årets sosiale entreprenør Oskar Blakstad. Foto @ Truls Berg
Mandag den 28. januar samlet Ashoka for å introdusere Oskar Blakstad, som er nyvalgt Ashoka Fellow og «Årets sosiale entreprenør 2018».
Ashoka, kanskje ikke så kjent i Norge er ingen hvem som helst, – Ashoka verdens største organisasjon for sosialt entreprenørskap og changemaking og en høygravid og sprudlende Helga Ø. Tønder som leder Ashoka i Norge fortalte de inviterte litt om hvordan organisasjonen jobber på verdensbasis. Kveldens prisvinner, nyslått Ashoka Fellow og årets sosiale entreprenør Oskar Blakstad fortalte litt om hvorfor han som klinisk psykolog utviklet en digital løsning for bedre mental helse «Assistert Selvhjelp». Ved hjelp av løsningen sprer han kunnskap om mental helse og åpner for nye typer samarbeid innen helsesystemet.
Oskar har alltid vært interessert i teknologi, og lærte seg selv programmering tidlig i sin ungdom. Etter hvert forsto Oskar at hans lidenskap lå innen psykologi og i å hjelpe folk. Takket være hans programmeringsbakgrunn innså han at mange andre forskere kunne dra nytte av en løsning som deler begreper, verktøy og forskning om psykologi og løsningen han utviklet har i dag over 1,5 millioner brukere hver måned, hovedsakelig studenter, forskere og helsepersonell. Ingen tvil om at Ashoka har funnet frem til en ekte endringsagent som frustreres av mangelen på innovasjon innen helsesystemet, – og som gjør noe konkret med det!
Helga Tønder, Hanne Finstad, Øyvind Ofstad og Tom Even Mortensen diskuterer utfordringene ved å samarbeider med næringsliv og offentlige aktører. Foto @ Truls Berg
Etter Oskars innlegg fortalte Øyvind Ofstad, Nordic Sustainability Lead i Accenture og Hanne Finstad, Gründer av Forskerfabrikken litt om utfordringene ved å samarbeider med næringsliv og offentlige aktører.
Apple vurderer nå å senke prisen på sin ikoniske mobil i enkelte land for å øke salget.
Apple kan melde om sitt dårligste salgskvartal for Iphone på 10 år – og salgprognosene viser at kundenes kjøpevaner ikke kommer til å endre seg med det første, skriver Business Insider.
Salgstallene for Iphone sank med 15 % sist kvartal og forventes å synke med 10 % også neste kvartal, sammenliknet med året før. I tillegg spår prognosene at fortjenesten per aksje i Apple vil synke med 22 %.
Grunnen til de dårlige salgstallene skal blant annet være den høye dollarkursen og det nye batteriprogrammet deres (der Apple erstatter kundens ødelagte batterier dersom de oppfyller visse krav), som gjør at kundene velger å beholde telefonene sine lengre enn det de normalt har gjort, sier økonomisjef i Apple, Lucia Maestri, ifølge avisa.
Selskapet mener også at en nedgang i det kinesiske salgsmarkedet kan være en forklaring til de dårlige tallene.
Apple-direktør Tim Cook har ifølge BBC hintet om at de vurderer å senke prisen på Iphonen i enkelte land grunnet den høye dollarkursen – noe som er gode nyheter for noen av de vel 900 millionene aktive Iphonekonsumentene som selskapet har i dag.
Det ser derimot ikke ut som om Apple-sjefen er altfor bekymret. Til avisa sa han nemlig at han hadde tro på selskapet og viste samtidig til sterke salgstall av Apples andre produkter, iPad og Mac, så vel som en økning i antall salg av service-tjenester – inkludert betalingsløsningen Apple Pay.
Alt i alt falt selskapets fortjeneste med mindre enn 1 % – og utgjorde tilsammen 19.97 milliarder dollar.
– Selv om vi er skuffet over at vi ikke klarte å møte salgsmålene vi hadde satt oss, så ruster vi Apple for fremtiden og dette kvartalets resulater demonsterer at vår grunnleggende businessmodell dekker både bredt og dypt, sa Cook.
I tiår etter tiår har vi stadig blitt fortalt om kommende miljø og klima-katastrofer. Det gjør at mange i dag forestiller seg nært forestående dystopi når milliarder av forurensere spiser opp verden. Men hva hvis … det viser seg at vi i stedet har en veldig solrik fremtid foran oss, og mye av bekymringene var hensiktsløse? Og hva hvis alle barna i verden kan vokse opp med tilgang til den energien de trenger for å leve gode liv, uten at menneskeheten vipper jorda over kanten? Dette er fortellingen om en sol-rik fremtid.
Den masse-produserte bilen brukte ca 60 år på å spre seg fra 10% til 80% av amerikanske husholdninger. Radioen trengte 15. Farge-TV trengte enda mer. Internet bare 8 år og smart-telefoner kun 6; fra 2009 til 2015. Så hva med sol- og vind-kraft?
Å forstå gjennomslaget til innovasjoner innebærer å analysere hvor raskt en teknologi dobler sin spredning. I de siste 10-12 årene har mengden sol-kraft installert hvert år doblet mer enn 5 (!) ganger: fra 3 GW i 2006 til ca 100 i 2018. (3-6-12-24-48-100GW). En kjent og kjær fortelling om vannliljer som dobler seg hver dag i et tjern illustrerer dette. Hvis liljene dekker hele vannet etter 30 dager, når dekker de halve? På den 15 dag? Nei – som du sikkert vet, er det på den 29.dag.
S-kurve diffusjon er sakte, sakte først. Så overraskende fort. Til slutt utflatende, mens de sprer seg til de fjerneste, mest avsides krokene av marked og samfunn. Jo raskere doblinger, desto brattere blir S-kurven.
Den andre siden av S-kurven er fallende kostnader. Hver gang volumer dobles, kommer priser som en tommelfinger-regel ned med en fjerdedel. I olje-landet Norge tenker vi fortsatt altfor lite over konsekvensene av dette. Siden 1970 har PV-solkraft blitt over 99 (!) prosent billigere. Fra 2008 til 2018 falt kostandene med mer enn 90%. Hver dag installerer solkraft-arbeidere over 1 million (!) paneler. Som vil produsere ”gratis” strøm i 30-40 år fremover. Dette er også den jobb-gruppen som vokser fortest, med mer enn 10 millioner jobber nå.
Nå som prisene på sol- og vind-kraft faller som basehoppere i ekorn-dress, knuser de gjennom nivået på kull- og gass-kraft på stadig flere steder. Fornybar kraft er dermed allerede – eller blir veldig snart den billigste energien overalt. Alle 7.8 mrd mennesker må omprogrammere hjernen vår tilsvarende til hva kombinasjoner av billig sol, vind, energi-lagring og smarte nett vil bringe inn i samfunnene våre.
Ved BI Senter for Grønn vekst har vi forsket på hva som vil være ”nok” kraft for alle til gode liv – toppen av S-kurven. Vi estimerer at ca 10.000 kWh per snute vil være nok: 2500 kWh for transport, det samme for varme og kjøling av byggene. Og 5000 kWh for å lage alt vi trenger av mat, klær, gadgets og underholdning. I Norden i dag bruker vi typisk 14.000 kWh per snute. Det er verdens høyeste el-forbruk, og på ganske sløsende måter.
23. Mai arrangeres årets Urban Green Growth konferanse på BI Senter for Grønn vekst. Se mer her
Plutselig kan folk overalt på en lønnsom måte bygge en sol-rik fremtid uten å plyndre planeten. Dette skjer nå i 3 hoved-steg:
Steg 1: 3-doble årlig kraft-produksjon
Vi vil bygge stadig mer sol & vind kraft over de neste 20 årene. 3 doblinger til er alt som trengs (fra 150GW/år til 300 – 600- 1200GW) Da flater S-kurven ut en gang på 2030-tallet. Når man så bygger rundt 1200 GW per år i 10-15-år, så vil dette gi alle 9 mrd mennesker på kloden nok kraft (ca 90.000 TWh/år). Endelig vil vi få ”power to the people”. Det blir billigere og billigere til et punkt hvor kostnaden med å generere en ekstra kWh er nær til null.
Hvor mye plass trengs? Forbløffende lite plass. Å møte hele verdens energi-behov kun med sol, krever bare 1% av Sahara ørkenen. Vi setter ikke alt der, selvsagt. Panelene havner nær sluttbrukerne overalt. Og sol kombineres med vind og energilagring for kraft når det er mørkt og vindstille.
Steg 2: Elektrifisere all transport
Elektriske biler, busser, båter og lastebiler blir stadig billigere å kjøpe, eie og drifte enn fossile. De kjører på dramatisk bedre og billigere batterier og gjerne hydrogen for lengre og tyngre drift, med strøm fra fornybar kraft. Bilene akselerer raskere, og hjelper betale strømregningen din når de står parkert ved å stabilisere nettet med kjøpt og salg av kraft.
