Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

Slik lykkes du med “outsourcing” av markedsføring

For snart to år siden forlot jeg en høyt profilert og godt betalt lederstilling for å bli konsulent. Jeg så et voksende behov for et selskap som kunne samarbeide som en integrert del av en markedsavdeling, uten at virksomheten selv måtte ansette og vedlikeholde kompetansen til alle spesialistene.

(Skrevet av Marius Torjusen, senior forretningsrådgiver i MarkedsPartner. InnoMag opplyser om at Markedspartner er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

I denne artikkelen tar jeg et tilbakeblikk på tiden som har gått og de erfaringene jeg har gjort meg. Hva kjennetegner de casene jeg jobber med hvor vi lykkes best?

Ett nytt behov i salgs- og markedsavdelingen

Den viktigste grunnen til at jeg skiftet beite, var at jeg som konserndirektør i Jøtul Gruppen hadde erfart at digitaliseringen som pågår i salgs- og markedsføringsbransjen skaper et behov for en kompetanse som mange små og mellomstore bedrifter har vansker med å dekke. Selv leide jeg spesialister til en rekke forskjellige tjenester hvor vi ikke hadde egen dekning:

Søkemotoroptimalisering (SEO), CRM, Sales & Marketing Automation, Search Engine Marketing (SEM), Social Media, eComm, Augmented Reality, Inbound Marketing og Social Selling … Det mange ville karakterisert som en liste med buzzord, hadde for meg blitt hverdagen, og det ble tydelig for meg at vi kunne oppnå store konkurransefortrinn ved å bli bedre på disse områdene.

Les også: Derfor forlot jeg toppjobben i Jøtul for å jobbe med digitalisering » 

Kontakter og samarbeidspartnere i nettverket mitt bekreftet samme problemstilling. Behovet for spesialister er sterkt økende – og samtidig er det få som trenger dem på heltid. Så hva gjør man?

“For mange er det nå riktig å knytte til seg en langsiktig, strategisk samarbeidspartner.”

Setningen over tok jeg med meg inn i første møte med Stig Hammer og Tore Berntsen i MarkedsPartner. Jeg så et stort behov for støttebedrifter med digital kompetanse, og det var noe jeg ville jobbe med. Jeg hadde til og med laget meg et par slides for å illustrere hva jeg mente.

Poenget mitt var da, som nå, at utviklingen i dag går så raskt at det nesten er umulig å følge med dersom man sitter i en mindre linje, og at behovet for spesialister som forstår forretningen din er sterkt økende.

I min tidligere jobb hadde jeg løst dette ved å knytte til meg et knippe individuelle frilansere og flere mindre byråer, men med spredte ressurser ble det krevende å sy det hele sammen til en velfungerende enhet.

I MarkedsPartner så jeg en mulighet til å skape en «one-stop shopping»-løsning for markedsdirektører, som kunne disponere en felles resurspool som forstår forretningene deres og agerer som en «integrert» og langsiktig del av markedsavdelingen (dog outsourcet).

Oppstartsfasen og de første oppdragene

Vi gikk først til markedet med et ganske standardisert tilbud, men oppdaget raskt at «one size fits all» ikke gjelder her. Alle virksomheter er forskjellige, og de fleste markedsavdelinger har forskjellig kompetansesammensetning. Vår neste utfordring ble derfor å sette sammen fleksible team med riktig og nok kapasitet til å fylle gapene hos hver enkelt kunde.

De første avtalene var ganske rigide, og i ærlighetens navn ga vi bort mange timer i læringen på hvordan vi skulle tilpasse denne tjenesten til markedet. Vi har også hatt behov for å justere litt på kompetansen internt og har blant annet knyttet til oss mer spesialistkompetanse inn mot Google Display Network og Facebook, som er områder hvor behovet for spesialister øker eksponentielt.

I løpet av tiden som har gått, har vi etter hvert fått god kontroll på hva som kreves av oss som samarbeidspartner. Men hva erfarer vi at det kreves fra kundenes side, dersom man skal lykkes med å knytte til seg en ekstern samarbeidspartner?

Dette bør du ha på plass når du outsourcer markedsføring

Som forretningsrådgiver sitter jeg i dag ganske tett på mange ledergrupper, salgs- og markedsavdelinger. Størrelsen varierer fra spennende start-ups (hvor vi ivaretar alt av markedsføring) til noen av Norges største (og mest digitale) selskaper, hvor vi er inne som rådgivere og sparringpartnere for å sørge for at man holder seg på tå hev.

Noen steder har vi lykkes veldig godt. Andre steder har vært mer trøblete, og vi strever fortsatt med å komme godt ut av startgropen.

Ser vi på de casene vi lykkes best med, har de følgende fire fellestrekk:

1. Du trenger en klar digital-strategi med tydelige KPI-er:

Jeg har bevisst overstrøket digital i overskriften, fordi jeg mener at det i dag ikke lenger handler om å ha en digital-strategi. Det handler om å ha en strategi som er tilpasset en digital hverdag.

Digitale initiativer gjennomsyrer i dag de fleste norske virksomheter. Ved å involvere rådgivere med spisskompetanse på digitale flater i den generelle strategien for markedsarbeidet skaper man en plan med tydelige målsetninger og KPI-er:

  • Hvilke kortsiktige og langsiktige mål skal vi nå?
  • Hva er verdien av et salg?
  • Hva er verdien av en ny kunde?

Samtidig knytter man til seg den nødvendige kompetansen for at man skal gjennomføre på en god måte.

For de fleste virksomheter skaper en digital satsning også endring, både av budsjettposter og måten man arbeider på. Bedriftene som lykkes best her har en samlet ledelse som ønsker ta i bruk mer effektive metoder, og hvor initiativet er godt forankret.

2. Du må ha lederkapasitet til å følge opp ditt eksterne team:

Det kan være fristende å tenke at man ved å lene seg på et konsulentteam også har delegert bort noe av ansvaret for at man lykkes. Fair enough – vi setter jobben vår på spill hver dag.

Samtidig har vi konsulentselskaper ofte en kompetanse som (hvis den blir brukt på rett måte) bidrar til å styrke teamet ditt betraktelig, og vi lykkes vesentlig bedre der vi samarbeider tett og vi utveksler feedback hyppig.

Skal du som markedsdirektør lykkes med en helt eller delvis outsourcet markedsavdeling, bør du også ha lederkapasitet til å følge opp det eksterne teamet ditt like godt som du ville fulgt opp dine egne medarbeidere.

Forretningsmodellen må forstås av alle involverte, oppgaver skal delegeres og du må være forberedt på å sette av tid til å forklare «det store bildet». Det er også viktig at du tar forretningsrådgiveren din med i brede diskusjoner, slik at strategi og virkemidler tilpasses løpende.

Begge parter lykkes best når dialogen er like aktiv begge veier, og når man taper og vinner sammen.

3. Du bør gi nok handlerom og tillit til at samarbeidspartneren din kan optimalisere løpende:

Ut fra strategiprosessen og basert på hyppig dialog rundt aktiviteter, målsetninger og resultater må det skapes en stor grad av gjensidig tillit. På digitale flater skjer ting i sanntid, noe som betyr at du må gi samarbeidspartneren din et tydelig mandat og at du har en klar styringsmodell.

Vi lykkes klart best der vi har en stor grad av handlefrihet til å tilpasse budskap og flytte annonsebudsjetter basert på hva som skaper resultater.

I en «one stop shop»-modell sitter som regel både erfarne forretningsrådgivere, tekstforfattere, grafiske designere, interaksjonsdesignere, Google-eksperter og spesialister på digital annonsering i samme rom – og gitt at vi har fått nødvendig innsikt i forretningen deres, vil vi jobbe knallhardt for å beholde jobben vår. Hver dag.

Vi kan altså raskt A/B-teste, endre og optimalisere aktivitetene, hvis vi får lov. Vi må også ha lov til å stoppe aktiviteter som ikke fungerer. Tidkrevende korrekturrunder og beslutningsprosesser kan da medføre ekstra kostnader og tapt tid.

Men for all del – gi oss rask beskjed om det er endringer vi må forholde oss til.

4. Du bør tenke langsiktig og være forberedt på et behov for kompetanseoverføring:

Akkurat som om du skulle ansatt noen, vil også vi bruke litt tid på å bli kjent med en ny bransje og en ny virksomhet. Vi skal bli kjent med menneskene. Bedriften. Kulturen. Konkurrentene. Eventuelle andre byråer dere jobber med.

De selskapene som investerer i å skape en god forståelse i hele teamet de skal jobbe med, lykkes bedre enn de som kun delegerer en oppgave og vil ha den løst på lavest mulig budsjett.

Samtidig er det viktig å ha realistiske forventninger. Det er ikke slik at du ved å engasjere et eksternt konsulentteam over natten havner på førstesiden av Google og salget eksploderer.

En økt satsning på digitale flater er i dag en viktig del av virksomhetens langsiktige strategi – det er ikke et prosjekt du setter i gang for en kortere periode og deretter slipper.

Hvilke resultater kan du forvente ved outsourcing av markedsføring?

1. Rask tilgang på spisskompetanse

Selskaper som MarkedsPartner, og andre lignende konsulentselskaper, består av en god blanding av erfarne ledere og fagspesialister. Basert på dine behov skreddersyr man et team med rett kompetanse for å levere de tjenestene du har behov for. Du får altså et team som, sett fra et kompetanseperspektiv, gjør at du «treffer bakken løpende».

2. Forutsigbare kostnader og effektiv bruk av ressurser

De fleste velger å tegne en rammeavtale som dekker et forventet ambisjonsnivå. For kostnaden av en eller to interne ressurser, får du et helt team som jobber langsiktig med merkevaren din og hele tiden sørger for at dere henger med i den teknologiske utviklingen.

Det er stor forskjell på en «first mover»-posisjon og det å dilte etter konkurrentene. Jeg erfarer også at tiden en trent spesialist bruker på å løse en oppgave er vesentlig lavere og at resultatet blir bedre enn når interne generalister settes til ad hoc-oppgaver de ikke er trent til.

3. Gradvis kompetanseoverføring

Om du velger å slippe leverandøren tett inn på forretningen din og dere engasjerer dere i de digitale aktivitetene, så vil det over tid skje en gradvis kompetanseoverføring, både på leder- og medarbeidernivå. Virksomheten vil få en gradvis styrket digital kompetanse og modenhet og stå bedre rustet til å agere i en stadig mer digital hverdag.

Ukens gründercase: Gjør insekter til brød og sjokolade

Thomas Rognstad og Waranyuta Rognstad vil med selskapet Urbanmat gi et proteinkick med insekter. Foto @ Urbanmat

Ikke bare finnes et stort marked for insekter som fôr til kjæledyr. I en verden der menneskeheten sliter med å skaffe tilstrekkelig bærekraftig matproduksjon, seiler et alternativ med tradisjoner i Østen opp: Menneskeføde basert på insekter som råvare.

 (Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)

På Breiskallen ved Gjøvik finner vi Norges største og trolig fortsatt eneste kommersielle produsent av insekter. Waranyuta Rognstad og Thomas Rognstad akslet gründertrøya og bygget InnoBørs-registrerte Urbanmat. Stein-på-stein har paret utviklet virksomheten fra personlig næringsvirksomhet til aksjeselskap som ble stiftet februar 2018.

– Vi har alltid jobbet med nye ideer og måter å tjene noe ekstra. Riktignok blir ikke alle muligheter noe av, enten av praktiske grunner, eller økonomiske. Men vi lar ikke en mulighet seile oss forbi ubemerket, betror gründerparet oss.

