En av det største utfordringene verden står overfor i årene fremover, er tilgangen på rent vann. 800 millioner mennesker føler allerede denne mangelen på kroppen, og verre kan det bli. Om ikke en norsk innovasjon bidrar til å løse problemene. Nå blir det mulig å måle vannkvalitet i sanntid.

Lars Rinnan er CEO i Amesto NextBridge, og synes det er superspennende å kunne bidra til dette interessante innovasjonsprosjektet sammen med det norske startupselskapet AquaAlarm. Det dreier seg altså om en unik norskutviklet sensor, som vil overvåke vannkvaliteten fortløpende, og slå alarm om det er for mye bakterier eller urenheter i vannet.

 

Et potensielt verdensprodukt…

-Det er ingen tvil om at dette er et verdensprodukt, understreker Rinnan. Selskapet han arbeider i, har spesialisert seg på å bidra til å løfte fram startups som har et stort potensiale. Felles for slike selskaper er gjerne at de har for liten kapitalbase til at de på egen hånd greier å ferdigstille utviklingen av såvel selskapsstruktur som produksjon. Endel har heller ikke penger til å stå for den endelige utviklingen av prosjektene sine.

-Men det kan dere hjelpe med?

-Vi har 3 forskjellige årsaker til å involvere oss i slike prosjekter. For det første er vi opptatt av å bidra til bærekraft med et globalt perspektiv. Dette prosjektet er et lysende eksempel på dette. For det andre er vi et selskap med høyt utdannede mennesker, og vi ønsker å ha en del av sysselsettingen deres fokusert på løsing av praktiske problemer. Og sist, men ikke minst, skal dette bidra på bunnlinjen vår. Så når vi går inn i et samarbeid med noen, så får vi 50% betalt for oppdraget, og det resterende i form av aksjer. Det betyr at vi over tid bytter timer mot eierskap. Vi synes selv det er en litt innovativ vinkling på forretningsmodellen for et konsulentselskap, og vår AI Lab gjør utelukkende slike prosjekter.

 

Tester kontinuerlig

-Hvorfor velger dere å gå inn i akkurat dette prosjektet?

-Det er mange grunner til det. Dette er som sagt et innovasjonsprosjekt som har store muligheter til å ha en impact på planeten. Man skal være klar over at vannsystemene verden over er i en elendig forfatning, og at testing nærmest ikke forekommer. La oss ta en by som London som eksempel: Dette er en by med om lag 10 millioner mennesker, og vannet der testes nesten ikke i det hele tatt. Om vi skal lage et bilde på hvor lite som blir testet, kan du tenke deg at du fyller 40 svømmebasseng i OL-størrelse med vann. Så tar du ut et toliters spann med vann fra ett av dem. Så lite blir testet hvert år. Og likevel blir det funnet massevis av problemer med vannkvaliteten. Nå har vi akkurat hatt en pandemi som har blitt spredd via dråpesmitte. Men tenk om vi neste gang får en sykdom som spres via vannet? Vi trenger å være skikkelig forberedt, og derfor er det vi bruker maskinlæring i dette prosjektet. Det var jo maskinlæring som først oppdaget covid-19, og det var maskinlæring som hadde en stor del av æren for at vaksinen ble utviklet så raskt.

Kontinuerlig overvåkning av vannkvaliteten er nøkkelen til rask respons på utfordringer. Det krever en sensor som er rimelig nok til å kunne settes ut mange nok steder, som har høy kvalitet i datainnsamlingen og så er det maskinlæringen som står for analysene av dataene. Vannverkene får enkle og intuitive verktøy som gjør dem i stand til å respondere raskt på uheldig økning i viktige kvalitetsverdier.

AquaAlarm besitter dyp domenekunnskap innen vannkvalitet og sensorer, og Amesto NextBridge har dyp kompetanse på maskinlæring. Når vi sammen kan adressere globale bærekraftsutfordringer er det en match made in heaven, sier Rinnan.

-Den norske ingeniøren som har konstruert føleren, har jobbet ved et vannverk i en årrekke. Så bruker vi data fra monterte følere og mater det inn i vår AI-lab. Deretter pakkes dette inn i en fornuftig software, slik at vi kan ha praktisk nytte av informasjonen følerne gir oss.

-Vi er ikke helt i land med dette ennå, og er blant annet avhengig av å hente inn ytterligere noe finansiering til prosjektet. Når dette er gjort, vil vi kunne skalere innovasjonsproduktet vårt opp til å bli et verdensprodukt. Som sagt er det snakk om å kunne bringe fram data om vannkvaliteten i sanntid, og det vil bli stadig større behov for å gjøre akkurat det. Vannsystemene i verden er, som nevnt, i en elendig forfatning, og de blir raskt verre på grunn av manglende vedlikehold.

Store deler av anleggene her i Norge er for eksempel over 100 år gamle, og vi vet at kanskje så mye som 70% av vannet lekker ut! Når noe lekker ut, kan noe annet komme inn, for eksempel mikrober og smuss. Aqua-Alarm oppdager dette umiddelbart, og lokaliserer problemet, slik at man kan få gjort noe med det ganske kjapt. Ikke bare her i Norge, men i hele verden, står man overfor en massiv utskifting av rørkapasiteten. Aqua-Alarm kan vise deg hvor det er aller mest nødvendig å gjøre noe, og hvor du kanskje kan vente litt. Men dette omfatter altså også AI-labs evne til å lære av prosjektene det jobbes med, og vil dermed over tid bli enda bedre. Så her har vi altså ikke bare en innovasjon, men en startup som har finansiert seg opp, og som kommer til oss for et samarbeid. Nå tar vi skrittet videre, og skal sørge for at det ikke finnes NOE som kan stå i veien mellom selskapets utvikling og dataene i den virkelige verden. Vi har rett og slett fått på plass et produkt som er genuint brukt til det det var ment for, avslutter en fornøyd Rinnan.

Vi i InnoMag tok også en telefon til landets kanskje ledende ekspert innen omårdet, CC Sibbern i XomeOne AS. Etter mange år som leder av flere av de største aktørene inne området sier han seg enig med Rinnan og utdyper med følgende kommentar.