Steg 3: Elektrifisere all oppvarming/ kjøling
Den resterende fossil energi bruk går til oppvarming og kjøling av bygg og materialer i dag. Energi-behovet kan kuttes dramatisk med bedre isolasjon, design, og varme-gjenvinning. Og varme-pumper kan levere de gjenværende varmebehov. Når disse kjøres på fornybar-kraft, så faller etterspørsel etter fossile brennstoff til nær null.
Disse tre stegene – tatt i parallell – vil lønnsomt kutte utslippene med 70% innen 2040, og bremse global oppvarming. De kan og vil gi alle bedre liv, mens vi igangsetter arbeidet med å restaurere og stabilisere resten av naturen, og fikse resten av utslippene (fra landbruk og prosessindustri).
Mange fossile aktører vil selvsagt slåss mot denne utviklingen med all sin lobby-kraft og grønnvasking. Men de kommer ganske enkelt til å gå konkurs dersom de ikke innoverer sine forretningsmodeller. Slike ”kreative destruksjoner” har skjedd med jevne mellomrom før i historien.
Tre barrierer:
Alle byggestenene for en sol-rik fremtid er nå på plass. Og vokser helt iht den kjente S-kurven. Mens dagens fossile energi-bransje klarer ikke se konsekvensene; akkurat som i tidligere innovasjons-bølger som historien er så rik på.
Men to andre, viktigere barrierer gjenstår: rask nok skalering av investeringene samt fordeling av kraft-tilgang.
Rundt 300 mrd$ investeres nå årlig i fornybar energi – et svært høyt tall. Men ikke høyt nok: For å holde doblings-hastigheten oppe må dette økes til >1000 mrd$ så snart som mulig. Derfor må myndigheter støtte kraft- og finansmarkedene med offentlige tiltak inntil dette nivået nås.
Og så fordeling: Vil den nye kraften bare gjøres tilgjengelig for de rikeste? Det er over 1 mrd mennesker uten kraft-tilgang i dag. Grunnen er selvsagt at de mangler betalingsevne. Derfor trengs stor-skala up-front finansiering av små-skala solkraft med lagring på tak i alle fattige områder i byer, slummer, landsbyer, så snart som mulig. Hvis alle pengene går til store sol- og vind-parker for eksisterende kraftselskap, så får ikke de fattige delta i energi-demokratiet. Det vil gi mer kriminalitet, mer flyktninger og urbane sammenbrudd.
Konklusjon
Vind- og særlig sol-kraft blir nå fritt tilgjengelig for alle. Men å skape denne sol-rikdom og energi-friheten skjer ikke av seg selv. Derfor trengs det at alle av oss støtter det: ved å fortelle og gjenfortelle denne fortellingen om en sol-rik fremtid med vår stemme og stemme-seddel, med våre penger og handlinger. Jeg har for eksempel selv derfor puttet sparepenger inn i prosjekter finansiert gjennom www.JoinTrine.com Jeg gleder meg til å se den sol-rike fremtiden folde seg ut.
Sør-Korea er godt i gang med å bygge verdens første øko-by, Songdo, som skal være helt bilfri og økovennlig. Når den er ferdig vil den ha kostet 400 milliarder og ha 100 000 innbyggere.
Byen vil ved ferdigstillelse være omlag 30 000 kvadratkilometer og allerede er 20 000 boliger ferdigstilte, med 50 000 innbyggere. Dette melder blant annet Business Insider.
Prosjektet med å bygge Songdo startet allerede i 2002. Området skulle prioritere kollektivtrafikk som buss og bane, i tillegg til sykler istedenfor et behov for bil. Selv søppelbiler er blitt eliminert, ved å bygge rørsystemer som suger søppelposene fra leiligheter til søppelsorteringen på bare sekunder.
Helt fra starten har planen vært at byen skal være bilfri, og arkitekter har derfor jobbet målrettet for å finne de beste mulighetene for det. Her er noe av byggemåtene og tiltakene de har fått til:
Alle nødvendige fasiliteter er gangavstand unna, slik som skoler, kontorer og sykehus. Alle leiligheter ble bygget maks 12 minutter gang fra nærmeste t-bane-stopp og de mindre nødvendige bygningene ble bygget i gangavstand fra alt annet.
40 % av byen er grøntområde, for å oppfordre beboerne til å gå i parker.
De har bygget til sammen 150 km med sykkelveier, for å eliminere bilbruk.
Over 100 av bygningene er LEED-sertifisert, den mest anerkjente miljøsertifiseringen på verdensbasis.
Byen skal gjenvinne 40 % av vannforbruket.
Byen bruker en tredjedel mindre drivhusgasser en andre byer på samme størrelse.
Utviklerne bak byen håper nå at byen skal bli et forbilde for andre land.
Mark Zuckerbergs tidligere mentor går kraftig ut mot Facebook, Google har blitt saksøkt for 50 millioner Euro og Apple mener global oppvarming vil være bra for “business”. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.
6. Google har blitt saksøkt for 50 millioner Euro av det fransk-statelige dataovervåkningsbyrået CNIL fordi de blant annet mener at selskapet ikke informerte brukerne sine godt nok om hva dataene deres ble brukt til. Søksmålet er det største noensinne siden EUs personvernforordning, GDPR, tredde i kraft i fjor.
Gründerne bak Zvipp. Fra venstre: Haakon Magistad - Økonomiansvarlig
Eirik Thune - App ansvarlig
Stas Milavski - Logistikk og Produkt ansvarlig Sebastian Solberg - Markedsansvarlig. Foto @ Zvipp
Guttene bak Zvipp har sett seg lei på trikker, tog og baner som ikke tar deg dit du skal. Nå vil de tilby el−sparkesykler til storbyfolket med ny delingstjeneste.
InnoBørs-listede Zvipp AS ble stiftet i oktober 2018 av Norsk Kapitalinvest AS som eies og drives av Haakon Harald Magistad, Eirik Thune og Stas Milavski. Alle tre stiller med erfaring som investorer de seneste årene. På laget har de fått med seg Raymond Øverlie som har 20 års erfaring fra finans og bred erfaring med nyoppstartede selskaper som har resultert i suksess. Sebastian Solberg har også sluttet seg til Zvipp-teamet som markedsansvarlig, og han tilfører erfaring fra kommersiell tv-produksjon for blant annet TV2, TV3 og TV Norge.
Sparkesuksess i USAs byer
I 2007 så gründerne at delingsutleie av el-motoriserte sparkesykler ble lansert, og det med stor suksess for beboere og pendlere i byene.
–Vi så hvor mye lettere og billigere transporttjenesten i bysentrum ble for folk, og ikke minst at tjenesten faktisk leverer kunden fra dør til dør, forteller Magistad.
Han legger til at behovet for slike tjenester bare øker i urbane strøk, da med Oslo i spissen som nettopp ble kåret til Europas miljøhovedstad. Teamet var derfor ikke i tvil om at de ville tilby samme tjeneste med i Europa og med Oslo som første by.
Gründerne vil møte dagens trender i byene, og gi beboerne et egnet miljøvennlig alternativ for å komme seg fra A til B. Ved hjelp av en flåte av elektriske sparkesykler, GPS-kommunikasjon og en egen Zvipp-app vil selskapet tilby den mest effektive, enkle, tidsbesparende og ikke minst miljøvennlige løsningen for folk som ferdes i byene. De forteller at Zvipps elektriske sparkesykler blir en billig tjeneste og ikke minst skal syklene være enkle i bruk. Konseptet matcher miljøhovedstadens intensjon om en grønnere hverdag, og skal gi mange nye arbeidsplasser.
Fra der du er til dit du skal – takket være Superheroes
– De kollektive tilbudene som finnes i dag som trikk, t-bane og buss transporterer deg fra stasjon til stasjon, men fra et sted du ikke er til et sted du ikke skal. Taxibransjen transporterer deg hele strekningen fra der man er til dit man skal, men er dyrt og ikke miljøvennlig. Med andre ord er det ingen løsning i dag som tilbyr en billig og miljøvennlig tjeneste som tar deg hele strekningen enkelt og effektivt, hevder gründerne.
Hver kveld hentes el-sparkesyklene inn av Zvipps mannskap som selskapet har valgt å kalle “Superheroes”. Hvem som helst kan registrere seg som Superhero hos Zvipp. Denne rollen skal være for de som ønsker en bi-inntekt ved siden av sin primærjobb, studenter eller andre som måtte ønske å være en del av Zvipp-familien. Zvipps Superheroes får tilsendt ladere til sykkelbatteriene og tar med seg el-sparkesykler hjem om kvelden. Så lader de om natten og får betalt fra Zvipp etter fullført utplassering dagen etter. Gründerteamet ser med stolthet for seg å kunne tilby flere tusen mennesker en fleksibel og enkel hverdag som medarbeider i Zvipp.