Oppdrett av insekter ga større inntekt enn fjærkre og fisk

I begynnelsen bestod oppdrettsvirksomheten av et aquaponic (kombinert fiskeoppdrett og planteproduksjon i et mini-økosystem som gir null utslipp) -anlegg i parets kjeller og vaktler i garasjen. Salgsproduksjonen lå på 100 kg tilapia fisk og 2500 vaktelegg pr måned.

– Da vi importerte noen melorm og sirisser som fôr til fiskene og hønene, oppdaget vi at dette også er noe som blir spist av mennesker i Thailand. Vi så potensial og begynte oppdrett av insekter i første omgang til fôr. Kun få måneder senere tjente vi mer på insektene, enn på vaktelhøner og fisk. Nettbutikk med levende sirisser ble etablert. Snart ble sortimentet utvidet med melorm og kakerlakker som levende fôr til reptiler, forteller Thomas Rognstad.

Paret kan vise til teknisk utdannelse og lang erfaring fra prosjektarbeid. De har også drifts- og salgserfaring fra næringsvirksomhet. Gjennom studier i Thailand har paret fått kunnskap om oppdrett av insekter som få, om noen, i Norge som kan matche.

– Navnet Urbanmat ble til som følge av at vi startet oppdrett i huset vårt i byen. Selv om opprettet nå er vokst ut av boligen, er innlevelse og fascinasjon for insektene våre fortsatt viktigste drivkraft, forsikrer Thomas Rognstad og legger til at planen er at Urbanmat skal bli merkevare med logo, webdomenet og sosiale medier.

Lover kundene sunne og trygge insekter til mat og fôr

– Med tilstrekkelig stor produksjon på omlag 1 million sirisser, startet vi salg til grossister. Salget av insekter vokste til 200 000 insekter pr mnd. Nettbutikken øker samtidig jevnt, mye takket være at stadig flere kjøper reptiler. Nå selger vi også tørkede insekter, insektfôr, vannkrystaller og lignende til reptileiere, sier Rognstad.

Om man tar Urbanmat på ordet, er insekter noe av det sunneste å spise for både mennesker og dyr. Flere kilder bekrefter at innholdet av mineraler, jern og vitaminer kan overgå det friskeste av grønnsaker. Innholdet av omega fettsyrer kan nærmest gjøre fisk overflødig i kostholdet. Insekter har svært høyt proteininnhold, 60 % for sirisser med sunne aminosyrer.

– Vi gir kundene trygghet, gode råd, nye varegrupper og ekstra service, når de trenger det. Vi gir våre kunder mer enn konkurrentene kan klare, unntatt lavere pris, forteller gründerne med overbevisning. Allerede sommeren 2017 oppnådde gründerne godkjenning og registrering hos Mattilsynet for produksjon av både fôr og mat av insekter.

Sirisserbrød og «buggy» sjokolade

Urbanmat startet matproduksjon i slutten av september 2018. Både insektmel og hele insekter til ulike typer matlaging leveres.

– Vi åpnet matmarkedet med sirisser til det asiatiske miljøet i Norge. Sirisser tilhører en gruppe gresshoppelignende insekter som er populær mat i Asia. Pizza, taco, salat – kan alle krydres med sirisser. I nettbutikken vår kan du kjøpe nydelig «buggy» sjokolade med sirisser. Den er framstilt i samarbeid med Gjøvik Chokolade AS. I tillegg er stekte melorm gode som snacks, forkynner Thomas Rognstad.

Buøy Bakeri & Konditori i Stavanger var modige nok til å teste ut brød og rundstykker med sirissmel fra Urbanmat som en spesialitet til Halloween. I ett halloween-brød gikk det med 23 stk sirisser. Skal vi tro tilbakemeldingene på bakeriets facebookside, så synes mange kunder den nye baksten var både spennende og velsmakende.

Stort internasjonalt marked med rom for innovasjon

Sammenlignet med produksjon av biff er mat med insekter langt mer bærekraftig målt i fôrbehov. Rognstad sier storfe trenger 10 ganger mer fôr enn sirisser pr kg produsert mat.

Urbanmat AS ser for seg å utvikle fôrdispenser, insektbur, rengjøringsutstyr og insektleker. Intek Engineering AS på Raufoss er anerkjent innen robotikk og automatisering og utpekt som aktuell utviklingspartner for et oppdrettsanlegg med automatisk vanning, fôring, vasking, tørking og oppmaling. Et slikt pilotanlegg vil representere et enormt potensial på verdensbasis. Globalt finnes flere hundre tusen oppdrettere, og ingen av dem synes etter Urbanmats vurdering å ha funnet opp et helautomatisk anlegg.

– Her ser vi det store markedet,nemlig å selge anlegg til store oppdrettere. For å realisere industriell produksjon av anlegg, trenger vi investorhjelp. Vi har satt 10 millioner kroner som en øvre grense for investering. Den fysiske investeringen blir nok vesentlig billigere, men når dette skal rulles ut renner det på et større kapitalbehov under oppbygging av salgs- og serviceapparat for installasjon hos kunde, erkjenner grunnleggerne av Urbanmat.

Urbanmat AS har ingen partner eller ekstern investor til nå.

– Alt er bygget opp med våre egne hender og penger. Ingen lønn er tatt ut enda, avslutter gründerparet.

7 nyheter du ikke bør gå glipp av

Foto @ Flickr/Ecole polytechnique

Airbnb skal begynne å lage hus, Elon Musk har måttet legge en av sine tunnel-planer på hylla og Samsungs mobilteknologi har blitt stjålet og solgt til Kina. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.

1. Delingsøkonomiselskapet Airbnb ekspanderer forretningsmodellen sin og skal begynne å bygge hus fra og med neste år gjennom sitt nye initiativ “Samara”, melder FastCompany.

2. Ubers CEO Dara Khosrowshahi innrømmer i et internt møte at selskapet gjorde flere feil i forbindelse med ulykken der Ubers selvkjørende bil endte opp med å kjøre over en fotgjenger. Det interne møte skal ha blitt gjennomført etter at Business Insider bestemte seg for å granske ulykken og skrive en sak om det.

3. NASA-direktør har nå gått offentlig ut og kritisert Elon Musk for å ha røyket marihuana under en podcast-sending i september. Han kaller handlingen for “uakseptabel”.

4. Elon Musk har måttet legge tunnel-planen i Vest-Los Angeles på hylla da naboene i område rundt krevde en miljøgranskning før prosjektet ble iverksatt. Planen om et tunnelnettverk fortsetter dog i andre deler av “englebyen”.

5. Den tidligere Google-sjefen Eric Smidt listet forrige uke opp de tre største feilene han så tech-startups gjøre i dag under et foredrag. Ifølge han så må de begynne å bli mer mangfoldig, være mindre produktfokuserte og mer villig til å samarbeide på et tidlig stadium dersom de skal lykkes.

6. Samsung sin bøybare mobilteknologi har blitt stjålet og solgt til Kina. Summen som tyvene tjente på å lekke informasjonen skal ha vært 14 millioner dollar, ifølge advokatene. I alt er 11 personer  saksøkt som følger av hendelsen.

7. Uber skal ha ha vært i kontakt med to scooter-oppstartsselskaper Lime og Bird for å se på mulighetene for å kjøpe opp selskapene. Oppkjøpet av sistenevnte kan komme på flere milliarder, sier kilder til theinformation.com.

Om gode og dårlige dager på jobben – og litt om ledelse!

Ledelse er vanskelig, – ikke bare handler det om å ta valg, det handler også om å se fremover og maksimere verdier over tid. Ikke ulikt oppskriften for å vinne Sjakk – VM!

Både ledelse og sjakk handler også om å tenke og handle raskt. Magnus behersket dette best og vant derfor en fortjent seier etter å ha blitt analysert og dissekert gjennom flere uker. Enten man er hekta på sjakk eller kun måtelig interessert, er det lett å være enig i Magnus Carlsens kommentar om at hans tre strake hurtigsjakkseire etter hele 12 remis representerte en «veldig, veldig god dag på jobben». Kult var det også at den ferske verdensmesteren allerede på seiersintervjuet påpekte at han måtte bli bedre, – det viser både seiersvilje og innovasjonskraft.  La oss også glede oss over Twitter-meldingen fra Jonas Gahr Støre, der han sammen med Erna Solberg gratulerer Magnus med VM-tittelen. Dette er god og raus ledelse   – norsk politikk på sitt beste og et godt eksempel på at våre to største politiske motstandere evner å skille mellom sak og person.

For Magnus er heltestatusen sikret for nye år, og sjakk er i ferd med å bli folkesport. Hvem ville spådd det for noen år siden?

Bjørn Kjos, den karismatiske gründeren av flyselskapet Norwegian som i år ble kåret til Norges mest innovative virksomhet, hevder at hemmeligheten med å lykkes ligger i å være villig til å kontinuerlig vurdere dataene og raskt justere beslutningene når nye fakta oppdages. Det var dette de glemte, de som rattet «Helge Ingstad» den skjebnesvangre natten. Denne uka kom det frem at de som styrte vår stolte fregatt inn fjorden ikke evnet verken å lede eller se hvor det bar da de i 20 knop dundret inn i tankskipet Sola. I følge Ingvild Ytrehus, leder for fagstab ved Havarikommisjonen, hadde mannskapet på fregatten fått inntrykk av at tankskipet var et stasjonert objekt. De som styrte den stolte skuta manglet med andre ord evnen til å skille mellom skip og land, og det må vel kunne kalles elendig evne til å vurdere både data og realiteter. Det har tidligere kommet frem at det var en kvinnelig amerikansk offiser på broen da ulykken skjedde, og i går ble det påpekt at de vanntette skottene kanskje ikke var så smarte likevel, nesten så man skulle tro at ingen i marinen har hørt om Titanic forliset…

Havarikommisjonen innrømmer at det handler om menneskelige faktorer, men de innrømmer ikke menneskelig svikt. Vi synes det er underlig at slikt dras frem, et norsk marinefartøy har åpenbart en ansvarlig norsk offiser på vakt, og vanntette skott har ingenting med regelrette kollisjoner å gjøre. Her må det skilles mellom informasjon som belyser saken og regelrette bortforklaringer, – og selv om forliset skal analyseres like inngående som Magnus Carlsens trekk, advarer vi mot å akseptere ledelse på et lavmål og ansvarsfraskrivelse på farlig høyt nivå. Ikke så offiserene om bord fremover, ikke klarte de å skille land fra skip – og nå er 4 milliarder i verdier borte. Det er også ledelsen, legg merke til ordvalget i den uthevede setningen over, det er kun mannskapet som omtales.

 Definitivt veldig, veldig dårlig natt på jobben, – hvor var ledelsen?

Internasjonalt vekker det oppsikt at den kinesiske forskeren He Jiankui på en konferanse i Hongkong denne uken innrømmet at han har via CRISPR-klipping genredigert én av to nyfødte tvilling-jenter. Takket være klippingen i DNA molekylet skal den ene av de to være immun mot farens HIV-virus, den andre er ikke behandlet. Vi har skrevet om dette før, den teknologiske utviklingen er i ferd med å revolusjonere medisinfeltet og det er på høy tid vi skiller mellom hva som er teknologisk mulig og hva som er etisk forsvarlig.

Sist, men ikke minst, er ukas nyhet i innovasjonskretser at Anita Krohn Traaseth har valgt å seile ut av Innovasjon Norge 5 år etter at hun seilte inn på en egenkomponert twitter – og bloggbølge. Det har ikke manglet på verken overskrifter eller bruduljer i Innovasjon Norge i hennes regjeringstid.  Neste stopp på veien er visstnok et norsk vekstselskap, men hun nekter å si hvilket –  vi håper styreleder informerer om at det er viktig å skille mellom rollen som gavmild utdeler av offentlige midler og potensiell mottager av de samme midlene.