« Jeg gleder meg hver gang denne type produkter lanseres, og ser frem til å følge med på dette videre. Dette er en type produktnyhet som bransjen vil ønske velkommen såfremt vannkvaliteten måles med de rette parametere; det er mange som snakker om elektroniske «sniffere», og det er på høy tid at noen lykkes med noe som fungerer i praksis. Kudos til Amesto for å bidra til dette prosjektet.

Han avslutter med å påpeke at i Norge er det 13 departement og et hundretall forskrifter, regler og lover som uttaler seg om vann.

– Likevel har vi ingen sektorlov. Når klimaet blir våtere & villere samt at rent vann blir en knapp ressurs, vil nok også dette komme på plass. Da blir det lettere for denne typen gründere å etablere seg i det konservative markedet som kommunal vannhusholdning tross alt utgjør.

Vi i Innomag lover på vår side at vi vil følge opp med nye spennende løsninger innenfor dette viktige området og applauderer at Amesto heier frem nye innovative løsninger på dette vikitge feltet.

 

Eye Networks inngår samarbeid med Amazon

Det innovative norske wifi-selskapet Eye Networks har inngått en avtale med Amazoneide Eero om distribusjon av mesh wifi-produkter og tjenester til nordiske bredbåndsleverandører.

– Dette er vår hittil mest omfattende distribusjonsavtale, sier Jan Pedro Tumusok, administrerende direktør i Eye Networks.

Eeros løsning for bredbåndsselskaper kombinerer eero-maskinvare med programvare og tjenester. Løsningen gjør bredbåndsleverandørene i stand til å levere brukervennlige mesh-nettverk til kundene, med verktøy for analyser, administrasjon og support. En mobilapp og sikkerhetstjenester inngår også i løsningen.

Mesh-nettverket eero, som frem til nå kun har vært tilgjengelig i USA og utvalgte europeiske land, kommer nå endelig til Norge og Norden. Eeros innovative produkter har i følge Tumusok fått bred anerkjennelse, og de fremheves i følge ham som en av de raskeste mesh-løsningene på markedet.

 

Infrastruktur for smarthjem

– Eero tilbyr det beste fra to verdener: Skalerbarhet og sentrale backend-verktøy til tjenesteleverandørene, og samtidig brukervennlighet og høy ytelse til sluttbrukerne. Det første kundene legger merke til er hvor lett dette er å installere: Åpne opp boksen, plugg inn strømkabelen, last ned mobilappen og la den guide deg gjennom oppsettet, sier COO Linda Firveld i Eye Networks.

Wifi-ekspertise

Den nye distribusjonsavtalen gjør Eye Networks til eeros første distribusjonspartner i Europa for løsningen eero for Service Providers.

Tumusok ser avtalen som en anerkjennelse av Eye Networks’ inngående fagkompetanse og tekniske ekspertise på området.

– Vi ønsker å være ledende på wifi i Norden. Denne posisjonen befester vi ved å samarbeide med en internasjonal pionér og tungvekter på wifi og smarte hjem, sier Tumusok.

Om Eye Networks

Eye Networks ble grunnlagt i 2005 som systemintegrator og distributør av telekommunikasjonssystemer, med mål om å forbedre internettopplevelsen i hjemmet. Virksomheten tilbyr tjenester, maskinvareløsninger og domene-ekspertise til norske og nordiske bredbåndsleverandører, med fokus på wifi og analyse. Selskapets hovedkontor ligger i Oslo.

Om bur, brutalitet og brødre som inspirerer…

Rolling Stones trommeslager Charlie Watts, Skaper av Linux - Linus Torvalds, Arbeiderpartiets leder - Jonas Gahr Støre

Denne uken feirer amerikanerne kvinnenes likestillingsdag og en hel verden Linux 30 års jubileum, samtidig som vi vinker vi farvel til to musikalske storheter. Likevel er det en annen nyhet som nok er viktigere for oss endringsagenter…

La oss begynne ukas oppsummering med å sende noen varme tanker i retning Finland. Det var nemlig i 1991 den unge finnen Linus Torvalds skrev programvarekoden og la den fritt tilgjengelig ut på dette nye fenomenet internett som enkelte universiteter eksperimenterte med. Linus og hans kumpaner kalte UNIX – varianten han laget for Linux og fordi han la det ut som Open Source kunne alle som ville laste ned programvaren helt gratis.

Populært?

På ingen måte, som så ofte før høstet innovatørene storm. Realiteten var at mange av IT bransjens tunge aktører mente de unge opprørererne ødla IT bransjen og burde bures inne.

At kvinner blander seg inn i arbeidslivet er jo ikke lenger noe nytt – HELDIGVIS!  I USA fikk kvinner stemmerett den 26. august i 1920 og dermed feirer de denne dagen, – til tross for at åpenbare rettigheter som barselspermisjon og likelønn fortsatt ikke er vanlig over dammen.

Også velferdsprofitører burde bures inne, mener mange i Arbeiderpartiet og SV. Der i gården vil de ha seg frabedt privat initiativ og skapekraft, i hvert fall når det handler om å hjelpe mennesker. Vi sliter når sant skal sies en hel del når vi hører Jonas og Audun forklare at de er for innovasjon, men mot profitører.

For oss blir det litt som å være for egg, men mot høns. Det er muligens samme logikk som råder når Jonas advarer mot MDG og Rødt og kaller sine potensielle regjeringspartneres miljøpolitikk for brutal. Han har jo rett, men særlig logisk blir det jo ikke. Den åpenbare  alliansen ville vært at Høyre og Arbeiderpartiet fant sammen, men det er det jo ingen som tør å snakke om…

Denne uken kom også boken «En velferdsprofitørs bekjennelser» og her mener de to forfatterne Karl Kristian Indreeide og Gudmund Skjeldal at vi må snakke mer om kvaliteten i velferdstjenestene, og mindre om at noen risikerer å tjene noen kroner når de lykkes. Det stopper ikke å overaske oss hvor sterke antipatier venstresiden i Norge har overfor gründere som blir rike på å hjelpe andre mennesker, samtidig som det åpenbart bare er stas at en fotballspiller eller skihopper som lykkes henter inn millioner i lønn og premiepenger. Når det gjelder hopperne som jo er sponset av LO er det for øvrig ikke lønningene som skaper mest oppstyr denne uken. Nei, i skiforbundet er de mest opptatt av å sparke hopperens sportsjef Clas Brede Bråthen på mest mulig ydmykende vis, – og hoppsponsor LO som ellers mener mye om slikt er overraskende tause…

Av og til er det langt mellom liv og lære…

I USA sliter de også med avstanden mellom liv og lære. En gruppe på mer enn 50 virksomheter som har det til felles at de har blitt profilert på CNBC’s populære reality-show “The Profit” hevder at showets stjerne Marcus Lemonis og TV -nettverket under dekke av å hjelpe SMB virksomheter i realiteten ødelegger deres fremtidsmuligheter. “Marcus Lemonis er en ulv i saueklær, og en falsk profet som bruker sin berømmelse og formue til å stjele små bedrifter fra vanlige amerikanere,” heter det i søksmålet.