Satser med lokalt forsprang og merkevarebygging
Teknologien bak løsningen finnes allerede i utlandet, kan gründerne fortelle, men de håper derfor å være tidlig ute i Norge.
– Vi kan altså ikke se bort fra at konkurrenter vil dukke opp også i Oslo. Vi bruker derfor tydelige farger og lett gjenkjennbare tegn og logo som gjør at folk raskt vil dra kjensel på oss, sier Magistad.
Gründerteamet legger stor vekt på å bygge og ta vare på Zvipp som merkevare. Navnet Zvipp og Z-logoen er utarbeidet med stolthet, og selskapet jobber hardt for å skape og legge til rette for en hyppig og lett gjenkjent merkevare. Zvipp beskytter derfor sitt navn og identitet, ikke minst ved å søke registrering av varemerke og logo hos Patentstyret.
Henter den beste teknologi og utvikler eget kommunikasjonssystem
Teamet forteller at de har jobbet hardt med å innhente tilbud fra ulike aktører både når det gjelder utvikling av app og system, samt valg av riktig leverandør av el-sparkesykler og forklarer at teknologien de bruker er relativ avansert.
− Appen og systemet som blir utviklet skal «snakke» med alle el-sparkesyklene. I tillegg skal de kunne overvåke alle el-sparkesyklene. Systemet skal kunne ta imot betaling, innhente data og ikke minst tilbakemeldinger fra våre kunder, samt gjøre utbetalinger til våre Superheroes, opplyser Magistad.
El-sparkesyklene er utstyrt med 4G SIM-kort og GPS slik at el-sparkesyklene kan «prate» med systemet og etterfølge brukerens kommandoer.
Slike delingstjenester har allerede hatt stor suksess i flere amerikanske byer, og har det siste året også begynt å innta Europa. Bird og Lime er eksempler på tilbydere i USA som nå brer seg ut i resten av verden. Etter drøyt to år i drift er de amerikanske selskapene verdsatt til flere milliarder dollar.
− Med utviklingen som skjer i dagens samfunn, hvor etterspørselen etter mer effektive og miljøvennlig fremkomstmidler bare øker, har vi stor tro på at Zvipp vil bli en knallgod investering.
Espen Hinsch har sammen med Brage Eriksen laget preppestativet MrGripy. Foto @ Ellen Dokk Holm
To små bukker er på god vei til å revolusjonere ski−industrien. Guttene bak Happynorwegian har solgt preppestativtet Mr.Gripy for 2,5 millioner i vinter. Nå venter verdens største sportsmesse i Tyskland.
Espen Hinsch og Brage Eriksen står bak selskapet Happynorwegian og den lille preppestativtet Mr.Gripy.
For tre år siden startet de to entreprenør−studentene på BI jakten på den gode bedriften, og det beste produktet. Gründerne var begge ski−interessert, og under navnet «Skiservice på Tur» ville de gjøre suksess på å preparere ski for de som ikke hadde utstyret til det. Guttene gikk dør til dør på Grefsen for å høre om naboene ville ha skiene sine preppet.
− Det var dødslærerikt. Vi tjente greit med penger noen dager, andre dager ikke. Når vi var ute blant folk merket vi at alle hadde så forskjellige ski i ulike fasonger. Vi så et behov, forklarer Hinsch.
Trengte ikke investorer
Slik kom ideen til en liten, portabel preppestativtet som passer for alle ski og som skal gjøre det enkelt å preparere ski. I fjor vinter lagde de første batch med preppestativtet. Og salget gikk strålende helt fra starten.
− Vi hadde så stort fokus på salg at vi ikke trengte investorer for å finansiere den første sesongen. Vi hadde så mange forhåndsbestillinger at vi klarte å få et lån til å dekke den første masseproduksjonen, forteller han.
Gjennom deres første salgsår i 2017 solgte de produktet Mr.Gripy for 800 000 kr. I 2018 gar de godt over tredoblet salget og solgt for over 2,5 millioner. Og allerede fra starten, sniffet det profesjonelle skimiljøet på ideen.
− Den første bukken som kom ut av masseproduksjonen på Hønefoss ga vi til landslagstreneren for frikjøring. Han var først skeptisk, men ble etter en ukens bruk kjempeimponert, og har vært en av de gode ambassadørene våre, forteller Hinsch.
Han forteller også om Nicolai Rasmussen, superpappaen fra Homelkollen med to døtre som begge står aktivt Alpint i Henning, og som ble bergtatt ved første øyekast.
− Han så produktet utenfor DNB, på et tidlig stadie. Han forsto konseptet raskt, ble kjempegira, og kjøpte fem par med en gang. Siden den gang estimerer vi at bare han alene har gitt oss over hundre salg til venner og kjente. Gjennom et velfungerende og innovativt produkt har han blitt en superambassadør, sier gründeren.
Mr.Gripy gjør det enklere å preppe ski av forskjellige fasonger, og er lette å ta med seg. Foto @ HappyNorweigan
Nå er guttene ferdig med studiene, og legger all sin tid i Happynorwegian, og salget av preppestativet.
− Det er veldig deilig å slippe sjongleringen av salgsmøter og eksamenslesing, ler Hinch og legger til at planen nå er å erobre sportsbransjen.
Eneste norske finalist
Og de har fått en stor mulighet til dette. Neste uke er de finalist på ISPO, verdens største sportsmesse i Tyskland. Her stiller de som eneste norske finalist, sammen med 49 andre startups, under delen
− ISPO er et springbrett ut i markedet. Plassen vi står er for de hotteste start-upene og tiltrekker seg derfor masse oppmerksomhet. Vi vil med andre ord få god eksponering fra interessenter i hele verden, forklarer han.
Startupen var også til stede i fjor, og så fort viktigheten av å ha en plass på messen.
− Det å kunne stå på ISPO Brand New, der vi skal stå, er stort. Her har det vært store navn tidligere også, i 2005 var GoPro en av produktene som sto her.
ISPO Brand New er dedikert til 50 utvalgte finalister fra hele verden, som alle har til felles at de er yngre enn tre år.
De har allerede kommet seg ut på det internasjonale markedet, ved å ha sikret seg salg hos store sportskjeder og distributører som selger produktet i Norge, Finland, Sverige og Østerrike. Men de store kjede−avtalene gjorde i starten gründerne usikre på veien videre.
Nå håper HappyNorwegian at Mr.Gripy skal skape mer skiglede, og redde noen slitne ski.
− Det finnes mange tørre, gamle ski i alle lengder og fasonger der ute. Ved å gi skiene litt ekstra kjærlighet og vedlikehold,kan du nyte mange ekstra år i sporet og bidra til mindre kjøp og kast, sier Hinsch.
Over 180 000 tech-interesserte vandret i forrige uke på CES-konferansen, for å se de nyeste tech-trendene
I forrige uke hadde jeg gleden av å lede en norsk delegasjon til CES-messen i Las Vegas, San Francisco og Silicon Valley. Vi kom hjem med mye inspirasjon, noen AHA opplevelser og en trist visshet om at USA er i store problemer.
Inspirasjonen kom i møter med fantastiske innovative ledere som tør å utfordre status quo, AHA-opplevelsene stod i kø på verdens største messe og det slo oss hvor mye som var skapt i Asia. De fleste vi møtte var direkte flaue over sin egen president, og med tusenvis av offentlige ansatte som ikke fikk lønninger var det innsamlingsaksjoner for lærere, kystvakten og andre statlige ansatte. Over 800 000 amerikanske statsansatte får ikke utbetalt lønn. Surrealistisk, og et varsel om at det under overflaten ulmer i et mangelfullt sikkerhetsnett og en infrastruktur som ikke holder mål.
Mellom møtene med noen av verdens ledende teknologigiganter var det umulig å unngå å se at stadig flere faller utenfor, og i knalldyre California bor tusenvis på gatene. Jordskjelvet som ristet oss våkne to tidlige morgener i San Francisco oppleves som et varsko. 3, 5 på Richterskalaen er kanskje ikke nok til å vekke alle, men i følge en ny rapport som ble lansert mandag har de 26 rikeste menneskene på jorda nå samlet like mye rikdom som de 3, 8 milliarder medmennesker som utgjør den fattigste halvparten av jordas befolkning. Oxfam som kom med rapporten påpekte at utrolige 82% av rikdommen som ble skapt i 2018 gikk til den rikeste en-prosentandelen. Det rister i rettferdighetssansen!
Rapporten er timet for å treffe fintfolket som denne uka valfarter til den sveitsiske alpelandsbyen Davos. Selv om området kan skilte med noen fantastiske skiløyper er det overfylte konferanserom som i år diskuterer Globalization 4.0 som tiltrekker seg klodens rikeste. Med Børge Brende som leder samler World Economic Forum nok en gang ledere fra næringslivet, politikken og akademia, – og med en inngangsbillett som overstiger normal årslønn slipper deltagerne i hvert fall å måtte menge seg med vanlige konferansedeltagere. Kanskje er det årets fest for fiffen, kanskje er det verdens viktigste tankeverksted for å gjøre verden til et bedre sted. Kanskje er det stedet for de som ikke har oppdaget at det meste legges ut på https://www.weforum.org/ og om ikke annet så sjekk ut intervjuet med Sir Richard Attenborough intervjuet av engelske prins Willaim.