Det ryktes at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og styret har begynt jakten på ny leder. Vi håper at man finner tiden moden for å få om bord en som rent faktisk har skapt arbeidsplasser og vet å skille skip fra land og sak fra person. Til tross for mye fjas, flagrende fagre ord som drømmeløft og fikse lanseringer, har Innovasjon Norge gjort mye bra, men vi er fortsatt i stuss over at man kan samle 1000 av Norges ledende innovatører, to statsministre, tre statsråder og fire konsernsjefer for å presentere noe så uferdig som det Innovasjon Norge presterte i Oslo Rådhus 31. mai i år.

Definitivt en veldig, veldig uferdig lansering, – og vi spør fortsatt; Hvor er løsningen som skulle gjøre Norge kjent for en hel verden?

Ukas innovasjonsblomst går til vår ferske sjakk-verdensmester, ikke kun fordi han vant, men fordi han umiddelbart innså behovet for å bli enda bedre. Det er slike helter Norge trenger og slike forbilder vi vil ha!

Happy Friday!

Vil sette Nord−Norge på innovasjonskartet

Mari Siljeholm (Kursholder), Marte Wiik (prosjektleder), Jonathan Romm (Kursholder), Michele Renee Widerøe (leder NODA) og Sylvi Barman-Jenssen (Styret NODA)

NODA vil sette Nord−Norge på innovasjonskartet, og har med et regionalt prosjekt lært både store og små bedrifter om Tjenestedesign.

− Vi bor i en landsdel der alle er spredt utover, og vi er nå nødt til å finne måter å jobbe sammen på, og jobbe mer effektivt, forteller Marte Wiik, prosjektleder i Nordnorsk Design- og arkitektursenter (NODA).

Derfor har NODA det siste halve året holdt et tjenestedesignprogram for både store og små bedrifter, for å lære mer om Tjenestedesign, fordi de er klare på at dette er den beste måten for å skape innovasjon.

Tjenestedesign er ikke nytt, men har blitt viktig for å gjøre komplekse prosjekter innen offentlig og privat tjenesteyting bedre. Inntil nylig har det vært satset lite på dette i Nord-Norge, men det vil NODA nå gjøre noe med.

− Spesielt her i nord ser vi at mange sitter på hver sin haug og gjør forskjellige ting. Når designere kommer inn og stiller de riktige spørsmålene, ser mange at det finnes endringsmuligheter, forklarer Wiik.

Programmet, som fikk navnet NODA til Tjeneste, startet derfor i år, med 10 designere (NODA medlemmer) og 10 caser fra privat og offentlig sektor, med et mål om å gjøre Nord-Norge ledende i bruk av tjenestedesign. I et halvt år har de ti designerne jobbet sammen med hver sitt case fra Nordland og Troms for å skreddersy et konsept for bedriftenes virksomhet.

Under månedlige workshops jobbet caser sammen med designere for å finne nye løsninger. Foto @ NODA

−Denne måten å jobbe på er unikt i nasjonalt sammenheng, ingen har gjort det før. Vi får skryt fra mange om at det er slik man skal drive innovasjon fremover, “hands on program”, med reelle caser, tverrfaglig arbeid, og med fokus på brukere, daglig leder i NODA, Michele Widerøe.

På landsbasis finnes det flere store eksempler på bruk av tjenestedesign. Oslo Lufthavn fikk mye ros for sitt tjenestedesign i arbeidet med den nye terminalen, og opplæringsportalen “læringsreisen”. Men i Nord-Norge er det ingen eksempler på dette.

− Vi ser at tjenestedesignmetodikken er viktig for omstillingen i Nord-Norge, men at det var underkommunisert disiplin, de få bedrifter eller offentlig organisasjoner som så verdien av metodikken kunne ikke hente kompetanse lokalt fordi Nord-Norge hadde ikke et eneste tjenestedesignkontor, forklarer Widerøe.

Og NODA forteller at tilbakemeldingene har vært utelukkende positive.

− Flere av casene har sagt at de nå ser prosjektene sine på en helt ny måte, og at de ser det mer fra forbrukeren sitt perspektiv, forteller Wiik.

Og prosjektet var så populært at planleggingen for neste års workshop allerede er i gang, i tillegg til planlegging av en tjenestedesignkonferanse til neste år. Wiik og Widerøe forteller at de allerede har fått inn mange søkere til neste års workshop.

De 10 casene som var med i NODA til Tjeneste var:

  • MobileMoods, Nordland
  • Tromsø Sentrum, Troms
  • Remiks, Troms
  • Polaria, Troms
  • Spaceship Aurora, Nordland
  • The Whale, Nordland
  • Moskenes fergekai, Nordland
  • Tromsøbadet, Troms
  • Hjemmetjenesten, Troms
  • Meløy Svartisen, Nordland

Å se inn i et svart speil – overvåkingssamfunnet

Foto @ Gerhard Emil Schelderup

Ting vi anser som en gave først, som internettet, kan snu seg mot oss og vise seg å ha ødeleggende krefter, skriver June Breikvik, leder for Kunst, kultur og skole i Kulturtanken. 

(Dette innlegget ble først publisert på June Breiviks egen blogg)

En kniv kan brukes til mye bra; lage mat, hus, kunst, – men den kan også drepe. Og kniver har stått for mange tragiske dødsfall. Bruken av kniver må derfor reguleres. En annen sånn gave er olje.  Olje har gitt oss et samfunn med mange goder, men den kveler oss samtidig. Vår bruk av olje kan komme til å gjøre planeten vår ubeboelig, hvertfall på deler av den. De gamle grekerne snakket også om slike gaver. Pandora ble gitt en krukke (ofte feilaktig oversatt til eske) av gudene. Denne krukken var Pandoras gave, og hun ble ofte advart av Epimetheus mot å åpne den. En dag tok nysgjerrigheten overhånd, og Pandora åpnet krukken og slapp ut all verdens plager: pest, sorg, fattigdom, kriminalitet og så videre. Hun lukket krukken tidsnok til å holde tilbake én ting – håp. Verden ble et fryktelig forblåst sted, helt til en dag da Pandora tok sjansen på å åpne krukken igjen, og håpet strømmet ut. På denne måten har mennesket håp i ondskapens tider.

Dette håpet er viktig, for håpet gjør at vi ser etter løsninger.  Internett var en slik gave og håp. Internett skulle gi alle borgere tilgang på informasjon og en stemme.  Ikke lengre skulle redaktører og andre være portvoktere.  Diktatorenes tid var forbi. Den arabiske våren ble en bekreftelse på dette.  Twitterrevolusjonen i Georgia.  Vi så for oss “the dawn of Aquarius”.

Men så skjedde det noe på veien. For som kniver og olje, viser dette fantastiske internettet seg å være en ny krukke.

For det kom ikke bare opplysninger, fred, kommunikasjon og samhandling ut av det.  Det kom misinformasjon, manipulering, kontroll og overvåking. Nettroll våknet, stemmer stilnet på grunn av hatprat, trusler og sjikane. Ytringsrommet ble trangere og trangere. Vi begynte å bli krenket av andres ytringer, de som sa det vi ikke var enige i.  Vi begynte å danne egne rom hvor vi trakasserte dem vi ikke var enige med, og dermed ikke likte. Istedenfor økt mangfold av ytringer, ble det trangere.

Vi laget oss sosiale medier for digitale fellesskap. Men dette fellesskapet ble en ny mobbe- og sorteringsarena. Det var om å gjøre å være den kuleste gutten eller jenten på nettet. De som lyktes fikk tittelen “influencers”. Hvilken innflytelse hadde de, hvordan hadde de gjort seg fortjent til denne honøren?  Gjennom å fashe sitt forbruk. Gjennom selfier, merkevarer og kosmetiske inngrep, dekadent livsstil ble de viktige stemmer i vår digitale hverdag.

Hvordan skjedde det?

Jo, gjennom likes og treff.

Det eneste de hadde prestert var å være den kuleste på nett.  Og resten gjorde hva de kunne for også å få likes.  Gjennom likes fikk vi bekreftet oss selv og vår verdi. Og fikk vi ikke likes var vi mislykket.   Vår verdi var ikke lengre definert gjennom hva vi bidro med, men gjennom andres digitale annerkjennelse.

Gjennom disse sosiale mediene blottla vi oss selv. Gjennom å dele våre liv skapte vi dollarbilliardærer av dem som hadde utviklet disse arenaene. Vi ga dem tilgang om hvem vi var og hvordan vi tenkte.   De på sin side brukte denne informasjonen og matet den inn i sine algoritmer, og vips var vi blitt produkter i et globalt marked.  Det vi skapte ble delt og solgt til høystbydende, uten vårt samtykke, uten at vi visste.

Men noen smarte visste.

De visste at kunnskap er makt.

De utviklet selskaper som manipulere med psyken vår.  De visste hvordan de skulle bruke disse arenaene for å få oss til å handle slik de ønsket.  Selskaper som Cambridge Analytica visste akkurat hva de skulle gjøre for å fore oss med informasjon som passet våre holdninger og fordommer.   Ungdommer i Makedonia fant det også ut, og ble rike på å produsere “nyheter”.

Men denne informasjonen har ikke bare kommersiell verdi.  Stasi  i DDR gjorde store deler av befolkningen til sosiale spioner. I vår digitale tidsalder har sosiale medier inntatt denne rollen. Kinesiske myndigheter har innført et system med social credit score. Basert på din social credit score får du adgang/nektet adgang til ulike tjenester, som studieplass, lån, bolig, transport.  

Hva danner så grunnlaget for din social score? Vel, igrunnen alt det som allerede samles inn om deg fra digitale medier: hvor du bor, hvem som er vennene dine, hva du søker etter på nett, hva du leser, hva du kjøper, hva du spiller og hvor lenge. Om det ikke er ille nok, er hjemmene installert med smarthøytalere som registrerer hva du sier. Dersom du ytrer meninger som ikke er passende synker din social credit, med alle konsekvenser det har.  Bare ta en titt på Netflix og Black Mirror.  Kombiner dette med teknologi som logger dine emosjoner, noe som jeg selv testet ut i Moskva i oktober. For meg som har “resting bitch face” og ser sur ut når jeg tenker eller er alvorlig, ville noe slikt slå dårlig ut på social score.

Firmaet som leverer teknologien som jeg har testet ut, skriver på sin hjemmeside:

Emotian is a platform for detecting, mapping and analyzing emotions of people via text and photodata in social networks, as well as the date from CCTV Cameras. The platform can be used to analyze the territories of any size: from a shop area to a whole city or country.

For oss i vesten virker et slikt system veldig invaderende.  De kinesere jeg har snakket med opplever det ikke like problematisk.  Det har et annet forhold til offentlig vs privat enn det vi har. Det kinesiske samfunn har gjennom generasjoner hatt ulike former for myndighetsstyrt sosial kontroll. Kineserne skryter av sin “social score”.

“Higher scores have already become a status symbol, with almost 100,000 people bragging about their scores on Weibo (the Chinese equivalent of Twitter) within months of launch. A citizen’s score can even affect their odds of getting a date, or a marriage partner, because the higher their Sesame rating, the more prominent their dating profile is on Baihe.” (Creemers, 2018)

Men er dette utelukkende et kinesisk fenomen? I Sverige får folk mikrochipper implantert som erstatning for id-kort. I Norge ønsker myndighetene å overvåke all datatrafikk inn og ut av landet. Det vil i praksis si all datatrafikk, da den går via servere i andre land.

Når kineserne samler så mye data, har de gitt politiet “google-glasses”, så de får umiddelbart data opp om deg når du går på gaten. Så ikke bare er gatene pepret med kamera, men også politiet er på nett.