Norske politikere på venstresiden vil sikkert nikke gjenkjennende, – hvem trenger vel norske gründere, profitører og entreprenørmessig pågangsmot?

Det er jo ikke verre enn at alle kan arbeide i staten takket være oljerikdommene våre.

Men vent, det er jo en kran de ønsker å stenge igjen omtrent så raskt valget er unnagjort. Ikke spesielt logisk, men enkelte norske politikere argumenterer på måter som gjør at egg virker fornuftig, selv om høns skal forbys.

Denne uken mistet vi også to store musikalske ikon. Slik vi ser det må det skyldes skjebnens ironi at det var Rolling Stones trommeslager Charlie Watts som var den første av de rullende stenene som stoppet å rul(l)e. Mens notoriske partydyr som Mick Jagger og Keith Richard i årtier har festet døgnet rundt og røyket alt som kunne røykes, drukket alt som kan drikkes og spist alt som kan tas av piller var det altså den stilleste, sunneste og snilleste av de fire som vandret først. Undertegnede opplevde Rolling Stones live på Valle Hovin i 2007 og det var den gang mange som fleipet med at legene som var overrasket over å ha funnet spor av blod i Keith Richards heroinprøve. Selv lo han av det faktum at han i over 10 år figurerte som nr 1 på den makable listen til engelske bookmakere som “Famous artist most likely to die”.

Den andre store musikkhelten som forlot oss denne uken var Don Everly, den gjenlevende av Everly Brothers duoen. I storhetstiden, mellom 1957 og 1962, hadde brødrene hele 15 amerikanske topp 10-hits, blant annet “Cryin in the Rain” som norske AHA senere gjorde suksess med. Everly Brothers ble valgt inn i Rock ‘n’ Roll Hall of Fame allerede det første året hallen åpnet og bandet som inspirerte både Beatles, Beach Boys og Neil Diamond ble av Rolling Stone Magazine beskrevet som “den viktigste vokalduoen i rock”. I et intervju fra 1986 med nyhetsbyrået Associated Press sa Don Everly at deres suksess skyldes at brødrene aldri fulgte trender. Slikt skaper man innovasjon og i Every Brothers tilfelle skapte de også historie.

Rest in peace, but rock on, Charlie og Don – musikken dere skapte vil uten tvil leve videre.

Mens noen helter dør, skapes nye og moteguru Ralph Laurens siste modeller skiller seg ut definitivt ut fra tradisjonelle modeller. De er nemlig digitale avatarer som bor i Zepeto, et sørkoreansk sosialt nettverk og dets 200 millioner brukere som samhandler i en virtuell verden. Partnerskapet mellom plattformen og motehuset markerer Ralph Laurens første forsøk på å forstå den digitale moteverdenen, og vi spår at mange vil følge etter. Tross alt har de første avatarene allerede over 1 million følgere, og ikke lager de skandaler i utide heller…

Tesla har for øvrig begynt å levere sin nyeste modell, og det er slett ikke tilfeldig at den bærer navnet model Y. Som kjent etterfølger den Model S, Model 3 (de fikk ikke lov å bruke E’en), Model X og nå altså Model Y. Elon Musk er åpenbart både kreativ og leken, – og med denne lanseringen kan vi konkludere med at  hans SEXY modellserie nå er fullendt. At bilen også virker å slå an er ikke så rart!

Ukas viktigste nyhet for oss endringsagenter er nok likevel Carmat’s annonsering at de har utviklet et kunstig hjerte som denne uken ble operert inn i en tysk pasient på et sykehus i Kiel. Det franske selskapet har utviklet verdens mest avanserte totale kunstige hjerte, men slikt går norske politikere hus forbi.

Lenger unna har det også skjedd store ting, rom-forskere har nemlig oppdaget eksistensen av en hurtig kretsende asteroide som medfører at Mercur ikke lenger er Solens nærmeste nabo. Astroiden bærer foreløbig det lite sexy navnet 2021 PH27, og siden vi tross alt snakker 20 millioner kilometer unna solen er det slett ikke snakk om noen grynede nabokrangel.

Ukas innovasjonsblomst sendes Airbnb ledelsen som i et forsøk på å hjelpe til i den fortvilte situasjonen for mange afghanere som må ut av landet har sagt at de vil tilby gratis bolig til 20 000 fordrevne afghanske flyktninger verden rundt. Handling trumfer fine ord, og vi applauderer handling!

Happy Friday – og en trygg og god helg ønskes alle våre lesere!

Hvor lenge skal våre politikere få sove?

Vår gjesteskribent Kirsti Kierulf tar nok en gang bladet fra munnen og peker på de spørsmålene våre polikere unngår.

Når vil politikerne forstå at de har ferske data å styre etter? De må ikke vente på Kostra-tallene eller styre etter de store globale rapportene når de skal ta lokale og regionale beslutninger.

Det er så riktig å snakke om data-strategien og bygge plattformer med løsninger basert på data. Jeg kan vel nesten si det så hardt at en direktør uten en big-data-strategi for sin virksomhet, fort er en ikke-direktør. En politiker uten en big-data-strategi overlever alt for godt både i debatten og den politiske hverdagen. Hvordan ender vi i denne situasjonen i vårt demokrati?

La meg gå tilbake til 1988 og IBM hvor jeg trådde mine barnesko som teknolog. Her fikk jeg opplæring i arkitektur, data-historie, metodikk med mere og ble kastet ut i felt for å selge nye løsninger. Uten tvil har jeg lært aller mest av alle kunder jeg har hatt gleden av å møte gjennom årene.