I år stiller ikke Erna, selv om hun er en av stjernene i Davos. Hun har nettopp gjennomført tøffe forhandlinger og klart kunststykket å samle 4 partier til en flertallsregjering der deltagerne egentlig er enige om lite annet enn at de ikke trives med hverandre. Kostholdet har nok bestått av kameler i rikelige porsjoner, og det hele har blitt krydret med Solbergsk pragmatisme. Resultatet er Norges største regjering, og godt pakket inn i mange finord finner vi også Norges første digitaliseringsminister. Selv om det er 20 år siden vi og mange med oss ba om en digitaliseringsminister kan vi tørt konstatere at når det første skjedde, var det lite strategisk og mest politisk hestehandling som gjorde at Norges første digitaliseringsminister denne uken kom på plass.
Vi gratulerer uansett og håper Nicolay Astrup tar grep. Alle er i 2019 enige om at bruken av informasjonsteknologi står sentralt i arbeidet med å effektivisere og heve kvaliteten i offentlig sektor, likevel går digitaliseringen mange steder for tregt, målene er for vage og styringen er for svak. Norge har et skrikende behov for en leder som samordner og legger forholdene til rette for å hente ut gevinster på tvers av departementale og kommunale siloer. Hører du oss, Nicolay?
Andre som får kjørt seg om dagen er kinesiske Huawei. Med nesten 200 000 ansatte har de klart kunststykket å bli verdens største leverandør av infrastruktur til telekommunikasjonssektoren – og lenge etter at både Telenor og Telia har standardisert på utstyr fra denne kinesiske giganten får vi nå høre at selskapet bør boikottes. Slik trekkes vi inn i Trumps handelskrig med Kina, og det hele fordi Huawei visstnok har relasjoner til kinesiske myndigheter som tilsvarer de Edward Snowdon avslørte at amerikanske aktører har med NSA. «Norge deler USA og Storbritannias bekymring og er bekymret for at private og statlige aktører i Norge er utsatt for spionasje», sa justisminister Tor Mikkel Wara (Frp) til nyhetsbyrået Reuters denne uka, – var det ingen som kunne fortalt ham at Huawei har levert de viktigste tjenestene til Telenor de siste 15 årene. Snakk om å ville stenge stalldøren lenge etter at hesten har funnet seg til rette. Dette med brukervennlighet skal tydeligvis ikke være lett. «eBay is so useless. I tried to look up lighters and it gave me 13749 matches», som amerikaneren sa i ren frustrasjon.
Ukas innovasjonsblomst går til vår nye digitaliseringsminister Nicolay Astrup, – vi håper han tør å ta grep!
Boeing annonserte onsdag at de har fullført sin første test av Fly-taxi-maskinen sin. Foto @ Boeing
Selskapet håper nå fly-taxi skal bli et naturlig transportmiddel for fremtiden.
En tidlig prototype av Boeing’s selvkjørende fly-taxi fullførte sin første flytur på tirsdag, i Virginia, USA, og ble en milepæl i selskapets visjon for on-demand fly. Dette melder blant annet Washington Post.
Luftfartøyet tok av, svevde en stund for så å lande, forteller selskapet i en pressemelding. Fly-taxi-prototypen er bygget av Boeings datterselskap i Virginia, Aurora Flight Sciences.
– Det er slik revolusjon ser ut, og det er på grunn av autonomi, sa John Langford, konsernsjef for Aurora Flight Sciences i en pressemelding og legger til at en slik løsning vil gjøre reising i luften stille, sikkert og miljøvennlig.
Det 9 meter lange flyet har et vingespenn på 8 1/2 meter og har vertikale rotorer som er designet for å la det sveve eller fly opptil 80 km. Selskapet skal i tiden fremover nå teste flyets evne til å fly lengre avstander.
Luftfartøyet er en del av Boeings forskning og utvikling-avdeling, NeXt, som jobber sammen med teknologer og statlige kontorer for å planlegge en introduksjon til selvflyvende luftfartøy. Selskapet planlegger i år å test-fly et ubemannet cargo-fly som skal kunne frakte 200 kg.
Fly-taxien er en del av et større prosjekt som jobber med å avlaste trafikken i store byer. Daglig leder i Boeings NeXt sier til Washington Post at selskapet ønsker å “skape en fremtid for trygg, rolig mobilitet i byer og regioner rundt om i verden.”
Iphone og Kindle var de bestselgende produktene ved utgangen av fjoråret, viser en ny undersøkelse fra Salesforce.
Ferske tall fra 500 millioner netthandlere viser at forbrukerelektronikk var de mest ettertraktede produktene julemåneden. Apples iPhone var det mest solgte produktet, skriver amerikansk informasjonsteknologiselskap Salesforce i en pressemelding.
Dette er topp fem:
Apple iPhone
Kindle
Apple iPad
Sony Playstation 4
Amazon Alexa
Den globale statistikken fra Salesforce viser også hvilke topp fem merkevarer som selger best. Tallene er hentet inn fra Norden, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, USA, Canada, Australia og New Zealand.
Her er de topp fem merkervarene:
Nike
Apple
Nintendo
Starbucks
Sony
Mobilhandel har blitt størst
For første gang handler nå folk mer varer via mobiltelefon enn fra datamaskin. 48 prosent av salget ble gjennomført med en mobiltelefon og mobil overgår nå handelen fra datamaskin, som utgjorde 44 prosent av salget. Det gjør mobiltelefon til den foretrukne måten å handle på nettet på verdensbasis.
Butikkene som solgte mest var Amazon, Walmart, Etsy og Ebay. Trafikken fra sosiale medier mot netthandelen økte i år med 22 prosent, hvorav hovedandelen på 93 prosent av trafikken kommer fra Facebook og Instagram.
Irene Karoliussen, nederst nummer tre fra høyre. Forskningssjef Ann-Iren Kittang Jost står bak henne.
Forskere ved NTNU Samfunnsforskning i Trondheim deltar på et nytt prosjekt som studerer lungeceller på den internasjonale romstasjonen.
Forskningen skal gi kunnskap som kan bli svært nyttig for fremtidens romreiser med mennesker, fremgår det i en pressemelding.
Den vil også kunne gi et bredere grunnlag for å utvikle nye behandlingsmetoder for lungesykdommer som kols og astma her på jorda.
NTNU Samfunnsforsknings biolog- og romforskeravdeling CIRiS – Senter for tverrfaglig forskning i rommet – håper de er klare for oppskyting av utstyret til den internasjonale romstasjonen (ISS) i 2022.
Kan reparere ødelagte lunger
Frem til da skal forskerne utvikle helt nytt utstyr her på jorda, på Dragvoll i Trondheim. Her skal de lage såkalte kultiveringskammer, egnet til å studere lungeceller fra friske mennesker.
Det er disse kamrene som etter hvert sendes til den internasjonale romstasjonen.
– Forskningen vår kan bidra til å få nye metoder i jakten på å reparere og regenerere lungevei, gjennom medisin, rehabilitering og fysisk trening, sier prosjektleder Irene Karoliussen i pressemeldingen.
Forsker på vektløshet
Kamrene skal bestå av ulike beholdere for henholdsvis lungeceller, kultiveringsmedium og fikseringsmidler. Integrerte pumper, ventiler og elektronikk skal sørge for at forskerne kan overvåke og styre eksperimentet fra jorda.
Slik får forskerne studert hvordan lungecellene klarer seg i vektløs tilstand, noe som er viktig for å kartlegge hvordan lungefunksjonen påvirkes av gravitasjon.
Det er tyske OHB som er prosjektleder, med Kayser Italia og CIRiS som partnere.
Unik mulighet for CIRiS
De ulike selskapene skal lage utstyr som til slutt sendes opp til og integreres i ESAs (den europeiske romstasjonen) biolab-inkubator, som er koblet til den internasjonale romstasjonen ute i verdensrommet (ISS), kretsende rundt oss omtrent 35 mil fra jorda.
ISS bruker drøyt 90 minutter på én runde.
CIRiS har ansvaret for å utvikle utstyr til det ene av tre ulike prosjekt.
– For oss i CIRiS er dette en spennende og helt unik mulighet til å være med og posisjonere Norge for mer utforskning av rommet, sier Karoliussen.
Vi som jobber med innovasjon har erfart utfordringen: Dynamikken i teamet fungerer ikke som den skal, til tross for at mye har blitt gjort for å tilrettelegge. Teamet har blitt satt sammen slik at nødvendig fagkompetanse er representert. Rammebetingelser, målekriterier og rapporteringsrutiner har blitt definert. Ofte handler det om at kommunikasjonen ikke fungerer. Man er kanskje uenige om fremgangsmåten eller rett og slett om forventet resultat.