Argumentet er som alltid at dette skal gi økt trygghet og beskytte oss mot terrorister.  Men hvilket samfunn får vi når Orwells samfunn er blitt en realitet? Når “noen” definerer rett og galt, når det ikke er frisoner for anneledestenkende? Ville kvinner fått selvbestemt abort, stemmerett, egne økonomiske rettigheter i et slikt samfunn?  Ville homofili og samkjønnet ekteskap blitt en del av et slik samfunn? Ville vi fått arbeiderrettigheter i et slikt samfunn?

Det snakkes mye om at koding må inn i skolen. Ja, det er viktig å kunne forstå hvordan den digitale verden fungerer. Men ikke bare hva som et teknisk mulig.  Også fag som filosofi, etikk, sosiologi og andre “myke fag” er avgjørende i et slikt samfunn.  De sier at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. På samme måte som frosken som langsomt blir kokt fordi vannet gradvis blir varmere, på samme måte endrer teknologien gradvis samfunnet vårt.  Den krukken med internettet har sluppet ut mye elendighet.  Men det er også håp i den krukken.  Dersom vi bruker dette nettet med vett og forstand og tar eierskap til det, kan det også gi oss mye av det som vi ante konturene av: demokrati, medbestemmelse, informasjon, ytringstilgang. Men da må vi ikke abdisere og demonisere, men tørre å ta de ubehagelige samtalene og verdidebattene.

Slik kan kommunene spare milliarder på digitalisering

IKT-konsulent Elise Andreassen i Hadsel kommune ser store gevinster ved å bruke KFs chatbot.

En voksende eldre befolkning fører til at en mindre del av befolkningen jobber og betaler skatt. Kommunene vil ikke ha det samme økonomiske handlingsrommet som tidligere og vil være nødt til å tenke annerledes i fremtiden. 

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE.)

Ifølge rapporten «Smarte kommuner – Hva er gevinstpotensialet?» har kommunene milliarder å spare på å digitalisere.

I 2017 var kommunale driftskostnader 430 milliarder kroner. I 2014 hadde alle store og nesten alle mellomstore kommuner satt digitalisering på dagsordenen. Kun 23 % av de minste hadde gjort det samme. Det betyr at det er et stort potensial spesielt i de minste kommunene.

I 2018 er det, ifølge rapporten, 230 digitaliseringsprosjekter i norske kommuner. 64 % av kommunene sier de forventer en gevinstrealisering av dette. Kommunens kostnader vil ikke nødvendigvis falle, men gevinstene tas ut ved at kommunen kan tilby forbedrede tjenester.

Digitalisering skaper nye muligheter for kommunen til å levere nye innovative tjenester. Digitale tjenester gir også gevinster for næringslivet ved at den offentlige forvaltningen blir mer effektiv og prosessene går hurtigere. Kommuner som lykkes med denne effektiviseringen, vil oppleves som attraktive for næringslivet.

Per Nyborg i Kommuneforlaget, en aktør som har mange års erfaring med å levere digitale løsninger til Kommune-Norge, forteller at han merker en økende etterspørsel etter nye digitale verktøy.

– Kommune-Norge har blitt mer digitalt modne år for år, og man har merket en større etterspørsel etter verktøy som kan forenkle hverdagen for de ansatte og innbyggere til kommunene, sier Per Olav Nyborg, Utviklings- og leveransesjef / COO i Kommuneforlaget.

COO Per Olav Nyborg sier han merker en økt etterspørsel etter digitale verktøy blant kommunene.

Å tilrettelegge for en god dialog med innbyggerne, er ifølge Nyborg en av de største utfordringene til kommunene. Innbyggeren ønsker i større grad automatiserte og selvbetjente løsninger når de henvender seg til kommunen, forklarer han.

– Det som etterspørres stadig mer, er KF Chatbot. Vår KF Chatbot er en robot som hjelper innbyggerne med å finne den informasjonen de trenger, når de trenger den. Kommunen tilbyr med dette en rask og døgnåpen svartjeneste som effektiviserer og moderniserer dialogen med innbyggerne.

– Vi ser at KF Chatbot frigjør tiden de ansatte bruker på å besvare enkle spørsmål på telefon og e-post, da den har et omfattende innhold om kommunale tjenester som enkelt kan tilpasses lokalt. I tillegg tilpasses navn og designfarger etter kommunens lokale identitet og ønske, legger Nyborg til.

I Hadsel kommune har de for eksempel valgt å kalle chatboten «Bottolf» 

”Bottolf’ begrenser antall telefoner inn til kommunen betraktelig. Vi opplever masse positiv respons fra innbyggere som får svar på det de lurer på når de trenger det 24 timer i døgnet. I tillegg er han alltid blid, hyggelig og høflig mot våre innbyggere hver dag, sier prosjektleder i digitalisering Elise Andreassen i Hadsel kommune.

På høy tid

Det er ofte vanskelig å få øye på de umiddelbare fordelene ved digitalisering. Ifølge rapporten vil majoriteten av gevinstene komme etter 2024, da det tar tid å implementere. Gevinstene vil øke, utviklingen vil preges av eksponentiell vekst siden verktøyene blir mer utbredt og mer brukervennlig.

– Kommuner som ikke lykkes med digitaliseringen, kan komme til å oppleve økonomiske utfordringer, det er derfor på høy tid for alle kommuner å sette dette på dagsordenen, avslutter Nyborg.

Nå starter Innovasjon Norge jakten på Krohn Traaseths etterfølger

Etter fem år i sjefsstolen melder Innovasjon Norge at de ønsker å starte jakten på Krohn Traaseths etterfølger så snart som mulig.

– Anita har seks måneders oppsigelsestid, så det er ingen bråhast. Men styret vil starte arbeidet så snart som mulig, sier Innovasjon Norge-talsmann Kjetil Bergmann til E24.

Krohn Traaseth har ikke sittet stille i båten siden hun overtok sjefsrollen til Gunn Ovesen i virkemiddelapparatet i 2014. Bare i år har det vært mye kontrovers rundt Innovasjon Norge-sjefen.

I mars slapp Aftenposten en sak der det hevdes at organisasjonen var preget av intern misnøye og splid. Da ledelsen ønsket å vurdere Anita Krohn Traaseths stilling som administrerende direktør, etter at deler av styret angivelig skal ha mistet tillit til henne, skal næringsminister Torbjørn Røe Isaksen  ha bedt styret om å la være å ta opp saken, noe som førte til at styreleder Per Otto Dyb trakk seg med umiddelbar virkning.

Videre fikk organisasjonen også mye refs for sin håndtering av ansettelsen av Norges rikeste kvinne, Katharina Andressen, hvis nyhet E24 slapp i juni.

Vil ikke involvere seg

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) skriver til avisa at hverken han eller departementet vil involvere seg i direktørvalget til det statelig eide virkemiddelapparatet.

– Styret i Innovasjon Norge har ansvaret for ansettelsen av administrerende direktør. Dette gjelder både prosessen for ansettelse og valget av riktig person.

Hva slags type egenskaper han ser for seg at den nye sjefen må besitte, har han ingen formening om, men han er til avisen tydelig på hvilke forventninger han har knyttet til rekrutteringsprosessen.

– Dette innebærer å legge til rette for et godt tilfang av kandidater både når det gjelder kjønn og annen bakgrunn, skriver Røe Isaksen.

Helnorske DIPS kjøper opp Levevilkår: – Som hånd i hanske

tor arne viksjø. Foto @ DIPS AS

Det helnorske e-helseselskapet DIPS AS kjøper forretningsområdet Levekår fra det Bergensbaserte programvarehuset ACOS AS, og åpner dermed døren til et voksende marked for helsefagløsninger i kommunehelsetjenesten.

Oppkjøpet er DIPS sitt første etter at det familieeide, norske investeringsselskapet Awilhelmsen Capital i april kjøpte 65 prosent av aksjene i Bodø-selskapet. DIPS ønsker å satse flere hundre millioner kroner de neste årene for å ta en lederposisjon innenfor IT-løsninger for kommunehelsetjenesten.

Nærmere «én innbygger – én journal»

– Vi har lenge vært imponert over hva ACOS har fått til, og selskapene har to ganske sammenfallende gründerhistorier og produktporteføljer. Over tid har vi sett at deres pasientsystemer for kommunesektoren passer som hånd i hanske med DIPS sitt hovedprodukt, DIPS Arena, forklarer administrerende direktør Tor Arne Viksjø i DIPS i en pressemeldingen.

– En av begrunnelsene for å få på plass nye eiere i DIPS var å sikre vekst i nye markeder, også gjennom oppkjøp, for å styrke vår posisjon som motoren i norsk e-helsenæring. Med nye eiere i ryggen, DIPS Arena under utrulling og avtale med tre av fire helseforetak, er vi godt posisjonert for å bidra til at Norge innfrir helsevisjonen om «én innbygger – én journal». Med kompetansen og kunnskapen vi overtar fra Acos sammen med journalsystemet CosDoc i porteføljen, plasserer vi oss nå helt fremme i startfeltet for et eventuelt nasjonalt anbud innenfor kommunehelsetjenesten, sier Viksjø.

Store vekstplaner

Oppkjøpet av forretningsområdet Levekår omfatter pasientjournal (EPJ) for helse- og omsorgstjeneste, fagløsning for barnevern- og sosialtjenesten og webløsning for individuell plan. 28 ACOS-ansatte i Bergen og Oslo blir med over i et nyopprettet datterselskap av DIPS. Det nye selskapet skal ledes av Hanne Kolflaath fra ACOS, som har ledet forretningsområdet Levekår siden 2011.

DIPS vil i den nærmeste fremtid iverksette omfattende rekruttering av nye utviklere, interaksjonsdesignere og konsulenter for å tilrettelegge og sikre ambisjonene om videre vekst.

– På sikt kan det nå skapes en løsning som gjør at all pasientinformasjon vil være tilgjengelig, uansett om pasienten er på sykehus eller mottar tjenester fra kommunen, sier Kolflaath.

– Ved å selge Levekår blir ACOS et mer fokusert dokumenthåndterings- og portal-selskap. Vi har store vekstplaner fremover. Strategisk er dette derfor veldig riktig for alle parter, sier daglig leder i ACOS, Bent-Inge Storheim.

Prisen på transaksjonen er konfidensiell mellom partene, og overtagelsen av forretningsområdet skjer formelt 1. mars 2019.

Ukens gründercase: – Aldri mer forsinket hjem til jul!

Gründer Svein Gunnar Mæland vil sørge for at flyet ditt aldri blir forsinket grunnet avising. Foto @ MSGProduction as

I juletrafikken satt broren værfast på flyplassen og ventet på avising av flyet. Det ga Svein Gunnar Mæland ideen om verdens første fly-vaskemaskin. 

 (Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)

Ideen om en form for maskinvask for fly fikk snart navnet Multi Solution Gate (MSG). Gründer Svein Gunnar Mæland fikk med seg både broren som ble forsinket til jul, flere familiemedlemmer og noen til på etableringen av MSG Deice AS. I dag er de et konsern med flere datterselskap og 19 ansatte ifølge Proff.no. InnoBørs-registrerte MSG Production AS ble stiftet i mars 2016 for «utvikling, produksjon og salg av De-Icing-anlegg og vaskeanlegg for luftfartsbransjen».

– Ideen kom opp da min bror i 2009 kom forsinket hjem til jul, etter at han hadde sittet værfast på Schiphol i to dager. Samtalene rundt bordet den julen dreide seg naturlig nok om hva som er grunnen til alle disse forsinkelsene man opplever på flyplasser om vinteren. En av forklaringene er at fly på vinterstid må gjennom en avisingsprosedyre, som i dag foregår ved hjelp av manuelle metoder, forteller Mæland.

Dette fikk Mæland, som er født og oppvokst i en bilvaskemaskinfamilie, til å gruble på om det ikke finnes smartere måter for både vask og avising av fly.