I flere år jobbet jeg med Electrolux, og her forstod ledelsen datadrevet virksomhet. En tidlig morgen kom jeg inn på et status møte hos administrerende direktør hos Electrolux Norge. Han reiste seg fra en terminal i et hjørnet og kom for å hilse. Da han spurte om jeg lurte hva han gjorde ved terminalen, svarte jeg ja. Stolt fortalte han at han fulgte med på lagersystemet for alle virksomhetene i Norge for å se inngående og utgående varer. Etter 5 minutters gjennomgang viste han umiddelbart hvor han hadde oppgaver den dagen og hvor ting gikk som det var planlagt eller bedre.

Jeg forsøker å tenke etter om jeg har sett eller hørt om noe tilsvarende i politisk sektor, og må dessverre svare nei. Det jeg og andre bruker mye tid på i datadebatten er personvern og informasjonssikkerhet og her har mange god kompetanse. Tenk om vi politikere hadde brukt like lang tid på å forstå datamodeller og hva vi kan styre etter….

Og Covid19 har ikke bare lært oss nye samarbeidsvaner, kommunesektoren har måtte styre test og vaksinasjon etter data. De har kastet seg rundt, etablert en plattform og har ferske data og vi politikere følger med på tallene men bruker vi de til å styre? Mitt litt brutale svar er nei. Dynamisk kan vi nå på en helt annen måte styre kapasitetsbehov i skole og omsorg basert på reelle tall. Men vi fortsetter å spørre og debattere utfra gamle modeller basert på historiske tall presentert i saksunderlag fra administrasjonen.

Hvor er ordføreren som logger seg på Altinn hver morgen for å se antall innsendte registrerte endringer på firma i sin kommune. Hun ville på denne måten få en puls på hvordan det går med det lokale næringslivet. Eller hva med partivenner i Miljøpartiet som snakker i store ord om behov for endringer. Hvor er de med sitt data-grunnlag for den enkelte kommune eller region. Når miljøpartiet roper om omstilling i Asker, hvorfor tar de ikke da utgangspunkt i at vi har Tomra i vår kommune, verdensleder i resirkulering. Hva vet de om volumene på VEAS og hvordan vi her gjør kloakk til gull eller Yggeseth hvor vi resirkulerer og kjører kommunens biler på gas fra avfall? Jeg sier ikke at vi ikke har en klima-utfordring, men får vi bare til endring med dommedagsprofetier, eller kunne vi kanskje fått litt fart ved å nudge det vi gjør bra i den enkelte kommune.

Jeg ønsket å bruke miljødebatten som et eksempel på at vi politikerne har ferske og presise data, men bruker det ikke når vi styrer lokalt, regionalt eller nasjonalt. Miljøentusiaster roper at vi trenger modige politikere som tørr å ta upopulære standpunkt og gjennomføre disse. Da foreslår jeg at de ser til den kloke feministen Berit Ås som i 1998 sa til meg: Kirsti det er talla, talla og talla som sikrer at det blir en endring i likestillingsspørsmålet.

Jeg er en digital entusiast og aktiv i lokal politikken. I snart tre perioder har jeg forsøkt å løfte det digitale inn i den politiske debatten, men kan dessverre konstatere at jeg ikke har lykkes. Jeg vil i ukene fremover i Innomag forsøke å resonere litt rundt hvorfor den digitale hverdagen ikke er et hett politisk budskap. Har du innspill eller svar på mine spørsmål, er det supert med dialog og kontakt.


Dette innspillet er skrevet av vår gjesteskribent, Kirsti Kierulf, en av Norges ledende teknologer som også brenner for politikk. Hun er mangeårig politiker i Høyre.

Familieselskap seiler opp som innovativt lokomotiv…

– Vi er kanskje ikke i en spesielt sexy bransje, men det er ingenting i veien med våre ambisjoner. Vi er først og fremst verdiskapere og vårt mål er å bygge et innovativt innsikts-lokomotiv!

Arild Spandow smiler engasjert gjennom skjermen og hans søster Ariane Spandow legger til et hjertelig YES og viser tommelen opp via Teams.

Arild er adm.direktør, mens Ariane har ansvaret for Corporate Social Value. Sammen leder de Amesto, en norskeid familiebedrift som eies av familien. Spandowfamiliens morselskap heter Spabogruppen og Amesto ble opprettet i 2003. Arild utdyper videre;

– Vi er et familieselskap, så slikt sett skiller vi oss definitivt fra børsnoterte selskaper. Vi bygger ikke for å selge, i stedet har vi et langsiktig perspektiv og vårt mål er å bygge verdier for samfunnet, for våre kunder, våre ansatte og familien.

– Vi er også veldig opptatt av å bidra positivt til samfunnet, og mener vi som bedriftseiere har et stort sosialt ansvar for å bidra til å skape fremtiden, skyter Ariane inn og påpeker at dette perspektivet nok også har bidratt til at de har rukket å bli 1200 medarbeidere som møter med både hode og hjerte for å gjøre en positiv forskjell.

Hva skyldes dette sosiale engasjementet?

– Engasjementet stammer nok helt tilbake fra vår farmor som i sin tid startet selskapet. Hun var en av Norges første sosiale entreprenører og bidro til at datidens ubrukte arbeidskraft, nemlig kvinner kom seg ut i arbeidslivet. Vår far har videreført dette og vi tar arven videre, forklarer Ariane og fortsetter..

– For oss er det naturlig å tenke trippel bunnlinje – People, Profit og Planet. Vi kaller det Corporate Social Value og opplever at dette skaper stolthet og mening rundt den jobben våre medarbeidere og vi selv gjør.

– Vi har jobbet med dette siden 2012, og har nylig blant annet implementert en 3 P bonusmodell som tar utgangspunkt i en trippel bunnlinjebetraktning som innebærer at hvis ikke våre ledere leverer på både People, Profit og Planet får de ikke bonus. Vårt mål er at alle disse P’ene skal vektes like mye og vi ser at forståelsen for dette er stor internt, smiler Ariane engasjert

Dere nevnte innledningvis at i Amesto anser dere innovasjon som en konkurransefordel, kan dere utdype litt hva dere mener med det?

– Definitivt! Vi liker å være tidlig ute med innovativ teknologi og har for eksempel investert i Semine, en avansert regnskapsrobot. Vi er også co-gründere og største eier av Aprila Bank, som i dag når 130 000 SMB kunder med finansieringsløsninger . Det viktigste er nok likevel vår intraprenørstrategi. Du kan godt si at vi tror på kombinasjonen av ekte entreprenørskap og vår plattform for vekst som bidrar med både lokaler, infrastruktur, HR og øvrige tjenester.