Skrevet av Evelin Garnaas, endringsagent og tidligere Innovation manager i DNV GL, Oil & Gas.
I denne artikkelen deler jeg hovedelementer jeg lærte på et nytt kurs som ble introdusert av Teambyggerne i desember.
Sikre felles forståelse av oppgaven
La oss begynne med begynnelsen – et team er en gruppe mennesker som skal arbeide sammen mot et mål. Det er allerede her den første utfordringen kommer. Hvordan sikre at teamet har en felles forståelse av målet? Teambyggerne peker på «The golden circle» av Simon Sinek som en nyttig metode. Fremfor å begynne samarbeidet med å bli enige om HVA som skal gjøres, bør diskusjonen starte med en felles forståelse av HVORFOR.
«The golden circle» er en metode som ofte blir benyttet i forbindelse med lederutvikling og utvikling av selskaper eller strategier.
HVA-ringen representerer produktene eller tjenestene. HVORDAN er en forklaring på prosessen. Sirkelens kjerne med spørsmålet HVORFOR skal besvare verdigrunnlaget.
I innovasjonssammenheng handler HVORFOR om viktigheten av å ta utgangspunkt i kundebehovet. Det handler om å forstå kundens behov og behovet til kundens kunde. Svaret på dette spørsmålet må alltid være klart for alle, til enhver tid.
Når man jobber sammen i team må alle ha en felles oppfatning av hvilket problem som skal løses, for hvem og hvorfor.
Neste steg er å bestemme seg for hvordan. Hvordan skal prosessen se ut? Hvem gjør hva og når? Hvilke metoder og verktøy skal benyttes?
Spørsmålet om hva, som ofte blir diskutert først, bør altså komme helt til slutt i modellen. Skal vi lage en ny app? En ny metode eller en ny prosess?
Hva betyr tverrfunksjonalitet
Nyskapning skjer som kjent i gjennom samspill mellom ulike mennesker og vi bør i økende grad etterstrebe tverrfunksjonalitet. Tverrfunksjonalitet skal lede til dynamikk og vi tenker ofte på utdannelse, erfaring, alder, kjønn og kulturell bakgrunn.
De som ønsker å gå mer grundig til verks bør i tillegg fokusere på ulikheter i preferanserammer. Et ideelt team må bestå av personer som har ulike kvaliteter og personlige egenskaper. Teamet trenger både de som er gode til å frembringe nye ideer, de som er strukturerte og de som trives med å ta rollen som rådgivere.
Det finnes mange gode verktøy som kan kartlegge dette. Noen går i dybden og krever at brukerne er sertifisert, men det finnes også gratis applikasjoner som kan lastes ned fra nettet. Grunnprinsippene er relativt like, og kartlegger fire hovedakser som omfatter følgende:
Hvordan man forholder seg til andre mennesker: Om du er mest ekstrovert eller introvert
Hvordan man innhenter og bruker informasjon: Om du er mest praktisk eller kreativ
Hvordan man tar beslutninger: Om du er mest analytisk eller styrt av overbevisning
Hvordan man organiserer seg selv og andre: Om du er mest strukturert eller fleksibel
Teambyggerne benytter Margerison-McCann sin Team Management Profile (TMP) som et verktøy for teamutvikling i arbeid med ledergrupper og team som ønsker å legge et grunnlag for godt samarbeid. Det er et forskningsbasert verktøy brukt over hele verden. Med kartlegging av individuelle arbeidspreferanser og en full teamprofil gir verktøyet en unik mulighet til å:
Skape tillit ved å utforske ulikheter på en trygg og god måte
Utnytte individenes sterkeste sider til det beste for teamet
Legge til rette for bedre kommunikasjon og samarbeid
Noen ganger kan mennesker jobbe sammen i år uten egentlig å bli kjent med hverandre. Med TMP som verktøy får hvert teammedlem en rapport som beskriver særtrekk og kjennetegn ved den enkeltes preferanser i henhold til de fire aksene som er gjengitt ovenfor.
Neste fase i arbeidet er synliggjøring, slik at alle i teamet forstår hva som virker oppbyggende eller nedbrytende på andre. På denne måten får teamet en bedre forståelse av følgende:
Bevisstgjøring på egne preferanser
Hvordan dine preferanser påvirker din væremåte og dermed hvordan du oppfattes av andre
Hvordan andres preferanser bidrar med kvaliteter og positive egenskaper
Slik kan den enkelte og teamet bli bevisst på at en ekstrovert person kan virke energisk og positiv, men kan også oppfattes som et bråkete uroelement for den introverte. På den andre siden kan den introverte virke tenkende og analytisk men også oppfattes som tilbakeholden og lukket.
Det er viktig at teamet forstår hva som motiverer de andre, forstår hverandres preferanser og dermed handlemåter. Gjennom denne innsikten blir det enklere å kommunisere, justere væremåte og i fellesskap utvikle samarbeidet.
StartRocket vil gi store selskaper som Coca Cola muligheten til å reklamere på himmelen. Foto @ Startrocket
Russiske StartRocket ønsker å tilby selskaper reklameplass i verdensrommet, ved hjelp av små reflekterende “kube-satellitter”.
Det russiske selskapet StartRocket har store planer om å bygge reklameplakater i verdensrommet, så nattehimmelen vil kunne lyse opp med logoer som Coca-Cola, McDonald’s og Starbucks, det skriver blant annet NBC.
Selskapet kom i forrige uke med en video som viser prototypen for små reflekterende “kube-satelitter”, som skal kunne lyse opp himmelen i forskjellige mønstre.
Planen er at disse satellittene skal være klare allerede i 2021, men selskapet har ikke uttalt hvor mye en slik reklame vil koste for annonsører og nøyaktig hvor mange satellitter de skal bruke.
Satellittene blir sendt ut i en rakett, og skal ligge i en lav bane rundt jorden, ca 450 km fra jordens overflate. Her vil hver av dem brette ut et lerret på ca 10 x 10 meter, og vil koble seg sammen til et gigantisk lerret, med lysreflekterende mønster som vil fange solens stråler. Annonsene vil kunne ses over hele jorden, men kun om natten.
CEO Vlad Sitnikov forteller til NBC News at han ble inspirert av Rocket Lab, som i 2018 sendte opp en “disko-kule-satelitt”, som en kretsende kunstinstallasjon. “Hva om vi kunne finne opp et nytt medium, det første medium i bane rundt jorden”, forteller Sitnikov.
Men ikke alle er like begeistret for planen. Flere forskere har uttalt at dette er en dårlig ide, av flere grunner, mest av alt, kollisjoner.
Professor John Crassidis ved Universitetet i Buffalo sier til NBC at det største problemet er at disse satellittene vil ende opp som romavfall.
– I verste tilfelle vil de også kunne krasje med andre satellitter i den lave jordbanen, og det vil vi definitivt ikke, sier Crassidis.
Tesla må kutte antall ansatte med 7 %, Facebook oppretter AI-institutt i Tyskland og Google Maps skal forhindre at brukerne får fartsbot. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.
Å lykkes med kunnskapsdeling handler om i hvilken grad den er forankret i daglig praksis. Nå etableres Rebel -en unik møteplass for teknologer midt i Oslo sentrum.
Møteplassen skal bidra til å gjøre Norge verdensledende på kompetanse innen IT gjennom å legge til rette for kunnskapsdeling, og samarbeid mellom næringsliv, offentlige virksomheter, fagmiljø og akademia.
Kompetansehuset Rebel er skreddersydd for teknologer. Norges største eiendomsselskap Entra går sammen med Rebel AS om å skape det som skal bli Norges kraftsenter for deling av IT-kompetanse.
– Entra har erfaring, fra blant annet Media City Bergen, og vet hvordan man bygger et hus som legger til rette for dette. Det var ingen andre aktører som var så fremoverlent og hadde den erfaringen vi trengte, så valget på samarbeidspartner var derfor enkelt, sier administrerende direktør i Rebel AS, Carl J Onstad i en pressemelding.
Media City Bergen er en medieklynge som er fremtidsrettet, samhandlingsorientert og som har både lokale, nasjonale og globale ambisjoner. I løpet av sitt første år har det tverrfaglige kompetansemiljøet i Media City Bergen tenkt nytt, og leverer og lanserer produkter som har appell langt utenfor landets grenser. I Media City Bergen har vi erfart at det gir økt innovasjonskraft og kompetanseutvikling ved å sette ulike type bransjeaktører og akademia under samme tak.
I Rebel vil både små og store teknologiavdelinger eller -selskaper som ønsker å jobbe tett på andre teknologer, få anledning til å jobbe sammen. Her vil opptil 1500 mennesker utvikle sine prosjekter i et dynamisk kunnskapsmiljø.