Det store gjennombruddet

Etter en omfattende ringerunde til folk i flyindustrien, tegnet det seg et klart bilde av behovet for mer moderne og effektive metoder var til stede. 2000 timer og 2 millioner kroner senere sto en 1:20 skala modell av verdens første vaske- og avisingsmaskin for fly klar.

MSG er støttet av Innovasjon Norge gjennom flere faser med både etablerertilskudd og via programmet for miljøteknologi. Virkelig sving på sakene ble det med søknad til EUs Horizon 2020. I 2016 ga de MSG Production AS toppscore med hele 14,56 av 15 mulige poeng.

– Med det fikk vi vårt store gjennombrudd. Beskjeden lød at dette var en av de mest lovende innovasjonene de hadde sett i kategorien for miljø- og transportinnovasjoner. Vi fikk en uttelling på 2,5 millioner EUR, den høyeste utbetalingen noen norsk gründerbedrift har fått fra Horizon 2020, på bok, sier gründeren.

Da ble det mulig å bygge en fullskala modell av Multi Solution Gate på den nedlagte flyplassen i Skien og i dag er den 2700 kvadratmeter store hallen klar og tjener ikke minst til visning for potensielle kunder verden over.

Søkt patent

– Vi har i samarbeid med erfarne patent-advokater i Canada utarbeidet patentsøknader for USA, Canada, Europa, Taiwan og PCT (The Patent Cooperation Treaty)-landene.  Disse søknadene er akseptert, og har fortsatt status «Patent pending», betror gründeren Innomag.

Gründeren avdekket at i alle år har fly blitt vasket og av-iset med manuelle, tidkrevende metoder.

– Flyplasser verden over opplever store problemer med miljøskadelige utslipp og forsinkelser i flyavganger på dager med tøft vintervær.  Nå kan det være slutt på det. Vi er først i verden med sin nyutviklede og autonome løsning, forteller Mæland.

Foto @ MSGProduction as

Lover økt effektivitet og miljøbesparelser

– Den gigantiske hallen kan enklest beskrives som en «bilvaskemaskin for fly». Vi vil revolusjonere måten fly vaskes og av-ises på.  Denne norske løsningen vil definitivt være et bidrag til at flyindustrien i verden reduserer sitt miljø-fotavtrykk, forsikrer gründeren oss.

Han forklarer at MSG vil håndtere både av-ising og vask av fly på en mye mer effektiv og miljøvennlig måte enn dagens metoder. Tiden det tar å vaske et fly reduseres fra flere timer til få minutter. Kjemikalier vil bli oppsamlet og resirkulert under hallen, slik at problemer med miljøutslipp elimineres. I tillegg til reduserte utslipp av kjemikalier, vil den autonome løsningen øke flysikkerheten og spare flyindustrien for store kostnader.

– Vi lover kundene en løsning som er mer effektiv, mer miljøvennlig, og mer sikker enn dagens metoder. I tillegg til den direkte besparelsene som ligger i å gå fra manuelle, tidkrevende metoder, til automatiserte prosesser, vil flyindustrien spare store summer på drivstoff, forteller Mæland.

Han forklarer dette med at rene fly bruker mindre drivstoff enn skitne fly, og at for en Boeing 737, kan besparelsen dreie seg om 0,5-1%, som innebærer en drivstoffbesparelse på 0,5-1 MNOK per fly per år.

Globalt potensial

Til nå har selskapet i hovedsak vært finansiert av lokale investorer og folk som selv har vært engasjert i selskapet, og de går nå over i en kommersialiseringsfase. Eierne vil i den anledning åpne for å involvere eksterne investorer som vil være med på å ta dette norske industrieventyret ut i verden.

– MSG søker primært én eller flere investorer som ikke bare kan bidra med penger, men som også har en kompetanse å tilføre selskapet angående hvordan man skal løfte en vellykket gründerbedrift ut i verden, og utnytte det potensialet som ligger der fullt ut, sier Mæland.

– Det finnes i dag ingen annen automatisert løsning på markedet, og potensialet for denne innovasjonen er enormt. Ca. 2500 flyplasser i verden har behov for avising av fly, og vask av fly foregår bokstavelig talt ved hjelp av skrubb og kost på ca. 10 000 flyplasser.

Demoanlegg gis internasjonal oppmerksomhet

Det første anlegget i verden er tilnærmet ferdigstilt og klart for demonstrasjon på Skien Airport Geiteryggen. Selskapet er nå i forhandling med flere potensielle flyplasser om installasjon og drift av anlegg, både i og utenfor Norge.

Aller størst interesse har MSG møtt fra Midtøsten, der sand i motoren og på flykroppen forårsaker store problemer og kostnader for flyselskapene. Al-Jazeera ga i høst omfattende og svært hederlig omtale av MSG i forbindelse med at Asayel Al Khaleej Trading Company of Saudi Arabia besøkte demoanlegget og signerte en representasjonsavtale.

– Vi mener en investering i MSG gir vinn-vinn for både reisende og mange aktører i luftfarten. Denne investeringen vil gi besparelser og inntjeningsmuligheter for både flyplassen, flyselskaper, ground-handlere og for investorene som eier anlegget, avslutter Mæland.

Vil forske på gründere

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ønsker mer kunnskap for å kunne utvikle en treffsikker gründerpolitikk. Foto @ NFD

Næringsministeren vil vite mer om gründerpolitikk, vekst og innovasjon, og gir derfor fem millioner kroner til forskningsprosjekt.

80 prosent av de største norske bedriftene er mer enn 100 år gamle. Nå ønsker næringsminister Torbjørn Røe Isaksen å se nærmere på om dette er et resultat av at nye gründerbedrifter har blitt hindret fra å etablere seg og å vokse frem, eller om det er andre sammenhenger som ligger bak.

– Vi trenger mer kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og verdiskaping for å kunne utvikle treffsikker gründerpolitikk. For å sikre et bærekraftig velferdssamfunn, er vi  avhengig av det skapes nye, lønnsomme arbeidsplasser. Gründerbedriftene er avgjørende for dette, sier Røe Isaksen i en pressemelding.

Forskningsprosjektet skal være en direkte oppfølging av regjeringens gründerplan.

I 2019-budsjettet foreslår regjeringen å bruke ca. 9,7 milliarder kroner til næringsrettet forsking og innovasjon. Men til tross for fokuset på forskning, var det lite i årets budsjett som kom gründere til gode.

Blant annet var det ingen endring i opsjonsordningen,som lenge har vært et het tema blant norske gründere, ettersom opsjoner er flittig brukt av oppstartsbedrifter i kampen om å rekruttere og beholde de beste hodene på arbeidsmarkedet.

To års plan

En gruppe forskere ved Institutt for økonomi ved Universitet i Oslo, ledet av professorene Karen Helene Ulltveit-Moe og Andreas Moxnes, skal bruke to år på arbeidet.

– Vår målsetting er å levere forskning som, avhengig av våre resultater, kan bidra til et virkemiddelapparat som i større grad evner å bidra til å effektivisere ressursallokeringen i samfunnet og økonomiens virkemåte. Hva er det som teller for suksess over tid; kompetanse, kapital eller nettverk?, spør professor Karen Helene Ulltveit-Moe.

Tildelingen av oppdraget til Universitetet i Oslo kom på plass etter en offentlig utlysning der flere sterke miljøer deltok i konkurransen. Rammen for kontrakten er på fem millioner kroner, og arbeidet skal strekke seg over flere år.

7 nyheter du bør få med deg

Tesla senker prisen på to av modellene sine, Amazons Alexa får nye egenskaper og Google jobber med å produsere verdens første VR-sko. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av.

1. I et intervju med Axios åpnet Elon Musk seg opp om den tøffe tiden for Tesla, der han blant annet innrømmet at selskapet var nær konkurs tidligere i år etter produksjonsproblemene knyttet til Tesla Model 3.

2. Amazons smarthøyttaler Alexa, vil ved hjelp av ny stemmeteknologi snart være i stand til å lese opp nyheter like godt som nyhetsankerne selv, melder The Verge.

3. Den amerikanske delstaten Ohio åpner nå opp for å la innbyggerne sine betale skatt med kryptovaluta.

4. Google jobber med å utvikle VR-sko som skal gjøre det mulig å bevege seg fysisk i en virtuell verden innen for et gitt område. Til nå har dette kun vært mulig ved hjelp av ekstra utstyr, som for eksempel gå-plattformen Virtuix Omni.

5. Flere tusen Amazon-arbeidere i Europa streiket under Black Friday i protest mot det de beskriver som “umenneskelige arbeidsforhold”.

6. Amerikanske myndigheter ønsker å forhindre allierte land som Tyskland, Italia og Japan fra å bruke Huawei-mobiler. Myndigheten frykter nemlig kinesisk overvåkelse og cyberangrep.

7. Tesla har valgt å kutte prisen på Model X og Model S i Kina med 12-26 % som følger av den pågående handelskrigen mellom USA og Kina.

Om svenske grenser, smarte hoder og skarpe kniver

Alt tyder på at Stortingsgatas nye pøbelgjeng, «Kristelig Homofob og Intoleranse Lag» trives skummelt godt med den ekstra oppmerksomhet som følger de som sprer splid og skaper strid. Annerledes er det vanskelig å tolke de mange utspill som kommer fra Hareides utvalgte. Etter å ha banket gjennom sukkeravgiften og boostet svenskehandelen i fjor klarte de denne uka kunststykket å forsure samarbeidsklimaet så grundig at vi ikke nøler med å kalle det en skikkelig samarbeidsklimakrise.

Det sier en hel del at Siv Jensen fant det nødvendig å minne Hareides korsfarere om at samarbeid ikke handler om å stikke kniver i hverandre.  Kan det være at KrF har innsett at de like gjerne kan stelle til litt helvete, før de om 2 år kastes ut av skattebetalte fester i Edens Hage (les Stortinget). Vi gjetter på at den interne striden er dyp nok til å parkere partiet langt unna både svenskegrenser og sperregrenser ved neste kors-vei.  Vi tror det i så fall er et tap både Fremskrittspartilederen og de aller fleste av oss tåler så inderlig vel.

Mens Hareide leder uten å lede har han fortsatt formelt sett ikke trukket seg fra vervet, – vi er i tvil om slikt bør kalles ledelse eller langvarig lidelse. Dog må vi innrømme at Hareide her slett ikke er alene.
Endring er ofte vondt og mange har derfor en tendens til å utsette beslutningene de vet bør tas så lenge som mulig. «Change is good – You go first» som Dilbert sier det.

Andre ganger gjør man endringer stort sett for endringens skyld. Et nærliggende eksempel på det siste finner man i denne ukas melding om at Marine Harvest bytter navn til Mowi. Utrolig, men sant. Her har man vært forutseende og smart nok til å velge et særdeles godt og beskrivende navn og så bruker man millioner på å skifte det ut, med et navn som betyr like lite for de fleste av oss som KrF’s taxfree finte. Ikke siden den amerikanske superstjernen Neil Diamond i en kort periode byttet navn til Noah Kaminsky fordi han syntes sitt eget navn var kjedelig har vi hørt om merkeligere endringsstunt.

For undertegnede var ukas høydepunkt Ferd’s feiring av sosiale entreprenører og IBM’s Think konferanse. To flotte eksempler på virksomheter som prioriterer å sette fokus på utviklingen og feire de som går foran. Ikke alle vet at slagordet “THINK” i år kan feire 107 år. Det var visstnok IBM’s grunnlegger Thomas J. Watson som i et av mange ørkesløse møter uten mål og mening i ren frustrasjon utbrøt følgende  «The trouble with every one of us is that we don’t think enough. We don’t get paid for working with our feet — we get paid for working with our heads». Hvem sier at utviklingen går så fort? Den gode Watson avsluttet opptrinnet med å skrive THINK på tavla, – og skrev med det historie!