Amesto Consulting og ConnectMyApps er to øvrige eksempler, og denne uken ble Amesto Consulting solgt til en strategisk eier som er ledende innenfor dette forretningsområdet. “Vi er opptatt av å være den til enhver tid beste eier av det vi driver. Av og til er det riktig å overlate driften til andre.

– Vår strategi innebærer at vi tar 50,1 % av aksjene og det gjør igjen at kreative innovatører både får fordelene ved å være Amesto ansatt og samtidig være entreprenører, – i realiteten er over en tredjedel av vår omsetning på 1,3 milliarder i dag et resultat av denne strategien så du kan trygt si at vi tror på denne måten å tenke innovasjon på, avslutter de to.

Det er nesten så den kreative kraften søskenparet besitter kommer gjennom skjermen, – og det er ingen tvil om at de brenner for å ta Amesto videre på togreisen mot en digital fremtid. Spør du oss vil vi påstå at lokomotivet allerede har god innovasjonsfart!

NB! Artikkelen er basert på et intervju vi gjorde med de to søskene i vinter

Politiske pek, Prosecco-pjatt og partipisker

I Norge er valgkampen nå godt i gang, og våre politiske ledere stiller ikke bare opp i Arendal. Til tider denne uken virket det som de var i alle kanaler til alle døgnets tider. I et forsøk på å fremstå som folk flest baker de kaker på TV, fikser frokost på radioen og viser frem sine kjøleskap for folk flest. Viktige spørsmål om hvilke prioriteringer Norge bør gjøre for å stå best rustet til å møte en digital fremtid, må vike plassen for banale spørsmål om våre politiske håp foretrekker pils eller Prosecco.

Terningkast florerer og det noen jubler for slås til jorden av andre, men ingen snakker om hvor store endringer vi skal gjennom i årene fremover.

Spørsmålet tvinger seg frem; Er det fordi våre politikere ikke har skjønt det eller er det fordi journalistene kan for lite om en fremtid som vil kreve fundamentale endringer?

Særlig viktig vil disse endringene være for over 820.000 elever i norske grunnskoler og videregående skoler som i disse dager går tilbake til skolebenkene. De tilhører den generasjonen som skal overta etter oss, men har vi gitt dem kort på hånden som duger?

Meningene er delte, men for oss det er enkelt å konstatere at selv om vi i Norge sitter med en av verdens beste kortstokker er vi ikke flinke nok til å satse bevisst på å utnytte dette fortrinnet. Realiteten er at Norges posisjon svekkes både på teknologi og kompetanse. Våre digitale fortrinn har blitt tatt igjen, og vi taper den internasjonale kampen om de kloke hodene. Dette kommer frem i Abelias omstillingsbarometer som du kan lese mer om i ukens nyhetsbrev.

Det sies som kjent at mødres tålmodighet er som tannkrem, selv om du tror tuben er aldri så oppbrukt er det likevel alltid noe igjen, – og slik føler vi også av og til norske politikeres tålmodighet for endeløse diskusjoner av og til går på bekostning av konkrete grep.

I Afghanistan har Taliban denne uken rykket inn i både Kabul og de øvrige store byene. Dermed avløses USA’s lengstvarende krig nettopp av de islamske kreftene som de i 20 år har forsøkt å nedkjempe.Scenene fra flyplassen er hjerteskjærende, og vi føler med et stolt folk som altfor lenge har vært et offer for utenlandske feilgrep og interne stridigheter.  Både NATO og USA møter nå berettiget kritikk. I de 20 årene siden 11. september 2001 har USA alene daglig brukt over $ 300 000 000 dollar for å holde Taliban i sjakk. Beløpet er stort nok til å overstige formuen til Jeff Bezos, Elon Musk, Bill Gates og de 30 rikeste milliardærene i USA, – tilsammen!

Selv om norske opposisjonspolitikere kan sende avgårde freske spark i retning hverandre, er det langt fra norske demokratiske valg til Kabuls redsel for et islamsk tailban regime der gapestokk, piskeslag og regelrette kidnappinger av unge jenter settes i system. Det er mange som nå lurer på om de siste dagers sjarmoffensiv fra Taliban snart avløses av strenge sharialover eller om Facebook og andre sosiale medier kan bidra til et mer moderne og liberalt regime.

I USA har Tesla og Elon Musk denne uken avholdt sin AI-dag. Dette skjer samtidig som selskapets Autopilot -funksjon høster økt kritikk etter 11 ulike kollisjoner der autopilotfunksjonaliteten var i bruk. Spørsmålet er om Teslas markedsføring overselger automatiseringssystemenes fortreffelighet? Så langt er svaret fra Tesla øredøvende stillhet, – og det skyldes at Elon Musk rett og slett har kvittet seg med Tesla’s PR -team. Langt mindre oppmerksomhet har selskapet Neuralink fått, selv om samme Elon Musk står bak også dette selskapet. Vi opplever det som rart, og med den siste ukes annonsering fra dette selskapet blir diskusjonen om hva slags samfunn vi ønsker oss påtrengende…

Neuralinks mål er nemlig å koble vår menneskelige intelligens nærmere kunstig intelligens, – og på sikt sikre at våre hjerner kan implementeres i roboter. Slik vil skillet mellom mennesker og maskin på sikt svekkes.

Snakk om lissepasning til norske politikere opptatt av etikk og verdispørsmål!

Ukens innovasjonsblomst går til norske politiske ledere som viser seg frem som vanlige folk med gode verdier og genuin vilje til å bidra. Blomsten må deles med Abelia som denne uken sier det som sies må; Når andre land satser og lykkes bedre svekker det norsk konkurransekraft og hemmer utviklingen av en bærekraftig norsk økonomi. Husk at det er ikke for sent å sette korken på prosecco diskusjonen og ta opp de viktige spørsmålene!

Happy Friday og riktig god helg alle sammen!

 

3 svar vår demokratiske styringsmodell gir

Vår gjesteskribent Kirsti Kierulf tar nok en gang bladet fra munnen og peker på de spørsmålene våre polikere unngår.