En sentral aktør på Rebel blir Teknologihuset. Dette er en stiftelse som har sprunget ut i fra det frivillige fagmiljøet innen IT, og som er et sted der ulike communities og grupper kan komme og avholde sine fagmøter gratis.
– Mye av den viktigste kunnskapsdelingen innen vårt fagfelt skjer på medlemsmøter og konferanser som arrangeres av frivillige faggrupper. Her møtes fagpersoner og utveksler erfaringer på tvers av selskaper. Kapasiteten på våre nåværende lokaler sprengt, og vi ser derfor frem til å flytte inn på Rebel slik at vi kan gi et enda bedre tilbud til fagmiljøene, sier styreleder i Teknologihuset, Beate Myrvoll.
Sonja Horn, direktør for eiendomsforvaltning i Entra forteller at de skreddersyr bygningen og utleiemodellene etter kundens behov og konseptet.
– Sammen med Rebel har vi utviklet et full-service produkt som møter behovet for økt fleksibilitet i en bransje som preges av raske endringer. Vi går over fra den tradisjonelle leiemodellen til en mer fleksibel løsning hvor kundene flytter rett inn i ferdig møblerte lokaler. De fysiske arealene er utformet for å stimulere til samarbeid mellom aktørene på huset med gode uformelle sosiale møteplasser som inviterer til dialog, forteller Horn.
Bøsrnoterte LINK Mobility Group, en av Europas ledende leverandører innenfor mobilkommunikasjon, har allerede besluttet å gå for Rebel.
Rebel vil stå ferdig i 2021 og huset vil da romme 27.000 kvadratmeter med kurs/konferanse fasiliteter, ulike former for kontormiljøer, restauranter, cafeer, barer -et pulserende liv skapt i møtet mellom teknologer, akademia og næringsliv. Entra eier flere nabobygg og kan oppskalere konseptet ved behov.
F.v. Annette Anfinnsen i Robotic Innovation AS, Sigrun Syverud i Fjong Norge AS, Merete Nygaard i Lawbotics AS. Foto: Innovasjon Norge/Charlotte Wiig
Blir det medgründeren som forsøker å bygge en IKT plattform for å gjøre klesleie til den nye samfunnsnormen, gründeren som vil revolusjonere helsesektoren med roboter, eller forretningsadvokaten som vil digitalisere og effektivisere juridisk kontraktsarbeid som stikker av med prisen?
Av femti potensielle kandidater står juryen igjen med tre kandidater som konkurrerer om Innovasjon Norges pris Female Entrepreneur of the Year som deles ut på tiende året. Vinneren annonseres på den internasjonale kvinnedagen 8. mars, fremgår det i en pressemelding.
– Skal vi lykkes med omstillingen av norsk økonomi trenger vi enda flere kvinner som tør å satse på nye ideer. For å få til det er det sentralt med kvinnelige rollemodeller, og det er nettopp derfor jeg syns kåringen Female Entreprenur er viktig. Årets finalister har alle bidratt med fremtidsrettede løsninger, og jeg gleder meg til å dele ut prisen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i pressemeldingen.
Ifølge SSB er kvinnelige gründere, og investorer, fortsatt i mindretall sammenliknet med menn. Men det er en antydning til vekst i kvinneandelen blant etablerere.
– Felles for de ulike finalistene er at de er viktige rollemodeller, har fokus på teknologi for å skalere sine løsninger og har et perspektiv på hvordan deres bedrifter skal bidra til å nå bærekraftsmålene. Først og fremst går de foran ved å tørre å ta steget og risikoen det er å bygge opp potensielle vekstbedrifter og nye arbeidsplasser. At de bruker teknologi som fundament og har høye ambisjoner kombinert med gjennomføringsevne er viktige egenskaper juryen vurderer, sier Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge, en av årets jurydommere.
Vil utvikle en digital plattform for gjenbruk av klær
Bærekraft er et av kriteriene, og årets kandidater må utdype hvordan deres bedrift ønsker å bidra til å nå FNs bærekraftsmål.
Klesindustrien er en av verdens mest forurensende industrier, og i følge SIFO har den gjennomsnittlige nordmannen i snitt 359 plagg i skapet. FJONG ble startet for å gjøre klesleie til et praktisk og attraktivt alternativ til kjøp, og med nesten 40 000 brukere er det et godt bevis på at folk ønsker seg mer bærekraftige alternativer.
– Da jeg jobbet i finansbransjen, stod jeg daglig foran speilet og slet med å finne noe å ha på meg, selv om jeg hadde mye klær. Problemet var at jeg følte fort jeg ble lei klærne mine, selv om de ikke hadde blitt brukt ofte. Jeg drømte om en matkasse, bare med klær isteden, sier Sigrun Syverud, medgründer i FJONG.
FJONG er en digital plattform som muliggjør leie og utleie av klær, der plaggene både hentes og leveres rett på dørstokken. Men det er ikke bare klær som kan deles via plattformen. FJONG er først og fremst et teknologiselskap, og selskapets ressurser brukes primært på web-plattformen, som skal gjøre det lettvint og trygt å leie og dele.
Effektiviserer hverdagen for helsepersonell og advokater
I omstillingen Norge står overfor er den ressurskrevende eldrebølgen en av samfunnsutfordringene. For å takle den best mulig er det blant annet nødvendig å ta i bruk effektive og brukervennlige løsninger som alternativ til manuelt arbeid, slik at helsepersonell kan fokusere på relasjoner og menneskene.
Det er her finalisten Annette Anfinnsen fra Robotic Innovation i Stavanger sin robot kommer til nytte. Hun utvikler en robot, på størrelse med en tiåring, som kan avlaste helsepersonell med frakt av medisiner og mat på sykehus, noe som gjør de ansatte i stand til å bruke mer tid på pasientene.
Men det er ikke bare innenfor helsesektoren innovasjonene til Anfinnsen er anvendbare. Hun har også utviklet en liten servicerobot som viser flypassasjerer veien til gaten på Stavanger lufthavn, og som snakker hele åtte forskjellige språk. Planen videre er å ekspandere til Tyskland.
Anfinnsen har også en bredere agenda. Hun ønsker å inspirere andre kvinner til å våge å satse i mannsdominerte bransjer slik hun selv har gjort, og oppfordrer kvinner til å gi litt mer blaffen om de skal lykkes på veien.
Merete Nygaard, hjernen bak selskapet som automatiserer og effektiviserer juridisk kontraktskrivning, er enig. Hun forlot en stabil og trygg jobb som forretningsadvokat for å satse som gründer.
– Jeg syntes det var meningsløst å fakturere kundene for timevis med avtaleskrivning når jeg visste andre advokater før meg hadde gjort nøyaktig det samme arbeidet. Å finne opp hjulet på nytt hver gang var både kjedelig og ineffektivt, sier Nygaard, daglig leder i det to år gamle selskapet Lawbotics.
Programvaren Lexolve lar advokater gjøre om egne maler til en intuitiv steg-for-steg prosess, som gjør at brukeren enkelt kan genere juridiske dokumenter. Samtidig fanger den opp forbedrings- og endringsforslag, og gjør kunnskapen tilgjengelig på tvers av plattformen. Fordi programvaren hele tiden oppdateres og forbedres etter kundens behov vil det trolig bety enorme kostnadsbesparelser for selskaper som benytter seg av juridiske tjenester.
Lexolve er heller ikke bundet til ett enkelt språk eller rettssystem og kan derfor anvendes av brukere over hele verden. Derfor er det ingen overraskelse at teamet har planer om å skalere produktet i Europa allerede inneværende år.
Salgs- og markedssjef i MarkedsPartner, Lars Hansen. Foto @ Markedspartner
(Skrevet av salgs- og markedssjef i MarkedsPartner, Lars Hansen. InnoMag opplyser om at Markedspartner er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)
I denne saken deler jeg de viktigste strategiene vi har gjennomført siden 2014, som har bidratt til vår vekst. Ingen fremtidsvyer eller visjoner her – kun et usminket bilde av det som har fungert for oss, og som ganske sikkert kan fungere for deg.
1. Få CRM-systemet tilbake i manesjen!
CRM står for Customer Relationship Management. På godt norsk blir det «forvaltning av kunderelasjoner» eller «kunderelasjonshåndtering». CRM-programvare har vært på markedet siden 1993, da Tom Siebel lanserte Siebel Systems, verdens første CRM-plattform.
Men selv om CRM-software har vært på markedet lenger enn internett, snart i tre tiår, er det fremdeles et underutnyttet område i de fleste bedrifter – noe jeg erfarer daglig i samtale med ledere i alle slags bransjer og bedriftsstørrelser.
Når jeg spør dem om hvordan organisasjonen, og spesielt salg, bruker CRM, så får jeg til svar at det blir lite brukt. Jeg tror mye av grunnen til dette er at den enkelte medarbeider opplever at CRM-systemet gir lite verdi. Legg til det faktum at mange systemer er tungvint å bruke. Dette blir en ond sirkel som også innebærer at dataene som ligger der er utdaterte og gir liten verdi.