På IBM’s THINK konferanse på Fornebu torsdag var det mange gode talere som pekte på behovet for endring. «En utfordring er at kun 4 av 10 medarbeidere føler at de har god nok kompetanse på teknologiområdet», sa Tekna presidenten Lise L. Randeberg og dro med det inn norske lederes kanskje største utfordring i tiden fremover.  Vi trenger nye og bedre svar på læringsutfordringene, og kanskje var både skattedirektør Hans Christian Holte og IBM sjef Arne Norheim inne på svaret da de oppsummerte utviklingen med at vi må bli flinkere til å spille sammen på tvers av tradisjonelle grenselinjer. I tillegg må vi bli flinkere til å samarbeide med stadig mer intelligente maskiner. Ingen anså det nødvendig å minne om at verken fremtidens AI-maskiner maskiner eller medarbeidere jobber best når man ikke stikker kniver i hverandre. Det var slett ikke nødvendig, de var jo ikke politikere!

En av Norges skarpeste kniver og beste stemmer innen utdanningsområdet, professor Arne Krokan, sier det i sin innsiktsfulle artikkel og nye bok særdeles godt; « Ved hjelp av smarte adaptive læresystemer vil en også kunne finne ut hvilke læringsressurser som fungerer best for de ulike gruppene av elever og studenter, og læringsobjekter som fører til dårlig eller endog feil forståelse vil bli silt bort automatisk». Han er denne ukas tankeleder, les, tenk og bli smartere!

Den globale møbelgiganten IKEA, som svenskene i sin tid gjorde alt for å stoppe annonserte denne uka at de gjør omfattende endringer for å bli mer adaptive. I en uttalelse anslår de at 11.500 nye stillinger vil bli skapt og at rundt 7.500 stillinger kan bli fjernet. Utrolig nok velger norske aviser med nisseluene godt ned på ørene å fokusere på at dette medfører at 20 norske stillinger kan bli fjernet. Etter vår mening burde man i stedet gratulere ledelsen med å gjøre nødvendige endringer i tide, – og i vårt hode blir 11.500 – 7.500 nye muligheter, – mange nye muligheter!

Mens hovedorganisasjonen Virke og mange butikkeiere denne uka feirer at regjeringen har besluttet å fjerne 350-kronersgrensa på utenlandske pakker når nyttårsrakettene lander i 2020 er vi blant de som ikke er helt sikre på hvor genialt dette vil fungere for de fleste av oss. Merarbeid, økte gebyrer og toll kan fort bli tull som reduserer attraktiviteten. I tillegg er vi redd for at redusert konkurranse fra utlandet ikke nødvendigvis er det som skal til i forkant av amerikanske Amazon’s inntog i steinrøysa vår. Sist, men ikke under sperregrensen bør det nevnes at EU jobber med å innføre et felles digitalt system for dette. Vi er derfor her tilbøyelig til å være enig med Forbrukerrådet som sier at dette muligens er en lobbyseier, men ingen seier for forbrukerne. Med andre ord en delseier på linje med den svenske møbelfabrikkledere feiret da IKEA’s grunnlegger ble nektet å delta på den svenske møbelmessen eller den norske innføringen av DAB.

Netthandelen lar seg ikke stoppe og i dag kommer alle shopoholikeres festdag. Black Friday er blitt så populært, at Facebooks Annonse-side tidligere i uken krasjet, fordi alle bedrifter ønsket å legge inn annonser. Av de som sier de skal handle under Black Friday sier hele 38% at de utelukkende kommer til å handle på nett, mens 29% skal handle i fysisk butikk. 33% planlegger å handle både på nett og i butikk. Happy shopping!

La oss avslutte ukas oppsummering på denne svarte fredagen med et lite hjertesukk, – hvorfor er det slik at vi i Norge kopierer de dårlige merkedagene til amerikanerne, i stedet for å fokusere på de gode dagene. Noen annen god forklaring på at vi har adoptert både Halloween og Black Friday, – uten å få med oss deres feiring av familieverdiene – Thanksgiving-middagen som de feiret i går.

Ukas innovasjonsblomst går til FERD’s leder for sosialt entreprenørskap, Katinka Greve Leiner og IBM’s norske leder, Arne Norheim for å feire de som feires bør – nemlig de som tør!

Black-Friday-annonser krasjet Facebook

Bilde @ flickr/b_d_solis

Forberedelser til årets to største salgsdager, krasjet annonse-siden på Facebook.  

Bare dager før Black-Friday-salget starter for fullt, krasjet Facebook sin annonse-side under presset. Det melder blant annet Business Insider.

Krasjen skapte kaos for annonsører som ville ta nytte av at det fredag er Black Friday, som er den største handledagen i USA, og som også de siste årene har inntatt Norge.

Flere brukere av Annonse-siden ga uttrykk for panikk på Facebook, da frykten for å ikke få lagt inn annonser til Black Friday og den etterfølgende Cyber Monday på mandag.

Strategi-sjef hos MediaCrossing, Ashley Audet, en av de som kjente på panikken.

– Jeg har jobbet med sosiale medier i over fem år og har vært borti noen krasjer her og der, men dette er definitivt det største og lengste krasjet, sa hun, og la til at den kunne ikke kunne kommet på et verre tidspunkt, fortalte hun til Business Insider.

– Jeg var midt i å legge inn en Cyber Monday-kampanje for en klient da det krasjet, forklarte hun.

– For mange bedrifter er dette de viktigste dagene i år, og da er vi avhengig av at sidene fungere som de skal, la hun til.

Siden kom til slutt opp og gikk igjen, men ikke før det hadde gått nesten en dag.

Da postet ansvarlige for Facebook Business på sin side at problemet var løst, men at systemene ville trenge tid på å komme seg. Først torsdag ettermiddag kunne de melde at systemet skulle fungere som normalt.

Denne krasjen kom i tillegg til at Facebook og Instagram på mandag opplevde problemer flere steder i verden, blant annet for norske brukere.

 

 

 

 

Hjelper innvandrere inn i gründermiljøet

20 startups har blitt tatt inn i varmen av Charge. Nå skal de jobbe sammen med store norske selskaper. Foto @ Charge Camp

Mat, mattehjelp og integrering er bare noen av startup-ideene som det neste året får være med på Charge Camp. 

Charge Incubator, Norges første gründer-inkubator som retter seg spesifikt mot førstegenerasjons innvandrere, har gått fra 3 til 20 startups i stallen. Nå skal de bruke det neste året hjelpe vinnerne av årets Charge Camp.

Aiman Shaqura, som er CEO i Charge, kom som flyktning til Norge i 1991, og har i dag omsatt for over 100 millioner kroner i sine ulike selskaper. Med inkubatoren Charge fokuserer han på å hjelpe gründere med innvandrerbakgrunn inn i markedet.

− Den norske kulturen kan være hard. Den kan også være vennlig, men det kan ta mange år. Vi begynte å se på hvordan vi kunne hjelpe folk inn i den norske kulturen. Hvordan kutter vi tiden ned fra 10 år til 6 måneder? Vi så at ved å sette startups i kontakt med de store bedriftene, ville de knytte hundre kontakter på bare noen måneder, fortalte Shaqura fra scenen, og legger til at han som nyankommen flykning til Norge fikk se at det kunne ta lang tid å få et nettverk.

Og flere av startupsene retter seg mot innvandrere, og innflyttere, og hvordan de skal integreres bedre. Selskapet Face 2 Face  vil hjelpe minoritetsfamilier og ungdommer med integrering.

− Vi sitter på god kompetanse som sykepleier og pedagog, og den vil vi bruke til å hjelpe immigranter til å finne sin styrke, forteller Hani Billie og Ifrah Ciyow, gründerne bak Face 2 Face Network.

De ønsker å plukke innvandrere ut av NAV−køen og integrere dem fortere i det norske samfunn.

− I tillegg ønsker vi å gi info og hjelp om temaer som er uvanlige i for eksempel muslimske land. Psykiske problemer er noe man kan få god hjelp til i Norge, men det er ikke noe som eksisterer i enkelte andre land. Det finnes bare «normal» og «gal». Vi vil gi innvandrere bedre informasjon om hva de kan få hjelp til når de kommer til Norge, forteller Billie.

Hani Billie (Face 2 Face ) og Katerina Ruseva (Network for Work) drodler ideene sine. Foto @ Charge Camp

Les også: Næringslivseliten med oppfølging til vinnerne av Charge Incubators bootcamp

På Camp−arrangementet var også næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han mente Charge var i front i et viktig marked.

− Hvis vi vil ha flere gründere, kan vi ikke bare se på menn, og utelukke 50% av befolkningen. Og vi kan heller ikke utelukke alle som ikke har norsk bakgrunn. Da mister vi mange gode ideer og gründere, sa Isaksen fra scenen.

Han mente også gründerne vil ha en unik fordel når de nå skal bygge ideene videre.

− Dere har en fordel fordi dere har en annen bakgrunn og andre impulser, dere sitter på ideer vi aldri har tenkt på, ideer fra hjemlandene, som kan fungere her, sa Isaksen.

Og nå går startupsene inn i inkubator−perioden. Det neste året skal de sitte sammen med store selskaper, og en business−coach, for å jobbe med strategi og veien videre.

− Vi skal være en godteri−butikk for gründere, hvor de kan velge det de har lyst på av tilbud, og det som passer best for dem, forteller Shaqura.

 

Disse startupsene er med i Charge Camp 2019.

Masala magic
NKT QFP AS
Face 2 Face
MyLife
Pepper Trail
StuckCoder
InMarket Norge
Furo
Network for Work
Ramas Bolig
TROPX
Mattematikkhjelperen
Otto Bygg
Drive me Nuts
Global Counseling Solutions
Cloudberry
Noah´s Ark
Royal Quinoa
FEDA Renseri og skredderi
Youngstorget Tannlegesenter

Datainnsikt sparer Avinor for millioner

INFORMASJONSREVOLUSJON: Avinor kan vinne BI-pris for sitt arbeid med Business Intelligence. Her er BI-sjef Inge Abrahamsen (t.h.) sammen med Sopra Sterias Kjetil Taraldlien. Foto @ Sopra Steria

Oslo: Takket være innsikt trukket ut av enorme datamengder, har Avinor spart flere titalls millioner kroner på effektivisering av sikkerhetskontrollen på sine 45 flyplasser. Nå kan de få en gjev pris.

Sensorer, sanntidsdata, statistikk, datavarehus, analyser, rapporter. Det skjer en informasjonsrevolusjon i Avinor-konsernet for tiden, selv om han som holder i trådene, Inge Abrahamsen, er kledelig beskjeden:

– Vi skal hjelpe organisasjonen med å ta beslutninger – samtidig som de bruker mindre tid på rapportering, sier Abrahamsen, Head of Business Intelligence (BI).

I finalen

Nå er Avinor én av fire finalister som kjemper om BI-prisen til Den Norske Dataforening. Paradoksalt nok er Business Intelligence-avdelingen til Avinor snart en saga blott, om enn bare i navnet.

– BI begynner å bli et litt utdatert begrep. Fra januar 2019 heter vi «Innsikt, analyse og intelligent beslutningsstøtte». Det gir en mye mer presis beskrivelse av hva vi er og hvordan vi jobber, sier Abrahamsen.

Arbeidet til avdelingen hans har fått stor oppmerksomhet i Avinor, fra øverste ledernivå og helt ned til den jevne controller og prosjektleder. Utsikt til innsikt er det som trigger interessen.