Den politiske diskusjonen må ikke bare handle om hvor mange flere utdannelsesplasser vi trenger for IKT, dem må inkludere hvordan vår demokratiske styringsmodell er til hinder for den digitalisering vi kjenner og kan.

Denne uken har Norge gjennomført Arendalsuka i halen på en pandemi. Den store fordelen med pandemien er jo at vi beveger oss inn i en hybrid verden, hvor spennende foredrag på Arendalsuka kan sees fra Asker. Denne uken har jeg brukt muligheten til en status-sjekk; hva diskuteres om digitialisering og innovasjon?

Noe overraskende viser programkomiteens oppsummering av årets program for Arendalsuka at innovasjon faller ut av topp 10-listen. I år ligger Klima/miljø, helse og næringsliv på topp blant temaordene, og inn seiler By- og stedsutvikling som nytt temaord. Du kan se listen her.

De 30 foredragene som likevel handler om digitalisering er merkelig nok så godt som politikerfrie. Budskapet kan enkelt oppsummeres slik; Alle er enige om at vi trenger digitalisering og alle støtter ideen om at arbeidsplassen i fremtiden vil bli en hybrid variant. Ledere utrykker naturlig nok både bekymring og glede over utfordringen med å lede hybride arbeidsplasser. Et par foredrag (spesielt innen helse) har forsøkt å forklare hvorfor digitalisering er så vanskelig, men ingen går ned i det jeg mener er den virkelig diskusjonen:

Vår demokratiske styringsmodell som et hinder for den digitaliseringsmedisinen som må til!

Jeg innrømmer at en diskusjon om styringsmodeller er særdeles krevende og gjennomføring av endringer har en tendens til å gå svært langsomt og ofte ender resultatet så langt fra ambisjonen at oppgaven slett ikke løses. Dette til tross, vi må fortsette å snakke om dette fordi resultatene av dagens modeller nasjonalt og internasjonalt ofte beskrives som katastrofer. Fra våre lokale helse-digitale katastrofer til siste ukes hendelser i Afghanistan. Begge observasjoner som gir energi til å fortsette mitt engasjement for en komplisert debatt. Observasjonene bekrefter også for meg at det er politikerne som må diskutere om dagens modeller for fremtiden og ikke delegeres ned til administrasjonen som de har gjort i dag. Vi trenger et oppdatert organisasjonsdesign for demokratiet for å sikre vellykket digitalisering av offentlig sektor.

Ser jeg på private organisasjoner som gjennomfører vellykkete digitaliseringsprosesser, så kan vi lære tre ting vi må finne nye svar på i den demokratiske styringsmodellen.

  1. Vellykket digitalisering drives av fagfolkene. Det er de som kjenner behovet og ser innovative løsninger ved hjelp av IKT til å gjøre jobben annerledes.
  2. Innovasjonen må først organiseres som selvstendig og beskyttede prosjekt. Vi kjenner de som Telenors modige Djuice, Schibsteds Finn, Selskap X’s Innovasjon Huber og lignende. De beskrives ved at de har egen økonomi, egne ressurser og et mandat om å tenke annerledes. Bruken av egen merkevare forenkler ledelsens behov for å kommunisere til alle at prosjektet har avgrensninger og gir fleksibilitet på hva som skal skje videre.
  3. Når prosjektet har funnet mønstre på det nye, skal det integreres i organisasjonen. Kompetanse og modeller skal flyttes inn i det operative. Ledergrupper skal slås sammen og organisasjonsdesign skal oppdateres. Det er nå jobben til topp-ledelsen starter, fordi dette er med andre ord – refordeling av makt. Blir ikke makten refordelt, vil ikke integreringen av de vellykkete innovasjonsprosjektene lykkes.

Så med erfaring fra næringslivet har jeg satt opp et par eksempler på programposter jeg skulle ønsket å se under Arendalsuka rundt digitalisering.

  1. Det er fagfolka som driver digitaliseringen i offentlig sektor. Alle partilederne vil komme å fortelle deg hvordan de skal sikre digital kompetanse hos ansatte og hvordan deres parti vil bruke konsulenter og IKT-bransjen.
  2. Den digitale innovasjonshuben for å endre demokratiet. Hør hvordan topp byråkrater og politikere vil organisere huber med økonomi, ressurser og tidsplaner på tvers av sektorer og styringsnivå. Og ikke minst hvilke lover og forskrifter de vil endre for å få dette til.
  3. Du eier kartdata for hele Norge, hvordan sikre at data blir brukt riktig og er oppdatert. Hør hvordan de politiske partiene vil bidra til at kartdata alltid er oppdatert når du trenger det der du trenger. Vi tar inn i debatten de digitalekonsekvensene av å reversere kommune- og fylke sammenslåing, og spør reverseringstilhengere hvordan de skal gjøre dette og skaffe ressurser og penger til en helt ny matrikkel.

Jeg er en digital entusiast og aktiv i lokal politikken. I snart tre perioder har jeg forsøkt å løfte det digitale inn i den politiske debatten, men kan dessverre konstatere at jeg ikke har lykkes. Jeg vil i ukene fremover i Innomag forsøke å resonere litt rundt hvorfor den digitale hverdagen ikke er et hett politisk budskap. Har du innspill eller svar på mine spørsmål, er det supert med dialog og kontakt.

 


Dette innspillet er skrevet av vår gjesteskribent, Kirsti Kierulf, en av Norges ledende teknologer som også brenner for politikk. Hun er mangeårig politiker i Høyre.

Nytt innovasjonsstipend for en grønn fremtid!

Verden trenger mer grønn innovasjon for at vi skal klare å begrense den globale oppvarmingen og sikre mer natur. Bryn Aarflot har bistått entreprenører og etablerte virksomheter med innovasjon og IP-rettigheter i en årrekke, nå ønsker selskapet å ta sitt engasjement et skritt videre.

Derfor har selskapet, sammen med kommunikasjonsbyrået Los & Co og IGAIDI – en av Norges ledende rådgivere innen fremskaffelse av offentlige innovasjonsmidler, utviklet et stipend til en verdi av hele 1 million NOK.

Bryn Aarflot har fått mye heder for utførelse av ulike oppdrag innenfor IP, og er blant annet flere ganger de siste årene blitt kåret til Norges ledende firma innenfor immaterielt rettsvern. Selskapet bistår sine kunder på alle nivåer fra idé og identifisering av muligheter for kommersialisering, frem mot endelig beskyttelse og håndheving av immaterielle rettigheter.