Slik trenger det ikke å være.
Det har de siste årene skjedd en rivende utvikling av CRM-teknologi, som har gjort dem til kraftige verktøy som støtter selgerne i deres salgsprosess gjennom enkle brukergrensesnitt. Den nye generasjonen CRM er ikke bare et sted du lagrer dokumenter og kontaktinformasjon om personer og selskaper.
Et moderne CRM-system er tilpasset de endringene som har skjedd med maktbalansen mellom selger og kjøper. Det gir deg rapporter på viktige KPI-er, så du slipper å håndtere det manuelt.
Kan ditt CRM for eksempel gjøre følgende:
Automatisk generere leads?
Automatisk følge opp og bearbeide leads?
Logge kontakters bevegelser på din hjemmeside, blogg eller nettbutikk?
Logge kontakters klikk i eller åpning av e-post?
La deg ringe en kontakt direkte fra kontaktkortet i CRM?
Scanne visittkort med mobilen og automatisk importere kontakten til CRM?
Automatisk sende relevant informasjon til en kontakt basert på deres profil i CRM?
Automatisk sortere bort leads som er kalde eller ukvalifiserte, så salg kun jobber med varme og interessant leads
Dette er kun noen eksempler på hva moderne CRM-systemer gjør. De favner bredere og rekker dypere enn de tradisjonelle systemene, og er for oss og våre kunder helt uunnværlige elementer av vårt daglige arbeid med salg, markedsføring og kundeservice, og brukes av alle medarbeidere.
Kollega Tore Berntsen har i tidligere blogginnlegg tatt til orde for en ny definisjon av CRM, nemlig Contact Management System. Og det er helt riktig. Et moderne CRM-system fanger opp kontakter lenge før en selger vet om dem, kartlegger deres atferd i dine digitale kanaler, bygger profiler og kvalifiserer dem slik at salgsavdelingen kun bruker sin dyrebare tid på dem som faktisk har et erkjent kjøpsbehov.
Nøkkelord for å lykkes med CRM er at du sørger for at systemet gir høy nytteverdi for salgsorganisasjonen og at det har særdeles god brukervennlighet. Det finnes flere gode alternativer på markedet, som Microsoft Dynamics og SuperOffice, for å nevne noen. Selv bruker vi HubSpot CRM, som også har en gratisversjon du kan teste.
Hovedbudskapet mitt er: Ta CRM seriøst, få det tilbake i manesjen, så showet virkelig kan begynne.
2. Moderniser markeds- og salgsavdelingen
Alle som har jobbet noen år i salg og markedsføring vet hvor utfordrende samarbeidet mellom disse to avdelingene har vært. De snakker ikke samme språk, og de måles på helt ulike ting. Ikke rart at de av og til krangler som gamle ektepar. Men ingen ting står i dag i veien for at det kan bli en ny vår mellom to svært viktige funksjoner i enhver bedrift.
Det starter med å etablere en felles strategi med felles mål for markeds- og salgsavdelingen. Vi gjorde dette selv i 2014, og du verden hvor mye det har hatt å si for vår vekst. Marked sin oppgave er å generere leads til salg, disse videreutvikler salg til kunder – og alt er satt opp slik at det er en rød tråd mellom avdelingene. Å jobbe mot felles mål, med felles KPI-er, hvor begge avdelinger har forståelse for hverandres oppgaver, har gitt fantastiske resultater.
Dette er de viktigste tiltakene vi gjennomførte i vår egen endringsprosess:
Vi skapte en felles og forankret forståelse av hvordan vår idealkunde ser ut ved å etablere en ICP (Ideal Customer Profile), hvor vi blant annet satte krav til omsetning og antall ansatte.
Vi definerte deretter hvilke personer (roller) vi ønsker å nå med markedsføringen vår, tatt ut i såktalte personas.
Vi begynte å produsere og publisere objektivt hjelpende innhold som når de ulike personane i riktig fase i deres kjøpsprosess. (Mitt tips er å starte med å skrive artikler som svarer på de spørsmålene som salgsorganisasjonen får når de er i dialog med potensielle kunder.)
Vi etablerte felles mål og KPI-er for markeds- og salgsavdelingen. Vår markedssjef, Erlend Førsund, har ansvaret for hver måned å levere salgskvalifiserte leads til meg.
Vi implementerte en moderne CRM-plattform som både salg og marked bruker og henter verdi ut av (HubSpot).
Dette er tiltak som de fleste bedrifter vil ha nytte av å gjennomføre. Det er en vesens forskjell mellom å komme til et ferdig dekket bord med gode leads, kontra det å starte på bar bakke og bygge opp en leadsdatabase på egenhånd. Alle salgsorganisasjoner jeg har hatt kontakt med ser på dette med å «ringe kaldt» som en stor utfordring, og bare der vil du kunne redusere turnover blant selgerne. Selv ringer vi aldri kaldt, da markedsavdelingen er vår hoffleverandør av varme leads.
3. Ta kontroll over salgsprosessen, ikke selgeren
I veldig mange organisasjoner er det selgerne som har ansvaret for å skaffe nye kunder. Dette kan gjøres på mange måter, men en vanlig metode er å peke ut en eller flere bransjer man tror har et potensiale og kjøpe en liste over bedrifter man kan kontakte – eventuelt bruke en «gammel» liste, fra et dårlig oppdatert CRM-system, over bedrifter man har vært i kontakt med tidligere. Felles for begge disse alternativene er at man ofte må ringe det man gjerne kaller for kalde leads. Rett og slett bedrifter som ikke har vist interesse for å kjøpe.
Det å etablere og gjennomføre en digital strategi som genererer leads vil gi dere en database med potensielle kunder som viser interesse for de produktene eller tjenestene dere tilbyr. Hvis alternativet er å ringe kalde telefoner, eller kontakte bedrifter dere tror kan være interessert, så vil en slik strategi gi selgerne en helt annen hverdag, hvor de vil komme i prosesser med potensielle kunder som har har gitt signaler om at de er interessert i å kjøpe.
Det å analysere salgsprosessen og spesifisere de ulike fasene, samt hvordan de skal gjennomføres, skaper en mye mer effektiv salgsorganisasjon. En tradisjonell salgsprosess kan se slik ut:
Vi har analysert og strukturert salgsprosessen, og tilpasset den til våre potensielle kunders kjøpsprosess. I tillegg har vi standardisert hvordan vi skal håndtere de ulike fasene. Dette har effektivisert vår salgsprosess, og i tillegg gitt oss mulighet til å kun ha 1,5 stilling på salg.
Enkelt forklart: Tilfør salgsorganisasjonen din kunnskap, verktøy og innhold, slik at de kan tilføre mer verdi i sin kundedialog! Og i tillegg vil du kunne oppnå betydelige gevinster. Her er noen eksempler:
Du halverer tiden på når en nyansatt selger er selvgående
Jeg har vært i mange kundemøter hvor vi har diskutert hvor lang tid en selger trenger før man er selvgående og kan skape verdi for bedriften. Det er stor forskjell på å komme til et ferdig dekket bord med gode leads, kontra det å starte på bar bakke og starte jobben med å jobbe opp en leadsdatabase på egenhånd.
Du reduserer turnover blant selgerne
Alle salgsorganisasjoner jeg har hatt kontakt med ser på dette med å ringe kaldt som en stor utfordring. Legger du til rette for at de kan bruke tiden til å kontakte de som har vist interesser for dine produkter og tjenester, så vil de garantert få en mer spennende arbeidshverdag og de får bedre forutsetninger for å kunne lykkes.
Du får mer effektive selgere som bruker mindre tid på administrasjon
Amerikanske studier viser at selgere i dag bruker opptil 50 % i å administrere sin hverdag. Hvordan er dette i din bedrift? Er det rom for forbedring?
4-8. Her kommer resten!
Jeg håper disse tre punktene har vært nyttige for deg, men jeg lovet deg jo åtte strategier. Resten kan du se i mitt webinar, hvor jeg går gjennom 8 strategier for salgssuksess. Du kan se det her! Lykke til, og jeg hører gjerne fra deg, enten i kommentarfeltet, på telefon eller e-post.
Den lille chipen kan lages så liten som et frimerke Foto @ Wiliot
Både Amazon og Samsung er investorer, og de planlegger utgivelse i 2020.
Flere og flere enheter blir bluetooth-kompatible og The Internet of Things lover at millioner av “vanlige” apparater skal kunne kobles opp med Bluetooth i fremtiden. Problemet er bare størrelsen, fordi hver enhet trenger et batteri.
Men nå har selskapet Willot funnet en løsning på det. En helt ny papir-tynn Bluetooth-brikke som fungerer uten batteri. Brikken, på størrelse med et frimerke, skal kunne hente energi fra radio-bølger rundt oss, som Wifi og Bluetooth og bruke dem til å gi strøm til den lille prosessoren.