– Folk stoler på datagrunnlaget vårt. De har selv vært med på å legge det inn, og nå får de plutselig noe verdifullt igjen for all den tid og innsats de har brukt på å registrere data gjennom årene, sier Abrahamsen.

Rask tilgang til kunnskap

Forløperen til dagens satsing på databasert innsikt dukket opp i 2005, og var et administrativt system satt sammen av data fra økonomi, HR og etter hvert trafikk. Dette ble langsomt utvidet til å omfatte data fra flere områder, men det var først med skytjenestenes inntog for et par år siden at ting satte fart.

– Nå er det blitt mye lettere å utveksle informasjon på tvers av organisasjonen. Tidligere hadde vi et rapporteringsregime som medarbeiderne brukte mye tid på, uten at de fikk noe særlig igjen for det. Nå får de kjapt tilgang til beslutningsgrunnlaget de trenger, uten å måtte gå via fagmiljøet, sier Abrahamsen.

Mens BI fram til nå i stor grad har handlet om å analysere og tolke historiske data, er Abrahamsen sikker på at det fremover i mye større grad kommer til å handle om prediksjon basert på sanntidsdata.

Et hav av data

Flyplassene begynner nemlig å fylles med et stort antall sensorer. Hver gang en flyplass går til anskaffelse av en eller annen teknisk innretning, leveres den omtrent alltid med innebygde sensorer. Flere flyplasser har tusenvis av sensorer i trappetrinn, vinduer, heiser, i flystripa, i brøytebiler og så videre. Avinor har til og med plassert sensorer i vassdrag i nærheten av flere av sine lufthavner for å måle forskjellige miljøparametere. Likevel er det bare en svært liten del av sensordataene som settes sammen og analyseres.

– Vi kan «løfte på en stein» og informasjonen bobler fram. Det er et hav av data der ute, og potensialet for bruk er enormt. Fremover vil vi jobbe for å få et mer helhetlig bilde av hva de reisende egentlig gjør fra det sekundet de kommer inn på flyplassen og til de går om bord i flyet sitt, sier Abrahamsen.

Riktig antall kontrollører på jobb

For en tid tilbake gjennomførte Avinor et BI-prosjekt knyttet til bemanning av sikkerhetskontrollen, én betydelig utgiftspost for konsernet. Ved å se både på historiske reisemønstre og fremtidige flybevegelser ble det mye enklere for Avinor å ha rett antall personer på jobb til enhver tid. Dette ga en innsparing på flere titalls millioner kroner, i tillegg til gevinsten ved kortere kø og mer fornøyde reisende.

– På mange måter driver vi i Avinor ikke egentlig med transport, men med tilrettelegging for transport på våre flyplasser. Derfor er det viktig for oss å kunne rasjonalisere driften der det er mulig samt å forbedre opplevelsen på flyplassen for våre kunder, sier BI-lederen.

Handel er en vesentlig del av Avinors inntekter, og konsernet jobber mye med å gjøre flyplassene til velfungerende kommersielle arenaer som de reisende kan benytte mens de venter på flyavgangen sin.

Eier kunnskapen, leier inn arbeidskraft

Abrahamsen forteller at Avinors filosofi er å selv eie kunnskap, og heller bruke eksterne konsulentselskaper for å øke arbeidskapasiteten og få tilgang på spisskompetanse når det kreves. Konsernet har for tiden tre konsulentselskaper inne på prosjekter knyttet til BI-arbeidet.

Kjetil Taraldlien, Business Development Director i Sopra Steria, mener riktig bruk av data vil være en sterk driver for markedets vinnere i årene fremover.

– Avinor har virkelig skjønt hvor viktig dette er. Nye type data, analysemetoder og bruksområder krever helt nye teknologier og kompetanse, og dersom vi som konsulentselskap fortsatt skal være relevante for våre kunder må vi ha en bredde i tjenesteomfanget. I Sopra Steria er vi opptatt av å bygge tverrfaglige team, hvor hver konsulent samtidig må ha et overlapp og treffe «sweet spot-en» mellom systemutvikling, business intelligence og AI, sier Taraldlien.

Hvordan vil vi tilegne oss kunnskap i fremtiden?

Professor Arne Krokan

Dersom vi skulle ha designet et system for undervisning og læring i dag, er det lite sannsynlig at vi ville ha satt alle som er like gamle i samme klasse eller at vi hadde gitt hver enkelt lærer i oppgave å formidle alt fagstoffet som elevene og studentene skulle lære.

Fremtidens digitale læresystemer vil gjøre bruk av ulike teorier om læring eller forståelser av hvordan vi lærer avhengig av hva vi skal lære. I fag som matematikk og naturfaglige emner er allerede digitale adaptive læresystemer på vei inn i skoler over hele verden. I disse systemene gjennomfører elevene en kartleggingsprøve som viser hva de kan, hva de er usikre på og hva de ikke kan. Denne prøven danner grunnlag for å tildele individuelle, digitale læringsressurser ved hjelp av en anbefalingsalgoritme. Denne algoritmen kan være av typen collaborative filtering, som gjør bruk av andre personers tidligere erfaringer. Den kan for eksempel angi at andre som har hatt problemer med å lære A har hatt nytte av B – på samme måte som Netflix anbefaler filmer, Amazon bøker og Spotify musikk.

Ved å ta i bruk anbefalingsalgoritmer, samt kunstig intelligens i form av maskinlæring og dyp læring, vil en kunne lage analyser som viser hvem som mest sannsynlig vil få vansker med å lære noe bestemt – slik at en kan bidra med ekstra ressurser til disse, for eksempel i form av nye typer visualiseringer med VR og AR.

Tenk deg fotosyntesen forklart i en boktekst, kanskje illustrert med en figur, sammenlignet med en visualisering der du kan ”være inne i” bladet og se prosesser som foregår rundt deg. Du kan ”se” hva som foregår på innsiden av en enkelt celle i et blad, du kan zoome ut eller inn, se det fra forskjellige vinkler eller under forhold der bladet får direkte sollys, er i skyggen, eller når det er mørkt. Hvilken av forklaringene, den boklige eller den virtuelle simuleringen, gir best grunnlag for læring?

Ved hjelp av smarte adaptive læresystemer vil en også kunne finne ut hvilke læringsressurser som fungerer best for de ulike gruppene av elever og studenter, og læringsobjekter som fører til dårlig eller endog feil forståelse vil bli silt bort automatisk.

Disse systemene kan inneholde repitisjonsalgoritmer som henter frem stoff når det er nødvendig med tanke på at det skal lagres i langtidsminnet, og de kan gjøre bruk av motivasjonsalgoritmer som bidrar med positive forsterkere på tidspunkter der dette er mest effektivt.

Smarte, adaptive læresystemer kan tas i bruk sammen med andre læreformer der sosial samhandling spiller en vesentlig rolle.

I samfunnsfaglige emner vil det være naturlig å samarbeide mer og på smartere måter, for eksempel via samskriving (eks Google docs), ved å bruke sosiale bokmerker (eks Diigo) for å dele ressurser tilgjengelige på nett), ved å bruke ulike gruppefunksjonaliteter (eks Facebook, LinkedIn) for å etablere praksisfellesskap for å kunne diskutere ulike temaer, få råd fra andre og dele egne erfaringer og ressurser.

I hele det norske utdanningssystemet har forelesningene tradisjonelt stått svært sterkt. Fremdeles er nesten nitti prosent av all undervisning ved universitetene campusbasert, med professorene som de fremste formidlerne, og ikke alle er like opptatt av studentenes læring.

I en interessant analyse av historien til Universitetet i Oslo omtales en professor på 1920-tallet som.. … ”intenst opptatt av sin egen problemverden, distre og upraktisk. Han hadde gjort den erfaring at ”hvis noe overhodet kan misforståes, så blir det misforstått” og følgelig dikterte han sine forelesninger. Han … kunne slutte en forelesning foran et komma, og begynne den neste med å diktere skilletegnet.”

I dag er det slutt på å diktere forelesninger. Likevel er forelesningens plass som dominerende formidlingsform på ingen måte truet – ennå. Ved Universitetet i Oslo hevder sågar en professor i jus at ”professorer skal ikke ha pedagogiske evner”! Dette skjedde ikke for 100 år siden, men i år. En trenger derfor mer enn ny teknologi for å endre læreinstitusjonene, for mye tyder på at Peter Drucker har rett i at ”kultur spiser strategi til frokost”. Det hjelper derfor ikke å vedta at en skal ha digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet, slik en tidlig gjorde i den norske grunnskolen. Det må andre virkemidler til.

Disruptive læringsteknologier gjør at vi ikke trenger å ha klasser eller forelesninger annet enn i de tilfellene der dette beviselig skaper grunnlag for den beste læringen. Derimot bør vi i langt større grad ta i bruk flere studentaktive læreformer, arbeidsmåter som skaper større interesse og høyere intensitet i læreprosessene. Dette kan være adaptive systemer, prosjekter studentene styrer selv, eller aktiv deltakelse i pågående forskningsprosjekter. Alt dette er det mulig å få til ved hjelp av tilgjengelig teknologi i dag, dersom en bare ønsker det.

Sugata Mitra har skapt ”self organised learning environment” (SOLE), en metodikk der elever lærer uten lærere, men med hjelp av digitale læremidler. Hvor flinke er vi til å ta slikt i bruk i norsk kontekst? Eller hvor fanget er vi i det tidlige industrisamfunnets organisering av læreprosesser? Har vi mistet evnen til å forestille oss at aktiviteter kan organiseres på andre måter enn gjennom 45 minutters instruksjons- og øvelsesøkter, timeplanlagt med fastsatte læringsmål og nasjonale tester av måloppnåelse?

Ny teknologi alene skaper dessverre ikke særlig store endringer.

Teknologiendringer må følges av organisasjonsendringer, endringer i arbeidsprosesser og forståelse for hvordan teknologi påvirker kultur, utfordrer de etablerte arbeidstakernes tradisjonelle arbeidsform og synliggjør manglende kompetanse. Kan hende alt var mye bedre før …

Da sosiologisk institutt ble etablert på 1950-tallet fikk studentene ingen undervisning og de hadde ikke noe pensum, det måtte de ordne selv, for professor Sverre Holm mente at det beste var å gi studentene frihet og oppmuntring.

Denne pedagogikken frembrakte samfunnsvitere som Johan Galtung, Wilhem Aubert, Nils Christie, Berit Ås, Harriet Holter, Stein Rokkan, Henry Valen og en rekke av de andre mest toneangivende samfunnsviterne.

Det skal bli spennende å se hva Ed-tech og disruptiv læringsteknologi fører til de neste 10-20 årene. Det er det jammen ikke lett å forutse.

Oslo Freedom Forum blir med i Open Innovation Lab of Norway

Per Elvestuen i Oslo Freedom Forum. Foto @ Torill Henriksen

OIL har fått et nytt og spennende supplement til det innovative samfunnet, når Oslo Freedom Forum nå har blitt medlem.

Open Innovation Lab of Norway ble startet i 2015 og er et «invite−only» samfunn av 42 utvalgte sentrale samfunnsaktører som ønsker innovasjon og vekst. Sammen vil de forkorte avstanden fra de beste i verden innen åpen innovasjon.

Oslo Freedom Forum (OFF) er en er en årlig internasjonal konferanse om demokrati, menneskerettigheter og teknologi, og en av verdens beste nettverksplasser der verdens ledende demokrati- og menneskerettighetsforkjempere møter kunstnere, mediepersonligheter, teknologientreprenører, og ledere fra politikk, samfunns- og næringsliv møtes for å dele historier, utveksle idéer og bli inspirert.

Leder for OFF, Per Elvestuen mener det var viktig å bli med i OIL for å bli sterkere i Norge.