OPPDRIFT

Stipendet går til en gründer eller en etablert bedrift med en idé som vil føre til reell bærekraftig utvikling innen havbruk og marine ressurser (FNs bærekraftsmål nr 14). Stipendet består av rådgivning, produkter og tjenester, som er helt vesentlig i en oppstart, og som kan løfte en idé fra tegnebrettet og ut i verden.

Deres mål er å hjelpe grønn innovasjon opp og frem. Med innovasjonsstipendet Oppdrift er ambisjonen for Bryn Aarflot, i samarbeid med Los & Co og Igaidi å  hjelpe næringslivet til å ta patent på en grønn fremtid.

Sitter du, din bedrift eller noe du kjenner på en god idé kan du lese mer og søke her! 

Norge taper den viktigste internasjonale konkurransen

Norges posisjon svekkes både på teknologi og kompetanse. Våre digitale fortrinn har blitt tatt igjen, og vi taper den internasjonale kampen om de kloke hodene.

Det viser årets utgave av Abelias Omstillingsbarometer som ble presentert på Arendalsuka. Barometeret måler hvordan Norge gjør det i forhold til andre sammenlignbare land på områder som er relevant for omstilling.

– Norges utvikling er svært urovekkende. Teknologi og kunnskap er avgjørende for å skape nye arbeidsplasser, finansiere velferdsstaten, og for å løse de store samfunnsutfordringene.
Når andre land satser og lykkes bedre svekker det norsk konkurransekraft og hemmer utviklingen av en bærekraftig norsk økonomi, sier Øystein Eriksen Søreide, administrerende direktør i Abelia.

Innen teknologi og digitalisering peker pilene for Norge gjennomgående feil vei. Vi mister topplassering på internettilgang – og hastighet, og vi går tilbake på teknologi og digitalisering både i bedriftene og i befolkningen.  Norsk IKT-sektor er fortsatt så liten at Norge ligger på en bunnplassering. Rapporten viser også at Norge faller på investeringer og bruk av muliggjørende teknologi.

Du finner Omstillingsbarometeret rapporten her.

En bokanmeldelse av “Jakten på digital innsikt og økt innovasjonskraft”

En bokomtale fra Tor W. Andreassen, Innovasjonsprofessor fra NHH

Truls Berg er en veteran innen norsk innovasjon og entreprenørvirksomhet med 13 virksomheter på samvittigheten. Han er et sant oppkomme av entusiasme og har gjennom ulike posisjoner nasjonalt og internasjonalt gjort en innsats for innovasjon og endring i Norge.  Om Truls sies det at det finnes to typer mennesker: De som har møtt han og blitt inspirert av han og dem som ennå ikke har møtt han.

Nå har Truls satt sine tanker og erfaringer ned på papir i bokform. «Jakten på digital innsikt og økt innovasjonskraft – en overlevelsesguide», 240 sider, Hegnar Media. Gjennom bokens seks tematiske deler – Hvor er vi?, Hvor er vi på vei?, Inspirasjonsløftet, Innovasjonsløftet, Innsiktsløftet, og Oppsummering – viser han at han har en lang erfaringsbakgrunn å trekke på. I tillegg er det åpenbart at Truls Berg er innsiktsfull, har lest mye, og møtt mange sentrale innovasjons leder og -forskere som gjennom samtaler har inspirert han til videre tenking. Slik sett er det alltid nyttig å lytte til Truls.

Berg har rett i mange ting. En ting som jeg ble minnet på var hans elegante forklaring på hvorfor virksomheter sliter med å utvikle innovasjonskraft: Organisatorisk gjeld, teknologisk gjeld, og intellektuell gjeld. All denne gjelden gjør at virksomhetene kjemper i motvind med tunge drivankere som bremser farten. Innovasjon og omstilling blir da ofte i sakte film.

Som innovasjonsforsker prøver jeg å gjøre noe med den intellektuelle gjelden ved å utvikle ny innsikt. Problemet er, som Berg påpeker, at vi mennesker er sene i vår egen utvikling og at det tar tid før vi evner å oppdatere våre tankemodeller.

Truls Berg har en god penn som han har polert gjennom to tidligere bøker og utallige kronikker i Computerworld og Innomag. Det narrative, hver del,  bindes sammen av glimt fra en utrolig jordomseiling som ungdom. Det gjør at det han ønsker å formidle blir lett tilgjengelig for leserne.

Det finnes mange bøker på tematikken. Jeg anbefaler denne boken av flere grunner. Den er forankret i en norsk kontekst, den tar opp relevante og interessante problemstillinger, den gir et godt innblikk i hva ulike gründere og oppstartsbedrifter har bidratt til i Norge gjennom tidene, og den peker på løsninger som er forankret i en norsk virkelighet.

Her er det mye å bli minnet om. Her er det mye å tenke på. Her er det mye å ta med seg av praktisk verdi.

NB! Vi gjør for god ordens skyld oppmerksom på at Truls Berg er InnoMag’s redaktør samt at boken utgis av Hegnar media og er månedens bok i Hegnars bokklubb i august. Boken lanseres idag, 13. august. Du kan kjøpe boken her.

Kjøp den, les den! – en bokanmeldelse av “Jakten på digital innsikt og økt innovasjonskraft”

-Denne sommeren har jeg hatt noen ambisiøse leseprosjekter: Jeg har lest Goethe’s Faust på tysk, en opplevelse jeg ikke unner noen på mitt tysknivå. Jeg har lest Elena Ferrante’s L’amica geniale på italiensk, en opplevelse jeg unner alle som elsker Ferrante’s vidunderlige verden og alle som elsker det italienske språket. Heldige er de som elsker begge!

En annerledes bokanmeldelse fra Yngvar Ugland, DNB.

Ettersom begge disse er grundig anmeldt av andre, skal jeg heller påta meg å anmelde Truls Bergs bok “Jakten på digital innsikt og økt innovasjonskraft – en overlevelsesguide”.

Den er fersk ut av trykken og hva lukter vel bedre enn en nytrykt innbundet bok?

-Ja, jeg har lest på papir, jeg er en av de som gjør det på den måten. Berg kommer faktisk inn på forskjellen mellom å lese trykt tekst på papir versus på en skjerm.