Wiliot forteller til The Verge at størrelsen på chip’en, kombinert med at den ikke har et batteri, gjør at den kan produseres veldig billig og bli montert på nesten hva som helst. Selskapet gir flere eksempler på hva den kan brukes til, for eksempel kan den bli satt i en vaskelapp på et klesplagg, for så å kommunisere med vaskemaskinen, for å gi den optimale vasken.
En så liten brikke kan også brukes til å spore produkter gjennom en kjede, og en temperatursensor kan også rapportere om noe blir for varmt eller kaldt.
Wiliot har fått finansiert 30 millioner dollar, og har blant annet Amazon og Samsung på investor-listen. Til tross for det, melder selskapet at teknologien ikke vil være tilgjengelig før i 2020, men de håper å kunne få ut et begrenset antall allerede senere i år.
NSB, frem til 01.01.2019 var dere et selskap som skulle være med å definere fremtidens mobilitet, men dette har dere lagt godt bak dere nå…
Vi har sett det mange ganger, spesielt i Norge, der skattebetalerens penger blir brukt til å konkurrere med det kommersielle, private næringslivet. Og man kan sikkert bruke mye tid på å påpeke at NSB ikke burde konkurrere med nabobil.no, Hyre og de mange andre mer eller mindre innovative ride sharing selskapene der ute. Men den delen av diskusjonen som jeg enda ikke har sett, er at NSB virker å totalt feile sine kunder, sitt samfunnsoppdrag, og ikke minst, totalt misforstår sin plass og posisjon i samfunnet generelt.
At NSB nå skal være et “mobility selskap” fordi det er et fint ord som passer godt sammen med “innovasjon”, er nok noe som har blitt kokt opp i et møte der noen mente at man måtte tenke nytt og være med å forme fremtiden. Fint det, men når hele poenget med utviklingen i verden, og ikke minst i Oslo (forøvrig European Green Capital 2019) er å få folk til å bruke offentlig transport, og gjør det enkelt og effektivt for folk flest å bruke tog, bane, trikk, buss og sykkel. Eller gå. Men absolutt ikke bruke bil.
Verden trenger ikke flere biler
Ikke selvkjørende, ikke bensin- eller el-drevet, og ikke enda et undercover bilutleieselskap som kaller korttidsleie for “cool, innovative ride-sharing”.
Det er for lengst avgjort at verden ikke trenger flere biler
Om vi skal lykkes med en fremtidig infrastruktur, må vi ha mindre biler. I byene, på landet. Overalt. Og Oslo trenger ikke et togselskap som kjøper inn 220 elbiler. 220! 220 elbiler som skal sørge for at NSB er med deg fra dør til dør. Fordi trikken og bussen og sykkelen ikke er bra nok når du endelig kommer frem til Oslo med toget.
220 elbiler som tar opp 220 parkeringsplasser. Parkeringsplasser som har blitt fjernet raskere enn Raymond Johansen klarte å stave MDG. Parkeringsplasser som har satt sinnene i kok gjennom hele tigerstaden. Nå får vi 220 ekstra elbiler som kjøres overalt og parkeres “hvor som helst” i hele byen. Gjerne ved siden av et trikkestopp. Eller bussholdeplassen. Eller på den ene parkeringsplassen som var igjen. Og helst i områder der det er beboerparkering, fordi der er det jo ingen tidsbegrensning på elbiler.
Eller der de står på samme sted midt i boligområder, på de rareste stedene. Lenge. Ikke bare én dag, neida, i flere uker! Jeg har kjørt forbi en av dem i snart 40 dager.
Fordi konseptet er at de skal brukes akkurat så lenge du trenger de, så kan du la dem stå hvor du vil. Kanskje (og her ligger det: “kanskje”) noen andre plukker dem opp når de skal til toget og ikke rekker å gå hele veien over gaten til trikken. Men det gjør de ikke. Iallefall ikke enda. Så er det jo elbiler, og etterhvert så er det ikke strøm igjen… så da står de der da.
Tomme ord
Det vårt kjære nasjonale togselskapet nå gjør, er å sørge for mer trafikk, fylle byen med enda flere biler, stjele parkeringsplasser, undergrave buss, trikk, drosje og bane og all annen form for offentlig transport. Og ikke minst, få folk som allerede har bil til å bruke denne istedenfor annen offentlig transport.
Lederen for selskapet sier: “Vi har feilet om folk bruker disse bilene istedenfor offentlig transport”. Akkurat det høres ut som tomme ord når kommunikasjonen på bilene oppfordrer til “dør til dør med NSB”.
NSB, frem til 01.01.2019 var dere et selskap som skulle være med å definere fremtidens mobilitet, men dette har dere lagt godt bak dere nå…
(Skrevet av Robert Leinders-Krog, adm. dir i X.Y.ZERO.ONE)
Team Hjelpemiddelpartner ledelse: f.v Salgssjef Fred Bjønson, Marked og utviklingssjef Therese Von Hallas og Daglig leder Thomas Falch Eide. Foto @ Hjelpemiddelpartner
Hjelpemiddelpartner har gått fra en til fem ansatte på litt over et år. – Det er mange utfordringer som fremdeles ikke er løst.
Startupen Hjelpemiddelpartner har det siste året satset at på hjelpemiddel−løsninger som ikke finnes i markedet fra før. Det har lønt seg, og de har brast inn i markedet.
Ergoterapeut Thomas Falch Eide har tidligere erfaring fra et av de største hjelpemiddelfirmaene i Europa, men sluttet der for noen år siden.
Innovative løsninger
− Jeg hadde lyst til å tilføre noe nytt til markedet, og komme med innovative løsninger. Det finnes mange leverandører av rullestoler og tilpassede senger, men det mangler fremdeles mye, forteller han.
Så i 2017 startet han med støtte fra Innovasjon Norge selskapet Hjelpemiddelpartner, og sammen med et svensk møbelfirma fikk Hjelpemiddelpartner være med på å utvikle en løftestol uten strøm.
− Mange sitter og venter på hjelp til å reise seg. Hvis de da kan reise seg selv, kan de fylle andre primærbehov som f. eks lage mat og gå på do, sier Falch Eide.
Han forteller at stolen har fått god respons på markedet, både hos hjemmebrukere, NAV hjelpemiddelsentral og på institusjoner.
− Active EasyRiser er den første løftestolen i verden uten strøm. Det finnes mange stoler MED strøm, men den er avhengig at man forstår en håndkontroll og får til å trykke på den, forklarer Falch Eide.
Stolen fikk også stor oppmerksomhet på youtube og facebook, der selskapet publiserte en video som viser hvordan den fungerer, og som har fått nærmere en million visninger.
Active EasyRiser hjelper brukere opp av stolen, uten tunge knapper. Foto @ hjelpemiddelpartner
Felles mål
I tillegg til stolen, har Hjelpemiddelpartner lansert flere unike produkter for de som vil klare seg selv, som robot−gripe−hansker og en kroppstørker for de som sliter med å tørke seg etter dusjing.
− Det er jo ikke moro å måtte ha hjelp av ukjente mennesker til å tørke seg, derfor lanserte vi en kroppstørker. Og da den kom ut til brukere, fikk vi tilbakemelding fra flere at de også slet med å vaske seg. Så da lanserte vi en kroppsvasker også, forteller Falch Eide, og legger til av kroppstørkeren også tørker gulvet, slik at den minsker faren for fall på badet.
Og alle de forskjellige produktene kommer ut fra det samme formålet. At flere skal kunne klare seg selv i hverdagen.
− vi ønsker å ha fokus på at folk skal klare ting selv. Vi har eldrebølgen over oss, og det er ikke nok hender til alle. Og vi mener disse produktene kan avlaste institusjoner og helsepersonell i fremtiden, og hjelpe de som vil klare seg selv til å gjøre det.
Falch Eide og teamet har allerede kommet godt inn på markedet, og ble godt mottatt av landets hjelpemiddesentraler.
− Vi var veldig spent på om NAV ville ta inn produktene på hjelpemiddelsentralene, men vi har blitt godt tatt imot og de sier at disse produktene er det behov for, forteller han.
I tillegg har startupen fått god hjelp av tech−utstillinger. Produktene har stått utstilt på flere Velferdsteknologi−utstillinger rundt om i Norge og Danmark og får stor oppmerksomhet fra miljøet.
− Vi får ukentlige henvendelser fra utstillinger som vil ha inn produktene våre, og det synes vi er veldig bra, forteller Falch Eide.
Nå går veien ut av Norge, og gründerne har begynt å jobbe med Danmark, mens de samtidig utvider markedet i Norge.
− Vi håper at flere institusjoner skal få øynene opp for produktene våre. En god del av våre løsninger kan forenkle hverdagen både for brukere og for helspersonell, avslutter Falch Eide.
Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...