– Etter 10 år har Oslo Freedom Forum blitt et sterkt internasjonalt varemerke som bidrar til å fremme Oslo som en internasjonal hovedstad for fred og menneskerettigheter. Det er likevel et faktum at Oslo Freedom Forum er mer kjent utenfor Norge enn i Norge. Vi håper at et medlemskap i OIL skal bidra til å få med flere norske aktører som vil være med på å ta et eierskap og gi oss en sterkere norsk forankring, sier Elvestuen.

Og OFF har allerede hatt et positivt møte med OIL−samfunnet.

− OIL har allerede åpnet flere dører for oss i Norge og vi ser frem mot langvarig og tett samarbeid. Blant annet om et årlig Oslo Freedom Forum Tech Lab i San Fransisco, som vi har konkrete planer om, forteller Elvestuen.

Og OIL tar imot OFF med åpne armer.

− vi er overbevist om at økt kunnskap og bedre informasjonsdeling er nøkkelen til å skape mer innovasjon i Norge, og er glade for at nok en norsk aktør med globalt ledende posisjon velger å bli en del av Open Innovation Lab, forteller leder i Open Innovation Lab of Norway, Truls Berg. Han mener dette viser kraften i de gode menneskelige koalisjonene som sammen skaper en bedre fremtid.

OFF blir produsert av Human Rights Foundation (HRF) i New York, i samarbeid med Amnesty International Norge, Helsingfors-komiteen, Civita, Plan International Norge og LIM, og støttet av blant annet Agenda og Nobels fredssenter.

7 nyheter du bør få med deg

Bilde @ flickr/jdlasica

Investorer vil at Mark Zuckerberg skal trekke seg, men selv velger han å bli en mer aggressiv CEO. NASA ser an de kommersielle konkurrentene, og vurderer å skrinlegge romskip-prosjektet. Her er syv nyheter du ikke bør gå glipp av. 

1. Mark Zuckerberg er under sterk kritikk fra flere hold om dagen. Flere investorer krever at han trekker seg som styreleder i Facebook etter at Facebook skal ha forsøkt å sverte kritikere for å dra fokuset vekk fra de skandalene som har rystet selskapets rykte.

2. Zuckerberg har også uttalt at han vil være en mer aggresiv CEO i tiden fremover fordi selskapet nå er i “krig” med media. Han hevder også at mye av den negative omtalen i media er “bullshit”.

3. FCC har gitt Elon Musk og SpaceX godkjennelse for å sende 7,518 nye satellitter opp i jordens lave bane. Dette betyr at SpaceX til sammen har fått godkjennelse til 11 943 satellitter. De har ni år på seg til å sende dem opp.

4. Amazon har endelig bestemt seg for hvor de ønsker å ha sine nye hovedkvarter, etter et år med leting. Valgene falt på New York og nord-Virginia. I jakten har byer tilbudt seg å oppkalle gater etter Alexa, gi gratis business-class-billetter til alle ansatte, i tillegg til å betale flere milliarder for å få muligheten til å ha Amazon i byen. 

5. Amazons grunnlegger, Jeff Bezos, uttalte i forrige uke at Amazon kommer til å gå konkurs en dag. Uttalelsen kom på et møte for alle ansatte, hvor Bezos forklarte at ikke engang Amazon er “too big to fail” og at det en dag vil være slutt.

6. Og de stadige planene til Elon Musks SpaceX og Jeff Bezos Blue Blue Origin gjør at NASA vurderer å skrinlegge planene om et nytt stort romskip for å frakte mennesker til månen og Mars. I tillegg til at NASA’s prosjekt “Space Launch System” har hatt en del problemer, gjør SpaceX’s Big Falcon Rocket og Blue Origin’s New Glenn store fremskritt, og NASA uttaler at hvis en av disse rakettene blir klare først, vil de skrinlegge prosjektet sitt.

7. Som følge av en feil skal et mindre antall Instagram-passord ha blitt lekket i helga. Instagram forteller at det kun skal være snakk om få personer. Feilen gjorde at brukernes passord ble inkludert i lenken man følger for å laste ned dataene.

 

Er sosiale medier en viktig arena for toppledere?

Mange toppledere vegrer seg for å engasjere seg i sosiale medier. Dette til tross for at digitalt synlige ledere bidrar til en rekke fordeler for organisasjonen de representerer. Hvorfor er toppledere så lavt representert i sosiale nettverk, hvilke muligheter går de glipp av, og hva kjennetegner de beste i klassen?

(Skrevet av markedssjef i Markedspartner, Erlend Førsund. InnoMag opplyser om at Markedspartner er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Rapporten 2016 Social CEO, som tok for seg CEO-er i Fortune 500-selskaper, viste følgende:

  • 60 % er ikke på sosiale medier
  • LinkedIn er den første kanalen ledere tar i bruk
  • Kun 36 er på Twitter, men bare 25 er aktive
  • 11 er på Instagram
  • Facebook ser en nedgang

Stort bedre er det ikke i Norge, noe som lenge også har vært Hans-Petter Nygård-Hansens kjepphest. Så hva er årsaken til topplederes lave engasjement i sosiale medier?

Hvorfor er toppledere er så lavt representert i sosiale medier?

Mangel på tid er det i alle fall ikke. Richard Branson tvitrer på egen hånd, og han leder Virgin Group, som består av mer enn 400 selskaper. Vi har også flere norske toppledere som tvitrer:

… for å nevne noen.

Les også: 21 Twitter-tips til ledere og CMO-er »

Er det for «risky», eller bare kvier man seg?

Opplevd risiko kan være en årsak. Som toppleder er du organisasjonens fremste talsmann, og det du sier kan ha direkte påvirkning på selskapets omdømme og attraktivitet for diverse interessenter, både kunder og aksjonærer.

Eller kanskje grunnen er at man bare kvier seg til å begynne. Det føles kanskje ikke naturlig, man vet ikke helt hvordan ting fungerer, hvor eller hvordan man skal starte. Det tar rett og slett for mye tid som man ikke føler man har.

Men hva er alternativkostnaden? Hvilke muligheter går du glipp av om du du aktivt velger bort å være en hørbar stemme i offentligheten? Når de du leder er aktive deltagere i sosiale medier, og du er helt fraværende, kaster du ikke da bort en anledning til å utøve innflytelse på en av dagens kanskje viktigste kommunikasjonsarenaer?

Som leder har du større innflytelse enn du kanskje tror

Millenniumsgenerasjonen (“millennials” er født mellom 1980 og 1995) utgjør i dag mer enn halvparten av B2B-innkjøpere og er en viktig demografisk gruppe i forbrukermarkedet. For dem er sosiale medier kommunikasjonsverktøy nummer én, like naturlig som å ta opp telefonen (som de helst ikke gjør) – og toppledere som forstår dette kan høste store gevinster, da studier viser at:

  • 63 prosent av millennials følger merkevarer via sosiale medier
  • 46 prosent av millennials stoler på sosiale medier når de handler på nett
  • 51 prosent av millennials blir påvirket av sosiale medier når de tar kjøpsbeslutninger

I rapporten The CEO Uncovered kom det også fram interessante funn:

25 prosent av forbrukere svarte at topplederens image (CEO) påvirket hvilken leverandør de valgte. Denne tendensen var høyest hos 18-34 år gamle respondenter (37 %), og lavest hos de over 55 (16 %).

7 av 10 mener selskapet er mer attraktivt når toppleder er på sosiale medier

Toppledere som er tilgjengelige og aktive i sosiale kanaler har også stor påvirkningskraft på hvorvidt resten av organisasjonen lykkes med å skape verdi i disse kanalene.

Ifølge en rapport fra det ledende globale PR-byrået, Weber Shandwick, mener hele 7 av 10 ansatte at det gjør selskapet mer attraktivt som arbeidsplass når topplederen er sosial. 52 prosent av de som har en «sosial» toppleder sier det inspirerer dem, og 41 prosent sier de føler stolthet. Bare 6 prosent sier det gjør dem flaue eller nervøse.

En studie gjennomført av LinkedIn og Hootsuite avdekket at 42 % av ansattes engasjement i sosiale medier kan spores tilbake til toppledelsens engasjement. Salgsteam som er aktive i sosiale medier (social selling) har 50 prosent større sannsynlighet for å nå salgsbudsjettet.

Det er ROI-en på eksempelets makt!

Selskapet må bli sosialt, og det begynner på toppen!

Anita Krohn Traaseth, som begynte å blogge som adm. direktør i HP Norge, uttalte til DN i 2014 at hun fra 2012 hadde hatt en strategisk målsetning om å bli mer synlig gjennom bruk av sosiale medier.

I 2014 ble hun kåret blant de 25 mest omtalte lederne og kunne også skilte med en dobling av presseomtalen av HP. På bloggen sin, Tinteguri.com, skriver hun følgende:

“Trenger egentlig norske ledere å forholde seg til sosiale medier? JA, er mitt klare svar her. Men jeg tar den litt lengre, det er ikke nok å forholde seg til og å implementere sosiale medier som verktøy, det må forankres i strategien og gjennomsyre hele selskapet og alle ansatte – selskapet må bli «sosialt».”

7 fellesnevnere for sosiale CEO-er

Det begynner med topplederen. Jeg vil derfor avslutte denne artikkelen med sju fellesnevnere for «highly social CEOs», som i Weber Shandwicks undersøkelse ble karakterisert som «best i klassen» på sosiale medier:

  1. Sosiale ledere bruker en rekke sosiale verktøy
    De er avanserte brukere og vet at det skal mer til for å lykkes enn å skrive en tilfeldig tweet i ny og ne. De har en strategisk tilnærming og en klar plan for hvordan de skal nå målgruppene sine med innhold på tvers av sosiale kanaler.
  2. Sosiale ledere har sin egen blogg
    49 prosent av dem blogger, og hele 92 prosent av disse har sin egen blogg. Gjennom unikt innhold deler de sitt perspektiv på fag, bransje eller samfunn og viser på den måten tankelederskap.
  3. Sosiale ledere utnytter selskapets nettsted
    Nesten alle skriver og publiserer innhold på selskapets eget nettsted. De har en høy bevissthet om at det er en viktig kanal for dem som søker etter informasjon om virksomheten og ledelsen og en kanal som gir rom for en rekke formater, som video, foto osv.
  4. Sosiale ledere skriver selv
    63 prosent sier de forfatter oppdateringer og blogginnlegg selv, mot 45 prosent av de som ikke karakteriseres som aktive i sosiale medier. Siden de har en såpass høy publiseringsfrekvens, anser de det nok som mest effektivt å gjøre denne jobben selv.

  5. Sosiale ledere er fremsynte
    68 prosent mener at sosiale ledere ses på som fremsynte. De forstår intuitivt at teknologi og sosiale medier er fremtidens måte å distribuere innhold på, og de ønsker ikke å gå glipp av kommunikasjonsrevolusjonen som nettopp har begynt.

  6. Sosiale ledere er spontane, men ikke altfor uformelle
    De klarer å holde den graden av formalitet som kreves av stillingen deres, samtidig som at de demonstrerer for interessentene at de evner å reagere raskt og gripe muligheten, når den byr seg. 
  7. Sosiale ledere engasjerer en bredere masse av eksterne interessenter
    Sammenlignet med gjennomsnittlige CEO-er, er sosiale CEO-er flinkere til å nå eksterne publikum med sine sosiale aktiviteter. Spesielt sine bransjekolleger, men også investorer, media og potensielle medarbeidere. De ser verdien av digital synlighet og utnytter dette maksimalt til selskapets fordel.

ROI-en av en sosial leder er høy

Etter alle solemerker å dømme, er ROI-en av en sosial leder høy. Du er i en posisjon hvor både medarbeiderne dine og markedet ønsker å høre fra deg, og du har muligheten til å påvirke selskapet i positiv retning på mange plan.

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...