Boka kaller seg en overlevelsesguide. For meg har den en slags “Lonely Planet feeling og form”. Eselørene er nok større på LP-bøker som har vært med på jordomreise i en ryggsekk enn det Berg sin bok kommer til å få, men det skulle ikke forundre meg om den blir liggende på en del skrivebord, på en del hytter, i seilbåten, steder man tenker “hva var det Berg skrev om XYZ igjen?“. Du skriver ikke i Lonely Planet uten å ha vært ute i felten. Bergs bok er krydret av anekdoter fra forfatterens jordomseiling i ung alder. Angivelig var det den tiende norske båten som rundet kloden, og det er ingen tvil om at dette var en gjeng som omfavnet usikkerhet, en egenskap man heller ikke kommer utenom i jakten på økt innovasjonskraft, mener nå jeg.

Anekdotene hadde stått fint på egne ben, men de pakker inn kapitlene på en høyst relevant måte og bidrar med varme, undring og refleksjon fra unge eventyrere og deres opplevelser. Risikoviljen mannskapet må ha hatt, gir også forfatteren et herlig ethos (ikke det at CVen hans ikke gjør det etter å ha vært med å starte mer enn et par håndfuller selskaper) i en verden hvor innovasjon har blitt et moteord og du finner innovasjonspapegøyene på hvert et gatehjørne.

Boka tar for seg hvor vi kommer fra, hvor vi er, hvor vi skal og hvordan vi skal komme dit. Den snakker selvsagt om fornying av produkter og tjenester og om hvordan selskaper må fornye seg. Den zoomer heldigvis også inn og ser på mennesket. Og den zoomer ut og ser på nasjonen Norge og den tillater seg også å stille de store spørsmålene, du vet de som svaret som oftest er 42 på.

Jeg liker denne holistiske tilnærmingen. Ja visst er det ballsy, men i boka omtales ikke innovasjon som et moteord best rigget for festtaler, men som den viktige fornyingen vi må gå gjennom både på individnivå, selskapsnivå, nasjonalt nivå og som menneskehet.

Boka gir en rekke verktøy, men den er ingen lærebok. Akkurat som Lonely Planet gir deg mange muligheter og praktiske tips, må du selv ta noen valg og oppleve selv. Slik er det også med Bergs bok. Den gir et godt bilde av landskapet, men går aldri helt til bunns. Den gir deg imidlertid en god leseliste hvis du vil dykke enda dypere. Selv vil jeg anbefale å starte å anvende noen av verktøyene og gjør egne erfaringer. Boka gir ikke alle svarene, men jeg er ganske sikker på at den stiller alle spørsmålene. Forfatteren kommer også med noen påstander og forslag som helt sikkert er kontroversielle. Du kommer sikkert ikke til å være enig med forfatteren i alt. Jeg er i alle fall ikke det, men det betyr ikke at jeg ikke setter pris på at temaene settes på agendaen.

Boken anbefales på det varmeste, – og ja, boken inneholder et firesiders innlegg jeg selv har forfattet, uten at det endrer min anbefaling. Du kan kjøpe boken her.

Innlegget er skrevet av Yngvar Ugland, DNB’s forbrukerteknolog og leder av New tech lab.

Arendalsukas høydepunkter – en guide

Nok en gang står Arendalsuka for tur. Denne norske kopien av svenskens Almedalsveckan har i løpet av sine 10 år utviklet seg til å bli den viktigste politiske møteplassen her i Norge.

Det er en unik mulighet til å sette viktige saker på dagsorden, og “tvinge” frem svar fra beslutningstakerne og en endeløs rekke av norske lobbyister benytter anledningen til å fremføre sine argumenter. Så mange debatter og treff er det på de fire dagene at det er nesten umulig å få oversikten og vi anbefaler derfor alle våre lesere å ta en titt her. Nytt av året er det at de fleste arrangementene også kan nytes digitalt – den hybride hverdagen er her!

Her er en oversikt over de debattene vi anbefaler, og vi lar denne artikkelen være interaktiv i form av at du som leser gjerne må anbefale debatter som vi ikke har fått med oss:

 

Mandag 16. august

09:00-10:00: [IKT Norge] Åpning: Den digitale fremtiden

10:00-11:00: [IKT Norge] Det digitale gapet i norsk skole

14.30 – 16.00: [Nofima] Hva betyr megatrendene for norsk matindustri?

15:00-16:00: [SMB Norge] Hvordan sørge for bedre kapitaltilgang til norske små og mellomstore bedrifter? 

17:00-18:00: [IKT Norge] Knapphetsressursen digital kompetanse – hvordan forvalter vi denne?

21:20-23:10: [SMB Norge] NRKs direktesendte partilederdebatt på storskjerm – Steenhuset bakgård

Tirsdag 17. august

11:00-12:00: [IKT Norge] Landskamp i digitalisering, DK-NO: 1-0?

12:00-13:00: [IKT Norge] Neste generasjons kommunehelseløsninger: Hvordan får vi det til?

12:00-13:00: [SMB Norge] Praktisk politikk for grønn omstilling i små- og mellomstore bedrifter

13:00-14:00: [IKT Norge] Hva kan vi lære av covid: hvordan nå frem med fakta når følelser styrer den politiske debatten?

14:00-15:00: [IKT Norge] Personvernsspagaten

15:00-16:00: [IKT Norge] Industri 4.0, på randen av revolusjon

15:30-16:05: [SMB Norge] Under cyberangrep – hva skjedde og hva har vi lært?

16:00: [Nofima] Sidereventyret i Hardanger

16:15-17:00: [SMB Norge] Bør regjeringen ta mer ansvar for datasikkerhet og beredskap i offentlig og privat sektor?

 

Onsdag 18. august

11:00-12:00 – [IKT Norge] Digitalisering og omstilling

14:00-15:00 – [IKT Norge] Digitale penger og krypto – bør vi omfavne eller forby?

15:00-16:00 – [IKT Norge] IT-sløseri på skattebetalernes regning

16:00-17:00 – [IKT Norge] Samtale om Norsk dataindustri

17:00-18:00 – [IKT Norge] Hva gjør vi med gutta ?

19:15-20:00: [SMB Norge] Alle kan gå på trynet, og alle kan drite seg ut. Er det egentlig så galt?

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...